طبق توضیحات سخنگوی وزارت بهداشت در 22 فروردین 1400، در حال حاضر ۲۵۷ شهرستان از جمله همه مراکز استانها و کلانشهرها در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین ۱۲۹ شهرستان نارنجی، ۵۱ شهرستان زرد و ۱۱ شهرستان آبی هستند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است.

به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در شبانه روز گذشته  ۲۱ هزار و ۶۳ بیمار جدید کرونا در کشور شناسایی شدند و با فوت ۲۵۸ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۶۴ هزار و ۴۹۰ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز یکشنبه افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۲ فروردین) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۲۱ هزار و ۶۳ نفر بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و دو هزار و ۷۸۰ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۷۰ هزار و ۱۴۱ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تاکنون یک میلیون و ۷۱۰ هزار و  ۹۷۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین چهار هزار و ۳۹۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۱۳ میلیون و ۶۷۳ هزار و ۴۶۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وی افزود: هم اکنون ۲۵۷ شهرستان از جمله همه مراکز استانها و کلانشهرها در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین ۱۲۹ شهرستان نارنجی، ۵۱ شهرستان زرد و ۱۱ شهرستان آبی هستند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است.

لاری پیش از این گفته بود: نمودار ابتلا و بستری کرونا با شیب تند صعودی امتداد دارد و همه استانها با افزایش جدی بیماران بستری و سرپایی مواجه هستند. میزان عمل به پروتکل های بهداشتی نیز همچنان پایین و نگران کننده و طبق آخرین گزارش ها ۵۶ درصد است.

وی افزود: با توجه به رابطه معنادار بین میزان عمل به پروتکل های بهداشتی و افزایش بیماری و با توجه به افزایش شیوع ویروس جهش یافته کرونا در همه استانها و سرایت بسیار بالای این ویروس، در صورت پایین ماندن میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی شاهی افزایش روز افزون موارد بستری و مرگ و میر بیماری کووید۱۹ در کشور خواهیم بود.

سخنگوی وزارت بهداشت گفته است: با توجه به قدرت سرایت بالای بیماری کووید۱۹ و گسترش ویروس جهش یافته انگلیسی توصیه می کنیم افرادی که در تماس نزدیک با بیماران بوده اند، ۱۴ روز در خانه قرنطینه بمانند.  فضای مشترک با دیگران را در منزل به حداقل ممکن برسانند و اگر هر گونه علامت مانند تب، سردرد، سرفه، تنگی نفس، بدن درد، از دست دادن حس بویایی یا چشایی داشتند با ۴۰۳۰ تماس بگیرند. محل قرنطینه را تحت هیچ شرایطی ترک نکنند و در صورت نیاز به مراجعه به مراکز درمانی ماسک بزنند و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکنند.

لاری از مردم خواست ضمن رعایت اصول بهداشتی در صورت مشاهده هر گونه علایم مثل تب، سرفه، سردرد، بدن درد هر چند خفیف، در خانه بمانند. از تماس با اعضای خانواده و همکاران پرهیز کنند و در صورت ادامه این علایم با سامانه ۴۰۳۰ تماس بگیرند.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۳۵ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و حدود دو میلیون و ۹۳۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. 

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

۲۲ فروردین‌ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

اعمال محدودیت‌های شدید در اغلب نقاط کشور هنوز تغییری در وضعیت رنگ‌های قرمز و نارنجی ایجاد نکرده و افزایش شمار فوتی‌ها و مبتلایان بیانگر آن است که تا رسیدن به شرایط ثبات فاصله داریم.

در پایتخت نیز که اکنون در وضعیت قرمز قرار دارد با وجود محدودیت در فعالیت مشاغل و دورکاری کارمندان، همچنان تردد در سطح شهر زیاد است و بنا بر اعلام سرهنگ مجید رنجبر رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ امروز ترافیک صبحگاه معابر بزرگراهی پایتخت سنگین بود.

افزایش شمار مبتلایان به ویروس مرگبار کرونا کشور را در شرایط ویژه‌ای قرار داده به گونه‌ای که برخی استان‌ها از تکمیل تخت‌های بیمارستانی خبر می‌دهند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان در این رابطه اعلام کرد که در زمان حاضر ظرفیت بخش آی سی یو بیمارستان‌های زنجان تکمیل شده است به طوری که روزانه ۳۰ تا ۳۵ بیمار در صف انتظار ورود به این بخش هستند.

دکتر پرویز قزلباش افزود: علوم پزشکی استان برای ارایه خدمات به بیماران کرونایی از ظرفیت بخش غیردولتی نیز استفاده کرده و انتظار بر این است که بیمارستان‌های بهمن و ارتش زنجان بیماران غیر کرونایی را بستری نکنند.

مدیر بیمارستان شهدای پاکدشت در تهران نیز با بیان اینکه اکنون تمامی تخت‌های بخش کرونایی بیمارستان و بخش ویژه این بیمارستان تکمیل شده ‌است، گفت: در صورت نیاز ناچار خواهیم بود بخش‌های عادی را نیز تعطیل کنیم.

دکتر هادی کریمی افزود: هم‌اکنون ظرفیت ۱۷ تخت بخش آی سی یو و بخش اختصاص یافته به بیماران کرونایی تکمیل شده که با افزایش روند ابتلا به کرونا یک بخش جدید به بخش بستری بیماران کرونایی اضافه کردیم که در مجموع ۶۱ بیمار کرونایی در این بخش‌ها بستری هستند.

رییس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه نیز با اشاره به تخصیص پنج بخش برای بستری بیماران کرونایی در بیمارستان امام خمینی دهدشت گفت: ظرفیت این بخش‌ها تکمیل شده است.

محمد طاهر طیب زادگان اظهارداشت: علاوه بر بستری بیماران کرونایی در بخشهای داخلی، زنان، گوش حلق و بینی و اورژانس  ۲ بخش اطفال و اعصاب و روان نیز برای بستری بیماران تخلیه شدند و هم اکنون ۱۳۰ بیمار در این بخش ها بستری هستند.

وی وضعیت این شهرستان را بحرانی اعلام کرد و گفت: با توجه به افزایش لحظه ای تعداد بیماران و مراجعات از دیگر شهرستانهای لنده و چرام، کمبود فضای فیزیکی بیمارستان مهمترین مشکل مقابله با این بیماری است.

محدودیت های کرونایی همچنان ادامه دارد و بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا مردم و اصناف باید نسبت به قوانین و دستورالعمل های بهداشتی اهتمام بیشتری داشته باشند تا این موج نیز با حداقل مبتلا و فوتی پشت سر گذاشته شود.

در رابطه با این محدودیت ها فرماندار ویژه سقز گفت: با توجه به وضعیت قرمز کرونا در این شهر و به منظور کاهش ازدحام، شلوغی و قطع زنجیره انتقال کرونا، بازار بزرگ سقز از امروز تا شنبه ۲۸ فروردین ماه سال جاری تعطیل است.

 کامیل کریمیان اظهار داشت: اکنون به دلیل روند رو به رشد ابتلای شهروندان به کرونا و تشدید شدن این بیماری، همکاری بازاریان برای تعطیلی چند روزه، ضروری است زیرا زنجیره این بیماری با دوری کردن از تجمع ها و ماندن در خانه، قطع می شود.

وی اضافه کرد: در صورتی که وضعیت کرونایی سقز بهتر و از وضعیت حاد و بحرانی به سمت نارنجی و آبی پیش برود، تعطیلی بازار، کمتر از یک هفته به طول خواهد انجامید و بازار زودتر باز خواهد شد.

 معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه ملایر نیز گفت: با توجه به قرار گرفتن ملایر در وضعیت قرمز کرونا و اعمال محدودیت‌هایی مبنی بر تعطیلی مشاغل گروه‌های ۲، سه و چهار به جز مشاغل گروه یک، با واحدهای صنفی متخلف و بی‌توجه به محدودیت‌های جدید کرونا به شدت برخورد و به مدت یک‌ماه پلمب خواهند شد.

حسین فارسی اظهار داشت: با واحدهای متخلف و بی‌توجه به محدودیت‌های جدید با توجه به شرایط بحرانی کرونا، بدون اغماض برخورد می‌شود.

وی با اشاره به تشدید نظارت و بازرسی‌های مشترک از واحدهای صنفی افزود: در این راستا نظارت و بازرسی حدود ۳۰ تیم از اصناف و دیگر نهادها در طول شبانه‌روز تا خروج ملایر از وضعیت قرمز کرونا و روند نزولی شیوع ویروس و موارد ابتلا و بستری به این بیماری، ادامه دارد.

معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد نیز شرایط کرونایی این شهرستان را بحرانی و خطرناک توصیف کرد و گفت: کاهش آمار مبتلایان به کرونا و خروج از وضعیت قرمز در این شهرستان نیازمند عزم جدی مردم و همراهی با مسوولان و دستگاه‌های اجرایی است.

احمد گودرزیان افزود: با توجه به وضعیت بحرانی کرونا در بروجرد و لزوم رعایت پروتکلهای بهداشتی از امروز ۲۲ فروردین فعالیت کاری ادارات شهرستان بر حسب دستورالعمل شهرهای با وضعیت قرمز اجرا می‌شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان سلسله نیز گفت‌: تمامی تخت‌های فعال بیمارستان امام خمینی(ره) این شهرستان به دلیل افزایش تعداد مبتلایان کرونا پر شده است و ظرفیت پذیرش بیمار جدید وجود ندارد.

دکتر حمزه حسنی اظهار داشت: تعداد بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در این شهرستان نسبت به قبل از عید، ۱۰ برابر افزایش یافته است و هم اکنون با پرشدن حدود ۵۰ تخت، در واقع ۹۰ درصد تخت های بیمارستان سلسله به مبتلایان کرونا اختصاص دارد و تاکید می شود شهروندان به هیچ عنوان برای ملاقات بیماران مراجعه نکنند.

فرماندار چابهار نیز از افزایش محدودیت های کرونایی در این شهرستان خبر داد و افزود: براساس مصوبات ستاد کرونا از امروز تمامی ورودی‌ها به چابهار کنترل خواهد شد و در این زمینه، ممنوعیت تردد برای خودروهای با پلاک غیر بومی به پلیس‌راه اعلام شده است.

رحمدل بامری اظهار داشت: مراکز تجاری غیرضرور منطقه آزاد چابهار و بازارها به مدت ۱۰ روز تعطیل خواهد شد و طی این مدت‌زمان، پذیرش مهمان در هتل‌ها، مهمانسراها و حتی مهمانسراهای ادارات ممنوع است.

وی با بیان اینکه از ابتدای شیوع کرونا در چابهار تاکنون یکهزار و ۲۹۴ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده اند، یادآورشد: در این مدت ۳۹ مورد فوتی ناشی از کرونا داشتیم که از این تعداد، سه مورد مربوط به سال جاری است.

در ۲۴ ساعت گذشته ١٧٠ بیمار جدید مبتلا به کووید ١٩ در بیمارستان های گیلان بستری شدند و هم اکنون شهرستان های رشت، رودسر، املش، لنگرود، لاهیجان، آستانه اشرفیه، رودبار، بندرانزلی، صومعه سرا،  فومن، تالش،  آستارا و خمام در استان گیلان قرمز و سیاهکل، شفت، ماسال و رضوانشهر نیز نارنجی هستند که به سمت قرمز می روند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با توجه به این وضعیت گفت: رعایت محدودیت های تردد و تعطیلی اصناف بر اساس دستورالعمل ستاد کرونا اجباری است و مردم باید نسبت به رعایت این محدودیت ها اهتمام کنند.

دکتر آبتین حیدرزاده با بیان اینکه در شهرهای قرمز کافه ها و رستوران باید تعطیل شده و به صورت بیرون بر خدمات ارایه کنند، اضافه کرد: همشهریان تنها برای کارهای اضطراری از شهر خارج شوند و حتی المقدور در بین شهرستان های استان جابجایی نداشته باشند.

 

در ادامه به وضعیت کرونایی دیگر استان‌ها و شهرهای کشورمان اشاره می‌شود:

تعداد بستری‌های کرونایی آذربایجان‌شرقی اکنون به یک‌هزار و ۵۰ بیمار رسیده در حالی که این رقم در ۲ هفته قبل ۴۰۰ نفر بود.

همچنین تعداد فوتی های ناشی از ویروس کرونا در استان در ۲ هفته قبل روزانه ۲ تا چهار نفر بود اما اکنون به هشت تا ۱۱ نفر در روز افزایش یافته است.  

با توجه به این وضعیت معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کرده است که بیمارستان های استان از مدت ها قبل برای موج جدید کرونا آمادگی پیدا کرده اند و شرایط دارویی و امکانات و تجهیزات پزشکی در تمام بیمارستان ها تدارک دیده شده و تاکنون هیچ مشکلی وجود ندارد.

عباسعلی درستی افزود: برای کم کردن بار بستری بیمارستان ها طی روزهای آینده، امکان سرپایی در بسیاری از مراکز بهداشتی، کلینیک ها و اورژانس بیمارستان ها فراهم می شود تا فضا و امکانات برای بستری های لازم بدون مشکل در اختیار بیماران حاد قرار بگیرد.

از اهواز هم خبر رسیده که اکنون شهرستانهای اندیمشک، امیدیه، مسجدسلیمان، دزفول، لالی، شوشتر،باغملک، ایذه، اهواز، کارون، شوش، خرمشهر، آبادان، رامهرمز، ماهشهر و بهبهان در وضعیت قرمز و ۹ شهرستان آغاجاری، رامشیر، اندیکا، گتوند، دشت آزادگان، هندیجان، شادگان، هفتکل و باوی نارنجی هستند.

دکتر فرهاد ابول نژادیان سخنگوی ستاد مدیریت کرونا خوزستان گفت: در هفته منتهی به ۲۰ فروردین در استان خوزستان موارد بیماری نسبت به هفته قبل از آن ۱۶ درصد افزایش یافت همچنین موارد بستری و فوت ۲۶ و ۱۳ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه روزانه حدود ۷۵۰ بیمار مشکوک و قطعی کرونایی در اهواز شناسایی می شود، افزود: روز گذشته ظرفیت بیمارستان مادر رامهرمز تکمیل و بیمارستان امام خمینی این شهرستان وارد مدار شد همچنین تعداد موارد بستری در هندیجان افزایشی است و احتمال قرمز شدن وضعیت این شهرستان وجود دارد.

وی روند افزایشی تعداد بیماران در دزفول را هم نگران کننده دانست و گفت: تعداد بیماران سرپایی در دزفول روزانه از ۲۰۰ مورد بیشتر می شود.

فرماندار گچساران نیز گفت: ۲۶ هزارو ۳۱۰ مورد تست کرونا از ابتدای انتشار ویروس کرونا تاکنون در این شهرستان از افراد با علائم مشکوک گرفته شده که نمونه آزمایشی ۶ هزارو ۴۹۴  نفراز این تعداد مثبت بوده است.

علیرضا اتابک افزود: هم اکنون ۸۸ نفر بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های این شهرستان بستری هستند که از این تعداد ۶۷ نفر در بیمارستان شهید رجایی بستری هستند و ۲ نفر در این شهرستان در روز گذشته بر اثر ویروس کرونا فوت شدند.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم درباره وضعیت کرونایی این استان با اشاره به اینکه در ۲۴ ساعت گذشته هفت نفر از مبتلایان به کرونا جان خود را از دست دادند، گفت: مجموع جان باختگان بر اثر ابتلای قطعی به کرونا از ابتدای اپیدمی تاکنون در استان به هزار و ۵۴۲ نفر رسیده است.

مهدی محمدی افزود: در شبانه‌روز گذشته ۴۰ مورد بیمار مثبت بستری و ۲۵۶ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل ۱۳۶ نفر کاهش داشته است.

وی یادآورشد: براساس رنگ بندی اعلام شده شهرستان‌های کرمانشاه، گیلانغرب، صحنه، هرسین، سنقر کلیایی، کنگاور، پاوه، سرپل ذهاب و اسلام آبادغرب در وضعیت قرمز و شهرستان های جوانرود، روانسر، دالاهو و قصرشیرین در وضعیت نارنجی و شهرستان ثلاث باباجانی در وضعیت زرد قرار دارد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کردستان گفت: طی ۲۵ روز گذشته غربالگری ویروس کرونا برای ۲ هزار و ۳۰۰ نفر از مسافران نوروزی در مرز باشماق مریوان انجام شد.

پیام جلالی اظهار داشت: براساس دستور العمل ستاد کرونا، غربالگری همه مسافران ورودی از مرز باشماق مریوان برعهده جمعیت هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی کردستان است.

وی گفت: از هموطنانی که قصد سفر به اقلیم کردستان عراق را دارند تقاضا داریم که با توجه به بسته بودن مرز مریوان از تجمع در پایانه مرزی خودداری کرده و حتی المقدور مسافرتشان را به تعویق بیاندازند تنها هموطنانی که قصد دارند از اقلیم کردستان عراق به کشور بیایند مورد غربالگری قرار گرفته و با توجه به امکان گسترش بیماری کرونا، از ورود مسافران عراقی به کشور جلوگیری می‌شود.

معاون فرماندار بروجرد گفت: روند ابتلای به کرونا در شهرستان رو به افزایش است و روزانه بیش از ۱۰۰ نفر از مبتلایان به این ویروس در بیمارستان بستری می‌شوند که وضعیت ۴۰ نفر از آنها وخیم است.

مسعود فلاح افزود: وضعیت کرونایی شهرستان نگران کننده بوده و با توجه به افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا وضعیت این شهرستان بحرانی و از قرمز به «سیاه» تغییر کرده است.

وی اظهار داشت: شهرستان بروجرد از نظر کرونا نسبت به دیگر شهرستان‌های استان وضعیت بدتری دارد و بیشتر افرادی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند، دارای علایم شدید کرونا هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز گفت: هشت بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان‌های استان جان باختند و تعداد قربانیان کرونا به یک هزار و ۴۴۱ نفر رسید.

دکتر مریم کوشکی بیان کرد: تاکنون ۲۸۲ هزار و ۸۹۷ نمونه تست تشخیص کرونا به آزمایشگاه ارسال شده که از این مجموع، ۲۷۸هزار و ۳۷۸مورد پاسخ داده شده و ۱۹۲هزار و ۲۶۰نمونه آن منفی بوده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون ۹۰۰ بیمار و مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند، افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونای انگلیسی در استان، مراقبت جدی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضروری است.

شمار مبتلایان کرونا در استان به ۸۶ هزار و ۹۸ نفر رسیده است و در حال حاضر تمامی شهرهای لرستان در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز هم در خبری اعلام کرد که ۱۹ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در البرز جان باختند ضمن آنکه اکنون ۹۱۹ بیمار دیگر تحت مراقبت پزشکی بیمارستان ها قرار دارند.

دکتر محمد فتحی گفت:  ۱۳۳ بیمار با علائم کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت  گذشته در مراکز درمانی استان بستری شدند و مجموع موارد بستری از ابتدای شیوع کرونا تا امروز در استان البرز به  ۳۵ هزار و ۴۷۹  نفر رسیده است.

وی افزود: با مرگ ۱۹ بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته شمار جانباختگان این بیماری در استان  البرز از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به سه هزارو ۱۹ نفر رسیده است.

از مجموع هفت شهرستان البرز پنج شهرستان در وضعیت قرمز و ۲ شهرستان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند و توصیه کارشناسان بهداشت و درمان به مردم البرز برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند فاصله اجتماعی،‌ استفاده از ماسک و شستن مکرر دست‌ها است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: در زمان حاضر با توجه به بروز موج چهارم کرونا در استان ۵۹۶ بیمار در بیمارستان‌های زنجان بستری هستند که ۳۸ مورد از این آمار مربوط بستری‌های امروز است.

دکتر علیرضا آرمانی کیان افزود: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون آمار مبتلایان مثبت سرپایی کرونا بر اساس تست آزمایشگاهی به ۵۳ هزارو ۶ نفر رسید که یک‌هزارو ۲۰۷ مورد آن، آمار روز گذشته را شامل می‌شود که رکورد بالایی محسوب می شود.

وی اضافه کرد: آمار موارد مثبت سرپایی استان روند افزایشی دارد و این موضوع بیانگر آن است که تعلل و غفلت از پروتکل‌های بهداشتی می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند.

به گفته وی، بر اساس آخرین رنگ بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شرایط کرونایی شهرهای زنجان، ابهر و خرمدره قرمز است و مابقی شهرها نیز در صورت عای انگاری وضعیت به این رنگ دچار خواهند شد.

عناوین دیگر خبرهای کرونایی استان‌ها

دکترسعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: مرگ و میر بیماران کرونایی با ویروس موتاسیون یافته در خوزستان بسیار کمتر از حد انتظار و میانگین کشوری است

ابوذر عطاپور فرماندار جیرفت: ادارات این شهرستان با حضور یک دوم کارکنان فعالیت دارند و مراکز بهداشتی و درمانی نیز با یک سوم نیرو خدمات‌دهی می‌کنند 

غلامرضا مهرجو فرماندار گناوه: باتوجه به وضعیت قرمز این شهرستان براساس مصوبه ستاد ملی کرونا، مشاغل گروه ۲، ۳ و ۴ تا بهبود وضعیت تعطیل هستند و درصورت بازبودن، جریمه و مهروموم خواهند شد

دکتر مهسا میردامادی پزشک فوق تخصص بیماری‌ ریه: براساس آخرین مطالعات و پژوهش‌های صورت گرفته و نظر استادان پزشکی عفونی عفونی دنیا، ویروس کرونا دست ساخته بشر نیست و در طبیعت وجود دارد

سید جواد رکاب مدیر درمان تامین اجتماعی استان بوشهر: شمار تخت‌‌های ویژه پذیرش بیماران کرونایی بیمارستان سلمان فارسی این استان با افزایش ۱۲۵ درصدی از ۲۰ تخت به ۴۵ تخت افزایش یافت

کامران مهدوی رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان آباده: وضعیت این شهرستان از نظر شیوع ویروس کرونا را نگران‌کننده است تا چندی قبل آباده در وضعیت آبی کرونا بود اما به دلیل بی‌توجهی‌ها و ساده‌انگاری‌ها، این شرایط به بدتر و وخیم‌تر از قرمز تغییر یافته است

سیامک محبی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم: با انجام یک هزار و ۹۸۵ تست کرونا در روز ۲۱ فروردین‌ماه، آمار بی‌سابقه‌ای در نمونه‌گیری کرونا در این استان ثبت شد

دکتر شهرام حبیب‌زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل: آمار ابتلا و بستری بیماران کرونایی در استان اردبیل به شکل غیرمتعارف و فراتر از پیش‌بینی افزایش یافته و به ۴۸۹ نفر رسیده است

محمد نوذری استاندار ایلام: این استان دارای بالاترین نرخ مبتلایان کرونا نسبت به جمعیت در کشور است و آمار بستری ها روز به روز در حال افزایش بوده و چنانچه با این روال پیش برویم ۱۰ روز دیگر بیمارستان های استان جایی برای پذیرش بیماران نخواهند داشت

دکتر قاسم اویس معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران: وضعیت اجرای پروتکل‌های بهداشت در استان نامناسب است و طبق آخرین ارزیابی‌های میدانی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است.

 

چهار هزار و ۵۲۲ بیمارکرونایی به بیمارستان شهید رجایی گچساران مراجعه کردند

رئیس بیمارستان شهید رجایی دوگنبدان گفت: چهار هزارو ۵۲۲ بیمار مشکوک به ابتلاء کرونا در سال گذشته برای درمان به بیمارستان شهید رجایی مراجعه کردند.

سید طاها حسینی روز یکشنبه افزود: ۲ هزارو ۴۷۰ نفر از این تعداد مراجعه کننده خدمات سرپایی دریافت کردند.

وی بیان کرد: بیش از ۲ هزارو ۵۲ نفر از مبتلا به کرونا در بیمارستان شهید رجایی این شهرستان سال گذشته بستری شدند.

حسینی تصریح کرد: از این تعداد بیماران بستری شده ۶۶ نفر جان خود را از دست دادند که ۹۰ درصد از جانباختگان کرونا در گچساران بیماری زمینه ای داشته اند.

وی اظهار داشت: ۷۰ درصد از مراجعه کنندگان به بیمارستان شهید رجایی گچساران در زمینه  بیماری کرونا  بومی و مابقی از شهرستان های همجوار هستند.

حسینی ابراز کرد: همچنین در این مدت بیش از ۸۸ بیمار کرونایی برای ادامه درمان به بیمارستان شهید جلیل یاسوج اعزام شدند.

وی تصریح کرد: در این مدت همچنین تا کنون ۳۰۷  بیمار کرونایی در بخش آی. سی، یو این بیمارستان بستری شدند.

حسینی ابراز کرد: از ابتدای فروردین امسال تاکنون ۲۹۶ بیمار کرونایی به بیمارستان شهید رجایی این شهرستان مراجعه کردند.

وی ادامه داد: از این تعداد بیمار مبتلا به کرونا ۱۶۱ نفر بستری شدند و امسال پنج نفر بر اثر کرونا در این شهرستان جان خود را از دست دادند.

حسینی  با بیان اینکه ۸۰ تخت برای بیماران کرونایی در این شهرستان در نظر گرفته شده است افزود: هم اکنون بیش از ۶۷  نفر بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان شهید رجایی  این شهرستان بستری  هستند.

۲۶ هزارو ۳۱۰ مورد تست کرونا از ابتدای انتشار ویروس کرونا تاکنون در این شهرستان از افراد با علائم مشکوک گرفته شده است.

 

کودک ۱۵ ماهه مبتلا به کرونا در اردکان بستری شد

رییس بیمارستان ضیایی اردکان با بیان اینکه کودک ۱۵ ماهه‌ای بعلت ابتلا به کرونا در این بیمارستان بستری شد گفت: افزایش آمار ابتلا و بستری بیماران کرونایی، غیرمتعارف و فراتر از پیش‌بینی است.

دکتر محمد حسن صدرالدینی  روز یکشنبه آمار آغازین روزهای موج چهارم کرونا را تکان دهنده اعلام کرد و گفت: این یک هشدار به خانواده های اردکانی است .

وی اضافه کرد:  نزدیک به ۵۰ بیمار مبتلا به کووید.۱۹  در بیمارستان ضیایی بستری شده اند .

رییس بیمارستان ضیایی اردکان با بیان اینکه  ۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید.۱۹  در ۲۴ ساعت گذشته بستری شده اند تصریح کرد: سومین بخش بیمارستان هم به بیماران کرونا اختصاص یافت .

شهرستان ۱۱۸ هزار نفری اردکان که مرکز آن در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد، متشکل از شهرهای عقدا، خرانق،  احمدآباد و اردکان است.

هم اکنون ۴۵۱ بیمار کرونایی در مراکز درمانی استان یزد بستری هستند.

 

۱۳ نفر دیگر در آذربایجان غربی قربانی جولان کرونا شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی گفت: ۱۳ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته در استان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

دکتر جواد آقازاده روز یکشنبه افزود: با اضافه شدن این تعداد، کل فوت شدگان ناشی از کرونا در آذربایجان غربی به سه هزار و ۸۶۶ نفر رسید.

وی اضافه کرد: همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته ۷۶۴ نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا و بیش از یک چهارم آنها یعنی حدود ۲۰۰ نفر در مراکز درمانی بستری شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: با اضافه شدن این تعداد، کل بستری شدگان ناشی از کرونا در استان به هزار و ۵۶ نفر رسید که از این تعداد ۵۰۳ نفر مشکوک و هزار و ۵۳ نفر مبتلا هستند.

آقازاده اظهار کرد: از کل بستری شدگان ۲۴ ساعت گذشته ۶۸ نفر در ارومیه، ۴۳ نفر در خوی و ۱۲ نفر در هریک از شهرهای بوکان، پیرانشهر و نقده بودند.

وی از بستری شدن ۲۴۴ نفر در بخش های مراقبت های ویژه مراکز درمانی آذربایجان غربی خبر داد و گفت: از این تعداد، ۴۶ نفر با ونتیلاتور تنفس دارند.

 

بستری بیماران کرونایی مازندران رکورد موج سوم را شکست

بر اساس تازه ترین آمار منتشر شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل ،شمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های استان به یکهزار و ۴۶۸ نفر رسید و از پیک موج سوم نیز عبور کرد.

طبق این گزارش که عصر امروز یکشنبه منتشر شد، شمار بیماران بستری مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان به یک هزار و ۴۶۸ نفر رسید. 

شمار بیماران کرونایی بستری مازندران  در پیک موج سوم که ۲۷ دی ماه سال گذشته ثبت شد ، یکهزار و ۴۳۵ نفر بود. 

بر اساس این گزارش ، هم اکنون یکهزار و ۱۹۶ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران و ۲۷۲ نفر نیز در مراکز درمانی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکب بابل بستری هستند. 

همچنین طی ۲۴ ساعت اخیر ۳۵۱ بیمار جدید کووید۱۹ در بیمارستان های استان بستری شدند که نسبت به روز گذشته ۴۱ درصد افزایش دارد. در همین مدت ۲۷۱ بیمار نیز با شرایط مساعد برای تکمیل روند درمانی در منزل از بیمارستان ترخیص شدند.

علاوه بر این شمار بیماران بدحال با علائم حاد تنفسی به ۲۴۴ نفر رسید که اکنون در بخش های مراقبت ویژه تحت درمان قرار دارند.

 

۵۱۰ مورد ابتلای جدید به کرونا در استان مرکزی شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: ۵۱۰ مورد ابتلای جدید به کرونا بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان شناسایی شد.

دکتر سید " محمد جمالیان" روز یکشنبه افزود: از این تعداد ۶۳ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شده اند که تحت مراقبت قرار دارند.

وی بیان داشت: ۴۴۷ نفر از بیماران جدید شناسایی شده نیز به صورت سرپایی بوده‌اند که تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: با احتساب ۵۱۰ مورد ابتلای جدید، تعداد موارد مبتلا به کرونا ویروس از زمان شیوع این ویروس تاکنون به ۴۴ هزار و ۴۷۴ نفر رسید.

جمالیان اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۱ مورد فوتی در اثر ابتلا به ویروس کرونا در استان مرکزی گزارش شد که بر این اساس تعداد فوتی ها یک هزار و ۵۶۱ نفر است.

 

۱۲۹ بیمار جدید مشکوک به کرونا در یزد پذیرش شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: طی شبانه‌روز گذشته ۱۲۹ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند.

ابراهیم سلمانی افزود: آمار بستری‌های مشکوک به کرونا در استان ، امروز با افزایش ۳۲ نفری به ۴۵۱ تن رسید.

وی ادامه داد: از این تعداد، ۶۲ نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه حضور داشته و خدمات دریافت می‌کنند.

سلمانی اظهار کرد: رفت و آمدهای مکرر، تماس‌های اجتماعی، دورهمی‌ها، سفرهای نوروزی و شرکت در مراسم‌های مختلف سبب پدیدار شدن موج چهارم کرونا بعد از تعطیلات شد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد تصریح کرد: از مردم خواهشمندیم بیماری کرونا را جدی بگیرند، شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت و از برگزاری دورهمی‌های خانوادگی و حضور در سطح شهر جدا خودداری کنند.

 

۱۱ نفر دیگر در استان همدان قربانی کرونا شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت که با فوت ۱۱ بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته مجموع متوفیان قطعی ابتلا به کرونا در این استان از اپیدمی این ویروس تاکنون به یک هزار و ۶۱۹ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز یک شنبه اظهار داشت: همچنین با شناسایی ۶۷۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری و سرپایی به ۳۹ هزار و ۷۹۶ نفر رسید.

وی تصریح کرد: مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در این استان به ۱۱ هزار و ۶۰۸ نفر و بیماران سرپایی به ۲۸ هزار و ۱۶۱ مورد رسیده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۷۴ مورد بود که ۱۹۴ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: در عین حال هم اینک ۲۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی. سی. یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۴۸ بیمار وخیم گزارش شده است.

وی درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۴۱۸، بهار ۶۶۵، تویسرکان ۷۶۴، رزن ۵۰۲، درگزین ۲۰۸، فامنین ۲۰۴ و کبودراهنگ ۷۳۳ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون ۲ هزار و ۱۱۱ نفر در ملایر، یک هزار و ۳۹۲ نفر در نهاوند و چهارهزار و ۳۰۹ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

در حال حاضر ۹ شهرستان استان همدان در وضعیت قرمز و شهرستان اسدآباد نیز در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارد که با توجه به روند افزایش شمار بیماران در روزهای آتی وضعیت اسدآباد نیز قرمز می شود.

با توجه به قرار گرفتن استان همدان در شرایط قرمز کرونایی، اعمال محدودیت های جدید پیش بینی شده در طرح جامع هوشمند برای رنگ بندی قرمز در این استان آغاز شده است.

 

چهار تن دیگر بر اثر کرونا در قم جان باختند

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در بیست و چهار ساعت منتهی به بیست و دوم فروردین‌ماه جاری، چهار تن در قم بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند.

محمد رضا قدیر در این خصوص بیان کرد: در این مدت ۱۰۴ تَن با علائم کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی با اشاره به بستری شدن ۹۲ تَن از این افراد گفت: ۶۶ تَن از بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری شده بودند نیز ترخیص شدند.

قدیر تعداد کل بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی قم را ۴۰۷ تَن ذکر کرد و ادامه داد: در این میان ۷۵ تَن از این بیماران بدحال هستند.

رییس علوم پزشکی قم با اشاره به انجام یکهزار و ۹۸۵ مورد آزمایش کرونا در یک روز اخیر بیان کرد: نتیجه ۳۴۳ آزمایش نیز مثبت شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.