در حال حاضر ۳۰۱ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۴۵ شهر در وضعیت زرد و ۷ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۳۷۴ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۶۹ هزار و ۱۲۰ نفر رسید. پنج هزار و ۱۵۶ بیمار بدحال نیز در آی سی یو بستری هستند.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز (۴ اردیبهشت ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۸ هزار و ۲۳۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۹۱۲ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۳۷۷ هزار و ۳۹ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون یک میلیون و ۸۶۳ هزار و  ۴۰۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. پنج هزار و ۱۵۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۱۵ میلیون و ۷۸ هزار و ۵۴۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر ۳۰۱ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۴۵ شهر در وضعیت زرد و ۷ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. 

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون ۵۸۴ هزار و ۷۳۶ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۵۷ هزار و ۲۵۸ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۷۴۱ هزار و ۹۹۴ دوز رسید.

واکسیناسیون کرونا در کشورهایی که تزریق واکسن به شهروندان خود را به سرعت انجام داده اند، موثر بوده به طوری که انگلستان با سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون کرونا توانسته است آمار مرگ های بالای هزار نفر را به ۴ نفر در روز کاهش دهد.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۴۶ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و حدود سه میلیون نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

افزایش ۱۷ درصدی بیماران بستری مبتلا به کرونا در هفته گذشته

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در هفته گذشته شاهد افزایش حدود ۱۷ درصدی در تعداد بیماران بستری به علت ابتلا به ویروس کرونا و افزایش ۴۸ درصدی در تعداد بیماران فوت شده نسبت به هفته قبل‌تر بودیم.

سیما سادات لاری روز شنبه درباره آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ در کشور و موارد بستری و فوت بیان کرد: بروز موارد مثبت بستری و موارد مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در کشور طی هفته گذشته نسبت به هفته قبل‌تر دارای روند افزایشی بوده است.

وی ادامه داد: میانگین بروز موارد مثبت بستری در هفته گذشته ۲۸.۲ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمیت گزارش شده و استان‌های همدان، ایلام، سمنان، لرستان و چهارمحال وبختیاری دارای بیشترین میزان بروز موارد مثبت بستری در کشور بوده‌اند.

معاون وزیر بهداشت افزود: میانگین بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری نیز حدود ۳۲.۱ نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت گزارش شده و استان‌های مرکزی، همدان، البرز، قزوین و لرستان دارای بالاترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری در کشور بوده‌اند.

لاری اظهار کرد: از طرفی میزان عمل به دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور با وجود افزایش نسبت به هفته قبل‌تر، همچنان پایین و نگران کننده بوده و حدود ۶۱ درصد گزارش شده است. استان‌های سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویر احمد و آذربایجان غربی دارای پایین‌ترین میزان عمل به دستورالعمل‌های بهداشتی هستند.

وی ادامه داد: میزان استفاده از ماسک در اماکن عمومی کشور هم با حد مطلوب فاصله زیادی دارد و حدود ۶۳ درصد گزارش شده است. استان‌های زنجان، اردبیل و تهران دارای میزان بالاتر استفاده از ماسک در کشور هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در هفته گذشته بیشترین میزان اخطار و معرفی به مراجع قضایی در اماکن عمومی به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مربوط به سوپرمارکت‌ها و خواربار فروشی‌ها بوده و نانوایی‌ها و رستوران‌ها به ترتیب در رده‌های بعدی قرار دارند.

لاری گفت: بر اساس آخرین گزارش‌ها، میانگین رعایت تهویه مناسب هوا در اماکن عمومی کشور در هفته گذشته، با اندکی افزایش نسبت به هفته قبل‌تر، به ۶۳.۵ درصد رسیده است.

 

چهارم اردیبهشت ماه و مهمترین اخبار کرونایی استان ها

سرایت و انتشار سریع و خطرناک ویروس کرونا در تمامی استان‌های کشور در گردش است و به گفته مسئولان وزارت بهداشت، سنگینی موج جدید نیز کاملا به رفتار مردم در سطح جامعه بستگی دارد اگر هموطنان به سمت بی‌خیالی بروند قطعا موج سنگینی را تجربه خواهیم کرد.

بیش از یک سال است که از شیوع کرونا در جهان می‌گذرد و متاسفانه این بار ویروس کرونای انگلیسی که قدرت، شدت سرایت و کشندگی بیشتری دارد مردم را در معرض تهدید جدی قرار داده و در اغلب  استان‌های کشور نیز شیوع پیدا کرده و اگر مردم در اجرای پروتکل‌ها همراه و همگام مسئولین نباشند متاسفانه باید منتظر آمارهای بالاتری از مرگ و میر هموطنانمان بر اثر بیماری کووید ۱۹باشیم.

مسئولان بهداشتی به کرار نسبت به خطرات موج چهارم کرونا و پرهیز از دورهمی‌های خانوادگی هشدار می دهند تا بتوانند گام های بلندی را برای کنترل و مهار این ویروس مهلک در جامعه بردارند.

به گفته کارشناسان بهداشتی، موج چهارم همه گیری کرونا بسیار سهمگین تر بوده و شرایط سختی را برای کشور رقم زده است.

این موج بسیار جدی تر از موج قبلی است به طوری که قدرت سرایت و انتشار سریع و خطرناک تری نسبت به نوع کلاسیک خود داشته و موجب شده تا بیمارستان‌های اغلب مناطق کشور از بیماران بدحال کرونایی پر شود.

مسئولان بیمارستانی اغلب استان ها آمار ابتلا و بستری بیماران کرونایی  را در وضعیت حاد و نگران کننده عنوان می کنند و هشدار می دهند که سرعت و سطح موج چهارم شیوع کرونا نسبت به موج‌های قبلی  بسیار زیاد است.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز روز شنبه اعلام کرد: با فوت ۳۷۴ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۶۹ هزار و ۱۲۰ نفر رسید. پنج هزار و ۱۵۶ بیمار بدحال نیز در آی سی یو بستری هستند.

به گزارش مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از دیروز تا امروز (۴ اردیبهشت ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۸ هزار و ۲۳۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۹۱۲ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۳۷۷ هزار و ۳۹ نفر رسید.

در حال حاضر ۳۰۱ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۴۵ شهر در وضعیت زرد و ۷ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.  بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است.  

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان روند ابتلا به کرونا در استان را همچون هفته های گذشته صعودی اعلام کرد و گفت: هر روز بر شمار مبتلایان به این ویروس در هرمزگان اضافه می شود.

دکتر فاطمه نوروزیان اظهار داشت: هفته گذشته، با توجه به روند بسیار صعودی ابتلا به کرونا، هفته بسیار سختی برای نیروهای بهداشت و درمان بود که در یک مورد آن در روز ۳۰ فروردین ماه،  شاهد ثبت ۶۴۱ مورد ابتلا در هرمزگان بودیم که شماری از آنها بستری شدند.

وی با بیان اینکه هفته گذشته در مقایسه با هفته قبل آمار بستری ها، هفت درصد رشد داشته، خاطرنشان کرد: پایش آمارها حکایت از آن دارد که هفته گذشته هر سه دقیقه، یک ابتلا به کرونا در هرمزگان ثبت شده که آمار بسیار بالا و نگران کننده ای است.

اما شیوع کرونا در استان اردبیل همچنان در مسیر فزاینده قرار دارد به طوری که در شبانه‌روز گذشته، با فوت ۱۷ فرد مبتلای دیگر، مجموع جان‌باختگان بیماری کووید. ۱۹ در این استان به یک‌هزار و ۵۸۲ نفر رسید.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در موج سوم شیوع کووید. ۱۹ در هشتم آذرماه سال ۱۳۹۹ با ۲۲ فوتی به ثبت رسید.

پس از فروکش موج سوم شیوع کرونا، در زمستان سال گذشته، شمار فوتی‌های کرونا در استان اردبیل ۱۲ بار به صفر رسید ولی در روزهای اخیر به شکل شدیدی افزایش یافته و با رشد بیش از سه برابری به ۱۷ فوتی در شبانه‌روز گذشته رسیده است.

بنا به اعلام دبیرخانه ستاد مقابله با کرونای استان اردبیل، مجموع آمار بستری همزمان مبتلایان بیماری کووید. ۱۹ در این استان در شبانه‌روز گذشته با ثبت رکودی دیگر به ۶۱۸ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل گفت : روند شیوع کرونا در استان همچنان صعودی و نگران‌کننده است.

در همین حال مسئول کمیته اطلاع‌رسانی ستاد استانی مدیریت کرونا در لرستان اعلام کرد : این استان جزو چهار استان پرخطر شیوع و مرگ و میر کرونا در کشور اعلام شده است.

احمد حسین فتایی گفت : در آخرین جلسه ستادهای ملی و استانی مدیریت کرونا، لرستان جزو هفت استان رکورددار ابتلا و مرگ‌ و میر کرونا معرفی شد که آمار به‌شدت نگران‌کننده است.

وی ادامه داد: این درحالی است که طی ۲ هفته گذشته شاهد تعطیلی گسترده بازار و کاهش ترددها بوده‌ایم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان نیز گفت: طبق گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در موج چهارم شیوع ویروس کرونا این استان بیشترین میزان ابتلا به کرونا را در کشور دارد.

مصطفی آزادبخت در ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا بیان کرد: وضعیت کرونا در هفت استان کشور صعودی است که همدان رتبه اول این هفت استان را دارد بنابراین باید برای کنترل این وضعیت چاره ای عاجل اندیشید.

واکسیناسیون کرونا در کشورهایی که تزریق واکسن به شهروندان خود را به سرعت انجام داده اند، موثر بوده به طوری که انگلستان با سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون کرونا توانسته است آمار مرگ های بالای هزار نفر را به ۴ نفر در روز کاهش دهد.

همچنین خبر رسیده که مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا پاستور تولید مشترک ایران و کوبا دوشنبه هفته جاری با حضور وزیر بهداشت بر روی داوطلبان اصفهانی آغاز می‌شود.

واکسن کرونای نوترکیب کنژوگه که توسط انستیتو فینلای کوبا و با مشارکت انستیتو پاستور ایران تولید شده، اکنون پس از گذراندن موفق فاز یک و دو، وارد فاز سوم کارآزمایی بالینی شده و تا پس از تایید نهایی در انستیتو پاستور ایران نیز تولید و واکسیناسیون عمومی با آن آغاز می‌شود.

کمال حیدری رییس مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره اینکه محدودیت‌های کرونایی جدی گرفته نشده است، اظهار داشت: هم اینک شاهد افرایش تعداد مبتلایان به کرونا و فوتی‌های ناشی از کرونا هستیم.

وی افزود:در مرحله آغاز ثبت نام شرکت در کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن کرونای " کنژوگه ایران- کوبا "  هستیم که بتوانیم از بین ۲۰ هزار داوطلب کشوری بین پنج استان کشور آن را اجرایی کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز اعلام کرد که واکسیناسیون عمومی برای لایه‌های مختلف جمعیتی در شهرستان‌های مختلف استان مرکزی علیه ویروس کرونا از دوشنبه این هفته (ششم اردیبهشت ماه جاری) آغاز می‌شود.

دکتر «محمد جمالیان» افزود: نخستین گام واکسیناسیون عمومی کرونا برای افراد بالای ۸۵ سال خواهد بود که جمعیتی بالغ بر ۱۱ هزار نفر شامل می‌شود.

وی اظهار داشت: در مراحل بعدی  واکسیناسیون استان نیز  به ترتیب گروه‌های سنی ۷۰ تا ۷۹ سال، ۶۰ تا ۶۹ سال و سایر سنین واکسن دریافت می‌کنند.

معاون بهداشت رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با بیان اینکه تاکنون حدود ۶۰هزار دوز واکسن تحویل استان شده است، اعلام کرد: واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان استان رو به پایان بوده و فردا - یکشنبه - به اتمام می‌رسد.

عباسعلی درستی اظهار کرد: طی امروز و فردا و با واکسیناسیون کادر باقیمانده بهداشت و درمان آذربایجان شرقی که حدود ۳۰هزار نفر را شامل می شود مصون سازی این تعداد در برابر کرونا به پایان می رسد.

وی افزود: پزشکان عضو نظام پزشکی نیز شامل طرح واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان آذربایجان شرقی می باشند.

وی خاطر نشان کرد: سرعت واکسیناسیون در آذربایجان شرقی بر اساس واکسن های تحویلی و تعیین اولویت ها خواهد بود و از فردا واکسیناسیون سالمندان با ۸۰ سال در استان آغاز می شود و این قشر از جامعه علیه این بیماری واکسینه خواهند شد.  

معاون بهداشت رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز همچنین با ابراز نگرانی از روند مستمر شیب تند مبتلایان کرونا در آذربایجان شرقی، یادآور شد: بیش از یک هزار و ۶۰۰ کرونایی در بیمارستان های آذربایجان شرقی بستری هستند و روزانه بیش از ۲۰ نفر در اثر کرونا فوت می کنند.  

درستی ادامه داد: روزانه نتیجه حدود یک هزار آزمایش کرونا در آذربایجان شرقی مثبت می شود از این رو رعایت پروتکل های بهداشتی، استفاده از ماسک و فاصله اجتماعیا بیش از گذشته ضروری است.  

در همین حال سخنگوی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، استان فارس را جزو استان‌هایی دانست که به نظر می‌رسد به قله وضعیت شیوع موج چهارم کرونا رسیده و از آن نیز عبور کرده است.

علیرضا رئیسی افزود: گذشتن از قله شیوع موج چهارم با زاویه ثبت شده در نمودار شیوع، به معنای عبور سریع از پیک خواهد بود.

وی که در جلسه ویدیوکنفرانس ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا سخن می‌گفت، اظهار داشت: البته تعداد بیماران در استان کم نیست اما به نظر می‌رسد کنترل صورت گرفته است.

سخنگوی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا همچنین گفت: اگردر هفته آینده این وضعیت ادامه پیدا کند، نشان دهنده یک مدیریت بسیار خوب در استان فارس است.

 

۱۷ نفر دیگر بر اثر کرونا در استان همدان جان باختند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت که با فوت ۱۷ بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته شمار متوفیان کرونا در این استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به یک هزار و ۸۲۸ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز شنبه اظهار داشت: تعداد موارد مثبت در بخش سرپایی و بستری استان در ۲۴ ساعت گذشته ۵۴۹ مورد گزارش شده است.

وی افزود: با احتساب این آمار هم اینک شمار بیماران بستری مثبت از ابتدای اپیدمی ویروس کرونا تاکنون به ۱۴ هزار و ۳۰ و بیماران سرپایی مثبت به ۳۵ هزار و ۳۱۴ بیمار افزایش یافته است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۲۱۶ مورد بود که ۲۷۴ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: در عین حال هم اینک ۱۴ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۶۵ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۵۵۹، بهار ۷۶۶، تویسرکان ۸۷۰، رزن ۶۱۴، درگزین ۲۲۹، فامنین ۲۶۶ و کبودراهنگ ۸۷۴ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون ۲ هزار و ۵۴۱ نفر در ملایر، یک هزار و ۸۲۹ نفر در نهاوند و پنج هزار و ۱۲۹ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

همه شهرستان های استان همدان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

 

هفت مرگ کرونایی دیگر در خراسان شمالی ثبت شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اعلام کرد: هفت تن دیگر از شهروندان این استان بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند.

دکتر سید احمد هاشمی افزود: با اعلام نتایج قطعی آزمایش های انجام شده در ۲۴ ساعت گذشته و با بستری ۸۷ بیمار جدید هم اکنون ۴۴۳ بیمار دارای علایم بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.

وی بر زدن ماسک و دوری از تجمعات تاکید کرد و افزود: بیشتر مبتلایان افرادی هستند که در جشن های عروسی و عزا، دورهمی های خانوادگی شرکت کرده و یا در تعطیلات به سفر رفته اند و هم اکنون نگران برگزاری مراسم های افطاری هستیم.

هاشمی اظهار داشت: در هفته گذشته شاهد سیر بسیار شدید صعودی در تعداد مبتلایان به بیماری کویید ۱۹ به صورت سرپایی و بستری بودیم و هم اکنون ابتلا به بیماری برای بیش از ۵۰ درصد از تست دهندگان مثبت است و پیش بینی می شود در صورت ادامه این روند با کمبود تخت در بیمارستان ها روبرو شویم.

آمارهای رسمی نشان می دهد که در حدود ۱۳ ماه اخیر که استان خراسان شمالی شیوع ویروس کرونا را پشت سر می گذارد بیش از یک هزار بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های این خطه شمال شرق کشور جان خود را از دست دادند که بیش از ۳۰ نفر از این افراد در فروردین ماه سال جاری جان باختند.

 

وضعیت ۱۰۷ بیمار کرونایی در قم وخیم است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: ۵۵۹ بیمار کرونایی در مراکز درمانی قم بستری هستند که وضعیت ۱۰۷ تَن از آنها وخیم است.

محمد رضا قدیر در گفت و گویی با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان اظهار داشت: در شبانه روز منتهی به چهارم اردیبشت‌ماه ۱۰۹ تَن با علائم کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم پذیرش شدند.

وی بستری شدن ۷۹ تَن از این تعداد را مورد توجه قرار داد و گفت: ۷۷ تَن از بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری شده بودند نیز ترخیص شدند.

وی با اشاره به جانباختن هفت بیمار که نتایج آزمایش کرونای آنها مثبت شده بود افزود: از مجموع ۷۳۸ آزمایش کرونای انجام شده نتیجه ۳۵۲ مورد مثبت شد.

 

قشم در وضعیت قرمز ماند

فرماندار قشم گفت: با توجه به افزایش مبتلایان به ویروس کرونا، قشم در وضعیت قرمز ماند و تغییری در شرایط تردد و ممنوعیت‌ها ایجاد نشد.

علیرضا نصری روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: بی توجهی و عادی‌انگاری برخی از مردم موجب افزایش شیوع ویروس کرونا در قشم شده است و این امر موجب می‌شود تا محدودیت‌های اعمال شده ادامه پیدا کند.

وی ضمن قدردانی از همکاری امامان جمعه  شیعه و اهل سنت قشم برای اولیت دادن به مسایل سلامتی در این شهرستان، ادامه داد: نادیده گرفتن خطر انتقال کرونا در تجمعات و دور همی‌های خانوادگی به سخت‌تر شدن وضعیت بیماری منجر شده است.

رییس ستاد مدیریت بیماری کرونا  در قشم تصریح کرد: ناظران ستاد کرونا بدون چشم پوشی از تخلفات، موارد تخلف را به دستگاه‌های انتظامی برای ارجاع به مراجع قضایی منتقل کنند.

وی اظهار کرد: استمرار همکاری‌ها در قطع زنجیره انتقال، پرهیز از برگزاری تجمعات، دورهمی‌های خانوادگی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، شرایط شهرستان را به وضعیت مطلوب می‌رساند.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات سواحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

 

لرستان در وضعیت بد کرونا قرار دارد

معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان گفت: رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در استان موجب شده تا لرستان در رده چهارم کشور به لحاظ وضعیت بد کرونا قرار گیرد.

"محمود ثمینی" روز شنبه در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد ، افزود: گزارشات حکایت از کاهش رعایت دستورالعمل های بهداشتی و افزایش بیماران بستری در استان دارد.

وی با بیان اینکه در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا شاهد ارائه گزارشاتی بودیم که متاسفانه خبرهای خوبی درباره وضعیت استان های کشور نداشت اظهار داشت: با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، لرستان در رده چهارم کشور به لحاظ وضعیت بد کرونا قرار دارد.

وی افزود: با توجه به شرایط استان، محدودیت های هوشمند کرونایی گروه های شغلی ۲، ۳ و ۴ به مدت یک هفته دیگر در استان تمدید می شود که ضرورت دارد مردم، کسبه و بازاریان و دستگاه های اجرایی در زمینه اجرای آنها همکاری کنند.

معاون استاندار لرستان ضمن تشکر از همکاری کسبه و بازاریان، تصریح کرد: گزارشات واصله حکایت از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در برخی از اصناف و گروه هایی که مجاز به فعالیت در شرایط کنونی هستند، مانند نانوایی ها، قصابی ها و سوپرمارکت ها دارد که تاکید می شود نظارت ها در این زمینه افزایش یابد تا در صورت بروز تخلف برخورد قانونی انجام شود.

ثمینی در ادامه یادآور شد: بر اساس تصمیم ستاد استانی زمان آغاز فعالیت دستگاه‌های اجرایی نیز از ساعت ۹ صبح خواهد بود و ادارات با توجه به نوع خدمات خود در شرایط کنونی از یک سوم ظرفیت کارکنان در محل کار بهره گیری کرده و مابقی از دور کاری استفاده کنند.

وی تاکید کرد: از هم استانی ها می‌خواهیم با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و پرهیز از حضور در تجمعات، عزاداری ها، دورهمی و تجمع در پارک ها و بوستان ها در رابطه با مهار و کنترل بیماری همکاری کنند تا بتوانیم به خوبی از این شرایط خارج شویم.

گفتنی است در پایان، جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا به ریاست دکتر ثمینی و با حضور اعضای ستاد به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد که ضمن ارائه گزارش توسط روسای کمیته های ستاد از وضعیت استان، بر اجرای تصمیمات ستاد و دستورالعمل ها تاکید شد.

تعداد مبتلایان به کرونا در این استان با شناسایی ۹۵۴ نفر طی شبانه‌روز گذشته به ۱۰۰ هزار و ۴۵۳ نفر رسید، در شبانه روز گذشته ۱۲ نفر از هم استانی ها به دلیل ابتلا به کرونا فوت شدند و شمار جان باختگان بیماری کووید ۱۹ به یک هزار و ۶۰۸ نفر رسیده است.

 

تعداد فوت شدگان کرونا در خراسان رضوی به هفت هزار و ۶۸ نفر رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا در این استان از اسفند ۹۸ تاکنون به هفت هزار و ۶۸ نفر رسیده است.

مهدی قلیان اول روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: چهار هزار و ۸۰۰ نفر از این تعداد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی مشهد و بقیه در حوزه دانشگاه های علوم پزشکی سایر شهرستانها و نواحی استان فوت شده‌اند.

وی ادامه داد: تاکنون از مجموع ۳۳ هزار عضو کادر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیش از ۱۹ هزار نفر و معادل ۵۷ درصد واکسن کرونا دریافت کرده اند که این رقم در بخش درمان استان ۵۸ درصد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تاکنون ۶۷ درصد بیماران خاص زیرپوشش این دانشگاه و همچنین ۴۱ درصد گروه زیرپوشش نظام پزشکی در سراسر استان واکسن کرونا دریافت کرده و بقیه نیز در نوبت دریافت واکسن قرار دارند.

وی افزود: از مجموع ۲ هزار و ۴۰۰ سهمیه واکسن کرونای اختصاص یافته به پاکبانهای استان تاکنون ۷۰۰ نفر واکسن زده و بقیه نیز به مرور  واکسن دریافت می کنند.

قلیان اول ادامه داد: واکسن‌های ترریق شده تولید کشورهای روسیه، کره جنوبی، هند و چین بوده و تاکنون  هیچگونه عوارضی در دریافت کنندگان این واکسن‌ها در مراکز زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ثبت نشده است.

وی در باره مسافران افغانستانی که از مرز زمینی دوغارون وارد استان می‌شوند نیز گفت: این افراد قبل از عزیمت به ایران باید تست سلولی مولکولی در کلینیک ایرانیان هرات بدهند و کارت تاییدیه سلامت در مرز ارائه نمایند و درصورتی که علائمی از جمله تب داشته باشند در مرز دوباره از آنها تست کرونا گرفته می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: پیشتر از مسافران هوایی شهرهای کابل، مزارشریف و هرات در فرودگاه مشهد نیز تست کرونا  گرفته می شد اما یک هفته است که این روند متوقف شده اما با توجه به تاکید امروز رییس جمهوری به نظارت بر مرزهای شرقی کشور برای جلوگیری از ورود نوع هندی کرونا، انجام تست کرونا از این مسافران از سر گرفته خواهد شد.

سرپرست دفتر امنیتی انتظامی استانداری خراسان رضوی نیز گفت: با اقدامات هماهنگ ارکان امنیتی استان، رعایت شیوه نامه های بهداشتی توسط اصناف پیگری می شود و با وجود مشکلات متعدد از پنجشنبه هفته گذشته شاهد تبعیت بسیاری از کسبه و تعطیلی پاساژها و کسب و کارها بودیم.

محمد تقی هاشمی افزود: همچنین در حوزه ناوگان حمل و نقل درون شهری مشهد آمار ترددهای روزانه حدود ۳۰ هزار نفر کاهش یافته است.

وی در خصوص برگزاری برخی جلسات در استانداری خراسان رضوی با حضور بیش از ۱۵ نفر اعلام کرد: با توجه به اهمیت برگزاری جلسات برای مردم در کنار رعایت همه شیوه نامه های بهداشتی و تامین فضای کافی برای جلسات به ناچار گاهی مجبور به انتخاب بین بد و بدتر هستیم.  

سرپرست دفتر امنیتی انتظامی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: الزام برای برگزاری برخی جلسات وجود دارد و هنوز برخی بسترها برای برگزاری مجازی این جلسات در استان فراهم  نشده است اما عدم رعایت پروتکلها یا برگزاری جلسات اداری برخلاف شیوه های بهداشتی را پیگیری خواهیم کرد.

۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و به بقیه جمعیت این استان توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد و تربت‌حیدریه و نیز دانشکده های علوم پزشکی تربت‌جام و نیشابور خدمات‌رسانی می‌شود.

براساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۲ میلیون و ۳۷۷ هزار و ۳۹ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۳۷۴ نفر دیگر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته تعداد جان باختگان این بیماری در کشور به ۶۹ هزار و ۱۲۰ نفر رسیده است.

همچنین تاکنون یک میلیون و ۸۶۳ هزار و  ۴۰۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.