هم اکنون ۸۸ شهرستان قرمز و ۱۳۹ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است. همچنین ۱۹۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۱۷ هزار و ۴۳۰ بیمار جدید کرونا در کشور شناسایی شدند و با فوت ۱۷۴ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۶۳ هزار و ۵۰۶ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز سه شنبه افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۱۷ فروردین) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۷ هزار و ۴۳۰ نفر بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و دو هزار و ۳۶۹ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۹۶۳ هزار و ۳۹۴ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تاکنون یک میلیون و ۶۶۷ هزار و  ۷۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین چهار هزار و ۱۳۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۱۳ میلیون و ۲۵۶ هزار و ۸۲۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری افزود: هم اکنون ۸۸ شهرستان قرمز و ۱۳۹ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است. همچنین ۱۹۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

 

۱۴ روز قرنطینه پس از دیدار با بیماران کرونا

لاری گفت: با توجه به قدرت سرایت بالای بیماری کووید۱۹ و گسترش ویروس جهش یافته انگلیسی توصیه می کنیم افرادی که در تماس نزدیک با بیماران بوده اند، ۱۴ روز در خانه قرنطینه بمانند.  فضای مشترک با دیگران را در منزل به حداقل ممکن برسانند و اگر هر گونه علامت مانند تب، سردرد، سرفه، تنگی نفس، بدن درد، از دست دادن حس بویایی یا چشایی داشتند با ۴۰۳۰ تماس بگیرند. محل قرنطینه را تحت هیچ شرایطی ترک نکنند و در صورت نیاز به مراجعه به مراکز درمانی ماسک بزنند و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکنند.

سخنگوی وزارت بهداشت پیش از این اعلام کرده بود: شیوع بیماری کووید۱۹ در کشور بسیار گسترده و نگران کننده است، موج چهارم این بیماری با سرعت در حال پیشرفت است و از نیمه غربی به نیمه شرقی گسترش می یابد. استفاده مداوم از ماسک و خودداری از هر گونه برگزاری دورهمی، مهمانی و مراسم عروسی و عزا در این شرایط ضروری و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی پر ازدحام، غذا خوردن در رستوران و حضور در اماکن پر جمعیت از عوامل مهم گسترش بیشتر این بیماری در کشور است.

لاری از مردم خواست ضمن رعایت اصول بهداشتی در صورت مشاهده هر گونه علایم مثل تب، سرفه، سردرد، بدن درد هر چند خفیف، در خانه بمانند. از تماس با اعضای خانواده و همکاران پرهیز کنند و در صورت ادامه این علایم با سامانه ۴۰۳۰ تماس بگیرند.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۳۲ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و حدود دو میلیون و ۸۶۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. 

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

هفدهم فروردین‌ماه و خبرهای مهم کرونا در استان‌ها

تداوم افزایش شمار مبتلایان و بیماران بستری، آژیر خطر کرونا را در بسیاری از نقاط کشور به صدا در آورده بطوریکه ستاد کرونا در راستای حفظ سلامت شهروندان محدودیت‌هایی را برای شهرهای مختلف در نظر گرفته است، ادامه روند عادی‌انگاری‌ها به طور قطع این محدودیت‌ها را تشدید خواهد کرد.

شیب صعودی مبتلایان و افزایش میزان بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها را می‌توان در کنار کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بی‌توجهی به فاصله‌گذاری اجتماعی از نتایج دورهمی‌ها و دیدو بازدیدهای نوروزی و مسافرت‌ها در این ایام دانست.

با رسیدن آمار مبتلایان جدید به بیش از ۱۷ هزار نفر و در پی کم‌توجهی به رعایت نکات بهداشتی شعله‌های ویروس کرونا در استان‌ها و شهرهای مختلف کشور یکبار دیگر زبانه کشیده و هشدار داده می‌شود که باید موج چهارم این بیماری را  جدی گرفت.

آخرین خبرها از ستاد ملی کرونا حکایت از قرمز شدن وضعیت کرونایی شهرها یکی پس از دیگری دارد، هم اکنون ۸۸ شهرستان قرمز و ۱۳۹ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است. همچنین ۱۹۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

استان تهران هم به رنگ قرمز در آمده بطوریکه انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران در آماری اعلام کرده که هم اکنون ۱۰ شهرستان این استان در وضعیت نارنجی و قرمز قرار دارند.

وی  با تاکید بر کاهش تردد شهروندان هم گفته که دورکاری ادارات در شهرهای نارنجی و قرمز بسیار لازم و ضروری است و در شهر تهران نیز حضور کارمندان باید به نصف کاهش پیدا کند.

طرح پیشنهاد تعطیلی ۱۰ روزه تهران در جلسه ستاد مدیریت کرونای استان تهران هم روز گذشته در رسانه های و شبکه های اجتماعی بازتاب فراوانی داشت و در صورت تصویب این پیشنهاد همه مشاغل استان تهران به جز مشاغل گروه یک (مشاغل ضروری) به مدت ۱۰ روز تعطیل می شود.

 مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا هم وضعیت را نگران کننده دانست و گفت: شاهد طغیان کرونا در اکثر مناطق کشور هستیم، تخت‌های بستری و «آی سی یو» بیمارستان ها پر شده و عمده موارد ابتلای جدید در کشور از نوع ویروس جهش یافته انگلیسی است.

از اهواز و به نقل از رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز آمده است که هم اکنون یک هزار و ۸۳۸ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های خوزستان بستری هستند گفت: کنترل شهرستان اهواز بسیار سخت است و امیدواریم شهرستان اهواز دوباره قرمز نشود .

دکتر فرهاد ابول نژادیان اضافه کرد که در حال حاضر ۷۷ درصد از تخت‌های عادی در نظر گرفته شده برای بیماران کرونایی اشغال شده است همچنین ۹۶ درصد تخت های ویژه اختصاص یافته به بیماران کرونایی اشتغال هستند.

در نیشابور هم  ۶۷ نفر به کرونای انگلیسی مبتلا شدند ، رییس دانشکده علوم پزشکی نیشابور اعلام کرد که ‌ یک فرد مبتلا به کرونای انگلیسی در این شهرستان ۶۷ نفر از کارکنان یک شرکت صنعتی را گرفتار این بیماری کرد.

دکتر محسن عظیمی‌نژاد با اشاره به سرعت بالای سرایت ویروس کرونای انگلیسی، افزود:‌ یکی از فرزندان این فرد در شرکتی صنعتی مشغول به کار بود که متاسفانه ۶۷ نفر از افرادی را که در آن مجموعه با وی ارتباط مستقیم داشتند، به این ویروس مبتلا کرده است. با مثبت شدن پاسخ آزمایش این افراد، ‌درخواست تعطیلی این کارخانه را داده ایم تا از ۵۰۰ نفر کارکنان این مجموعه صنعتی آزمایش گرفته شود.

شهرستان‌های با وضع قرمز و نارنجی کرونایی در آذربایجان غربی نیز به ۱۲ رسیده است ، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: طبق اعلام وزارت بهداشت، ۱۲ شهر استان در وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی قرار دارد که شامل سه شهر با وضعیت قرمز و ۹ شهر با وضع نارنجی است.

علی مصطفوی افزود: ارومیه، خوی و نقده شهرهای با وضعیت قرمز آذربایجان غربی بوده و شهرهای میاندوآّب، پیرانشهر، ماکو، سردشت، پلدشت، اشنویه، شوط، بوکان و چالدران در شمال و جنوب استان در وضع نارنجی قرار دارند.

 دکتر حبیب زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل هم ضمن اعلام وضعیت نامطلوب و شرایط موجود در مراکز درمانی و بار مراجعات گفت؛ حدود ۳۰۰ بیمار بستری در مراکز درمانی استان وجود دارد که حاصل بی‌توجهی  و انجام سفرها، دورهمی ها، دید و بازدیدهای عید، خریدها است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر هم به روند انفجاری گسترش ویروس در این استان اشاره کرد و گفت : تخت‌های بخش اورژانس کرونایی پر شده و تخت خالی در این بخش‌ها وجود ندارد به همین دلیل مهمترین کاری که در این اپیدمی باید انجام داد پیشگیری است .

دکتر سعید کشمیری افزود : هرچند در زمان حاضر سه شهرستان این استان در وضعیت قرمز کرونایی و چهار شهرستان نیز نارنجی است اما با کاهش تجمع و حلقه تماس و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی باز هم می‌توان مانع شیوع هرچه بیشتر این ویروس شد.

اخبار رسیده از زاهدان هم حکایت از سیر صعودی ابتلا به کرونا دارد بطوریکه با افزوده شدن ۹۲ مورد جدید شمار مبتلایان به این بیماری در استان به ۲۸ هزار و ۹۹۲ نفر رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه  هم اینک از نظر رنگ بندی سیستان و بلوچستان در وضعیت زرد قرار دارد افزود:  باتوجه به روند افزایشی بیماران کرونایی ممکن است ظرف چند روز دیگر به حالت نارنجی تغییر پیدا کند بر همین اساس بیمارستان های استان و بخش هایی که پیش از این نیز به بیماران کرونایی خدمات ارائه می کردند باید آمادگی کامل برای آغاز موج جدید ویروس کرونا در استان را داشته باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اعلام رسمی ورود این استان به موج چهارم کرونا  خبر داد و افزود :‌اگر مردم شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت نکنند، چند هفته سخت در انتظار آنان خواهد بود.

عبدالرضا فاضل  اظهار داشت: علاوه بر رشد ۱۰۰ درصدی مبتلایان کرونایی بستری در مراکز درمانی گلستان نسبت به اول فروردین امسال، شیب آمار مبتلایان سرپایی این بیماری که اکنون نوع جهش یافته انگلیسی آن نیز شیوع پیدا کرده در استان بسیار تند است.

وی با بیان اینکه اکنون پنج شهرستان گرگان، بندرگز، کردکوی، آزادشهر و مینودشت در وضعیت نارنجی شیوع ویروس کرونا قرار دارند، اضافه کرد: شهرستان مراوه تپه در وضعیت آبی و هشت شهرستان دیگر گلستان نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

خبر رسیده دیگر حکایت از ورود موج چهارم کرونا به استان کردستان دارد ، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: با افزایش تصاعدی تعداد بیماران جدید و بستری‌های کووید ۱۹، استان وارد موج چهارم کرونا شد و در روزهای آینده شاهد افزایش تعداد جانباختگان ناشی از آن خواهیم بود.

اعمال محدودیت ها و تعطیلی اماکن فرهنگی و باشگاه های ورزشی

به دنبال اعلام وضعیت قرمز کرونا در تهران ،فعالیت تمامی باشگاه های ورزشی هم از روز دوشنبه تا اطلاع ثانی تعطیل  شده که این را  رییس گروه نظارت بر فعالیت باشگاه‌های اداره‌کل ورزش و جوانان استان تهران اعلام کرده است .

رضا خرم افزود: با قرمز شدن تهران هم اینک سه هزار باشگاه و مکان های ورزشی آبی و چند منظوره در حوزه های چهارگانه تهران (شمال غرب، شمال شرق، جنوب غرب و جنوب شرق) و شهرستانهای ری و شمیرانات تعطیل شدند که این تعطیلی ها تا رسیدن به شرایط زرد و آبی ادامه خواهد داشت.

 فعالیت ورزشی سایر شهرستان های استان نیز طبق نظر ستاد ملی کرونا و فرمانداری ها انجام خواهد شد.

به گفته  معاون کل وزارت بهداشت، درمان آموزش پزشکی با توجه به روند افزایشی ابتلا به ویروس کرونا در کشور ،در شهرهای قرمز تمامی فعالیت های آموزشی و اجتماعی اعم از ملی و مذهبی تعطیل کامل خواهند بود.

 ایرج حریرچی  افزود: یک دوم کارکنان در مشاغل ضروری می توانند سر کار حضور داشته باشند و در مشاغل غیر اساسی نیز تنها دوسوم مجاز به حضور فیزیکی خواهند بود.

در اردبیل هم با  نارنجی شدن وضعیت فعالیت رستوران‌ها، بستنی‌فروشی‌ها و اغذیه فروشی‌ها از این پس به صورت بیرون‌بر خواهد بود و فعالیت باشگاه‌های ورزشی نیز متوقف می‌شود که این موضوع را فرماندار اردبیل اعلام کرد .ورود به شهر اردبیل با پلاک غیربومی و خروج از اردبیل با پلاک بومی تا اطلاع بعدی ممنوع است.

شیوع کرونا تالارهای پذیرایی طرقبه شاندیز در مشهد را نیز تعطیل کرد و رستوران‌ها نیز فقط با ۵۰ درصد ظرفیت اجازه فعالیت دارند. 

در بروجن و با توجه به وضعیت قرمز این شهر فعالیت تمامی اصناف گروه‌های ۲، سه و چهار این شهرستان تا پایان هفته جاری تعطیل شد و در صورت لزوم تا ۲ هفته ادامه می‌یابد.

 فرماندار اسفراین هم با قرارگیری این شهرستان دروضعیت نارنجی کرونا به  محدودیت ها این رنگ بندی اشاره کرد و گفت :برقراری ممنوعیت تردد شبانه و ورود خودروهای غیر بومی در شهرستان اسفراین به دلیل قرارگیری در الگوی رنگ بندی نارنجی و پرخطر اجرایی می شود.

از زنجان هم خبر رسیده که مراکز تعویض پلاک خودرو در شهرستان های زنجان و ابهر از امروز به دلیل اعلام وضعیت قرمز و به منظور مقابله و پیشگیری از احتمال ابتلای مراجعان به این بیماری به حالت تعطیل درآمدند.

 رییس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان زنجان افزود :مرکز تعویض پلاک خودرو در شهرستان خرمدره از توابع این استان نیز از روز یکشنبه به علت وضعیت قرمز کرونایی، تعطیل اعلام شده بود.

 بازار تاریخی اراک نیز  پیرو مصوبه ستاد مدیریت کرونا استان با هدف جلوگیری از تشکیل اجتماع مردمی و قطع زنجیره انتقال کرونا برای سومین بار پس از شیوع کووید ۱۹ تا اطلاع بعدی تعطیل شد.

در ملایر هم محدودیت‌های جدید پیک چهارم کرونا آغاز شده است ، معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر در ا ین خصوص با اشاره به خروج ملایر از وضعیت زرد و قرار گرفتن در شرایط نارنجی کرونا گفت: از امروز محدودیت‌های جدید متناسب با شرایط نارنجی طبق مصوبات ستاد ملی کرونا در این شهرستان اعمال و تا ۲ هفته قابل اجرا است.

​با توجه با وضعیت نارنجی مهریز یزد و برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا، برگزاری هرگونه مراسم‌های تجمعی و عزاداری در آرامستان‌ها و دیگر اماکن منطقه تا اطلاع ثانوی ممنوع است.همچنین تفرجگاه غربالبیز مهریز و کوهریگ بسته و همه پارک‌ها و بوستان‌های شهرتا پایان ماه مبارک رمضان تعطیل است.

 در ایلام نیز تمامی باشگاه‌ها، سالن‌ها و استخرهای ورزشی اعم از خصوصی و دولتی با توجه به قرمز و نارنجی شدن وضعیت در استان به مدت ۲ هفته و اکران فیلم و تئاتر و سایر فعالیت های هنری و تمامی موزه ها و مراکز تفریحی استان تا اطلاع بعدی تعطیل شد. 

 رییس اتاق اصناف البرز هم  اعلام کرد که با توجه به شرایط قرمز کرونایی ، واحدهای صنفی غیرضرور استان طبق مصوبه ستاد مبارزه با کرونا تعطیل شدند واجازه فعالیت به آن ها داده نمی شود.

بازار کهگیلویه نیز به دلیل قرمز شدن وضعیت کرونایی این شهرستان ۲ هفته تعطیل می شود ، همچنین با برنامه ریزی های انجام شده همه مبادی ورودی به مرکز شهر دهدشت از ساعت ۱۴ امروز بسته شود.

 ورودی شهر از پل پادوک گچساران - بهبهان برای جلوگیری از ورود مسافر نیز مسدود خواهد شد.همچنین  برگزاری مراسم تدفین با جمعیت بالای ۲۰ نفر ممنوع است.

 

پرداخت تسهیلات کرونایی به مشاغل آسیب دیده 

شیوع ویروس کرونا باعث آسیب‌دیدن بخشی‌های از اقتصاد از جمله اقتصاد خُرد شد به همین علت دولت تصمیم گرفت برای جبران این خسارت ناخواسته تسهیلاتی را در اختیار فعالان تولیدی و اقتصادی و بخشهای دیگر که آسیب‌دیده‌اند قرار دهد در طی این مدت برخی مشاغل از این تسهیلات استفاده کرده و برخی هم چشم انتظار دریافت این تسهیلات هستند که تسریع در روند پرداخت، همه تسهیلات اختصاص یافته به طور قطع در کاهش آسیب های ناشی از کرونا به صنوف مختلف موثر واقع خواهد شد .

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران گفت: پرداخت بموقع تسهیلات کرونایی طی سال ۹۹ باعث شد تا از بیش از ۴۵ هزار شغل در بخش‌های مختلف اقتصادی استان ثبات یافته و از بیکاری شاغلان جلوگیری شود.

کامران اصغری طرح پرداخت تسهیلات کرونایی برای بنگاه های آسیب دیده را برای تداوم حیات اقتصاد و اشتغال مازندران نجابت بخش توصیف کرد و افزود : تا به امروز ۲۲ هزارو ۶۹۱ پرونده درخواست تسهیلات کرونایی برای انواع بنگاه های آسیب دیده از کرونا در استان تشکیل شد که شامل تعداد ۴۸ هزار و ۱۴۸ مورد شغل می شود و از این تعداد به ۲۱ هزار و ۷۴ پرونده تسهیلات پرداخت شد که جلوی بیکاری ۴۵ هزار و ۲۶۹ نفر را گرفت.

اصغری با اعلام این که ۸۸ درصد از درخواست های تسهیلات کرونایی در استان محقق شده است ، میزان تسهیلات پرداخت شده را ۵۴۵ میلیارد تومان اعلام کرد.

 معاون توسعه ورزشی اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی هم گفت: تاکنون باشگاه‌های ورزشی استان با نام نویسی در سامانه کارا، ۲۲ میلیارد ریال تسهیلات حمایتی دولت برای کاهش زیان‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا دریافت کرده‌اند.

محمد بروحی  با بیان اینکه میزان درخواست تسهیلات کرونایی مجموعه های ورزشی استان به ۴۹ میلیارد ریال رسیده است، گفت: طبق دستورالعمل ستاد ملی کرونا میزان این وام ها به ازای هر فرد ۱۶۰میلیون ریال و برای مجموعه بزرگ این میزان تا چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال متغیر است.

 

خبرهای خوش از توزیع نخستین واکسن ایرانی در ۴۰ روز آینده 

در میان اخبار نگران کننده از سیر صعودی مبتلایان ، بستری شدگان و فوتی های کرونا معاون وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی از ساخت ۹ واکسن کرونا در کشور خبر داد و گفت : چهار واکسن در ماه‌های آینده برای استفاده وسیع به بهره‌برداری می‌رسد و نخستین واکسن ایرانی کرونا ۴۰ روز دیگر در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

 ایرج حریرچی افزود:  واکسن دوم که برمبنای ویروس ضعیف و کشته شده است با تیراژ ماهانه ۸ تا ۱۰ میلیون دوز از حدود ۷۰ روز دیگر در دسترس مردم قرار می گیرد.

وی ادامه داد: همچنین دو واکسن دیگر که با تکنولوژی متفاوتی ارائه خواهد شد ۱۲۰ روز دیگر در دسترس قرار می گیرد. در همه این واکسن ها و انواع دیگری که تولید می کنیم می توانیم با کشور دوست مالزی همکاری داشته باشیم.

در استان سمنان هم  ۸۸ دز سهمیه در مرحله اول واکسیناسیون علیه ویروس کرونا، با اولویت والدین ۲ شهید و بیشتر و جانبازان دارای درصد بالای جانبازی به استان اختصاص یافت و تزریق شد.

 در مرحله دوم واکسیناسیون علیه ویروس کرونا، ۴۰۰ دز واکسن برای خانواده شهدا و جانبازان در استان سمنان درخواست داده شده است.

 

آمار روزانه مبتلایان کرونا در خراسان جنوبی سه رقمی شد

۱۳۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی شناسایی شدند و اولین بار پس از پشت سر گذاشتن پیک سوم بیماری کووید ۱۹ در این استان آمار مبتلایان روزانه سه رقمی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند روز سه‌شنبه اعلام کرد: ۳۲۴ آزمایش جدید کرونا در ۲۴ ساعت گذشته انجام شد که جواب ۱۳۲ آزمایش مثبت قطعی است.

کامبیز مهدی‌زاده افزود: از موارد مثبت جدید شناسایی شده در استان خراسان جنوبی ۳۱ نفر در بیمارستان‌ها بستری هستند و ۱۰۱ بیمار نیز با نمونه‌گیری سرپایی شناسایی شدند.

وی اظهار داشت: بیماران جدید شناسایی شده از طریق آزمایش مولکولی (PCR) در شهرستان بیرجند ۵۰ نفر، شهرستان قاینات ۲۲ نفر، شهرستان فردوس ۱۵ نفر، شهرستان درمیان ۱۱ نفر، شهرستان طبس ۹ نفر، شهرستان زیرکوه ۹ نفر، شهرستان سربیشه هفت نفر، شهرستان سرایان ۶ نفر، شهرستان نهبندان ۲ نفر و شهرستان خوسف یک نفر بوده است.

رییس مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی از شناسایی ۹۵ مورد مثبت کرونا از طریق آزمایش تشخیص سریع (RT) نیز خبر داد و گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۵۶۶ آزمایش سریع تشخیص کرونا برای افراد مشکوک به بیماری در خراسان جنوبی انجام شد که ۹۵ مورد مثبت مبتلا به کرونا هم از این طریق شناسایی شدند.

وی افزود: مبتلایان شناسایی شده از طریق آزمـایش سـریع ۴۲ مورد شهرستان بیرجند، ۱۱ مورد شهرستان زیرکوه، ۱۱ مورد شهرستان فردوس، هشت مورد شهرستان طبس، هشت مورد شهرستان قائنات، هفت مورد شهرستان بشرویه، ۶ مورد شهرستان سرایان، یک مورد شهرستان نهبندان و یک مورد شهرستان درمیان بوده است.

مهدی‌زاده گفت: در حال حاضر ۲۱۰ بیمار با علائم بیماری حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۸۴ نفر مبتلای قطعی به کرونا بوده‌اند.

وی بیان کرد: ۱۲ نفر از بیماران کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حال عمومی ۲ نفر از بیماران کرونایی بستری در بخش مراقبت‌های ویژه وخیم است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: خوشبختانه در شبانه‌روز گذشته هیچ مورد فوت ناشی از کرونا در خراسان جنوبی نداشتیم و مجموع موارد فوت در اثر این بیماری ۷۷۱ نفر است.

وی با اشاره به روند صعودی موارد مثبت و بستری کرونا در خراسان جنوبی گفت: با این روند افزایشی مبتلایان و بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

روند صعودی شناسایی بیماران مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی از اوایل هفته دوم فروردین امسال آغاز شد و شهرستان بیرجند بیشترین موارد مثبت جدید را در این مدت به خود اختصاص داده است.

اولین مورد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی اوایل اسفند ۹۸ در پی همه‌گیری جهانی ویروس کرونا اعلام شد و پس از گذر خیزهای اول و دوم بیماری در فروردین و تیر ۹۹، روند بیماری بار دیگر در مهر سال گذشته صعودی شد که این روند تا آبان و آذر ماه ادامه یافت به طوری که آمار مبتلایان روزانه (۲۴ ساعت) سه رقمی و فوتی‌های کرونا در این استان دورقمی شد.

به دنبال اجرای محدودیت‌های جامع از اول آذر پارسال و همراهی مردم و اصناف به تدریج موارد ابتلا به کرونا، بیماران مراجعه کننده به بیمارستان‌ها، تست‌های مثبت، موارد بستری و فوتی در خراسان جنوبی کاهش یافت و این استان پیک سوم کرونا را در آذر ۹۹ پشت سر گذاشت.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و در حال حاضر سه شهرستان بیرجند، قاینات و فردوس در وضعیت نارنجی (پرخطر) و سایر شهرستان‌های استان در وضعیت زرد (متوسط خطر) است. این استان در حال حاضر هیچ شهرستان آبی (کم خطر) ندارد.

بنابر اعلام مسوولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، خراسان جنوبی وارد موج چهارم کرونا شده است و احتمال تغییر رنگ شهرستان‌های استان تا پایان هفته جاری وجود دارد.

 

۹۱ نفر دیگر در استان همدان به کرونا مبتلا شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت که با شناسایی ۹۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان به ۱۱ هزار و ۷۴ رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز سه شنبه اظهار داشت: همچنین با فوت ۲ بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته مجموع متوفیان قطعی ابتلا به کرونا در این استان از ابتدای اپیدمی این ویروس تاکنون به یک هزار و ۵۸۳ نفر رسید.

وی بیان کرد: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۸۱۳ مورد بوده است که ۱۴۳ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: در عین حال هم اینک ۱۵ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی. سی. یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۳۵ بیمار وخیم گزارش شده است.

وی درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۸۹، بهار ۶۴۷، تویسرکان ۷۰۸ ، رزن ۴۸۵، درگزین ۲۰۶، فامنین ۱۹۹ و کبودراهنگ ۷۰۰ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون ۲ هزار و ۱۳ نفر در ملایر، یک هزار و ۲۸۸ نفر در نهاوند و چهارهزار و ۱۵۰ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

براساس آخرین رنگ بندی اعلام شده در استان همدان، شهرستان های نهاوند و تویسرکان در وضعیت قرمز، کبودراهنگ و فامنین در وضعیت نارنجی و ۶ شهرستان دیگر استان در شرایط زرو کرونایی قرار دارند.

 

شمار مبتلایان جدید کرونا در استان مرکزی به ۵۳۸ مورد رسید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: ۵۳۸ مورد ابتلای جدید به کرونا ویروس بر اساس آخرین یافته های آزمایشگاهی طی ۲۴ساعت گذشته در استان مرکزی شناسایی شد.

دکتر سید " محمد جمالیان" روز سه شنبه افزود: از این تعداد ۵۸ نفر از بیماران در بیمارستان‌های استان بستری شده اند که تحت مراقبت قرار دارند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می کنند.

وی بیان داشت: ۴۸۰ نفر از بیماران جدید شناسایی شده‌ نیز به صورت سرپایی بوده اند که تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه شده‌اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: با احتساب ۵۳۸ مورد ابتلای جدید، تعداد موارد مبتلا به کرونا از زمان شیوع این ویروس تاکنون به ۴۱ هزار و ۸۹۲ نفر رسید.

 جمالیان اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته،۳ مورد فوتی در اثر ابتلا به کرونا در استان مرکزی گزارش شد.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه پارسال آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.

 

شناسایی ۲۵۰ بیمار جدید کووید ۱۹ در جنوب غرب خوزستان

رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاره به انجام ۴۳۵ آزمایش پی سی آر در ۲۴ ساعت گذشته در آبادان، خرمشهر و شادگان گفت: آزمایش ۲۵۰ نفر از این تعداد و ابتلای آنها به کووید ۱۹ مثبت اعلام شد.

دکتر شکراله سلمان‌زاده روز سه‌شنبه بیان کرد: بر اساس معیارهای قطعی آزمایشگاهی از موارد جدید شناسایی شده  ۱۲۵ بیمار در آبادان، ۹۴ بیمار از خرمشهر و در شادگان ۳۱ مورد کووید۱۹ مبتلا شدند.

وی افزود: از موارد جدید ۲۰۷ بیمار (آبادان ۹۰ بیمار، خرمشهر ۸۷ بیمار و شادگان ۳۰ بیمار) به صورت سرپایی درمان دریافت شدند و متاسفانه ۲ مورد فوتی در خرمشهر به ثبت رسید.

 رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: روز گذشته نیز ۴۷ بیمار دارای علایم حاد تنفسی در بیمارستان بستری و ۳۶ بیمار پس از بهبود از بیمارستان مرخص شدند.

وی ادامه داد:هم اکنون ۲۷۷ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان بستری هستد.

۶۰۷ هزار نفر از خدمات ۳۰مرکز شهری، ۱۸مرکز روستایی، ۱۳۲ خانه بهداشت و ۱۲ پایگاه سلامت در شهرستان‌های زیرمجموعه دانشکده علوم پزشکی آبادان شامل آبادان، خرمشهر و شادگان بهره‌مند هستند.

هم اکنون ۹ شهرستان خوزستان از جمله آبادان در وضعیت قرمز کرونایی و ۹ شهرستان نیز نارنجی هستند.

 

امکان تکمیل ظرفیت بیمارستان‌های قزوین به دلیل تشدید کرونا وجود دارد

جانشین ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان قزوین گفت: امکان تکمیل ظرفیت بیمارستان‌های استان و پرشدن تخت‌ها به دلیل تشدید کرونا و افزایش قابل توجه بستری‌ها وجود دارد.

منوچهر حبیبی، روز سه شنبه در نشست ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا استان قزوین افزود: عادی انگاری های نوروزی و عدم رعایت مردم در توصیه های بهداشتی، باعث شد تا امروز حال استان قزوین خوب نباشد و آمار روزانه ابتلا به کرونا، از مرز ۴۰۰ نفر گذشته است. 

وی تصریح کرد: نگرانی در خصوص عدم ظرفیت بیمارستان های استان قزوین و کمبود تخت های بیمارستانی یکی از مهم‌ترین دغدغه های پیش روی استان در زمینه مقابله با کرونا است و در این صورت امکان برپایی بیمارستان های صحرایی وجود دارد.

حبیبی اظهار داشت: بر اساس تصمیم ستاد مقابله با کرونا استان قزوین، تمام عمل های جراحی غیرضروری در تمام بیمارستان ها کنسل شده است. 

وی با تاکید بر اینکه یک هفته فرصت باقیست تا  زنجیره انتقال کرونا در استان قزوین را کاهش دهیم، افزود: در صورت عدم پیشگیری از انتقال بیماری کرونا، مهار آن سخت خواهد شد بنابراین تمام دستگاه‌های اجرایی استان موظف هستند همکاری های لازم را جهت قطع این زنجیره به عمل آورند. 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار تصریح کرد: با توجه به کمبود کپسول های اکسیژن برای پاسخگویی به نیازهای درمانی بیماران، برخی دستگاه ها نظیر شرکت شهرک های صنعتی، سازمان صمت و اتاق بازرگانی موظف به تهیه کپسول های اکسیژن در استان قزوین هستند. 

وی بیان کرد: آماده سازی و تهیه ۲۰۰ کپسول اکسیژن تا هفته آینده، جهت مداوای بیماری کرونا در منزل افراد مبتلا از الزامات استان است چرا که اگر ظرف یک هفته، فراگیری بیماری کرونا را جدی نگیریم، شاهد  آمار های دو رقمی از میزان مرگ و میر های استان خواهیم شد. 

حبیبی با اشاره به اینکه کرونا بی رحمانه می تازد، گفت: رعایت دستور العمل های بهداشتی و عدم حضور در مجامع عمومی تنها راه مقابله با شیوع و همه گیری بیماری کرونا است. 

این مسوول همچنین تصریح کرد: طرح شهید سلیمانی، خدمات ارزنده ای برای مقابله با بیماری کرونا در استان قزوین داشته اما در شرایط کنونی و میزان افزایش مبتلایان به کرونا، فعالیت های این ستاد باید سامان دهی و تقویت شود.

وی افزود: تمام دستگاه هایی که خدمات رسان هستند، باید از ارائه هر گونه خدماتی که منجر به ایجاد صف می شود، خودداری کنند.

حبیبی با اشاره به بحث کنترل تردد های شبانه افزود: باید کنترل ترددهای شبانه با جدیت بیشتری دنبال شود  و مامورین راهنمایی و رانندگی در خیابان هایی نظیر خیام، سپه، دانشگاه و خیابان امام (ره) به صورت فیزیکی تردد ها را کنترل نمایند.

وی با بیان اینکه از زمان شیوع کرونا تا کنون ۱۹ هزار خودرو جهت سرپیچی از مصوبه ستاد مقابله با کرونا در حین تردد جریمه شده اند، افزود: برای مهار کرونا به همراهی شهروندان نیاز داریم اما متاسفانه بر خلاف توصیه های ستاد مقابله با کرونا، برخی مردم دستور العمل ها را رعایت نمی کنند به طوری که فقط در ایام تعطیلات نوروزی پنج هزار خودرو جریمه شدند. 

حبیبی بیان کرد: فعالیت رستوران ها، فست فودها و کافی شاپ ها به صورت بیرون بر است و در فعالیت پاساژها و تالار ها مدیریت بیشتری صورت پذیرد. 

وی افزود: باتوجه به اینکه رنگ کرونایی استان قزوین رو به قرمز است، در خصوص کاهش ساعات کاری دولتی و اداری و الزام آن ها به دورکاری،  باید ارزیابی هایی صورت گیرد و تا پایان هفته وضعیت کاری کارمندان دولت در استان قزوین تعیین و تکلیف می شود.

 

روند افزایش شیوع کرونا در سبزوار همچنان ادامه دارد

رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: روند افزایشی شیوع کرونا که از اواخر هفته گذشته در سبزوار آغاز شده است همچنان با شتاب ادامه دارد.

دکتر علیرضا مسلم روز سه شنبه افزود: هم اینک ۱۲۰ بیمار مبتلا به کرونا در مرکز آموزشی - درمانی واسعی سبزوار بستری هستند که این تعداد اوایل هفته گذشته ۶۰ مورد بوده است.

وی اضافه کرد: با توجه روند افزایشی تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا در بیمارستان واسعی سبزوار به زودی ظرفیت تخت‌های بیمارستانی که برای بیماران کرونایی در نظر گرفته شده تکمیل می شود و باید از ظرفیت سایر بخش‌ها استفاده شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: عمده مبتلایان بستری و مراجعان سرپایی کرونا طی روزهای گذشته در سبزوار نتیجه عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایام نوروز بوده است.

مسلم افزود: رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی و انجام سفرهای نوروزی موجب افزایش تعداد بیماران مبتلا به کرونا و تغییر وضعیت سبزوار از زرد به نارنجی بوده است.

وی ادامه داد: در بین مراجعان سرپایی کرونا به اورژانس مرکز آموزشی، درمانی واسعی سبزوار طی هفته‌های اخیر موارد ابتلا به کرونا به صورت خانوادگی و گروه‌های سنی جوان‌تر هم مشاهده شده است.

مرکز آموزشی، درمانی واسعی در سبزوار به طور ویژه برای پذیرش بیماران مشکوک به ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در نظر گرفته شده است.

۳۷ مرکز بهداشتی درمانی، ۱۹۴ خانه بهداشت و ۶ بیمارستان زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به جمعیت نیم میلیون نفری شهرستان‌های سبزوار، جوین، داورزن، جغتای، خوشاب و ششتمد در غرب خراسان رضوی خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کنند.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

بنا بر آخرین اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۷ هزار و ۴۳۰ بیمار جدید کرونا در کشور شناسایی شدند و با فوت ۱۷۴ تن دیگر از هموطنان مبتلا به بیماری کووید ۱۹ طی شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۶۳ هزار و ۵۰۶ تن رسیده است.

 

آمار بیماران کرونایی یاسوج در حال افزایش است

رئیس بیمارستان شهید جلیل یاسوج نسبت به شیوع گسترده کرونا در کهگیلویه و بویراحمد هشدار داد و گفت: نیمی از تخت های این بیمارستان به عنوان خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا و مرکز اصلی درمانی بیماری کرونا در استان تکمیل شده است.

سعید جاودان سیرت روز سه شنبه اظهار داشت: وضعیت فعلی استان از لحاظ شیوع بیماری کرونا خطرناک و نگران کننده شده است.

وی افزود: با اوج گیری دوباره  این بیماری پس از تعطیلات نوروز، ۱۴ تخت آی سی یو بیمارستان شهید جلیل یاسوج پر شده است و ۱۲۶ بیمار کرونایی بستری شده اند.

رئیس بیمارستان شهید جلیل یاسوج تصریح کرد: با این روند در کمترین زمان ممکن تمام تخت های بیمارستان مملو از بیماران کرونایی خواهد شد.

جاودان سیرت تصریح کرد: ورود بیمار با علائم کرونا به اورژانس به شدت افزایش یافته است و احتمال می رود بخشهای غیرفعال این بیمارستان نیز مورد استفاده قرار گیرند.

وی بیان کرد: با توجه به سرایت ویروس جهش یافته و قرمز شدن شهرستانهای کهگیلویه و گچساران و در پی آن روند مراجعات به بیمارستان‌ها، رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی توسط مردم و شرکت در تجمعات به زودی کل استان به وضعیت قرمز و چه بسا بسیار خطرناکی در آید.

رئیس بیمارستان شهید جلیل یاسوج ادامه داد: مراجعه به بیمارستان نسبت به ماه گذشته به شدت افزایش یافته و شیوع بیماری کرونا شیب تند و غیرقابل کنترلی در استان پیدا کرده است.

وی از همشهریان خواست فاصله اجتماعی، دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند و ماسک بزنند.

جاودان سیرت به مردم توصیه کرد در صورت داشتن کوچکترین علائمی خود را قرنطینه و در صورت نیاز به مراکز درمانی مراجعه کنند تا کادر درمان بتوانداین شرایط سخت را هم مدیریت کند.

رئیس بیمارستان شهید جلیل یاسوج تاکید کرد: در صوت عدم رعایت موازین و پروتکلهای بهداشتی شاهد فاجعه انسانی در منطقه خواهیم بود.

هم اینک ۳۳۲ بیمار مشکوک و قطعی کرونایی در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد ۸۱ بیمار کرونایی قطعی بوده و ۱۶ بیمار در بخش های ویژه تحت درمان هستند.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج طی ۲ روز گذشته سیر افزایشی بیماران بستری کرونایی در استان را شاهد هستیم که بی شک نتیجه سهل انگاری و کاهش  رعایت دستورالعمل های بهداشتی است .

پرویز یزدان پناه بیان کرده است که افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا در هفته های پیش رو پیش بینی می شود و از مردم خواهش میکنیم بیش از پیش به تذکرات و توصیه ها پایبند باشند.

 

آمار بستری بیماران کووید ۱۹ در شهرستان رشت صعودی است

فرماندار شهرستان رشت گفت: آمار بستری بیماران مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در این شهرستان روند صعودی دارد.

علی فتح اللهی روز سه شنبه در جلسه ستاد کرونا شهرستان رشت با بیان این که  احتمال اینکه در این هفته به وضعیت حتی قرمز تبدیل شویم دور از ذهن نیست اظهار  داشت: امیدوارم با توجه به بستری ها از هفته بعد شاهد آغاز مرگ و میرها نباشیم .

وی  با بیان اینکه کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی از دلایل روند صعودی بیماران بستری و سرپایی مبتلا به کووید ۱۹ است، خاطرنشان کرد: پروتکل های بهداشتی به زیر ۶۰ درصد رسیده یعنی اینکه رعایت موارد پیشگیری برای مردم عادی شده و توصیه ها را جدی نگرفته اند.

وی تصریح کرد: شاید افزایش روند صعودی بیماران بستری مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان ها تلنگری باشد تا مردم به این مهم توجه داشته باشند که کرونا واقعیت است و توصیه های پیشگیری از انتشار و انتقال ویروس کرونا مراعات کنند.

فتح اللهی با بیان اینکه هم اکنون رشت در وضعیت نارنجی  قرار دارد، اضافه کرد: ضوابط و شرایط در وضعیت رنگ بندی ها باید به طور جدی رعایت شود ضمن اینکه دستورالعمل های مربوط به این مهم نیز باید به همه ادارات ارسال شود.

وی با تاکید بر ضرورت رعایت بازرسی های مربوط به شیوع کرونا اظهار داشت: فعالیت اصناف نیز باید بر اساس محدودیت های کرونایی و ضوابط اعلام شده، انجام گیرد  و بازرسی های کرونایی نیز باید با دقت انجام شود.

فرماندار شهرستان رشت تصریح کرد: با توجه به ماهیت بیماری کووید ۱۹ هر زمان که پروتکل ها با حساسیت و دقت مراعات گردید، بیماری کمرنگ شد اما بر عکس هر زمان که ساده انگاری صورت گرفت بیماری نیز روند صعودی پیدا کرد.

در شانزدهمین روز فروردین ۱۴۰۰ در گیلان به لحاظ وضعیت شیوع کرونا ، شهرستان های رودسر، لنگرود و رودبار قرمز، آستانه اشرفیه، لاهیجان، رشت، فومن و آستارا نیز نارنجی اعلام شده اند و بقیه شهرستان های استان گیلان زرد هستند.

بر اساس آخرین آمار ۵۴۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان گیلان بستری هستند.

 

بستری های کرونا در ایلام از ۲۰۰ نفر گذشت

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ۴۸ مورد جدید ناشی از کرونا در استان بستری شدند و مجموع بستری های مراکز درمانی به ۲۰۳ نفر افزایش یافت.

دکتر محمد کریمیان روز سه شنبه اظهار داشت: بیشترین بستری جدید با ۱۲ نفر مربوط به ایلام، هفت نفر دهلران، دره شهر، ایوان و مهران هر کدام ۶ نفر، آبدانان و بدره هر کدام چهار نفر و سه نفر نیز مربوط به چرداول است.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۳۸۷ ابتلای جدید در استان شناسایی شده و مجموع مبتلایان به ۲۹ هزار و ۶۳۷ نفر افزایش یافته است.

دکتر کریمیان با بیان اینکه مجموع بهبودیافتگان کرونا در استان ۲۶ هزار و ۵۴۵ نفر است، گفت: در ۲۴ ساعت گذشته مورد فوتی ناشی از کرونا در استان ثبت نشده و مجموع فوتی ها تا این لحظه ۶۷۸ نفر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام تصریح کرد: استان در شرایط بحرانی قرتر گرفته و رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم ضروری است.

وی ادامه داد: روند بستری ها و مبتلایان در ایلام صعودی و نگران کننده است و با ادامه آن با کمبود تخت های بیمارستانی مواجه خواهیم شد.

دکتر کریمیان  اظهار داشت: پنج شهرستان ایلام، آبدانان، دهلران، ایوان و چرداول در وضعیت قرمز و شهرستان های چوار، مهران، ملکشاهی، سیروان، هلیلان، بدره و دره شهر در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 

استان اردبیل وارد فاز چهارم شیوع کرونا شده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل وضعیت این استان را در زمینه شیوع کرونا نگران‌کننده خواند و اعلام کرد: افزایش آمار مبتلایان نشان می‌دهد که این استان وارد موج چهارم شیوع کرونا شده است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده روز سه شنبه افزود: پس از چهار ماه شرایط پایدار، در شبانه‌روز گذشته ۷۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری شدند و مجموع بیماران بستری نیز به ۳۲۴ نفر رسید.

وی گفت: با توجه به روند افزایشی تعداد مبتلایان، انتظار داریم که در روزهای آتی، وضعیت شهرستان اردبیل در زمینه شیوع کرونا از نارنجی به قرمز و وضعیت سایر مناطق استان نیز از زرد به نارنجی تغییر یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین با اشاره به پر شدن ظرفیت پذیرش بیماران کرونایی در بیمارستان امام خمینی (ره) شهر اردبیل و آماده‌سازی بیمارستان امام رضا (ع) برای پذیرش این بیماران افزود: در روزهای آینده بیمارستان سبلان نیز به مجموعه مراکز پذیرش و درمان بیماران کرونایی می‌پیوندد.

وی با اشاره به افزایش شمار بستری مبتلایان کرونای استان اردبیل در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان نیز گفت: هم‌اکنون ۵۳ نفر از مبتلایان در این بخش‌ها تحت درمان قرار دارند.

دکتر حبیب‌زاده اضافه کرد: برای کنترل سریع خیز جدید کرونا لازم است که مراسم عروسی، ترحیم و سایر دورهمی‌ شهروندان تعطیل شده و یا با حداقل افراد و به شکل محدود و با رعایت بسیار جدی پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی ۱.۵ متری، دوری از تجمعات و دورهمی، پرهیز از حضور در فضاهای مسقف و نیز شستن دست به منظور مهار کرونا اظهارکرد: سرعت چرخش و ابتلای سویه جدید کرونا موسوم به کرونای انگلیسی بسیار بالاست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین از شهروندان خواست به محض مشاهده علائم اولیه ابتلای به کرونا از جمله سردرد و بدن درد شدید و نیز ناراحتی‌های تنفسی، به سرعت به مراکز ۱۶ ساعته بهداشت و درمان مراجعه کرده و نسبت به اقدامات تشخیصی و درمان اقدام کنند.

وی اضافه کرد: در مراکز درمانی و تشخیصی کرونا، افراد مبتلا بلافاصله مورد مراقبت قرار گرفته و افراد مرتبط با مبتلایان نیز رهگیری شده و در قرنطینه خانگی قرار می گیرند تا از گسترش سطح بیماری جلوگیری شود.

هم‌اکنون شهرستان اردبیل در وضعیت نارنجی و پرخطر شیوع کرونا قرار دارد و سایر مناطق استان اردبیل نیز در شرایط زرد قرار دارند و روز به روز بر شمار مبتلایان جدید و آمار بستری همزمان افراد مبتلا افزوده می‌شود.

روند افزایشی کرونا در استان اردبیل از حدود سه هفته پیش و همزمان با سفر گسترده نوروزی شهروندان به استان شتاب گرفته و همانند نیمه پاییز پارسال، در مسیر صعودی قرار دارد.

همزمان با افزایش بستری مبتلایان، با فوت چهار بیمار مبتلا به کرونا در استان اردبیل در شبانه روز گذشته، مجموع آمار جان‌باختگان کرونا در این استان طی ۱۳ ماه گذشته به یک هزار و ۴۶۸ نفر رسید.

مسئولان بهداشت و درمان استان اردبیل از حدود سه هفته قبل شرایط این استان در زمینه شیوع کرونا را شکننده اعلام کرده و هشدار داده بودند که با حضور پرشمار گردشگران و کاهش سطح رعایت مقررات بهداشتی، روند شیوع کرونا در این استان افزایشی و صعودی خواهد بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.