هم اکنون ۲۹۵ شهرستان قرمز و ۹۹ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. همچنین ۴۵ شهرستان در وضعیت زرد و فقط ۹ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمعه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: تاکنون دو میلیون و ۱۹۴ هزار و ۱۳۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۳۲۸ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶۶ هزار و ۸ نفر رسیده است.

براساس این اطلاعیه تا کنون ۳۷۲ هزار و ۳۶۲ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۱۲ هزار و ۱۰۸ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۴۸۴ هزار و ۴۷۰ دوز رسید.

در این اطلاعیه بیان شده است: از دیروز تا امروز ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۵ هزار و ۲۶۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۲۰۷ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۱۹۴ هزار و ۱۳۳ نفر رسید.

وزارت بهداشت اعلام کرد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۲۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۶ هزار و ۸ نفر رسید.

بر اساس این اطلاعیه،  خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۷۶۱ هزار و  ۴۹۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند. همچنین چهار هزار و ۶۵۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

همچنین تا کنون ۱۴ میلیون و ۱۶۵ هزار و ۷۷۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تایید کرد.

بر اساس آمار رسمی، ویروس کرونا تاکنون  بیش از ۱۳۸ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و سبب جانباختن حدود سه میلیون نفر شده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدی را در جهان به وجود آورده است.

 

۲۷ فروردین‌ماه و آخرین اخبار کرونا در استانها

بررسی‌های صورت گرفته از وضعیت شیوع ویروس کرونا در نقاط مختلف کشور حکایت از یک روند افزایشی در تعداد مبتلایان و فوتی‌ها دارد، به گونه‌ای که ظرفیت‌ تخت‌های بیمارستانی بخش کرونا در برخی نقاط برای بستری بیماران کووید ۱۹ در حال تکمیل است.

کاربران فضای مجازی از عصر پنج‌شنبه ۲۶ فروردین‌ماه، خبرهایی در مورد رنگ‌بندی جدید کرونایی در شبکه‌های اجتماعی رد و بدل کردند که در این خبرها مطرح شد ۶۳ شهرستان در وضعیت سیاه، ۸۵ شهرستان در وضعیت فوق قرمز، ۱۷۶ شهرستان در وضعیت قرمز، ۷۸ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۳۹ شهرستان در وضعیت زرد و هفت شهرستان در وضعیت آبی کرونا قرار دارند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در واکنش به این خبر بیان کرد: باید توجه داشت که مبنای اعلام رنگ ستاد ملی مقابله با کروناست و رنگ بندی جدید اعلام شده صحت ندارد.

علیرضا رییسی افزود: رنگ سیاه و فوق قرمز در رنگ بندی کرونایی به این معنا بوده که وضعیت قرمز است، اما شاخص آمار ابتلا و بستری کرونا بیش از قرمز می‌باشد.

وی ادامه داد: باید رنگ بندی اعلام شده ستاد ملی مقابله کرونا که از سوی وزارت کشور به استانداری‌ها ابلاغ می‌شود، ملاک قرار گیرد البته از نظر تحلیل آماری در ۶٣ شهر شاخص‌های کرونا بالاتر از قرمز است اما در رنگ بندی قرمز شدیدترین محدودیت اعمال شده و در این شهرها محدودیت‌های‌ جدیدی اعمال نمی‌شود.

براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دز ۲۴ ساعت گذشته ۳۲۸ نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند و  ۲۵ هزار و ۲۶۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ شناسایی شده‌اند.

 

گام دولت برای افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی

افزایش شمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا در روزهای اخیر باعث شد تخت‌های بستری بخش کرونا بیمارستان‌ها در برخی استان‌ها در مرحله تکمیل قرار گیرند و سایر بخش‌ها و بیمارستان‌های بخش دولتی و خصوصی برای بستری بیماران کرونایی آماده شوند.

به عنوان مثال روند صعودی آمار مبتلایان به کووید۱۹ در استان خراسان شمالی که باعث قرار گرفتن این استان در زمره یکی از ۱۲ استان با شیب تند ابتلا به کرونا شده، زنگ تکمیل ظرفیت تخت بیمارستان‌های کرونایی را در خطه شمال شرق کشور به صدا در آورده است.

براساس این گزارش از  ۶۰۰ تخت بیمارستانی پیش‌بینی برای بیماران کووید۱۹ در استان خراسان شمالی، هم اکنون حدود ۶۰ درصد پر شده و با روند صعودی آمار مبتلایان پیش‌بینی می‌شود که ظرفیت این تخت‌های بیمارستانی در چند روز آینده تکمیل شود.

در استان کردستان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرده ظرفیت بخش کرونا در بیمارستان‌های استان به دلیل طغیان ویروس و افزایش بستری شدگان تکمیل شده است.

صدیق جدیدالاسلام گفته است: با استمرار روند افزایشی تعداد مبتلایان در روزهای آینده سایه مرگ این استان را فرا می‌گیرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۲۶ فروردین‌ماه در حاشیه سفر خود به همدان در این زمینه به خبرنگاران گفت: با تاکید رییس‌جمهوری و پیش بینی منابع مورد نیاز از سوی سازمان برنامه و بودجه، تعداد تخت های بیمارستانی کشور براساس نیازهای موجود افزایش می یابد.

دکتر سعید نمکی ادامه داد: در همین ارتباط مراکز بیمارستانی دارای تخت های بالای ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی، هفته آینده راه‌اندازی و به بهره‌برداری می‌رسند.

وی همچنین در سفر به همدان اعلام کرده است که وضعیت همه گیری ویروس کرونا در هفته آینده نسبت به امروز به مراتب سخت تر خواهد شد به نحوی که با روزهای بسیار سخت و دشواری از نظر شیوع ویروس و آمار ابتلا مواجه خواهیم بود.

 

آخرین وضعیت کرونا در استانها

اخبار منتشر شده از مازندران نیز نشان دهنده آن است که حدود پنج هزار و ۱۶۰ بیمار مبتلا به کووید۱۹ از آغاز سال جدید تا ظهر روز پنجشنبه ۲۶ فروردین ماه در بیمارستان‌های مازندران بستری شدند، آماری که به معنای ورود میانگین بیش از ۲۰۰ بیمار در روز است.

بررسی آمارهای روزانه دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل از اول تا ۲۶ فروردین نشان می دهد که در همین مدت سه هزار و ۶۷۱ بیمار هم پس از بهبود نسبی از بیمارستان ها ترخیص شده تا روند درمانشان را در منزل پیگیری کنند.

طبق این گزارش همچنین در این مدت حدود ۱۸۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ پس از بستری در بیمارستان و ناکام ماندن روند درمانشان ، جان باخته اند.

در یزد هم به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، در حال حاضر ۶۰۰ نفر مشکوک به ویروس کرونا در بیمارستان‌های ۱۰ شهرستان بستری هستند که از این تعداد، ۸۳ نفر به دلیل وخامت حال در بخش مراقبت‌های ویژه(ICU) بستری هستند و خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

همچنین به گفته معاون دانشگاه علوم پزشکی کردستان در حال حاضر ۵۷۷ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که سنندج با ۳۰۰ نفر بیشترین تعداد را دارد و ۶۷ بیمار بدحال در بخش آی‌سی‌یو تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند

در گلستان نیز به نقل از رییس دانشگاه علوم پزشکی گفته است با بستری ۱۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های استان به ۶۲۹ نفر رسیده است.

به گفته عبدالرضا فاضل، از مجموع بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های استان ۸۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند که ۴۰ نفر از آنان به دستگاه ونتیلاتور متصل هستند.

در لرستان هم معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی این استان اعلام کرده است تعداد مبتلایان به کرونا در این استان با شناسایی ۲ هزار و ۱۴۶ بیمار جدید طی شبانه روز گذشته به ۹۲ هزار و ۱۰۳ نفر رسیده است.

دکتر "مریم کوشکی" افزود: همچنین تعداد جان باختگان کرونا در این استان با فوت۱۳ بیمار دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته به یک هزار و ۴۹۶ نفر رسید.

وی ادامه داد: تاکنون ۲۹۵ هزار و ۹۲۹نمونه تست تشخیص کرونا به آزمایشگاه ارسال شده که از این مجموع، ۲۹۱هزار و ۹۰۵ مورد پاسخ داده شده و ۱۹۹ هزار و ۷۸۵ نمونه آن منفی بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: در حال حاضر یک هزار و ۱۱۲ بیمار و مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند.

در زنجان نیز به نقل از رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی، وضعیت کرونایی استان در بخش بستری و سرپایی صعودی اعلام شده است.

به گفته دکتر پرویز قزلباش، در بخش سرپایی بطور تقریبی با شیب ملایم‌تر، مراجعات وجود دارد ولی همچنان صعودی است اما در بخش بستری روند به صورت نوسانی بوده و برای همین وضعیت غیرقابل پیش‌بینی و کار برای کادر درمان مشکل‌تر شده است.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت حاد کرونایی شهر زنجان تمامی امکانات تخت‌های بستری استان در اختیار این بیماران قرار گرفته و بیمارستان‌های غیردولتی نیز همکاری خوبی در این خصوص داشته اند.

در سمنان نیز به نقل از کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت مقابله با کرونا آورده شده است ۴۲۳ نفر به خاطر ابتلای قطعی به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان سمنان بستری هستند و از ابتدای شیوع ویروس تاکنون ۲۳ هزار و ۳۱۳ نفر به صورت سرپایی درمان شدند.

همچنین ۳۳۸ مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در استان سمنان از ظهر چهارشنبه تا ظهر پنجشنبه شناسایی شده و مجموع آمار بیماران کووید ۱۹ در این استان از ابتدا تاکنون به ۳۱ هزار و ۳۴۱ نفر رسیده است.

بنابر این گزارش، طی ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی ناشی از ویروس کرونا در استان سمنان وجود نداشت و بر این اساس از ابتدای شیوع این ویروس تا ظهر امروز تعداد جانباختگان این بیماری در استان ۹۶۱ نفر است.

در کهگیلویه و بویراحمد هم به نقل از رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، اعلام شده ظرف ۲۴ ساعت گذشته پنج هم استانی بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند که یکی از آنها کودکی هفت ساله است.

به گفته پرویز یزدان پناه، شمار جانباختگان کووید ۱۹ استان به ۵۱۵ نفر رسیده است و هم اینک ۵۳۳ بیمار در بیمارستان‌های استان بستری هستند که ۱۵۲ نفر از این بیماران مبتلای قطعی و ۲۳ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند.

روند رو به افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در اردبیل نیز به گونه‌ای است که طی شبانه روز گذشته در این استان ۱۲۱ نفر دیگر به تعداد بستری‌ها در بیمارستانهای این استان افزوده شده و مجموع افراد بستری مبتلا به کووید.۱۹ به ۵۸۵ نفر رسیده است که ۷۹ نفر آنها در بخش های ویژه تحت مراقبت قرار دارند.

به گفته دکتر شهرام حبیب‌زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، با فوت سه  نفر دیگر از اهالی استان، مجموع آمار جان‌باختگان کرونا در این استان طی ۱۳ ماه گذشته به یک هزار و ۵۱۴ نفر رسیده است.

وی سرعت و سطح موج چهارم شیوع کرونا در استان اردبیل را نسبت به موج‌های اول، دوم و سوم بسیار زیاد عنوان کرد و ادامه داد: در یک هفته اخیر آمار مبتلایان جدید و شمار بستری همزمان افراد مبتلا به کرونا در این استان بیش از چهار برابر شده است.

بنا به اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، با روند کنونی شیوع و در صورت بی‌توجهی شهروندان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، پیش‌بینی می‌شود که تعداد بیماران بستری در استان به ۷۰۰ تا یک‌هزار نفر برسد.

در ایلام نیز به نقل از معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، پنج فوتی ناشی از کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان ثبت شده و مجموع فوتی ها تا این لحظه به ۷۰۲ نفر افزایش یافته است.

به گفته جمیل صادقی فر، بزرگترین نقطه ضعفی که به ما صدمه وارد می کند عدم توفیق در کاهش ابتلا به بیماری است و  روز به روز به تعداد مبتلایان افزوده می‌شود.

 

تزریق واکسن کرونا

براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا کنون ۳۷۲ هزار و ۳۶۲ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۱۲ هزار و ۱۰۸ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمعه در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا استان کرمانشاه با بیان اینکه تاکنون ۵۰۰ هزار دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است، گفت: تا پایان هفته آینده این رقم به یک میلیون و ۳۰۰ هزار دوز خواهد رسید.

دکتر «سعید نمکی» اظهار داشت: کار واردات واکسن مطمئن کرونا به کشور و همچنین تولیدات داخلی به خوبی در حال انجام است به گونه‌ای که امروز می‌توانیم ادعا کنیم جزو کشورهای موفق جهان بوده‌ایم.

وی افزود: برخلاف برخی اظهارنظرهای مغرضانه که ایران را در زمینه واردات و تزریق واکسن کرونا از دنیا عقب می دانند، کشورمان وضعیت مناسبی دارد؛ به صورت جهانی اعلام شده کار تزریق این واکسن تا پایان سال ۲۰۲۲ برای مردم خواهد بود و من این اطمینان را می دهم که تا پایان امسال همه مردم و یا حداقل بخش اعظمی از شهروندان ایرانی به واکسن دسترسی پیدا کرده و حتی بسیاری از این افراد تا پایان عمر همین دولت آن را تزریق خواهند کرد.

در زنجان نیز رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان اعلام کرده است تاکنون بیش از پنج هزار دوز واکسن کرونا برای اقشار پرخطر از قبیل کادر درمان و بهداشت، جانبازان بالای ۵۰ درصد، پرسنل بخش‌های آی سی یو وارد استان و بخش عمده ای از آن تزریق شده است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند در استان تهران نیز از تزریق ۸۵۰ دوز واکسن کرونا به کادر درمان و بیماران خاص این شهرستان خبر داده است.

 

۱۲۴ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۲۵۳ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان خراسان جنوبی بستری هستند که از این تعداد آزمایش کرونا ۱۲۴ نفر مثبت شده است.

کامبیز مهدی‌زاده روز جمعه درباره آخرین وضعیت بیماران مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی اظهار داشت: ۲۶ بیمار کرونایی در بخش‌های مراقبت ویژه (ICU) بستری هستند که حال عمومی ۶ نفر وخیم است.

وی افزود: ۳۵۲ آزمایش مولکولی (PCR) در ۲۴ ساعت گذشته انجام شد که ۱۲۷ آزمایش مثبت قطعی است و از این تعداد ۲۲ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند و ۱۰۵ نفر با نمونه‌گیری سرپایی شناسایی شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از بیماران جدید شناسایی شده به روال روزهای قبل بیشترین تعداد با ۵۶ بیمار مربوط به شهرستان بیرجند است.

وی بیان کرد: همچنین ۱۵ بیمار شهرستان طبس، شهرستان‌های درمیان و فردوس هر کدام ۱۰ نفر، شهرستان‌های سرایان، قاینات و زیرکوه هر کدام هشت نفر، شهرستان بشرویه ۶ نفر، شهرستان سربیشه چهار نفر، یک نفر مربوط به شهرستان خوسف و یک نفر نیز مربوط به شهرستان نهبندان بوده است.

مهدی‌زاده افزود: متاسفانه ۲ بیمار مبتلا به کرونا در شبانه‌روز گذشته جان خود را از دست دادند و با فوت این ۲ نفر، تعداد کل فوت‌شدگان کرونا در خراسان جنوبی به ۷۸۴ نفر رسید.

وی گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در استان خراسان جنوبی ۴۹ هزار و ۸۸ آزمایش مولکولی (PCR) انجام و منجر به شناسایی ۱۷ هزار و ۹۶۱ بیمار مبتلا به کرونا شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: تاکنون ۱۷ هزار و ۵۳ بیمار کرونایی در این استان بهبود یافتند یا در قرنطینه خانگی هستند.

روند صعودی شناسایی بیماران مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی از اوایل هفته دوم فروردین امسال آغاز شد و شهرستان بیرجند بیشترین موارد مثبت جدید را در این مدت به خود اختصاص داده است.

خراسان جنوبی طی ۲ هفته اخیر جزو ۱۲ استان دارای شیب بسیار تند افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا قرار گرفت.

براساس آخرین رنگ‌بندی، چهار شهرستان استان شامل بیرجند، قاینات، فردوس و طبس در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، شهرستان‌های نهبندان، سرایان، بشرویه، درمیان، سربیشه و زیرکوه در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان خوسف در وضعیت زرد (متوسط خطر) است.

به گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بستری‌های خانوادگی در بیمارستان‌های استان افزایش قابل توجه داشته و نشان‌دهنده گسترش ویروس جهش یافته انگلیسی است.

آمار روزانه (۲۴ ساعت) مبتلایان کرونا در خراسان جنوبی پس از آذر ۹۹ و پشت سر گذاشتن موج سوم بیماری در این استان بار دیگر از فروردین امسال سه رقمی شد.

تعداد بیماران تنفسی که اکنون در بیمارستان‌های استان بستری هستند، نسبت به اواخر اسفند سال گذشته سه برابر شده و بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها نیز با افزایش حدود ۶ برابری به بیش از ۱۲۰ نفر رسیده است.

 

کرونا جان ۱۹ نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اعلام کرد که با فوت ۱۹ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در این استان به یک هزار و ۶۹۳ نفر رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز جمعه اظهار داشت: همچنین تعداد موارد مثبت در بخش سرپایی و بستری استان در ۲۴ ساعت گذشته ۹۲۶ مورد گزارش شده است.

به گفته وی، از ابتدای همه گیری ویروس تاکنون ۴۴ هزار و ۵۰۳ نفر در استان همدان به طور قطعی به کرونا مبتلا شده اند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: هم اینک شمار بیماران بستری مثبت از ابتدای اپیدمی ویروس کرونا تاکنون به ۱۲ هزار و ۵۲۱ و بیماران سرپایی مثبت به ۳۱ هزار و ۹۸۲ مورد افزایش یافته است.

وی افزود: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۶۵ مورد بود که ۲۴۸ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: در عین حال هم اینک ۲۵ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۵۴ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۴۷۲ ، بهار ۷۰۲، تویسرکان ۸۰۳، رزن ۵۳۶، درگزین ۲۱۶، فامنین ۲۲۰ و کبودراهنگ ۷۸۳ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون۲ هزار و ۲۸۱ نفر در ملایر، یک هزار و ۵۷۰ نفر در نهاوند و چهارهزار و ۶۱۲ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

همه شهرستان های استان همدان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

 

۱۲۶سیستان و بلوچستانی دیگر کرونا گرفتند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۱۲۶ مورد جدید تعداد مبتلایان به کرونا در سیستان و بلوچستان به ۳۰ هزار و ۱۲۳ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری روز جمعه اظهارداشت: هم‌اینک ۶۱مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

وی شمار درگذشتگان این ویروس در سیستان و بلوچستان با افزوده شدن ۲ نفر جدید را یکهزار و۲۱۲  نفر اعلام کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از مردم تقاضا کرد؛ در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

وی بیان کرد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

هاشمی گفت: موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در سیستان و بلوچستان نیز در حال افزایش است و این نوع از ویروس تقریبا جایگزین نوع قبلی شده بطوری که ۷۰ درصد موارد ابتلا در سطح استان را شامل می‌شود.

وی افزود: به شدت نگران ورود سیستان و بلوچستان به موج بعدی همه گیری کرونا هستیم.

 

تعداد بیماران بستری آمل از مرز ۳۰۰ نفر عبور کرد

فرماندار شهرستان آمل با بیان اینکه وضعیت کرونای شهرستان به شدت بحرانی است گفت: پس از گذشت ۸ ماه مجددا تعداد بیماران بستری در بیمارستان ها از مرز ۳۰۰ نفر عبور کرده و به ۳۲۷ نفر رسید.

علیرضا شریعت روز جمعه وضعیت کرونایی آمل را به شدت خطرناک توصیف کرد و گفت: طی هفته گذشته آمار فوتی ها افزایش داشته و  میانگین سن افراد فوت شده نیز کاهش یافته است و حتی یک نوجوان ۱۳ ساله نیز در اثر این بیماری جان خود را از دست داد.

 وی افزود: متاسفانه شیوع کرونا در آمل پس از یک بهبود نسبی مجددا، حاد شده است و علاوه بر افزایش بیماران بستری، تعداد بیماران سرپایی مبتلا به کووید ۱۹ نیز به شدت در حال افزایش است.

فرماندار آمل با بیان اینکه در حال حاضر این افراد در خانه قرنطینه هستند ادامه داد: ممکن است این افراد نیز به بستری شدن نیاز داشته باشند که در این صورت کنترل اوضاع بسیار سخت خواهد شد.

وی گفت: در همین راستا تعداد تخت های اضافی برای بیمارستان ها در نظر گرفته شده است تا در صورت نیاز استفاده شود.

شریعت همچنین از پیش بینی نقاهتگاه در این شهرستان خبر داد و گفت: توجه به روند افزایشی شناسایی بیماران کرونایی ، نقاهتگاهی برای نگهداری و مراقبت از بیماران در این شهرستان در نظر شده است تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار بگیرد.

 وی بررسی تجهیزات بیمارستان را از دیگر اقدامات انجام شده اعلام کرد و افزود : امکاناتی نظیر اکسیژن ساز ، کپسول اکسیژن و ونتیلاتور را درخواست دادیم تا در صورت افزایش بیماران بستری ، مشکلات گذشته تکرار نشود.

 کمبود نیروی کادر درمان

معاون استاندار همچنین نسبت به کمبود کادر درمانی به علت خستگی کادر فعلی و افزایش تعداد بیماران ابراز نگرانی کرد و گفت : با توجه به شرایط به وجود آمده به افراد بیشتری برای  پرستاری و مراقبت بیماران کرونایی نیاز است

وی  با بیان اینکه کادر درمان بیمارستان ها بشدت خسته شده اند ، افزود : با توجه به اینکه بیماران کرونایی بشدت به پرستار برای مراقبت نیاز دارند ، باید نیرو های تازه نفس به بیمارستان های شهرستان اعزام شود و درخواست ما هم این است که دانشجویان سال آخر پزشکی،، پرستاران و نیروهای خدماتی و اعضای هلال احمر به کمک بیمارستان های شهرستان بیایند.

شریعت همچنین خواستار ورود خیرین به حوزه کرونا شد و گفت: تقاضا داریم خیرین همانند موج اول همه گیری این بیماری به این بخش ورود کنند تا با کمک هم بتوانیم از این بحران عبور کنیم.

وی گفت: لازم است برای خروج از شرایط فعلی همه افراد پای کار باشند و با کمک های نقدی و غیر نقدی در تهیه ماسک های استاندارد، گان و سایر ملزومات کمک کنند.

فرماندار آمل از پلمب شدن ۱۰ تالار پذیرایی در پی تخلف کرونایی خبر داد و گفت: علاوه بر پلمپ تالارها به دستور دادستانی با برگزار کنندگان مراسم نیز برخورد قضایی صورت گرفت.

شریعت با بیان اینکه در اجرای مصوبات ستاد کرونا هیچ گونه اغماضی وجود نخواهد داشت ، افزود: نظارت ها در سطح شهرستان  ادامه دارد و با هرگونه تخلفی متغیر با تصمیمات ستاد کرونا به صورت قضایی برخورد خواهد شد.

 

۲۰۴۶ نفر دیگر در اصفهان به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در شبانه روز اخیر ۲ هزار و ۴۶ نفر دیگر در استان، غیر از شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شدند.

آرش نجیمی روز جمعه افزود: در ۲۴ ساعت گذشته، پنج هزار و ۲۳۴ نمونه‌گیری از افراد مشکوک مبتلا به این بیماری در استان انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: تعداد موارد فوتی قطعی و مشکوک به بیماری کووید-۱۹ در این مدت ۲۶ نفر بود که ۱۴ نفر آنان قطعی است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در ۲۴ ساعت گذشته ۲۵۷ نفر از  مبتلایان به این بیماری از مراکز درمانی استان مرخص شدند، تصریح کرد: از تعداد مبتلایان جدید ۴۲۳ نفر بستری شدند و موارد بستری در بخش ICU (مراقبت‌های ویژه) نیز ۳۱۰ نفر بود.

نجیمی اظهار داشت: اکنون تعداد کل بیماران بستری در مراکز درمانی استان، غیر از ۲ شهرستان نامبرده ۲ هزار و ۲۹۰ نفر است.

با شناسایی ۲۵ هزار و ۷۸بیمار جدید، رکورد جدیدی از شناسایی روزانه بیماران کووید-۱۹ در کشور ثبت شد و با فوت ۳۲۱ نفر دیگر در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۶۵ هزار و ۶۸۰ نفر رسید.

در این مدت بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۵ هزار و ۷۸ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۳۷۳ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران در کشور به ۲ میلیون و ۱۶۸ هزار و ۸۷۲ نفر رسید. 

 

فوت ۱۹ نفر و بستری شدن ۱۳۸ بیمار کووید ۱۹ درالبرز

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که ۱۹ بیمار کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان جان باختند و ۱۳۸ بیمار بدحال دیگر به تخت های بستری انتقال یافتند.

دکتر محمد فتحی روز جمعه به خبرنگاران گفت: اکنون یک هزارو۸۳ بیمار کووید۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت درمانی قرار دارند که بیانگر میزان افزایش ابتلا به این بیماری است.

وی بیان داشت:  با مرگ ۱۹ بیمار دیگر کووید ۱۹ در البرز شمار جانباختگان این بیماری از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در این استان به سه هزارو۱۲۹ نفر رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز یادآور شد که ۳۶ هزارو۳۹۶ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در این استان بستری شده اند که ۳۲هزارو۱۶۸ بیمار آنان بهبود یافته اند.

ماندن در خانه ها ، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک مهمترین توصیه دانشگاه علوم پزشکی البرز برای مهار کرونا به مردم است.

استان البرز از ۲ هفته پیش وارد موج چهارم کرونا شده است.

 

۶۸ بیمار کرونایی در جنوب غرب خوزستان بهبود یافتند

رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: ۶۸ بیمار مبتلا به کرونا در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان پس از بهبودی از بیمارستان طالقانی آبادان مرخص شدند.

شکراله سلمان زاده روز جمعه بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته از تعداد ۴۵۸ آزمایش پی.سی آر. در جنوب غرب خوزستان ۲۲۷ مورد مثبت تشخیص داده شد.

وی افزود: در این مدت بر اساس معیارهای آزمایشگاهی ابتلای ۱۰۷ بیمار در آبادان، ۹۴ بیمار در خرمشهر و ۲۷ نفر در شادگان به بیماری کووید۱۹ تایید شد.

سلمان‌زاده، تعداد بیماران بستری کرونایی در جنوب غرب خوزستان را ۲۹۳ نفر اعلام کرد و گفت: از تعداد بیماران جدید شناسایی شده ۱۹۳ بیمار به صورت سرپایی خدمات درمانی دریافت کردند.

وی افزود: در۲۴ ساعت گذشته کرونا جان سه بیمار را در آبادان گرفت.

رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته ۵۷ بیمار به دلیل مشکل حاد تنفسی در بیمارستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان بستری شدند و ۶۸ بیمار پس از بهبود از بیمارستان ها ترخیص شدند.

سلمان زاده گفت: تعداد کل موارد مراجعه سرپایی در مجموعه دانشکده علوم پزشکی آبادان از ابتدای اپیدمی تاکنون ۱۶۰ هزار و ۳۶۰ مورد بوده که از این تعداد ۹ هزار و ۸۲۲ بیمار بستری و هفت هزار و ۶۲۲ بیمار نیز پس از دریافت خدمات و بهبودی از بیمارستانها مرخص شده‌اند.

۶۰۷ هزار نفر از خدمات ۳۰ مرکز شهری، ۱۸مرکز روستایی، ۱۳۲ خانه بهداشت و ۱۲ پایگاه سلامت در شهرستان‌های زیرمجموعه دانشکده علوم پزشکی آبادان شامل آبادان، خرمشهر و شادگان بهره‌مند هستند.

 

فوتی های کرونا در ایلام از مرز ۷۰۰ نفر گذشت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: پنج فوتی ناشی از کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان ثبت شده و مجموع فوتی ها تا این لحظه به ۷۰۲ نفر افزایش یافته است.

جمیل صادقی فر روز جمعه در کارگروه رسانه ای استان ایلام اظهار داشت: بزرگترین نقطه ضعفی که به ما صدمه وارد می کند عدم توفیق در کاهش ابتلا به بیماری است و  روز به روز به تعداد مبتلایان افزوده می شود.

وی افزود: تنها از طریق کاهش تجمعات مانند عروسی و عزا، تجمعات غیرضروری در اماکنی مانند بانک ها و دفاتر پیشخوان، کاهش ترددهای غیرضروری، کاهش و یا حذف دورهمی های خانوادگی، افزایش استفاده از ماسک به بالاتر از ۹۰ درصد، رعایت فاصله یک و نیم متری در جاهایی نظیر نانوایی ها است.

صادقی فر یادآور شد: رعایت این پروتکل ها بمدت ۲ هفته زمان طلایی برای کنترل کرونا در استان است در غیر این صورت ویروس از کنترل خارج می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با اشاره به افزایش تعداد بستری ها اشاره کرد و افزود: ۸۸ بستری جدید در مراکز درمانی بستری شدند و تعداد بستری های موجود به ۳۰۱ نفر رسیده است.

وی اظهار داشت: از بستری های جدید ۲۵ مورد مربوط به ایلام، ۱۷ نفر آبدانان، ۱۳ نفر دهلران، ۱۱ نفر دره شهر، هشت نفر ایوان، ۶ نفر چرداول، چهار نفر بدره، سه نفر مهران و یک نفر نیز مربوط به سیروان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام ادامه داد: ۳۱۷ ابتلای جدید در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شده و مجموع مبتلایان استان به ۳۲ هزار و ۶۷۶ نفر رسیده و مجموع بهبودیافتگان نیز ۲۹ هزار و ۶۳ نفر است.

صادقی فر تاکید کرد: افرادی که دارای علائمی از جمله سرفه، ابریزش بینی، بدن درد و سردرد شدند، بلافاصله به مراکز منتخب کرونا در حوزه بهداشت در سراسر استان مراجعه کرده و  مراقبت های سرپایی را آغاز کنند و با گرفتن دارو، تغذیه مناسب و استراحت هم بیماری را به دیگران منتقل نکنند و هم به گونه ای خودمراقبتی داشته باشند که راهی بیمارستان و بستری نشوند.

وی تعداد مبتلایان در هفته اول فرودین را ۶۲۱ نفر، هفته دوم یک هزار و ۲۸۷ نفر، هفته سوم ۲ هزار و ۲۳۶ نفر و هفته چهارم تا این لحظه یک هزار و ۶۷۰ نفر اعلام کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: تعداد بستری ها نیز در هفته اول فروردین ۱۲۲ نفر، هفته دوم ۲۰۳ نفر یعنی ۲ برابر و در هفته سوم ۳۵۰ نفر و ۲ برابر و در هفته چهارم تاکنون ۴۴۴ نفر است  که بستری های فرورین ۱۴۰۰ به تنهایی بیش از ۲ برابر کل بستری شدگان کرونایی در سه ماهه آخر سال ۱۳۹۹ است.

صادقی فر با اشاره به اینکه آمار فوتی ها نیز بسیار نگران کننده است، گفت: تعداد فوتی ها در  هفته اول چهار نفر، هفته دوم چهار نفر، هفته سوم پنج نفر و هفته چهارم تاکنون نسبت به هفته سوم نزدیک به چهار برابر شده و ۱۹ مورد فوتی ثبت شده است.

وی با بیان اینکه روزهای آینده به مراتب سخت تر خواهد بود، تصریح کرد: ۳۲ فوتی در کمتر از یک ماه ثبت شده در حالی که در سه ماه آخر زمستان سال گذشته تنها ۲۲ مورد فوتی داشتیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام اظهار داشت: تعداد مبتلایان در فروردین امسال به تنهایی بیش از مجموع کل مبتلایان در ماه های آذر، دی، بهمن و اسفند ۱۳۹۹ می باشد.

صادقی فر اضافه کرد: شهرستان های هلیلان و ملکشاهی در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان های استان در وضعیت قرمز قرار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
7 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.