امروز 16 فروردین 1400، ۸۸ شهرستان قرمز و ۱۳۹ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است. همچنین ۱۹۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۱۷۲ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۶۳ هزار و ۳۳۲ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز دوشنبه افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۱۶ فروردین) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۳ هزار و ۸۹۰ نفر بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و دو هزار و ۴۸ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۹۴۵ هزار و ۹۶۴ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تاکنون یک میلیون و ۶۵۸ هزار و  ۹۷۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین چهار هزار و ۹۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۱۳ میلیون و ۱۸۳ هزار و ۷۰۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری افزود: هم اکنون ۸۸ شهرستان قرمز و ۱۳۹ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است. همچنین ۱۹۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

لاری گفت: شیوع بیماری کووید۱۹ در کشور بسیار گسترده و نگران کننده است، موج چهارم این بیماری با سرعت در حال پیشرفت است و از نیمه غربی به نیمه شرقی گسترش می یابد. استفاده مداوم از ماسک و خودداری از هر گونه برگزاری دورهمی، مهمانی و مراسم عروسی و عزا در این شرایط ضروری است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: فراموش نکنیم استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی پر ازدحام، غذا خوردن در رستوران و حضور در اماکن پر جمعیت از عوامل مهم گسترش بیشتر این بیماری در کشور است.

وی ادامه داد: از همه هموطنان می خواهیم ضمن رعایت این اصول بهداشتی در صورت مشاهده هر گونه علایم مثل تب، سرفه، سردرد، بدن درد هر چند خفیف، حتما در خانه بمانند. از تماس با اعضای خانواده و همکاران پرهیز کنند و در صورت ادامه این علایم حتما با سامانه ۴۰۳۰ تماس بگیرند.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۳۲ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و حدود دو میلیون و ۸۶۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. 

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

شانزدهم فروردین و مهمترین خبرهای کرونا در استان‌ها

آخرین فهرست رنگ‌بندی کرونایی شهرها از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد که بر این اساس، ۸۸ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۳۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۹۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۳ شهرستان در وضعیت آبی کرونا قرار دارند.

بر اساس آخرین فهرست اعلام شده رنگ بندی شهرها از نظر شیوع ویروس کرونا، ۴۲ شهرستان شامل هفت مرکز استان( تهران، کرج، اصفهان، شیراز، ایلام، شهرکرد و زنجان) از امروز ۱۶ فروردین در وضعیت قرمز  و ۵۴ شهرستان از جمله ۶ مرکز استان شامل اردبیل، بجنورد، کرمان، رشت، همدان و یزد نیز در وضعیت نارنجی کرونا قرار گرفته اند.

 خیز چهارم کرونا در بسیاری از مناطق غرب و مرکزی کشور قطعی شده و که این موج در حال سرایت به شرق کشور است.  افزایش ۲ برابری بستری‌های کرونایی در بیمارستان‌ها، نشان‌دهنده ضرورت اهتمام مضاعف شهروندان برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به منظور خروج از وضعیت پیش آمده است.انجام سفرهای غیرضروری از سوی برخی از هموطنانمان در ایام نوروز نیز در تشدید وضعیت موجود بی تاثیر نبوده و به نوعی سرعت چرخش ویروس در این استان را دوچندان کرده است .

بررسی میدانی خبرنگاران نشان می دهد که بخش عمده مردم دستورالعمل های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک را جدی می گیرند، اما کارشناسان می گویند این امر به تنهایی کافی نیست و رعایت فاصله اجتماعی نیز باید به جد مورد توجه شهروندان برای مدیریت بیماری قرار گیرد.

امروز (دوشنبه ) وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هشدار نسبت به افزایش موارد مثبت کرونا در کشور، گفت: با یکی از سهمگین ‌ترین امواج کرونا مواجه هستیم. نظام سلامت ایام پرچالشی را پیش رو دارد.

سعید نمکی با بیان اینکه مدیریت و اداره کرونا یکی از نفس ‌گیرترین سال‌ های اداره حوزه سلامت را برای ما رقم زد، افزود: ارزشمندترین همکارانم را به دلیل سهل ‌انگاری و عادی پنداری عده ‌ای از دست می دهیم و این غصه و رنج بزرگی است.

وی در مورد مدیریت بیماری کرونا گفت: دانشگاه های علوم پزشکی و کادر بهداشت و درمان در صحنه خوب حاضر شدند و مدیریتی را اعمال کردند که در تاریخ کشور ثبت خواهد شد؛ ما وارد عرصه جدیدی شدیم و این موج را بسیار سهمگین تر از چیزی می بینم که برخی دوستان می بینند.

همچنین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به روسای دانشگاههای علوم پزشکی بر لزوم بازنگری طرح شناسایی خانه به خانه افراد مبتلا به کرونا در قالب شیوه محله محور پس از سکون جمعیت سیال تاکید کرد.

پس از تعطیلات و سفرهای نوروزی ، موج چهارم کرونا در کشور به سرعت در حال پیشرفت است و بر اساس توصیه‌های مکرر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، همچنان استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری، عدم حضور در دورهمی‌ها، تنها مسیر پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ است.

 

آخرین وضعیت کرونا در استان ها

درباره آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان‌ها ، روند شیوع کرونا به ویژه نوع جهش یافته آن در هرمزگان بسیار صعودی بوده است و با تداوم این وضعیت ، شرایط چندان خوبی برای این استان پیش بینی نمی شود ، مگر اینکه مردم با رعایت پروتکلهای بهداشتی یاریگر نیروهای بهداشت و درمان در مبارزه با این غول مرگبار میکروسکوپی باشند.

مسوولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان همواره در روزهایی که شاهد کاهش آمار مبتلایان در این منطقه بودیم، نسبت به ناپایداری این وضعیت در صورت بی توجهی مردم به شیوه نامه های بهداشتی هشدار داده بودند و متاسفانه امروز در سایه این بی توجهی وضعیت هرمزگان بسیار نگران کننده اعلام شده و آمار فوتی ها و بستری های کرونا افزایش چشمگیری یافته است.

در تبیین وضعیت آذربایجان شرقی از نظر شیوع ویروس کرونا، اشاره به این نکته ضروری است که به گفته محمدحسین صومی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، در حال حاضر آذربایجان شرقی از نظر وضعیت بیماری کووید ۱۹ در وضعیت مناسبی قرار ندارد و نسبت به اواخر دی ماه تا آخر اسفند ماه که در وضعیت پایداری قرار داشت،  به خاطر بی مبالاتی ها و عدم همراهی با پروتکل های بهداشتی، بیماری به شکل تدریجی افزایش یافته است.

همچنین نباید از نظر دور داشت که تا قبل از آغاز سفرهای نوروزی، رنگ شهرستان های سراب و عجب شیر در آذربایجان شرقی نارنجی و ۹ شهرستان زرد و ۱۰ شهرستان دیگر آبی بود، اما حضور گسترده میهمانان نوروزی سبب شد که رنگ کرونایی سراب از نارنجی به قرمز و جلفا  از زرد به قرمز تغییر یابد.  

همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ در کلانشهر اصفهان و شهرهای کاشان، سمیرم و فریدن به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان از روز دوشنبه شانزدهم فروردین در وضعیت قرمز و بسیار پر خطر قرار گرفته است.

 بر اساس جدیدترین رنگ‌بندی همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ که روز دوشنبه توسط سامانه ماسک اعلام شد، اصفهان، کاشان، سمیرم و فریدن از استان اصفهان در وضعیت قرمز (بسیار پر خطر) قرار گرفتند و تعداد شهرستان های قرمز به ۱۰ رسید.

بدین ترتیب در استان اصفهان ۱۰ شهرستان اصفهان، کاشان، سمیرم، شاهین شهر و میمه، فریدن، فلاورجان، گلپایگان، خوانسار، لنجان و نجف آباد در وضعیت قرمز (بسیار پر خطر)، هفت شهرستان اردستان، آران و بیدگل، خمینی شهر، مبارکه، نایین، بویین میاندشت و تیران و کرون در وضعیت نارنجی (پر خطر) و هفت شهرستان دیگر در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار دارند.

در استان زنجان به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان افزایش چشمگیر میزان بستری‌های کرونایی در محدوده زمانی کوتاه موجب شد شهرهای زنجان، ابهر و خرمدره در وضعیت قرمز کرونایی قرار بگیرند و مابقی شهرهای استان نیز هم اکنون در وضعیت زرد هستند.

دکتر محمد رضا صائینی افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته ۴۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های زنجان بستری شدند که این روند به دلیل عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی و افزایش ترددها رخ داده است.

وی، با بیان اینکه کرونای جهش یافته در همه شهرستانها در حال چرخش است اضافه کرد: میزان بستری و موارد سرپایی نیز بیش از حد تصورات، سیر صعودی دارد و ادامه همین روند وضعیت فاجعه باری را رقم خواهد زد.

خبر دیگر اینکه رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اعلام کرد :طبق گزارش نرم افزار سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وضعیت شیوع ویروس کرونا پس از بوشهر در شهرستان‌های دشتستان و دیلم این استان نیز از نارنجی به قرمز تغییر رنگ داد.

دکتر سعید کشمیری افزود: همچنین براساس گزارش این سامانه شهرستان‌های عسلویه، کنگان، گناوه و تنگستان در وضعیت نارنجی و جم، دیر و دشتی نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

وی بیان کرد: با آغاز موج چهارم شیوع کرونا سرعت ابتلا در این استان در فروردین ماه نسبت به اسفند سال گذشته افزایش یافته طوریکه از مرحله ابتلای خانوادگی فراتر رفته و در برخی روستاها اهالی به صورت یک جا به این ویروس مبتلا می‌شوند.

همچنین دکتر شهرام حبیب‌زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد که شهرستان اردبیل در آخرین ارزیابی ستاد ملی کرونا در وضعیت نارنجی و پرخطر شیوع کرونا قرار گرفته است.

 اوج گیری شیوع کرونا در استان اردبیل که از حدود سه هفته پیش آغاز شده همچنان ادامه دارد و از سه روز پیش ۱۰ شهرستان این استان در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار گرفته است.

شهرستان اردبیل آخرین بار حدود چهار ماه پیش و در میانه موج سوم شیوع کرونا، در وضعیت نارنجی قرار گرفته بود.  هم‌اکنون به جز شهرستان گرمی که در وضعیت قرار آبی و شهرستان اردبیل که در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارد، همه مناطق این استان در شرایط زرد قرار گرفته و روز به روز بر شمار مبتلایان جدید و شمار بستری همزمان افراد مبتلا افزوده می‌شود.

از یزد خبر رسیده که سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفته شهرستان یزد که رنگ کرونایی آن تا پیش از آن زرد بود در کنار مهریز، تفت و ابرکوه در وضعیت نارنجی قرار گرفت.

ابراهیم سلمانی افزود: شهرستان خاتم در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته و شهرستان‌های اشکذر ، اردکان، میبد، بافق و بهاباد در وضعیت زرد قرار دارند.

به گفته وی تعداد موارد بستری های مشکوک به ویروس کرونا در استان نسبت به ۲۴ ساعت گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته و هم اکنون تعداد مبتلایان به ۲۶۵ تن رسیده است.

در شهر کرد رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با اشاره به افزایش سرعت شیوع کرونا در این استان، گفت: این وضعیت سبب شد تا مرکز استان نیز در تازه‌ترین رنگ‌بندی وزارت بهداشت به رنگ قرمز یا خیلی پرخطر تغییر وضعیت دهد.

مجید شیرانی با اشاره به چرخش ویروس کرونای انگلیسی در استان و ورود به موج چهارم شیوع کرونا در استان، اظهار داشت: طی ۱۰ روز اخیر بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ بیمار با علائم بالینی مشکوک به کرونا به مراکز درمانی استان مراجعه کرده‌اند که تست بخش قابل توجهی از آنها مثبت می‌شود.

وی ادامه داد: در این مدت تعداد بیماران سرپایی بیش از پنج برابر و بیماران بستری بیش از سه برابر روزهای قبل از آن گزارش شده است و چنانچه بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی تداوم یابد امکان وخامت بیشتر وضعیت وجود دارد.

در استان کرمانشاه به گفته رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد کرونا دانشگاه علوم‌پزشکی استان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز دوشنبه ۱۶ فروردین وضعیت شهرستان‌های پاوه و سرپل‌ذهاب را از لحاظ شیوع کرونا قرمز اعلام کرد.

«مهدی محمدی» افزود: از ۱۴ شهرستان استان کرمانشاه هم اکنون کنگاور، اسلام آبادغرب، پاوه و سرپل ذهاب در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

وی اظهار داشت: شهرستان های گیلانغرب، کرمانشاه و سنقر و کلیایی در وضعیت نارنجی و هرسین، صحنه، ثلاث باباجانی، دالاهو، قصرشیرین، جوانرود و روانسر در وضعیت زرد قرار دارند.

از سوی دیگر معاون بهداشتی و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اعلام کرد : این شهرستان با بدتر شدن وضعیت رعایت شیوه‌نامه‌های اجتماعی و فاصله‌گذاری اجتماعی در وضعیت کرونایی قرمز قرار گرفت.  

 مهدی دلاوری افزود: همراه با موج چهارم شیوع کرونا در کشور وضعیت رنگ‌بندی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل چند روز پیش از زرد به نارنجی تغییر یافت و وضعیت کاشان امروز قرمز شد.

وی با تاکید بر رعایت بیش از پیش شیوه‌نامه‌های بهداشتی و پرهیز از دورهمی‌ها یادآور شد: افزون بر ۶۰ درصد مبتلایان به کرونا در این منطقه از نوع ویروس انگلیسی هستند.

سخنگوی بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان ادامه داد: وضعیت کرونایی شهرستان آران و بیدگل همچنان نارنجی است.

خبر دیگر اینکه رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام اعلام کرد : با توجه به کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی، شمار شهرهای دارای وضعیت قرمز کرونایی این استان به پنج شهرستان افزایش یافت.

دکتر محمد کریمیان  اظهار داشت: طی شبانه روز گذشته سه شهرستان ایلام، ایوان و چرداول نیز در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفتند که با احتساب شهرستان های آبدانان و دهلران تعداد شهرهای قرمز استان به پنج شهر افزایش یافت. به گفته وی، شهرستان های دره شهر، بدره، مهران، سیروان، ملکشاهی و هلیلان نیز از امروز در وضعیت نارنجی قرار دارند.

در همین رابطه رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفته که شمار شهرهای قرمز کرونایی استان مرکزی براساس آخرین وضعیت اعلامی وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به پنج شهر افزایش یافت.

دکتر سید " محمد جمالیان" افزود: بر اساس آخرین رنگ بندی اعلام شده در ۱۶ فروردین ۱۴۰۰، شهرستان‌های خمین، ساوه، زرندیه و دلیجان نیز در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر تمامی شهرستان‌های کمیجان، خنداب، شازند، محلات، فراهان و تفرش در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.

پیش‌تر بر اساس اعلام وزارت بهداشت اعلام تنها اراک شهرستان قرمز استان، چهار شهرستان خمین، ساوه، آشتیان و زرندیه در وضعیت نارنجی و باقی شهرستان‌های استان در وضعیت زرد قرار داشتند.

همچنین براساس آخرین ارزیابی سامانه ماسک که امروز ۱۶ فروردین منتشر شد، سه شهرستان بجنورد، شیروان و اسفراین استان خراسان شمالی در وضعیت رنگ بندی کرونایی نارنجی قرار گرفتند.

روند صعودی آمار بیماران کرونایی در استان خراسان شمالی در روزهای اخیر که رد پای آن در خرید و دید و بازدیدهای نوروزی و دورهمی خانوادگی و حتی برپایی مراسم عروسی با پایین ترین سطح رعایت پروتکل های بهداشتی در یکماهه اخیر باید جستجو کرد، موجب شد  تا این استان که از بهمن ماه سال قبل(۹۹) در وضعیت زرد با خطر متوسط و آبی با خطر کم کرونایی قرار داشت، در وضعیت نارنجی قرار گیرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته شاهد فوتی‌های دورقمی کرونایی در استان بودیم و متاسفانه ۱۵ نفر دیگر از شهروندان در استان بر اثر بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند که امیدواریم با رعایت پروتکل‌ها بر این شرایط فائق بیاییم.

دکتر جواد آقازاده افزود: شدت و سرعت ابتلا به کرونا و جان‌باختن شهروندان بر اثر این ویروس همچنان در استان افزایشی است.  در حال حاضر تعداد کل بستری‌های مربوط به بیماری‌های سندرم حاد تنفسی در آذربایجان غربی به ۶۶۰ نفر رسیده که از این تعداد ۳۳۱ نفر مشکوک و ۳۲۹ نفر مبتلا به کرونا هستند.

خبر دیگر اینکه رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با روند سیر صعودی شمار مبتلایان به کرونای انگلیسی در سیستان و بلوچستان به ۱۳۴ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهار داشت: موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در استان سیستان و بلوچستان نیز در حال افزایش است و این نوع از ویروس تقریبا جایگزین نوع قبلی شده است بطوری که ۷۰ درصد موارد ابتلا در سطح استان را شامل می شود.

وی ادامه داد: طبق آمار و پیش بینی های موجود و قدرت سرایت بالای این ویروس و ابتلای افراد سنین پایین و کودکان به ویروس انگلیسی تعداد موارد مبتلا و فوت ناشی از کرونا در چند روز آینده شدت بگیرد و شاهد مرگ و میر در میان افراد با سنین پایین باشیم.

از لرستان خبر رسیده که دبیر ستاد مقابله با کرونا استان اعلام کرده موج چهارم کرونا با شرایط بسیار نگران‌کننده‌ای در تمامی شهرستان‌های استان در حال شکل‌گیری است.

 علی سیف با بیان اینکه ادامه روند فعلی سبب افزایش نگرانی از وضعیت آتی سلامت هم استانی ها خواهد شد افزود: باتوجه به تاکید استاندار لرستان، فرمانداران و روسای شهرستانی ستاد مقابله با کرونا باید ضمن تشکیل فوری جلسه، نسبت به اجرای برخی اقدامات ضروری اهتمام داشته باشند.

فرماندار ویژه شهرستان ری با اشاره به افزایش تعداد آزمایشات مثبت کرونا در آزمایشگاه‌های تشخیص و ‌آمار افراد بستری در مراکز درمانی جنوب تهران، گفت: وضعیت این شهرستان به لحاظ کرونا قرمز(خیلی پرخطر) است.

حسین توکلی کجانی اظهار داشت: عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در ایام نوروز توسط شهروندان جنوب تهران روند کنترل شده شیوع بیماری کرونا را با مشکل مواجه کرده و امروز شاهد افزایش آمار مبتلایان هستیم.

همچنین بر اساس تازه‌ترین ارزیابی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، وضعیت کرونایی نیمی از شهرستان‌های مازندران نارنجی شد و شهرستان رامسر هم به وضعیت قرمز تغییر رنگ داده است.

طبق این رنگ بندی که در سامانه ماسک منتشر شده است ، طی ۲ روز گذشته وضعیت کرونایی ۶ شهرستان مازندران از زرد به نارنجی و یک شهرستان هم از نارنجی به زرد تغییر یافته است.

مازندران در حال حاضر دارای ۱۱ شهرستان دارای وضعیت کرونایی نارنجی ، ۲ شهرستان قرمز و ۹ شهرستان زرد است.

وضعیت شهرستان های تنکابن، سوادکوه، محمودآباد، نور، بهشهر و نوشهر طی ۲ روز گذشته با افزایش میزان مبتلایان به ویروس کرونا و بستری های بیمارستانی از رنگ‌بندی زرد به نارنجی تغییر رنگ یافته است. پیشتر نیز روز جمعه گذشته شهرستان های بابل ، آمل ، ساری ، گلوگاه و جویبار به وضعیت نارنجی تغییر رنگ یافته بودند.

همچنین دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی اعلام کرد : با توجه به افزایش آمار مبتلایان به کرونا ۲ شهرستان دیگر استان شامل فردوس و قاینات هم در وضعیت نارنجی (پرخطر) قرار گرفت و این استان وارد پیک (موج) چهارم کرونا شده است.

غلامرضا شریف‌زاده  افزود: براساس آخرین رنگ‌بندی که امروز (۱۶ فروردین) توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد و از امروز قابل اعمال است، شهرستان‌های فردوس و قاینات از زرد (متوسط خطر) به نارنجی تغییر رنگ دادند.

وی اظهار داشت: تا دیروز (یکشنبه) فقط شهرستان بیرجند نارنجی و سایر شهرستان‌های خراسان جنوبی زرد بود که از امروز سه شهرستان استان در وضعیت نارنجی و هشت شهرستان در وضعیت زرد قراردارد.

در استان گلستان با ادامه روند افزایش ابتلا به کرونا، کردکوی، بندرگز، آزادشهر، مینودشت و گرگان در وضعیت نارنجی شیوع این ویروس قرار گرفتند.

 تا روز گذشته فقط گرگان و بندرگز در وضعیت نارنجی شیوع این ویروس قرار داشتند.  همچنین با افزایش تعداد مبتلایان، فقط مراوه تپه در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارد و وضعیت بقیه شهرها زرد و شکننده است.

از کرمان خبر رسیده با توجه به اعلام وضعیت جدید شهرهای کشور توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های کرمان و سیرجان از امروز ۱۶ فروردین ماه در وضعیت هشدار نارنجی قرار گرفتند. 

 عباس تقی‌زاده رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد پیشگیری و مقابله کرونا در استان کرمان افزود: شهرستان‌های رفسنجان و شهربابک پیش از این در وضعیت هشدار نارنجی قرار داشتند.

در استان همدان ۶ شهرستان این استان شامل همدان، کبودراهنگ، فامنین، رزن، درگزین و ملایر در شرایط نارنجی کرونایی قرار گرفت.

دکتر «محمد طاهری» اظهار داشت: همچنین شهرستان های نهاوند و تویسرکان در وضعیت قرمز و اسدآباد و بهار در وضعیت زرد کرونایی هستند که وضعیت شهرستان های زرد شکننده است.

وی شایع ترین علامت ابتلا به ویروس کرونا را تب، اسهال و استخوان درد دانست و گفت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته نسبت به آمار هفته نخست سالجاری ۴.۵ برابر افزایش داشته است.

همچنین در استان فارس نیز رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز به افزایش مراجعه به مراکز تشخیص کرونا در استان فارس اشاره کرد و گفت:یکشنبه ۱۵ فروردین بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ نفر به مراکز منتخب درمان سرپایی کرونا در استان مراجعه کردند که این آمار از آغاز شیوع کروناویروس تاکنون بی‌سابقه بوده است.

مهرزاد لطفی، افزود: روز گذشته در استان فارس بیشترین آمار مراجعه به مراکز منتخب، تشخیص و درمان سرپایی کرونا از آغاز شیوع کروناویروس تا کنون ثبت شد که این آمار نشان دهنده بحرانی دوباره است.

 

۷۰ درصد ظرفیت تخت‌های بیمارستان امیرالمومنین اراک تکمیل شد

معاون درمان دانشکاه علوم پزشکی اراک گفت: ۷۰ درصد ظرفیت بیمارستان امیرالمومنین اراک با پذیرش بیماران کرونایی تکمیل و پیش‌بینی می‌شود تا سه روز آینده تمامی تخت‌های این بیمارستان اشغال شود.

دکتر « محمد صادقی»وز دوشنبه در حاشیه بازدید معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، افزود: بخش‌های غیر کووید ۱۹ بیمارستان امیرالمومنین به سایر مراکز درمانی اراک در حال انتقال است تا بتوان از تمام ظرفیت بیمارستان امیرالمونین در جهت مدیریت بیماران کرونایی استفاده کرد.

وی ادامه داد: شمار مراجعان سرپایی بیماران کووید ۱۹ به مرکز درمانی امیرالمومنین اراک از ۱۳ فروردین ۳۰۰ درصد افزایش داشته به طوری که در یک شیفت کاری ۷۰ تا ۸۰ مراجعه سرپایی ثبت شده که امروز این مهم به ۲۵۰ مورد رسید.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار داشت: به دنبال شیوع ویروس کرونا در استان مرکزی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به استان مرکزی سفر کردند تا از نزدیک شاهد روند خدمت رسانی به بیماران کرونایی باشند که نسبت به تکمیل تجهیزات لازم برای درمان بیماران کووید ۱۹ نیز قول مساعد دادند.

صادقی بیان کرد: برخی از مراکز درمانی دیگر استان مرکزی برای پذیرش بیماران کرونایی تجهیز شده‌اند و در صورتی که ظرفیت بیمارستان امیرالمومنین تکمیل شود بیمارستان‌های دیگر استان و شهرستان اراک آماده خدمت رسانی به بیماران خواهند بود.

وی افزود: شرایط موجود بیانگر این است که در روزهای آینده شمار بیماران کرونایی افزایش چشمگیری داشته باشد و تمام تلاش کادر درمان مدیریت شرایط مانند موج‌های گذشته است و کمبود تجهیزات نیز در استان وجود ندارد اما از مردم انتظار می‌رود نسبت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی توجه ویژه داشته باشند.

 

۱۶۷ نفر از اهالی ساوه و زرندیه در شبانه روز اخیر به کرونا مبتلا شدند

سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه از شناسایی ۱۶۷ مورد جدید مبتلا به ویروس کرونا در این شهرستان‌ و زرندیه خبر داد.

 دکتر «محمود کریمی» عصر دوشنبه اظهار داشت: ابتلای ۹۵ نفر از طریق تست پی سی آر و ۷۲ مبتلای دیگر با تست سریع تشخیص داده شده‌اند.

به گفته او همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۲۰ نفر در مراکز درمانی ساوه و زرندیه بستری شدند.

وی افزود: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۱۴ هزار و ۶۵۶ نفر در ۲ شهرستان ساوه و زرندیه به این ویروس مبتلا شدند و در همین مدت ۳۴۲ نفر جان باخته‌اند.

سخنگوی دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه ادامه داد: در حال حاضر ۸۳ نفر در بیمارستان‌ها بستری هستند که از این تعداد ۲۰ نفر در شبانه روز گذشته بستری شده‌اند و متاسفانه در این مدت  یک نفر جان خود را از دست داده است.

وی با  بیان اینکه شهرستان ساوه در شرایط قرمز کرونایی قرار گرفته است، افزود: همه باید خطر گسترش موج چهارم کرونا را جدی بگیریم زیرا ویروس جهش یافته کرونا قدرت سرایت بالاتری دارد و درصد زیادی از مبتلایان تمام اعضای یک خانواده هستند که به صورت همزمان نتیجه آزمایش آنها مثبت شده است.

 

آمار روزانه کرونایی‌های آبادان به ۱۰۴ نفر رسید

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان به شناسایی ۱۰۴ بیمار جدید کووید ۱۹ در شهرستان آبادان در مدت ۲۴ ساعت اشاره کرد و گفت:رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم کرونایی‌های روزانه آبادان را سه رقمی کرد.

دکتر شکراله سلمان‌زاده دوشنبه اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته از ۳۵۶ نمونه گرفته شده ۲۰۰ مورد جدید مثبت قطعی ابتلا به کووید ۱۹ در شهرستان های جنوب غرب خوزستان شناسایی شد که شامل ۱۰۴ بیمار جدید در آبادان، ۵۵ بیمار در خرمشهر و ۴۱ بیمار در شادگان می باشند.

وی افزود:از ۲۰۰ بیمارمثبت جدید ۱۶۸ بیمار (آبادان ۷۶ نفر، خرمشهر ۵۳ نفر و شادگان ۳۹ نفر) به صورت سرپایی خدمات درمانی دریافت کردند.

سلمان‌زاده به فوت چهار بیمار شامل ۲ نفر در آبادان و ۲ نفر در خرمشهر اشاره کرد و گفت:در این مدت ۵۳ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان بستری شدند و ۴۱ بیمار پس از  بهبودی از بیمارستان مرخص شدند.

رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان اظهار داشت:در حال حاضر ۲۷۱ بیمار کرونایی در پنج بیمارستان در جنوب غرب خوزستان بستری هستند.

وی افزود: با توجه به تغییر وضعیت آبادان از رنگ قرمز به نارنجی، همچنان آمار مبتلایان به ویروس جهش‌یافته و موارد بستری در بیمارستان‌های منطقه بالا است.

سلمان‌زاده  ضمن هشدار نسبت به عادی‌انگاری شرایط با تغییر رنگ‌ها  افزود: اوضاع فعلی شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان به لحاظ رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی حکایت از این عادی‌انگاری دارد.

۶۰۷ هزار نفر از خدمات ۳۰مرکز شهری، ۱۸مرکز روستایی، ۱۳۲ خانه بهداشت و ۱۲ پایگاه سلامت در شهرستان‌های زیرمجموعه دانشکده علوم پزشکی آبادان شامل آبادان، خرمشهر و شادگان بهره‌مند هستند.

در حال حاضر پنج شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز و ۱۳ شهرستان نارنجی هستند.

 

شیب صعودی شیوع بیماری کووید۱۹ در قم نگران‌کننده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: شیب صعودی شیوع بیماری کووید ۱۹ در این استان نگران‌کننده است.

محمدرضا قدیر در جلسه ستاد پیشگیری، کنترل و مبارزه با کرونا ویروس، افزود: مجددا ویروس در حال اوج‌گیری است و موج اخیر وسیع و صعودی بوده که این ماهیت ویروس جهش یافته است.

وی اضافه کرد: ابتلا و بستری با ویروس جهش یافته شیب آسانسوری دارد و فعالیت آن به‌گونه‌ای است که به یک‌باره آمار زیاد شده و شاهد حجم زیاد بستری‌ها هستیم.

وی ادامه داد: تعداد بیماران بدحال ما در چند هفته گذشته کمتر از پنج نفر بود، اما امروز بیش از ۴۰ نفر از بیماران کرونایی بستری، بدحال هستند.

قدیر خاطرنشان کرد: متاسفانه دورهمی‌ها، آزاد کردن تجمعات و مسافرت‌ها با وجود مخالفت کامل وزارت بهداشت، موجب شد تا ویروس در سطح کشور چرخیده و شاهد اوج‌گیری ویروس هستیم.

وی با بیان این‌که بیمارستان فرقانی به چرخه بستری بیماران اضافه شده، بیان کرد: تمامی بیمارستان‌های استان باید آمادگی کامل داشته و بخشی از بیمارستان را برای بستری بیماران کرونایی اختصاص دهند تا در صورت نیاز استفاده شود.

وی تاکید کرد: نیازمند حضور نیروهای جهادی مثل گذشته هستیم و دست یاری به سمت نیروهای جهادی دراز می‌کنیم.

قم از ۲۵ اسفندماه سال گذشته از منطقه آبی وارد زرد کرونایی شد ‌و مسئولان ذی‌ربط درباره احتمال وخیم‌تر شدن وضعیت در صورت انجام سفر و دورهمی و دیدوبازدیدهای عید از سوی شهروندان و همچنین رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی هشدار داده بودند.

از ۱۳ فروردین‌ماه هم‌زمان با خیز چهارم کرونا در کشور، استان قم نیز از جمله مناطقی است که در وضعیت نارنجی قرار گرفت.

 

شمار مبتلایان جدید کرونا در استان مرکزی به ۴۹۴ مورد رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ۴۹۴ ابتلای جدید به ویروس کرونا بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی طی ۲۴ ساعت گذشته در استان مرکزی شناسایی شد.

دکتر " سید محمد جمالیان" روز دوشنبه افزود: با این تعداد ابتلای جدید شمار بیماران از زمان شیوع این ویروس تاکنون به ۴۱ هزار و ۳۵۴ نفر افزایش یافت.

وی بیان داشت: از این تعداد ابتلای جدید، ۷۰ نفر از بیماران در بیمارستان‌های استان بستری شده اند که تحت مراقبت قرار دارند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار داشت: ۴۲۴ مورد از بیماران جدید شناسایی شده نیز به صورت سرپایی بوده اند که تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه شده‌اند.

 جمالیان بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۳ مورد فوتی  در استان مرکزی گزارش شد که بر این اساس مجموع فوتی‌ها به یک هزار و ۵۲۵ نفر رسید.

 

دورود در مرز وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد

فرماندار دورود گفت: باتوجه به شیوع ویروس کرونا در شهرستان دورود در مرز وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد.

خدانظر دریکوند روز دوشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: با توجه به آمار مبتلایان و همچنین بستری‌ها، احتمال بازگشت به وضعیت قرمز وجود دارد چنانچه وضعیت شیوع کرونا در دورود قرمز شود، محدودیت‌های بیشتری اعمال خواهد شد.

وی گفت: روستای چغادون این شهرستان با حدود ۶۰ مبتلای کرونایی از چند روز پیش قرنطینه شده است.

تعداد مبتلایان کرونا در لرستان با شناسایی ۹۹۵ بیمار جدید به ۷۹ هزار ۴۸۱ نفر رسید.

اکنون شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد، الیگودرز، ازنا، دلفان و سلسله در وضعیت قرمز، دورود در وضعیت نارنجی و پلدختر، کوهدشت، رومشگان و چگنی نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 

مبتلا به کرونای انگلیسی در نیشابور ۶۷ نفر را گرفتار کرد

رییس دانشکده علوم پزشکی نیشابور اعلام کرد:‌ یک فرد مبتلا به کرونای انگلیسی در این شهرستان ۶۷ نفر از کارکنان یک شرکت صنعتی را گرفتار این بیماری کرد.

دکتر محسن عظیمی‌نژاد روز دوشنبه اظهار داشت:‌ چهارم فروردین یک مرد ۷۰ ساله به عنوان نخستین مبتلا به ویروس کرونای انگلیسی در نیشابور شناخته شد که آزمایشی که از اعضای خانواده وی گرفته شد، مشخص کرد ۹ نفر آنان به این ویروس مبتلا شده اند.  

وی با اشاره به سرعت بالای سرایت ویروس کرونای انگلیسی، افزود:‌ یکی از فرزندان این فرد در شرکتی صنعتی مشغول به کار بود که متاسفانه ۶۷ نفر از افرادی را که در آن مجموعه با وی ارتباط مستقیم داشتند، به این ویروس مبتلا کرده است.

وی بیان کرد: اکنون با مثبت شدن پاسخ آزمایش این افراد، ‌ درخواست تعطیلی این کارخانه را داده ایم تا از ۵۰۰ نفر کارکنان این مجموعه صنعتی آزمایش گرفته شود.

رییس دانشکده علوم پزشکی نیشابور تاکید کرد:‌ ظرفیت بیمارستانی ما محدود است و شهروندان باید بیشتر مسائل بهداشتی را رعایت کنند.  علائم مبتلایان به کرونا در نیشابور بیشتر گوارشی است و افراد مبتلا دارای حالات تهوع، استفراغ و اسهال بوده‌اند.

دکتر عظیمی‌نژاد خاطرنشان کرد: پیش از این ۳۵ مبتلای به کرونای انگلیسی در نیشابور شناسایی شده و ۱۳ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده بودند که از این تعداد پنج نفر به روش لوله‌گذاری در مجرای تنفسی، اکسیژن رسانی می‌شوند و حدود ۶۰ درصد از آزمایش‌های کرونا در این شهرستان مثبت است.

وی افزود:‌ سرعت سرایت ویروس انگلیسی در نیشابور بالاست و استفاده از ماسک، شرکت نکردن در دورهمی‌ها، مخصوصا برای کسانی که در روزهای گذشته به مسافرت رفته‌اند باید به طور جدی مورد توجه شهروندان قرار بگیرد.

شهرستان‌های نیشابور، فیروزه و زبرخان زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشکده علوم ‌پزشکی نیشابور قرار دارند.

شهرستان‌ نیشابور با ۴۰۰ هزار نفر، فیروزه با ۴۲ هزار نفر و زبرخان با ۶۰ هزار نفر جمعیت به ترتیب در ۱۲۷، ۱۶۲ و ۱۰۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارند.

 

روزانه ۶۰۰ فرد مبتلا به کرونا در آذربایجان‌شرقی شناسایی می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز از شناسایی روزانه ۶۰۰ فرد مبتلا به کرونا در استان خبر داد و گفت: از نظر بروز بیماری کوئید ۱۹ بیست و چهارمین استان در کشور هستیم.

محمدحسین صومی روز دوشنبه در جلسه ستاد فرماندهی مقابله با بیماری کرونا با اشاره به افزایش تعداد مبتلاها به کرونا در آذربایجان شرقی اظهار کرد: افزایش تعداد مبتلاها در هفته های اخیر ناشی از مسافرت، دید و بازدید عید و همچنین به ‌دلیل عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی است.

وی گفت: با افزایش نظارت و کنترل سیستم بهداشتی و درمانی بر روی افراد علامت‌دار و اطرافیان آنان بیماری کرونا قابل کنترل است و افراد علامت‌دار حتما باید در خانه بمانند و در غیر این صورت با حضور خود در اجتماعات باعت افزایش موارد بیماری خواهند شد.

وی با تاکید بر رعایت شیوه نامه ‌های بهداشتی، خاطرنشان کرد: برای رعایت نکات بهداشتی و ایمنی، در خصوص عمل به هشدارها و پیام‌های اعلامی از سوی وزارت بهداشت مسوولان نیز باید همگام و همراه مردم رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به بازدیدهای اخیرش از شبکه‌های بهداشتی و درمانی در خصوص پیشرفت عملیاتی پروژه‌های بهداشتی و درمانی در حال احداث تاکید کرد: روسای شبکه‌ها با اهتمام بیشتری پیگیر اجرای پروژه ها باشند.

 

مبتلایان روزانه کرونا در آذربایجان غربی بازهم رکورد شکست

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته، ۸۶۹ نفر در استان به کرونا مبتلا و بیش از یک پنجم آنها در مراکز درمانی بستری شدند.

دکتر جواد آقازاده روز دوشنبه افزود: در این مدت ۱۹۴ نفر در مراکز درمانی آذربایجان غربی بستری شدند که بیشترین میزان از اواخر پاییز گذشته تاکنون است.

وی اضافه کرد: ۷۴ نفر از افرادی که طی ۲۴ ساعت گذشته در مراکز درمانی آذربایجان غربی بر اثر ابتلا به کرونا بستری شده اند، مربوط به ارومیه بودند که شیوع قابل توجه بیماری در این شهر را نشان می دهد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی بیان کرد: با اضافه شدن این تعداد، کل بستری های مربوط به سندرم حاد تنفسی در استان به ۷۴۵ نفر رسید.

آقازاده گفت: نزدیک به ۲۰۰ نفر از این تعداد در بخش های مراقبت های ویژه بستری بوده و ۴۰ نفر نیز با استفاده از  دستگاه ونتیلاتور تنفس دارند.

وی از فوت ۶ تن طی ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به کرونا در آذربایجان غربی خبر داد و افزود: کل فوتی های ناشی از کرونا در استان به سه هزار ۸۰۸ تن رسیده است.

تاکنون نزدیک به ۱۲۷ هزار نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده و سه درصد از آنها جان خود را از دست داده اند.

 

تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا در کرمانشاه به ۳۹۳ نفر رسید

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: هم‌اکنون ۳۹۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند که نسبت به روز گذشته ۴۱ نفر افزایش یافته است.

مهدی محمدی روز دوشنبه در گفت و گو افزود: در ۲۴ ساعت گذشته سه نفر بر اثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ در شهرستان اسلام آبادغرب فوت کردند تا مجموع جان باختگان استان به یک هزار و ۵۲۳ نفر برسد.

وی اظهار داشت: در شبانه روز گذشته ۴۰ مورد بیمار مثبت بستری و ۳۱۶ بیمار مثبت سرپایی در سطح استان کرمانشاه شناسایی شدند که نسبت به روز گذشته ۱۳۰ نفر افزایش یافته است.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یادآور شد: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۲ بیمار جدید با علایم کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری و ۷۸ بیمار کووید ۱۹ بعد از بهبودی از مراکز درمانی ترخیص شدند.

پاوه و سرپل‌ذهاب هم قرمز شدند

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد کرونا دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه هم گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز دوشنبه ۱۶ فروردین وضعیت شهرستان‌های پاوه و سرپل‌ذهاب را از لحاظ شیوع کرونا قرمز اعلام کرد.

محمدی افزود: از ۱۴ شهرستان استان کرمانشاه هم اکنون کنگاور، اسلام آبادغرب، پاوه و سرپل ذهاب در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

وی اظهار داشت: شهرستان های گیلانغرب، کرمانشاه و سنقر و کلیایی در وضعیت نارنجی و هرسین، صحنه، ثلاث باباجانی، دالاهو، قصرشیرین، جوانرود و روانسر در وضعیت زرد قرار دارند.

استاندار: پیک چهارم کرونا در کمین کرمانشاه است

استاندار کرمانشاه نیز دو روز پیش گفته بود: از یک ماه پیش هشدار دادیم که کرونای انگلیسی در کمین است و اکنون با توجه به افزایش شهرهای قرمز در استان‌های همجوار، درگیر شدن با پیک چهارم کرونا دور از انتظار نیست.

«هوشنگ بازوند»  افزود: اگر درگیر پیک چهارم کرونا شویم نگرانی‌های جدی به وجود خواهد آمد و هزینه سنگینی پرداخت خواهیم کرد.

او از دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خواست تا نقشه راهش را بازنگری کند و پیش بینی های لازم را در نظر بگیرد.

بازوند افزود: هم اکنون یک هزار و ۵۰۰ تخت برای بستری بیماران کرونایی در استان در نظر گرفته ایم اما با توجه به اینکه ورود به پیک چهارم کرونا دور از انتظار نیست امیدواریم با برنامه ریزی دقیق خسارت های کمتری پرداخت کنیم.

 

۲ بیمار کرونا مثبت در قم جان باختند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به شانزدهم فروردین‌ماه جاری، ۲ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در این استان جان خود را از دست دادند.

محمدرضا قدیر با اشاره به آخرین وضعیت از مبتلایان به کووید ۱۹ در قم، افزود: در ۲۴ ساعت گذشته، ۸۷ بیمار با علائم ابتلا به کرونا در بیمارستان‌های این استان پذیرش شدند.

وی با اشاره به بستری ۸۴ نفر، اضافه کرد: ۴۶ نفر از افرادی که در هفته‌های گذشته بستری شده بودند، ترخیص شدند.

به گفته وی، در حال حاضر ۲۹۰ بیمار در بیمارستان‌های استان قم بستری هستند که حال ۴۶ نفر از آن‌ها وخیم می‌باشد.

قدیر در ادامه بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۱۴۷ تست کرونا انجام شده که ۲۷۳ مورد مثبت بوده است.

 

اسلامشهر نارنجی شد

فرماندار اسلامشهر با بیان اینکه با توجه به کاهش رعایت الزامات بهداشتی و مسافرت های نوروزی وضعیت کرونایی شهرستان از زرد به نارنجی تغییر کرد گفت: اعمال محدودیت های سختگیرانه از جمله تعطیلی برخی صنوف آغاز می‌شود.

مسعود مرسلپور اظهار داشت: شیب صعودی موارد ابتلا، بستری و فوتی های شهرستان در روزهای اخیر به اوج رسیده و هشدار دهنده است.

وی افزود: علاوه بر محدودیت های مربوط به وضعیت نارنجی تصمیمات دیگری نیز در جلسه امروز ستاد کرونا اتخاذ می شود.

مرسلپور افزود: تنها با رعایت حداکثری پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی از سوی مردم روند صعودی ابتلا و بستری کرونایی متوقف می شود و اگر مراعات نکنیم اسلامشهر نیز وارد وضعیت قرمز خواهد شد.

شهرستان اسلامشهر با حدود ٨٠٠ هزار نفر جمعیت در غرب تهران قرار دارد.

 

شمار بستری شدگان کرونا در اسفراین ۲ برابر شد

رییس دانشکده علوم پزشکی اسفراین گفت: شمار بستری شدگان کرونا در بیمارستان امام خمینی ( ره) این شهرستان خراسان شمالی نسبت به هفته گذشته ۲ برابر شده است که این وضعیت نگران کننده است.

دکتر اسحاق ایلدرآبادی روز دوشنبه بدون اشاره به شمار افراد بستری شده در بیمارستان این شهرستان اظهار داشت: با افزایش آمار روزانه مبتلایان به کرونا در اسفراین و ۲ برابر شدن تعداد بیماران بستری در هفته جاری وضعیت کرونایی شهرستان به رنگ نارنجی در آمد.

وی افزود: اکنون ۳۶ درصد از نمونه های بیماران مشکوک به کرونا در اسفراین مثبت می شود و نتیجه بخش زیادی از نمونه رپید تست های کرونا نیز مثبت است.

با انجام رپید تست که به عنوان  تست سریع کرونا نامیده می شود، قطعات پروتئینی اختصاصی ویروس کرونا ردیابی می شود.

رییس دانشکده علوم‌پزشکی اسفراین گفت: بر اساس ارزیابی های انجام شده شمار بیماران بستری و فوتی ها در هفته های آینده افزایش خواهد یافت و قطعا وضعیت کرونایی شهرستان قرمز می شود.

ایلدرآبادی با بیان اینکه بر اساس اطلاعات سامانه ماسک گسترش شهرهای قرمز از غرب کشور به سمت شرق در حال افزایش است، افزود: مسافرت ها و شرکت در مراسمات و تجمع ها مهم ترین عامل موج جدید افزایش مبتلایان است.

وی گفت: در یکی از  گزارش های مراکز بهداشتی اسفراین یک نفر آلوده به ویروس کرونا که از تهران به شهرستان سفر کرده بود ۲۰ نفر را مبتلا کرد.

براساس اطلاعات سامانه ماسک رنگ شهرستان اسفراین از روز دوشنبه به نارنجی تغییر یافته و به همین منظور نشست ستاد مقابله با کرونا برای اعمال محدودیت در شهرستان تشکیل شد.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد.

 

چهار نفر دیگر در استان همدان قربانی کرونا شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت که با فوت چهار بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته مجموع متوفیان قطعی ابتلا به کرونا در این استان از ابتدای اپیدمی این ویروس تاکنون به یک هزار و ۵۸۱ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز دوشنبه اظهار داشت: با شناسایی ۵۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان به ۱۰ هزار و ۹۸۳ رسیده است.

وی بیان کرد: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۸۴۳ مورد بوده است که ۱۵۳ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: در عین حال هم اینک ۱۷ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی. سی. یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۳۴ بیمار وخیم گزارش شده است.

وی درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۸۹، بهار ۶۴۵، تویسرکان ۷۰۲، رزن ۴۸۲، درگزین ۲۰۴، فامنین ۱۹۸ و کبودراهنگ ۶۹8 نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون یک هزار و ۹۹۰ نفر در ملایر، یک هزار و ۲۷۰ نفر در نهاوند و چهارهزار و ۱۱۸ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

درحال حاضر از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، «نهاوند و تویسرکان» در وضعیت قرمز، «همدان، کبودراهنگ، فامنین، رزن، درگزین و ملایر» در شرایط نارنجی و «اسدآباد و بهار» نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 

۹۹۵ بیمار جدید کووید ۱۹ در لرستان شناسایی شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تعداد مبتلایان کرونا در این استان با شناسایی ۹۹۵ بیمار جدید به ۷۹ هزار ۴۸۱ نفر رسید.

مریم کوشکی روز دوشنبه به رسانه ها اعلام کرد: اکنون ۵۱۰ بیمار مشکوک و مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند.

وی با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته ۶ نفر به دلیل کرونا در استان فوت شدند اظهار داشت: تاکنون یک هزار و ۴۰۷ شهروند لرستانی به دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده اند.

کوشکی ادامه داد: تاکنون ۲۶۸ هزار و ۱۵ نمونه تشخیص کرونا به آزمایشگاه ارسال شده که از این مجموع ۲۶۴ هزار و ۲۰۹ مورد پاسخ داده شده و ۱۸۴ هزار و ۷۲۷ مورد منفی بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونای انگلیسی در استان، مراقبت جدی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضروری است.

اکنون شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد، الیگودرز، ازنا، دلفان و سلسله در وضعیت قرمز، دورود در وضعیت نارنجی و  پلدختر، کوهدشت، رومشگان و چگنی نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 

معاون وزیر بهداشت: تزریق واکسن ایرانی کرونا از خردادماه آغاز می‌شود

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: واکسیناسیون عمومی شهروندان با واکسن کرونای تولید داخل از اواخر بهار امسال در کشور آغاز می‌شود.

" قاسم جان بابایی" روز دوشنبه در حاشیه سفر به استان مرکزی و بازدید از بیمارستان امیرالمومنین(ع) اراک افزود: تزریق واکسن کرونا تنها میزان شدت بیماری و مرگ و میر را کاهش می‌دهد و رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم الزامی است.

وی تاکید کرد: اکنون واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان و سالمندان آغاز شده که به تدریج واکسیناسیون افراد پرخطر نیز آغاز می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: اکنون دنیا با یک بیماری ناشناخته مواجه است که متفاوت از ویروس‌های دیگر است.

جان بابایی تصریح کرد: ویروس کرونا در طول یکسال گذشته نه تنها درصد بیماری زایی آن کاهش نیافته بلکه قدرت سرایت پذیری آن نیز بالا رفته است و همچنان میزان مرگ و میر در جهان رو به افزایش است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون دنیا اطلاعات کافی از این ویروس پیدا نکرده است، افزود: تنها حربه مقابله با این بیماری واکسن است که تزریق آن برای عموم مردم زمان بر است اما آیا واکسن همه اهداف را تعیین می‌کند که هنوز مشخص نیست.

این مقام مسئول وزارت بهداشت بیان داشت: پیش‌بینی می‌شود که تزریق واکسن کرونا درصد مرگ و میر را کاهش دهد اما اینکه واکسن همه مشکلات را کاهش دهد امری نامعلوم است.

جان بابایی ضمن تاکید بر اینکه بیماران کرونایی به صورت فزاینده‌ای در حال افزایش است، گفت: کرونای انگلیسی در دنیا نگرانی ایجاد کرده و این ویروس جهش یافته در تمام دنیا انتشار یافته است.

معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به وضعیت بیمارستان امیرالمومنین( ع) اراک نیز گفت:  از یک هفته اخیر روند بیماری روبه افزایش است و البته استان مرکزی و خود شهر اراک دو هفته اول فروردین و دو هفته آخر سال ۹۹ شرایط پایداری داشت.

 جان بابایی بیان داشت: در این بازه زمانی تعداد بیماران بستری در کل استان کمتر از ۶۰ درصد بود که اکنون تعداد بستری‌ها به مرز سه برابر رسیده است.

وی ادامه داد: درطول یک هفته اخیر مراجعه بیماران سرپایی به غیر از مطب‌ها به بیمارستان‌ها سه برابر افزایش یافته است. 

جان بابایی اظهار داشت: ۸۰ درصد بیماران بستری در بخش کرونا تستشان مثبت است و بالای ۶۰ درصد بیماران سرپایی هم نتیجه تستشان مثبت است و این مهم نشان می‌دهد که میزان آلودگی بالا است.

وی عنوان کرد: بیماری روند روبه افزایشی دارد و مشخص نیست قله این موج چه زمانی است و این مهم بسته به تصمیمات و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم است.

جان بابایی یادآور شد: تعداد تخت‌های بیمارستانی در همه جای دنیا محدود است اما زمانی که موج بیماری فراگیر شود باید اقدامی کرد که بر اساس نیاز ظرفیت  بیمار را پذیرش کنیم.

 وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی اراک در مقابله با این بیماری کارنامه قابل قبولی داشته است، گفت: اکنون کادر درمان مسلط هستند با گذشت یک سال از بیماری با انرژی قبلی به مردم خدمت می کنند اما باید بر این امر واقف باشیم که تعداد تخت ها محدود است  و مردم باید در این شرایط در خانه بمانند.

وی تاکید کرد: امید است منع ترددها  تاثیرگذار باشد اما باید این موج را خیلی جدی‌تر از موج های قبلی ببینیم تا شاهد روند روبه کاهش باشیم اکنون در استان مرکزی وضعیت شیوع رو به افزیش است.

وی توضیح داد: تلاش می‌شود یک مرکز سوختگی که سازمان انرژی اتمی ساخت آن را در استان مرکزی تقبل کرده و وزارت بهداشت بایدآن را بهره‌برداری کند، تا یک هفته دیگر تجهیزات لازم را دریافت کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز گفت: سفر معاون درمان وزیر بهداشت و درمان به استان مرکزی باعث انتقال تجربه از نقاط مختلف کشور بود که بدون شک با به‌کار بردن این تجربیات، فرآیند مدیریت موج چهارم کرونا در استان مرکزی تسهیل خواهد شد.

دکتر محمد جمالیان افزود: معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به تامین تجهیزات مورد نیاز، تجهیز بیمارستان امیرکبیر اراک به عنوان مرکز دوم درمان بیماران کرونایی و بهره‌برداری هر چه سریعتر از بیمارستان سوختگی برای استفاده بیماران کرونایی قول مساعد دادند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.