سخنگوی وزارت بهداشت امروز دوم فروردین 1400 اظهار کرد: در حال حاضر ۱۲ شهرستان قرمز و ۳۹ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است.

به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۸۰۸ هزار و ۴۲۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۰ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶۱ هزار و ۸۷۷ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز دوشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۲ فروردین ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۳۵۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۷۳ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۸۰۸ هزار و ۴۲۲ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۱ هزار و ۸۷۷ نفر رسید.

لاری گفت: خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۵۴۹ هزار و  ۶۴۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند. سه هزار و ۸۶۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

معاون وزیر بهداشت افزود: تا کنون ۱۲ میلیون و ۲۲۱ هزار و ۲۷۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: در حال حاضر ۱۲ شهرستان قرمز و ۳۹ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است.

لاری بیان کرد: اقدام به دید و بازدیدهای حضوری در نوروز امسال به خصوص با حضور افراد مسن و سالمند می‌تواند با مخاطرات و تبعات جدی به همراه باشد. بنابراین با توجه به خطر میهمانی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی در انتقال کووید ۱۹، از شما هموطنان خواهشمندیم دیدارهای نوروزی امسال را  به صورت مجازی برگزار کنید.

 

دوم فروردین و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها

دومین روز سال نو در حالی فرا رسید که ویروس کرونا تعداد بیشتری از هم میهنان را راهی بیمارستان‌ها کرده و در همین حال، با شیوع نوع انگلیسی ویروس، رعایت دقیق توصیه‌ها و موازین بهداشتی بیش از پیش ضروری شده است.

کووید ۱۹ بیماری  ویروسی خطرناکی است که تا واکسن آن در دسترس عموم قرار نگیرد،  تمرکز بر پیشگیری بهترین راه برای مقابله با آن است، اما گزارش های دریافتی نشان می دهد که در میان تلاش های بی دریغ کادر پزشکی برای درمان مبتلایان و تدابیر اتخاذ شده برای پیشگیری از شیوع،  مناطق بیشتری در کشور طی  ۲۴ ساعت گذشته تغییر وضعیت دادند و به رنگ کرونایی پررنگ تری درآمدند. 

اخبار دریافتی حاکی از آن است که ویروس جهش یافته کرونا هم در گردش است و با توجه به اینکه این گونه مهاجم‌تر و شدیدتر است در صورت بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی به ویژه در ایام نوروز؛ ویروس جهش یافته می‌تواند مناطق بسیار بیشتری را درگیر کند.

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  امروز گفت: در حال حاضر گرفتار ویروس جهش یافته کرونا هستیم و تقاضای ما این بود که مردم با وجود خستگی ناشی از در خانه ماندن، به سفر نروند. عده زیادی به عرض ما گوش کردند و به توصیه‌های مقام معظم رهبری و رییس جمهوری توجه داشتند. از کسانی که به سفر رفتند هم تقاضا می‌کنیم که سفر را کوتاه کرده و نگرانی همکاران ما را برای شیوع یک ویروس جهش یافته ایجاد نکنند.

در استان‌ها چه خبر است؟ 

در سیستان و بلوچستان، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر اعلام کرد که برای نخستین بار ۲۹ مورد جدید کرونای انگلیسی در شبانه روز گذشته در محدوده تحت پوشش این دانشگاه به ثبت رسید.

دکتر کامران کردی اظهارداشت: با بررسی‌ آزمایشگاهی نمونه‌های برخی افراد مشکوک به کرونای انگلیسی، وجود این نوع ویروس جهش یافته در نمونه های ارسالی از شهرستان‌های ایرانشهر، سرباز، راسک، دشتیاری و کنارک تایید شد.

همچنین رعایت نشدن شیوه نامه های بهداشتی آمار ابتلا به کرونا را طی روزهای گذشته  در شهرهای مختلف آذربایجان شرقی نیز  افزایش داده و  زنگ خطر جدی برای هفته های آینده به صدا درآورده است.

هم اکنون شهرستان های سراب و عجب شیر با رنگ نارنجی کرونایی، وضعیت نسبتا" نامناسب دارند و گفته می شود وضعیت سایر شهرستان های استان نیز در صورت ادامه بی توجهی ها به رعایت پروتکل های بهداشتی وخیم تر خواهد شد.

آذربایجان شرقی تا هفته آخر اسفند ماه ، استان بیست و سوم از لحاظ میزان شیوع کووید ۱۹ در کشور بود که در شرایط فعلی با ۳ پله صعود به رتبه ۲۰ رسیده و این روند نگران کننده است.

ویروس کرونا در گیلان هم با ابتلای  ۵۵ هموطن به کووید ۱۹ آنها را در اولین روز فروردین در بیمارستان های استان بستری کرد.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، هم اکنون ۲۸۵ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های استان بستری بوده و ۶۰ بیمار بدحال دربخش مراقبت های ویژه هستند.

وی با بیان اینکه بهترین رفتار برای مبتلا نشدن به ویروس کرونا خودداری از سفر است، خاطر نشان کرد: متاسفانه اکنون که سفرها انجام شده و مسافران زیادی نیز به گیلان  وارد شده اند که در این وضعیت رعایت پروتکل ها اهمیت قابل توجهی دارد.

همچنین در ساری اعلام شده است که  ۱۰۳ بیمار برابر با  ۲۵ درصد بستری شدگان مبتلا به کرونا در مازندران، وضعیت وخیم دارند و درمان انها در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان ها ادامه دارد.   

در استان مرکزی، ۱۱۶ مورد جدید ابتلا به بیماری کووید۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی شناسایی شد ، ۳۸ نفر از آنها بستری شدند و  یک نفر نیز بر اثر این بیماری جان باخته است.

در استان اردبیل که رنگ کرونایی آن آبی است و وضعیت پایدار و در عین حال شکننده ای به لحاظ شیوع کرونا دارد، تعداد مبتلایان در روزهای اخیر روند افزایشی داشته و با بستری ۲۵ مبتلای جدید در بیمارستان‌های استان تعداد بستری‌ها  به ۱۵۶ نفر رسید؛ ۵۲  نفر از این بیماران در بخش‌های ویژه تحت مراقبت قرار دارند.

کرونا همچنین در ۲۴ ساعت گذشته خانواده های دو جان باخته اردبیلی را داغدار کرد. 

مسوولان بهداشت و درمان اردبیل تاکید دارند که با توجه به شرایط جدید و مشاهده ۱۲ مورد ابتلای اهالی این استان به نوع جهش یافته ویروس کرونا موسوم به کرونای انگلیسی، همراهی مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی بسیار ضروری است.

از کردستان هم خبر رسید که طی چند روز اخیر در شهر بانه، موارد تست مثبت کرونا ۶۵ درصد افزایش یافته است و شهروندان باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی‌تر بگیرند

مسولان محلی از احتمال ورود این شهرستان به وضعیت قرمز کرونایی با وجود تعطیلی تالارها، قهوه خانه ها، اماکن ورزشی و آموزشی و ممنوعیت ورود مسافر ابراز نگرانی کرده اند.

در آذربایجان غربی،  طی ۲۴ ساعت گذشته از مجموع ۹۲ مبتلا به کرونا، ۷۸ بیمار در مراکز درمانی استان بستری شدند که بیش از ۵۰ درصد این تعداد ارومیه بود و نشان دهنده سهم زیاد بستری شدگان نسبت به مبتلایان در استان است.

طی این مدت، کرونا همچنین جان یک هموطن مهابادی را گرفت.

در اصفهان، وضعیت سه شهر گلپایگان، خوانسار و لنجان با توجه به حجم سفرها و خریدها در ایام نوروز بحرانی شده است.

بر این اساس، ممنوعیت برگزاری هرگونه مراسم در آرامستان‌های این استان یکی از تدابیر مصوب برای مقابله با وضعیت موجود است.

هم اکنون ورود و خروج به شهرستان گلپایگان ممنوع است بنابراین ورودی‌ها توسط ستاد شهرستانی با همکاری نیروی انتظامی، بسیج و سپاه کنترل می‌شود و همین محدودیت‌ها برای لنجان و خوانسار اعمال خواهد شد.

همچنین  مقرر شد در راستای مهار شرایط موجود، طرح شهید سلیمانی در شهرستان‌های نارنجی و قرمز برای شناسایی، رصد و غربالگری بیماران با قوت ادامه یابد و تبلیغات محلی آغاز شود.

اما در ایلام، مهمانان نوروزی که به دیدن بستگان خود در  دو روستای دره شهررفته بودند، پیشکش داشتند و  ۱۱ نفر را به کرونا مبتلا کردند. گفته می شود با تغییر وضعیت، اوضاع نسبتا کنترل شده شهر در معرض خطر قرار گرفته است.

همچنین به دلیل افزایش شمار بستری و ابتلا به کرونا سه شهرستان ایلام شامل  آبدانان، ایوان و چرداول در خطر تغییر رنگ از زرد به نارنجی  و شهرستان دهلران در خطر قرمز شدن قرار دارند. 

در همین حال، محدودیت های اعمال شده و بهبود سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خوزستان مفید واقع شده و از تعداد شهرهای قرمز و نارنجی این استان کاست، هر چند این وضعیت شکننده است. 

به گفته رییس مرکز بهداشت خوزستان، بازدیدهای ایام عید می تواند خطر موارد بیماری را بیشتر کند اگرچه روند بیماری در خوزستان در چند روز اخیر نسبت به هفته گذشته به طور متوسط ۳۵ درصد کاهش یافته است.همچنین موارد بستری در بیمارستان ها ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است اما تغییر قابل توجهی در مرگ و میرها نداشتیم.

در خراسان شمالی هم آمار بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بستری در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان پس از گذشت حدود ۱۸۰ روز کاهش یافت و دو رقمی شد.

هم اکنون ۹۰ بیمار در بیمارستان های این دانشگاه با علایم ویروس کرونا بستری و تحت درمان قرار دارند که ۱۸ بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی و تحت درمان قرار گرفتند و این استان سومین روز بدون فوتی بیماران کووید ۱۹ را در بیمارستان های خود پشت سر گذاشت.

واکسیناسیون

تزریق واکسن به عنوان یکی از راههای مقابله با کرونا اخیرا در کشورمان به اجرا درامده است اما نباید از یاد برد هیچ واکسنی ۱۰۰درصد حفاظت ندارد و ایمنی آن نسبی است، همچنین قطع زنجیره انتقال ویروس منوط به دسترسی سطح قابل توجهی از هم میهنان به این واکسن و ایمن شدن آنهاستت.

علاوه بر این، به گفته  متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان ولی عصر(عج) زنجان، فارغ از یک مدل خاص، همه واکسن‌های تولید شده برای کرونا حداقل ۲ دوز هستند و ایمنی مطلوب در گرو تزریق هر دو دوز است. .

خبرهای دریافتی درباره واکسیناسیون در استان های مختلف که به صورت مرحله ای پیش می رود، حاکی از تداوم این روند است.

در استان مرکزی، ۱۳۰ دوز واکسن کرونا از ۲۱۰ دوز واکسن تحویل داده شده به دانشکده علوم پزشکی خمین، تاکنون بین گروه‌های هدف اعم از کادر بهداشت و درمان و جانبازان توزیع شده است.

در لرستان هفت هزار و ۹۱ دوز واکسن کرونا در چهار مرحله تزریق شده است و به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان، براساس دستورالعمل ارسالی، واکسن چینی برای افراد پرخطر از جمله افراد دارای بیماری زمینه ای و بیماری خاص، و واکسن اسپوتنیک وی نیز برای تکمیل واکسینه کردن کادر بهداشت و درمان در معرض بیماران کرونایی استفاده می‌شود.

در همین حال در همدان، ۲۵۰ نفر از سالمندان و پرسنل سه مرکز نگهداری سالمندان واکسن را دریافت کردند. 

 

میزان ابتلا به کرونا در لرستان ۷۵ درصد افزایش یافته است

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: میزان ابتلا به کرونا در این استان نسبت به بهمن ماه سال گذشته ۷۵ درصد افزایش یافته است.

دکتر علی فرهادی روز دوشنبه به رسانه ها اعلام کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون حدود ۷۲ هزار نفر در لرستان به کووید ۱۹ مبتلا شدند و اکنون ۱۷۰ بیماری در بیمارستان های استان بستری هستند.

وی اظهار داشت: روند ابتلای به این ویروس در لرستان افزایشی است و نسبت به بهمن ماه سال گذشته مزان ابتلا در لرستان ۷۵ درصد افزایش یافت.

دکتر فرهادی ادامه داد: در صورت عدم رعایت پروتکل ها توسط مردم میزان روند بستری در بیمارستان های استان افزایش خواهد داشت.

وی با بیان اینکه اکنون سه شهراستان در وضعیت نارنجی قرار دارند، اضافه کرد: در روزهای گذشته وضعیت شهرستان بروجرد نیز نارنجی شده است.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه کرونای انگلیسی در استان در حال گردش است، گفت: از هم استانیها تقاضا می شود از هرگونه دورهمی خانوادگی و مسافرت پرهیز کنند و در صورت مشاهده هرگونه علایم با سامانه ۴۰۳۰ تماس بگیرند و به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه نمایند.

 براساس اعلام معاونت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد استانی شهرستان های خرم آباد، الیگودرز، کوهدشت، چگنی، رومشکان، ازنا، دلفان و سلسله در وضعیت آبی و زرد و شهرستان های  دورود، پلدختر و بروجرد در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند.

تاکنون ۷۱ هزار و ۸۶۷ بیمار مبتلا به کرونا در این استان شناسایی شده اند.

 

شمار قربانیان کرونا در کهگیلویه و بویراحمد به ۴۶۲ نفر رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: در ۲۴ ساعت گذشته با فوت یک بیمار کرونایی شمار قربانیان کووید ۱۹ در کهگیلویه و بویراحمد به ۴۶۲ نفر رسید.

پرویز یزدانپناه روز دوشنبه اظهار داشت :هم اکنون ۱۸۲ بیمار در بیمارستان‌های معین کرونای استان بستری هستند.

وی افزود: از این تعداد ۶۷ نفر مبتلای قطعی و ۱۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه درمان هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بیان کرد: تعداد بهبود یافتگان بیماران کرونایی در کهگیلویه و بویراحمد از ابتدای شیوع بیماری کووید ۱۹ تاکنون  ۲۶ هزارو ۲۲۵ مورد گزارش شده است.

یزدان پناه عنوان کرد: از مجموع۵۲۷ جواب نمونه pcr دریافت شده از آزمایشگاه سلولی مولکولی یاسوج، حدود ۳۹ درصد موارد مثبت بوده است.

وی ابراز داشت: شهرستان های بویراحمد، بهمئی، دنا و کهگیلویه بیشترین موارد مثبت را داشتند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت:همچنین ۶۷۵ نمونه تست سریع در کهگیلویه و بویراحمد انجام شد که هشت درصد موارد مثبت بودند و عمدتا در بویراحمد، گچساران و کهگیلویه بودند.

دکتر یزدان پناه گفت‌: ضروری است در این شرایط حساس و ناپایدار از هر گونه دید و بازدید و مسافرت غیر ضروری خودداری شود.

وی ادامه داد: دورهمی‌ها و تجمعات نقش مهمی در انتقال جمعی کرونا داشته و میزان آسیب رسانی را بیشتر می‌کند.

 

۱۰۹ بیمار جدید کووید ۱۹ در استان کرمانشاه شناسایی شدند

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در شبانه‌روز گذشته ۹ بیمار بستری و ۱۰۰ بیمار مثبت سرپایی کووید ۱۹ در استان شناسایی شدند.

«مهدی محمدی» روز دوشنبه افزود: در شبانه‌روز گذشته ۶۷ بیمار جدید با علایم کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری و ۲۹ نفر هم پس از بهبودی ترخیص شدند.  

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: در شبانه روز گذشته ۳ نفر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در شهرستان های اسلام آباد غرب، صحنه و روانسر جان باختند

وی اظهار داشت: هم اکنون ۱۷۷ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند.

 

شمار بیماران کرونایی در کرمانشاه در حال افزایش است

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز با اشاره به افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۶۷ بیمار مشکوک به کرونا یعنی حدود هر ۲۰ دقیقه یک بیمار در بیمارستان‌های استان بستری شدند.

دکتر :محمودرضا مرادی" افزود: این افزایش، تعداد بیماران مبتلا را به ۱۷۷ نفر رساند که نشانگر افزایش ۳۴ نفری نسبت به روز قبل از آن است.

وی افزود: ثبت سه مورد فوت در روز اول سال، عدد بزرگتری را نسبت به روزها و هفته های گذشته نشان می دهد.

وی با اشاره به افزایش سه برابری مثبت شدن تست های بیماران سرپایی گفت: هر چقدر که تعداد بیماران سرپایی مثبت بیشتر شود، مدتی بعد تعداد افراد بستری در بیمارستان ها افزایش می یابد.

مرادب با تبریک سال نو از مردم خواست که توجه به سلامت خود را در اولویت قرار دهند و دید و بازدیدهای خود را مدیریت کنند و ضمن رعایت همه شیوه نامه های بهداشتی، در صورت لزوم به خروج از شهر حتما از خودرو شخصی استفاده کنند و از استفاده از رستوران ها خودداری نمایند.

 

خوزستان تا پایان تعطیلات نوروز از پیک کرونا خارج می‌شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: روند ابتلا به کرونا در خوزستان کاهشی است و پیش بینی می‌شود این استان تا پایان تعطیلات نوروز از پیک کرونا خارج ‌شود.

فرهاد ابول نژادیان روز دوشنبه در وبیناری که با حضور رییس جمهوری و کادر درمان اهواز برگزار شد بیان کرد: روند ابتلا به کرونا در خوزستان از ۲۷ اسفند پارسال نزولی شده و تا یک هفته آینده روند بستری و ۲ هفته آینده میزان مرگ ومیر ناشی از کرونا در این استان کاهش می‌یابد.

وی گفت: امیدواریم در صورت حادث نشدن اتفاقی خاصی، تا پایان تعطیلات نوروز، خوزستان از پیک کرونا خارج شود.

از بهمن پارسال خوزستان برای سومین بار وارد پیک کرونا شد.

هم اکنون هفت شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

 

شناسایی ۱۰۵ بیمار مبتلا به کرونا در جنوب غرب خوزستان

رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: تست کرونای ۱۰۵نفر در شهرستان‌های آبادان ، خرمشهر و شادگان در ۲۴ ساعت گذشته مثبت شد.

شکراله سلمان زاده بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته از ۱۸۶ مورد تست انجام شده ۱۰۵ مورد  مثبت بوده اند که ۴۵ نفر مربوط به آبادان، ۴۰ نفر خرمشهر و ۲۰ نفر در شادگان مثبت قطعی ابتلا به کووید-۱۹ گزارش شده است.

وی افزود: از این ۱۰۵ مورد مثبت جدید ۹۱ نفر (آبادان ۳۶ نفر، خرمشهر ۳۵ نفر و شادگان ۲۰ نفر) به صورت سرپایی درمان شدند.

رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: طی روز گذشته نیز ۶۰ نفر بستری و ۴۹ نفر نیز بهبود و از بیمارستان ترخیص شده اند و متأسفانه یک مورد فوتی نیز در خرمشهر داشتیم.

به گفته وی در حال حاضر کل موارد مثبت بستری در بیمارستان آبادان  ۲۳۶ نفر هستند.

سلمان زاده اضافه کرد: تعداد کل موارد مراجعان سرپایی در مجموعه دانشکده علوم پزشکی آبادان از ابتدای اپیدمی تاکنون۱۴۵ هزار و ۵۸۳ مورد بوده که از این تعداد هشت هزار و ۵۶۱نفر بستری و ۶ هزار ۵۶۰ نفر نیز پس از دریافت خدمات و بهبودی از بیمارستان‌ها مرخص شده اند.

آبادان و ۶ شهرستان دیگر استان خوزستان هم اکنون در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند. 

شهرستان های خرمشهر و شادگان نیز به تازگی از وضعیت قرمز خارج و در وضعیت نارنجی کرونا بسر می برند.

دانشکده علوم پزشکی آبادان به ساکنان شهرستان های خرمشهر ، شادگان و آبادان در منطقه جنوب غرب خوزستان خدمات بهداشتی و درمانی ارایه می‌دهد.

 

روند کرونا در خوزستان کاهشی شد

رییس مرکز بهداشت خوزستان با اعلام اینکه روند ابتلا به کرونا در این استان کاهش یافته است گفت: با وجود نزولی شدن این روند از مردم تقاضا داریم عادی انگاری نکنند و با حساسیت هر چه بیشتر دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

دکتر سیدمحمد علوی دوشنبه بیان کرد: با وجود کاهش آمار مراجعه و ابتلا به کرونا در خوزستان همچنان نگران عادی انگاری مردم و رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی و بازگشت به پیک کرونا در استان هستیم.

وی گفت: دید و بازدید نوروزی و بازارهای شلوغ در خوزستان ،کادر بهداشت و درمان را بسیار نگران می کند که دوباره به شرایط سخت و پیک ابتلا به کرونا بازگردیم.

دکتر علوی با بیان اینکه در تابستان پارسال با پیک کرونا در خوزستان مواجه شدیم اظهار داشت: در پاییز گذشته شرایط استان پایدارتر شد اما در بهمن و اسفند ماه سال ۱۳۹۹ دوباره وارد پیک ابتلا به کرونا در خوزستان شدیم و شرایط بسیار سختی را تجربه کردیم.

رییس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: اگر در ایام نوروز مردم دید و بازدید داشته باشند و به دستورالعمل های بهداشتی توجه نکنند قطعا بار دیگر وارد پیک کرونا خواهیم شد.

دکتر علوی افزود: رابطه مستقیمی بین ابتلا به کرونا و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده نکردن از ماسک وجود دارد، از هم استانی ها تقاضا داریم برای اینکه بار دیگر وارد شرایط سخت پیک کرونایی نشویم دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند و از مسافرت و دید و بازدید نوروزی چشم پوشی کنند.

وی افزود: تا چند روز گذشته نمونه گیری کرونا در استان خوزستان به ۲۰ هزار مورد در روز رسید ، این افزایش باعث شد تا بیماران هر چه سریعتر شناسایی شوند و مراقبت ها برای نجات جان آن ها زودتر آغاز شود تا از بستری بیماران در بیمارستان ها جلوگیری شود.

علوی  با بیان اینکه سیر مراجعه بیماران کرونایی به مراکز درمانی و بیمارستان های خوزستان هم اکنون نزولی شده است ادامه داد: طبق اعلام وزارت بهداشت ،شهرستان شوشتر از وضعیت قرمز خارج شده و شهرستان باوی نیز از نارنجی به زرد تغییر وضعیت داده است.

وی تاکید کرد: میزان توجه و حساسیت مردم به موضوع کرونا به عنوان یک بیماری خطرناک و کشنده بسیار اهمیت دارد و خارج شدن یک شهر از وضعیت قرمز نباید باعث بی توجهی مردم از ویروس خطرناک کرونا شود.

در حال حاضر هفت شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز کرونا هستند.

خوزستان در یک سال گذشته سه بار در وضعیت قرمز و پیک کرونایی قرار گرفت.

 

 ۱۶۷ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های یزد بستری هستند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: هم‌اکنون ۱۶۷ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۳۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند.

ابراهیم سلمانی روز دوشنبه افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته آمار بیماران مشکوک بستری به کرونا در یزد ۶ نفر افزایش نشان می‌دهد.

وی با اشاره به روند صعودی بیماران ادامه داد: رعایت نکات بهداشتی از اهمیت فراوانی برخوردار است و مردم باید از مسافرت و ترددهای غیرضروری خودداری کنند.

این مسوول اظهار کرد: در صورت هرگونه رفت و آمد و سفر برای پیشگیری از موج جدید کرونا در استان باید تابع مقررات و تمامی شیوه‌نامه‌ها را دقیق مراعات کنند .

سلمانی بیان کرد: رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، توجه به شیوه‌نامه‌های ابلاغی بهداشتی ستاد ملی و استان جزو مطالبات از عموم شهروندان است .

ستاد استانی پیشگیری مقابله با کرونا یزد در اطلاعیه‌ای آورده: برابر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وضعیت شهرهای استان یزد از منظر بیماری به نقطه نسبتا خوبی رسیده، اگرچه این وضعیت بسیار شکننده بوده و هر آن امکان اوج‌گیری بیماری به خصوص ویروس جهش یافته وجود دارد.

در بخشی از این اطلاعیه آمده: از همراهی، همدلی، همکاری و عنایت ویژه آحاد مردم عزیز صمیمانه تقدیر و تشکر نماییم که بار دیگر مسئولان و خادمان خود را در عرصه مدیریت بیماری کووید ۱۹ تنها نگذاشته تا شاهد روزهای تلخ و تاسف آور بیش از این نباشیم.

هر ساله فرا رسیدن نوروز و بهار طبیعت آغاز یک جنبش زیبا در ایرانیان بوده که با برپایی آداب و رسوم سنتی و تکریم شعایر دینی و اخلاقی همراه بوده است و امسال اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و مخاطرات جدی آن بر سلامت تک تک شهروندان، این رویداد زیبا و بزرگ را با چالش جدی مواجه نمود. 

اگرچه وضعیت بیماری در شهرهای استان روند مطلوبی پیدا نموده اما با توجه به وجود ویروس جهش یافته در ۲۹ استان، این وضعیت بسیار شکننده می باشد.

 

روند شیوع کرونا در گلستان کاهشی اما شکننده است

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به کاهش بیماران کرونایی بستری در استان و شکننده بودن این شرایط گفت که در حال حاضر ۲۰۷ بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی گلستان بستری هستند.

عبدالرضا فاضل اظهار داشت: از این تعداد بیمار بستری شده، ۵۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) بستری بوده و حال ۲۵ نفر آنان وخیم است.

وی اظهار داشت: هر چند روند بستری بیماران کرونایی در گلستان رو به کاهش است، اما این آمار بسیار شکننده بوده و احتمال افزایش بیماران در پی رعایت نکردن شیوه‌ نامه‌های بهداشتی وجود دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: اکنون شهرستان‌های گمیشان، رامیان و مراوه‌تپه در وضعیت آبی و گرگان، آق‌قلا، بندرترکمن، بندرگز، کردکوی، علی‌آبادکتول، آزادشهر، گنبدکاووس، مینودشت، گالیکش و کلاله در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

فاضل یادآور شد: به جز ۲ مورد بیمار مبتلا به ویروس جهش یافته کرونا (کرونا انگلیسی) در گرگان که اعضای یک خانواده بودند، در حال حاضر هیچ مورد دیگری از ابتلا به ویروس کرونا انگلیسی در گلستان گزارش نشده است.

 

روز بدون فوت کرونا در استان همدان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: آمار روزانه مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان در دومین روز از نوروز ۱۴۰۰ به صفر رسید به نحوی که ۲۴ ساعت گذشته تاکنون هیچ مورد فوتی بر اثر کرونا گزارش و ثبت نشده است.

دکتر «محمد طاهری» روز دوشنبه اظهار داشت:  در حال حاضر مجموع متوفیان کرونا در این استان از ابتدای اپیدمی این ویروس تاکنون به یک هزار و ۵۵۵ نفر رسیده است.

وی اضافه کرد:  همچنین با شناسایی ۱۴  بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان به ۱۰ هزار و ۶۶۲ نفر رسیده است.

وی اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان همدان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۳۲۸ مورد بود که از این تعداد ۲۴ نفر در بخش عادی بستری شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: همچنین در حال حاضر ۱۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی. سی. یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۲۴ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۸۵، بهار ۶۲۹، تویسرکان ۶۷۵، رزن ۴۶۵، درگزین ۲۰۰، فامنین ۱۹۰ و کبودراهنگ ۶۸۴ نفر است.

وی افزود: همچنین یک هزار و ۹۳۸ نفر در ملایر، یک هزار و ۱۸۰ نفر در نهاوند و چهار هزار و ۳۴ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

به گفته مهرداد نادری فر سخنگوی ستاد کرونا براساس آخرین رنگ بندی اعلام شده، ۱۰ شهرستان استان همدان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی: ۳ بیمار کرونایی در قم جان باختند

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه ۱۰ بیمار بدحال کرونایی در این استان بستری هستند، از جان باختن ۳ بیمار کرونایی طی ۲۴ ساعت منتهی به دوم فروردین ماه امسال خبر داد.

محمدرضا قدیر روز دوشنبه در گفت و گویی، آخرین وضعیت از مبتلایان به کووید۱۹ در قم را مورد توجه قرار داد و افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۹ تن با علائم مشکوک به کرونا در قم پذیرش که ۲۶ تن از آنها در بیمارستان بستری شدند.

وی اظهار داشت: در این مدت ۱۵ بیمار کرونایی با بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند، در حال حاضر ۱۳۶ بیمار کرونایی در این استان بستری هستند.

به دنبال افزایش تعداد بستری شدگان کرونایی در قم این استان که از روز بیستم دی ماه به منطقه آبی کرونایی کشور ورود پیدا کرده بود، از بیست و پنجم اسفند ۹۹ وارد منطقه زرد شد.

 

تعداد بیماران بدحال کرونایی در قزوین ۴۰ درصد افزایش یافت

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: ۲۸ بیمار بدحال کرونایی در مراکز درمانی این استان تحت درمان هستند که نسبت به ۲۴ ساعت گذشته ۴۰ درصد افزایش یافته است.

علی اکبر کرمی عصر دوشنبه با اعلام این مطلب افزود: روز گذشته ۲۰ بیمار بدحال کرونایی در مراکز درمانی استان قزوین تحت درمان بودند.

وی با بیان اینکه تعداد بیماران بستری کرونا در قزوین به ۲۱۵ نفر رسیده، اظهار داشت: در همین مدت با بستری ۴۲ بیمار جدید، ابتلای قطعی ۹۸ نفر از شهروندان به کرونا تایید شده است.‌

 

به گفته دکترکرمی، ۲۲ بیمار مبتلا به کرونا طی این مدت در مراکز درمانی استان قزوین ترخیص شده‌اند که نسبت به روز گذشته این روند کاهش داشته است.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون تعداد بیماران مبتلا به این ویروس  ۳۳ هزار و ۷۷۹ نفر و تعداد بیماران مرخص شده نیز به ۱۵ هزار و ۶۸۲ نفر رسیده است.

 

افزایش ۸۲ درصدی ورود خودرو به تالش

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تالش گفت: ۳۴۲ هزار و ۱۶۲ دستگاه خودرو از ۲۰ اسفند تا دوم فروردین ماه از مسیرهای مواصلاتی مختلف به این شهرستان وارد شده‌ و این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۲ درصد رشد یافته است.

غلامحسین بختشاهی گفت: مهمترین دلیل افزایش ورود خودرو به تالش، اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر وضعیت زرد کرونایی این شهرستان است و منجر به افزایش مسافرت ها شده است.

وی افزود: از ابتدای طرح نوروزی امسال تاکنون هزار و ۶۷۲ فقره سفر توسط ناوگان مسافری شهرستان انجام شده و پنج هزار و ۹۰۵ مسافر با ۱۷۱ دستگاه خودرو در این شهرستان جابجا شده اند.

او اظهار کرد: اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای تالش با تحت پوشش داشتن پنج شرکت اتوبوسرانی،۲ شرکت مینی بوس رانی و سه شرکت مسافربری سواری خطی بین شهری با ۳۴ دستگاه اتوبوس،۷ دستگاه مینی بوس و ۱۳۰ دستگاه سواری مسافران نوروزی را جابجا کرده است.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای تالش در خصوص شمار سفرهای درون و برون استانی از این شهرستان گفت: در تعطیلات نوروز تاکنون ۵۴۲ فقره سفر برای جابجایی هزار و ۷۰۵ مسافر برون استانی و هزار و ۱۳۰ فقره سفر برای جابجایی چهار هزار و ۲۰۰ مسافر درون استانی انجام شده است. 

شهرستان تالش با ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و مناطق گردشگری طبیعی نظیر طرح های نوار ساحلی خزر، در ۱۱۰ کیلومتری غرب استان گیلان قرار دارد.

 

توقف کنید؛ وضعیت شکننده است

گرچه بر اساس اعلام رنگ‌بندی وضعیت کرونایی شهرهای کشور بسیاری از شهرها به رنگ زرد و آبی هستند اما این وضعیت شکننده است و در شرایط کنونی تا حد امکان توقف و ماندن در خانه بهتر از تفرج و سیاحت است.

همزمان با آغاز سال نو و بهار طبیعت و بهبود هوا و تعطیلات ماه فروردین سفرهای نوروزی نیز آغاز می‌شود. بهار و تابستان پارسال به دلیل شیوع کرونا بسیاری از سفرها انجام نشد اما امسال با توجه به وضعیتی که در بیشتر شهرها ایجاد شده است آمارهای چند روز گذشته نشانگر روند افزایشی سفرهای نوروزی است.

بر اساس اطلاعیه شماره پنج کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا که در بیست و پنجم اسفند پارسال رنگ بندی شهرها را اعلام کرد سفر به شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است.

بر اساس این اطلاعیه در آن مقطع زمانی ۹ شهر کشور در وضعیت قرمز و ۳۱ شهر در وضعیت نارنجی اعلام و از ۲۵ اسفند پارسال تا ۱۵ فرودین امسال مسافرت "از" و "به" شهرهای نارنجی و قرمز ممنوع شد.

با این اعلام، خراسان رضوی در وضعیت زرد قرار گرفت و با توجه به زائر پذیر بودن شهر مشهد، طبعا بخشی از سفرهای نقاط مختلف کشور به این سمت است چنانکه بر اساس اعلام سخنگوی وقت ستاد خدمات سفر خراسان رضوی در سال ۹۸، ورود بیش از ۱۳.۵ میلیون زائر و مسافر نوروزی از ۲۵ اسفند ۹۷ تا پایان ۱۴ فروردین ۹۸ به استان خراسان رضوی ثبت شده است.

آنچه که در شرایط کنونی و آغاز سفرهای نوروزی باید مورد توجه قرار گیرد رعایت همان دستورالعملهای مقابله با کروناست که در طی این بیش از یک سال انجام شد.

بر اساس اعلام رسمی مقامات درمانی تاکنون یک میلیون و ۸۰۱ هزار و ۶۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶۱ هزار و ۷۹۷ نفر رسیده است و  آغاز سفرهای نوروزی و عدم رعایت دستورالعملها وضعیت رنگ بندی شهرها را تغییر خواهد داد.

بر اساس آمارها بین افزایش سفر و تجمع و گسترش کرونا رابطه مستقیم وجود دارد و هر زمان این موارد رخ داده است پس از چند روز آمارهای ابتلا و اوجگیری شیوع این ویروس نیز افزایش یافته است به عبارتی هر زمان در خانه ماندن فراموش شده، کرونا حضور خود را در سطح وسیعتری نمایان کرده است.

اکنون نیز چند روز پس از آغاز سفرهای نوروزی در ایران، تعداد شهرهای قرمز کشور به ۱۲ و تعداد شهرهای نارنجی کشور به ۳۹ شهر افزایش یافته است

افزایش ورود و خروج مسافر در خراسان رضوی

آمار ارائه شده مسوولان خراسان رضوی نیز نشانگر افزایش ورود و خروج به این استان و به تبع لزوم رعایت بیشتر دستورالعملهای مقابله با کروناست.

رییس مرکز مدیریت راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی روز اول فروردین در این خصوص اعلام کرد: بر اساس عملکرد دستگاه‌های تردد شمار، ورود خودروهای سبک و در مجموع سفرهای جاده‌ای به این استان طی تعطیلات نوروزی ۷۲ درصد در مقایسه با سال قبل افزایش یافته است.

ابوالفضل حسینی عشرت آبادی ادامه داد: بر اساس عملکرد دستگاه‌های تردد شمار در ۹ ورودی استان از ۲۵ تا ۲۹ اسفند ۱۹۳ هزار و ۴۲ دستگاه خودروی سبک وارد استان شده است که این تعداد در مدت مشابه پارسال ۱۱۲ هزار و ۲۰۶ دستگاه بوده است. دستگاه‌های تردد شمار در پنج ورودی مشهد نیز نشان می دهد طی بازه زمانی یاد شده ورود خودروهای سواری به این کلانشهر ۴۴ درصد رشد داشته است.

رییس پلیس راه خراسان ‌رضوی هم گفت: ورود خودرو به خراسان رضوی از ۲۵ تا ۳۰ اسفند ماه پارسال نسبت به مدت مشابه سال قبل آن، ۳۴ درصد افزایش یافته ‌است.

سرهنگ حسین میش‌مست افزود: طی این مدت تردد خودرو در خروجیهای خراسان رضوی هم نشانگر افزایش ۳۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ است.

ورود حدود ۱.۴ میلیون نفر به مشهد

معاون مدیریت و هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی هم روز اول فروردین امسال گفت: از تاریخ ۲۵ تا ۳۰ اسفند ماه پارسال یک میلیون و ۳۹۶ هزار و ۴۶۹ نفر وارد مشهد شدند.

محمدصادق براتی با بیان این که طی این مدت همچنین یک میلیون و ۵۸۹ هزار و ۹۸۰ نفر از مشهد خارج شده‌اند افزود: این رقم نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ ، ۳۱ درصد افزایش در ورودی و ۳۹ درصد افزایش در خروجی دارد.

سفر کردن حق مردم است به خصوص این که فشار اقتصادی و یک سال تحمل محدودیتهای کرونایی که همه شرایط اجتماعی و اقتصادی را تحت تاثیر قرار داد بیشتر مردم را نیازمند تحول روحیه و عوض کردن آب و هوا کرده است اما آنچه که در این میان باید مورد توجه قرار گیرد رعایت مداوم دستورالعمل‌های مقابله با کروناست تا بار دیگر شاهد روزهای تلخ و سیاه شدید کرونایی و سه رقمی شدن تعداد جانباختگان و سخت شدن کار کادر درمان و بازگشت محدودیتها نباشیم و دست به دست هم دهیم تا همه در کنار هم روزهای خوبی را تجربه کنیم و چنین نباشد که تفریح و سفر ما باعث ایجاد دردسر و زحمت برای دیگران شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.