بر اساس اطلاعیه وزارت بهداشت که امروز 29 فروردین صادر شده، هم اکنون ۲۵۷ شهرستان قرمز و ۱۲۹ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. همچنین ۵۱ شهرستان در وضعیت زرد و فقط ۱۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: ۲۱ هزار و ۶۴۴ بیمار جدید کرونا در شبانه روز گذشته شناسایی شد و با فوت ۴۰۵ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۶۶ هزار و ۷۳۲ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز (۲۹ فروردین ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۱ هزار و ۶۴۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۹۲ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۲۳۷ هزار و ۸۹ نفر رسید. 

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تا کنون یک میلیون و ۷۸۵ هزار و  ۳۵۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. چهار هزار و ۷۶۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و تا کنون ۱۴ میلیون و ۳۸۶ هزار و ۴۲۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، هم اکنون ۲۵۷ شهرستان قرمز و ۱۲۹ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. همچنین ۵۱ شهرستان در وضعیت زرد و فقط ۱۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تا کنون ۳۸۹ هزار و ۲۶۶ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۲۷ هزار و ۵۹۴ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۵۱۶ هزار و ۸۶۰ دوز رسید.

واکسیناسیون کرونا در کشورهایی که تزریق واکسن به شهروندان خود را به سرعت انجام داده اند، موثر بوده به طوری که انگلستان با سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون کرونا توانسته است آمار مرگ های بالای هزار نفر را به حدود ۳۰ نفر در روز کاهش دهد.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۴۰ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و حدود سه میلیون نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. 

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

۲۹ فروردین‌ماه با مهمترین اخبار کرونا در استانها

بیش از یکسال از حضور کرونا در کشور می گذرد، ویروسی که بار دیگر در سایه بی توجهی شعله های شیوع آن زبانه کشیده بطوریکه مسوولان را بر آن داشته تا برای کاهش تلفات و خسارت ها محدودیت های جدیدی اعمال کنند، سخت گیری هایی که در این روزها به اوج خود رسیده و بسیاری از مشاغل را تعطیل کرده است.

شیب صعودی مبتلایان و بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها را می‌توان در کنار کاهش رعایت شیوه نامه های بهداشتی و بی‌توجهی به فاصله‌گذاری اجتماعی از نتایج دورهمی‌ها و ترددهای غیر ضرور دانست.

با رسیدن آمار مبتلایان جدید به بیش از ۲۱ هزار نفر در کشور و افزایش شمار جانباختگان و در پی کم‌توجهی به رعایت نکات بهداشتی، وضعیت کرونایی در استان های مختلف بحرانی شده است بطوریکه شعله‌های ویروس کرونا در استان‌ها و شهرهای مختلف کشور یکبار دیگر زبانه کشیده و هشدار می دهد که موج  چهارم بسیاری جدی تر از موج های قبلی است .

 رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به نگرانی های افزایش تلفات ناشی از کرونا گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح شهر کمتر از ۶۰ درصد است.

محسن هاشمی امروز در حاشیه جلسه شورای شهر اظهار داشت: موج چهارم کرونا همچنان ادامه دارد و گزارش هایی وجود دارد که این عدد و رعایت پروتکل های بهداشتی به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است.

دکتر علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران هم با پیش بینی ۲ هفته بسیار سخت و حساس کرونایی در استان تهران، گفت: الگوی مراجعه بیماران در روزهای اخیر تغییر کرده و با علایم شدیدتری به مراکز درمانی مراجعه می کنند.

افزایش شمار مبتلایان و فوتی ها در روزهای گذشته حکایت از احتمال تمدید محدودیت ها در هفته پیش رو دارد بطوری که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم گفته هنوز به اوج و قله پیک چهارم کرونا در ایران نرسیده‌ایم. پیش‌بینی می‌شود تعداد بستری‌های کرونا در این موج به ۶۰ هزار نفر برسد و حالا حالاها از وضعیت قرمز خارج نمی‌شویم.

علیرضا رئیسی درباره اقدامات وزارت بهداشت برای مقابله و کنترل پیک چهارم کرونا گفت: فعلا فقط بحث تمدید محدودیت های کرونا مطرح است، محدودیت های ابلاغ شده برای شهرهای قرمز و نارنجی این هفته هم تمدید شد و قرار است، پنجشنبه برای ادامه و چگونگی آن در ستاد ملی کرونا تصمیم گیری شود.احتمالا محدودیت های کرونا دو هفته دیگر تمدید می شود. 

 

اواخر بهار و ایجاد شرایط بهتر برای واکسیناسیون 

 معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر به شیراز از یکی از مراکز انجام واکسیناسیون علیه بیماری کووید۱۹ بازدید کرد و گفت: از اواخر بهار با ورود واکسن‌های تولید داخل به چرخه درمان، شرایط بهتری در وضعیت واکسیناسیون علیه کرونا ایجاد می‌شود و تلاش برای تهیه واکسن از منابع خارجی نیز همچنان ادامه خواهد یافت.

به گفته قاسم جان بابایی با آغاز واکسیناسیون علیه بیماری کووید۱۹ در سطح ملی، سه مرکز برای انجام این واکسیناسیون در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز راه اندازی شده است.

دکتر علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران هم خبر خوشی هم  از تکمیل واکسیناسیون کارکنان مراکز درمانی دولتی و خصوصی در چند روز آینده خبر داد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری هم گفت: پرستاران فعال در بخش غیردولتی و مراکز مراقبت در منزل که تاکنون واکسن نزده‌اند، واکسن کرونا دریافت می‌کنند.

محمد میرزابیگی افزود: با توجه به موافقت وزارت بهداشت با سازمان نظام پرستاری، تامین واکسن کرونا برای پرستاران فعال در بخش های غیر دولتی و هوم کر( مراقبت در منزل) که اطلاعات آنها در اختیار وزارت بهداشت نیست، انجام شده و پرستاران و کارکنان واجد شرایط می توانند برای دریافت واکسن در سازمان نظام پرستاری ثبت نام کنند.

وی افزود: باید با واکسیناسیون پرستاران شاغل در مراکز مراقبت در منزل و بخش غیر دولتی کاری کرد که این نیروها با جرات و رغبت بیشتری از بیماران کووید۱۹ مراقبت کنند و لازم است این پرستاران و کارکنان مراکز مراقبت در منزل به طور کامل ایمن شوند.   

خبرهایی از  وضعیت کرونادر استان ها 

 استاندار اردبیل با اعلام اینکه در جریان پیک چهارم کرونا تاکنون ۱۷هزار مبتلا به ویروس کرونا در استان در خانه‌های خود تحت قرنطینه قرار گرفته‌اندافزود :‌ شمار بستری‌ها در بیمارستانها نیز به ۵۸۰ نفر رسیده است.

اکبر بهنامجو در جلسه قرارگاه شهید سلیمانی استان اردبیل با بیان اینکه افراد قرنطینه شده باید حمایت شوند، افزود: خانواده‌ها نیز باید مبتلایان را تحت نظر داشته باشند تا حداقل ۱۴ روز از خانه بیرون نیایند تا دوران نقاهت آنها طی شود.

وی با اشاره به اینکه برای کاهش این میزان ابتلا باید مردم احساس مسئولیت کرده و با مسوولان و دستگاه‌های متولی همکاری لازم را داشته باشند، اظهار کرد: اگر افرادی که ناقل هستند احساس مسئولیت نکنند قطع زنجیره کرونا سخت خواهد بود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم از بستری شدن ۴۲۰ مبتلا به کرونا در بیمارستان ها خبر داد و گفت: از این شمار ۷۶ نفر در ۲۴ ساعت گذشته به دلیل وخامت حالشان بستری شدند که این آمار بستری نشان دهنده شرایط بحرانی و اوج گیری کرونا در استان است.

دکتر فاطمه نوروزیان با بیان اینکه تمام موارد جدید کرونا در هرمزگان از نوع جهش یافته انگلیسی است، گفت: این نوع کرونا تمام گروه های سنی به ویژه جوان ها و کودکان را مورد هدف قرار داده و بسیار کشنده تر و سرایت پذیرتر از نوع معمولی کووید ۱۹ است.

 شهردار عالیشهر استان بوشهر نیز گفت: به علت ابتلای شماری از کارکنان این شهرداری به ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ به استثنای واحدهای خدمات شهری، آتش‌نشانی، فضای سبز و اجرائیات فعالیت مابقی بخش‌های این شهرداری تعطیل است.

مهدی قایدی  افزود: تعطیلی این شهرداری تا چهارم اردیبهشت ماه به مدت یک هفته ادامه دارد.این تعطیلی یک هفته‌ای با هدف پیشگیری از ترددهای غیرضروری و کمک و همیاری با بخش درمان و خدمات پزشکی است که  با هماهنگی با ستاد مقابله با کرونا شهرستان بوشهر صورت گرفته است.

پس از برازجان و بوشهر، عالیشهر سومین شهرداری استان بوشهر است که در اثر ابتلا شماری از کارکنان آن به کرونا تعطیل شده‌است.

به گفته  رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان هم، با افزوده شدن ۶۸ مورد جدید، تعداد مبتلایان به کرونا در سیستان و بلوچستان به ۳۰ هزار و ۳۰۷ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری افزود: موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در سیستان و بلوچستان نیز در حال افزایش است و این نوع از ویروس تقریبا جایگزین نوع قبلی شده بطوری که ۷۰ درصد موارد ابتلا در سطح استان را شامل می‌شود.

تداوم واکسیناسیون ها 

مدیر درمان تامین اجتماعی لرستان نیز از واکسینه شدن ۴۰ نفر از کادر درمانی این مرکز در خرم‌آباد علیه ویروس کرونا خبر داد و گفت : در صورت جذب سهمیه جدید، واکسیناسیون تعداد بیشتری انجام می‌شود.

امین بهاروند افزود: حال عمومی این افراد مساعد است و مشکل خاصی در خصوص آنها گزارش نشده است.

وی همچنین اضافه کرد: از آغاز شیوع کرونا تاکنون ۴۰۰ نفر از یک هزار و ۴۰۰ نفر کادر درمان تامین اجتماعی لرستان به این ویروس مبتلا شدند و  واکسیناسیون براساس سهمیه تخصیصی از سوی دانشگاه علوم پزشکی انجام می شود.

 معاون خدمات شهری شهرداری کرمانشاه هم با اعلام اینکه ۹۰ نفر از پاکبانان شهرداری علیه ویروس کرونا واکسینه شدند، گفت: مجموعه شهرداری کرمانشاه برای واکسینه کردن باقی پاکبانان در حال رایزنی با دانشگاه علوم پزشکی است که این اقدام به زودی انجام خواهد شد.

خسرو عیسائیان با اشاره به حواشی تزریق واکسن به پاکبانان در دیگر شهرهای کشور، افزود: طرح واکسیناسیون پاکبانان در شهرداری کرمانشاه به درستی اجرا شد و حراست دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری نظاره‌گر واکسینه شدن پاکبانان بودند و از تمام مراحل تزریق واکسن نیز تصویربرداری شد.

وی گفت: این واکسیناسیون با اولویت پاکبانان واحد حمل زباله انجام شده و در صورت در اختیار گرفتن دوزهای بیشتر روند ادامه خواهد داشت.

از کهگیلویه و بویراحمد هم خبر رسیده که پنج هزار و ۶۰۰ دوز واکسن کرونا امروز یکشنبه به این استان وارد شده است . 

پرویز یزدان پناه رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: تزریق واکسن کرونا از امروز برای کادر بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، کادر بهداشت و درمان مراکز خصوصی، جانبازان ۵۰ تا ۷۰ درصد و نیروهای اورژانس این استان آغاز خواهد شد. 

با توجه به افزایش شمار مبتلایان و بستری شدگان در بندرعباس  رییس مجتمع آموزشی، پژوهشی و درمانی پیامبر اعظم (ص) بندرعباس با اعلام نیاز به کپسول اکسیژن سیار، از خیران خواست تا حمایت و همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند.

دکتر محمد تمدن دار با اشاره به شمار بستری های کرونا در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس، اظهار داشت: یکی از مهمترین نیازهای افراد مبتلای بستری که ریه هایشان به شدت درگیر ویروس شده، اکسیژن است که با توجه به وضعیت فعلی، دستگاه های موجود پاسخگوی نیاز همه بیماران نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد ۳ مخزن اکسیژن مایع با ظرفیت ۱۰ تن، یک مخزن با ظرفیت ۲۵ تن، ۳ دستگاه اکسیژن ساز فعال و تعداد ۲۴۰ کپسول اکسیژن در این مجتمع وجود دارد و به زودی هم یک دستگاه اکسیژن ساز دیگر راه‌اندازی می شود.

عادی انگاری و بی توجهی به شیوه نامه های بهداشتی در برخی استان های نیز قابل توجه است بطوریکه مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی علوم پزشکی استان همدان گفته که ۳۶ درصد مردم این استان هنگام مراجعه به اماکن و مراکز عمومی از ماسک استفاده نمی کنند این در حالیست که زدن ماسک یکی از مهمترین راه های پیشگیری از ابتلا به کرونا است.

دکتر لیدا رفعتی  اظهار داشت: میزان استفاده متصدیان و شاغلان مراکز و اماکن صنفی و صنعتی استان همدان از ماسک نیز مطلوب نبوده و ۳۴ درصد آنها از ماسک برای محافظت خود در برابر ویروس کرونا استفاده نکردند.

وی ادامه داد: ۸۸ درصد شاغلان و کارمندان در ادارات و ۸۶ درصد فعالان در موسسه ها و بانک ها از ماسک استفاده کردند و درصد استفاده از ماسک از سوی مردم هنگام استفاده از وسایل نقلیه عمومی به پایین ترین حد خود یعنی ۶۴ درصد کاهش یافته است.

در خبری دیگری از کرمانشاه آمده است که در ۲۴ ساعت گذشته ۱۴ نفر از مبتلایان به کرونا در استان جان خود را از دست دادند  که این تعداد نسبت به روز گذشته هشت نفر افزایش یافته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرد: براساس مشاهدات قبل و الگوی انتقال بیماری پیش بینی می کنیم در اوج بیماری پیک چهارم تعداد بیماران بستری به هزار و ۸۰۰ نفر برسد که نسبت به پیک قبل حدود ۶۰۰ بیمار بستری افزایش خواهیم داشت.

از کاشان هم خبر رسیده که  یک زن و مرد ۸۳ ساله مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی این شهرستان جان باختند.

به گفته مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان ،شمار بستری مبتلایان کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در ۲۴ ساعت گذشته ۳۲۹ نفر است که ۲۸۷ بیمار در کاشان و ۴۲ بیمار در آران و بیدگل بستری تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

در گیلان مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت استان اعلام کرده که  هم اکنون ۱۳۴ بیمار بدحال مبتلا به بیماری کووید ١٩ در بخش مراقبت های ویژه در بیمارستان های استان بستری هستند.

دکتر حسن رخ شاداظهار داشت: هم اکنون یک هزار و ۴۷ بیمار مبتلا به بیماری کووید ١٩ در بیمارستان های استان گیلان بستری هستند.

خبرها از خراسان رضوی حکایت از افزایش ۵۵ درصدی تعداد بیماران کرونایی بستری شده در بخشهای مراقبت ویژه بیمارستانهای خراسان رضوی نسبت به هفته اول فروردین ماه جاری دارد .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: روند افزایشی ابتلا به کرونا در استان خراسان رضوی در بخش‌های بستری و سرپایی و همچنین جان باختگان ناشی از این ویروس همچنان ادامه دارد.

 

پرداخت تسهیلات به خسارت دیدگان از کرونا/ همراهی بانک ها در وصول اقساط

 سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد گفت: از ابتدای شیوع کرونا در اسفند ماه ۱۳۹۸ تا بیست و هشتم فروردین ماه سال ۱۴۰۰ ، ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به صاحبان کسب و کارهای آسیب دیده از این ویروس در ۱۰ شهرستان استان پرداخت شد.

 عماد تشکری با بیان اینکه در این مورد هفت هزار و ۳۹۰ نفر در سامانه «کارا» برای اخذ تسهیلات ثبت نام کردند، افرود که از این تعداد هفت هزار و ۲۶۸ پرونده با اشتغال بیش از ۱۸ هزار نفر برای دریافت ۲۴۵ میلیارد تومان وام به بانک های عامل و موسسه های مالی معرفی شدند.

وی اضافه کرد: از مجموع پرونده های ارسالی به بانک ها، چهار هزار و ۹۷۸ متقاضی ۱۵۰ میلیارد تومان وام برای حفظ و ایجاد اشتغال ۱۲ هزار و ۲۸۳ نفر دریافت کردند.

فرماندار خمین هم گفت: ۵۰۲ نفر از صاحبان کسب و کار در زادگاه امام راحل پارسال تسهیلات حمایتی دولت از آسیب دیدگان کرونا را دریافت کردند.

احمد طهرانی افزود: ۵۵ میلیارد و ۳۶ میلیون ریال به متقاضیان مشمول از سوی بانک‌های عامل پرداخت شده که موجبات حفظ ۶۲۷ شغل را فراهم کرده است.

وی بیان کرد: ۱۰۰ فقره پرونده درخواست تسهیلات حمایتی دولت برای جبران خسارات اقتصادی ناشی از کرونا به ارزش ۲۱ میلیارد و ۷۸ میلیون ریال در شعب بانکی در مرحله رسیدگی است.پرداخت این تسهیلات حمایتی دولت به اصناف خسارت دیده از کرونا سبب حفظ ۱۴۴ فرصت شغلی در زادگاه امام راحل می‌شود.

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام از بانک های عامل استان خواست که در بحث وصول اقساط و چک های برگشتی با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی صنوف با بازاریان همراهی بیشتری داشته باشند.

 جهانگیر رستم زاد از بانک های عامل استان خواست حداقل به مدت ۲ الی سه ماه از ارسال پیامک سررسید اقساط به افراد با توجه به در نظر گرفتن شرایط سخت اقتصادی خودداری کنند.به دلیل وضعیت اقتصادی، تورم و تحریم ها و همچنین مساله کرونا مردم دچار مشکل شده اند و باید در این شرایط سخت با آنها همراهی کنیم.

 

ادامه تعطیلی مراکز فرهنگی و باشگاه ها 

سخنگوی اداره ورزش و جوانان همدان گفت: تعطیلی فضاهای ورزشی همدان به دلیل شیوع ویروس کرونا و قرار گرفتن در وضعیت قرمز تمدید شد.

حمدالله چاروسایی اظهار داشت: سلامت ورزشکاران در اولویت است و براین اساس تابع دستورالعمل ستاد مقابله با کرونا هستیم.تا زمانیکه وضعیت شیوع کرونا در سطح شهرهای استان قرمز باشد، تعطیلی فضاهای ورزشی برقرار خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: تمامی مکان‌های ورزشی اعم از ورزشگاه‌ها، سالن‌ها و باشگاه‌های خصوصی و دولتی تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهند بود.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان قزوین هم خبر داد که با توجه به شرایط فوق العاده اعلام شده و تشدید کرونا، درب مساجد استان با هدف پیشگیری از شیوع این بیماری به مدت یک هفته بسته شد.

حجت الاسلام سید رضا موسوی  افزود: با توجه به اعلام شرایط فوق العاده کرونایی از سوی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا استان قزوین به تمامی مساجد استان اعلام کردیم که به مدت یک هفته درب مساجد بسته باشد.

 

شمار مبتلایان جدید به کرونا در استان مرکزی به ۶۱۵ نفر افزایش یافت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: شمار مبتلایان جدید به کرونا در استان مرکزی بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی طی ۲۴ ساعت گذشته به ۶۱۵ نفر افزایش یافت.

دکتر سید " محمد جمالیان" روز یکشنبه افزود: از این تعداد  ۱۰۶ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند که تحت مراقبت قرار دارند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می کنند.

وی بیان داشت: ۵۰۹ نفر از بیماران جدید شناسایی شده نیز به صورت سرپایی بوده اند که تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه شده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: با احتساب ۶۱۵ مورد ابتلای جدید، تعداد موارد مبتلا به کرونا ویروس از زمان شیوع این ویروس تا کنون به ۴۸ هزار و ۱۴۵ نفر رسیده است.

جمالیان اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۱ مورد فوتی بر اثر ابتلای کرونا در استان مرکزی گزارش شده که بر این اساس، تعداد فوتی‌ها به یک هزار و ۶۴۱ نفر رسیده است.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه پارسال آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.

 

۲۸ درصد از آزمایش های کرونا در گچساران مثبت شد

فرماندار گچساران گفت: از مجموع نمونه گیری‌های انجام شده در فروردین امسال ۲۸ درصد مثبت بوده است.

علیرضا اتابک روز یکشنبه در نشست ستاد مقابله با کرونا در گچساران افزود: هفت هزار و ۷۸۹ مورد نمونه ‌گیری از افراد مشکوک به علائم بالینی فروردین ماه امسال در این شهرستان گرفته شد.

وی بیان کرد: سیر کرونا در این شهرستان به صورت صعودی با شیب تند است که در تعداد افراد بستری، بیماران مراجعه سرپایی به مراکز درمانی مشهود می باشد.

اتابک اظهار داشت:هم اکنون ۸۰ بیمار کرونایی در بیمارستان های این شهرستان بستری هستند.

وی تصریح کرد: روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ مورد نمونه گیری تست کرونا در این شهرستان انجام می شود.

اتابک  افزود: ۵۴۴ مورد تست کرونا از ابتدای فروردین تاکنون در روستاهای این شهرستان انجام شد که ۱۹۴ مورد مثبت بوده است.

وی  ادامه داد: هم اکنون مشاغل سطح ۲، سه و چهار در این شهرستان تعطیل هستند  و مشاغل گروه یک در حال فعالیت هستند.

اتابک با بیان اینکه هم اکنون کانون خطر ابتلا به کرونا  در گچساران  ادارات و شرکت‌های بزرگ می باشد گفت:  سدچم شیر، پتروشیمی و مرکز لرزه نگاری  کانون خطر ابتلا به کرونا می باشند. 

وی ادامه داد: ظرفیت خوابگاه‌ها  و نیروی شاغل در شرکت های بزرگ باید کاهش یابد.

وی گفت: میانگین بستری بیماران مبتلا و مشکوک به کرونا در بیمارستان رجایی در ۲هفته گذشته۶۰ تا۷۰ نفر بوده که این روند به تثبت رسیده است.

فرماندار گچساران گفت: مدیران دستگاه های اجرایی این شهرستان حق  شرکت در مراسمات تشییع جنازه ها  را ندارند.

وی ادامه داد:  شیوع و سرایت بیماری کرونا در پیک چهارم نسبت به سه پیک دیگر بیشتر می باشد به همین دلیل باید تدابیر و تصمیمات اساسی در این زمینه اتخاذ شود.

فرماندار گچساران افزود: جلوگیری از دور همی ها، کنترل اماکن گردشگری و زیارتی و  برگشت خودرو های به این اماکن و تعطیلی مراکز اقامتی و مساجد از مهمترین اقدامات این ستاد در ایام نوروز بود.

وی گفت: به دلیل رعایت نکردن دستور العمل ها ستاد مقابله با کرونا آب و برق اماکن ورزشی در این شهرستان قطع خواهد شد.

اتابک بیان کرد:  بر اساس تصمیمات ستاد کرونا تشییع جنازه ها در این شهرستان از ساعت ۹ صبح با حداکثر  ۳۰ نفر برگزار شود علاوه بر تعهد به شهرداری ها در صورت رعایت نکردن به مقام قضایی معرفی خواهند شد. 

اتابک تصریح کرد: دورهمی‌های خانوادگی و تجمع‌های غیر ضروری، نشست های انتخاباتی، مراسم ختم، تشییع جنازه و شادی مهمترین عامل انتقال ویروس کرونا در این شهرستان است.

وی ادامه داد: علیرغم تاکید بر فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برپایی نشست های انتخاباتی، مراسمات عروسی، دورهمی و مهمانی از سوی برخی افراد همچنان ادامه دارد که این مهم عاملی برای انتشار ویروس کروناست.

 

۱۰ تن بر اثر کرونا در قم جان باختند

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در بیست و چهار ساعت منتهی به بیست و نهم فروردین‌ماه جاری، ۱۰ تن بر اثر کرونا در این استان جان خود را از دست دادند.

محمد رضا قدیر در گفت و گویی آخرین وضعیت کرونا در این استان را مورد توجه قرار داد و افزود: در این مدت ۱۲۸ بیمار با علائم کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم پذیرش شدند.

وی با اشاره به بستری و تحت معالجه قرار گرفتن ۱۰۲ تَن از این افراد گفت: ۸۴ تَن از بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری شده بودند نیز مرخص شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم مجموع بیماران کرونایی که در حال حاضر در بیمارستان‌های قم بستری هستند را ۵۴۸ تَن ذکر کرد و افزود: از این تعداد ۱۰۵ تَن در شرایط وخیم جسمی به سر می برند.

این مسئول با اشاره به انجام یکهزار و ۴۵۵ مورد آزمایش کرونا در این مدت، بیان کرد: نتیجه ۵۳۵ آزمایش مثبت بوده است.

قم از روز هجدهم فروردین‌ماه در نقشه رنگ بندی کرونایی کشور به حالت قرمز درآمده است و درصدر استان هایی است که شیوع آن رشد صعودی دارد و دست اندرکاران به احتمال افزایش موارد ابتلا و فوتی در صورت توجه نکردن کافی شهروندان به محدودیت ها، پروتکل‌ها و توصیه‌های بهداشتی ابراز نگرانی می‌کنند. 

 

۱۸ نفر دیگر در استان همدان قربانی کرونا شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت ۱۸ نفر دیگر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در این استان به یک هزار و ۷۲۹ نفر رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز یک شنبه اظهار داشت: همچنین تعداد موارد مثبت در بخش سرپایی و بستری استان در ۲۴ ساعت گذشته ۵۳۹ مورد گزارش شده که با احتساب این رقم از ابتدای همه گیری ویروس تاکنون ۴۵ هزار و ۸۰۶ نفر در استان همدان به طور قطعی به کرونا مبتلا شده اند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: هم اینک شمار بیماران بستری مثبت از ابتدای اپیدمی ویروس کرونا تاکنون به ۱۲ هزار و ۹۰۷ و بیماران سرپایی مثبت به ۳۲ هزار و ۸۹۹ مورد افزایش یافته است.

وی افزود: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۴۲۲ مورد بود که ۲۴۷ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: در عین حال هم اینک ۲۷ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۶۱ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۴۸۹ ، بهار ۷۱۳، تویسرکان ۸۳۱، رزن ۵۵۷، درگزین ۲۲۰، فامنین ۲۲۸ و کبودراهنگ ۸۱۰ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون۲ هزار و ۳۴۴ نفر در ملایر، یک هزار و ۶۴۵ نفر در نهاوند و چهارهزار و ۷۴۰ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

همه شهرستان های استان همدان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

 

وضعیت شیوع کرونا در چهار شهر گلستان بالاتر از قرمز است

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با گلایه از تداوم برگزاری دورهمی خانوادگی و کاهش سطح رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در برخی مناطق استان گفت: شاخص بستری بیماران کرونایی چهار شهرستان بالاتر از قرمز است.

عبدالرضا فاضل روز یکشنبه در جلسه ستاد استانی پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا اظهار داشت: اگر به ازای هر صد هزار نفر سه نفر به دلیل کرونا بستری شوند، شاخص قرمز می شود اما در حال حاضر این شاخص در گرگان، کردکوی و مینودشت به هفت و در بندرگز به ۱۹ نفر رسیده است.

به گفته وی در حال حاضر از هر صد هزار گلستانی ۴.۴۲ نفر به دلیل کرونا بستری هستند و به همین دلیل وضعیت شیوع کرونا در استان قرمز است.

وی افزود: مهم ترین دلیل افزایش روز افزون تعداد بیماران کرونایی در این شهرها، کم توجهی به رعایت شیوه نامه های بهداشتی و به خصوص حضور در نشست های خانوادگی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان ادامه داد: در شبانه روز گذشته شش نفر بر اثر ابتلا به کرونا در استان جان خود را از دست دادند که این آمار بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از کرونا طی سه هفته اخیر است.

فاضل با اشاره به این که آمار متوسط بستری روزانه بیماران کرونایی گلستان در هفته گذشته ۱۱۵ نفر بود گفت که دیروز ۱۶۰ شهروند گلستانی به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شدند.

وی گفت: در حال حاضر هیچ بیمارستانی در شرایط بحرانی قرار ندارد اما اگر تعداد بیماران بستری به هزار نفر برسد برای خدمات دهی به آنان با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۶۸۶ بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی گلستان بستری هستند که حال ۳۷ آنان وخیم است.

 

شمار مراجعین سرپایی کرونا در مازندران سه برابر شد

سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از افزایش شدید مراجعه بیماران مشکوک به کرونا به مراکز درمانی استان خبر داد و گفت که در حال حاضر به طور میانگین روزانه چهار هزار و ۴۰۰ نفر به خاطر داشتن برخی علایم و شک ابتلا به کرونا به مراکز درمانی استان مراجعه می‌کنند.

دکتر سیمین بابایی روز یکشنبه افزود : متاسفانه آمار مراجعه سرپایی روزانه نسبت به گذشته و هفته نخست فروردین سه برابر شده چون در آن زمان آمار مراجعه روزانه ما حدود یکهزار و ۵۰۰ نفر بود.

وی تداوم مراجعه روزانه این تعداد بیمار مشکوک به کرونا را نشانگر وضعیت نامساعد استان دانست و تاکید کرد : مازندران در موج چهارم کرونا قرار دارد و زمان رسیدن به پیک و کاهشی شدن این موج هم مشخص نیست. نباید کاهش اندک آمار بستری در بعضی از روزها به معنای کاهش شدن روند ارزیابی شود چون پیامدهای خطرناکی در پی خواهد داشت.

سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران توضیح داد : سنجش پاندمی کرونا چند وجهی و چند عاملی است و نباید تنها شمار بیماران بستری برای این منظور مورد ارزیابی قرار گیرد چون باعث زمینه سازی برای عادی انگاری رفتاری در جامعه می شود که نتیجه اش طولانی تر شدن موج چهارم خواهد بود.

وی افزود : در حال حاضر شرایط استان بسیار خطرناک و روند شمار بیماران بستری و مراجعان حضوری افزایشی است . این وضعیت ممکن است یک روز با افزایش زیاد بیماران بستری همراه  باشد و یک روز هم میزان افزایش کمتر باشد و یا حتی نسبت به روز قبل کاهش یابد ولی به معنای کاهشی شدن روند نیست.

بابایی تغییر سرعت همه گیری را از ویژگی های بیمارهای واگیر برشمرد و گفت : باید در اجرای محدودیت های کرونایی جدی تر عمل کنیم و همه رسانه ها و تریبون ها هم باید مردم را به رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی و مهم تر از همه ماندن در خانه ترغیب کنند.

وی هشدار داد : در موج چهارم ما با شیوع شوس جدید کرونا یعنی کرونای انگلیسی مواجه هستیم که از قدرت سرایت بسیار زیادی برخوردار است. این نوع از ویروس می تواند با کوچک ترین سهل‌انگاری شمار مبتلایان استان تا حدی افزایش دهد که همه را با بحران مواجه کند.

با وجود افزایش شمار مراجعان سرپایی به درمانگاه های مازندران ، شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بیمارستان‌ های استان که طی سه هفته اخیر با سرعت به سمت پیک زنی در حرکت بود، روزهای اخیر تقریبا متوقف شده تا ترمز موج چهارم در حال حاضر کشیده شود.

ملاک و معیار فعلی وضعیت کرونایی در هر استان شمار بیماران بستری مبتلا به بیماری کوود۱۹ و همچنین مراجعان حضوری است که نه تنها نوع رنگ بندی مناطق مختلف را تعیین می کند، بلکه شیوه و مسیر حرکت پاندمی را نیز مشخص خواهد کرد.

همه گیری ویروس کرونا در استان مازندران که در یک ماه اخیر رشد ۷۶ درصدی را برای دوره هفتگی پشت سرگذاشت ، روزهای اخیر به روند آرام رسید تا اینکه امروز برای دومین روز پیاپی ثابت ماند.

طبق گزارش روز یکشنبه ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا  مازندران، شمار بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بستری در بیمارستان‌های استان به یک هزار و ۶۴۴ نفر رسیده است که نسبت به روز گذشته بدون تغییر بوده و نسبت به پایان هفته گذشته رشد ۱/۱ درصدی داشته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.