در حال حاضر ۳۰۱ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۴۵ شهر در وضعیت زرد و ۷ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۴۵۴ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۶۹ هزار و ۵۷۴ نفر رسید. ۵۲۰۶ بیمار بدحال نیز در آی سی یو بستری هستند.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز (۵ اردیبهشت ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۹ هزار و ۱۶۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۱۹ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۳۹۶ هزار و ۲۰۴ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون یک میلیون و ۸۷۷ هزار و  ۵۱۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. پنج هزار و ۲۰۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۱۵ میلیون و ۱۹۵ هزار و ۷۶۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر ۳۰۱ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۴۵ شهر در وضعیت زرد و ۷ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. 

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون ۶۱۸ هزار و ۳۶۲ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۶۵ هزار و ۶۵۵ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۷۸۴ هزار و ۱۷ دوز رسید.

جهش ویروس کرونا در هندوستان خطر جدیدی است که جهان را تهدید می کند. به گفته مسئولان وزارت بهداشت، ویروس جهش یافته در هندوستان میزان سرایت و مرگ آوری بیشتری دارد و از ویروس جهش یافته در انگیس نیز خطرناکتر است. شیوع این ویروس در هندوستان، سیستم بهداشتی و درمانی و وزارت بهداشت این کشور را فلج کرده است.

هند اکنون با یک سونامی ویروس کرونا مواجه است و کمبود امکانات پزشکی، به گفته کارشناسان، سیستم بهداشتی این کشور را در آستانه فروپاشی قرار داده است.

تاکنون حدود ۱۷ میلیون نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده و ۳۴۹ هزار نفر جان باخته اند. گزارش های منتشر شده از هند حاکی از این است که بیمارستانهای این کشور با کمبود جا و امکانات درمانی از جمله اکسیژن مواجه هستند و بسیاری از مردم این کشور از ترس ابتلا به کرونا برای تحویل اجساد درگذشتگان خود مراجعه نمی کنند.  

هند یکی از تولیدکنندگان مهم واکسن کرونا در دنیاست. ایران نیز یکی از واکسن های تولید شده در این کشور را به نام واکسن کوواکسین از شرکت بهارات بیوتک خریداری کرده است. مسئولان وزارت بهداشت برای خرید ۵۰۰ هزار  دوز از این واکسن سفارش داده بودند اما بعد از رسیدن محموله اول این واکسن به میزان ۱۲۵ هزار دوز، محموله دوم که ۳۷۵ هزار دوز واکسن بود با دستور دادستانی در هندوستان به علت نیاز این کشور توقیف شد.

واکسیناسیون کرونا در کشورهایی که تزریق واکسن به شهروندان خود را به سرعت انجام داده اند، موثر بوده به طوری که انگلستان با سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون کرونا توانسته است آمار مرگ های بالای هزار نفر را به ۴ نفر در روز کاهش دهد.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۴۷ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

پنجم اردیبهشت و مهمترین خبرهای کرونایی استان‌ها

ویروس کرونا آرام و قرار ندارد و در حالی که بسیاری از استان ها را سوار بر موج صعودی شیوع با خود می‌برد؛ در شرایط کنونی مهمترین سپر محافظتی در برابر آسیب‌های آن هنوز رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی است.

واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ در کشورمان سرعت گرفته و به تدریج گروه‌های بیشتری هدف آن قرار می‌گیرند؛ هر چند باید توجه داشت که ایمنی در گرو واکسینه شدن عموم مردم است .

از سوی دیگر، در واکنش به وضعیت کنونی انتشار ویروس کرونا و نوع جهش یافته انگلیسی آن در  استان ها، فرآیند تجهیز مراکز درمانی در جریان است و محدودیت ها تمدید و نظارت‌ها هم تشدید شده است، اما کرونای هندی هم در آن سوی مرز خودنمایی می‌کند.

با توجه به این که نوع جهش یافته هندی ویروس کرونا قابلیت سرایت و مرگ اوری بالاتری دارد، پیشگیری از ان هم ضرورت بیشتری می یابد. 

وضعیت موجود  نشان می دهد که رعایت نکات و توصیه های  بهداشتی، حفظ فاصله فیزیکی و خودداری از برگزاری دورهمی ها و سفرهای غیر ضرور هنوز لازم است. 

اما کارشناسان حوزه بهداشت و درمان از پایین بودن سطح رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح کشور ناراضی و نگران هستند و عادی انگاری ها را علت اصلی آمار بالای بیماران و فوت شدگان ویروس عامل کووید ۱۹ برغم  تلاش های شبانه روزی کادر درمان می دانند؛ در ۲۴ ساعت گذشته خانواده‌های  ۴۵۴ بیمار سوگوار شدند. 

تازه ترین اخبار دریافتی هم از وضعیت کرونایی استان ها نشان می دهد که در نتیجه بی توجهی به توصیه های بهداشتی،  آمار ابتلا و شمار فوتی ها هنوز بالاست.

در استان سمنان،  ۴۶۴ مبتلا در مراکز درمانی  بستری هستند و طی ۲۴ ساعت گذشته نیز یک نفر بر اثر ابتلا فوت کرد  که بر این اساس از ابتدای شیوع این ویروس تا ظهر امروز تعداد جانباختگان این بیماری در استان به ۹۹۶ نفر رسیده است.

بر پایه تازه ترین رنگ بندی اعلام شده توسط ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونای استان، تمامی شهرستان‌های استان سمنان قرمز و تنها شهرستان آرادان در وضعیت نارنجی قرار دارد.

در سیستان و بلوچستان هم  با افزوده شدن ۵۷ مورد جدید، تعداد مبتلایان به کرونا در استان به ۳۱ هزار و ۲۹۰ نفر رسید. شمار درگذشتگان این ویروس در سیستان و بلوچستان هم با افزوده شدن ۲ نفر دیگر به هزار و ۲۲۸نفر رسید. 

همچنین در آذربایجان شرقی، مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به روند صعودی ابتلا به کرونا در استان اعلام کرد: روزانه ۲۸۰ نفر بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بستری می‌شوند.

به بیان دکتر سیمین خیاط زاده، از این تعداد ۱۵۰ نفر کرونایی بدحال هستند و زیر تنفس مکانیکی (ونتیلاتور) قرار گرفته اند و این موضوع نشان دهنده این است که تعداد افراد مبتلا به کرونا و بیماران کرونایی در حال افزایش است.

وی ادامه داد: هم اکنون حدود هزار و ۶۰۰ کرونایی در بیمارستانهای استان بستری هستند، زیرا مردم شیوع ویروس منحوس کرونا را جدی نگرفته اند و میزان رعایت فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک در مناطق مختلف استان کاهش چشمگیری یافته است.

در البرز،  با مرگ ۳۲ بیمار دیگر کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته ، شمار کل جانباختگان این بیماری از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در این استان به سه هزارو ۳۸۹ نفر رسیده است.

 ۱۵۷ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته به تخت های بستری بیمارستان های االبرز  انتقال یافتند و اکنون در مجموع یک هزارو۶۳ بیمار کووید ۱۹ در این مراکز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

اکنون شهرستان ۲ میلیون نفری کرج در وضعیت قرمز پر رنگ ، چهار شهرستان ساوجبلاغ ، فردیس ، نظرآباد و چهارباغ قرمز و ۲ شهرستان طالقان و اشتهارد البرز نارنجی کرونایی هستند. 

شیوع کرونا در استان اردبیل هم همچنان دصعودی و نگران کننده  است  به طوری که در شبانه‌روز گذشته، مجموع آمار مبتلایان بستری در مراکز درمانی این استان به ۶۳۳ نفر رسیده و رکورد دیگری در این زمینه ثبت شد.

 به واقع، ۹۹ بیمار جدید مبتلا به ویروس کرونا در شبانه‌روز گذشته در اردبیل شناسایی شدند و با فوت ۱۰ فرد مبتلای دیگر، مجموع جان‌باختگان بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل به یک‌هزار و ۵۹۲ نفر رسید. 

در همین حال، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل  با اشاره به پر شدن ظرفیت پذیرش بیماران کرونایی و افزایش شمار مراجعان گفت: سرعت و سطح موج چهارم شیوع کرونا در این استان نسبت به موج‌های قبلی بسیار زیاد است. 

در خراسان جنوبی، دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: اگر روند افزایشی ابتلا به کرونا ادامه پیدا کند در بیمارستان‌ها با مشکل مواجه خواهیم شد و عبور از وضعیت کنونی نیازمند همراهی همه‌جانبه مردم و دستگاه‌های مختلف است.

غلامرضا  شریف‌زاده گفت: عادی‌انگاری و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در هفته‌های گذشته موارد بستری‌ بیماران مبتلا به کرونا را در خراسان جنوبی تا هشت برابر افزایش داد به طوری که تعداد بستری کرونا مثبت از حدود ۲۵ نفر در اسفند سال گذشته به ۲۲۵ نفر در زمان حاضر رسیده  و  میزان بستری‌ بیماران با علائم تنفسی هم در هفته‌های اخیر افزایش سه برابری داشته است. 

وی ادامه داد:  ۷۰ درصد ظرفیت تخت‌های بیمارستانی مخصوص کرونا تکمیل شده و در حال حاضر ۲ بیمارستان رازی و امام رضا (ع) بیرجند به عنوان مراکز پشتیبان بیمارستان ولی‌عصر (عج) در مرکز استان پیش‌بینی شده است و در شهرستان‌ها هم در صورت نیاز تخت‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

شریف زاده ادامه داد: ۵۵۰ تخت بیمارستانی در استان خراسان جنوبی ویژه کرونا در نظر گرفته شده است و با توجه به تلاش صورت گرفته در حال حاضر مشکلی برای تامین اکسیژن مورد نیاز بیماران کرونایی در بیمارستان‌های استان وجود ندارد.

کرونا طی ۲۴ گذشته : شمار قربانیانش را در کهگیلویه و بویراحمد با فوت هفت بیمار به ۵۵۸ نفر رساند. هم اکنون ۵۱۸ بیمار در بیمارستان‌های این استان بستری هستند.

روند گسترش و افزایش شمار مبتلایان در سه شهرستان چرام، باشت و کهگیلویه هم نگران کننده است.

 اما در کاشان در استان اصفهان، در ۲۴ ساعت گذشته ۷۴ بیمار جدید حاد تنفسی  بستری شدند و کرونا خانواده های سه فوتی را سوگوار کرد. 

در همین حال در کرمانشاه، رییس مرکز بهداشت گیلانغرب گفت: رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و برگزاری دورهمی ها دلیل بحرانی شدن وضعیت این شهرستان و افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا است.

جعفر یارمرادیان افزود: عدم استفاده از ماسک و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و همراهی برخی اصناف گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ با توجه به وضعیت این شهرستان باعث شده از نظر ابتلا به ویروس کرونا همچنان بحرانی باشیم.

وی اظهار داشت: خروج از این وضعیت نیازمند مشارکت و همراهی همه مردم در پایبندی به دستورالعمل‌های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک در بیرون از منزل به شکل صحیح و پرهیز از برگزاری دورهمی، نرفتن به مسافرت، مهمانی و ترددهای غیر ضرور و رعایت فاصله اجتماعی است اما با وجود افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا همچنان شاهد حضور مردم در آیین های خاکسپاری و مراسم ترحیم هستیم که یکی از موارد ابتلای افراد به کرونا حضور در این مراسم ها است.

آماده باش در برابر کرونای هندی 

در حالی که ویروس کرونا و نوع انگلیسی آن اکنون در کشور تاخت و تاز می کند، خطر جدید ویروس جهش یافته کرونا در هندوستان است که قابلیت سرایت بسیار بالاتری دارد و تلفات بیشتری به جا می گذارد. 

 در پی شیوع ویروس هندی، تدابیری اندیشیده شده و از جمله  نظارت‌های بهداشتی در مرزهای سیستان و بلوچستان با پاکستان و افغانستان تشدید شده است. .

علیرضا شهرکی مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت:  با وجود اینکه هیچ گونه پروازی از هندوستان  به استان انجام نمی شود و ورود مسافر هندی به استان از طریق مرزها نداریم اما بر اساس دستورالعمل های ابلاغی ستاد ملی مبارزه با کرونا تمامی مبادی رسمی ورود اتباع خارجی به استان تحت نظارت شدید قرار گرفته است تا از هرگونه مشکلات احتمالی پیشگیری شود.

در خوزستان هم مرزهای دریایی استان برای جلوگیری از ورود ویروس گونه هندی به شدت تحت کنترل هستند.

این خبر را فرمانده قرارگاه نظارتی و عملیاتی ستاد کرونا خوزستان اعلام کرد و افزود: بنا بر اطلاعات ویروس نوع هندی بسیار خطرناک تر بوده لذا بنا به دستور استاندار، تمهیدات ویژه ای برای بنادر استان در نظر گرفته شده است.

ولی الله حیاتی افزود: در بنادر استان اکیپهای بهداشتی مستقر و کار تست گیری از خدمه کشتی ها را انجام می دهند همچنین سعی می شود از ابزارهای مکانیکی برای تخلیه کشتی ها استفاده شود.

وی  گفت: سعی می کنیم مانع ورود نیروهای حاضر در کشتی ها به درون شهرستان و استان شویم و همچنین دیگر اقدامات لازم در این خصوص را انجام می دهیم.

در حال حاضر هفت شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز و ۱۵ شهرستان نارنجی هستند.

واکسیناسیون 

جریان واکسیناسیون علیه کرونا در کشور با سرعت بیشتر پیش می رود و گروه های بیشتری را تحت پوشش قرار می دهد.

امروز اعلام شد که ۳۰ پاکبان گتوند در برابر ویروس کرونا واکسینه شدند و دیگر پاکبانان شهرستان گتوند پس از اختصاص سهمیه واکسینه می‌شوند.

خبر دیگر از رفسنجان است که براساس آن، چهار هزار و ۳۹۲ دوز واکسن کرونا در این شهرستان تزریق شده است و با شروع واکسیناسیون گروه دوم در هفته آینده یکهزار و ۴۰۰ دوز دیگر واکسن تزریق خواهد شد.

همچنین در استان همدان، مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر گفت که با حل شدن مشکل واکسیناسیون کادر درمان، تمامی یک هزار و ۳۰۰ نفر کادر درمان این شهرستان در سه بیمارستان امام حسین(ع)، مهر و تامین اجتماعی و فوریت‌های پزشکی علیه بیماری کووید - ۱۹ واکسینه شدند.

در خلخال هم واکسیناسیون  کادر پزشکی و درمانی همه بخش‌های دولتی ،پزشکان و پرستاران شاغل در مطب پزشکان بخش خصوصی ، دندانپزشکی‌ها ، فیزیوتراپی‌ها و همه اعضای نظام پزشکی و نظام پرستاری خلخال پایان یافته و در این مرحله دست‌اندرکاران صف اول مقابله با کرونا که شامل بیش از یک هزار نفر هستند، و همچنین جانبازان واکسن کرونا گرفتند.

مرحله دوم اجرای طرح  واکسیناسیون در خلخال  با ارائه واکسن به افراد و گروه‌های پرخطر و آسیب‌پذیر از کرونا و همچنین سالمندان آغاز خواهد شد.  

رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت هم  از واکسیناسیون ۹۵درصد کارکنان مجموعه بهداشت و درمان هفت شهرستان جنوبی استان کرمان علیه کرونا خبر داد.

اصغر مکارم اظهار داشت: این میزان از کارکنان مجموعه بهداشت و درمان هفت شهرستان جنوبی استان کرمان تا امروز واکسینه شدند لذا واکسیناسیون ادامه دارد.

وی   به افزایش تعداد مبتلایان کرونا در جنوب کرمان اشاره کرد و این افزایش را زنگ خطری برای مردم هفت شهرستان جنوبی کرمان دانست.

۶۰ درصد کادر درمان در ۳ شهر جنوبی فارس هم تاکنون واکسن کرونا دریافت کردند.

در همین حال، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا کرمانشاه از آغاز ثبت نام از بیماران خاص و افراد در معرض خطر برای دریافت واکسن کرونا از روز گذشته خبر داد. 

«مسعود بهرام نژاد» اظهار داشت: علاوه بر واکسیناسیون کادر درمان از فردا روند توزیع ۱۰ هزار دوز واکسن جدید در سطح استان آغاز خواهد شد.

اما در گیلان اعلام شد که تاکنون ۵۰ هزار دوز واکسن کرونا برای تزریق بر اساس اولویت ها در این استان دریافت شده است که از این میزان تاکنون ۲۵ هزار دوز تزریق شده و روند تزریق طی روزهای اخیر افزایش یافته به گونه ای که در چند روز گذشته هشت هزار دوز واکسن تزریق شده است.

هم اکنون ۹۱۶ بیمار مبتلا به بیماری کووید ١٩ در بیمارستان های گیلان بستری هستند که فقط  ۸۲ نفر طی روز گذشته بستری شدند.


۹ نفر در۲۴ ساعت گذشته براثر بیماری کووید ۱۹در خراسان شمالی جان باختند

براساس گزارش روز یکشنبه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در ۲۴ ساعت گذشته ۹ نفر در این استان براثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان باختند.

طبق این گزارش در همین مدت ۱۰۷ بیمار جدید نیز در  این بیمارستان های با علایم مشکوک ویروس کرونا بستری شدند تا آمار جمعیت بیماران کووید ۱۹ بستری در بیمارستان های این استان به ۴۶۸ نفر برسد.

همچنین در۲۴ ساعت گذشته  ۸۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ نیز  با بهبود نسبی از بیمارستان مرخص شدند.

در مجموع از اول اردیبهشت ماه تاکنون بیش از ۶۰۰ بیمار با علایم ویروس کرونا در بیمارستان های  بستری شدند و این استان در زمره یکی از هفت استان با شیب تند آمار بیماران بستری قرار دارد.

براساس این گزارش از اول اردیبهشت ماه جاری تاکنون ( پنج روز گذشته )  ۲۹ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان خراسان شمالی جان خود را از دست دادند که بیشترین آمار مرگ ناشی از این بیماری در سال ۱۴۰۰ مربوط به ۲۴ ساعت گذشته بود.

براساس گزارش رسمی دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی از ابتدای فروردین ماه سال جاری تاکنون ( پنجم اردیبهشت)  ۵۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند تا آمار مرگ بیماران کووید ۱۹ از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون به  بیش از یک هزار و ۱۰۰ نفر برسد.

خانوادگی شدن کرونا 

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی گفت : بیشتر مبتلایان روزهای اخیر بیماری کووید ۱۹ در این استان در مراسم های عروسی و عزا، و دورهمی های خانوادگی  و یا در سفر به این بیماری مبتلا شدند.

دکتر سید احمد هاشمی اضافه کرد :  عدم رعایت پروتکل های بهداشتی باعث شد تا اکثر موارد ابتلا به بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های این استان به صورت خانوادگی به این ویروس مبتلا شوند.

 دبیر ستاد استانی مقابله با کرونا استان خراسان شمالی اظهارداشت : در هفته گذشته شاهد سیر بسیار شدید صعودی در تعداد مبتلایان به بیماری کرونا به صورت سرپایی و بستری بودیم و هم اکنون تست 50 درصد از افراد مشکوک به ویروس کرونا مثبت است.

دکتر هاشمی پیش بینی کرد که در صورت ادامه روند صعودی آمار بیماران کرونایی این استان با کمبود تخت برای بستری بیماران مواجه می شود.

درموج چهارم شیوع ویروس کرونا در این استان  ۶۰۰ تخت بیمارستانی برای بستری بیماران کووید ۱۹ ساماندهی شد که هم اکنون ۸۰ درصد از تخت های موجود تحت اشغال این بیماران قرار دارد و با روند صعودی آمار بیماران کرونایی  ۵۰ بیمارستان تامین اجتماعی شهر بجنورد نیز برای بستری این بیماران در نظر گرفته شد.

علاوه بر آن براساس مصوبه ستاد استانی مقابله با کرونا تمام بیمارستان های استان خراسان شمالی برای بستری بیماران کووید ۱۹ به حالت آماده باش درآمدند و در چند روز گذشته با افزایش آمار بیماران دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی برای تامین برخی تجهیزات حفاظت فردی از خیرین درخواست کمک کرد.

در استان خراسان شمالی یک هزار و ۷۰۰ تخت بیمارستانی وجود دارد که بیش از ۵۰ درصد از این تخت های بیمارستانی در هشت سال اخیر به خصوص پس از طرح تحول نظام سلامت تجهیز و راه اندازی شد.

 

تعداد بستری شدگان کرونا در سبزوار ۲ برابر شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: تعداد بیماران کرونایی بستری شده در این شهرستان نسبت به هفته گذشته ۲ برابر بیشتر شده است.

دکتر علیرضا مسلم روز یکشنبه افزود: طی شبانه‌روز گذشته ۴۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستان واسعی سبزوار بستری شده‌اند در شرایطی که میانگین روزانه آمار بیماران بستری کرونا طی هفته گذشته ۲۵ مورد بوده است.

وی اضافه کرد: هم اکنون ۳۰۹ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در مرکز آموزش درمانی واسعی سبزوار بستری هستند که از این تعداد ۹۳ بیمار  در بخش بستری موقت قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: امروز پنج بیمار مبتلای قطعی به کووید ۱۹ در شهرستانهای حوزه زیر پوشش این دانشگاه فوت کردند.

مسلم با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی افزود: تمامی افراد در صورت داشتن هرگونه علائم باید بلافاصله به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند تا از عواقب بعدی بیماری پیشگیری شود.

وی ادامه داد: شهروندان در صورت داشتن هرگونه سوال در زمینه کرونا، با تماس با شماره‌های ۴۴۰۱۱۳۳۳ و ۴۴۰۱۱۴۴۴ سوالات را خود با استادان و اعضای هیات علمی این دانشگاه در میان بگذارند.

مرکز آموزشی، درمانی واسعی در سبزوار به طور ویژه برای پذیرش و بستری بیماران مشکوک به ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در نظر گرفته شده است.

۳۷ مرکز بهداشتی درمانی، ۱۹۴ خانه بهداشت و ۶ بیمارستان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به جمعیت نیم میلیون نفری شهرستان‌های سبزوار، جوین، داورزن، جغتای، خوشاب و ششتمد در غرب خراسان رضوی خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کنند.

طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  با فوت ۴۵۴ تن دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ طی شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۶۹ هزار و ۵۷۴ تن رسید. ۵۲۰۶ بیمار بدحال نیز در آی. سی. یو ها بستری هستند.

 

آمار فوت روزانه کرونا در همدان به هر ساعت یک نفر نزدیک شد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: با فوت ۲۲ بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته امار متوفیان این استان به هر ساعت یک نفر نزدیک می شود.

دکتر «محمد طاهری» روز یکشنبه اظهار داشت: شمار متوفیان کرونا در این استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به یک هزار و ۸۵۰ فر رسیده است.

وی با بیان اینکه ۳۶۴ نفر در ۲۴ ساعت گذشته به کرونا مبتلا شدند، افزود: هم اینک شمار بیماران بستری مثبت از ابتدای اپیدمی ویروس کرونا تاکنون به ۱۴ هزار و ۱۹۵ و بیماران سرپایی مثبت به ۳۵ هزار و ۵۱۳ بیمار افزایش یافته است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۲۲۶ مورد بود که ۱۹۹ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: در عین حال هم اینک ۱۷ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۵۷  بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۵۶۶، بهار ۷۷۶، تویسرکان ۸۸۲، رزن ۶۲۶، درگزین ۲۳۲، فامنین ۲۶۹ و کبودراهنگ ۸۸۵ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون ۲ هزار و ۵۴۶ نفر در ملایر، یک هزار و ۸۶۵ نفر در نهاوند و پنج هزار و ۱۹۰ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

همه شهرستان های استان همدان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و طبق گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، این استان در موج چهارم شیوع کرونا بیشترین میزان ابتلا به ویروس کرونا را در کشور دارد.

 

رییس علوم پزشکی: هشت تن بر اثر کرونا در قم جان باختند

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در بیست و چهار ساعت منتهی به پنجم اردیبهشت‌ماه جاری، هشت تن بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در این استان جان خود را از دست دادند.

محمد رضا قدیر افزود: طی این مدت ۱۲۲ تَن با علائم کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم پذیرش شدند.

وی بستری شدن ۱۰۳ تَن از این تعداد را مورد توجه قرار داد و گفت: ۱۰۷ تَن از بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری شده بودند نیز ترخیص شدند.

وی با اشاره به این که در مجموع ۵۴۷ بیمار کرونایی در مراکز درمانی استان بستری هستند، ادامه داد: حال ۱۰۰ تن از این بیماران وخیم است.

قدیر همچنین گفت: از مجموع یک هزار و ۲۲۲ آزمایش کرونای انجام شده در استان نتیجه ۳۰۸ مورد مثبت بوده است.

 

کرونا هر ۳۷ دقیقه در استان فارس یک قربانی می‌گیرد

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز یکشنبه اعلام کرد: با جان باختن ۳۸ هم استانی دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته باید گفت کرونا در هر ۳۷ دقیقه در استان فارس یک قربانی می گیرد.

مهرزاد لطفی در نشست ستاد مدیریت بیماری کووید ۱۹ در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به آمارهای فزاینده ابتلا، بستری و جانباختگان در اثر کرونا طی روزهای اخیر، این آمار را نگران کننده خواند که به منزله زنگ هشداری جدی در این زمینه و لزوم ایجاد عزم عمومی برای احساس مسوولیت و تلاش برای برون رفت از این شرایط است.

 وی گونه جهش یافته جدید کرونا موسوم به کرونای هندی را تهدید تازه این پاندمی عنوان کرد که با توجه به شدت سرایت و ابتلا، ضرورت افزایش خودمراقبتی و رعایت پروتکل های بهداشتی را جدی تر می سازد.

لطفی با قدردانی از تلاش شبانه روزی تیم واکسیناسیون کووید۱۹ در دانشگاه علوم پزشکی شیراز ؛ بر لزوم سرعت بخشیدن به این روند تاکید کرد و گفت: ایمن سازی مردم با انجام واکسیناسیون کووید۱۹ از سوی مسوولان مجموعه سلامت کشور و استان در اولویت جدی قرار دارد و در فارس با تمرکز گسترده تیم های سلامت بر این موضوع، توانسته ایم سریع ترین روند اجرای واکسیناسیون در کشور را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون در اوج بیماری کووید۱۹ هستیم و ویروس جهش یافته کرونا سبب افزایش مبتلایان و جانباختگان شده است؛ از مردم خواست تا برای ارتقای فرهنگ پیشگیری و رعایت جدی تر اصول بهداشتی در جامعه بکوشند و خود را مسوول بدانند.

 لطفی با اشاره به بالا بودن بیماران با وضعیت وخیم در بخش های مراقبت های ویژه استان، گفت: پیش بینی می شود تا دو هفته آینده تعداد جانباختگان ناشی از کرونا رو به افزایش باشد و از مردم می خواهیم ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی، از حضور در تجمعات به ویژه دورهمی های خانوادگی پرهیز کنند.

وی هرگونه اقدام خطرساز و مغایر با اصول بهداشتی در ایام ماه مبارک رمضان را موجب تشدید وضعیت کنونی و تهدید سلامت خود و دیگران دانست.

لزوم بررسی و تشدید نظارت ها در فرودگاه های استان، افزایش نمونه گیری و سرعت بخشیدن به فرآیند پاسخ دهی آزمایش های مرتبط با کووید۱۹، تلاش شبانه روزی و بسیج مسوولان دانشگاه در راستای ایمن سازی کارکنان استان با واکسن کووید۱۹، از دیگر تاکیدات رییس دانشگاه در این نشست بود.

دیگر معاونان و مدیران ارشد دانشگاه نیز در این نشست، ضمن اعلام گزارش آمار روزانه واکسیناسیون کارکنان بهداشت و درمان در استان، آمار مبتلایان و افراد بستری در مراکز درمانی و بیمارستان های فارس، پیگیری افزایش تخت های بیمارستانی، شیوه خدمت رسانی به مبتلایان و مراجعان در بیمارستان های شیراز و شهرستان های استان؛ به بیان توضیحاتی درباره اقدامات حوزه خود در راستای کاهش آمار و اجرای مصوبات پیشین این ستاد پرداختند.

 

۳۰ تا ۶۰ سال میانگین سن ابتلا به کرونا در استان فارس است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز میانگین سنی ابتلا به کرونا در استان فارس را ۳۰ تا ۶۰ سال اعلام کرد و گفت : میانگین سن جان باختگان هم حدود ۷۰ سال است.

عبدالرسول همتی یکشنبه با اعلام آخرین آمارهای مربوط به کروناویروس در استان فارس افزود: آمارها نشان می دهد سن مبتلایان و جانباختگان ناشی از کرونا در فارس، نسبت به سال گذشته کاهش یافته، میانگین سنی بیشتر مبتلایان در سال گذشته ۴۵ تا ۴۶ سال و میانگین سنی فوت ناشی از کرونا در مدت مشابه، ۷۵ سال گزارش شده است.

همتی گفت: موارد ابتلا به کووید۱۹ در استان فارس را ۴۹ درصد مردان و ۵۱ درصد بانوان تشکیل می دهند؛ این در حالیست که در گروه جانباختگان، ۵۲ درصد را مردان و ۴۸ درصد را بانوان تشکیل می دهند.

وی بیان کرد: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، ۸۱۱ هزار و ۸۳۱ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۲۳۳ هزار و ۳۸۰ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همتی ادامه داد: همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۹۱ هزار و ۷۰۲ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۱۲ هزار و ۹۰۵ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۲۴۶ هزار و ۲۸۵ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شدند.

 وی مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم که هم اکنون در بیمارستان های استان بستری هستند را نیز دو هزار و ۶۵۱ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۳۶۵ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

همتی در ادامه با اعلام جان باختن ۳۸ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تا کنون را سه هزار و ۸۹۰ اعلام کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین گفت:۲۱۶ هزار و ۹۷ نفر از ابتدا تاکنون بهبودی یافتند که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

او از مردم خواست تا با رعایت اصول بهداشتی نظیر استفاده مداوم از ماسک، حفظ فاصله فیزیکی از دیگران و پرهیز از حضور در تجمعات به ویژه دورهمی های خانوادگی، مجموعه سلامت را در کنترل موج چهارم این اپیدمی یاری رسانند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
7 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.