بر اساس گزارش امروز وزارت بهداشت، هم اکنون ۲۵۷ شهرستان قرمز و ۱۲۹ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. همچنین ۵۱ شهرستان در وضعیت زرد و فقط ۱۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: ۲۵ هزار و ۴۹۲ بیمار جدید کرونا در شبانه روز گذشته شناسایی شد و با فوت ۳۹۵ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۶۷ هزار و ۵۲۵ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز سه شنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز (۳۱ فروردین ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۵ هزار و ۴۹۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۳۶۵ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۲۸۶ هزار و ۹۲۷ نفر رسید. 

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون یک میلیون و ۸۱۰ هزار و  ۵۳۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. چهار هزار و ۹۱۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۱۴ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۱۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، هم اکنون ۲۵۷ شهرستان قرمز و ۱۲۹ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. همچنین ۵۱ شهرستان در وضعیت زرد و فقط ۱۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تا کنون ۴۸۰ هزار و ۶۴۶ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۴۱ هزار و ۱۷۶ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶۲۱ هزار و ۸۲۲ دوز رسید.

واکسیناسیون کرونا در کشورهایی که تزریق واکسن به شهروندان خود را به سرعت انجام داده اند، موثر بوده به طوری که انگلستان با سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون کرونا توانسته است آمار مرگ های بالای هزار نفر را به ۴ نفر در روز کاهش دهد.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۴۲ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و حدود سه میلیون نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. 

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

۳۱ فروردین‌ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

آخرین روز فروردین‌ماه هم سپری شد اما دغدغه‌ها و نگرانی‌ها از افزایش شمار مبتلایان و فوتی‌های کرونایی فرصت لذت بردن از طبیعت بهاری را از مردم ایران گرفت و اتفاقات تلخی رقم خورد.

مردم که به رسم هر سال در روزهای پایانی سال در تدارک استقبال از فصل بهار بودند رعایت دستورالعمل های بهداشتی را در کنار خانه تکانی و خریدهای شب عید به فراموشی سپردند و البته سفرهای نوروزی هم بار مضاعفی شد تا فروردین با درگیرشدن تعداد زیادی از افراد به این ویروس منحوس، روزهای سختی رقم بخورد.

این غفلت چه برای آنان که همه موارد بهداشتی را رعایت کردند و چه افرادی که خطرات ویروس کرونا را جدی نگرفتند، گران تمام شد و بسیاری از خانواده ها داغدار شدند.

اکنون با گذشت یک ماه از ورود تدریجی کشور به موج چهارم هنوز وضعیت تمامی مراکز و شهرها قرمز تیره، قرمز و نارنجی است و تعدادی از بیمارستان ها اعلام کرده اند که جای خالی برای پذیرش و بستری بیماران کرونایی ندارند.

در این میان اعمال محدودیت های ۱۰ روزه در پایتخت و سراسر کشور هم گویی چندان چاره ساز نبوده و همچنان شرایط بحرانی است و بنا به گفته علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران اکنون آمار مبتلایان به حدود ۲۵ هزار نفر و فوتی‌ها نیز به بیش از ۴۰۰ نفر در روز رسیده و در این شرایط، پایتخت بالاترین سهم را از میزان شیوع، فوتی و بستری داشته است.

وی همچنین به این موضوع اشاره کرد که در دومین هفته موج چهارم کرونا، تهران در وضعیت فوق قرمز به سر می‌برد و هر هفته شرایطش بحرانی‌تر از هفته قبل گزارش می‌شود. 

آنچه این روزها و در شرایط سخت کرونایی باز هم تکرار می شود رعایت نکات بهداشتی، زدن ماسک و پرهیز از برگزاری هرگونه تجمع و دورهمی است تا بتوان با کنترل شمار مبتلایان، از این گذرگاه سخت هم عبور کرد. 

 استان البرز که از حدود ۲۱ روز پیش وارد موج چهارم کرونا و وضعیت قرمز شده است بنا بر اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز در ۲۴ ساعت گذشته ۲۱ بیمار کووید۱۹ جان باختند و ۱۴۱ بیمار بدحال دیگر به تخت های بستری انتقال یافتند.

دکتر محمد فتحی افزود: اکنون یک هزارو۶۰ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت های پزشکی قرار دارند و با مرگ ۲۱ بیمار دیگر کووید۱۹ شمار کل جانباختگان این بیماری در البرز به سه هزارو۹۰۷ نفر رسید.

بر اساس اعلام دانشگاه های علوم پزشکی از نقاط مختلف کشور میزان شیوع و بستری بیماران مبتلا به کرونا همچنان بحرانی است از دزفول خبر رسیده که اکثر بیماران در دورهمی‌های خانوادگی به کرونا مبتلا و ویروس به سنین پایین نیز منتقل شده است.

طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دوشنبه ۱۵ شهرستان استان خوزستان از جمله دزفول در وضعیت نارنجی کرونایی قرار گرفتند.

سرپرست مرکز بهداشت شوش نیز با اشاره به وضعیت نارنجی کرونا در این شهرستان گفت: با توجه به آمار بالا و نگران کننده مبتلایان همچنان شرایط در شوش بحرانی است.

فیض الله دیناروند افزود: آمار بستری بیماران کرونایی در شوش نوسان دارد لذا مردم باید این بیماری را جدی بگیرند و از تردد غیرضروری خودداری کنند.

در استان کرمانشاه نیز با اعلام رنگ بندی جدید شهرستان های سنقر وکلیایی، گیلانغرب، کنگاور، پاوه، هرسین، اسلام آباد غرب، کرمانشاه، سرپل ذهاب و صحنه در وضعیت قرمز و شهرستان های جوانرود، روانسر، دالاهو و قصرشیرین در وضعیت نارنجی و شهرستان ثلالث باباجانی نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

ظرفیت همه بیمارستان‌های آذربایجان شرقی در پیک چهارم کرونا پر شده است، این مطلب امروز به نقل از مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی تبریز منتشر شد، استانی که اکثر شهرستان هایش به رنگ قرمز درآمده است.

دکتر سیمین خیاط زاده در این رابطه افزود: تعداد افراد مبتلا به کرونا و بیماران کرونایی در حال افزایش است و تعداد فوتی های کرونا در آذربایجان شرقی نسبت به روزهای اول سال حدود ۶ برابر شده است و روز به روز هم بیشتر می شود.

در استان اردبیل هم پس از گذشت ۱۵ روز که از شیوع موج چهارم و افزایش مبتلایان می گذرد تعداد بستری و ترخیصی مبتلایان کرونا تقریبا برابر شده است و بر اساس اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی این استان، باید تا آخر هفته منتظر تثبیت این برابری باشیم که اگر به ثبات برسد، روند نزولی آغاز می‌شود.

شهرام حبیب زاده افزود: اگر محدودیت‌ها ادامه یافته و پروتکل‌های بهداشتی با جدیت رعایت شود، بعد از سه هفته تعداد بستری ها به حدود ۲۰۰ نفر خواهد رسید.

از سیستان و بلوچستان هم خبر رسیده که با افزوده شدن ۱۸۱ مورد جدید، تعداد مبتلایان به کرونا به ۳۰ هزار و ۶۳۱نفر رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان در این رابطه توضیح داد: هم‌اینک ۱۴۰ بیمار حاد تنفسی و ۶۴ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

بنا بر اظهارات دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری شمار درگذشتگان کرونا در سیستان و بلوچستان با فوت ۲ نفر جدید به یکهزار و ۲۲۱ نفر رسیده و موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در سیستان و بلوچستان نیز در حال افزایش است و این نوع از ویروس تقریبا جایگزین نوع قبلی شده بطوری که ۷۰ درصد موارد ابتلا در سطح استان را شامل می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در تشریح وضعیت کرونایی استان خراسان رضوی گفت: هم اکنون وضعیت کرونایی در ۱۸ شهرستان قرمز است که از این تعداد سه شهرستان به رنگ قرمز تیره درآمده‌اند.

دکتر مهدی قلیان اول افزود: بر اساس اعلام نرم افزار ماسک شهرستانهای قوچان، سبزوار و گناباد در وضعیت قرمز تیره، ۶ شهرستان تایباد، خواف، رشتخوار، زاوه ، فریمان و صالح آباد  خراسان رضوی در وضعیت زرد و ۹ شهرستان سرخس، باخرز، جغتای، فیروزه، داورزن، چناران، خلیل آباد، کوهسرخ و خوشاب در وضعیت نارنجی قرار دارند.

وی یادآورشد: مشهد و ۱۴ شهرستان دیگر خراسان رضوی هم در وضعیت قرمز کرونایی به سر می برند و تعداد بستری های روزانه در خراسان رضوی هم اکنون به ۳۴۱ نفر افزایش یافته است و این در حالی است که این تعداد در ابتدای فروردین ماه ۱۳۰ نفر بوده است.

طبق اعلام وزارت بهداشت، ۱۵ شهر استان آذربایجان غربی در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد که یک مورد بیشتر از هفته گذشته است.

اکنون ارومیه به همراه ماکو، شوط، سلماس، چایپاره، پلدشت، چالدران و خوی درشمال و همچنین میاندوآب، مهاباد، بوکان، نقده، پیرانشهر، تکاب و شاهین دژ در جنوب استان وضعیت قرمز و شهرهای اشنویه و سردشت در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند و درهفته گذشته شهرستان های سلماس و چایپاره وضعیت نارنجی داشتند که با بررسی های جدید صورت گرفته، وضعیت آنها نیز قرمز شده است.

همچنین طبق گزارش نرم افزار سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وضعیت شیوع ویروس کرونا در شهرستان دیلم در استان بوشهر از قرمز پرخطر به قرمز تیره به معنی حداکثر خطر تغییر رنگ داده است.

براساس اعلام این سامانه شهرستان‌ کنگان که تا پیش از این قرمز بود به نارنجی تغییر رنگ داد و براین اساس شهرستان‌های دیر و کنگان استان بوشهر در وضعیت نارنجی و هفت شهرستان دیگر این استان شامل بوشهر، دشتستان، گناوه، عسلویه، تنگستان، جم و دشتی در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

دکتر سعید کشمیری دبیرستاد مقابله با کرونا استان بوشهر درباره شرایط مبتلایان به کرونا گفت: در زمان حاضر ۴۶۰ بیمار در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری هستند که از این تعداد ۶۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری و ۲۸ نفر از آنان نیز در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

وی با اشاره به جان باختن ۶ نفر در روز گذشته به علت ابتلا به ویروس کرونا در استان بوشهر گفت: از ابتدای شیوع کرونا تا کنون ۹۵۸ نفر در این استان به علت ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده اند.

دکتر محمد کریمیان رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام هم گفت: ۲ شهرستان ملکشاهی و هلیلان که در وضعیت نارنجی بودند در محدوده زرد قرار گرفتند و سیروان نیز از وضعیت قرمز به وضعیت نارنجی تغییر یافت و شهرستان های ایلام، آبدانان، ایوان، بدره، مهران، چرداول، دره شهر و دهلران همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند.

۳۳ هزار و ۸۰۰ نفر تاکنون در استان ایلام از ابتدای شیوع کرونا به این ویروس مبتلا شده اند که از این تعداد ۷۱۰ نفر به علت این بیماری جان خود را از دست داده اند.

با ورود موج چهارم شیوع این ویروس از ابتدای فروردین ماه ۱۴۰۰ تعداد افراد مبتلا و بستری در مراکز درمانی افزایش قابل توجهی در استان ایلام داشته و هم اکنون ۳۲۷ نفر از بیماران در بیمارستان ها بستری هستند.

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان هم اعلام کرد: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در ۲۴ ساعت گذشته با افزایش قابل توجه نسبت به روز قبل آن از ۱۸۲ به ۲۹۴ مورد جدید و در مجموع به ۱۹ هزار و ۷۷۳ نفر رسید.

مریم امیدی افزود: یک زن ۸۶ ساله و یک مرد ۷۹ ساله مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی این شهرستان جان باختند و شمار بستری مبتلایان کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در ۲۴ ساعت گذشته ۳۲۶ نفر است که ۲۹۰ بیمار در کاشان و ۳۶ بیمار در آران و بیدگل بستری تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۶۳ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۵۷ نفر از ۱۶ تا ۸۹ سال در کاشان و ۶ نفر از آران و بیدگل با سن ۴۵ تا ۷۹ سال تحت مراقبت و درمان هستند.

در کهگیلویه و بویراحمد نیز که بنا بر اظهارات رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اکنون در یک بحران واقعی به سر می برد، شمار قربانیان کرونا با فوت هفت بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته به ۵۳۴ نفر رسیده است.

پرویز یزدان پناه اظهار داشت:هم اکنون ۵۶۱ بیمار در بیمارستان های معین کرونای کهگیلویه و بویراحمد بستری هستند که از این تعداد ۱۵۷ نفر مبتلای قطعی به کرونا بوده و ۲۰ نفر در بخش مراقبت های ویژه درمان هستند.

وی یادآورشد: : افزایش ۲.۵ برابری شمار روزانه افراد آلوده به ویروس کرونا در کهگیلویه و بویراحمد در موج جدید نسبت به موج نخست ، گذشتن آمار بستری شدگان بیماری کووید ۱۹ از عدد ۵۰۰ و گزارش روزانه چهار تا هشت جانباخته ؛حکایت از در پیش بودن روزهای سخت تر کرونایی در این استان دارد.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز درباره وضعیت کرونایی این استان گفت: میانگین ابتلا به کرونا امسال روزانه ۸۵۰ نفر بوده و این آمار رو به افزایش است.

دکتر" علی فرهادی" با بیان اینکه وضعیت بیماری کووید ۱۹ در لرستان به مرحله خطرناکی رسیده است، افزود: در زمان حاضر یک هزار و ۳۴۶ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند و اکنون حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد ظرفیت بستری بیمارستان های استان به بیماران کرونایی اختصاص یافته و تنها در بیمارستان شهدای عشایر خرم آباد و چند بیمارستان دیگر بخش تروما و جراحی های اورژانسی فعال است.

وی ادامه داد: میانگین مراجعات به مراکز ۱۶ و ۲۴ ساعته در این استان روزانه ۲ هزار و ۷۰۰ نفر است که حدود ۱۸۰ نفر از این افراد به بیمارستان ها مراجعه می کنند و میانگین بستری روزانه نیز به ۱۷۲ نفر رسیده است.

 

در ادامه دیگر خبرهای کرونایی را مرور می کنیم:

- دکتر فرهاد ابول نژادیان رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در مرحله جدید واکسیناسیون، یک هزار و ۵۰۰ پزشک سازمان نظام پزشکی خوزستان علیه کرونا واکسینه شدند.

وی افزود: در فاز جدید واکسیناسیون، ۲۵ هزار دوز واکسن به استان خوزستان تحویل داده شده که در مرحله اول کار واکسیناسیون پزشکان سازمان نظام پزشکی، پزشکان داروساز، دندان پزشکان و افراد پروانه دار در اهواز و سایر شهرستان ها انجام شد.

در زمان حاضر هفت شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، ۱۵ شهرستان نارنجی و پنج شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

- فرماندارشهرستان اسفراین گفت: تخلف یک مرکز سالمندان در این شهرستان در تزریق واکسن کرونا به تعدادی از اعضای خانواده اش که ارتباط مستقیم با سالمندان نداشتند، در دست بررسی است.

مهدی کرامتی افزود : موسس این مرکز بر خلاف اولویت بندی  سند ملی واکسیناسیون کرونا ، سه نفر از اعضای خانواده اش که ارتباط زیادی با سالمندان این مرکز نداشتند را در فهرست تزریق قرار دارد و آنها نیز از واکسن ویژه مراکز نگهداری سالمندان استفاده کردند.

- مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به شهروندان هشدار داد که برای دریافت واکسن و ثبت پرونده سلامت نباید وارد هیچ سایت و لینکی شوند.

دکتر حمید رضا رحیمی افزود: عده ای سودجو با تولید یک پیام جعلی از مردم می خواهند وارد لینک سایتی به نام‌ "سیب" شوند، تا بتوانند با ثبت نام خود در مرکز بهداشت واکسن کرونا بگیرند.

- مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین گفت: مرحله دوم تزریق واکسن کرونا به جانبازان ۵۰ درصد به بالای قزوینی از امروز سه شنبه به مدت ۲ روز آغاز شد.

غلامرضا حقایق پور افزود: پیش از این در مرحله نخست واکسیناسیون جانبازان قزوینی علیه کرونا به ۶۹ نفر از جانبازان نخاعی، دو چشم نابینا، شیمیایی شدید، دو پا قطع و والدین دو شهیدی واکسن کرونا تزریق شده است.

- حسین بختیاری فرماندار اراک گفت: با توجه به افزایش تعداد مبتلایان، فوتی‌ها و تکمیل ۱۰۰ درصدی تخت‌های بیمارستانی شهرستان اراک و خستگی شدید کادر بهداشت و درمان، اگر وضعیت بیماری کووید ۱۹ تا پایان هفته جاری در این شهر به تثبیت نرسد، نیاز است یک تعطیلی ۱۰ روزه انجام شود.

- مسعود شریفی معاون فنی مرکز بهداشت یزد با اشاره به آغاز مرحله ششم واکسیناسیون علیه کرونا از امروز ( سه شنبه) گفت: در مراحل قبلی در مجموع ۱۱ هزار و ۳۷۶ نفر در برابر این ویروس در استان واکسینه شدند که از این تعداد هشت هزار و ۱۴۰ نفر دوز اول و بقیه دوز دوم واکسن را تزریق کردند.

-  علی رضایی شکیب رییس اداره ورزش و جوانان آبادان گفت: عبدالحسین بن‌رشید از پیشکسوتان داوری فوتبال استان خوزستان و شهرستان آبادان در پی ابتلا به کرونا و در سن ۶۵ سالگی دار فانی را وداع گفت.

- دکتر رشید حیدری مقدم رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: شدت موج چهارم کرونا و افزایش شمار مبتلایان به این ویروس سبب شده که هم اینک حتی یک تخت خالی در بخش «آی.سی.یو» و بیمارستانی در این استان نداشته باشیم.

- بهاء الدین حسینی مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد گفت: در قالب طرح واکسیناسیون پاکبانان شهرداری روز گذشته ۶۸ نفر و امروز نیز ۲۶ نفر دیگر از ماموران خدمات شهری با تزریق واکسن "سینوفارم" در واحد واکسیناسیون بیمارستان امام خمینی (ره) این شهرستان علیه ویروس کرونا واکسینه شدند.

- حمید مخیری رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: محموله ۱۰ هزار و ۵۲۰ دوز واکسن کرونا با نام تجاری "آسترازنکا" به تازگی وارد استان شد. این تعداد واکسن در ۲ دوز بوده و برای همین تعداد نفر کادر درمان و گروه های اولویت دار استان تزریق می شود.

- محمد نوذری استاندار ایلام گفت: پایانه مسافربری مرز مهران به منظور مهار کرونا تا اواسط اردیبهشت ماه جاری تعطیل اما مرز تجاری همچنان باز است و مرز مسافرتی مهران در این راستا روی زائران و مسافران این پایانه بسته می شود اما مرز تجاری با رعایت کامل دستورالعمل ها و پروتکل‌های بهداشتی باز است.

- رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان با اشاره به طبیعی بودن عوارض پس از تزریق واکسن هرنوع بیماری گفت: موضوع مهم میزان شیوع عوارض واکسن در قیاس با عوارض ابتلا به ویروس است و تا کنون در استان عارضه جدی از تزریق واکسن کرونا مشاهده نشد.

نوید دانایی افزود: طبق آمار، از هر ۲۵۰ هزار نفر، یک نفر با تزریق واکسن کرونا دچار عارضه لخته خون می‌شود و این آمار در قیاس با عوارض ابتلا به ویروس کرونا بسیار ناچیز است و پذیرفتن عوارض واکسن ارزش تزریق آن را دارد.

- زهرا نژاد بهرام عضو شورای اسلامی شهر تهران خواستار آن شد که مدیریت بحران کرونا به شهرداری داده و عزمی جزم برای قرنطینه شهر ایجاد شود.

 

رکورد بیماران کرونایی بستری در اصفهان شکسته شد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تعداد بیماران دارای علائم کرونا بستری در بیمارستان‌های استان، امروز سه‌شنبه به ۲ هزار و ۴۱۹ نفر رسید و رکورد جدیدی در این زمینه ثبت شد.

آرش نجیمی افزود: سال گذشته بیشترین تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های استان ۲ هزار و ۱۲۸ نفر بود اما از هفته پایانی فروردین امسال رکورد این شاخص شکسته شد و امروز به بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ بیمار رسید.

وی با بیان اینکه با وجود گذشت ۲ هفته از آغاز محدودیت های کرونایی هنوز تغییری در آمار کرونا در استان مشاهده نمی کنیم، تاکید کرد: این امر نشان می دهد که محدودیت ها آنطور که باید، اجرا نشده و تاکنون تاثیری در کاهش آمار نداشته است.

نجیمی با اشاره به اینکه تعداد بیمار جدید بستری شده روزانه در استان اصفهان (جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل) به بیش از ۴۰۰ نفر رسیده است، اظهار داشت: امروز ۴۱۷ بیمار جدید دارای علائم کرونا در بیمارستان های استان بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه از بین بیماران بستری شده۳۶۸ بیمار بدحال و در بخش مراقبت های ویژه (ICU) تحت درمان هستند، گفت: هرچه تعداد بیماران بدحال بیشتر شود به تبع آن میزان مرگ و میر ناشی از کرونا نیز افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه در شبانه روز گذشته ۳۶ بیمار دارای علائم کرونا در استان اصفهان جان باختند، اضافه کرد: تست کرونای ۲۷ نفر از آنها مثبت قطعی بود.

نجیمی خاطرنشان کرد: پنج هزار و ۵۵۲ نمونه تست کرونا در استان در شبانه روز گذشته گرفته شد که از بین آنها ۲ هزار و ۳۲۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ شناسایی شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین با بیان اینکه واکسیناسیون علیه کرونا در استان ادامه دارد، گفت: طبق برنامه ریزی، بزودی واکسن کرونا به پاکبانان اصفهان تزریق می‌شود.

وی از مردم خواست تا از مراجعه به هرگونه سایت یا لینک برای ثبت نام جهت دریافت واکسن کرونا خودداری کنند.

نجیمی تصریح کرد: هنوز برنامه ای برای واکسیناسیون عمومی اعلام نشده و فقط لازم است افرادی که پرونده سلامت الکترونیک ندارند به مراکز بهداشت مراجعه کنند تا مشخصات آنها در سامانه سیب وزارت بهداشت ثبت شود.

به گزارش ایرنا، بر اساس آخرین رنگ‌بندی همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ در استان اصفهان، شهرستان‌های برخوار، خوانسار، خور و بیابانک و آران و بیدگل در وضعیت نارنجی (پرخطر) و سایر شهرستان ها در وضعیت قرمز (بسیار پر خطر) قرار دارند.

از بین شهرستان‌های قرمز، اردستان، اصفهان، کاشان، بویین میاندشت، سمیرم، شاهین شهر و میمه، شهرضا، فریدن، فریدونشهر، گلپایگان، مبارکه، نایین و نطنز با تعداد بیشتر مراجعه و بستری بیماران کرونایی مواجه هستند.

استان اصفهان با ۲۴ شهرستان بیش از پنج میلیون نفر جمعیت دارد.

 

ویروس کرونا در قم ١۵ خانواده را عزادار کرد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به ٣١ فروردین‌ماه ۱۴۰۰، پانزده بیمار مبتلا به ویروس کرونا جان باختند و خانواده‌هایشان را عزادار کردند.

محمدرضا قدیر با اشاره به آخرین وضعیت از مبتلایان به کووید ۱۹ در قم، افزود: در این مدت ١٣١ بیمار با علائم ابتلا به کرونا پذیرش شده و از این تعداد ٩۶ بیمار در بیمارستان بستری شده‌اند.

وی اضافه کرد: ٩٠ تن از افرادی که در هفته‌های گذشته بستری شده بودند با بهبودی از بیمارستان مرخص شدند.

به گفته وی، در حال حاضر ۵۴٧ فرد کرونا مثبت در بیمارستان‌های قم بستری هستند که حال ١٠٢ بیمار وخیم می‌باشد.

قدیر خاطرنشان کرد: در ۲۴ ساعت منتهی به ۳۰ فروردین‌ماه جاری، یک هزار و ٨۶٩ تست کرونا در استان انجام شده که نتیجه ۵١٩ تست مثبت بوده است.

قم از ۲۵ اسفندماه سال گذشته از منطقه آبی وارد زرد کرونایی شد ‌و مسئولان ذی‌ربط درباره احتمال وخیم‌تر شدن وضعیت در صورت انجام سفر و دورهمی و دیدوبازدیدهای عید از سوی شهروندان و همچنین رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی هشدار داده بودند.

از ۱۳ فروردین‌ماه هم‌زمان با خیز چهارم کرونا در کشور، استان قم نیز از جمله مناطقی است که در وضعیت نارنجی و از ۱۸ فروردین‌ماه نیز در وضعیت قرمز قرار گرفت.

 

۲۰۰ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان شهدای عشایر خرم‌آباد بستری است

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: هم اکنون ۲۰۰ بیمار کووید در بیمارستان شهدای عشایر خرم‌آباد بستری هستند و این بیمارستان هنوز یک بیمار فوتی کووید ۱۹ در پیک چهارم نداشته است.

دکتر" محمدرضا نیکبخت" روز سه شنبه به رسانه ها اعلام کرد: راه اندازی درمانگاه های سرپایی در استان مطلوب بوده است و در اسرع وقت بیماران کرونایی از نظر نیاز به بستری تهیه دارو و درمان به موقع تعیین تکلیف می شود.

وی اظهار داشت: راه اندازی مراکز ۱۶ ساعته و حضور پزشک دوم برای شیفت عصر برای تعیین تکلیف بیماران کووید ۱۹ تاثیر گذار است و راه اندازی ۱۴ دستگاه اکسیژن ساز از قبل باعث شد که در پیک چهارم با مشکل خاصی روبرو نشویم. 

دکتر نیکبخت  ادامه داد: نحوه ی مراقبت از بیماران کووید ۱۹ تامین به موقع دارو و اکسیژن وجود پزشک متخصص مقیمی و حضور به موقع کادر درمان بالای سر بیمار جدی گرفتن کرونا و بررسی وضعیت بیمار باعث شده است که میزان مرگ و میرها کاهش یابد به گونه ای که تلاش همه قابل ستایش است و باید دیگران از تجربیات تیم درمانی بیمارستان شهدای عشایر استفاده نمایند. 

وی بیان کرد: روزهای بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم و امیدوارم با تلاش همکاران و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی، بتوانیم از این مرحله هم بگذریم و پیک چهارم را به خوبی پشت سر بگذاریم.

شمار مبتلایان به کرونا در این استان به ۹۶ هزار و ۵۳۸ نفر تعداد قربانیان این ویروس به یکهزار و ۵۵۳ نفر رسیده است.

هم اکنون تمامی شهرهای لرستان در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارند.

 

۱۴ نفر دیگر در استان همدان قربانی کرونا شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت ۱۴ نفر دیگر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در این استان به یک هزار و ۷۶۱ نفر رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز سه شنبه اظهار داشت: همچنین تعداد موارد مثبت در بخش سرپایی و بستری استان در ۲۴ ساعت گذشته ۶۷۶ مورد گزارش شده است

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: هم اینک شمار بیماران بستری مثبت از ابتدای اپیدمی ویروس کرونا تاکنون به ۱۳ هزار و ۲۵۶ و بیماران سرپایی مثبت به ۳۳ هزار و ۸۱۱ مورد افزایش یافته است.

وی افزود: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۳۰۱ مورد بود که ۲۵۳ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: در عین حال هم اینک ۳۴ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۶۱ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۵۱۱، بهار ۷۳۰، تویسرکان ۸۴۲، رزن ۵۷۴، درگزین ۲۲۲، فامنین ۲۴۳ و کبودراهنگ ۸۲۸ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون ۲ هزار و ۴۰۱ نفر در ملایر، یک هزار و ۷۰۴ نفر در نهاوند و چهارهزار و ۸۶۴ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

همه شهرستان های استان همدان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

 

۶۰ درصد بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی در اماکن‌ عمومی مشهد رخ می‌دهد

رییس سلامت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد محل وقوع ۶۰ درصد بی‌توجهی شهروندان نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی پیشگیرانه را "اماکن عمومی" این کلانشهر ذکر و بیان کرد: این وضعیت زمینه‌ساز انتقال و شیوع هرچه بیشتر و گسترده‌تر کرونا و ابتلاء به این ویروس همه‌گیر است.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز سه شنبه به نقل از محمد باباخانی گزارش داد: در شرایط قرمز کرونایی، اماکن دارای محدودیت خدمت نباید فعال باشند اما متاسفانه برخی از اماکن به کار خود ادامه می دهند که در بازدیدهای صورت گرفته از ۷۶۱ مورد از اماکن عمومی مشمول محدودیت، مشخص شد که ۴۶۴ مرکز همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند.

وی گفت: ۸۴۶ مورد بازدید نیز از اماکن عمومی در سطح شهرستان های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد که ۲۰۴ مورد از این اماکن فعال بودند و میزان عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح شهرستان ها بیش از ۲۴ درصد است.

باباخانی افزود: در مجموع در مناطق زیر پوشش دانشگاه هزار و ۱۶۱ مورد بازدید انجام شد که از این میان ۶۶۸ مورد فعال بود و بیش از ۴۱ درصد پروتکل های بهداشتی و قوانین انجام محدودیت ها در آنها رعایت نمی‌شد.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۲ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۴۳۵ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. بیماری کووید ۱۹ تاکنون جان ۶۷ هزار و ۱۳۰ نفر را در کشورمان گرفته است.  یک میلیون ۷۹۷ هزار و ۳۱۹ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا نیز تاکنون بهبود یافته‌اند.  

آخرین ارزیابی وزارت بهداشت نیز نشان می‌دهد هم‌اینک ۲۵۷ شهرستان از جمله مراکز همه استانها و کلانشهرهای ایران در وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا قرار دارند و وضعیت ۱۲۹ شهرستان نارنجی است. ۵۱ شهرستان کشور هم در وضعیت زرد و فقط ۱۱ شهرستان در وضعیت آبی شیوع ویروس هستند.

 

۶ بیمار مبتلا به کرونا در کرمانشاه جان باختند

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۶ نفر در استان بر اثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ فوت کردند که نسبت به روز قبل یک نفر بیشتر است.

«مهدی محمدی» روز سه‌شنبه افزود: مجموع جان باختگان استان کرمانشاه بر اثر ابتلای قطعی به کرونا از ابتدای اپیدمی تاکنون به یک هزار و ۶۱۰ نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه هم‌ اکنون ۸۴۰ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند، اظهار داشت: این تعداد نسبت به روز گذشته پنج نفر کاهش یافته است.

محمدی تاکید کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۹۸ مورد بیمار مثبت بستری و ۴۳۱ بیمار سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل ۷۹ نفر بیشتر است.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در شبانه روز گذشته ۱۷۸ نفر پس از بهبودی از بیمارستان مرخص شدند.

تاکنون بیش از ۲۵ هزار دوز واکسن کرونا برای تزریق به کادر درمان، سالمندان، جانبازان و افراد دارای بیماری سخت وارد کرمانشاه شده است.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز دوشنبه ۳۰ فروردین رنگ‌بندی جدید استان‌های کشور را اعلام کرد که براساس آن شهرستان های سنقر وکلیایی، گیلانغرب، کنگاور، پاوه، هرسین، اسلام آباد غرب، کرمانشاه، سرپل ذهاب و صحنه در وضعیت قرمز قرار دارند.

براساس این گزارش، شهرستان های جوانرود، روانسر، دالاهو و قصرشیرین در وضعیت نارنجی و شهرستان ثلالث باباجانی نیز در وضعیت زرد قرار دارد.

 

چهار فوتی ناشی از کرونا در ایلام ثبت شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام با اشاره به روند افزایشی فوتی های کرونا در استان گفت: چهار فوتی ناشی از کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ثبت شد و مجموع فوتی های استان تاکنون به ۷۱۴ نفر افزایش یافته است.

دکتر محمد کریمیان روز سه شنبه اظهار داشت: ۲۹۶ ابتلای جدید در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شده و مجموع مبتلایان در استان به ۳۳ هزار و ۸۰۰ نفر رسیده است.

وی افزود: تعداد بستری های استان نیز در حال افزایش است و ۵۸ بستری جدید در مراکز درمانی بستری شدند.

دکتر کریمیان ادامه داد: مجموع بستری های استان ۲۹۶ نفر است و از بستری های جدید ۱۷ نفر مربوط به آبدانان، ۱۰ نفر ایلام، ۱۰ نفر دره شهر، ۹ نفر دهلران، چهار نفر چرداول، سه نفر ایوان، ۲ نفر سیروان، مهران یک نفر و یک نفر نیز مربوط به چوار است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام اظهار داشت: شهرستان های هلیلان و ملکشاهی از وضعیت نارنجی به زرد و شهرستان سیروان نیز از وضعیت قرمز به نارنجی تغییر یافت.

به گفته دکتر کریمیان شهرستان های ایلام، دهلران، آبدانان، دره شهر، مهران، چرداول، بدره، ایوان و چوار در وضعیت قرمز قرار دارند.

 

ثبت رکود بستری همزمان ۵۸۹ بیمار مبتلا به کرونا در اردبیل

شیوع کرونا در استان اردبیل همچنان در مسیر فزاینده قرار دارد به طوری که در شبانه روز گذشته، با بستری شدن ۵۸۹ فرد بیمار، رکورد دیگری در زمینه بستری همزمان مبتلایان به کرونا در این استان به ثبت رسید.

بالاترین رکورد ثبت شده در زمینه بستری همزمان بیماران کرونا در استان اردبیل با ۵۸۵ نفر در روز ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اشاره به بستری شدن ۱۱۴ بیمار جدید مبتلا به ویروس کرونا در شبانه روز گذشته اعلام کرد: با جان‌باختن ۹ نفر دیگر از مبتلایان کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع فوتی‌های کرونا در این استان نیز به یکهزار و ۵۳۷ نفر رسید.

دکتر شهرام حبیب‌زاده، افزایش شمار مبتلایان کرونای بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان به ۸۳ نفر را نگران کننده خواند و گفت: هم‌اکنون حدود ۵۰ درصد تخت‌های بیمارستانی استان در بخش دولتی و خصوصی به بستری بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافته است.

وی با اشاره به پر شدن ظرفیت پذیرش بیماران کرونایی و افزایش شمار مراجعان اضافه کرد: بخش‌های اتاق عمل و فیزیوتراپی بیمارستان امام خمینی‌(ره) اردبیل به بخش کرونا تبدیل شده و یک بخش بیمارستان فاطمی و تمام ظرفیت بیمارستان امام رضا(ع) اردبیل برای بستری بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل سرعت و سطح موج چهارم شیوع کرونا در این استان را نسبت به موج‌های اول، دوم و سوم بسیار زیاد عنوان کرد و گفت: در یک هفته اخیر آمار مبتلایان جدید و شمار بستری همزمان افراد مبتلا به کرونا در این استان بیش از چهار برابر شده و رکوردهای جدیدی به ثبت رسیده است.

وی همچنین، بستری شدن دو برابری و سرعت انتقال و سرایت بالا را شاخصه اصلی ویروس کرونای انگلیسی شایع شده در استان اردبیل عنوان و اظهار کرد: به علت گسترده بودن حجم مراجعه بیماران به مراکز درمانی، وضعیت استان حاد و نگران کننده است.

بنا به اعلام دکتر حبیب‌زاده، با روند کنونی شیوع و در صورت بی‌ توجهی شهروندان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، پیش‌بینی می‌شود که تعداد بیماران بستری در استان به ۷۰۰ تا یکهزار نفر برسد.

وی خواستار تعطیلی همه دورهمی‌ها مانند مراسم افطاری جمعی ماه مبارک رمضان شد و گفت: برای مهار این بیماری، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت سفت و سخت ضروری است و هر تجمع ضروری حتما باید با زمان بسیار کم و رعایت فاصله ۲ الی سه متری برگزار شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل به افراد مبتلا به کرونا که دارای علائم حاد نبوده و در منزل حضور دارند، توصیه اکید کرد که شرایط قرنطینه در منزل را با شدت بیشتر رعایت کرده و از تردد در سطح جامعه خودداری کنند تا دوره انتقال پذیری بیماری طی شود.

وی با اشاره به محدودیت‌های کارکنان بخش درمان، کمبود تخت و فشار کاری و خستگی شدید پزشکان و پرستاران مراکز درمانی استان اردبیل افزود: بار مراجعه بیماران کرونایی و ازدحام در مراکز درمانی استان در موج چهارم کرونا بسیار بالاست.

دکتر حبیب‌زاده، رعایت دقیق محدودیت‌های وضع شده، در خانه ماندن، عمل به شیوه نامه‌های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در تجمعات و هر گونه دورهمی، تعطیلی مجالس عروسی و ترحیم را تنها راه برون‌رفت و گذر از شرایط بحرانی موجود ذکر کرد.

به گزارش ایرنا، آمار فزاینده شیوع کرونا در استان اردبیل ادامه دارد به طوری که هم‌اکنون ۶ شهرستان نیر، کوثر، اصلاندوز، بیله سوار، سرعین و نمین در وضعیت نارنجی شیوع کرونا و شهرستان‌های اردبیل، گرمی، انگوت، پارس‌آباد، مشکین‌شهر و خلخال در وضعیت قرمز و بسیار خطرناک قرار گرفته‌اند.

کارشناسان بهداشت و درمان استان از شهروندان خواسته‌اند به محض مشاهده علائم اولیه ابتلای به کرونا از جمله سردرد و بدن درد شدید و نیز ناراحتی‌های تنفسی، به سرعت به مراکز ۱۶ ساعته بهداشت و درمان مراجعه کرده و نسبت به اقدامات تشخیصی و درمان اقدام کنند.

روند افزایشی شیوع کرونا در استان اردبیل از حدود چهار هفته پیش و همزمان با سفر گسترده نوروزی شهروندان به استان شتاب گرفته و همانند نیمه پاییز پارسال، در مسیر صعودی قرار دارد.

مسئولان بهداشت و درمان استان اردبیل از حدود چهار هفته قبل شرایط این استان در زمینه شیوع کرونا را شکننده اعلام کرده و هشدار داده بودند که با حضور پرشمار گردشگران و کاهش سطح رعایت مقررات بهداشتی، روند شیوع کرونا در این استان افزایشی و صعودی خواهد بود.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه با ۲۲ فوتی، بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا با ۱۲۱ نفر در روز ۲۷ فروردین ماه امسال و نیز بالاترین رکورد بستری همزمان بیماران کرونا با ۵۸۹ نفر در روز ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.

 

164618121

 

۱۸ شهرستان خراسان رضوی در وضعیت قرمز و قرمز تیره کرونایی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هم اکنون وضعیت کرونایی در ۱۸ شهرستان خراسان رضوی قرمز است که از این تعداد سه شهرستان به رنگ قرمز تیره درآمده‌اند.

دکتر مهدی قلیان اول روز سه شنبه افزود: بر اساس اعلام نرم افزار ماسک شهرستانهای قوچان، سبزوار و گناباد در وضعیت قرمز تیره قرار دارند و با اوجگیری تعداد بستری شدگان کرونا رو به رو هستند.

وی اضافه کرد: هم اکنون ۶ شهرستان تایباد، خواف، رشتخوار، زاوه ، فریمان و صالح آباد  خراسان رضوی در وضعیت زرد و ۹ شهرستان سرخس، باخرز، جغتای، فیروزه، داورزن، چناران، خلیل آباد، کوهسرخ و خوشاب در وضعیت نارنجی از لحاظ شیوع کرونا قرار دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مشهد و ۱۴ شهرستان دیگر خراسان رضوی هم در وضعیت قرمز کرونایی به سر می برند.

قلیان با اشاره به روند افزایشی مبتلایان به کووید ۱۹ در خراسان رضوی همگام با موج چهارم شیوع ویروس کرونا افزود: تعداد بستری های روزانه در خراسان رضوی هم اکنون به ۳۴۱ نفر افزایش یافته است و این در حالی است که این تعداد در ابتدای فروردین ماه ۱۳۰ نفر بوده است.

وی اضافه کرد: هم اکنون  هزار و ۴۴۸ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستانهای استان خراسان رضوی بستری و ۲۹۷ نفر از آنان در بخشهای مراقبتهای ویژه تحت معالجه هستند و تعداد فوتی ها نیز همچنان ۲ رقمی است و روند افزایشی دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تعداد مراجعان به بخشهای سرپایی با علایم مشکوک کرونا در مراکز منتخب کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد را سه هزار و ۲۰۰ نفر در روز عنوان کرد.

۸۰ درصد جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و به بقیه این جمعیت توسط دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد و تربت‌حیدریه و دانشکده های تربت‌جام و نیشابور خدمات رسانی می شود.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با فوت ۳۹۸ تن دیگر از هموطنان مبتلا به کووید ۱۹ طی شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۶۷ هزار و ۱۳۰ تن رسید.

در این‌ مدت ۲۴ هزار و ۳۴۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و سه هزار و ۹۰۱ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۴۳۵ نفر رسید. 

 

مراسم افطاری در ایام کرونا برگزار نکنید

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با توجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان و شیوع ویروس کرونا در موج چهارم، از هموطنان عزیز کشور خواهشمندیم از هرگونه برگزاری مراسم افطاری در این ایام به طور جدی پرهیز کنند.

سیما سادات لاری افزود: افراد مبتلا به فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت که بیشتر در معرض ابتلا به کووید ۱۹ هستند، در مورد روزه داری با پزشک خود مشورت کنند.

وی ادامه داد: با توجه به طولانی بودن مدت زمان روزه داری، حذف وعده غذایی سحر، باعث ضعف سیستم ایمنی بدن شده و احتمال ابتلا به کووید ۱۹ را افزایش خواهد داد.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: از طرفی تغذیه صحیح و مناسب تاثیر زیادی در تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابله با کووید ۱۹ داشته و رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی با استفاده از همه گروه‌های غذایی، باعث بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن می‌شود.

لاری گفت: بنابراین ضروریست روزه داران استفاده از برنامه غذایی متنوع و متعادل یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی همراه با محدود کردن مصرف غذاهای دارای چربی، کلسترول، قند، نمک و ترکیبات افزودنی را در دستور کار رژیم غذایی خود قرار دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.