طبق آخرین توضیحات مسئولان وزارت بهداشت، ۱۱ شهر استان خوزستان در وضعیت قرمز کرونایی به سر می برند و هشت شهرستان در وضعیت نارنجی هستند. سفر به تعدادی از استان های کشور نیز ممنوع اعلام شده است.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۸۸ نفر از مبتلایان بیماری کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۶۱ هزار و ۱۶ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز پنجشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۱ اسفند ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیص هشت هزار و ۳۰۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۷۱۶ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۷۲۳ هزار و ۴۷۰ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۴۷۱ هزار و ۱۷۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین سه هزار و ۸۱۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۱۱ میلیون و ۵۲۷ هزار و ۶۵۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وی گفت: همه ماسک ها در برابر رطوبت آسیب پذیر هستند، بنابراین در صورت مرطوب شدن ماسک حتما باید تعویض شوند. توصیه می کنیم در روزهای بارانی از چتر استفاده کنید تا ماسک خیس نشود. حتما ماسک جایگزین همراه داشته باشید و به محض مرطوب شدن ماسک آن را تعویض کنید. هنگام تعویض کردن ماسک، صورت خود را خشک کنید و در صورتی که ماسک جایگزین ندارید، از شال گردن به جای ماسک استفاده کنید.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۱۸ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. 

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

۲۱ اسفند و آخرین اخبار کرونایی از استان‌ها 

بیش از یکسال از عمر ورود کرونا به کشور می‌گذرد و در این میان چیزی که در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی اهمیت دارد بحث واکسن است که دستیابی به آن شاید به یکی از آرزوهای نه تنها هموطنان بلکه تمام مردم دنیا تبدیل شده است.

به گزارش گروه اخبار استان ها و بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو، تاکنون ۶۹۵ هزار دوز واکسن کرونا شامل ۳۲۰ هزار  دوز واکسن اسپوتنیک وی روسیه، ۲۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم اهدایی چین و ۱۲۵ هزار دوز واکسن کواکسین شرکت باهارات بیوتک هند وارد کشور شده است. ضمن اینکه سخنگوی سازمان غذا و دارو امروز اعلام کرد که  محموله ۱۰۰ هزار دوز از واکسن کرونای Soberana ساخت کوبا برای انجام فاز سه مطالعه انسانی به مقصد تهران بارگیری شد و تا ساعاتی دیگر به تهران می رسد.

اینها گفته شد که در کنار دستیابی تدریجی هموطنان به واکسن کرونا ، هشداری هم به آنان داده شود و آن چیزی نیست جز اینکه مراقب حملات فیشینگ برای تهیه واکسن‌های کرونا باشند. این را سرهنگ شاهین حسنوند رئیس پلیس فتا استان خوزستان امروز گفت.

سرهنگ حسنوند گفت: مجرمان اینترنتی با سوء استفاده از نیاز و اقبال مردم برای دریافت واکسن کرونا، در حال راه اندازی کمپین‌های فیشینگ ( جعل یک وب‌سایت ) برای کلاهبرداری با قصد کسب سود مادی هستند؛ به عبارت دیگر مجرمان سایبری با آگاهی از نگرانی مردم و با سوء استفاده از ترکیب ترس وغوغای ایجاد شده ، افراد ناآگاه را هدف شکار خود قرار می دهند که متاسفانه شگرد آنها بسیار هم خوب کار می کند.

تحلیل ها نشان می‌دهد که این کلاهبرداری‌ها ساده‌ نیست و در مقیاس عظیم و بی نظیر انجام می‌شود.

به گفته این مقام انتظامی ، URL های فیشینگ « جعل یک وب‌سایت » شامل عباراتی مانند «COVID-۱۹‌» ، «Corona» ، «واکسن» ، «Cure COVID» و موارد دیگراست. عاملان ایجاد صفحات فیشینگ در تلاش هستند مردم را فریب دهند تا مردم فکر کنند که آن‌ها در حال بازدید از یک وب‌سایت رسمی‌اند در حالیکه اینطور نیست.

وی تاکید کرد: برای حفاظت خود در برابر این نوع حملات باید  انواع ایمیل های دریافتی خود را با هشیاری و آگاهی کنترل کنیم و نیز  توسط فناوری امنیت سایبری مانند فیلتر کردن ایمیل ، محافظت با استفاده از آنتی ویروس و استفاده از رمز عبور قوی در برابر این حملات مقابله کنیم.

رئیس پلیس فتا استان خوزستان با اشاره به اینکه تنها مرجع قانونی واگذاری در خصوص داروی کرونا وزارت بهداشت و درمان  و آموزش پزشکی است به شهروندان هشدار داد: فریب شایعات منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی با عنوان « فروش واکسن کرونا با برندهای  مختلف داخلی و خارجی» به مبالغ بسیار بالا را نخورید.

دستیابی ایران به ماده اولیه و اصلی ماسک

درست است که هموطنان به تدریج به واکسن نیز دست می یابند اما تا آن موقع که همگان از واکسن استفاده کنند  باید پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک را فراموش نکنیم . در این راستا آن ماسکی برای پیشگیری از ورود ویروس کرونا به بدن ، مناسب است که یک فیلتر خوب داشته باشد و جنس لایه اصلی آن نیز مرغوب باشد.

به منسوج بی بافت و لایه اصلی ماسک جراحی و پزشکی ، "ملت بلون" یا Melt blown  می‌گویند که خوشبختانه به گفته مجتبی سعادت پور ، مدیر آزمایشگاه فیلتراسیون شهرک علمی و تحقیقاتی استان اصفهان، تعدادی از شرکت‌های ایرانی در دوران شیوع ویروس کرونا به تولید ماده اولیه "ملت‌بلون" مرغوب و قابل رقابت با نمونه‌های خارجی دست یافتند.

به گفته این فعال پژوهشگردر ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشورمان بسیاری از تولیدکنندگان ماسک با مشکل تامین ماده اولیه "ملت بلون" مواجه بودند اما تعدادی از شرکت های داخلی با استفاده از خدمات آزمایشگاه فیلتراسیون شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان موفق به رفع این مشکل و تولید ملت بلون با کیفیت بالا شدند. تعدادی از شرکت های تولید کننده ملت بلون به دستاوردهای چشمگیری دست یافتند و محصول آنها در صنایع دیگر نیز استفاده می شود.

 

۶۶ مبتلای جدید به کرونا در استان سمنان شناسایی شد

۶۶ مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در استان سمنان از ظهر سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه شناسایی شد و مجموع آمار بیماران کووید ۱۹ در این استان از ابتدا تاکنون به ۲۵ هزار و ۷۳۳ نفر رسید.

کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت مقابله با کرونا استان سمنان شامگاه چهارشنبه با ارائه آخرین آمار شیوع این ویروس در استان اعلام کرد: ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته جان یک نفر دیگر را در استان سمنان گرفت و بر این اساس از ابتدای شیوع این ویروس تا ظهر امروز تعداد جانباختگان این بیماری در استان به ۹۳۱ نفر رسید.

بنابر این گزارش، ۹۹ نفر به خاطر ابتلای قطعی به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان سمنان بستری هستند و  از ابتدای شیوع ویروس تاکنون ۱۸ هزار و ۵۱۵ نفر تاکنون به صورت سرپایی درمان شدند.

طبق اعلام شامگاه چهارشنبه این کمیته، با ترخیص ۱۲ بیمار دیگر، موارد بهبودی و ترخیص بیماران کووید ۱۹ در این استان به ۷ هزار و ۷۵۹ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان نیز ابراز داشت: از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا تاکنون ۱۸ هزار و ۶۲ مورد مثبت ویروس کرونا بر اساس معیارهای تشخیصی آزمایشگاهی PCR در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شد.

نوید دانایی بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته (از ۱۹ الی ۲۰ اسفند ۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، چهار بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در شهرستان‌های تابعه دانشگاه و در مراکز درمانی بستری شدند و بدین ترتیب مجموع بیماران بستری شده در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه از ابتدای بروز و شیوع این ویروس تاکنون به چهار هزار و ۷۰۳ نفر رسید و ١٣ هزار و ۳۵۹ بیمار نیز به صورت سرپایی شناسایی شدند.

وی افزود: کل موارد بهبودی و ترخیص بیماران مبتلا به کووید۱۹ از ابتدای بروز و شیوع بیماری در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه نیز به سه هزار و  ۹۷۶ نفر رسید.

شهرستان‌های آرادان، گرمسار، سرخه، مهدیشهر، دامغان و سمنان زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان هستند.

طبق آخرین گزارش ستاد مدیریت مقابله با کرونا استان سمنان،  شهرستان‌های میامی ، آرادان و سرخه دارای رنگ بندی آبی و شهرستانهای سمنان ، گرمسار و مهدیشهر در وضعیت زرد و شهرستان های شاهرود و دامغان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 

تعداد مبتلایان کرونا در لرستان به ۶۹ هزار و ۴۶۹ نفر رسید

معاون بهداشتی و دبیر ستاد مبارزه با «بیماری کووید ۱۹» دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون مجموع مبتلایان کرونا در لرستان به ۶۹ هزار و ۴۶۹ نفر رسیده است.

مریم کوشکی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ در لرستان، اظهار داشت: در مجموع ۲۳۵ هزار و ۴۲۲ نمونه به آزمایشگاه‌های ارسال‌ شده است.

وی بابیان اینکه جواب ۲۳۳ هزار و ۸۳۷ نمونه تاکنون داده‌ شده است، افزود: تعداد مبتلایان مثبت به کووید ۱۹ در لرستان ۶٩ هزار و ۴۶۹ مورد است که بر اساس این گزارش طی ۲۴ ساعت گذشته تست تعداد ۱۵۰ نفر مثبت اعلام‌ شده است. این در حالی است که آمار مثبت در روز گذشته ۲۲۴ نفر بود. همچنین تعداد کل پاسخ‌های منفی ۱۶۴ هزار و ۳۶۸ مورد است.

 مسئول ستاد مبارزه با بیماری کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: متأسفانه تاکنون یک هزار و ۳۵۶ نفر به علت ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در استان جان خود را از دست‌ داده‌اند.

به گفته وی ، این آمار تا پایان روز ۱۹ اسفندماه است. آمار پیشین مربوط به ۱۸ اسفندماه بود که تعداد فوت‌شدگان یک هزار و ۳۵۵ نفر اعلام‌شده بود.

مسئول ستاد مبارزه با بیماری کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی لرستان همچنان بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، دوری از تجمع، کاهش ترددهای غیرضروری، تهویه‌ی مناسب فضا منزل و محل کار تاکید کرد.

 بر اساس اعلام مسئول ستاد مبارزه با بیماری کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی لرستان هم استانی‌های گرامی ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در صورت داشتن هرگونه علائم سرماخوردگی جهت انجام نمونه‌ی کرونا به مراکز ۱۶ و ۲۴ ساعته مراجعه کنند.

 

شمار جانباختگان کرونا فارس به حدود ۳۳۰۰ نفر رسید

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، با اشاره به جان باختن هفت بیمار کرونایی دیگر در فارس اعلام کرد. شمار جانباختگان کرونا تاکنون به ۳۳۰۰ نفر نزدیک می‌شود.

سید روح الله حسینی پنجشنبه گفت:مجموع جان باختگان ناشی از کووید۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون سه هزار و ۲۹۷ نفر  است. 

وی ادامه داد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون، ۶۶۲ هزار و ۲۷۱ مورد تست تشخیصی به روش مولکولی در آزمایشگاه های استان انجام شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۱۷۹ هزار و ۱۷ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

وی بیان کرد:همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۴۷ هزار و ۳۳۴ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد سه هزار و ۸۹۰ بیمار مثبت نیز به این روش شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۱۸۲ هزار و ۹۰۷ نفر بیمار مبتلا به کووید۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

وی گفت: ۱۷۳ هزار و ۵۱۸ نفر از ابتدا تاکنون بهبودی یافته اند که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: هم اکنون ۵۷۹ بیمار مثبت و یا مشکوک دارای علایم کروناویروس در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد، ۹۶ بیمار مبتلا به کووید۱۹ به دلیل وخامت وضعیت جسمی در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

وی با اشاره به شیوع ویروس جهش یافته کرونا در کشور، اضافه کرد: مردم عزیز استان با رعایت اصول سه گانه بهداشتی شامل استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و شست و شوی مکرر دست ها برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، از حضور در تجمعات و دورهمی های خانوادگی و مسافرت خودداری کنند تا در آستانه سال نو شاهد افزایش آمار ابتلا و جانباختگان ناشی از ویروس کرونا در استان نباشیم.

 

کرونا جان ۲ کرمانشاهی دیگر را گرفت

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرد: با مرگ ۲ نفر دیگر بر اثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع جان‌باختگان استان به هزار و ۴۹۳ نفر رسید.

«مهدی محمدی» روز پنجشنبه با اعلام اینکه این ۲ نفر در مراکز درمانی کرمانشاه و اسلام آبادغرب فوت کردند، افزود: در شبانه روز گذشته ۴۲ بیمار جدید با علایم کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری و ۳۳ نفر هم پس از بهبودی ترخیص شدند.  

وی گفت: ۱۸ بیمار مثبت بستری مبتلا به کرونا و ۶۱ بیمار مثبت سرپایی هم در شبانه روز گذشته در سطح استان کرمانشاه شناسایی شدند.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: هم اکنون ۱۳۴ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند.

تعداد بستری های بیماران کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان کرمانشاه در آبان ماه به هزار و ۲۶۰ نفر رسید و در ۲۴ آبان ۲۴ فوتی داشتیم که بیشترین آمار در یک روز از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون بوده است.

محمدی در ادامه  افزود: شهرستان‌های پاوه، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، اسلام آبادغرب، سرپل ذهاب و صحنه هم اکنون در وضعیت زرد قرار دارند و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو، قصرشیرین، کرمانشاه، گیلانغرب، جوانرود و روانسر هم آبی است.

 

جلوگیری از سفر ۱۳ مسافر در فرودگاه و پایانه مسافربری شرق اهواز

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز گفت: طبق مصوبه ستاد ملی کرونا، در ۲۴ ساعت گذشته از سفر ۱۳ مسافر در فرودگاه و پایانه مسافربری شرق اهواز که جواب تستشان منفی بود، ممانعت شد.

امراله مردانی روز پنجشنبه اظهار داشت:  در۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۳۰۰ تست در فرودگاه شهیدقاسم سلیمانی و ۳۵۰ تست سریع کرونا در پایانه مسافربری شرق اهواز از مسافران انجام شد.

وی افزود: خوشبختانه افرادی که قصد سفر دارند یک یا ۲ روز قبل برای انجام تست به مراکز منتخب ما در سطح شهر مراجعه می کنند که این موضوع باعث کاهش بار مراجعات به مراکز نمونه گیری در فرودگاه و پایانه مسافربری شده است.

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز گفت: مرحله دوم طرح شهید قاسم سلیمانی به طور رسمی از روز ۲۳ اسفندماه شروع می شود اگر چه ما در حال اجرای این طرح هستیم و روزانه بیماران بسیاری را شناسایی می کنیم.

وی عنوان کرد: در منطقه شرق اهواز میزان رعایت پروتکل های بهداشتی و ماسک زدن حدود ۶۵ درصد است که باید به ۹۵ درصد برسد لذا از مردم تقاضا داریم که این موضوع را جدی بگیرند.

مردانی عنوان کرد: ما تلاش داریم تا قبل از آغاز سال جدید پیک بیماری را کنترل کنیم اما لازمه این کار همراهی و همکاری مردم است.

 طبق مصوبه ستاد ملی کرونا لازمه سفر از طریق وسایل نقلیه عمومی ارائه برگه تست منفی کرونا است و از سفر آن دسته از مسافرانی که جواب تستشان مثبت باشد جلوگیری خواهد شد.

در حال حاضر ۱۱ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز و هشت شهرستان در حالت نارنجی قرار دارند.

 

زوج جوان اندیمشکی هزینه ازدواج خود را صرف کار خیر کردند

زوج جوان اندیمشکی با توجه به شرایط کرونایی و در راستای حفظ سلامت عمومی ، هزینه جشن ازواج خود را صرف کار خیر کردند.

نوعروس اندیمشکی روز پنج شنبه گفت: با وجود تمایل به برگزاری جشن و شادی و سهیم کردن اقوام و دوستان در شادی آغاز زندگی مشترکمان ، حفظ سلامت عمومی را بر این خواسته ترجیح دادیم.

سرور بزرگی نیا افزود:هزینه جشن ازدواجمان را برای خریداری جهیزیه برای یک زوج جوان اهدا کردیم و اعتقاد داریم برکت این گام مثبت همواره در زندگی ما ماندگار است.

وی افزود:با توجه به تاکید ستاد کرونا برای خودداری از برگزاری تجمع های پرخطر ، به همه عزیزان و شهروندان توصیح می کنیم با درک شرایط کنونی ، برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا همراهی کنند.

در کارت ازدواج این زوج جوان ، جمله زیبای " به توصیه اطبا لطفا در خانه بمانید ما هم برای سلامتی شما سروران عزیز در خانه بخت می مانیم" درج شده است. 

همچنان ۱۱ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز و هشت شهرستان نارنجی هستند.

اندیمشک در شمال استان خوزستان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارد.

 

تعداد بستری‌های کرونایی قم به ۱۳۴ تَن افزایش یافت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: در حال حاضر ۱۳۴ بیمار کرونایی در مراکز درمانی قم بستری هستند که وضعیت هشت تَن از آنها وخیم است.

به گزارش عصر پنج شنبه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، محمد رضا قدیر در گفت و گویی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به بیست و یکم اسفندماه ۲۵ تَن با علائم قطعی کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی استان مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی با اشاره به بستری شدن ۲۰ بیمار افزود: ۱۱ تَن که طی روزهای گذشته بستری شده بودند نیز ترخیص شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: یک بیمار که نتیجه آزمایش کرونای آن مثبت شده بود نیز جان خود را از دست داد.

کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.