طبق اطلاعیه امروز وزارت بهداشت در 19 اردیبهشت، اکنون ۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۳۹ شهر در وضعیت زرد و صفر شهر در وضعیت آبی قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. با افزایش مبتلایان در سیستان و بلوچستان نیز تعداد شهرستان‌های آبی به صفر رسید.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۳۸۶ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۴ هزار و ۹۱۰ نفر رسید. پنج هزار و ۵۳۸ بیمار بدحال نیز در بخش های آی سی یو بستری هستند.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۴ هزار و ۱۴۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۴۴ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۶۵۴ هزار و ۸۱۱ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون دو میلیون ۱۰۹ هزار و ۷۰۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. پنج هزار و ۵۳۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۱۷ میلیون و ۶۹ هزار و ۱۲۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، اکنون ۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۳۹ شهر در وضعیت زرد و صفر شهر در وضعیت آبی قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. با افزایش مبتلایان در سیستان و بلوچستان نیز تعداد شهرستان‌های آبی به صفر رسید.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون یک میلیون و ۳۷۸ هزار و ۷۴۴ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲۷۶ هزار و ۶۶۷ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به یک میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۱۱ دوز رسید.

جهش ویروس کرونا در هندوستان خطر جدیدی است که جهان را تهدید می کند. به گفته مسئولان وزارت بهداشت، ویروس جهش یافته در هندوستان میزان سرایت و مرگ آوری بیشتری دارد و از ویروس جهش یافته در انگیس نیز خطرناکتر است. شیوع این ویروس در هندوستان، سیستم بهداشتی و درمانی و وزارت بهداشت این کشور را فلج کرده است.

هند اکنون با یک سونامی ویروس کرونا مواجه است و کمبود امکانات پزشکی، به گفته کارشناسان، سیستم بهداشتی این کشور را در آستانه فروپاشی قرار داده است.

تاکنون بیش از ۲۲ میلیون و ۲۹۰ هزار نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده و ۲۴۲ هزار نفر جان باخته اند. گزارش های منتشر شده از هند حاکی از این است که تعداد مرگ روزانه کرونا در این کشور به حدود ۳۶۰۰ نفر در روز رسیده است و بیمارستانهای این کشور با کمبود جا و امکانات درمانی از جمله اکسیژن مواجه هستند و بسیاری از مردم این کشور از ترس ابتلا به کرونا برای تحویل اجساد درگذشتگان خود مراجعه نمی کنند.  

هند یکی از تولیدکنندگان مهم واکسن کرونا در دنیاست. ایران نیز یکی از واکسن های تولید شده در این کشور را به نام واکسن کوواکسین از شرکت بهارات بیوتک خریداری کرده است. مسئولان وزارت بهداشت برای خرید ۵۰۰ هزار دوز از این واکسن سفارش داده بودند اما بعد از رسیدن محموله اول این واکسن به میزان ۱۲۵ هزار دوز، محموله دوم که ۳۷۵ هزار دوز واکسن بود با دستور دادستانی در هندوستان به علت نیاز این کشور توقیف شد.

واکسیناسیون کرونا در کشورهایی که تزریق واکسن به شهروندان خود را به سرعت انجام داده اند، موثر بوده به طوری که انگلستان با سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون کرونا توانسته است آمار مرگ های بالای هزار نفر را به چهار نفر در روز کاهش دهد.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۵۸ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

نوزدهم اردیبهشت ماه با مهمترین اخبار کرونا در استان ها

مسئولان وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده اند که بیشتر استان ها و شهرها از قله پیک چهارم کرونا عبور کرده و روند شیوع بیماری در کشور نزولی شده، اما در زمان حاضر وضعیت همانند آبان ماه و شمار مبتلایان همچنان نسبت به اسفند و تابستان بالاتر است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کاهش ۱۴ درصدی تلفات کرونا در کشور خبر داد و گفت : در هفته گذشته شاهد کاهش ۱۶.۵ درصدی موارد مثبت بستری به علت کرونا، کاهش حدود ۱۴ درصدی در تعداد افراد فوت شده و کاهش ۲۶ درصدی در موارد سرپایی مثبت شناسایی شده نسبت به هفته گذشته بودیم.

 سیما سادات لاری درباره آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ در کشور ادامه داد: روند موارد بستری به علت کووید ۱۹ در اغلب استان‌های کشور نزولی است.

وی بیان کرد: در هفته گذشته استان‌های ایلام، همدان، خراسان شمالی و چهار محال وبختیاری دارای بیشترین میزان بروز موارد مثبت بستری و استان‌های مرکزی، البرز، چهارمحال و بختیاری، اردبیل و قزوین دارای بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری بوده‌اند.

معاون وزیر بهداشت گفت: طبق آخرین بررسی‌های صورت پذیرفته میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور ۶۲.۲ درصد گزارش شده است.

سادات لاری افزود: استان‌های سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی دارای کمترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور هستند و در استان‌های یزد، سمنان، تهران، قزوین، زنجان و اردبیل شاهد میزان بالاتر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نسبت به سایر استان‌ها هستیم.

وی اظهار کرد: طبق آخرین گزارشات واصله درصد استفاده از ماسک ۶۳.۳ درصد بوده و میانگین رعایت تهویه مناسب هوا در اماکن عمومی کشور ۶۴.۳ درصد گزارش شده است.

 

آخرین وضعیت بیماران کرونایی در استان‌ها

خبر خوب امروز از خراسان رضوی اینکه تعداد مراجعان سرپایی مراکز منتخب کرونا کاهش یافته و قائم مقام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از کاهش پنج هزار و ۵۰۰ نفری تعداد مراجعان به مراکز منتخب کرونا در مناطق زیرپوشش این دانشگاه خبر داد.

دکتر سیدکاظم فرهمند گفت: تعداد مراجعان به مراکز منتخب کرونا در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد طی  هفته سوم اردیبهشت ماه ۱۶ هزار و ۱۰۰ نفر بوده است که این تعداد در هفته آخر فروردین ماه امسال ۲۱ هزار و ۶۰۰ نفر بود.

قائم مقام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: همه آمار و ارقام حاکی از آن است که در روزهای اخیر تعداد بستری‌ شدگان کرونایی در شهرهای مختلف خراسان رضوی از جمله مشهد کاهش یافته که نویدبخش روزهای خوب است اما نباید غافل شویم تا  گرفتار موج بعدی گردیم.

وی گفت: وضعیت کنونی مشهد از نظر همه‌گیری کرونا به حالت ثبات رسیده و با تداوم همکاری مردم با خادمان حوزه سلامت می‌توانیم ضمن خروج کامل از موج چهارم شیوع کرونا به وضعیت پایدار برسیم.

آخرین اطلاعات منتشر شده توسط دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل نشان می‌دهد که همزمان با افزایش آمار بهبود یافتگان، شمار افراد بستری مبتلا به بیماری کووید.۱۹ در مراکز درمانی این استان نیز در حال کاهش است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با اشاره به افزایش شمار بهبودیافتگان بستری در مراکز درمانی استان گفت: در شبانه روز گذشته ۹۷ نفر از بیماران بستری مبتلا به کرونا از مراکز درمانی استان ترخیص شدند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده افزود: علاوه بر این، ابتلای جدید به کرونا در استان اردبیل با ۵۲ نفر کاهش نسبت به سه هفته قبل روند کاهشی داشته و به ۶۹ نفر رسیده و مجموع شمار بستری‌ها نیز با ۲۰۷ مورد کاهش از ۶۳۳ نفر به ۴۲۶ نفر افت کرده است.

وی روند کاهش شمار فوتی‌ها و مبتلایان کرونا در استان اردبیل را امیدوار کننده خواند و بیان کرد: کاهش شمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا در استان اردبیل که از چند روز پیش آغاز شده، همچنان ادامه دارد.

در ادامه روند کاهشی شیوع کرونا در استان اردبیل که از حدود ۶ هفته پیش آغاز شده، شهرستان‌های کوثر، نیر، سرعین، نمین، اصلاندوز، بیله‌سوار و گرمی در وضعیت زرد و شهرستان‌های خلخال، مشگین‌شهر، پارس‌آباد، اردبیل در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار گرفته‌ان

از خرم آباد خبر رسیده که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفته که شمار مبتلایان کرونا در این استان با شناسایی ۳۵۸ بیمار جدید طی شبانه روز گذشته به ۱۰۹ هزار و ۷۷۳ نفر رسید.

 دکتر "مریم کوشکی" اعلام کرد: سه شهروند این استان نیز در شبانه‌روز گذشته به دلیل ابتلا به کرونا جان باختند و مجموع قربانیان به یکهزار و ۷۴۹ نفر رسیده است.  در حال حاضر ۸۱۹ بیمار و مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند.

براساس ستاد مقابله با کرونا بروجرد، دورود، کوهدشت و رومشکان در وضعیت نارنجی و مابقی شهرهای استان لرستان در وضعیت قرمز شیوع ویروس قرار دارند.

با گذشت حدود ۵۰ روز از قرارگیری استان خراسان شمالی درموج چهارم ویروس کرونا، شهرستان شیروان در شرق این استان همچنان در وضعیت قرمز با شیب تند بیماری کووید ۱۹ قرار دارد.

براساس آخرین ارزیابی سامانه ماسک وابسته به وزارت بهداشت و درمان که روز ۱۸ اردیبهشت ماه ( روز گذشته ) انجام شد از هشت شهرستان استان خراسان شمالی شهرستان های گرمه  و راز و جرگلان در وضعیت الگوی رنگ بندی کرونایی زرد و چهار شهرستان بجنورد، اسفراین، مانه و سملقان و جاجرم در وضعیت نارنجی و پرخطر و شهرستان شیروان همچنان در وضعیت قرمز خیلی پرخطر کرونایی قرار دارد.

براساس این گزارش طبق بررسی مرکز بهداشت و درمان شهرستان شیروان از هر ۱۰۰ بیمار مشکوک به ویروس کرونا که به مراکز تست گیری در این شهرستان مراجعه می کنند؛ تست حدود ۷۰ نفر مثبت می شود و همچنان ۸۰ بیمار در بیمارستان های این استان بستری هستند که حدود ۳۰ درصد از مجموع بیماران کووید۱۹ این استان را تشکیل می دهد.

در همین رابطه رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت:هم‌اینک ۱۷۴ بیمار حاد تنفسی و ۹۰ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: با افزوده شدن ۷۰ نفر جدید در شبانه روز گذشته شمار مبتلایان کرونا در سیستان و بلوچستان به ۳۳ هزار و ۲۵۳ نفر رسید.

وی شمار درگذشتگان این ویروس در سیستان و بلوچستان با افزوده شدن پنج نفر دیگر را یکهزار و ۲۷۰ نفر ذکر کرد. موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در سیستان و بلوچستان نیز در حال افزایش است و این نوع از ویروس تقریبا جایگزین نوع قبلی شده بطوریکه ۸۰ درصد موارد ابتلا در سطح استان را شامل می‌شود.

همچنین امروز سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: در شبانه‌روز گذشته از ۳۵۹ نمونه گرفته شده از افراد مشکوک به ویروس کرونا، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۱۹ فرد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در این استان شناسایی شدند.

ابراهیم سلیمانی افزود: از این تعداد ۲۶ نفر در بیمارستان‌های استان بستری و ۹۳ نفر هم در منزل دوره نقاهت خود را طی می‌کنند. وی ادامه داد: در این مدت  چهار بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان جان خود را از دست دادند و هم اکنون  ۴۲۰ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان  بستری هستند که از این تعداد ۱۰۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

استان یزد  هم اکنون شرایط در ۹ شهرستان نارنجی و شهرستان بافق در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد.

از زنجان خبر رسیده که رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان اعلام کرد : شهرهای ایجرود، سلطانیه و ماهنشان در شرایط رنگ زرد کرونایی قرار گرفته اند و مابقی شهرهای استان ازجمله زنجان به رنگ نارنجی تغییر وضعیت داده اند.

دکتر پرویز قزلباش با اشاره به اینکه تغییر رنگ‌بندی براساس شاخص هایی در استان‌ها انجام می‌گیرد افزود: در زمان حاضر نگرانی هایی در خصوص عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، عادی انگاری و شرکت در دورهمی‌ها وجود دارد.

وی با تاکید براینکه اگر روند بیماری در بستری و سرپایی از یک حد به بالا صعودی باشد، بطور حتم رنگ قرمز کرونایی است، اضافه کرد: این در حالی است که کسب و کارها در مناطق  نارنجی هم، مجاز به فعالیت شدند و در این راستا، نگرانی از برگشت دوباره به رنگ قرمز  وجود دارد.

 قزلباش افزود: روند بیماری هم در بخش بستری، هم سرپایی در استان نزولی است که تاثیر آن را در رنگ‌بندی ها خود را نشان داده اما انتظار  می رود این مهم با سرعت بیشتری تداوم یابد.

از سوی دیگر رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که با مرگ ۲۴ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته ، شمار جانباختگان کووید۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در استان به سه هزارو۷۱۷ نفر رسیده است.

دکتر محمد فتحی گفت : ۱۳۹ بیمار بدحال کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته به تخت های بستری استان انتقال یافتند که اکنون در مجموع ۹۸۱ بیمار کووید ۱۹ در این مراکز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

استان البرز همچنان در وضعیت قرمز کرونایی است و مسوولان دانشگاه علوم پزشکی برای گذر از موج چهارم کرونا مردم را به رعایت فاصله اجتماعی ، استفاده از ماسک و ماندن درخانه ها توصیه می کنند.

از قصر شیرین خبر رسید که فرماندار گیلانغرب گفته این شهرستان از نظر ابتلا به کرونا قرمز و وضعیت خوبی ندارد و پس از تعطیلات نوروز تعداد افراد مبتلا و بستری روند صعودی داشته است.

 کوروش محمودیان افزود: عدم رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل های بهداشتی توسط بسیاری از شهروندان به خصوص در ایام تعطیلات، دورهمی ها، بی توجهی برخی در استفاده از ماسک و تجمع در آیین های خاکسپاری و ترحیم از جمله عومل دخیل در استمرار وضعیت قرمز گیلانغرب است.

وی اظهار داشت: برخورد قاطع با متخلفان و افراد بی توجه به مصوبات ستاد کرونا همواره در دستور کار قراردارد زیرا که سلامت مردم خط قرمز ما است.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام ۵۴ بستری جدید ناشی از کرونا در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های استان به ۱۸۶ نفر افزایش یافت.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: از بستری های جدید بیشترین تعداد مربوط به ایلام با ۱۵ نفر ، دره شهر هشت نفر و دهلران و چرداول هرکدام هفت نفر است.

ایلام، آبدانان، دره شهر، دهلران، مهران، ایوان، چرداول و چوار در وضعیت نارنجی و بدره، ملکشاهی، سیروان و هلیلان در وضعیت زرد قرار دارند.

 

تزریق واکسیناسیون کرونا

در سیستان و بلوچستان نیز معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: ۹۰۰ نفر بیمار خاص و صعب العلاج سیستان و بلوچستان تاکنون واکسن کرونا را به طور رایگان دریافت کرده‌اند.

دکتر قاسم میری علی آباد اظهارداشت: با توجه به برخورداری از سیستم ایمنی پایین و مراجعات مکرر به مراکز درمانی بیماران خاص و صعب العلاج این گروه همواره در معرض خطر ابتلاء به کرونا هستند و از گروه‌های اولویت‌دار در دریافت واکسن بوده‌اند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: آن دسته از بیماران خاص و صعب العلاج سیستان و بلوچستان که تاکنون واکسینه نشده‌اند می‌توانند با مراجعه به مراکز درمانی که تحت پوشش آن هستند نسبت به انجام واکسیناسیون اقدام کنند.

خبر دیگر اینکه  سرپرست شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل گفت: یکهزار و ۱۵۰ سالمند آران و بیدگلی که نیمی از سالمندان بالای ۸۰ سال این شهرستان را تشکیل می دهند واکسن کرونا دریافت کردند.

اعظم باقری افزود: تزریق واکسن کرونا به سالمندان بالای ۸۰ سال از هفتم اردیبهشت در خانه‌های بهداشت و مرکزهای جامع سلامت آران و بیدگل آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه هیچ نگرانی، محدودیت و کمبودی برای واکسیناسیون سالمندان واجد شرایط وجود ندارد، ادامه داد: واکسن کرونا به تعداد کافی تامین شده است و واکسیناسیون سالمندان واجد شرایط تا تزریق واکسن به آخرین سالمند ادامه خواهد داشت.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان‌های استان تهران گفت: یکهزار و ۵۰۰ جانباز ۵۰ تا ۷۰ درصد زیر پوشش این اداره کل در برابر ویروس کرونا واکسینه خواهند شد که حدود ۵۰۰ نفر آنان در شهرستان ری و بقیه در سایر شهرستانهای این استان هستند.

خبر خوب دیگر از استان تهران اینکه بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان ری، عبدالله مرتضوی با حضور در مرکز جامع خدمات سلامت شهید مبارکی در شهرستان ری ضمن بازدید از فرآیند واکسیناسیون ایثارگران هدف، اظهار داشت: واکسیناسیون جانبازان ۵۰ تا ۷۰ درصد برای ایمن سازی در برابر ویروس همه گیر کرونا آغاز شده و افراد مشمول با با حضور در مراکز بهداشتی منتخب در برابر ویروس کرونا ایمن‌سازی می‌شوند.

وی افزود: پیش از این حدود ۵۰۰ نفر از ایثارگران استان شامل جانبازان قطع نخاع، شیمیایی شدید، سه عضو قطع شده و بیشتر و همچنین والدین دارای ۲ شهید دربرابر کرونا ایمن سازی شده بودند.

از قزوین خبر رسیده که مدیر کل بهزیستی استان قزوین اعلام کرد : یک هزار و ۳۹ نفر از معلولان و پرسنل مراکز توانبخشی بهزیستی این استان در انتظار دریافت واکسن کرونا هستند.

علیرضا وارثی اظهار داشت: براساس آخرین آمار اعلام شده به بهزیستی کشور جهت هماهنگی در سطح کلان، ۸۸۳ نفر از معلولان، ١٠٠ نفر از کارکنان مراکز شبانه روزی و ۵۶ نفر از کارکنان مراکز ویزیت و مراقبت  در منزل در انتظار دریافت واکسن می باشند.

وی افزود: برای دریافت واکسن این افراد همکاری های لازم با دانشگاه علوم پزشکی استان انجام شده و در همین روزها تلقیح واکسن مطابق دستورالعمل های ابلاغی آغاز خواهد شد.

این مسوول گفت: تا به امروز در بین افراد تحت پوشش بهزیستی استان قزوین تعداد ۲۲۷ نفر از سالمندان و کارکنان بخش های مرتبط با نگهداری سالمندان واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

از طرفی رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان اعلام کرد که هشت هزار سالمند بالای ۸۰ سال سن در استان علیه کرونا واکسیناسیون شدند و مرحله بعدی واکسیناسیون این بار در محدوده سنی ۷۵ تا ۷۹ سال از دیروز آغاز شده است.

فرزین رضاعی  اظهار داشت: کار واکسیناسیون گروه‌های اولویت‌دار از ۲۱ بهمن در کردستان آغاز شده و تاکنون بیش از ۲۶ هزار نفر علیه کرونا واکسیناسیون شده‌اند.

وی با بیان اینکه بر اساس سند ملی واکسیناسیون فاز اول تمام شده است، افزود: ممکن است افرادی جا مانده و یا خود راضی به واکسیناسیون نبوده باشند ولی بخش بزرگی از پرسنل بهداشت و درمان و افراد مرتبط با این بخش علیه بیماری کووید ۱۹ واکسیناسیون شده‌اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: ۲۰ هزار و ۴۳۶ نفر در نوبت اول و پنج هزار و ۹۵۲ نفر در نوبت دوم واکسن دریافت کرده‌اند که در مجموع تعداد واکسن شدگان را به ۲۶ هزار و ۳۸۸ نفر در استان رساند.

خبر دیگر اینکه  سرپرست مرکز بهداشت آبادان گفته هفت هزار و ۷۰۰دوز واکسن کرونا پس از اجرای طرح واکسیناسیون کووید ۱۹ بر اساس ابلاغیه‌های وزارتی در آبادان تزریق شد.

 توفیق عنافچه  از پوشش بیش از ۹۸درصدی  واکسیناسیون گروه‌های اولویت‌دار در مرحله اول  در آبادان  خبر داد واظهار داشت: از اسفند سال گذشته با شروع واکسیناسیون گروه‌های پرخطر در فاز اول شامل کارکنان اولویت‌دار کادر درمان، پرسنل عملیاتی اورژانس، کارکنان مستقیم تغسیل متوفیان کووید ۱۹ و سایر موارد ابلاغی از وزارت بهداشت تاکنون در دو مرحله   تزریق انجام و پوشش مرحله دوم نیز ۹۵ درصد است.

وی با اعلام تزریق ۵۳۰ دوز واکسن به بیماران خاص افزود: کار تزریق واکسن در همه روزهای هفته اعم از تعطیل و غیر تعطیل در ۲شیفت کاری پیوسته از ۸:۳۰ صبح تا ۱۸ انجام می‌شود.

همچنین رئیس گروه بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: در اجرای طرح واکسیناسیون گروه‌های هدف علیه بیماری کووید.۱۹ بیش از ۲۵ هزار دوز واکسن در استان تزریق شده است.

جواد ابیش‌وند با اشاره به اختصاص ۳۷ هزار دوز واکسن خارجی از نوع آسترازنکا، اسپوتنیک وی، سینوفارم و بهارات به استان اردبیل گفت: تزریق مابقی واکسن کرونا برای افراد و گروه‌های تعیین شده در سطح استان در حال انجام است.

وی با اشاره به اجرای جدی واکسیناسیون جامعه هدف گروه سنی بالای ۸۰ سال در سطح استان اردبیل بیان کرد: هم اکنون با مراجعه افراد بالای ۸۰ سال افراد عملیات واکسیناسیون در مراکز بهداشتی انجام می شود و در مناطق روستایی هم حتی برای افراد بالای ۷۵ سال نیز واکسن کرونا تزریق می شود.

خبر دیگر اینکه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرد که تزریق واکسن کرونای ایرانی - کوبایی به داوطلبانی که در شهرستان‌های زیرمجموعه این دانشگاه ثبت نام کرده‌اند از روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت شروع می‌شود.

دکتر قاسم اویس گفت که کار ثبت نام از داوطلبان برای انجام کارآزمایی بالینی مرحله سوم این واکسن در مازندران ادامه دارد و تاکنون یکهزار و ۲۰۰ نفر در شهرستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران ثبت نامشان را نهایی کرده اند.

وی با اعلام این که سهمیه دانشگاه علوم پزشکی مازندران سه هزار داوطلب است ، افزود که شهروندان ساکن شهرستان های ساری ، قائمشهر ، میاندرود و جویبار به عنوان زیرمجموعه این دانشگاه می توانند برای شرکت در کارآزمایی واکسن ایرانی - کوبایی داوطلب شوند.

 

ممنوعیت سفر در تعطیلات عید فطر /فعالیت مشاغل گروه یک و ۲

با توجه به تعطیلات پیش رو و برای تداوم روند کاهشی آمار مبتلایان و جانباختگان و همچنین تغییر رنگ شهرها از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت هایی برای هفته پیش رو اتخاذ شده است و از روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت تا ظهر شنبه ۲۵ اردیبهشت مصادف با تعطیلات عید سعید فطر تردد بین استان‌ها ممنوع خواهد بود.

معاون فرماندار بندرعباس گفت: براساس تصمیم ستاد ملی کرونا و ابلاغ وزیر کشور مبنی بر ممنوعیت تمامی سفرها در ایام عید فطر در سراسر کشور، محدودیت ورود در مبادی ورودی شهرها و این شهرستان اعمال می‌شود.

فرزاد ابراهیمی اظهار داشت: ممنوعیت ها با هدف کاهش شیوع کرونا با توجه به فرا رسیدن تعطیلی‌های عید فطر و کنترل و قطع زنجیره آن به تصویب شده است.

وی ادامه داد: نیروی انتظامی و جمعیت هلال احمر در مبادی ورودی مستقر شده و خودروهای با پلاک‌های غیر بومی در این محل‌ها بازگشت می‌دهند، بنابراین به افراد توصیه می‌کنیم از سفر در مدت اعمال محدودیت‌ها اجتناب کنند.

همچنین استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا، مسافرت در تعطیلات عید فطر را فارغ از رنگ‌بندی شهرستان‌ها ممنوع اعلام کرده است بنابراین تمامی مراکز رفاهی، تفریحی، خدماتی و گردشگری استان نیز در پایان هفته جاری تعطیل است و هیچ نوع خدمتی ارائه نمی‌شود.

اقبال عباسی بر تشدید نظارت‌ها در هفته منتهی به تعطیلات عید فطر به منظور مقابله با موج احتمالی شیوع کرونا در چهارمحال و بختیاری تاکید کرد .

در همین حال استاندار بوشهر گفت: براساس مصوبه ستاد ملی کرونا برای پیشگیری از شیوع این ویروس به واسطه جابه جایی جمعیتی، همه ورودی‌های این استان از بعد از ظهر روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه جاری بسته می‌شود.

 عبدالکریم گراوند افزود: در اجرای این مصوبه هیچ رنگ بندی مد نظر نیست و انتظار می‌رود این مصوبه با همکاری فرمانداران و فرماندهان نیروی انتظامی با قوت اجرا و اجازه هیچ ترددی داده نشود.

وی بیان کرد: براین اساس همه کارمندانی که خارج از بوشهر زندگی می‌کنند و محل کار آنها در مرکز استان است به غیر از نیروهای انتظامی و نظامی و برخی مشاغل حساس مانند آتش‌نشانی روز چهارشنبه دور کار باشند و لازم نیست در محل کار خود حاضر شوند.

همچنین فرماندار قشم گفت: با توجه به وضعیت قرمز کرونایی در قشم و ممنوعیت سفر در تعطیلات عید سعید فطر، سفر به این جزیره نیز ممنوع شد. علیرضا نصری افزود: این ممنوعیت بر اساس تصمیم ستاد کرونای استان اجرا شده است و تا بهبود شرایط شیوع بیماری ادامه دارد.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۵۸ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و حدود  سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

وضعیت کرونایی شمیرانات نارنجی شد

فرماندار شمیرانات گفت: براساس اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا، با تغییر وضعیت کرونا از قرمز (هشدار) به نارنجی فعالیت گروه شغلی ۲ نیز با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بلامانع شد.

سید مهدی ساداتی با بیان اینکه گروه‌های شغلی سه و چهار همچنان تعطیل هستند، اظهار داشت: نظارت و سخت‌گیری‌ در زمینه رعایت پروتکل‌ها افزایش می‌یابد و با هرگونه تخطی از شیوه‌نامه‌های بهداشتی با واحدهای صنفی متخلف برخورد خواهد شد.

وی با اشاره به وضعیت تردد در تعطیلات عید فطر توضیح داد: حسب اعلام و نظر قرارگاه عملیاتی و کمیته بهداشت و درمان ستاد، به منظور مدیریت و مقابله دقیق‌تر و ویژه در کنترل پیک چهارم، تمامی سفرها در سراسر کشور در همه رنگ‌بندی‌ها از ساعت ۱۲ روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت تا ظهر روز شنبه ۲۵ اردیبهشت مصادف با تعطیلات عید سعید فطر ممنوع خواهد بود.

گروه شغلی ۲ که فعالیت آن‌ها بلامانع شد به شرح زیر است:

 

168805637

 

گروه شغلی یک نیز که در هیچ‌یک از وضعیت‌های کرونایی تعطیل نخواهد شد، به شرح جدول است:

طبق آخرین گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ظهر امروز (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰)، در ۲۴ ساعت گذشته ۳۸۶ نفر بر اثر بیماری کرونا فوت کردند.

براین اساس، از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور، تاکنون ۷۴ هزار و ۹۱۰ نفر فوت کردند و آمار بهبود یافتگان به ۲ میلیون و ۱۰۹ هزار و ۷۰۲ نفر رسید.

 

 

کرونا جان ۱۴تن را در قم گرفت

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: طی ۲۴ ساعت منتهی به نوزدهم اردیبهشت ماه چهارده تن از بیمار کرونایی در این استان جان خود را از دست دادند.

محمد رضا قدیر در گفت و گویی با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان اظهار داشت: دراین مدت ۱۰۸ بیمار با علائم قطعی کرونا نیز در مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

 وی با بیان اینکه ۸۸ تَن از این تعداد در مراکز درمانی قم تحت معالجه و درمان قرار گرفتند، افزود: ۹۷ تَن از بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری شده بودند نیز ترخیص شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: ۴۸۵ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های قم بستری هستند که ۱۰۳ تَن از ایشان به دلیل وخامت اوضاع جسمانی در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند.

وی افزود: همچنین از مجموع ۹۱۷ آزمایش کرونای انجام شده نتیجه ۱۷۳ مورد مثبت بود.

وی در ادامه گفت: از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون کرونا در قم نیز ۲۰ هزار و ۶۱۲ دوز واکسن به جامعه هدف و گروه‌هایی که در اولویت قرار دارند، تزریق شده است.

 قم از روز ۱۴ اردیبهشت‌ماه به رنگ نارنجی کرونایی تبدیل شد. هم‌زمان با خیز چهارم کرونا در کشور، این استان از ۱۸ فروردین‌ماه در وضعیت قرمز قرار گرفته بود.

 

کرونا جان ۱۵ نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت ۱۵ بیمار مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته آمار متوفیان استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۳۵ نفر رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز یک‌شنبه افزود: ۲۱۱ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شدند که در مجموع بیماران سرپایی مثبت از ابتدای اپیدمی ویروس کرونا تاکنون به ۳۹ هزار و ۸۰۱ نفر و بیماران بستری مثبت به ۱۶ هزار و ۱۲۱ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: همچنین تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۶۴۱ مورد بود که ۱۱۵ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: در عین حال هم اینک ۱۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۱ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۵۹ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۷۰۰، بهار ۸۹۰، تویسرکان ۹۵۴، رزن ۷۰۱، درگزین ۲۶۲، فامنین ۲۹۶ و کبودراهنگ ۹۵۴ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون ۲ هزار و ۸۸۷ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۱۱۱ نفر در نهاوند و پنج هزار و ۹۸۲ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

درحال حاضر ۲ شهرستان «بهار و اسدآباد» در وضعیت قرمز و دیگر شهرستان های استان همدان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 

شمار فوتی‌های کرونا در استان مرکزی به یک هزار و ۹۶۲ نفر رسید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: شمار فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا در استان مرکزی از ابتدای شیوع تاکنون به یک هزار و ۹۶۲ نفر رسید.

دکتر سید " محمد جمالیان" روز یکشنبه افزود: ۲۲۷ مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی طی ۲۴ ساعت گذشته، در استان مرکزی شناسایی شد.

وی اظهار داشت: از این تعداد، ۳۶ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند که تحت مراقبت قرار دارند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می‌کنند.

وی بیان داشت: ۱۹۰ نفر از بیماران شناسایی شده نیز به صورت سرپایی بوده‌اند که تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه شده‌اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: با احتساب ۲۲۷ مورد ابتلای جدید، تعداد موارد مبتلا به کرونا ویروس از زمان شیوع این ویروس تاکنون به ۵۷ هزار و ۲۶ نفر رسیده است.

جمالیان بیان داشت: در این مدت ۱۷ مورد فوتی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در استان مرکزی گزارش شد.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸ آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.

 

۹ بیمار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان شمالی جان باختند

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت : در ۲۴ ساعت گذشته ۹ بیمار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های این استان جان خود را از دست دادند.

دکتر سیداحمد هاشمی اظهار داشت: در همین مدت ۶۷ بیمار جدید با علایم قطعی بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان خراسان شمالی بستری شدند تا آمار بیماران کرونایی  بستری در این مراکز درمانی به ۳۶۲ نفر برسد.

 وی ا اضافه کرد : با وجود کاهشی شدن روند بیماری کووید ۱۹ در استان خراسان شمالی ، همچنان این استان در بین هفت استان با شیب تند این بیماری قرار دارد و باید با رعایت پروتکل های بهداشتی  آن را کنترل کنیم.

دبیر ستاد استانی مقابله با کرونا میانگین رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک را در این استان حدود ۶۰ درصد اعلام کرد و اظهارداشت : با وجود قرارگیری استان در شیب تند بیماری کووید۱۹ همچنان میزان رعایت پروتکل های بهداشتی رضایت بخش نیست.

دکتر هاشمی ضمن تاکید بر زدن ماسک و دوری از تجمعات گفت: بیشتر مبتلایان  در مراسم های عروسی و عزا، دورهمی های خانوادگی  و به سفر  به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شدند و عموم بستری نیز به صورت خانوادگی است.

ویروس کرونا در استان خراسان شمالی از اسفندماه سال ۹۸ با شناسایی نخستین بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در شهرستان بجنورد شیوع یافت و این استان تاکنون سه موج از این بیماری را پشت سر گذاشت و از اول فروردین ماه سال جاری به تدریج وارد فاز چهارم شد و در این مدت حدود دو هزار بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های استان بستری و ۱۲۹ نفر نیز در این مدت جان خود را از دست دادند.

 

آمار بستری‌ شدن بیماران کرونایی در کرمانشاه کاهش یافت

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: هم‌اکنون ۶۷۱ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند که نسبت به روز گذشته ۴۷ نفر کاهش یافته است.

«مهدی محمدی» روز یکشنبه با اشاره به فوت ۹ نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹، افزود: این تعداد نسبت به دیروز ۶ نفر افزایش دارد.

وی اظهار داشت: با مرگ این ۹ نفر، مجموع جانباختگان ناشی از کرونا از ابتدای همه گیری تاکنون در استان کرمانشاه به یک هزار و ۷۵۷ نفر رسید.

محمدی تاکید کرد: در ۲۴ ساعت گذشته، ۴۴ مورد بیمار مثبت بستری و ۲۴۲ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل از آن، ۶۶ نفر کاهش دارد.

وی یادآور شد: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۱۶۰ نفر در مراکز درمان استان بستری و ۱۹۳ بیمار کووید ۱۹ هم بعد از بهبودی از مراکز درمانی ترخیص شدند.

شهرستان‌های هرسین و گیلانغرب همچنان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد کرونا دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه گفت: براساس رنگ بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های قرمز استان از پنج شهر به ۲ شهرستان هرسین و گیلانغرب کاهش یافت.

محمدی افزود: براساس این گزارش، شهرستان های، کرمانشاه، صحنه، اسلام‌آبادغرب، پاوه، کنگاور، سنقر و کلیایی و سرپل ذهاب در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، قصرشیرین، دالاهو، جوانرود و روانسر در وضعیت زرد قرار دارند.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.