با آمارهای جدید وزارت بهداشت و به‌روزرسانی نرم‌افزار ماسک متعلق به این وزارتخانه، ۶۳ شهرستان در وضعیت سیاه، ۸۵ شهرستان در وضعیت فوق قرمز، ۱۷۶ شهرستان در وضعیت قرمز، ۷۸ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۳۹ شهرستان در وضعیت زرد و تنها هفت شهرستان در وضعیت آبی کرونا هستند. وزیر بهداشت گفته: هفته بعد وضع بدتری از امروز خواهیم داشت. مردم بیشتر مراعات کنند.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با شناسایی ۲۵ هزار و ۷۸بیمار جدید رکورد جدیدی از شناسایی روزانه بیماران کرونا ثبت شد و با فوت ۳۲۱ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۶۵ هزار و ۶۸۰ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز پنجشنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز (۲۵ فروردین ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۵ هزار و ۷۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۳۷۳ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۱۶۸ هزار و ۸۷۲ نفر رسید. 

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تا کنون یک میلیون و ۷۴۹ هزار و  ۴۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. چهار هزار و ۶۰۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و تا کنون ۱۴ میلیون و ۵۹ هزار و ۲۶۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، هم اکنون ۲۹۵ شهرستان قرمز و ۹۹ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. همچنین ۴۵ شهرستان در وضعیت زرد و فقط ۹ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تا کنون ۳۶۵ هزار و ۱۶۰ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۰۲ هزار و ۷۱۱ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۴۶۷ هزار و ۸۷۱ دوز رسید.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۳۸ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و حدود دو میلیون و ۹۷۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. 

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

۲۶ فروردین ماه و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها

خیز چهارم شیوع ویروس کرونا در مقاسیه با موج های گذشته بسیار نگران کننده است و در این شرایط شاهد افزایش چهار برابری بیماران کرونایی در کشور هستیم ، بطوریکه هم اکنون تنها ۹ شهرستان در وضعیت آبی و سایر شهرها در شرایط هشدار و اضطرار قرار دارند.

اخبار و گزارش های رسمی همچنین نشان می‌دهد که هم اکنون نمودار ابتلا و بستری کرونا در ایران و بویژه در پایتخت با شیب تند صعودی امتداد دارد اما میزان عمل به پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم سیر نزولی و همچنان پایین است، موضوعی که برخی از شهروندان تهرانی به صراحت به آن تاکید کردند و علت این بی توجهی را با سیاسی کاری برخی ها مرتبط دانستند؛ موضوعی که وزیر بهداشت نیز به آن اشاره کرد.

موج چهارم کرونا بار دیگر در سایه بی‌توجهی و نادیده گرفتن پروتکل‌های بهداشتی اتفاق افتاده و سبب شده است تا بیشتر استانها و شهرهای مختلف کشور از نظر رنگ‌بندی قرمز شوند و محدودیت‌هایی را برای مردم، کسب و کارها ، فعالیت‌های فرهنگی به دنبال داشته باشد.

براساس محدودیت‌های ۱۰ روزه که ستاد ملی مقابله با کرونا برای سراسر کشور تصویب کرد، گروه‌های شغلی دو، سه و چهار در مناطق قرمز، گروه‌های شغلی سه و چهار در مناطق نارنجی و گروه شغلی چهار در مناطق زرد اجازه فعالیت ندارند و در مناطق قرمز فقط گروه شغلی یک (ضروری) مجاز به فعالیت است.

همچنین امروز وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وضعیت همه گیری ویروس کرونا در هفته آینده نسبت به امروز به مراتب سخت تر خواهد شد به نحوی که با روزهای بسیار سخت و دشواری از نظر شیوع ویروس و آمار ابتلا مواجه خواهیم شد.

 دکتر «سعید نمکی» روز پنجشنبه در ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی همدان، اظهار داشت: امروز با موج سنگین کرونا مواجه ایم بنابراین باید خود را برای درگیری با سنگین ترین مهاجمان بیولوژیک جهان آماده کنیم هر چند این موضوع را با یکسری رصد ها و اصول علمی قبل از نوروز ۱۴۰۰ پیش بینی و در مکاتبه هایی هشدار داده شده بود.

وی با بیان اینکه امروز زمان زانو زدن مقابل هیچ مشکلی نیست، اضافه کرد: هشت سال دفاع مقدس درس ایستادگی به ما آموخت و اینجا هم باید ثابت کنیم که با وجود فشارها و تحریم هایی که نظام سلامت را محاصره کرده، مشکل را به زانو درخواهیم آورد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هر چند امروز با ویروس خشن و مهاجم تری نسبت به سال گذشته مواجه ایم، اما نسبت به سال  ۹۹ آورده و داشته های ارزشمند بیشتری داریم چرا که اوایل سال گذشته شناخت ما نسبت به ویروس همانند امثال نبود.

دکتر نمکی تاکید کرد: هر کسی که در جهان مدعی شناخت کامل ویروس کرونا باشد، قطعا جاهل است، چرا که این افراد علم و آگاهی نسبت به ویروس ندارند و بشریت در حال حاضر همچنان توان دفع کامل این ویروس را ندارد.

وی با تاکید بر اینکه نباید در جامعه هراس ایجاد کنیم، افزود: خوف مستمر باعث فروپاشی ذهن مردم و کادر بهداشت و درمان می شود بنابراین باید برای عبور امیدوارانه از این مرحله بیش از پیش تلاش کنیم.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز اعلام کرد: با شناسایی ۲۵ هزار و ۷۸بیمار جدید رکورد جدیدی از شناسایی روزانه بیماران کرونا ثبت شد و با فوت ۳۲۱ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۶۵ هزار و ۶۸۰ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز پنجشنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد:  از دیروز تا امروز (۲۵ فروردین ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۵ هزار و ۷۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۳۷۳ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۱۶۸ هزار و ۸۷۲ نفر رسید. 

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تا کنون یک میلیون و ۷۴۹ هزار و  ۴۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. چهار هزار و ۶۰۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و تا کنون ۱۴ میلیون و ۵۹ هزار و ۲۶۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، هم اکنون ۲۹۵ شهرستان قرمز و ۹۹ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. همچنین ۴۵ شهرستان در وضعیت زرد و فقط ۹ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تا کنون ۳۶۵ هزار و ۱۶۰ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۰۲ هزار و ۷۱۱ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۴۶۷ هزار و ۸۷۱ دوز رسید.

 

آخرین وضعیت بیماران کرونایی در استان‌ها

درباره آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان‌ها، یکه‌تازی فزاینده کرونا در استان اردبیل همچنان ادامه دارد به طوری که در شبانه روز گذشته با ثبت رکوردی دیگر، مجموع افراد بستری مبتلا به کووید.۱۹ به ۵۷۱ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با اشاره به بستری شدن ۱۱۳ فرد جدید مبتلا به کووید.۱۹ اعلام کرد: شمار بستری مبتلایان جدید در شبانه روز گذشته به حد برابر بالاترین رکورد ثبت شده در ۲۵ آبان ماه ۱۳۹۹ رسید.

دکتر شهرام حبیب‌زاده آمار ابتلا و بستری بیماران کرونایی در استان اردبیل را در وضعیت حاد و نگران کننده عنوان کرد و افزود: با فوت ۶ نفر دیگر از اهالی استان، مجموع آمار جان‌باختگان کرونا در این استان طی ۱۳ ماه گذشته نیز به یک هزار و ۵۱۱ نفر رسید.

وی سرعت و سطح موج چهارم شیوع کرونا در استان اردبیل را نسبت به موج‌های اول، دوم و سوم بسیار زیاد عنوان کرد و ادامه داد: در یک هفته اخیر آمار مبتلایان جدید و شمار بستری همزمان افراد مبتلا به کرونا در این استان بیش از چهار برابر شده است.

از خراسان رضوی خبر رسیده که  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: روند افزایشی ابتلا به کرونا در استان خراسان رضوی در بخش بستری، سرپایی و فوتی ها همچنان ادامه دارد.

دکتر مهدی قلیان افزود: روز گذشته ۳۴۲ نفر بر اثر کرونا در بیمارستانهای استان خراسان رضوی بستری شدند که این رقم رشد سه برابری نسبت به ابتدای فروردین ماه داشته است.

وی‌ اضافه کرد: در حال حاضر هزار و ۳۴۴ بیمار کرونایی در بیمارستانهای استان خراسان رضوی بستری هستند در حالی که این میزان در ابتدای سال ۴۸۰ نفر بود.

به گفته وی، تعداد مراجعان سرپایی با علائم مشکوک کرونا در مراکز جامع سلامت‌ همچنان در حال افزایش است و با کمال تاسف تعداد فوت شدگان نیز ۲ رقمی شده و روند افزایشی دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر ۱۳ شهرستان خراسان رضوی وضعیت قرمز، ۱۵ شهرستان وضعیت نارنجی و پنج شهرستان وضعیت زرد دارند.

خبر دیگر اینکه استاندار فارس در ارائه گزارشی به رئیس‌جمهوری گفت: بعد از پایان تعطیلات نوروزی، شاهد افزایش تست‌های مثبت کرونا و همچنین شمار بیماران بستری در بیمارستان‌های این استان به ویژه شیراز بوده‌ایم و موضوع روند صعودی داشته است.

 عنایت‌الله رحیمی افزود: هم‌اینک در ۱۴ بیمارستان در استان فارس، بیماران مبتلا به بیماری کووید ۱۹ بستری هستند. وی ادامه داد: همچنین طی یکی ۲ روز گذشته ۲۴ بیمار مبتلا به کرونا جان باخته‌اند و بر تعداد بیماران بستری نیز افزوده شده است.

استاندار فار س تصریح کرد: البته از روز چهارشنبه ۲۵ فروردین‌ماه جاری تا امروز پنجشنبه، بر اساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی، نشانه‌هایی از ثبات در استان دیده می‌شود.

استاندار فارس افزود: محدودیت‌ها و پروتکل ها را تشدید کرده‌ و افزایش داده‌ایم و تمام دستگاه‌ها هماهنگ عمل می‌کنند و مردم هم همکاری خوبی دارند.

همچنین بحرانی شدن شرایط کرونا در استان مرکزی به ویژه اراک و افزایش بی‌سابقه مراجعان بستری پای سپاه، ارتش، شرکت نفت و هلال احمر را به میان آورد و این نهادها به کمک کادر درمانی شتافتند.

دکتر سید«محمد جمالیان» افزود: بحران کرونا و اپیدمی طولانی آن مسئله‌ای فرابخشی است و در پیک چهارم بیماری دانشگاه علوم پزشکی اراک به تنهایی از عهده کنترل کووید ۱۹ برنمی‌آید و همه بخش‌ها باید سهم اجتماعی خود را در این راستا ادا کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: ۱۴ مورد فوتی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان مرکزی گزارش شد.

دکتر سید " محمد جمالیان" افزود: بر اساس آمار موجود تعداد جان باختگان ناشی از ویروس کرونا در استان مرکزی از زمان شیوع تا کنون به یک هزار و ۶۰۲ نفر رسیده است.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین یافته های آزمایشگاهی، شمار مبتلایان جدید به کرونا ویروس در ۲۴ ساعت گذشته به ۶۸۷ نفر افزایش یافت.

در همین رابطه رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: طی یک ماه اخیر روند بستری بیماران کرونایی در استان ۵۰ درصد رشد یافت.

 پیمان نامدار با اشاره به نگران‌کننده بودن آهنگ رشد مبتلایان، بستری‌ها و تلفات، افزود: تنها در سایه رعایت سختگیرانه محدودیت‌های کرونایی است که می‌توان به عبور از شرایط فوق‌بحرانی فعلی امیدوار بود.

وی اظهار داشت: رکورد بستری در تمام استان‌های همجوار ما به جز گیلان شکسته شده است و روز گذشته نیز  بیشترین آمار بستری در استان را طی ۱۴ ماه گذشته شاهد بودیم.

نامدار تصریح کرد:  سرعت افزایش بستری بیشتر شده است و تمام مصوبات و تصمیم‌های ستاد کرونا که پیش از این اتخاذ شده در شرایط فعلی باید سه برابر شود.

وی افزود: شاخص ریسکی که رنگ بندی استان‌ها براساس آن اعلام می‌شد عدد چهار بود و اکنون در برخی استان‌ها به ویژه استان قزوین شاخص ریسک به عدد ۲۸ رسیده و وضعیت ما از قرمز به سیاه تبدیل شده است. 

خبر دیگر از کرج اینکه رییس بسیج سازندگی استان البرز اعلام کرد که در اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی، در موج چهارم کرونا ۵۰۰ تخت در ۱۱ مرکز نقاهتگاهی برای بیماران کووید۱۹ در این استان آماده می شود.

سرهنگ پاسدار مهران طیران افزود: از آنجا که سرعت شیوع بیماری کووید ۱۹ به خصوص در موج چهارم شدت بیشتری یافته و احتمال درگیری خانوادگی به این بیماری بسیار زیاد است، این تخت های نقاهتگاهی برای بستری بیمارانی است که امکان بستری و گذراندن دوران قرنطینه در منزل را ندارند.

هم اکنون  ۹۹۹ بیمار کووید ۱۹ به دلیل وخامت اوضاع عمومی و شدت بیماری در بیمارستان های البرز بستری هستند. از مجموع هفت شهرستان استان البرز ۶ شهرستان در وضعیت قرمز و شهرستان طالقان در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارد.

همچنین فرماندار کنگاور با هشدار در خصوص استمرار وضعیت قرمز کرونا در این شهرستان از مردم و مسوولان خواست برای پیشگیری از وقوع فاجعه و قطع زنجیره انتقال ویروس همکاری کنند.

«فرزاد الماسی» افزود: جان باختن ۸۸ شهروند کنگاوری که قربانی این ویروس شوم شدند نتیجه بی ملاحضگی، ساده انگاری و اهمال کاری ها است که انتظار داریم مردم همچون گذشته نسبت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی و پرهیز از شرکت در تجمعات اهتمام ورزند.

در حال حاضر ۴۷ بیمار کرونایی در بخش مراقبت های ویژه و ایزوله بیمارستان شهید چمران کنگاور بستری هستند.

از کاشان خبر رسیده که ۳۱۲ مورد جدید کرونا در منطقه کاشان ثبت شد و شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با افزایش قابل توجه از ۱۹۰ به ۳۱۲ مورد جدید در ۲۴ ساعت گذشته و از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۱۸ هزار و ۵۱۳ نفر رسید.

 افزایش ۱۲۲ موردی شمار آزمایش مثبت کرونا در منطقه کاشان در ۲۴ ساعت گذشته نسبت به روز قبل حاکی از روند رو به رشد و نگران‌کننده شیوع این ویروس در منطقه است.

همراه با موج چهارم شیوع کرونا در کشور وضعیت رنگ‌بندی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل اواسط فروردین از زرد به نارنجی تغییر یافت و وضعیت کاشان ۱۶ فروردین قرمز شد.

خبر دیگر اینکه در قزوین نیز فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با بیماری کرونا در استان قزوین از تمدید محدودیت‌های کرونایی در این استان تا هفته آینده خبر داد و گفت: با توجه به تداوم وضعیت قرمز و افزایش ابتلا به این ویروس، سخت‌گیری‌های بیشتری اعمال می‌شود.

 منوچهر حبیبی افزود: امیدوارم به برکت ماه رمضان هر چه زودتر ویروس منحوس کرونا از بین برود و آرامش در جامعه حاکم شود. وی گفت :رکورد ابتلا به این بیماری در طول ۱۴ ماه گذشته، دیروز شکسته شده است و بیشترین آمار بستری در استان روز گذشته به ۶۴۰ بیمار کرونایی رسیده که این آمار نسبت به گذشته بسیار زیاد است.

از استان یزد خبر رسیده که سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: در حال حاضر ۹۲ فرد مبتلا به ویروس کرونا به دلیل وخامت حال در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان های استان بستری هستند و در مجموع تعدد افراد بستری در مراکز درمانی نیز به ۵۸۲ تن رسید.

 سید ابراهیم سلمانی افزود: پذیرش روزانه بیماران همچنان در مراکز درمانی سه رقمی است و در شبانه روز گذشته، ۱۵۳ فرد مشکوک به کرونا پذیرش شدند. وی اشاره ای به فوت افراد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته نکرد.     

ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در یزد در اعلامیه‌ شماره ۱۰۵ خود که از اعمال محدودیت‌های جدیدی برای پیشگیری از شیوع بیشتر این ویروس در مناطق مختلف استان از روزشنبه برابر بیست و یکم فروردین‌ماه جاری به مدت یک هفته خبر داد.

در راستای مصوبه های جلسه فوق‌العاده ستاد مقابله با کرونا با اعلام آماده باش و هشدار جدی در استان، محدودیت‌های وضعیت قرمز به صورت یکسان در همه شهر( ۲۴) های یزد از این تاریخ اعمال می شود.

در حال حاضر وضعیت هفت شهرستان از ۱۰ شهرستان یزد از لحاظ شیوع کرونا قرمز است.

خبر خوب دیگر اینکه مدیر گروه بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: تاکنون ۸۵ درصد از کادر بخش مراقبت‌های ویژه بیماران کووید۱۹ استان در مقابل کرونا واکسینه شده‌اند که این روند همچنان ادامه دارد.

فضل الله پسندیده  اظهار داشت: تاکنون چهار مرحله واکسن کرونا در استان دریافت شده است که در مجموع تقریبا ۷۰ درصد کارکنان بهداشت و درمان خراسان شمالی واکسینه شده اند.

وی با اشاره به واکسینه شدن ۲۷۰ نفر از کارکنان اورژانس پیش بیمارستانی استان، یادآور شد: هم اکنون ۷۸ غسال آرامستان های خراسان شمالی با توجه به نوع شغلی که در معرض آسیب ناشی از بیماری کووید۱۹ هستند، واکسینه شده اند.

پسندیده با اشاره به دریافت واکسن ۳۵ نفر از جانبازان ۷۰ درصد به بالای استان افزود: همچنین ۳۰ نفر از سالمندان واجد شرایط در سالمندسراهای بجنورد، شیروان و مانه و سمقان واکسن کرونا را دریافت کردند.

از ایلام خبر رسیده که معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام گفت: وضعیت استان در ۲۵روز گذشته سال جاری نسبت به سال ۹۹ بسیار بدتر شده و تنها راه مهار آن تعامل مردم با مسئولان اجرایی و متولیان و تلاش مضاعف مدیران است.

 معروف بسطامی فرمانده قرارگاه عملیاتی شهید سلیمانی استان ایلام با تاکید بر توسعه طرح بیماریابی و قرنطینه منظم مبتلایان کرونا، اضافه کرد: باید تلاش شود به منظور نظارت کامل بر روند مهار بیماری‌ در استان، ضمن کوتاه تر شدن مدت اعلام نتیجه تست کرونا به افراد، با کسانیکه به هر طریق با عدم اجرای پروتکل های بهداشتی و حضور در بین مردم باعث توسعه این بیماری در سطح استان می شوند از طریق شعبه مخصوص جرایم کرونایی در دستگاه قضایی استان به شدت برخورد شود.

به علت ساده انگاری کرونا و کاهش سطح رعایت موازین پیشگیرانه توسط مردم، استان ایلام اولین استانی بود که وارد موج چهارم کرونا شد واز نظر ابتلا نسبت به جمعیت در رتبه چهارم استان های کشور قرار گرفت.

وضعیت حاکم بر شهرستان آبدانان را بسیار خطرناک و بی سابقه و آمار مبتلایان کرونا در ۲۵ روز گذشته سال جدید نسبت به سال گذشته تا پنج برابر افزایش یافته است بطوریکه در حال حاضر هیچگونه فضایی برای پذیرش بیماران جدید در این شهرستان وجود ندارد.

در زاهدان نیز شاهد افزایش قابل توجه موارد ابتلاء به کرونا در سیستان و بلوچستان هستیم و تعداد موارد ابتلاء و تعداد افراد بستری در حال حاضر در استان نسبت به هفته اول فروردین ماه سه برابر افزایش پیدا کرده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۱۵۸مورد جدید، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲۹ هزار و ۹۹۷ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری روز پنجشنبه اظهارداشت: هم‌اینک ۶۴ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

وی شمار درگذشتگان این ویروس در سیستان و بلوچستان با افزوده شدن یک نفر دیگر را یکهزار و ۲۱۰ نفر اعلام کرد.  پیش بینی می شود با افزایش موارد بستری کرونا در سیستان و بلوچستان موارد فوت ناشی از این ویروس نیز افزایش یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سیستان و بلوچستان می‌تواند باعث شعله ور شدن بیشتر کرونا شود، افزود: از مردم درخواست می شود رعایت دستورالعمل های بهداشتی را جدی گرفته و از حضور در اجتماعات اجتناب کنند.

در شهرستان نهاوند نیز رئیس نظام پزشکی نهاوند از پر شدن ظرفیت بیمارستان‌ها و اورژانس مراکز درمانی این شهرستان خبر داد و گفت: مراکز درمانی شهرستان مملو از بیماران کرونایی است که شرایط خطرناکی را رقم زده و همشهریان باید بشدت مراقب سلامت خود باشند.

 «غلامرضا مسعودی» اظهار داشت: موج چهارم کرونا در شهرستان نهاوند مانند دیگر شهرهای کشور فراگیر شده و به قول مسئولان بهداشتی به صورت موشکی در حال افزایش است.

او خاطر نشان کرد: در نهاوند وضعیت خوبی نداریم و اوضاع روستاهای بخش مرکزی و زرین دشت بدتر از دیگر مناطق است.

تمامی شهرستان های استان همدان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و براساس اعلام سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان، ۲۱ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را به دلیل ابتلا به کرونا از دست دادند.

 

یکه تازی کرونا ؛ ۴۵ نفر دربیمارستان لار بستری شدند

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان وضعیت و موج فزاینده شمار مبتلایان و بستری های کووید ۱۹ در شهر لار را پنجشنبه ۲۶ فروردین بسیار سهمیگن و دهشتناک توصیف کرد و گفت: ۴۵ نفر در بیمارستان امام رضا(ع) بستری شدند.

وحید یگانه در این زمینه گفت: گنجایش بیمارستان امام رضا (ع) و حتی اورژانس این مرکز درمانی به طور کامل تکمیل شده و هم اینک جایی برای بستری بیماران نیست.

وی گفت: هم اینک ۱۰ تخت سی سی یو ، ۱۴ تخت پست سی سی یو و ۹ تخت آی سی یو تکمیل شده و ۱۲ بیمار نیز در اورژانس و راهروهای بیمارستان بستری شده اند.

یگانه گفت: البته به دنبال افزایش میزان تخت های بیمارستانی هستیم و قرار است که بخش قدیم زنان این بیمارستان با توجه به افزایش روزافزون مراجعه کنندگان و بستری ها نیز برای بیماران کرونایی اختصاص یابد.

وی گفت: چنانچه این روند حاکم باشد تا ظرف هفته آینده بدون شک با سونامی و موج وحشتناکی از هجوم بی رحمانه کرونا مواجه خواهیم بود و شهر لار و منطقه جنوب فارس سخت ترین و سیاه ترین روزهای کرونایی را سپری خواهند کرد.

وی با بیان اینکه هم اینک خستگی مفرط نیز بر کادر خسته بهداشت و درمان هجوم آورده و روز گذشته نیز چهار نفر از پرسنل مرکز بهداشت عماد شهر به کرونا مبتلا شدند.

یگانه ابراز داشت: هفته گذشته نیز کل اعضای خانواده و حتی نوزاد ۴ ماهه یکی از اعضای کادر بهداشت در یکی از مناطق شهر لار به کرونا مبتلا شدند که حال دو تن از آنها همچنان وخیم است.

دامنه نفوذ و غلبه کرونا در حالی همچنان رو به گسترش است که طی روزهای گذشته صف های طولانی مرغ در مراکز فروش و خیابان های شهر لار بر موج نگرانی کادر درمان به شدت افزوده است.

یگانه بر این نکته تاکید کرد که مردم باید بدانند رابطه معناداری میان کاهش شمار مبتلایان کرونا و رعایت اصول بهداشتی و استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی از سوی مردم وجود دارد که مصداق عینی آن هم اینک در شهرستان اوز حاکم شده است و شرایط اوز و موج فزاینده در این شهرستان که در دو هفته پیش به شدت بحرانی بود از روز گذشته تا حدودی کاهش یافته و وضعیت این شهر از قرمز خارج شده است.

از شهرستان گراش نیزخبر رسیده که وضعیت حاکم از نظر شمار مبتلایان و بستری ها بحرانی است و روز گذشته نیز ۳۱ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان امیرالمومنین(ع) این شهر بستری شدند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز پنجشنبه اعلام کرد: وضعیت همه گیری ویروس کرونا در هفته آینده نسبت به امروز به مراتب سخت تر خواهد شد به نحوی که با روزهای بسیار سخت و دشواری از نظر شیوع ویروس و آمار ابتلا مواجه خواهیم شد.

دکتر سعید نمکی اظهار داشت: امروز با موج سنگین کرونا مواجه ایم بنابراین باید خود را برای درگیری با سنگین ترین مهاجمان بیولوژیک جهان آماده کنیم هر چند این موضوع را با یکسری رصد ها و اصول علمی قبل از نوروز ۱۴۰۰ پیش بینی کردیم و در مکاتبه هایی هشدار داده شده بود.

شیوع ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» برای نخستین بار اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد و بتدریج به سایر کشورهای دنیا سرایت کرد و  در تاریخ ۳۰ بهمن ۹۸ وزارت بهداشت اعلام کرد که نتایج آزمایش اولیه ۲ مورد مشکوک ابتلا به کرونا در قم مثبت گزارش شده  و این موضوع خود مقدمه‌ای شد برای تایید حضور ویروس کرونا در ایران و تدابیری که نیاز بود در سطح ملی و استانی اندیشیده شود.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی وچشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

 

مبتلایان کرونا در بناب چهار برابر شد

فرماندار بناب گفت: آمار مبتلایان به ویروس کرونا در این شهرستان در موج چهارم شیوع بیماری کووید ۱۹ نسبت به چند روز اخیر چهار برابر شده است.

شهریار فتحی روز پنجشنبه در جلسه ستاد مقابله با ویروس کرونای شهرستان بناب اظهار کرد: در طول ۱۵ ماه گذشته خیرین شهرستان بناب در عرصه مقابله با ویروس کرونا در کنار کادر درمان در تهیه بسته های معیشتی تلاش زیادی کرده اند و به طور قطع خیرین نقش به سزایی در کنترل و مقابله با ویروس کرونا داشته اند.

وی افزود: بسیاری از اقشار جامعه با توجه به شیوع کرونا بیکار شده اند و نیازمند بسته های معیشتی هستند که تلاش می شود ضمن حفظ کرامت آنان این بسته ها توزیع شود.

فرماندار بناب گفت: با کمک خیرین ۲ هزار بسته معیشتی بین افراد کم برخوردار که در این شرایط اقتصادی آسیب دیده اند، توزیع می شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان بناب هم گفت: آمار بستری بیماران کرونایی در بناب به ۴۴ نفر افزایش یافته و اگر رعایت نکنیم، شاهد بروز فاجعه بزرگ انسانی در روزها و هفته های آتی خواهیم بود.

دکتر وحید رضایی همچنین گفت: آمار مراجعه کنندگان سرپایی تا چند روز پیش روزانه چهار نفر بود که امروز این رقم به بالای ۳۰ نفر افزایش یافته است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان بناب از آماده سازی ۱۲۰ تخت در بیمارستان امام خمینی(ره) برای بستری بیماران کرونایی خبرداد .

دکتر رضایی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۵۰ نفر از کادر درمان بناب به ویروس کرونا مبتلا شده اند؛ افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا حوزه درمان کشور ۵۶۰ شهید سلامت تقدیم کرده است.                                                 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.