اکنون هفت شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز و ۹ شهرستان نارنجی قرار دارد. ۲ هفته بعد از تعطیلات عید نوروز، احتمال تشدید و پیک بیماری وجود دارد و لذا مردم و به ویژه والدین باید با درک درست از شرایط غیرعادی جاری، تا حد امکان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۸۸ نفر از مبتلایان بیماری کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۶۱ هزار و ۲۳۰ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز یکشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۴ اسفند ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیص هفت هزار و ۵۹۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۷۴۸ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۷۴۶ هزار و ۹۵۳ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۴۹۲ هزار و  ۴۸۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین سه هزار و ۸۳۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۱۱ میلیون و ۷۱۶ هزار و ۲۱۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ویروس جهش یافته کرونا قدرت سرایت بیشتری دارد، ضمن اینکه بیش از ویروس ووهان کودکان و جوانترها را مبتلا می کند. بنابراین افزایش ابتلا به کرونا در گروه های با سن پایین تر لزوم همزیستی هوشمندانه با این ویروس را نشان می دهد زیرا ابتلای بیشتر افراد جوانتر خطر ابتلای سالمندان به این بیماری را نیز بیشتر می کند. امیداریم همه مردم با رعایت اصول بهداشتی و پرهیز از سفرهای غیر ضروری و تجمعات نزدیک به هم مانع ایجاد خیز چهارم این بیماری در کشور باشند.

به گفته، لاری، میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور به پایین ترین میزان خود در چهارماه گذشته رسیده است. کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی، همزمان با افزایش ویروس جهش یافته در کشور و نیز  گذر از ایام پایانی سال و اقدام به سفر، مهمانی ها و دورهمی ها در نوروز همگی زنگ خطر جدی برای ایجاد خیز چهارم بیماری است. امیدواریم همه مردم با پرهیز از هر گونه سهل انگاری به گونه ای رفتار کنند که شاهد تجربه ایامی آرام و کم خطر در روزهای آغازین سال جدید باشیم.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون بیش از ۱۱۹ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. 

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

۲۴ اسفندماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

نزدیک شدن به فصل بهار و شلوغی و ازدحام در خیابان‌ها و مراکز خرید در سال‌های گذشته نویدبخش روزهای با طراوات بهاری بود اما وجود ویروس کرونا تمامی این زیبایی‌ها را به دلهره و ترس از مبتلاشدن به بیماری مرگبار کووید ۱۹ تبدیل کرده است.

هر چند نمی‌توان جلوی این شور و اشتیاق مردم برای استقبال از نوروز ۱۴۰۰ را گرفت اما شاید بتوان با دقت و وسواس بیشتری موارد بهداشتی را رعایت کرد و در کنار آن به انجام کارهای روزمره پرداخت، موضوعی که این روزها در هیاهوی شهرها گم شده و زمینه را برای مواجهه با موج های دیگری از ویروس کرونا فراهم کرده است.

با وجود پایبندی برخی هموطنان به توصیه های مسوولان وزارت بهداشت و ستاد کرونا، گزارش‌ها از نقاط مختلف کشور حکایت از آن دارد که مردم سرگرم خریدهای نوروزی هستند و همانند روزهای اولیه شناسایی ویروس کرونا در ایران، چندان ترس و واهمه‌ای از ابتلا به بیماری ندارند از این رو کم توجهی به رعایت دستورالعمل های بهداشت موجب تذکر و پلمب برخی فروشگاه‌ها شده است.

در این رابطه استاندار هرمزگان اظهار داشت: گزارش‌هایی مبنی بر  رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در برخی فروشگاه ها و پاساژهای بزرگ در استان داشتیم که دستور داده شد، پلمب شوند.

فریدون همتی با بیان اینکه به هتل ها و مراکز اقامتی که شیوه نامه‌های بهداشتی را به خوبی رعایت نکردند، تذکر داده شده است، گفت: برگزاری هرگونه برنامه ورزشی، فرهنگی، مذهبی و دیگر برنامه‌ها بدون مجوز دانشگاه علوم پزشکی استان ممنوع است و در صورت صدور مجوز نیز باید با تعداد افراد مجاز و با رعایت مواردی همچون ماسک زدن و رعایت فاصله انجام شود.

وی همچنین درباره وضعیت کرونایی استان هرمزگان یادآورشد: تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در شهرستان‌های بندرعباس، میناب و حاجی‌آباد رو به افزایش بوده که این روند برای هفته‌های آینده نگران کننده است.

همتی افزود: باتوجه به در پیش بودن عیدهای ماه شعبان و همچنین تعطیلات نوروز، از مردم می‌خواهیم به طور جدی از رفت و آمد، مسافرت، مهمانی، دورهمی و مراسم و تجمع خودداری کنند و همچنین برای خرید در بازار تجمع نداشته باشند.

برخی استان ها نیز اعلام کرده اند که پس از تصمیم ستاد مقابله با ویروس کرونا مبنی بر آزاد شدن سفر به استان های زرد و آبی از مسافران برای ورود به شهرها تست کرونا انجام شده و در صورت منفی بودن اجازه حضور را خواهد داشت.

استاندار کرمانشاه نیز با بیان اینکه اکنون هفت شهر استان از نظر شیوع بیماری کرونا زرد و هفت شهر دیگر آبی است، از مسافران‌ خواسته است که امسال به کرمانشاه سفر نکنند.

هوشنگ بازوند با بیان اینکه بر اساس برآوردها ۶۷ تا ۷۲ درصد مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت می‌کنند که با میانگین‌کشوری برابری می‌کند، افزود: اگر بیش از ۸۵ درصد مردم ‌کرمانشاه پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند پیک ‌چهارم‌ را با کمترین ‌خطر پشت سر می‌گذاریم.

فرماندار نیر در استان اردبیل نیز اعلام کرد: مسافرانی که قصد ورود و اقامت در این شهرستان را دارند باید تست پی‌سی‌آر بدهند.

شجاع اقبالی با اشاره به شناسایی مواردی از کرونای انگلیسی در اردبیل به افرادی که قصد ورود به شهرستان نیر و ساکن شدن در شهر و روستاهای این شهرستان دارند توصیه کرد، قبل از اسکان به پایگاه ، مرکز و خانه بهداشت محل سکونت موردنظر مراجعه و برای انجام تست‌های شناسایی و غربالگری اقدام کنند.

همچنین بر اساس گزارش خبرنگاران از نقاط مختلف کشور رعایت پروتکل های بهداشتی در برخی استان ها بسیار کاهش یافته و مجالس عروسی، محافل سوگواری، تجمع در آرامستان ها و سایر آیین ها برگزار می شود و این امر بحرانی را پیش روی مردم در روزهای پس از نوروز قرار می دهد.

یکی از این استان ها، ایلام است که بنا بر اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان درصد رعایت پروتکل های کرونا در برخی مناطق به ۳۰ درصد و استفاده مردم استان از ماسک زیر ۶۰ درصد کاهش یافته است

دکتر جمیل صادقی فر به کمترین میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در سایر  اماکن اشاره و  بیان کرد: درصد رعایت پروتکل ها در رستوران ها در ملکشاهی به ۴۰ درصد، داروخانه ها در ایلام ۴۰ درصد، دفاتر پیشخوان در آبدانان ۳۳ درصد، دفاتر خدمات بیمه در ایلام ۴۵ درصد و پایانه های برون شهری در ملکشاهی ۳۵ درصد، پایانه های درون شهری در ایلام ۴۵ درصد، نانوایی ها در ملکشاهی ۴۰ درصد و مطب ها در ایلام ۴۵ درصد رسیده است.

اما در این میان کرونای جهش یافته انگلیسی نیز مشکلات را بیشتر کرده زیرا میزان شیوع و سنین مبتلایان بسیار بیشتر از نوع قبلی است به همین خاطر مسوولان استان هایی که ردپایی از این نوع ویروس پیدا کرده اند همچنان نگران هستند و مردم را به رعایت موازین بهداشتی فرا می خوانند.

در این رابطه فرماندار اردبیل گفت: مردم تهدید کرونای انگلیسی را جدی بگیرند و روزهای شیرین سال جدید را به گرفتاری و عزا برای خانواده خود تبدیل نکنند.

مسعود امامی یگانه به خودداری از هرگونه دید و بازدید و دورهمی در چهارشنبه سوری و عید نوروز تاکید کرد و افزود: مردم برای حفظ سلامتی خود از دعوت میهمان به شهرستان اردبیل خودداری کنند.

فرماندار اردبیل افزود: سلامتی مردم و حفظ جان آنان اولویت همه ماست و در این راستا همکاری خود مردم نقش اساسی برای کنترل این بیماری خواهد داشت.

امامی یگانه گفت: نگران خریدها و ترددهای پایان سال در این شهرستان هستیم و اگر شهروندان رعایت نکرده و موارد ابتلا به ویروس کرونا زیاد شود مراکز خرید و بازار تعطیل خواهد شد.

بر اساس اعلام ستاد مقابله با کرونا تاکنون پنج نفر در اردبیل به کرونای انگلیسی مبتلا شده‌اند و بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه با ۲۲ فوتی، بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا در ۲۵ آبان ماه با ۱۱۳ نفر و نیز بالاترین رکورد بستری همزمان بیماران کرونا با ۵۰۳ نفر در روز ۲ آذرماه به ثبت رسیده است.

امروز همچنین از مازندران خبری منتشر شد مبنی بر اینکه کرونای انگلیسی به این استان هم رسیده و تاکنون تست ۲ بیمار مشکوک در زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی این استان مثبت بوده است.

دکتر سید عباس موسوی رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این رابطه توضیح داد: این ۲ بیمار زن و شوهر هستند و مشخص شده است به خاطر پذیرایی از مسافرانی از استان قزوین که کرونای انگلیسی داشتند، مبتلا شدند و اکنون در قرنطینه خانگی به سر می برند.

خبر دیگر از ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی اینکه دکتر جواد باذلی رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد از بهبود شهروند بجستانی مبتلا به این ویروس خبر داد و گفت: قرنطینه این بیمار در نقاهتگاه، بخاطر پیشگیری از احتمال انتقال ویروس و همچنین کنترل علائم احتمالی انجام شد و اکنون وضعیت عمومی این فرد مناسب است.

بر اساس آخرین اطلاعات تاکنون ۲۷۶ نفر از ابتدای شیوع ویروس همه گیر کرونا در شهرستانهای گناباد و بجستان بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند و هم اکنون ۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان علامه بهلول گنابادی بستری هستند.

مثبت شدن نتیجه آزمایش ۲ نفر از بیماران به ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی در شهرستان تایباد واقع در استان خراسان رضوی مطلبی بود که مدیر شبکه بهداشت و درمان تایباد در استان خبری کرد و گفت: از تمامی اعضای خانواده این بیمار تست های کرونا گرفته شده که نتیجه آنها منفی اعلام شده است و دلیل مبتلا شدن آنها به این نوع ویروس، رفت و آمد زیاد نیروهای غیربومی از دیگر مناطق کشور به محل کار این ۲ فرد است.

حیدر احسانی افزود: اکنون پنج بیمار کرونایی در بخش عفونی بیمارستان شهر تایباد بستری هستند و از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون از چهار هزار و ۷۲۷ نفر در شهرستان تایباد نمونه گیری انجام شده که جواب آزمایش ۲ هزار و ۳۵۷ نفر مثبت اعلام شده و ۱۱۹ نفر هم در این شهرستان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

فرماندار گیلانغرب نیز از افزایش شمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی در این شهرستان به ۶ نفر خبر داد و گفت: مبتلایان جدید شناسایی شده در جریان ارتباط مستقیم با افراد حضور یافته در  مراسم عزاداری در جنوب کشور به این ویروس مبتلا شده‌اند.

کوروش محمودیان افزود: هم اکنون ۲ تن از این افراد در کرمانشاه بستری و چهار تن دیگر نیز در قرنطینه خانگی هستند.

وی یادآورشد: از ابتدای شروع همه گیری ویروس کرونا تا کنون در شهرستان گیلانغرب از سه هزار نمونه اخذ شده آزمایش یک هزار و ۲۶۶نفر مثبت بوده که از این تعداد ۶۵ نفر فوت کرده اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم از شناسایی ۱۳۱ مورد مثبت کرونای انگلیسی در آذربایجان‌شرقی خبر داد و گفت: این بالاترین آمار بیماران کرونای انگلیسی در کشور است.

عباسعلی درستی افزود: این افراد در شهرستان های اهر، بستان آباد،  مرند،  شبستر، آذرشهر و هریس شناسایی شده اند.

وی یادآورشد: تعداد فوتی های استان رو به کاهش است و در هفته گذشته ۲۲ نفر فوتی کرونایی داشتیم که به طور متوسط ۳ نفر به ازای هر روز بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با شناسایی ۲ مورد جدید در شهرستان بیرجند، آمار مبتلایان به کرونای انگلیسی در استان خراسان جنوبی به ۱۹ بیمار افزایش پیدا کرد.

محمد دهقانی اظهار داشت: احتمال افزایش تعداد موارد شناسایی کرونای انگلیسی در استان وجود دارد زیرا افرادی را می‌بینیم در یک خانواده که به طور همزمان چندین نفر مبتلا شدند.

بنابر اعلام مسوولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از هفته آخر دی ماه و اوایل بهمن امسال روند افزایش نمونه‌گیری در استان شروع شد و به دنبال آن افزایش موارد مثبت کرونا و بستری بیماران روی داد که تغییر رنگ شهرستان‌های استان را در پی داشت.

براساس آخرین رنگ‌بندی وضعیت شیوع کرونا در خراسان جنوبی، هشت شهرستان این استان در وضعیت زرد (متوسط خطر) و سه شهرستان در وضعیت آبی (کم خطر) قرار دارد.

درباره وضعیت کرونایی استان سیستان و بلوچستان نیز بنا بر اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان و عضو ستاد کرونای این استان با افزوده شدن ۶ کرونایی دیگر در استان شمار مبتلایان به این ویروس به ۲۸ هزار و ۳۵ نفر رسیده است.

دکتر محمد هاشمی شهری اظهارداشت: هم‌اینک ۶۸ بیمار با علایم تنفسی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان بستری هستند و شمار درگذشتگان این ویروس در سیستان و بلوچستان تا کنون به یکهزار و ۱۷۰ نفر رسیده است.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز در خبری شیوع کرونا در این استان را صعودی دانست و گفت: میانگین ابتلا به این ویروس نسبت به بهمن ماه ۶۰ درصد افزایش یافته است.

دکتر علی فرهادی اعلام کرد: در بهمن ماه میانگین ابتلا به کرونا در استان روزانه ۱۰۸ مورد بود اما هم اکنون به ۱۷۲ مورد افزایش یافته است.

اکنون مجموع مبتلایان کرونا در لرستان به ۶۹ هزار و ۹۱۴ نفر رسیده و ۱۸۷ بیمار مبتلا و یا مشکوک به این ویروس در بیمارستان های استان بستری هستند، از این رو قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به وضعیت زرد استان در شیوع کرونا هشدار داد که در صورت بی توجهی بیشتر به پروتکل های بهداشتی، شاهد خیز کرونا خواهیم بود.

اکنون هفت شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز و ۹ شهرستان نارنجی قرار دارد و رییس بیمارستان کودکان ابوذر اهواز گفته است: روزانه ۱۵ تا ۱۶ کودک بیمار بستری داریم و هنوز روند مراجعات کاهشی نشده است.

دکتر محسن علی سمیر اظهار داشت: در زمان حاضر ۱۷ کودک بیمار در بخش عادی این بیمارستان بستری هستند، همچنین ۹ کودک بیمار در بخش ICU هستند که چهار نفر آنها مثبت قطعی و پنج بیمار مشکوک به کرونا هستند.

وی عنوان کرد: ۲ هفته بعد از تعطیلات عید نوروز، احتمال تشدید و پیک بیماری را داریم لذا مردم و به ویژه والدین باید بادرک درست از شرایط غیرعادی جاری،  تا حد امکان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

رییس بیمارستان کودکان ابوذر اهواز بیان کرد: قدرت واگیری ویروس نوع جهش یافته انگلیسی خیلی بیشتر از ویروس چینی است همچنین علائم تنفسی و گوارشی در آن شدیدتر است و تنها راه مقابله با انتشار آن، رعایت دستورالعمل های بهداشتی و خودقرنطینگی تا حد امکان است.

در البرز نیز که از مجموع هفت شهرستان تابعه آن پنج شهرستان زرد و ۲ شهرستان آبی کرونایی است رییس دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرد که ۳۹ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته به بیمارستان های استان انتقال یافتند و تحت مراقبت پزشکی قرار گرفتند.

دکتر محمد فتحی گفت: اکنون ۳۴۳ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی و درمانی قرار دارند و با مرگ ۲ بیمار دیگر کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته  شمار جانباختگان این بیماری به ۲ هزارو ۷۸۳ نفر در البرز رسیده است.

 

گزارش کرونایی استان ها

مرکز تبریز به دلیل نزدیک شدن به چهارشنبه سوری و اتفاقاتی که هر سال در این روز می افتد که چه بسا برخی از آنها مرگبار بوده و یا منجر به آتش سوزی می شود، گزارش خود را به تشریح تلاقی چهارشنبه پایان سال و کرونا پرداخته و با انتخاب عنوان کرونا سوزی در چهارشنبه سوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نوشته است: جشن‌های مختص چهارشنبه آخر سال موسوم به چهارشنبه سوری که همواره خطرات جانی و مادی غیرقابل جبرانی به همراه داشته، امسال با توجه به تدوام خطر همه‌گیری کرونا در کشور حساسیت بیشتری پیدا کرده و عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در این روز می‌تواند پایان سال تلخی را برای افراد رقم بزند.

همه ساله شاهد مصدومیت، معلولیت و فوت بسیاری از هموطنان در آیین ها و جشن های چهارشنبه سوری هستیم اما این بار با توجه به شیوع کرونا در کشور متفاوت تر  از سال های گذشته است و کارشناسان و مسوولان بهداشت و درمان معتقدند که برگزاری این آیین ها و خرید های شب عید سلامت مردم را تهدید می کند و ممکن است موجب اوج گرفتن و شعله ور شدن کرونا در کشور شود که اثرات آن مقطعی نبوده و ممکن است سرآغاز پیک چهارم کرونا باشد.  

بر این اساس رعایت پروتکل های بهداشتی و نظارت دقیق مسوولان در روزهای پایانی ضرورتی انکارناپذیر است که البته از مطالبات مردمی نیز به شمار می رود تا آستانه عید و تعطیلات نوروزی را به سلامت بگذرانیم تا به مرحله واکسیناسیون عمومی برسیم.  

- حیدر صادقی معاون سرمایه‌گذاری و گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان: کرونا به گردشگری اصفهان ۴۸۰۰ میلیارد تومان خسارت زد.

- محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران: زمینه حضور شهروندان تهران در بوستان‌ها با توجه به منع سفر فراهم شود.

- لیدا رفعتی مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی علوم پزشکی استان همدان گفت: متصدیان ۳۷۹ واحد متخلف به علت بی اعتنایی به شیوه نامه های بهداشتی و رعایت نکردن پروتکل‌های ابلاغی به مرجع قضایی معرفی و برای آنها اخطاریه صادر شد.

- دکتر مهرداد بابایی رییس مرکز مدیریت فوریت های پزشکی استان البرز اعلام کرد: تعداد ماموریت های امدادکرونایی اورژانس در این استان ۲۰ درصد افزایش یافته است.

- سید مجتبی تقوی نژاد معاون فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره برداری مترو تهران گفت: متولی اصلی تست کرونا رایگان در این ناوگان وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی است و اکنون به دلیل کمبود کیت این تست رایگان در مترو متوقف شده ‌است.

 

افزایش تعداد فوتی‌های روزانه کرونا در استان اردبیل به چهار نفر

همزمان با افزایش شمار بستری‌های همزمان، آمار جان‌باختگان روزانه کرونا در استان اردبیل به چهار نفر افزایش یافت.

با جان باختن چهار فرد مبتلای دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع فوتی‌های کرونا در استان اردبیل طی یک سال گذشته به یک هزار و ۴۱۷ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: بستری همزمان بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در چند روز اخیر با افزایش آرام و تدریجی از ۱۳۴ نفر به ۱۶۲ نفر رسیده و موجب ایجاد نگرانی در خصوص گسترش شیوع این ویروس در استان شده است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده گفت: شیوع کرونا در استان اردبیل در وضعیت افزایش تدریجی قرار دارد و با ادامه این شرایط، ۲۵ فر مبتلای جدید در ۲۴ ساعت گذشته در مراکز درمانی استان بستری شدند.

همزمان با این افزایش، از دو روز پیش با تایید شناسایی پنج مورد ابتلای به سویه جدید کرونا موسوم به کرونای انگلیسی، تدابیر سخت‌گیرانه مقابله با کرونا در استان از سوی مردم افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: در حال حاضر این پنج نفر به علت ابتلا به کرونای انگلیسی در بیمارستان امام خمینی‌(ره) اردبیل بستری هستند.

وی بیان کرد: ۶۰ نفر از اطرافیان این بیماران نیز رهگیری شده و آزمایش ابتلا به کرونا بر روی آنها انجام شده که خوشبختانه همه موارد منفی بوده است.

وی از همه اهالی استان اردبیل خواست تا در صورت داشتن مسافری از استان خوزستان یا استان‌های درگیر با کرونای انگلیسی و کشور عراق، موضوع را به سامانه تلفنی ۴۰۳۰ یا شماره تلفن مرکز مدیریت بیماری‌های شهرستان‌ها اطلاع داده یا به نزدیک‌ترین پایگاه، مرکز یا خانه بهداشت محل سکونت خود مراجعه کنند.

بنا به اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، هم‌اکنون کل این استان در زمینه شیوع کرونا در وضعیت آبی قرار دارد ولی چهار شهرستان اردبیل، خلخال و مشگین‌شهر و پارس‌آباد از سه هفته پیش در وضعیت زرد قرار دارند.

وی همچنین بیان کرد: هشت شهرستان بیله‌سوار، سرعین، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت و گرمی نیز در وضعیت آبی (وضعیتی بین سفید و زرد) قرار دارند.

دکتر حبیب‌زاده افزود: در ادامه وضعیت شکننده شیوع کرونا در این استان، آمار بیماران بدحال بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان نیز که به زیر ۴۵ نفر کاهش یافته بود، در چند روز اخیر رو به افزایش بوده و به ۵۰ نفر رسیده است.

وی افزود: وضعیت استان اردبیل در زمینه شیوع کرونا همچنان شکننده بوده و شیوع موج چهارم کرونا در صورت آغاز سفرهای گسترده نوروزی و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم محتمل است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل بیان کرد: با توجه به شرایط جدید و شناسایی چند مورد از نوع جهش یافته ویروس کرونا موسوم به کرونای انگلیسی، همراهی مردم در رعایت پروتکل‌های کنترلی بسیار ضروری است.

وی با اشاره به ترخیص ۱۵ نفر از افراد بستری مبتلا به کرونا در مرکز درمانی استان اردبیل گفت: در صورت بی‌توجهی شهروندان به رعایت مقررات مقابله با کرونا، تبعات خطرناکی را به دنبال خواهد داشت و مردم نباید گرفتار عادی‌انگاری بیماری شوند.

دکتر حبیب‌‎زاده، علت کاهش آمار مبتلایان و تلفات کرونا در این استان طی روزهای اخیر را افزایش رعایت عمومی و توجه جدی مردم به مخاطرات این بیماری مهلک عنوان کرد و افزود: مردم برای کنترل بیماری کرونا باید احتیاط بیشتری کرده و با جدیت بالا، مقررات اعلام شده از جمله استفاده از ماسک و حفظ فاصله فیزیکی حداقل ۱.۵ متری و نیز پرهیز از حضور در اجتماعات را رعایت کنند.

وی با اشاره به شروع مرحله سوم واکسیناسیون علیه کرونا در استان اردبیل اظهار کرد: در مجموع سه مرحله، یک هزار و ۵۳۰ نفر از کارکنان بخش درمان و جامعه هدف تعریف شده در استان، واکسن روسی اسپوتنیک.وی را دریافت می کنند.

۲ ماه پیش تعداد فوتی‌های کووید.۱۹ در استان اردبیل در رکودی کم‌سابقه به ۲۲ نفر فوتی در یک شبانه‌روز رسیده بود ولی طی ۲.۵ ماه گذشته ۱۰ بار فوتی‌های کرونا در این استان به صفر رسید.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه با ۲۲ فوتی، بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا در ۲۵ آبان ماه با ۱۱۳ نفر و نیز بالاترین رکورد بستری همزمان بیماران کرونا با ۵۰۳ نفر در روز ۲ آذرماه به ثبت رسیده است.

 

حال ۲ بیمار قائمشهری مبتلا به کرونای جهش یافته مساعد است

فرماندار شهرستان قائمشهر از اعزام یک تیم شبکه بهداشت به آپارتمان محل بیماران کرونایی در این شهرستان برای تست‌گیری خبر داد و گفت: حال ۲ بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی فعلاً مساعد است.

یحیی یوسف پور روز یک شنبه در واکنش به نتجیه مثبت آزمایش کرونا جهش یافته یک مرد و زن اهل قائمشهر گفت: هم اکنون این ۲ فرد مبتلا به ویروس کرونا انگلیسی در قرنطینه خانگی به سر می‌برند و خوشبختانه هم اکنون علائم آنان حاد نیست.

وی با اعلام اینکه گروه شهید سلیمانی به محل این بیماران اعزام شدند تا به طور مستمر حال آنان را رصد کنند، افزود: همچنین یک تیم از شبکه بهداشت به محل سکونت این افراد اعزام شدند تا از تمام افراد سکونت یافته در این آپارتمان تست گیری کنند.

فرماندار شهرستان قائمشهر از شناسایی و تست گیری تمام بستگانی که با این افراد در ارتباط بودند خبر داد تا چنانچه آنان هم به این بیماری مبتلا شده اند، سریعاً تحت مراقبت های ویژه قرار گیرند.

یوسف پور در ادامه با اشاره به اینکه آمار بیماران کرونایی در سطح این شهرستان رو به نزول است، گفت که هم اکنون ۷۹ بیمار کرونایی در دو بیمارستا رازی و ولیعصر این شهرستان بستری هستند.

فرماندار قائمشهر در پایان با اعلام اینکه طی بازدید های به عمل آمده خوشبختانه بیشتر مردم این شهرستان از ماسک استفاده می کنند، گفت که از مردم می خواهیم تا همچنان برای سلامتی خود و شهروندان پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

شب گذشته رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از مثبت شدن تست کرونای جهش یافته زن و شوهر قائمشهری خبر داد که از طریق پذیرایی از مهمانانی از استان قزوین مبتلا شدند.

 

کرونا جان پنج نفر را در جنوب غرب خوزستان گرفت

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: پنج شهروند ساکن در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان در جنوب غرب خوزستان بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند.

شکراله سلمان زاده یکشنبه اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته از تعداد ۲۶۰ نمونه تست پی سی آر در شهرستانهای تابعه دانشکده علوم پزشکی آبادان ابتلای ۱۱۲ نفر به بیماری کووید ۱۹ تایید شد.

وی با تایید مرگ سه بیمار در آبادان، یک بیمار در شادگان و یک بیمار در خرمشهر افزود:در این مدت ۶۵ بیمار در آبادان، ۱۵ بیمار در خرمشهر و  ۳۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در شهرستان شادگان شناسایی شدند.

سلمان‌زاده افزود: از ۱۱۲ مورد مثبت جدید کرونا در منطقه جنوب غرب خوزستان ۸۸ نفر به صورت سرپایی خدمات درمانی دریافت کردند و در قرنطینه خانگی بسر می برند.

رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: در این مدت ۵۵ نفر با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان بستری شدند همچنین ۵۴ بیمار پس از بهبود  از بیمارستان مرخص شدند.

در حال حاضر ۲۵۸ بیمار مبتلا به کرونا در پنج بیمارستان جنوب غرب خوزستان بستری هستند.

آبادان و ۶ شهرستان دیگر استان خوزستان در وضعیت قرمز قرار دارند. شهرستان های خرمشهر و شادگان نیز اخیرا از وضعیت قرمز خارج و در وضعیت نارنجی کرونا بسر می برند.

دانشکده علوم پزشکی آبادان به ساکنان شهرستان های خرمشهر ، شادگان و آبادان در منطقه جنوب غرب خوزستان خدمات بهداشتی و درمانی ارایه می کند.

 

تعداد مبتلایان کرونا در لرستان از مرز ۷۰ هزار نفر گذشت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: مجموع مبتلایان کرونا در این استان تا پایان روز ۲۲ اسفند به ۷۰ هزار و ۱۰ نفر رسید.

مریم کوشکی روز یکشنبه با اعلام این مطلب بیان کرد: در مجموع ۲۳۸ هزار و ۴۲۰ نمونه تست مخاطی کرونا به آزمایشگاه‌های استان ارسال‌ شده که از این تعداد پاسخ‌ ۱۶۷هزار و ۱۶۳مورد منفی بوده است.

وی گفت: تاکنون یک هزار و ۳۵۸ نفر در لرستان به علت ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست‌ داده‌اند.

مسئول ستاد مبارزه با بیماری کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی لرستان همچنین بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، دوری از تجمع، کاهش ترددهای غیرضروری و تهویه مناسب هوای منزل و محل کار تاکید کرد.

کوشکی افزود: شهروندان ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در صورت داشتن هرگونه علائم سرماخوردگی جهت انجام آزمایش کرونا به مراکز ۱۶ و ۲۴ ساعته مراجعه کنند.

 

بستری شدن ۳۹ بیمار کووید ۱۹ در البرز

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که ۳۹ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته به بیمارستان های استان انتقال یافتند و تحت مراقبت پزشکی قرار گرفتند.

دکتر محمد فتحی روز یکشنبه به خبرنگاران گفت: اکنون ۳۴۳ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی و درمانی قرار دارند.

وی بیان داشت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۳۲ هزارو۶۳۹ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های البرز تحت درمان قرار گرفته که ۲۹ هزار و ۸۵۱ نفر آنان پس از بهبودی ترخیص شده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت : با مرگ ۲ بیمار دیگر کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته  شمار جانباختگان این بیماری به ۲ هزارو ۷۸۳ نفر در البرز رسید.

استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی  مهمترین توصیه دانشگاه علوم پزشکی البرز به مردم برای مهار کرونا است.

از مجموع هفت شهرستان تابعه البرز پنج شهرستان زرد و ۲ شهرستان آبی کرونایی است. 

 

رعایت پروتکل‌های کرونا در لرستان به ۶۰ درصد رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: رعایت پروتکل های بهداشتی از بالای ۸۰ درصد در ماه‌های گذشته اکنون به ۶۰ درصد کاهش یافته است.

"محمدرضا نیکبخت" روز یکشنبه در حاشیه رزمایش سلامت نوروزی افزود: در حال حاضر وضعیت شیوع کرونا در استان زرد است و در صورت کاهش رعایت های بهداشتی، به راحتی تغییر می کند و پرخطر می شود.

وی با بیان اینکه شرایط شیوع کرونا در برخی استان‌های همجوار بحرانی است تصریح کرد: تردد بین استانی به ویژه در ایام نوروز باید با دقت و شدت کنترل شود در غیراینصورت وضعیت استان قرمز و بحرانی خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان همچنین با اشاره به تشدید نظارت بازرسان بهداشت محیط استان در ایام نوروز ادامه داد: در طرح سلامت نوروزی از بیست و پنجم اسفندماه ۳۲۰ بازرس در ۲ نوبت صبح و عصر کار نظارت بر مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی را انجام خواهند داد.

نیکبخت گفت: شهروندان لرستانی می‌توانند هرگونه تخلف بهداشتی را به سامانه شبانه‌روزی ۱۹۰ گزارش دهند تا بازرسان به محل مورد نظر مراجعه و مشکل را بررسی کنند.

وی با اشاره به فعالیت شبانه روزی ۷۵ پایگاه اورژانس شهری و بین جاده‌ای لرستان در ایام نوروز تصریح کرد: در سالجاری ۱۲۷ تکنسین فوریت‌های پزشکی با آزمون جذب شده اند که کمک بزرگی در راستای رفع مشکل نیاز انسانی در این بخش بوده است.

وی تاکید کرد: از معاونت درمان دانشگاه انتظار می‌رود برنامه منسجمی برای حضور متخصصین جراحی عمومی، قلب، اطفال، بیهوشی و طب اورژانس را در ایام تعطیلات نوروز تنظیم کند تا بیماران در این ایام سرگردان نباشند.

نیکبخت همچنین از جذب و تامین ۲ هزار میلیارد ریال برای تکمیل بیمارستان نیایش خرم‌آباد خبر داد و گفت: تمامی برنامه‌ها و اقدامات انجام شده حوزه سلامت لرستان در سال ۹۹ به زودی اطلاع رسانی می شود.

 

آمار مبتلایان به کرونا در گچساران افزایش یافت

فرماندار گچساران گفت: ۴۲۴ نفر در اسفند امسال در این شهرستان به ویروس کرونا مبتلا شدند که نشان دهنده افزایش تعداد بیماران مبتلا به کرونا در این شهرستان است.

علیرضا اتابک روز یکشنبه در نشست ستاد مقابله با کرونا در گچساران افزود: چهار هزارو ۵۵۱ مورد تست کرونا  در اسفندماه امسال در این شهرستان از افراد علائم مشکوک گرفته شد که تست ۱۰ درصد آنها معادل ۴۲۴ نفر مثبت بوده است.

وی بیان کرد: هم اکنون وضعیت گچساران قرمز می باشد و روند بیماری کرونا در بیمارستان های این شهرستان از حالت نزولی خارج شده است.

اتابک اظهار داشت: تاکنون چهار هزارو ۴۲۱ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در این شهرستان بهبود یافته اند.

وی گفت: ۱۸ هزار و ۳۳۶ مورد تست کرونا در این شهرستان از افراد با علائم مشکوک گرفته شده که تست کرونای بیش از چهار هزارو ۷۲۶ نفر مثبت بوده است.

اتابک اظهار داشت: ۲۵ بیمار مبتلا به ویروس کرونا هم اکنون در بیمارستان های این شهرستان بستری هستند.

فرماندار گچساران  با بیان اینکه هم اکنون در پمب بنزین ها و پایانه مسافر بری دوگنبدان تست کرونا انجام می شود  ابراز کرد: برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا ورود هرگونه مسافر و خودروی غیربومی به گچساران تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

وی ابراز کرد: برای جلوگیری از شیوع ویروس‌ کرونا تمامی ورودی‌ها به شهرستان گچساران کنترل خواهد شد.

اتابک گفت: هم اکنون محورهای ورودی به گچساران از سمت خوزستان ، فارس و بوشهردر حال کنترل است و از ورود خودروهای غیربومی جلوگیری می‌شود.

اتابک افزود:  تمام مکان های گردشگری این شهرستان تعطیل است و هیچ‌گونه اسکان مسافری در این شهرستان انجام نمی شود.

فرماندار شهرستان گچساران تصریح کرد: استقرار تیم‌های ارزیاب در ورودی شهر دوگنبدان برای شناسایی افراد با نمونه‌های مثبت از  جمله برنامه‌های پیشگیری از انتشار این ویروس در این شهرستان می باشد.

وی گفت:  افرادی که وارد این شهرستان می شوند باید تست منفی کرونا ارائه دهند.

فرماندار گچساران ابراز کرد: تمامی مراسم ها  از جمله تدفین در این شهرستان باید در نوبت صبح انجام شود.

وی ادامه داد: اصناف باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند  در غیر این صورت بازار گچساران تعطیل خواهد شد. 

اتابک تصریح کرد: شهرستان گچساران محل عبور استان های جنوبی بوده و بیش از دیگر شهرستان ها در معرض خطر است و به همین دلیل تمام دستگاه های اجرایی متولی باید وظایف  خود را به خوبی انجام دهند.

شهرستان ۱۵۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

 

کرونا جان سه نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت که با فوت سه نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته مجموع متوفیان کرونا در این استان از ابتدای اپیدمی این ویروس تاکنون به یک هزار و ۵۵۰ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز یک شنبه افزود: همچنین با شناسایی ۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان به ۱۰ هزار و ۶۰۳ نفر رسیده است.

طاهری اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان همدان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷۱ مورد بود که از این تعداد ۲۹ نفر در بخش عادی بستری شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: همچنین در حال حاضر ۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۲۷ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۸۴، بهار ۶۲۵، تویسرکان ۶۷۳، رزن ۴۶۲، درگزین ۲۰۰، فامنین ۱۸۸ و کبودراهنگ ۶۸۰ نفر است.

وی افزود: همچنین یک هزار و ۹۲۷ نفر در ملایر، یک هزار و ۱۷۴ نفر در نهاوند و چهارهزار و ۹  نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

شهرستان اسدآباد در وضعیت آبی و ۹ شهرستان دیگر استان همدان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 

۲۵ بیمار با علائم ابتلا به کرونا در قم پذیرش شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: در شبانه روز منتهی به بیست و چهارم اسفندماه جاری، ۲۵ بیمار با علائم ابتلا به کرونا در قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

محمد رضا قدیر در گفت و گویی، بیان داشت: در این مدت، ۲۳ بیمار با علائم کرونا در مراکز درمانی قم بستری شدند.

وی افزود: ۱۸ بیمار کرونایی نیز پس از طی مراحل درمان از بیمارستان ترخیص شدند.

قدیر گفت: خوشبختانه هیچ مورد فوتی کرونا مثبت در این روز نداشتیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: در حال حاضر ۱۳۳ بیمار در مراکز درمانی قم بستری هستند که حال ۱۰ تَن از آن‌ها وخیم است.

 

زالی: همچنان بیم شکل‌گیری موج چهارم کرونا وجود دارد

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به این که کماکان بیم و هراس از شکل‌گیری موج چهارم بیماری کووید ۱۹ در کشور وجود دارد تاکید کرد: جهش‌های ویروس کرونا خصوصا در استان های جنوبی ایران نگرانی‌ها را دوچندان کرده است.

دکتر علیرضا زالی روز یک شنبه  افزود: با توجه به شرایط متفاوت تهران هیچ تضمینی برای پایداری شرایط کرونایی در این کلان شهر پایتخت وجود ندارد و هر لحظه ممکن است وضعیت شیوع اپیدمی تغییر کند.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، رییس این دانشگاه با بیان این که احتمال اینکه که بار بیماری با تاخیر دو هفته ای و بعد از پایان تعطیلات نوروزی به تهران برسد وجود دارد گفت: به نظر می رسد استان تهران و خصوصا مراکز بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به عنوان بالاترین خدمت دهنده به بیماران کرونایی در سطح کشور، پس از پایان تعطیلات نوروزی روزهای سختی را تجربه کنند.

زالی با اشاره به ترددها و تراکم بالای جمعیت در واپیسن روزهای سال ادامه داد: پیش بینی می شود در ۱۰ روز اول تعطیلات بار بیماری افزایش یابد چرا که به دلیل ماهیت ویروس کرونا و دوره نهفتگی این بیماری به نظر می رسد بیمارستان های تهران در هفته های اول سال جدید میزبان شمار بالاتری از مبتلایان باشند.

 وی خواستار آمادگی کامل تیم بهداشت و درمان در مراکز درمانی تابعه دانشگاه در تعطیلات نوروز شد و افزود: باید برنامه ریزی ها به گونه ای انجام شود تا ارایه خدمات دچار نقصان و کاستی نشود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که سال آینده، سال سختی برای مراکز درمانی دانشگاه خواهد بود گفت: در سال پیش رو و تعطیلات نوروزی که قطعا با بحران های کرونا همراه خواهد بود، فعالیت های بیمارستان ها و مراکز درمانی و بهداشتی همانند سنوات گذشته بیشتر خواهد بود چرا که بخش زیادی از ارایه خدمت بر دوش بیمارستان های دولتی و دانشگاهی تحمیل می شود.

زالی وضعیت خدمت رسانی مراکز درمانی را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: در شرایط فعلی بیمارستان ها و مراکز درمانی علاوه بر ارایه خدمت به بیماران کرونایی، درمان و پذیرش سایر بیماران غیرکرونایی را در دستور کار دارند، این موضوع شرایط پیچیده و دوگانه ای را برای بیمارستان ها رقم می زند بنابراین باید تلاش کنیم تا این بحران آسیب جدی به مراکز درمانی وارد نکند.

با تاکید براین که مدافعان سلامت، افسران جنگ بزرگترین چالش قرن هستند گفت: باید از رشادت ها و ایثارگری حافظان سلامت در قالب برنامه ای روشن و عملیاتی قدردانی شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی امروز در نشستی که با حضور روسا، مدیران و مدیران پرستاری مراکز پزشکی، آموزشی و درمانی بیمارستان های تابعه برگزار شد شرکت کرده بود.

 

برای ایمنی جمعی در برابر کرونا باید ۵۶ میلیون ایرانی واکسینه شوند

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: واکسن ورق را بر می‌گرداند، زیرا با تولید و تزریق آن می‌توان ایمنی جمعی ناشی از واکسیناسیون را محقق کرد، ایران برای رسیدن به ایمنی جمعی باید حدود ۵۶ میلیون نفر را واکسینه کند.

کیانوش جهانپور روز یکشنبه در اولین جلسه از سلسله جلسات رویداد طب تاک با موضوع سیاست‌گذاری و اقتصاد واکسن افزود: هر سال درگیری با ویروس برای جهان، خسارتی معادل ۳.۴ تریلیون دلار خواهد داشت و یکی از اصلی‌ترین علل تأکید بر برتری واکسن نسبت به سایر راهکارها این است که واکسیناسیون اگر با رویکرد اقدام و مسئولیت مشترک عملیاتی شود، می‌توان با یک پنجم خسارات ماهانه کرونا، جلوی این بحران را گرفت.

وی ادامه داد: وقتی از واکسن سخن می‌گوییم صحبت از جلوگیری از خسارت‌های سنگین با هزینه کم، سهولت بالا و فراگیری است. البته اکنون رقابت‌های موجود در زمینه تولید و توزیع واکسن، باعث بروز آپارتاید واکسن شده است.

جهانپور گفت: در وزارت بهداشت هیچ‌کدام از مسیرهای چهارگانه تامین واکسن اعم از مذاکره و خرید مستقیم، خرید از طریق کوواکس، تولید مشترک با انتقال دانش فنی و نهایتا تولید داخلی رها نشد و از همه فرصت‌ ها حمایت شد. هژمونی رسانه‌ای دنیا به شدت کشور کوبا را در زمینه واکسن نادیده می‌گیرد. به علاوه از روزی که کار مشترک ایران با کوبا علنی شد، ظرف ۱۰ روز، دو تحریم جدید برای کوبا وضع شد، در حالی که مدت‌ها بود که کوبا مورد تحریم های جدید واقع نشده بود.

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت بیان کرد: هنوز در پیوند کارهای میان‌رشته‌ای به خصوص با متخصصان علوم انسانی و اجتماعی، چه در حوزه نظری و چه در عمل ضعف داریم. هرچند آقای دکتر نمکی بارها تأکید کرد که جزیره‌ای عمل نکنیم. واقعیت این است که استراتژی عبور ما برای استفاده از طب ادغام‌یافته و احیای طب سنتی و طب ایرانی به تعبیر درست‌تر مبتنی بر خطوط راهنمای سازمان بهداشت جهانی است و حتی اکنون ما از این تجویز عقب‌تر هستیم.

کوواکس با هدف تولید و توزیع عادلانه واکسن طراحی شد

وی اظهار کرد: در بحران کرونا پیش از تولید واکسن، کشورهایی موفق‌تر بودند که به لحاظ اجتماعی قوی‌تر بودند، مثل کشورهای جنوب شرق آسیا و نه کشورهایی که از نظر اقتصادی و فناوری، برتری داشتند.

جهانپور افزود: وقتی از واکسن سخن می‌گوییم صحبت از جلوگیری از خسارت‌های سنگین با هزینه کم، سهولت بالا و فراگیری است. البته رقابت‌هایی که در تولید و توزیع واکسن ایجاد خواهد شد باعث می‌شود که  شاهد آپارتاید واکسن باشیم؛ اکنون می‌بینیم که عمده تولیدات در ۱۰ کشور پیشرفته استفاده می‌شود و بیش از ۱۳۰ کشور  اکنون حتی یک دوز واکسن دریافت نکرده‌اند.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اقدام سازمان بهداشت جهانی در خصوص ایجاد سازوکار کوواکس را بر پایه آینده ‌نگاری دانست و بیان کرد: کوواکس نوعی صندوق مشترک و تعاونی است که با هدف تولید و توزیع عادلانه واکسن طراحی شد. این سازوکار روی کاغذ موفق بود و باعث شد امروز آمریکا هم بعد از ترامپ به آن بپیوندد. قیمت واکسن برای کشورهای مختلف، متفاوت در نظر گرفته شد تا عدالت رعایت شود. کشور ما نیز از مهر ماه به کوواکس پیوست و بخشی از تعهدات خود را تاکنون پرداخته است. در واکسن های کوواکس قدرت انتخاب داریم و می‌توانیم در آن، حداکثر انعطاف را داشته باشیم و همه این‌ها به لحاظ قانونی در توافق تنظیم شده است. ایران برای رسیدن به ایمنی جمعی ناشی از واکسیناسیون باید حدود ۵۶ میلیون نفر را واکسینه کند. اکنون یک‌هفتم نیاز کلی خود را از کوواکس خریدیم و این را هم باید در نظر داشته باشیم که قیمت واکسن در آینده تعدیل خواهد شد چون الان محدودیت‌هایی داریم که در آینده برداشته می‌شود.

احیای صنعت واکسن به واسطه کرونا

جهانپور دور شدن از مزیت نسبی تولید واکسن در سه چهار دهه اخیر را اشتباهی راهبردی دانست و اشاره کرد: از مزایای کرونا این بود که موجب احیای دوباره صنعت واکسن در کشور شد و اگر این روند ادامه یابد در چند ماه آینده، ما جزو تولیدکنندگان اصلی و هاب منطقه‌ای توزیع واکسن خواهیم بود. ما در داخل با ۳۰ میلیون دلار می‌توانیم خط تولید واکسن ایجاد کنیم که عدد قابل‌توجهی نیست. این عدد را در ایران در نظر بگیرید در حالی‌که آمریکا بسیار بیشتر از این سرمایه‌گذاری کرد و در مواردی هم شکست خوردند. یکی از نکاتی که در میان بحران کرونا مغفول واقع شد این بود که آمریکا تأکید شدیدی بر استفاده از فناوری MRNA از خود نشان داد و شاید به این دلیل بود که می‌خواست آن را در مرزهای خود انحصاری کند.

وی افزود: در کشور ما نوعی نگاه وجود دارد که با توجه به مزیت نسبی در مباحث اقتصادی و همچنین دامپینگ بزرگ‌ترین غول‌های داروسازی و تولید ارزان‌تر دارو نسبت به ایران، لزومی به تولید داخلی در بعضی از حوزه‌ها نیست. این نگاه در حوزه واکسن هم وجود دارد. در حالی‌که وقتی با شرایط تحریم و بحران کرونا مواجه می‌شویم عملاً این نگاه صحیح نیست چون حتی کشورها بعضاً فقط نیاز خود را می‌توانند تأمین کنند و با اضافه شدن متغیرهای سیاسی و امنیتی که همیشه در مورد ما وجود دارد لازم است این نگاه تغییر یابد.

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت با اشاره به پیگیری هر چهار مسیر متعارف اکتساب واکسن در کشورمان گفت: ما اکنون خوشحالیم که در وزارت بهداشت هیچ‌کدام از مسیرهای چهارگانه را رها نکردیم و هم فرصت‌های موجود در مذاکره و خرید مستقیم، هم فرصت‌های کوواکس، هم فرصت‌های تولید مشترک با انتقال دانش فنی و نهایتاً فرصت‌های تولید داخلی حمایت شد. در خرید مستقیم اولین آن‌ها روسیه بود و در ادامه از هند، چین و کره جنوبی احتمالاً خرید خواهیم داشت. در کوواکس ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز خرید داریم. هم‌زمان فرصت تولید مشترک اسپوتنیک و کوبا را خواهیم داشت.

ظرف ۱۰ روز، دو تحریم جدید برای کوبا وضع شد

وی در ادامه با اشاره به هژمونی رسانه ای و نادیده گرفتن پیشرفت‌ها و ابداعات کشورهای مغضوب ابرقدرت‌های اقتصادی و سیاسی گفت: باید توجه کرد که از لحاظ علوم انسانی و مدیریت رسانه‌ها به شدت هژمونی دنیا در بحث واکسن، کوبا را نادیده می‌گیرد. همین الان کوبا، چهار واکسن کرونا در کارآزمایی بالینی دارد، ولی در رسانه های دنیا اصلاً این مباحث را مطرح نمی‌کنند. جالب ماجرا این‌که از روزی که کار مشترک ما با کوبا علنی شد، ظرف ۱۰ روز، دو تحریم جدید برای کوبا وضع شد، در حالی‌که مدت‌ها بود که کوبا مورد تحریم‌های جدید واقع نشده بود.

تولید داخلی واکسن، مسیر اصلی مهار کرونا

جهانپور در زمینه تولید داخلی واکسن کرونا به‌ عنوان مسیر اصلی مهار کرونا افزود: در ابتدا ۱۷ موسسه شروع به تحقیقات واکسن‌سازی کردند و وزارت بهداشت نیز وعده داد که هر کدام که موفق به تولید واکسن کرونا شوند، حداقل ۱۵ میلیون دوز از هرکدام پیش‌خرید می‌کند. این مؤسسات بر مبنای فناوری‌های مختلف واکسن‌سازی در حال فعالیت هستند.

وی ادامه داد: این گونه نیست که تولید داخلی در بلند مدت نسبت به واردات هزینه بیشتری داشته باشد. مثلاً با استفاده از فناوری که شرکت شفافارمد در واکسن‌سازی از آزمایشگاه تا خط تولید نیمه‌صنعتی و صنعتی استفاده می‌کند، حداقل پنج شش واکسن دیگر را هم می‌توان تولید کرد و این زیرساخت‌ها نیز برای آینده خواهد ماند.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در زمینه استفاده از متخصصان علوم انسانی و اجتماعی در ستاد ملی کرونا بیان کرد: ما هنوز در پیوند کارهای میان‌رشته‌ای، چه در حوزه نظری و چه در عمل ضعف داریم. هرچند آقای دکتر نمکی دیدگاه خوبی در این زمینه دارد و بارها تأکید کرده‌ که جزیره‌ای عمل نکنیم، اما قطعاً نیازمند شبکه‌سازی بین رشته­‌های مختلف هستیم. الآن حتی در یک رشته خاص مانند ایمنولوژی نیز یک شبکه بین متخصصان در دانشگاه‌های مختلف وجود ندارد. ما مبنای این را نداریم و در ستاد کرونا هم ضعف‌هایی در این زمینه بوده است.

تعامل طب نوین و سنتی

وی در زمینه وضعیت فعلی تعامل طب نوین و طب سنتی، آن را تعامل خوبی ندانست و گفت: اکنون طرفین در حال نفی و انکار یکدیگر بوده و برخی نیز سوءاستفاده خود را از این فضا می‌کنند. این در حالی است که بسیاری از کشورها با اتخاذ رویکرد طب ادغام‌­یافته حاصل از طب نوین و طب­‌های مکمل، چندین گام از ما جلوتر هستند. جالب توجه هست که منابع طب­‌های موسوم به طب یونانی یا طب عربی در دنیا، بدون استثنا از اطبای ایرانی همچون ابوعلی سینا، رازی سرچشمه می‌گیرند. واقعیت این هست که استراتژی عبور ما برای استفاده از طب ادغام‌ یافته و احیای طب ایرانی به تعبیر درست‌­تر، مبتنی بر خطوط راهنمای سازمان بهداشت جهانی است و حتی در حال حاضر، ما از این برنامه هم عقب‌تر هستیم.

جهانپور گفت: با نگاه افراطی چه در برابر طب نوین، چه در برابر طب ایرانی مخالفیم و برخی خرافات و جریانات انحرافی هیچ ارتباطی به طب سنتی و ایرانی ندارد. وزارت بهداشت به دنبال جریان طب ایرانی با رویکرد آکادمیک است، همان طور که در دنیا نیز دیگر نمی‌توان صرفاً روایت یک رشته و یا یک مکتب طبی را شنید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.