طبق توضیحات امروز وزارت بهداشت در روز چهارشنبه 29 اردیبهشت 1400، اکنون سه شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۸۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. با افزایش مبتلایان در سیستان و بلوچستان نیز تعداد شهرستان‌های آبی به صفر رسید.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۲۳۳ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۷ هزار و ۷۶۵ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز چهارشنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۲ هزار و ۷۸۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۶۰۱ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۷۹۲ هزار و ۲۰۴ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون دو میلیون ۲۷۲ هزار و ۷۱۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.پنج هزار و ۱۵۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۱۸ میلیون و ۴۱۸ هزار و ۹۸۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، اکنون سه شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۸۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. با افزایش مبتلایان در سیستان و بلوچستان نیز تعداد شهرستان‌های آبی به صفر رسید.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون دو میلیون و ۲۹۶ هزار و ۳۰۰ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۴۲۵ هزار و ۲۱۲ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به دو میلیون و ۸۲۰ هزار و ۵۱۲ دوز رسید.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۶۵ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون و ۴۲۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقای جنوبی که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

۲۹ اردیبهشت و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها

در واپسین روزهای اردیبهشت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به روال ۱۵ ماه گذشته، امروز هم تازه ترین وضعیت کرونا از جمله آمار فوت شدگان را اعلام کرد، رقمی که با وجود تمرکز بر توسعه جریان واکسیناسیون، اعمال محدودیت‌ها و اجرای توصیه های بهداشتی، هنوز سه رقمی است.

بیش از یک سال  از ورود ویروس کرونا و چرخش پرفراز  و فرود آن در کشور می‌گذرد؛ طی این مدت بیشتر استان ها چهار موج شیوع بیماری  و مهار موقت ان را تجربه کرده‌اند.

در میانه هشدارهای کارشناسان، انکارهای برخی افراد و عادی‌انگاری جمعی دیگر، هر روز هزاران نفر مبتلا می شوند و با وجود تلاش شبانه روزی کادر درمان، تعداد بسیار زیادی از هموطنان جان می بازند. طولانی شدن این روند و تبعات پردامنه آن همچون آسیب های اقتصادی و اجتماعی، در حالی است که احتمال شیوع سویه‌های جدیدتر ویروس و چه بسا بی تاثیر بودن واکسن های موجود برای مقابله با این سویه ها، خطر بزرگتری در کمین یکایک هموطنان است. 

با توجه به آمارها و داده های موجود، در شرایط کنونی، عادی انگاری بزرگترین خطا و خودمراقبتی مسوولیت تک تک افراد برای حفظ سلامت خود و دیگران است . 

به گفته معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان، گذر از روزهای سخت کرونایی پیک چهارم نباید به عادی انگاری بیماری منتهی شود، بلکه  رعایت پروتکل های بهداشتی همچنان ضرورت امروز است و باید به این مهم بیش از گذشته توجه کرد.

خدابخش مرادی نافچی افزود: استان زنجان در پیک چهارم بیماری روزهای بسیار سختی را سپری کرد که با همکاری بین بخشی به ویژه با دانشگاه علوم پزشکی تا حدود زیادی کنترل شده است.

جمع‌بندی تازه ترین وضعیت شیوع کرونا در استان‌ها نشان می دهد که  اغلب مناطق کشور شاهد سیر نزولی ابتلا به کووید ۱۹ و آمار قربانیان آن هستند، وضعیتی که البته شکننده است و می طلبد مردم با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی آن را تثبیت کنند.

در آذربایجان غربی، مدیر شبکه بهداشت و درمان شاهین‌دژ با بیان این که روند کاهشی آمار بستری ها در این شهرستان ادامه دارد، گفت: هم اکنون ۲۱ بیمار در بخش کرونای بیمارستان شهید راثی این شهرستان بستری هستند.

امین قلندرزاده افزود: طی هفته های گذشته آمار بستری های بخش کرونا با شیب ملایم کاهشی است و از میانگین بستری روزانه ۶ بیمار در حال حاضر به ۲ تا سه نفر رسیده است.

در سیستان و بلوچستان ، ۱۷۸ مورد جدید ابتلا به کرونا در شبانه روز گذشته ثبت شد که شمار مبتلایان این ویروس ر در استان به ۳۴ هزار و ۹۲۶ نفر رساند.

همچنین با فوت یک بیمار دیگر،  شمار فوتی های کرونا در سیستان و بلوچستان به هزار و ۳۰۱ نفر رسید.

در یزد هم هم‌اکنون ۳۳۴ بیمار مشکوک به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۸۱ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، در شبانه روز گدشته، ۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان جان خود را از دست دادند.

اما در استان اردبیل اعلام شد شیوع موج چهارم کرونا که نیمه فروردین ماه آغاز شد، طی دو هفته اخیر روند کاهشی دارد  و روزهای اخیر به شرایط پایدار رسیده است.

با این حال، روند کاهشی شیوع کرونا در استان اردبیل که طی روزهای شتاب گرفته بود، تا حدودی متوقف شده است .

بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، شمار مبتلایان بستری کووید.۱۹ در این استان از ۶۳۳ نفر در پنجم اردیبهشت ماه با ۳۴۸ نفر کاهش، به ۲۸۵ فرد بستری در شبانه‌روز گذشته رسیده است.

در شبانه‌روز گذشته ۴۱ فرد جدید به بیماری کووید.۱۹ در این استان مبتلا شدند که ۸۰ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در یک ماه قبل است.

همچنین در ادامه روند کاهشی موج چهارم شیوع کرونا، طی شبانه‌روز گذشته سه نفر دیگر از افراد مبتلا به بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل جان باختند و مجموع فوتی‌های کرونا در این استان نیز به یک هزار و ۷۵۱ نفر رسید.

ردکتر شهرام حبیب‌زاده ئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل وضعیت کاهشی شیوع کرونا در این استان را همچنان شکننده عنوان کرد و افزود: در صورت بی‌توجهی شهروندان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، احتمال صعودی شدن دوباره شیوع کرونا در استان وجود دارد.

وی خواستار تعطیلی سفرهای غیرضروری و همه دورهمی‌ها مانند شب نشینی، عروسی و مراسم دید و بازدید جمعی شد و گفت: برای مهار این بیماری، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت سفت و سخت ضروری است و هر تجمع ضروری حتما باید با زمان بسیار کم و رعایت فاصله ۲ تا سه متری برگزار شود.

در استان مرکزی، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان کمیجان گفت که  شمار فوتی‌های ناشی از کرونا از هفته گذشته در این شهرستان به صفر رسیده است.

دکتر «نبی بابایی» افزود: شهرستان کمیجان واقع در  ۱۰۱ کیلومتری اراک، در رنگ‌بندی کرونا از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در فهرست مناطق زرد جای گرفته و مراجعات بیماران کووید ۱۹ به مراکز درمانی آن کاهش دارد.

 اما در قم  شیب صعودی در زمان شیوع  کرونا کاملا آسانسوری  بود و تعداد مراجعه‌های سرپایی و بستری در آن دوره به ناگاه افزایش یافت، با این حال  هم اکنون شیب نزولی آسانسوری ندارد و  حدود ۲ هفته است که مراجعه‌های سرپایی تقریبا ثابت مانده و به نوعی افزایش نیز داشته است.

این خبر را محمدرضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرد و اظهار داشت: هم اکنون حدود ۳۰۰ بیمار کرونایی در مراکز درمانی قم بستری هستند که ۸۰ تَن از آنها در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

وی بیان داشت: با توجه به جهش‌های صورت گرفته، بیشتر ویروس‌ها هیبریت و مخلوطی از ویروس‌های انگلیسی، هندی و آفریقای جنوبی هستند که امکان تفکیک آنها وجود ندارد.

قدیر  تصریح کرد: چرخش‌های زیادی در کل دنیا صورت می‌گیرد و نمی‌توان جلوی ویروس تنفسی دیوار کشید و هر چقدر فرودگاه‌ها را ببندیم و مراسلات و مراودات را نیز به حداقل برسانیم، جلوی انتقال ویروس گرفته نخواهد شد.

در ایلام نیز معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفت که  ۵۰ درصد بستری های جدید استان در چهار روز گذشته مربوط به شهرستان ایلام است که با ادامه این روند به وضعیت قرمز باز می گردد.

به گفته جمیل صادقی فر، از ۱۳۳ مورد بستری در چهار روز گذشته ۶۰ نفر مربوط به ایلام بوده که آمار نگران کننده ای است و در صورت ادامه بطور قطع با این تعداد بستری و فوتی به وضعیت قرمز باز می گردیم.

وی افزود: با وجود تذکرهای مکرر در خصوص تبلیغات محیطی متاسفانه در این زمینه ضعیف عمل شده و دستگاه ها نیز در این زمینه مشارکت بسیار ضعیفی دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام مشکل اصلی در ایلام را سهل انگاری در رعایت پروتکل ها، عدم استفاده از ماسک و حضور در تجمعات دانست که می تواند افزایش مبتلایان، بستری و فوت کرونا را در پی داشته باشد.

در کرمانشاه هم   کرونا در 24 ساعت گذشته پنج قربانی گرفت و امار جان باختگان را به هزار و ۸۰۰ نفر رساند. 

هم‌اکنون ۵۷۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند که این تعداد نسبت به روز گذشته ۱۱ نفر کمتر است.

در همین جال رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد کرونا دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه گفت که براساس رنگ بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های کرمانشاه، صحنه، اسلام‌آبادغرب، پاوه، کنگاور، سنقر و کلیایی، سرپل ذهاب و جوانرود در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، قصرشیرین، دالاهو و روانسر نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

در لرستان هم با شناسایی ۳۴۰ بیمار جدید طی شبانه روز گذشته، موارد ابتلا در استان به ۱۱۳ هزار و ۶۱۵ نفر رسید.

مریم کوشکی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۲ شهروند این استان نیز در شبانه‌روز گذشته به دلیل کرونا جان باختند و اکنون مجموع قربانیان به یک هزار و ۸۰۸ نفر رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: در حال حاضر۷۱۴ بیمار و مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا هم اکنون شهرهای رومشکان و دوره چگنی در وضعیت زرد و مابقی شهرهای استان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 

سلاح واکسیناسیون در برابر کرونا

هم اکنون واکسیناسیون علیه کرونا و پوشش گروه های بیشتری از جامعه هدف، به محور مهمی در مهار چرخه کرونا بدل شده است.

تزریق واکسن به عنوان بکی از راهکارهای مقابله با کووید ۱۹ در کشور اواخر بهمن ماه سال گذشته ابتدا با تزریق واکسن به کادر درمان در بخش مراقبت های ویژه  آغاز شد و پس از بیماران خاص (پیوند کلیه، دیالیزی، سرطانی، ام اس، تالاسمی و هموفیلی)، جانبازان بالای ۷۰ و ۵۰ درصد و شیمیایی، کارکنان مطب پزشکان و مراکز بهداشتی درمانی و دانشجویان، تازه‌ترین گروه هدف آن سالمندان هستند. 

کارشناسان تاکید دارند که رعایت تدابیر توصیه شده بهداشتی از جمله استفاده از ماسک حتی برای افرادی که واکسن زده اند، همچنان ضروری است. 

وزارت بهداشت اعلام کرده است: تاکنون دو میلیون و ۲۹۶ هزار و ۳۰۰ نفر در سطح کشور دوز اول واکسن کرونا و ۴۲۵ هزار و ۲۱۲ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به دو میلیون و ۸۲۰ هزار و ۵۱۲ دوز رسید.

در همین ارتباط، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت که  تا کنون ۳۷ هزارو ۷۵۲ دوز واکسن کرونا در استان دریافت و از این تعداد حدود ۳۳ هزار و ۴۷۸ دوز معادل حدود ۹۰ درصد به گروه‌های هدف تزریق شده است.

 دکتر محمدرضا صائینی افزود: به زودی محموله جدید واکسن کرونا به استان وارد می شود که روند واکسیناسیون با شتاب بیشتری پیگیری خواهد شد که با راه اندازی مراکز تجمعی نیز به تدریج این روند بیش از گذشته محقق خواهد شد.

این مسوول با اشاره به جمعیت گروه هدف سالمندان بالای ۸۰ سال استان به تعداد ۱۷ هزارو ۵۰۰  نفر گفت: از این تعداد ۱۲ هزارو ۵۴۷ نفر معادل ۷۱ درصد واکسینه شدند که آمار قابل قبولی است.

صائینی، ابراز امیدواری کرد که تا خرداد، واکسیناسیون گروههای بالای ۶۰ سال در این استان به پایان برسد و گروههای سنی دیگر تحت پوشش قرار گیرند.

وی در ادامه با بیان اینکه پیک چهارم شیوع ویروس کرونا در استان زنجان بی‌سابقه بود اضافه کرد: در این مدت حدود  ۹۰۰ تخت بیمارستانی اشغال شد که با اقدامات انجام گرفته در زمان حاضر ۳۶۴ بیمار در بیمارستان های استان بستری هستند.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به نزولی بودن شیب بیماری کرونا در استان ادامه داد: بیماریابی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی در گذر از پیک چهارم بیماری کرونا نقش‌آفرینی می‌کند و از طرفی رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده صحیح از ماسک در استان مناسب نیست و نیازمند توجه جدی برای پیشگیری از بروز پیک پنجم کرونا است.

همچنین در سیستان و بلوچستان تزریق واکسن کرونا به کارکنان داروخانه هلال احمر، حوزه درمان و توانبخشی، اعضا و داوطلبان جمعیت هلال  آغاز شد.

به گفته سرپرست معاونت امداد و نجات جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان ،  هماهنگی‌های صورت گرفته، تمامی اعضا و داوطلبان حاضر در طرح ملی کنترل بهداشتی مرزهای زمینی در شهرستان‌های هیرمند، میرجاوه و چابهار نیز واکسن کوید ۱۹ دریافت خواهندکرد.

وی هدف اصلی تزریق این واکسن را قطع گردش ویروس و در نهایت کاهش تعداد مرگ و میر عنوان کرد و ادامه داد: محموله‌های بعدی به زودی برای جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان ارسال که در ادامه برای سایر کارکنان، اعضا و داطلبان تزریق خواهد شد.

در همین ارتباط، رییس مرکز بهداشت استان خوزستان نیز که ۱۶ شهرستان آن در وضعیت نارنجی و ۱۱ شهرستان در حالت زرد قرار دارند. گفت که تاکنون حدود ۲.۷ درصد از جمعیت هدف این استان تحت پوشش واکسیناسیون کرونا قرار گرفتند.

دکتر سیدمحمد علوی اظهار داشت: گرچه رقم افراد واکسینه شده در خوزستان قدری پایین است ولی با توجه به اینکه واکسیناسیون به صورت هدفمند انجام می شود و افراد پرخطر تحت پوشش قرار می گیرند انتظار می رود مرگ و میر ناشی از کرونا در خوزستان ۷۵ تا ۸۰ درصد کاهش یابد.

علوی گفت: با برنامه‌ریزی انجام ‌شده در خوزستان تلاش شد به گونه ای عمل شود که در محل‌ های واکسیناسیون تجمعی صورت نگیرد و افراد به دور از هر گونه استرس‌ و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، واکسن خود را دریافت کنند.

همچنین در هرمزگان، سرپرست معاونت امور صنایع سازمان صنعت، معدن وتجارت اعلام کرد که صنایع براساس هماهنگی‌های انجام‌شده با سازمان همیاری وشهرداری های استان برای کارگران خود واکسن کرونا خریداری می‌کنند.

 سیامک نیکان افزود: سازمان همیاری شهرداریهای استان هرمزگان به عنوان یکی از دستگاه های پیشرو در کشور موفق به دریافت مجوز ورود واکسن کووید ۱۹ شده است. 

وی بیان داشت: بخش تولید، جدای از جامعه نیست و در این بخش نگرانی از ابتلا به کووید ۱۹ زیاد است که تزریق واکسن می‌تواند این نگرانی را برطرف کند.

این مسوول در سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان با اشاره به اینکه وزارت بهداشت وظیفه تزریق و نظارت بر روند واردات واکسن و واکسیناسیون را برعهده دارد، اظهارداشت: صنایع هرمزگان تمایل دارند جهت همکاری در خرید واکسن کرونا در استان برای واکسینه کردن کارگران خود اقدام نمایند.

نیکان خاطرنشان کرد : قیمت نهایی این  واکسن پس از ابلاغ از سوی وزارت بهداشت، در کارگروه تنظیم بازار استان هرمزگان بررسی و اعلام می‌گردد.

همچنین در استان مرکزی، از سالمندان جامانده از واکسیناسیون در سن بالاتر از  ۷۵ سال اراک خواسته شده است که  در روزهای ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت  برای دریافت واکسن مراجعه کنند.

به گفته مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اراک،  استان مرکزی دومین استان سالمند کشور است و سلامتی این افراد به علت ضعیف بودن سیستم ایمنی برای کادر درمان در اولویت است.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون گروه جمعیتی ۷۵ تا ۷۰ سال هفته آینده کلید می‌خورد،گفت: از هر فرصتی برای تکمیل کردن واکسیناسیون گروه‌های هدف به ویژه سالمندان استفاده می‌شود زیرا حفظ سلامتی این قشر در اولویت است.

کرونا و امتحانات حضوری دانش آموزان 

موعد امتحانات آموزش و پرورش  فرارسیده و تامین سلامت دانش اموزان در امتحانات نهایی حضوری یک اولویت این وزارتخانه است. 

در همین ارتباط، مدیرکل آموزش و پرورش البرزاعلام کرد: بازدید میدانی روزانه و سلامت‌محور توسط کارشناسان  از حوزه های امتحانات حضوری دانش آموزان پایه نهم و دوازدهم در این استان درحال انجام است.

سالار قاسمی هدف از اجرای این بازدیدهارا تامین سلامت و آرامش دانش‌آموزان و همچنین پاسخگویی به اعتماد والدین به آموزش و پرورش ذکر کرد.

در همدان هم معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان گفت: به منظور ایجاد آرامش خاطر برای دانش‌آموزان و خانواده آن ها، برگزاری امتحانات نهایی پایه های نهم و دوازدهم، با رعایت دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی، از ۲ روز پیش در همدان آغاز شده است.

«مصطفی آزادبخت»  افزود: سال گذشته کنکور سراسری و امتحانات نهایی دانش‌آموزان به بهترین شکل ممکن و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی در استان همدان برگزار شد و امسال نیز این اطمینان را به والدین می دهیم که زمینه و بستر مناسب برای برگزاری آزمون ها فراهم شده و جای هیچ نگرانی نیست.

وی اظهار داشت: ما انتظار داریم برای آرامش خاطر دانش آموزان و خانواده آن ها، شیوه نامه های بهداشتی در محل آزمون، به خوبی رعایت شود.

 

هشت نفر دیگر در استان همدان قربانی کرونا شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت هشت بیمار مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، آمار متوفیان استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۱۱۹ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز چهارشنبه افزود: ۲۰۲ نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته در این استان به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شدند که در مجموع بیماران سرپایی مثبت از ابتدای اپیدمی ویروس کرونا تاکنون به ۴۱ هزار و ۴۵۹ نفر و بیماران بستری مثبت به ۱۶ هزار و ۸۵۲ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار کرد: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۵۲۴ مورد بود که ۱۲۷ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: در عین حال هم اینک ۱۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند که وضعیت جسمی ۵۰ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۷۴۸، بهار ۹۲۱، تویسرکان ۹۷۷، رزن ۷۲۷، درگزین ۲۶۹، فامنین ۳۰۲ و کبودراهنگ ۹۸۲ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون سه هزار و ۲۰ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۱۸۶ نفر در نهاوند و ۶ هزار و ۳۲۶ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

به گزارش ایرنا، استاندار همدان روز شنبه در جلسه ستاد مقابله با کرونا گفت که طبق گزارش ستاد ملی و رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان، روند ابتلا به ویروس کرونا در این استان به شدت نزولی شده است.

«سیدسعید شاهرخی» ابراز امیدواری کرد که روند نزولی کرونا در این استان تداوم داشته باشد البته تداوم این وضعیت نیازمند توجه مردم به شیوه نامه های بهداشتی است.

در حال حاضر، تمامی شهرستان های استان همدان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

 

فوتی‌های روزانه ناشی از کرونا در آذربایجان‌غربی، یک‌رقمی شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی گفت: هشت نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته در استان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند که امیدواریم روند کاهشی در این بخش طی روزهای آتی ادامه یابد.

دکتر جواد آقازاده روز چهارشنبه افزود: با اضافه شدن این تعداد، کل فوت شدگان ناشی از کرونا در آذربایجان غربی از ابتدای آغاز این ویروس تاکنون به چهار هزار و ۴۸۶ نفر رسید.

وی اضافه کرد: همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته ۵۵۴ نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا و حدود ۳۰ درصد آنها یعنی ۱۵۸ نفر در مراکز درمانی بستری شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: از کل بستری شدگان در استان، ۸۶ نفر شامل ۵۵ درصد این افراد، در مراکز درمانی ارومیه بستری شده و چهار نفر نیز در مرکز استان جان خود را از دست دادند.

وی بیان کرد: با اضافه شدن این تعداد، کل بستری شدگان ناشی از کرونا در استان به ۹۸۱ نفر رسید.

آقازاده از بستری شدن ۲۲۲ نفر در بخش های مراقبت های ویژه مراکز درمانی آذربایجان غربی خبر داد و گفت: از این تعداد، ۴۰ نفر با ونتیلاتور تنفس دارند.

به گزارش ایرنا، تاکنون ۱۶۵ هزار و ۳۹۱ نفر به کرونا مبتلا شده و ۲.۷ درصد آنها جان خود را از دست داده اند.

 

۵ بیمار مبتلا به کرونا در کاشان جان باختند

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: چهار زن ۵۹، ۶۲، ۶۴ و ۸۲ ساله و یک مرد ۷۸ ساله طی ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی کاشان و آران و بیدگل جان باختند.

مریم امیدی روز چهارشنبه‌ در گفت و گو با خبرنگاران افزود: شمار بستری مبتلایان کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل ۱۶۸ نفر است که ۱۵۳ بیمار در کاشان و ۱۵ بیمار در آران و بیدگل بستری تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی موارد بستری بیماران کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۳۶ نفر اعلام و اضافه کرد: ۳۲ نفر از بیماران در کاشان و چهار نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

ثبت ۵۳ مورد جدید کرونا در منطقه کاشان 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۵۳ مورد جدید به ۲۳ هزار و ۳۴۵ نفر رسید.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۳۲ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۳۰ نفر با سن از ۶ سال تا ۹۳ سال در کاشان و ۲نفر از آران و بیدگل با سن ۴۸ تا ۷۲ سال تحت مراقبت و درمان هستند.

امیدی گفت: از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون ۱۷۱ هزار و ۱۱۸ نفر به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند.

وی ادامه داد: در این مدت، ۱۱ هزار و ۱۹۲ بیمار حاد تنفسی از بیمارستان‌های کاشان و آران و بیدگل ترخیص شدند.

به گفته وی، ۲۰۹ بیمار به درمانگاه دانشگاه علوم پزشکی کاشان مراجعه کردند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: ۶۹۰ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) این دانشگاه است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

وضعیت کرونایی شهرستان‌ کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی نارنجی است.

ویروس کرونا اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

تعداد فوتی‌های کرونا در کرمانشاه به یک هزار و ۸۰۰ نفر رسید

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به فوت پنج نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹، گفت: مجموع جانباختگان در این استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به یک هزار و ۸۰۰ نفر رسیده است.

«مهدی محمدی» روز چهارشنبه اظهار داشت: هم‌اکنون ۵۷۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند که این تعداد نسبت به روز گذشته ۱۱ نفر کمتر است.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته، ۳۶ مورد بیمار مثبت بستری و ۲۰۱ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل از آن، چهار نفر افزایش دارد.

وی یادآور شد: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۱۱۸ نفر در مراکز درمانی استان بستری و ۱۲۰ بیمار هم بعد از بهبودی از مراکز درمانی ترخیص شدند.

استان کرمانشاه از حالت قرمز خارج شد

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد کرونا دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه افزود: براساس رنگ بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مناطق مختلف این استان از حالت قرمز خارج شد.

محمدی گفت: براساس این گزارش، شهرستان‌های کرمانشاه، صحنه، اسلام‌آبادغرب، پاوه، کنگاور، سنقر و کلیایی، سرپل ذهاب و جوانرود در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، قصرشیرین، دالاهو و روانسر نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

 

معاون علوم پزشکی قم: ثبت‌نام در سامانه واکسیناسیون کرونا الزامی است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: فرایند نوبت‌دهی و واکسیناسیون گروه‌های اولویت‌دار که تا بحال با آنها از طریق مراقبین سلامت تماس گرفته نشده است از طریق سامانه کشوری ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا انجام می‌شود و ثبت اطلاعات افراد مذکور در این سامانه برای دریافت واکسن الزامی است.

سیامک محبی افزود: این افراد به منظور تعیین زمان و نوبت تزریق واکسن کووید-۱۹ براساس سند ملی واکسیناسیون برای گروه های سنی باید در این سامانه ثبت نام کنند که در حال حاضر افراد بالای ۷۵ سال و متولدین سال ۱۳۲۵ و قبل از آن در اولویت قرار دارند.

 وی افزود: تاکنون انجام واکسیناسیون گروه های اولویت دار براساس اطلاعات ثبت شده در سامانه سیب و از طریق مراکز جامع خدمات سلامت انجام می شد که با گروه سنی تماس گرفته و خواستار مراجعه آنان برای تزریق واکسن می شدند.

محبی ادامه داد: سالمندان بالای ۷۵ سال که تا این لحظه از طریق پایگاه های بهداشت با آنها تماس گرفته نشده الزامی است برای دریافت نوبت واکسن به سامانه کشوری ثبت نام واکسیناسیون به نشانی  salamat.gov.ir  مراجعه کرده و اطلاعات مورد نیاز را ثبت کنند.

 

فوت ۱۵ نفر و بستری شدن ۱۰۰ بیمار کووید۱۹ در البرز

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که ۱۵ بیمار کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در استان جان باختند و ۱۰۰ بیمار بدحال دیگر به تخت های بستری انتقال یافتند.

دکتر محمد فتحی روز چهارشنبه  به خبرنگاران گفت: اکنون ۸۱۴ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

وی بیان داشت : با فوت ۱۵ بیمار کووید ۱۹ ، شمار جانباختگان این بیماری از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در البرز به سه هزارو۹۰۶ نفر رسیده است.

فتحی گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۴۲ هزار و ۷۸۲ بیمار کووید۱۹ در بیمارستان های البرز بستری شده اند که ۳۸ هزارو۵۳ بیمار آنان بهبود یافته اند.

وی بیان داشت : انتظار می رود مردم البرز با رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده در مهار کامل موج چهارم کرونا همکاری بیشتری کنند.

از مجموع هفت شهرستان تابعه البرز ، پنج شهرستان نارنجی و ۲ شهرستان زرد کرونایی است.

 

۱۳۷ آزمایش تشخیصی جدید کرونا در استان مرکزی مثبت شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: نتیجه ۱۳۷ آزمایش تشخیصی کرونا شبانه روز اخیر در استان مرکزی مثبت شد.

دکتر سید «محمد جمالیان»  افزود: ۳۳ نفر از بیماران جدید کووید ۱۹ این استان در ۲۴ ساعت اخیر به دلیل شدت بیماری در مراکز درمانی بستری شده و مراقبت تخصصی درمانی  دریافت می‌کنند.

وی بیان کرد: ۹۴ نفر از بیماران جدید شناسایی شده نیز به صورت سرپایی درمان دریافت کردند و باید  تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: شمار بیماران کووید ۱۹ در استان مرکزی از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون به ۵۹  هزار و ۲۴۱ نفر رسیده است.

دکتر جمالیان گفت :در شبانه روز اخیر پنج بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در این استان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا  جان باختند و مجموع فوتی‌ها استان  گیری کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۴۵ نفر رسیده است.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸ آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی وزارت بهداشت آمار کرونا شهرهای قرمز اسامی استان های قرمز اسامی استان های قرمز کرونا شهرهای قرمز ایران اسامی استان های قرمز کشور رنگ بندی شهرها رنگ بندی کرونایی رنگ بندی استان ها رنگ بندی استان ها از نظر کرونا رنگ بندی استان ها از نظر کرونا امروز رنگ بندی شهرها از نظر کرونا رنگ بندی استان ها امروز رنگ بندی کرونا رنگ بندی شهرها از نظر کرونا امروز اسامی استان های قرمز کرونا امروز رنگ بندی استان رنگ بندی شهرهای ایران رنگ بندی استان های کشور رنگ بندی استان های کشور از نظر کرونا اسامی استان های قرمز امروز رنگ بندی کرونایی شهرهای کشور رنگ بندی کرونایی شهرها رنگ بندی استان های کشور کرونایی رنگ بندی شهرها شهرهای قرمز امروز رنگ بندی جدید شهرها شهرهای قرمز امروز کرونا آمار کرونا امروز واکسیناسیون کرونا رنگ بندی شهرهای ایران از نظر کرونا رنگ بندی شهرهای ایران از نظر کرونا امروز رنگ بندی استان ها و شهرها رنگ بندی استان های ایران شهرهای قرمز ایران کرونا رنگ بندی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.