سخنگوی وزارت بهداشت در 30 اسفند 1399 اعلام کرد: ۹ شهرستان قرمز، ۳۱ شهرستان نارنجی، ۲۹۵ شهرستان زرد و ۱۱۳ شهرستان آبی هستند.

به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۷۹۳ هزار و ۸۰۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۵ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶۱ هزار و ۷۲۴ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ و براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۵۴۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۸۴۹ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب،  مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۷۹۳ هزار و ۸۰۵ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۱ هزار و ۷۲۴ نفر رسید.

لاری گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۵۳۶ هزار و  ۶۰۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند. سه هزار و ۸۴۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

معاون وزیر بهداشت افزود: تاکنون ۱۲ میلیون و ۹۹ هزار و ۷۶۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وی بیان کرد: ۹ شهرستان قرمز، ۳۱ شهرستان نارنجی، ۲۹۵ شهرستان زرد و ۱۱۳ شهرستان آبی هستند.

 

 

۳۰ اسفند و مهمترین خبرهای کرونایی استان‌ها

پرونده «کرونا» در سال ۹۹ با ثبت ۶۱ هزار و ۷۲۴ فوتی ناشی از این ویروس و یک میلیون و ۷۹۳ هزار و ۸۰۵ نفر مبتلا بسته شد و اکنون باید دید که این میزان تلفات انسانی و اثرگذاری این همه گیری بر روابط اجتماعی و مناسبات اقتصادی و فرهنگی آینه عبرتی برای آخرین سال قرن خواهد بود یا خیر.

بی تردید سال ۹۹ سال «تحریم و کرونا» بود و هر دو بیشترین تاثیر را بر زندگی فردی و اجتماعی ایرانیان داشتند؛ معیشت و اقتصاد هموطنان در سالی که گذشت بیش از هر چیز از این دو عنصر تبعیت داشت.

در نتیجه تحریم ها بود که عرصه بر معیشت ایرانیان در سال ۹۹ تنگ شد و بخاطر کرونا بود که روابط اجتماعی و فردی آحاد ملت دستخوش تغییراتی شد که در یک قرن گذشته بی سابقه بود.

در روزها و ساعات پایانی سال ۹۹ دولتمردان از پایان روزهای سخت و شکست فشارهای حداکثری به استناد آمارهای اقتصادی که حاکی از بازگشت به دوره رشد اقتصادی است، سخن گفتند؛ در تازه ترین اظهارات عبدالناصر همتی رییس کل بانک‌مرکزی در پیامی نوشت: سالی که پشت سر گذاشتیم، در کنار تمامی سختی‌هایش به خاطر کرونا و فشاری که از ناحیه تحریم‌ها به مردم، خصوصا طبقات ضعیف و کم درآمد جامعه از نظر معیشتی وارد شد، سال محک تاب آوری اقتصاد و جامعه بود. 

وی با تاکید بر اینکه شاهد خروج از رکود و بازگشت رشد مثبت اقتصاد در ۹ ماهه سال ۱۳۹۹ بودیم، این نوید را به مردم ایران داد که سال ۱۴۰۰ سال ثبات بیشتر بازار، رشد بیشتر تولید ناخالص داخلی و سال کنترل بیشتر تورم در جهت بهبود معیشت و رفاه مردم باشد.

اکنون که «تحریم» ها در برابر ایستادگی مردم ایران شکست خورده، نوبت «کرونا» است تا سایه خود را از سر ایرانیان کم کند و این توفیق جز با همدلی آحاد ملت و همراهی با دست اندرکاران ستاد مقابله با کرونا به دست نمی آید.

هرچند طولانی شدن ماندگاری ویروس کرونا در کشور، اغلب مردم را خسته و فرسوده کرده اما چاره ای نیست و باید منتظر بود تا در بهار و تابستان ۱۴۰۰ طبق وعده مسئولان با ورود واکسن های ایرانی به بازار و تکمیل واکسیناسیون عمومی، زندگی عادی در بین ایرانیان جاری و ساری شود.

با این وجود، بر اساس اعلام وزارت بهداشت در شبانه روز گذشته منتهی به پایان سال ۹۹ برابر ۷۵ نفر از هموطنان بخاطر ابتلا به کرونا چهره در نقاب خاک کشیدند و پای در سال ۱۴۰۰ نگذاشتند؛ ۷۵۴۰ نفر دیگر نیز به این بیماری مبتلا شدند.

امسال سفرهای نوروزی ۱۴۰۰ نیز مانند سال گذشته تحت تاثیر همه گیری کووید ۱۹ قرار گرفته و مسوولان با تاکید بر پرهیز از سفرهای تفریحی است و از این رو محدودیت هایی را در شهرستان‌های مختلف با توجه به رنگ بندی هر یک از آنها در نظر گرفتند از جمله اینکه سفر از یا به مناطق قرمز (بسیار پر خطر) و نارنجی (پر خطر) ممنوع است.

با وجود همه هشدارها و مراقبت ها، همچنان شرایط کرونایی در کشور مطلوب نیست با این حال آمارها در روزهای اخیر از افزایش تردد در جاده های کشور خبر می دهد یعنی بخش قابل توجهی از مردم بار سفر نوروزی بسته اند. 

در استان خوزستان که بیشترین تعداد شهرهای قرمز را در خود جای داده، رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز از افزایش آمار بستری بیماران کرونایی خوزستان به یک هزار و ۷۱۵ نفر در ۲ روز گذشته خبر داده است.

دکتر فرهاد ابول نژادیان خواستار کاهش تردد و مسافرت ها از سوی مردم شد و افزود: میزان مسافرت ها در خوزستان حدود ۲۱ درصد افزایش یافته که این موضوع باعث می شود وضعیت استان قرمزتر و ویروس به سایر شهرهای استان سرایت کند.

در حال حاضر هشت شهرستان خوزستان قرمز و ۱۰ شهرستان نارنجی هستند و در این رابطه شورای کانون صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در نامه ای از استاندار خوزستان خواست پیگیر انجام واکسیناسیون سراسری در این استان باشد.

در استان مازندران دیگر استان گردشگرپذیر نوروزی، مدیرکل روابط عمومی استانداری درباره انجام سفرهای غیررسمی به استان هشدار داد و گفت : با توجه به فرارسیدن ایام تعطیلات نوروزی و ورود مسافر و گردشگر به این منطقه، وضعیت استان در برابر ویروس کرونا بسیار شکننده است.

عباس مهدوی با بیان اینکه اگر سفرها با رعایت بهداشت عمومی همراه نباشد ویروس کرونای انگلیسی بسیاری از خانواده ها را تهدید خواهد کرد، افزود : دورهمی ها،دید و بازدیدها و ترددهای غیرضروری باعث می شود هرگونه رنگ بندی کرونایی تغییر و شمار مبتلایان نیز افزایش یابد.

با این وجود امروز رییس پلیس راه مازندران گفت که تردد خودرو در محورهای منتهی به این استان همزمان با تعطیلات نوروزی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷۰ درصد افزایش یافته است.

در آذربایجان غربی، رییس دانشگاه علوم پزشکی از ابتلای ۹۶ بیمار جدید به ویروس کرونا و بستری آنها در مراکز درمانی خبر داد و گفت: از کل بستری شدگان مبتلا به سندرم حاد تنفسی در آذربایجان غربی طی ۲۴ ساعت گذشته ۴۱ نفر شامل ۴۳ درصد مربوط به ارومیه است.

مجموع بیماران بستری‌شده در بیمارستان‌های آذربایجان غربی بر اثر ابتلا به سندرم حاد تنفسی به ۴۵۰ تن می‌ رسد.

از استان همدان نیز خبر می رسد که توجه به پروتکل های بهداشتی به ویژه فاصله گذاری اجتماعی در این استان به علت ازدحام مردم در بازار و پاساژها و اماکن عمومی نزولی شده است.

با این حال در استان اردبیل شرایط مطلوب تر و پایدار گزارش شده است؛ بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در آخرین روز سال، ۲۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در مراکز درمانی استان اردبیل بستری شده و ۲ نفر از مبتلایان نیز جان باختند؛ آمار بستری مبتلایان نیز به ۱۳۹ نفر کاهش یافته است. اما تعداد مبتلایان به نوع جهش یافته آن رو به افزایش است.

از خراسان رضوی نیز خبر می رسد با توجه به شرایط زرد کرونایی استان، تردد و سفر به مشهد افزایش یافته و در این رابطه مدیر عامل مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی گفت: مراسم تحویل سال با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی در حرم رضوی برگزار می شود و در این راستا علاوه بر فعالیت ۶ پایگاه‌ ثابت فوریت‌های پزشکی، ۳۰ پایگاه سیار در روز ۳۰ اسفندماه در تمام مبادی ورودی و خروجی حرم مطهر و حریم اماکن متبرکه مستقر است.

در کهگیلویه و بویراحمد که شهرستان گچساران در وضعیت قرمز قرار دارد، ابتلا به کرونای انگلیسی رو به افزایش است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج امروز گفت: شمار مبتلایان به کرونای جهش یافته در کهگیلویه و بویراحمد با شناسایی ۶ بیمار جدید به ۲۰ نفر رسیده و با توجه به روند افزایشی مبتلایان به ویروس کرونای جهش یافته در کهگیلویه و بویراحمد احتمال تغییر رنگ برخی شهرستان‌های استان به رنگ قرمز پیش بینی می‌شود.

 

۲۲ بیمار کرونایی در قزوین از بیمارستان‌ها ترخیص شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین گفت: در شبانه روز گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کرونا در استان بهبود یافته و از بیمارستان‌ها مرخص شدند و ۳۰ بیمار جدید نیز بستری شدند.

پیمان نامدار شامگاه سه شنبه افزود: در حال حاضر ۱۹۴ بیمار کرونایی در بیمارستان های استان قزوین بستری هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی استان قزوین اضافه کرد: در مدت یاد شده متاسفانه یک تن از مبتلایان بستری در بیمارستان جان خود را از دست داد.

نامدار افزود: تعداد بیماران بد حال که نیازمند استفاده از دستگاه تنفسی هستند نیز ۲۴ نفر است.

این مسوول دشر پایان ادآور شد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بیش از ۱۸ هزار نفر در بیمارستان های استان قزوین بستری شده اند.

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون یک هزار و ۳۴۲ نفر در استان قزوین جان خود را از دست داده اند.

 

تعداد مبتلایان کرونا در لرستان به ۷۱ هزار و ۵۲۶ نفر رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تعداد مبتلایان کرونا در استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۷۱ هزار و ۵۲۶ نفر رسید.

مریم کوشکی روز شنبه به رسانه ها اعلام کرد: با ابتلای ۲۹۴ مورد در یک روز تعداد فوتی ها در لرستان تاکنون به یکهزار و ۳۶۶نفر رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار داشت: بر همین اساس از تمام مردم لرستان تقاضا می شود، در خصوص رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی و استفاده مداوم از ماسک، کاهش ترددهای غیر ضروری، مسافرت های بین شهری و حذف تجمعات خطر آفرین از جمله حضور در آرامستان‌ها اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی افزود: با ادامه روند موجود، احتمال بازگشت استان به شرایط نارنجی طی هفته های آینده محتمل است که افزایش تعداد مبتلایان و مرگ و میر را به دنبال خواهد داشت.

براساس اعلام معاونت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد استانی شهرستان های خرم آباد، بروجرد، الیگودرز، کوهدشت،دلفان و سلسله در وضعیت زرد و آبی و شهرستان های  دورود و پلدختر نارنجی هستند.

 

آمار فوتی‌های ناشی از کرونا در کرمانشاه به هزار و ۵۰۰ نفر رسید

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: با فوت یک نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع جانباختگان ناشی از کووید ۱۹ در استان به هزار و ۵۰۰ نفر رسید.

«مهدی محمدی» روز شنبه افزود: در شبانه‌روز گذشته ۵۴ بیمار جدید با علایم کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری و ۵۰ نفر هم پس از بهبودی ترخیص شدند.  

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: در شبانه روز گذشته ۱۸ مورد بیمار مثبت بستری و ۱۷۱ بیمار مثبت سرپایی در سطح استان شناسایی شدند.

وی اظهار داشت: هم اکنون ۱۴۱ بیمار مربوط به کرونا در مراکز درمانی استان کرمانشاه بستری هستند.

محمدی، رنگ‌بندی جدید شهرستان‌های استان را هم اعلام کرد و گفت: براین اساس هشت شهرستان زرد و ۶ شهرستان دیگر در وضعیت آبی قرار دارند.

وی افزود: شهرستان‌های زرد شامل کرمانشاه، پاوه، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، اسلام آبادغرب، سرپل ذهاب و صحنه است.

 رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: شهرستان‌های آبی نیز شامل ثلاث باباجانی، دالاهو، قصرشیرین، گیلانغرب، جوانرود و روانسر است.

براساس اعلام ستاد کرونا در وضعیت زرد یا خطر متوسط فقط سطح شغلی چهار تعطیل خواهد بود.

در وضعیت نارنجی یا پرخطر هم سطح شغلی سه و چهار تعطیل است و در وضعیت قرمز یا خیلی پرخطر نیز همه مشاغل به جز موارد ضروری سطح یک تعطیل خواهد بود.  

همچنین خروج خودروهای بومی از شهرستان‌های نارنجی و قرمز و ورود خودروهای غیربومی به شهرستان‌های نارنجی و قرمز ممنوع خواهد بود.  

 

بستری شدن ۴۹ بیمار کووید ۱۹ در البرز

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که ۴۹ بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های این استان تحت مراقبت درمانی و پزشکی قرار گرفتند.

دکتر محمد فتحی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: اکنون در مجموع ۳۴۰ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت درمانی و پزشکی قرار دارند.

وی ادامه داد:  ۳۳ هزار و ۳۰ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار گرفته که ۲۹ هزارو۸۷۳ بیمار آنان پس از بهبودی از مراکز درمانی ترخیص شده اند.

فتحی گفت: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته سه بیمار کووید ۱۹  در البرز جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری در استان به ۲ هزارو۸۱۰ نفر رسید.

رعایت  فاصله اجتماعی و پروتکل های بهداشتی، استفاده از ماسک و پرهیز از سفرهای غیر ضروری  مورد تاکید دانشگاه علوم پزشکی البرز برای قطع زنجیره کرونا است.

استان البرز دارای هفت شهرستان تابعه بوده که ۶ شهرستان زرد و یک شهرستان آبی کرونایی است.

 

کرونا جان یک نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت که با فوت یک بیمار در ۲۴ ساعت گذشته مجموع متوفیان کرونا در این استان از ابتدای اپیدمی این ویروس تاکنون به یک هزار و ۵۵۳ نفر رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز شنبه اظهار داشت: همچنین با شناسایی ۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان به ۱۰ هزار و ۶۴۲ نفر رسیده است.

وی اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان همدان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۱۸ مورد بود که از این تعداد ۳۹ نفر در بخش عادی بستری شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: همچنین در حال حاضر ۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی. سی. یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۱۸ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۸۴، بهار ۶۲۹، تویسرکان ۶۷۵، رزن ۴۶۵، درگزین ۲۰۰، فامنین ۱۸۹ و کبودراهنگ ۶۸۳ نفر است.

وی افزود: همچنین یک هزار و ۹۳۴ نفر در ملایر، یک هزار و ۱۸۰ نفر در نهاوند و چهار هزار و ۲۱ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

براساس آخرین رنگ بندی اعلام شده، شهرستان نهاوند در وضعیت نارنجی و ۹ شهرستان دیگر استان همدان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.