در حال حاضر ۱۷ شهرستان قرمز و ۴۷ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت "از" و "به" شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است.

به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۸۳۰ هزار و ۸۲۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۹۷ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶۲ هزار و ۱۴۲ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز پنجشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در کشور افزود: از روز گذشته- چهارشنبه- تا امروز بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، هفت هزار و ۵۰۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی که ۷۹۲ نفر از آنها بستری شدند.

وی ادامه داد: مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۸۳۰ هزار و ۸۲۳ نفر رسید که متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۲ هزار و ۱۴۲ نفر رسید.

لاری با اشاره به اینکه خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۵۶۹ هزار و  ۶۹۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند، گفت: سه هزار و ۸۸۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: انجام مراقبت های تغذیه ای به منظور افزایش مقاومت بدن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

لاری  به مردم توصیه کرد به جای شیرینی و شکلات، میوه و سبزی مصرف کنند چون این اقلام حاوی ویتامین های ای، بی، سی، املاح معدنی، آهن، پتاسیم و منیزیم هستند و می توانند با تقویت سیستم ایمنی بدن را در مقابل ابتلا به ویروس کرونا مقاوم کند.

 

14000104134156224224701410

 

در حال حاضر ۱۷ شهرستان قرمز و ۴۷ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت "از" و "به" شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است. 

 

14000105141432178224744910

 

 

آغاز موج چهارم شیوع کرونا

با وجود همه هشدارها و پیام های بهداشتی ستاد مقابله با کرونا، بی‌توجهی به‌عواقب گسترش کرونا بدنبال سفرهای نوروزی ، دیدو بازدید ها و دورهمی خانوادگی سبب شده تا برخی افراد کمتر از قبل به رعایت نکات‌بهداشتی توجه کنند و زنگ خطر این ویروس بار دیگر به‌صدا درآید.

فروکش کردن تب کرونا ، بازار مهمانی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی و دید و بازدید عید را گرم کرد، هر روز از عید که گذشت شمار بیماران جدید افزایش یافت. سفر برای تجدید روحیه و دید و بازدید اقوام خاصه در نوروز بسیار خاطره انگیز و شادی بخش است اما در شرایط شیوع ویروس منحوس تاجدار که همچنان در کمین جان انسان ها نشسته، سیاحت جز خطرپذیری و نادیده گرفتن جوانب احتیاط و شرط عقل چیزی نیست.

تصاویر متغیر رنگ‌های هشدار در سطح کشور هر بار در ایام تعطیلات چه تعطیلات نوروزی چه عیدهای مختلف و گاه حتی آخر هفته‌ها رو به تیرگی می‌رود، گویی برای برخی از افراد جامعه این رنگین کمان آبی، زرد، نارنجی و یا قرمز هیچ تفاوتی ندارد و یا آنقدر از ماندن در خانه خسته شده‌اند که خطر ابتلا و گسترش ویروس کرونا را به جان می‌خرند تا جان و دل خسته را چند روزی صفایی بخشند و هوایی تازه کنند.

به گفته پیرحسین کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور با افزایش سفرها موج چهارم شیوع کرونا آغاز شده این در حالی است که ۸۹۱ هزار و ۶۳۱ مورد تست پی سی آر و سریع توسط اورژانس انجام شده است.

وی در نشست خبری تشریح آخرین عملکرد سازمان اورژانس کشور از ۲۵ اسفندماه ۹۹ تا ۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ افزود: فقط در روز چهارم فروردین مجموع مأموریت‌های اورژانس ۱۰ هزار مأموریت بوده و در رابطه تماس با کدهای ۷۲۴ و ۲۴۷ تعداد ۹۵ مورد در کل کشور بوده که ۲۹ هزار و ۱۴۴ نفر بستری و هزار و ۷۴۱ مورد در بخش های ویژه تحت مراقبت قرار گرفتند.

وی اعلام کرد: فقط در روز چهارم فروردین تعداد ۱۴۶ هزار و ۹۹۵ هزار تست پی سی آر و رپید انجام شده و رکورد انجام تست‌ها در این روز ثبت شد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت و درمان در شبانه روز گذشته با فوت ۹۷ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶۲ هزار و ۱۴۲ نفر رسیده است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز پنجشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در کشور افزود: از روز گذشته- چهارشنبه- تا امروز بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، هفت هزار و ۵۰۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی که ۷۹۲ نفر از آنها بستری شدند.

 سیما سادات لاری ادامه داد: مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۸۳۰ هزار و ۸۲۳ نفر رسید که متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۲ هزار و ۱۴۲ نفر رسید.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۵۶۹ هزار و  ۶۹۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند، گفت: سه هزار و ۸۸۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند.

 

وضعیت کرونا در استان ها

در حالی که مبتلایان به کرونا در آذربایجان غربی روز ۱۸ دی سال گذشته ۱۰۰ هزار نفر را پشت سر گذاشته بود، در ۷۵ روز گذشته ۲۰ هزار نفر دیگر به بیماری کووید ۱۹ در استان مبتلا شدند تا این رقم از ۱۲۰ هزار نفر نیز فراتر برود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی آذربایجان‌غربی در این خصوص گفت: تعداد مبتلایان به کرونا در استان با افزایش ۳۱۲ نفری طی ۲۴ ساعت گذشته، به ۱۲۰ هزار و ۲۰۴ نفر رسید.

دکتر جواد آقازاده افزود: از این تعداد، سه هزار و ۷۳۸ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در آذربایجان غربی جان خود را از دست داده اند که ۹ نفر از این تعداد، مربوط به ۲۴ ساعت گذشته است.

وی اضافه کرد: از این ۹ نفر، پنج نفر مربوط به شهر ارومیه و چهار نفر دیگر از شهرستان های میاندوآب، بوکان، مهاباد و اشنویه بودند.

از استان اردبیل خبر رسیده که روند افزایشی مبتلایان بویژه بستری‌های کرونا در استان اردبیل همچنان تداوم داشته و در شبانه روز گذشته ۳۱ نفر در مراکز درمانی این استان تحت مراقبت قرار گرفتند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده‌، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل گفت: با بستری شدن ۳۱ بیمار کووید. ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته تعداد بستری‌ها در مراکز درمانی استان به ۱۷۵ نفر رسید که ۴۹ نفر آنها در بخش‌های ویژه تحت مراقبت هستند.

وی بیان کرد: با فوت  یک بیمار دیگر، مجموع  فوتی‌های کرونا در استان اردبیل به یک هزار و ۴۳۹ نفر رسید.

همچنین  بر اساس آخرین نتایج مشخص شده توسط آزمایشگاه تشخیص کرونا، تست کرونای انگلیسی پنج نفر دیگر در استان اردبیل مثبت شده و تعداد کل مبتلایان به ۱۷ نفر رسید.

به گفته وی، هم‌اکنون  استان اردبیل در زمینه شیوع کرونا در وضعیت آبی قرار دارد ولی چهار شهرستان اردبیل، خلخال، مشگین‌شهر و پارس‌آباد در وضعیت زرد قرار دارند.

 حبیب‌زاده بیان کرد: هشت شهرستان بیله‌سوار، سرعین، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت و گرمی نیز در وضعیت آبی (وضعیتی بین سفید و زرد) قرار دارند.

 با افزایش آمار ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در شهر کلور مرکز بخش شاهرود این شهرستان وضعیت کرونا در این شهر قرمز اعلام و محدودیت‌های مربوطه در این منطقه اعمال خواهد شد.

فرماندار خلخال گفت: با افزایش آمار ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در شهر کلور مرکز بخش شاهرود این شهرستان وضعیت کرونا در این شهر قرمز اعلام و محدودیت‌های مربوطه در این منطقه اعمال خواهد شد.

فریدون بابایی اظهارکرد: با توجه به شمار بالای آمار مبتلایان به این بیماری اعمال محدودیت‌های مربوط به شهرهای قرمز از سوی بخشداری و دستگاه‌های اجرایی عضو قرارگاه فرماندهی مقابله با ویروس کرونا و افزایش مراقبت‌های بهداشتی از سوی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی این شهرستان از امروز در این منطقه از خلخال ضرورت دارد.

خبر دیگر اینکه مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: سه هزار و ۸۰۰ مسافر در مبادی ورود به کشور در سه پایانه مرزی این استان غربالگری کرونا شدند.

علیرضا میربها الدین اظهارداشت: امدادگران مستقر در مبادی مرزی استان از ابتدای اجرای طرح مراقبت‌ بهداشتی سه هزار و۸۱۸ نفر را مورد غربالگری کرونا قرار دادند.

وی افزود: مجموع افراد غربالگری شده سه هزار و ۴۴۳ نفر مشکوک به کرونا شناسایی و تست فوری از آنان انجام شد که از ابتدای اجرای طرح تنها ۲ نفر با تست مثبت در مرز میرجاوه شناسایی و به قرنطینه موقت ارجاع داده شدند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در این مراکز خدمات غربالگری از جمله تست فوری تشخیص کرونا، تب سنجی، خدمات امدادی و توزیع ماسک و مایع ضد عفونی انجام می‌شود.

همچنین نصرت الله علیرضایی فرماندار آوج با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت کرونا در شهرستان، بیان داشت: تعداد کل بیماران مبتلا به کرونا در شهرستان از ابتدا تاکنون ۴۹۷ نفر بوده است که از این تعداد ۳۵ نفر فوت کرده اند.  

وی افزود:آخرین مورد فوتی در تاریخ یکم اسفند سال گذشته بوده است و هم اکنون ۱۴ بیمار تحت مراقبت در منزل قرار دارند و بیمار بستری در بیمارستان ها نداریم.

فرماندار آوج گفت:طبق آخرین رنگ بندی کشور که دیروز اعلام شد، آوج جزو معدود شهرستان های آبی رنگ کشور است.

علیرضایی با تاکید بر پرهیز از اجتماعات و حضور در دورهمی ها و جشن ها، عنوان ‌کرد:انتظاری که از عموم شهروندان ساکن در شهرهای آوج و و مناطق روستایی شهرستان می رود این است که حساسیت بالایی نسبت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی در سطوح فردی و اجتماعی داشته باشند و وضعیت موجود را پایان یافته تلقی نکنند.  

از چابهار خبر رسیده که مدیر ستاد اجرایی خدمات سفر منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه هفت هزار گردشگر طی ۶ روز به چابهار سفر کردند گفت: با توجه به تغییر وضعیت کرونا از آبی به زرد در این منطقه از مردم می‌خواهیم سفرهای نورزی را به وقت دیگری موکول کنند.

عدنان حسینی با بیان اینکه پیش از این، وضعیت چابهار به لحاظ شیوع کرونا، آبی بود تصریح کرد: در همین راستا و با تصویب ستاد کرونا مقرر شد تعداد حداقلی از گردشگران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به منطقه چابهار سفر کنند و ضمن حفظ سلامتی خود بتوانند به برنامه گردشگری‌شان هم برسند.

وی ادامه داد:از ۲۸ اسفند ۹۹ بیشترین تاکید ما بر انجام سفرهای مسوولانه و ایمن مسافران و گردشگران بود و قرار بر این شد در مکان‌های مجاز و مورد تایید ستاد کرونا همچون هتل‌ها و مهمان‌پذیرها و سایر اماکن گردشگری و اقامتی، با ارائه رزرو اقامت به گردشگران خدمات ارائه شود.

مدیر اجرایی ستاد خدمات سفر منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه الان در چابهار با وضعیت زرد کرونایی مواجه هستیم تاکید کرد: پیشنهاد می‌کنیم مردم از انجام سفرهای غرضروری پرهیز کنند و در موقعیت‌های دیگر و مناسب‌تری به چابهار سفر کنند. «در تیرماه و جشنواره‌های دیگری در خدمت مردم خواهیم بود»

 از خوزستان خبر رسیده که رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه حدود ۲۵ درصد فوتی‌های کرونایی خوزستان، کمتر از ۲۴ ساعت در بیمارستان حضور دارند گفت: این افراد چون دیر به بیمارستان مراجعه می‌کنند کاری از دست پرسنل درمان ساخته نیست. 

دکتر فرهاد ابول نژادیان اظهار داشت:  اغلب این بیماران یا فوت شده به مراکز درمانی آمده و یا یکی، ۲ ساعت در بیمارستان می مانند که این موضوع به ویژه در شهرستان شوش نمایان است.

وی افزود: در شهرستان شوش روزانه ۲ تا سه بیمار کرونایی فوت شده کمتر از یکی، ۲ ساعت در بیمارستان حضور دارند لذا هر کسی علائمی دارد باید هر چه سریعتر به کلینیک های تنفسی و یا به اورژانس بیمارستان ها مراجعه کند. اکنون شاهد مراجعه بیمارانی به مراکز درمانی خوزستان هستیم که بعضا تنگی نفس و سرفه ندارند اما درصد زیادی از ریه آنها درگیر بیماری شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در خصوص روند روزانه مراجعان به بیمارستان های خوزستان گفت: میزان مراجعه به مراکز درمانی در روز سوم فروردین ماه ۲ هزار و ۵۰۰ نفر بود که روز چهارم فروردین به ۲ هزار و ۳۰۰ نفر رسید. 

وی ادامه داد: در سه روز اخیر میزان مراجعه به بیمارستان ها نسبت به سه روز قبل، ۲۶ درصد افزایش یافته است که از این بابت نگران هستیم و امیدواریم بروز بیماری که اکنون روند کاهشی دارد به دنبال افزایش تعداد مراجعه کنندگان، صعودی نشود.

خبر دیگر از دزفول اینکه رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: ظرفیت تخت‌های بیمارستان بزرگ دزفول در سایه بی‌توجهی یه پروتکل‌های بهداشتی در حال تکمیل است.

علی قمیشی افزود: همکاری مردم و مسوولان در شرایط حساس کنونی برای کاهش بار ورود بیماران به بیمارستان ضروری است.

وی ادامه داد: استفاده از ماسک، جلوگیری از تجمع و دورهمی، رعایت فاصله اجتماعی و شستن مکرر دست از مهمترین راهکارها برای شکستن زنجیره انتقال کرونا هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول از برگزاری مراسم عروسی و عزا در این  شهرستان انتقاد کرد و گفت: در این شرایط بحرانی با برگزاری هرگونه مراسم و دورهمی به شدت مخالفیم ولی با وجود  تذکرهای مکرر، آموزش و اطلاع رسانی شاهد برگزاری اینگونه این تجمع‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه ویروس انگلیسی به شدت در حال گسترش است، افزود: ۸۵ درصد بیماران در اسفندماه با علائم شدید و بحرانی به بیمارستان مراجعه کرده‌اند.

دزفول در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد و تاکنون مواردی از ابتلا به ویروس انگلیسی در این شهرستان مشاهده شده است.

در زاهدان نیز رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۲۶مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۲۸ هزار و ۳۱۳ نفر رسید.

دکتر محمد هاشمی شهری اظهارداشت: هم‌اینک ۶۹ بیمار با علایم تنفسی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان بستری هستند.  همچنین ۱۴ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: شمار درگذشتگان این ویروس در سیستان و بلوچستان با افزوده شدن ۲ نفر جدید تا کنون به یکهزار و ۱۸۳ نفر رسیده است.

از سوی دیگر رییس شبکه بهداشت و درمان اشنویه گفت: تعداد مبتلایان به کرونا طی هفته جاری در این شهرستان صعودی بوده که این افزایش نگران‌کننده ‌است.

حسین زرزا اظهار داشت: بی‌توجهی به هشدارهای کادر درمانی مبنی بر رعایت محدودیت‌ها و پروتکل‌های بهداشتی و افزایش تجمع و مراسم‌ خانوادگی از دلایل افزایش ابتلا به کرونا در این شهرستان است.

وی اضافه کرد: طی روزهای گذشته بررسی‌ها نشان داده که استفاده از ماسک بین شهروندان به شدت کاهش یافته و این عادی انگاری زنگ خطری برای اوج گرفتن دوباره کرونا در شهرستان است.

رییس شبکه بهداشت و درمان اشنویه گفت:  از ابتدای شیوع ویروس کرونا در این شهرستان تاکنون یک‌هزار و ۶۲۸ مورد مبتلا به کووید-۱۹ در این شهرستان شناسایی شده است.

در جیرفت نیز نخستین مورد کرونای جهش یافته انگلیسی در منطقه جنوب کرمان ثبت شد که این موضوع زنگ خطری برای مردم این منطقه است.

علی اصغر خیرخواه معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت افزود: پس اعلام شیوع ویروس جهش یافته در کشور امروز شاهد ۲ مورد کرونای جهش یافته مشکوک به کرونای انگلیسی در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت و جنوب کرمان بودیم.

وی با بیان اینکه افراد مبتلا به کرونای جهش یافته از یک خانواده هستند، تصریح کرد: طبق تحقیقات مشخص شده که یکی از افراد این خانواده به استان هرمزگان مسافرت داشته لذا افراد تحت مراقبت شبکه بهداشت و درمان قرار دارند.

خبر دیگر اینکه رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام از شناسایی ۱۳۰ مورد ابتلای جدید کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در استان خبر داد و گفت: تعداد مبتلایان به ۲۷ هزار و ۲۱۰ نفر افزایش یافته است.

 دکتر محمد کریمیان روز پنجشنبه  اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۲ مورد فوتی ناشی از کرونا نیز در استان ثبت شده و مجموع فوتی ها تاکنون به تعداد ۶۷۳ نفر رسیده است.

وی افزود: ۲۲ بستری جدید در مراکز درمانی بستری شدند و در مجموع ۷۱ نفر در استان بستری هستند.

وی با اشاره به روند افزایشی تعداد مبتلایان و بستری ها و ورود به پیک جدید کرونا گفت: دهلران با هزار و ۷۰۴ ابتلا و آبدانان با هزار و ۹۲۷ ابتلا در وضعیت نارنجی قرار دارند و سایر شهرستان ها در وضعیت زرد قرار دارند.

 بر اساس اعلام دانشگاه علوم‌پزشکی ایلام از مجموع ۱۲ شهرستان استان ایلام دوشهرستان دهلران وابدانان نارنجی و مابقی زرد هستند.

از گیلانغرب خبر رسیدکه  وضعیت این شهرستان از نظر ابتلا به ویروس کرونا با افزایش شمار مبتلایان به زرد تبدیل شد.

«کوروش محمودیان» افزود: در چند روز اخیر آمار افراد ابتلا و بستری ناشی از کووید ۱۹ در سطح این شهرستان افزایش یافته است. موارد جهش یافته در این شهرستان هم اکنون به هشت مورد افزایش یافته و با این حال اقدام‌های کنترلی و پیشگیرانه اتخاذ شده است.

همچنین رییس مرکز مدیریت فوریت های پزشکی استان البرز با هشدار به میزان افزایش ابتلا به کووید ۱۹ در این استان اعلام کرد که ۴۰ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در البرز به تخت های بستری انتقال یافتند.

دکتر محمد فتحی گفت : اکنون در مجموع ۳۷۴ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.  ۳۳ هزار و ۴۱۰ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار گرفته که ۳۰ هزارو ۱۹۲ بیمار آنان بهبود یافته اند.

در  آبادان رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاره به روند افزایشی ابتلا به کووید ۱۹ در منطقه جنوب غرب خوزستان گفت: تست کرونای ۲۰۵ نفر در شهرستان‌های آبادان ، خرمشهر و شادگان در ۲۴ ساعت گذشته مثبت بود.

شکراله سلمان زاده بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته از تعداد ۳۹۵ نمونه گرفته شده ۲۰۵ مورد جدید مثبت شناسایی شد که ۷۷ نفر مربوط به آبادان، ۹۱ نفر خرمشهر، و ۳۷ مورد مثبت قطعی ابتلا به کووید - ۱۹ در شادگان گزارش شد.

 وی افزود: از این ۲۰۵ مورد مثبت ، ۱۸۲ نفر (آبادان ۶۰ نفر، خرمشهر ۸۵ نفر و شادگان ۳۷ نفر) به صورت سرپایی درمان شدند.

آبادان و هشت شهرستان دیگر استان خوزستان در وضعیت قرمز قرار دارند. شهرستان های خرمشهر و شادگان نیز اخیرا از وضعیت قرمز خارج و در وضعیت نارنجی کرونا بسر می برند.

از سوی دیگر در قزوین رییس مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین گفت: در حاضر ۲۳ بیمار مبتلا به کرونای جهش یافته در روستای فشیان الموت شرقی شناسایی و اقدامات پیشگیرانه لازم اجرا شده است .

علیرضا مهرعلیان در نشست ستاد کرونای استان با موضوع گسترش بیماری کرونا در روستای فیشان الموت، افزود: متاسفانه علت شیوع بیماری کرونا در این روستا، برگزاری مراسم خاکسپاری و رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی اهالی روستا گزارش شده است .

همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: تا کنون شمار موارد مثبت آزمایشگاهی ویروس جهش یافته انگلیسی در این استان به کمتر از ۱۰ مورد رسیده که علاوه بر آن، تعدادی موارد مشکوک به آزمایشگاه ارسال شده که احتمال افزایش این رقم وجود دارد.

دکتر پرویز قزلباش افزود: بر این اساس از جمعیت ۴۵۰ نفری روستای زهترآباد شهرستان طارم، تست کرونای ۱۰ نفر مثبت شد که ۲ از نفر آنان به کرونای انگلیسی مبتلا شده بودند.

وی اضافه کرد: در این راستا محدودیت‌های جدی در این روستا اعمال شد و از طرفی  کنترل ورودی شهرستان طارم به دقت انجام  می‌گیرد، بطوری که روزانه تعدادی تست کرونا از افرادی که قصد اقامت در این شهرستان دارند، گرفته می‌شود.

در استان فارس با توجه به وضعیت شیوع بیماری کووید ۱۹ در استان فارس، بخش های ICU بیمارستان های مرجع کرونا در شیراز و دیگر شهرها در آستانه تکمیل است.

 طبق آمار روز چهارشنبه، بیش از ۶۰۰ بیمار در بخش های کووید بیمارستان‌های استان فارس بستری هستند و خدمات درمانی دریافت می کنند.

 

واکسیناسیون

در همین رابطه مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: ۱۴۰ نفر شامل ۱۱۸ نفر سالمند در کنار پرسنل، مراقبان و مددکاران زیر پوشش در این استان واکسن کرونا دریافت کردند.

بهزاد ستاری اظهار کرد: اداره‌کل بهزیستی استان با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی در مرحله اول واکسیناسیون کرونای گروه‌های هدف سازمان با اولویت سالمندان مقیم مراکز نگهداری و مراقبتی، برنامه واکسینه نمودن آنها را از روزهای پایانی سال ۹۹ آغاز کرد.

وی افزود: این اقدام که به مدت سه روز به طول انجامید، فرایند واکسیناسون کرونا از سوی کادر درمان دانشگاه علوم پزشکی با همراهی اکیپ اورژانس ۱۱۵، پزشکان، پرستاران و مسئولان بهزیستی با رضایت قبلی خانواده‌های سالمندان انجام گرفت.

بر اساس آخرین آمارها تعداد بستری‌ها در مراکز درمانی استان اردبیل به ۱۶۴ نفر رسید که ۵۱ نفر آنها در بخش‌های ویژه هستند و مجموع  فوتی‌های کرونا نیز به یک هزار و ۴۳۸ نفر رسیده است.

در زنجان نیز مدیر خدمات شهری شهرداری زنجان با اشاره به آغاز مرحله اول واکسیناسیون پاکبانان زنجانی گفت: طبق هماهنگی انجام شده با دانشگاه علوم پزشکی استان ۲۵۰ نفر از پاکبانان زنجانی دوز اول واکسن پیشگیری از کرونا را دریافت کردند.

بیوک شامی با اشاره به اینکه روز گذشته با اجرای این طرح ۳۵ نفر از پاکبانان زنجانی واکسن کرونا دریافت کردند، افزود: بر اساس هماهنگی انجام گرفته با دانشگاه علوم پزشکی استان تزریق مابقی گروه هدف طی هفته آینده به تدریج در درمانگاه شماره ۹ شهر زنجان انجام خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه پاکبانان، دوز ۲ واکسن کرونا را با فاصله ۲۸ روز دیگر دریافت می‌کنند اضافه کرد: در این مرحله پاکبان دارای بیماری های زمینه ای، از قبیل مبتلایان فشار خون، دیابت و آسم در اولویت تزریق واکسن هستند و سپس دیگر افراد عادی، تحت پوشش این طرح قرار می گیرند.

 در صورت مساعدت دانشگاه علوم پزشکی در مراحل  بعدی تمامی پاکبانان باقی مانده شامل بیش از ۲۰۰ نفر دیگر واکسن کرونا دریافت خواهند کرد که در مجموع به حدود ۵۵۰ نفر خواهد رسید.

در خراسان رضوی نیز مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد گفت: تمام پرسنل و کارگران فعال در بخش پسماندهای بیمارستانی دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده و واکسینه شدند.

ابوالفضل کریمیان افزود: واکسیناسیون افرادی که در بخش‌های جمع‌آوری پسماندهای بیمارستانی فعال هستند و رانندگانی که انتقال پسماندهای بیمارستانی را برعهده داشتند در روزهای پایانی سال گذشته آغاز و طبق سهمیه دریافتی از مرکز بهداشت استان، در فاز اول این افراد واکسینه شدند.

وی بیان کرد: در فاز بعدی نیز کارگرانی که در محل‌های دفن پسماند و ایستگاه‌های انتقال زباله فعالیت دارند، واکسینه خواهند شد و هماهنگی‌های لازم در این خصوص انجام شده‌است.

خبر دیگر اینکه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به ورود پنجمین محموله واکسن کرونا به استان گفت: با احتساب این محموله تاکنون بیش از ۱۰ هزار دُز واکسن وارد استان شده است.

شکیبا اظهار داشت: در آخرین مرحله چهار هزار و ۹۰۰ دُز واکسن وارد شد که قرار است بخشی از آن به کادر درمان و بخشی هم به پاکبانان، سالمندان و جانبازان تزریق شود.

وی با بیان اینکه محموله اخیر وارد شده ساخت کشورهای هند و چین است، گفت: تاکنون در مجموع بیش از ۱۰ هزار دوز واکسن کرونا وارد استان شده است.

شکیبا ادامه داد: طبق برنامه ریزی های انجام شده واکسن کرونا در استان تا پایان امسال به همه افراد واجد شرایط نظیر پرسنل و کادر درمان، سالمندان، افراد در معرض آسیب و سایر اقشار تزریق می شود.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با ابراز نگرانی از افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان، گفت: متاسفانه هم آمار بیماران مثبت سرپایی و هم تعداد بیماران بستری شده در روزهای اخیر نسبت به هفته های گذشته رشد داشته است.

وی خاطرنشان کرد: کاهش رعایت نکات بهداشتی و استفاده از ماسک  توسط مردم باعث شده تا آمار شهرهای با وضعیت زرد استان به ۹ شهرستان برسد که آخرین آن گیلانغرب بوده است.

شکیبا همچنین از افزایش آمار مبتلایان به کرونای جهش یافته موسوم به کرونا انگیسی در استان خبر داد و تداوم این شرایط را برای هفته های آتی بسیار خطرناک توصیف کرد.

در اهواز نیز مرحله نخست واکسیناسیون پاکبانان و کارکنان سازمان آرامستان‌های اهواز در مقابل کرونا، روز پنجشنبه در گلزار شهدا این شهرستان آغاز شد.

طبق هماهنگی انجام شده با دانشگاه علوم پزشکی اهواز ۱۰۰ نفر از پاکبانان و کارکنان سازمان آرامستان‌های اهواز روز پنجشنبه دوز اول واکسن پیشگیری از کرونا را دریافت کردند.

امراله مردانی رییس مرکز بهداشت شرق اهواز با اشاره به اینکه امروز با اجرای این طرح یکصد نفر از پاکبانان و کارکنان آرامستان های اهواز واکسن کرونا دریافت کردند، افزود: بر اساس هماهنگی انجام گرفته با دانشگاه علوم پزشکی اهواز تزریق مابقی گروه هدف طی روزهای آینده به تدریج انجام خواهد گرفت.

 

۸۸ مورد جدید ابتلا به بیماری کووید۱۹ در استان مرکزی شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ۸۸ مورد جدید ابتلا به بیماری کووید۱۹ بر اساس نتایج قطعی آزمایشگاهی در ۲۴ ساعت گذشته در استان مرکزی شناسایی شد.

دکتر سید «محمد جمالیان» عصر چهارشنبه افزود: تعداد موارد مبتلا به بیماری کووید۱۹ در استان مرکزی از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون به ۳۸ هزار و ۷۸۱ نفر رسیده است.

وی بیان کرد: از تعداد ۸۸ مورد جدید شناسایی شده در ۲۴ ساعت گذشته در این استان، ۱۸ نفر از بیماران در بیمارستان‌های استان مرکزی بستری شده‌اند که تحت مراقبت قرار دارند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: ۷۰ نفر از بیماران جدید نیز به صورت سرپایی خدمات درمانی را فرا گرفته و تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی باید در منازل خود قرنطینه باشند.

دکتر جمالیان عنوان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته مورد فوتی در اثر ابتلا به بیماری کووید۱۹ در استان مرکزی گزارش نشده و همچنان تعداد جان‌باختگان ناشی از این بیماری در استان یک‌هزار و ۴۹۸ نفر است ...

وی توصیه کرد: با توجه به افزایش شیوع کرونا و اضافه شدن شهرهای قرمز و نارنجی در کشور و  نیز سفرهای نوروزی، نیاز است مردم خطر بیماری کووید۱۹ را مانند قبل جدی بگیرند و از دورهمی‌ها و حضور در تجمعات بپرهیزند و پروتکل‌های بهداشتی را به صورت کامل رعایت کنند.

نخستین مورد بیماری کووید۱۹ در استان مرکزی، اول اسفندماه سال ۹۸ در اراک به ثبت رسید.

 

بستری بیماران کرونایی در لرستان ۳۰ درصد افزایش یافت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی بستری بیماران کرونایی در لرستان ۳۰ درصد افزایش یافت.

صالح آزادبخت روز پنجشنبه به رسانه ها اعلام کرد: متاسفانه به دلیل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی، برقراری سفرهای نوروزی و دید و بازدیدها و دورهمی ها، میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا افزایش یافته است.

وی افزود: در حال حاضر ۲۷۷ نفر در بیمارستان های استان بستری هستند که این آمار نسبت به بستری ها در اسفندماه بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است.

تاکنون شمار مبتلایان کرونا در لرستان ۷۲ هزار و ۷۸۹ نفر رسیده است همچنین از ابتدای شیوع کرونا تاکنون۲۴۹ هزار و۷۳۰ آزمایش تست مخاطی تشخیص کووید۱۹ در لرستان انجام شده و از مجموع۲۴۷ هزار و۸۰۱ نمونه پاسخ داده شده که ۱۷۵ هزار و ۹ مورد نیز منفی بوده است.

 متاسفانه تاکنون یک هزار و ۳۷۴ نفر از مبتلایان به کرونا در لرستان فوت شدند.

براساس اعلام معاونت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد استانی شهرستان های خرم آباد، الیگودرز، کوهدشت، چگنی، رومشکان، ازنا، دلفان و سلسله در وضعیت آبی و زرد و شهرستان های دورود، پلدختر و بروجرد در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند.

 

مبتلایان ویروس کرونای انگلیسی در اردبیل ۱۷ نفر شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: بر اساس آخرین نتایج مشخص شده توسط آزمایشگاه تشخیص کرونا، تست کرونای انگلیسی پنج نفر دیگر در استان اردبیل مثبت شده و تعداد کل مبتلایان به ۱۷ نفر رسید.

دکتر شهرام حبیب‌زاده روز پنجشنبه افزود: یک نفر از این افراد اهل مشگین‌شهر و چهار نفر دیگر نیز  از اهالی شهر کلور از توابع شهرستان خلخال هستند.

پیش از این نیز  ۱۲ مورد بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی در شهرستان‌های اردبیل، خلخال و مشگین‌شهر  شناسایی شده بودند.

حبیب‌زاده از خانواده‌هایی که مسافر از استان خوزستان ، استان‌های درگیر یا کشور عراق دارند و به استان خواهند آمد، خواست به محض ورود این افراد، به سامانه ۴۰۳۰ یا شماره تلفن مرکز مدیریت بیماری‌های شهرستان اطلاع داده تا غربالگری و معاینه و تست انجام شود و در صورت ابتلای افراد، سریع درمان یا ایزوله صورت گیرد تا مانع انتقال ویروس در خانواده گردد.

هم‌اکنون ۱۷۵ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان اردبیل بستری هستند  که ۴۹ نفر آنها در بخش‌های ویژه تحت مراقبت هستند.

مجموع  فوتی‌های کرونا در استان اردبیل هم به یک هزار و ۴۳۹ نفر رسیده است.

استان اردبیل در زمینه شیوع کرونا در وضعیت آبی قرار دارد ولی چهار شهرستان اردبیل، خلخال، مشگین‌شهر و پارس‌آباد در وضعیت زرد قرار دارند.

 هشت شهرستان بیله‌سوار، سرعین، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت و گرمی نیز در وضعیت آبی (وضعیتی بین سفید و زرد) قرار دارند.

 

افزایش بیماران بستری کرونایی در اندیمشک

سرپرست شبکه بهداشت و درمان اندیمشک گفت: تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان این شهرستان از ابتدای سال جدید تاکنون روند افزایشی داشته است.

یحیی میثم روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: با توجه به افزایش تردد شهروندان در روزهای پایانی سال ، این افزایش آمار پیش بینی شده بود.

وی با بیان اینکه تعداد بیماران بستری کرونایی در بیمارستان اندیمشک از ابتدای امسال تاکنون ۵۰ درصد افزایش یافته است اظهار داشت:تمهیدات و تدابیر لازم در شهرستان اندیمشک برای کنترل وضعیت توسط ستاد کرونا اندیشیده شده است.

سخنگوی ستاد کرونا اندیمشک از شهروندان خواست از دید و بازدید نوروزی خودداری کنند.

وی همراهی مردم برای مقابله با انتشار ویروس کرونا در شرایط پر خطر کنونی را ضروری عنوان کرد.

به گفته وی دید و بازدید نوروزی از عوامل جدی افزایش آمار مبتلایان به کرونا است و در صورت ادامه این روند همچنان شاهد افزایش مبتلایان به کرونا در شهرستان اندیمشک خواهیم بود.

شهرستان اندیمشک در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارد.

۹ شهرستان در استان خوزستان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند.

 

مدیر شبکه بهداشت: ۱۱۲ کرونایی در اردستان جان باختند

مدیر شبکه ‌بهداشت و درمان اردستان گفت: ۱۱۲ بیمار کووید ۱۹ در این شهرستان از ابتدای شیوع ویروس کرونا در اسفند ۱۳۹۸ تاکنون جان باختند.

حسن ذبیحی روز پنجشنبه افزود: از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون در مجموع بیماران کووید ۱۹ شناسایی شده در شهرستان اردستان یک هزار و ۷۷۳ نفر می باشد که‌ یک‌هزار  ۱۶۵۵ نفر از بیماران بهبود یافته و یا از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

وی با بیان اینکه تاکنون پنج هزار و ۸۷۵ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در اردستان انجام شده است، ادامه داد: ️وضعیت شهرستان از نظر شیوع بیماری کووید ۱۹ به رنگ زرد است، اما با توجه به مسافرت‌های صورت گرفته در چند روز اخیر از شهرها، مناطق آلوده و مرکز استان‌ها به منطقه و بی‌احتیاطی‌های صورت گرفته احتمال تغییر رنگ شهرستان از زرد به نارنجی وجود دارد.

مدیر شبکه ‌بهداشت و درمان اردستان با بیان اینکه آزمایش مثبت کرونا در ابتدای شیوع این ویروس ۵۰ تا ۶۰ درصد بود، اظهار داشت: با اقدام های پیشگیرانه‌ و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی مردم این نسبت اکنون به ۱۳درصد کاهش یافته که از میانگین استانی کمتر است و روند خوبی محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: بنا بر اعلام بیمارستان شهید بهشتی اردستان از ابتدای شروع بیماری تاکنون ۶۵۱ بیمار کووید ۱۹ در این بیمارستان بستری شدند، ۴۸۷ نفر بهبود یافتند و ۲۰ نفر به بیمارستان‌های اصفهان اعزام شدند و اکنون شمار بستری‌ها به طور میانگین به ۲ یا سه نفر کاهش یافته و وضعیت بیمارستان خوب است.

ذبیحی با یادآوری وجود آرامستان در پنج محله شهر اردستان تصریح کرد: افزون بر ۸۰ آرامستان بدون متولی و حصارکشی نشده در منطقه وجود دارد و تجمع در این مکان‌ها در زمان دفن و برگزاری آیین‌ فوت‌شدگان در آنها، بازار روز و ورود کسبه غیربومی به آن از چالش‌های موجود است که با هماهنگی به عمل آمده با شهرداری‌ها مقرر شد برای کاسبان کارت شناسایی صادر، بازار ساماندهی و برای آرامستان‌ها، هیات امنا و مسوول تعیین شود.

ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان اردستان با افزون بر ۴۲ هزار نفر جمعیت در ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع شده است.

 

۱۰ بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی در بوکان شناسایی شدند

مدیر شبکه بهداشت و درمان بوکان گفت: با شیوع بیماری با علایم کرونای جهش یافته انگلیسی در کشور تاکنون ۱۰ مورد بیمار مبتلا به این ویروس در این شهرستان شناسایی شده اند.

محمد عباسی روز پنجشنبه در جلسه ستاد کرونا این شهرستان افزود: تمامی افراد شناسایی شده مبتلا به کرونای جهش یافته انگلیسی در این شهرستان با رعایت کامل موراد بهداشتی قرنطینه شده اند.

وی با بیان اینکه  از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون، ۱۶ هزار و ۶ نفر در این شهرستان به صورت سرپایی درمان شده اند، اظهار داشت: در این مدت سه هزار و ۵۶۶ مورد افراد مبتلا به کووید- ۱۹ نیز در بیمارستان شهید قلی‌پور این شهرستان بستری و ۲۸۲ نفر نیز با کرونای مثبت قطعی فوت شده‌اند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان بوکان ادامه داد: در ایام شیوع ویروس کرونا تاکنون ۲۵ مادر باردار نیز با داشتن ویروس کرونا در بوکان بستری شده و خوشبختانه تمامی آنها بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده اند که در این زمینه بوکان بسیار خوب عمل کرده است.

وی از تغییر وضعیت این بیماری در این شهرستان از زرد به نارنجی خبر داد و افزود: در حال حاضر ۲۱ نفر در بیمارستان با علایم کرونا بستری هستند که روز گذشته یکی از آنها فوت کرده است.

"عباسی" در خصوص دریافت واکسن کرونا در این شهرستان نیز اضافه کرد: تاکنون ۳۵۰ دوز از این واکسن دریافت و در اختیار بخش های پرسنل کرونای بیمارستان، کارکنان مرکز بهداشت، سرای سالمندان، جانبازان و دیگر بخش های درمان تزریق شده است.

 

صدور مجوز برای فعالیت تالارهای پذیرای در بوکان متوقف می‌شود

فرماندار بوکان نیز در این جلسه اظهار داشت: با توجه به وضعیت نارنجی شهرستان، فعالیت مشاغل گروه‌های سه و چهار متوقف خواهد شد و از هفته آینده نیز صدور مجوز برای فعالیت تالارهای پذیرای در این شهرستان متوقف می‌شود.

محمد امین زاده ادامه داد: نماز جمعه و برگزاری مراسم های مذهبی، ملی و هرگونه تجمع در سطح شهرها و روستاهای شهرستان نیز تا اطلاع ثانونی تعطیل و مراسمی برگزار نخواهد شد.

وی افزود: با توجه به اعلام وضعیت نارنجی شهرستان، ممنوعیت ورود مسافران نوروزی و خودروهای شخصی غیربومی برابر دستورالعمل‌های مربوطه در همه ورودی‌های شهر بوکان اجرایی خواهد شد.

فرماندار بوکان با بیان اینکه این شهرستان ملزم به رعایت کامل دستورالعمل‌های ابلاغی ستاد ملی مبارزه با کرونا در وضعیت نارنجی است و بر اجرای کامل آن نظارت خواهد شد، اضافه کرد: فاز دوم طرح محله‌ محور شهید سلیمانی در سال جاری نیز اجرا خواهد شد.

بوکان با ۲۵۸ هزار نفر سومین شهر پرجمعیت آذربایجان‌غربی است که هم اکنون در وضعیت نارنجی قرار دارد.

 

کرونا جان ۲ نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت که با فوت ۲ بیمار در ۲۴ ساعت گذشته مجموع متوفیان کرونا در این استان از ابتدای اپیدمی این ویروس تاکنون به یک هزار و ۵۵۸ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز پنجشنبه اظهار داشت:  همچنین با شناسایی هشت بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان به ۱۰ هزار و ۶۹۲ نفر رسیده است.

وی اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان همدان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۵۵ مورد بود که از این تعداد ۳۸ نفر در بخش عادی بستری شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: همچنین در حال حاضر ۱۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی. سی. یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۲۶ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۸۷، بهار ۶۳۱، تویسرکان ۶۷۶، رزن ۴۶۷، درگزین ۲۰۲، فامنین ۱۹۲ و کبودراهنگ ۶۸۵ نفر است.

وی افزود: همچنین یک هزار و ۹۴۰ نفر در ملایر، یک هزار و ۱۸۴ نفر در نهاوند و چهار هزار و ۴۶ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

به گفته مهرداد نادری فر سخنگوی ستاد کرونا براساس آخرین رنگ بندی اعلام شده، ۱۰ شهرستان استان همدان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 

۱۲۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان مرکزی شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بر اساس نتایج قطعی آزمایشگاهی ۱۲۲ بیمار جدید مبتلا به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در استان مرکزی شناسایی شده است.

دکتر سید « محمد جمالیان» عصر پنجشنبه افزود: با احتساب این آمار، مجموع مبتلایان به کرونا در استان مرکزی  تاکنون به ۳۸ هزار و ۹۰۳ نفر رسیده است.

وی بیان کرد: ۱۹ نفر از مبتلایان جدید کرونا در این استان به منظور دریافت خدمات وامکانات تخصصی ویژه در بیمارستان‌های استان مرکزی بستری و ۱۰۳ نفر نیز درمان‌های خود را به صورت سرپایی پیگیری کرده‌اند و باید تا بهبود کامل در منازل قرنطینه باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: در شبانه روز اخیر یک نفر در این استان نیز بر اثر کرونا جانش را از دست داده است.

دکتر جمالیان اظهار داشت: از زمان شیوع ویروس کرونا در استان مرکزی تاکنون،یک‌هزار و ۴۹۹ نفر بر اثر این بیماری فوت شده‌اند.

وی گفت: در روزهای اخیر شیوع ویروس کرونا در برخی مناطق کشور از جمله کاشان، تهران، فیروزکوه، دماوند و بوشهر روند صعودی داشته و می‌طلبد که  مردم استان مرکزی هوشیار باشند و خطر را جدی بگیرند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

نخستین مورد مثبت ویروس کرونا استان مرکزی، اول اسفندماه سال ۹۹ در اراک، پس از قم به ثبت رسیده است.

 

سفرهای نوروزی به استان‌های شمالی ۴۵ درصد افزایش یافت

رییس پلیس راه ویژه شرق استان تهران اعلام کرد: از ابتدای طرح نوروزی (۲۵ اسفند سال ۹۹) تا امروز پنجشنبه تردد مسافران تهرانی به استان‌های شمالی نسبت به سال گذشته ۴۵ درصد افزایش داشته است.

ایرج کهریزی روز پنجشنبه گفت: پیش بینی می‌شود که به دلیل بازگشت مسافران، فردا جمعه ششم فروردین شاهد افزایش حجم ترافیک در مسیر برگشت به تهران باشیم.

وی با تاکید بر ضرورت مدیریت زمان بازگشت از سفر مسافران نوروزی، افزود: مسافران برای بازگشت از سفر مدیریت زمان داشته باشند و بازگشت خود را به ساعات و لحظات پایانی موکول نکنند.

این مسئول با اشاره به وضعیت آب و هوای جاده‌های هراز و فیروز کوه، اظهار داشت: جاده‌های کوهستانی منتهی به استان‌های شمالی بر اثر بارش باران لغزنده است و به رانندگان توصیه می‌شود با سرعت مطمئنه و با احتیاط کامل از جاده‌ها عبور کنند.

رئیس پلیس راه ویژه شرق استان تهران خاطرنشان کرد: ترافیک درجاده‌های هراز وفیروز کوه روان است و  تاکنون گره ترافیکی نداشتیم.

کهریزی با اشاره به وضعیت ترافیک مسیرهای شرق استان، اظهار داشت: اوضاع ترافیکی محورهای هراز، امام رضا(ع) و بزرگراه حرم به حرم، عادی و روان است و عوامل پلیس راه با آمادگی کامل در طی مسیرهای یاد شده حضور دارند.

وی با بیان اینکه تردد انواع وسایل نقلیه از ۲ مسیر رفت و برگشت محور فیروزکوه عادی و روان گزارش شده، اظهارداشت:  حادثه رانندگی در مسیرهای شرق استان رخ نداده است.

رئیس پلیس راه ویژه شرق استان تهران با تاکید بر ضرورت رعایت نکات ایمنی در زمان رانندگی، اضافه کرد: پاسخگویی به تلفن همراه و ارسال پیامک از مصادیق بی توجهی به مسیر پیش رو  هستند  و در این راستا، پاسخگویی به تلفن همراه و ارسال پیامک در حین رانندگی ممنوع است و رانندگان ملزم به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی وضع شده هستد.

کهریزی ادامه داد: با توجه به وضعیت همه گیری بیماری کرونا به هموطنان هموطنان توصیه می شود که به  سفر نروند و در صورت الزام به سفر با صبر و شکیبایی، رعایت دستور العمل‌های بهداشتی و پرهیز از تخلفات حادثه ساز، سفر خود را آغاز کنند.

شهرستان پردیس با جمعیتی در حدود ۳۰۰ هزار نفر در شرق پایتخت قرار دارد.

 

۱۲۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان مرکزی شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بر اساس نتایج قطعی آزمایشگاهی ۱۲۲ بیمار جدید مبتلا به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در استان مرکزی شناسایی شده است.

دکتر سید « محمد جمالیان» عصر پنجشنبه افزود: با احتساب این آمار، مجموع مبتلایان به کرونا در استان مرکزی  تاکنون به ۳۸ هزار و ۹۰۳ نفر رسیده است.

وی بیان کرد: ۱۹ نفر از مبتلایان جدید کرونا در این استان به منظور دریافت خدمات وامکانات تخصصی ویژه در بیمارستان‌های استان مرکزی بستری و ۱۰۳ نفر نیز درمان‌های خود را به صورت سرپایی پیگیری کرده‌اند و باید تا بهبود کامل در منازل قرنطینه باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: در شبانه روز اخیر یک نفر در این استان نیز بر اثر کرونا جانش را از دست داده است.

دکتر جمالیان اظهار داشت: از زمان شیوع ویروس کرونا در استان مرکزی تاکنون،یک‌هزار و ۴۹۹ نفر بر اثر این بیماری فوت شده‌اند.

وی گفت: در روزهای اخیر شیوع ویروس کرونا در برخی مناطق کشور از جمله کاشان، تهران، فیروزکوه، دماوند و بوشهر روند صعودی داشته و می‌طلبد که  مردم استان مرکزی هوشیار باشند و خطر را جدی بگیرند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

نخستین مورد مثبت ویروس کرونا استان مرکزی، اول اسفندماه سال ۹۹ در اراک، پس از قم به ثبت رسیده است.

 

رئیس علوم پزشکی: ۱۶۳ بیمار کرونایی در قم بستری هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در حال حاضر ۱۶۳ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی و بیمارستانی قم بستری هستند که ۱۳ تَن از آنها بدحال می‌باشند.

به گزارش عصر پنجشنبه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، محمد رضا قدیر با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان اظهار داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به پنجم فروردین ماه ۴۷ تَن با علائم کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی با اشاره به بستری شدن ۳۷ تَن از این تعداد گفت: ۲۶ بیمار که طی روزهای گذشته بستری شده بودند نیز ترخیص شدند.

رئیس علوم پزشکی قم همچنین بیان کرد: برای دومین روز متوالی ۲ بیمار کرونایی نیز جان خود را از دست دادند.

به دنبال افزایش تعداد بستری شدگان کرونایی در قم، این استان که از روز بیستم دی ماه ۹۹ به منطقه آبی کرونایی کشور ورود پیدا کرده بود از بیست و پنجم اسفند وارد منطقه زرد شد.

 

کرونا جان ۲ نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت که با فوت ۲ بیمار در ۲۴ ساعت گذشته مجموع متوفیان کرونا در این استان از ابتدای اپیدمی این ویروس تاکنون به یک هزار و ۵۵۸ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز پنجشنبه اظهار داشت:  همچنین با شناسایی هشت بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان به ۱۰ هزار و ۶۹۲ نفر رسیده است.

وی اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان همدان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۵۵ مورد بود که از این تعداد ۳۸ نفر در بخش عادی بستری شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: همچنین در حال حاضر ۱۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی. سی. یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۲۶ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۸۷، بهار ۶۳۱، تویسرکان ۶۷۶، رزن ۴۶۷، درگزین ۲۰۲، فامنین ۱۹۲ و کبودراهنگ ۶۸۵ نفر است.

وی افزود: همچنین یک هزار و ۹۴۰ نفر در ملایر، یک هزار و ۱۸۴ نفر در نهاوند و چهار هزار و ۴۶ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

به گفته مهرداد نادری فر سخنگوی ستاد کرونا براساس آخرین رنگ بندی اعلام شده، ۱۰ شهرستان استان همدان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 

کرونای انگلیسی به جهرم رسید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: ۱۰ مورد کرونای انگلیسی در آزمایشگاه کووید ۱۹ جهرم شناسایی شد؛ همه بیماران در دورهمی خانوادگی مبتلا شده‌اند.

محمد رحمانیان گفت: با توجه به شناسایی موارد متعدد ویروس کرونای انگلیسی در شهرهای مختلف استان فارس و برقراری مسافرت‌های نوروزی، پیش‌بینی می‌شد که این ویروس در شهرستان جهرم هم شناسایی شود.

 وی افزود: شامگاه چهارم فروردین ماه جاری، ۱۰ بیمار مبتلا به این ویروس خطرناک در جهرم شناسایی شد که همگی در چند دورهمی خانوادگی مبتلا شده‌اند. شناسایی ویروس انگلیسی بخاطر سرعت انتقال بسیار بالاتر و میزان درگیری بیشتر با سلامت افراد، کار را برای کنترل بیماری کرونا در شهرستان سخت‌تر می‌کند. 

 وی با اشاره به افزایش تعداد مبتلایان و بستری‌ها در چند روز اخیر در جهرم و خفر گفت: افزایش بیماران مبتلا به ویروس انگلیسی به مبتلایان در شهرستان می‌تواند به راحتی جهرم و خفر را  وارد وضعیت قرمز کند. 

حمانیان تصریح کرد: به هیچ عنوان نمی خواهیم در ایام نوروز شرایط را بر مردم سخت کنیم یا خاطر آنها مکدر کنیم، اما تجربه دیگر استانها نشان داده است اگر هشدار ندهیم و مردم نیز به هشدارها توجه نکنند عواقب تلخی در انتظارمان خواهد بود.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم با تاکید بر خطرناک بودن چند برابری ویروس انگلیسی نسبت به نوع معمولی آن گفت: مهمترین راه انتقال این ویروس رفت و آمد و شرکت در تجمعات است؛ مسلم است شناسایی این ویروس نتیجه حضور در اجتماعات و انجام مسافرت های غیر ضروری است؛ بنابراین از همه مردم می‌خواهیم به شدت مراقب رفت‌وآمدهای خود با دیگران باشند، از شرکت در دورهمی‌ها و تجمعات خودداری کنند و تا آنجا که ممکن است از منزل خارج نشوند؛ در صورت ضرورت نیز حتما از ماسک استفاده کرده و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

 

شمار مبتلایان کرونا در لرستان به ۷۲ هزار و ۷۸۹ نفر رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تاکنون شمار مبتلایان کرونا در لرستان ۷۲ هزار و ۷۸۹ نفر رسیده است.

مریم کوشکی روز پنجشنبه به رسانه ها بیان کرد:  از ابتدای شیوع کرونا تاکنون۲۴۹ هزار و۷۳۰ آزمایش تست مخاطی تشخیص کووید۱۹ در لرستان انجام شده و از مجموع۲۴۷ هزار و۸۰۱ نمونه پاسخ داده شده که  ۱۷۵ هزار و ۹ مورد نیز منفی بوده است.

وی با بیان اینکه اکنون ۲۴۰ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند، اظهار داشت: متاسفانه تاکنون یک هزار و ۳۷۴ نفر از مبتلایان به کرونا در لرستان فوت شدند.

براساس اعلام معاونت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد استانی شهرستان های خرم آباد، الیگودرز، کوهدشت، چگنی، رومشکان، ازنا، دلفان و سلسله در وضعیت آبی و زرد و شهرستان های  دورود، پلدختر و بروجرد در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند.

 

شناسایی ۲۰۵ مورد جدید مبتلا به کرونا در جنوب غرب خوزستان

رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاره به روند افزایشی ابتلا به کووید ۱۹ در منطقه جنوب غرب خوزستان گفت: تست کرونای ۲۰۵ نفر در شهرستان‌های آبادان ، خرمشهر و شادگان در ۲۴ ساعت گذشته مثبت بود.

شکراله سلمان زاده روز پنجشنبه در گفت و گو بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته از تعداد ۳۹۵ نمونه گرفته شده ۲۰۵ مورد جدید مثبت شناسایی شد که ۷۷ نفر مربوط به آبادان، ۹۱ نفر خرمشهر، و ۳۷ مورد مثبت قطعی ابتلا به کووید - ۱۹ در شادگان گزارش شد.

 وی افزود: از این ۲۰۵ مورد مثبت ، ۱۸۲ نفر (آبادان ۶۰ نفر، خرمشهر ۸۵ نفر و شادگان ۳۷ نفر) به صورت سرپایی درمان شدند.

رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: در روز گذشته نیز ۴۱ نفر در این شهرستان‌ها به دلیل ابتلا به کرونا بستری و ۴۵ بیمار نیز با بهبودی از بیمارستان مرخص شدند.

وی با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته یک مورد فوتی ناشی از کرونا در آبادان داشتیم، ادامه داد: هم اکنون کل موارد مثبت بستری از این سه شهرستان در بیمارستان ۲۵۴ نفر است.

آبادان و هشت شهرستان دیگر استان خوزستان در وضعیت قرمز قرار دارند. شهرستان های خرمشهر و شادگان نیز اخیرا از وضعیت قرمز خارج و در وضعیت نارنجی کرونا بسر می برند.

دانشکده علوم پزشکی آبادان به ساکنان شهرستان های خرمشهر ، شادگان و آبادان در منطقه جنوب غرب خوزستان خدمات بهداشتی و درمانی ارایه می‌دهد.

 

تعداد مبتلایان روزانه کرونا در ایلام سه رقمی شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه تعداد مبتلایان روزانه کرونا در این استان سه رقمی شد، گفت: ۱۳۰ مورد ابتلای جدید کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در استان شناسایی شد و تعداد مبتلایان به ۲۷ هزار و ۲۱۰ نفر افزایش یافت.

دکتر محمد کریمیان روز پنجشنبه در گفت و گویی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۲ مورد فوتی ناشی از کرونا نیز در استان ثبت شده و مجموع فوتی ها تاکنون به تعداد ۶۷۳ نفر رسیده است.

وی افزود: ۲۲ بستری جدید در مراکز درمانی بستری شدند و در مجموع ۷۱ نفر در استان بستری هستند.

دکتر کریمیان یادآور شد: هفت مورد از بستری های جدید مربوط به شهرستان دهلران، پنج مورد ایلام، سه مورد ایوان، ۲ مورد آبدانان، ۲ مورد دره شهر، یک مورد بدره، یک مورد سیروان و یک مورد نیز مربوط به مهران است‌.

وی با اشاره به روند افزایشی تعداد مبتلایان و بستری ها و ورود به پیک جدید کرونا گفت: دهلران با هزار و ۷۰۴ ابتلا و آبدانان با هزار و ۹۲۷ ابتلا در وضعیت نارنجی قرار دارند و سایر شهرستان ها در وضعیت زرد قرار دارند.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام، عدم رعایت پروتکل ها و ساده انگاری کرونا سبب افزایش روند ابتلا و بستری ها شده و در صورت ادامه شرایط پرخطری در انتظار استان است.

 

۳۰ فرد مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های یزد بستری هستند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: هم‌اکنون از ۱۷۸ فرد مشگوک به ویروس کرونا ۳۰ نفر آنها در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان بستری و خدمات درمانی دریافت می کنند.

دکتر ابراهیم سلمانی روز پنجشنبه افزود: شایع‌ترین عامل ابتلای این افراد به بیماری کووید- ۱۹ شرکت در دورهمی‌های خانوادگی و فامیلی است.

وی ادامه داد: بهترین و آسانترین راه ممکن برای پیشگیری از کرونا، رعایت نکات بهداشتی، شستشوری دست ها، استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از سفرهای غیرضروری است .

این مسوول اظهار کرد: همراهی مردم با مسوولان و پایبندی به مقررات ستاد ملی کرونا و تصمیم استان، نقش مهمی در کاهش ابتلا به ویروس دارد.

سلمانی تصریح کرد: کادر درمان استان با همکاری گروه‌های جهادی وظایف خود را در رسیدگی به بیماران انجام می‌دهند و انتظار می‌رود مردم هم به سفر نروند و از حضور در دورهمی های خانوادگی پرهیز کنند .

ستاد استانی پیشگیری مقابله با کرونا یزد در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که برابر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وضعیت شهرهای استان یزد از منظر بیماری به نقطه نسبتا خوبی رسید، گرچه این وضعیت بسیار شکننده بود و هر آن امکان اوج‌گیری بیماری به خصوص ویروس جهش یافته کرونا وجود دارد.

در بخشی از اطلاعیه از همراهی، همدلی، همکاری و عنایت آحاد مردم تشکر شد که بار دیگر مسوولان و خادمان خود را در عرصه مدیریت بیماری کووید ۱۹ تنها نگذاشتند.

هر سال با آغاز بهار طبیعت، ایرانیان با برپایی آداب و رسوم و تکریم شعایر دینی و اخلاقی به استقبال نوروز می رفتند،اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و مخاطره آن بر سلامت شهروندان، این رویداد زیبا و بزرگ با چالش جدی مواجه شد. 

کارشناسان همچنان توصیه می کنند، مردم اصول سه گانه « شفا» یعنی  شست و شوی دست ها، فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی، اجتناب از ترددها و استفاده از ماسک را باید بیش از گذشته مورد توجه قرار دهند

شیوع ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» برای نخستین بار اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد و بتدریج به سایر کشورهای دنیا سرایت کرد و  در تاریخ ۳۰ بهمن ۹۸ وزارت بهداشت اعلام کرد که نتایج آزمایش اولیه ۲ مورد مشکوک ابتلا به کرونا در قم مثبت گزارش شده  و این موضوع خود مقدمه‌ای شد برای تایید حضور ویروس کرونا در ایران و تدابیری که نیاز بود در سطح ملی و استانی اندیشیده شود.

شایع ترین علایم بیماری کووید ۱۹ تب، خستگی و سرفه خشک است، سایر علایم آن با شیوع کمتر شامل احساس درد، گرفتگی بینی، سردرد، التهاب ملتحمه، گلودرد، اسهال، از دست دادن حس چشایی یا بویایی، ظهور لکه‌های پوستی یا تغییر رنگ انگشتان دست و پاست، این نشانه ها معمولاً خفیف بوده و به تدریج شروع می‌شود، در حالی که برخی از افراد بدون احساس علایم بسیار خفیف به عفونت آلوده می‌شوند.

حدود ۸۰ درصد افراد مبتلا بدون نیاز به درمان خاصی از این بیماری بهبود می‌یابند، اما از هر پنج نفر مبتلا به کووید ۱۹ علایم یک نفر شدت می‌گیرد که دچار مشکلات تنفسی می‌شود و خطر ایجاد عوارض شدید بین افراد مسن و افرادی که سایر مشکلات بهداشتی مانند فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و ریوی، دیابت یا سرطان دارند، افزایش می‌یابد.

ویروس کرونا عمدتا از طریق قطره‌های تنفسی ترشح شده توسط شخصی که سرفه می‌کند یا علایم دیگری مانند تب یا خستگی دارد ترشح می‌شود، اما بسیاری از افراد آلوده به کووید ۱۹ فقط علایم بسیار خفیفی از خود نشان می‌دهند. در واقع ممکن است این بیماری را از شخصی که سرفه خفیف دارد و احساس بیماری نمی‌کند، بگیرید.

برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که ویروس کرونا حتی از افرادی که هیچ علایمی ندارند قابل انتقال است و میزان انتقال از این طریق هنوز مشخص نیست که تحقیقات در این زمینه جریان دارد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.