طبق توضیحات امروز سخنگوی وزارت بهداشت، هم اکنون ۴۷ شهرستان قرمز و ۱۲۶ شهرستان نارنجی هستند. همچنین ۲۴۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است.

به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه اعلام کرد: با فوت ۱۲۳ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۶۲ هزار و ۹۹۹ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز شنبه افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۱۴ فروردین) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۱ هزار و ۴۲۰ نفر بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و هزار و ۶۰ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۹۲۰ هزار و ۳۹۴ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۶۴۲ هزار و  ۴۱۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین چهار هزار و ۲۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۱۳ میلیون و ۳۸ هزار و ۷۰۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری افزود: هم اکنون ۴۷ شهرستان قرمز و ۱۲۶ شهرستان نارنجی هستند. همچنین ۲۴۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است. 

سخنگوی گفت: همان طور که پیشتر اعلام کردیم نمودار ابتلا به کرونا در همه استانهای کشور به جز خوزستان دارای روند افزایشی است. شیب تندتر روند ابتلای روزانه نسبت به موج های دوم و سوم کرونا بسیار نگران کننده است. روند سریع افزایش بیماری در خیز چهارم کرونا ناشی از کاهش عمل به توصیه های بهداشتی در کشور، سفرهای نوروزی، برگزاری مراسم عروسی وعزا و شیوع نسخه جهش یافته ویروس انگلیسی کرونا است.

لاری ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس جهش یافته کرونا در کشور و قدرت سرایت بسیار بالای آن کرونا این بار با توان مضاعف در حال پیش روی است و در صورت روند کاهشی در عمل به توصیه های بهداشتی باید منتظر افزایش شمار مبتلایان و قربانیان این ویروس در کشور باشیم.

وی گفت: رعایت بیشتر و جدی تر پروتکل های بهداشتی و پرهیز از حضور در تجمعات در این وضعیت نگران کننده بسیار اهمیت دارد امیدواریم با تدوام حس مسئولیت پذیری اجتماعی در عمل به توصیه های بهداشتی شاهد توقف روند صعودی ابتلا به این بیماری در کشور باشیم.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون بیش از ۱۳۰ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و حدود دو میلیون و ۸۵۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. 

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

چهاردهم فروردین و مهمترین خبرهای کرونا در استان‌ها

همانطور که انتظار می رفت، پایان تعطیلات نوروزی با اوج گیری مجدد شیوع ویروس کرونا در اغلب شهرها همراه شد و برخی استان ها با افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ وارد موج چهارم این بیماری شدند.

از همان روزهای نخست آغاز تعطیلات و با اوج گرفتن ترددهای برون شهری متولیان سلامت نسبت به شیوع بیماری در ایام نوروز به دلیل رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی از سوی مردم، برگزاری دورهمی ها و مسافرت های غیرضرور و نیز کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی هشدار دادند.

هرچند هشدارها و توصیه های مسئولان در ایام نوروز ادامه یافت اما در نهایت در روزهای پایانی تعطیلات تعداد مبتلایان ویروس کرونا در کشور دوباره پنج رقمی شد.

آنطور که امروز (شنبه) سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد، «استان‌های البرز و ایلام وارد خیز جدید کرونا شده اند؛ برخی استان‌ها مثل مازندران، گیلان، چهار محال و بختیاری، مرکزی و لرستان در آستانه ورود به موج جدید بیماری هستند و سایر استانها نیز کم و بیش روند صعودی دارند به ویژه که در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، فارس، سمنان و خراسان جنوبی روند صعودی شروع شده است .

وزارت بهداشت پیش بینی کرده است با این روند در یک هفته تا ۱۰ روز آینده اثرات سفرهای نوروزی را بر افزایش خیز بیماری در کشور قابل مشاهده خواهد بود به طوری که از یک هفته آینده دیگر مرگ روزانه زیر ۱۰۰ نفر نخواهیم داشت و این خبر خوبی نیست.

در این پیوند از استان‌های مختلف امروز خبر رسید که زنگ دوره چهارم شیوع ویروس کرونا در برخی استان‌ها به صدا درآمده و دورهمی های غیرمسئولان و رعایت نکردن موارد بهداشتی علت اصلی آن بوده است.

برای نمونه طی روزهای اخیر در استان اصفهان رنگ بندی های کرونایی به سرعت در حال تغییر بوده و در ۲ هفته نخست امسال تعداد شهرستان های قرمز از ۲ به ۶ و تعداد شهرستان های نارنجی از ۲ به ۹ افزایش یافته است؛ در زمان حاضر هیچ شهرستانی در استان اصفهان در وضعیت آبی و کم خطر شیوع کرونا قرار ندارد و سایر شهرستان ها دارای وضعیت زرد (خطر متوسط) هستند.

شهرستان‌های قرمز و بسیار پر خطر استان اصفهان شامل خوانسار، گلپایگان، شاهین شهر و میمه، فلاورجان، لنجان و نجف آباد و شهرستان های نارنجی و پر خطر شامل اصفهان، کاشان، بویین میاندشت، تیران و کرون، آران و بیدگل، سمیرم، فریدن، مبارکه و نایین است.

در استان تهران نیز استاندار با بیان اینکه حجم زیاد ترددها و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی باعث افزایش مراجعات سرپایی و میزان بستری ها در سطح استان تهران شده است، گفت: اوج گیری بیماری در همه استان‌ها شروع شده ولی برای تهران دیرتر خواهد بود.

در استان ایلام که وارد موج چهارم همه گیری کرونا شده نیز رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: میزان بستری ها نسبت به بهمن ماه در استان ۱۰ برابر شده است و با ادامه این روند با کمبود تخت مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان سرعت ابتلا در روزهای اخیر بوده است، افزود: شهرستان های آبدانان و دهلران هر کدام با ۹ نفر بیشترین بستری ها را به خود اختصاص داده اند و میزان بستری ها در شهرستان های ایلام، چرداول و ایوان نیز در حال افزایش است.

در استان مرکزی به دلیل قرار گرفتن ۶ شهرستان این استان در وضعیت قرمز و نارنجی کرونا، استانداری برنامه محدودیت حضور کارمندان نهادها و دوایر دولتی را در این مناطق اعمال کرد؛ اکنون شهرستان اراک در وضعیت قرمز کرونا و چهار شهرستان خمین، ساوه، آشتیان و زرندیه در وضعیت نارنجی قرار گرفته‌اند.

در بسیاری از استان ها متولیان ستادهای استانی مقابله با کرونا، شرکت در اجتماعات و دورهمی را عامل اصلی شیوع ویروس کرونا برشمرده اند و در این راستا معاون استاندار همدان گفت: عامل ۹۳ درصد ابتلای بیماران کووید ۱۹ در این استان شرکت در اجتماعات و دورهمی است.

بهرام سرمست استاندار قم نیز امروز گفت: در حال حاضر قم در مقایسه با سایر استان‌ها از شرایط کرونایی قابل قبولی برخوردار است ولی با توجه به وضعیت نارنجی کرونایی استان، نگران خیز چهارم کرونا در این استان هستیم و از همه شهروندان می خواهیم بیش از پیش همراهی داشته باشند.

همچنین در استان مازندران که بار دیگر در آستانه موج تازه‌ای از همه‌گیری کرونا قرار گرفته، نگرانی جدیدی از شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی نیز بوجود آمده است به طوری که تعداد بیماران بستری در بیمارستان های این استان به بیش از ۷۲۰ بیمار رسیده است و تعدادی از شهرهای مازندران هم به رنگ بندی نارنجی و حتی قرمز کرونایی بازگشته اند. 

تازه‌ترین آمار دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل نشان می‌دهد که با افزایش بیش از ۶۵ درصدی آمار بیماران کرونایی بستری ، این استان با شتاب خیلی تندی مسیر رسیدن به پیک چهارم را طی می‌کند.

شرایط در لرستان نیز مطلوب نیست و در ۲۴ ساعت گذشته ۷۵۴ مبتلای جدید به ویروس شناسایی شده اند؛ اکنون شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد، الیگودرز و ازنا و دلفان در وضعیت قرمز، دورود و سلسله در وضعیت نارنجی و  پلدختر، کوهدشت، رومشگان و چگنی نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

در استان آذربایجان شرقی سرپرست شبکه بهداشت و درمان چاراویماق از شیوع خوشه ای کرونا در چند روستای این شهرستان خبر داد که نتیجه آزمایش ۱۸ نفر از اهالی این روستاها در ابتلا به نوع جهش یافته ویروس کرونا مثبت بود.

امروز رییس بیمارستان جزیره کیش نیز اعلام کرد: سیر بستری بیماران کرونا در این جزیره در دهه اول فروردین به ۱۷.۵ درصد رسیده است که نسبت به اسفند سال گذشته بیش از ۲ برابر رشد دارد.

استان قزوین نیز به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان، با افزایش آمار مبتلایان کرونا و رسیدن به مرز ۴۰۰ نفر به رنگ قرمز کرونایی درآمده است.

با وجود این خبرهای نگران کننده، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در سفر به مشهد این خبر خوش را داد که با اقدامات دولت، واکسن کرونا تا پایان تابستان به وفور در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

خبر خوش دیگر اینکه دکتر فرهاد ابول نژادیان رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز از خروج هشت شهرستان استان از وضعیت قرمز خبر داد و گفت: به دنبال محدودیت های اعمال شده و بهبود سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شهرهای اهواز، آبادان، ایذه، بندر ماهشهر، دزفول، شوش، مسجد سلیمان و شوشتر از وضعیت قرمز خارج و در وضعیت نارنجی قرار گرفتند؛ پنج شهرستان لالی، خرمشهر، اندیمشک، امیدیه و بهبهان نیز در وضعیت قرمز قرار دارند. 

هشت شهر اهواز، دزفول، شادگان، آبادان، هویزه، شوشتر، ماهشهر و کارون در تاریخ ۲۴ بهمن ماه سال گذشته به حالت قرمز درآمدند و بعد از ۵۰ روز از این وضعیت خارج شدند.

با این همه امروز سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جان باختن ۱۲۳ نفر از هموطنان مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته خبر داد تا تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۶۲ هزار و ۹۹۹ نفر برسد.

 

کردستان به خیز چهارم کرونا نزدیک شده است

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: روند افزایشی مبتلایان به ویروس کرونا و شروع خیز چهارم بیماری کووید۱۹ در استان باعث شده تا شهرستان‌های سنندج، بانه، دیواندره و بیجار در وضعیت نارنجی و سقز در شرایط قرمز قرار گیرند.

آرزو فلاحی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: طبق اعلام آخرین رنگ‌بندی مناطق مختلف کشور شهرستان سقز به لحاظ افزایش میزان بستری‌ها اکنون در وضعیت قرمز قرار دارد.

وی با بیان اینکه وضعیت اکثر نقاط استان به لحاظ شیوع کرونا، تعداد بستری و ابتلا صعودی و نگران‌کننده است، افزود: شهرستان‌های بانه، سنندج، دیواندره و بیجار در وضعیت نارنجی و دیگر شهرهای استان در وضعیت زرد قرار گرفته‌اند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه روند بیماری کووید۱۹ در استان نشانه افزایش موارد مثبت، بستری و فوت ناشی از کرونا است، ادامه داد: خطر ورود استان به پیک چهارم همه‌گیری کرونا جدی و در حال آغاز  است.

فلاحی تاکید کرد: با توجه به شرایط پاندمی، عدم رعایت فاصله اجتماعی، بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی و تداوم دورهمی‌ها می‌تواند سرآغاز یک موج جدید کرونایی برای استان و تهدیدی جدی برای سلامت جامعه باشد.

وی با اعلام اینکه استمرار رفتارهای عادی انگارانه در جامعه و دید و بازدیدها به ‌خصوص در ایام نوروز رنگ کرونایی تعدادی از شهرها را تغییر داد، گفت: علاوه بر سقز که در حال حاضر در وضعیت قرمز قرار دارد نگران خیز جدید کرونا در دیگر شهرستان‌های استان و ورود به مرحله قرمز هستیم.

در ۲۴ ساعت منتهی به روز جمعه ۱۳ فروردین ۲۵۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کردستان شناسایی و یک بیمار جان باخت و ۲۳۱ بیمار در حال حاضر در مراکز درمانی بستری هستند که ۴۱ بیمار بدحال در بخش آی‌سی‌یو تحت مراقبتهای ویژه قرار دارند.

از ابتدای شیوع کرونا( اسفند ۱۳۹۸) تاکنون یک‌هزار و ۱۰۹ کردستانی قربانی کرونا شده‌اند.

 

البرز در آستانه وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا البرز اعلام کرد که این استان ضمن ورود به موج چهارم کرونا ، در آستانه وضعیت قرمز قرار گرفته است.

دکتر علیرضا سلیمانی روز شنبه گفت: با توجه به اینکه طی چهارروز گذشته افزایش چشمگیر شیوع بیماری در استان را شاهد بودیم تا چند روز آینده احتمال وضعیت قرمز کرونا در استان دور از انتظار نخواهد بود.

این  مسوول خاطرنشان کرد: طی تعطیلات  نوروزی اغلب مشاغل استان البرز به حالت نیمه تعطیل فعال بود و اکنون نمی توان به صورت دقیق  میزان رعایت پروتکل ها را در استان  برآورد کرد.

وی بیان داشت : خریدهای پایان سال و سفرهای نوروزی بیشترین بسترهای ابتلا به کرونا در استان البرز بوده است.

از مجموع هفت شهرستان استان البرز  پنج شهرستان کرج ، ساوجبلاغ ، نظرآباد ، فردیس و چهارباغ  در وضعیت نارنجی و ۲ شهرستان طالقان و اشتهارد در وضعیت زرد کرونا قرار دارند.

توصیه کارشناسان بهداشتی و درمانی استان البرز برای پیشگیری از شیوع کرونا به مردم رعایت فاصله اجتماعی، استفاده ازماسک و شستن مکرر دست ها است .

اکنون بیش از ۵۳۶ بیمار بدحال کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند که ۷۱ نفر آنان در ۲۴ ساعت گذشته بستری شدند.

شمار بستری های کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در البرز  حدود ۳۴ هزار و ۲۰۰ نفر ثبت شده و تعداد فوت شدگان به ۲ هزارو ۸۹۹ نفررسیده است.

 

مراجعه بیماران کرونایی به مراکز منتخب در خراسان رضوی افزایش یافت

قائم مقام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مراجعه بیماران به مراکز منتخب کرونا در مناطق زیرپوشش این دانشگاه طی هفته اخیر حدود ۶۰ درصد افزایش داشته که اغلب آنان مبتلا به کرونای انگلیسی بودند.

دکتر سیدمحمدکاظم فرهمند افزود: از تمامی مجموعه‌های دولتی فعال در زمینه کرونا تقاضا داریم آمار روزانه خود را بدون تأخیر در سامانه سینا ثبت کنند.

وی ادامه داد: در آستانه ماه مبارک رمضان با تأکید بر استفاده از ماسک، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی خواستار همکاری بیشتر و بهتر مردم با مدافعان سلامت هستیم که با هوای گرم، لباس سخت و دهان روزه سختی کارشان دو چندان نشود، همچنین به افراد دارای بیماری زمینه‌ای توصیه می‌کنیم قبل از روزه‌داری با پزشک خود مشورت کنند.

براساس آخرین آمار رسمی تاکنون یک میلیون و ۹۲۰ هزار و ۳۹۴ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۲۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد جان باختگان این بیماری در کشور به ۶۲ هزار و ۹۹۹ نفر رسیده است.

همچنین تاکنون یک میلیون و ۶۴۲ هزار و  ۴۱۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

 

۶ شهرستان اصفهان در وضعیت قرمز قرار دارند

استاندار اصفهان گفت: متاسفانه اکنون ۶ شهرستان استان از جمله خوانسار، شاهین شهر، فلاورجان، گلپایگان، لنجان و نجف آباد در وضعیت قرمز و هشت شهرستان نارنجی و ۱۰ شهرستان زرد هستند.

عباس رضایی روز شنبه در حاشیه هفتاد و هفتمین ستاد ملی مقابله با کرونا که با حضور رئیس جمهوری از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، افزود: متاسفانه وضعیت برخی استان‌های کشور از جمله ایلام و البرز به لحاظ شیوع کرونا مناسب نیست و وارد پیک چهارم شدند.

وی ادامه داد: سرعت فراگیری خیز چهارم به دلیل شیوع کرونای انگلیسی بوده و به مراتب سرعت انتشار بیشتر است و باید نهایت دقت را به کار بگیریم تا همشهریان و هموطنان دچار مشکل نشوند.

استاندار اصفهان اضافه کرد: دولت تمام سعی و تلاش خود را بر ماموریت‌های اصلی به کار بسته که مقابله با کرونا یکی از آن ماموریت‌هاست اما در کنار آن شکستن تحریم، معیشت مردم و تکمیل و افتتاح طرح‌های عمرانی مدنظر بوده است.

رضایی خاطرنشان کرد: براساس آمار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آمار شیوع کرونا در استان نگران کننده است و باید فرهنگ خوب استان اصفهان، نجابت و فهم بالای مردم را به نمایش بگذاریم و از تجمعات و دورهمی‌ها در فضای بسته خودداری کنیم.

وی افزود: افراد تست مثبت نباید در جوامع و اجتماعات مختلف حضور پیدا کنند که براساس قانون جرم است و دستگاه قضایی می‌تواند با کسانی که قرنطینه را رعایت نمی‌کنند به صورت مجرم برخورد کنند.

استاندار اصفهان با بیان اینکه در مصوبات ستاد ملی دوگانگی وجود ندارد، اظهار کرد: در مصوبات ستاد وحدت و هماهنگی وجود دارد و ملاک هر نوع فعالیت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و مذهبی «رنگ‌بندی» است.

وی گفت: براساس نوع رنگ‌بندی فعالیت‌ها می‌توانند ادامه یابند، یکی از ویژگی‌های خوب ستاد ملی کرونا مشخص بودن فعالیت‌ها براساس رنگ‌بندی است.

رضایی ادامه داد: اکنون چهل کشور که وضعیت قرمز دارند نمی‌توانند به کشور ما وارد شوند که نشان دهنده عزت و اقتدار ماست.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: هم اکنون بیش از هزار بیمار کرونایی در بیمارستان‌های این استان بستری هستند که روند موجود نگران کننده است.

طاهره چنگیز در گفت و گو با ایرنا افزود: امیدواریم در روزهای باقیمانده مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت و از دورهمی‌ها اجتناب کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه با شیب تند تعداد بیماران و تعداد افرادی که تست آن‌ها مثبت می‌شود روبه رو هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اواخر اسفندماه زیر ۱۰ درصد از تست افراد مثبت می‌شد و اکنون بیش از ۴۰ درصد تست‌ها مثبت می‌شود که حاصل عدم مراعات دستورالعمل‌ها و رفت و آمد، دورهمی‌ها و تجمع است.

چنگیز ابراز امیدواری کرد ظرفیت تخت‌های بستری در استان تنها با بیماران کرونایی تکمیل نشود زیرا بیماران دیگر جایی برای بستری شدن نخواهند داشت.

وی گفت: در زمان حاضر بیمارستان خورشید از مجموعه بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی در شهر اصفهان مختص بیماران کرونایی است و بیمارستان‌های تامین اجتماعی، خصوصی و خیریه هم بیماران کرونایی را بستری می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: در حال بررسی هستیم که بیمارستان دیگری را به عنوان بیمارستان اختصاصی کرونا معرفی کنیم.

وی اظهار داشت: متاسفانه بعد از مدت‌ها که فوت ناشی از کرونا تک رقمی شده بود در ۲۴ ساعت گذشته ۲ رقمی شده است.

براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون یک میلیون و ۹۰۸ هزار و ۹۷۴ نفر در کشور به کرونا مبتلا شدند و ۶۲ هزار و ۸۷۶ نفر براثر این بیماری جان باختند.

در استان اصفهان امور بهداشتی و درمانی ۲۲ شهرستان با حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و ۲ شهرستان کاشان و آران و بیدگل با حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی کاشان است.

 

 نتیجه ۱۶۷ آزمایش کرونا در قم مثبت شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در شبانه روز منتهی به چهاردهم فروردین ماه، ۷۲۸ مورد آزمایش کرونا در این استان انجام شد که نتیجه ۱۶۷ مورد مثبت بوده است.

محمد رضا قدیر در گفت و گویی با اشاره به آخرین شرایط کرونایی قم اظهار داشت: در این مدت ۶۱ تَن با نشانه ها و علائم قطعی کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی با اشاره به بستری شدن ۵۵ تَن از این تعداد گفت: ۳۷ بیمار که طی روزهای گذشته بستری شده بودند نیز ترخیص شدند.

قدیر همچنین گفت:  هیچ مورد فوتی در میان افراد کرونا مثبت نداشتیم.

رئیس علوم پزشکی قم مجموع بیماران کرونایی که هم اکنون در مراکز درمانی قم بستری هستند را ۱۹۸ تَن ذکر کرد و افزود: ۲۷ تَن از این بیماران در وضعیت جسمانی وخیمی قرار دارند.

قم که از روز بیست و پنجم اسفندماه سال گذشته از منطقه آبی وارد زرد کرونایی شده ‌بود پس از گذشت ۱۸ روز در سیزدهم فروردین ماه جاری وارد منطقه نارنجی شد.

 

آمار مبتلایان به کرونا در ساوه و زرندیه ۴۳ درصد افزایش یافت

سخنگوی دانشکده علوم پزشکی گفت: شمار مبتلایان به کرونا در شهرستان های ساوه و زرندیه در هفته دوم فروردین ماه نسبت به هفته نخست ۴۳ درصد افزایش یافت.

دکتر «محمود کریمی» روز شنبه به خبرنگاران گفت: با توجه به شیب تند شیوع ویروس کرونا در  ساوه و زرندیه، وضعیت این شهرستان ها به نارنجی تغییر کرد و اکنون شاهد موج جدید هستیم.

وی بیان کرد: براساس آمارها موارد مثبت ابتلا به این ویروس در هفته دوم فروردین ماه نسبت به هفته نخست ۴۳ درصد و موارد بستری نیز ۳۵ درصد افزایش یافته است.

سخنگوی دانشکده علوم پزشکی در ادامه از افزایش ۱۰۸ درصدی موارد سرپایی ابتلا به کووید ۱۹ در شهرستان های ساوه و زرندیه خبر داد.

کریمی عنوان کرد: بر اساس مصوبات قرارگاه پدافند زیستی در شهرستان‌های ساوه و زرندیه فعالیت تمام پاساژها و بازارهای مسقف و همچنین گروه‌های شغلی ۲، سه و چهار از فردا ۱۵ فروردین تا اطلاع ثانوی ممنوع خواهد بود.

وی از تعطیلی تالارها، باشگاه‌های ورزشی و آرامستان‌ها خبر داد و گفت: اتوبوس‌های شهری و تاکسی‌ها نیز باید با ظرفیت ۵۰ درصد فعالیت کنند و جلسات اداری نیز با حضور حداکثر ۱۵ نفر برگزار شود و ادارت نیز باید با ظرفیت یک سوم پرسنل خود فعالیت داشته باشند و سایر نیروها را به صورت دورکار تعیین کنند.

سخنگوی دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه ادامه داد: مراسم های مذهبی از جمله نماز جمعه در ساوه و زرندیه و همچنین بازار روزها نیز تعطیل می‌شوند.

وی گفت: تیم‌های مشترک بازرسی با حضور نیروی انتظامی و بهداشت تشکیل شده اند و با واحدهای صنفی که جدیت لازم برای رعایت پروتکل های بهداشتی نداشته باشند، افراد بدون ماسک که در اماکن عمومی حضور می یابند و همچنین مبتلایان مثبتی که قرنطینه را بشکنند، برخورد قانونی خواهند کرد.

از آغاز شیوع ویروس کرونا در اوایل اسفند سال ۱۳۹۸ تاکنون افزون بر ۱۴ هزار و ۱۰۰ نفر در ساوه و زرندیه به این ویروس مبتلا شدند و در همین مدت ۳۲۸ نفر نیز جان خود را از دست دادند.

 

۴۰ نفر دیگر در استان همدان به کرونا مبتلا شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت که با شناسایی ۴۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان به ۱۰ هزار و ۸۹۵ رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز شنبه اظهار داشت: همچنین با فوت ۲ بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته مجموع متوفیان قطعی ابتلا به کرونا در این استان از ابتدای اپیدمی این ویروس تاکنون به یک هزار و ۵۷۲ نفر رسید.

وی بیان کرد: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۴۹۲ مورد بوده است که ۶۱نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: در عین حال هم اینک ۱۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی. سی. یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۳۶ بیمار وخیم گزارش شده است.

وی درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۸۸، بهار ۶۳۵، تویسرکان ۶۹۳، رزن ۴۷۹، درگزین ۲۰۳، فامنین ۱۹۷ و کبودراهنگ ۶۹۶ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون یک هزار و ۹۷۱ نفر در ملایر، یک هزار و ۲۵۰ نفر در نهاوند و چهارهزار و ۹۸ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

براساس آخرین رنگ بندی اعلام شده در استان همدان، شهرستان های نهاوند و تویسرکان در وضعیت قرمز، کبودراهنگ و فامنین در وضعیت نارنجی و ۶ شهرستان دیگر استان در شرایط زرو کرونایی قرار دارند.

 

موارد مثبت کرونا در خراسان جنوبی ۸ برابر شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: موارد مثبت کرونا (تعداد مبتلایان روزانه) در استان خراسان جنوبی نسبت به هفته آخر اسفند سال گذشته هشت برابر افزایش یافته که نشان دهنده شروع خیز چهارم در این استان است.

محمد دهقانی روز شنبه درباره آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در خراسان جنوبی اظهار داشت: در روزهای اخیر شاهد افزایش مجدد موارد بستری و تست‌های مثبت موارد ابتلا به کرونا هستیم که پیش بینی کننده شروع خیز چهارم در استان خراسان جنوبی است.

وی افزود: طی هفته اخیر افزایش ۵۲ درصدی بیماران بستری تنفسی را نسبت به هفته آخر اسفند ماه در استان شاهد بودیم و افزایش ۱۸۸ درصدی بیماران بستری کرونا مثبت واقعا جای نگرانی دارد که در صورت تداوم، بیمارستان‌های ما مملو از بیمار خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در تست‌هایی که انجام می‌دهیم شاهد افزایش هشت برابری موارد مثبت شناسایی شده نسبت به هفته آخر اسفند پارسال هستیم که همه اینها نشان دهنده شروع خیز چهارم در استان خراسان جنوبی است و اگر همیاری، همکاری و تعامل مردم نباشد قطعا با خیز بسیار سختی مواجه خواهیم شد.

وی اظهار داشت: امیدوارم این بار نیز مانند گذشته با تلاش بی‌وقفه مدافعان سلامت و همکاری و مشارکت آحاد هم‌استانی‌ها بر این بیماری غلبه کنیم.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و در حال حاضر ۱۰ شهرستان این استان در وضعیت زرد (متوسط خطر) و یک شهرستان در وضعیت نارنجی (پرخطر) است. این استان از امروز هیچ شهرستان آبی (کم خطر) ندارد.

براساس آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌های استان خراسان جنوبی که روز شنبه (۱۴ فروردین) اعلام شد، شهرستان بیرجند در وضعیت نارنجی قرار دارد و سایر شهرستان‌های استان نیز زرد رنگ است.

اولین مورد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی اوایل اسفند ۹۸ در پی همه‌گیری جهانی ویروس کرونا اعلام شد و پس از گذر خیزهای اول و دوم بیماری در فروردین و تیر ۹۹، روند بیماری بار دیگر در مهر سال گذشته صعودی شد که این روند تا آبان و آذر ماه ادامه یافت به طوری که آمار مبتلایان روزانه (۲۴ ساعت) سه رقمی و فوتی‌های کرونا در این استان دورقمی شد.

به دنبال اجرای محدودیت‌های جامع از اول آذر پارسال و همراهی مردم و اصناف به تدریج موارد ابتلا به کرونا، بیماران مراجعه کننده به بیمارستان‌ها، تست‌های مثبت، موارد بستری و فوتی در خراسان جنوبی کاهش یافت و این استان پیک سوم کرونا را پشت سر گذاشت.

روند صعودی شناسایی بیماران مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی از اوایل هفته گذشته آغاز شد و شهرستان بیرجند بیشترین موارد مثبت جدید را در این مدت به خود اختصاص داده است.

 

آمار بیماران کرونایی دزفول همچنان زیاد است

رییس دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: آمار بیماران کرونایی دزفول نسبت به پیش از تعطیلات نوروزی تغییرات چندانی نکرده و همچنان زیاد است.

علی قمیشی روز شنبه افزود: طبق رنگ بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دزفول از وضعیت قرمز کرونایی خارج شده و اکنون در وضعیت نارنجی است.

وی گفت: تعیین رنگ‌بندی شهرها بر اساس تحلیل آماری وزارت بهداشت و  تعداد بستری‌ها، تعداد مراجعه کنندگان، تست ها و فوتی هاست و به معنای کاهش شدت بیماری نیست لذا شهروندان باید بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

قمیشی ادامه داد: هم اکنون چهار بخش آی سی یو ، و پنج بخش بستری بیمارستان بزرگ دزفول در اختیار بیماران کرونایی است و هنوز تعداد بیماران نزولی نشده است.

هم اکنون ۱۳ شهرستان خوزستان در جدیدترین رنگ بندی در وضعیت نارنجی قرار دارند و ۹ شهرستان دیگر در وضعیت زرد هستند.

شهرستانهای اهواز، آبادان، دزفول، کارون،  هندیجان، ماهشهر، رامهرمز،شوشتر، باغملک، ایذه، مسجد سلیمان، شوش و دشت آزادگان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 

شمار بستری مبتلایان کرونا در فارس از یک هزار نفر بیشتر شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با اعلام ورود ۱۹۳ بیمار جدید به بخش های کووید۱۹ استان فارس در ۲۴ ساعت گذشته، گفت: با افزوده شدن موارد جدید، آمار بستری مبتلایان کووید۱۹ در فارس ۴ رقمی شد و از هزار نفر گذشت.

دکتر مهرزاد لطفی شنبه در نشست ستاد مدیریت دانشگاهی کرونا با بیان اینکه هم اکنون هزار و ۳۸ بیمار مثبت قطعی و مشکوک دارای علایم در بخش های بستری کووید ۱۹ بیمارستان ها و مراکز درمانی استان خدمات درمانی دریافت می کنند، هشدار داد: ساده انگاری ها، دورهمی های خانوادگی و مسافرت های نوروزی موجب موج جدید بیماری و افزایش تعداد مبتلایان و همچنین افزایش مراجعان به مراکز درمانی و بیمارستان های استان شده است.

او به پیگیری های ستاد مدیریت بیماری کووید ۱۹ در دانشگاه در رابطه با اعلام وضعیت قرمز و نارنجی در شهرستان های استان فارس و روند صعودی آمار مبتلایان اشاره و اضافه کرد: مشارکت و همدلی مردم با مجموعه سلامت و دستگاه های اجرایی استان در قطع زنجیره انتقال کروناویروس، بسیار تاثیرگذار است.

لطفی در این نشست ضمن بررسی آمار نمونه گیری های تشخیصی در روزهای پایانی تعطیلات نوروز؛ به بررسی آمار مبتلایان، علت های جان باختن مبتلایان، افراد بستری و بهبودیافته، روند خدمت رسانی به مبتلایان و موارد مشکوک در مراکز درمانی پرداخت.

رییس دانشگاه از مردم خواست تا با همدلی و همکاری نسبت به رعایت جدی اصول بهداشتی، استفاده مداوم از ماسک، حفظ فاصله فیزیکی از دیگران و تهویه مناسب در منازل و محل کار همکاری داشته باشند تا چرخه های انتشار این بیماری در سطح جامعه کاهش یابد.

دیگر معاونان و مدیران ارشد دانشگاه نیز در این نشست، ضمن اعلام گزارشی از آمار روزانه واکسیناسیون کادر درمان استان فارس، آمار مبتلایان و افراد بستری در مراکز درمانی و بیمارستان های فارس، پیگیری افزایش تخت های بیمارستانی، شیوه خدمت رسانی به مبتلایان و مراجعان در بیمارستان های شیراز و شهرستان های استان، به بیان توضیحاتی درباره اقدامات حوزه خود در راستای کاهش آمار و اجرای مصوبات پیشین این ستاد پرداختند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز هم ضمن اعلام آخرین وضعیت کروناویروس در استان فارس از ابتدای شیوع تا چهاردهم فروردین، نسبت به افزایش کم سابقه آمارهای ابتلا و بستری بیماران در استان هشدار داد.

عبدالرسول همتی با اعلام آخرین آمارهای مربوط به کروناویروس در استان فارس گفت: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، ۷۰۴ هزار و ۷۹۳ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۱۹۱ هزار و ۸۸ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است؛ همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۶۷ هزار و ۹۰۵ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۶ هزار و ۸۷۵ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۱۹۷ هزار و ۹۶۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

وخامت شرایط جسمی ۱۵۲ بیمار کووید ۱۹ در فارس

او مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم که هم اکنون در بیمارستان های استان بستری هستند را نیز هزار و ۳۸ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۱۵۲ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

همتی در ادامه با اعلام جان باختن ۹ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تا کنون را سه هزار و ۴۰۹ نفر اعلام کرد.

وی  همچنین از بهبودی ۱۸۱ هزار و ۴۰۰ نفر از ابتدا تاکنون خبر داد که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه موج چهارم همه گیری کرونا از ابتدای سال جدید آغاز شده و دامنه آن تا دو ماه آینده ادامه دارد، عنوان کرد: سهل انگاری، ساده پنداری، مسافرت های نوروزی و دورهمی های خانوادگی متاسفانه نه تنها موجب افزایش آمار مبتلایان، بلکه موجب افزایش چرخش ویروس جهش یافته موسوم به کرونای انگلیسی در سطح جامعه شده است.

دکتر همتی با اعلام اینکه آمار موارد بستری کووید۱۹ در بیمارستان های استان چهار رقمی شده و به عدد کم سابقه ای رسیده است، از مردم خواست تا با جدی گرفتن اصول بهداشتی، استفاده مداوم از ماسک، حفظ فاصله فیزیکی با دیگران، پرهیز از حضور در تجمعات، مراکز خرید شلوغ و پُرتردد و به ویژه دورهمی های خانوادگی در کاهش پیامدهای این بحران سهیم شوند.

 

سمنان در حال ورود به موج جدید کرونا با شیب تند است

استاندار سمنان گفت: شهرستان های این استان در حال ورود به موج جدید همه‌گیری ویروس کرونا با شیب تند هستند و نیاز به مراقبت بیشتر احساس می‌شود.

علیرضا آشناگر روز شنبه در حاشیه برگزاری جلسه ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا افزود: اکثر استان های کشور از جمله استان سمنان در حالت ورود به موج جدید کرونا با شیب تند قرار گرفته اند.

وی بیان کرد: در دوره‌های قبلی اگر افزایشی در تعداد بستری ها و مرگ و میرها مشاهده می شد، این افزایش به صورت پلکانی و با شیوه کند شکل می گرفت ، اما در حال حاضر این افزایش با شیب تند و قدرت سرایت بسیار بالا به انجام می رسد.

استاندار سمنان از خانواده ها و کسبه این استان خواست همواره با مسئولان ستاد مدیریت مقابله با کرونا همکاری و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، مساعدت کنند تا وضعیت استان به حالت باثبات قبلی بازگردد.

وی با بیان اینکه همان گونه که پیش بینی می شد وضعیت رنگ بندی شهرستان های استان تغییر کرد ادامه داد: طی چند هفته گذشته استان سمنان وضعیت باثباتی داشت، اما به دلیل رعایت‌نشدن شیوه‌نامه‌های بهداشتی و شرکت برخی از مردم در دورهمی ها ، این تغییر وضعیت اتفاق افتاد.

سه شهرستان نارنجی و پنج شهرستان زرد کرونایی در استان سمنان

آشناگر تاکید کرد: اکنون شهرستانهای سمنان ، شاهرود و دامغان در وضعیت نارنجی و پنج شهرستان دیگر استان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

وی گفت: با توجه به تغییر رنگ بندی استان ناگزیر به اعمال محدودیت‌های جدی‌تری در مشاغل صنفی و اداری در سطح استان خواهیم بود.

وی افزود: با تشخیص بالاترین مقام دستگاه های اجرایی خدمات رسان مستقر در شهرستان‌های با وضعیت نارنجی، یک سوم کارکنان در دورکاری باشند و در سایر دستگاه های کمترضروری این شهرستانها نیز ۵۰ درصد از کارکنان به صورت دورکاری ، انجام وظیفه کنند.

آشناگر اضافه کرد: در شهرستانهای با وضعیت زرد کرونایی ۱۰۰ درصد کارکنان در دستگاههای ضروری و خدمات‌رسان در محل کار خود حضور یابند و در سایر دستگاههای کمترضروری این شهرستانها نیز یک سوم کارکنان در دورکاری خواهند بود.‌

وی تاکید کرد: مشاغل گروه یک و دو در شهرستان‌های با وضعیت نارنجی و مشاغل گروه های یک ، دو و سه در شهرستان‌های با وضعیت زرد امکان انجام فعالیت دارند.

وی ادامه داد: منع تردد شبانه از ساعت ۱۰ شب تا ۳ بامداد همچنان در سطح شهرستانهای سمنان ، شاهرود ، دامغان و گرمسار اعمال خواهد شد.

استاندار سمنان گفت: در جلسه ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا به ریاست دکتر روحانی رئیس جمهوری تاکید شد تا با کسانی که با وجود تشخیص قطعی کرونا ، قرنطینه را نقض کردند، برخورد قضایی جدی انجام شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.