اکنون ۱۰۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۱ شهر در وضعیت زرد و صفر شهر در وضعیت آبی قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. با افزایش مبتلایان در سیستان و بلوچستان نیز تعداد شهرستان‌های آبی به صفر رسید.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۳۳۸ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۳ هزار و ۹۰۶ نفر رسید. پنج هزار و ۵۱۵ بیمار بدحال نیز در بخش‌های آی سی یو بستری هستند.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز پنجشنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۸ هزار و ۴۰۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۴۴۱ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۶۱۰ هزار و ۱۸ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون دو میلیون ۵۷ هزار و ۶۹۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. پنج هزار و ۵۱۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۱۶ میلیون و ۶۵۲ هزار و ۵۱۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، اکنون ۱۰۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۱ شهر در وضعیت زرد و صفر شهر در وضعیت آبی قرار دارند.  بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است.  با افزایش مبتلایان در سیستان و بلوچستان نیز تعداد شهرستان‌های آبی به صفر رسید.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون یک میلیون و ۱۱۸ هزار و ۲۴۱ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲۴۴ هزار و ۵۲۶ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند.  مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به یک میلیون و ۴۲۵ هزار و ۷۶۷  دوز رسید.

جهش ویروس کرونا در هندوستان خطر جدیدی است که جهان را تهدید می کند. به گفته مسئولان وزارت بهداشت، ویروس جهش یافته در هندوستان میزان سرایت و مرگ آوری بیشتری دارد و از ویروس جهش یافته در انگیس نیز خطرناکتر است. شیوع این ویروس در هندوستان، سیستم بهداشتی و درمانی و وزارت بهداشت این کشور را فلج کرده است.

هند اکنون با یک سونامی ویروس کرونا مواجه است و کمبود امکانات پزشکی، به گفته کارشناسان، سیستم بهداشتی این کشور را در آستانه فروپاشی قرار داده است.

تاکنون بیش از ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده و ۲۲۶ هزار نفر جان باخته اند. گزارش های منتشر شده از هند حاکی از این است که تعداد مرگ روزانه کرونا در این کشور به حدود ۳۶۰۰ نفر در روز رسیده است و بیمارستانهای این کشور با کمبود جا و امکانات درمانی از جمله اکسیژن مواجه هستند و بسیاری از مردم این کشور از ترس ابتلا به کرونا برای تحویل اجساد درگذشتگان خود مراجعه نمی کنند.   

هند یکی از تولیدکنندگان مهم واکسن کرونا در دنیاست.  ایران نیز یکی از واکسن های تولید شده در این کشور را به نام واکسن کوواکسین از شرکت بهارات بیوتک خریداری کرده است. مسئولان وزارت بهداشت برای خرید ۵۰۰ هزار دوز از این واکسن سفارش داده بودند اما بعد از رسیدن محموله اول این واکسن به میزان ۱۲۵ هزار دوز، محموله دوم که ۳۷۵ هزار دوز واکسن بود با دستور دادستانی در هندوستان به علت نیاز این کشور توقیف شد.

واکسیناسیون کرونا در کشورهایی که تزریق واکسن به شهروندان خود را به سرعت انجام داده اند، موثر بوده به طوری که انگلستان با سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون کرونا توانسته است آمار مرگ های بالای هزار نفر را به چهار نفر در روز کاهش دهد.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۵۵ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون و ۲۴۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

۱۶ اردیبهشت و آخرین خبرهای کرونایی استان ها

بیش از یکسال است که هر روز خبرهای مبتلایان و فوتی های ناشی از کرونا، هموطنان را مثل تمام مردم دنیا آزار می دهد و آنان را نگران تر از هر وقت دیگر می کند که در این وانفسای خبرهای نه چندان امیدوار کننده ، معدود خبرهایی امیدوار کننده در راستای مقابله با کرونا، غنیمت است.

به گزارش گروه اخبار استان ها، خبرهای خوب کرونایی مثل خبر مجتبی صدیقی  معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس سازمان امور دانشجویان است که امروز در مراسم افتتاح پروژه های عمرانی دانشگاه ایلام با حضور رییس جمهوری گفت: مسوولان این وزارتخانه در تلاش هستند پیش از آغاز سال تحصیلی جدید بخشی از دانشجویان را با هماهنگی ستاد ملی کرونا در برابر کرونا واکسینه کنند.

صدیقی اظهار امیدواری کرد که با برنامه ریزی صورت گرفته توسط ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت میزان تولید واکسن در تابستان به میزان قابل قبولی افزایش یابد و بتوانیم در مهرماه بخشی از دانشجویان را در برابر این ویروس واکسینه کنیم.

خبر امروز از هرمزگان که به نقل از استاندار این منطقه هم جزو خبرهای مثبت است مبنی بر اینکه استان هرمزگان مجوز واردات واکسن کرونا را با موافقت وزارت بهداشت ، درمان و آموزش  پزشکی گرفته است.

یکی دیگر از خبرهای خوب امروز را می توان از خراسان رضوی معرفی کرد که در آن دکتر مهدی قلیان ، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از آغاز سیر نزولی ابتلا به کرونا در خراسان رضوی خبر داد . البته دکتر قلیان هر چند از سیر نزولی گفته اما این نکته را هم مورد تاکید قرار داده است که این وضعیت بسیار شکننده است .

از طرفی دیگر دکتر علیرضا صداقت ، رییس بخش مراقبت های ویژه بیمارستان امام رضا (ع) مشهد، ویژه بیماران کرونایی امروز گفته است که انجام سریعتر واکسیناسیون عمومی در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی مهمترین راهکار مقابله با کرونا در کشور است.

او اظهارداشته است :تمام واکسن های مورد استفاده در کشور از نظر اثربخشی مشکلی نداشته و مورد تایید سازمان بهداشت جهانی هستند

امروز مرکز قزوین نیز به نقل از پیمان قجر بیگی ، معاون سازمان غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قزوین خبری از استرازنکا داده است. آنطور که این مقام مسئول در علوم پزشکی قزوین بیان کرده است :استرازنکا که به صورت سراسری در کشور در حال تزریق است؛ عوارض جانبی خاصی ندارد و  یک واکسن تضیمن شده است که در بسیاری از کشورهای اروپایی در حال تزریق است.

البته قجر بیگی این اظهارات را برای این دارد که استرازنکا موجب نگرانی برخی از شهروندان شده است، این در حالی است که به گفته این مقام مسئول  واکسن مورد نظر ، هیچگونه عارضه ای نداشته و تنها یک سری واکنش‌ دارد که این واکنش ها در بدن افراد مختلف متفاوت است.

واکسیناسیون ۸۰ ساله ها 

چند روزی است که اخبار واکسیناسیون هموطنان  ۸۰ سال به بالا در کشور به گوش می رسد و شاید مسئولان خداآفرین آذربایجان شرقی در تزریق این واکسن به هموطنان بالای ۸۰ سال ، جزو مناطق پیش رو در کشور باشند چرا که امروز دکتر محمد پور احمد که رییس رییس شبکه بهداشت و درمان خداآفرین است گفته است تاکنون ۴۰۰ نفر از ۹۰۰ سالمند بالای ۸۰ سال شناسایی شده در شهرستان، معادل ۴۵ درصد آنان، علیه ویروس کرونا واکسینه شده‌اند.

او همچنین اظهار داشته است که آن دسته از سالمندان مشمول طرح واکسیناسیون کرونا که توانایی مراجعه حضوری ندارند، می توانند اطلاع دهند تا مسئولان بهداشت و درمان جهت واکسیناسیون آنها به منزل این افراد مراجعه کنند.

علی احسان خیشوند ، رئیس مرکز بهداشت نهاوند هم امروز گفت: تاکنون برای حدود ۳۰۰ نفر از افراد بالای ۸۰ سال واکسن تزریق شده است که البته برنامه‌ریزی برای تزریق واکسن کرونا به گروه‌های هدف عنوان شده (بالای ۸۰ سال) از طریق تماس تلفنی با این افراد انجام می شود.

براساس آنچه که وزارت بهداشت اعلام کرده است: تاکنون یک میلیون و ۱۱۸ هزار و ۲۴۱ نفر از هموطنان دوز اول واکسن کرونا و ۲۴۴ هزار و ۵۲۶ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند.  مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به یک میلیون و ۴۲۵ هزار و ۷۶۷  دوز رسیده است.

 

مبتلایان جدید در استان ها

امروز به نقل از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  با فوت ۳۳۸ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۳ هزار و ۹۰۶ نفر رسید. پنج هزار و ۵۱۵ بیمار بدحال نیز در بخش‌های آی سی یو بستری هستند.

اگر بخواهیم کمی در آمار به ریز شویم می توانیم به خبرهایی جداگانه از استان ها بپردازیم مثل خبر خبرگزاری در خرم  آباد که آماری از شمار مبتلایان و قربانیان کرونا را منتشر کرد . مریم کوشکی ،  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۹ شهروند این استان طی شبانه‌روز گذشته به دلیل ابتلا به کرونا جان باختند و مجموع قربانیان در استان به یک هزار و ۷۲۷ نفر رسید. همچنین با شناسایی ۴۹۰ بیمار جدید، شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۰۸ هزار و ۴۴۹ نفر رسیده است.

البته این مقام مسئول در علوم پزشکی لرستان هم در خصوص واکسن ها اینگونه اظهارداشت که تاکنون ۳۹ هزار و۲۴۲ دوز واکسن کرونا به لرستان وارد شده و از فردا واکسیناسیون بالای ۸۰ سال در استان آغاز می شود.

از سویی دیگر به نقل از صاحب گل صالحی فرماندار خاش سیستان و بلوچستان هم از ابتدای شیوع کرونا تاکنون یکهزارو ۷۴۵ نفر به کرونا مبتلا و ٩٣ نفر نیز بر اثر این ویروس در این شهرستان جان خودشان را از دست داده‌ و  طی ۲ هفته گذشته متاسفانه ۶٩ نفر به کرونا مبتلا و هفت نفر نیز در این مدت در خاش جان خودشان را بر اثر این ویروس از دست داده‌اند.

ابتلای ۱۸ هموطن در خمین طی ۴۸ ساعت گذشته و بستری شدن هزار و ۳۹۰ هموطن دیگر بر اثر سندرم حاد تنفسی در استان آذربایجان غربی طی ۲۴ ساعت گذشته، جانباختن ۱۷ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در البرز و بستری شدن ۱۱۹ تن دیگر در بیمارستان های این استان از آخرین  رویدادهای کرونایی یعنی مبتلایان به این ویروس در کشور است .

 

آغاز مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونای کوبا-ایران در بندرعباس 

امروز همچنین  مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا تولید مشترک ایران و کوبا با حضور استاندار هرمزگان و جمعی از مسوولان این استان در بندرعباس آغازشد. به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ، مرحله سوم مطالعات بالینی در بندرعباس در ۲ مرحله و  بر روی سه هزار داوطلب تزریق می‌شود.

دکتر حسین فرشیدی گفت که داوطلبان در بازه سنی ۱۸ تا ۸۰ سال هستند و به مدت ۲ ماه تحت نظر پزشک قرار خواهند داشت و علائم آن‌ها رصد می‌شود.

سایر خبرهای کرونایی استان ها 

و اما امروز شماری دیگر از اخبار کرونایی همچون روزهای قبل منتشر شد که وضعیت قرمز کرونایی هشت شهرستان فارس ، آبی شدن شهرستان خانمیرزا چهار محال و بختیاری ، اقامه نماز جمعه (۱۷ اردیبهشت) در چهار شهرستان فارس و نیز چهار شهرستان خراسان جنوبی ، افزایش شمار تخت‌های آی‌سی‌یو بیمارستان شهید بهشتی آبادان از دیگر خبرهای امروز با محوریت کرونا بودند .

 

 

۱۸۰ مورد ابتلای جدید ویروس کرونا در استان مرکزی ثبت شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸۰ مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا در استان مرکزی  به ثبت رسید.

دکتر سید " محمد جمالیان" روز پنجشنبه افزود: ۴۴ نفر از بیماران جدید کرونایی استان در بیمارستان‌ها بستری شده اند که تحت مراقبت قرار دارند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می‌کنند.

وی بیان کرد: ۱۳۶ نفر از بیماران جدید شناسایی شده نیز به صورت سرپایی درمان گرفتند و باید تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه بمانند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: شمار مبتلایان ویروس کرونا در این استان با احتساب ۱۸۰ مورد ابتلای جدید، از زمان شیوع این ویروس تاکنون به ۵۶ هزار و ۳۶۲ نفر رسیده است.

دکتر جمالیان بیان کرد:: در این مدت ۱۲ نفر در استان مرکزی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا فوت کردتد و شمار جان باختگان کرونا استان به یک هزار و ۹۲۰ نفر رسید.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸ آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.

 

۹۵ مبتلای جدید به کرونا در خراسان شمالی بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اعلام کرد: در ۲۴ ساعت گذشته با نتایج قطعی ۹۵ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های این استان بستری شدند.

دکتر سیداحمد هاشمی افزود : در همین مدت ۲ نفر بیمار کووید ۱۹ هم در بیمارستان های این استان جان باختند. 

به گفته وی هم اکنون ۴۳۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستانهای استان بستری هستند.

وی اظهار داشت: شرایط بحرانی را در استان تجربه می کنیم و تعداد موارد بستری رو به افزایش است و هم اکنون خراسان شمالی جزو هفت استان کشور با شیب تند افزایش تعداد موارد بستری است.

هاشمی ضمن تاکید بر زدن ماسک و دوری از تجمعات گفت: بیشتر مبتلایان افرادی هستند که در مراسم های عروسی و عزا، دورهمی های خانوادگی شرکت کرده اند و یا در تعطیلات به سفر رفته اند و هم اکنون عموم موارد ابتلا بصورت خانوادگی است.

آمارهای رسمی نشان می دهد که در حدود ۱۴ ماه اخیر که استان خراسان شمالی شیوع ویروس کرونا را پشت سر می گذارد بیش از یک هزار ۱۶۵ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های این خطه شمال شرق کشور جان خود را از دست دادند.

 

کرونا جان ۹ کرمانشاهی دیگر را گرفت

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: ۹ نفر دیگر در این استان در ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ فوت کردند و مجموع جانباختگان استان به یک هزار و ۷۳۶ نفر رسید.

«مهدی محمدی» روز چهارشنبه افزود: ۶ نفر از این افراد در مراکز درمانی کرمانشاه، ۲ نفر در سرپل ذهاب و یک نفر هم در شهرستان کنگاور جان باختند.

وی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ مورد بیمار مثبت بستری و ۲۶۹ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل از آن، ۳۶ نفر کاهش دارد.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار داشت: هم‌اکنون ۷۲۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی بستری هستند که نسبت به روز گذشته ۳۵ نفر کاهش داشته است.

وی یادآور شد: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۴ نفر در مراکز درمان استان بستری و ۱۶۸ بیمار کووید ۱۹ هم بعد از بهبودی از مراکز درمانی ترخیص شدند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رنگ‌بندی جدید استان‌های کشور را اعلام کرد که براساس آن پنج شهرستان استان کرمانشاه در وضعیت قرمز، پنج شهرستان در وضعیت نارنجی و چهار شهر دیگر در وضعیت زرد قرار دارد.

براساس این گزارش، شهرستان‌های هرسین سنقر و کلیایی، گیلانغرب، سرپل ذهاب و روانسر در وضعیت قرمز و شهرستان های کرمانشاه، صحنه، اسلام آبادغرب، پاوه و کنگاور در وضعیت نارنجی قرار دارند.

همچنین براساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شهرستان های ثلاث باباجانی، قصرشیرین، دالاهو و جوانرود هم از لحاظ شیوع کرونا در وضعیت زرد قرار دارند.  

 

۱۲۰ بیمار کرونایی در قم پذیرش شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۰ بیمار با علائم قطعی ابتلا به کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

محمد رضا قدیر در گفت و گویی با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان اظهار داشت: در شبانه روز منتهی به شانزدهم اردیبهشت‌ماه ۱۱۳ بیمار جدید کرونایی در مراکز درمانی قم بستری شدند.

وی با اشاره به ترخیص ۹۴ تَن از بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری شده بودند، افزود: متاسفانه پنج تَن از بیمارانی که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت شده بود، نیز جان خود را از دست دادند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم کل بیماران کرونایی بستری شده در این استان را ۵۲۸ تَن ذکر کرد و افزود: ۱۰۷ تَن از این بیماران در شرایط وخیم جسمانی به سر می‌برند و در بخش‌ مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

وی گفت: یکهزار و ۲۴۸ آزمایش کرونا نیز دراین مدت انجام که نتیجه ۲۶۸ مورد مثبت شده‌است.

 

۵ بیمار مبتلا به کرونا در کاشان جان باختند

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ۲ مرد ۶۶ و ۶۹ ساله و ۲ زن ۵۸ و ۶۴ ساله در مرکزهای درمانی کاشان و یک زن ۶۳ ساله در آران و بیدگل در ۲۴ ساعت گذشته جان باختند.

مریم امیدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: شمار بستری مبتلایان کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل ۳۰۵ نفر است که ۲۵۰ بیمار در کاشان و ۵۵ بیمار در آران و بیدگل بستری تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی موارد بستری بیماران کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۵۲ نفر اعلام و اضافه کرد: ۴۷ نفر از بیماران در کاشان و پنج نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

ثبت ۱۳۵ مورد جدید کرونا در منطقه کاشان

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۱۳۵ مورد جدید به ۲۲ هزار و ۴۰۳ نفر رسید.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۵۶ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۴۴ نفر با سن از ۲۵سال تا ۸۸ سال در کاشان و ۱۲ نفر از آران و بیدگل با سن ۳۱ تا ۸۴ سال تحت مراقبت و درمان هستند.

امیدی گفت: از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون ۱۶۵ هزار و ۸۱۶نفر به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند.

وی ادامه داد: در این مدت، ۱۰ هزار و ۶۸۴ بیمار حاد تنفسی نیز تاکنون از بیمارستان‌های کاشان و آران و بیدگل ترخیص شدند.

به گفته وی، ۴۹۷ بیمار به مرکزهای ریفرال (زیرمجموعه) دانشگاه علوم پزشکی کاشان مراجعه کردند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: ۵۰۶ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال این دانشگاه است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

وضعیت کرونایی شهرستان‌ کاشان در برهه کنونی نارنجی و شهرستان آران و بیدگل قرمز است.

بر پایه مصوبه‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا مشاغل گروه‌های ۲ و ۳ و ۴ در وضعیت قرمز تا اطلاع بعدی تعطیل می‌شوند و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک با جدیت بیشتری مورد پایش قرار خواهد گرفت.

همچنین خروج خودروهای بومی از شهرستان‌های نارنجی و قرمز و ورود خودروهای غیربومی به این شهرستان‌ها ممنوع است.

ویروس کرونا اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

کرونا جان سه نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت سه بیمار مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته آمار متوفیان این استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به یک هزار و ۹۹۳ نفر رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز پنجشنبه افزود: ۲۴۲ نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته در این استان به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شدند که در مجموع بیماران سرپایی مثبت از ابتدای اپیدمی ویروس کرونا تاکنون به ۳۹ هزار و ۹۱ نفر و بیماران بستری مثبت به ۱۵ هزار و ۸۳۱ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: همچنین تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۸۳۳ مورد بود که ۱۶۵ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: در عین حال هم اینک ۱۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۵۳ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۶۸۲ ، بهار ۸۷۶، تویسرکان ۹۴۹، رزن ۶۸۷، درگزین ۲۵۷، فامنین ۲۹۳ و کبودراهنگ ۹۴۳ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون ۲ هزار و ۸۴۷ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۷۲ نفر در نهاوند و پنج هزار و ۸۴۳ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

دکتر طاهری اظهار داشت: هم اینک شهرستان های بهار و اسدآباد در وضعیت قرمز و سایر شهرستان های این استان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
6 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.