طبق اعلام وزارت بهداشت، ۱۳ شهرستان استان خوزستان و شهر گچساران در وضعیت قرمز، ۳۱ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۵۲ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان در وضعیت آبی هستند و سفر به شهرهای قرمز و نارنجی و خروج از این شهرها ممنوع است.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت آخرین وضعیت رنگ بندی شهرهای کشور را اعلام کرد که بر این اساس ورود به 9 استان ممنوع شد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ورود به استان های مازندران، گیلان، گلستان، خراسان رضوی، فارس، اصفهان، قم، هرمزگان، جزایر کیش و قشم و بوشهر ممنوع است.

رنگ بندی کرونایی شهرها

براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۱۳ شهرستان استان خوزستان و شهر گچساران در وضعیت قرمز، ۳۱ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۵۲ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان در وضعیت آبی هستند و سفر به شهرهای قرمز و نارنجی و خروج از این شهرها ممنوع است.

فهرست شهرهای قرمز کرونا

 اکنون ۱۳ شهر استان خوزستان شامل شهرهای آبادان، امیدیه، اندیمشک، اهواز، ایذه، بندر ماهشهر، بهبهان، دزفول، رامهرمز، شوش، شوشتر، کارون و مسجد سلیمان و نیز شهر گچساران از استان کهگیلویه و بویر احمد ( در  مجموع ۱۴ شهر) در وضعیت قرمز قرار دارند.

فهرست شهرهای نارنجی کرونا

همچنین ۳۱ شهر شامل ارومیه، اشنویه، خوی، ماکو، نقده در استان آذربایجان غربی، شهرضا در استان اصفهان، باغ ملک، حمیدیه، هفتگل، هندیجان، خرمشهر، دشت آزادگان ، شادگان، هویزه در استان خوزستان، دهلران در استان ایلام، دامغان و شاهرود در استان سمنان، پاسارگارد، گراش، لامرد، خنج و مهر در استان فارس، سیرجان در استان کرمان، کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویر احمد، گرگان در استان گلستان، رودبار و رودسر در استان گیلان، آمل، رامسر و ساری در استان مازندران و خمین در استان مرکزی شهرهای در وضعیت نارنجی کرونا هستند.

همچنین بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، ۲۵۲ شهر در وضعیت زرد و ۱۵۴ شهر در وضعیت آبی هستند، البته با توجه به اینکه مدتی از آخرین به روزرسانی رنگ بندی شهرها از سوی وزارت بهداشت در اپلیکیشن ماسک می گذرد و نیز نزدیکی سفرهای نوروز، بسیاری از مردم منتظر اعلام و به روزسانی این رنگ بندی هستند.

 

از ۲۵ اسفند مسافرت «از» و «به» شهرهای نارنجی و قرمز ممنوع است

کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در اطلاعیه شماره ۵ خود، ضمن اعلام جدول رنگ ­بندی شهرستان­‌های نارنجی و قرمز کشور از تاریخ ۲۵ اسفند تا ۱۵ فرودین ۱۴۰۰ بر ممنوعیت مسافرت "از" و "به" شهرهای نارنجی و قرمز تاکید کرد.

در این اطلاعیه آمده است: ضمن تبریک حلول ماه مبارک شعبان و اعیاد سراسر نور و سرور این ماه و همچنین تهنیت و شادباش پیشاپیش فرا رسیدن سال نو و بهار طبیعت، در ابتدا لازم است از همراهی، همدلی، همکاری و عنایت ویژه آحاد مردم عزیز (اصحاب رسانه، اصناف، صداوسیما و...) صمیمانه  تشکر نماییم که بار دیگر، مسئولین و خادمین خود را در عرصه مدیریت بیماری کووید ۱۹ تنها نگذاشتند تا شاهد روزهای تلخ و تاسف آور بیش از این نباشیم.

این اطلاعیه می افزاید: هر ساله فرارسیدن نوروز و بهار طبیعت آغاز یک جنبش زیبا در ایرانیان بوده که با برپایی آداب و رسوم سنتی و تکریم شعائر دینی و اخلاقی  اقدام می­ کردند امسال اما به دلیل شیوع ویروس و مخاطرات جدی آن بر سلامت تک تک شهروندان، این رویداد زیبا و بزرگ را با چالش جدی مواجه کرد. همانگونه­ که استحضار دارید، یکسال از تجربه مدیریت بیماری کرونا می­ گذرد که دستاوردهایی گرانقدر اما به بهای سنگین رقم زده است.

در این اطلاعیه آمده است: خادمین شما، ماه­ ها قبل از رسیدن موعد نوروز برنامه­ ریزی این ایام را در دست اقدام داشته اما بخاطر غیرقابل پیش­ بینی بودن روند بیماری کووید ۱۹، تمام تصمیمات تحت­ الشعاع آن قرار ­گرفت. به ­همین دلیل نیز احتمالات و سناریوهای مختلف پیش­ بینی تا متناسب با وضعیت بیماری در کشور، اجرایی شود.

این اطلاعیه می افزاید: با همراهی و مساعی دلسوزانه همه شما عزیزان، برابر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وضعیت شهرها از منظر بیماری به نقطه خوبی رسیده، اگرچه این امر بسیار شکننده بوده و هرآن امکان اوجگیری بیماری به­ خصوص ویروس جهش یافته وجود دارد.

در این اطلاعیه آمده است: برابر تکلیف قانونی مصوب در ستاد ملی، مسافرت"از" و "به" شهرهای نارنجی و قرمز ممنوع می­ باشد. بر همین اساس، مقرر شد تا لیست آخرین وضعیت شهرها در ۲۵ اسفند ماه به استحضار ملت شریف رسانده شود. در این راستا اطلاعیه حاضر ضمن اعلام لیست مذکور، نکات مهم ذیل را نیز اعلام تا به صورت جدی از سوی همه مردم مورد توجه و رعایت قرار گیرد:

- اگرچه وضعیت بیماری در شهرها روند مطلوبی پیدا نموده اما با توجه به وجود ویروس جهش یافته در ۲۹ استان، این وضعیت بسیار شکننده است. هرگونه تحرک، جابجایی، برگزاری دورهمی، تردد و تجمع، می ­تواند نه­ تنها برای تک تک مردم بلکه برای همه کشور خطرات جدی به همراه داشته باشد. لذا از همه عزیزان درخواست می­شود تا مسئولین را در ادامه این مسیر یاری رسانده و سفر را به زمان مناسب موکول کنند.

- بار دیگر تاکید و یادآوری می­ شود که مسافرت از و به شهرهای نارنجی و قرمز برابر لیست ذیل، ممنوع است.

 

164563412

 

164563417

 

این اطلاعیه افزوده است: چنانچه مردم عزیز قصد سفر ضروری دارند، درخواست می ­شود به نکات ذیل توجه ویژه داشته و با رعایت آنها از سلامت خود و خانواده صیانت کنند حتی­ المقدور با خودروی شخصی مسافرت کنند، از وضعیت سلامت خود و خانواده اطمینان کامل داشته و بعد برنامه ­ریزی سفر کنند، از برگزاری دورهمی خانوادگی به شدت بپرهیزند، از تجمع و ترددهای غیرضرور خودداری شود، دستورالعمل رعایت سلامت و بهداشت در سفر که توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ شده را به صورت جدی رعایت کنند،

در صورت اعلام تغییر روند بیماری در شهرها، ظرف کمترین زمان ممکن افراد غیربومی اقدام به بازگشت کنند و  افرادی ­که از وضعیت بیماری خود اطلاع دارند (تست مثبت) به هیچ عنوان اقدام به تردد و عزیمت به مسافرت نکنند.

در این اطلاعیه آمده است: چنانچه وضعیت هریک از شهرهای زرد و آبی در طول مدت ایام تعطیلات به وضعیت نارنجی و قرمز تغییر یابد، کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی نسبت به اعلام وضعیت به ستاد استانی اقدام می کند.

این اطلاعیه می افزاید: در پایان ضمن تاکید مجدد در خصوص انجام سفر در زمان مناسب، با اطمینان خاطر و به­دور از کرونا، این نکته را یادآور می­ شود که عزیزان ما در مراکز درمانی و بهداشتی به عنوان سربازان خط مقدم مبارزه با این ویروس، در سال گذشته با ایثار و فداکاری و به خطر انداختن جان خود تلاش فراوانی کردند تا وضعیت بیماری به شرایط حال حاضر برسد. قطعاً باتوجه به تلاش­ های دولت محترم و پیگیری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امر واردات و تولید واکسن، بی­‌شک همه عزیزان اذعان می کنند که استمرار شرایط فعلی طی چند ماه آینده و انجام واکسیناسیون می ‌تواند فرصت مناسب ایمن و مطمئن را در ماه­ های نه چندان دور فراهم کند.

 

کرونا جان ۱۰۰ نفر دیگر را در ایران گرفت

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۱۰۰ نفر از مبتلایان بیماری کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۶۱ هزار و ۳۳۰ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز دوشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۵ اسفند ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیص هفت هزار و ۹۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۹۶۳ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۷۵۴ هزار و ۹۳۳ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۴۹۹ هزار و  ۳۰۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین سه هزار و ۸۳۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۱۱ میلیون و ۷۸۱ هزار و ۳۱۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت پیش از این با هشدار نسبت به گسترش ویروس جهش یافته در برخی استانها گفته است: ویروس جهش یافته کرونا قدرت سرایت بیشتری دارد، ضمن اینکه بیش از ویروس ووهان کودکان و جوانترها را مبتلا می کند. بنابراین افزایش ابتلا به کرونا در گروه های با سن پایین تر لزوم همزیستی هوشمندانه با این ویروس را نشان می دهد زیرا ابتلای بیشتر افراد جوانتر خطر ابتلای سالمندان به این بیماری را نیز بیشتر می کند. امیداریم همه مردم با رعایت اصول بهداشتی و پرهیز از سفرهای غیر ضروری و تجمعات نزدیک به هم مانع ایجاد خیز چهارم این بیماری در کشور باشند.

به گفته، لاری، میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور به پایین ترین میزان خود در چهارماه گذشته رسیده است. کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی، همزمان با افزایش ویروس جهش یافته در کشور و نیز  گذر از ایام پایانی سال و اقدام به سفر، مهمانی ها و دورهمی ها در نوروز همگی زنگ خطر جدی برای ایجاد خیز چهارم بیماری است. امیدواریم همه مردم با پرهیز از هر گونه سهل انگاری به گونه ای رفتار کنند که شاهد تجربه ایامی آرام و کم خطر در روزهای آغازین سال جدید باشیم.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته است: در هفته گذشته رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافت و این نگران کننده است، اگر ترددها افزایش یافته و کرونا چرخش پیدا کند، دستاوردهایی که بواسطه رعایت شیوه‌نامه‌ها و اجرای طرح شهید سلیمانی به دست آمد، از بین می‌رود.

لاری که زنجان سخن می گفت، افزود: میانگین بروز موارد بستری در استان زنجان پایین تر از میانگین کشوری اما وضعیت بیماری کووید۱۹ در این استان حساس و شکننده است. ۱۳۹ بیمار  کرونا در بیمارستانها و مراکز درمانی زنجان بستری هستند و ۲۱ نفر به علت شرایط بالینی نامناسب در بخش مراقبت ویژه هستند.

وی ادامه داد: تشکیل همتایاران پیشگیری و کنترل بیماری کووید۱۹ و انجام اقدامات ویژه در راستای کمک به گروه های آسییب پذیر و اجرای طرح حاج قاسم سلیمانی و نیز تلاش های شبانه روزی کارکنان نظام سلامت در استان زنجان در مدیریت ایپدمی موثر بوده است و امیدواریم با همکاری بیشتر مردم استان زنجان، شاهد پیشگیری از بروز خیز جدید و بهبود وضعیت بیماری در این استان باشیم.

وی گفت: با توجه به تاثیر جدی سفرهای بین شهری و وضعیت شکننده استان زنجان از هموطنان می خواهیم در تعطیلات نوروز از هر گونه اقدام به سفر به شهرستانهای استان زنجان خودداری کنید.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون بیش از ۱۲۰ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. 

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

۷۹ مورد جدید ابتلا به بیماری کووید۱۹در استان مرکزی شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: ۷۹ مورد جدید ابتلا به بیماری کووید۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی در استان مرکزی شناسایی شد.

دکتر «محمد جمالیان» روز دوشنبه افزود: تعداد موارد مبتلا به  بیماری کووید۱۹ از زمان شیوع  ویروس کرونا تا کنون در این استان به ۳۸ هزار و ۱۲۷ نفر رسیده است.

وی اظهار  داشت: پنج نفر نیز در ۲۴ ساعت گذشته جان  خود را بر اثر این بیماری از دست دادند و شمار جانباختگان این بیماری  از زمان شیوع تاکنون به یک‌هزار و ۴۸۹ نفر رسید.

دکتر جمالیان افزود: از تعداد ۷۹ بیمار جدید شناسایی شده در استان، هفت نفر در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند که تحت مراقبت قرار دارند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می کنند.

وی اظهار داشت: ۷۲ مورد از بیماران جدید نیز به صورت سرپایی  معاینه شده  و  تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه شده‌اند.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه پارسال آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.

بنابر اعلام سیما سادات‌لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،  مجموع بیماران  مبتلا به کووید۱۹ در کشور تا ۲۵ اسفند ۹۹ به یک میلیون و ۷۵۴ هزار و ۹۳۳ نفر و  تعداد جان باختگان این بیماری به  به ۶۱ هزار و ۳۳۰ نفر رسیده است.

 

شمار جان‌باختگان کووید۱۹ در استان مرکزی در هفته سوم اسفند افزایش یافت

استاندار مرکزی گفت: شمار جان‌باختگان ناشی از ابتلا به بیماری کووید۱۹ در این استان در هفته سوم اسفندماه جاری نسبت به هفته دوم این ماه ۵۰ درصد افزایش یافت.

«سید علی آقازاده» عصر دوشنبه در نشست ستاد مدیریت کرونا افزود: شیوع کرونای انگلیسی در کشور و استان مرکزی ضرورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را دوچندان کرده است و آحاد مردم باید بیش از پیش نسبت به این مهم توجه داشته باشند.

وی افزود: از مردم نقاط مختلف استان مرکزی انتظار می‌رود در ایام پایانی سال از تجمع در مراکز خرید و  آرامستان‌ها  خودداری کنند و فرمانداران شهرستان‌های ۱۲ گانه باید برای این امر مهم، تمهیدات کاربردی بیندیشند.

استاندار مرکزی اظهار داشت: برای رفاه حال مردم و اصناف، محدودیت تردد خودروها در شب این استان از ساعت ۲۱ تا چهار بامداد به ۲۲ تا سه بامداد کاهش یافت و شهرداری‌های شهرهای مختلف  به خصوص اراک و ساوه نیز وظیفه دارند نسبت به حمل و نقل مردم به طوری که هم دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت شود و هم هیچ تجمعی در ایستگاه‌های اتوبوس یا تاکسی ایجاد نشود، برنامه‌ریزی کنند.

آقازاده با بیان اینکه مردم استان مرکزی در یک سال گذشته همکاری‌های موثری در کنترل از شیوع کرونا داسته‌اند، گفت: ۸۵ نشست ستاد مدیریت ویروس کرونا در مرکز استان و یک‌هزار و ۱۰۰ نشست شهرستانی در یک سال گذشته برگزار و یک هزار و ۱۴۷ مصوبه به دنبال داشته که یک هزار و ۱۳۷ مورد آن اجرایی شده است.

وی گفت: استان مرکزی در اجرای طرح شهید سلیمانی نیز که از دی‌ماه امسال در استان کلید خورد،  کارنامه موفقی داشته و یکی از استان‌های برتر کشور در اجرای این طرح بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز با اشاره به اینکه موارد  کرونای انگلیسی باید به سرعت شناسایی و قرنطینه سازی شوند، گفت: پیش‌بینی می‌شد که بیماران سریع بد حال و مرگ و میر بالاتر باشد و تا به امروز افزایش مرگ و میر در این افراد دیده نشده است و در واقع رفتار ویروس با یافته های علمی اعلام شده از سوی انگلستان متفاوت است و سرعت انتقال در این نوع جهش یافته بالا رفته است و سیر صعودی در تعداد مبتلایان مشهود است.

دکتر محمد جمالیان افزود: ۶۴۸ موارد مثبت شناسایی شده در هفته دوم اسفندماه در هفته سوم به ۸۰۸ نفر، موارد بستری از ۵۶ مورد به ۵۳ مورد، ۵۹۲ بیمار سرپایی به ۷۵۵ نفر و موارد فوت نیز از هشت نفر به ۱۲ نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه در هفته پایان اسفندماه نیز تاکنون روند بیماری به مانند هفته سوم است، گفت: با توجه به تجمعات و افزایش ترددهای مردم، به ثبات وضعیت بیماری در استان خوش بین نیستیم.

وی در خصوص شیوع کرونای انگلیسی در استان بیان کرد:  موارد شناخته شده کرونای انگلیسی در استان تا دیروز به ۸۵ مورد رسیده است که در اکثر شهرستان‌ها به غیر از آشتیان این نوع ویروس شناسایی شده و امروز نیز به نظر می رسد موارد به ۱۰ مورد رسیده باشد که بیشتر به صورت تصادفی شناسایی می شوند.

استان مرکزی اسفند ماه گذشته پس از قم دومین کانون بیماری کرونا در کشور بود و تا کنون سه موج از کووید ۱۹ در این استان مدیریت شده است.

 

زالی: تعداد مراجعان با اختلال تنفسی در بیمارستان‌های تهران افزایش یافت

فرمانده عملیات مقابله با بیماری کرونای کلانشهر تهران گفت: تعداد مراجعان با اختلال تنفسی و تنگی نفس شدید در طول هفته اخیر در بیمارستان‌های تهران افزایش یافته و این عدد در برخی از بیمارستان‌ها به ٤٠ درصد رسیده است.

دکتر علیرضا زالی روز دوشنبه در حاشیه جلسه ستاد مقابله با ویروس کرونا که در استانداری تهران برگزار شد در جمع خبرنگاران افزود: همچنین موارد تب دار و نیازمند به بستری را در روزهای اخیر بیشتر شاهد بودیم.  

وی بیان کرد: بالاترین میزان مبدا سفرها به استان و شهر تهران و بالاترین نرخ سفرهای داخل شهری و بین استانی مربوط به شهروندان تهرانی است.

دکتر زالی با بیان اینکه با توجه به ویروس جهش یافته در اقصی نقاط مختلف کشور احتمال بروز جهش بیشتر در سایر استان ها و تغییر در سویه های مقاوم کرونا در برخی از شهرستان های مختلف ممکن است، ادامه داد: با تردد و سفرهایی که شهروندان تهرانی انجام می دهند و عمدتا بازگشت ها در هفته  سوم فروردین خواهد بود ما در این زمان با بحران های جدی تری در حوزه بهداشت و درمان در زمینه کرونا روبرو خواهیم بود.

وی اضافه کرد: مسافران در نظر داشته باشند، ‌ سفر به شهرهایی که از شرایط قرمز و نارنجی کرونایی خارج شده اند توصیه نمی شود چون در موقعیت شکننده و ناپایدار قرار دارند و ممکن است این سفرها بار جدید درمانی و بهداشتی به ساکنان آن شهرها تحمیل کند.

زالی ادامه داد:‌ از سوی دیگر بازگشت مسافران به تهران نیز ما را با یک چالش تنوع و توربولانس (نوسان و تلاطم) ویروس روبرو می کند که بسیار نگران کننده و اضطراب آفرین است.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا کلانشهر تهران گفت: سال گذشته نیز ما همین مساله را در اواخر اسفند و ١٠ روز اول فروردین ماه به تلخی تجربه کردیم و ٩ فروردین بیشترین موارد بستری و مرگ و میر را در تهران داشتیم.

زالی توضیح داد: با کمک شهروندان در طرح شهید سلیمانی یک ردیابی و رهگیری مناسبی انجام شد و علاوه بر تقلیل بخشی از مرگ و میر شرایط کرونا در زمستان به ثبات نسبی رسید.

وی اضافه کرد: با شروع سفرها ممکن است بخش زیادی از الگوهای ما مخدوش شود، شیرازه آن در هم خواهد ریخت دستاوردهای ما که تاکنون در اجرای طرح محله محور و اجتماعی داشته ایم با یک بحران روبرو شود و این ثبات نسبی از بین برود.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا کلانشهر تهران گفت: توصیه عمومی ما به عنوان کارشناسان بهداشتی، جلوگیری از سفر بخصوص برای گروه های پرخطر، افراد مسن، افراد دارای بیماری های خاص زمینه ای، بیماران قلبی و عروقی، زنان باردار و افرادی که سابقه ابتلا به ویروس کرونا را دارند است.

وی افزود: توصیه عمومی و راهبرد اصلی ما نیز پیشنهاد به مردم برای جلوگیری از رفتن به سفر است.

زالی بیان کرد: همیشه ما از یک پدیده ای در بیماران هراس داریم و آن پدیده بازگشت است، که این پدیده در کشورهای خارجی دیده شد ما نگران هستیم با آغاز سفرها ویروس کرونا دوباره طغیان و شرایط تغییر کند چرا که این ویروس ها در بازگشت سخت تر می شوند.

دکتر زالی ابراز امیدواری کرد با رعایت مردم و توجه به شیوه نامه های بهداشتی و خودداری از سفر شاهد سناریو تلخ سال گذشته نباشیم.

محور اصلی جلسه امروز تاکید بر افزایش هماهنگی بین بخشی، اعلام آمادگی کلیه نیروهای بهداشتی، درمانی و خدماتی در تهران در طول ایام نوروز بود با توجه به اینکه همزمان با شروع سال مصادف با تشدید طرح شهید سلیمانی است و فاز اول ١٥ روزه این طرح آخرین هماهنگی های لازم بین دستگاه ها ذیربط انجام شد.

 

نوروز مسافرت نکنید

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و رییس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا گفت: اصل بر نرفتن سفر و پرهیز از هر گونه جابجایی بین شهری است.

حسین ذوالفقاری در شصت و یکمین جلسه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا گفت: اصل برنرفتن به سفر و جابجایی بین شهری است، و پروتکل‌ها، پشتیبانی، تجهیزات تخصصی و آموزش در این خصوص باید صورت بگیرد. وزارت بهداشت هم الزامات ورود به داخل کشور را به هلال احمر، وزارت امور خارجه، نیروی انتظامی و وزارت راه و شهرسازی اعلام کند.

وی با اشاره به تعطیلات نوروزی اظهار کرد: اصل بر نرفتن به سفر و پرهیز از هر گونه جابجایی بین شهری است. سفر به شهرها و از شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی ممنوع است و از امروز که رنگ بندی شهرها اعلام می‌شود، تا ۱۵ فروردین ماه به همان منوال خواهد بود.  

رییس کمیته امنیتی اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا افزود: چنانچه در طول تعطیلات وضعیت شهری تغییر کند و قرمز یا نارنجی شود، مسافرین ۷۲ ساعت مهلت دارند که از آن شهر خارج شوند و مسافری هم نمی‌تواند وارد آن شهر شود.

بر اساس لیست اعلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد وضعیت شهرها از منظر روند بیماری ۴۰ شهر در وضعیت نارنجی و قرمز قرار داشته و مابقی شهرها آبی و زرد هستند. اسامی شهرها در اطلاعیه امروز کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا منتشر می‌شود.

 

کرونا جان یک نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت که با فوت یک نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته مجموع متوفیان کرونا در این استان از ابتدای اپیدمی این ویروس تاکنون به یک هزار و ۵۵۱ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز دوشنبه افزود: همچنین با شناسایی ۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان به ۱۰ هزار و ۶۰۹ نفر رسیده است.

طاهری اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان همدان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۰۵ مورد بود که از این تعداد ۳۹ نفر در بخش عادی بستری شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: همچنین در حال حاضر ۱۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۲۴ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۸۴، بهار ۶۲۵، تویسرکان ۶۷۴، رزن ۴۶۳، درگزین ۲۰۰، فامنین ۱۸۸ و کبودراهنگ ۶۸۰ نفر است.

وی افزود: همچنین یک هزار و ۹۲۹ نفر در ملایر، یک هزار و ۱۷۴ نفر در نهاوند و چهارهزار و ۱۰ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

شهرستان اسدآباد در وضعیت آبی و ۹ شهرستان دیگر استان همدان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 

۱۴ نفر از بیماران کرونا مثبت در قم بدحال هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: ۱۴ نفر از بیماران مبتلا به ویروس کرونا که در بیمارستان بستری هستند،‌ بدحال می‌باشند.

محمدرضا قدیر با اشاره به آخرین وضعیت از مبتلایان به کووید۱۹ در قم، افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به بیست و پنجم اسفند ماه ۹۹، ۳۶ بیمار با علائم ابتلا به کرونا پذیرش شدند.

وی اضافه کرد: از این تعداد، ۲۲ نفر با تشخیص پزشکان بستری شدند.

وی ادامه داد: از کل بیماران بستری شده ۲۲ نفر ترخیص شدند و در حال حاضر ۱۳۳ نفر بیمار کرونا مثبت در بیمارستان بستری هستند.

به گفته وی،‌ در ۲۴ ساعت گذشته فوتی ناشی از ابتلا به ویروس کرونا صفر بوده است.

 

شناسایی ۱۹۳ بیمار جدید کرونایی در جنوب غرب خوزستان

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان روند ابتلا به کووید ۱۹ در منطقه جنوب غرب خوزستان را افزایشی دانست و گفت:تست کرونای ۱۹۳ نفر در شهرستان‌های آبادان ، خرمشهر و شادگان در ۲۴ ساعت گذشته مثبت شد.

دکتر شکراله سلمان زاده دوشنبه اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته از تعداد ۴۲۲ آزمایش پی سی آر در جنوب غرب خوزستان ۱۹۳ مورد مثبت تشخیص داده شد.

وی با بیان اینکه ۲۶۵ بیمار کووید ۱۹ در پنج بیمارستان آبادان، خرمشهر و شادگان بستری هستند افزود:بر اساس معیارهای آزمایشگاهی ابتلای  ۷۱ نفر در آبادان، ۷۷ نفر در خرمشهر و ۴۵ نفر در شادگان به بیماری کووید۱۹ در شبانه روز گذشته تایید شد.

سلمان‌زاده گفت: از تعداد بیماران جدید شناسایی شده ۱۷۵ بیمار به صورت سرپایی خدمات درمانی دریافت کردند ضمن اینکه در۲۴ ساعت گذشته کرونا جان ۲ بیمار را در آبادان، یک بیمار شادگان و یک بیمار در خرمشهر را گرفت.

رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: در این مدت ۴۸ بیمار به دلیل مشکل حاد تنفسی دربیمارستان‌های شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان بستری شدند و ۳۲ نفر نیز پس از بهبودی از بیمارستان مرخص شدند.

آبادان و ۶ شهرستان دیگر استان خوزستان در وضعیت قرمز قرار دارند. شهرستان های خرمشهر و شادگان نیز اخیرا از وضعیت قرمز خارج و در وضعیت نارنجی کرونا بسر می برند.

دانشکده علوم پزشکی آبادان به ساکنان شهرستان های خرمشهر ، شادگان و آبادان در منطقه جنوب غرب خوزستان خدمات بهداشتی و درمانی ارایه می کند.

 

پنجمین فرد مبتلا به کرونا انگلیسی در سیستان و بلوچستان شناسایی شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: بر اساس آزمایشات انجام شده پنجمین مورد مثبت به ویروس جهش یافته انگلیسی در سیستان و بلوچستان شناسایی شد.

سید مهدی طباطبایی اظهارداشت: این فرد هم‌اینک تحت نظر و قرنطینه قرار دارد و اقدامات لازم در خصوص شناسایی افراد در معرض تماس با این فرد در حال انجام است.

وی با اشاره به قابلیت سرایت بالا و سرعت بدحال شدن بیمار گفت: اطلاعاتی که از مراکز بستری کننده این بیماران گرفته ایم حاکی از این است که احتمال دارد تا بیماران در کمترین زمان ممکن و حتی کمتر از ۴۸ ساعت از شروع علائم به مراحل انتهایی بیماری برسند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: همکاران ما در این دانشگاه انجام فعالیت هایی مثل استمرار طرح خانه و محله محور پیشگیری و طرح شهید حاج قاسم سلیمانی، توسعه فعالیت مراکز غربالگری سرپایی حضوری، اینترنتی و تلفنی، تشدید فعالیت های نظارتی و آموزشی، پیش بینی و تمهید نیروی انسانی، تخت بستری، اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی در بیمارستان ها، شروع مرحله نخست واکسیناسیون و فراهم کردن تمهیدات لازم برای آغاز واکسیناسیون عمومی در ماه های آینده را در اولویت کاری خود قرار داده اند.

وی افزود: از آنجایی که گسترش و چرخش ویروس ارتباط مستقیمی با رفتار ما دارد و موج سوم کرونا در استان با توجه به کاهش رعایت دستورالعمل های بهداشتی دور از انتظار نیست از مردم تقاضا داریم در رعایت دستورالعمل های بهداشتی در آستانه سال نو بیشتر کوشا باشند تا از بروز موج سوم جلوگیری کنیم و دچار فاجعه نشویم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
21 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1501458
  • منبع: ایرنا، ایلنا، سایت وزارت کشور، وزارت بهداشت
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.