طبق توضیحات سخنگوی وزارت بهداشت در روز ششم فروردین 1400، در حال حاضر ۱۷ شهرستان قرمز و ۴۲ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۸۳۸ هزار و ۸۰۳ نفر در ایران به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۸۱ نفر دیگر از بیماران مبتلا به این ویروس در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶۲ هزار و ۲۲۳ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز جمعه با تشریح آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در کشور اظهارداشت: بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی از روز گذشته تا امروز (ششم فروردین ۱۴۰۰)، هفت هزار و ۹۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده که ۹۶۵ نفر از آنها بستری شدند و براین اساس،  مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۸۳۸ هزار و ۸۰۳ نفر رسید.

وی ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته ۸۱ بیمار کووید۱۹ متاسفانه جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری هم به ۶۲ هزار و ۲۲۳ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت یادآور شد: تاکنون یک میلیون و ۵۷۷ هزار و  ۴۰۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند. سه هزار و ۹۰۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

لاری افزود: ۱۲ میلیون و ۴۸۱ هزار و ۹۱۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ هم تاکنون در کشور انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۷ شهرستان قرمز و ۴۲ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از»  و «به»  شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است.

 

رستوران‌ها خطرناک‌ترین محل عمومی انتقال کرونا

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین اظهار داشت: بر اساس مطالعات معتبر بین‌المللی، رستوران‌ها خطرناک‌ترین محل عمومی انتقال ویروس کووید ۱۹ هستند.

لاری ادامه داد: طبق گزارش‌ها همزمان با افزایش سفرهای نوروزی در کشور، شاهد کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برخی رستوران‌ها و مراکز تهیه و طبخ غذا به خصوص در شهرهای مسافرپذیر هستیم.

وی به هموطنان به خصوص مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای توصیه کرد که تا حد امکان به رستوران نروند و سعی کنند غذا از مراکزی که طبخ بیرون بر دارند، تهیه کنند.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: هموطنان می‌توانند هر گونه تخلف در رعایت پروتکل‌های بهداشتی در رستوران‌ها را از طریق سامانه تلفنی ۱۹۰ جهت انجام پیگیری‌های بعدی توسط کارشناسان گزارش کنند.

 

۶ فروردین و مهمترین اخبار کرونایی استان ها

روند افزایشی آمار بستری‌شدگان بیماران کووید ۱۹ در حالی است که مقام های مسئول امور بهداشت و درمان از گسترش ویروس جهش یافته کرونا و خستگی کادر درمان در کشور ابراز نگرانی می‌کنند.

نگرانی‌ها از گسترش ویروس کرونا و افزایش شمار بیماران مبتلا به این ویروس در حالی است که به اعتقاد کارشناسان امور بهداشت و درمان ، اثرات مسافرت‌ها و دید و بازدیدهایی که در تعطیلات نوروزی انجام می‌شود، در دو تا چهار هفته آینده خود را نشان خواهد داد.

برغم همه هشدارها، توصیه ها و پیام های هشدارآمیز کادر درمان ، ستاد مدیریت کرونا و حتی دستگاه های امنیتی و قضایی مبنی بر ضرورت پرهیز از تجمع ها و دورهمی ها اما برخی مردم و شهروندان بی توجه به این توصیه ها و با عادی انگاری و سبک شمردن، عامل اصلی در روند افزایشی و جولان این ویروس مرگبار در برخی از مناطق کشور می شوند.

سفرها و دید و بازدیدهای نوروزی در استان کرمانشاه، آمار بیماران بستری کرونا را حدود ۵۰ درصد افزایش داده است؛ رشد تعداد مبتلایان جدید هم آنقدر زیاد شده که مسوولان بهداشتی استان را نگران کرده است.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در این باره گفت: آمارها و تست های انجام شده از بیماران سرپایی نشان می دهد که تعداد افراد مبتلا در میان افراد تست شده، سه برابر شده است.

محمود رضا مرادی افزود: هر چقدر که تعداد بیماران سرپایی مثبت بیشتر شود مدتی بعد خود را در افزایش بستری بیمارستان‌ها نشان می دهد.

به گفته او،  همه اینها نگران کننده است و می تواند نشانگر شروع احتمالی یک پیک جدید باشد.

از استان قزوین نیز خبر رسیده که همزمان با افزایش ۲۰ درصدی آمار بستریان مبتلا به کرونا دراین  استان، زنگ خطر شیوع موج چهارم کرونا در استان قزوین به صدا درآمد.

در تازه ترین گزارش ستاد مقابله و پیشگیری از کرونای استان قزوین ، برگزاری مراسم خاکسپاری و رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی اهالی روستای فیشان در الموت شرقی موجب شناسایی ۲۳ بیمار مبتلا به کرونای جهش یافته در این منطقه شده و رنگ کرونایی الموت را به نارنجی تبدیل کرده است.

موضوعی که فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با ویروس کرونای استان قزوین را بر آن داشت تا برای خروج مسافران از الموت ضرب الاجل تعیین کند و خط و نشان بکشد.

به گفته منوچهر حبیبی اگر این روند ادامه یابد به زودی پیک چهارم کرونا در انتظار مردم الموت و استان قزوین است که خطرناک و کرونای جهش یافته بوده و بسیار نگران کننده است.

 مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان نیز گفت: وضعیت کرونایی ۲ شهرستان املش و ماسال در این استان طی چند روز گذشته از نوروز از آبی به زرد تبدیل شد.

دکتر حسن رخ شاد افزود : هم اکنون همه شهرستان های استان گیلان در وضعیت زرد قرار دارند.

وی عنوان کرد : این وضعیت بیانگر آن است که در آستانه خطر هستیم و کرونا در کمین است بنابراین باید به طور جدی شیوه نامه های بهداشتی رعایت شود.

رخ شاد از هموطنان خواست که به گیلان سفر نکنند و کسانی که سفر کرده اند ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی سریع تر گیلان را ترک کنند.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان هم اعلام کرد که ظرف ۴۸ ساعت گذشته بیش از ۷۵درصد نمونه های گرفته شده از بخش جویم این شهرستان مثبت بوده یعنی از ۴۰ مورد نمونه ارسالی در این مدت ۳۰ نفر مبتلا به کرونا شده اند.

وحید یگانه تاکید کرد که احتمال آنکه تمامی این بیماران مبتلا به کرونای جهش یافته انگلیسی باشند نیز وجود دارد.

وی با توضیح بیشتر می گوید: تشخیص کادر درمان و دانشکده علوم پزشکی لارستان و همچنین علائم و بررسی ها نشان می دهد که ویروس از نوع جهش یافته انگلیسی است.

استاندار اردبیل در خصوص وضعیت کرونایی استان نیز گفت: بی‌توجهی برخی افراد به رعایت پروتکل‌های بهداشتی موجب افزایش مبتلایان به کرونا و نیز تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها در استان شده است.

اکبر بهنامجو افزود: تعداد بستری‌های  کرونایی در بیمارستان‌های استان هفته گذشته  ۱۳۵ نفر بود ، اما در حال حاضر به ۱۷۵ نفر رسیده است.

وی بیان کرد: بیشترین موضوعی که باعث این افزایش شده بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در دید و بازدیدهای عید نوروز بوده که باعث بیشتر شدن تعداد مبتلایان شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به وضعیت کرونایی استان گفت : متاسفانه در حال حاضر تمام مناطق استان درگیر ویروس جهش یافته کرونا است و این ویروس در سراسر استان در حال چرخش است.

دکتر نوروزیان بیان داشت: متاسفانه هر روز شاهد حضور شماری از گردشگران در مناطق مختلف هرمزگان به ویژه بندرعباس، کیش و قشم هستیم که با این وضعیت ، به طور یقین در دو هفته آینده شاهد افزایش شمار مبتلایان به کرونا در استان خواهیم بود.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز از افزایش نسبی موارد کرونا به دنبال افزایش مسافرت‌ها به آذربایجان شرقی، خبر داد و گفت : در طول هفته گذشته رنگ بندی دو شهر آذربایجان شرقی عوض شد، به طوری که شهر جلفا از وضعیت زرد به نارنجی و شهر سراب از نارنجی به قرمز تغییر رنگ دادند.

 

۶۹ مورد جدید ابتلا به بیماری کووید۱۹ در استان مرکزی شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ۶۹ مورد جدید ابتلا به بیماری کووید۱۹بر اساس نتایج قطعی آزمایشگاهی در ۲۴ ساعت گذشته در استان مرکزی شناسایی شد.

دکتر سید «محمد جمالیان» روز جمعه افزود: تعداد موارد مبتلا به بیماری کووید۱۹ از زمان شیوع ویروس کررونا  تاکنون در استان مرکزی به ۳۸ هزار و ۹۷۲ نفر رسیده است.

وی بیان کرد: از تعداد ۶۹ مورد جدید شناسایی شده در این استان، ۹ نفر در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند و مراقبت‌های ویژه دریافت می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: ۶۰ مورد از بیماران جدید شناسایی شده  نیز به صورت سرپایی معاینه شده و  تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی باید در منزل خود قرنطینه باشند.

دکتر جمالیان اظهار داشت: ۲ مورد فوت ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در استان مرکزی گزارش شده است که بر این اساس تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری به یک‌هزار و ۵۰۱ نفر رسیده است.

نخستین مورد مثب ویروس کرونا در استان مرکزی، اول اسفندماه سال ۹۸، پس از قم در اراک به ثبت رسید.

 

۴۷ بیمار کرونایی در قم پذیرش شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۴۷ بیمار کرونایی توسط اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

محمد رضا قدیر در گفت و گویی با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان اظهار داشت: در شبانه روز منتهی به ششم فروردین ماه ۳۲ تَن از بیماران کرونایی بستری شدند.

وی افزود: ۳۰ تَن از بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری شده بودند نیز مرخص شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین تعداد کل بیماران بستری شده در مراکز درمانی قم را ۱۶۴ تَن ذکر کرد و افزود: ۱۴ تَن از این بیماران در وضعیت جسمانی وخیمی به سر می‌بَرند.

قدیر همچنین بیان کرد: یکی از بیمارانی که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت بود نیز جان خود را از دست داد.

به دنبال افزایش تعداد بستری شدگان کرونایی در قم، این استان که از روز بیستم دی ماه ۹۹ به منطقه آبی کرونایی کشور ورود پیدا کرده بود از بیست و پنجم اسفند وارد منطقه زرد شد.

 

شمار قربانیان کرونا در کهگیلویه و بویراحمد به ۴۶۶ نفر رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت:شمار قربانیان کووید ۱۹ در کهگیلویه و بویراحمد با فوت چهار بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته به ۴۶۶ نفر رسید.

پرویز یزدان پناه روز جمعه اظهار داشت: این تعداد فوتی کرونایی مربوط به  شهرستانهای کهگیلویه، چرام، گچساران و دنا بوده است.

وی افزود: در مقطعی تعداد بیماران کرونایی در کهگیلویه و بویراحمد حدود ۱۰۰ نفر بود که در حال حاضر به دلیل کم توجهی و عدم رعایت نکات بهداشتی این تعداد به ۲۱۶ نفر رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بیان کرد: از این تعداد ۵۷ نفر مبتلای قطعی به کرونا بوده و ۱۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه درمان هستند.

یزدان پناه با اشاره به این که در بدترین شرایط کرونایی یک سال گذشته هستیم عنوان کرد: روند افزایش شیوع کرونا در کهگیلویه و بویراحمد باعث افزایش فوتی های کرونایی در این استان شده است.

وی ابراز داشت: افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در شهرستان‌های گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد نگران کننده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: ویروس جهش یافته انگلیسی به سرعت و سادگی منتشر می‌شود و افرادی با سنین پایین‌تر را درگیر می‌کند.

یزدان پناه افزود:این ویروس  سرایت پذیری بالایی داشته و میزان کشندگی آن نیز بیشتر است.

 

کرونا جان یک نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت که با فوت یک بیمار در ۲۴ ساعت گذشته مجموع متوفیان کرونا در این استان از ابتدای اپیدمی این ویروس تاکنون به یک هزار و ۵۵۹ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز جمعه از افزایش روند ابتلا به ویروس کرونا در استان همدان خبرداد و  اظهار داشت:  همچنین با شناسایی ۱۷ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان به ۱۰ هزار و ۷۰۹  نفر رسیده است.

وی اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان همدان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۶۹ مورد بود که از این تعداد ۵۷ نفر در بخش عادی بستری شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: همچنین در حال حاضر ۱۷ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی. سی. یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۲۷ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۸۷، بهار ۶۳۱، تویسرکان ۶۷۹، رزن ۴۶۷، درگزین ۲۰۲، فامنین ۱۹۲ و کبودراهنگ ۶۸۹ نفر است.

وی افزود: همچنین یک هزار و ۹۴۲ نفر در ملایر، یک هزار و ۱۸۶ نفر در نهاوند و چهار هزار و ۵۲ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

به گفته مهرداد نادری فر سخنگوی ستاد کرونا براساس آخرین رنگ بندی اعلام شده، ۱۰ شهرستان استان همدان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 

۳۱ سیستان و بلوچستانی دیگر کرونا گرفتند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۳۱ مورد جدید شمار مبتلایان کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲۸ هزار و ۳۴۴ نفر رسید.

دکتر محمد هاشمی شهری اظهار داشت: هم‌اینک ۷۰ بیمار با علایم تنفسی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان بستری هستند. 

وی ادامه داد: همچنین ۱۷ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: شمار درگذشتگان این ویروس در سیستان و بلوچستان تا کنون به یکهزار و ۱۸۳ نفر رسیده است.

وی اظهارداشت: از مردم عزیز تقاضا می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

هاشمی بیان کرد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می شود ضروریست شهروندان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی افزود: با وجود به ثمر نشستن طرح‌های پیشگیرانه و با وجود اینکه از روند کاهشی موارد ابتلا، موارد بستری و موارد فوت ناشی از بیماری خوشحال و خرسندیم اما بشدت نگران ورود استان به موج بعد همه گیری کرونا نیز هستیم.

 

۱۷۲ ابتلای جدید کرونا در ایلام ثبت شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام با اشاره به روند افزایشی ابتلا به کرونا در استان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷۲ ابتلای جدید کرونا ثبت شده و تعداد مبتلایان در استان به ۲۷ هزار و ۳۸۲ نفر افزایش یافت.

دکتر محمد کریمیان روز جمعه اظهار داشت: عدم رعایت پروتکل ها و فاصله اجتماعی و ورود مهمانان نوروزی سبب افزایش ابتلا و بستری ها شده بطوریکه ۱۴ بستری جدید در مراکز درمانی استان بستری شدند.

وی افزود: در مجموع ۶۹ بستری ناشی از کرونا بستری هستند که از بستری های جدید هفت مورد مربوط به ایلام، چهار مورد دهلران، ۲ مورد چوار و یک مورد مربوط به آبدانان است.

دکتر کریمیان یادآور شد: طی ۲۴ ساعت گذشته مورد فوتی ناشی از کرونا در استان ثبت نشده و مجموع فوتی ها در استان تا این لحظه ۶۷۳ نفر است.

به گفته وی، شهرستان های دهلران و آبدانان در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان ها در وضعیت زرد قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: از مبتلایان جدید کرونا ۲۷ مورد مربوط به ایلام، ۲۳ مورد ایوان، ۱۰ مورد چرداول، ۳۹ مورد آبدانان، هشت مورد دره شهر، ۳۳ مورد دهلران، سه مورد مهران، ۳۱ مورد بدره، ۲ مورد ملکشاهی، ۱۰ مورد سیروان و چهار مورد مربوط به هلیلان است.

 

کووید ۱۹ در البرز اوج گرفت

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که با افزایش شمار بستری شدگان بدحال کووید ۱۹ ، این بیماری در البرز بار دیگر اوج گرفت.

دکتر محمد فتحی روز جمعه به خبرنگاران گفت: در حالی که شمار پذیرش های روزانه در ۲ هفته اخیر  به طور متوسط کمتر از ۵۰ نفر بود، طی ۲۴ ساعت گذشته به ۶۴ نفر رسید.

وی بیان داشت: اکنون شمار  افراد تحت درمان  در بیمارستان های البرز به ۴۰۶ نفر رسیده که بیانگر افزایش سطح اشغال تخت ها توسط بیماران کووید ۱۹ در استان است.

فتحی گفت: پنج بیمار کووید ۱۹ نیز طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های البرز جان باختند و شمار فوت شدگان به ۲هزارو۸۴۵ نفر رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان ایکه ۳۳ هزارو ۵۰۳ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون در بیمارستان های البرز بستری شده اند ، بیان داشت: ۳۰ هزارو۲۵۰ بیمار کووید ۱۹ تاکنون در البرز بهبود یافته و از بیمارستان های ترخیص شده اند.

وی از مردم خواست با توجه به افزایش شمار مبتلایان به کووید ۱۹ از سفرهای غیر ضروری و حضور در مکان های پر ازدحام پرهیز کنند ضمن آنکه  برای حضور در مکان های عمومی و اداری رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک ضروری است. 

۶ شهرستان تابعه استان البرز در وضعیت زرد و تنها یک شهرستان آبی کرونایی است.

 

آمار بستری‌های کرونا در کرمانشاه به ۲۱۶ نفر افزایش یافت

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: هم‌اکنون ۲۱۶ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند که نسبت به روز گذشته ۱۹ نفر افزایش یافته است.

«مهدی محمدی» روز جمعه افزود: در شبانه‌روز گذشته ۲۰ بیمار بستری و ۱۲۹ نفر سرپایی مبتلا به کووید ۱۹ در سطح استان کرمانشاه شناسایی شدند که نسبت به روز گذشته ۱۸ نفر افزایش یافته است.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۶۳ مورد بیمار با علایم کووید ۱۹ بستری و ۳۸ نفر هم پس از بهبودی از مراکز درمانی استان کرمانشاه ترخیص شدند.

وی اظهار داشت: در شبانه روز گذشته یک نفر در اثر ابتلا قطعی به کرونا در استان فوت کرد و تعداد جانباختگان به هزار و ۵۰۷ نفر رسید.

 

اسلام آبادغرب از نظر شیوع کرونا نارنجی شد

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: باتوجه به رنگ‌بندی جدید شهرستان‌های کشور براساس شیوع کرونا، شهرستان اسلام‌آبادغرب در وضعیت نارنجی قرار گرفت.

محمدی افزود: شهرستان‌های زرد استان نیز شامل کرمانشاه، پاوه، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، سرپل ذهاب، صحنه و گیلانغرب است.

وی گفت: براساس رنگ بندی جدید شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو، قصرشیرین، جوانرود و روانسر آبی است.  

براساس اعلام ستاد کرونا در وضعیت زرد یا خطر متوسط فقط سطح شغلی چهار تعطیل خواهد بود.

در وضعیت نارنجی یا پرخطر هم سطح شغلی سه و چهار تعطیل است و در وضعیت قرمز یا خیلی پرخطر نیز همه مشاغل به جز موارد ضروری سطح یک تعطیل خواهد بود.  

همچنین خروج خودروهای بومی از شهرستان‌های نارنجی و قرمز و ورود خودروهای غیربومی به شهرستان‌های نارنجی و قرمز ممنوع خواهد بود. 

 

۲۶ مبتلا و چهار فوتی کرونا در استان اردبیل

وضعیت شکنده کرونا در استان اردبیل ادامه داشته و در شبانه‌روز گذشته ۲۶ مبتلای جدید در بیمارستان بستری شده و چهار نفر هم جان باختند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل روز جمعه افزود: با بستری این تعداد مجموع افراد تحت مراقبت در مراکز درمانی به ۱۷۱ نفر رسید که ۴۴ نفر از آنها در بخش‌های ویژه بستری هستند.

وی بیان کرد: شمار جان‌باختگان کرونا در استان اردبیل هم از ابتدای شیوع کرونا تا کنون به یک هزار و ۴۴۳ نفر رسید

به گفته وی ، ۱۷ نفر مبتلا به ویروس کرونای انگلیسی نیز تاکنون در استان شناسایی شده است.

به گفته وی، هم‌اکنون استان اردبیل در زمینه شیوع کرونا در وضعیت آبی قرار دارد ولی چهار شهرستان اردبیل، خلخال، مشگین‌شهر و پارس‌آباد در وضعیت زرد قرار دارند.

دکتر حبیب‌زاده بیان کرد: هشت شهرستان بیله‌سوار، سرعین، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت و گرمی نیز در وضعیت آبی (وضعیتی بین سفید و زرد) قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اضافه کرد: وضعیت این استان در زمینه شیوع کرونا همچنان شکننده بوده و شیوع موج چهارم کرونا  با توجه به سفرهای گسترده نوروزی و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم محتمل است.

سه ماه پیش تعداد فوتی‌های کووید.۱۹ در استان اردبیل در رکودی کم‌سابقه به ۲۲ نفر فوتی در یک شبانه‌روز رسیده بود ولی طی سه ماه گذشته ۱۰ بار فوتی‌های کرونا در این استان به صفر رسید.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه با ۲۲ فوتی، بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا در ۲۵ آبان ماه با ۱۱۳ نفر و نیز بالاترین رکورد بستری همزمان بیماران کرونا با ۵۰۳ نفر در روز ۲ آذرماه به ثبت رسیده است.

 

 موج چهارم کرونا با طعم ویروس جهش یافته در راه استان قزوین

همزمان با افزایش ۲۰ درصدی آمار بستریان مبتلا به کرونا در استان، زنگ خطر شیوع موج چهارم کرونا با طعم ویروس جهش یافته در استان قزوین به صدا درآمد.

به رغم هشدارها و تذکرات مکرر مدیران و رسانه ها مبنی بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی و پرهیز مردم از سفرهای غیرضروری و حضور در تجمعات، متاسفانه در تعطیلات نوروزی شاهد افزایش مسافرت ها و به دنبال آن افزایش آمار بستری ها و مبتلایان به کرونا در استان هستیم.

در تازه ترین گزارش ستاد مقابله و پیشگیری از کرونای استان، برگزاری مراسم خاکسپاری و رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی اهالی روستای فیشان در الموت شرقی موجب شناسایی ۲۳ بیمار مبتلا به کرونای جهش یافته در این منطقه شده و رنگ کرونایی الموت را به نارنجی تبدیل کرده است.

موضوعی که فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با ویروس کرونای استان قزوین را بر آن داشت تا برای خروج مسافران از الموت ضرب الاجل تعیین کند و خط و نشان بکشد.

به گفته منوچهر حبیبی اگر این روند ادامه یابد به زودی پیک چهارم کرونا در انتظار مردم الموت و استان قزوین است که خطرناک و کرونای جهش یافته بوده و بسیار نگران کننده است.

افزایش ۲۰ درصدی روند بستری های کرونا در قزوین زنگ خطر جدی است

جانشین ستاد مقابله و پیشگیری از کرونا در استان قزوین با گلایه از شهروندانی که مصوبات ستاد مقابله با کرونا را جدی نمی گیرند، افزود: به دنبال عادی‌انگاری مردم، آمار بستریان مبتلا به کرونا در استان طی چهار روز گذشته ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده و از ۱۹۰ نفر به ۲۳۰ نفر رسیده است.

حبیبی اضافه کرد: در صورت ادامه عادی‌انگاری مردم، وضعیت رنگ‌بندی استان در خوش‌بینانه‌ترین حالت نارنجی خواهد شد اما اگر سفرها و مسافرت‌ها همچنان ادامه داشته باشد وضعیت رنگ‌بندی کرونایی استان قرمز می‌شود.

وی ادامه داد: هم اکنون بر اثر این مسافرت‌ها، مناطق الموت و طارم در استان قزوین جزو مناطق خطرناک از بابت شیوع کرونا هستند و در یک روستای این منطقه به نام فیشان حدود ۵۰ درصد جمعیت به کرونای انگلیسی مبتلا شده اند.

معاون استاندار قزوین ادامه داد: عامل انتشار ویروس در این روستا بی توجهی به مصوبات ستاد مقابله با کرونا و برگزاری مراسم ختم بوده که موجب آلوده شدن ۲۳ تن از روستاییان به ویروس جهش یافته شده است.

حبیبی اضافه کرد: برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس در منطقه، اقدامات پیشگیرانه لازم انجام شد و ضرب الاجل دوروزه برای خروج مسافران از بخش الموت شرقی و غربی تعیین گردید.

حبیبی ادامه داد: به دستگاه های اجرایی استان از جمله شهرداری و فرمانداری قزوین و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان نیز اعلام شد اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار داشته باشند و از برگزاری مراسم استقبال از بهار که موجب تجمع شهروندان می شود و تبلیغ برای تورهای گردشگری و اقامت در هتل ها و مهمانپذیرها اجتناب نمایند.

کلیه مسیرهای منتهی به الموت غربی و شرقی مسدود شد

فرماندار شهرستان قزوین در این خصوص گفت: با توجه به وضعیت شهرستان قزوین از نظر شیوع ویروس کرونا و شناسایی ۲۳ فرد مبتلا به ویروس جهش یافته در روستای فیشان، دیروز جلسه قرارگاه مقابله با کرونا تشکیل شد و طبق مصوبه این جلسه، از امروز ممنوعیت ورود خودروها با پلاک غیر بومی به بخش های الموت غربی و شرقی به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا اجرا گردید.

محمد شفیعی اضافه کرد:طبق مصوبه ستاد مقابله با کرونای استان قزوین از صبح امروز کلیه مسیرهای منتهی به الموت غربی و شرقی مسدودش شده است و از ورود پلاک های غیر بومی به بخش جلوگیری به عمل می آید.

رئیس ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای شهرستان قزوین ادامه داد: با رانندگان دارای خودروهایی با پلاک غیر بومی که اصرار بر ورود به بخش های الموت غربی و شرقی داشته باشند به دلیل تمکین نکردن به قوانین و مصوبات ستاد کرونای شهرستان قزوین برخورد قانونی خواهد شد.

وی درباره علت شیوع گسترده و غیرمنتظره کرونای جهش یافته در الموت، گفت: در روزهای نوروز موجی از جمعیت ساکن تهران و قزوین به روستاهای الموت سرازیر شد که جنبه گردشگری نیز نداشت و بیشتر به منظور سرکشی، زیارت قبور و دید و بازدید از خانواده‌ها و اقوام انجام شد و به دنبال آن ناگهان با شناسایی موارد جدید ابتلا به ویروس جهش یافته مواجه شدیم.

فرماندار قزوین اضافه کرد:متاسفانه در این میان عادی انگاری مردم و از سوی دیگر اعلام وضعیت رنگ بندی زرد برای شهرستان و استان موجب شد که مردم  مصوبات و تذکرات را جدی نگیرند و در نهایت، ناگهان با شیوع موج جدید کرونا در استان رو به رو شویم.

وی اضافه کرد: اگر هم اینک اقدامات پیشگیرانه لازم در دستور کار قرار نگیرد و مردم نیز تذکرات و هشدارها را جدی نگیرند به سرعت وضعیت استان به قرمز تبدیل می شود و دیگر اقدامات سلبی و قهری فایده ای نخواهد داشت.

انفجار کرونایی طی روزهای آینده در راه قزوین

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین در این باره گفت: با توجه به شیوع موج جدید کرونا در استان با منشا روستای فیشان در الموت و تغییر وضعیت این بخش به نارنجی باید هرچه سریعتر نسبت به تخلیه این روستا و روستاهای همجوار آن اقدام شود در غیر این صورت با انفجار کرونایی در روزهای آینده مواجه خواهیم شد.

قدرت الله مهدیخانی اضافه کرد:‌ متاسفانه روستای فیشان که فقط ۵۰ نفر جمعیت دارد، در روزهای اخیر ۲۰۰ نفر مسافر پذیرفته و همین موضوع منجر به شیوع ویروس جهش یافته در آن شده است.

قدرت‌الله مهدیخانی افزود: طی بازدیدی که از این روستا به همراه تیم دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین صورت گرفت مقرر شد تخلیه هر چه سریع‌تر روستا در دستور کار ستاد عملیات پاسخ به بحران استان قزوین قرار گیرد و تا اطلاع ثانوی هر گونه ورود و خروج به این روستا ممنوع شود.

به رغم تمامی تذکرات و هشدارها سفرهای نوروزی در استان قزوین ظرف ۱۰ روز اخیر و از ۲۵ اسفندماه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۴۷ درصد بیشتر و تقریبا ۲.۵ برابر شده است.

عادی انگاری مردم و بی توجهی به مصوبات کرونا از یک سو و اعلام وضعیت زرد رنگ بندی کرونا از سوی دیگر موجب شده است تا موج چهارم کرونا با طعم ویروس جهش یافته در راه استان قزوین باشد که اگر همین امروز برای مقابله جدی با آن اقدام نشود فردا دیر خواهد بود و با خستگی کادر درمان و همراهی نکردن اصناف، بازاریان و کسبه مواجه خواهد شد.

 

۶۳ مورد جدید کرونا در منطقه کاشان ثبت شد

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۶۳ مورد جدید به ۱۵ هزار و ۲۵۰ نفر رسید.

مریم امیدی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران گفت: از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون ۱۴۵ هزار و ۸۶۶ نفر به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند.

به گفته وی، در این مدت، ۹ هزار و ۱۶ بیمار حاد تنفسی نیز از بیمارستان‌های کاشان و آران و بیدگل ترخیص شدند.

وی با بیان اینکه اکنون در مجموع ۹۱ بیمار حاد تنفسی در مرکزهای درمانی منطقه کاشان بستری هستند، گفت: از این تعداد، ۷۴ بیمار در کاشان و ۱۷ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۲ بیمار جدید حاد تنفسی در شهرستان کاشان بستری شدند که ۱۳ نفر آنان از کاشان، یک نفر از توابع آران و بیدگل، ۲ نفر اهل دلیجان و محلات با سن هشت تا ۸۲ سال، پنج نفر از آران و بیدگل و یک نفر از توابع آران و بیدگل با سن ۵۰ تا ۸۸ سال هستند.

وی شمار موارد بستری بیماران کویید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی کاشان و آران و بیدگل را ۱۰ نفر اعلام و اضافه کرد: هشت نفر از بیماران در کاشان ۲ نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

امیدی خاطر نشان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته بیمار فوت شده به دلیل کووید ۱۹ در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل ثبت نشد.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

وضعیت کرونایی کاشان و آران و بیدگل زرد است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا پریروز گفت: روند شیوع ویروس کرونا در برخی نقاط کشور از جمله کاشان رو به افزایش است.

علیرضا رییسی افزود: در استان اصفهان روند ابتلا در شهرستان‌های خوانسار، گلپایگان و کاشان همچنان صعودی و احتمال قرمز شدن خوانسار و نارنجی شدن کاشان وجود دارد.

 

۶۵ مبتلای قطعی به کرونا در یزد شناسایی شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: در شبانه‌روز گذشته ۶۵ مبتلای قطعی به ویروس کرونا در این استان شناسایی و زیرپوشش درمان قرار گرفتند.

ابراهیم سلمانی روز جمعه افزود: تاکنون ۳۶ سرخوشه مبتلا به کرونای جهش یافته در شهرستان‌های یزد، اردکان، میبد، ابرکوه، تفت و خاتم، شناسایی و به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در این مدت یک بیمار مبتلا به کرونا در استان جان خود را از دست داد بیان کرد: همچنین  ۲۵ بیمار جدید مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های مختلف استان بستری و تحت معالجه قرار گرفتند.

این مسوول یادآور شد: در حال حاضر ۱۷۸ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۳۴ نفر آنها در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات دریافت می‌کنند.

سلمانی به چرخش کرونای انگلیسی در جریان دید و بازدیدها اشاره کرد و گفت: نظر به سرایت‌پذیری بالای این ویروس باید شهروندان در تعطیلات نوروزی به از سفرهای غیرضروری خودداری کنند.

به گفته وی، برای قطع زنجیره انتقال این ویروس به همکاری مردم و پرهیز از برگزاری هرگونه دورهمی، انجام دید و بازدیدها و سفرهای غیرضروری نیاز است تا از چرخش آن در استان جلوگیری شود.

 

شمار مبتلایان به کرونای جهش یافته در هرمزگان به ۴۸۱ نفر رسید

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به روند افزایشی شمار مبتلایان به کرونای جهش یافته در استان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۸۲ مورد جدید مبتلا به این نوع از کووید ۱۹ شناسایی و شمار مبتلایان به ۴۸۱ نفر رسید.

دکتر فاطمه نوروزیان شامگاه پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بیشترین شمار مبتلایان به کرونای جهش یافته با ۱۷۲ مورد مربوط به بندرعباس و کمترین مربوط به جاسک و بستک هر کدام با چهار مورد مبتلا است.

وی با انتقاد از بی توجهی برخی از مردم به توصیه های بهداشتی و سفر به بندرعباس با وجود وضعیت قرمز این شهرستان از نظر کرونای جهش یافته، افزود: اکنون بیش از ۹۰ درصد موراد مثبت کرونا در استان هرمزگان از نوع کرونای جهش یافته انگلیسی است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر تمام مناطق استان درگیر ویروس جهش یافته کرونا است و این ویروس در سراسر استان در حال چرخش است.

دکتر نوروزیان بیان داشت: متاسفانه هر روز شاهد حضور شماری از گردشگران در مناطق مختلف هرمزگان به ویژه بندرعباس، کیش و قشم هستیم که با این وضعیت ، به طور یقین در دو هفته آینده شاهد افزایش شمار مبتلایان به کرونا در استان خواهیم بود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص آخرین آمار فوتی های کرونا در استان گفت: در مدت ۲۴ ساعت گذشته سه نفر شامل یک خانم و دو آقا در رده سنی ۶۰، ۷۰ و ۴۷ جان خود را از دست دادند و شمار فوتی ها به یک هزار و ۴۹ نفر رسید.

وی بیان داشت: در ۲۴ساعت گذشته با بستری ۳۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان جمع بستری‌ها به ۱۱۱ نفر رسید که از این تعداد ۳۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه (آی. سی. یو) هستند و حال ۹ نفر از آن‌ها وخیم است.

 

مهاباد در آستانه ورود به وضعیت نارنجی و اعمال محدودیت قرار دارد

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به بیماری کرونا از نوع جدید گفت: این شهرستان هم اکنون در آستانه ورود به وضعیت نارنجی و اعمال محدودیت های اجتماعی و ترافیکی قرار دارد.

بهاءالدین حسینی روز جمعه افزود: درحال حاضر ۲۳ نفر در بیمارستان امام خمینی (ره) مهاباد بستری هستند که از این تعداد ۱۴ نفر مبتلای قطعی مثبت و مابقی مشکوک به ابتلا هستند.

وی با بیان اینکه خاصیت ویروس جهش یافته کرونا بسیار کشنده از نمونه قبلی آن است، اضافه کرد: همچنین از تعداد کل بستری شدگان بخش کرونا هفت بیمار در بخش‌های ویژه تحت مراقبت بوده که از این تعداد نیز پنج نفر به دستگاه ونتیلاتور وصل هستند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد با اشاره به اینکه شمار مبتلایان به ویروس کرونا از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون را هفت هزار و ۱۰۸ نفر عنوان کرد و افزود: اگرچه کارنامه قابل قبولی در خصوص رعایت پروتکل‌ها و کنترل شیوع کرونا در شهرستان با همراهی شهروندان ارائه شده، اما شیوع نوع جهش یافته ویروس کرونای انگلیسی نیازمند حساسیت و توجه بیشتری است.

حسینی، با بیان اینکه پیشگیری از ابتلا، نسبت به استفاده از واکسن بسیار موثرتر است، اظهار داشت: هیچ کدام از واکسن‌ها، ایمنی ۱۰۰ درصدی را فراهم نمی‌کند و از طرفی اجرای برنامه واکسیناسیون بسیار زمان‌بر است و نمی‌توان به ایمنی جمعی شهروندان تا پایان سال ۱۴۰۰ امیدوار بود.

ویروس کرونا از اوایل اسفند در کشور و آذربایجان‌غربی شایع شد و ۱۷ اسفندماه سال گذشته نخستین موارد مثبت کرونا در مهاباد تایید شد.

 

۲۶ درصد از تست‌های کرونا در استان اصفهان مثبت است

معاون توسعه، مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان گفت: بطور میانگین۲۶ درصد ار تست‌های کرونا در استان مثبت است.

ایوب درویشی، پنجشنبه شب در جلسه ستاد مقابله با کرونا مبارکه در فرمانداری این شهرستان افزود: این آمار در مبارکه ۳۲ درصد است که همین امر موجب شده  تا این شهرستان نیز در وضعیت نارنجی قرار گیرد.

وی اظهار داشت: با توجه به دستورالعمل‌های ستاد کرونا در باره شهرهای نارنجی و قرمز، مسافرت به مبارکه ممنوع است و از ورود مسافران جدید به این شهرستان ممانعت می‌شود و مسافرانی هم که در زمان حاضر در منطقه حضور دارند ۷۲ ساعت فرصت دارند تا به شهرهای خود بازگردند.

وی با اشاره به تصمیمات گرفته شده برای کاهش روند مبتلایان به کرونا در شهرستان مبارکه افزود:  اطلاع رسانی همه جانبه، هشدار و حساس کردن مردم نسبت به وضعیت جدید کرونا در دستور کار قرار دارد.

معاون توسعه، مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان ادامه داد: نظارت بیشتری بر تجمعات، اصناف و مکان‌های شلوغ در روزهای منتهی به تعطیلات، با کمک دستگاه‌ها و مردم خواهد شد.

وی هشدار داد: در صورت بی توجهی، سختگیریها در قالب برخورد قضایی و پلمپ مکان هایی که پروتکل ها را رعایت نمی کنند، شدت بیشتری خواهد یافت.

درویشی اضافه کرد: در شرایط موجود، برگزاری هرگونه مراسم مذهبی، ترحیم و تجمع در روز طبیعت ممنوع است و نظارت بیشتری بر آرامستان‌های شهرستان نیز انجام می‌شود.

فرماندار مبارکه هم در این جلسه با اشاره به تغییر وضعیت این شهرستان از زرد به نارنجی گفت: این وضعیت نشان دهنده ساده‌انگاری و کاهش رعایت دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی توسط مردم است و در صورت کنترل نشدن با موج سهمگین چهارم این بیماری روبرو خواهیم شد.

اصغر هدایت با بیان اینکه بر اساس دستورالعمل مربوط به شهرهای نارنجی و قرمز، سفر به مبارکه ممنوع است، افزود: تیم های بازرسی و کنترلی در ورودی شهرستان تذکر لازم را به مسافران می‌دهند و از ورود مسافران جدید جلوگیری می‌کنند.

وی اظهار داشت: همه دستگاه های مسوول با کمک مردم باید بر تجمع ها و مکان های شلوغ و فعالیت اصناف در روزهای باقی مانده از تعطیلات نظارت بیشتری داشته باشند و با کسانی که دستورالعمل ها را رعایت نمی‌کنند برخورد کنند.

هدایت خاطرنشان کرد: برگزاری هرگونه مراسم مذهبی، ترحیم و تجمع در روز طبیعت با توجه به شرایط موجود  در این شهرستان ممنوع است و نظارت بر بر آرامستان ها نیز بیشتر می‌شود.

رییس ستاد کرونا شهرستان مبارکه افزود: افزایش تعداد تست ها، بیماریابی و رهگیری مبتلایان به شناسایی کانون های بحران در محلات و شهرهای مختلف و انجام اقدامات لازم در آن منطقه کمک می‌کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
6 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.