هم اکنون ۲۵۷ شهرستان از جمله همه مراکز استان‌ها و کلانشهرها در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین ۱۲۹ شهرستان نارنجی، ۵۱ شهرستان زرد و ۱۱ شهرستان آبی هستند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است.

به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با شناسایی ۲۲ هزار و ۵۸۶ بیمار جدید کرونا در کشور رکورد شناسایی بیمار در یک روز شکسته شده و با فوت ۱۸۵ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان‌باختگان این بیماری در ایران به ۶۳ هزار و ۸۸۴ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز پنجشنبه افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۱۹ فروردین) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۲۲ هزار و ۵۸۶ نفر بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و دو هزار و ۴۹۳ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۶ هزار و ۹۳۴ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تاکنون یک میلیون و ۶۸۴ هزار و ۵۷۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین چهار هزار و ۲۲۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۱۳ میلیون و ۴۱۲ هزار و ۳۲۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری افزود: هم اکنون ۲۵۷ شهرستان از جمله همه مراکز استان‌ها و کلانشهرها در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین ۱۲۹ شهرستان نارنجی، ۵۱ شهرستان زرد و ۱۱ شهرستان آبی هستند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است.

وی اظهارداشت:‌ هنوز هم بسیاری از ما در برابر دعوت به مهمانی‌ها و مراسم‌های عروسی یا عزا نمی توانیم «نه» بگوییم و به راحتی دعوت به مجالس یادشده را قبول می کنیم اما با توجه به شرایط بسیار خطرناک در این روزها در کشور که روزانه منجر به از دست رفتن تعدد زیادی از هموطنان می شود، دعوت نکردن از میهمان و نرفتن به مهمانی به عنوان یک اصل خلاقی و اجتماعی مهم محسوب می شود.

وی ادامه داد: امیدوارم مردم کمک کنند تا با قطع شدن رفت و آمد حضوری به منازل گامی موثر در جهت قطع زنجیره بیماری برداشته شود. 

سخنگوی وزارت بهداشت پیش از این گفته بود: با توجه به قدرت سرایت بالای بیماری کووید۱۹ و گسترش ویروس جهش یافته انگلیسی توصیه می کنیم افرادی که در تماس نزدیک با بیماران بوده اند، ۱۴ روز در خانه قرنطینه بمانند.  فضای مشترک با دیگران را در منزل به حداقل ممکن برسانند و اگر هر گونه علامت مانند تب، سردرد، سرفه، تنگی نفس، بدن درد، از دست دادن حس بویایی یا چشایی داشتند با ۴۰۳۰ تماس بگیرند. محل قرنطینه را تحت هیچ شرایطی ترک نکنند و در صورت نیاز به مراجعه به مراکز درمانی ماسک بزنند و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکنند.

سخنگوی وزارت بهداشت پیش از این اعلام کرده بود: شیوع بیماری کووید۱۹ در کشور بسیار گسترده و نگران کننده است، موج چهارم این بیماری با سرعت در حال پیشرفت است و از نیمه غربی به نیمه شرقی گسترش می یابد. استفاده مداوم از ماسک و خودداری از هر گونه برگزاری دورهمی، مهمانی و مراسم عروسی و عزا در این شرایط ضروری و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی پر ازدحام، غذا خوردن در رستوران و حضور در اماکن پر جمعیت از عوامل مهم گسترش بیشتر این بیماری در کشور است.

لاری از مردم خواست ضمن رعایت اصول بهداشتی در صورت مشاهده هر گونه علایم مثل تب، سرفه، سردرد، بدن درد هر چند خفیف، در خانه بمانند. از تماس با اعضای خانواده و همکاران پرهیز کنند و در صورت ادامه این علایم با سامانه ۴۰۳۰ تماس بگیرند.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۳۳ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و حدود دو میلیون و ۸۶۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. 

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

 

۱۹ فروردین ماه با مهمترین اخبار کرونا در استانها

هرچند مسئولان و دست اندرکاران ستاد ملی مقابله با کرونا با اعمال محدودیت های ترافیکی، تطعیلی بازارها ، اماکن و اصناف سعی در جلوگیری از شیوع هر چه بیشتر کرونا دارند اما همچنان مهمترین اصل در مهار این ویروس رعایت شیوه نامه های بهداشتی و پرهیز از ترددهای غیر ضروری است.

تداوم افزایش شمار مبتلایان و بیماران بستری و به قرمز شدن وضعیت کرونایی در کشور سبب شد محدودیت های سفت و سختی در راستای حفظ سلامت شهروندان اعمال شود بطوریکه بازار تهران نیز بجز واحدهای صنفی قرار گرفته در گروه یک از روز شنبه  به مدت ۲ هفته تعطیل می شود.

شیب صعودی مبتلایان و افزایش میزان بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها را می‌توان در کنار کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بی‌توجهی به فاصله‌گذاری اجتماعی از نتایج دورهمی‌ها و دیدو بازدیدهای نوروزی و مسافرت‌ها در این ایام دانست.

با رسیدن آمار مبتلایان جدید به بیش از ۲۲  هزار نفر و در پی کم‌توجهی به رعایت نکات بهداشتی شعله‌های ویروس کرونا در استان‌ها و شهرهای مختلف کشور یکبار دیگر زبانه کشیده است که نشان می دهد عادی انگاری ها پایمدهای جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت .

آخرین خبرها از ستاد ملی کرونا حکایت از قرمز شدن وضعیت کرونایی شهرها یکی پس از دیگری دارد، هم اکنون ۲۵۷ شهرستان از جمله همه مراکز استان‌ها و کلانشهرها در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین ۱۲۹ شهرستان نارنجی، ۵۱ شهرستان زرد و ۱۱ شهرستان آبی هستند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است.

معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران، دورهمی ها و دید و بازدید ایام نوروز را مهم ترین عامل افزایش بیماری در روزهای اخیر اعلام کرد و یادآور شد: تجمعات خانوادگی سبب بروز این شیوع شده به عبارتی این موضوع عامل مهمی برای افزایش بستری ها شده است.

نادر توکلی به همشهریان توصیه کرد که به هیچ وجه در تجمعات حضور پیدا نکنند و استفاده از ماسک، شستن مرتب دست ها و فاصله گذاری اجتماعی را به شدت رعایت کنند تا از آسیب این ویروس در امان باشند.

جولان کرونا در استان ها و شهرستان ها

در خراسان شمالی و به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی ، حدود ۵۶ هزار تست کرونا از بیماران مشکوک به بیماری کووید۱۹ در اجرای طرح شهید سلیمانی انجام شد که هفت هزارو ۳۲ مورد آن مثبت بود.

 دکتر افشین دلشاد اظهار داشت: با آغاز این طرح از آذرماه پارسال تاکنون، ۹۴ گروه رهگیری با ۴۱۲ عضو تشکیل شده است که این گروه ها ۳۰ هزار و ۸۰۰ تست سریع کرونا را انجام دادند.

زاهدان هم با سیر صعودی شمار مبتلایان به کرونای انگلیسی روبرو است بطوریکه به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان تعداد مبتلایان در این استان به ۲۱۱ نفر رسیده است .

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهار داشت: موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در استان سیستان و بلوچستان نیز در حال افزایش است و این نوع از ویروس تقریبا جایگزین نوع قبلی شده است بطوری که ۷۰ درصد موارد ابتلا در سطح استان را شامل می شود.

در کهگیلویه و بویراحمد نیز بشمار بستری شدگان به چهار برابر رسیده و این استان درآستانه وضعیت خطرناک قرار دارد . 

تعداد بستری شدگان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در کهگیلویه و بویراحمد که بهمن ماه امسال کمتر از یکصد نفر بوده هم اکنون به حدود ۴۰۰ نفر رسیده است آماری که افزون بر پیش بینی افزایش تعداد جان باختگان نگرانی از کمبود تخت های بیمارستانی در روزهای آینده را به همراه داشته است.

هم اکنون بیمارستان های کرونایی استان در برخی شهرستان ها مانند گچساران تکمیل و در برخی مناطق دیگر هم در آستانه پر شدن تخت هاست که در صورت روند افزایشی می تواند زنگ خطر بحران کرونا در کهگیلویه وبویراحمد باشد.

کرمانشاه هم براساس رنگ بندی جدید شهرستان‌های کرمانشاه، گیلانغرب، صحنه، هرسین و سنقر و کلیایی هم از ۱۸ فروردین از لحاظ شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار گرفته است .

پیش از این نیز شهرستان‌های کنگاور، پاوه، سرپل ذهاب و اسلام آبادغرب هم قرمز اعلام شده که به این ترتیب ۹ شهرستان هم اکنون در وضعیت قرمز قرار دارد.

 در راستای اجرای مصوبات ستاد کرونا مراکز تعویض پلاک شهرهای قرمز کرمانشاه نیز از امروز تعطیل شده است .همچنین از تاریخ یاد شده آموزش های نظری و برگزاری آزمون های آیین نامه راهنمایی و رانندگی در شهرستان های قرمز متوقف خواهد شد.

فرماندار سراب هم از کمبود تخت بیمارستانی برای بستری‌های کرونایی در سراب اظهار نگرانی کرد و گفت : در روزهای آتی با مشکل کمبود تخت بیمارستانی مواجه خواهیم بود و نیاز فوری به تهیه ۱۰۰ دستگاه کپسول اکسیژن برای استفاده بیماران بستری در منزل و خارج از مراکز درمانی داریم.

حسن یحیوی در جلسه ستاد شهرستانی مقابله با ویروس کرونا افزود: شهرستان سراب از چهارم فروردین ماه از نظر شیوع بیماری کووید ۱۹ در وضعیت قرمز و برگزاری مراسم عروسی بیشترین دلیل ابتلا به کرونا در این منطقه است.

به گفته رییس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی خراسان‌ رضوی هم  ورود خودروهای با پلاک غیربومی از امروز ۱۹ فروردین ماه جاری به پنج شهر درگیر وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا در این استان ممنوع است.

سرهنگ حمیدرضا دهنوی  افزود: بر این اساس و مطابق مصوبه ستاد پیشگیری از کرونا ورود خودروهای غیربومی به شهرهای "مشهد، سبزوار، قوچان، گناباد و نیشابور" ممنوع است.

در سنندج هم  با قرمز و نارنجی شدن وضعیت ابتلا به کرونا در ۹ شهرستان استان، وضعیت بحرانی کرونا را شاهدیمم که قرارا است  در کمترین زمان ممکن محدودیت‌های هوشمند اعمال ‌شود.

همچنین به منظور جلوگیری از شیوع بیماری، تردد مسافران از مرز باشماق به مدت ۲ هفته دیگر تمدید شد و تنها افرادی که مجوز داشته باشند، می توانند از مرز خارج شوند.

 سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان هم گفت که با فوت پنج بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته مجموع متوفیان قطعی ابتلا به کرونا در این استان از ابتدای اپیدمی این ویروس تاکنون به یک هزار و ۵۹۳ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» اظهار داشت: همچنین با شناسایی ۹۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان به ۱۱ هزار و ۲۵۴ سیده است.

 جانشین و سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در هرمزگان گفت: شهرستان‌های بندرعباس، میناب، بندرلنگه، قشم، بندرخمیر و پارسیان هم اکنون در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارند.

علی رئوفی  با اشاره به آخرین وضعیت شیوع کرونا در شهرستان‌های استان هرمزگان افزود: همچنین شهرستان‌های حاجی‌آباد، رودان و جاسک در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های بستک، سیریک، بشاگرد و بوموسی در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل هم  اعلام کرد: یکه‌تازی کرونا در استان اردبیل همچنان ادامه دارد به طوری که در شبانه‌روز گذشته با ابتلای ۷۴ فرد جدید، مجموع مبتلایان بستری همزمان به ۳۹۳ نفر رسید.

دکتر شهرام حبیب‌زاده  وضعیت استان اردبیل را در زمینه شیوع کرونا نگران‌کننده خواند و با اشاره به شیوع موج چهارم کرونا در این استان گفت: هم‌اکنون ۲ شهرستان اردبیل و نمین در وضعیت قرمز و شهرستان‌های گرمی، بیله‌سوار، پارس‌آباد، اصلاندوز، مشگین‌شهر، خلخال و سرعین در وضعیت نارنجی و شهرستان‌‎های کوثر و نیر در وضعیت زد قرار دارد.

شمار مبتلایان کرونا در لرستان هم به بیش از ۸۲ هزار نفر رسید ، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت :در حال حاضر تمامی شهرهای لرستان در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارند.

 دکتر "مریم کوشکی" بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۷۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شده است و سه نفر به دلیل کرونا در استان فوت شدند.

به گفته  رییس بیمارستان کیش، با توجه به گسترش شیوع ویروس کرونا هم اکنون روند شناسایی بیماران مبتلا به این ویروس در جزیره از مسافران به سمت کیشوندان تغییر ماهیت داده است.

مصطفی نادعلی‌نژاد  با اشاره به اینکه سیر صعودی بیماری این جزیره در فروردین ۱۴۰۰ نسبت به اسفند ۱۳۹۹ حدود ۲.۵ برابر رشد داشته است اظهار اشت: اسفند ماه نسبت بیماران شناسایی شده شامل ۷۰ درصد مسافران و ۳۰ درصد کیشوندان بود.

وی اضافه کرد: اما اکنون این روند تغییر ماهیت داده به طوریکه ۶۰ درصد از بیماران شناسایی شده کیشوندان و ۴۰ درصد نیز مسافران هستند و عمده علت آن سیر میهمانان در جزیره و انتقال بیماری به ساکنان است.

خبرهایی از اهواز حکایت از این دارد که  بسیاری از پروتکل‌های بهداشتی در استان تنها روی کاغذ اجرا می شود و مردم توجهی به بیماری ندارند.

به گفته رییس مرکز بهداشت خوزستان ، با وجود اینکه اعلام کردیم در شهرهای قرمز و نارنجی کسی به سفر نرود اما متاسفانه این موضوع رعایت نشد و تعداد سفرها در خوزستان نسبت به سال گذشته بیشتر شد.

اکنون در خوزستان به جز ۲ شهر که وضعیتشان زرد است، همه شهرهای خوزستان نارنجی و قرمز (در منطقه خطر و پرخطر) هستند که بسیار نگران کننده بوده و مردم باید این موضوع را جدی بگیرند.

 

تعطیلی مراکز اقتصادی و فرهنگی و اعمال  محدودیت ها 

به دنبال شیوع کرونا بازار بزرگ تهران نیز به مدت ۲ هفته تعطیل اعلام شد ، رئیس اتاق اصناف تهران گفت: با توجه به قرار گرفتن تهران در وضعیت قرمز کرونایی، بازار بزرگ پایتخت و دیگر اصناف به جز واحدهای صنفی قرار گرفته در گروه یک، به مدت ۲ هفته تعطیل شد.

«قاسم نوده فراهانی» افزود: اصناف قرار گرفته در گروه یک شامل تمامی عرضه کنندگان مواد غذایی و لوازم ضروری نظیر سوپرمارکت ها، فروشگاه های زنجیره ای، خواربارفروشی ها، لوازم یدکی و خشکشوئی ها است.

وی گفت: با توجه به اینکه تصمیم گیری برای تعطیلی اصناف عصر چهارشنبه ١٨ فروردین بعد از ساعت اداری گرفته شد نتوانستیم در این زمینه به خوبی اطلاع رسانی کنیم اما جلسه ای با تمام روسای اتحادیه ها برگزار و به آنها تاکید شد تمامی اصناف در گروه های یادشده از روز شنبه تعطیل هستند.

بر اساس تصمیمات اتخاذ شده ستاد کرونا کتابخانه‌های شهرهای با وضعیت قرمز کرونا در استان زنجان تعطیل شد.

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان گفت: با قرمز شدن وضعیت شیوع کرونا در شهرهای، زنجان، ابهر و خرمدره، ۵۰ کتابخانه‌ عمومی واقع در آنها تا اطلاع ثانوی تعطیل شد و  خدمات فقط به صورت مجازی ارائه می‌شود.

با گسترش مجدد ویروس کووید ۱۹ و اعلام ستاد مقابله با ویروس کرونا مبنی بر قرمز شدن هفت شهرستان از ۱۰ شهرستان استان یزد، تمامی خدمات فیزیکی کتابخانه‌های این شهرستان‌ها از امروز پنج‌شنبه ۱۹ فروردین تعطیل شد.

همچنین  کتابخانه‌های عمومی در هفت شهرستان اردکان، ابرکوه، تفت، خاتم، میبد، مهریز و یزد تعطیل هستند و خدمات و فعالیت‌های فرهنگی این کتابخانه‌ها تنها از طریق فضای مجازی به مخاطبان عرضه خواهد شد.

در کرمانشاه هم  بر اساس اعلام سازمان آرامستان‌های شهرداری کرمانشاه با توجه به وضعیت قرمز شهر کرمانشاه از سوی ستاد مبارزه با کرونا استان و دانشگاه علوم پزشکی، درب‌های آرامستان باغ فردوس برای عبور و مرور خودرو بسته و فقط تردد عابر پیاده امکانپذیر است.

با توجه به تماس مکرر شهروندان کرمانشاهی در خصوص نحوه عبور و مرور (خودرو و پیاده) در آرامستان، این دستورالعمل صادر و از روز پنجشنبه (۱۹ فروردین) تا اطلاع ثانوی قابل اجرا است.

با اشاره به قرارگیری چهار شهرستان استان سمنان در وضعیت قرمز کرونایی واحدهای صنفی مربوط به دسته‌بندی گروه‌های ۲، سه و چهار در شهرستان‌های با وضعیت قرمز کرونایی، در صورت فعالیت به مدت ۲ هفته پلمب می‌شوند.

 از هشت شهرستان استان سمنان، چهار شهرستان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند که واحدهای صنفی تعیین شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا نباید در مدتی که شهرها در وضعیت قرمز قرار دارند فعالیت کنند.بر اساس آخرین رنگ بندی اعلام شده توسط ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا ، شهرستان‌های سمنان ، شاهرود، دامغان و گرمسار در وضعیت  قرمز قرار دارند.

کرونا برگزاری آخرین هفته مسابقات اسبدوانی گنبدکاووس را  هم به تعویق انداخت، قرار بود  آخرین هفته مسابقات اسبدوانی پاییزه - زمستانه گنبدکاووس ۲۰ و ۲۱ فروردین امسال برگزار شود که به دلیل تغییر وضعیت کرونایی این شهرستان از زرد به قرمز به تعویق افتاد.

فرماندار گنبدکاووس  اظهارداشت: با هماهنگی هیات سوارکاری گلستان قرار است در صورت بهبود وضعیت شیوع کرونا هفته بیستم و پایانی مسابقات اسبدوانی فصل ۹۹ این شهرستان مشهور به "هفته قهرمانی" بعد از ماه مبارک رمضان برگزار شود.

در گیلانغرب نیز با  ابتلای بالای افراد به ویروس کرونا و ثبت دومین فوتی کرونا در این شهرستان در  ۴۸ ساعت گذشته منجر به تشدید محدودیت‌ها در این شهرستان می‌شود.

به گفته معاون سیاسی امنیتی فرماندار گیلانغرب ، غیر از مشاغل سطح یک، مشاغل سطح ۲، سه و چهار به مدت دو هفته تعطیل شدند.

در خرم آباد و بنا بر اظهارات معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان ، بازار خرم‌آباد به دلیل وضعیت قرمز شیوع کرونا در این شهرستان از امروز ۱۹ فروردین ماه به مدت ۲ هفته تعطیل شد.

فریبرز حسامی  افزود: براساس ابلاغ مصوبات ستاد استانی مقابله با کرونا و با توجه به وضعیت قرمز خرم‌آباد، از امروز گروه های شغلی ۲، سه و چهار از جمله مجتمع های خرید و تجاری و فعالیت دستفروشان این شهرستان تعطیل است.

مدارس مازندران نیز به طور کامل تعطیل است ، بنا بر اعلام  آموزش و پرورش مازندران تمامی مدارس ، آموزشگاه‌ها و فضاهای آموزشی تحت پوشش این مجموعه به خاطر شرایط کرونایی استان به صورت کامل تعطیل است و همه فعالیت‌های آموزشی و اداری به صورت مجازی انجام می‌شود.

 این تصمیم در پی تغییر رنگ بندی کرونایی مازندران به قرمز و نارنجی اتخاذ شده و تا یک هفته ادامه خواهد داشت.

با توجه به وضعیت بحرانی در سبزوار از نظر شیوع ویروس کرونا، محدودیت‌های جدید از امروز (پنجشنبه) تا دو هفته در این شهرستان اعمال می‌شود.

فرماندار ویژه سبزوار در نشست ستاد مقابله با کرونا در سبزوار افزود: بر مبنای تصمیمات این ستاد محدودیت تردد وسایل نقلیه بین شهری با پلاک‌های بومی و غیربومی از امروز آغاز شده و خروج خودروهای بومی و ورود خودروهای غیربومی به سبزوار ممنوع است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار نیز گفت: عدم توجه به هشدارها در زمینه رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی و سفرهای نوروزی این شهرستان را در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار داده است و تعداد بیماران کرونایی بستری شده در بیمارستان واسعی سبزوار نسبت به اوایل هفته جاری چهار برابر بیشتر شده است.

 

تزریق  واکسن به جامعه هدف

 در استان اردبیل و به گفته رئیس مرکز بهداشت این شهرستان ،در اجرای طرح واکسیناسیون جامعه هدف علیه کرونا، ۱۲۰ نفر از پزشکان بالای ۵۰ سال در این شهرستان واکسینه شدند.

دکتر محمدرضا خلفی‌زاده گفت: براساس دستورالعمل کشوری واکسیناسیون این افراد علیه کووید.۱۹ طبق برنامه تدوین شده آغاز شده و واکسن تهیه شده تاکنون برای گروه‌های هدف بهداشتی و درمانی، بیماران پرخطر مانند مبتایان به سرطان، افراد دارای بیماری زمینه‌ای و تالاسمی تزریق شده است.

وی بیان کرد: واکسیناسیون بخش خصوصی بهداشت و درمان آغاز شده و در مراحل بعدی، پارت دوم از مجموع ۴۰۰ واحد تخصیص یافته در روزهای آتی برای بقیه پزشکان گروه هدف نیز تزریق می‌شود.

شیوع موج چهارم کرونا در استان اردبیل آغاز شده و هم‌اکنون ۲ شهرستان اردبیل و نمین در وضعیت قرمز و شهرستان‌های گرمی، بیله‌سوار، پارس‌آباد، اصلاندوز، مشگین‌شهر، خلخال و سرعین در وضعیت نارنجی و شهرستان‌‎های کوثر و نیر در وضعیت زرد قرار دارد.

در آذربایجان‌شرقی هم  حدود ۱۶هزار دز واکسن کرونا از ۱۸هزار و ۵۰۰ دز تحویل شده به آذربایجان شرقی بر اساس اعلام اولویت های وزارت بهداشت و درمان تزریق شده است.

 بیش از ۶هزار نفر از کادر درمان آذربایجان شرقی تاکنون واکسینه شده اند که ۳۵درصد این افراد را تشکیل می دهد البته کادر درمانی که با بیماران کرونایی ارتباط مستقیم دارند مثل پزشکاران و پرستاران بخش آی.سی.یو ضد کرونا واکسینه شدند. 

 

لغو برگزاری نماز جمعه 

به گفته رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه چهارمحال و بختیاری ، با اشاره به شیوع ویروس کرونا نماز جمعه ۲۰ فروردین‌ماه در استان برگزار نمی‌شود.

حجت‌الاسلام حسن صمدزاده افزود:با توجه به افزایش آمار مبتلا به ویروس کرونا که باعث قرمز شدن وضعیت شهرستان‌های استان شده است و با توجه به مصوبه ستاد ملی کرونا مبنی بر اعمال محدودیت‌های ۲ هفته‌ای، نماز جمعه این هفته در تمامی شهرها و مرکز استان برگزار نمی‌شود.

چهارمحال و بختیاری در وضعیت خیلی پرخطر ویروس کرونا قرار گرفته و تمام شهرستانها در وضعیت قرمز قرار دارند.

در استان سمنان هم  نماز جمعه این هفته در هیچ یک از شهرهای هشت شهرستان استان، به دلیل قرمزشدن وضعیت رنگ‌بندی کرونا و به منظور حفظ سلامت شهروندان و مقابله با شیوع ویروس کرونا، برگزار نمی‌شود.

حجت‌الاسلام محسن فاطمی‌نیا  ابراز داشت: براساس تصمیم‌گیری‌ها به دلیل وضعیت قرمز کرونا و عمل به مصوبه‌ ستاد مقابله با کرونا، آیین سیاسی و عبادی نماز جمعه در هیچ‌یک از شهرهای استان سمنان در وضعیت زرد، نارنجی و قرمز کرونایی برگزار نمی‌شود.

 تمام شهرستان‌های استان سمنان به جز آرادان از لحاظ شیوع کرونا در رنگ‌بندی قرمز و نارنجی قرار دارند، و به منظور مقابله با شیوع کرونا و بر اساس تصمیم‌ها نماز جمعه در شهرستان آرادان با وضعیت زرد نیز برگزار نمی شود.

در بوشهر هم با توجه به شرایط کرونایی نماز جمعه در هیچکدام از شهرهای استان برگزار نمی‎‌شود.

اکنون از میان ۱۰ شهرستان استان بوشهر، هشت شهرستان در شرایط قرمز و ۲ شهرستان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

 

۱۹ فروردین ماه با مهمترین اخبار کرونا در استانها

هرچند مسئولان و دست اندرکاران ستاد ملی مقابله با کرونا با اعمال محدودیت های ترافیکی، تطعیلی بازارها ، اماکن و اصناف سعی در جلوگیری از شیوع هر چه بیشتر کرونا دارند اما همچنان مهمترین اصل در مهار این ویروس رعایت شیوه نامه های بهداشتی و پرهیز از ترددهای غیر ضروری است.

تداوم افزایش شمار مبتلایان و بیماران بستری و به قرمز شدن وضعیت کرونایی در کشور سبب شد محدودیت های سفت و سختی در راستای حفظ سلامت شهروندان اعمال شود بطوریکه بازار تهران نیز بجز واحدهای صنفی قرار گرفته در گروه یک از روز شنبه  به مدت ۲ هفته تعطیل می شود.

شیب صعودی مبتلایان و افزایش میزان بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها را می‌توان در کنار کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بی‌توجهی به فاصله‌گذاری اجتماعی از نتایج دورهمی‌ها و دیدو بازدیدهای نوروزی و مسافرت‌ها در این ایام دانست.

با رسیدن آمار مبتلایان جدید به بیش از ۲۲  هزار نفر و در پی کم‌توجهی به رعایت نکات بهداشتی شعله‌های ویروس کرونا در استان‌ها و شهرهای مختلف کشور یکبار دیگر زبانه کشیده است که نشان می دهد عادی انگاری ها پایمدهای جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت .

آخرین خبرها از ستاد ملی کرونا حکایت از قرمز شدن وضعیت کرونایی شهرها یکی پس از دیگری دارد، هم اکنون ۲۵۷ شهرستان از جمله همه مراکز استان‌ها و کلانشهرها در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین ۱۲۹ شهرستان نارنجی، ۵۱ شهرستان زرد و ۱۱ شهرستان آبی هستند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است.

معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران، دورهمی ها و دید و بازدید ایام نوروز را مهم ترین عامل افزایش بیماری در روزهای اخیر اعلام کرد و یادآور شد: تجمعات خانوادگی سبب بروز این شیوع شده به عبارتی این موضوع عامل مهمی برای افزایش بستری ها شده است.

نادر توکلی به همشهریان توصیه کرد که به هیچ وجه در تجمعات حضور پیدا نکنند و استفاده از ماسک، شستن مرتب دست ها و فاصله گذاری اجتماعی را به شدت رعایت کنند تا از آسیب این ویروس در امان باشند.

جولان کرونا در استان ها و شهرستان ها

در خراسان شمالی و به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی ، حدود ۵۶ هزار تست کرونا از بیماران مشکوک به بیماری کووید۱۹ در اجرای طرح شهید سلیمانی انجام شد که هفت هزارو ۳۲ مورد آن مثبت بود.

 دکتر افشین دلشاد اظهار داشت: با آغاز این طرح از آذرماه پارسال تاکنون، ۹۴ گروه رهگیری با ۴۱۲ عضو تشکیل شده است که این گروه ها ۳۰ هزار و ۸۰۰ تست سریع کرونا را انجام دادند.

زاهدان هم با سیر صعودی شمار مبتلایان به کرونای انگلیسی روبرو است بطوریکه به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان تعداد مبتلایان در این استان به ۲۱۱ نفر رسیده است .

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهار داشت: موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در استان سیستان و بلوچستان نیز در حال افزایش است و این نوع از ویروس تقریبا جایگزین نوع قبلی شده است بطوری که ۷۰ درصد موارد ابتلا در سطح استان را شامل می شود.

در کهگیلویه و بویراحمد نیز بشمار بستری شدگان به چهار برابر رسیده و این استان درآستانه وضعیت خطرناک قرار دارد . 

تعداد بستری شدگان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در کهگیلویه و بویراحمد که بهمن ماه امسال کمتر از یکصد نفر بوده هم اکنون به حدود ۴۰۰ نفر رسیده است آماری که افزون بر پیش بینی افزایش تعداد جان باختگان نگرانی از کمبود تخت های بیمارستانی در روزهای آینده را به همراه داشته است.

هم اکنون بیمارستان های کرونایی استان در برخی شهرستان ها مانند گچساران تکمیل و در برخی مناطق دیگر هم در آستانه پر شدن تخت هاست که در صورت روند افزایشی می تواند زنگ خطر بحران کرونا در کهگیلویه وبویراحمد باشد.

کرمانشاه هم براساس رنگ بندی جدید شهرستان‌های کرمانشاه، گیلانغرب، صحنه، هرسین و سنقر و کلیایی هم از ۱۸ فروردین از لحاظ شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار گرفته است .

پیش از این نیز شهرستان‌های کنگاور، پاوه، سرپل ذهاب و اسلام آبادغرب هم قرمز اعلام شده که به این ترتیب ۹ شهرستان هم اکنون در وضعیت قرمز قرار دارد.

 در راستای اجرای مصوبات ستاد کرونا مراکز تعویض پلاک شهرهای قرمز کرمانشاه نیز از امروز تعطیل شده است .همچنین از تاریخ یاد شده آموزش های نظری و برگزاری آزمون های آیین نامه راهنمایی و رانندگی در شهرستان های قرمز متوقف خواهد شد.

فرماندار سراب هم از کمبود تخت بیمارستانی برای بستری‌های کرونایی در سراب اظهار نگرانی کرد و گفت : در روزهای آتی با مشکل کمبود تخت بیمارستانی مواجه خواهیم بود و نیاز فوری به تهیه ۱۰۰ دستگاه کپسول اکسیژن برای استفاده بیماران بستری در منزل و خارج از مراکز درمانی داریم.

حسن یحیوی در جلسه ستاد شهرستانی مقابله با ویروس کرونا افزود: شهرستان سراب از چهارم فروردین ماه از نظر شیوع بیماری کووید ۱۹ در وضعیت قرمز و برگزاری مراسم عروسی بیشترین دلیل ابتلا به کرونا در این منطقه است.

به گفته رییس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی خراسان‌ رضوی هم  ورود خودروهای با پلاک غیربومی از امروز ۱۹ فروردین ماه جاری به پنج شهر درگیر وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا در این استان ممنوع است.

سرهنگ حمیدرضا دهنوی  افزود: بر این اساس و مطابق مصوبه ستاد پیشگیری از کرونا ورود خودروهای غیربومی به شهرهای "مشهد، سبزوار، قوچان، گناباد و نیشابور" ممنوع است.

در سنندج هم  با قرمز و نارنجی شدن وضعیت ابتلا به کرونا در ۹ شهرستان استان، وضعیت بحرانی کرونا را شاهدیمم که قرارا است  در کمترین زمان ممکن محدودیت‌های هوشمند اعمال ‌شود.

همچنین به منظور جلوگیری از شیوع بیماری، تردد مسافران از مرز باشماق به مدت ۲ هفته دیگر تمدید شد و تنها افرادی که مجوز داشته باشند، می توانند از مرز خارج شوند.

 سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان هم گفت که با فوت پنج بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته مجموع متوفیان قطعی ابتلا به کرونا در این استان از ابتدای اپیدمی این ویروس تاکنون به یک هزار و ۵۹۳ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» اظهار داشت: همچنین با شناسایی ۹۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان به ۱۱ هزار و ۲۵۴ سیده است.

 جانشین و سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در هرمزگان گفت: شهرستان‌های بندرعباس، میناب، بندرلنگه، قشم، بندرخمیر و پارسیان هم اکنون در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارند.

علی رئوفی  با اشاره به آخرین وضعیت شیوع کرونا در شهرستان‌های استان هرمزگان افزود: همچنین شهرستان‌های حاجی‌آباد، رودان و جاسک در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های بستک، سیریک، بشاگرد و بوموسی در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل هم  اعلام کرد: یکه‌تازی کرونا در استان اردبیل همچنان ادامه دارد به طوری که در شبانه‌روز گذشته با ابتلای ۷۴ فرد جدید، مجموع مبتلایان بستری همزمان به ۳۹۳ نفر رسید.

دکتر شهرام حبیب‌زاده  وضعیت استان اردبیل را در زمینه شیوع کرونا نگران‌کننده خواند و با اشاره به شیوع موج چهارم کرونا در این استان گفت: هم‌اکنون ۲ شهرستان اردبیل و نمین در وضعیت قرمز و شهرستان‌های گرمی، بیله‌سوار، پارس‌آباد، اصلاندوز، مشگین‌شهر، خلخال و سرعین در وضعیت نارنجی و شهرستان‌‎های کوثر و نیر در وضعیت زد قرار دارد.

شمار مبتلایان کرونا در لرستان هم به بیش از ۸۲ هزار نفر رسید ، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت :در حال حاضر تمامی شهرهای لرستان در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارند.

 دکتر "مریم کوشکی" بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۷۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شده است و سه نفر به دلیل کرونا در استان فوت شدند.

به گفته  رییس بیمارستان کیش، با توجه به گسترش شیوع ویروس کرونا هم اکنون روند شناسایی بیماران مبتلا به این ویروس در جزیره از مسافران به سمت کیشوندان تغییر ماهیت داده است.

مصطفی نادعلی‌نژاد  با اشاره به اینکه سیر صعودی بیماری این جزیره در فروردین ۱۴۰۰ نسبت به اسفند ۱۳۹۹ حدود ۲.۵ برابر رشد داشته است اظهار اشت: اسفند ماه نسبت بیماران شناسایی شده شامل ۷۰ درصد مسافران و ۳۰ درصد کیشوندان بود.

وی اضافه کرد: اما اکنون این روند تغییر ماهیت داده به طوریکه ۶۰ درصد از بیماران شناسایی شده کیشوندان و ۴۰ درصد نیز مسافران هستند و عمده علت آن سیر میهمانان در جزیره و انتقال بیماری به ساکنان است.

خبرهایی از اهواز حکایت از این دارد که  بسیاری از پروتکل‌های بهداشتی در استان تنها روی کاغذ اجرا می شود و مردم توجهی به بیماری ندارند.

به گفته رییس مرکز بهداشت خوزستان ، با وجود اینکه اعلام کردیم در شهرهای قرمز و نارنجی کسی به سفر نرود اما متاسفانه این موضوع رعایت نشد و تعداد سفرها در خوزستان نسبت به سال گذشته بیشتر شد.

اکنون در خوزستان به جز ۲ شهر که وضعیتشان زرد است، همه شهرهای خوزستان نارنجی و قرمز (در منطقه خطر و پرخطر) هستند که بسیار نگران کننده بوده و مردم باید این موضوع را جدی بگیرند.

 

تکمیل ظرفیت های بیمارستانی در برخی شهرها 

 رییس شبکه بهداشت و درمان سقز با بیان اینکه روزهای سخت در شهرستان همچنان ادامه دارد، گفت: ظرفیت بستری مبتلایان به ویروس کرونا در ۲ بیمارستان امام خمینی (ره) و شفا تکمیل شده است.

دکتر انور بهرامی  اظهار داشت:  شهرستان سقز از لحاظ کرونا در وضعیت قرمز قرار دارد و در روزهای آینده بیمارستان تامین اجتماعی هم برای بستری بیماران کرونا آماده می شود. ظرفیت بیمارستان شفا از سه روز گذشته تکمیل شده است و اگر مردم رعایت نکنند قطعا این آمار مبتلایان به ویروس کرونا افزایش پیدا می کند.

به گفته  رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک هم ،ظرفیت دومین مرکز پذیرش بیماران کرونایی این شهرستان ( بیمارستان امیر کبیر) با توجه به افزایش شمار مبتلایان تنها پس از ۲ روز، تکمیل شد.

سید" محمد جمالیان" افزود: با توجه به افزایش مبتلایان مبتلایان و میزان بستری‌ها پس از تعطیلات نوروزی، کلانشهر اراک و استان مرکزی با یک بحران جدی مواجه است که باید تدابیر ویژه‌ای در این راستا از سوی مسئولان اندیشیده شود.

وی گفت: اکنون دانشگاه علوم پزشکی اراک در مقابله و کنترل بیماری دست تنها است و ورودی و خروجی بیماران به هیچ وجه همخوانی ندارد که می طلبد ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و سایر ارگان‌ها همچون گذشته پای کار بیایند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: با تکمیل ۲ بیمارستان برای پذیرش بیماران کرونایی در اراک، اکنون باید از ظرفیت بیمارستان خوانساری و سپس ولیعصر( عج) بهره‌گیری کرد. ظرفیت بیمارستان‌های خصوصی نیز برای پذیرش بیماران کرونایی محدود است و با ادامه این روند احتمال استقرار بیمارستان صحرایی با توجه به شرایط بحرانی پیش رو دور از ذهن نیست.

 

۳۲۰ بیمار در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های بوشهر بستری هستند

دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر گفت: تعداد بیماران بستری در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های این استان به ۳۲۰ نفر رسیده و بستری این شمار بیمار به طور همزمان بی سابقه بوده است.

دکتر سعید کشمیری روز پنجشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۸۹ بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری‌شده‌اند که از این تعداد ابتلای ۴۰ مورد به کرونا مثبت، قطعی است.

وی اضافه کرد: از این شمار ۴۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که از این مجموع ۱۳ نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

کشمیری گفت: چهار مورد فوتی ناشی از ابتلا به کرونا، در رده سنی ۵۱ تا ۹۴ سال ثبت شد که سه نفر از آنها دارای بیماری زمینه‌ای بوده و سابقه تماس با فرد مبتلا داشته‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: در شبانه‌روز گذشته ۴۴  بیمار نیز باحال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند، که ۳۱ نفر از آنها مثبت قطعی بوده‎اند.

وی بیان کرد: از آغاز شیوع ویروس کرونا تاکنون ۲۷هزار و ۱۵۹ نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا و  ۹۱۳ نفر نیز جان خود را ازدست داده اند.

کشمیری یادآور شد: امروز بیشتر ابتلاها در استان بوشهر خانوادگی و در اثر عادی انگاری است براین اساس آمارها به صورت موشکی در حال افزایش است.

وی در خصوص تزریق واکسن کرونا در استان بوشهر گفت: ۴۰ درصد کادر بهداشت و درمان استان واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اضافه کرد: ۲۵۰ هزار نفر در اولویت نخست تزریق واکسن در استان بوشهر شناسایی شده اند که باید تا پایان بهار واکسن کرونا را دریافت کنند.

طبق گزارش نرم افزار سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وضعیت شیوع ویروس کرونا در ۸ شهرستان استان بوشهر قرمز و در ۲ شهرستان نارنجی اعلام شده است.

 

روزانه ۱۱۰‌ بیمار کرونایی در قزوین بستری می شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوبن با اشاره به سیر صعودی روند بیماری در این استان گفت: در حال حاضر روزانه به طور میانگین ۱۰۰‌تا ۱۱۰ نفر بیمار کرونایی در مراکز درمانی بستری می شوند، که بسیار نگران کننده است.

پیمان نامدار روز پنجشنبه در جلسه ستاد کرونا استان که به ریاست استاندار قزوین  برگزار شد، افزود: متاسفانه موج چهارم  کووید ۱۹ آغاز شده و غریب به اتفاق شهرهای استان در وضعیت قرمز قرار دارند.

وی اظهار داشت : در حال حاضر میانگین فوتی‌ها و بستری‌ها افزایش پیدا کرده است در  حالیکه پیش از تعداد فوتی‌ها در استان  در طول هفته تک‌رقمی بود الان روزانه به طور میانگین چهار تا پنج نفر فوتی گزارش می شود.

نامدار با اشاره به بستری ۴۶۶ بیمار کرونایی در مراکز درمان استان قزوین اضافه کرد: پلن سوم طرح تخصیص تخت در بیمارستان‌ها  خیلی زودتر از موعد مقرر آغاز شده  و از امروز  ۸۰۰ تخت بیمارستانی را به بیماران کرونایی باید اختصاص دهیم.

وی تاکید کرد: با توجه به  ورود ۱۱۰ بیمار  در طول روز خروجی ما ۳۰ نفر است و اگر تصمیم قاطعی گرفته نشود  سیستم بهداشت و درمان طی ۱۰ روز آینده نمی‌تواند پاسخگوی نیاز باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین  تصریح کرد: با توجه به پر شدن همه تخت‌های بیمارستان‌های دولتی و تامین ‌اجتماعی استان در شرایط فعلی نیاز مبرم به تخت‌های جدید داریم و ۱۵ درصد ظرفیت بیمارستان های خصوصی  برای بستری بیماران کرونایی در نظر گرفته شده است .

وی افزود: با توجه به وضعیت قرمز  در استان و همچنین افزایش میزان ابتلای بیماران نیازمند راه‌اندازی بیمارستان صحرایی ارتش در قزوین  خواهیم بود.

نامدار  یاد آور شد : اجرای طرح شهید سلیمانی و همدلی خوب مردم و دستگاه‌های اجرایی و نظامی باعث شد که  پنج ماه اخیر  وضعیت ثابتی داشته باشیم.

این مسوول دور همی خانوادگی و مسافرت های نوروزی را عمده علت شیوع بیماری در جامعه دانست و گفت: در شرایط فعلی باید محدودیت‌ها  جدی تر از گذشتهاعمال و نظارت بیشتری بر گروههای یک تا چهار صنوف و رعایت پروتکل های بهداشتی شود.

نامدار با بیان ابنکه در هیچ‌یک از بیمارستان‌های استان عمل زیبایی انجام نمی‌شود ، افزود: طبق بخشنامه تمامی عمل‌های غیرضرور منحل شده است.

وی در مورد سهمیه واکسن کرونا  تاکید کرد : تاکنون  ۶ هزار دز واکسن به استان اختصاص  یافته است که از این میزان ۸۵ درصد از جامعه هدف را واکسینه شدند .

 

مناطق کرونایی شهرستان های خوزستان مشخص شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: مناطقی که بیشترین درگیری کووید ۱۹ در خوزستان را دارند مشخص شدند که انتظار داریم مردم این مناطق بیش از گذشته پروتکل ها را رعایت کنند.

دکتر فرهاد ابول نژادیان پنجشنبه اظهار داشت: در شرق اهواز مناطق باهنر، پادادشهر، آخراسفالت، فاز ۲ پادادشهر، زیتون کارمندی، مهدیس، سپیدار، چهار راه زند و کوروش بیشترین مبتلایان به کووید ۱۹ را داشته اند.

وی مناطق گلستان، پردیس، کیانپارس، کمپلوجنوبی، شهرک دانشگاه و کیان آباد را از مناطق غرب اهواز دانست که بیشترین مبتلایان به کرونا را داشته اند.

وی افزود: همچنین در شهرستان کارون مناطق کانتکس، کوی بسیج، شکاره، اسلام آباد، چمران و کوت عبدالله بیشترین مبتلایان را دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: در شهرستان ماهشهر مناطق فاز ۲ و چهار، ناحیه صنعتی، کوی آزادگان، شهرک بعثت، خیابان صدوقی، خیابان قدوسی، خیابان شریفی، خیابان امام (ره)، خیابان ۲۲ بهمن، خیابان طالقانی، خیابان رجایی، سربندر و شهرک چمران بیشترین مبتلایان به کووید ۱۹ را دارند.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان دزفول مناطق کوی فرهنگ شهر و مرکز شهر بیشترین مبتلایان را دارند افزود: در شهرستان آغاجاری روستای آب باران و روستای جولکی و در شهرستان بهبهان مناطق تشان، سردشت زیدون، روستای کردستان، دودانگه، خیابان تامین اجتماعی، خیابان کرم نسب، خیابان ۶۰ متری، روستای لنگیر، مسکن مهر، خیابان محمد جعفری، پانصد دستگاه، خیابان تختی، خیابان دادگستری و منصوریه بیشترین مبتلایان را دارند.

ابول نژادیان مناطق آبشار، بدرانی، روستای بوزی، عبودی، خنافره و بلوار فتح المبین را بیشترین نقاط  درگیر با کرونا در شادگان دانست و گفت: در شهرستان خرمشهر مناطق طالقانی، مولوی، ۴۰ متری، زمین شهری، غرب کارون، کوت شیخ و کوی آریا بیشترین  مبتلایان را دارند.

وی عنوان کرد: در شهرستان آبادان مناطق ذوالفقاری، خیابان بهار قدس، احمدآباد، جمشیدآباد، خیابان امیری و امیرآباد و در شهرستان شوشتر نقاط فرهنگ شهر، کوی نیرو، مسکن مهر، صاحب الزمان، دروازه و مرکز شهر بیشترین مبتلایان را دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: در شهرستان گتوند خیابانهای استقلال،معلم، کمربندی جنوبی و  امام و در شهرستان شوش مناطق عبدالخان، سیدعباس، ابراهیم آباد، زمین شهری شمالی و جنوبی، منطقه ۱۰، سلمان فارسی، زیباشهر، منطقه شویع و منطفه فکوری بیشترین مبتلایان را دارند.

وی روستای موزرم، مرکز شهر و روستای ده کیان را بیشترین نقاط  درگیر کرونا در شهرستان دهدز عنوان کرد و افزود: در شهرستان حمیدیه مناطق دولت آباد، کوی کارگران، روستای دهکده، کوی انقلاب، حمیدیه سفلی و کوی توحید بیشترین کرونایی ها را دارند.

ابول نژادیان گفت: در شهرستان مسجدسلیمان مناطق هشت بنگله، نفتک، کلگه، بی بیان، دره اشکفت و ریل وی و در شهرستان رامشیر مناطق شهرک بعثت، پانصد دستگاه، منطقه ۹، پایگاه پدافند جنوب غرب، خیابان ولیعصر و کوی دادگستری بیشترین مبتلایان را دارند.

وی ادامه داد: در شهرستان لالی خیابان حافظ، خیابان دانشیان، خیابان شهید عبدالله عالی پور، خیابانهای گلستان، شهید مدنی، آبان،شهید بهشتی، اشرفی اصفهانی، شهید خیبر، شهید داوودی،تختی، پروین اعتصامی بیشترین مبتلایان به کووید ۱۹ را دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: در شهرستان هفتکل مناطق کوی دامغانی، کوی شهدا، کوی حزب الله، پالایشگاه، فرهنگیان و اسلام آباد و در شهرستان اندیکا مناطق جعفرآباد و قلعه خواجه بیشترین مبتلایان را دارند.

وی با بیان اینکه شهر شیبان بیشترین مبتلایان به کرونا در شهرستان باوی است افزود: در شهرستان هندیجان مناطق فرهنگیان، شهرک باهنر، مسکن مهر و منطقه ساحلی و در شهرستان اندیمشک مناطق پشت بازار، کوی رسالت و کوی لور بیشترین آلودگی به کرونا را دارند.

ابول نژادیان بیان کرد: در شهرستان امیدیه شهرک مطهری، منازل شرکت نفت و خودیاری و در شهرستان باغملک منطقه شهری خیابان اصلی امام خمینی، منطقه خلیج فارس، رستم آباد، منطقه شهری قلعه تل و صیدون بیشترین مبتلایان به کرونا هستند.

وی افزود: در رامهرمز مناطق فاز چهار، سلمان فارسی، خیابان امام، جوی آسیاب، خیابان پاسداران، کیمه، فرخ روز، پورکیان، خیابان ولیعصر، طالقانی ۱ و ۳، سلطان آباد، روستای باصدی، بلوار معلم و خیابان دهقان بیشترین مبتلایان به کرونا را دارند.

رییس دانشکاه علوم پزشکی اهواز گفت: در هویزه مناطق رفیع، منطقه اهل جرف، منطقه کوت، کوی علامه کرمی و در شهرستان ایذه مناطق گنجشگیر، منطقه پارک جنگل، منطقه حافظ جنوبی، محمد رسول الله و سرقنات بیشترین مبتلایان به کرونا هستند.

وی بیان کرد: در شهرستان دشت آزادگان مناطق کوی فرهنگیان، کوی مشروطه، بستان، بازار، کوی جهاد، کوی خزعلیه، کوی دانشگاه، کوی فرهنگیان و شهر بستان بیشترین افراد مبتلا به کرونا را دارند.

در حال حاضر ۱۷ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز و هشت شهرستان نارنجی هستند.

 

شمار شهرهای قرمز کرونایی هرمزگان به ۸ مورد افزایش یافت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان باتوجه به افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در شهرستان‌ های مختلف استان گفت: هم اکنون شمار شهرهای با وضعیت قرمز در این استان به هشت مورد افزایش یافته است.

دکتر فاطمه نوروزیان روز پنجشنبه با اعلام این خبر به رسانه‌ها افزود: شهرستان های بندرعباس، بندرخمیر، بندرلنگه، پارسیان، میناب، قشم، کیش و هرمز در وضعیت قرمز کرونای انگلیسی قرار دارند.

وی بیان داشت: در حال حاضر شهرستان‌های جاسک، رودان و حاجی‌آباد در وضعیت نارنجی قرار دارند که با افزایش موارد ابتلا در این شهرستان‌ها، تغییر رنگ احتمالی و قرمز شدن دور از انتظار نیست. 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان یادآورشد:  شهرستان های شامل بستک، بشاگرد، سیریک و بوموسی نیز در وضعیت زرد کرونا قرار گرفته‌اند. 

نوروزیان ادامه داد: در حال حاضر ۲۲۷ بیمار با تشخیص بیماری کرونا در بیمارستان‌ها هرمزگان بستری هستند که از این تعداد ۴۳ نفر در بخش ای سی یو بستری شده‌اند و حال ۱۰ نفر نیز وخیم است.

وی بیان داشت:در شبانه روز گذشته با یک فوتی جدید نیز شمار جان باختگان کرونایی در استان هرمزگان به یکهزار و ۶۷ نفر رسیده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان یادآورشد: تعداد سه هزار و ۲۲۶ بیمار کرونایی در استان نیز در منزل قرنطینه هستند. 

وی با تاکید بر وضعیت بسیار بحرانی استان هرمزگان، از مردم خواست در رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی و  حضور نیافتن در تجمع ها و مراسم‌ها از سلامت خود و سایرین مراقبت کنند. 

 

 

خطر موج چهارم کرونا به مراتب از دفعات قبل بیشتر است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز پنجشنبه با اشاره به بستری شدن ۳۵۹ کرونایی بدحال در ۲۴ ساعت گذشته گفت: وضعیت بسیار نگران کننده است و موج چهارم شیوع بیماری کرونا از نوع انگلیسی است که خطر آن به مراتب از موج‌های قبلی بیشتر است.

عبدالرسول همتی در ستاد مقابله با کرونا استان فارس افزود: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۲۰۷ هزار و ۴۴۸ فرد مبتلا به کرونا در سطح این استان شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه ۸۰۰ هزار تست کرونا در این استان انجام شده گفت: سه هزار و ۴۶۱ نفر در فارس براثر ابتلا به کرونا فوت کرده اند.

همتی در ادامه به آمار ۲۴ ساعت گذشته این استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر یک هزار و ۶۵۴ فرد مبتلا به کرونا در مراکز درمانی فارس بستری هستند که حال ۲۱۷ نفر از این افراد وخیم و در آی سی یو نگهداری می شوند.

وی با بیان اینکه در روزهای آینده باید منتظر آمار فوت شدگان بی سابقه ای در این استان بود،افزود: رکورد بستری مبتلایان به کرونا ظرف ۲۴ ساعت گذشته در این استان با تعداد ۳۵۹ نفر زده شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار داشت: دامنه فعالیت موج های قبلی کرونا در این استان حدود ۲ ماهه بود و بدترین وضعیت در میانه این مدت ثبت شده است اما با وجودی که موج چهارم از حوالی ۵ فروردین ۱۴۰۰ آغاز شده اما در حال حاضر که هنوز به میانه این موج هم نرسیده اما آمارها نشان از بروز شرایط وحشتناکی دارد.

وی اضافه کرد: ظرفیت بستری بیماران کرونایی در بیمارستان حضرت علی اصغر و فقیهی شیراز اکنون تکمیل است و به همین دلیل بیمارستان پیوند اعضا، چمران و نمازی شیراز نیز مشغول بستری بیماران کرونایی اند.

همتی اعلام کرد: بیش از ۹۰ درصد مبتلایان شناسایی شده در موج چهارم در فارس به کرونای جهش یافته انگلیسی مبتلا هستند که همین موضوع نگرانی ها را از خطرات موج کنونی افزایش داده زیرا میزان سرایت بسیار بالا است.

وی اظهار داشت: سن ابتلا به کرونا در موج چهارم به شدت کاهش یافته و از میانسالان به جوانان و حتی نوجوانان سرایت کرده است.

 

 ۶۴ درصد بستری های کرونا در ایلام بدون بیماری زمینه ای هستند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: عمده بستری های کرونا در مراکز درمانی این استان معادل ۶۴ درصد بدون هرگونه بیماری زمینه ای هستند که این مساله بیانگر اهمیت رعایت بیش از پیش دستورالعمل های بهداشتی است.

دکتر جمیل صادقی فر روز پنجشنبه افزود: از مجموع بیماران بستری در مراکز درمانی استان ۷۶ نفر معادل ۳۶ درصد دارای بیماری زمینه‌ای هستند.

وی مجموع بیماران بستری مراکز درمانی این استان را ۲۱۳ نفر عنوان کرد و اظهار داشت: عمده بیماران به تعداد ۱۱۶ نفر مرد و ۹۷ نفر نیز زن هستند.

وی کمترین سن بستری بیماران کرونا در این استان را کودک ۲ ساله و بیشترین گروه سنی بستری را ۴۰ تا ۵۰ سال اعلام کرد و گفت: میانگین سنی بیماران بستری مراکز درمانی این استان ۴۴.۶ سال است.

دکتر صادقی فر با ابراز تاسف و نگرانی از افزایش ابتلای درون خانوادگی کرونا در استان گفت: این مساله بیانگر خطر تجمع ها و دورهمی های خانوادگی بوده که در این ایام بسیار خطرناک است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه ظرفیت بیمارستان های استان در حال تکمیل است، تاکید کرد: با توجه به شرایط بحرانی موجود مردم از تردد غیرضروری پرهیز کرده و در صورت نیاز به خروج از منزل استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی را مورد توجه قرار دهند.

وی تجمع ها را مهمترین عامل شیوع کرونا دانست و یادآور شد: تجمع ها اعم از کوچک و بزرگ این روزها بسیار خطرناک بوده و مردم برای حفظ سلامت خود دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند.

بر اساس  اعلام دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ۹ شهرستان ایلام، دهلران، چوار، آبدانان، ایوان، دره شهر، چرداول، مهران و بدره در وضعیت قرمز و سیروان، ملکشاهی و هلیلان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 

روحانی: در همه شهرهای قرمز به مدت ۱۰ روز محدودیت اعمال می‌شود

رییس جمهوری از اعمال محدودیت ۱۰ روزه در شهرهای دارای وضعیت قرمز خبر داد و گفت: این محدودیت‌ها از روز شنبه در این شهرها اعمال می‌شود.

حسن روحانی رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی را مهمترین دلیل افزایش ابتلا و بستری بیماران کووید ۱۹ در کشور و مواجه شدن با موج جدید این بیماری در بسیاری از استان‌ها و شهرستان‌ها دانست و افزود: بهترین و موثرترین راه مقابله و مهار این پاندمی همچنان رعایت نکات بهداشتی، پرهیز از تجمع و تردد غیر ضروری و دورهمی‌ها است و همه مردم باید این موارد به طور کامل و دقیق رعایت کنند.

جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد مقابله با کرونا عصر پنج شنبه در حضور رئیس جمهوری برگزار شد. در این جلسه، روسای کمیته‌های بهداشت و درمان، امنیتی- اجتماعی و قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا گزارشی از آخرین وضعیت شیوع بیماری در کشور، وضعیت رنگ‌بندی شهرها و استان‌ها و همچنین اقدامات انجام شده و اعمال محدودیت‌ها و تقویت نظارت‌ها بر اجرای دقیق دستورالعمل‌ها برای کنترل و مهار موج جدید کرونا در کشور را ارائه کردند.

در این جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهادهای قرارگاه عملیاتی این ستاد را مورد بحث و بررسی قرار دادند. بر اساس این پیشنهادها، ستادهای استانی در مراکز و شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی موظفند مطابق طرح مدیریت هوشمند، کلیه محدودیت‌های لازم را در بخش‌های اصناف، ترددها و نحوه حضور کارمندان در ادارات به دقت اعمال و دستگاه‌های اجرایی مرتبط نیز نظارت‌های لازم را انجام دهند. همچنین همه استان‌ها در هر وضعیتی که قرار دارند موظف به رعایت و اجرای همه شیوه نامه‌های بهداشتی و مراقبت‌های لازم هستند.

همچنین، کمیته عالی نظارت با محوریت و مسئولیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌بایست نظارت دقیق را بر نحوه رعایت شیوه‌نامه‌ها اعمال و افرادی که الزامات قانونی در این خصوص را رعایت نمی‌کنند برای برخورد به مراجع ذیربط معرفی کند تا اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.

همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌بایست افرادی را که تست آنها مثبت شده و قرنطینه را رعایت نمی‌کنند برای اعمال مجازات به مراجع قانونی معرفی کند.

براساس پیشنهاد دیگری همچنین مقرر شد وزارت راه و شهرسازی با همکاری هلال احمر،  با افزایش ظرفیت نیروها و تجهیزات، ضمن کنترل دقیق تر فرودگاه‌ها و پایانه‌های پرتردد مرزی و تسهیل در رفت و آمد مردم از نقض شیوه‌نامه‌های بهداشتی جلوگیری کند.

رییس جمهور با تاکید بر اجرای موارد پیشنهادی قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا گفت: بی تردید راه اصلی خروج از این وضعیت رعایت همه دستورالعمل‌ها است که تجارب گذشته نیز گواه این موضوع است.

روحانی با بیان اینکه هماهنگی و انسجام در تصمیمات و اقدامات لازم در مدیریت مقابله با کرونا به عنوان یک اصل ضروری است، افزود: رعایت نشدن دستورالعمل‌ها و تصمیمات اتخاذ شده در ستاد ملی مقابله با کرونا مهمترین دلیل ایجاد وضعیت کنونی است و اگر همه اقدامات در چارچوب مصوبات ستاد ملی از سوی مردم، اصناف و دستگاه‌ها به دقت اجرا می شد حتما شاهد این وضعیت نبودیم.

بر اساس مصوبه این جلسه از روز شنبه در همه شهرهایی که در وضعیت قرمز قرار می گیرند مطابق مفاد طرح مدیریت هوشمند به مدت ۱۰ روز محدودیت اعمال می شود و بدیهی است سایر شهرها هم براساس رنگ بندی اعمال شده باید محدودیت ها و پروتکل‌ها را مراعات کنند.

در این جلسه همچنین مقرر شد کمیته بهداشت و درمان با همکاری ستادهای استانی و دانشکده‌های علوم پزشکی، بیمارستان‌ها، تخت‌های بیمارستانی و مراکز درمانی بیشتری را برای ارایه خدمات به بیماران و مبتلایان به کرونا تجهیز و آماده کنند.

بر اساس گزارش سازمان برنامه و بودجه، تامین مالی و پرداخت فوق‌العاده‌های ویژه به کارکنان وزارت بهداشت و درمان و دانشکده‌های علوم پزشکی و تامین مالی برای تکمیل و تجهیز بیمارستان‌ها و اعلام آمادگی برای تامین مالی بهره برداری از ۱۳ هزار تخت جدید و گسترش امکانات درمانی و نیز تامین مالی خرید واکسن‌های داخلی و خارجی از جمله اقدامات سازمان برنامه و بودجه است.

رییس جمهوری با تاکید بر حمایت همه جانبه معنوی و مادی دولت از کادر درمان در یکسال گذشته و در جریان مقابله با پاندمی کووید ۱۹ تصریح کرد: در تمام مدت مقابله با این ویروس اجازه ندادیم در جنگ نفس‌گیر و فشارهای اقتصادی ناشی از اعمال محدودیت‌های کرونایی، حمایت مادی و معنوی از کادر سلامت و درمان که شجاعانه و ایثارگرانه در حال مبارزه با کرونا هستند، متوقف شود.

روحانی با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی جامعه در زمینه لزوم پرهیز از عادی‌انگاری و از طرفی جلوگیری از ایجاد نگرانی بیهوده و غیر واقعی تاکید کرد: بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، جریان اطلاع رسانی‌ها و مدیریت افکارعمومی در مقابله با ویروس کرونا باید متمرکز، ‌سازماندهی شده، منظم و شفاف صورت گیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.