هم اکنون ۱۹۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۵۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۷۴ شهر در وضعیت زرد و ۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۴۳۴ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید-۱۹ در شبانه روز گذشته تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۰ هزار و ۹۶۶ نفر رسید. پنج هزار و ۳۳۸ بیمار بدحال نیز در بخش مراقبت های ویژه بیمارستانی (آی سی یو) بستری هستند.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز چهارشنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز ( ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۱ هزار و ۷۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۴۶۷ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۴۵۹ هزار و ۹۰۶ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون یک میلیون و ۹۲۳ هزار و  ۸۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. پنج هزار و ۳۳۸نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۱۵ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۵۶۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، هم اکنون ۱۹۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۵۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۷۴ شهر در وضعیت زرد و ۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. 

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون ۷۴۴ هزار و ۹۱۴ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۹۳ هزار و ۸۴۰ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۹۳۸ هزار و ۷۵۴ دوز رسید.

جهش ویروس کرونا در هندوستان خطر جدیدی است که جهان را تهدید می کند. به گفته مسئولان وزارت بهداشت، ویروس جهش یافته در هندوستان میزان سرایت و مرگ آوری بیشتری دارد و از ویروس جهش یافته در انگیس نیز خطرناکتر است. شیوع این ویروس در هندوستان، سیستم بهداشتی و درمانی و وزارت بهداشت این کشور را فلج کرده است.

هند اکنون با یک سونامی ویروس کرونا مواجه است و کمبود امکانات پزشکی، به گفته کارشناسان، سیستم بهداشتی این کشور را در آستانه فروپاشی قرار داده است.

تاکنون حدود ۱۷ میلیون نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده و ۳۴۹ هزار نفر جان باخته اند. گزارش های منتشر شده از هند حاکی از این است که بیمارستانهای این کشور با کمبود جا و امکانات درمانی از جمله اکسیژن مواجه هستند و بسیاری از مردم این کشور از ترس ابتلا به کرونا برای تحویل اجساد درگذشتگان خود مراجعه نمی کنند.  

هند یکی از تولیدکنندگان مهم واکسن کرونا در دنیاست. ایران نیز یکی از واکسن های تولید شده در این کشور را به نام واکسن کوواکسین از شرکت بهارات بیوتک خریداری کرده است. مسئولان وزارت بهداشت برای خرید ۵۰۰ هزار  دوز از این واکسن سفارش داده بودند اما بعد از رسیدن محموله اول این واکسن به میزان ۱۲۵ هزار دوز، محموله دوم که ۳۷۵ هزار دوز واکسن بود با دستور دادستانی در هندوستان به علت نیاز این کشور توقیف شد.

واکسیناسیون کرونا در کشورهایی که تزریق واکسن به شهروندان خود را به سرعت انجام داده اند، موثر بوده به طوری که انگلستان با سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون کرونا توانسته است آمار مرگ های بالای هزار نفر را به چهار نفر در روز کاهش دهد.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۴۷ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

 

هشتم اردیبهشت و مهمترین اخبار کرونا در استانها

کرونا همچنان در حال تاخت و تاز است،در حالیکه بسیاری از جوامع درگیر شیوع ویروس انگلیسی هستند زمزمه ورود کرونای هندی به برخی کشورها، حکایت از گسترش تدریجی قلمرو این ویروس دارد و هشدار می‌دهد برای حفظ جان خود و دیگران باید نسبت به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی حساس‌تر از گذشته باشیم.

بیشتر استان‌های کشور هم اکنون درگیر موج چهارم شیوع ویروس کرونا هستند و کارشناسان همچنان تاکید می‌کنند که در شرایط حاضر و تا پیش از واکسیناسیون همگانی، تنها راه اصلی قطع زنجیره ابتلا ، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک، حفظ فاصله فیزیکی، پرهیز از حضور در تجمعات، دورهمی‌ها و ترددهای غیرضرور درون شهری و بین شهری است.

با رسیدن آمار مبتلایان جدید به بیش از ۲۱ هزار نفر در کشور و افزایش شمار جانباختگان و در پی کم‌توجهی به رعایت نکات بهداشتی، وضعیت کرونایی در استان‌های مختلف بحرانی شده است و نشان می‌دهد کاهش زبانه‌های این بحران تنها با رعایت دستور العمل‌ها امکان پذیر خواهد بود.

بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی  هم اکنون ۱۹۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۵۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۷۴ شهر در وضعیت زرد و ۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. 

 

کرونای هندی و خبرهایی از استان های جنوبی

 بر اعلام سازمان جهانی بهداشت ، نوع B.۱.۶۱۷  ویروس کرونا موسوم به ویروس جهش یافته کرونای هندی تاکنون در ۱۷ کشور جهان از جمله برخی کشورهای اروپایی شناسایی شده است.

 گونه هندی ویروس جهش یافته کرونا که در برخی کشورهای اروپایی از جمله بلژیک، سوئیس، یونان و ایتالیا گسترش یافته به دلیل «جهش مضاعف» آن به مراتب از دیگر گونه ها مسری تر است.

با توجه به خطرناک تر بودن این ویروس و شدت سرایت آن باید تمهیدات پیشگیرانه ای برای جلوگیری از ورود آن اندیشیده و آمادگی لازم برای مقابله با آن اتخاذ و مراکز درمانی نیز برای مهار آن تجهیز شود.

همچنین نظر به تردد مجاز و غیر مجاز اتباع افغانستانی، هندی و پاکستانی به برخی استانهای جنوبی باید برای جلوگیری از شیوع ویروس جهش یافته هندی در این استان ها تصمیمات پیشگیرانه اعمال شود.

در استان هرمزگان و به گفته  سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: تاکنون موارد مثبت قطعی کرونای هندی و آفریقایی در این استان مشاهده نشده، اما موارد مشکوکی وجود داشته که منتظر اعلام نتایج آزمایش ها آنها از تهران هستیم.

دکتر فاطمه نوروزیان اظهار داشت: با توجه به مراودات تجاری و آمد و شدهای بسیار به هرمزگان از طریق کشورهای همسایه، این استان در معرض خطر جدی قرار دارد و باید مردم پروتکلهای بهداشتی را با جدیت هر چه تمام تر رعایت کنند و مسوولان مربوطه نیز محدودیت های لازم را اعمال نمایند.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هم با بیان اینکه تاکنون کرونای نوع هندی در استان مشاهده نشده است گفت: کنترل های لازم در این خصوص به شدت انجام می شود.

 دکتر فرهاد ابول نژادیان  اظهار داشت: به طور مرتب و روزانه از موارد ابتلا برای تعیین موتاسیون های جهش یافته نمونه گیری و کیت های آزمایشگاهی را به انستیتوپاستور ارسال می کنیم. 

وی با اشاره به قدرت سرایت پذیری کرونای هندی نسبت به نوع انگلیسی افزود: امروز نتیجه آزمایشات هفته گذشته به دست ما رسید که همه نمونه ها از نوع کرونای انگلیسی بود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار دیلم استان بوشهر هم در همین راستا اعلام کرد که ملوانان شناورهای باری برگشتی از کشورهای حاشیه خلیج فارس قبل از ورود به این بندر باید تست بدهند.

محمدباقر گله گیر  در جلسه ستاد مدیریت کرونا شهرستان دیلم با دستور کار پایش سلامت ملوانان و تشدیدکنترل مبادی دریایی این بندر افزود: این نشست به منظور هماهنگی و اتخاذ تدابیر و تمهیدهای لازم جهت پیشگیری از ورود ویروس کرونا جهش یافته واریانت هندی از طریق مرزهای آبی دریایی شهرستان دیلم برگزار شده‌است.

وی گفت که بهداشت و درمان شهرستان با قید فوریت از طریق تست سریع ریپید نسبت به پایش سلامت ملوانان و خدمه شناورهای ورودی اقدام کند و اگر هر کدام مثبت اعلام شد باید در شناور قرنطینه شود.

 رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان هم در این خصوص اعلام کرد که به منظور جلوگیری از شیوع کرونا جهش یافته هندی خدمه کشتی‌های ورودی به بنادرآبادان، خرمشهر و شادگان حق خروج از کشتی و ورود به بندرگاه‌ها را ندارند.

شکرالله سلمان‌زاده اظهار داشت: تاکنون مورد ابتلا به ویروس کرونا هندی در جنوب غرب خوزستان مشاهده نشده و برای جلوگیری از این نوع بیماری خطرناک تمهیدات لازم در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: البته باید توجه کرد که این ویروس تنها در هند وجود ندارد و ممکن است از طریق کشورهای دیگر نیز وارد شود بنابراین باید از همه کشتی‌های خارجی مراقبت شود.

 

واکسیناسیون جامعه هدف

بر اساس توصیه های سازمان بهداشت جهانی افرادی که در معرض خطر بیشتری هستند در اولویت تزریق واکسیناسیون قرار می گیرند. پس از ساخت واکسن کرونا در کشورهای مختلف در کشور نیز تزریق واکسن با اولویت کادر درمان در کشور آغاز شد و بدنبال آن واکسیناسیون عمومی با افراد پرخطر جامعه نظیر جانبازان ، بیماران خاص و صعب العلاج و همچنین سالمندان بالای ۸۰ سال ادامه یافته است .

تزریق واکسن کرونا به طور نسبی برای درصد بالایی از افراد ایمنی ایجاد می کند. کسانی که واکسن می زنند هم خود ایمن می شوند و هم اطرافیان آنها کمتر در معرض خطر بیماری قرار می گیرند و اگر دامنه واکسیناسیون در کشور گسترش پیدا کند می تواند به قطع زنجیره انتقال بیماری کمک کند.

 معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که یک هزار دانشجوی رشته های پزشکی و دندانپزشکی مواجهه با ویروس کرونا در این دانشگاه واکسینه شدند.

 دکتر شهروز یزدانی افزود: با دستور رییس  دانشگاه  علوم پزشکی البرز مبنی بر اهمیت واکسیناسیون دانشجویان با مواجهه بالا ، بلافاصله برنامه ریزی ها و هماهنگی های لازم صورت گرفت و با مساعدت معاونت های  بهداشت و درمان دانشگاه، طی چند هفته اخیر به ترتیب دستیاران تخصصی، کارورزان پزشکی، کارورزان دندانپزشکی، کارآموزان در عرصه و کارآموزان سایر دانشکده ها واکسن کرونا دریافت کردند.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: برنامه واکسیناسیون کرونا که از ۲۱ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ در قم آغاز شده بر اساس سند ملی واکسیناسیون کرونا ابلاغی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال اجراست.

سیامک محبی  افزود: این طرح که با تزریق واکسن به کادر بهداشت و درمان، بیماران خاص، پاکبانان و جانبازان آغاز شده با واکسیناسیون پزشکان، دندان‌پزشکان و دانشجویان پیراپزشکی فعال ادامه دارد.

 سرپرست شبکه بهداشت ودرمان گناوه هم گفت: ۹۳۰ نفر از گروه‌های خاص در این شهرستان واکسن کرونا دریافت کردند.

 عصمت حیدری  افزود: باتوجه به اینکه واکسیناسیون پرسنل بهداشت و درمان و بیماران خاص در اولویت قرار گرفته است در این ارتباط یکهزار و ۲۵۴ دوز  واکسن تاکنون به این شهرستان اختصاص یافته است.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز گفت: در مرحله دوم واکسیناسیون کرونا که شامل افراد ۸۰ ساله به بالا می‌شود، ۱۲ هزار نفر در این استان شناسایی شده‌اند.

سعید کشمیری  افزود: از روز گذشته واکسیناسیون این افراد آغاز شده و براساس برنامه زمان‌بندی از طرف مراکز خدمات جامع سلامت با افراد در این گروه سنی، برای انجام واکسیناسیون تماس گرفته می‌شود.

وی بیان کرد: پس از اتمام واکسیناسیون در افراد ۸۰ سال و بالاتر به‌تدریج به سایر گروه‌های سنی نیز واکسن تزریق خواهد شد.

از همدان و به نقل از  رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خبر رسیده که با آغاز مرحله دوم واکسیناسیون سالمندان بالای ۸۰ سال علیه کرونا، ۳۱ هزار سالمند این استان واکسینه می‌شوند.

سید جلال بطحائی بیان کرد: فاز دوم واکسیناسیون عمومی علیه بیماری کرونا در گروه‌های غیر از بهداشت و درمان با اولویت سالمندان۸۰ سال به بالا از روز گذشته در استان همدان آغاز شده است.

از کرمان هم خبر رسیده که حدود پنج هزار سالمند بالای ۸۰ سال در فاز دوم واکسیناسیون کرونا در رفسنجان واکسینه خواهند شد.

 فاز دوم تزیرق واکسن کرونا در رفسنجان از سه شنبه هفته جاری آغاز شده و تا روزهای آینده ادامه دارد که افراد بالای ۸۰ سال در این مرحله واکسینه خواهند شد. فاز نخست واکسیناسیون علیه کرونا برای کادر درمان در رفسنجان انجام شد .

 تاکنون ۷۴۴ هزار و ۹۱۴ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۹۳ هزار و ۸۴۰ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۹۳۸ هزار و ۷۵۴ دوز رسید.

فرماندار مرند هم گفت: از ۱۱ اسفند ماه سال گذشته تاکنون یک هزار و ۳۰۹ دُز واکسن کرونا در شهرستان برای گروه‌های مورد هدف تزریق شده است.

داود گرشاسبی  اظهار کرد: واکسن کرونا در فاز نخست به کادر بهداشت و درمان، بیماران خاص، پاکبانان، سالمندان، جانبازان، اعضا نظام پزشکی، کادر آزمایشگاهی، بیماران دیالیزی و پیوندی و کارکنان آرامستان تزریق شده است و فاز دوم واکسن کرونا نیز بر اساس دستورالعمل، اجرایی خواهد شد.

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان آبادان هم خبر داد که پنج مرکز واکسیناسیون کرونا افراد بالای ۸۰سال درمناطق مختلف آبادان برعهده دارند.

توفیق عنافچه اظهار داشت: سالمندان بالای ۸۰ سال سن با توجه به آدرس محل سکونت خود به میتوانند نزدیک‌ترین مرکز اعلام شده مراجعه و مرحله اول واکسن کرونا را تزریق کنند.

 

وضعیت کرونا در  استان ها

 شمار مبتلایان به کرونا درسیستان و بلوچستان هم افزایشی است بطوریکه با افزوده شدن ۱۴۹ نفر جدید در شبانه روز گذشته شمار مبتلایان کرونا در سیستان و بلوچستان به ۳۱ هزار و ۷۷۳ نفر رسید.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هم‌اینک ۱۷۹ بیمار حاد تنفسی و ۸۸ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در سیستان و بلوچستان نیز در حال افزایش است و این نوع از ویروس تقریبا جایگزین نوع قبلی شده بطوریکه ۷۰ درصد موارد ابتلا در سطح استان را شامل می‌شود.

در تهران هم  رییس گروه نظارت بر فعالیت باشگاه‌های اداره‌کل ورزش و جوانان استان تهران اعلام کرد که با ورود و نظارت کارشناسان این نهاد طی هفته جاری یک باشگاه پلمب شد و ۴۸ باشگاه ورزشی دیگر به علت رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی کرونا تذکر کتبی دریافت کردند.

رضا خرم  اظهار داشت: با دستورالعمل ستاد ملی کرونا فعالیت ورزشی انفرادی، پربرخورد و آبی از ۱۶ فرودین امسال تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ دستورالعملی برای بازگشایی مجدد از طریق ستاد ملی کرونا به این نهاد ارسال نشده است، گفت: احتمال می رود با توجه به شرایط حاد و قرمز تهران این تعطیلی ها برای هفته آینده ادامه یابد.

از اراک هم خبر رسیده که روزانه یک‌هزار و ۲۰۰ تست تشخیصی ویروس کرونا در ۶ آزمایشگاه بخش دولتی و خصوصی در این استان انجام می‌شود.

مدیر امور آزمایشگاه‌های استان مرکزی افزود:  ۸۰۰ مورد از این تست‌های کرونا روزانه در آزمایشگاه‌های دولتی و ۴۰۰ تست در مراکز آزمایشگاهی بخش خصوصی انجام می‌شود.

شیوع کرونا پیوند عضو در شمال شرق کشور را هم به شدت کاهش داده است بطوریکه مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت که پیوند عضو از بیماران مرگ‌ مغزی طی بحران کرونا ۵۷ درصد نسبت به پیش از شیوع این ویروس در شمال شرق کشور کاهش یافته است.

دکتر ابراهیم خالقی افزود: طی این مدت بسیاری از افراد مرگ مغزی بستری در بخشهای مراقبتهای ویژه مبتلا به بیماری کووید ۱۹ بوده‌اند بنابراین اعضای بدن آنها شامل برنامه اهدای عضو نمی شده است.

وی ادامه داد: ایران با وجود چنین شرایطی نسبت به سایر کشورها که کار پیوند اعضا را در دوره شیوع کرونا متوقف کرده‌اند موفق‌تر عمل کرده است.

در خبر دیگری از خراسان رضوی آمده که در شرایط کنونی روزانه افزون بر ۲۰ تن بر اثر ابتلا به کرونا در این استان فوت می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت که روند ابتلا به کرونا در خراسان رضوی در بخشهای بستری، سرپایی و فوتی همچنان رو به افزایش است.

دکتر مهدی قلیان اول روز چهارشنبه اظهار داشت که تعداد کل بیماران بستری در بیمارستانهای خراسان رضوی هزار و ۴۴۵ است که این میزان طی چند روز گذشته از مرز هزار و ۵۰۰ نفر نیز عبور کرد.خبری از استان کرمان حکایت از کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی دارد ،فرماندار کرمان با اشاره به اینکه براساس آمار فقط تنها ۶۵ مردم این شهرستان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، گفت: هر گونه کم کاری و اهمال کاری مسئولان و اعضای ستاد مورد پیگیری قانونی و قضایی قرار خواهد گرفت.

علی بابایی با اشاره به رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی توسط برخی شهروندان اظهار داشت:  در شرایطی که گام پنجم طرح محله محور شهید سلیمانی درحال اجراست این عدد زیبنده شهرستان کرمان نیست .

 رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان هم گفت: خدماتی که در درمانگاه‌ها، مراکز جامع سلامت و مراکز ۱۶ ساعته به مراجعه کنندگان ارائه می شود، بسیار ارزان و در حد رایگان است و افراد فقط دارو را از بیرون تهیه می‌کنند.

 دکتر پرویز قزلباش  افزود: در زمان حاضر درمانگاه شماره ۱۴ زنجان خدمات تخصصی به بیماران کرونایی ارایه می دهد.

 استاندار قم هم با اشاره به وضعیت نگران کننده بیماری کرونا، گفت: اگر وضعیت این بیماری مدیریت نمی‌شد یک فاجعه انسانی در این استان به وقوع می‌پیوست.

بهرام سرمست ، افزود: قم در حال عبور از موج سهمگین کرونا است و در این برهه زمان نقد یکدیگر نیست.قم هم اکنون در آستانه تثبیت و مهار موج چهارم کرونا قرار دارد. 

همچنین در جلسه ستاد مدیریت بحران قم که امروز  ترتیب یافت بر مهار نسبی موج چهارم کرونا تاکید و مسئولان بهداشتی از بازگشت وضعیت ابتلا به این ویروس از حالت آسانسوری به مرحله پلکانی خبر دادند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم در ابتدای این جلسه، بیان کرد: شیب پذیرش بیماران کرونایی در قم از حالت آسانسوری خارج و به مرحله پلکانی رسیده است.

البرز هم در ۲۴ ساعت گذشته رکورد بیماران بستری‌کووید ۱۹ را داشت بطوریکه به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با بستری شدن ۱۷۰ بیمار بدحال کووید۱۹ استان طی ۲۴ ساعت گذشته ، رکورد تازه ای در این بخش ثبت شد.

تعداد بستری های روزانه ها کووید ۱۹ طی یک ماه گذشته در استان البرز کمتر از ۱۴۰ نفر بوده است.

 رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین نیز در خبری اعلام کرد که شمار مبتلایان به کووید ۱۹ این شهرستان در موج چهارم کرونا افزایش ۲ و نیم برابری داشته و ۶۴۵ بیمار مبتلا به کرونا فروردین امسال در خمین شناسایی شدند.

دکتر مجتبی دیده‌دار افزود: در موج چهارم کرونا ۱۸۵  بیمار کووید ۱۹ به‌دلیل وخامت حال و نیاز به خدمات تخصصی درمانی در بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان بستری شدند.

در خبری دیگر به نقل از  معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان اطلاع یافتیم که سنندج، قروه، دیواندره و بانه همچنان در وضعیت قرمز کرونا به سر می برند و دیگر شهرستانها نارنجی و زرد هستند.

در شبانه روز منتهی به  ظهر روز سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۳۰۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد و  ۶۶۷ بیمار مشکوک به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند که حال ۸۴ بیمار وخیم است.

موفقیت در تولید داروی بهبود علایم ریوی کرونا

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به تهیه و تولید دارویی اثر بخش برای بهبود علایم ریوی بیماری کووید-۱۹ با نام تجاری" کووکسیر پارس" شدند.

استاد گروه " فارماکوگنوزی" دانشگاه علوم پزشکی مشهد  گفت: این دارو از صمغ گیاه " کمای بیابانی" (Ferula foetida)  تولید شده است.

دکتر مهرداد ایرانشاهی افزود: مراحل استانداردسازی این دارو بر اساس مواد موثره به طور دقیق انجام شده است و با اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو برای کمک به تسکین علایم ریوی بیماران کووید ۱۹ مورد استفاده قرار می گیرد.اثر بخشی این دارو پس از یک سال مطالعه بالینی با مجوز کمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر روی بیش از ۵۰۰ بیمار سرپایی و بستری کرونا به اثبات رسیده است.

 

۱۳ بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته در خراسان شمالی جان باختند

دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۳ بیمار کووید ۱۹ بستری در بیمارستان های این استان جان باختند.

براساس گزارش روز چهارشنبه دانشگاه علوم‌ پزشکی استان خراسان شمالی در همین مدت  ۱۱۱ بیمار جدید در بیمارستان های این استان بستری شدند.

طبق این گزارش هم  اکنون ۴۲۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان خراسان شمالی بستری هستند و آمار بستری نسبت به روز گذشته  حدود ۱۵ درصد بیشتر شد.

براساس  گزارش رسمی دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی آمار جان باختگان ناشی از بیماری کووید ۱۹ در این  استان  از ابتدای موج چهارم ( اول فروردین ) تاکنون ( هشتم اردیبهشت) در کمتر از ۴۰ روز به  ۸۷ نفر رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی گفت : این استان از لحاظ روند صعودی آمار بیماران کووید ۱۹ در شرایط بحرانی  قرار دارد  ، به طوری که  هم اکنون در زمره یکی از هفت استان کشور با وضعیت شیب تند قرار داریم.

دکتر سید احمد هاشمی با تاکید بر زدن ماسک و دوری از تجمعات خاطرنشان کرد: بیشتر بیماران در روزهای اخیر  در مراسم های عروسی و عزا، دورهمی های شرکت داشتند و به صورت خانوادگی به ویروس کرونا مبتلا شدند.

وی افزود: برای پذیرش بیماران کووید ۱۹ حدود ۶۰۰ تخت بیمارستانی در مرحله اول پیش بینی شد که با روند افزایش آمار بیماران در روزهای اخیر ۵۰ تخت بیمارستان تامین اجتماعی نیز برای پذیرش این بیماران آماده سازی شد.

ویروس کرونا اواخر اسفندماه سال ۹۸ با شناسایی یک بیمار در بجنورد در استان خراسان شمالی شیوع یافت و با گذشت حدود ۱۴ ماه ، این استان سه موج از این بیماری را پشت سرگذاشت و از اول فروردین ماه سال جاری به تدریج با  افزایش آمار بیماران وارد موج چهارم شد که در دو هفته اخیر با شدت یافتن آمار بیماران سرپایی، بستری و مرگ کرونایی این استان وارد مرحله بحرانی این ویرس شد به طوری که هم اکنون در زمره هفت استان با شیب تند ویروس کرونا قرار دارد.

براساس آخرین ارزیابی سامانه ماسک وابسته به وزارت بهداشت و درمان هم اکنون از هشت شهرستان این استان سه شهرستان بجنورد، شیروان و اسفراین که دو سوم جمعیت حدود ۹۰۰ هزار نفری این خطه شمالشرق کشور را در خود جای دادند، در وضعیت قرمز و چهار شهرستان در وضعیت نارنجی و یک شهرستان نیز در وضعیت زرد قرار دارد.

 

هشت بیمار کرونایی دیگر در قم فوت کردند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، با اشاره به آخرین آمار مبتلایان به کووید۱۹ در این استان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته هشت بیمار دیگر بر اثر کرونا جان خود را در این استان از دست دادند و این در حالی است که این آمار برای چهارمین روز متوالی است که تکرار می شود.

به گزارش عصر چهارشنبه دانشگاه علوم پزشکی قم، محمدرضا قدیر در گفت وگویی افزود: ۱۱۴ بیمار با علائم کرونایی در شبانه روز گذشته با علائم کرونا در مراکز درمانی قم پذیرش و در این مدت نیز ۸۵ بیمار جدید در این مراکز بستری شدند.

وی با اشاره به ترخیص ۸۹ بیمار مبتلا به کرونا پس از بهبودی از مراکز درمانی قم ادامه داد: هم اکنون ۵۳۵ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی قم بستری هستند که از این تعداد ۱۱۸ بیمار بدحال هستند.

قدیر، تاکید کرد: در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۴۷۰ تست کرونا در این استان انجام شده است که جواب ۴۱۰ تست مثبت بوده است.

قم از روز هجدهم فروردین‌ماه در نقشه رنگ بندی کرونایی کشور به حالت قرمز درآمده است و درصدر استان هایی است که شیوع آن رشد صعودی دارد و دست اندرکاران به احتمال افزایش موارد ابتلا و فوتی در صورت توجه نکردن کافی شهروندان به محدودیت ها، پروتکل‌ها و توصیه‌های بهداشتی ابراز نگرانی می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
7 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.