سخنگوی وزارت بهداشت امروز سوم فروردین 1400 اظهار کرد: در حال حاضر ۱۲ شهرستان قرمز و ۳۹ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است.

به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۸۱۵ هزار و ۷۱۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۴ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶۱ هزار و ۹۵۱ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز سه شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۳ فروردین ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۲۹۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۴۹ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب،  مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۸۱۵ هزار و ۷۱۲ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت، ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۱ هزار و ۹۵۱ نفر رسید.

لاری گفت: خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۵۵۵ هزار و  ۷۶۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند. سه هزار و ۸۶۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

معاون وزیر بهداشت، افزود: تا کنون ۱۲ میلیون و ۲۸۴ هزار و ۸۴۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ۱۲ شهرستان قرمز و ۳۹ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از»  و «به»  شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: رعایت محدودیت‌ها و عمل به توصیه‌های بهداشتی به معنی همراهی شما با مدافعان سلامت کشور است و مطمئنا تلاش‌های بی وقفه همکاران ما در مجموعه وزارت بهداشت، بدون همکاری شما عزیزان در عمل به توصیه‌های بهداشتی به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

لاری ادامه داد: از همه شما عزیزان درخواست می‌کنیم تا در ادامه این مسیر ما را یاری کنید و با توجه به وضعیت ناپایدار و شکننده بیماری در اغلب استان‌ها، ضمن عدم سفر به شهرستان‌های با وضعیت قرمز و نارنجی، از هرگونه سفر به سایر نقاط کشور هم خودداری کنید.

وی اظهار کرد: مطمئنا اگر همگی خطر این بیماری را جدی بگیریم نوروزمان می‌تواند به شادی و سلامت سپری شود.

 

سوم فروردین ماه با مهمترین اخبار کرونا در استان ها

اکنون که دومین نوروز با کرونا را تجربه می کنیم گردش گونه جهش یافته کرونا در نقاط مختلف کشور گزارش می شود و برخی افراد با عادی انگاری ها و انجام سفرها روند ابتلا به این گونه مهاجم را افزاش داده اند ،ادامه این روند ضمن داشتن پیامدهای جبران ناپذیر،خستگی کادر درمان را بدنبال دارد.

در حالیکه مسوولان و کارشناسان مدام در حال تذکر و اعلام آمارهای افزایشی مبتلایان هستند و بر لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی تاکید دارند خبرهایی از کاهش رعایت پروتکل ها و افزایش ترددها شنیده می شود.

ویروس جهش یافته کرونا همچنان در مناطق مختلف در گردش است و با توجه به تهاجمی تر بودن گونه انگلیسی ،در صورت بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی و افزایش سفرها و ترددها ؛می‌تواند مناطق و افراد بیشتری را درگیر کند.

به گفته ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی امروز فاجعه است به طوری که از ۸۳ درصد به ۵۹ درصد رسیده است و نتیجه رعایت نکردن، به طور قطع افزایش بیماری و مرگ ومیر است.

بنا بر اعلام سخنگوی وزارت بهداشت هم اکنون ۱۲ شهرستان قرمز و ۳۹ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است.

 معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم  از صعودی بودن روند موارد ابتلا و بستری در برخی شهرها از جمله تهران، ارومیه و برخی شهرهای استان بوشهر، ایلام و اصفهان خبر داد و گفت :احتمال نارنجی شدن برخی از این شهرها از جمله تهران وجود دارد.

 علیرضا رئیسی امروز سه شنبه افزود: در تهران افزایش تدریجی بستری های کرونا را شاهد هستیم و احتمال نارنجی شدن وضعیت کرونا در تهران، فیروزکوه، دماوند و شهر پیشوا وجود دارد و موارد بستری افزایش یافته و روند صعودی نگران کننده است.

وی گفت: روند بستری کرونا در آذربایجان غربی و شهر ارومیه در حال افزایش است و احتمال قرمز شدن ارومیه وجود دارد. در خوانسار، گلپایگان و کاشان صعودی است و احتمال قرمز شدن خوانسار و نارنجی شدن گلپایگان وجود دارد.

معاون وزیر بهداشت افزود: در شهرهای آبدانان، چرداول و دهلران در استان ایلام روند موارد ابتلا و بستری کرونا صعودی است و احتمال نارنجی شدن آبدانان و چرداول و قرمز شدن دهلران وجود دارد . در استان بوشهر نیز شهرهای گنگان و گناوه وضعیتی خوبی ندارند و به سمت نارنجی پیش می روند. همچنین ایذه و بهبهان در استان خوزستان روند صعودی دارند. در سقز، بانه و بیجار نیز روند کرونا صعودی است و احتمال تغییر رنگ دارند. 

معاون بهداشت وزیر بهداشت ادامه داد: حتما تا پایان امسال (سال ۱۴۰۰) واکسیناسیون کامل کرونا را برای مردم انجام می دهیم. البته تا آن موقع زمان کمی نیست و اگر مردم تا آن زمان پروتکل ها را خوب رعایت نکنند، موارد کرونا افزایش می یابد.

 

کرونا در استانها

از اردبیل خبر رسیده که روند صعودی بیماران بستری کووید. ۱۹ استان اردبیل در شبانه روز گذشته همچنان ادامه دارد و کرونایی‌های تحت مراقبت در بیمارستانها از ۱۵۶ نفر به ۱۶۴ نفر افزایش یافته است .

دکتر شهرام حبیب‌زاده ، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل روز سه شنبه گفت: تعداد مبتلایان بستری کرونا  در این استان با بستری ۲۷ نفر در شبانه‌روز گذشته  به ۱۶۴ نفر رسید که ۵۱ نفر از آنها در بخش‌های ویژه تحت مراقبت هستند.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی هم گفت: شهرهای ارومیه و نقده به علت رعایت نکردن موارد بهداشتی، در آستانه تبدیل شدن به وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند که باید مردم با رعایت پروتکل ها از این امر جلوگیری کنند.

دکتر جواد آقازاده افزود: در حال حاضر شهرستان های ارومیه، نقده، چایپاره و ماکو وضعیت نارنجی دارند که البته روند افزایشی ابتلا و بستری در آنها به ویژه ۲ شهر ارومیه و نقده حاکم است.همچنین وضعیت کرونایی سه شهرستان همجوار آذربایجان غربی شامل بانه و سقز در استان کردستان و عجب شیر در آذربایجان شرقی نارنجی شده که شهرستان های همجوار باید مراقبت بیشتری داشته باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: ما نگرانی زیادی در خصوص شهرستان های میاندوآب، بوکان و سردشت داریم که امیدواریم با اعمال پروتکل ها و محدودیت ها توسط فرمانداران، از بروز مشکل در آنها جلوگیری شود.

آقازاده تاکید کرد: ورود و خروج به شهرهای نارنجی آذربایجان غربی ممنوع است که امیدواریم همه مردم آن را رعایت کنند.

وی همچنین با اشاره به ورود ایرانیان ساکن در شمال عراق برای عید نوروز به برخی شهرهای آذربایجان غربی اظهار کرد: این افراد با وجود پی‌سی‌آر منفی امکان دارد که ناقل ویروس باشند که باید در این خصوص اقدامات پیشگیرانه صورت گیرد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی آذربایجان‌غربی نیز گفت: ورود خودروهای با پلاک غیربومی به شهرهای نارنجی این استان در ایام نوروز ممنوع است. این شهرها طبق اعلام ستاد مبارزه با ویروس کرونا شامل ارومیه، نقده، چایپاره و ماکو است.

فرماندار هشترود هم از افزایش کرونای جهش یافته انگلیسی در این شهرستان ابرازنگرانی کرد و گفت: زنگ خطر ورود به وضعیت نارنجی یا حتی قرمز در این شهرستان به صدا درآمده است.

امین امینیان گفت : احتمال اعمال دوباره محدودیت های جدی در صورت ادامه روند افزایشی و عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی از سوی مردم و میهمانان نوروزی وجود دارد.

وی با اشاره به ابتلای تعداد ۱۶ نفر در این شهرستان به ویروس کرونای انگلیسی و فوت یکی از مبتلایان گفت: نتیجه آزمایش فرد متوفی بر اثر این نوع ویروس مشخص شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی از شناسایی  هشت مبتلای جدید به کرونای انگلیسی در فسا خبر داد و افزود :‌ از نمونه های ارسالی به آزمایشگاه تشخیص کرونا دانشگاه علوم پزشکی فسا، هشت مورد جدید شناسایی شدند که یکی از این بیماران اهل خوزستان و در فسا مهمان بوده است. 

 دکتر جلال کریمی در این زمینه اظهار داشت: با توجه به سرعت بسیار بالای انتشار ویروس کرونای انگلیسی و در تماس بودن این افراد با خانواده و سایر افراد جامعه ، قطعا در حال حاضر تعداد بیماران با واریانت جدید بیش از این تعداد است و پیش بینی می شود افراد مبتلا به نوع جدید در روزهای آتی افزایش پیدا کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز دکتر فرهاد ابول نژادیان با اعلام کاهشی شدن کرونا در خوزستان گفت : طرح شهید سلیمانی با محوریت تشدید بیماریابی زودتر از تمام استان ها در خوزستان اجرا شد. خوشبختانه بروز بیماری در استان کاملا کاهشی شده و میزان بستری ها روند ثابت رو به کاهشی دارد و امیدواریم دید و بازدیدهای چند روز آینده مجددا روند بیماری را افزایشی نکند.

وی گفت: با برنامه ریزی انجام شده تمام راه های دسترسی به خوزستان بسته شده و خروجی ها به شدت کنترل می شوند تا این بیماری به استان های دیگر سرایت نکند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: در این بازه ۱۴ ماهه مجموعا ۲۵۰ تخت ویژه به بیمارستان های خوزستان اضافه شد که به موجب آن تعداد تخت های ویژه استان ۲ برابر شد و الان حدود ۴۵۰ تخت ویژه در اختیار بیماران کرونایی قرار دارد. 

در لرستان هم سه شهر در وضعیت نارنجی رنگ کرونایی بسرمی برند که در صورت رعایت نشدن پروتکل ها و تدوام دید و بازدیدهای نوروزی ممکن است وضعیت قرمز و مشکلات مضاعفی ایجاد شود.

 قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: میزان ابتلا به کرونا در این استان نسبت به بهمن ماه سال گذشته ۷۵ درصد افزایش یافته است.

دکتر علی فرهادی بیان کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون حدود ۷۲ هزار نفر در لرستان به کووید ۱۹ مبتلا شدند و اکنون ۱۷۰ بیمار در بیمارستان های استان بستری هستند.

از یزد هم خبر رسیده که تاکنون ۳۶ سرخوشه مبتلا به کرونای جهش یافته در استان شناسایی شدند که یک مورد آن در شبانه روز گذشته مربوط به اردکان است .

ابراهیم سلمانی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت که کرونای جهش یافته در شهرستان‌های یزد، اردکان، میبد، ابرکوه، تفت و خاتم به ثبت رسیده و طی ۲۴ ساعت گذشته ۲ بیمار مبتلا به ویروس فوت کردند.

این مسوول با اشاره به قرمز بودن وضعیت شهرستان خاتم یادآور شد: با توجه به میزان سرایت‌پذیری زیاد ویروس جدید، مردم باید از دید و بازدید در ایام تعطیلات عید نوروز به جد پرهیز کنند.

وی گفت: در حال حاضر ۱۶۷ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۳۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات دریافت می‌کنند.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان هم از افزوده شدن ۲۳ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان خبرداد و گفت : با این تعداد شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۲۸ هزار و ۲۴۸ نفر رسید.

دکتر محمد هاشمی شهری اظهارداشت: هم‌اینک ۶۲بیمار با علایم تنفسی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان بستری هستند. 

 رییس بیمارستان امام رضا (ع) مشهد از افزایش آمار مراجعان و بستری شدگان ناشی از کرونا در این بیمارستان در تعطیلات نوروزی ۱۴۰۰ خبر داد و افزود: افزایش ورود زائران و مسافران به مشهد یکی از علل روند افزایشی بستری در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد به شمار می رود.

دکتر علی خرسند گفت: مشهد سه موج کرونا را در اسفند ۹۸، تیر و مهر ۹۹ تجربه کرده است که بیمارستان امام رضا (ع)  در هر سه نوبت عملکرد مناسبی داشته است.

به گفته وی، پس از خروج از موج سوم کرونا،  وضعیت مطلوبی داشته ایم، اما از زمان آغاز طرح نوروزی، افزایش آمارهای مراجعان کرونا به این بیمارستان را شاهد هستیم که امیدواریم این روند کاهش یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم از مسافران نوروزی خواست تا پس از خروج از این استان تا دو هفته مراقب باشند و با مشاهده علایم سرماخوردگی به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

دکتر آبتین حیدرزاده افزود: مسافران پس از بازگشت با مشاهده علایم سرماخوردگی شامل آبریزش بینی، گلودرد، ضعف و خستگی حتما به مراکز بهداشتی ۱۶ یا ۲۴ ساعته مراجعه کنند تا وضعیتشان مورد بررسی قرار گرفته و در صورت نیاز تست شوند.

وی خاطر نشان کرد: میزبانان در استان گیلان نیز باید در صورت مشاهده علایم یاد شده به مراکز بهداشتی مراجعه کنند و نیازی به مراجعه به بیمارستان ها نیست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان هم با اشاره به افزایش مناطق قرمز و نارنجی در برخی شهرهای کشور نسبت به افزایش دورهمی های ایام نوروز و عواقب ان که می تواند مردم شهرهای استان را درگیر ویروس انگلیسی کند، نیز هشدار داد.

 حسین صافی زاده با اشاره به گسترش ویروس های جدید نظیر ویروس انگلیسی که از سرایت پذیری و بیماریزایی بیشتری برخوردار است گفت: مسائلی از قبیل افزایش مناطق قرمز و نارنجی در سطح کشور، ازدحام و شلوغی در سطح شهرها به واسطه روزهای پایان سال و مسافرت ها و دید و بازدیدهای ایام عید این نگرانی را به وجود آورده که در روزها و هفته های پیش رو شاهد افزایش موارد جدید بیماری در سطح استان باشیم.

در استان البرز هم شاهد افزایش شمار جانباختگان کووید ۱۹ هستیم که به گفته  رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز، شمار جانباختگان بیماری کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته به هفت نفر رسید که نسبت به ۱۰ روز ماقبل آن ۲ برابر شد.

دکتر محمد فتحی گفت:  با فوت این تعداد ، شمار جانباختگان کووید ۱۹ در البرز از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزارو ۸۲۷ نفر رسیده است.

از تبریز و به نقل از معاون گردشگری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی آمده که  کارشناسان و مأموران بهداشت در فرودگاه بین المللی تبریز مستقر بوده و تمامی مسافران را از نظر بیماری کووید ۱۹ کنترل و از ورود افراد مشکوک به این بیماری جلوگیری می‌کنند.

علیرضا بایرام زاده اظهار داشت: در کنار کنترل سلامت مسافران توسط گروه ‌های جمعیت هلال‌احمر استان، فاصله‌گذاری‌های اجتماعی در محیط فرودگاه و تدابیر لازم برای عدم ازدحام در سالن‌های فرودگاه اعمال شده است.

استاندار ایلام هم از تشدید نظارت های کرونایی در شهرستان های جنوبی به دلیل افزایش تعداد مبتلایان و بستری های کرونا خبر داد و افزود :بیشترین میزان بستری ها در چند روز اخیر مربوط به شهرستان‌های حوزه جنوبی بویژه دهلران و آبدانان است.

محمد نوذری بیشترین علت بروز این اوضاع ورود میهمانان نوروزی از مناطق آلوده به ویژه خوزستان به این شهرستان هاست.

وی برگزاری آیین‌های شادی و عزا را یکی دیگر از عوامل نگران کننده در تشدید اوضاع کنونی عنوان کرد و گفت: فرمانداران در این زمینه باید مدیریت کرده و با تجمع ها برخورد قانونی شود.

در قم هم و در راستای رعایت حداکثری شیوه‌نامه‌های بهداشتی مقابله با کرونا، توزیع رایگان ماسک و مواد ضد عفونی‌کننده در بقاع متبرکه طی تعطیلات نوروزی صورت می‌گیرد.

رئیس اوقاف و امور خیریه ناحیه یک شهرستان قم با اشاره به اجرای طرح آرامش بهاری در برخی بقاع این استان، افزود: طرح آرامش بهاری ۱۴۰۰ به صورت محدودتر نسبت به سال‌های گذشته در هشت بقعه و مسجد ناحیه یک شهرستان قم اجرایی شده است.

سیید سجاد موسوی قیداری با اظهار امیدواری به اینکه رعایت این مسائل موجب کاهش شیوع بیماری شود گفت: از همه زائران و مسافران می‌خواهیم با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و کاهش تردد غیر ضروری، سهم خود را در جهاد ملی علیه کرونا ایفا کنند.

به دنبال افزایش تعداد بستری شدگان کرونایی در قم این استان که از روز بیستم دی ماه به منطقه آبی کرونایی کشور ورود پیدا کرده بود، از بیست و پنجم اسفند ۹۹ وارد منطقه زرد شد.

خبرهای خوشی هم از تزریق واکسن از استانها به گوش می رسد،  معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز به آغاز طرح تزریق واکسن کرونا به پاکبانان شیراز اشاره و اعلام کرد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز این طرح را برای یک هزار تن از این نیروهای حافظ بهداشت در شیراز کلید زد.

عبدالرسول همتی سه‌شنبه در حاشیه اجرای این طرح گفت: پیرو برنامه واکسیناسیون کشوری علیه کروناویروس و پیشتازی استان فارس در این امر، دانشگاه علوم پزشکی شیراز تلاش دارد برنامه بهار سلامت را با تزریق واکسن کرونا برای پاکبانان مبنا قرار دهد.

وی افزود: با توجه به ماهیت شغلی پاکبانان و مواجهه آنان با زباله ها و پسماندهای عفونی، برای پیشگیری از ابتلای این قشر زحمتکش به بیماری کووید۱۹، تزریق واکسن علیه کروناویروس برای گروه پرخطر در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی شیراز قرار گرفت که در مرحله نخست، هزار پاکبان شهرداری شیراز که براساس سن و بیماری زمینه ای اولویت بندی شدند، واکسینه می شوند.

 

۶۲ مورد ابتلای جدید به کرونا در استان مرکزی شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: ۶۲ مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا براساس آخرین نتایج آزمایشگاهی در استان مرکزی شناسایی شد.

دکتر سید" محمد جمالیان" روز سه شنبه افزود: ۶۲ مورد جدید ابتلا در ۲۴ ساعت گذشته در استان شناسایی شده اند که تعداد موارد مبتلا از زمان شیوع این ویروس تا کنون به ۳۸ هزارو۶۹۳ نفر رسیده است.

وی بیان داشت: از این تعداد، ۵۱ نفر از بیماران در بیمارستان‌های استان بستری شده اند که تحت مراقبت قرار دارند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می کنند. دکتر جمالیان گفت: در این مدت مورد فوتی در اثر ابتلا به ویروس کرونا در استان مرکزی گزارش نشده که بر این اساس، تعداد فوتی ها به یک‌هزار و ۴۹۸ نفر رسید. وی ادامه داد: اکنون شاهد حجم زیادی از سفرها و همچنین رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان هستیم که با این روند به طور حتم شاهد افزایش پیک بیماری پس از تعطیلات نوروزی هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: بر اساس بازدیدهای انجام شده اکنون در روستاهای گوار و عقیل آباد، شاهد خودروهای پلاک خوزستان هستیم و مراسم ترحیم و عروسی نیز در روستاهای استان برگزار می‌شود.

جمالیان تاکید کرد: از شهروندان استان درخواست می‌شود که دید و بازدید های عیدنوروز را محدود کنند و در منزل از ماسک استفاده کنند و مراقب سالمندان نیز باشند.

وی ادامه داد: رستوران‌ها محیط بسیار مناسبی برای انتقال ویروس کرونا هستند و باید تهیه غذا به صورت بیرون بر باشد و مردم در صورت حضور در کافی شاپ ها و رستوران‌ها به فضای باز مراجعت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: در مرکز شهر مردم از ماسک استفاده می‌کنند اما در شهرک‌ها و مناطق حاشیه شهر رعایت پروتکل‌ها بسیار ضعیف است و از ماسک نیز استفاده نمی‌شود.

جمالیان با اشاره به اینکه در روزهای اخیر تعداد بستری ها افزایش زیادی نداشته است، بیان داشت: اکنون وضعیت شهرستان خمین و دلیجان نارنجی، آشتیان، تفرش و زرندیه آبی و مابقی شهرها در وضعیت زرد قرار دارد اما این میزان رنگ بندی مربوط به هفته گذشته است.

وی یادآور شد: پیش بینی می‌شود در کل کشور در ۱۰روز آتی شاهد پیک افزایش بیماری باشیم و رنگ بندی ها نیز تغییر کند.

 

۱۶ کودک از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در خوزستان جان باختند

رییس بیمارستان ابوذر اهواز گفت: از ابتدای شیوع کرونا تا امروز ۵۷۰ کودک کرونایی در این بیمارستان بستری شدند و از این تعداد ۱۶ نفر جان باختند.

دکتر محسن علی سمیر روز سه شنبه با بیان اینکه روزانه ۱۵ تا ۲۰ کودک مبتلا به کرونا در این بیمارستان بستری می شوند افزود: روند مراجعه بیماران کرونایی به این بیمارستان هنوز کاهشی نشده است لذا از مردم درخواست داریم بیماری کرونا را جدی بگیرند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

۹ کودک بیمار در آی سی یو بستری هستند

وی افزود: در حال حاضر ۲ بخش برای بیماران کرونایی با ۳۶ تخت در بیمارستان ابوذر در نظر گرفته شده است ، همچنین ۹ کودک بیمار در بخش آی سی یو بستری هستند که پنج نفر آنها مثبت قطعی و چهار بیمار مشکوک به کرونا هستند.

رییس بیمارستان ابوذر اهواز گفت: از زمان شیوع کرونای انگلیسی در خوزستان تاکنون، همچنان روند بیماری ثابت است لذا از والدین انتظار داریم مراقب سلامتی فرزندانشان باشند. 

کودکان کرونایی قربانی بی توجهی والدین هستند

وی ادامه داد: اکثر کودکانی که درگیر این بیماری شده اند، قربانی بی توجهی والدین خود هستند زیرا از طریق پدر یا مادر خود مبتلا شده اند. همچنین حضور در دورهمی‌های خانوادگی، کوچه و پارک از دیگر عوامل ابتلای کودکان به این بیماری است.

علی سمیر با بیان اینکه کودکان بیشتر در معرض خطر هستند و احتمال ابتلای آنها به کرونای انگلیسی در مکان های شلوغ  بیشتر است افزود: قطعا یک کودک ۲ یا سه ساله متوجه از دست دادن حس چشایی و بویایی خود و یا گلو درد نمی شود و خانواده ها از این موضوع بی اطلاع می مانند به همین دلیل ممکن است خطرآفرین باشد. 

بیمارستان ابوذر به بیماران غیرکرونایی خدمت رسانی می کند

وی بیان کرد: بخش کرونایی بیمارستان ابوذر اهواز از دیگر بخش ها کاملا مجزا است اما متاسفانه مردم تصور می کنند که بیمارستان ابوذر کاملا کرونایی است و بعضا از آوردن کودکشان به این بیمارستان خودداری می کنند.

رییس بیمارستان ابوذر اهواز گفت: در این بیمارستان ۲۸۰ تخت وجود دارد که بیشتر آنها در اختیار بیماران غیرکرونایی است.

در حال حاضر هفت شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز و ۹ شهرستان در حالت نارنجی قرار دارند.

ورود و خروج به شهرهای قرمز و نارنجی و تردد خودروها از ساعت ۲۱ شب تا چهار بامداد در تمام شهرهای خوزستان، ممنوع اعلام شده است.

 

آمار فوتی های کرونا در قم پس از ۴ روز بار دیگر صفر شد

دانشگاه علوم پزشکی قم، با اشاره به آخرین آمار مبتلایان به کووید۱۹ در این استان گفت: آمار فوتی های کرونا در قم پس از ثبت هفت فوتی در ۴ روز بار دیگر صفر شد.

محمدرضا قدیر در گفت و گویی، افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به سوم فروردین ماه جاری ۳۵ بیمار با علائم کرونا در مراکز درمانی قم پذیرش شد.

وی با بیان اینکه در این مدت ۳۲ بیمار جدید در مراکز قم بستری شدند، گفت: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۲۲بیمار با بهبود از مراکز درمانی قم ترخیص شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم اظهار داشت: هم اکنون ۱۴۸ بیمار در بیمارستان ها و مراکز درمانی قم بستری هستند که از این تعداد ۱۱ بیمار بدحال هستند.

وضعیت کرونایی قم از بیست و پنجم اسفندماه از آبی به زرد تغییر رنگ داد.

 

آمار مبتلایان به کرونای انگلیسی در مازندران به حدود ۵۰ نفر رسید

آمار مبتلایان به ویروس کرونای انگلیسی در این استان به ۴۹ نفر رسید و این ویروس جهش یافته در ۶ شهرستان مازندران مشاهده شد.

کرونای انگلیسی نخستین بار ۲۴ اسفند ماه پارسال با شناسایی ۲ بیمار در قائمشهر به مازندران رسید. ۲ روز بعد هم تعداد بیماران به هفت نفر رسید. تمامی این بیماران از اعضای یک خانواده بودند که به خاطر پذیرایی از یک مهمان قزوینی ناقل ، با این ویروس جهش یافته درگیر شدند.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، کرونای انگلیسی هم اکنون علاوه برقائمشهر در شهرستان های ساری ، نور ، بابلسر ، بابل و آمل هم مشدهده شده است.

کرونای انگلیسی از ۳۰ شهریور ماه در انگلیس شیوع یافت و اندکی بعد با سرعت زیادی به کشورهای دیگر رسید. این ویروس جهش‌یافته بسیار سرایت‌پذیر است و افراد با سن پایین را هم مبتلا می‌کند و تنها راه مقابله با آن رعایت دقیق پروتکل‌ها است.

بستری ۸۳ بیمار جدید کرونایی

طبق گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل ، طی ۲۴ ساعت گذشته ۸۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری و در همین مدت ۷۶ بیمار کرونایی بستری پس از بهبودی نسبی از بیمارستان های ترخیص شده اند تا درمانشان را در خانه پیگیری کنند.

دانشگاه علوم پزشکی مازندران ۲۱ شهرستان استان را زیر پوشش دارد و دانشگاه علوم پزشکی بابل هم متولی امور بهداشتی و درمانی شهرستان بابل است.

همچنین طبق گزارش این دو دانشگاه هم اکنون در مجموع ۴۸۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد ۱۱۵ نفر به خاطر وخامت حالشان در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران عصر امروز سه شنبه اعلام کرد که ظرف ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۶۲ بیمار مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در بیمارستان های تحت پوشش این دانشگاه در سطح استان بستری و ۵۷ نفر از بستری شده هم مرخص شدند و  تکمیل روند درمانی خود را در منزل ادامه خواهند داد.

طبق این گزارش هم اکنون ۳۴۵ سی مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در این مراکز بستری هستند که از این تعداد ۳۳ بیمار مبتلا به گونه جدید ویروس جهش یافته کرونا ( انگلیسی) بوده و ۸۴ نفر نیز  با علائم حاد تنفسی در بخش های مراقبت ویژه بستری هستند.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل هم از پذیرش جدید ۲۱ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های زیر مجموعه این دانشگاه طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و اعلام کرد که در همین مدت ۱۹ بیمار هم پس از بهبودی ترخیص شدند.

طبق این گزارش ، هم اکنون مجموع بستری شدگان بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های زیر پوشش این دانشگاه ۱۳۷ نفر است که از این تعداد ۳۱ نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند.

همچنین ۱۶ بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی هم در شهرستان بابل شناسایی شده است.

 

تست کرونا برای صیادان و ملوانان قبل از ورود به آبادان اجباری است

معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه آبادان گفت: از ملوانان، تجار و صیادان قبل از ورود به آبادان تست پی سی آر گرفته می‌شود.

سیدزین العابدین موسوی سه شنبه افزود: با هماهنگی دانشکده علوم پزشکی آبادان از افرادی که از ‌طریق راه آبی قصد ورود به آبادان را دارند تست پی سی آر گرفته می شود.

وی افزود: تست کرونا در بنادر اروندکنار، چوئبده و آبادان از صیادان و ملوانان گرفته خواهد شد.

فرماندار آبادان گفت: افرادی که تست کرونای آنها مثبت باشد اجازه ورود به آبادان ندارند و به بیمارستان منتقل می شوند.

موسوی بیان کرد: به منظور جلوگیری از تجمع در پارک‌ها و بوستان‌های آبادان فضای سبز این مکان ها از امروز توسط شهرداری غرق آب شده و سپس روشنایی آنها قطع می شود.

وی افزود: پلیس راهور نیز خودروهای متخلفی که در کنار پارک ها و بوستان ها توقف می کنند را اعمال قانون می کند.

موسوی از اتاق اصناف و اتحادیه ها خواست واحدهای صنفی زیر مجموعه خود را مکلف به رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده مستمر از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی کنند.

آبادان و ۶ شهرستان دیگر استان خوزستان هم اکنون در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند. 

شهرستان های خرمشهر و شادگان به تازگی از وضعیت قرمز خارج و در وضعیت نارنجی کرونا بسر می برند.

 

۱۷۰ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی کرمانشاه بستری هستند

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: هم اکنون ۱۷۰ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند که نسبت به سه‌شنبه هفته قبل ۲۷ نفر افزایش یافته است.

«مهدی محمدی» روز سه شنبه افزود: در شبانه‌روز گذشته ۵۲ بیمار جدید با علایم کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری و ۵۴ نفر هم پس از بهبودی ترخیص شدند.  

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: در ۲۴ساعت گذشته ۱۹ مورد بیمار مثبت بستری و ۷۴ بیمار مثبت سرپایی در سطح استان شناسایی شدند.

وی اظهار داشت: خوشبختانه در شبانه روز گذشته موردی از فوت در اثر ابتلا قطعی به کرونا در استان ثبت نشده و تعداد جانباختگان همان هزار و ۵۰۴ نفر روز گذشته است.

 

تعداد شهرستان‌های زرد کرمانشاه افزایش یافت

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: براساس رنگ‌بندی جدید، تعداد شهرستان‌های زرد این استان به ۹ شهر افزایش یافت.

محمدی افزود: شهرستان‌های زرد استان شامل کرمانشاه، پاوه، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، اسلام آبادغرب، سرپل ذهاب، صحنه و گیلانغرب است.

وی گفت: براساس رنگ بندی جدیدی که از روز گذشته در استان اعلام شده است، شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو، قصرشیرین، جوانرود و روانسر آبی است.  

براساس اعلام ستاد کرونا در وضعیت زرد یا خطر متوسط فقط سطح شغلی چهار تعطیل خواهد بود.

در وضعیت نارنجی یا پرخطر هم سطح شغلی سه و چهار تعطیل است و در وضعیت قرمز یا خیلی پرخطر نیز همه مشاغل به جز موارد ضروری سطح یک تعطیل خواهد بود.  

همچنین خروج خودروهای بومی از شهرستان‌های نارنجی و قرمز و ورود خودروهای غیربومی به شهرستان‌های نارنجی و قرمز ممنوع خواهد بود. 

 

آمار مبتلایان قطعی کرونا در قزوین به ۱۲۱ نفر رسید

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: آمار مبتلایان قطعی کرونا در ۲۴ ساعت گذشته با افزایش ۲۳ درصدی به ۱۲۱ نفر افزایش یافت.

دکتر علی اکبر کرمی بعدازظهر سه‌شنبه با اعلام این مطلب افزود: ۴۶ بیمار جدید مشکوک به کرونا نیز طی همین مدت در مراکز درمانی استان قزوین بستری شدند تا اقدامات تشخیصی و درمانی برروی آن‌ها صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی استان قزوین به ۲۱۸ نفر رسیده، اظهار داشت: ۲۳ بیمار کرونایی هم اکنون بدحال بوده که برای آن‌ها نیز اقدامات ویژه تنفسی و مراقبتی لحاظ شده است.

دکتر کرمی به ترخیص ۳۸ بیمار بهبود یافته از کرونا طی روز گذشته تاکنون اشاره و یادآور شد: با احتساب این آمار، مجموع بیماران بهبود یافته کرونایی در استان قزوین به ۱۵ هزار و ۷۲۰ نفر رسیده است.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین از شهروندان خواست تا از سفرهای غیرضروری در ایام تعیلات نوروزی پرهیز کنند و همواره با استفاده از ماسک و رعایت شیوه‌ نامه‌های بهداشتی و  فاصله گذاری اجتماعی اجازه ندهند زنجیره ویروس کرونا در استان قزوین گسترش یابد.

۳۳ هزار و ۹۰۰ شهروند قزوینی از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون به این بیماری مبتلا شده‌اند.

 

 

کرونا یک قربانی دیگر در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت که با فوت یک بیمار در ۲۴ ساعت گذشته مجموع متوفیان کرونا در این استان از ابتدای اپیدمی این ویروس تاکنون به یک هزار و ۵۵۶ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز سه شنبه اظهار داشت:  همچنین با شناسایی ۱۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان به ۱۰ هزار و ۶۷۳ نفر رسیده است.

وی اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان همدان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۰۹ مورد بود که از این تعداد ۲۵ نفر در بخش عادی بستری شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: همچنین در حال حاضر ۱۷ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی. سی. یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۲۱ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۸۵، بهار ۶۳۰، تویسرکان ۶۷۵، رزن ۴۶۶، درگزین ۲۰۱، فامنین ۱۹۱ و کبودراهنگ ۶۸۴ نفر است.

وی افزود: همچنین یک هزار و ۹۳۸ نفر در ملایر، یک هزار و ۱۸۲ نفر در نهاوند و چهار هزار و ۳۹ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

به گفته مهرداد نادری فر سخنگوی ستاد کرونا براساس آخرین رنگ بندی اعلام شده، ۱۰ شهرستان استان همدان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 

استاندار تهران نسبت به شیوع موج جدید کرونا هشدار داد

استاندار تهران با هشدار نسبت به شیوع موج دیگری از ویروس کرونا اعلام کرد: با سهل انگاری سلامت هموطنان را به خطر نیندازیم.

«انوشیروان محسنی بندپی» روز سه شنبه گفت: هم اکنون ۶ شهر در سطح استان در وضعیت نارنجی قرار گرفته است و جالب است بدانید بیشتر مراجعان به بیمارستان ها در ۲ شهر دماوند و فیروزکوه، افراد غیربومی هستند.

وی ادامه داد: هرگونه دورهمی بدون رعایت پروتکل های بهداشتی سبب چرخش ویروس به ویژه کرونای انگلیسی می‌شود که از این رو برای حفظ سلامت خود و هموطنانمان باید رعایت پروتکل های بهداشتی را جدی بگیریم.

استاندار تهران خاطرنشان کرد: هرگونه سهل انگاری و سفرهای غیرضروری نگرانی‌ها نسبت به شیوع موج دیگر کرونا در تهران را افزایش می دهد بنابراین باید از آن پرهیز کرد.

براساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکنون یک میلیون و ۸۱۵ هزار و ۷۱۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۴ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶۱ هزار و ۹۵۱ نفر رسیده است.

 

کرونا در منطقه جنوب غرب خوزستان هفت قربانی گرفت

رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: هفت فرد مبتلا به کرونا در منطقه جنوب غرب خوزستان در ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند.

شکرالله سلمان زاده سه شنبه اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته سه بیمار مبتلا به کرونا در آبادان، ۲ بیمار در خرمشهر و ۲ بیمار در شادگان جان خود را از دست دادند.

وی افزود: همچنین در این مدت از ۲۴۶ مورد تست انجام شده در شهرهای شادگان ، آبادان و خرمشهر ۱۶۴ مورد مثبت بودند که شامل ۹۹ نفر در آبادان، ۵۵ نفر خرمشهر و ۱۰ نفر در شادگان می باشند که ۱۳۷ نفر به صورت سرپایی خدمات درمانی دریافته کرده و در منزل قرنطینه شدند.

رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: در ۲۴ ساعته گذشته نیز ۴۷ نفر در مراکز درمانی جنوب غرب خوزستان بستری شدند و ۲۹ نفر نیز پس از بهبودی کامل از بیمارستان مرخص شدند.

سلمان زاده تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های جنوب غرب خوزستان را ۲۴۳ نفر عنوان کرد.

آبادان و ۶ شهرستان دیگر استان خوزستان هم اکنون در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند. 

شهرستان های خرمشهر و شادگان نیز به تازگی از وضعیت قرمز خارج و در وضعیت نارنجی کرونا بسر می برند.

دانشکده علوم پزشکی آبادان به ساکنان شهرستان های خرمشهر ، شادگان و آبادان در منطقه جنوب غرب خوزستان خدمات بهداشتی و درمانی ارایه می‌ کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
7 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.