شهرستان قرمز، ۳۱ شهرستان نارنجی، ۲۹۵ شهرستان زرد و ۱۱۳ شهرستان آبی هستند و شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، رامهرمز، شوش، شوشتر، کارون در استان خوزستان و شهر گچساران در استان کهگیلویه و بویر احمد در وضعیت قرمز کرونایی به سر می برند.

به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در کشور، گفت: با فوت ۸۹ نفر از هموطنان مبتلا به بیماری کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۶۱ هزار و ۵۸۱ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز پنجشنبه افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۸ اسفند ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی هفت هزار و ۵۳۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۶۷۳ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۷۷۸ هزار و ۶۴۵ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۵۲۱ هزار و  ۳۷۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین سه هزار و ۸۶۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۱۱ میلیون و ۹۷۶ هزار و ۴۲۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری افزود: ۹ شهرستان قرمز، ۳۱ شهرستان نارنجی، ۲۹۵ شهرستان زرد و ۱۱۳ شهرستان آبی هستند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، رامهرمز، شوش، شوشتر، کارون در استان خوزستان و شهر گچساران در استان کهگیلویه و بویر احمد در وضعیت قرمز کرونایی هستند.

همچنین شهرهای خاتم در استان یزد، نهاوند در استان همدان، بندر خمیر در استان هرمزگان، خمین در استان مرکزی، درود و پلدختر در استان لرستان، دیوان دره در استان کردستان، زرین دشت و ارسنجان در استان فارس، مسجد سلیمان، شادگان، دشت آزادگان، خرمشهر، بهبهان، باوی، باغملک، ایذه، اندیمشک، امیدیه، در استان خوزستان، سامان در استان چهار محال و بختیاری، گناوه و کنگان و دیلم در استان بوشهر، دهلران در استان ایلام، گلپایگان در استان اصفهان، نقده و ماکو ، چایپاره و ارومیه در استان آذربایجان غربی، عجب شیر و سراب در استان آذربایجان شرقی در وضعیت نارنجی کرونایی هستند.

وزارت بهداشت، اعلام کرد: تجمع در اماکن سرپوشیده به خصوص رستوران هتل‌ها، تالارهای پذیرایی، مراسم عروسی و عزاداری، تراکم در بازارچه‌های نوروزی، وسایل نقیله عمومی بین شهری خصوصا اتوبوس و قطار می‌تواند عامل جدی انتقال بیماری باشد.

بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، خروج خودروهای بومی از شهرستانهای نارنجی و قرمز و ورود خودروهای غیر بومی به شهرستانهای نارنجی و قرمز ممنوع است.

همچنین در وضعیت زرد فقط سطح شغلی گروه چهار تعطیل است. در وضعیت نارنجی سطح شغلی ۳ و ۴ تعطیل است و در وضعیت قرمز همه مشاغل به جز موارد ضروری سطح یک تعطیل است.

شهروندان می توانند برای اطلاع از وضعیت لحظه ای رنگ بندی شهرها به اپلیکیشن ماسک یا به آدرس https://app.mask.ir/map مراجعه کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت پیش از این با هشدار نسبت به گسترش ویروس جهش یافته در برخی استانها گفته است: ویروس جهش یافته کرونا قدرت سرایت بیشتری دارد، ضمن اینکه بیش از ویروس ووهان کودکان و جوانترها را مبتلا می کند. بنابراین افزایش ابتلا به کرونا در گروه های با سن پایین تر لزوم همزیستی هوشمندانه با این ویروس را نشان می دهد زیرا ابتلای بیشتر افراد جوانتر خطر ابتلای سالمندان به این بیماری را نیز بیشتر می کند. امیداریم همه مردم با رعایت اصول بهداشتی و پرهیز از سفرهای غیر ضروری و تجمعات نزدیک به هم مانع ایجاد خیز چهارم این بیماری در کشور باشند.

به گفته، لاری، میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور به پایین ترین میزان خود در چهارماه گذشته رسیده است. کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی، همزمان با افزایش ویروس جهش یافته در کشور و نیز  گذر از ایام پایانی سال و اقدام به سفر، مهمانی ها و دورهمی ها در نوروز همگی زنگ خطر جدی برای ایجاد خیز چهارم بیماری است. امیدواریم همه مردم با پرهیز از هر گونه سهل انگاری به گونه ای رفتار کنند که شاهد تجربه ایامی آرام و کم خطر در روزهای آغازین سال جدید باشیم.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته است: در هفته گذشته رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافت و این نگران کننده است، اگر ترددها افزایش یافته و کرونا چرخش پیدا کند، دستاوردهایی که به واسطه رعایت شیوه‌نامه‌ها و اجرای طرح شهید سلیمانی به دست آمد، از بین می‌رود.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون بیش از ۱۲۱ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. 

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

 

۲۸ اسفند و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

در آخرین پنجشنبه سال که ایرانیان به سنت کهن خود یادی از اهل قبور می کنند، ویروس کرونا بیکار ننشست و ۸۹ نفر دیگر را راهی دیار ابدی کرد تا نشان دهد هنوز از پای ننشسته است.

در آستانه تعطیلات نوروزی سخنگوی وزارت بهداشت روز پنجشنبه از شناسایی هفت هزار و ۵۳۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور خبر داد تا به این ترتیب شمار تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۶۱ هزار و ۵۸۱ نفر و مجموع بیماران به یک میلیون و ۷۷۸ هزار و ۶۴۵ نفر برسد.

آنطور که سیما سادات لاری اعلام کرد، در ۲۴ ساعت گذشته ۶۷۳ نفر از مبتلایان به این بیماری در بیمارستان ها و مراکز درمانی بستری شده اند و سه هزار و ۸۶۶ نفر از بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

قرار گرفتن اغلب شهرها در وضعیت زرد و آبی کرونا، برخی هموطنان را به انجام سفرهای نوروزی ترغیب کرده است؛ از این رو مسئولان استانی تصمیم گرفته اند با وضع مقررات و محدودیت ها، شیوع ویروس کرونا را تا حد امکان کنترل کنند.

در این رابطه ممنوعیت اقامت در مدارس، مهمانسراهای دولتی و برپایی چادر در بوستان‌ها، پارک‌ها و مراکز تفریحی در تمامی استان ها برقرار است و آنطور که استاندار گیلان از هموطنان خواسته، در صورت انجام سفرهای ضروری، حتما رعایت توصیه های بهداشتی، مورد توجه باشد.

در استان سیستان و بلوچستان نیز معاون استاندار گفته افرادی که تست کرونای آنها مثبت اعلام شده، از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی استان رصد و اجازه تردد بین شهرها در ایام نوروزی را نخواهد داشت.

به نظر می رسد که مسئولان ستادهای مقابله با کرونا امیدوارند که شهروندان با قبول مسئولیت اجتماعی خود در برای دیگر هموطنان و پرهیز از رفتارهایی که به شیوع بیشتر این بیماری کمک می کند، مانع از شیوع موج جدید ویروس کرونا در کشور شوند زیرا آنطور که از خبرها بر می آید، ابتلا به نوع جهش یافته این ویروس رو به افزایش است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در این رابطه گفته است: در آخرین بررسی‌ها از کل نمونه‌های بیماران در یک روز کاری، مشخص شد که به صورت میانگین در استان حدود ۳۰ درصد بیماران با علائم کرونا، مبتلا به ویروس جهش یافته هستند.

یا در خرم‌آباد، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان از شناسایی ۱۹۷ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته خبر داده است.

همچنین رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاره به روند افزایشی ابتلا به کووید ۱۹ در منطقه جنوب غرب خوزستان امروز گفت: تست کرونای ۱۶۷ نفر در شهرستان‌های آبادان ، خرمشهر و شادگان در ۲۴ ساعت گذشته مثبت شد.

در استان ایلام نیز معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ۱۷ بستری جدید ناشی از کرونا که نتیجه شلوغی و تجمعات اخیر در استان بوده در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری ها به ۵۵ نفر افزایش یافت.

در چنین شرایطی برخی شهرها نیز در آستانه تغییر رنگ کرونایی خود هستند؛ برای نمونه سخنگوی دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه گفت: وضعیت این شهرستان و زرندیه در شرایط شکننده قرار دارد و اگر سیر ابتلا به ویروس کرونا و موارد بستری و مرگ و میر تنها چند مورد افزایش یابد، ممکن است در فهرست مناطق نارنجی با اعمال ممنوعیت سفر گنجانده شوند.

یا در خمین دیگر شهرستان استان مرکزی، از امروز مبادی ورودی و خروجی شهر به دلیل قرار گرفتن آن در شرایط نارنجی کرونایی مسدود شد.

البته در کنار این خبرهای ناگوار، خبرهای امیدبخشی نیز از شرایط کرونایی استان ها به گوش می رسد؛ امروز رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد که با ادامه یافتن وضعیت پایدار شیوع کرونا، مجموع آمار بستری همزمان مبتلایان کرونا در استان اردبیل به ۱۲۷ نفر کاهش یافته که ۳۷۶ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در پنج ماه پیش است.

هرچند این را هم باید گفت که آمار مبتلایان کرونای انگلیسی در استان اردبیل با مثبت شدن آزمایش ۲ فرد مشکوک دیگر به ۹ نفر افزایش یافته است.

خبر خوش دیگر اینکه رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت: از پنج نفر مبتلا به کرونای انگلیسی در این استان، ۲ نفر بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شدند.

امروز آخرین پنجشنبه سال بود؛ روزی که ایرانیان بنا بر یک سنت همیشگی به زیارت اهل قبور و درگذشتگان می رفتند و یاد آنها را با قرائت فاتحه و توزیع نذورات گرامی می داشتند اما امسال هم کرونا همانند سال گذشته این رسم دیرینه را تحت شعاع قرار داد و در اغلب شهرها محدودیت هایی برای ورود مردم به آرامستان ها وضع شد تا محملی برای شیوع بیشتر این ویروس نباشد.

در تهران و به گفته فرمانده انتظامی تهران بزرگ، امروز ترافیک مسیرهای منتهی به بهشت زهرا (س) روان بود که نشان می دهد شهروندان در پنجشنبه آخر سال با عدم حضورشان در بهشت زهرا (س) توصیه های ستاد ملی کرونا و مسئولان را به خوبی رعایت کرده اند.

در رابطه با واکسیناسیون گروه های آسیب پذیر در برابر ویروس کرونا نیز امروز از کرمانشاه خبر رسید که تاکنون بیش از چهار هزار نفر در استان کرمانشاه واکسن کرونا تزریق کرده‌اند که این آمار در روزهای آینده افزایش پیدا خواهد کرد.

همچنین مدیر شبکه بهداشت و درمان سردشت اعلام کرد: با دریافت سومین محموله واکسن اسپوتنیک، مرحله نخست واکسیناسیون جانبازان شیمیایی این شهرستان آغاز شده است.

در مجموع باید گفت با آغاز تعطیلات نوروزی، تردد و جابجایی مردم در سطح کشور امری اجتناب ناپذیر است اما انتظار می رود با رعایت دستورات بهداشتی و احترام به محدودیت ها و ممنوعیت های وضع شده، هر شهروند به عاملی برای مرگ دیگر هموطن خود تبدیل نشود.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، شهرستان‌های آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، رامهرمز، شوش، شوشتر، کارون در استان خوزستان و شهر گچساران در استان کهگیلویه و بویر احمد در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

همچنین شهرهای خاتم در استان یزد، نهاوند در استان همدان، بندر خمیر در استان هرمزگان، خمین در استان مرکزی، درود و پلدختر در استان لرستان، دیوان دره در استان کردستان، زرین دشت و ارسنجان در استان فارس، مسجد سلیمان، شادگان، دشت آزادگان، خرمشهر، بهبهان، باوی، باغملک، ایذه، اندیمشک، امیدیه، در استان خوزستان، سامان در استان چهار محال و بختیاری، گناوه و کنگان و دیلم در استان بوشهر، دهلران در استان ایلام، گلپایگان در استان اصفهان، نقده و ماکو ، چایپاره و ارومیه در استان آذربایجان غربی، عجب شیر و سراب در استان آذربایجان شرقی در وضعیت نارنجی کرونایی هستند.

وزارت بهداشت، اعلام کرد: تجمع در اماکن سرپوشیده به خصوص رستوران هتل‌ها، تالارهای پذیرایی، مراسم عروسی و عزاداری، تراکم در بازارچه‌های نوروزی، وسایل نقیله عمومی بین شهری خصوصا اتوبوس و قطار می‌تواند عامل جدی انتقال بیماری باشد.

بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، خروج خودروهای بومی از شهرستانهای نارنجی و قرمز و ورود خودروهای غیر بومی به شهرستانهای نارنجی و قرمز ممنوع است.

 

۱۳ بیمار بدحال کرونایی در مراکز درمانی قم تحت درمان قرار دارند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در حال حاضر ۱۲۷ بیمار کرونایی در مراکز درمانی قم بستری هستند که وضعیت ۱۳ تَن از آنها وخیم است.

به گزارش عصر پنج شنبه روابط عمومی  دانشگاه علوم پزشکی قم محمد رضا قدیر با اشاره به آخرین وضعیت کرونایی این استان اظهار داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به بیست و هشتم اسفند ماه ۲۵ بیمار با علائم کرونا در مراکز درمانی و بیمارستانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی با اشاره به بستری شدن ۱۷ بیمار جدید کرونایی گفت: ۲۲ بیمار که طی روزهای گذشته بستری شده بودند نیز ترخیص شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: خوشبختانه طی مدت یاد شده هیچ مورد از بیماران کرونا مثبت قم فوت نشدند.

وضعیت کرونایی قم از بیست و پنجم اسفندماه از آبی به زرد تغییر رنگ داد.

 

مجموع جانباختگان ناشی از کرونا در کرمانشاه به مرز هزار و ۵۰۰ نفر رسید

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اعلام اینکه در شبانه‌روز گذشته یک نفر بر اثر کووید ۱۹ در شهرستان کرمانشاه فوت کرد، گفت: مجموع جانباختگان استان به هزار و ۴۹۷ نفر رسید.

«مهدی محمدی» روز پنجشنبه افزود: در شبانه‌روز گذشته ۴۸ بیمار جدید با علایم کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری و ۵۰ نفر هم پس از بهبودی ترخیص شدند.  

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: در شبانه روز گذشته ۱۲ مورد بیمار مثبت بستری و ۸۹ بیمار مثبت سرپایی در سطح استان شناسایی شدند.

وی اظهار داشت: هم اکنون ۱۴۶ بیمار مربوط به کرونا در مراکز درمانی استان کرمانشاه بستری هستند.

محمدی، رنگ‌بندی جدید شهرستان‌های استان را هم اعلام کرد و گفت: براین اساس هشت شهرستان زرد و ۶ شهرستان دیگر در وضعیت آبی قرار دارند.

وی افزود: شهرستان‌های زرد شامل کرمانشاه، پاوه، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، اسلام آبادغرب، سرپل ذهاب و صحنه است.

 رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: شهرستان‌های آبی نیز شامل ثلاث باباجانی، دالاهو، قصرشیرین، گیلانغرب، جوانرود و روانسر است.

براساس اعلام ستاد کرونا در وضعیت زرد یا خطر متوسط فقط سطح شغلی چهار تعطیل خواهد بود.

در وضعیت نارنجی یا پرخطر هم سطح شغلی سه و چهار تعطیل است و در وضعیت قرمز یا خیلی پرخطر نیز همه مشاغل به جز موارد ضروری سطح یک تعطیل خواهد بود.  

همچنین خروج خودروهای بومی از شهرستان‌های نارنجی و قرمز و ورود خودروهای غیربومی به شهرستان‌های نارنجی و قرمز ممنوع خواهد بود.  

 

۷۱ بیمار جدید کرونایی در استان مرکزی شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ۷۱ بیمار جدید آلوده به ویروس کرونا شبانه روز اخیر در استان مرکزی شناسایی شده است.

دکتر سید « محمد جمالیان» عصر پنجشنبه افزود: تاکنون ۳۸ هزار و ۳۸۶ نفر در استان مرکزی به بیماری کویید ۱۹ مبتلا شده‌اند.

وی بیان کرد: هشت نفر  از بیماران کرونایی جدید استان به دلیل وخامت حال در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند و اقدامات مراقبتی و خدمات تخصصی و درمانی دریافت می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد:  ۶۳ نفر از مبتلایان جدید کرونا در استان مرکزی نیز به صورت سرپایی درمان شده‌اند و باید تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و بهبود کامل در منازل قرنطینه باشند.

دکتر جمالیان اظهار داشت:  یک  نفر در شبانه روز اخیر براثر ابتلا به کرونا در این استان فوت کرده و شمار قربانیان کووید ۱۹ با احتساب این فوتی به  یک هزار و ۴۹۶ نفر رسیده است.

نخستین مورد مثبت ویروس کرونا در استان مرکزی، اول اسفندماه سال ۹۸، پس از قم به ثبت رسیده است.

 

دومین روز بدون فوتی کرونا در استان همدان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: آمار روزانه مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان طی هفته جاری برای دومین روز متوالی به صفر رسید به نحوی که در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی بر اثر کرونا گزارش و ثبت نشده است.

دکتر «محمد طاهری» روز پنج شنبه اظهار داشت: مجموع متوفیان کرونا در این استان از ابتدای اپیدمی این ویروس تاکنون به یک هزار و ۵۵۲ نفر رسید.

وی افزود: همچنین با شناسایی هفت بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان به ۱۰ هزار و ۶۲۹ نفر رسیده است.

دکتر طاهری اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان همدان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۲۰ مورد بود که از این تعداد ۳۳ نفر در بخش عادی بستری شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: همچنین در حال حاضر هفت بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۱۸بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۸۴، بهار ۶۲۸، تویسرکان ۶۷۴، رزن ۴۶۵، درگزین ۲۰۰، فامنین ۱۸۹ و کبودراهنگ ۶۸۳ نفر است.

وی افزود: همچنین یک هزار و ۹۳۲ نفر در ملایر، یک هزار و ۱۷۷ نفر در نهاوند و چهار هزار و ۱۵ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

براساس آخرین رنگ بندی اعلام شده، شهرستان نهاوند در وضعیت نارنجی و ۹ شهرستان دیگر استان همدان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 

۹۰ بیمار کرونا در استان فارس مراقبت‌های ویژه دریافت می‌کنند

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از بستری شدن ۹۰ بیمار مبتلا به کرونا در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان های استان فارس خبر داد و گفت: آسان گیری شرایط و رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی منجر به افزایش تعداد بیماران مبتلا به کرونا می‌شود.

سید روح الله حسینی روز پنجشنبه مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علائم کووید۱۹ که هم اکنون در بیمارستان های استان بستری هستند را ۵۶۶ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۹۰ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

وی اظهار کرد: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، ۶۷۳ هزار و ۲۹۰ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۱۸۱ هزار و ۱۴۹ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

 به گفته وی، از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۵۲ هزار و ۹۱ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد چهار هزارو ۳۹۹ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۱۸۵ هزار و ۵۴۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه با اعلام جان باختن دو هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تا کنون را سه هزار و ۳۲۱ نفر اعلام کرد.

حسینی همچنین از بهبودی ۱۷۵ هزار و ۵۷۴ نفر از ابتدا تاکنون خبر داد که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به تعطیلات نوروز ۱۴۰۰، توصیه کرد: برای پیشگیری از ابتلا به کروناویروس و قطع زنجیره انتقال این بیماری، استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، پرهیز از ترددهای غیرضرور و عدم حضور در دورهمی های خانوادگی الزامی است.

 

۱۷ بستری جدید کرونایی در ایلام ثبت شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ۱۷ بستری جدید ناشی از کرونا که نتیجه شلوغی و تجمعات اخیر در استان بوده در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری ها به ۵۵ نفر افزایش یافت.

دکتر جمیل صادقی فر روز پنجشنبه اظهار داشت: سه مورد از بستری ها مربوط به ایلام، سه مورد آبدانان، سه مورد دره شهر، سه مورد چرداول، یک مورد چوار و  چهار مورد مربوط به دهلران است.

وی با بیان اینکه شلوغی این روزها سبب بازگشت روزهای دلهره آور آبان خواهد شد، افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۵۳ ابتلای جدید کرونا در استان ثبت شد و مجموع مبتلایان تاکنون به ۲۶ هزار و ۷۴۷ نفر افزایش یافت.

صادقی فر با تاکید بر رعایت حداکثری پروتکل ها توسط مردم گفت: شهرستان دهلران همچنان در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان های استان در وضعیت زرد قرار دارند که سهل انگاری مردم شرایط را برای تغییر وضعیت استان به نارنجی یا قرمز فراهم می کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام یادآور شد: در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی از کرونا ثبت نشده و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تاکنون ۶۶۸ نفر است.

وی با بیان اینکه مجموع بهبود یافتگان کرونا در استان ۲۵ هزار و ۱۵۰ نفر است ، تاکید کرد: افراد دارای علائمی مانند سرفه خشک، بدن درد، سردرد و تب بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کنند در غیر این صورت دچار مشکل خواهند شد.

وی تصریح کرد: بی احتیاطی برای افراد دارای بیماری های زمینه ای بخصوص فشار خون و دیابت، مادران باردار ممنوع است.

 

سفر به مشهد افزایش یافت

رییس پلیس راه خراسان ‌رضوی گفت: با لغو طرح ممنوعیت ورود خودروهای دارای پلاک غیربومی به مشهد، از ۲۵ اسفندماه تاکنون میزان ورود خودروها به این کلانشهر نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۵ درصد و به استان ۴۲ درصد افزایش یافته‌ است.

سرهنگ حسین میش‌مست روز پنجشنبه افزود: همچنین طی این مدت رفت و آمد در خروجی‌های مشهد نیز ۲۷ درصد و در خروجی‌های استان ۳۵ درصد افزایش یافته ‌است.

وی ادامه داد: براساس ابلاغیه پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا و ستاد ملی مبارزه با کرونا، ورود خودروهای غیربومی به شهرهای دارای وضعیت قرمز و نارنجی از نظر شیوع کرونا ممنوع است و به شهرهای دارای وضعیت زرد و آبی بلامانع است.

رییس پلیس راه خراسان ‌رضوی گفت: مشهد نیز در وضعیت زرد قرار دارد لذا طرح منع تردد به این شهر طی دو روز گذشته لغو شده ‌است اما از هموطنان خواهش می‌کنیم به منظور قطع زنجیره انتقال کرونا، از سفرهای غیرضروری خودداری کنند.

وی افزود: در حال حاضر ترافیک در جاده مشهد - چناران پرحجم و نیمه‌سنگین است.

استان ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی با گستره‌ای معادل هفت درصد مساحت کشور ۲۰ هزار و ۵۷۵ کیلومتر جاده دارد که ۶ هزار و ۴۲۳ کیلومتر آن بین‌شهری و ۱۴ هزار و ۱۵۲ کیلومتر راه روستایی است.

طرح منع ورود خودروهای غیربومی به شهرهای دارای وضعیت قرمز، نارنجی و زرد از نظر شیوع کرونا همزمان با محدودیتهای سراسری، از اول آذر تا ۱۳ دی ماه امسال در مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی اجرا شد و با آبی شدن وضعیت مشهد از ١٣ دی ماه متوقف گردید اما اجرای این طرح دوباره از ۱۸ بهمن ماه امسال با زرد شدن وضعیت مشهد آغاز شد و تا ۲۵ اسفندماه ادامه یافت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.