در حال حاضر ۳۲ شهرستان قرمز و ۸۵ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت "از" و "به" شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است. همچنین ۲۷۲ شهرستان در وضعیت زرد و ۵۹ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۴ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۶۲ هزار و ۷۵۹ نفر در کشور رسید.

سیما سادات لاری اعلام کرد: از چهارشنبه دیروز تا امروز پنجشنبه ۱۲ فروردین و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۷۵۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۳۷۱ نفر از آنها بستری شدند.

وی افزود: مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۸۹۷ هزار و ۳۱۴ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۴ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۲ هزار و ۷۵۹ نفر رسید.

لاری ادامه داد: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۶۲۶ هزار و ۱۴۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند.

وی گفت: سه هزار و ۹۸۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت تاکنون ۱۲ میلیون و ۸۹۳ هزار و ۳۱۷ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری گفت: در حال حاضر ۳۲ شهرستان قرمز و ۸۵ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت "از" و "به" شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است.

وی اظهار داشت: همچنین ۲۷۲ شهرستان در وضعیت زرد و ۵۹ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

 

دوازدهم فروردین‌ماه و مهمترین خبرهای کرونایی استانها

بی‌توجهی برخی شهروندان به هشدارهای ستادهای مقابله با کرونا در استان‌های مختلف و سفر در ایام نوروز بدون رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به روند شیوع این ویروس در روزهای پایانی نوروز ۱۴۰۰ شتاب بخشیده است.

خبرهای دریافتی از استان‌های کشور حاکی از افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در هفته دوم فروردین‌ماه ۱۴۰۰ نسبت به هفته نخست است که برخی سفرهای نوروزی و بی‌توجهی به شیوه‌نامه‌های بهداشتی را عامل این شرایط می‌دانند.

هرچند تلاش مسوولان برای ورود واکسن کرونا به کشور و تزریق آن به گروه‌های مختلف مردمی ادامه دارد و امروز پنجمین محموله واکسن روسی «اسپوتنیک وی» شامل ۱۰۰ هزار دوز به ایران ارسال شد اما کارشناسان لازمه پیشگیری از ابتلا به کرونا را رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌دانند که باید از سوی همه مردم مورد توجه قرار گیرد.

بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی و افزایش دید و بازدیدها و سفرهای نوروزی باعث شده تا ۱۲ فروردین‌ماه شمار مبتلایان جدید به ویروس کرونا به حدود ۱۲ هزار نفر در کشور برسد.

بسیاری از کارشناسان سیزدهمین فروردین‌ماه روز طبیعت را زنگ خطری برای افزایش روند شیوع ویروس کرونا و تعداد مبتلایان می‌دانند و معتقدند در صورت رعایت نشدن محدودیت‌های اعمال شده در تردد و برگزاری دورهمی‌ها، شرایط شیوع کرونا در روزهای آینده سخت‌تر خواهد بود.

با هدف پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا در کشور، مسوولان ستادهای مقابله با کرونا در نقاط مختلف از شهروندان خواسته‌اند روز طبیعت در خانه بمانند و به سلامت خود و سایر هموطنان کمک کنند و محدودیت‌هایی نیز در این زمینه اعمال شده است.

از طرفی نیز گفته شده است ورود به بوستان‌ها، پارک‌ها، تفرجگاه‌ها و جنگل‌ها در روز طبیعت ممنوع است و با متخلفان برابر قانون برخورد می‌شود.

 

وضعیت کرونا در استانها

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز تعداد بیماران بدحال کرونایی در این استان را ۴۷۳ نفر اعلام کرد که تحت مراقبت پزشکی و درمانی قرار دارند.

به گفته دکتر محمد فتحی، ۶۰ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان‌های استان البرز پذیرش و تحت درمان قرار گرفتند و شمار بستری شدگان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۳۴ هزار و هشت نفر رسیده است.

وی ادامه داد: با مرگ سه بیمار دیگر کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته شمار جانباختگان این بیماری در استان به ۲ هزارو۸۸۳ نفر رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز به مردم هشدار داد که با توجه به افزایش شمار مبتلایان به کووید ۱۹ طی روزهای اخیر از سفرهای غیر ضروری اجتناب کنند.

در اراک نیز براساس آنچه فرماندار این شهرستان اعلام کرده، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در چهار روز اخیر نسبت به روزهای پایانی سال گذشته ۷۰ درصد افزایش یافته و این موضوع نگران کننده است.

به گفته فرماندار اراک، این شهرستان از سه روز گذشته به وضعیت نارنجی کرونا رسیده و در صورت توجه نکردن مردم به پروتکل‌های بهداشتی این رنگ نیز به قرمز می‌رسد.

حسین بختیاری افزود: تلاش‌ها و زحمات زیادی برای ثبات وضعیت این بیماری و رسیدن به رنگ زرد صورت گرفته بود اما، عادی انگاری مردم در مقابل این ویروس در روزهای پایانی سال، خریدهای نوروزی و دید و بازدیدهای نوروزی و دورهمی‌های مختلف موجب تغییر رنگ شهر اراک شده است.

وی ادامه داد: آیین ۱۳ بدر و روز طبیعت در پیش است و توجه نکردن به پروتکل‌های بهداشتی در این روز می‌تواند بحران‌ را در روزهای آتی فراهم سازد.

براساس آخرین اطلاعات منتشر شده از تعداد مبتلایان به کرونا در اصفهان، شمار بستری‌شدگان مبتلا به کووید۱۹ در این استان به غیر از شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل به ۸۷۸ نفر رسیده است.

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در یک روز اخیر سه هزار و ۵۰۲ نمونه گیری ویروس کرونا انجام شده و یک هزار و ۳۵۷ نفر دیگر در استان به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند.

در هرمزگان نیز شمار بستری‌های کرونا در یک هفته اخیر افزایش چشمگیری داشته است؛ به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، شمار بستری های کرونا در هرمزگان در یک هفته اخیر نسبت به هفته قبل بیش از ۱۵۰ درصد رشد داشته و متاسفانه بیشتر مبتلایان نیز از نوع کرونای جهش یافته هستند.

دکتر حسین فرشیدی افزود: کرونای جهش یافته بسیار کشنده تر از کرونای معمولی است و سن ابتلا نیز در این نوع کرونا کمتر می باشد و افراد مبتلا سریعا علامت دار شده و ریه هایشان درگیر می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به روند صعودی ابتلا به کرونا در هرمزگان، در مدت ۴۸ ساعت گذشته ۲ بخش کووید با ظرفیت ۲۰ تخت در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس راه‌اندازی شده و متاسفانه با توجه به شرایط موجود ، استان به ویژه بندرعباس در وضعیت هشدار قرمز کرونایی قرار دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در صورت بی توجهی مردم نسبت به پرهیز از برگزاری تجمع ها در روز طبیعت، به طور یقین باید در انتظار روزهای سخت کرونایی و افزایش هر چه بیشتر موارد ابتلا و فوت شماری از مردم و عزیزانمان باشیم.

همچنین در استان فارس تعداد مبتلایان به کرونا در هفته گذشته روند افزایشی داشته و باعث شده تعدادی از شهرستان‌های این استان در وضعیت نارنجی و قرمز قرار گیرند.

به گفته جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا، هم‌اینک از ۳۶ شهرستان استان فارس، سه شهرستان زرین دشت، ارسنجان و داراب در وضعیت قرمز و ۶ شهرستان شیراز، مرودشت، ممسنی، سپیدان، کازرون و جهرم در وضعیت نارنجی قرار دارند.

عبدالرضا قاسمپور افزود: خروج خودروهای بومی از شیراز وسایر شهرستان‌های قرمز و نارنجی استان و همچنین ورود خودروهای غیر بومی به شیراز و شهرستان‌های قرمز و نارنجی ممنوع است و خودروهای متخلف با جریمه‌های ۵۰۰ هزار تومانی و یک میلیون تومانی روبرو خواهند شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان نیز اعلام کرده است در روز طبیعت(سیزده بدر)، تجمع و حضور در پارک و بوستان‌های شهرهای نارنجی و قرمز استان ممنوع است و از این کار ممانعت خواهد شد.

همچنین مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفته است در اجرای محدودیت‌های کرونایی همه بوستان‌ها و پارک‌های جنگلی این استان در ۱۳ فروردین تعطیل و هیچ نوع خدماتی در آنها ارایه نمی‌شود.

استاندار ایلام و رییس ستاد استانی مبارزه با کرونا هم هرگونه دورهمی و تجمع در روز طبیعت ( ۱۳ بدر) در بوستان‌ها و فضای سبز این استان را ممنوع اعلام کرده است.

از طرفی رییس پلیس کرمانشاه از تعطیلی همه تفرجگاه‌ها و اماکن گردشگری و تفریحی در روز طبیعت (۱۳ فروردین) خبر داده و بیان کرده است این تعطیلی به منظور پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا اعمال می‌شود.

همچنین به گفته جانشین رییس ستاد استانی مقابله با کرونا در گیلان، تجمع و گردهمایی درشهرهای قرمز و نارنجی این استان در روز طبیعت ممنوع است؛ در شهرهای زرد و آبی، ممنوعیتی جهت حضور مردم در تفرجگاه ها و پارک ها وجود ندارد اما تاکید می‌شود مردم رعایت پروتکل های بهداشتی و اصول فاصله گذاری اجتماعی را همچنان به طور جدی مورد توجه قرار دهند.

براساس خبر منتشر شده به نقل از رییس پلیس راهنمایی و رانندگی کیش، طبق مصوبات ستاد مقابله با کرونا تردد و حضور در سواحل این جزیره در روز ۱۳ فروردین ممنوع است و تجمع و توقف وسایل نقلیه، دورهمی افراد در سواحل، پارک‌ها و جنگل‌ها، تفرجگاه‌ها ممنوع خواهد بود.

اداره‌کل حفاظت از محیط زیست استان لرستان نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرده، ورود مردم به مناطق تحت مدیریت این اداره‌کل مانند پناهگاه‌های حیات وحش، مناطق حفاظت شده و آثار طبیعی ملی در روز ۱۳ فروردین(روز طبیعت) ممنوع است.

از اردبیل نیز خبر رسیده شیوع کرونا در این استان پس از حدود سه ماه شرایط پایدار، در روزهای اخیر اوج گرفته است به طوری که طی شبانه‌روز گذشته علاوه قرار گرفتن هفت شهرستان این استان در وضعیت زرد، تعداد مبتلایان بستری نیز با سرعت زیاد در حال افزایش است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز بیان کرده است مسافرت در افزایش شهرهای با وضعیت رنگ قرمز و نارنجی به سرعت اثرخود را نشان‌نمی دهد و این امر حداقل دو هفته زمان می برد.

دکتر آبتین حیدرزاده گفت: قطعا مسافرت ها در افزایش بیماران مبتلا به بیماری کووید ١٩ موثر خواهد بود اما نه به این سرعت که امروز رفته رفته نتایج آن مشاهده شود و ظرف شش و  هفت روز و حداکثر سه تا چهار هفته آینده محسوس و ملموس خواهد بود.

غربالگری از مسافران خارجی در فرودگاه‌های بین‌المللی کشور نیز ادامه دارد؛ در همین زمینه رییس جمعیت هلال احمر شهرستان ری با بیان اینکه طرح غربالگری نوروزی مسافران فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) در برابر ویروس کرونا از ۲۸ اسفندماه سال گذشته آغاز شده‌است، گفته است تاکنون ٢٥ هزار و ٣٨١ نفر از مسافران ورودی به کشور در این طرح شرکت کرده‌اند.

اقامه نماز جمعه نیز در شهرهای دارای وضعیت قرمز و نارنجی شیوع کرونا لغو شده است؛ براساس اعلام شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان تهران، نماز جمعه این هفته (۱۳ فروردین) در شهرری، باقرشهر، خاورشهر، حسن آباد، قیامدشت، قلعه نو، کن، لواسانات، رودبارقصران، دماوند، آبسرد، رودهن، شهریار، اندیشه، وحیدیه، صباشهر و باغستان به دلیل نارنجی شدن وضعیت کرونا برگزار نمی‌شود.

 

۲۸۷ مبتلای جدید به کرونا در استان کرمانشاه شناسایی شد

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: ۴۲ بیمار بستری و ۲۴۵ نفر سرپایی مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز گذشته ۸۸ نفر افزایش داشته است.

«مهدی محمدی» روز پنجشنبه افزود: با فوت ۲ نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته در استان براثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹، تعداد جانباختگان کرمانشاه به یک هزار و ۵۱۶ نفر رسید.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون ۲۶۹ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند که این تعداد نسبت به روز گذشته ۱۳ نفر افزایش یافته است.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۵۸ مورد بیمار با علایم کووید ۱۹ بستری و ۲۵ نفر هم پس از بهبودی از مراکز درمانی استان ترخیص شدند.

سه شهرستان دیگر استان کرمانشاه نارنجی شد

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد کرونا دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه گفت: بنا بر اعلام وزارت بهداشت، وضعیت شهرستان‌های سرپل‌ذهاب، سنقر و کلیایی و کنگاور هم از نظر میزان شیوع ویروس کرونا نارنجی شد.

محمدی یادآور شد: براساس رنگ بندی جدید، شهرستان‌ها اسلام‌آباغرب قرمز و شهرستان‌های گیلانغرب، کرمانشاه، سرپل ذهاب، سنقر و کلیایی و کنگاور در وضعیت نارنجی قرار دارند.

وی تاکید کرد: شهرستان های پاوه، هرسین،  صحنه،  ثلاث باباجانی، دالاهو،  قصرشیرین، جوانرود و روانسر در وضعیت زرد قرار دارند.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۱۴ شهرستان و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.

با توجه به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، ورود پلاک های غیربومی و خروج پلاک های بومی از شهرهای گروه قرمز و نارنجی ممنوع است. در شهرهای گروه قرمز و نارنجی و زرد و آبی محدودیت تردد شبانه خودروها از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح ادامه دارد.

محدودیت‌های جدید کرونایی

ستاد کرونای استان کرمانشاه نیز در اطلاعیه ای اعلام کرد: با توجه به وضعیت استان، تمام بوستان ها، مراکز تفریحی و تفرجگاه‌های استان در روز طبیعت یا سیزده بدر تعطیل است.

تعطیلی استخرها و باشگاه‌های ورزشی و بازارچه جوانرود تا روز شنبه ۱۴ فروردین از دیگر تصممیات ستاد کرونای استان کرمانشاه است.

براساس اعلام ستاد ملی کرونا، در وضعیت نارنجی یا پرخطر هم سطح شغلی سه و چهار تعطیل است و در وضعیت قرمز یا خیلی پرخطر نیز همه مشاغل به جز موارد ضروری سطح یک تعطیل خواهد بود. در وضعیت زرد یا خطر متوسط فقط سطح شغلی چهار تعطیل خواهد بود.

 

۴۱ نفر دیگر در استان همدان به کرونا مبتلا شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت که با شناسایی ۴۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان به ۱۰ هزار و ۸۳۰ رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز پنجشنبه اظهار داشت: آمار روزانه مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان در دوازدهمین روز از نوروز ۱۴۰۰ به صفر رسید به نحوی که ۲۴ ساعت گذشته تاکنون هیچ مورد فوتی بر اثر کرونا گزارش و ثبت نشده است.

وی بیان کرد: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۴۴۰ مورد بوده است که ۷۶  نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: در عین حال هم اینک ۶  بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی. سی. یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۲۶ بیمار وخیم گزارش شده است.

وی درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۸۸، بهار ۶۳۴، تویسرکان ۶۸۹، رزن ۴۷۶، درگزین ۲۰۳، فامنین ۱۹۶ و کبودراهنگ ۶۹۴ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون یک هزار و ۹۵۸ نفر در ملایر، یک هزار و ۲۳۰ نفر در نهاوند و چهارهزار و ۷۹ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

براساس آخرین رنگ بندی اعلام شده، ۹ شهرستان استان همدان در وضعیت زرد و شهرستان نهاوند در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

 

آمار مبتلایان به کرونا در خرمشهر سه رقمی شد

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: با شناسایی ۱۳۰ بیمار کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته در خرمشهر آمار مبتلایان به کرونا در این شهرستان سه رقمی شد.

شکراله سلمان‌زاده پنجشنبه اظهار داشت:  ۴۲۶ نمونه پی سی آر در شبانه روز گذشته در شهرستان‌های جنوب غرب خوزستان گرفته شد که تعداد ۲۴۳ مورد جدید مثبت کرونا شناسایی شد و ازاین تعداد ۸۲ بیمار در آبادان، ۱۳۰ بیمار از خرمشهر و ۳۱ بیمار در شادگان ، مثبت قطعی ابتلا به کووید ۱۹ ثبت شده اند.

وی افزود: از ۲۴۳ مورد مثبت جدید ۲۱۴ نفر ( آبادان ۶۱ بیمار، خرمشهر ۱۲۳ بیمار و شادگان ۳۰ بیمار) به صورت سرپایی درمان شدند و در این مدت ۵۳ بیمار به علائم حاد تنفسی در بیمارستان بستری و ۳۴ نفر نیز پس از بهبود مرخص شدند.

سلمان‌زاده گفت: متاسفانه چهار نفر (۲ نفر در آبادان، یک نفر خرمشهر  و شادگان نیز یک نفر)  به دلیل ابتلا به کرونا فوت کردند و  در حال حاضر ۲۲۰ بیمار در پنج بیمارستان آبادان، خرمشهر و شادگان بستری هستند.

سلمان‌زاده اجرای دستورالعمل های پیشگیرانه، استفاده درست از ماسک، حفظ فاصله فیزیکی در اجتماع، خودداری از تجمع در مکان‌های شلوغ و بدون تهویه مناسب را مورد تاکید قرار داد و افزود: در صورتی که خطر ناشی از نوع جهش یافته ویروس کرونا دست کم گرفته شود خطر بزرگی در کمین مردم شهرهای آبادان ، خرمشهر و شادگان است.

به منظور پیشگیری از انتقال بیماری کرونا تمامی ورودی‌ بوستان‌های شهر خرمشهر در روز طبیعت از سوی شهرداری به روی عموم بسته و تعطیل اعلام شد.

شهرداری از مردم خرمشهری تقاضا کرد از حضور، تجمع و برپایی چادر در بوستان‌های سطح شهر خودداری کنند.

در حال حاضر ۱۱ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز و هفت شهرستان نارنجی هستند.

۶۰۷ هزار نفر از خدمات ۳۰مرکز شهری، ۱۸مرکز روستایی، ۱۳۲ خانه بهداشت و ۱۲ پایگاه سلامت در شهرستان‌های زیرمجموعه دانشکده علوم پزشکی آبادان شامل آبادان، خرمشهر و شادگان بهره‌مند هستند.

 

۷۰ بیمار کرونایی جدید در خراسان جنوبی شناسایی شدند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ۷۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان خراسان جنوبی شناسایی شدند که از این تعداد ۳۲ نفر مربوط به شهرستان بیرجند است.

کامبیز مهدی‌زاده روز پنجشنبه اظهار داشت: ۲۰۱ آزمایش مولکولی (PCR) تشخیص کرونا در ۲۴ ساعت گذشته انجام شد که در نتیجه ۷۰ بیمار جدید کرونایی در استان شناسایی شدند.

وی اظهار داشت: از این تعداد ۱۱ بیمار بستری هستند و ۵۹ نفر نیز به صورت سرپایی آزمایش دادند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ۳۲ نفر از بیماران جدید شناسایی شده مربوط به شهرستان بیرجند، ۲۱ نفر شهرستان سربیشه، هفت نفر شهرستان قاینات، سه نفر شهرستان فردوس، ۲ نفر شهرستان درمیان، ۲ نفر شهرستان زیرکوه، ۲ نفر شهرستان نهبندان و یک نفر در شهرستان طبس است.

وی افزود: در حال حاضر ۱۵۵ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که از این تعداد ۵۸ نفر مبتلا به کرونا بوده‌اند و ۱۰ نفر از این بیماران کرونایی در بخش‌های آی. سی. یو نگهداری می‌شوند.

مهدی‌زاده تعداد بیماران بدحال در آی. سی. یو را ۲ نفر اعلام کرد و گفت: در شبانه‌روز گذشته فوت جدید ناشی از کرونا در خراسان جنوبی ثبت نشد و مجموع فوتی‌های کرونا در استان ۷۶۸ نفر است.

روند شناسایی بیماران مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی طی روزهای اخیر صعودی شده و بیشترین موارد مثبت جدید مربوط به شهرستان بیرجند بوده است. 

براساس رنگ‌بندی جدید شهرستان‌های استان خراسان جنوبی که روز چهارشنبه (۱۱ فروردین) اعلام شد، شهرستان بیرجند در وضعیت نارنجی (پرخطر) قرار گرفت و سربیشه نیز زرد رنگ شد.

در حال حاضر ۹ شهرستان استان شامل طبس، نهبندان، قاینات، سرایان، بشرویه، درمیان، فردوس، زیرکوه و سربیشه در وضعیت زرد (خطر متوسط)، شهرستان خوسف در وضعیت آبی (کم خطر) و بیرجند هم در وضعیت نارنجی است.

آمارها نشان از افزایش موارد کرونا مثبت سرپایی و بستری در خراسان جنوبی به ویژه شهرستان بیرجند دارد به طوری که موارد بستری نسبت به روز اول فروردین ماه ۳۸ درصد افزایش پیدا کرده که این افزایش در موارد بستری ۷۳ درصد بوده است.

اولین مورد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی اوایل اسفند ۹۸ در پی همه‌گیری جهانی ویروس کرونا اعلام شد و پس از گذر خیزهای اول و دوم بیماری در فروردین و تیر ۹۹، روند بیماری بار دیگر در مهر سال گذشته صعودی شد که این روند تا آبان و آذر ماه ادامه یافت به طوری که آمار مبتلایان روزانه (۲۴ ساعت) سه رقمی و فوتی‌های کرونا در این استان دورقمی شد.

به دنبال اجرای محدودیت‌های جامع از اول آذر پارسال و همراهی مردم و اصناف به تدریج موارد ابتلا به کرونا، بیماران مراجعه کننده به بیمارستان‌ها، تست‌های مثبت، موارد بستری و فوتی در خراسان جنوبی کاهش یافت و این استان پیک سوم کرونا را پشت سر گذاشت.

 

۷۴۰ مبتلای جدید به کرونا در لرستان شناسایی شد

معاون بهداشتی و دبیر ستاد مبارزه با بیماری کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: از روز گذشته تا امروز ۱۲ فروردین ماه و براساس معیارهای قطعی تشخیصی ۷۴۰ مبتلای جدید به کرونا در استان شناسایی شده است.

مریم کوشکی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران درباره آخرین اطلاعات و آمار مربوط به کرونا در لرستان اظهار داشت: متاسفانه در این مدت سه نفر از مبتلایان به کرونا در استان جان باختند.

وی تصریح کرد: اکنون آمار مبتلایان قطعی به کرونا در لرستان ۷۶ هزار و ۴۲۰ نفر است که متاسفانه از ابتدای شیوع کرونا در استان تاکنون، آمار جانباختگان نیز به یک هزار و ۳۸۸ نفر رسیده است.

وی بیان کرد: همچنین بیش از ۳۰۰ نفر که یا کرونای آنان تایید شده یا مشکوک بوده در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس انگلیسی، مراقبت جدی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضروری است.

اکنون شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد، الیگودرز و ازنا در وضعیت قرمز، دورود، دلفان و سلسله در وضعیت نارنجی و  پلدختر، کوهدشت، رومشگان و چگنی نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 

وضعیت شیراز و ۵ شهر فارس نارنجی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با اشاره به اعلام وضعیت نارنجی برای شیراز و پنج شهرستان دیگر استان فارس گفت: در حال حاضر هیچ شهری در استان فارس وضعیت عادی ندارد و لازم است در شرایط کنونی، روز طبیعت در خانه، به دور از مهمانی های خانوادگی سپری شود.

دکتر مهرزاد لطفی روز پنج‌شنبه با اعلام این تغییر وضعیت شهرها در استان فارس افزود: هم اکنون سه شهرستان داراب، زرین دشت و ارسنجان در وضعیت قرمز، شهرهای شیراز، مرودشت، سپیدان، کازرون، ممسنی و جهرم در وضعیت نارنجی و دیگر شهرها نیز در وضعیت زرد هستند.

او با اعلام هشدار نسبت به وضعیت کنونی و بالا رفتن آمار ابتلا و موارد بستری در بیمارستان های استان گفت: هم اکنون بیش از ۸۰۰ بیمار مثبت قطعی و مشکوک دارای علایم کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد ۱۳۵ بیمار نیز با وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

لطفی از افزایش ۵۰ درصدی پذیرش بیماران در بیمارستان های مرجع کووید ۱۹ طی روزهای اخیر خبر داد و اظهار کرد: موج چهارم بیماری نیز مانند موج های پیشین است؛ با این تفاوت که اکنون با گونه های جدید بیماری، مانند گونه انگلیسی نیز مواجهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: ظرفیت بیمارستان حضرت علی اصغر(ع) متاسفانه تکمیل شده و بیمارستان شهید دکتر فقیهی نیز دارای چنین شرایطی است که در همین راستا بار دیگر بخش هایی از بیمارستان شهید دکتر چمران را به ظرفیت تخت های کووید ۱۹ افزوده ایم و در حال آماده سازی دوباره بیمارستان پشتیبان نیز هستیم؛ به بیمارستان های قطب شهرستان ها برای آمادگی فراخوان شده اند و به بیمارستان های خصوصی و خیریه شیراز نیز اعلام آمادگی شده است.

او با اشاره به وضعیت رنگبندی شهرهای استان و خطری که برای سلامت عمومی وجود دارد تاکید کرد: به دلیل وضعیت کنونی، حضور در مکان های شلوغ و پارک ها ممنوع است و علاوه بر هماهنگی های انجام شده با استاندار فارس و نیروهای انتظامی، از مردم می خواهیم در روز طبیعت ضمن حضور در منزل، از شرکت در دورهمی های خانوادگی و یا حضور در پارک ها و مکان های شلوغ خودداری کنند تا بتوانیم بحران کنونی را پشت سر بگذاریم.

 

۲۵۹ ابتلای جدید کرونا در ایلام ثبت شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ۲۵۹ ابتلای جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان شناسایی شد و مجموع مبتلایان به ۲۸ هزار و ۴۴۴ نفر افزایش یافت.

دکتر محمد کریمیان روز پنجشنبه اظهار داشت: یک فوتی ناشی از کرونا نیز در ۲۴ ساعت گذشته در استان ثبت شده و تعداد فوتی ها تاکنون ۶۷۵ نفر است.

وی افزود: دهلران و آبدانان در وضعیت قرمز، ایلام، دره شهر و چرداول در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان ها در وضعیت زرد کرونا قرار دارند.

دکتر کریمیان ادامه داد: ۳۰ مورد جدید ناشی کرونا در استان بستری شدند و تعداد بستری های موجود در مراکز درمانی به ۱۲۷ نفر افزایش یافت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه تعداد بهبودیافتگان در استان ۲۵ هزار و ۹۴۳ نفر است،گفت: از بستری های جدید هفت نفر مربوط به ایلام، هفت نفر آبدانان، ۶ نفر ایوان، ۶ نفر چرداول، ۲ نفر دهلران، یک نفر  سیروان و یک نفر مربوط به بدره است.

وی یادآور شد: از مجموع ۲۵۹ ابتلای جدید، ۴۵ مورد مربوط به ایلام، ۱۳ مورد ایوان، ۲۵ مورد چرداول، ۶۸ مورد آبدانان، ۲۶ مورد دره‌شهر، ۱۹ مورد دهلران، ۳۹ مورد بدره، چهار مورد ملکشاهی، ۱۴ مورد سیروان، چهار مورد هلیلان، یک مورد مهران و یک مورد چوار است.

دکتر کریمیان تصریح کرد: بیشترین موارد مثبت جدید مربوط به شهرستان آبدانان با ۶۸ ابتلاست.

 

۲۶۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان مرکزی ثبت شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: بر اساس آخرین نتایج قطعی آزمایشگاهی در این استان ۲۶۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا شبانه روز اخیر شناسایی شده و در سامانه بهداشت و درمان به ثبت رسیده است.

دکتر سید «محمد جمالیان» روز پنجشنبه افزود:  ۲۲ نفر از این بیماران به خاطر نیاز به مراقبت بیشتر در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند.

وی بیان کرد: ۲۳۹ بیمار جدید شناسایی شده نیز به‌صورت سرپایی خدمات درمانی گرفته‌اند و باید تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: شمار بیماران کرونایی استان مرکزی تاکنون به ۳۹ هزار و ۹۰۰ نفر رسیده است.

 دکتر جمالیان با بیان اینکه مورد فوتی در اثر ابتلا به ویروس کرونا شبانه روز اخیر در استان مرکزی گزارش نشده است ، افزود: تاکنون یک‌هزار و ۵۱۱ نفر در این استان بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ جان باخته‌اند.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه پارسال آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.

 

۴۷۳ بیمار کووید ۱۹ البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که ۴۷۳ بیمار بدحال کووید ۱۹ البرز تحت مراقبت پزشکی و درمانی قرار دارند.

دکتر محمد فتحی روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: ۶۰ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان البرز پذیرش و تحت درمان قرار گرفتند و شمار بستری شدگان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۳۴ هزار و هشت نفر رسیده است.

وی بیان داشت : با مرگ سه بیمار دیگر کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته شمار جانباختگان این بیماری در استان به ۲ هزارو۸۸۳ نفر رسید.

فتحی گفت : ۳۰ هزارو ۶۴۹ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در البرز بهبود یافته اند.

دانشگاه علوم پزشکی استان البرز به مردم هشدار دارد که با توجه به افزایش شمار مبتلایان به کووید ۱۹ طی روزهای اخیر از سفرهای غیر ضروری اجتناب کنند.

همچنین رعایت فاصله اجتماعی ، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده مهمترین توصیه پزشکان برای پیشگیری از ابتلا به کرونا است.

پنج شهرستان تابعه استان البرز در وضعیت نارنجی و ۲ شهرستان زرد کرونایی هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
6 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.