طبق گزارش امروز وزارت بهداشت اکنون ۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۳۹ شهر در وضعیت زرد و صفر شهر در وضعیت آبی قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. با افزایش مبتلایان در سیستان و بلوچستان نیز تعداد شهرستان‌های آبی به صفر رسید.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۲۹۷ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۶ هزار و ۲۳۱ نفر رسید. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور نیز به دو میلیون و و ۹۲۳ دوز رسید.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز پنجشنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۴ هزار و ۲۴۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۱۷۵ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۷۲۲ هزار و هفت نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون دو میلیون ۱۷۹ هزار و ۸۹۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. پنج هزار و ۴۸۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۱۷ میلیون و ۶۱۶ هزار و ۴۴۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، اکنون ۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۳۹ شهر در وضعیت زرد و صفر شهر در وضعیت آبی قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. با افزایش مبتلایان در سیستان و بلوچستان نیز تعداد شهرستان‌های آبی به صفر رسید.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون یک میلیون و ۶۷۰ هزار و ۱۱۸ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۳۳۰ هزار و ۸۰۵ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به دو میلیون و و ۹۲۳ دوز رسید.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۶۱ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون و ۳۴۶ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

۲۳ اردیبهشت و مهمترین اخبار کرونایی استان ها

آمار ابتلا به کرونا و فوت شدگان ناشی از آن در کشور در حالی سیر کاهشی پیدا کرده است که هموطنان امروز برای دومین بار ناگزیر شدند که نماز عید سعید فطر را در شرایط کرونایی و با حداکثر خودمراقبتی، رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی و فاصله فیزیکی اقامه کنند.

پس از تجربه موج چهارم شیوع کووید ۱۹ در تعطیلات نوروزی و اجرای مجموعه ای از محدودیت ها برای مقابله با آن، شمار مبتلایان و جان باختگان ناشی از کرونا سیر نزولی یافت،

کارشناسان تاکید دارند که با وجود سیر کاهشی آمار ابتلا و فوت بیماران کرونایی و جریان واکسیناسیون گروه های هدف در کشور، پرهیز از عادی انگاری ضروری است و بر این اساس، امروز هم میهنان نماز شکرانه یک ماه روزه داری را با توجه به ملاحظات کرونایی، به صورت محدود و با رعایت دقیق توصیه های بهداشتی به پا کردند. 

امروز  وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  اعلام کرد که با فوت ۲۹۷ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۶ هزار و ۲۳۱ نفر و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور نیز به دو میلیون و و ۹۲۳ دوز رسید.

در ایلام، ۱۱۵ ابتلای جدید کرونا در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شد که با این احتساب مجموع مبتلایان استان به ۳۷ هزار و ۶۱۵ نفر افزایش یافت.

این خبر را دکتر محمد کریمیان رییس دانشگاه علوم ژزشکی ایلام اعلام کرد و اظهار داشت: طی شبانه روز گذشته ۲۸ بستری جدید ناشی از کرونا در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بسترهای موجود استان به ۱۴۵ نفر کاهش یافت.

کریمیان ادامه داد: همچنین در این مدت(۲۴ ساعت گذشته) مورد فوتی ناشی از کرونا در استان ثبت نشده و مجموع فوتی تا این لحظه ۷۶۷ نفر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: شهرستان های ایلام، ایوان، مهران، چوار، چرداول، دهلران، دره شهر، آبدانان در وضعیت نارنجی و سیروان، بدره، ملکشاهی و هلیلان در وضعیت زرد قرار دارند.

همچنین در البرز که از مجموع هفت شهرستان تابعه آن ، فردیس در وضعیت قرمز ، کرج ، چهارباغ ، ساوجبلاغ و نظرآباد در وضعیت نارنجی و طالقان و اشتهارد در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند. ۱۳۶ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان بستری شدند.

به بیان دکتر محمد فتحی رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز، اکنون ۹۱۹ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت های درمانی و پزشکی قرار دارند.

وی بیان داشت : با فوت ۱۸ بیمار دیگر کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته شمار جانباختگان این بیماری از ابتدای شیوع کرونا تا کنون به سه هزارو ۷۹۶ نفر در البرز رسیده است.

رعایت فاصله اجتماعی ، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده توصیه دانشگاه علوم پزشکی البرز به مردم برای مهار موج چهارم کرونا است.

کرونا در لرستان هم خانواده های هشت بیمار را سوگوار کرد. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: هشت شهروند این استان در شبانه‌روز گذشته به دلیل کرونا جان باختند تا مجموع قربانیان ناشی از ویروس کرونا در استان به یک هزار و ۷۸۲ نفر برسد.

مریم کوشکی افزود: شمار مبتلایان کرونا در این استان نیز با شناسایی ۴۱۷ بیمار جدید طی شبانه روز گذشته به ۱۱۱ هزار و ۷۱۶ نفر رسید.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا ۶ شهرستان لرستان در وضعیت نارنجی و مابقی شهرستان های ۱۱ گانه استان در وضعیت قرمز شیوع ویروس قرار دارند.

اما در اردبیل با تداوم روند آرام و نزولی کرونا در شبانه روز گذشته ۶۰ نفر دیگر در استان به این ویروس مبتلا شده و هفت نفر دیگر هم جان باختند.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان، هم اکنون در بیمارستان های استان۳۸۳ نفر مبتلا به کرونا بستری هستند گه زا این تعداد ۷۱ نفر در بخش های ویژه تحت مراقبت قرار دارند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده بیان کرد: وضعیت کاهشی شیوع کرونا در این استان همچنان شکننده بوده و در صورت بی‌توجهی شهروندان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، احتمال صعودی شدن دوباره وجود دارد.

وی خواستار لغو  سفرهای غیرضروری و همه دورهمی‌ها مانند شب نشینی، عروسی و مراسم دید و بازدید جمعی عید فطر شد و گفت: برای مهار این بیماری، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت سفت و سخت ضروری است و هر تجمع ضروری حتما باید با زمان بسیار کم و رعایت فاصله ۲ تا سه متری برگزار شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل برگزاری هر گونه تجمع را موجب افزایش شمار مبتلایان کرونا عنوان و اضافه کرد: مهم‌ترین خطر در روزهای آینده، برگزاری مراسم عروسی و سفر شهروندان است و باید این مساله فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی شود.

وی با تاکید بر ضرورت ادامه استفاده از ماسک حتی با انجام واکسیناسیون سراسری، به افراد مبتلا به کرونا که دارای علایم حاد نبوده و در منزل حضور دارند، توصیه کرد که شرایط قرنطینه در منزل را با شدت بیشتر رعایت کرده و از تردد در سطح جامعه خودداری کنند تا دوره انتقال پذیری بیماری طی شود.

اما از هرمزگان خبر رسید که ۲مبتلا به کرونای هندی و آفریقایی در  استان  جان خود را از دست دادند

این خبر را سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اعلام کرد و افزود: این دو نفر از اهالی شهرستان های پارسیان و میناب هستند.

دکتر فاطمه نوروزیان اظهار داشت: فوت شدگان یک آقای ۷۱ ساله و یک جوان ۲۸ ساله هستند که متاسفانه با وجود تلاش پزشکان به دلیل شدت بیماری، قربانی این ویروس منحوس شدند و شمار جان باختگان کرونا در هرمزگان به یک هزار و ۱۹۵ نفر رسید.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۴۴ مورد کرونای آفریقایی فقط در شهرستان های پارسیان، بندرعباس و بندرلنگه شناسایی شدند، اما با این وجود احتمال چرخش ویروس در دیگر مناطق استان نیز بسیار بالا است.

دکتر نوروزیان با تاکید بر رعایت هر چه بیشتر بر رعایت پروتکلهای بهداشتی و با اشاره به کشندگی و سرایت پذیری بالای ویروس کرونای آفریقایی و هندی، گفت: کارشناسان بهداشت هرمزگان، چهار فرد مبتلا به کرونای هندی را نیز شناسایی کردند که آزمایش آنها جهت تایید به تهران ارسال شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بیان داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۹۷ مبتلای جدید در بیمارستان های استان بستری شدند و شمار بستری های کرونا در هرمزگان به ۴۴۰ نفر رسید که از این شمار ۷۸ نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت نظر هستند و حال ۱۳ نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

دکتر نوروزیان با اشاره شرایط هرمزگان و حضور اتباع خارجی در آن، گفت: این استان به شدت مستعد گسترش ویروس جهش یافته کرونا است و با توجه به مشاهده بیماران کرونای آفریقایی و هندی در شهرستان‌های پارسیان و میناب همه استان در خطر گسترش نوع جهش یافته این بیماری قرار دارد.

اما از اصفهان خبر رسید که یک چهره ماندگار علمی و هنری در این استان بر اثر کرونا درگذشت. گرچه جان باختن همنوع و هموطن بسیار تاسفبار و حزن انگیز است اما داغ نخبگان علمی بی تردید سنگین تر و جانگداز است. 

دکتر حسین یقینی از همین نخبگان است که شامگاه دیروز در ۷۸ سالگی بر اثر کرونا درگذشت. 

یقینی که دکترای داروسازی و کارشناسی تاریخ و ادبیات فارسی و سابقه تدریس رشته های هنر و معماری را در دانشگاه ها داشت، با بیش از ۵۰ سال سابقه تدریس از مقطع دبستان تا دانشگاه دارای آثار علمی و هنری ماندگار فراوانی از جمله دیوارنگاره های مهمانسرای عباسی، سالن دانشکده داروسازی و تعداد زیادی از مکان های خصوصی در اصفهان است.

 

واکسیناسیون علیه کرونا

واکسیناسیون علیه کرونا به عنوان بکی از راهکارهای مقابله با کووید ۱۹ در کشور اواخر بهمن ماه سال گذشته ابتدا با تزریق واکسن به کادر درمان در بخش مراقبت های ویژه  آغاز شد و پس از بیماران خاص (پیوند کلیه، دیالیزی، سرطانی، ام اس، تالاسمی و هموفیلی)، جانبازان بالای ۷۰ و ۵۰ درصد و شیمیایی، کارکنان مطب پزشکان و مراکز بهداشتی درمانی، تازه‌ترین گروه هدف آن سالمندان هستند. 

کارشناسان تاکید دارند که رعایت تدابیر توصیه شده بهداشتی از جمله استفاده از ماسک حتی برای افرادی که واکسن زده اند، همچنان ضروری است. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان امروز گفت: تا کنون ۶۵درصد سالمندان بالای ۸۰ سال استان در برابر کرونا واکسینه شده اند هفته بعد و براساس برنامه وزارت بهداشت گروههای سنی ۷۰ سال به بالا تحت پوشش قرار می گیرند.

دکتر پرویز قزلباش با اشاره به اینکه هم اکنون واکسیناسیون کرونای سالمندان بالای ۸۰ سال ادامه دارد افزود:به حدکافی واکسن دراستان  وجود دارد اما مراجعه به کندی انجام می گیرد.

وی اضافه کرد: بخش عمده افراد واجد شرایط مراجعه کرده اند اما عدم مراجعه تعداد معدودی از همشهریان ممکن است به دلیل ابتلا به بیماری و یا ۶ماه پس از ابتلا آنها، کامل نشده و یا تمایل به واکسینه شدن نداشته باشند.

این مسوول با تاکید بر اینکه ویروس انگلیسی همچنان در استان وجود دارد و موارد مثبت پی سی آر هم بیانگر این مساله مهم است خاطرنشان کرد: گردش ویروس همچنان در استان بالاست و همچنین خطر بروز انواع ویروس جهش یافته هندی و آفریقایی وجود دارد پس تنها عامل کنترل بیماری رعایت پروتکل ها و فاصله گذاری و اجتناب از حضور در مجامع و اعمال محدودیت است.

در استان کرمان هم رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت از واکسیناسیون ۷۰ درصد سالمندان بالای ۸۵ سال علیه ویروس کرونا در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان خبر داد.

اصغر مکارم با بیان این که همچنین ۹۷ درصد پرسنل دانشگاه علوم پزشکی علیه ویروس کرونا واکسینه شدند، ادامه داد: پیش بینی می شود با تولیدات داخلی واکسن بتوانیم در مدت کوتاهی واکسیناسیون عمومی انجام شود.

وی با بیان اینکه هیچ تخلفی در زمینه واکسیناسیون کرونا در جنوب کرمان ثبت نشده است، از نظارت دقیق بر واکسیناسیون کرونا در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان خبر داد.

 

 ۱۰ بیمار کرونایی در قم جان باختند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به ۲۳ اردیبهشت‌ماه جاری، ۱۰ بیمار کرونایی در قم جان خود را از دست دادند.

محمدرضا قدیر در گفت‌وگویی اظهار داشت: در این مدت ۶۷ تَن با علایم کرونا در مراکز درمانی قم پذیرش سرپایی شدند.

وی ادامه داد: از این تعداد، ۶۱ بیمار در رابطه با کرونا در مراکز درمانی این استان بستری شدند.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۳۴۶ بیمار کووید-۱۹ در مراکز درمانی قم بستری که ۸۷ تن از آن‌ها بَدحال هستند.   

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم تعداد آزمایش (تست) روزانه را در این مدت یک هزار و ۲۷۷ مورد اعلام کرد که تعداد ۲۱۳ مورد از آنان مثبت بوده است.  

قدیر با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت کرونایی این استان «نارنجی» است، اعلام کرد: تاکنون در مجموع ۲۴ هزار و ۲۹۳ دز واکسن در استان قم تزریق شده است.

استان قم که از ۱۸ فروردین‌ماه امسال در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته بود، از ۱۴ اردیبهشت‌ماه جاری وارد شرایط نارنجی شد.

 

روند کاهش میزان بستری‌ بیماران و فوتی‌های کرونا در قزوین تداوم یافت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین گفت: روند کاهشی میزان بستری بیماران و فوتی های کرونا در استان که پس از اعمال محدودیت های جدید شاهد آن بودیم، طی ۲۴ ساعت گذشته تداوم یافت.

دکتر پیمان نامدار عصر جمعه با اعلام این خبر افزود: در شبانه روز گذشته ۲ فوتی کرونایی در استان قزوین به ثبت رسید و همچنین ۶۲ نفر به علت ابتلا به کووید ۱۹ و علائم حاد تنفسی در بیمارستان ها بستری شدند.

وی ادامه داد: این آمار کمترین میزان فوتی ها و بستری های بیماران کرونایی در استان قزوین طی هفته جاری بوده است.

دکتر نامدار گفت: بیشترین فوتی ها و بستری های کرونایی در هفته جاری به ترتیب با ۹ فوتی و ۱۰۳ بستری مربوط به روزهای ۲۰  و ۱۹ اردیبهشت ماه بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین با اشاره به ترخیص ۸۸ بیمار کرونایی از بیمارستان های استان در ۲۴ ساعت گذشته، یادآور شد: در شبانه روز گذشته همچنین تست ۳۴۷ نفر در استان قزوین مثبت اعلام شد.

وی یادآور شد: در حال حاضر ۳۹۵ بیمار کرونایی در بیمارستان های استان قزوین بستری هستند که از این تعداد حال ۳۵ نفر مساعد نیست.

کرونا تاکنون جان هزار و ۶۵۹ شهروند قزوینی را گرفته است.

در حال حاضر وضعیت شهرستان آوج در استان قزوین زرد (کم خطر) و سایر شهرستان ها نارنجی (پرخطر) قرار دارند.

 

۷۳ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های خراسان شمالی بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت: در شبانه روز گذشته ۷۳ بیمار جدید کووید ۱۹ کرونا در استان بستری شدند.

دکتر سید احمد هاشمی روز پنجشنبه اظهار داشت: هم اکنون ۳۲۵ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های خراسان شمالی بستری هستند.

وی اضافه کرد : در همین مدت در ۲۴ ساعت گذشته ۲ نفر از مبتلایان به کووید ۲۹ در استان فوت شدند.

وی با تاکید بر استفاده از ماسک و دوری از تجمعات گفت: مردم در تعطیلات عید سعید فطر به هیچ عنوان سفر نروند زیرا این اقدام باعث خواهد شد تعداد مبتلایان استان رشد بیشتری پیدا کند.

دکتر هاشمی با اشاره به اینکه حدود ۶۰ درصد مردم استان ماسک می زنند افزود: برخی افراد با وجود اینکه در وضعیت بحرانی به سر می بریم اما همچنان نسبت به زدن ماسک کم توجهی می کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: متاسفانه میزان رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک، نسبت به چند ماه گذشته کاهش یافته است.

ویروس کرونا در استان خراسان شمالی از اسفندماه سال ۹۸ با شناسایی نخستین بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در شهرستان بجنورد شیوع یافت و این استان تاکنون سه موج از این بیماری را پشت سر گذاشت و از اول فروردین ماه سال جاری به تدریج وارد فاز چهارم شد.

در این مدت حدود ۲ هزار بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های استان بستری شدند و در حدود دو ماه گذشته ۱۳۹ نفر نیز در این مدت جان خود را از دست دادند.

 

۱۹۳ مورد جدید کووید ۱۹ در استان مرکزی شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی، ۱۹۳ مورد جدید کووید ۱۹ شبانه روز اخیر در این استان مرکزی شناسایی شده است.

دکتر سید «محمد جمالیان» روز پنجشنبه افزود: ۵۱ نفر از بیماران کرونایی جدید به دلیل وخامت حال عمومی نیاز به بستری در بیمارستان‌های استان مرکزی داشته‌اند و مراقبت‌های لازم پزشکی و خدمات تخصصی درمانی برای آنان ارایه شده است.

وی بیان کرد: ۱۴۲ نفر از این بیماران نیز به‌صورت سرپایی خدمات درمانی دریافت کرده‌اند و باید تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه بنانند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: شمار مبتلایان به کووید ۱۹ در استان مرکزی از زمان شیوع  ویروس کرونا تاکنون به ۵۸ هزار و۲۶۵ نفر رسیده است.

دکتر جمالیان بیان کرد:۶ نفر از بیماران کووید ۱۹ در شبانه روز اخیر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند و شمار فوتی‌های استان به دلیل ابتلا به ویروس کرونا تاکنون به یک هزار و  ۹۹۸ نفر رسیده است.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸ آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.

 

پنج نفر دیگر در استان همدان قربانی کرونا شد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت پنج بیمار مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته آمار متوفیان استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۷۰ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز پنج شنبه افزود: ۲۶۱ نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته در این استان به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شدند که در مجموع بیماران سرپایی مثبت از ابتدای اپیدمی ویروس کرونا تاکنون به ۴۰ هزار و ۶۶۰ نفر و بیماران بستری مثبت به ۱۶ هزار و ۴۷۵ نفر رسید.

وی گفت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۵۸۳ مورد بود که ۱۳۰ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: در عین حال هم اینک ۱۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۵۴ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۷۲۳، بهار ۹۰۹، تویسرکان ۹۶۵، رزن ۷۱۶، درگزین ۲۶۶، فامنین ۲۹۹ و کبودراهنگ ۹۶۸ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون ۲ هزار و ۹۵۴ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۱۴۸ نفر در نهاوند و ۶ هزار و ۱۴۰ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، شهرستان اسدآباد در وضعیت قرمز و مابقی شهرستان ها در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

 

تعداد فوتی‌های روزانه کرونا در کرمانشاه به ۱۰ نفر افزایش یافت

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به فوت ۱۰ نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ گفت: این افراد در مراکز درمانی کرمانشاه، صحنه و گیلانغرب فوت کردند.

«مهدی محمدی» روز پنجشنبه افزود: بدین ترتیب مجموع جانباختگان استان کرمانشاه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به یک هزار و ۷۷۷ نفر رسید.

وی اظهار داشت: هم اکنون ۶۱۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان کرمانشاه بستری هستند که این تعداد نسبت به روز گذشته ۲۸ نفر کاهش یافته است.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۱ مورد بیمار مثبت بستری و ۲۲۲ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل از آن، ۱۹ نفر کاهش دارد.

وی یادآور شد: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۱۱۷ نفر در مراکز درمان استان بستری و ۱۲۹ بیمار کووید ۱۹ هم بعد از بهبودی از مراکز درمانی ترخیص شدند.

 

هرسین و گیلانغرب همچنان قرمز

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد کرونا دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه گفت: براساس رنگ بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های قرمز استان از پنج شهر به ۲ شهرستان هرسین و گیلانغرب کاهش یافت.

محمدی افزود: براساس این گزارش، شهرستان های، کرمانشاه، صحنه، اسلام‌آبادغرب، پاوه، کنگاور، سنقر و کلیایی و سرپل ذهاب در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، قصرشیرین، دالاهو، جوانرود و روانسر در وضعیت زرد قرار دارند. 

 

شمار جانباختگان کرونا در فارس به ۴ هزار و ۳۳۰ نفر رسید

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام جان باختن ۱۶ هم استانی دیگر در اثر کرونا در استان فارس طی روز گذشته تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری را چهار هزار و۳۳۰ اعلام کرد.

دکتر  سید روح اله حسینی روز پنجشنبه ضمن تبریک عید سعید فطر و آرزوی قبولی طاعات و عبادات روزه داران و اعلام آخرین آمارهای مربوط به کروناویروس در استان فارس گفت: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، ۸۶۹ هزار و ۹۵۵ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۲۵۲ هزار و ۷۲۳ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۹۹ هزار و ۲۲۸ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۱۴ هزار و ۴۴۹ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۲۶۷ هزار و ۱۷۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

وی مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم که هم اکنون در بیمارستان های استان بستری هستند را نیز هزار و ۷۹۲ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۲۷۶ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه  علوم پزشکی شیراز همچنین از بهبودی ۲۴۱ هزار و ۹۱۲ نفر از ابتدا تاکنون خبر داد که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

او با قددرانی از افرادی که در تعطیلات پایانی هفته از حضور در دورهمی های خانوادگی و مسافرت پرهیز کردند، ابراز امیدواری کرد تا با رعایت اصول بهداشتی نظیر استفاده مداوم از ماسک، حفظ فاصله فیزیکی از دیگران، حافظ سلامتی خود و اطرافیان در برابر این بیماری خطرناک باشیم.

راه اندازی و تجهیز ۱۸ کلینیک درمان سرپایی کرونا

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز از راه اندازی و تجهیز ۱۸ کلینیک درمان سرپایی کرونا ویروس در موج چهارم این بیماری در این دانشگاه خبر داد.

اورنگ ایلامی با اشاره به راه اندازی کلینیک های درمان سرپایی بیماران OPAT در بیمارستان های مرجع کرونا در شیراز و قطب های درمانی شهرستان های فارس، گفت: با راه اندازی این کلینیک ها، بیماران پس از ارزیابی اولیه، در صورتی که نیاز به بستری شدن نداشته باشند، در کلینیک های سرپایی از سوی پزشکان متخصص ویزیت و اقدامات درمانی مورد نیاز را دریافت می کنند.

وی با بیان اینکه راه اندازی این کلینیک ها، ضریب اشغال تخت های بستری را کاهش می دهد، اعلام کرد: همکاری مطلوب بیمارستان‌ ها در اجرای این دستور العمل، کمک کرد که به بهره‌وری بسیار خوبی در استفاده از تخت های بستری برسیم.

دکتر ایلامی با تاکید بر اینکه از ابتدای راه اندازی این کلینیک ها تاکنون، بیش از هزار مورد بستری بیمارستانی به کلینیک های سرپایی هدایت شده اند، اضافه کرد: برآورد ریالی کاهش هزینه این بیماران، نشان می دهد این اقدام چقدر در بهره وری منابع و اقتصاد درمان بیمارستانی نیز، موثر بوده است.

 

۱۱۵ ابتلای جدید کرونا در ایلام شناسایی شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ۱۱۵ ابتلای جدید کرونا در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شد که با این احتساب مجموع مبتلایان استان به ۳۷ هزار و ۶۱۵ نفر افزایش یافت.

دکتر محمد کریمیان روز پنجشنبه اظهار داشت: طی شبانه روز گذشته ۲۸ بستری جدید ناشی از کرونا در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بسترهای موجود استان به ۱۴۵ نفر کاهش یافت.

وی افزود: از بستری های جدید ۹ نفر مربوط به ایلام، چهار نفر آبدانان، سه نفر ایوان، سه نفر چرداول، سه نفر دهلران، سه نفر مهران و ۲ نفر دره شهر و یک نفر نیز مربوط به ملکشاهی است.

کریمیان ادامه داد: همچنین در این مدت(۲۴ ساعت گذشته) مورد فوتی ناشی از کرونا در استان ثبت نشده و مجموع فوتی تا این لحظه ۷۶۷ نفر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: شهرستان های ایلام، ایوان، مهران، چوار، چرداول، دهلران، دره شهر، آبدانان در وضعیت نارنجی و سیروان، بدره، ملکشاهی و هلیلان در وضعیت زرد قرار دارند.

 

۱۳۶ بیماری کووید ۱۹ در البرز بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که ۱۳۶ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان بستری شدند.

دکتر محمد فتحی روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: اکنون ۹۱۹ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت های درمانی و پزشکی قرار دارند.

وی بیان داشت: با فوت ۱۸ بیمار دیگر کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته شمار جانباختگان این بیماری از ابتدای شیوع کرونا تا کنون به سه هزارو ۷۹۶ نفر در البرز رسیده است.

فتحی گفت: ۴۱ هزارو۸۷۶ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در بیمارستان های استان بستری شده اند که ۳۷ هزارو ۱۵۵ نفر آنان بهبود یافته اند.

رعایت فاصله اجتماعی ، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده توصیه دانشگاه علوم پزشکی البرز به مردم برای مهار موج چهارم کرونا است.

از مجموع هفت شهرستان تابعه البرز ، فردیس در وضعیت قرمز ، کرج ، چهارباغ ، ساوجبلاغ و نظرآباد در وضعیت نارنجی و طالقان و اشتهارد در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.