شهر‌های آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند و 33 شهر نیز در وضعیت نارنجی هستند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۷۳ نفر از مبتلایان بیماری کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۶۱ هزار و ۱۴۲ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز شنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۳ اسفند ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیص هفت هزار و ۸۰۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۴۸۵ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۷۳۹ هزار و ۳۶۰ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۴۸۵ هزار و  ۱۷۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین سه هزار و ۸۳۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۱۱ میلیون و ۶۵۱ هزار و ۹۱۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری گفت: میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور به پایین ترین میزان خود در چهارماه گذشته رسیده است. کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی، همزمان با افزایش ویروس جهش یافته در کشور و نیز  گذر از ایام پایانی سال و اقدام به سفر، مهمانی ها و دورهمی ها در نوروز همگی زنگ خطر جدی برای ایجاد خیز چهارم بیماری است. امیدواریم همه مردم با پرهیز از هر گونه سهل انگاری به گونه ای رفتار کنند که شاهد تجربه ایامی آرام و کم خطر در روزهای آغازین سال جدید باشیم.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون بیش از ۱۱۹ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. 

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

 

فهرست شهر‌های قرمز کرونا

شهر‌های آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

 

فهرست شهر‌های نارنجی کرونا

ارومیه، اشنویه، خوی، ماکو،   نقده  در استان آذربایجان غربی، شهرضا در استان اصفهان، امیدیه، ایذه، باغ ملک، حمیدیه، شوش، هفتکل، هندیجان و اندیمشک در استان خوزستان، دهلران در استان ایلام، دامغان و شاهرود در استان سمنان، پاسارگارد، گراش، لامرد، خنج و مهر در استان فارس، سیرجان در استان کرمان، کهگیلویه و گچساران در استان کهگیلویه و بویر احمد، گرگان در استان گلستان، رودبار و رودسر در استان گیلان، آمل، رامسر و ساری در استان مازندران و خمین در استان مرکزی شهر‌های با وضعیت نارنجی کرونا در هفته آینده هستند.

 

۲۳ اسفند ماه با مهمترین اخبار کرونا در استان‌ها

اظهارات متخصصان امر حکایت از افزایش ۷۰ درصدی سرعت انتقال ویروس جهش یافته انگلیسی و کاهش رعایت شیوه نامه های بهداشتی در برخی شهرها دارد اما همچنان مهمترین راه پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا علاوه بر تزریق واکسن ،پایبندی به فاصله گذاری ها، بهداشت فردی ، ماسک زدن و درخانه ماندن است.

با شیوع موج چهارم کرونا در کشور، عده ای از مردم درگیر این بیماری کووید ۱۹ شده‌اند و این در حالی است که ویروس جهش یافته انگلیسی نسبت به ویروس قبلی، تمام گروه‌های سنی را درگیر می‌کند. اگر در موج‌های قبلی، ابتلا و مرگ و میر بیشتر مربوط به سالمندان بود، ولی اکنون کودکان و گروه‌های سنی نوجوان و جوان هم درگیر این ویروس هستند و مرگ هایی در این گروه سنی هم رقم می خورد.

طبق اعلام مسوولان دانشگاه علوم پزشکی استان ها ویروس کرونای جهش یافته در اقصی نقاط در حال چرخش بوده و در صورت تداوم بی توجهی برخی ها به رعایت پروتکلهای بهداشتی عواقب بسیار نگران کننده‌ای در پی خواهد داشت و ممکن است همچون پیک های گذشته منجر به اعمال برخی محدودیت ها شود.

به گفته علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت  هم اکنون، ویروس جهش یافته در ۲۸ استان شناسایی شده و در حال گردش است. البته وضعیت فعلی اغلب استانها نسبتاً پایدار اما شکننده است.

علیرضا رئیسی با اعلام اینکه تاکنون یک میلیون و ۲۶۰ هزار واکسن کرونا از انواع مختلف وارد کشور شده است گفت: همان طور که قول داده بودیم، بیش از یک میلیون نفر از کادر درمان و گروه های آسیب پذیر قبل از عید واکسن کرونا می زنند.

مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران هم از آغاز مرحله دوم کارآزمایی بالینی نخستین واکسن ایرانی کرونا با نام "کوو ایران برکت" در صورت اخذ مجوز کمیته ملی اخلاق وزارت بهداشت فردا (یکشنبه ۲۴ اسفند) خبر داد و افزود: اصلاحات و پیشنهادات سازمان غذا و دارو و کمیته اخلاق را انجام داده ایم و امیدواریم اجازه شروع همزمان فاز ۲ و ۳ کارآزمایی بالینی صادر شود.

دکتر حامد حسینی با یادآوری این که فاز دوم و سوم کارآزمایی بالینی به صورت تلفیقی انجام می شود، خاطرنشان کرد: در این مطالعه در واقع جمعیت فاز دوم زیر مجموعه‌ای از جمعیت بزرگ‌تر مرحله سوم مطالعه هستند که سنجش های آزمایشگاهی بیشتری همانند تولید پادتن ها و ایمنی سلولی در آنان سنجش می شود.  

 

کرونا در استان‌ها

از ایلام و بنا به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ،ابتلا به کرونا در تمامی رده های سنی در سه هفته اول اسفند و سه هفته آخر بهمن افزایش یافته است و ۲۱ کودک زیر ۱۰ سال ایلامی در اسفند ماه جاری به کرونا مبتلا شدند که این تعداد در بهمن ماه ۱۴ نفر بوده است.

جمیل صادقی‌فر اظهار داشت: ابتلا به کرونا در گروه سنی ۱۱ تا ۲۰ سال و ۲۱ تا ۳۰ در استان افزایش بیش از ۲ برابری داشته و کمترین سن ابتلا ۲ سال و بیشترین ۹۱ ساله بوده است.

وی یادآور شد: وضعیت ابتلای افراد فاقد بیماری زمینه ای در اسفند ماه نسبت به بهمن ماه تغییر محسوسی داشته است و  ۷۵ درصد مبتلایان به کرونا در سه هفته اول اسفند ماه، فاقد بیماری زمینه ای بوده اند و این نشان از گردش بیشتر ویروس در جامعه دارد .

به گفته ریس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان، اولین مورد ویروس جهش یافته انگلیسی در زنجان شناسایی و پیگیری های بهداشتی برای افرادی که در تماس نزدیک با نامبرده بودند، توسط تیم ها رهگیری انجام شد و در زمان حاضر فرد بیمار وضعیت عمومی خوبی دارد.

دکتر پرویز قزلباش در خصوص وضعیت بروز نوع جهش یافته کرونا در استان افزود: پیش از این نمونه های ارسالی مشکوک به نوع ویروس جهش یافته انگلیسی در این استان منفی گزارش شده بود و این موضوع به این معنا نبود که چنین ویروسی در استان وجود نداشته باشد و در این میان رصد تیم های بهداشتی اولین مورد تایید شده را در استان به ثبت رساند.

وی اضافه کرد: این موضوع قابل پذیرش نیست که نمونه ویروس جهش یافته انگلیسی در استان های همجوار  باشد، اما در استان زنجان وجود نداشته باشد و این موضوع از ابتدای بروز آن در کشور به دقت در  استان نیز مورد توجه قرار گرفت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز از اختصاص ۲۰ هزار دوز واکسن کرونا به استان خوزستان خبر داد. و گفت : بخشی از این واکسن ها، امروز به دستمان رسید که تلاش می کنیم در هفته جاری بیماران دیابتی، تالاسمی، هموفیلی و ام اس را واکسینه کنیم.

دکتر فرهاد ابول نژادیان اظهار داشت: طبق برنامه ریزی انجام شده، در هفته جاری پرسنل بهداشت و درمان خوزستان به طور کامل واکسینه می شوند.

در میان اخبار افزایش مبتلایان و شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی خبری خوشی از خارج شدن چند شهر خوزستان از وضعیت قرمز و نارنجی به گوش می رسد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار داشت: به دنبال محدودیت های اعمال شده و بهبود سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شهرهای شادگان، هویزه، خرمشهر و دشت آزادگان از وضعیت قرمز خارج و در وضعیت نارنجی قرار گرفتند. همچنین شهرستان های حمیدیه، هفتکل و هندیجان در جدیدترین رنگ بندی در وضعیت زرد قرار گرفتند.

وی  گفت: اکنون هفت شهرستان اهواز، آبادان، دزفول، شوشتر ماهشهر، کارون و رامهرمز در وضعیت قرمز قرار دارند و از مردم تقاضا داریم با توجه به وضعیت استان از هر گونه مسافرت، تردد غیرضروری و برگزاری تجمع و دورهمی به ویژه در شهرهای قرمز و نارنجی استان پرهیز کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز از شناسایی ۱۹ مورد جدید کرونای جهش یافته در استان خبر داد و  افزود : هم اکنون آمار مبتلایان به این ویروس به ۴۲ نفر رسیده است.

دکتر فاطمه نوروزیان بیان داشت: از مبتلایان جدید پنج نفر سابقه تماس با افراد آلوده در دو هفته گذشته داشتند و اکنون نیز چهار نفر از آنها در مراکز درمانی استان بستری هستند و یک نفر نیز جان خود را از دست داده است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس هم گفت: با توجه به افزایش دو برابری موارد مثبت کرونا نسبت به هفته گذشته موج طوفانی کرونا در این شهرستان با شیب تندی در حال وقوع است.

دکتر عبدالجبار ذاکری افزود: اگر مردم در شرایط کنونی دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نکنند تا دو هفته آینده بطورقطع شاهد افزایش موارد بستری و سپس فوت ناشی از کرونا خواهیم بود.

 استاندار کرمانشاه هم با اشاره به خطر شیوع کرونای جهش یافته انگلیسی در کشور، از مسافران خواست به خاطر حفظ سلامت خانواده و هموطنان امسال هم به کرمانشاه سفر نکنند.

هوشنگ بازوند با بیان اینکه در استان کرمانشاه تاکنون سه مرحله کرونا را پشت سر گذاشتیم و این امکان وجود دارد که به زودی گرفتار پیک چهارم این بیماری شویم افزود: از مسافران نوروزی خواهش می کنیم به کرمانشاه سفر نکنند.

وی با تاکید بر اینکه امکان بحرانی شدن وضعیت کرونا در کرمانشاه وجود دارد گفت: وضعیت کرونا در استان خوزستان نگران کننده است و استان ایلام نیز به تدریج سیر صعودی را طی می‌کند از این رو به نظر می رسد که این روند به کرمانشاه نیز برسد.

خسارت های وارده از کرونا

مدیرکل ورزش و جوانان لرستان هم از آسیب های وارده به اماکن و باشگاه های استان سخن گفت و اعلام کرد که پنج هزار و ۸۰۰ شاغل حوزه ورزش این استان به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی اماکن و باشگاه‌های ورزشی بیکار شدند.

 حشمت‌الله امان الهی افزود: همچنین با شیوع کرونا ماهیانه بیش از ۲ میلیارد تومان خسارت به باشگاههای ورزشی استان وارد می شود.

وی تصریح کرد: در این مدت خسارات بسیاری به حوزه ورزش استان وارد و باشگاههای بخش دولتی  و خصوصی تعطیل شد و اشتغال زیادی را در حوزه ورزش استان از دست دادیم.

بنا به گفته رئییس هیات بدنسازی و پرورش اندام استان تهران هم کرونا بیش از ۲ هزار میلیارد تومان از زمان شیوع به باشگاه‌های این ورزش پرمخاطب خسارت وارد کرده و یا باعث تعطیلی آنها شده است .

ابوالفضل قناعتی افزود: از اواسط امسال فعالیت در این ورزش با رعایت فاصله گذاری و محدودیت افراد در سانس، مجدد آغاز شده است وبرای جان گرفتن این ورزش مسابقات تهران را برگزار کرده ایم تا بتوان به بخش همگانی و قهرمانی این مجموعه های زیان دیده رونق بخشید.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندر بوشهر نیز از اختصاص کمک های این مجموعه برای مقابله با شیوع کرونا خبر داد و گفت: این اتاق در قالب پویش "نفس" تاکنون هفت میلیارد و ۳۴میلیون تومان به دانشگاه علوم پزشکی این استان در راستای مقابله و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا کمک کرده است.

خورشید گزدرازی افزود: در این ارتباط تاکنون ۴هزار و ۲۲۰ دست لباس و گان ایزوله پرستاری، ۶هزار عدد ژل ضد عفونی کننده دست، ۶۱هزار و ۸۰۰عدد ماسک N۹۵، اکسی متر ثابت،  ۱۰ دستگاه مانیتور آی سی یو، ۵۲ عدد تب سنج لیزری و لمسی، ۳۰۰ لیتر الکل، ۱۰ عدد هواساز، ۳۳ عدد باطری سبک اسید بیمارستان خلیج فارس،یک هزار و ۵۰ عدد عینک، ۵۰۰ عدد شیلد تامین شده است.

 

نگرانی طغیان کرونا در اصفهان وجود دارد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اگر سطح رعایت پروتکل های بهداشتی در نوروز افت کند این نگرانی وجود دارد که با طغیان بیماری مواجه شویم چرا این ویروس در اسفندماه جهش داشته است.

بهروز کلیدری روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن جلسات این دانشگاه افزود: اسفندماه با موتاسیون‌های (جهش) جدید ویروس کرونا در استان مواجه شدیم و برای مقابله با آن تلاش شد تا به صورت فعال بیماران و افراد مرتبط با آنها شناسایی و قرنطینه شوند.

وی افزود: بعد از موج سنگین کرونا در پاییز سال جاری شاهد دوره نسبی آرامش و کاهش تعداد بیماران را در ۲ ماه طی کردیم ولی به نظر می رسد روند ابتلا دوباره در حال افزایش است.

وی ادامه داد: هر زمانی استان های مجاور مانند خوزستان با موج جدیدی از بیماری مواجه شد استان اصفهان هم با موج جدیدی روبرو بوده است ضمن این که  آنچه در خوزستان در موج جدید شیوع کرونا اتفاق افتاد نسبت به موج های قبلی سنگین تربود.

وی تاکید کرد: بررسی ها نشان می دهد هم قدرت سرایت ویروس، تعداد بیماران و هم مرگ و میر ناشی از آن  افزایش یافته است و متاسفانه سنین پایین مورد آسیب ویروس قرار گرفتند با توجه به تجربه خوزستان و ابتلای بیشتر کودکان به کرونا در موج جدید، بیمارستان امام حسین (ع) اصفهان به عنوان بیمارستان مربوط به کووید۱۹ در نظر گرفته شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: بیمارستان خورشید به تازگی به زنجیره درمان بیماران مبتلا به کووید اضافه شد و اگر تعداد بستری ها افزایش یابد ناچاریم بیمارستان های بیشتری را فعال کنیم.

 کلیدری خاطرنشان کرد: اکنون بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ بیمار بستری در بیمارستان ها داریم و در زمان حاضر تعادل نسبی بین ورودی و خروجی داریم و هر روز ۸۰ تا ۱۰۰ بیمار جدید مبتلا به کووید در بیمارستان ها بستری می شوند و به طور تقریبی به همین تعداد بیمار از بیمارستان ها مرخص می شود.

وی افزود: سناریوی مواجهه با موج جدید ویروس در حوزه  معاونت درمان علوم پزشکی اصفهان ترسیم شد و نقشه عملیاتی را براساس وضعیت موجود طراحی کرده ایم و اگر با موج جدید کووید ۱۹ مواجه شویم بیمارستان های امین، صدوقی و یکی از بیمارستان های تامین اجتماعی وارد چرخه درمان این ویروس می شوند.

 

تست کرونا از مسافران خارجی در فرودگاه مشهد انجام می‌شود

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌رضوی گفت: تست مولکولی پی.سی.آر از مسافران بالای هشت ساله که از کشورهای پرخطر به مشهد سفر کرده‌اند، در فرودگاه مشهد انجام می‌شود.

محمود امانی روز شنبه افزود: با توجه به ابلاغ دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد، مراقبت و نمونه‌گیری از مسافران خارجی ورودی به این فروگاه از امروز به صورت ویژه‌تر دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: طبق این دستورالعمل، از مسافران ورودی از سایر کشورها نیز که در غربالگری مشکوک شناخته شوند، تست پی.سی.آر گرفته می‌شود.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان ‌رضوی گفت: همچنین تمامی مسافران خارجی هنگام ورود به فرودگاه و پیش از گیت گذرنامه، ملزم به ارائه جواب منفی تست مولکولی پی.سی.آر هستند و باید مورد تب سنجی و غربالگری نیز قرار گیرند.

وی افزود: طبق این دستورالعمل کشورهای انگلستان، آفریقای جنوبی،آرژانتین، آنگولا، برزیل، کلمبیا، پرو، گینه و تمامی کشورهای قاره اروپا از جمله کشورهای پرخطر هستند و عراق نیز در لیست کشورهای با شرایط ویژه و پرخطر قرار دارد.

امانی با تاکید بر اجتناب از سفرهای غیرضروری در ایام نوروز به دلیل شیوع ویروس کرونا، ادامه داد: این فرودگاه با رعایت دستورالعملها و پروتکلهای بهداشتی آمادگی لازم برای ارائه خدمات به مسافران را دارد و مسافران نیز باید الزامات بهداشتی را رعایت کنند.

قبل از شیوع کرونا روزانه ۴۰ هزار مسافر از طریق فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد جابه‌جا می‌شدند و این فرودگاه ۵۴۰ هکتاری پس از فرودگاه مهرآباد تهران دومین فرودگاه پرترافیک کشور بود که به طور میانگین روزانه ۱۸۰ پرواز و در زمان اوج مسافرت‌ها تا ۲۵۰ پرواز ورودی و خروجی در آن انجام می‌شد.

براساس آخرین آمار رسمی تاکنون یک میلیون و ۷۳۱ هزار و ۵۵۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۵۳ نفر از مبتلایان به کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۶۱ هزار و ۶۹ تن رسیده است.

 

۹۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان مرکزی شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: ۹۵ بیمار جدید مبتلا به ویروس کرونا در۷۲ ساعت گذشته در استان مرکزی شناسایی شد.

دکتر«محمد جمالیان» روز شنبه افزود:  ۱۲نفر از مبتلایان جدید کرونا به دلیل وخامت حال در بیمارستان های استان تحت مراقبت درمانی قرار گرفتند.

وی اظهار داشت: ۸۳ نفر از این بیماران نیز  به صورت سرپایی درمان شده و باید  تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: در این مدت هفت بیمار کرونایی در استان  فوت کردند  و با احتساب این افراد تاکنون یک هزار و  ۴۸۳نفر در این استان جانشان را با کووید 19 از دست دادند.

دکتر جمالیان افزود:۳۷ هزار و ۹۷۰ نفر تاکنون در استان مرکزی به کرونا ویروس از زمان شیوع مبتلا شده اند.

استان مرکزی  ۱۲ شهرستان و بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و نخستین مورد مثبت ویروس کرونا در این استان در اول اسفندماه سال گذشته در اراک به ثبت رسید.

 

جابه جایی جمعیت در سی سخت برای شیوع کرونا خطر آفرین است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: جابه جایی جمعیت و ورود قشرهای مختلف در شهرستان دنا و شهر زلزله زده سی سخت از لحاظ انتشار کرونا و شیوع گسترده آن خطرناک است و باید محدودیت های لازم اعمال شود.

پرویز یزدان پناه روز شنبه اظهار داشت: روزانه افراد و گروه‌های مردمی مختلف از شهرهای استان و دیگر استان های کشور و حتی کارگران فصلی افغانی وارد سی سخت می شوند.

وی افزود: در آخرین نمونه گیری ۲۴ مورد مثبت در دنا گزارش شده است که روند صعودی مبتلایان به کرونا در این شهرستان به ویژه سی سخت را نشان می دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: باید از تمامی افرادی که وارد شهر زلزله زده سی سخت می شوند بدون استثنا تست کرونا گرفته شود.

یزدان پناه تاکید کرد: افراد بومی استان که از استان های دیگر برای تعطیلات نوروز وارد استان می شوند، در ۲۴ ساعت اول ورود به استان به مراکز بهداشتی محل زندگی خود مراجعه کنند.

وی عنوان کرد:شهرستان گچساران و یاسوج به ترتیب به قرمز و نارنجی تغییر وضعیت داشته اند.

با توجه به سیر صعودی موارد مثبت در شهرستان دنا انتظار می رود که  در طی روزهای آینده تغییر وضعیت از زرد به نارنجی رخ دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: تعداد بهبود یافتگان بیماران کرونایی استان تاکنون۲۵هزار و ۶۵۷ مورد گزارش شده است.

بر اساس آخرین آمار ۱۵۹بیمار در بیمارستان های معین کرونایی استان بستری بوده که از این تعداد ۵۱ نفر مبتلای قطعی و ۱۲ نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان هستند.

 

۲۳۸ فرد جدید مبتلا به کرونا در لرستان شناسایی شد

معاون بهداشتی و دبیر ستاد مبارزه با «بیماری کووید ۱۹» دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: در شبانه‌روز گذشته با شناسایی ۲۳۸ ابتلای جدید تا روز ۲۱ اسفند، مجموع مبتلایان کرونا در لرستان به ۶۹ هزار و ۹۱۴ نفر رسید.

«مریم کوشکی» روز شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ در لرستان، اظهار داشت: در مجموع ۲۳۷ هزار و ۲۳۷ نمونه به آزمایشگاه‌های ارسال‌ شده است.

وی با بیان اینکه جواب ۲۳۶ هزار و ۳۴۴ نمونه تاکنون داده‌ شده است، افزود: تعداد مبتلایان مثبت به کووید ۱۹ در لرستان ۶٩ هزار و ۹۱۴ مورد است که بر اساس این گزارش طی ۲۴ ساعت گذشته تست تعداد ۲۳۸ نفر مثبت اعلام‌ شده است.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که آمار مثبت در روز گذشته ۲۰۷ نفر بود. همچنین تعداد کل پاسخ‌های منفی ۱۶۶ هزار و ۴۲۶ مورد است.

مسئول ستاد مبارزه با بیماری کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: متاسفانه تاکنون یک هزار و ۳۵۷ نفر به علت ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در استان جان خود را از دست‌ داده‌اند.

مسئول ستاد مبارزه با بیماری کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی لرستان همچنان بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، دوری از تجمع، کاهش ترددهای غیرضروری، تهویه‌ی مناسب فضا منزل و محل کار تأکید کرد.

بر اساس اعلام مسئول ستاد مبارزه با بیماری کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی لرستان هم استانی‌های گرامی ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در صورت داشتن هرگونه علائم سرماخوردگی جهت انجام نمونه‌ی کرونا به مراکز ۱۶ و ۲۴ ساعته مراجعه کنند.

 

ابتلای ۲ شهروند همدانی به کرونای انگلیسی تایید شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: ۱۲ مورد مشکوک ابتلا به ویروس کرونا انگلیسی در همدان شناسایی شدند که ابتلای ۲ تن از آنها تایید شده است.

منوچهر کرمی روز شنبه در ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا بیان کرد: این افراد به علت تماس نزدیک با مسافرانی که از انگلستان وارد کشور شدند یا حضور در مناطق و استان های درگیر کرونای انگلیسی به این ویروس مبتلا شدند.

وی اضافه کرد: از ابتدای همه گیری کرونا تاکنون ۱۰ هزار و ۶۰۱ نفر به علت ابتلا به کرونا در بیمارستان های همدان بستری شدند همچنین مبتلایان سرپایی ۲۰ هزار و ۹۴۴ نفر بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: شمار بیماران بستری در بیمارستان های این استان با نمونه بالینی مثبت و مشکوک به کرونا هم اینک ۲۵۵ نفر گزارش شده است.

کرمی ادامه داد: میزان سرایت کرونا در بیماران بستری و سرپایی با اندکی افزایش ۱.۰۹ رسیده است همچنین در یک هفته گذشته ۵۸ طغیان در مناطق شهری و ۳۶ طغیان در مناطق روستایی رخ داده است.

وی اضافه کرد: رعایت شیوه نامه های بهداشتی ابلاغی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در استان همدان زیر ۸۰ درصد بوده که امید می رود در ایام نوروز این رقم افزایش یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: به دنبال اجرای طرح شهید سلیمانی تاکنون با همکاری دیگر نهادهای مسئول از ۱۷ هزار و ۴۱۰ نفر تست انجام شد و ۹۶ هزار نفر رهگیری شدند همچنین تیم های مراقبت در منزل ۴۰۹ مورد آزمایش کرونا در منزل انجام دادند.

کرمی از تبیین سیاست های تشدید گام چهارم بسیج ملی مقابله با کرونا خبر داد و بیان کرد: طبق این طرح استان همدان جزو استان پُرخطر بوده بنابراین مهمترین کار علوم پزشکی آموزش عمومی، تشدید بیماریابی، تشدید رهگیری و اطمینان از جداسازی بیماران است.

وی خواستار افزایش و تشدید نظارت ها، ممنوعیت برگزاری مجالس، جلوگیری از تجمع نوجوانان با تعطیل کردن گیم نت ها در نوروز، تعطیلی شهر ماشین،  ممنوعیت نصب چادر در پارک ها و بوستان ها و جلوگیری از ورود خودروهای دارای پلاک های غیربومی به استان شد.

کرمی اضافه کرد: برخورد با اجاره دهندگان خانه مسافر، افزایش مراکز عرضه اقلام، نظارت بر مراکز خدمات رسان نظیر نانوایی ها، شستشوی مکرر دست ها، اجتناب از هر گونه روش دست دادن، تغییر  سبک در پذیرایی نوروزی و استفاده صحیح از ماسک مورد تاکید است.

 

۱۷ بیمار کرونایی از بیمارستان‌های قم ترخیص شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: در شبانه روز منتهی به بیست و سوم اسفندماه جاری، ۱۷ بیمار کرونایی که طی روزهای گذشته در مراکز درمانی قم بستری شده بودند مرخص شدند.

محمد رضا قدیر در گفت و گویی اظهار داشت: در این مدت، ۱۶ بیمار با علائم قطعی کرونا توسط اورژانس بیمارستان های قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی افزود: ۱۴ بیمار کرونایی جدید نیز بستری و تحت معالجه و درمان قرار گرفتند.

قدیر گفت: خوشبختانه هیچ مورد فوتی کرونا مثبت در این روز نداشتیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: ۱۲۸ بیمار در مراکز درمانی قم بستری هستند که ۱۰ تَن از آنها بدحال می باشند.

 

۱۱ ابتلای جدید کرونا در ایلام شناسایی شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۱ مورد ابتلا جدید کرونا در استان شناسایی شد و مجموع مبتلیان به ۲۶ هزار و ۴۸۶ نفر رسید.

دکتر محمد کریمیان روز شنبه اظهار داشت: هیچ فوتی ناشی از کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در استان ثبت نشده است و مجموع فوتی ها در استان تا این لحظه ۶۶۶ نفر است.

وی افزود: چهار بستری جدید کرونا در مراکز درمانی استان بستری شدند و تعداد بستری های استان به ۴۵ نفر رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام یادآور شد: از بستری های جدید یک مورد مربوط به ایلام، یک مورد مربوط به ایوان و یک مورد چوار و یک مورد مربوط به آبدانان است.

دکتر کریمیان با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی، گفت: دهلران همچنان در وضعیت نارنجی، ایلام، چوار، آبدانان و دره شهر در وضعیت زرد و سایر شهرستان ها در وضعیت آبی قرار دارد.

وی اضافه کرد: ۲۴ هزار و ۹۶۶ نفر  ر استان از کرونا بهبود یافته اند.

 

فوتی روزانه کرونا در استان همدان صفر شد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: آمار روزانه مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان به صفر رسید به نحوی که در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی بر اثر کرونا گزارش و ثبت نشده است.

دکتر «محمد طاهری» روز شنبه افزود: مجموع متوفیان کرونا در این استان از ابتدای اپیدمی این ویروس تاکنون به یک هزار و ۵۴۷ نفر رسیده است.

وی بیان کرد: همچنین با شناسایی ۱۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان به ۱۰ هزار و ۶۰۱  نفر رسیده است.

طاهری اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان همدان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۱۱ مورد بود که از این تعداد ۴۶ نفر در بخش عادی بستری شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: همچنین در حال حاضر ۱۱ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۳۷ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۸۴، بهار ۶۲۵، تویسرکان ۶۷۳، رزن ۴۶۱، درگزین ۲۰۰، فامنین ۱۸۸ و کبودراهنگ ۶۷۹ نفر است.

وی افزود: همچنین یک هزار و ۹۲۷ نفر در ملایر، یک هزار و ۱۷۴ نفر در نهاوند و چهارهزار و ۹  نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

«سیدسعید شاهرخی» استاندار همدان امروز شنبه در جلسه ستاد مقابله با ویروس کرونا، اظهار داشت: شهرستان اسدآباد در وضعیت آبی و ۹ شهرستان دیگر استان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.