هم اکنون ۱۹۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۵۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۷۴ شهر در وضعیت زرد و ۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۴۰۷ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید-۱۹ در شبانه روز گذشته تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۱ هزار و ۷۵۸ نفر رسید. بیش از ۲۰۹ هزار نفر در کشور با دریافت هر دو دوز واکسن کرونا واکسینه شده اند.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز جمعه در اطلاعیه ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز ( ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۹ هزار و ۲۷۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۲۰۲ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۴۹۹ هزار و ۷۷ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون یک میلیون و ۹۵۴ هزار و  ۳۲۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. پنج هزار و ۳۹۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۱۵ میلیون و ۸۳۰ هزار و ۲۷۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، هم اکنون ۱۹۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۵۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۷۴ شهر در وضعیت زرد و ۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. 

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون ۸۵۸ هزار و ۲۹۶ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲۰۹ هزار و ۸۲۷ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به یک میلیون و ۶۸ هزار و ۱۲۳ دوز رسید.

جهش ویروس کرونا در هندوستان خطر جدیدی است که جهان را تهدید می کند. به گفته مسئولان وزارت بهداشت، ویروس جهش یافته در هندوستان میزان سرایت و مرگ آوری بیشتری دارد و از ویروس جهش یافته در انگیس نیز خطرناکتر است. شیوع این ویروس در هندوستان، سیستم بهداشتی و درمانی و وزارت بهداشت این کشور را فلج کرده است.

هند اکنون با یک سونامی ویروس کرونا مواجه است و کمبود امکانات پزشکی، به گفته کارشناسان، سیستم بهداشتی این کشور را در آستانه فروپاشی قرار داده است.

تاکنون بیش از ۱۸ میلیون نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده و ۲۰۸ هزار نفر جان باخته اند. گزارش های منتشر شده از هند حاکی از این است که تعداد مرگ روزانه کرونا در این کشور به حدود ۳۵۰۰ نفر در روز رسیده است و بیمارستانهای این کشور با کمبود جا و امکانات درمانی از جمله اکسیژن مواجه هستند و بسیاری از مردم این کشور از ترس ابتلا به کرونا برای تحویل اجساد درگذشتگان خود مراجعه نمی کنند.  

هند یکی از تولیدکنندگان مهم واکسن کرونا در دنیاست. ایران نیز یکی از واکسن های تولید شده در این کشور را به نام واکسن کوواکسین از شرکت بهارات بیوتک خریداری کرده است. مسئولان وزارت بهداشت برای خرید ۵۰۰ هزار دوز از این واکسن سفارش داده بودند اما بعد از رسیدن محموله اول این واکسن به میزان ۱۲۵ هزار دوز، محموله دوم که ۳۷۵ هزار دوز واکسن بود با دستور دادستانی در هندوستان به علت نیاز این کشور توقیف شد.

واکسیناسیون کرونا در کشورهایی که تزریق واکسن به شهروندان خود را به سرعت انجام داده اند، موثر بوده به طوری که انگلستان با سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون کرونا توانسته است آمار مرگ های بالای هزار نفر را به چهار نفر در روز کاهش دهد.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۵۱ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

دهم اردیبهشت و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها

با گذشت ۱۰ روز از دومین ماه سال، هنوز میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در کشور بالاست هرچند در برخی استان‌ها آغاز روند نزولی ابتلا به این بیماری دیده می‌شود.

روز جمعه وزارت بهداشت آخرین آمار مربوط به مبتلایان و متوفیان ناشی از ویروس کرونا در کشور را به روزرسانی و اعلام کرد: با فوت ۴۰۷ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید-۱۹ در شبانه روز گذشته تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۱ هزار و ۷۵۸ نفر رسید. بیش از ۲۰۹ هزار نفر در کشور با دریافت هر دو دوز واکسن کرونا واکسینه شده اند.

همچنین در ۲۴ ساعت گذشته و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۹ هزار و ۲۷۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۲۰۲ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۴۹۹ هزار و ۷۷ نفر رسید.

طبق آمارهای وزارت بهداشت، میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شست و شوی منظم دست ها در هفته های اخیر به حداقل ممکن رسیده و حدود ۶۱ درصد برآورد می شود؛ همین بی احتیاطی زمینه را برای شیوع شدیدتر ویروس کرونا فراهم ساخته است.

امروز دانشگاه علوم پزشکی کاشان از مرگ چهار بیمار کرونایی در شبانه روز گذشته خبر داد و اعلام کرد: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل نیز در این مدت ۱۷۸ مورد بوده است.

در استان هرمزگان نیز سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ، ۹ نفر دیگر بر اثر ابتلا به کرونا در استان جان خود را از دست دادند و ۹۶ مبتلای جدید در مراکز درمانی بستری شدند.

فاطمه نورزیان خاطرنشان کرد: بیشترین علت افزایش مرگ و میر کرونا در هرمزگان، مراجعه دیرهنگام بیماران به ویژه افراد دارای بیماری زمینه ای به مراکز درمانی است .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل نیز با اعلام اینکه روند کاهشی موج چهارم شیوع کرونا در این استان که از چند روز پیش شروع شده است، همچنان ادامه دارد، گفت: در شبانه روز گذشته ۷۸ بیمار جدید در مراکز درمانی استان بستری شدند و شمار مبتلایان جدید ۴۳ نفر نسبت به بالاترین آمار ثبت شده در هفته گذشته کاهش یافته است.

همچنین امروز دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: بستری روزانه بیمارستان‌های خراسان جنوبی با شیب ملایم در حال کاهش است و طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته خیز چهارم کرونا با تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌ها روند کاهشی بیشتری خواهد داشت.

غلامرضا شریف‌زاده اظهار داشت: در حال حاضر ۲۹۷ بیمار مبتلا به بیماری‌های حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که نسبت به روزهای قبل مقداری کاهش داشته است و از این تعداد حدود ۲۰۰ بیمار مبتلای قطعی به کرونا بوده‌اند.

در استان خوزستان رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: ۴۱ بیمار مبتلا به کرونا در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان پس از بهبودی از بیمارستان طالقانی آبادان مرخص شدند.

به گفته شکراله سلمان زاده در ۲۴ ساعت گذشته از تعداد ۴۳۴ آزمایش پی.سی آر. در جنوب غرب خوزستان ۱۹۳ مورد مثبت تشخیص داده شد.

وی تعداد بیماران بستری کرونایی در جنوب غرب خوزستان را ۲۸۲ نفر اعلام کرد و گفت: از تعداد بیماران جدید شناسایی شده ۱۷۳ بیمار به صورت سرپایی خدمات درمانی دریافت کردند.

در حوزه واکسیناسیون کرونا نیز از قم خبر رسید که با تزریق یک هزار و ۶۴۳ دوز واکسن کرونا، رکورد واکسیناسیون در روز نهم اردیبهشت‌ماه در این استان شکسته شد؛ کادر بهداشت و درمان، سالمندان، پاکبانان، بیماران خاص افرادی بودند که در ‎قم واکسن ‎کرونا را دریافت کردند.

طبق جدیدترین آمارها تاکنون بیش از ۱۰ هزار دوز واکسن کرونا در قم تزریق شده است.

در استان همدان نیز به گفته مرتضی رضایی مدیر خدمات شهری شهرداری همدان مرحله دوم تزریق واکسن کرونا برای پاکبانان همدانی از امروز(جمعه) با همکاری مرکز بهداشت شهرستان انجام شد و در این مرحله ۳۹۸ پاکبان شهر همدان واکسن کرونا دریافت کردند.

در زمینه واکسیناسیون گروه های اولویت دار که اکنون روند واکسینه کردن افراد بالای ۸۰ سال در کشور در حال انجام است نیز باید گفت که در برخی استان ها واکسیناسیون این افراد امروز پایان می یابد؛ در این رابطه امراله مردانی رییس مرکز بهداشت شرق اهواز گفت: واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال از فردا (۱۱ اردیبهشت) در خوزستان آغاز می شود و سالمندانی که بالای ۷۵ سال سن داشته در صورتی که با آنها تماس برقرار شود، می توانند به مراکز بهداشت مراجعه کرده و نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

یک هزار و ۶۰۰ پاکبان در استان همدان مشغول فعالیت هستند که در فاز نخست تعداد ۸۰۰ نفر از این تعداد علیه ویروس کرونا واکسینه شدند؛ در این استان به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با فوت ۱۰ بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار متوفیان این استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به یک هزار و ۹۳۱ نفر رسیده است.

در استان لرستان که همه شهرستان های آن در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند، به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان ۷۴۱بیمار جدید مبتلا به کرونا طی شبانه‌روز گذشته در این استان شناسایی شده و ۹ نفر نیز جان باختند.

در استان زنجان دکتر پرویز قزلباش رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی این استان با بیان اینکه فاز سوم کارآزمایی واکسن پاستور و کوبا، متمرکز به ایمنی‌زایی و اثربخشی است، ابراز کرد: تزریق دوز دوم، بیش از ۹۷ درصد ایمنی‌زایی دارد.

در استان بوشهر خبر غمبار اینکه دکتر "الله کرم لیراوی" نویسنده و پژوهشگر استان بوشهر و از چهره‌های شاخص فرهنگی و تاریخی از شهرستان دیلم بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت؛ یکی از شخصیت‌های فرهنگی بزرگ و محقق، سال‌ها در عرصه فرهنگ و ادبیات و تاریخ مردم این منطقه و  استان بوشهر قلم می‌زد .

در تهران، آخرین خبرها از تمدید محدودیت های کرونایی اصناف برای چهارمین هفته متوالی حکایت دارد زیرا بر اساس برآورد ستاد کرونای استان تهران، این استان هنوز در نقطه اوج شیوع کرونا قرار دارد و این وضعیت تا دو هفته دیگر ادامه دار خواهد بود.

در این رابطه «قاسم نوده فراهانی» رئیس اتاق اصناف تهران از تمدید تعطیلی بازار بزرگ تهران و اصناف قرار گرفته در گروه‌های شغلی ۲، سه و چهار برای هفته آینده خبر داد و گفت که این گروههای شغلی از شنبه ١١ تا جمعه ١٧ اردیبهشت همچنان اجازه فعالیت ندارند.

نکته دیگری که امروز در اخبار کرونایی استان تهران پررنگ شد، عزل مدیر یکی از بیمارستان های تهران بود؛ رییس مرکز پزشکی آموزشی و درمانی شهید مدرس تهران، به دلیل تخلف در توزیع واکسن کرونا عزل و رییس جدید منصوب شد؛ عصر دیروز نیز پیرو دستور شهردار تهران مبنی بر رسیدگی به موضوع واکسیناسیون کرونا در شهرداری تهران، خاطیان تزریق سهمیه واکسن در شهرداری عزل شدند.

بر اساس اعلام شهرداری تهران، هرچند هیچ یک از مدیران شهرداری تا رده چهار مدیریتی تزریقی در زمینه واکسن کرونا نداشته اند اما پس از بررسی ها مشخص شد یک نفر از مسئولان نواحی به تزریق واکسن از سهمیه پرسنل بهشت زهرا (س)، پاکبانان و پرسنل پسماند اقدام کرده است که به همراه سه نفر از همکاران ذیربط در ناحیه از سمت های خود عزل شدند.

 

کرونا جان ۱۰ نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت ۱۰ بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار متوفیان این استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به یک هزار و ۹۳۱ نفر رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز جمعه افزود: ۵۵۲ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته در استان همدان به کرونا مبتلا شدند که در مجموع بیماران سرپایی مثبت به ۳۷ هزار و ۳۲۶ نفر و بیماران بستری مثبت و ۱۵ هزار و ۳۹ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار کرد: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۹۳۵ مورد بود که ۲۲۷ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: در عین حال هم اینک ۲۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۶۶ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۶۲۱، بهار ۸۲۳، تویسرکان ۹۲۰، رزن ۶۶۰، درگزین ۲۴۴، فامنین ۲۸۱   و کبودراهنگ ۹۱۶ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون ۲ هزار و ۷۱۸ نفر در ملایر، یک هزار و ۹۸۳ نفر در نهاوند و پنج هزار و ۵۰۲ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

فاز سوم تزریق واکسن ایرانی کرونا از فردا /شنبه/ در همدان آغاز می شود

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: فاز سوم تزریق واکسن ایرانی کرونا از فردا( ۱۱ اردیبهشت) در مرکز بهداشت استان همدان در میدان فلسطین به افراد داوطلب تزریق می شود.

دکتر طاهری اضافه کرد: واکسن به گروه سنی ۱۸ تا ۸۰ سال تزریق می شود و متقاضیان تزریق واکسن باید ساکن شهر همدان و دارای سلامت جسمی بدون بیماری زمینه ای باشند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: شهروندان برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره ثبت نام تزریق واکسن می توانند به سایت WWW.pasteurcovac.ir مراجعه کرده و یا با شماره تماس ۳۱۳۶ تماس بگیرند.

دکتر طاهری بیان کرد: فار اول و دوم واکسن نوترکیب کرونا که توسط انستیتوفینلا کوبا و مشارکت انستیتوپاستور ایران ساخته شده و با موفقت مسیر خود را طی کرده، هم اینک وارد فاز سوم بالینی شده است.

همه شهرستان های استان همدان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و طبق گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، این استان در موج چهارم شیوع کرونا بیشترین میزان ابتلا به ویروس کرونا را در کشور دارد.

 

۱۰۱ بیمار جدید کووید ۱۹ در بیمارستان های خراسان شمالی بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اعلام کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۱ بیمار جدید مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های این استان بستری شدند.

دکتر سید احمد هاشمی افزود: هم اکنون ۴۵۵ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های این استان بستری و تحت درمان قرار دارند و همچنان آمار بیماران کووید ۱۹ در این استان روند صعودی دارد.

 وی اضافه کرد : در همین مدت ۹۷ بیمار مبتلا به  کرونا پس از بهبودی نسبی از بیمارستان های استان مرخص تا برنامه درمانی خود را در منزل ادامه دهند و متاسفانه چهار بیمار مبتلا به کووید ۱۹  استان در ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند.

دکتر هاشمی با تاکید بر زدن ماسک و دوری از تجمعات خاطرنشان کرد: بیشتر بیماران در روزهای اخیر  در مراسم های عروسی و عزا، دورهمی های شرکت داشتند و به صورت خانوادگی به ویروس کرونا مبتلا شدند.

براساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی آمار جان باختگان ناشی از بیماری کووید ۱۹ در این  استان  از ابتدای موج چهارم ( اول فروردین ) تاکنون (  دهم اردیبهشت)  در حدود  ۴۰ روز به  ۹۳ نفر رسید تا آمار جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع ویروس کرونا در استان خراسان شمالی به یک هزار و ۱۵۰ نفر برسد.

ویروس کرونا اواخر اسفندماه سال ۹۸ با شناسایی یک بیمار در بجنورد در استان خراسان شمالی شیوع یافت و با گذشت حدود ۱۴ ماه ، این استان سه موج از این بیماری را پشت سرگذاشت و از اول فروردین ماه سال جاری به تدریج با  افزایش آمار بیماران وارد موج چهارم شد و در دو هفته اخیر این استان وارد شیب تند این بیماری قرار گرفت.

براساس آخرین ارزیابی سامانه ماسک که ششم اردیبهشت ماه سال جاری انجام شد از هشت شهرستان استان خراسان شمالی سه شهرستان در وضعیت قرمز( بجنورد، شیروان، اسفراین) ، چهار شهرستان( گرمه، جاجرم، فاروج و مانه و سملقان ) در وضعیت نارنجی و  شهرستان راز و جرگلان نیز در وضعیت زرد قرار دارد. 

 

بستری شدن ۱۴۳ بیمار کووید ۱۹ در البرز

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که ۱۴۳ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان بستری شدند.

دکتر محمد فتحی روز جمعه به خبرنگاران گفت: اکنون یک هزارو۵۲ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

وی ادامه داد: ۲۶ بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته با وجود تلاشهای مدافعان سلامت در این استان جان باختند که شمار متوفیان این بیماری از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به سه هزارو۵۲۷ نفر رسیده است.

فتحی افزود: ۳۹ هزارو ۴۱۰ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در البرز بستری شده اند که ۳۴ هزارو۸۱۶ نفر آنان بهبود یافته اند.

رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک همچنان به عنوان مهمترین توصیه برای پیشگیری از انتقال کرونا در البرز به مردم توصیه می شود.

از مجموع هفت شهرستان تابعه استان البرز ، شهرستان ۲ میلیون نفری کرج در وضعیت قرمز پررنگ کرونایی ، شهرستان های ساوجبلاغ ، نظرآباد ، چهارباغ و اشتهارد در وضعیت قرمز و شهرستان طالقان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارد.  

 

۴۱۳ مبتلا به کرونا در استان سمنان بستری هستند

۴۱۳ نفر به خاطر ابتلای قطعی به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان سمنان بستری هستند و از ابتدای شیوع ویروس تاکنون ۲۸ هزار و ۸۷ نفر به صورت سرپایی درمان شدند.

کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت مقابله با کرونا استان سمنان روز جمعه با ارائه آخرین آمار شیوع این ویروس در استان اعلام کرد: ۲۰۳ مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در استان سمنان از ظهر پنجشنبه تا ظهر جمعه شناسایی شد و مجموع آمار بیماران کووید ۱۹ در این استان از ابتدا تاکنون به ۳۶ هزار و ۳۱ نفر رسید.

بنابر این گزارش، طی ۲۴ ساعت گذشته سه نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در استان سمنان فوت کردند و بر این اساس از ابتدای شیوع این ویروس تا ظهر امروز تعداد جانباختگان این بیماری در استان به یکهزار و ۲۲ نفر رسیده است.

طبق اعلام این کمیته، با ترخیص ۷۰ بیمار دیگر، موارد بهبودی و ترخیص بیماران کووید ۱۹ در این استان به ۹ هزار و ۴۳۵ نفر رسید.

براساس آخرین رنگ بندی اعلام شده توسط ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونای استان، تمامی شهرستان‌های استان سمنان قرمز و تنها شهرستان آرادان در وضعیت نارنجی قرار دارد.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۴۰۷ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید-۱۹ در شبانه روز گذشته تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۱ هزار و ۷۵۸ نفر رسید. بیش از ۲۰۹ هزار نفر در کشور با دریافت هر دو دوز واکسن کرونا واکسینه شده اند.

 از دیروز تا امروز ( ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۹ هزار و ۲۷۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۲۰۲ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۴۹۹ هزار و ۷۷ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون یک میلیون و ۹۵۴ هزار و ۳۲۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. پنج هزار و ۳۹۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۱۵ میلیون و ۸۳۰ هزار و ۲۷۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، هم اکنون ۱۹۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۵۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۷۴ شهر در وضعیت زرد و ۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است.

 

کرونا جان ۱۰ نفر را در استان بوشهر گرفت

دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰ نفر در این استان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند.

دکتر سعید کشمیری روز جمعه به رسانه‌ها اعلام کرد: این افراد شامل ۶ مرد ۸۹، ۸۲، ۶۵، ۸۲، ۶۶ و ۵۲ سال سن با سابقه بیماری کلیوی، قلبی، ریوی و سرطان و چهار زن با ۷۷، ۶۸،  ۶۶ و ۶۵ سال سن با سابقه بیماری دیابت و فشار خون در استان بوشهر به ثبت رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: از ابتدای شیوع پاندمی کرونا در استان تا کنون یک هزار و ۳۷  نفر به علت ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده اند.

کشمیری اظهار کرد: روند فوت ناشی از کرونا در استان بوشهر به حد ثبات خود نرسیده و روزانه شاهد از دست دادن تعدادی از هم استانی‌های خود هستیم.

وی با بیان اینکه ۴۸۱ بیمار در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری هستند اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۳  بیمار در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری‌شده که ۶۸  نفر از آنها مثبت قطعی هستند.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر ۵۰ نفر در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند که از این تعداد ۲۰ نفر از آنها با کمک دستگاه تنفس می‌کنند.

کشمیری گفت: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۹۸  مورد از بستری‌های بخش‌های کرونایی در استان بوشهر با حال خوب از بیمارستان مرخص شده‌اند که از این تعداد ۸۰  مورد مثبت قطعی بوده‌اند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهرگفت: از آغاز شیوع ویروس کرونا تاکنون  ۳۵هزار و ۹۷۳ نفر در استان به این ویروس مبتلا شده‌اند.

 

شمار قربانیان کرونا در فارس به چهار هزار و ۲۳ نفر رسید

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: شمار قربانیان ویروس کرونا در فارس به چهار هزار و ۲۳ نفر رسید.

عبدالرسول همتی، روز جمعه با ابراز تاسف از جان باختن ۲۸ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون افزود: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، ۸۳۲ هزار و ۶۳۶ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، ۲۴۰ هزار و ۵۴۹ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

وی ادامه داد: همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۹۴ هزار و ۴۸۵ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۱۳ هزار و ۴۶۹ مورد مثبت شناسایی شده و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۲۵۴ هزار و ۱۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده‌اند.

او اظهار داشت: همچنین ۲ هزار و ۲۰۷ بیمار مثبت و مشکوک دارای علایم نیز هم اینک در بیمارستان‌های فارس بستری هستند که از این تعداد، ۳۳۷ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

وی گفت: همچنین تاکنون ۲۲۵ هزار و ۸۹۷ نفر از مبتلایان بیماری کرونا در استان نیز از بیمارستان‌ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده‌اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، از مردم خواست تا پروتکل‌های بهداشتی مانند استفاده مداوم از ماسک و حفظ فاصله فیزیکی با دیگران را رعایت کرده و از حضور در تجمعات و برپایی دورهمی‌های خانوادگی اجتناب کنند.

 

۷۴۱بیمار جدید مبتلا به کرونا در لرستان شناسایی شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۷۴۱بیمار جدید مبتلا به کرونا طی شبانه‌روز گذشته در این استان شناسایی شد و ۹ نفر نیز جان باختند.

دکتر "مریم کوشکی" روز جمعه با بیان اینکه تعداد قربانیان کرونا در لرستان به یک هزار و  ۶۶۲ نفر رسیده است افزود: همچنین با شناسایی ۷۴۱ بیمار جدید، شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۰۵ هزار و ۵۱ نفر رسیده است.

وی اظهار داشت: تاکنون ۳۲۵ هزار و ۵۶۴ نمونه تست تشخیص کرونا به آزمایشگاه ارسال شده که از این مجموع،  ۳۲۲ هزار و ۴۲۴ مورد پاسخ داده شده و ۲۱۷ هزار و ۳۵۴ نمونه آن منفی بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: در حال حاضر یک هزار و ۸۷ بیمار و مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند و تمامی شهرهای استان در وضعیت قرمز شیوع ویروس قرار دارند.

 

شمار قربانیان کرونا در ایلام به ۷۴۸ رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ۲ فوتی ناشی از کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ثبت شد و شمار قربانیان در استان به ۷۴۸ نفر افزایش یافت.

دکتر محمد کریمیان روز جمعه اظهار داشت: ۷۰ مبتلای جدید کرونا در مراکز درمانی بستری شدند و تعداد بستری های موجود استان ۲۴۸ نفر است.

وی یادآور شد: شهرستان ایوان با ۱۶ بستری جدید و ایلام و آبدانان هر کدام با ۱۵ نفر بیشترین تعداد بستری جدید را به خود اختصاص دادند.

وی افزود: همچنین از بستری های جدید هشت نفر مربوط به دره شهر، دهلران و چرداول هرکدام چهار نفر، سه نفر مهران، ۲ نفر سیروان و یک نفر مربوط به ملکشاهی است.

دکتر کریمیان یادآور شد: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۹۶ ابتلای جدید در ایلام شناسایی شده و مجموع مبتلایان استان به ۳۵ هزار و ۹۰۳ نفر افزایش یافته است.

 

رییس علوم پزشکی: حال ۱۱۱ بیمار کرونایی در قم وخیم است

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به فوت ۵ بیمار طی ۲۴ ساعت منتهی به دهم اردیبهشت در این استان گفت: وضعیت عمومی ۱۱۱ بیمار کرونایی دیگر نیز وخیم است.

محمدرضا قدیر آخرین وضعیت از مبتلایان به کووید۱۹ در قم را مورد توجه قرار داد و افزود: طی این مدت ۱۱۱ تن با علائم مشکوک به کرونا در قم پذیرش که ۱۰۲ تن از آنها در مراکز درمانی بستری شدند.

وی با بیان اینکه طی این مدت ۷۷ بیمار با بهبودی از بیمارستان مرخص شدند، ادامه داد: ۵۴۸ نفر هم اکنون در مراکز درمانی قم بستری هستند، همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته هزار و ۴۱۱ تست کرونا در قم انجام شد که ۴۵۳ مورد از این بین مثبت بوده است.

قم از ۲۵ اسفندماه سال گذشته از منطقه آبی وارد زرد کرونایی شد ‌و مسئولان ذی‌ربط درباره احتمال وخیم‌تر شدن وضعیت در صورت انجام سفر و دورهمی و دیدوبازدیدهای عید از سوی شهروندان و همچنین رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی هشدار داده بودند.

از ۱۳ فروردین‌ماه هم‌زمان با خیز چهارم کرونا در کشور، استان قم نیز از جمله مناطقی است که در وضعیت نارنجی و از ۱۸ فروردین ماه نیز در وضعیت قرمز قرار گرفت.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید ۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
11 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.