در حال حاضر ۱۱ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز شیوع کرونا و هشت شهرستان در وضعیت نارنجی هستند. سفر خودروهای دارای پلاک غیر بومی به سه استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان ممنوع است. پلاک های غیر بومی اجازه ورود به شهرهای مسافرپذیر مشهد، قم، اصفهان، شیراز، بوشهر، بندرعباس، کیش و قشم را نیز ندارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۷۰۶ هزار و ۵۵۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۱ نفر از مبتلایان در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۶۰ هزار و ۸۶۷ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز سه شنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۱۹ اسفند ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیص هشت هزار و ۵۵۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۷۹۷ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۷۰۶ هزار و ۵۵۹ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۴۵۶ هزار و ۷۵۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین سه هزار و ۸۱۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۱۱ میلیون و ۴۰۲ هزار و ۱۶۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۱۸ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. 

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

۱۹ اسفندماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

سهل انگاری در مواجهه با ویروس کرونا در روزهای پایانی سال آن هم در شرایطی که نشانه‌هایی از خیز موج چهارم کرونا بویژه نوع جهش یافته این ویروس در بسیاری از نقاط کشور مشاهده شده است، می تواند کام مردم را در نوروز تلخ کند.

امسال دومین نوروزی است که کشور حال و هوای کرونایی دارد، در این بین شاهد ورود کرونای انگلیسی به کشور نیز هستیم و تاکنون هم بیشتر استان ها را درگیر کرده و سرعت بالای انتشار آن زنگ خطر و افزایش موارد بستری را از ابتدای نوروز به صدا درآورده است؛ این موضوع نشان می دهد که با شیوع کرونای انگلیسی شرایط پیچیده‌تر خواهد شد و احتمال پُر شدن ناگهانی تخت‌های بیمارستانی وجود دارد.

گزارش ها و آمارهای منتشره از سراسر کشور بیانگر آن است که اگر از بیماری کووید ۱۹ در لابه‌لای کارهای پایانی سال غفلت کنیم، سال ۱۴۰۰ را هم باید با اضطراب ناشی از ابتلا به این بیماری آغاز کرده و ادامه دهیم.

وزیر بهداشت: موافق سفر در تعطیلات نوروز نیستیم

در همین رابطه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: به هیچوجه موافق در سفر در تعطیلات نوروز نیستیم، التماس می کنیم، مردم حتی اگر راهها باز باشد هم به مسافرت نروند، اگر خوزستان جدیدی شکل بگیرد، نمی توانم تاب آوری نظام سلامت را تضمین کنم.

سعید نمکی در مراسم آغاز گام چهارم طرح بسیج ملی شهید سلیمانی در وزارت بهداشت افزود: هر آمد و شدی باعث بیماری کووید ۱۹ و مرگ افراد می شود، مردم حتماً رعایت می کنند که ویروس را در گوشه ای از کشور به گوشه دیگر نبرند. باید جایگزینی ویروس جهش یافته را با ویروس قبلی طولانی تر کنیم.

وی گفت: در بررسی که در خوزستان انجام شد، ۵۷ درصد بیماران جدید به ویروس جهش یافته انگلیسی مبتلا بودند، این خطر بزرگی برای نظام سلامت است زیرا با ویروسی با قدرت سرایت بالاتر و مرگ آفرینی بسیار خطرناک تر مواجه هستیم.

وزیر بهداشت افزود: هرچه چرخه انتقال را به نفع کاهش سرعت انتقال این ویروس انجام دهیم، بازی را برده ایم. نباید فردی این ویروس را به شهر و روستای دیگری ببرد. این ویروس سوغات مرگ آوری است.

آغاز گام چهارم طرح بسیج کنترل کرونا شهید سلیمانی

گام چهارم بسیج ملی طرح شهید سلیمانی برای مدیریت، مهار و کنترل اپیدمی کرونا از امروز(سه شنبه) با تشدید نظارتها و افزایش اقدامات تشخیصی و پیگیری افراد مشکوک آغاز شد.

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا و معاون وزیر بهداشت در این مراسم جزئیات اجرای این طرح را از جمله تشدید نظارت ها در اجرای پروتکل های بهداشتی، حمایت های هوشمندانه از خانواده‌های متاثر از کرونا، پیگیری و رهگیری اعضای خانواده و همکاران افراد مشکوک و ناقل کرونا، افزایش محدودیت های تردد و مسافرت های بین شهری، افزایش تست های تشخیصی، استفاده بیشتر از ظرفیت مطب ها و آزمایشگاههای خصوصی اعلام کرد.

 

وضعیت کرونا در استان ها

درباره آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان‌ها از ارومیه خبر رسیده که رییس کارگروه اطلاع رسانی قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا در آذربایجان غربی گفت: طبق بررسی های صورت گرفته، ابتلای کودکان به کرونا در استان طی هفته های اخیر افزایش یافته و به سه برابر رسیده است.

دکتر علی احمد آقاپور افزود: این در حالی است که این استان در شیوع بیماری کرونا، وضعیت ثابت و پایداری را سپری می کند. وضعیت فعلی استان می تواند آرامش قبل طوفان باشد و در صورت تداوم عادی انگاری توسط مردم و مسوولان، شاهد افزایش تعداد مبتلایان، بستری و فوتی خواهیم بود.

رییس کارگروه اطلاع رسانی قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا در آذربایجان غربی با اشاره به لزوم مراقبت بیشتر در خصوص ترددهای مرزی، بیان کرد: در این صورت، اتصال کوتاه انجام می شود و احتمال ورود ویروس افزایش می یابد.

تاکنون حدود ۱۱۶ هزار نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده و بیش از سه هزار و ۶۰۰  نفر نیز جان خود را از دست داده اند.

خبر دیگر اینکه رییس نظام پزشکی خوزستان گفت: درخواست تامین واکسن کرونا برای پزشکان، پرستاران و افراد بالای ۶۰ سال سن به هزینه خودمان را به نظام پزشکی کشور ارائه داده ایم ولی تاکنون با این تقاضا موافقت نشده زیرا ستاد ملی کرونا کشور در قبال وجه، واکسن نمی دهد.

دکتر بیژن کیخایی با اشاره به قصد این تشکل برای کمک به شکسته شدن زنجیره انتقال ویروس و کنترل شیوع بیماری دراستان اظهار داشت: با ارسال نامه این موضوع و خواسته خود را با استاندار خوزستان مطرح می کنیم زیرا واکسیناسیون این قشرها، در کنار سایر اقدامات برای شکسته شدن پیک شیوع بیماری لازم است در غیر این صورت فاجعه ناگواری در استان رخ می دهد.

رییس نظام پزشکی خوزستان گفت: ویروس جهش یافته انگلیسی قدرت سرایت بالایی داشته و بر خلاف ویروس قبلی کودکان و نوجوانان را نیز درگیر می کند لذا هر چه دیرتر کار واکسیناسیون را انجام دهیم در واقع فرصت بیشتری به ویروس داده و شاهد جهش های دیگر این ویروس خواهیم بود.

در حال حاضر ۱۱ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمزشیوع کرونا و هشت شهرستان  در وضعیت نارنجی هستند.

در رشت معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام کرد : فقط چهار شهرستان این استان بقیه در وضعیت زرد و نارنجی از نظر شیوع کرونا و آمار بیماران مبتلا و بستری به کووید ۱۹ قرار دارند.

دکتر آبتین حیدرزاده اظهار داشت: هم اکنون شهرستان های تالش، سیاهکل، املش و شفت در وضعیت آبی هستند.

وی با بیان اینکه دو شهرستان رودسر و رودبار در وضعیت نارنجی و بقیه شهرستان های گیلان در وضعیت زرد قرار دارند، خاطر نشان کرد: همراهی مردم به طور نسبی خوب بوده اما در این روزهای پایانی سال انتظار همراهی و همکاری بسیار بیشتری از مردم استان و نیز هموطنان مان داریم تا مبادا روزهای شروع سال جدید با شیوع افسارگسیخته کرونا، به کام مردم تلخ شود.

 وی عنوان کرد : هم اکنون ۳۱۳ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد ۷۰ نفر در بخش مراقبت های ویژه است. 

همچنین سخنگوی ستاد مقابله با کرونا استان البرز با اشاره به شلوغی بازارها و مراکز خرید در ایام پایانی سال گفت : ازدحام مردم در این مکان ها بار دیگر، آتش کرونا را در این استان شعله ور کرده است.

دکتر علیرضا سلیمانی اظهار داشت: بررسی آمارها بیانگر میزان افزایش ابتلا به بیماری کووید ۱۹ و شمار بستری شدگان و مرگ و میر ناشی از آن در استان است.

وی ادامه داد: بر این اساس طی ۲ روز گذشته شمار بستری شدگان کووید ۱۹ در البرز به بالای ۳۰۰ نفر رسیده که نگران کننده است .

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا استان البرز با بیان اینکه تا پیش از هفته جاری شاهد روند کاهشی و فروکش شدن کرونا در البرز بودیم ، گفت: این روزها ازدحام مردم در بازارها سبب شده تا چرخش و انتقال ویروس کرونا در استان به مراتب بیشتر شود و اگر مراقبت نکنیم موج بعدی در راه است.

اکنون ۳۲۸ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری و تحت درمان قرار دارند که ۳۰ نفر آنان در ۲۴ ساعت گذشته به تخت های بستری انتقال یافتند. طی سه روز گذشته میزان بستری و فوت ناشی از ویروس کرونا در استان البرز روند افزایشی پیدا کرده است.

از لرستان خبر رسیده که تعداد مبتلایان کرونا در این استان تا تاریخ ۱۷ اسفند ماه به ۶۹ هزار و ۹۵ نفر رسید. "مریم کوشکی" اعلام کرد: تا این تاریخ ۲۳۲ هزار و ۱۷۸ نمونه مشکوک تست مخاطی کرونا به آزمایشگاه های تشخیص استان ارسال و از این تعداد پاسخ ۲۳۰ هزار و ۷۳۶مورد اعلام شده است.

وی بیان کرد: از این تعداد نمونه ارسالی به آزمایشگاه های مرجع استان ۱۶۱ هزار و ۶۴۰ مورد منفی بوده است.

خبر دیگر اینکه قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۲ هزار و ۱۶۶ نفر از کادر درمان استان و کارکنان این دانشگاه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به این ویروس مبتلا شدند.

دکتر" علی فرهادی" افزود: از مجموع مبتلایان کادر درمان لرستان به ویروس کرونا سه نفر نیز جان باخته‌اند. از ابتدای شیوع ویروس تاکنون ۳۱۰ میلیارد تومان اعتبار مقابله با کرونا به دانشگاه علوم پزشکی لرستان پرداخت شده و این در حالیست که در این مدت ۳۶۰ میلیارد تومان در این راستا هزینه شده است.

در کرمانشاه معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرده که باتوجه به در پیش بودن ایام تعطیلات نوروزی این احتمال که آمار بیماران کرونا در اواخر اسفند یا در فروردین ماه افزایش یابد دور از انتظار نخواهد بود.

دکتر «بهمن روشنی»افزود: اکنون تعداد موارد بستری در اثر ابتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان تقریبا ثابت است و وضعیت نسبتا خوبی در استان داریم.

وی اظهارداشت: بنابراین باید در ایام عید نوروز آمادگی لازم در بیمارستان‌ها باید وجود داشته باشد و برنامه کاری پزشکان مقیم، آنکال و اورژانس در بیمارستان‌ها در این ایام در اسرع وقت به معاونت درمان ارسال شود.

همچنین با مرگ یک نفر دیگر بر اثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع جان‌باختگان استان به هزار و ۴۸۹ نفر رسید.

شهرستان‌های پاوه، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، اسلام آبادغرب، سرپل ذهاب و صحنه هم اکنون در وضعیت زرد قرار دارند و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو، قصرشیرین، کرمانشاه، گیلانغرب، جوانرود و روانسر هم آبی است.  

در بیرجند براساس آخرین رنگ‌بندی وضعیت شیوع کرونا در خراسان جنوبی، هشت شهرستان این استان در وضعیت زرد (متوسط خطر) و سه شهرستان در وضعیت آبی (کم خطر) قرار دارد.

از سوی دیگر در بوشهر دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر گفت: شمار افراد مبتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی در این استان با ابتلای ۲ نفر دیگر به هفت نفر افزایش یافت.

دکتر سعید کشمیری افزود: براین اساس ۱۰۰ نفر از اطرافیان افراد مبتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی در استان بوشهر بررسی و ۲۲ نفر آنها کرونا مثبت بودند و برای اینکه ابتلای آنها به ویروس جهش یافته تائید شود، نمونه آزمایش آنها به آزمایشگاه مرجع ارسال شده‌است. شرایط کنونی بیانگر این است که ویروس کرونا برای حفظ حیات خود، لحظه به لحظه و ماه به ماه از لحاظ ژنی و پروتئینی تغییر می‌کند و تهاجمی‌تر می‌شود.

به گفته کشمیری محدودیت‌های اعمال شده و جابه جا نشدن جمعیت برای کنترل بیماری بسیار کمک کننده‌است و با توجه به شرایط موجود اگر این محدودیت‌ها بویژه در ایام نوروز برداشته شود با مشکل روبرو خواهیم شد.

خبر دیگر اینکه معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار گفت: مراکز تجاری، گردشگری و اقامتی چابهار از فردا /چهارشنبه/ ۲۰ اسفند به مدت یک ماه با هدف جلوگیری از شیوع کرونا تعطیل و عدم تردد خودروهای غیربومی به سمت این شهرستان نیز اجرایی می‌شود.

رحمدل بامری اظهارداشت: براساس مصوبات ستاد کرونا شهرستان چابهار، ممنوعیت تردد برای خودروها با پلاک غیربومی، فاقد مجوز و گردشگران در ورودی‌ها اعمال می‌شود.  در صورت مشاهده این خودروها در زمان اعمال محدودیت‌ها مبلغ ۵۰۰ هزار تومان جریمه توسط پلیس بین راهی و پلیس راهور اعمال خواهد شد.

تمامی مراکز تجاری منطقه آزاد چابهار، بازارهای سنتی و دکه بازار تعطیل خواهند بود و پذیرش مهمان در مهمانسرای ادارات، خانه های معلم ، مدارس و سایر مکان‌ها ممنوع است و در صورت مشاهده تخلف، دستگاه قضایی مطابق قانون برخورد خواهد کرد.

به گفته مدیرکل بهزیستی استان زنجان طبق هماهنگی‌های انجام شده با سازمان بهزیستی کشور و وزارت بهداشت به زودی ۱۵۴ نفر از سالمندان ساکن در مراکز شبانه روزی بهزیستی این استان، واکسن پیشگیری از کرونا را دریافت خواهند کرد.

 محمد محمدی قیداری با اشاره به اینکه سالمندان مقیم مراکز بهزیستی از جمله اولین گروه دریافت کننده واکسن کرونا خواهند بود، افزود: این در حالی است که پیش از این نیز واکسن آنفلوانزا به تمامی گروههای هدف این سازمان تزریق شده بود.

این مسوول ادامه داد: توصیه بهزیستی به سالمندان بالای ۶۰ سال که نزدیک ۱۱۱ هزار نفر در استان هستند این است که در قرنطینه معکوس قرار بگیرند، به دلیل آنکه  ۸۵ درصد فوتی های کرونایی استان را این گروه شامل می شود.

همچنین رییس پلیس راه مازندران با اشاره به درپیش بودن تعطیلات آخر هفته جاری، از تشدید نظارت بر تردد خودروها در مبادی ورودی منتهی به این استان با هدف مقابله با ویروس کرونا خبر داد.

سرهنگ علیرضا قدمی اظهار داشت: با توجه به تعطیلی روز پنجشنبه هفته جاری و شرایط کرونایی استان، ماموران با استقرار در مبادی ورودی مازندران در محورهای هراز، کندوان، سوادکوه و استان‌های سمنان، گیلان و گلستان، از ورود خودروهای غیربومی و رانندگانی که فاقد مدارک هستند، جلوگیری می‌کنند. 

وی گفت که رانندگانی که به مصوبه ستاد مقابله با کرونا توجه نکنند، پنج میلیون ریال جریمه می‌شوند و افرادی که بدون در اختیار داشتن مجوزهای لازم قصد ورود به مازندران را داشته باشند، علاوه بر  اعمال قانون، به مبدا بازگردانده خواهند شد.

او هدف از اجرای محدودیت‌های تردد را قطع زنجیره کرونا اعلام کرد و افزود: رانندگان با پلاک غیر بومی که قصد ورود به استان را دارند، باید نامه معتبر و اصل با مهر و امضا فرمانداری محل زندگی خود به همراه داشته باشند.

در کاشان در ۲۴ ساعت گذشته یک مرد ۷۸ ساله بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در این منطقه جان باخت.  اکنون ۶۷ بیمار کووید ۱۹ در مرکزهای درمانی کاشان و آران و بیدگل تحت درمان قرار دارند که ۹ نفر آنان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

از مجموع کرونایی‌های پذیرش شده ۵۴ بیمار در مرکزهای درمانی کاشان و ۱۳ بیمار در آران و بیدگل بستری هستند.  مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به ثبت ۳۳ مورد جدید ویروس کرونا در کاشان و آران و بیدگل اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت کرونا در این منطقه به ۱۴ هزار و ۵۷۲  نفر رسید.

وی با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷ نفر از سن ۲۴ تا ۸۱ سال با علایم ویروس کرونا در مرکزهای درمانی کاشان پذیرش شدند، افزود: مرکزهای درمانی آران و بیدگل نیز در این مدت تنها یک نفر ۸۷ ساله را با علایم ویروس کرونا پذیرش کردند. وضعیت کرونایی کاشان و آران و بیدگل زرد است.

همچنین رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی اهواز از تزریق ۵۰ دوز واکسن کرونا در مرحله دوم به پرسنل این مرکز خبر داد.

منصور پورحسین زاده اظهار داشت: با توجه به سهمیه بندی تعداد واکسن کرونا، اولویت تزریق واکسن با پرسنلی است که به صورت مستقیم با آمبولانس مخصوص بیماران کرونایی مشغول ارائه خدمات هستند البته در نوبت‌های بعدی دیگر پرسنل عملیاتی اورژانس واکسینه خواهند شد.

در حال حاضر ۱۱ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز شیوع کرونا و هشت شهرستان نارنجی هستند.

به گفته رییس اداره امور آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ۲ هزار ۶۴۱ تست کرونا تاکنون از زندانیان در ندامتگاه‌های سیستان و بلوچستان انجام شده است.

در اردبیل نیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: در شبانه روز گذشته ۲ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل جان باخته و ۲۳ مبتلای جدید نیز در مراکز درمانی استان بستری شدند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده گفت: شیوع کرونا در استان اردبیل در وضعیت پایدار قرار دارد و با ادامه این شرایط، مجموع آمار بستری همزمان مبتلایان کرونا در این استان نیز به ۱۴۷ نفر رسیده است.

وی بیان کرد: با جان باختن ۲ فرد مبتلای دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع فوتی‌های کرونا در استان اردبیل طی یک سال گذشته به یک هزار و ۴۰۸ نفر رسید.

آمار جان‌باختگان شیوع سه موج کرونا در این استان طی روزهای اخیر وارد روند کاهشی شده به طوری در ۲ ماه اخیر ۱۰ بار به صفر رسیده است.

 

۲ نفر در لرستان به کرونا انگلیسی مبتلا شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تاکنون ۲ نفر در لرستان به کرونا انگلیسی مبتلا شدند و اکنون در شرایط مناسبی هستند.

محمدرضا نیکبخت روز سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به خریداری هشت دستگاه «سی تی اسکن» در ایام شیوع بیماری کرونا در لرستان اظهار داشت: همچنین نزدیک به ۱۱۰ تخت «آی سی یو» جدید برای استان خریداری شده که برای هر کدام یک میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون هفت دستگاه اکسیژن ساز در بیمارستان‌های استان نصب شده است، افزود: بزودی هشتمین دستگاه نیز در استان نصب می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تاکید بر اینکه پنج آزمایشگاه «پی سی آر» مثبت برای استان ایجاد شده است، گفت: در این آزمایشگاه‌ها روزانه ۲تا سه هزار تست انجام می‌گیرد.

نیکبخت با بیان اینکه همچنین واکسن روسی کرونا را در سه مرحله در استان تزریق کرده ایم  افزود: در نوبت اول ۲۶۰ دوز، نوبت دوم ۷۸۵ دوز و در نوبت سوم هم هزار و ۶۵ دوز تزریق شده است.

وی عنوان کرد: واکسن نوبت اول برای کادر درمان در بخش‌های «آی سی یو» تزریق شده و همچنین ۱۶۵ دوز واکسن نوبت دوم را برای سالمندان دپو کرده ایم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به ابتلای ۲ نفر در استان به کرونای انگلیسی بیان کرد: سن یکی از این افراد بالا و سن دیگری پایین است، یکی از این ۲ نفر از کادر درمان استان هستند.

نیکبخت تصریح کرد: حال عمومی این ۲ نفر خوب است، اما به هر حال باید مراقبت شود که از استان‌های همجوار ویروس وارد استان نشود.

وی با بیان اینکه برخلاف آمار بالای مبتلایان در کشور، آمار مرگ و میر در لرستان پایین بوده است، گفت: بالای ۷۰ هزار نفر ابتلاء به کرونا در استان داشته ایم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان ادامه داد: این در حالی‌ است که در آبان ماه متوسط فوتی در روز ۱۱ نفر بود.

نیکبخت بیان داشت: تا کنون بالغ بر ۲۲۰ هزار نفر نمونه گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه روزانه ۹ هزار و ۳۰۰ نفر در این ۱۷ روز نمونه گیری شده است، گفت: غربالگری وسیعی در حال انجام است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تاکید بر اینکه در استان خوزستان وضعیت خوب نیست و این استان همسایه ما است تاکید کرد: مردم از مسافرت به استان‌های دارای مشکل به خصوص خوزستان پرهیز  کنند.

 

روزانه بیش از ۱۰ فوتی کرونایی در اهواز خاکسپاری می‌شوند

مدیرعامل سازمان آرامستان های اهواز از خاکسپاری روزانه بیش از ۱۰ فوتی کرونایی در آرامستان‌های این کلانشهر خبر داد.

موسی خنافره روز سه شنبه اظهار داشت: در حال حاضر تمام فوتی های کرونایی اهواز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در باغ فردوس و بهشت آباد قدیم خاکسپاری می شوند.

وی افزود: طبق مصوبه ستاد مدیریت کرونا استان، اکنون تمام ورودیهای آرامستان های اهواز و از جمله گلزار شهدا بسته هستند و از ورود مردم جلوگیری می شود با این وجود باز هم برخی ازشهروندان ملاحظات موجود را رعایت نمی کنند.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های اهواز گفت: به همراه یک جنازه تنها ۱۰ تا ۱۵ نفر اجازه ورود به آرامستان را دارند که متاسفانه این تعداد پس از خاکسپاری همچنان در آرامستان مانده و برای قرایت فاتحه بر سر مزار دیگر اقوام خود در قسمتهای مختلف آرامستان تردد می کنند.

 

کرونای جهش یافته انگلیسی به گناوه رسید

سرپرست شبکه بهداشت و درمان گناوه با تایید ابتلای یک شهروند گناوه‌ای به ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی گفت: وضعیت این شهرستان در برابر این بیماری بسیار شکننده اعلام می‌شود.

عصمت حیدری روز سه شنبه در این ارتباط افزود: باتوجه به شیوع مجدد ویروس  کرونا در نقاط مختلف کشور و همجواری شهرستان‌های دیلم و گناوه با استان خوزستان که در هفته‌های اخیر بیماری کووید ۱۹  با سرعت بالا در آنجا شیوع پیدا کرده و مواردی از جهش یافته انگلیسی نیز در آن استان گزارش شده است ، تهدیدی جدی برای وضعیت کرونایی این شهرستان است.

وی اظهارکرد: در حال حاضر موارد ابتلا  و بستری از  بیماری کووید ۱۹  در شهرستان گناوه افزایش یافته است به طوری که در سه هفته اول بهمن ۱۷۹ بیمار و در سه هفته اول اسفند ۲۱۲ مورد بیمار شناسایی شده است.

وی گفت:  از مجموع ۱۶ بیمار بستری شده فعلی ،  ۳ نفر در بخش آی سی یو بستری هستند که  با افزایش چنین روندی ، جای نگرانی جدی وجود دارد.

 

مسافرت موجب ایجاد گونه‌های جدید و پایدار ویروس کرونا می‌شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی فسا با بیان اینکه مسافرت و سهل انگاری‌ها موجب ایجاد گونه‌های جدید و پایدار ویروس کرونا می‌شود گفت:اگر مسافرت‌ها و دورهمی های خانوادگی در کشور ادامه یابد در پایان فروردین ۱۴۰۰ شاهد موج جدید و حتی ادغام ویروس قبلی و جهش‌های دیگر ویروس انگلیسی خواهیم بود.

جلال کریمی، سه‌شنبه در نشست با پزشکان خانواده شهری و روستایی شهرستان فسا اظهار داشت: نتایج تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که منشاء گونه انگلیسی کرونا شهر "کنت" در انگلستان است که شهری تشریفاتی و تفریحی است.

وی افزود: مسافرت‌ها موجب جهش ویروس کرونا در شهر کنت و شیوع گسترده آن در شهرهای مختلف انگلستان و پس از آن در دیگر کشورها شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی فسا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پزشکان خانواده شهری و روستایی در خط مقدم بیماریابی و آموزش به مردم قرار دارند.

کریمی، همچنین از پزشکان خانواده خواست، برای جمعیت زیر پوشش خود و ارائه آموزش‌های لازم به خانوارهای تحت پوشش در مورد راه‌های پیشگیری از ابتلا به کرونا، عدم شرکت در تجمع‌ها و دورهمی‌ها، پرهیز از مسافرت و توجه به هرگونه علائم شبیه سرماخوردگی تلاش بیشتری داشته باشند.

وی، همچنین بر اهمیت آموزش همگانی، رهگیری مبتلایان و بیماران مشکوک و هماهنگی بین بخشی در مقابله با کرونا تاکید کرد.

شهرستان فسا در فاصله ۱۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.

 

۲ بیمار کرونایی استان اردبیل جان باخته و ۲۳ مبتلای جدید بستری شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: در شبانه روز گذشته ۲ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل جان باخته و ۲۳ مبتلای جدید نیز در مراکز درمانی استان بستری شدند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده روز سه شنبه گفت: شیوع کرونا در استان اردبیل در وضعیت پایدار قرار دارد و با ادامه این شرایط، مجموع آمار بستری همزمان مبتلایان کرونا در این استان نیز به ۱۴۷ نفر رسیده است.

وی بیان کرد: با جان باختن ۲ فرد مبتلای دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع فوتی‌های کرونا در استان اردبیل طی یک سال گذشته به یک هزار و ۴۰۸ نفر رسید.

آمار جان‌باختگان شیوع سه موج کرونا در این استان طی روزهای اخیر وارد روند کاهشی شده به طوری در ۲ ماه اخیر ۱۰ بار به صفر رسیده است.

بنا به اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، هم‌اکنون کل این استان در زمینه شیوع کرونا در وضعیت آبی قرار دارد ولی چهار شهرستان اردبیل، خلخال و مشگین‌شهر و پارس‌آباد از سه هفته پیش در وضعیت زرد قرار دارند.

وی همچنین بیان کرد: هشت شهرستان بیله‌سوار، سرعین، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت و گرمی نیز در وضعیت آبی (وضعیتی بین سفید و زرد) قرار دارند.

دکتر حبیب‌زاده اضافه کرد: در ادامه کاهش شدت شیوع کرونا در این استان، آمار بیماران بدحال بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان از رکورد ۸۵ نفر در نیمه پاییز امسال به ۵۱ نفر افت کرده است.

وی افزود: با وجود وضعیت پایدار شیوع کرونا، وضعیت این استان در زمینه شیوع کرونا همچنان شکننده بوده و شیوع موج چهارم کرونا در صورت آغاز سفرهای گسترده نوروزی و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم محتمل است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل بیان کرد: با توجه به شرایط جدید و احتمال شیوع نوع جهش یافته ویروس کرونا موسوم به کرونای انگلیسی، همراهی مردم در رعایت پروتکل‌های کنترلی بسیار ضروری است.

وی با اشاره به ترخیص ۲۳ نفر از افراد بستری مبتلا به کرونا در مرکز درمانی استان اردبیل گفت: در صورت بی‌توجهی شهروندان به رعایت مقررات مقابله با کرونا، تبعات خطرناکی را به دنبال خواهد داشت و مردم نباید گرفتار عادی‌انگاری بیماری شوند.

دکتر حبیب‌‎زاده، علت کاهش آمار مبتلایان و تلفات کرونا در این استان طی روزهای اخیر را افزایش رعایت عمومی و توجه جدی مردم به مخاطرات این بیماری مهلک عنوان کرد و افزود: مردم برای کنترل بیماری کرونا باید احتیاط بیشتری کرده و با جدیت بالا، مقررات اعلام شده از جمله استفاده از ماسک و حفظ فاصله فیزیکی حداقل ۱.۵ متری و نیز پرهیز از حضور در اجتماعات را رعایت کنند.

وی با اشاره به شروع مرحله سوم واکسیناسیون علیه کرونا در استان اردبیل اظهار کرد: در مجموع سه مرحله، یک هزار و ۵۳۰ نفر از کارکنان بخش درمان و جامعه هدف تعریف شده در استان، واکسن روسی اسپوتنیک.وی را دریافت می کنند.

۲ ماه پیش تعداد فوتی‌های کووید.۱۹ در استان اردبیل در رکودی کم‌سابقه به ۲۲ نفر فوتی در یک شبانه‌روز رسیده بود ولی طی ۲ ماه گذشته ۱۰ بار فوتی‌های کرونا در این استان به صفر رسید.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه با ۲۲ فوتی، بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا در ۲۵ آبان ماه با ۱۱۳ نفر و نیز بالاترین رکورد بستری همزمان بیماران کرونا با ۵۰۳ نفر در روز ۲ آذرماه به ثبت رسیده است.

 

روز بدون فوتی کرونا در استان همدان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: آمار روزانه مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان به صفر رسید به نحوی که در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی بر اثر کرونا گزارش و ثبت نشده است.

دکتر «محمد طاهری» روز سه شنبه افزود: مجموع متوفیان کرونا در این استان از ابتدای اپیدمی تاکنون به یک هزار و ۵۴۰ نفر رسید.

وی اضافه کرد: همچنین با شناسایی ۱۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان به ۱۰ هزار و ۵۶۵ نفر رسیده است.  

وی اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان همدان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۴۷ مورد بود که از این تعداد ۳۸ نفر در بخش عادی بستری شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: همچنین در حال حاضر ۱۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۳۳ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۸۱، بهار ۶۲۲، تویسرکان ۶۷۲، رزن ۴۵۹، درگزین ۱۹۹، فامنین ۱۸۴ و کبودراهنگ ۶۷۶ نفر است.

وی افزود: همچنین یک هزار و ۹۲۲ نفر در ملایر، یک هزار و ۱۷۰ نفر در نهاوند و چهارهزار نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

استاندار همدان در جلسه روز شنبه ستاد مقابله با ویروس کرونا، اظهار داشت: شهرستان اسدآباد در وضعیت آبی و ۹ شهرستان دیگر استان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

«سیدسعید شاهرخی» با بیان اینکه اعمال محدودیت های کرونایی همچنان بر اساس طرح «فاصله گذاری هوشمند» و براساس رنگ بندی شهرستان ها انجام می شود، از شهروندان خواست با رعایت شیوه نامه های بهداشتی از شیوع ویروس کرونا و بازگشت محدودیت ها جلوگیری کنند.

 

کرونا جان ۲ کرمانشاهی دیگر را گرفت

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرد: با مرگ ۲ نفر دیگر بر اثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع جان‌باختگان استان به هزار و ۴۹۱ نفر رسید.

مهدی محمدی روز سه شنبه افزود: در شبانه روز گذشته ۴۶ بیمار جدید با علایم کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری و ۳۶ نفر هم پس از بهبودی ترخیص شدند.  

وی گفت: هفت بیمار مثبت بستری مبتلا به کرونا و ۵۱ بیمار مثبت سرپایی هم در شبانه روز گذشته در سطح استان کرمانشاه شناسایی شدند.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: هم اکنون ۱۳۵ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند.

تعداد بستری های بیماران کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان کرمانشاه در آبان ماه به هزار و ۲۶۰ نفر رسید و در ۲۴ آبان ۲۴ فوتی داشتیم که بیشترین آمار در یک روز از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون بوده است.

محمدی در ادامه  افزود: شهرستان‌های پاوه، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، اسلام آبادغرب، سرپل ذهاب و صحنه هم اکنون در وضعیت زرد قرار دارند و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو، قصرشیرین، کرمانشاه، گیلانغرب، جوانرود و روانسر هم آبی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
8 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.