هم اکنون۲۵۷ شهرستان از جمله همه مراکز استانها و کلانشهرها در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین ۱۲۹ شهرستان نارنجی، ۵۱ شهرستان زرد و ۱۱ شهرستان آبی هستند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است.

به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با شناسایی ۱۹ هزار و ۶۶۶ بیمار جدید کرونا در کشور رکورد شناسایی بیمار در یک روز شکسته شده و با فوت ۱۹۳ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۶۴ هزار و ۲۳۲ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز شنبه افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۱ فروردین) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۹ هزار و ۶۶۶ نفر بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و دو هزار و ۲۰۵ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۴۹ هزار و ۷۸ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تاکنون یک میلیون و ۷۰۲ هزار و ۶۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین چهار هزار و ۳۲۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۱۳ میلیون و ۵۷۷ هزار و ۵۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وی افزود: هم اکنون۲۵۷ شهرستان از جمله همه مراکز استانها و کلانشهرها در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین ۱۲۹ شهرستان نارنجی، ۵۱ شهرستان زرد و ۱۱ شهرستان آبی هستند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است.

لاری گفت: نمودار ابتلا و بستری کرونا با شیب تند صعودی امتداد دارد و همه استانها با افزایش جدی بیماران بستری و سرپایی مواجه هستند. میزان عمل به پروتکل های بهداشتی نیز همچنان پایین و نگران کننده و طبق آخرین گزارش ها ۵۶ درصد است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: با توجه به رابطه معنادار بین میزان عمل به پروتکل های بهداشتی و افزایش بیماری و با توجه به افزایش شیوع ویروس جهش یافته کرونا در همه استانها و سرایت بسیار بالای این ویروس، در صورت پایین ماندن میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی شاهی افزایش روز افزون موارد بستری و مرگ و میر بیماری کووید۱۹ در کشور خواهیم بود.

وی ادامه داد: پیروزی بر کرونا نیازمند همبستگی حاکمیت و شهروندان است و در این مسیر نیازمند تقویت عزم ملی برای شکست این بیماری هستیم. امیدواریم با همکاری دستگاههای اجرای در اعمال محدودیتهای مصوب و همدلی مسئولانه مردم در اجرای این محدودیت ها شا هد کاهش روند ابتلا به کرونا در کشور باشیم

سخنگوی وزارت بهداشت پیش از این گفته بود: با توجه به قدرت سرایت بالای بیماری کووید۱۹ و گسترش ویروس جهش یافته انگلیسی توصیه می کنیم افرادی که در تماس نزدیک با بیماران بوده اند، ۱۴ روز در خانه قرنطینه بمانند.  فضای مشترک با دیگران را در منزل به حداقل ممکن برسانند و اگر هر گونه علامت مانند تب، سردرد، سرفه، تنگی نفس، بدن درد، از دست دادن حس بویایی یا چشایی داشتند با ۴۰۳۰ تماس بگیرند. محل قرنطینه را تحت هیچ شرایطی ترک نکنند و در صورت نیاز به مراجعه به مراکز درمانی ماسک بزنند و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکنند.

سخنگوی وزارت بهداشت پیش از این اعلام کرده بود: شیوع بیماری کووید۱۹ در کشور بسیار گسترده و نگران کننده است، موج چهارم این بیماری با سرعت در حال پیشرفت است و از نیمه غربی به نیمه شرقی گسترش می یابد. استفاده مداوم از ماسک و خودداری از هر گونه برگزاری دورهمی، مهمانی و مراسم عروسی و عزا در این شرایط ضروری و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی پر ازدحام، غذا خوردن در رستوران و حضور در اماکن پر جمعیت از عوامل مهم گسترش بیشتر این بیماری در کشور است.

لاری از مردم خواست ضمن رعایت اصول بهداشتی در صورت مشاهده هر گونه علایم مثل تب، سرفه، سردرد، بدن درد هر چند خفیف، در خانه بمانند. از تماس با اعضای خانواده و همکاران پرهیز کنند و در صورت ادامه این علایم با سامانه ۴۰۳۰ تماس بگیرند.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۳۵ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و حدود دو میلیون و ۹۳۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. 

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

۲۱ فروردین و مهمترین اخبار کرونایی استان ها

مسئولان وزارت بهداشت معتقدند که موج چهارم کرونا به مراتب سنگین‌تر و سهمگین تر از امواج قبلی است و به نظر می‌رسد چاره این بیماری تزریق واکسن است و تا زمانی که برای عموم مردم تامین شود، مجبوریم که نکات بهداشتی را رعایت کنیم.

موج جدید کرونا و به دنبال آن شیب افزایش بیماران مبتلا به ویروس کرونا در بیشتر مناطق کشور نسبت به پیک سوم بسیار تند شده و افزایش بیماران ،مشکلاتی را در زمینه بستری شدن آن ها ایجاد کرده است و بیمارستان ها بطور مداوم در حال افزایش تخت های بخش های دیگر به بخش کرونا هستند.

به همین منظور برای مقابله با گسترش بیش از پیش ویروس کرونا  تصمیم گرفته شده که سراسر کشور به مدت ده روز از امروز شنبه ۲۱ فروردین ماه محدودیت هایی اعمال شود و به گفته علیرضا  رییسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در پایان این ده روز، بسته به نتیجه ارزیابی‌ها ممکن است این محدودیت ادامه پیدا کند.

به گفته مسئولان وزارت بهداشت موج چهارم شیوع کرونا  در حال گسترش است و این امر باعث شده تعداد مبتلایان به نوع جهش‌یافته این بیماری بیشتر شود و مرگ‌ومیر نیز به شدت افزایش پیدا کند.

موجی که به گفته مقامات وزارت بهداشت و درمان به ‌دلیل درگیرشدن همه گروه‌های سنی و چرخش کرونای جهش یافته در کشور این بارسهمگین‌تر از قبل خواهد بود .

سعید نمکی وزیر بهداشت هم روز گذشته (جمعه ) با اشاره به موارد ویروس جهش یافته کرونا، خطاب به معاونان و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی گفته است که روزهای سختی در پیش است و باید برای مبارزه با چموش‌ترین ویروس جهش یافته‌ای که متاسفانه مملکت را گرفتار کرده آماده باشیم .

به گفته وی ، آنچه همکارانم در روزهای اخیر از موارد بستری می‌بینند ناشی از بی توجهی‌های قبل از سفرها به خصوص بازارهای شلوغ، صف‌های طولانی و درهم فشرده مرغ و غیره است و افزایش تصاعدی موارد سرپائی حاکی از اثرات سفرهای نوروزیست که از روزهای آینده باید منتظر افزایش موارد بستری باشیم.

در همین حال سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گفت که ویروس کرونای انگلیسی نوع غالب ویروس در ایران است. سرعت انتشار کرونا در ۱۲ استان بسیار تند است، میزان رعات پروتکل های بهداشتی ۵۶ درصد است و هفته‌های بسیار سختی را پیش رو داریم.

علیرضا رئیسی افزود: همه استانها با موج سنگین ابتلا به کرونا مواجه هستند. اکثر بیمارستانها شلوغ شده و تعداد مراجعان زیاد است. استانهایی هم داریم که تازه از موج قبلی رها شده بودند و دوباره درگیر موج جدید شدند.

وی ادامه داد: عوامل مختلفی در شکل گیری این موج جدیدی نقش داشته، قبل از سال تحویل و از نیمه اسفند خریدهای شب عید و دید و بازدیدها، افت شاخص رعایت پروتکل ها که متاسفانه به زیر ۶۰ درصد سقوط کرد و عوامل مختلف دست به دست هم داد که این موج شکل گرفت.

رئیسی اظهار داشت: در ۱۲ استان شیب بسیار تندی داریم، اردبیل، بوشهر، خراسان شمالی و خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی، فارس، زنجان، همدان، کرمان، لرستان مرکزی و قم استانهایی هستند که شیب افزایشی کرونا بسیار تند است و باید به شدت مراقبت کرد تا بتوانیم از میزان خسارت کم کنیم.

وی ادامه داد : در برخی استانها که ۱۱ استان هستند، شیب تند است اما به تندی ۱۲ استان قبلی نیست اما وارد موج چهارم شده اند و شیب صعودی این استانها در حال تند شدن است هفته های سختی را پیش رو داریم. ایلام البرز، آذربایجان غربی، سمنان، تهران، خراسان رضوی، کردستان،چهار محال و بختیاری، اصفهان، کرمانشاه و قزوین شیب تندی دارند.

رئیسی گفت: استانهایی هم داریم که موج جدید کرونا را به تازگی تجربه می کنند و تازه از موج قبلی گذشته بودند. فشار سنگینی را پشت سر گذاشتند گیلان، مازندران، خوزستان به رغم اینکه در یکی دو ماهه به شدت درگیر بود اما بقیه شهرهای این استان ها به شدت درگیر هستند.

سخنگوی مقابله با کرونا در ادامه گفت : چهار استان در ابتدای موج جدید کرونا هستند. شاید با رعایت شدید پروتکل ها، طوری عمل کرد که مثل بقیه استانها درگیر نشوند، یزد، کهگیلویه و بویر احمد، گلستان، سیستان و بلوچستان و به اضافه استان هرمزگان در این وضعیت هستند، در مجموع ۲۵۷ شهر قرمز ۱۲۹ شهر نارنجی، ۵۱ شهر زرد و ۱۱ شهر آبی هستند.رعایت پروتکل ها به ۵۶ درصد رسیده که بسیار پایین است.

وی افزود: از امروز به مدت۱۰ روز طرح مدیریت هوشمند محدودیت ها بر اساس رنگ بندی شهرها در شهرهای قرمز، نارنجی و زرد اعمال می شود. در شهرهای قرمز به جز گروه مشاغل یک که بسیار ضروری هستند بقیه مشاغل تعطیل است. در شهرهای نارنجی فقط مشاغل گروه یک و دو می توانند فعالیت کنند، در شهرهای زرد، مشاغل گروه یک، دو و سه می توانند فعالیت کنند و در شهرهای آبی، مشاغل گروه چهار تعطیل است.

با این همه امروز سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جان باختن ۱۹۳ نفر از هموطنان مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته خبر داد تا تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به  ۶۴ هزار و ۲۳۲  نفر برسد.

سیما سادات لاری روز شنبه افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۱ فروردین) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۹ هزار و ۶۶۶ نفر بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و دو هزار و ۲۰۵ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۴۹ هزار و ۷۸ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تاکنون یک میلیون و ۷۰۲ هزار و ۶۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین چهار هزار و ۳۲۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۱۳ میلیون و ۵۷۷ هزار و ۵۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری افزود: هم اکنون۲۵۷ شهرستان از جمله همه مراکز استانها و کلانشهرها در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین ۱۲۹ شهرستان نارنجی، ۵۱ شهرستان زرد و ۱۱ شهرستان آبی هستند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است.

در همین حال حفاظت از مازندران در وضعیت قرمز کرونایی از صبح امروز شنبه با اعمال آخرین مصوبات ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا تشدید و برخورد با متخلفان جدی‌تر شده است.

اگر چه آژیر تشدید شیوع کرونا در مازندران از ۱۳ فروردین با تغییر رنگ اولین شهرستان به قرمز روشن شد و در کمتر از پنج روز ۱۸ شهرستان استان همین رنگ را به خود گرفتند و تنها چهار شهرستان نارنجی باقی ماندند ، ولی محدودیت های کرونایی تا حدود زیادی با سرعت کندتری اعمال شد.

طبق اعلام ستاد مقابله با کرونای مازندران ، تمامی محدودیت های مربوط به شرایط قرمز و نارنجی از امروز به صورت جدی به اجرا گذاشته شده است و تا اطلاع بعدی ادامه خواهد داشت.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز با بیان اینکه ۲۰ درصد کل مبتلایان به ویروس کرونا در این استان مربوط به سه هفته نخست فروردین ماه است گفت که  این روند افزایشی در این استان نگران کننده‌است.

دکتر عبدالمحمد خواجه ئیان افزود: در هفته نخست فروردین ماه ۷۰۱ نفر، هفته دوم با ۱۴۲ درصد افزایش یکهزار و ۶۹۵ نفر و هفته سوم با ۱۰۹ درصد افزایش شمار مبتلایان کرونا در استان بوشهر به سه هزار و ۵۴۵ نفر رسید.

وی بیان کرد: این درحالی است که در آذر سال گذشته بطور میانگین هفته‌ای ۱۱۰ مورد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در استان بوشهر شناسایی می‌شد.

خواجه ئیان با بیان اینکه وضع بستری‌ها در بیمارستان‌ها مناسب نیست اضافه کرد: همچنین در این شرایط میزان مرگ ناشی از ابتلا به ویروس کرونا نیز  افزایش یافته است به نحوی که در هفته اخیر ۱۶ مورد مرگ ناشی از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در استان بوشهر به ثبت رسیده‌‍است که نسبت به هفته گذشته افزایش ۱۰۰ درصدی نشان می‌دهد.

در استان چهارمحال و بختیاری رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی این استان گفت: گروه سنی بین ۱۶ تا ۴۵ سال حدود۵۴.۹۲ درصد از مجموع مبتلایان به کرونا را در این استان به خود اختصاص داده‌اند که بیشتر جمعیت مبتلایان به این ویروس در استان است.

مجید شیرانی با اشاره به رشد فزاینده تعداد بیماران مبتلا به کرونا در استان طی روزهای اخیر به مردم توصیه کرد تا با رعایت سه اصل استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شست‌وشوی دست‌ها در مهار شیوع این ویروس مسئولان را یاری دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل نیز اعلام کرد که افزایش آمار ابتلا و بستری بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل غیرمتعارف و فراتر از پیش‌بینی است.

دکتر شهرام حبیب زاده گفت : سرعت و سطح موج چهارم شیوع کرونا در این استان نسبت به موج‌های اول، دوم و سوم غیرمتعارف و بسیار زیاد است.

وی با اشاره به محدودیت‌ها، کمبود تخت و فشار کاری، خستگی شدید شبانه‌روزی پزشکان و پرستاران مراکز درمانی استان اردبیل افزود: بار مراجعه بیماران کرونایی و ازدحام در مراکز درمانی استان در موج چهارم کرونا بسیار بالاست.

بر اساس گزارش ها از آذربایجان غربی نیز وضعیت شیوع کرونا در این استان هر روز بدترو بغرنج‌تر می‌شود و علاوه بر افزایش مبتلایان، تعداد بستری شدگان نیز طی روزهای اخیر همواره صعودی بوده و با ارقام روزهای اوج پیک سوم در اواسط پاییز گذشته برابری می کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی با اشاره به بازدید از وضعیت کرونایی برخی شهرستان های استان گفت: استفاده از ماسک در برخی مناطق استان به ۲ تا ۳ درصد رسیده که این بسیار خطرناک است.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی، فاصله بستری تا بخش مراقبت های ویژه و فوت شدن در استان به سه روز کاهش یافته است.

از استان ایلام نیز خبر رسیده که هفته گذشته با افزایش تعداد مبتلایان و بستری های کرونا، این استان رسما وارد پیک چهارم کرونا شد و تعداد شهرستان های قرمز این استان به هشت شهرستان افزایش یافت.

بنا بر اعلام مسوولان بهداشتی روند ابتلا و بستری بیماران کرونایی با جولان ویروس جهش یافته انگلیسی در استان ایلام به سرعت در حال افزایش است و در صورت ادامه این وضعیت روزهای سختی در پیش رو است.

در حال حاضر به جز سیروان، هلیلان و ملکشاهی که نارنجی هستند، سایر نقاط استان ایلام به رنگ قرمز درآمده اند و مسوولان تداوم این روند را برای استان بحرانی می دانند.

 

۸۳۴ بیمار کرونایی در استان مرکزی شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: بر اساس آزمایش‌های تشخیصی ۸۳۴ بیمار کرونایی ۴۸ ساعت اخیر در استان مرکزی شناسایی شد.

دکتر سید «محمد جمالیان» روز شنبه افزود:  ۱۱۴ نفر از بیماران  به دلیل وخامت حال در بیمارستان‌های استان بستری شدند و  خدمات تخصصی درمانی دریافت می‌کنند.

وی بیان کرد: ۷۲۰ نفر از این بیماران نیز به‌صورت سرپایی درمان گرفته‌اندو باید تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: شمار مبتلایان به کرونا از زمان شیوع این ویروس تا کنون  در این استان به ۴۳ هزار و ۹۶۴ نفر رسیده است.

 دکتر جمالیان توضیح داد: ۱۰ نفر از بیمارا کرونایی استان در ۴۸ ساعت اخیر بر اثر ابتلا به ویروس کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند و مجموع فوت شده‌های کرونا تاکنون در این استان به یک هزار و ۵۵۰ نفر رسیده است.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه پارسال آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.

 

 بستری شدگان سندرم حاد تنفسی در آذربایجان غربی چهاررقمی شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: بستری شدگان سندرم حاد تنفسی در استان در ادامه روند افزایشی به هزار و ۵۰ نفر رسید که بیشترین میزان از آذرماه گذشته است.

دکتر جواد آقازاده روز شنبه افزود: این تعداد ۹۸ نفر بیشتر از دیروز است که نشان دهنده ایجاد فشار بسیار بیشتر به کادر درمانی در آذربایجان غربی است.

وی اضافه کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۷۴۹ نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده و ۲۲۳ نفر از آنان در مراکز درمانی بستری شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: از کل بستری شدگان ۲۴ ساعت گذشته ۸۲ نفر مربوط به ارومیه است که نشان دهنده وضعیت بسیار نامناسب در مرکز استان است.

آقازاده از بستری بودن ۲۲۸ نفر از بیماران کرونایی در بخش های مراقبت های ویژه مراکز درمانی آذربایجان غربی خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد ۵۰ نفر با استفاده از ونتیلاتور تنفس می کنند.

وی با اشاره به فوت ۱۰ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در آذربایجان غربی گفت: با اضافه شدن این تعداد، کل فوتی ها به سه هزار و ۸۵۳ نفر رسیده است.

تاکنون ۱۳۱ هزار نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده که ۶.۵ درصد کل مبتلایان کشوری است.

 

۷۸۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان همدان شناسایی شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت که با شناسایی ۷۸۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری و سرپایی به ۳۹ هزار و ۹۵ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز شنبه اظهار داشت: مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در این استان به ۱۱ هزار و ۴۷۹ نفر و بیماران سرپایی به ۲۷ هزار و ۶۱۶ مورد رسیده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: با فوت هشت بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته مجموع متوفیان قطعی ابتلا به کرونا در این استان از ابتدای اپیدمی این ویروس تاکنون به یک هزار و ۶۰۸ نفر رسید.

طاهری بیان کرد: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۶۷ مورد بود که ۲۰۸ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: در عین حال هم اینک ۱۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی. سی. یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۴۰ بیمار وخیم گزارش شده است.

وی درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۴۱۱، بهار ۶۵۹، تویسرکان ۷۵۲، رزن ۵۰۰، درگزین ۲۰۸، فامنین ۲۰۳ و کبودراهنگ ۷۲۱ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون ۲ هزار و ۸۸ نفر در ملایر، یک هزار و ۳۷۲  نفر در نهاوند و چهارهزار و ۲۶۵ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

در حال حاضر ۹ شهرستان استان همدان در وضعیت قرمز و شهرستان اسدآباد نیز در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارد که با توجه به روند افزایش شمار بیماران در روزهای آتی وضعیت اسدآباد نیز قرمز می شود.

با توجه به قرار گرفتن استان همدان در شرایط قرمز کرونایی، اعمال محدودیت های جدید پیش بینی شده در طرح جامع هوشمند برای رنگ بندی قرمز در این استان آغاز شده است.

 

قم تندترین شیب صعودی کرونا را در کشور دارد

معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استانداری قم گفت: طبق اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا قم در صدر استان‌هایی قرار دارد که با شیب تند شیوع بیماری روبه‌رو است و این موضوع باعث نگرانی می‌باشد.

بیژن سلیمان پور روز شنبه در پایان جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا که به صورت ویدیو کنفرانس در آن شرکت کرده بود در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: متاسفانه بر اساس آنچه که در جلسه ارائه شد تقریبا تمام مناطق کشور وارد موج چهارم کرونا شدند و تعداد مبتلایان، پذیرش‌ها، بستری‌ها و فوتی‌ها نیز به شدت در حال گسترش است.

سلیمان پور همچنین خاطر نشان کرد: در این جلسه عوامل گسترش ویروس و ورود به خیز چهارم بیماری، ورود ویروس از منطقه غرب کشور، تجمع ها، ترددها، دید و بازدیدها، سفرهای پایان سال و ایام تعطیلات نوروزی و مراسم و مناسبت‌های عروسی که در ماه‌های رجب و شعبان شکل گرفت عنوان شد و متاسفانه قم نیز در صدر استان‌هایی است که با شیب تندی از شیوع بیماری مواجه است و این دغدغه و نگرانی جدی را در این استان ایجاد می کند.

وی اضافه کرد: تنها راه مقابله با این شرایط، همکاری مردم در زمینه رعایت پروتکل‌ها است، متاسفانه عادی انگاری، بی تفاوتی، اطلاع نداشتن از وضعیت بیماری سبب می شود که اجرای دستور العمل‌ها با سستی و تنبلی و بی تفاوتی مواجه شود بنابر این از افراد جامعه استدعا داریم که در رعایت مسایل بهداشتی نهایت دقت و اهتمام لازم را بکنند.

معاون استاندار قم در بخش دیگری از سخنان خود تصمیم‌های گرفته شده در جلسه فوق را مورد توجه قرار داد و گفت: از سوی رئیس جمهوری به مقام‌های مسئول دستور داده شد تا در حوزه بهداشت و سلامت آمادگی کامل را داشته باشند و در خصوص افزایش تخت‌های بیمارستانی و تخت‌های ویژه بستری بیماران کرونایی نیز اقدام‌های لازم صورت گیرد.

سلیمان پور در ادامه افزود: ارائه یک بسته حمایتی از سوی دولت به ۶۰ میلیون ایرانی بویژه افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی و دریافت کنندگان سهام عدالت نیز به تصویب رسید که توزیع آن از نخستین روزهای ماه رمضان آغاز می شود.

وی تصریح کرد: تسریع و تعجیل در واردات واکسن و تکمیل پروسه تولید واکسن در داخل کشور نیز از دیگر مصوبه‌ها بود که در زمینه واکسیناسیون هم بتوانیم به حد مطلوب برسیم.

معاون استاندار قم در پاسخ به سوالی در خصوص مراکز پذیرش بیماران کرونایی در قم یادآور شد: چهار مرکز بیمارستانی کامکار، فرقانی، امیرالمومنین  و امام رضا (ع) در حال پذیرش بیماران هستند و از نیمه دوم هفته گذشته و زمان قرمز شدن قم نیز این مراکز به حالت آماده باش کامل درآمدند.

معاون استاندار قم در پایان با درخواست عاجزانه از همه شهروندان برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیان کرد: مردم در اجتماعات حاضر نشوند، ترددهای غیر ضروری را حذف کنند چرا که تنها راه این است که خود مراقبتی داشته باشیم و هر فرد نیز خانواده، همسایه و سایر همشهری‌ها را در انجام این امر تشویق کند و بدانیم اگر این رعایت صورت نگیرد روزهای سختی پیش روی ماست.

قم از روز هجدهم فروردین‌ماه در نقشه رنگ بندی کرونایی کشور به حالت قرمز درآمده است.

 

روند صعودی کرونا در خراسان جنوبی با شیب تند ادامه دارد

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا از ادامه روند صعودی ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: ۱۱۰ بیمار جدید در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شدند که ۸۵ نفر از این تعداد به صورت سرپایی آزمایش دادند.

غلامرضا شریف‌زاده روز شنبه افزود: در شبانه‌روز گذشته ۲۸۹ آزمایش مولکولی (PCR) در استان انجام شد که ۱۱۰ آزمایش مثبت قطعی شده است.

وی گفت: از موارد مثبت شناسایی شده ۸۵ نفر به صورت سرپایی و ۲۵ نفر در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی اظهار داشت: بیشترین بیماران جدید به روال روزهای قبل مربوط به شهرستان بیرجند بوده است.

وی افزود: در حال حاضر ۲۴۴ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که آزمایش کرونا ۱۰۲ نفر مثبت است.

وی از بستری بودن ۱۵ بیمار کرونایی در آی سی یو خبر داد و گفت: حال ۲ نفر از این بیماران مساعد نیست.

شریف‌زاده بیان کرد: با ثبت ۲ مورد فوت جدید در ۲۴ ساعت گذشته آمار فوتی‌های استان در اثر کرونا به ۷۷۶ نفر رسید.

وی گفت: با توجه به افزایش ترددها و رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی در روزهای منتهی به اسفند و عید نوروز آمار مبتلایان روزانه افزایش یافته است و از مردم خواستاریم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از هرگونه تجمع همکاری بیشتری داشته باشند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا از مردم خواست در صورت بروز هر گونه علایم بیماری از درمان خودساخته اجتناب و به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: مطمئنا دیر مراجعه کردن به مراکز درمانی روند درمان را طولانی‌تر و وخیم‌تر می‌کند.

همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۹۳۷ آزمـایش سریع تشخیص کرونا (RT) در خراسان جنوبی انجام شد و ۲۰۷ مورد مثبت هم از این طریق شناسایی شدند.

بیشترین مبتلایان شناسایی شده از طریق آزمایش سریع با ۱۱۵ مورد مربوط به شهرستان بیرجند است.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا امروز (شنبه) اعلام کرد: ویروس کرونای انگلیسی نوع غالب ویروس در ایران است و سرعت انتشار کرونا در ۱۲ استان بسیار تند است، میزان رعات پروتکل‌های بهداشتی ۵۶ درصد بوده و هفته‌های بسیار سختی را پیش رو داریم.

علیرضا رئیسی افزود: اردبیل، بوشهر، خراسان شمالی و خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی، فارس، زنجان، همدان، کرمان، لرستان مرکزی و قم استان‌هایی هستند که شیب افزایشی کرونا در آنها بسیار تند است و باید به شدت مراقبت کرد تا بتوانیم از میزان خسارت کم کنیم.

وی گفت: در برخی استان‌ها که ۱۱ استان هستند، شیب تند است ولی به تندی ۱۲ استان قبلی نیست اما وارد موج چهارم شده‌اند و شیب صعودی این استان‌ها در حال تند شدن است.

روند صعودی شناسایی بیماران مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی و بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها از اوایل هفته دوم فروردین امسال آغاز شد و شهرستان بیرجند بیشترین موارد مثبت جدید را در این مدت به خود اختصاص داده است.

خراسان جنوبی که آذر ۹۹ پیک سوم کرونا را پشت سر گذاشت و با کاهش موارد ابتلا، بستری و فوتی کرونا تا اسفند ماه مواجه بود، اکنون سه شهرستان قرمز و هفت شهرستان نارنجی دارد و هیچ شهرستانی در این استان آبی (کم‌خطر) نیست.

آمار روزانه (۲۴ ساعت) مبتلایان به کرونا در خراسان جنوبی از چند روز قبل سه رقمی شده است.

 

پنج هزار و ۷۱۹ کارمند خراسان شمالی به کرونا مبتلا شدند

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان شمالی گفت: از بدو شیوع ویروس کرونا در این استان ( اسفندماه ۹۸ ) تاکنون پنج هزار و ۷۱۹ کارمند دستگاه‌های مختلف در استان به کرونا مبتلا شدند.

علی بیک زاده روز شنبه در نشست ستاد استانی مقابله با کرونا استان خراسان شمالی اظهارداشت : از این تعداد تاکنون پنج هزار و ۵۶۰ نفر پس از بهبودی سرکارشان برگشتند و ۱۳۱ نفر نیز همچنان در بیمارستان ها و یا منزل  تحت درمان قرار دارند.

وی اضافه کرد : براساس آمار رسمی کرونا جان ۲۰ نفر از کارمندان دولت در این استان را گرفت که پنج نفرشان را بانوان و ۱۵ نفر را آقایان تشکیل می دهند.

دورکاری کارمندان در رنگ بندی کرونایی 

 معاون استاندارخراسان شمالی گفت : براساس  دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا در شهرهای  وضعیت الگوی رنگ بندی قرمز ( بجنورد- شیروان و اسفراین ) در دستگاههای خدمات رسان باید با حدود ۵۰ درصد و مابقی دستگاههای اجرایی غیر خدماتی موسوم به غیر ضرور نیز با یک سوم کارمند باید فعالیت کنند و دو سوم نیروها نیز به صورت دورکاری به انجام وظیفه می پردازند.

بیگ زاده میزان حضور کارکنان دولت در شهرهای نارنجی شامل فاروج، گرمه، جاجرم را دستگاههای خدمات رسان و ضرور با دو سوم کارمندان و سایردستگاهها نیز می توانند با تصمیم مدیر دستگاهها مربوطه تا ۵۰ درصد به خدماتشان را به صورت حضوری ادامه دهند و مابقی کارکنان به ترتیب نوبتی که مدیران دستگاهها برنامه ریزی می کنند، دورکاری داشته باشند.

به گفته وی در شهرهای زرد شامل مانه و سملقان و راز و جرگلان حضور تمام کارکنان دستگاههای خدمات رسان به صورت ۱۰۰ درصد الزامی است و سایر دستگاههای غیر خدماتی نیز تا یک سوم می توانند از دور کاری استفاده کنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان شمالی گفت: از مردم انتظار می رود در شهرها با وضعیت قرمز، برای کارهای غیرضرور به دستگاه های اجرایی مراجعه نداشته باشند و تا زنجیره ویروس کووید ۱۹قطع شود.

بر اساس این گزارش در خراسان شمالی، شهرهای بجنورد، اسفراین و شیروان در وضعیت قرمز، شهرستان های مانه و سملقان و راز و جرگلان در وضعیت زرد و مابقی شهرستان ها در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند. 

هم اکنون افزون بر ۲۷۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی که هفت شهرستان از هشت شهرستان استان را تحت پوشش دارد، بستری هستند که با احتساب بیماران بستری در بیمارستان های تحت پوشش دانشکده پزشکی اسفراین آمار بیماران استان بیش از ۳۰۰ نفر می رسد و براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا این استان در مسیر شیب تند بیماران کرونایی قرار دارد.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است. 

 

بستری مبتلایان به کرونا در خراسان رضوی ۱۲۲ درصد افزایش یافت

استاندار خراسان رضوی گفت: در آستانه دوره اوج چهارم کرونا قرار داریم و متاسفانه میزان مراجعه بیماران سرپایی کرونایی به مراکز درمانی نیز طی هفته گذشته در مقایسه با هفته آخر اسفند ماه ۱۲۲ درصد افزایش یافته و ۲ برابر شده است.

محمد صادق معتمدیان روز شنبه در حاشیه جلسه ستاد کرونای خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگاران افزود: میانگین فوتیهای کرونا در استان خراسان رضوی نیز به طور متوسط با افزایش محدودی همراه بوده و اکنون به هشت مورد رسیده است.

وی ادامه داد: خریدهای پایان سال و بازارگردیها، دورهمیهای خانوادگی، سفرها و دید و بازدیدهای نوروزی و همچنین شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی کرونا با قدرت شیوع بیشتر از دلایل عمده افزایش شیوع کرونا در استان است.

استاندار خراسان رضوی از کاهش سطح رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در سطح استان گلایه کرد و افزود: متاسفانه عادی انگاری در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در جامعه موجب شده رعایت پروتکلهای بهداشتی به ۷۰ درصد کاهش یابد حال آن که رقم مورد انتظار برای کنترل همه گیری کرونا رعایت ۹۰ درصدی شیوه نامه هاست.

معتمدیان  اضافه کرد: طی ۱۸ هفته قبل از شیوع اخیر کرونا استان خراسان رضوی دارای شرایط با ثبات و آرامی بود که با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی توسط مردم و با ایثارگری عوامل درمان  ایجاد شده بود و برای خروج از وضعیت نگران کننده کنونی هم از مردم می خواهیم از سفر و حضور در تجمعات اجتناب کرده و شیوه نامه های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک را بیش از پیش رعایت کنند.

 

فارس و ۴۵ جان باخته کرونا در ۷۲ ساعت گذشته

روزهای بحرانی کرونا در فارس همچنان ادامه دارد؛قربانی شدن ۴۵ هم استانی دیگر در ۷۲ ساعت گذشته بر خشونت چهره این ویروس منحوس افزود ، مسوولان بهداشت و درمان فارس همچنان بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی تاکید دارند.

اعضای ستاد دانشگاهی مدیریت بیماری کووید ۱۹ روز شنبه در دویست و نود و هشتمین نشست این ستاد، برای پاسخگوئی به حجم بالای مراجعان و بیماران کووید ۱۹ در استان طی روزهای اخیر، برنامه ریزی کردند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز،   در نشست امروز، میزان مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته و بیماران نیازمند بستری در بخش کووید ۱۹ طی روزهای اخیر را دارای شیب صعودی نگران کننده خواند که روزهای سختی را برای مجموعه سلامت استان به همراه داشته است.

دکتر  مهرزاد لطفی با اشاره به وضعیت بحرانی کشور و استان طی روزهای اخیر و افزایش قابل توجه شهرهای قرمز و نارنجی، از تاکید وزیر بهداشت برای عملیاتی شدن هفت راهبرد اجرائی در شرایط کنونی خبر داد و گفت: استان فارس در روزهای نخست آغاز اپیدمی کرونا، در زمینه راه اندازی مراکز منتخب ۱۶ ساعته، در کشور پیشتاز بوده و دستاوردهای موفقی را در این زمینه شاهد بودیم؛ در شرایط کنونی نیز توسعه فعالیت این مراکز به عنوان خط مقدم شناسایی بیماران، گام موثری در مهار بیماری است.

وی ضمن قدردانی از تلاش های مدافعان سلامت حوزه بهداشت در طی بیش از یک سال گذشته، افزایش ساعات کاری و فعالیت این مراکز را در شرایط کنونی، بسیار تاثیرگذار خواند و افزایش اطلاع رسانی عمومی در این زمینه برای مراجعه عمومی در صورت دارا بودن علایم کووید۱۹ را در دستور کار اعضای این ستاد قرار داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین با بررسی آمار بیماران نیازمند بستری در بخش های کووید ۱۹ بیمارستان های استان طی روزهای اخیر، راهکارهای توسعه تخت های عادی و ویژه کرونا در سطح استان را مورد پیگیری قرار داده و همکاری بخش خصوصی و بیمارستان های خیریه در این ایام را دارای اهمیت ویژه خواند.

لطفی با اشاره به گستردگی چرخه های انتقال ویروس در شرایط کنونی، افزایش بیماریابی به کمک شناسایی افراد در معرض تماس با بیماران را در پیک چهارم بیماری مورد تاکید قرار داد و به ویژه نقش مراکز ۱۶ ساعته را در این زمینه مهم برشمرد.

وی تاکید کرد: با وجود آغاز اعمال محدودیت های سراسری در کشور و استان طی روزهای اخیر، همکاری مردم در شرایط کنونی بیش از همیشه اهمیت دارد و لازم است استفاده صحیح از ماسک، حفظ فاصله از دیگران و پرهیز از هرگونه تجمع و دورهمی؛ به نحو جدی رعایت شود؛ به ویژه در شرایطی که شیوع گونه انگلیسی با قدرت سرایت و شدت بیشتر بیماری، خطر این بیماری را نسبت به گذشته به نحو فزاینده ای افزایش داده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این نشست کنترل تردد از مرزهای هوایی و زمینی و رعایت دستورالعمل های بهداشتی را در این زمینه تاثیرگذار خواند.

  لطفی همچنین ضمن بررسی آمار نمونه گیری های تشخیصی در طی روزهای اخیر، به بررسی آمار مبتلایان، علت های جان باختن مبتلایان، موارد بستری و بهبودیافته، روند خدمت رسانی به مبتلایان و موارد مشکوک در مراکز درمانی پرداخت.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز ضمن اعلام آخرین وضعیت کروناویروس در استان فارس از ابتدای شیوع تا امروز بیست و یکم فروردین، از جان باختن ۴۵ هم استانی دیگر خبر داد.

 عبدالرسول همتی گفت: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، ۷۳۱ هزار و ۳۰۰ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۲۰۲ هزار و ۳۱۰ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است؛ همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۷۶ هزار و ۴۱۰ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۸ هزار و ۹۲۱ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۲۱۱ هزار و ۲۳۱ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

او مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم که هم اکنون در بیمارستان های استان بستری هستند را نیز دو هزار و ۹۹ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۲۴۲ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

دکتر همتی در ادامه با اعلام جان باختن ۴۵ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی سه روز گذشته تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تا کنون را سه هزار و ۴۹۵ نفر اعلام کرد.

او همچنین از بهبودی ۱۸۷ هزار و ۲۱۳ نفر از ابتدا تاکنون خبر داد که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

معاون بهداشت دانشگاه با اشاره به افزایش روزافزون بیماران نیازمند بستری در طی روزهای اخیر، از برنامه ریزی برای افزایش تخت در بیمارستان های دولتی، راه اندازی بیمارستان پشتیبان با ظرفیت ۱۰۰ تخت و همچنین همکاری بیمارستان های خصوصی برای پذیرش بیمار کووید۱۹ خبر داد.

دکتر همتی در ادامه این گزارش، وضعیت کنونی ۲۳ شهرستان فارس را قرمز و ۱۳ شهرستان را نیز نارنجی و در شرایط بسیار نگران کننده اعلام کرد.

او با اشاره به آغاز اعمال محدودیت ها، از مردم خواست تا با توجه به مصوبات کشوری و استانی، نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی همکاری لازم را داشته باشند تا بتوانیم روزهای بهتری داشته باشیم.

 

۲ هزار بیمار کرونایی در بیمارستان های خوزستان بستری هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: از روز ۱۰ فروردین‌ماه مجددا روند بستری ها در استان افزایش یافت و اکنون حدود ۲ هزار بیمار کرونایی در بیمارستان‌های خوزستان بستری هستند.

دکتر فرهاد ابول نژادیان شنبه در نشست مدیریت کرونا که در استانداری برگزار شد اظهار داشت: موارد فوت در هفته منتهی به ۲۰ فروردین نسبت به  هفته قبل حدود ۱۵ درصد افزایش یافته است که این موضوع هشدار دهنده است.

وی با بیان اینکه در ۱۰ روز آینده مقررات سختگیرانه ای در شهرهای قرمز و نارنجی اعمال می شود تا بیماری مهار شود افزود: امیدواریم با اعمال محدودیت‌ها، وضعیت بیماری کنترل شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اینکه از روز ۲۰ اسفند تا اول فروردین‌ماه روند بیماری در خوزستان کاهشی بود گفت: از اوایل فروردین تا روز دهم همین ما، سیر بیماران سرپایی در استان افزایشی شد به همین دلیل تعداد موارد بستری در بیمارستان‌ها افزایش یافته است. 

وی ادامه داد: در پیک بیماری، تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های استان یک هزار و ۷۸۰ بیمار بود اما این تعداد تا روز پنجم فروردین‌ماه به یک هزار و ۴۰۰ بیمار کاهش یافت.

ابول نژادیان افرود: اکنون عمده بار مراجعه به بیمارستان ها در مناطق شمال و شرق استان (شهرهای اندیمشک، دزفول، شوشتر، شوش، بهبهان و امیدیه) است.

وی اضافه کرد: وضعیت بیماری در اهواز ثابت است و امیدواریم با اعمال این محدودیت‌های ۱۰ روزه، سیر بیماری در اهواز نزولی شود اگرچه به همکاری مردم نیاز داریم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه تاکنون ۲۷ هزار نفر در استان واکسینه شده اند افزود:  بیش از ۸۰ درصد بیماران دیالیزی خوزستان واکسن دریافت کردند همچنین واکسن مورد نیاز برای مابقی این بیماران نیز موجود است اما برخی تمایل به تزریق واکسن ندارند.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ای برای واکسیناسیون دانش‌آموزان نداریم گفت: در هفته جاری دیگر اعضای سازمان نظام پزشکی، پاکبانان و پرسنل بهداشت و درمان واکسینه می شوند.

ابول نژادیان بیان کرد: ۹۶ درصد تخت‌های ویژه در نظر گرفته شده برای بیماران کرونایی استان اشغال و ۸۰ درصد تخت‌های عادی اختصاص یافته به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافتند. 

وی افزود: در بخش‌های ویژه دچار محدودیت هایی هستیم اما با جابه جایی بیماران و تغییر کاربری تخت‌ها، اجازه ندادیم بیماری منتظر تخت آی سی یو بماند.

وی گفت: خوشبختانه به لحاظ دستگاه اکسیژن ساز تاکنون با مشکل جدی مواجه نشدیم.

محدودیت های کرونایی از امروز به مدت ۱۰ روز در خوزستان اجرایی  شد.

 

شیب ابتلا به کرونا در آذربایجان‌غربی نگران‌کننده است

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به روند نگران کننده ابتلا به کرونا در استان گفت: با ادامه این روند باید بیمارستانهای غیر دانشگاهی هم پای کار بیایند.

محمدمهدی شهریاری روز شنبه در جلسه ستاد مدیریت و مقابله با کرونا در آذربایجان غربی افزود: تقویت رعایت دستورالعمل های بهداشتی، پرهیز از دورهمی‌ها و نظارت جدی بر اجرای محدودیت ها سه راهکار اساسی برای مقابله با کرونا به شمار می‌رود.

وی از افزایش ابتلا به کرونا در استان خبر داد و اضافه کرد: اگرچه بخشی از این افزایش به خاطر عملکرد خوب دانشگاه علوم پزشکی در افزایش نمونه گیری دارد اما کاهش شدید رعایت دستورالعمل ها و افزایش تجمعات خانوادگی و نبود نظارت جدی باعث این وضعیت شده است.

استاندار آذربایجان غربی ترددهای مرزی و جابجایی های داخل و خارج استان و کاهش استفاده از ماسک را از دیگر عوامل افزایش شیوع کرونا در استان برشمرد.

شهریاری با قدردانی از تلاش همه متولیان امر به ویژه کادر درمان و پرستاری تصریح کرد: اجرای دقیق محدودیت ها طبق رنگ بندی هر شهر، اطلاع رسانی و آگاهسازی، کنترل ورود و خروج شهرهای نارنجی و قرمز و کنترل بیماران مثبت کرونایی را مورد تاکید قرار داد.

وی اظهار کرد: همه دستگاه های متولی باید در انجام وظایف خود جدی وفرمانداران نیز در نظارت بر اجرای محدودیت ها مصمم باشند.

امروز بعد از ماهها تعداد بستری شدگان سندرم حاد تنفسی در آذربایجان غربی چهار رقمی شد.

 

۸۳۴ بیمار کرونایی در استان مرکزی شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: بر اساس آزمایش‌های تشخیصی ۸۳۴ بیمار کرونایی ۴۸ ساعت اخیر در استان مرکزی شناسایی شد.

دکتر سید «محمد جمالیان» روز شنبه افزود:  ۱۱۴ نفر از بیماران  به دلیل وخامت حال در بیمارستان‌های استان بستری شدند و  خدمات تخصصی درمانی دریافت می‌کنند.

وی بیان کرد: ۷۲۰ نفر از این بیماران نیز به‌صورت سرپایی درمان گرفته‌اندو باید تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: شمار مبتلایان به کرونا از زمان شیوع این ویروس تا کنون  در این استان به ۴۳ هزار و ۹۶۴ نفر رسیده است.

 دکتر جمالیان توضیح داد: ۱۰ نفر از بیمارا کرونایی استان در ۴۸ ساعت اخیر بر اثر ابتلا به ویروس کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند و مجموع فوت شده‌های کرونا تاکنون در این استان به یک هزار و ۵۵۰ نفر رسیده است.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه پارسال آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.