در حال حاضر ۱۷ شهرستان قرمز و ۴۷ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت "از" و "به" شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۸۲۳ هزار و ۳۱۷ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۹۴ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶۲ هزار و۴۵ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز چهارشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در کشور با بیان اینکه از دیروز تا امروز ۴ فروردین ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۶۰۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۹۳۶ نفر از آنها بستری شدند، اظهار کرد: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۸۲۳ هزار و ۳۱۷ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۲ هزار و ۴۵ نفر رسید.

دکتر لاری با اشاره به اینکه خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۵۶۲ هزار و  ۷۰۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند، عنوان کرد: سه هزار و ۸۷۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: تاکنون ۱۲ میلیون و ۳۴۹ هزار و ۸۰۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وی گفت: در حال حاضر ۱۷ شهرستان قرمز و ۴۷ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت "از" و "به" شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است.

 لاری افزود:شهرستان‌های جلفا (آذربایجان شرقی)، بوکان و سردشت (آذربایجان غربی)، مبارکه (اصفهان)، آبدانان (ایلام)، قروه (کردستان)، اسلام آباد غرب (کرمانشاه) و بویراحمد (کهگیلویه و بویراحمد) اسامی شهرهای جدیدی است که در فهرست شهرهای نارنجی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اسامی شهرهای جدیدی که در فهرست شهرهای قرمز قرار گرفته اند نیز عبارتند از شهرستان‌های سراب (آذربایجان شرقی)، خوانسار (اصفهان)، دماوند (تهران)، ایذه و بهبهان (خوزستان)

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: رعایت محدودیت‌ها و عمل به توصیه‌های بهداشتی به معنی همراهی شما با مدافعان سلامت کشور است و مطمئنا تلاش‌های بی وقفه همکاران ما در مجموعه وزارت بهداشت، بدون همکاری شما عزیزان در عمل به توصیه‌های بهداشتی به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

لاری ادامه داد: از همه شما عزیزان درخواست می‌کنیم تا در ادامه این مسیر ما را یاری کنید و با توجه به وضعیت ناپایدار و شکننده بیماری در اغلب استان‌ها، ضمن عدم سفر به شهرستان‌های با وضعیت قرمز و نارنجی، از هرگونه سفر به سایر نقاط کشور هم خودداری کنید.

وی اظهار کرد: مطمئنا اگر همگی خطر این بیماری را جدی بگیریم نوروزمان می‌تواند به شادی و سلامت سپری شود.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز همه‌گیری جهانی (پاندمی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون حدود ۱۱۲ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون و ۴۵۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. در ایران نیز، تاکنون یک میلیون و ۶۲۳ هزار و ۱۵۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و تعداد جان باختگان کرونا نیز به ۵۹ هزار و ۹۸۰ نفر رسیده است.

به تازگی نیز جهش ویروس کرونا در انگلیس و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

چهارم فروردین و مهمترین اخبار کرونایی استان ها

مسئولان وزارت بهداشت معتقدند که رعایت شیوه نامه ها و پروتکل های بهداشتی توسط مردم ، آمار فوتی ها و بستری های ناشی از بیماری کووید ۱۹ را بطور چشم گیری کاهش می دهد اما اینکه در ایام نوروز تا چه میزان می توانیم مانع ایران گردی ویروس کرونا شویم به تصمیم و عمل من و تو بستگی دارد.

به گفته دکتر حریرچی معاون وزیر بهداشت و درمان؛ هر فرد آلوده به ویروس کرونا می تواند افزون بر ۴۰۰ نفر را بیمار کند و در واقع خطر سفر دو سویه هم برای مسافران و هم ساکنان آن سرزمین است چرا که به طور معمول مسافران در بازارها و مکان های عمومی پر ازدحام حضور می یابند.

فرماندار شهرستان اسکو نیز با ابراز نگرانی از افزایش شمار مبتلایان به کرونای انگلیسی در شهرها و روستاهای این شهرستان، گفت: تمامی افرادی که تماس نزدیک با مبتلایان داشتند، شناسایی شدند و از حدود ۲۹۰ نفر تست کرونا  گرفته شد که منتظر اعلام نتایج هستیم.

بابک رضی‌منش افزود: کلیه مبتلایان به کرونای انگلیسی در ایزوله کامل هستند و اطرافیان و افراد در تماس نزدیک با آنان در قرنطینه به سر می برند.

استاندار تهران نیز با هشدار نسبت به شیوع موج دیگری از ویروس کرونا اعلام کرد: با سهل انگاری سلامت هموطنان را به خطر نیندازیم.

انوشیروان محسنی بندپی گفت: هم اکنون ۶ شهر در سطح استان در وضعیت نارنجی قرار گرفته است و جالب است بدانید بیشتر مراجعان به بیمارستان ها در ۲ شهر دماوند و فیروزکوه، افراد غیربومی هستند.

فرماندار شهرستان زرین دشت استان فارس هم اعلام کرد که با توجه به وضعیت قرمز کرونا در این شهرستان اگر مردم همکاری نکنند باید شاهد جولان این بیماری در شهرستان باشیم.

ابراهیم خرم یکی از مشکلات پیش رو در این زمینه را برگزاری مراسم‌های عروسی به شکل سنتی و به ویژه در روستاها دانست و گفت: در این رابطه و بر اساس گزارش‌های دریافتی نسبت به تعطیلی چندین مراسم اقدام شده و برای برگزار کنندگان مراسم تشکیل پرونده و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

از استان ایلام نیز خبر رسیده است که افزایش شمار مبتلایان و بستری ها در استان وضعیت مقابله با این ویروس را در این استان نگران کننده کرده است.

دکتر محمد کریمیان رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام اظهار داشت: به دلیل افزایش سفرهای نوروزی و نزدیکی استان خوزستان به شهرستان‌های حوزه جنوبی این استان ۲ شهرستان دهلران و آبدانان بعد از ایلام دارای بالاترین بیمار بستری هستند.

وی ادامه داد: بیشتر بیماران شناسایی شده در این شهرستان ها ساکن خوزستان بوده و مبتلا به ویروس جهش یافته هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام یکی دیگر از نگرانی‌های موجود برای شیوع ویروس کرونا در استان را برپایی چادر از سوی مردم در طبیعت عنوان و تاکید کرد: این اقدام موجب شده شمار زیادی از افراد دور هم جمع شده و امکان ابتلا به کرونا را چند برابر کنند.

بر اساس گزارش های رسیده از خوزستان ، آمار مراجعه بیماران کرونایی به بیمارستان رازی اهواز همچنان بالا و روند ثابتی دارد .

دکتر ماندانا قنواتی رییس بیمارستان رازی اهواز اظهار داشت: آمار مراجعه کنندگان به بیمارستان رازی در پیک سوم که از دهه اول بهمن ماه سال گذشته شروع شد تا اواخر اسفندماه صعودی بود و از آن موقع تا الان روند مراجعه به این مرکز درمانی بالا و ثابت مانده است در حالی که در سایر شهرستان ها روند بیماری کاهش یافته است.

وی افزود: پیک‌ سوم بیماری نسبت به پیک اول و دوم خیلی متفاوت تر است؛ویروس انگلیسی علاوه بر اینکه مهاجم پذیرتر شده، قدرت سرایت بیشتری دارد و علائم آن متفات تر از پیک اول و دوم است لذا مردم باید هوشیارتر باشند و با کوچکترین علائم به مراکز بهداشتی و کلینیک های تنفسی مراجعه کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز در این خصوص گفت: در ۴۸ ساعت گذشته روند مراجعه بیماران کرونایی به بیمارستان‌های استان خوزستان افزایشی شده که نگران کننده است.

دکتر فرهاد ابول نژادیان اظهار داشت: روند کاهشی بیماری در خوزستان به ویژه در شهرهای اهواز و کارون از روز ۲۷ اسفندماه شروع شد و تا یکم فروردین ادامه داشت اما در ۲ روز گذشته مجددا بار مراجعه به مراکز درمانی این استان افزایش یافته است.

وی افزود: یکی از عوامل اصلی افزایش روند بیماری در خوزستان، شلوغی هفته آخر اسفندماه و تردد زیاد مردم در سطح شهر بوده است.

با قرمز شدن ۲ شهرستان بهبهان و ایذه تعداد شهرهای قرمز کرونایی استان خوزستان به ۹ شهرستان افزایش یافت.

۹ شهرستان در استان خوزستان نیز نارنجی هستند.

جانشین استاندار فارس نیز در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا گفت: با شتاب گرفتن شیوع کرونا در این استان آمار مثبت شدن تست‌ها و افزایش شمار مبتلایان و بستری در بیمارستان‌ها افزایش گرفته است.

عبدالرضا قاسم پور با هشدار نسبت به افزایش شمار مبتلایان به کرونا افزود: با توجه به قرار داشتن در ایام نوروز و گسترش ویروس جهش یافته کرونا در کشور، از هموطنان تقاضا داریم که با رعایت دستورالعمل‎های بهداشتی، مراقب سلامت خود و سایر شهروندان باشند.

 

۸۸ مورد جدید ابتلا به بیماری کووید۱۹ در استان مرکزی شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ۸۸ مورد جدید ابتلا به بیماری کووید۱۹ بر اساس نتایج قطعی آزمایشگاهی در ۲۴ ساعت گذشته در استان مرکزی شناسایی شد.

دکتر سید «محمد جمالیان» عصر چهارشنبه افزود: تعداد موارد مبتلا به بیماری کووید۱۹ در استان مرکزی از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون به ۳۸ هزار و ۷۸۱ نفر رسیده است.

وی بیان کرد: از تعداد ۸۸ مورد جدید شناسایی شده در ۲۴ ساعت گذشته در این استان، ۱۸ نفر از بیماران در بیمارستان‌های استان مرکزی بستری شده‌اند که تحت مراقبت قرار دارند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: ۷۰ نفر از بیماران جدید نیز به صورت سرپایی خدمات درمانی را فرا گرفته و تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی باید در منازل خود قرنطینه باشند.

دکتر جمالیان عنوان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته مورد فوتی در اثر ابتلا به بیماری کووید۱۹ در استان مرکزی گزارش نشده و همچنان تعداد جان‌باختگان ناشی از این بیماری در استان یک‌هزار و ۴۹۸ نفر است ...

وی توصیه کرد: با توجه به افزایش شیوع کرونا و اضافه شدن شهرهای قرمز و نارنجی در کشور و  نیز سفرهای نوروزی، نیاز است مردم خطر بیماری کووید۱۹ را مانند قبل جدی بگیرند و از دورهمی‌ها و حضور در تجمعات بپرهیزند و پروتکل‌های بهداشتی را به صورت کامل رعایت کنند.

نخستین مورد بیماری کووید۱۹ در استان مرکزی، اول اسفندماه سال ۹۸ در اراک به ثبت رسید.

بر اساس اعلام سیما سادات‌لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، یک میلیون و ۸۲۳ هزار و ۳۱۷ نفر در کشور تا  چهارم فروردین ۱۴۰۰ به طور قطعی به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده و تعداد جان باختگان این بیماری نیز به ۶۲ هزار و ۴۵ نفر رسیده است.

 

نخستین مبتلا به کرونای انگلیسی در نیشابور شناسایی شد

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی نیشابور اعلام کرد: نخستین مورد ابتلا به ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی در این شهرستان خراسان رضوی شناسایی شد.

دکتر قاسم مشار موحد چهارشنبه اظهار داشت: فرد مبتلا به کرونای انگلیسی یک مرد ۷۰ ساله است که هم‌اکنون در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان ۲۲ بهمن نیشابور بستری است که وضعیت عمومی نرمالی دارد.

وی خاطرنشان کرد: پس از اینکه جواب آزمایش این بیمار اعلام شد بلافاصله اقدامات پیشگیری برای مراقبت و گرفتن آزمایش از افرادی که با وی در ارتباط بوده اند آغاز شد و تمهیدات پیشگیرانه برای پیشگیری از شیوع این ویروس در نیشابور در حال اجراست.

وی افزود: در حال حاضر ۳۳ بیمار مبتلا به کرونا در نیشابور بستری هستند که از این تعداد ۱۱ نفر که عمدتا افراد مسن هستند، در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

دکتر مشار موحد گفت: شهروندان باید توجه داشته باشند که علائم کرونای انگلیسی معمولا شدیدتر بوده و زودتر شروع می‌شود و مراحل پیشرفت بیماری نیز سریع‌تر است.

وی اظهار داشت: تاکنون آزمایش هیچ‌کدام از بیماران با سن کم از لحاظ ابتلا به کرونای انگلیسی در نیشابور مثبت نبوده است ولی تاکنون نوزاد مبتلا به کرونای غیرانگلیسی هم داشته‌ایم.

وی تاکید کرد: مهم‌ترین عامل انتشار ویروس کرونا دورهمی و میهمانی‌ها است و شهروندان باید فاصله اجتماعی و زدن ماسک را به طور جدی رعایت کنند وگرنه دوباره به روزهای سیاه کرونا بازخواهیم گشت.

مرکز شهرستان ۴۰۰ هزار نفری نیشابور در ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

 

ابتلای ۵۹ نفر در ساوه و زرندیه به کرونا

سخنگوی دانشکده علوم پزشکی گفت: در شبانه روز اخیر ۵۹ نفر از اهالی شهرستان های ساوه و زرندیه به کرونا مبتلا شدند.

دکتر محمود کریمی روز چهارشنبه اظهار داشت:شمار مبتلایان شبانه روز اخیر نسبت به ۲۴ ساعت قبل از آن ۲۲ نفر افزایش یافته که نشان از سیر صعودی شیوع این ویروس دارد.

به گفته او، ابتلای ۲۴ نفر از مبتلایان جدید با انجام تست پی سی آر و ۳۵ نفر هم با تست سریع محرز شد.

وی گفت: از این تعداد، ۹ نفر در ساوه و زرندیه با تشخیص مراجع درمانی در بیمارستان بستری شدند.

سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه افزود: به طور کلی از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون ۱۴ هزار و ۵۰ نفر در این شهرستان ها به کرونا مبتلا شدند و در همین مدت نیز ۳۳۲ نفر جان خود را از دست دادند.

دکتر کریمی ابراز داشت: در حال حاضر ۳۵ نفر در بیمارستان های ساوه و زرندیه بستری هستند.

 

دو بیمار کرونایی دیگر در قم فوت کردند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم از فوت دو بیمار کرونایی دیگر خبر داد.

محمد رضا قدیر در گفت و گویی با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان اظهار داشت: در شبانه روز منتهی به چهارم فروردین ماه ۴۰ تَن با علائم قطعی کرونا توسط اورژانس مراکز بیمارستانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

قدیر گفت: در حال حاضر ۱۵۴ بیمار کرونایی در مراکز درمانی قم بستری هستند که وضعیت ۱۱ تَن از آنها وخیم است. 

قدیر بستری شدن ۳۵ تَن از این تعداد را مورد توجه قرار داد و گفت: ۲۷ بیمار که طی روزهای گذشته بستری شده بودند نیز ترخیص شدند.

رئیس علوم پزشکی قم همچنین بیان کرد: ۲ تَن از بیمارانی که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت شده بود نیز جان خود را از دست دادند.

به دنبال افزایش تعداد بستری شدگان کرونایی در قم، این استان که از روز بیستم دی ماه ۹۹ به منطقه آبی کرونایی کشور ورود پیدا کرده بود از بیست و پنجم اسفند وارد منطقه زرد شد.

کارشناسان نسبت به وخیم تر شدن وضعیت در صورت بی توجهی مردم به توصیه های ستاد کرونا و برگزاری دورهمی ها و مهمانی ها و نیز انجام سفر هشدار می دهند. 

 

۸۸ مورد جدید ابتلا به بیماری کووید۱۹ در استان مرکزی شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ۸۸ مورد جدید ابتلا به بیماری کووید۱۹ بر اساس نتایج قطعی آزمایشگاهی در ۲۴ ساعت گذشته در استان مرکزی شناسایی شد.

دکتر سید «محمد جمالیان» عصر چهارشنبه افزود: تعداد موارد مبتلا به بیماری کووید۱۹ در استان مرکزی از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون به ۳۸ هزار و ۷۸۱ نفر رسیده است.

وی بیان کرد: از تعداد ۸۸ مورد جدید شناسایی شده در ۲۴ ساعت گذشته در این استان، ۱۸ نفر از بیماران در بیمارستان‌های استان مرکزی بستری شده‌اند که تحت مراقبت قرار دارند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: ۷۰ نفر از بیماران جدید نیز به صورت سرپایی خدمات درمانی را فرا گرفته و تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی باید در منازل خود قرنطینه باشند.

دکتر جمالیان عنوان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته مورد فوتی در اثر ابتلا به بیماری کووید۱۹ در استان مرکزی گزارش نشده و همچنان تعداد جان‌باختگان ناشی از این بیماری در استان یک‌هزار و ۴۹۸ نفر است ...

وی توصیه کرد: با توجه به افزایش شیوع کرونا و اضافه شدن شهرهای قرمز و نارنجی در کشور و  نیز سفرهای نوروزی، نیاز است مردم خطر بیماری کووید۱۹ را مانند قبل جدی بگیرند و از دورهمی‌ها و حضور در تجمعات بپرهیزند و پروتکل‌های بهداشتی را به صورت کامل رعایت کنند.

نخستین مورد بیماری کووید۱۹ در استان مرکزی، اول اسفندماه سال ۹۸ در اراک به ثبت رسید.

بر اساس اعلام سیما سادات‌لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، یک میلیون و ۸۲۳ هزار و ۳۱۷ نفر در کشور تا  چهارم فروردین ۱۴۰۰ به طور قطعی به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده و تعداد جان باختگان این بیماری نیز به ۶۲ هزار و ۴۵ نفر رسیده است.

 

بستری بیماران کرونایی در خراسان جنوبی ۳۸ درصد افزایش یافت

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در خراسان جنوبی گفت: بیماران بستری مثبت کرونا در بیمارستان‌های استان ۳۸ درصد و در بخش مراقبت‌های ویژه نیز ۲۸ درصد امروز (‌چهارشنبه) نسبت به روز قبل افزایش یافت.

غلامرضا شریف زاده روز چهارشنبه افزود: موارد بستری بیماران حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان نیز سوم فروردین نسبت به روز قبل (دوم فروردین) ۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: خراسان جنوبی در زمینه بروز موارد بستری روزانه به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در کشور، رتبه پنجم را بعد از استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویر احمر، سمنان و چهار محال بختیاری به خود اختصاص داده است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در خراسان جنوبی اظهار داشت: میزان بروز تجمعی در استان هزار و ۹۴۳ نفر در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است که شاخص کشوری ۲ هزار و ۱۳۶ است.

وی تصریح کرد: میزان مرگ و میر در استان نیز ۴.۷ درصد و شاخص کشوری ۳.۴ درصد است لذا میزان مرگ و میر در خراسان جنوبی نسبت به شاخص کشوری ۱.۳ درصد بالاتر است.

شریف زاده عنوان کرد: میزان مرگ و میر اختصاصی علیتی در استان ۹۲.۳ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است که نسبت به شاخص کشوری ( ۷۳ نفر) ۱۹ واحد بیشتر است.

وی با اشاره به رتبه‌بندی شهرستان‌های استان از لحاظ میزان بروز تجمعی کرونا گفت: از ابتدای شیوع اپیدمی کرونا تا امروز شهرستان طبس با میزان بروز تجمعی ۲ هزار و ۵۲۹ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت رتبه نخست را دارد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین شهرستان سرایان با میزان بروز تجمعی ۲ هزار و ۴۰۹ در رتبه دوم، قاینات با ۲ هزار و ۳۰۳ رتبه سوم، فردوس با ۲ هزار و ۲۶۹ رتبه چهارم، بشرویه با ۲ هزار و ۱۶۳ رتبه پنجم، بیرجند با هزار و ۸۹۷ رتبه ششم را به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: شهرستان زیرکوه با میزان بروز تجمعی هزار و ۸۷۱  رتبه هفتم، سربیشه با هزار و ۳۲۰ رتبه هشتم، خوسف با هزار و ۳۲۱ رتبه نهم، درمیان با هزار و ۲۹۳ رتبه دهم و شهرستان نهبندان با میزان بروز تجمعی هزار و ۲۳۸ در رتبه یازدهم قرار دارد.

شریف زاده تاکید کرد: پنج شهرستان خراسان جنوبی میزان بروز تجمعی آنها از شاخص کشوری بالاتر است.

وی در ارتباط با آخرین وضعیت رنگ بندی شهرستان‌های استان گفت: شهرستان‌های بیرجند، قاین، زیرکوه، فردوس، نهبندان، درمیان، بشرویه، سرایان و طبس در وضعیت زرد (متوسط خطر) و شهرستان‌های خوسف و سربیشه در وضعیت آبی (کم خطر) قرار دارند.

 

تعداد بستری های کووید ۱۹ در کرمانشاه به ۱۸۸ نفر افزایش یافت

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: هم اکنون ۱۸۸ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند که نسبت به روز گذشته ۱۸ نفر افزایش یافته است.

مهدی محمدی افزود: در شبانه‌روز گذشته ۲۷ بیمار بستری و ۱۵۹ نفر سرپایی مبتلا به کووید ۱۹ در سطح استان کرمانشاه شناسایی شدند.  

وی اضافه کرد: تعداد بیماران شناسایی شده ۲۴ ساعت اخیر نیز نسبت به روز قبل ۱۰۵ نفر افزایش یافته است.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: در ۲۴ساعت گذشته ۶۳ مورد بیمار با علایم کووید ۱۹بستری و ۴۲ نفر هم پس از بهبودی از مراکز درمانی استان کرمانشاه ترخیص شدند.

وی اظهار داشت: خوشبختانه در شبانه روز گذشته موردی از فوت در اثر ابتلا قطعی به کرونا در استان ثبت نشده و تعداد جانباختگان همان هزار و ۵۰۴ نفر روز گذشته است.

اسلام آبادغرب از نظر شیوع کرونا نارنجی شد

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: باتوجه به رنگ‌بندی جدید شهرستان‌های کشور براساس شیوع کرونا، شهرستان اسلام‌آبادغرب در وضعیت نارنجی قرار گرفت.

محمدی افزود: شهرستان‌های زرد استان نیز شامل کرمانشاه، پاوه، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، سرپل ذهاب، صحنه و گیلانغرب است.

وی گفت: براساس رنگ بندی جدید شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو، قصرشیرین، جوانرود و روانسر آبی است.  

براساس اعلام ستاد کرونا در وضعیت زرد یا خطر متوسط فقط سطح شغلی چهار تعطیل خواهد بود.

در وضعیت نارنجی یا پرخطر هم سطح شغلی سه و چهار تعطیل است و در وضعیت قرمز یا خیلی پرخطر نیز همه مشاغل به جز موارد ضروری سطح یک تعطیل خواهد بود.  

همچنین خروج خودروهای بومی از شهرستان‌های نارنجی و قرمز و ورود خودروهای غیربومی به شهرستان‌های نارنجی و قرمز ممنوع خواهد بود.

 

افزایش مبتلایان کرونایی در کهگیلویه و بویراحمد نگران کننده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت:افزایش شمار بیماران بستری در بیمارستانهای کهگیلویه و بویراحمد نگران کننده و صعودی است.

پرویز یزدان‌پناه روز چهار شنبه اظهار داشت : هم اکنون ۲۰۲بیمار مشکوک و قطعی کرونایی در بیمارستانهای کهگیلویه و بویراحمد هستند که نسبت به ماه قبل افزایش ۲ برابری داشته است.

وی افزود:از این تعداد ۷۳نفر کرونای قطعی و ۱۵نفر در بخش آی سی یو بستری هستند.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بیان کرد: از ابتدای شیوع بیماری کرونا تا کنون ۴۶۲ بیمار کرونایی در کهگیلویه و بویراحمد جان خود را از دست داده اند.

یزدان پناه عنوان کرد: تاکنون ۲۶هزار و ۵۰۰نفر از مبتلایان به کروناویروس در کهگیلویه و بویراحمد بهبود یافته اند.

یزدان پناه افزود: وضعیت کرونایی در شهرستان گچساران قرمز،بویراحمد نارنجی و مابقی شهرستان‌های کهگیلویه و بویراحمد زرد است.

وی از مردم خواست دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند و از ۲ماسک استفاده کنند.

یزدان پناه ابراز داشت: در شرایط کنونی در بدترین وضعیت قرار داریم و اگر دستورالعمل‌های بهداشتی کاملا رعایت نشود در ٢تاچهار هفته آینده شاهد مرگ و میر تعداد زیادی از بیماران کرونایی در کهگیلویه و بویراحمد خواهیم بود.

 

شهرستان بویراحمد نارنجی شد

فرماندارشهرستان بویراحمد گفت: این شهرستان از وضعیت زرد به نارنجی کرونایی تبدیل شد.

مجید احمدی روز چهار شنبه اظهار داشت:ورود پلاک‌های غیر بومی به شهر یاسوج تا اطلاع بعدی ممنوع است.

وی افزود: هم اینک به دلیل رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی، تجمع در عروسی ها، عزا و دورهمی ها، شیوع این بیماری افزایش یافته و مبتلایان آن بیشتر شده است.

هم اکنون شهرستان گچساران در وضع قرمز،شهرستان بویراحمد نارنجی و دیگر شهرشتان های کهگیلویه و بویراحمد در وضعیت  زرد قرار دارند و چنانچه این روند ادامه داشته باشد شرایط شکننده و سخت تر خواهدشد.

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا روز چهارشنبه آخرین رنگ بندی شهرهای کشور را اعلام کرد. 

وی گفت:شهرستان‌های سراب (آذربایجان شرقی)، خوانسار (اصفهان)، دماوند (تهران)، ایذه و بهبهان (خوزستان) در وضعیت «قرمز» قرار گرفتند.

شهرستان‌های جلفا (آذربایجان شرقی)، بوکان و سردشت (آذربایجان غربی)، مبارکه (اصفهان)، آبدانان (ایلام)، قروه (کردستان)، اسلام آباد غرب (کرمانشاه) و بویراحمد (کهگیلویه و بویراحمد) در وضعیت «نارنجی» قرار دارند.

 

روز بدون فوت کرونا در استان همدان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: آمار روزانه مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان در چهارمین روز از نوروز ۱۴۰۰ به صفر رسید به نحوی که ۲۴ ساعت گذشته تاکنون هیچ مورد فوتی بر اثر کرونا گزارش و ثبت نشده است.

دکتر «محمد طاهری» روز چهارشنبه اظهار داشت: در حال حاضر مجموع متوفیان کرونا در این استان از ابتدای اپیدمی این ویروس تاکنون به یک هزار و ۵۵۶ نفر رسیده است.

وی اضافه کرد: همچنین با شناسایی ۱۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان به ۱۰ هزار و ۶۸۴ نفر رسیده است.

طاهری اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان همدان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۸۱ مورد بود که از این تعداد ۹ نفر در بخش عادی بستری شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: همچنین در حال حاضر ۳۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی. سی. یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۲۲ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۸۷، بهار ۶۳۱، تویسرکان ۶۷۵، رزن ۴۶۷، درگزین ۲۰۲، فامنین ۱۹۱ و کبودراهنگ ۶۸۴ نفر است.

وی افزود: همچنین یک هزار و ۹۳۸ نفر در ملایر، یک هزار و ۱۸۳ نفر در نهاوند و چهار هزار و ۴۴نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

به گفته مهرداد نادری فر سخنگوی ستاد کرونا براساس آخرین رنگ بندی اعلام شده، ۱۰ شهرستان استان همدان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 

۴۷ بیمار کووید ۱۹ در البرز بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که ۴۷ بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های این استان بستری شدند.

دکتر محمد فتحی روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: اکنون ۳۰۹ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

وی بیان داشت: با مرگ هفت بیمار کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته شمار جانباختگان این بیماری در البرز به ۲ هزارو ۸۳۵ نفر رسید.

فتحی گفت: ۳۳ هزارو۳۰۹ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های استان بستری شده اند که ۳۰ هزارو ۱۱۸ نفر آنان بهبود یافته اند.

پرهیز از سفرهای غیر ضروری ، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک مهمترین توصیه دانشگاه علوم پزشکی البرز به مردم برای قطع زنجیره کرونا است.

۶ شهرستان از مجموع هفت شهرستان تابعه البرز زرد و یک شهرستان آبی کرونایی است.

 

۲۰ بیمار کرونایی در جنوب غرب خوزستان بهبود یافتند

رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: ۲۰ بیمار مبتلا به کرونا در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان پس از بهبودی از بیمارستان طالقانی آبادان مرخص شدند.

شکراله سلمان زاده روز چهارشنبه بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته از تعداد ۳۰۳ آزمایش پی سی آر در جنوب غرب خوزستان ۱۸۵ مورد مثبت تشخیص داده شد.

وی افزود: در این مدت بر اساس معیارهای آزمایشگاهی ابتلای ۵۰ نفر در آبادان، ۶۵ نفر در خرمشهر و ۳۰ نفر در شادگان به بیماری کووید۱۹ تایید شد.

سلمان‌زاده تعداد بیماران بستری کرونایی در جنوب غرب خوزستان را ۲۶۴ نفر بیان کرد و گفت: از تعداد بیماران جدید شناسایی شده ۱۵۲ بیمار به صورت سرپایی خدمات درمانی دریافت کردند.

وی افزود: در۲۴ ساعت گذشته کرونا جان پنج بیمار در آبادان و یک بیمار را در شادگان گرفت.

رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان ادامه داد:در این مدت ۵۶ بیمار به دلیل مشکل حاد تنفسی در بیمارستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان بستری شدند.

۹ شهرستان در استان خوزستان از جمله آبادان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند. شهرستان‌های خرمشهر و شادگان نیز به تازگی از وضعیت قرمز کرونایی خارج و در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.

دانشکده علوم پزشکی آبادان به ساکنان شهرستان‌های خرمشهر ، شادگان و آبادان در منطقه جنوب غرب خوزستان خدمات بهداشتی و درمانی ارایه می‌دهد.

 

بیش از ۶ هزار بیمار کرونا در یک روز نقض قرنطینه کرده و سفر رفته‌اند

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: بر اساس ردیابی بیماران مبتلا به ویروس کرونا فقط در روز سوم فروردین ۱۴۰۰، تعداد ۶ هزار و ۲۴۴ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا، شرایط قرنطینه در منزل را نقض کرده و از ۲۰ کیلومتر تا ۱۰۰۰ کیلومتر سفر رفته‌اند.

علی رضا رییسی روز چهارشنبه درباره نقض قرنطینه توسط بیماران مبتلا به ویروس کرونا افزود: برخی افراد نه تنها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، بلکه با وجود تست مثبت کرونا و اطلاع از بیماری خود، قرنطینه را ترک می‌کنند و این بسیار خطرناک است.

وی ادامه داد: تعداد زیادی از افراد تست مثبت کرونا دارند و فقط در یک روز بیش از هزار کیلومتر جابه‌جا شده‌اند. این به معنی نقض حقوق دیگران است. وقتی کسی می‌داند که به ویروس کرونا مبتلاست و به او توصیه شده در خانه در قرنطینه بماند و سفر رفته، بیماری را با خود به شهرهای دیگر منتقل می‌کند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: سفر بیشتر به شهرهای آبی و زرد انجام شده و جابه‌جایی این افراد مبتلا به شهرهای آبی و زرد می‌تواند منجر به تغییر وضعیت شهرها به نارنجی و قرمز شود.

جزییات سفرهای افراد مبتلا به کرونا

رییسی اظهار کرد: از میان افراد مبتلا به ویروس کرونا، فقط در روز سوم فروردین ۱۴۰۰، تعداد ۷ نفر بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر، ۳۲ نفر بیش از ۵۰۰ کیلومتر، ۶۰۵ نفر بیش از ۱۰۰ کیلومتر، ۵۷۹ نفر بیش از ۵۰ کیلومتر، هزار و ۳۴۴ نفر بیش از ۲۰ کیلومتر و ۳ هزار و ۶۷۷ نفر تا ۲۰ کیلومتر سفر رفته و قرنطینه را نقض کرده‌اند.

وی ادامه داد: میزان مسافرت‌ها با وجود توصیه‌هایی که انجام شده، با حجم زیادی صورت گرفته است. همچنان توصیه وزارت بهداشت این است که با شیوع ویروس جهش یافته کرونا انگلیسی که در حال حاضر در ۳۱ استان وجود دارد، سفر انجام نشود.

احتمال خیز جدید کرونا در اواخر فروردین

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: جابه‌جایی‌ها و سفرها می‌توانند باعث انتقال ویروس کرونا به مناطق دیگر شود. در کمتر از یک هفته گذشته تعداد زیادی از شهرها تغییر وضعیت داده و از نارنجی به قرمز یا از زرد به نارنجی تبدیل شدند.

وی ادامه داد: اگر سفرها همچنان انجام شده و به توصیه‌های بهداشتی توجهی نشود، خطر خیز جدید بیماری کرونا در اواخر فروردین ۱۴۰۰ وجود دارد.

جریمه و مجازت برای بیمارانی که نقض قرنطینه کرده‌اند

رییسی اظهار کرد: نقض قرنطینه جرم بسیار سنگینی است. این افراد نیز به مراجع قضایی معرفی شده و جریمه‌ها و مجازات‌هایی که در ستاد ملی مقابله با کرونا در نظر گرفته شده برای آنها اعمال خواهد شد.

وی بیان کرد: خواهش ما این است که مردم سفر نروند. همچنین کسانی که می‌دانند به ویروس کرونا مبتلا هستند، به هیچ عنوان نباید منزل و قرنطینه را ترک کرده و در جاده‌ها حرکت و ویروس کرونا را به مناطق دیگر منتقل کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.