اکنون ۱۰۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۵ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۱۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: ۳۴۴ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه‌روز گذشته جان خود را از دست دادند.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز سه‌شنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: اکنون ۱۰۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۵ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۱۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است.  

جهش ویروس کرونا در هندوستان خطر جدیدی است که جهان را تهدید می کند. به گفته مسئولان وزارت بهداشت، ویروس جهش یافته در هندوستان میزان سرایت و مرگ آوری بیشتری دارد و از ویروس جهش یافته در انگیس نیز خطرناکتر است. شیوع این ویروس در هندوستان، سیستم بهداشتی و درمانی و وزارت بهداشت این کشور را فلج کرده است.

هند اکنون با یک سونامی ویروس کرونا مواجه است و کمبود امکانات پزشکی، به گفته کارشناسان، سیستم بهداشتی این کشور را در آستانه فروپاشی قرار داده است.

تاکنون بیش از ۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده و ۲۱۸ هزار نفر جان باخته اند. گزارش های منتشر شده از هند حاکی از این است که تعداد مرگ روزانه کرونا در این کشور به حدود سه هزار و ۶۰۰ نفر در روز رسیده است و بیمارستان‌های این کشور با کمبود جا و امکانات درمانی از جمله اکسیژن مواجه هستند و بسیاری از مردم این کشور از ترس ابتلا به کرونا برای تحویل اجساد درگذشتگان خود مراجعه نمی کنند.   

هند یکی از تولیدکنندگان مهم واکسن کرونا در دنیاست.  ایران نیز یکی از واکسن های تولید شده در این کشور را به نام واکسن کوواکسین از شرکت بهارات بیوتک خریداری کرده است. مسئولان وزارت بهداشت برای خرید ۵۰۰ هزار دوز از این واکسن سفارش داده بودند اما بعد از رسیدن محموله اول این واکسن به میزان ۱۲۵ هزار دوز، محموله دوم که ۳۷۵ هزار دوز واکسن بود با دستور دادستانی در هندوستان به علت نیاز این کشور توقیف شد.

واکسیناسیون کرونا در کشورهایی که تزریق واکسن به شهروندان خود را به سرعت انجام داده اند، موثر بوده به طوری که انگلیس با سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون کرونا توانسته است آمار مرگ های بالای هزار نفر را به چهار نفر در روز کاهش دهد.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۵۳ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

چهاردهم اردیبهشت و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها

براساس آخرین رنگبندی اعلام شده از وزارت بهداشت ، با کاهشی‌شدن روند بستری در بسیاری از نقاط کشور، از امروز تعداد شهرستان‌های قرمز از ۱۹۸ شهر به ۱۰۲ شهرستان کاهش یافته اما تعداد شهرهای نارنجی و زرد افزایش یافته است.

سامانه ماسک معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از خارج شدن ۱۲۴ شهرستان و واردشدن ۲۹ شهرستان  دیگر در وضعیت قرمز کرونا خبر داد.

از امروز (سه شنبه ) تعداد شهرستان‌های قرمز به ۱۰۲ شهرستان کاهش یافت. علاوه‌بر آن ۲۳۵ شهرستان نارنجی و ۱۱۱ شهرستان زرد هستند. با افزایش مبتلایان در سیستان و بلوچستان نیز تعداد شهرستان‌های آبی به صفر رسید.

وزارت بهداشت در این گزارش اعلام کرد: شهرستان‌های دهاقان (اصفهان)، بوشهر، تنگستان و جم (بوشهر)، نهبندان (خراسان جنوبی)، ایذه و باغ‌ملک (خوزستان)، طارم و ماه‌نشان (زنجان)، خاش، زابل، زاهدان و نیک‌شهر (سیستان و بلوچستان)، خرامه، خرم‌بید، سپیدان، قیر و کارزین و مرودشت (فارس)، دهگلان و سقز (کردستان)، رودبار جنوب و عنبرآباد (کرمان)، روانسر (کرمانشاه)، باشت (کهگیلویه و بویراحمد)، کردکوی و کلاله (گلستان)، بستک، جاسک و میناب (هرمزگان) از امروز در وضعیت قرمز قرار گرفتند.

آخرین وضعیت بیماران کرونایی در استان‌ها

بر اساس آخرین رنگ بندی نرم افزار ماسک تعداد شهرهای قرمز و نارنجی کرونایی خراسان رضوی کاهش یافت و به تعداد شهرهای زرد افزوده شد.

هم اکنون مناطق قرمز خراسان رضوی به پنج شهرستان کاهش یافته است و ۲ شهرستان نیشابور و قوچان از قرمز به نارنجی تغییر رنگ داده اند و هم اینک وضعیت هیچ شهرستانی در استان قرمز تیره نیست.

در حال حاضر شهرستانهای سبزوار، مشهد، بینالود، کاشمر و درگز در شرایط قرمز کرونایی قرار دارند و مناطق زرد در خراسان رضوی به ۱۴  شهرستان شامل کلات، سرخس، تربت جام، باخرز، تایباد، خواف، زاوه، مه ولات، بجستان، فیروزه، خوشاب، جوین، داورزن و جغتای افزایش یافته است.

تعداد شهرستانهای با وضعیت نارنجی در خراسان رضوی نیز کاهش یافته و هم اکنون فقط چناران، قوچان، نیشابور، خلیل آباد، رشتخوار ، گناباد و بردسکن نارنجی هستند.

از خوزستان خبر رسیده که رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در آخرین رنگ بندی از سوی وزارت بهداشت شهرستان های آبادان، خرمشهر، رامشیر، امیدیه و مسجدسلیمان از وضعیت قرمز خارج و در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.

وی عنوان کرد: همچنین شهرستان های ایذه و باغملک از نارنجی به قرمز،  لالی از وضعیت نارنجی به زرد و دشت آزادگان نیز از وضعیت زرد به نارنجی تبدیل شدند.

در حال حاضر هفت شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، ۱۱ شهرستان نارنجی و ۹ شهرستان زرد هستند.

در همین رابطه رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت که در نتیجه رعایت توصیه‌های بهداشتی از سوی مردم و کاهش تعداد مبتلایان و افراد بستری، تعداد شهرهای قرمز کرونایی این استان کاهش یافت.

عبدالرضا فاضل اظهار داشت: بر اساس اعلام آخرین وضعیت کرونایی توسط وزارت بهداشت، در حال حاضر کردکوی و کلاله در وضعیت قرمز، گرگان، گنبدکاووس، بندرگز، بندرترکمن، علی آباد، رامیان، آزادشهر، مینودشت و گالیکش در وضعیت نارنجی و گمیشان، آق‌قلا و مراوه تپه در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۵۴۲ بیمار کرونایی در مراکز درمانی گلستان بستری هستند که از این تعداد ۸۷ نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری بوده و حال ۳۹ نفر آنان وخیم است.

همچنین در هفته قبل گرگان، مینودشت و گالیکش در وضعیت قرمز، بندرگز، کردکوی، علی‌آبادکتول، گنبدکاووس، آزادشهر و کلاله در وضعیت نارنجی و مراوه‌تپه، آق‌قلا، گمیشان، رامیان و بندرترکمن در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار داشتند.

خبر خوب دیگر اینکه کاهش شمار مبتلایان به بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل که از چند روز پیش آغاز شده، همچنان ادامه دارد و بر اساس اعلام ستاد ملی کرونا، وضعیت شیوع کرونا در این استان از قرمز خارج شده و به نارنجی تغییر یافته است.

 موج چهارم شیوع کرونا در استان اردبیل که از حدود پنج هفته پیش آغاز شده در روزهای اخیر با کاهش نسبی تعداد مبتلایان تاحدودی فروکش کرده است.

با بهبود نسبی وضعیت شیوع کرونا در استان اردبیل، هم‌اکنون شهرستان‌های کوثر، نیر، سرعین، نمین، اصلاندوز و بیله‌سوار در وضعیت زرد و شهرستان‌های خلخال، مشگین‌شهر، پارس‌آباد، اردبیل و گرمی در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند.

خبر دیگر اینکه سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان روانسر از قرمز شدن وضعیت این شهرستان از لحاظ ابتلا به کرونا در پی افزایش مبتلایان به کووید ۱۹خبر داد.

دکتر محی الدین امینی افزود: بر اساس آخرین اعلام رنگ بندی شهرستان‌ها از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ، آمار مبتلایان به کرونا در شهرستان روانسر در روزهای اخیر روند افزایشی داشته و از لحاظ رنگ بندی در وضعیت قرمز قرار گرفته است.

وی ادامه داد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ، تعداد مبتلایان به کرونا در این شهرستان از مرز هزار نفر عبور کرد.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که براساس آن پنج شهرستان استان سمنان در وضعیت نارنجی، یک شهرستان قرمز و ۲ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

 وضعیت رنگ‌بندی همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ بر اساس جدیدترین اطلاعات سامانه ماسک به گفته مسوولان امر شهرستان‌های گرمسار، دامغان، سرخه، شاهرود و مهدیشهر در وضعیت نارنجی، شهرستان سمنان همچنان در وضعیت قرمز و شهرستان های میامی و آرادان در وضعیت زرد قرار دارند.

براساس آخرین رنگبندی اعلام شده توسط ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونای استان، تمامی شهرستان‌های استان سمنان قرمز و تنها شهرستان آرادان در وضعیت نارنجی قرار داشت که با توجه به کاهش آمار بیماران کویید ۱۹، استان سمنان از قرمز به نارنجی تغییر رنگ داده است.

در یزد نیز سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفته که  شبانه‌روز گذشته ۲۷۹ فرد مبتلا به ویروس کرونا در استان شناسایی که از این تعداد ۳۹ نفر در بیمارستان‌ها بستری شدند و ۲۴۰ نفر هم در منزل دوره نقاهت خود را طی می‌کنند.

ابراهیم سلمانی افزود: در این مدت از ۷۶۷ نمونه گرفته شده از بیماران مشکوک به کرونا، ۲۷۹ مورد مبتلای قطعی به این ویروس تشخیص داده شد. 

هم‌اکنون ۵۲۸ فرد مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان یزد بستری هستند که از این تعداد ۱۰۸ نفر به دلیل وخامت حال در بخش مراقبت‌های ویژه(ICU) بستری و خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

از استان بوشهر نیز خبر رسیده که  رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اعلام کرده که طبق گزارش نرم افزار سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وضعیت شیوع ویروس کرونا افزون بر دشتستان و دشتی شهرستان های بوشهر، جم، تنگستان و گناوه نیز از نارنجی به قرمز خیلی پرخطر تغییر رنگ دادند.

دکتر سعید کشمیری افزود: همچنین براساس گزارش این سامانه شهرستان‌ دیلم که در وضعیت قرمز بود در وضعیت نارنجی پرخطر قرار گرفت و افزون براین شهرستان‌های دیر و کنگان نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند.

وی بیان کرد: هم اینک تنها شهرستان عسلویه در وضعیت زرد کم خطر کرونایی قرار دارد. کشمیری گفت: شهرستان‌هایی که روند بستری مبتلایان به کرونا در آنها در روزهای اخیر افزایش نداشته از وضعیت قرمز خارج شده‌اند اما در صورتی که سطح مراقبت کاهش و روند بستری افزایش یابد احتمال قرمز شدن دوباره آنها وجود دارد. 

دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر تاکید کرد: وضعیت کرونا در استان شکننده است و هرگونه سهل انگاری ما را در شرایط حاد و بحرانی قرار می‌دهد. 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان عنوان کرد: هم اینک ۱۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۶۶ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۶۴۸، بهار ۸۴۹، تویسرکان ۹۳۳، رزن ۶۷۴، درگزین ۲۴۹، فامنین ۲۸۶ و کبودراهنگ ۹۲۹ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون ۲ هزار و ۷۸۴ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۳۰ نفر در نهاوند و پنج هزار و ۶۶۲ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

هم اینک شهرستان تویسرکان در وضعیت زرد و مابقی شهرستان های استان همدان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

از سوی دیگر رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان اعلام کرده که هم‌اکنون حدود ۱۰۰ بیمار کرونایی در بخش آی سی یو بیمارستانهای زنجان بستری و یک سوم از این بیماران، بدحال و بطور معمول روزانه بین ۲۰ تا ۳۰ نفر هم در انتظار ورود به این بخش هستند.

 دکتر پرویز  قزلباش افزود: در بخش سرپایی شمار بیماران در استان کاهش یافته بطوری که روز شنبه ۸۱۵ مورد مثبت سرپایی به ثبت رسید که این رقم طی روزهای گذشته به بالای یک هزار نفر نیز رسید.

وی اضافه کرد: از زمان شیوع کرونا تاکنون تمامی موارد مثبت بر اساس یافته های آزمایشگاهی به عدد ۸۱ هزارو ۴۳۱ نفرو موارد مثبت بستری نیز بر همین مبنا به هشت هزار و ۵۷۲ مورد رسید.

همچنین مدیر شبکه بهداشت و درمان تایباد گفت: روند ابتلا به کرونا در این شهرستان مرزی خراسان رضوی نسبت به فروردین ماه، افزایش سه برابری یافته است.

دکتر حیدر احسانی گفت: هم اینک ۱۱ شهروند تایبادی مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در بخش عفونی بیمارستان خاتم الانبیای تایباد بستری هستند که حال سه نفر از آنها وخیم است.

وی ادامه داد: براساس رنگ بندی سامانه "ماسک" وضعیت این شهرستان از نظر شیوع کرونا زرد است که در صورت رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی، روزهای سخت و دشوارتری در انتظار این شهرستان خواهد بود.

خبر دیگر اینکه شمار شهرستان‌های نارنجی کرونایی استان مرکزی بر اساس آخرین فهرست رنگ‌بندی وزارت بهداشت به ۱۱ مورد رسید.

دکتر سید " محمد جمالیان" افزود: بر این اساس، ۱۱ شهرستان در وضعیت نارنجی و  فقط شهر فرمهین در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد.

وی اظهار داشت: بر اساس اعلام وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از ششم اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰، چهار شهرستان محلات، دلیجان، زرندیه و کمیجان در وضعیت نارنجی قرار گرفته بودند.

از استان قم خبر رسید که بر اساس اعلام رسمی اپلیکیشن ماسک، قم از امروز ۱۴ اردیبهشت‌ماه به رنگ نارنجی کرونایی تبدیل شد.

با کاهشی‌شدن روند بستری در نقاطی از کشور، از امروز تعداد شهرستان‌های قرمز به ۱۰۲ شهرستان کاهش یافت. علاوه‌برآن ۲۳۵ شهرستان نارنجی و ۱۱۱ شهرستان زرد هستند. با افزایش مبتلایان در استان سیستان و بلوچستان، تعداد شهرستان‌های آبی به صفر رسید.

خبر خوب دیگر اینکه طبق تازه ترین ارزیابی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تمامی شهرستان‌های مازندران از وضعیت کرونایی قرمز خارج شده‌اند و هیچ منطقه با رنگ بندی‌قرمز کرونایی در نقشه استان دیده نمی شود.

 در حال حاضر از مجموع ۲۲ شهرستان استان مازندران ۶ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۶ شهرستان نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند. 

براساس این ارزیابی شهرستان های ساری، آمل ، بهشهر و رامسر که تا روز گذشته در وضعیت قرمز کرونایی به سر می بردند با تغییر رنگ بندی وارد وضعیت نارنجی شدند. 

به طور کل هم اکنون شهرستان های آمل ، بابل، ساری، بهشهر ، گلوگاه ، نکا، رامسر، نوشهر، محمودآباد، نور ، فریدونکنار، قائمشهر، تنکابن، چالوس، عباس آباد و جویبار در رنگ بندی کرونایی نارنجی قرار دارند. 

همچنین شهرستان های میاندرود، کلاردشت، بابلسر، سیمرغ ، سوادکوه شمالی و سوادکوه جنوبی در رنگ بندی زرد قرار گرفته اند. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم ضمن تاکید بر اینکه افرادی که در برابر ویروس کرونا واکسینه شدند باید مانند قبل مراقبت‌های بهداشتی را رعایت کنند، گفت: نارنجی شدن جهرم به معنای وضعیت عادی نیست و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی الزامی است.

محمد رحمانیان افزود:  واکسیناسیون به معنای ایمنی کامل نیست. زمانی می‌توان گفت بیماری در جامعه‌ای کنترل شده و افراد در ایمنی قرار دارند که ۷۰ درصد جمعیت تحت واکسیناسیون قرار گرفته باشند.

وی با اشاره به خارج شدن جهرم از وضعیت قرمز کرونایی گفت: با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ایجاد محدودیت ها به مدت دو هفته توانستیم وضعیت بحرانی شیوع بیماری را در شهرستان کنترل کنیم. 

همچنین براساس جدیدترین ارزیابی سامانه ماسک وابسته به وزارت بهداشت و درمان چهار شهرستان استان خراسان شمالی در وضعیت الگوی رنگ بندی نارنجی کرونایی قرار گرفتند و تا حدودی از منطقه خیلی پرخطر قرمز خارج شدند.

شهرستان اسفراین در جنوب استان خراسان شمالی به دلیل کاهش آمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بیمارستان های تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی این شهرستان از رنگ بندی قرمز کرونایی خارج و به رنگ نارنجی رسید تا از هشت شهرستان این خطه شمالشرق کشور، چهار شهرستان در زمره رنگ بندی نارنجی به معنای پرخطر و دو شهرستان نیز رنگ زرد کرونایی به خود بگیرند.

چهار شهرستان لرستان از وضعیت قرمز به نارنجی تغییر کرد. شهرستان‌های بروجرد، کوهدشت، دورود و رومشکان در وضعیت نارنجی قرار دارد. 

شهرستانهای‌ خرم آباد، دلفان، الیگودرز، سلسله، پلدختر، ازنا و چگنی همچنان در وضعیت قرمز است.

 

تزریق واکسیناسیون کرونا

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: تاکنون ۴۶ درصد سالمندان بالای ۸۰ سال خوزستان دوز اول واکسن کرونا را دریافت کردند و واکسیناسیون این گروه سنی همچنان ادامه دارد.

دکتر فرهاد ابول نژادیان اظهار داشت: تمامی سالمندان بالای ۸۰ سال استان می توانند با در دست داشتن مدرک شناسایی به مراکز بهداشت مراجعه کرده و نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

وی افزود: امیدواریم واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال تا انتهای هفته جاری به پایان برسد تا بتوانیم از ابتدای هفته آینده افراد بالای ۷۵ سال را واکسینه کنیم البته به شرط اینکه واکسن مورد نیاز به دست مان برسد.

معاون شبکه بهداشت و درمان گچساران گفت: واکسیناسیون کادر درمان، سلامت و نیروهای ستادی شهرستان علیه کرونا کامل شد.

 سید امین رضایی افزود: تا کنون یک هزار و ۸۷۲ دوز واکسن کرونا  برای کادر درمان شهرستان تزریق شده است.  این میزان واکسن کرونا به کادر بهداشت و درمان، نظام پزشکی و  اورژانس تزریق شده است.

رضایی گفت:  هم اکنون  تمامی کارکنان، پزشکان متخصص، پرستاران بخش کرونا، آی سی یو و سی سی یو در گچساران علیه بیماری کرونا واکسینه شدند.

 وی ادامه داد: در فاز دوم تزریق واکسن کرونا افراد بالای ۶۵ سال دارای بیماری زمینه‌ای ،افراد خاص ، سالمندان و افرادی بالای ۸۰سال در گچساران آغاز شد.

 

کرونا جان هفت نفر را در آبادان گرفت

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: کرونا جان هفت شهروند آبادانی را در ۲۴ ساعت گذشته گرفت.

دکتر شکراله سلمان‌زاده دوشنبه اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته از ۳۶۴ نمونه گرفته شده در جنوب غرب خوزستان ۱۵۷ مورد جدید مثبت  کووید ۱۹ ثبت شده است.

وی افزود:در این مدت ۸۱ نفر در آبادان، ۵۱ نفر در خرمشهر و در شادگان ۲۵ بر اساس معیارهای آزمایشگاهی به کرونا مبتلا شدند.

سلمان‌زاده گفت: از ۱۵۷ مورد مثبت جدید ۱۳۸ بیمار (آبادان ۶۶ بیمار، خرمشهر ۴۹ بیمار و شادگان ۲۳ بیمار ) به صورت سرپایی درمان را دریافت و به آنها اعلام شد تا مدت ۱۴ روز در قرنطینه خانگی باشند. 

رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان افزود:در روز گذشته ۳۷ بیمار در بیمارستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان بستری و ۳۳ نفر نیز پس از بهبود و از بیمارستان مرخص شدند و هم اکنون ۲۳۰ بیمار در بیمارستان‌های جنوب غرب خوزستان بستری هستند.

وی اضافه کرد: تعداد کل موارد مثبت قطعی از ابتدای فراگیری کووید ۱۹ در شهرستان‌های زیر مجموعه دانشکده علوم پزشکی آبادان تاکنون ۲۷هزار و ۹۰۲ بیمار شناسایی شده که از این تعداد ۱۳ هزار و ۴۵ بیمار در  آبادان، هشت هزار و ۴۳۸ بیمار در خرمشهر و ۶ هزار و۴۱۹ نیز از شادگان گزارش شده است.

در حال حاضر هفت شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، ۱۱ شهرستان از جمله آبادان، خرمشهر و شادگان نارنجی و ۹ شهرستان زرد هستند.

شهرستان های شادگان، خرمشهر و آبادان در جنوب غرب خوزستان زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشکده علوم پزشکی آبادان قرار دارند.

 

۹ بیمار قمی قربانی کرونا شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه ۹۷ بیمار بدحال در این استان بستری هستند، گفت: طی ۲۴ ساعت منتهی به ۱۴ اردیبهشت ماه جاری، ۹ بیمار کرونایی دیگر جان خود را از دست دادند.

محمدرضا قدیر آخرین وضعیت از مبتلایان به کووید۱۹ در قم را مورد توجه قرار داد و افزود: در این مدت ۱۰۸ تن با علائم مشکوک به کرونا پذیرش که ۶۷ تن از آنها در مراکز درمانی بستری شدند.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۴۹۸ بیمار کرونایی در قم بستری هستند و ۹۶ بیمار با بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند، ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته هزار و ۷۲۳ تست کرونا انجام شد که ۴۱۶ مورد از آنها مثبت اعلام شد.

قدیر روند واکیسناسیون گروه های هدف در استان را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۹۶۰ مورد تزریق واکسن کرونا در این استان انجام گرفته است.

وضعیت کرونایی قم از امروز ۱۴ اردیبهشت ماه به رنگ نارنجی تغییر یافت.

 

نارنجی شدن وضعیت کرونا در جهرم به معنای شرایط عادی نیست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم ضمن تاکید بر اینکه افرادی که در برابر ویروس کرونا واکسینه شدند باید مانند قبل مراقبت‌های بهداشتی را رعایت کنند، گفت: نارنجی شدن جهرم به معنای وضعیت عادی نیست و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی الزامی است.

محمد رحمانیان سه شنبه افزود:  واکسیناسیون به معنای ایمنی کامل نیست. زمانی می‌توان گفت بیماری در جامعه‌ای کنترل شده و افراد در ایمنی قرار دارند که ۷۰ درصد جمعیت تحت واکسیناسیون قرار گرفته باشند.

 به گفته وی، حداکثر ایمنی واکسن برای فرد، دو هفته پس از دریافت دوز دوم واکسن ایجاد می‌شود. با وجود این افراد واکسینه‌شده باید شیوه‌نامه‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، حفظ فاصله فیزیکی تا یک و نیم متر و شست‌وشوی مداوم دست ها را ادامه دهند.

وی با اشاره به خارج شدن جهرم از وضعیت قرمز کرونایی گفت: با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ایجاد محدودیت ها به مدت دو هفته توانستیم وضعیت بحرانی شیوع بیماری را در شهرستان کنترل کنیم. 

وی ادامه  داد: با وجود نارنجی شدن شهرستان جهرم، همچنان ۳۰ درصد نمونه‌ها مثبت می‌شود و درگیری بیماری بالاست. 

 وی تصریح کرد: این موضوع نشان می‌دهد اگر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ادامه نیابد و این خیال ایجاد شود که وضعیت عادی است، قطعا جهرم مانند شهرستان مرودشت که در هفته پیش نارنجی بود و اکنون قرمز شده است، می‌شود.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

 

شمار جانباختگان کرونا در لرستان به یک هزار و ۷۱۰ نفر رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: هفت شهروند دیگر این استان طی شبانه‌روز گذشته به دلیل ابتلا به کرونا جان باختند و مجموع قربانیان به یک هزار و ۷۱۰نفر رسید.

دکتر "مریم کوشکی" روز سه شنبه  به رسانه ها اعلام کرد: همچنین با شناسایی ۶۰۵  بیمار جدید، شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۰۷ هزار و ۴۴۲ نفر رسیده است.

وی اظهار داشت: تاکنون ۳۲۸هزار و ۶۹۸ نمونه تست تشخیص کرونا به آزمایشگاه ارسال شده که از این مجموع، ۳۲۶ هزار و ۸۶۰ مورد پاسخ داده شده و ۲۲۱هزار و ۲۵۰ نمونه آن منفی بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: در حال حاضر یک هزار و ۱۷ بیمار و مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند.

براساس ستاد مقابله با کرونا بروجرد، دورود، کوهدشت و رومشکان در وضعیت نارنجی و مابقی شهرهای استان در وضعیت قرمز شیوع ویروس قرار دارند.

 

کرونا در خراسان شمالی ۶ نفر را به کام مرگ کشاند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت: در شبانه روز گذشته ۶ نفر در استان به علت ابتلا به کرونا جان باختند و روند بستری مبتلایان هم صعودی است.

سیداحمدهاشمی اظهار داشت: در شبانه روز گذشته ۱۱۷ نفر مبتلای جدید به کرونا در بیمارستان های استان بستری شدند.

وی افزود: اکنون ۴۵۷ نفر بیمار کووید ۱۹ در بیمارستانی های استان بستری و تحت مراقبت هستند.

 هاشمی با تاکید بر زدن ماسک و دوری از تجمعات خاطرنشان کرد: حضور در اجتماع و رعایت نشدن پروتکل های بهداشتی به شیوع ویروس کووید ۱۹ دامن زده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ودرمانی خراسان شمالی گفت: از مردم انتظار می رود با رعایت پروتکل های بهداشتی به قطع زنجیره کرونا کمک کنند. 

بر اساس این گزارش در خراسان شمالی شهرستان بجنورد قرمز تیره و شیروان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند. 

شهرستان گرمه و شهرستان مرزی راز و جرگلان، شهرستان های زرد کرونایی این استان هستند.

شهرستان های فاروج، اسفراین، مانه و سملقان و جاجرم هم در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند.

برای پذیرش بیماران کووید ۱۹ حدود ۶۰۰ تخت بیمارستانی در خراسان شمالی در مرحله اول پیش بینی شد که با روند افزایش آمار بیماران، ۵۰ تخت بیمارستان تامین اجتماعی نیز برای پذیرش این بیماران آماده سازی شده است.

ویروس کرونا اواخر اسفندماه سال ۹۸ با شناسایی یک بیمار در بجنورد در خراسان شمالی شیوع یافت و با گذشت حدود ۱۴ ماه ، این استان سه موج از این بیماری را پشت سرگذاشت و از اول فروردین ماه سال جاری به تدریج با  افزایش آمار بیماران وارد موج چهارم شد.

 

کرونا جان هفت کرمانشاهی دیگر را در ۲۴ ساعت گذشته گرفت

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: هفت نفر دیگر در استان در ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ فوت کردند و مجموع جانباختگان استان به هزار و ۷۱۵ نفر رسید.

«مهدی محمدی» عصر سه‌شنبه افزود: این افراد در مراکز درمانی شهرستان‌های کرمانشاه، هرسین، روانسر و سنقر و کلیایی جان باختند.

وی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۷۲ مورد بیمار مثبت بستری و ۲۴۰ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل از آن ۱۲۸ نفر کاهش داشته است.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: هم‌اکنون ۷۸۷ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند که نسبت به روز گذشته ۴۲ نفر افزایش یافته است.

وی یادآور شد: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۲۱۵ نفر در مراکز درمان استان بستری و ۱۵۴ بیمار کووید ۱۹ هم بعد از بهبودی از مراکز درمانی ترخیص شدند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رنگ‌بندی جدید استان‌های کشور را اعلام کرد که براساس آن پنج شهرستان استان کرمانشاه در وضعیت قرمز، پنج شهرستان در وضعیت نارنجی و چهار شهر دیگر در وضعیت زرد قرار دارد.

براساس این گزارش، شهرستان‌های هرسین سنقر و کلیایی، گیلانغرب، سرپل ذهاب و روانسر در وضعیت قرمز و شهرستان های کرمانشاه، صحنه، اسلام آبادغرب، پاوه و کنگاور در وضعیت نارنجی قرار دارند.

همچنین براساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شهرستان های ثلاث باباجانی، قصرشیرین، دالاهو و جوانرود هم از لحاظ شیوع کرونا در وضعیت زرد قرار دارند.

 

کرونا جان هفت نفر را در قزوین گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته هفj بیمار که نتیجه آزمایش کرونای آن‌ها مثبت بود در قزوین فوت کردند.

محمد حسن ارداقیان روز سه شنبه با اعلام این خبر افزود : در حال حاضر ۵۳۸ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند و در شبانه روز گذشته نیز یکهزار و ۵۷۶ مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در سطح این استان تشخیص داده شده است.

وی اظهار داشت: متاسفانه طی شبانه روز گذشته ۱۳۱ بیمار جدید مبتلا به ویروس کرونای در بیمارستان های استان قزوین بستری و تحت درمان قرار گرفته اند و ۱۱۳ بیمار ترخیص شدند.

ارداقیان اضافه کرد: در حال حاضر ۴۴ تن از بیماران کرونایی استان قزوین به دلیل شرایط نامساعد از دستگاه های کمک تنفسی در بیمارستان ها استفاده می کنند.

این مسوول یادآور شد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون بستری های ناشی از این بیماری ۲۳ هزار و ۱۰۱ نفر بوده است که متاسفانه تاکنون یکهزار و۶۰۳ تن از شهروندان استان قزوین نیز به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

وی همچنین از تزریق۱۲۶ دز واکسن کرونا در شبانه روز گذشته خبر داد و افزود: تاکنون ۲۵ هزار ۸۵۸ دز واکسن کرونا در نوبت اول و دوم در استان تزریق شده است.

 

رنگ بندی جدید شهرستان‌های استان کرمانشاه اعلام شد

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رنگ‌بندی جدید استان‌های کشور را اعلام کرد که براساس آن پنج شهرستان استان کرمانشاه در وضعیت قرمز، پنج شهرستان در وضعیت نارنجی و چهار شهر دیگر در وضعیت زرد قرار دارد.

براساس این گزارش، شهرستان‌های هرسین سنقر و کلیایی، گیلانغرب، سرپل ذهاب و روانسر در وضعیت قرمز و شهرستان های کرمانشاه، صحنه، اسلام آبادغرب، پاوه و کنگاور در وضعیت نارنجی قرار دارند.

همچنین براساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شهرستان های ثلاث باباجانی، قصرشیرین، دالاهو و جوانرود هم از لحاظ شیوع کرونا در وضعیت زرد قرار دارند.

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون یک هزار و ۷۱۵ نفر در استان کرمانشاه جان باخته اند و هم اکنون نیز ۷۸۷ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۵ بیمارستان استان تحت درمان قرار دارند.

خطر انتشار گونه‌های جهش یافته کرونا در استان کرمانشاه وجود دارد

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: مردم باید پروتکل‌ها را رها کنند چرا که ممکن است گونه‌های جهش یافته مثل ویروس هندی وارد کشور و استان شود.

محمودرضا مرادی در نشست ستاد کرونا استان افزود: چند روزی است وضعیت ابتلا به کرونا در استان با ثبات شده و سیر نزولی پیدا کرده اما به این معنا نیست که مردم پروتکل‌ها را رها کنند.

وی اظهار داشت: مردم باید همچنان رعایت شیوه نامه های بهداشتی را جدی گرفته شود تا دوباره شاهد افزایش موارد مبتلا به بیماری در استان نباشیم.

مرادی اضافه کرد: آیین های پیش رو از جمله شب‌های قدر، عید فطر بویژه در منطقه اورامانات، تعطیلات و جلسات انتخاباتی شوراها که به صورت غیررسمی برگزار می‌شود بسیار نگران کننده است و در صورت توجه نکردن به پروتکل ها عواقب جبران ناپذیری را بدنبال دارد و موجب افزایش مجدد موارد ابتلا خواهد شد.  

وی گفت: تاکنون بیش از ۲۶ هزار نفر در استان در مقابل ویروس کرونا واکسینه شده‌اند که شامل کادر بهداشت و درمان و کسانی که با بیماران سر وکار داشتند، جانبازان بالای ۵۰ درصد، سالمندان ساکن در سرای سالمندان، افراد بالای ۸۰ سال، بیماران خاص و مبتلایان به سرطان است.

مرادی تاکید کرد: پس از اتمام این مرحله نیز افراد بالای ۷۵ سال و سایر افرادی که از سوی ستاد ملی کرونا واجد شرایط دریافت واکسن کرونا هستند، واکسینه خواهند شد.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۱۴ شهرستان و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.  

 

کرونا جان ۱۰ نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت ۱۰ بیمار مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته آمار متوفیان این استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به یک هزار و ۹۷۹ نفر رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز سه شنبه افزود: ۵۷۰ نفر در ۲۴ ساعت گذشته در استان همدان به کرونا مبتلا شدند که در مجموع بیماران سرپایی مثبت به ۳۸ هزار و ۵۴۷ نفر و بیماران بستری مثبت به ۱۵ هزار و ۵۸۵ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار کرد: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۸۸۸ مورد بود که ۲۰۳ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: در عین حال هم اینک ۲۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۶۳ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۶۶۱ ، بهار ۸۶۰، تویسرکان ۹۴۰، رزن ۶۷۷، درگزین ۲۵۴، فامنین ۲۸۷ و کبودراهنگ ۹۳۳ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون ۲ هزار و ۸۱۲ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۵۲ نفر در نهاوند و پنج هزار و ۷۳۱ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

 

ثبت نام بیش از ۲ هزار نفر برای تزریق واکسن کرونا 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: مرحله سوم تزریق واکسن ایرانی کرونا با تلاش انستیتو فینلای کشور کوبا و انستیتو پاستور ایران هم اینک در معاونت بهداشتی  همدان در حال انجام است.

دکتر طاهری با بیان اینکه تزریق واکسن کرونا داوطلبانه است اضافه کرد: تاکنون بیش از ۲ هزار نفر در این طرح ثبت نام کردند و به ۵۰۰ نفر واکسن تزریق شده است

تاکنون ۱۶ هزار دوز واکسن در استان همدان تزریق شده است همچنین از نظر رنگ بندی شهرستان تویسرکان در وضعیت زرد و مابقی شهرستان های استان همدان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

 

شاخص جداسازی بیماران مبتلا به کرونا در کردستان ۶۷ درصد است

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: شاخص جداسازی ( ایزولاسیون) بیماری کرونا در استان ۶۷ درصد است که این شاخص نقش مهمی در کنترل بیماری دارد.

دکتر ابراهیم قادری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: جداسازی ( ایزولاسیون) بیماران از دیگر افراد سالم  در کنار سایر روش‌ها از جمله نظام توانمند مراقبت بیماری و مشارکت مردم، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و خودداری از تجمع در اماکن و دورهمی‌ها می‌تواند در کنترل اپیدمی موثر باشد.

وی افزود: از ابتدای شروع اپیدمی کرونا در مناطق مختلف جهان، متخصصان مختلف سعی در ساخت واکسن این بیماری داشته‌اند و تجویز واکسیناسیون با واکسن‌های متفاوتی آغاز شده است و همچنین واکسن‌های زیادی در مراحل مختلف کارآزمایی تحت بررسی هستند.

 معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به میزان کارایی واکسن‌های کرونا افزود:  اهداف تمامی واکسن‌ها  قرار دادن سیستم ایمنی بدن در مقابل یک آنتی ژن است که سبب بیماری نمی‌شود، اما این آنتی‌ژن منجر به تحریک سیستم ایمنی بدن شده و همین پاسخ می‌تواند ویروس را در صورت ورود به بدن فرد، نابود کند یا مانع تاثیر ویروس در بدن شود.

دکتر قادری تاکید کرد: در حال حاضر بیش از ۶  فناوری ساخت واکسن برای مقابله با کرونا در حال بررسی است که بیشتر آنها مبتنی بر ذرات ویروسی یا ویروس ضعیف شده یا غیرفعال است.

وی  با بیان اینکه برای برخی گروه‌ها ممنوعیت تزریق واکسن وجود دارد گفت: واکسن برای افراد زیر ۱۸ سال مجوز مصرف ندارد، در دوره بارداری و شیردهی، سابقه واکنش‌های حساسیتی شدید و وجود هر گونه بیماری حاد با تب یا بدون تب نیز ممنوعیت مصرف وجود دارد، افراد دارای بیماری حاد تب یا بدون تب می‌توانند حدود دو هفته بعد از بهبودی مراجعه کنند.

وی یادآور شد: واکسن‌های موجود کرونا در حال حاضر برای افراد زیر ۱۸ سال، در دوره بارداری و شیردهی، سابقه واکنش‌های حساسیتی شدید و وجود هر گونه بیماری حاد با تب یا بدون تب ممنوعیت مصرف وجود دارد.

 معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بیان کرد: افرادی که سابقه ابتلا به بیماری کرونا را در یک سال گذشته داشته‌اند می‌توانند واکسینه شوند، واکسیناسیون کرونا برای عموم افرادی که در گروه‌های اولویت دار قرار دارند اختیاری است و الزام وجود ندارد.  

دکتر قادری اضافه کرد: این واکسن می‌تواند علایم درد بدن، لرز و تب ایجاد کند و برای رفع آن می‌توان از استامینوفن استفاده کرد.

در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز سه شنبه ۱۴ اردیبهشت ۲۴۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کردستان شناسایی شد و در حال حاضر ۵۱۲ بیمار در مراکز درمانی استان بستری ستند که حال ۷۵ نفر آنها وخیم است.

با مرگ چهار بیمار دیگر در شبانه روز گذشته، شمار قربانیان کرونا در کردستان از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون به یک هزار و ۲۵۶ نفر رسید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
6 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.