طبق توضیحات امروز سخنگوی وزارت بهداشت در بیست و هفتم اسفند ماه گفت: ۹ شهرستان قرمز، ۳۱ شهرستان نارنجی، ۲۹۵ شهرستان زرد و ۱۱۳ شهرستان آبی هستند.

به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در کشور، گفت: با فوت ۶۵ نفر از هموطنان مبتلا به بیماری کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۶۱ هزار و ۴۹۲ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز چهارشنبه افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۷ اسفند ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی هفت هزار و ۸۰۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۶۷۰ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۷۷۱ هزار و ۱۱۵ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۵۱۴ هزار و ۶۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین سه هزار و ۸۵۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۱۱ میلیون و ۹۱۲ هزار و ۱۳۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری افزود: ۹ شهرستان قرمز، ۳۱ شهرستان نارنجی، ۲۹۵ شهرستان زرد و ۱۱۳ شهرستان آبی هستند.

لاری گفت: با توجه به شلوغی مراکز خرید در روزهای پایانی سال، توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی در فروشگاهها بسیار اهمیت دارد. از مردم می خواهیم تا جای ممکن به صورت آنلاین خرید کنند. در صورت لزوم به خرید حضوری به صورت جمعی به خرید نروند و از رفتن به فروشگاهها در ساعات شلوغ خودداری کنند.

وی افزود: همچنین از رفتن به فروشگاههای فاقد دستگاه تهویه جدا خودداری کنید، هنگام خرید فاصله ۱.۵ تا ۲ متری را از دیگران رعایت کنید.  در طول مدت خرید از دست زدن به صورت و بینی و لمس غیر ضروری اجناس خودداری کنید و برای پرداخت وجه از کارتخوان استفاده کنید.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، رامهرمز، شوش، شوشتر، کارون در استان خوزستان و شهر گچساران در استان کهگیلویه و بویر احمد در وضعیت قرمز کرونایی هستند.

همچنین شهرهای خاتم در استان یزد، نهاوند در استان همدان، بندر خمیر در استان هرمزگان، خمین در استان مرکزی، درود و پلدختر در استان لرستان، دیوان دره در استان کردستان، زرین دشت و ارسنجان در استان فارس، مسجد سلیمان، شادگان، دشت آزادگان، خرمشهر، بهبهان، باوی، باغملک، ایذه، اندیمشک، امیدیه، در استان خوزستان، سامان در استان چهار محال و بختیاری، گناوه و کنگان و دیلم در استان بوشهر، دهلران در استان ایلام، گلپایگان در استان اصفهان، نقده و ماکو ، چایپاره و ارومیه در استان آذربایجان غربی، عجب شیر و سراب در استان آذربایجان شرقی در وضعیت نارنجی کرونایی هستند.

وزارت بهداشت، اعلام کرد: تجمع در اماکن سرپوشیده به خصوص رستوران هتل‌ها، تالارهای پذیرایی، مراسم عروسی و عزاداری، تراکم در بازارچه‌های نوروزی، وسایل نقیله عمومی بین شهری خصوصا اتوبوس و قطار می‌تواند عامل جدی انتقال بیماری باشد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، خروج خودروهای بومی از شهرستانهای نارنجی و قرمز و ورود خودروهای غیر بومی به شهرستانهای نارنجی و قرمز ممنوع است.

همچنین در وضعیت زرد فقط سطح شغلی گروه چهار تعطیل است. در وضعیت نارنجی سطح شغلی ۳ و ۴ تعطیل است و در وضعتی قرمز همه مشاغل به جز موارد ضروری سطح یک تعطیل است.

شهروندان می توانند برای اطلاع از وضعیت لحظه ای رنگ بندی شهرها به اپلیکیشن ماسک یا به آدرس https://app.mask.ir/map مراجعه کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت پیش از این با هشدار نسبت به گسترش ویروس جهش یافته در برخی استانها گفته است: ویروس جهش یافته کرونا قدرت سرایت بیشتری دارد، ضمن اینکه بیش از ویروس ووهان کودکان و جوانترها را مبتلا می کند. بنابراین افزایش ابتلا به کرونا در گروه های با سن پایین تر لزوم همزیستی هوشمندانه با این ویروس را نشان می دهد زیرا ابتلای بیشتر افراد جوانتر خطر ابتلای سالمندان به این بیماری را نیز بیشتر می کند. امیداریم همه مردم با رعایت اصول بهداشتی و پرهیز از سفرهای غیر ضروری و تجمعات نزدیک به هم مانع ایجاد خیز چهارم این بیماری در کشور باشند.

به گفته، لاری، میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور به پایین ترین میزان خود در چهارماه گذشته رسیده است. کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی، همزمان با افزایش ویروس جهش یافته در کشور و نیز  گذر از ایام پایانی سال و اقدام به سفر، مهمانی ها و دورهمی ها در نوروز همگی زنگ خطر جدی برای ایجاد خیز چهارم بیماری است. امیدواریم همه مردم با پرهیز از هر گونه سهل انگاری به گونه ای رفتار کنند که شاهد تجربه ایامی آرام و کم خطر در روزهای آغازین سال جدید باشیم.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته است: در هفته گذشته رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافت و این نگران کننده است، اگر ترددها افزایش یافته و کرونا چرخش پیدا کند، دستاوردهایی که به واسطه رعایت شیوه‌نامه‌ها و اجرای طرح شهید سلیمانی به دست آمد، از بین می‌رود.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون بیش از ۱۲۰ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. 

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

 

۲۷ اسفند و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها

کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی در روزهای پایانی سال و احتمال برپایی دورهمی های خانوادگی و سفرهای بین شهری در تعطیلات نوروز، زنگ خطر را به صدا درآورده و کارشناسان و مسوولان حوزه بهداشت و درمان را بابت پیامدهای خیز چهارم کرونا به شدت نگران کرده است.

در یک سال گذشته تدابیر مختلفی اعم از راهکارهای بهداشتی و درمانی و محدودیت های اقتصادی و اجتماعی برای مقابله با کرونا، این  مهمان ناخوانده، به کار گرفته شده، با این حال  اقدام مسوولان به رفع برخی محدودیت ها احتمالا برای کاهش مشکلات مردم، این ذهنیت نادرست را ایجاد کرده که خطر شیوع کرونا کاهش یافته است. 

در شرایط کنونی، کارشناسان بیش از پیش نگران موج دیگری از شیوع کووید۱۹ به ویژه در مناطقی هستند که رعایت پروتکل های بهداشی در انها کاهش یافته است. 

 همچنین پس از راهیابی ویروس جهش یافته انگلیسی به استان ها، بیشترین نگرانی کادر درمان شدت بیماری و ابتلای کودکان و جوانان با توجه به عادی انگاری کرونایی در آستانه سال نو است. 

به باور کارشناسان، باتوجه به گردش ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور باید برای جلوگیری از گسترش آن تلاش شود که در این زمینه محدود کردن جابه جایی جمعیتی، برگزار نکردن اجتماع‌ها و پرهیز تا حد امکان  از تماس‌های نزدیک بین افراد از جمله راهکارهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

گفته می شود ویروس جهش یافته انگلیسی اپیدمی سنگینی ایجاد می‌کند و لذا باید میدان مبارزه را قبل از اینکه اپیدمی گسترش یابد از بیمارستان‌ها به بیرون کشید و پیشگیری را در اولویت قرار داد تا خسارت‌های جانی به کمترین میزان برسد.

با این اوصاف و در حالی که کرونا همچنان با ماست، بار دیگر بوی خوش بهار می آید، همراه با رایحه دید و بازدیدهای نوروزی و سیر و سفر که نیاز روح و روان انسان هاست؛  اما در شرایطی که با فوت ۶۵ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به بیماری کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۶۱ هزار و ۴۹۲ نفر رسیده است، هر گونه دورهمی خانوادگی و یا سفر به منزله این است که کرونا را پیشکش عزیزانمان می کنیم و یا سوغات می آوریم.

براساس گزارش های خبرنگاران از استان های مختلف، نظارت و اجرای دقیق ممنوعیت ها و محدودی های تردد، جلوگیری از سفرهای بی برنامه و گردشگری انبوه و تشویق به سفرهای داخل استانی به جای سفرهای طولانی، از جمله راهکارهای مورد نظر مسوولان برای مقابله با  کرونا در تعطیلات پیش روست.

در استان‌ها چه خبر است؟

در اصفهان،وضعیت این استان به لحاظ کرونا با ثبات اما شکننده اعلام شده و به گفته استاندار، اکنون رنگ شهرستان گلپایگان نارنجی است و خوانسار به سمت نارنجی شدن پیش می رود. 

عباس رضایی با بیان این که باید تیم ویژه‌ای به شهرستان‌های گلپایگان و خوانسار برای جلوگیری از پیشرفت  این بیماری اعزام شود، ادامه داد: لازم است طرح شهید سلیمانی با جدیت در این دو شهرستان پیگیری شود.

وی از مردم خواست از برگزاری اجتماعات مذهبی و دیگر مراسم‌ در استان  خودداری کنند و مسئولان میراث و ‌اماکن تاریخی هم باید با حداقل ظرفیت بازدیدکننده داشته باشند و به آن‌ها تذکرات لازم درخصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را بدهند.

در البرز، شهرستان اشتهارد در جنوب استان قرار دارد که پیش از این در زمره مناطق کم خطر کرونایی بود، اما به گفته سخنگوی ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی استان، با افزایش شمار مبتلایان به کووید ۱۹ ، وضعیت این شهرستان ۴۰ هزار نفری از آبی به زرد کرونایی تغییر یافته است.

به بیان دکتر مهرداد بابایی، اکنون از مجموع هفت شهرستان تابعه استان البرز ، ۶ شهرستان زرد و تنها شهرستان طالقان در وضعیت آبی کرونایی قرار دارد.

وی افزود: حدود ۱۰ روز است که شمار مبتلایان و مرگ و میرهای کرونایی در البرز روند افزایشی دارد و اکنون ۳۵۴ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز بستری هستند.

در قم، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گفت: با آزاد شدن سفر به شهرهای آبی و زرد کشور شاهد جا به جایی یک جمعیت میلیونی خواهیم بود که با توجه به وجود ویروس جهش یافته، از ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ احتمال افزایش مبتلایان به کرونا را در استان خواهیم داشت.

به بیان محمدرضا قدیر، درحالی که تعداد روزانه بیماران بستری شده در استان حدود ۱۰۰ بیمار بود هم اکنون به بیش از ۱۳۰ بیمار در روز رسیده و یک شیب صعودی آرام را پیش رو داریم.

در همدان هم سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان درباره شهرستان نهاوند که به رنگ نارنجی درآمده است، گفت: رعایت پروتکل های بهداشتی در شهرستان نهاوند به طرز چشمگیری کاهش یافته به نحوی که میانگین رعایت دستوالعمل های ابلاغی وزارت بهداشت توسط آحاد مردم و صنوف شهرستان حدود ۵۰ درصد است.

دکتر محمد طاهری اظهار داشت: کاهش محسوس رعایت پروتکل های بهداشتی در نهاوند موجب شیوع ویروس و افزایش شمار مبتلایان به کرونا در این شهرستان شده است.

وی مهمترین علت افزایش شمار مبتلایان به کرونا در نهاوند را رعایت نکردن فاصله اجتماعی، برگزاری تجمع و دورهمی و حضور پرشمار مردم در بازار برای خریدهای نوروزی عنوان کرد و افزود: از منظر علمی شاهد جهش جدید ویروس کرونا در شهرستان نهاوند خواهیم بود بنابراین از اهالی این شهرستان برای کاهش شمار مبتلایان انتظار می رود در تجمع ها حضور نیابند.

هم اکنون شهرستان نهاوند در استان همدان در وضعیت نارنجی، اسدآباد در وضعیت آبی و هشت شهرستان دیگر استان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

اما اهالی استان مازندران که شرایط استان آنها عادی اعلام شده است، ظاهرا چندان راضی نیستند و در این ارتباط، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی توضیح داد: متاسفانه مازندران در بدترین زمان سال و فصل اوج مسافرت به رنگ‌بندی کم‌خطر بازگشته است که می‌تواند برای پس از نوروز این استان را با چالش‌های جدی مواجه کند.

دکتر قاسم اویس در واکنش به برداشتن ممنوعیت سفر به مازندران براساس رنگ بندی زرد این استان که در تازه ترین پایش وزارت بهداشت منتشر شد، اظهار داشت: این مسئله مازندران را در شرایطی توام با خوشحالی و نگرانی قرار داده است. 

وی  خروج مازندران از محدودیت را در زمان فرارسیدن پرترافیک‌ترین زمان سفر و دید و بازدید محلی همزمان با شناسایی چندین مورد کرونای جهش یافته انگلیسی، یک وضعیت هشدار دهنده توصیف کرد و گفت: دورنمای رفتار اجتماعی و موقعیت استان در کرونا بسیار نگران کننده است. 

به گفته او، تجربه ثابت کرده است که هم بین مسافران و هم در دورهمی های  خانوادگی مردم استان حداقل های پروتکل های بهداشتی نیز رعایت نمی شود و پیش بینی می شود نوروز امسال نیز شرایط همانند گذشته باشد. 

اویس افزود: اگر شرایط به همین شکل باشد مازندران حتما پس از ایام تعطیلات نوروز یا حتی در خلال تعطیلات با موج جدیدی از همه گیری و شاید بسیار سخت تر از پیک سوم روبه‌رو شود. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همچنین به شرایط کنونی رعایت پروتکل های بهداشتی در استان اشاره کرد و گفت: وضعیت فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشت در استان اصلاً خوب نیست و روند کاهشی دارد. 

اویس میزان رعایت فاصله گذاری اجتماعی در استان را حدود ۶۰ درصد اعلام کرد و هشدار داد که ورورد مسافران و دید و بازدیدهای شب عید می تواند همین مقدار را نیز کاهش دهد. 

همچنین در آمل،  فرماندار وضعیت زرد کرونایی این شهرستان را شکننده توصیف کرد و گفت : شلوغی بازارهای شب عید و برپایی دورهمی و دید و بازدیدهای جمعی نوروزی وضعیت آمل را دوباره نارنجی و حتی قرمز خواهد کرد.

علیرضا شریعت افزود : متاسفانه هر بار به محض خروج از وضعیت بحرانی و تغییر رنگ کرونایی شهرستان ، مردم در برابر اجرای پروتکل های بهداشتی دچار عادی انگاری می شوند.

همچنین در چهارمحال و بختیاری، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه گفت: اجرای برنامه‌های نوروزی و شعبانیه در بقاع متبرکه استان با توجه به اعلام رنگ‌بندی شهرستان‌ها به‌صورت مجازی و یا با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و مدیریت حضور زائران اجرا می‌شود.

حجت‌الاسلام علی مهرابی افزود: تبرکات مهدوی، نسیم انتظار و آرامش بهاری سه عنوان برنامه‌ای است که همزمان با ماه شعبان و آغاز سال جدید برای اجرا در مساجد و بقاع متبرکه استان در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: چگونگی اجرای این برنامه‌ها در بقاع متبرکه به رنگ‌بندی اعلام شده از سوی ستاد مقابله با کرونا بستگی دارد و در صورت تداوم وضعیت زرد در شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، فارسان، اردل، کیار، کوهرنگ، لردگان، بن و خانمیرزا، جشن‌ها و برنامه‌های مذهبی شعبانیه با رعایت تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی اجرایی خواهد شد.

مهرابی به شرایط نارنجی شهرستان سامان نیز اشاره کرد و گفت: بقاع متبرکه این شهرستان در ایام نوروز و اعیاد شعبانیه به صورت مجازی خدمات فرهنگی را به زائران ارائه می‌دهند و از مردم درخواست می‌شود تا زمان بهبود شرایط و پایان وضعیت پُر خطر، از مراجعه به بقاع خودداری کنند.

اما در یزد، محمدعلی طالبی استاندار اعلام کرد که تمامی سفرها و برنامه‌های نوروزی سال ۱۴۰۰ به خاطر شکنندگی شرایط بهداشتی استان به دلیل شیوع ویروس کرونا مطابق مصوبه ستاد ملی است.

وی  افزود: هرگونه برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری برای حضور مسافران در سفرهای نوروزی با اعمال دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی و عمل به بخشنامه های ابلاغی ستاد کرونا برای تامین سلامتی مردم باشد.

وی با بیان اینکه به خاطر کرونا وضعیت استان ممکن است به صورت مکرر دچار نوسان و تغییر شود، ادامه داد: باید اعضای ستاد اجرایی خدمات سفر آمادگی پذیرش و اعمال شرایط بر حسب ضرورت با هماهنگی و اطلاع‌رسانی به موقع  به مردم و مسافران را داشته باشند.

استاندار یزد اظهار کرد: رویکرد اصلی سفرهای نوروزی امسال برای عموم مردم به خاطر وجود کرونا و پیشگیری از موج جدید آن، پرهیز از سفر و دوری از دورهمی‌های خانوادگی و فامیلی و نیز رفت و آمدهاست که این هدف باید به عنوان اساس همه برنامه‌ها به جد مدنظر همگان به خصوص مسوولان امر قرار گیرد.

طالبی به عموم مردم و مسافران توصیه کرد که  امسال را به خاطر شرایط خاص و شکنندگی آن از هرگونه سفر نوروزی که ممکن است خطرهایی برای خود و دیگران داشته باشد پرهیز کنند و به مقررات ستاد ملی کرونا و تصمیم مسوولان احترام بگذارند.

همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد  اعلام کرد که  در حال حاضر میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان از سوی مردم به کمتر از ۵۰ درصد کاهش یافت و احتمال شیوع موج چهارم کرونا می رود.

دکتر محمدرضا میرجلیلی پیش بینی کرد که ماه های فروردین و اردیبهشت احتمال افزایش موارد  بیماری کووید ۱۹ وجود دارد،مردم برای حفظ سلامتی خود و دیگران استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی را باید جدی بگیرند . 

در همین حال،  هرمزگانی ها که گفته می شود روند شیوع ویروس جهش یافته کرونا در استان آنها  صعودی است، تست منفی کرونا را شرط ورود به استان خود قرار دادند. 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان هم  گفت: با توجه به تصمیم ستاد و قرارگاه مرکزی کرونا ، سفر به هرمزگان ممنوع نیست ولی وجود تست منفی کرونا برای ورود به استان ضروری است.

علی رئوفی اظهار داشت: براساس تصمیم های اتخاذ شده ورود زمینی مسافران پلاک شهرهای قرمز و نارنجی کشور به هرمزگان ممنوع است.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که قصد سفر به هرمزگان دارند از همان مبدا باید محل اسکان خود را مشخص و بعد اقدام به سفر کنند.

این مقام مسوول تاکید کرد: برپایی چادر در هرمزگان در پارک ها ممنوع است و ورود به جزایر از جمله قشم و هرمز با تست منفی کرونا امکان پذیر است و مسافرانی که تست آنها مثبت باشد برگشت داده می شوند؛ همچنین به غیر از شهرستان بندر خمیر سایر شهرستان های هرمزگان در وضعیت زرد قرار دارند که محدودیت های سطح چهار اعمال می شود.براساس آخرین آمار اعلام شده ،

در لرستان، سید موسی خادمی استاندار این استان اظهار داشت:  تا ماه های اخیر وضعیت استان خوب بود و مرگ و میر روزانه به صفر رسید اما شیوع ویروس انگلیسی در خوزستان، لرستان را به یکی از استان های پرخطر تبدیل کرده چراکه عمده ارتباطات خوزستان از طریق لرستان است.

خادمی با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی در لرستان گفت: در ۲ روز اخیر وضعیت ۲ شهر استان از زرد تبدیل به نارنجی شده است و در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی ممکن است شرایط تا وضعیت قرمز نیز پیش رود.

وی ادامه داد: علاوه بر تهدید جان مردم، بسیاری از فعالیت های اقتصادی نیز باید تعطیل و محدودیت های زیادی اعمال شود که بعدها آثار اقتصادی و روانی برای مردم خواهد داشت.

استاندار لرستان بر لزوم رعایت پروتکل ها و پرهیز از برگزاری مراسم عزا، عروسی و پنجشنبه آخر سال تاکید کرد و گفت: نباید با بی توجهی نسبت به پروتکل های بهداشتی، شرایط استان را سخت و بحرانی کرد.

خادمی همچنین با بیان اینکه باید از ورود به موج چهارم شیوع کرونا پرهیز کرد افزود: با ورود به موج جدید، وضعیت نسبت به قبل سخت تر خواهد بود.

پرهیز  از سفرهای غیرضروری در تعطبلات سال نو، خواسته جانشین فرماندهی انتظامی کردستان هم بود که گفت: با توجه به شرایط حساس کشور و به منظور قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا از مردم می‌خواهیم از سفرهای غیرضرروی پرهیز کنند و به تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا احترام بگذارند.

 سردار رسول برزویی اظهار داشت: در هر صورت در این ایام نیز چون گذشته تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا در اجرای محدودیت های ترافیکی و تردد ها هستیم و از مردم انتظار همکاری حداکثری داریم.

ویروس جهش یافته انگلیسی که در کشور به گردش درآمده، در استان بوشهر ۱۲ میزبان جدید پیدا کرده و شمار مبتلایان به این نوع ویروس در این استان را به 24 نفر رسانده است. از این شمار پنج نفر در شهرستان گناوه، ۲ نفر در بوشهر، چهار نفر در دشتی و یک نفر در دشتستان به ویروس جهش یافته مبتلا شده اند.

دکتر عبدالمحمد خواجه ئیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: اد: ویروس جهش یافته انگلیسی نسبت به ویروس ووهان چین متفاوت و دارای چسبندگی بیشتری است و با توجه به شدت بیماری، سن مبتلایان به این ویروس کاهش یافته به نحوی که امروز بیشترین گروه سنی درگیر رده سنی کودکان و نوجوانان هستند و این بیانگر تغییر رفتار ویروس است.

وی بیان کرد: باتوجه به اینکه سرایت درگونه (سوش) جدید ۷۰ درصد نسبت به گونه قبلی بیشتر است به همین دلیل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

خبر دیگر از بوشهر این که در دیلم واقع در منتهی الیه شمال غرب استان، تمام محورهای ورودی اصلی و فرعی این شهرستان به دلیل وضعیت نارنجی کرونایی تا پایان نوروز به روی مسافران بسته است.

احمد دشتی فرماندار دیلم با اعلام این خبر افزود: سواحل، پارک‌ها، مراکز تفریحی و سیاحتی هم به صورت کامل تعطیل و اقامت در مدرسه‌ها و مهمانسراهای ادارات نیز ممنوع است.

وی عادی انگاری و حضور مردم در مراسم عروسی، شب نشینی، تجمع و کاهش استفاده از ماسک در بین شهروندان را موجب افزایش آمار بستری و مبتلایان به ویروس کرونا در دیلم دانست. 

دشتی  بیان کرد:دیلم به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری کشور با برخورداری از آب و هوای مناسب در این فصل از سال و سواحل و طبیعت زیبا، بازارهای تجاری و به ویژه مردمانی خون گرم در سال‌های گذشته میزبان هموطنان زیادی از سایر مناطق کشور بود اما در نوروز ۱۴۰۰ از هموطنان عزیز  تقاضا می‌شود از انتخاب این منطقه برای سفرهای  نوروزی خود پرهیز کنند.

در خراسان رضوی هم کرونای انگلیسی بیکار ننشسته در شهرستان سبزوار، نتیجه آزمایش سه بیمار مشکوک مبتلا به این سویه مثبت اعلام شد و شمار مبتلایان به کرونای جهش‌یافته در سبزوار را به چهار نفر رساند.

مبتلا یان جدید افرادی جوان با میانگین سنی ۳۰ تا ۴۰ سال هستند که هم‌اینک تحت مراقبت قرار گرفته‌اند.

 

 

سایر اخبار کرونایی از استان‌ها

 

 

استاندار قم گفت که با توجه به مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونامبنی بر ممنوعیت برگزاری مراسم تحویل سال درحرم‌های مطهر، مراسم تحویل سال درحرم مطهر حضرت معصومه(س)‌ و همچنین آیین نیمه شعبان بصورت مجازی برگزار می‌شود.

بهرام سرمست گفت: در قم هیچ گونه مراسم تجمعی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) نخواهیم داشت و مراسم تحویل سال به صورت مجازی و یا حضور حداقلی است.

وی پایانه‌های مسافربری درون و برون شهری، هتل‌ها و مراکز اقامتی و مسافر پذیر، مجتمع‌های تجاری و مراکز خرید، نانوایی‌ها و مطب‌های پزشکان را از جمله مواردی که در این ایام باید به طور دقیق بیشترین نظارت ها در موردشان اعمال شود دانست و خاطرنشان کرد: اداره کل مدیریت بحران استان پیگیری‌های لازم را انجام دهد که از طریق مرکز بهداشت نظارت ها تشدید شود.

سرمست همچنین کنترل مبادی ورودی شهر قم را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: بر اساس مصوبه‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا ممنوعیتی برای سفر به قم با توجه به قرار داشتن آن در شرایط زرد کرونایی وجود ندارد ولی مراقبت هایی را می توانیم در این زمینه انجام دهیم.

بر اساس آخرین رنگ بندی کرونایی کشور وضعیت قم از بیست و پنجم اسفندماه جاری از آبی به زرد تغییر کرد.

در خراسان شمالی هم  فرمانداران و مسوولان اوقاف و امور خیریه استان به علت شیوع ویروس کرونا موظف به جلوگیری از برگزاری آیین سال تحویل ۱۴۰۰ در امامزاده‌های استان هستند.

همچنین رئیس اوقاف و امور خیریه ناحیه ۲ شهر همدان از ممنوعیت ورود به آرامستان‌ این شهر در روزهای پنجشنبه و جمعه آخر سال خبر داد و گفت: مسیرهای ورودی به این آرامستان به منظور جلوگیری از انتشار ویروس کرونا مسدود شده و انتظار داریم مردم در این روزها از حضور در «باغ بهشت» جدا پرهیز کنند.

خبر دیگر از استان مرکزی حاکی از این است که ۶۴۳ نفر از کادر درمان استان شامل پرستار، پزشک، نیروی آزمایشگاهی، رادیولوژی و بهیار از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده‌اند.

این خبر را دکتر «بهمن صادقی‌سده»معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک اعلام کرد و گفت: برخی از این افراد که در بیمارستان‌های استان به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده‌اند، بهبود یافته و عده‌ای هم درحال درمان هستند.

وی با بیان این که استان مرکزی ۲ شهید مدافع سلامت را در بخش تامین اجتماعی و علوم پزشکی تقدیم کرده است، خاطرنشان کرد: خروج نیروها از گردونه ارایه خدمات درمانی، فشار مضاعفی به سایر همکاران وارد می‌کند که این روند در طول چندماه اخیر بسیار شدید شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: توان کادر پزشکی و درمانی تحلیل رفته و در ادامه انجام مسوولیت خود برای حفظ سلامت جامعه نیازمند همکاری مردم در رعایت موازین و پروتکل‌های بهداشتی هستند؛ اکنون که در آستانه سال جدید قرار داریم مردم مسافرت و دورهمی را به فرصت دیگری موکول کنند و با همراهی با کادر درمان به آنان کمک کنند.

 

 

۹۲ مورد جدید ابتلا به بیماری کووید۱۹ در استان مرکزی شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ۹۲ مورد جدید ابتلا به بیماری کووید۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی در استان مرکزی شناسایی شد.

دکتر سید «محمد جمالیان» عصر چهارشنبه افزود: با احتساب این آمار مجموع مبتلایان به این بیماری  در استان تاکنون به ۳۸ هزار و ۳۱۵ نفر رسیده است.

وی بیان کرد: از مجموع بیماران جدید شناسایی شده، ۱۸ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند که تحت مراقبت قرار دارند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: ۷۴مورد از بیماران جدید شناسایی شده  نیز به صورت سرپایی درمان خود را پیگیری می‌کنند و تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی باید در منزل قرنطینه باشند.

دکتر جمالیان اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته، سه فوت ناشی از ویروس کرونا در استان مرکزی گزارش شده است که بر این اساس تعداد فوتی ها به یک هزار و ۴۹۵ نفر رسیده است.  

نخستین مورد مثبت ویروس کرونا، اول اسفندماه پارسال پس از قم در اراک به ثبت رسیده است.

بر اساس اعلام سیما سادات‌لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،  مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور تا ۲۷ اسفند ۹۹ به یک میلیون و ۷۷۱ هزار و ۱۱۵ نفر و  تعداد جان باختگان این بیماری به ۶۱ هزار و ۴۹۲ نفر رسیده است.

 

 

۶۴۳ نفر از کادر درمان استان مرکزی به بیماری کووید۱۹ مبتلا شدند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ۶۴۳ نفر از کادر درمان استان مرکزی شامل پرستار، پزشک، نیروی آزمایشگاهی، رادیولوژی و بهیار از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده‌اند.

دکتر «بهمن صادقی‌سده» روز چهارشنبه افزود: برخی از این افراد که در بیمارستان‌های استان به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده‌اند، بهبود یافته و عده‌ای هم درحال درمان هستند.

وی با بیان اینکه ۷۳ پزشک استان به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده‌اند، اظهار داشت: استان مرکزی ۲ شهید مدافع سلامت را در بخش تامین اجتماعی و علوم پزشکی تقدیم کرده است.

وی خاطرنشان کرد: خروج نیروها از گردونه ارایه خدمات درمانی، فشار مضاعفی به سایر همکاران وارد می‌کند که این روند در طول چندماه اخیر بسیار شدید شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: گروه‌های پزشکی و کادر درمان، سلامتی خود را در راه محافظت از شهروندان و در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا قرار داده‌اند.

دکتر صادقی‌سده افزود: توان کادر پزشکی و درمانی تحلیل رفته و در ادامه انجام مسوولیت خود برای حفظ سلامت جامعه نیازمند همکاری مردم در رعایت موازین و پروتکل‌های بهداشتی هستند.

وی اظهار داشت: اکنون که در آستانه سال جدید قرار داریم مردم مسافرت و دورهمی را به فرصت دیگری موکول کنند و با همراهی با کادر درمان به آنان کمک کنند.

استان مرکزی اسفند ماه سال گذشته پس از قم دومین کانون بیماری کرونا در کشور بود و تا کنون سه موج از کووید ۱۹ در این استان مدیریت شده است.

بنابر اعلام سیما سادات‌لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مجموع بیماران  مبتلا به کووید۱۹ در کشور تا ۲۶ اسفند ۹۹ به یک میلیون و ۷۶۳ هزار و ۳۱۳ نفر و  تعداد جان باختگان این بیماری نیز به ۶۱ هزار و ۴۲۷ نفر رسیده است.

 

 

۹۰ درصد از مبتلایان به بیماری کووید۱۹ در خمین بهبود یافتند

رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین گفت: یکهزار ۶۴۷ نفر معادل ۹۰ درصد از بیماران مبتلا به بیماری کووید۱۹ در این شهرستان تاکنون بهبود یافته‌اند.

دکتر «مجتبی دیده‌دار» روز چهارشنبه در نشست با اصحاب رسانه افزود: تاکنون پنج  هزار و ۱۳۶ آزمایش تشخیص ویروس کرونا  در خمین انجام شده که در این راستا یک‌هزار و ۸۲۳ بیمار مبتلا شناسایی شده است.

وی یادآور شد: از این شمار بیمار مبتلا یک هزار و ۲۴۵ نفر به صورت سرپایی و ۵۷۸ نفر در بیمارستان این شهرستان بستری شدند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین ادامه داد: ۱۱۵ شهروند خمین از ابتدای شیوع کرونا تا کنون جان خود را بر اثر ابتلا به بیماری کووید۱۹ از دست داده‌اند.

دکتر دیده‌دار در خصوص اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در خمین  نیز گفت: کنترل بیماری کرونای انگلسیی در خمین مدیون اجرای این طرح است.

وی بیان کرد: پنج هزار و ۳۰۱ آزمایش سریع تشخیص کرونا در اجرای طرح شهید سلیمانی در این شهرستان انجام شد.

رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین افزود: با انجام این آزمایش‌ها و پایش محله‌ای، ۶۷۴ بیمار مبتلا به  بیماری کووید۱۹در خمین شناسایی و اقدامات لازم برای درمان آنان انجام شد.

وی با بیان این ‌که اجرای طرح شهیدسلیمانی با همکاری بسیج و وزارت بهداشت از یکم آذرماه سال جاری در زادگاه امام راحل آغاز شده است، اظهار داشت: بیماریابی، جداسازی بیماران کووید۱۹و ناقلان ویروس کرونا و آموزش مردم و مبتلایان، آزمایش گسترده، هدفمند و هوشمند، بیماریابی فعال، قرنطینه و رهگیری هوشمند و آموزش و اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی  از اهداف این طرح است.

وی اظهار داشت: ۸۰ نفر از بسیجیان و اعضای هلال حمرخمین در قالب  گروههای حمایتی، رهگیری (مراقبتی) و نظارتی در طرح شهید سلیمانی همکاری دارند.

وی یادآور شد: در جریان این طرح که در محله‌ها و بر مبنای «هر خانه یک پایگاه سلامت» در حال اجرا است،  پایش سلامت بیماران کووید۱۹ از سوی گروه‌های مراقبتی انجام می‌شود.

رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین اظهار داشت: با توجه به وضعیت نارنجی خمین در رنگ‌بندی کرونا از مسافران درخواست می شود به این شهر سفر نکنند 

 

 

آمار فوتی‌های کرونایی در قم بار دیگر صفر شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، با اشاره به آخرین وضعیت مبتلایان به کووید۱۹ در این استان گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به بیست و هفتم اسفند ماه جاری خوشبختانه هیچ بیماری ناشی از کرونا جان خود را در این استان از دست نداده‌است.

محمدرضا قدیر در گفت و گویی، افزود: در شبانه روز گذشته ۲۹ بیمار با علائم کرونا  در مراکز درمانی قم پذیرش و ۲۷ بیمار کرونایی جدید نیز در این مدت بستری شدند.

وی ادامه داد: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۲۹ بیمار کرونایی با بهبود و کسب سلامت خود، از مراکز درمانی این استان ترخیض شدند.

قدیر اظهار داشت: هم اکنون ۱۳۲ بیمار کرونایی در مراکز درمانی قم بستری هستند که ۱۳ تن از آنها بیماران بدحال هستند.

قم از روز بیست و پنجم اسفندماه جاری از منطقه آبی وارد منطقه زرد کرونایی شد.

 

 

۹۲ مورد جدید ابتلا به بیماری کووید۱۹ در استان مرکزی شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ۹۲ مورد جدید ابتلا به بیماری کووید۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی در استان مرکزی شناسایی شد.

دکتر سید «محمد جمالیان» عصر چهارشنبه افزود: با احتساب این آمار مجموع مبتلایان به این بیماری  در استان تاکنون به ۳۸ هزار و ۳۱۵ نفر رسیده است.

وی بیان کرد: از مجموع بیماران جدید شناسایی شده، ۱۸ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند که تحت مراقبت قرار دارند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: ۷۴مورد از بیماران جدید شناسایی شده  نیز به صورت سرپایی درمان خود را پیگیری می‌کنند و تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی باید در منزل قرنطینه باشند.

دکتر جمالیان اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته، سه فوت ناشی از ویروس کرونا در استان مرکزی گزارش شده است که بر این اساس تعداد فوتی ها به یک هزار و ۴۹۵ نفر رسیده است.  

نخستین مورد مثبت ویروس کرونا، اول اسفندماه پارسال پس از قم در اراک به ثبت رسیده است.

بر اساس اعلام سیما سادات‌لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،  مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور تا ۲۷ اسفند ۹۹ به یک میلیون و ۷۷۱ هزار و ۱۱۵ نفر و  تعداد جان باختگان این بیماری به ۶۱ هزار و ۴۹۲ نفر رسیده است.

 

 

۲ نفر دیگر بر اثر کووید ۱۹ در کرمانشاه جان باختند

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اعلام اینکه در شبانه‌روز گذشته ۲ نفر بر اثر کووید ۱۹ در شهرستان‌های کنگاور و سنقر و کلیایی فوت کردند، گفت: مجموع جانباختگان استان به هزار و ۴۹۶ نفر رسید.

«مهدی محمدی» روز چهارشنبه افزود: در شبانه‌روز گذشته ۵۲ بیمار جدید با علایم کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری و ۴۲ نفر هم پس از بهبودی ترخیص شدند.  

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: در شبانه روز گذشته ۱۵ مورد بیمار مثبت بستری و ۷۲ بیمار مثبت سرپایی در سطح استان شناسایی شدند.

وی رنگ‌بندی جدید شهرستان‌های استان را هم اعلام کرد و گفت: براین اساس هشت شهرستان زرد و ۶ شهرستان دیگر در وضعیت آبی قرار دارند.

محمدی افزود: شهرستان‌های زرد شامل کرمانشاه، پاوه، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، اسلام آبادغرب، سرپل ذهاب و صحنه است.

وی اضافه کرد: شهرستان‌های آبی نیز شامل ثلاث باباجانی، دالاهو، قصرشیرین، گیلانغرب، جوانرود و روانسر است.

براساس اعلام ستاد کرونا در وضعیت زرد یا خطر متوسط فقط سطح شغلی چهار تعطیل خواهد بود.

در وضعیت نارنجی یا پرخطر هم سطح شغلی سه و چهار تعطیل است و در وضعیت قرمز یا خیلی پرخطر نیز همه مشاغل به جز موارد ضروری سطح یک تعطیل خواهد بود. 

همچنین خروج خودروهای بومی از شهرستان‌های نارنجی و قرمز و ورود خودروهای غیربومی به شهرستان‌های نارنجی و قرمز ممنوع خواهد بود. 

 

 

 

روز بدون فوتی کرونا در استان همدان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت آمار روزانه مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان به صفر رسید به نحوی که در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی بر اثر کرونا گزارش و ثبت نشده است.

دکتر «محمد طاهری» اظهار داشت: مجموع متوفیان کرونا در این استان از ابتدای اپیدمی این ویروس تاکنون به یک هزار و ۵۵۲ نفر رسید.

وی افزود: همچنین با شناسایی هفت بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان به ۱۰ هزار و ۶۲۲ نفر رسیده است.

دکتر طاهری اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان همدان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۵۷ مورد بود که از این تعداد ۲۶ نفر در بخش عادی بستری شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: همچنین در حال حاضر ۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۲۲ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۸۴، بهار ۶۲۷، تویسرکان ۶۷۴، رزن ۴۶۵، درگزین ۲۰۰، فامنین ۱۸۹ و کبودراهنگ ۶۸۳ نفر است.

وی افزود: همچنین یک هزار و ۹۳۰ نفر در ملایر، یک هزار و ۱۷۶ نفر در نهاوند و چهارهزار و ۱۲ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

براساس آخرین رنگ بندی اعلام شده، شهرستان نهاوند در وضعیت نارنجی و ۹ شهرستان دیگر استان همدان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 

 

دومین مورد ابتلا به کرونای انگلیسی در گلستان ثبت شد

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گلستان از شناسایی و ثبت دومین مورد ابتلا به کرونای انگلیسی در گرگان خبر داد و گفت: این بیمار هم‌اکنون در مراکز درمانی تحت نظارت و درمان قرار دارد.

علی متکی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهارداشت : این فرد مبتلا از اعضای خانواده نخستین مبتلا به کرونای انگلیسی در گرگان است و باتوجه به آزمایشات صورت گرفته، ابتلای وی به این ویروس محرز شده است. 

به گفته وی، هم اکنون سایر اعضای خانواده این بیماران در قرنطینه قرار دارند.

چهار روز پیش نخستین مورد ابتلا به کرونای انگلیسی با مثبت‌شدن تست تشخیصی بیمار ۵۷ ساله در گرگان به ثبت رسید.

به گفته کارشناسان حوزه بهداشت و درمان، ویروس جهش‌یافته انگلیسی بسیار سرایت‌پذیر است و افراد با سن پایین را هم مبتلا می‌کند و تنها راه مقابله با آن رعایت دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز امروز در گزارشی به رسانه‌ها اعلام کرد که هم اکنون شهرهای گرگان، گنبدکاووس، آزادشهر، آق قلا، بندرگز، بندرترکمن، علی آبادکتول، کردکوی، کلاله، گالیکش و مینودشت، در وضعیت زرد و رامیان، گمیشان و مراوه‌تپه آبی هستند.

به گفته دکتر عبدالرضا فاضل هم اکنون ۲۴۷ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در مراکز درمانی گلستان بستری هستند که از این تعداد ۴۶ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند که ۲۸ بیمار با استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی ادامه حیات می‌دهند.

وی با تاکید بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از سوی گروه‌های مختلف مردم گلستان بویژه در ایام تعطیلات نوروزی افزود: خطر انتشار ویروس کرونا در دورهمی‌ها و تجمعات بیشتر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.