طبق اطلاعیه امروز وزارت بهداشت، ۱۹۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۵۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۸۴ شهر در وضعیت زرد و ۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۳۳۲ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۲ هزار و ۹۰ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز ( ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۷ هزار و ۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۳۹۰ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۵۱۶ هزار و ۱۵۷ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون یک میلیون و ۹۷۱ هزار و ۶۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. پنج هزار و ۴۲۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۱۵ میلیون و ۹۶۱ هزار و ۱۷۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، اکنون ۱۹۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۵۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۸۴ شهر در وضعیت زرد و ۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. 

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون ۸۸۹ هزار و ۹۵ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲۱۱ هزار و ۸۲۲ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به یک میلیون و ۱۰۰ هزار و ۹۱۷ دوز رسید.

جهش ویروس کرونا در هندوستان خطر جدیدی است که جهان را تهدید می کند. به گفته مسئولان وزارت بهداشت، ویروس جهش یافته در هندوستان میزان سرایت و مرگ آوری بیشتری دارد و از ویروس جهش یافته در انگیس نیز خطرناکتر است. شیوع این ویروس در هندوستان، سیستم بهداشتی و درمانی و وزارت بهداشت این کشور را فلج کرده است.

هند اکنون با یک سونامی ویروس کرونا مواجه است و کمبود امکانات پزشکی، به گفته کارشناسان، سیستم بهداشتی این کشور را در آستانه فروپاشی قرار داده است.

تاکنون بیش از ۱۹ میلیون نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده و ۲۱۱ هزار نفر جان باخته اند. گزارش های منتشر شده از هند حاکی از این است که تعداد مرگ روزانه کرونا در این کشور به حدود ۳۵۰۰ نفر در روز رسیده است و بیمارستانهای این کشور با کمبود جا و امکانات درمانی از جمله اکسیژن مواجه هستند و بسیاری از مردم این کشور از ترس ابتلا به کرونا برای تحویل اجساد درگذشتگان خود مراجعه نمی کنند.  

هند یکی از تولیدکنندگان مهم واکسن کرونا در دنیاست. ایران نیز یکی از واکسن های تولید شده در این کشور را به نام واکسن کوواکسین از شرکت بهارات بیوتک خریداری کرده است. مسئولان وزارت بهداشت برای خرید ۵۰۰ هزار دوز از این واکسن سفارش داده بودند اما بعد از رسیدن محموله اول این واکسن به میزان ۱۲۵ هزار دوز، محموله دوم که ۳۷۵ هزار دوز واکسن بود با دستور دادستانی در هندوستان به علت نیاز این کشور توقیف شد.

واکسیناسیون کرونا در کشورهایی که تزریق واکسن به شهروندان خود را به سرعت انجام داده اند، موثر بوده به طوری که انگلستان با سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون کرونا توانسته است آمار مرگ های بالای هزار نفر را به چهار نفر در روز کاهش دهد.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۵۱ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

یازدهم اردیبهشت و مهمترین اخبار کرونا در استانها

موج چهارم شیوع کرونا که از فروردین ماه در کشور آغاز شد با همکاری مردم ، اصناف، مسئولان ، تلاش مضاعف کادر درمان وهمچنین انجام واکسیناسیون در برخی استان‌ها و شهرها در روزهای اخیر روند نزولی پیدا کرده است بطوریکه هم اکنون در ۲۵ استان شاهد ثبات وضعیت هستیم.

سرعت موج چهارم شیوع کرونا در کشور نسبت به سه موج گذشته بسیار زیاد بود بطوریکه در هفته‌های اخیر شاهد افزایش آمار مبتلایان جدید ، بستری ها و سه رقمی شدن فوتی ها و ثبت رکوردهای جدید بودیم.

با تدابیر اتخاذ شده نظیر اعمال محدودیت‌ها ،تعطیلی سطوح مختلف مشاغل  و کاهش ترددهای غیر ضرور و  انجام واکسیناسیون در روزهای اخیر روند کرونا تا حدی نزولی شده که به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، ویروس انگلیسی در ایران با سرعت بالای گسترش یافته است اما با همکاری مردم و به خصوص بازاریان آثار و شواهد خوبی داریم. در ۲۵ استان کشور وضعیت به ثبات رسیده با اینکه هنوز میزان بیماری کم نیست اما روند افزایش یابنده متوقف شده است.

علیرضا رئیسی اعلام کرد که در ۱۵ استان روند نزولی کرونا شروع شده است، در ۱۰ استان تقریبا به اوج بیماری رسیده ایم و انتظار داریم این هفته و هفته آِینده از ورودی بیمارستان ها کاسته شود.

وی افزود : ۶ استان تهران، البرز، قزوین، خراسان جنوبی، هرمزگان و سیستان بلوچستان است هنوز روند نزولی را شروع نکرده‌اند و باید مراقبت‌های بیشتری داشته باشند. 

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۹۸ شهر در وضعیت قرمز، ۱۵۷ شهر نارنجی، ۷۴ شهر زرد و ۹ شهر آبی داریم، گفت: صرف نظر از اینکه ویروس های جهش یافته وارد می شود یا نه، راه مبارزه با کرونا رعایت همان پروتکل های قبلی است.

رئیسی افزود: میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور هنوز در حد مطلوب نیست و آنچنان که باید و شاید پروتکل ها رعایت نمی شود. برخی استان ها خوب عمل کرده اند اما برخی ضعیف بودند و در مجموع میزان متوسط رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور ۶۱ درصد است.

بنا بر توصیه متخصصان واکسن زدن به معنای مصون شدن افراد نیست ،این احتمال وجود دارد که ویروس جهش‌یافته دیگری وارد بدن شود بنابراین لازم است تا همگان شیوه نامه های بهداشتی را همچنان رعایت و به فاصله گذاری ها و پرهیز از ترددهای غیر ضرورو پایبند باشند.

وضعیت کرونا در استان ها

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۱۹۵ نفر جدید در شبانه روز گذشته شمار مبتلایان کرونا در سیستان و بلوچستان به ۳۲ هزار و ۲۴۶ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری  موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در سیستان و بلوچستان نیز در حال افزایش عنوان کرد و گفت :این نوع از ویروس تقریبا جایگزین نوع قبلی شده بطوریکه ۷۰ درصد موارد ابتلا در سطح استان را شامل می‌شود.

در هرمزگان هم شمار بستری های کرونا  با اضافه شدن  ۹۶ مبتلای جدید به کرونا در استان در ۲۴ ساعت گذشته به  ۴۱۵ نفر رسید.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان هم گفت: با توجه به ادامه وضعیت قرمز کرونایی و در اجرای شیوه نامه‌های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا ، تعطیلی گروه‌های شغلی ۲ و ۳ و ۴ مانند هفته‌های گذشته در شهرهای قرمز استان شامل بندرعباس، قشم و بندرخمیر به مدت یک هفته دیگر تمدید شد.

خبری از خراسان رضوی حکایت از افزایش ۲۰ درصدی ماموریت های اورژانس ۱۱۵ همگام با موج چهارم کرونا دارد که این مطلب را  رییس مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرده است.

دکتر علی یزدانی گفت :هم اکنون طبق هماهنگی با ستاد هدایت بیماران، پذیرش بیماران کرونایی در اغلب بیمارستانها امکان پذیر است و مشکلی به لحاظ بستری بیماران کرونایی وجود ندارد.

همچنین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم گفت: هم‌اکنون حدود ۲ هزار و ۵۰۰ بیمار کرونایی در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی در حوزه بستری و سرپایی در حال معالجه هستند.

خبر دیگر استان حکایت از ادامه غربالگری مادران باردار خراسانی و افراد بالای ۶۰ سال در این استان دارد .

مدیر سلامت جمعیت خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۶۴ درصد سالمندان مناطق زیر پوشش این دانشگاه شناسایی و مورد غربالگری کرونا قرار گرفته اند و از دیگر سالمندان به دلیل نبود اطلاعات کافی، امکان ارتباط و غربالگری وجود نداشت.

یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در اهواز هم گفت که قدرت سرایت پذیری ویروس کرونای هندی نسبت به انگلیسی ۲۰ درصد بیشتر است که البته با توجه به جدید بودن ویروس نیاز به مطالعات بیشتری دارد.

دکتر شکرالله سلمان زاده شنبه  اظهار داشت: علائم ویروس هندی و انگلسیی یکی است اما قدرت سرایت‌پذیری، میزان دفع ویروس یا انتقال ویروس از بیمار و شدت بیماری‌زایی در ویروس کرونای هندی نسبت به انگلیسی بیشتر است.

فرماندار اراک هم اعلام کرد که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در این شهر پس از روزهای دشوار برای کادر درمان، مردم و عوامل اجرایی و عبور از شیب تند به وضعیت تثبیت رسیده است.

حسین بختیاری افزود:  با وجود تثبیت آمار مبتلایان هنوز شمار فوت شدگان ناشی از کووید ۱۹در اراک بالا است و این مهم و وجود شیوع سویه انگلیسی کرونا در کنار سویه‌های دیگر نگران‌کننده است .

خبری از چهار محال و بختیاری حکایت از متوقف شدن تعداد بیماران بستری کرونا دارد .

 رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری بر تداوم جدیت در رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید کرد و گفت: روند بیماران بستری مبتلا به کرونا در استان متوقف شده است اما برای کاهشی شدن این روند نیاز به همراهی بیش از پیش مردم است.

در خراسان شمالی کرونا ۱۰۰ نفر بیمار ام اس ای را به کرونا مبتلا کرده است ،مدیرعامل انجمن ام اس خراسان شمالی گفت: تاکنون ۱۰۰ نفر از ۴۰۰ بیمار ام اس شناسایی شده استان به کرونا مبتلا شده‌اند که تنها یک نفر آنها فوت کرده است.

سهیلا پیدا اظهار داشت: همچنین با تدابیر اتخاذ شده تاکنون برای ۳۰ نفر از بیماران مبتلا به ام اس استان واکسن کرونا تزریق شده است که اسامی سایر بیماران هم  برای دریافت واکسن به دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی استان ارسال شده است.

 

واکسیناسیون به جامعه هدف 

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: از مجموع بیش از ۱۸ هزار سالمند بالای ۸۰ سال استان تاکنون چهار هزار نفر واکسن کرونا دریافت کرده اند و استقبال بسیار خوبی برای این امر انجام شده است.

دکتر پرویز قزلباش با اشاره به اینکه در شرایط بیماری واکسن های موجود در کشور اثر بخشی خوبی دارند و موجب ایمنی زایی می شوند افزود: به وِیژه برای سالمندان که در معرض خطر هستند تزریق واکسن می تواند کمک کننده باشد و میزان مرگ و میر را کاهش دهد.

وی به هم استانی ها به ویژه گروه های هدف توصیه کرد اگر مانعی به لحاظ علمی و پزشکی برای تزریق واکسن نداشته باشند این مهم را از هر نوع که وزارت بهداشت اعلام کرده استفاده کنند.

این مسوول، در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت استان از نظر بیماری کرونا گفت: پیش بینی می شود بیماری در هفته های آتی روند نزولی پیدا کند که می توان گفت این مهم در سرپایی شروع شده که در روزهای آینده وضعیت خود را در میزان بستری ها هم نشان خواهد داد.

رییس مرکز بهداشت خوزستان هم از دریافت واکسن توسط ۶۱ هزار نفر در استان خبر داد و افزود : طرح واکسیناسیون عمومی بر اساس اولویت بندی همچنان در حال انجام است.

 دکتر سیدمحمد علوی اظهار داشت: در فاز اول سند ملی واکسیناسیون کشور، کادر درمان و بهداشت که به دلیل ارائه خدمت به بیماران، بیشترین خطر ابتلا به بیماری را دارند، در اولویت قرار گرفتند. 

علوی با اشاره به اینکه محموله جدید واکسن نیز در حال دریافت است گفت: این محموله برای مابقی افراد واکسن نزده در گروه های هدف در نظر گرفته شده و انتظار می رود با تکمیل واکسیناسیون این گروه ها، وارد فازهای بعدی واکسیناسیون شویم.

اکنون۱۰ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، ۹ شهرستان نارنجی و هشت شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی هم گفت: تاکنون ۱۶ هزار و ۸۵۵ دز واکسن کرونا به استان وارد شده و طبق مشخصات به هفت هزار و ۲۸۲ نفر واجد شرایط تزریق شده است.

غلامرضا شریف‌زاده  افزود: واکسن‌های وارد شده از کشورهای هند، روسیه، کره جنوبی و چین بوده و بیشترین نوع واکسن استفاده شده در استان خراسان جنوبی از نوع "اسپوتنیک وی" است.

وی گفت: واکسیناسیون بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی از ۲۶ بهمن ۹۹ شروع شد و در اولین مرحله ۷۵ نفر از کادر درمان کرونا واکسینه شدند.

از لرستان هم خبر رسیده که هفتمین محموله واکسن کرونا با هدف تکمیل فرآیند واکسیناسیون مرحله اول و همچنین سالمندان بالای ۸۰ سال وارد استان شد است که این خبر را  رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی لرستان اعلام کرد.

 حمید مخیری اعلام کرد: محموله پنج هزار و ۵۰ دوز واکسن شامل ۲ هزار و ۴۳۰ دوز واکسن اسپوتنیک و ۲هزار و ۶۲۰ دوز واکسن آسترازنکا  وارد سردخانه واکسن سرم و مواد بیولوژیک ستاد معاونت بهداشتی علوم پزشکی استان شده است.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه مرحله سوم تزریق واکسن از امروز در استان آغاز شده است و در این مرحله سه هزار نفر واکسینه می شوند گفت: تاکنون ۱۶ هزار دوز واکسن کرونا در این استان تزریق شده است.

 رشید حیدری مقدم با بیان اینکه روز گذشته ۳۰ نفر واکسینه شدند اظهار داشت: استان همدان با تلاش شبانه روزی و ایثار کادر حوزه سلامت از پیک سهمگین چهارم در حال عبور است.

 مسوول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم گفت: حدود ۸۰ هزار سالمند بالای ۸۰ سال در این استان برای واکسیناسیون علیه کرونا فراخوان می‌شوند و امید است تا خرداد همه آنها واکسن را دریافت کنند.

رضا فدایی  افزود: واکسیناسیون علیه کرونا برای سالمندان بالای ۸۰ سال در استان اصفهان از چهارشنبه هفته گذشته آغاز شد و تاکنون حدود چهار هزار نفر آنها فراخوان شدند و واکسن را دریافت کردند.

در فارس هم بنا به گفته استاندارتاکنون ۸۵ هزار نفرمرحله اول واکسن کرونا  و ۱۲ هزار نفر در این استان، مرحله دوم واکسن را دریافت کرده اند.

 عنایت الله رحیمی با بیان اینکه استان فارس پیشتاز تزریق واکسن در کشور است افزود: بیشترین تعداد واکسن تزریق شده در شهرهای کشور مربوط به شیراز است.

 رییس کل سازمان نظام پرستاری آمادگی این سازمان را برای تسریع در روند واکسیناسیون کرونا برای عموم مردم کشور اعلام کرد.

 محمد میرزابیگی افزود: سازمان نظام پرستاری طی نامه های جداگانه ای به ستاد ملی کرونا، وزارت بهداشت و نیز تولید کنندگان واکسن در کشور از جمله ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و... آمادگی خود را برای همکاری در فرآیند واکسیناسیون عمومی کرونا برای آحاد ملت ایران اعلام کرده است.

وی ادامه داد:  جامعه پرستاری کشور همان طور که از زمان شروع همه گیری کرونا در ایران، در ۱۴ ماه گذشته برای درمان، مراقبت و نجات بیماران و مبتلایان در خدمت مردم بوده، و در این راه دهها شهید و دهها هزار مبتلا تقدیم کرده، اکنون نیز برای سرعت دادن به پیشگیری و جلوگیری از پیشرفت این بیماری در جامعه با واکسیناسیون سریع، گسترده و ضربتی، در خدمت مردم عزیز است و این آمادگی را به صورت کامل دارد که هر چقدر و به هر تعداد واکسن در کشور تولید یا وارد شود، بدون فوت وقت و به سرعت برای انجام واکسیناسیون به گروه های اولویت دار مورد نظر وزارت بهداشت، و حتی تمامی مردم واجد شرایط دریافت واکسن اقدام کند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال این هفته تمام می شود و هفته آینده واکسیناسیون افرد ۷۵ تا ۸۰ سال و بعد از آن افراد ۷۰ تا ۷۵ سال انجام می شود.

علیرضا رئیسی هم در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: فاز یک واکسیناسیون کرونا در کشور برای نیروهای بهداشتی و درمانی تمام شد و فاز دوم برای افراد بالای ۸۰ ساله شروع شده است. امیدواریم تا پایان این هفته واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال را تمام کنیم از هفته آینده نیز ۷۵ تا ۸۰ساله ها و بعد از آن  ۶۵ تا ۷۰ ساله را شروع خواهیم کرد. سامانه ثبت نام واکسن کرونا نیز آماده است به زودی به مردم معرفی می شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: برای واکسیناسیون سالمندان فعلا نیازی به ثبت نام و مراجعه حضوری نیست. نیازی به مراجعه به سایت هم نیست و از طریق تلفن و پیامک به مردم اعلام می شود و اگر تا هفته آینده پیامک ارسال نشد، سامانه وزارت بهداشت برای ثبت نام سالمندان برای واکسن معرفی می شود.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ، تاکنون ۸۸۹ هزار و ۹۵ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲۱۱ هزار و ۸۲۲ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به یک میلیون و ۱۰۰ هزار و ۹۱۷ دوز رسید.

 

خسارت های کرونا 

اصناف ،واحدهای تولیدی ، کارخانجات و بسیاری از بخش‌های مختلف از جمله حوزه گردشگری مانند اقامتگاه‌های بوم‌گردی، موزه‌ها، بازارهای تاریخی، هتل‌ها و مسافرخانه‌ها با شیوع کرونا و تعطیلی واحدها دچار خسارت شدند .

 رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی گفت: شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸ تاکنون حدود سه هزار میلیارد ریال به صنعت گردشگری این استان خسارت وارد کرد.

مریم توسطی افزود: با توجه به اینکه صنعت گردشگری استان مرکزی به تازگی در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته، شیوع ویروس کرونا بسیاری از برنامه‌ریزی‌های این حوزه را برهم زد و خسارت‌های چشمگیری به این حوزه وارد کرد که جبران برخی از آن‌ها زمان بسیاری می‌برد.

 رییس اداره ورزش‌ و جوانان شهرستان ری هم اعلام کرد: از ۲۱ فروردین سال جاری تاکنون ۱۴۰ مورد بازرسی از باشگاه‌های ورزشی این شهرستان داشته‌ایم که از  تعداد ۳۵ اخطار پلمب صادر شده ۲۵ باشگاه تعطیل شد.

حسین یوسف زاده روز شنبه به خبرنگاران گفت: در این مرحله از شیوع کرونا مشکلات باشگاه‌داران و ما در حوزه نظارت نیز بیشتر شده است.  

 

بازداشت افراد ناقل کرونا در صورت عدم رعایت قرنطینه خانگی در الیگودرز

فرماندار الیگودرز گفت: افراد ناقل کرونا در صورتی که قرنطینه خانگی را رعایت نکنند بازداشت و قرنطینه اجباری می شوند.

"ماشاالله نعمتی روز شنبه در جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا با اشاره به تجهیز و آماده شدن محل قرنطینه توسط اداره هلال احمر شهرستان اظهار داشت: یکی از دلایل شیوع و گسترش ویروس کرونا عدم رعایت قرنطینه خانگی توسط افراد دارای تست مثبت کرونا است که در این راستا در اجرای مصوبات ستاد کرونا ، کمیته ای متشکل از شبکه بهداشت و درمان، نیروی انتظامی و بسیج جهت شناسایی و قرنطینه اجباری این افراد در نظر گرفته شده است.

فرماندار الیگودرز با اشاره به وضعیت قرمز شهرستان الیگودرز افزود: با توجه به بستری  ۹۰ نفر در بیمارستان شهید ولیان الیگودرز و نظر به تکمیل بودن ظرفیت بیمارستان، متاسفانه ۴۰ بیمار نیز بستری موقت هستند و این افراد روزانه جهت معاینه و اخذ دارو به بیمارستان شهید ولیان مراجعه و منتظر خالی شدن تخت کرونا جهت بستری شدن هستند.

وی با اشاره به شرایط حاد شهرستان گفت: از همه شهروندان می خواهیم تا با رعایت پروتکل های بهداشتی به سلامت خود و دیگران احترام بگذارند.

صالحی دادستان الیگودرز نیز در این جلسه گفت: افرادی که نتیجه تست کرونای آنها مثبت باشد و قرنطینه را رعایت نکنند، مطابق ماده ۶۸۸ قانون، تهدید علیه بهداشت عمومی موجب به خطر افتادن سلامت مردم و مرتکب جرم شده اند، لذا پس از مراحل درمان بیماری کرونا بلافاصله با آنها به شدت برخورد قانونی خواهد شد.

 

کرونا در قم ۶ قربانی دیگر گرفت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: ۶ تَن از بیمارانی که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت شده بود جان خود را در قم از دست دادند.

محمد رضا قدیر در گفت و گویی با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان اظهار داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به یازدهم اردیبهشت‌ماه ۱۰۵ بیمار با علائم کرونا در مراکز درمانی قم پذیرش شدند.

وی بستری شدن ۸۵ بیمار جدید کرونایی را مورد توجه قرار داد و گفت: ۸۱ تَن نیز ترخیص شدند.

رئیس علوم پزشکی قم همچنین کل بیماران بستری شده در بیمارستان‌های استان را ۵۴۶ تَن دانست و افزود: ۱۰۴ بیمار در بخش‌ مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

وی بیان کرد: از مجموع ۷۴۵ آزمایش کرونای انجام شده نتیجه ۲۹۰ مورد مثبت شده است.

قم از روز هجدهم فروردین‌ماه در نقشه رنگ بندی کرونایی کشور به حالت قرمز درآمده است و درصدر استان هایی است که شیوع آن رشد صعودی دارد و دست اندرکاران به احتمال افزایش موارد ابتلا و فوتی در صورت توجه نکردن کافی شهروندان به محدودیت ها، پروتکل‌ها و توصیه‌های بهداشتی ابراز نگرانی می‌کنند. 

 

کرونا در شبانه روز گذشته ۱۰ کرمانشاهی دیگر را تسلیم مرگ کرد

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰ نفر بر اثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ در استان فوت کردند که نسبت به روز قبل این آمار تغییری نکرده است.

«مهدی محمدی» روز شنبه افزود: این افراد در مراکز درمانی شهرستان های کرمانشاه، سنقر و کلیایی، صحنه، هرسین و گیلانغرب فوت کردند.  

وی اضافه کرد: با احتساب این افراد مجموع جان باختگان استان کرمانشاه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به یک هزار و ۶۸۷ نفر رسید.

محمدی اظهار داشت: هم‌اکنون ۷۴۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند که نسبت به روز گذشته هشت نفر کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: در شبانه روز گذشته ۷۳ مورد بیمار مثبت بستری و ۲۶۱ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل از آن کاهش داشته است.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یادآور شد: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۰ نفر در مراکز درمان استان بستری و ۱۱۵ بیمار کووید ۱۹ هم بعد از بهبودی از مراکز درمانی ترخیص شدند.

مرحله دوم واکسیناسیون کرونا در کرمانشاه آغاز شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز با اشاره به پایان مرحله اول واکسیناسیون در استان گفت: مرحله دوم واکسیناسیون برای گروه‌های هدف از هفت اردیبهشت در استان آغاز شد.

دکتر «ابراهیم شکیبا» نیز افزود: از هفتم اردیبهشت برای جمعیت بالای ۸۰ سال، بیماران سرطانی و بیماران خاص تزریق واکسن کرونا آغاز شده است.

او گفت: در مرحله اول واکسیناسیون که ویژه کادر بهداشت و درمان و جمعی از افراد در معرض خطر استان بود، ۱۹ هزار و ۲۱۶ دوز واکسن تزریق شد و برای اجرای این مرحله نیز حدود ۱۰ هزار دوز واکسن وارد استان شده است.

اکنون از مجموع ۱۴ شهرستان استان کرمانشاه هشت شهرستان از نظر شیوع ویروس کرونا در وضعیت قرمز قرار دارند. 

 

روند ابتلا به کرونا در خراسان رضوی همچنان صعودی است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: روند ابتلای به کرونا در این استان همچنان صعودی است اما این افزایش نسبت به فروردین ماه با سرعت کمتری به پیش می‌رود.

دکتر مهدی قلیان اول روز شنبه در نشست هفتگی ستاد کرونای خراسان رضوی با خبرنگاران افزود: در موج چهارم در این استان هنوز به اوج نرسیده‌ایم و دوره اوج را پشت سرنگذاشته ایم.

وی ادامه داد: هم اینک هزار و ۴۱۱ نفر در شهرهای مختلف خراسان رضوی بستری هستند و از این تعداد ۳۳۶ نفر در بخش مراقبتهای ویژه به سر می‌برند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۴ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس فوت کردند این در حالی است که در هفته نخست فروردین تعداد فوتیها پنج تن، هفته دوم ۹ تن و هفته سوم و چهارم ماه گذشته به ترتیب ۱۵ و ۲۴ تن بود.

قلیان افزود: میانگین بستری جدید در هفته نخست فروردین ماه ۱۲۹ نفر در هفته دوم ۱۷۷ نفر، در هفته سوم ۳۰۲ نفر، در هفته آخر ماه گذشته ۳۴۰ نفر و در هفته نخست اردیبهشت ماه هم به طور میانگین ۳۴۴ نفر بوده است.

وی ادامه داد: در شهرهای خراسان رضوی هم روند ابتلا در گناباد، نیشابور و تربت جام کاهشی و در تربت حیدریه، سبزوار و مشهد افزایشی بوده است و با توجه به این که بیشترین تعداد شهرهای خراسان رضوی زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد است این روند افزایشی ادامه دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به آغاز واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال هم گفت: این مرحله از سه شنبه هفته گذشته آغاز شده است و تاکنون حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد این گروه واکسن را دریافت کرده اند و اگر کسی در این گروه واجد شرایط است با شماره ۱۹۱ تماس بگیرد تا نزدیکنترین محل مراجعه به او معرفی شود.

قلیان افزود: همچنین بیش از ۸۰ درصد کادر بهداشت و درمان نیز واکسینه شده‌اند و تا زمانی که ۷۰ درصد جمعیت واکسینه نشوند رعایت پروتکلها همچنان باید انجام شود و تزریق واکسن جنبه محافظتی از شدت بیماری دارد. تب و لرز و حالت تهوع نیز از علایم شایع واکسن است اما حالت سخت و پیش رونده در افراد واکسن زده تا این لحظه گزارش نشده است.

وی در خصوص تخلفات احتمالی در تزریق واکسن هم گفت: اگر ادعای تخلفی اثبات شود به هیچ عنوان از آن چشم پوشی نخواهیم کرد.

بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با فوت ۳۳۲ تن دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۲ هزار و ۹۰ تن رسید.

بر اساس اعلام رسمی و معیارهای قطعی تشخیصی، تاکنون مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۲ میلیون و ۵۱۶ هزار و ۱۵۷ نفر  رسیده است.

همچنین تا کنون یک میلیون و ۹۷۱ هزار و ۶۴ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده‌اند. پنج هزار و ۴۲۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ نیز در بخش‌های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

 

کرونا برای دومین بار در کردستان رکورد روزانه مرگ را پشت سر گذاشت

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: ۱۰ بیمار در شبانه‌روز گذشته در استان جان خود را از دست دادند که همین تعداد مرگ و میر را هفته قبل و در ۶ اردیبهشت هم داشتیم.

دکتر فرزین رضاعی روز شنبه اظهار داشت: از ابتدای امسال تا کنون ۱۴۵ بیمار مبتلا به کرونا در استان جان خود را از دست داده‌اند که بیشترین تعداد آن با ۱۰ نفر در روزهای ۶ و ۱۱ اردیبهشت به ثبت رسید و امروز شمار مرگ و میر روزانه برای دومین بار در سال جاری ۲ رقمی شد.

وی با بیان اینکه شاهد شیب نزولی بیماری در استان هستیم، افزود: این به منزله فروکش کردن بیماری نیست چرا که تعداد بستری های کرونا همچنان در استان زیاد است وهنوز نزولی نشده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه در شبانه روز گذشته ۱۵۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شده است، افزود: در حال حاضر ۶۱۵ بیمار مشکوک به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند که از این تعداد  ۳۱۶ نفر در سنندج، ۸۷ نفر در سقز، ۶۱ نفر در قروه، ۲۹ نفر در مریوان، ۲۵ نفر در کامیاران، ۳۸ نفر در بانه، ۴۵ نفر در بیجار، ۹ نفر در دیواندره، چهار نفر در دهگلان و یک نفر در سروآباد تحت مراقبت و مداوا قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۷۰ بیمار مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه(ICU) بستری هستند، یادآور شد: شهروندان همچنان روند فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، شست‌وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون، عدم حضور در تجمعات، اجرای اصول بهداشتی و قرنطینه را تا قطع زنجیره این ویروس مهلک را رعایت کنند در غیر این صورت افزایش تعداد زیاد مبتلایان و مرگ بر اثر کرونا در استان را شاهد خواهیم بود.

کرونا از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون در کردستان یک‌هزار و ۲۴۲ قربانی داشته است که  ۴۹۲ نفر در سنندج، ۲۲۶ نفر در سقز، ۱۰۹ نفر در مریوان،  ۹۶ نفر در بانه،  ۹۴ نفر در قروه، ۷۴ نفر در کامیاران ، ۷۳ نفر در دیواندره، ۵۶ نفر در بیجار، ۱۹ نفر در دهگلان و سه نفر در سروآباد جان خود را از دست داده‌اند.

 

یک هزار و ۹۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان های خوزستان بستری هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از بستری بودن یک هزار و ۹۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان های استان خبر داد و گفت: از این تعداد ۴۱۰ بیمار در بخش های ویژه و حدود ۷۰ بیمار اینتوبه ای هستند.

دکتر فرهاد ابول نژادیان روز شنبه در حاشیه نشست ستاد مدیریت کرونا خوزستان اظهار داشت: کل موارد بیماری و بستری در هفته منتهی به دهم اردیبهشت ماه نسبت به هفته قبل آن، ثابت مانده همچنین موارد فوتی حدود ۵.۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی به کاهش روند بروز بیماری در استان اشاره کرد و گفت: عمده نگرانی ما برگزاری مراسم عید فطر، دید و بازدیدها و شلوغی بازارها است و اگر رعایت پروتکل های بهداشتی را جدی نگیریم احتمال  دارد که بعد از عید فطر پیک مجددی داشته باشیم.

 

تحویل ۲ محموله جدید واکسن به خوزستان

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: در حال حاضر وضعیت بیماری در استان ثابت است و امیدواریم در این هفته روند کاهشی داشته باشیم.

وی گفت: بی شک با برگزاری مراسم عیدفطر ممکن است، هفته بعد روند بیماری سینوسی و رو به بالا شود لذا از مردم خواهش می کنیم در هفته آینده مراعاتشان را بیشتر کرده و دید و بازدیدهای عید را به صورت مجازی برگزار کنند همچنین به صورت تلفنی جویای احوال بزرگان و اعضای خانواده شوند تا سلامت جامعه به خطر نیافتد.

وی به تحویل ۲ محموله جدید واکسن در هفته جاری اشاره کرد و افزود: یک محموله امروز صبح به دست ما رسید و یک محموله دیگر اواسط هفته وارد استان می شود.

۳۵ درصد جمعیت بالای ۸۰ ساله های استان واکسینه شدند

ابول نژادیان گفت: تاکنون ۳۵ درصد جمعیت بالای ۸۰ ساله های استان را واکسینه کرده ایم و سعی می کنیم مابقی آنها را واکسینه کنیم.

وی گفت: همچنین بیماران خاص و سرطانی که از طرح واکسیناسیون باز مانده اند در این هفته واکسینه می شوند.

وی عنوان کرد: اگر در روزهای آینده واکسن بیشتری در اختیارمان قرار گیرد، سعی می کنیم از اواخر هفته جاری، افراد بالای ۷۵ سال را وارد چرخه واکسیناسیون کنیم.

پیشگیری از ورود کرونای آفریقایی به استان

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در خصوص کرونای آفریقایی گفت: با توجه به اینکه کرونای آفریقایی در یکی از استان های جنوبی کشور مشاهده شده و از آنجا که کارگران خوزستانی به آنجا سفر می کنند، با همکاری نیروی انتظامی استان اقدامات لازم را در این خصوص انجام می دهیم تا این نوع ویروس وارد استان نشود.

بر اساس رنگبندی جدید وزارت بهداشت ۱۰ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، ۹ شهرستان در وضعیت نارنجی و هشت شهرستان زرد هستند.

 

کرونا جان پنج نفر را در جنوب غرب خوزستان گرفت

رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: کرونا جان یک نفر را در آبادان و چهار نفر دیگر در خرمشهر را گرفت.

دکتر شکراله سلمان زاده روز شنبه بیان کرد:در ۲۴ ساعت گذشته از  ۳۵۷ نمونه پی‌سی‌آر در جنوب غرب خوزستان در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان گرفته شد که ۱۹۲ مورد جدید مثبت کووید۱۹ شناسایی شد.

وی افزود: از موارد جدید کووید ۱۹ در جنوب غرب خوزستان ۱۰۶ بیمار در آبادان، ۶۰ بیمار در خرمشهر و در شادگان ۲۶ مورد بر اساس معیارهای آزمایشگاهی مثبت قطعی هستند.

سلمان‌زاده گفت: از این موارد کرونای مثبت، ۱۶۲ بیمار (آبادان ۸۴ نفر، خرمشهر ۵۶ نفر و شادگان ۲۲ نفر) به صورت سرپایی درمان را دریافت در قرنطینه خانگی شدند. 

رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت:در روز گذشته نیز ۲۲ بیمار در بیمارستان‌های شهرستان‌های تابع دانشکده علوم پزشکی آبادان بستری و ۵۹ بیمار نیز پس از بهبودی از بیمارستان مرخص شدند؛ وی ادامه داد: هم اکنون ۲۳۹ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان بستری هستند.

هم اکنون ۱۰ شهرستان خوزستان از جمله آبادان و خرمشهر در وضعیت قرمز،شادگان به همراه هشت شهرستان نارنجی و هشت شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان از خدمات بهداشتی درمانی دانشکده علوم پزشکی آبادان بهره‌مند هستند.

 

آمار بیماران کرونایی در خراسان شمالی کاهشی شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت: تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته نسبت به مدت مشابه دیروز ۵۶ درصد کاهش یافت.

دکتر سید احمد هاشمی روز شنبه در ستاد پیشگیری از کرونا خراسان شمالی اظهار داشت: اگرچه  آمار بیماران مبتلا به کووید 19 در این استان به طور موقت کاهش یافت، ولی همچنان خراسان شمالی در زمره یکی از استان های با جمعیت بالای بیماران قرار دارد.

وی اضافه کرد : در 24 ساعت گذشته در این استان 44 بیمار جدید بستری شدند که نسبت به مدت مشابه آن در روز گذشته آمار بیماران حدود 56 درصد کاهش یافت و هم اکنون 400 بیمار کووید 19 در بیمارستان های این استان بستری هستند.

دبیر ستاد استانی مقابله با کرونا استان خراسان شمالی آمار جان باختگان ناشی از بیماری کووید 19 را در این استان در 24 ساعت گذشته 6 نفر اعلام کرد و اظهارداشت : آمار جان باختگان ناشی از بیماری کووید 19 نیز در این مدت نسبت به مدت مشابه حدود 66 درصد کمتر است.

به گفته وی در هفته گذشته 50 بیمار مبتلا به بیماری کووید 19 در استان خراسان شمالی جان خود را از دست دادند.

دکتر هاشمی با ابراز نگرانی از روند افزایش تست مثبت کرونایی در خراسان شمالی  افزود : براساس آمار همچنان نتایج تست 50 درصد از افراد در این استان در ابتلا به کرونا مثبت می شود و این روند نشان می دهد که این ما در زمره یکی از هفت استان با شیب تند ویروس کرونا قرار داریم.

وی میانگین رعایت پروتکل های بهداشتی را در این استان زیر 60 درصد اعلام کرد و افزود : هم اکنون شهرستان های بجنورد، شیروان و جاجرم کمترین میزان رعایت پروتکل های بهداشتی را در بین هشت شهرستان استان به خود اختصاص دادند.

پلمب ۱۲ واحد صنفی در اسفراین

رییس دانشکده علوم پزشکی شهرستان اسفراین نیز با بیان اینکه تاکنون ۷۵۴ بازدید از واحدهای صنفی انجام شده است، اظهار داشت: در این بازدیدها  ۲۳۰  واحد صنفی به دلیل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی اخطار دریافت کردند و 12 واحد نیز پلمب شد.

دکتر اسحاق ایلدرآبادی با اشاره به روند نزولی مبتلایان به کووید ۱۹ در اسفراین، یادآور شد: هم اکنون ۴۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان اسفراین بستری هستند، ولی همچنان بیش از ۵۰درصد تست های کرونا در شهرستان مثبت اعلام می شود.

ویروس کرونا اواخر اسفندماه سال ۹۸ با شناسایی یک بیمار در بجنورد در استان خراسان شمالی شیوع یافت و با گذشت حدود ۱۴ ماه ، این استان سه موج از این بیماری را پشت سرگذاشت و از اول فروردین ماه سال جاری به تدریج با  افزایش آمار بیماران وارد موج چهارم شد.

 

آمار فوتی‌های ناشی از کرونا در استان همدان تک رقمی شد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که پس از گذشت حدود ۲۰ روز افزایش و دورقمی شدن شمار فوتی هایی کرونایی در استان و رسیدن به آمار دست کم یک فوتی در هر ساعت، تعداد فوتی های کرونا در استان با کاهشی چشمگیر دوباره تک رقمی شد.

دکتر «محمد طاهری» روز شنبه افزود: با فوت هفت بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار متوفیان این استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به یک هزار ۹۳۸ نفر رسیده است.

وی اظهار داشت: ۵۳۴ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته در استان همدان به کرونا مبتلا شدند که در مجموع بیماران سرپایی مثبت به ۳۷ هزار و ۶۹۰ نفر و بیماران بستری مثبت و ۱۵ هزار و ۲۰۹ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار کرد: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۸۷۹ مورد بود که ۲۱۴ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: در عین حال هم اینک ۱۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۶۹  بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۶۳۲ ، بهار ۸۳۹ ، تویسرکان ۹۲۳، رزن ۶۶۵ ، درگزین ۲۴۴، فامنین ۲۸۱ و کبودراهنگ ۹۲۳ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون ۲ هزار و ۷۵۵ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۱۰ نفر در نهاوند و پنج هزار و ۵۶۰ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

هم اینک شهرستان تویسرکان در وضعیت زرد و مابقی شهرستان های استان همدان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
6 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.