مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت امروز 18 اردیبهشت اعلام کرد: ۴۶شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۳۹ شهر در وضعیت زرد و صفر شهر در وضعیت آبی قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. با افزایش مبتلایان در سیستان و بلوچستان نیز تعداد شهرستان‌های آبی به صفر رسید.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۲۸۳ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۴ هزار و ۵۲۴ نفر رسید. پنج هزار و ۵۴۵ بیمار بدحال نیز در بخش های آی سی یو بستری هستند.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۵۷۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۲۶ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۶۴۰ هزار و ۶۷۰ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون دو میلیون ۹۲ هزار و ۳۸۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. پنج هزار و ۵۴۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۱۶ میلیون و ۹۲۹ هزار و ۶۰۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، اکنون ۴۶شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۳۹ شهر در وضعیت زرد و صفر شهر در وضعیت آبی قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. با افزایش مبتلایان در سیستان و بلوچستان نیز تعداد شهرستان‌های آبی به صفر رسید.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون یک میلیون و ۲۸۶ هزار و ۴ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲۶۲ هزار و ۶۱۱ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به یک میلیون و ۵۴۸ هزار و ۶۱۵ دوز رسید.

جهش ویروس کرونا در هندوستان خطر جدیدی است که جهان را تهدید می کند. به گفته مسئولان وزارت بهداشت، ویروس جهش یافته در هندوستان میزان سرایت و مرگ آوری بیشتری دارد و از ویروس جهش یافته در انگیس نیز خطرناکتر است. شیوع این ویروس در هندوستان، سیستم بهداشتی و درمانی و وزارت بهداشت این کشور را فلج کرده است.

هند اکنون با یک سونامی ویروس کرونا مواجه است و کمبود امکانات پزشکی، به گفته کارشناسان، سیستم بهداشتی این کشور را در آستانه فروپاشی قرار داده است.

تاکنون بیش از ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده و ۲۳۸ هزار نفر جان باخته اند. گزارش های منتشر شده از هند حاکی از این است که تعداد مرگ روزانه کرونا در این کشور به حدود ۳۶۰۰ نفر در روز رسیده است و بیمارستانهای این کشور با کمبود جا و امکانات درمانی از جمله اکسیژن مواجه هستند و بسیاری از مردم این کشور از ترس ابتلا به کرونا برای تحویل اجساد درگذشتگان خود مراجعه نمی کنند.  

هند یکی از تولیدکنندگان مهم واکسن کرونا در دنیاست. ایران نیز یکی از واکسن های تولید شده در این کشور را به نام واکسن کوواکسین از شرکت بهارات بیوتک خریداری کرده است. مسئولان وزارت بهداشت برای خرید ۵۰۰ هزار دوز از این واکسن سفارش داده بودند اما بعد از رسیدن محموله اول این واکسن به میزان ۱۲۵ هزار دوز، محموله دوم که ۳۷۵ هزار دوز واکسن بود با دستور دادستانی در هندوستان به علت نیاز این کشور توقیف شد.

واکسیناسیون کرونا در کشورهایی که تزریق واکسن به شهروندان خود را به سرعت انجام داده اند، موثر بوده به طوری که انگلستان با سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون کرونا توانسته است آمار مرگ های بالای هزار نفر را به چهار نفر در روز کاهش دهد.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۵۷ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون و ۲۸۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

هشت بیمار کرونایی درقم جان باختند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته منتهی به هجدهم اردیبهشت ماه هشت بیمار کرونایی در این استان جان خود را از دست دادند.

محمد رضا قدیر در گفت و گویی با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان اظهار داشت: دراین مدت  ۸۲ بیمار با علائم قطعی کرونا نیز در مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

 وی با بیان اینکه ۶۸ تَن از این تعداد در مراکز درمانی قم تحت معالجه و درمان قرار گرفتند افزود: ۷۵ تَن از بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری شده بودند نیز ترخیص شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: ۵۰۸ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های قم بستری هستند که ۱۰۰ تَن از آنان ها به دلیل وخامت اوضاع جسمانی در بخش مراقبت‌های ویژه می باشند.

وی افزود: همچنین از مجموع ۵۴۴ آزمایش کرونای انجام شده نتیجه ۲۳۳ مورد مثبت بود.

وی در ادامه گفت: از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون کرونا در قم نیز ۱۹ هزار و ۷۹ دوز واکسن به جامعه هدف و گروه‌هایی که در اولویت قرار دارند، تزریق شده است.

 قم از روز ۱۴ اردیبهشت‌ماه به رنگ نارنجی کرونایی تبدیل شد. هم‌زمان با خیز چهارم کرونا در کشور، این استان از ۱۸ فروردین‌ماه در وضعیت قرمز قرار گرفته بود.

 

بستری شدگان سندرم تنفسی در آذربایجان غربی به حدود ۱۳۰۰ نفر کاهش یافت

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: بستری شدگان سندرم حاد تنفسی در استان به هزار و ۲۹۶ نفر رسید که بسیار کمتر از روزهای گذشته است.

دکتر جواد آقازاده روز دوشنبه افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته، ۴۸۱ نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا و ۲۳۳ نفر از آنان در مراکز درمانی بستری شدند.

وی ادامه داد: از کل بستری شدگان ۲۴ ساعت گذشته ۸۷ نفر مربوط به ارومیه است که نشان دهنده وضعیت بسیار نامناسب در مرکز استان است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی از بستری بودن ۲۳۲ نفر از بیماران کرونایی در بخش های مراقبت های ویژه مراکز درمانی آذربایجان غربی خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد ۵۲ نفر با استفاده از ونتیلاتور تنفس می کنند.

وی با اشاره به فوت ۱۲ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در آذربایجان غربی گفت: با اضافه شدن این تعداد، کل فوتی ها به چهارهزار و ۳۲۵ نفر رسیده است.

تاکنون ۱۵۸هزار و ۶۷۳ نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده که ۶ درصد کل مبتلایان کشوری است.

 

شهرستان‌های با وضع قرمز کرونایی در آذربایجان‌غربی به ۳ شهر کاهش یافت

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: طبق اعلام وزارت بهداشت، از ۱۷ شهرستان این استان، سه شهر در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد که پنج مورد کمتر از هفته گذشته است.

علی مصطفوی روز شنبه افزود: در حال حاضر شهرستان های سلماس در شمال و میاندوآب و شاهین‌دژ در جنوب آذربایجان غربی وضعیت قرمز کرونایی دارند.

وی اضافه کرد: ارومیه به همراه شهرهای خوی، چایپاره، ماکو، پلدشت و چالدران در شمال آذربایجان غربی و شهرهای مهاباد، اشنویه، نقده، تکاب، پیرانشهر و بوکان در جنوب استان وضعیت نارنجی کرونای دارند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: علاوه بر آن، سردشت و شوط به علت بهبود رعایت موارد بهداشتی، به وضعیت زرد بازگشته اند.

مصطفوی با اعلام هشدار جدی نسبت به ضرورت رعایت دستورالعمل های بهداشتی اظهار کرد: استفاده از ماسک و پرهیز از تجمع به ویژه اجتناب از سفرهای غیرضروری در شهرهای زرد، نارنجی و قرمز از جمله مهمترین اقداماتی است که باید رعایت شود.

وی افزود: فرمانداران و مدیران دستگاه های مرتبط نیز نسبت به اجرای محدودیت های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا متناسب با وضعیت شهرها از جمله دورکاری ادارات، ترددهای شبانه و فعالیت صنوف اهتمام ویژه داشته باشند.

 

بستری های کرونا در ایلام ۳۲ درصد کاهش یافت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام از کاهش ۳۲ درصدی بسترهای کرونا در هفته دوم اردیبهشت نسبت به هفته نخست خبر داد و گفت: این میزان از ۴۳۶ به ۲۹۴ بستری رسیده است.

جمیل صادقی فر روز شنبه در نشست ستاد کرونا استان اظهار داشت: به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم و افزایش میزان نمونه گیری و رهگیری دقیق مبتلایان استان در هفته دوم نسبت به هفته نخست اردیبهشت ماه میزان مبتلایان ۳۲ درصد کاهش یافته است.

وی یادآور شد: میزان فوتی ها کرونا نیز در هفته دوم اردیبهشت نیز در مقایسه با هفته نخست به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی ۵۰ درصد کاهش یافته است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی ایلام با اشاره به افزایش میزان نمونه گیری بعنوان مهم ترین عامل در کاهش شیوع کرونا در استان، گفت: میزان نمونه گیری ثبت شده کرونا در این استان بالاتر از میانگین کشوری است.

صادقی فر با اشاره به میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در استان گفت: میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در آرامستان ها ۶۵ درصد، رستوران ها ۷۶، داروخانه ها ۷۷ و دفاتر پیشخوان ۷۱ درصد است.

وی بیان کرد: با وجود هشدارها و تاکیدات بسیار، همچنان میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در پایانه های درون شهری ۴۴ و پایانه های برون شهری ۶۷ درصد است.

صادقی فر در ادامه با تشریح میزان ابتلا به کرونا شاغلان از ابتدای فروردین ماه سال جاری تا ۱۷ اردیبهشت، یادآور شد: ۳۱ نفر از کارکنان سیستم بهداشتی، ۵۱ نفر سیستم درمانی و ۵۴۶ نفر از ادارات و سایر مشاغل در مدت یاد شده به کرونا مبتلا شدند.

شهرستان ایلام، ایوان، دره شهر، آبدانان، دهلران، مهران، چوار و چرداول در وضعیت نارنجی و ملکشاهی، سیروان، بدره و هلیلان نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

 

۴۳۷ مورد ابتلای جدید به کرونا در استان مرکزی شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: ۴۳۷ مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی طی ۴۸ ساعت گذشته، در استان مرکزی شناسایی شد.

دکتر سید " محمد جمالیان" روز شنبه افزود: از مجموع بیماران جدید شناسایی شده، ۱۱۶ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شده اند که تحت مراقبت قرار دارند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می‌کنند.

وی بیان داشت: ۳۲۱ نفر از بیماران شناسایی شده نیز به صورت سرپایی بوده‌اند که تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه شده‌اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: با احتساب ۴۳۷ مورد ابتلای جدید، تعداد موارد مبتلا به کرونا ویروس از زمان شیوع این ویروس تاکنون به ۵۶ هزار و ۷۹۹ نفر رسیده است.

جمالیان بیان داشت: متاسفانه در این مدت ۲۵ مورد فوتی در اثر ابتلا به ویروس کرونا در استان مرکزی گزارش شده که بر این اساس تعداد فوتی‌ها به یک هزار و ۹۴۵ نفر رسیده است.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸ آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.

 

۱۹۹ بیمار مبتلا به کرونا در تربت‌ حیدریه شناسایی شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی تربت‌ حیدریه گفت: در هفته گذشته ۱۹۹ مورد جدید ابتلای قطعی به بیماری کووید ۱۹ در منطقه زیر پوشش این دانشگاه شناسایی شد.

دکتر حسین ابراهیمی‌پور روز شنبه افزود: این آمار بر اساس معیارهای تشخیصی قطعی به دست آمده و اکنون ۷۰ نفر از آن‌ان در بیمارستان بستری هستند.

وی اظهار کرد: متاسفانه در این مدت ۹ نفر نیز بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

دانشگاه علوم پزشکی تربت‌ حیدریه به ۳۶۳ هزار نفر جمعیت ساکن در سه شهرستان تربت‌ حیدریه، مه‌ولات و زاوه در جنوب استان خراسان رضوی خدمات می‌دهد.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌ حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.

 

 بیش از ۲۸ هزار آزمایش کرونا در قشم انجام شد

مدیر شبکه بهداشت و درمان قشم گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۲۸ هزار و ۵۰۰ آزمایش تشخیص کرونا از مراجعان مشکوک به این بیماری انجام و بیش از پنج هزار و ۲۰۰ مورد ابتلا شناسایی شده است.

دکتر حمیدرضا بهزادی روز شنبه در شورای سلامت شهرستان افزود: از این تعداد بیش از ۲۴ هزار نمونه‌گیری از طریق پی سی آر و مابقی از طریق روش رپیدتست انجام شده است.

وی افزود: هم‌اکنون تعداد ۲۷ نفر در بخش کووید-۱۹ بیمارستان پیامبر اعظم (ص) قشم بستری هستند و حال ۲ بیمار وخیم است.

وی تعداد افراد بستری در دو هفته اخیر را ۷۳ مورد اعلام کرد و تصریح کرد: با وجود کاهش تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا، تعداد افراد بستری در اردیبهشت‌ماه نسبت به ماه قبل ۱۰ درصد افزایش دارد.

بهزادی علت افزایش تعداد افراد بستری و بدحال را مراجعه دیرهنگام بیمار به مرکز درمانی اعلام و اظهار کرد: بی‌اعتمادی بیماران به مرکز درمانی باعث دیر شدن زمان رسیدگی به بیمار می‌شود و مراجعه دیرهنگام بیمار جان وی را به خطر می‌اندازد.

وی بیان کرد: با همکاری سپاه و هلال‌احمر قشم و در طرح شهید سلیمانی، هم‌اکنون تعداد ۳۳۹ نفر در قرنطینه خانگی هستند.

 

تجمع و مراسم‌ها علت اصلی شیوع ویروس در قشم است

مدیر شبکه بهداشت و درمان قشم گفت: تجمع و مراسم‌ها علت اصلی شیوع ویروس است و از همین رو بابت شیوع ویروس در تجمعات عید سعید فطر نگرانی وجود دارد.

وی افزود: از تعداد ۹۳ فوتی در سال گذشته، ۶۱ فوت در ماه‌های اردیبهشت تا خرداد به دلیل رعایت نکردن فاصله اجتماعی و برگزاری مراسم و تجمعات اتفاق افتاد

بهزادی ادامه داد: تجمع غیرضروری و برگزاری مراسم‌های عروسی، عزا، دید و بازدید باعث شیوع ویروس کرونا می‌شود و احتمال ورود به پیک بعدی را ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: لازم است مردم برای حفظ جان خود، خانواده و مردم از هرگونه تجمع خودداری کنند.

 

خراسان رضوی از نظر کاهش کرونا در موج چهارم رتبه سوم کشور را دارد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: خراسان رضوی از نظر کاهش کرونا در موج چهارم شیوع آن رتبه سوم را در کشور دارد.

دکتر مهدی قلیان اول روز شنبه در نشست خبری ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در خراسان رضوی افزود: در حال حاضر میانگین ابتلا به کرونا در این استان ۲.۵ به ازای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است که خیلی کمتر از سایر مناطق کشور می‌باشد.

وی با اشاره به روند نزولی کرونا در خراسان رضوی ادامه داد: در حال حاضر هزار و ۲۶۹ نفر بر اثر کرونا در بیمارستانهای خراسان رضوی بستری هستند که ۳۲۸ نفر از آنان در بخش مراقبتهای ویژه تحت درمان می باشند و این آمار نسبت به هفته های گذشته کاهش قابل ملاحظه داشته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: میانگین بستری شدگان روزانه کرونا در خراسان رضوی اکنون ۲۸۳ نفر است که در هفته اول اردیبهشت ماه این تعداد ۳۴۶ نفر در روز بود.‌

وی تعداد فوت شدگان ناشی از کرونا در خراسان رضوی را ۲۸ نفر در روز گذشته (جمعه) عنوان کرد.

دکتر قلیان اول افزود: البته این وضعیت شکننده است و احتمال شیوع ویروسهای جهش یافته قابل پیش بینی است.

وی ادامه داد: تاکنون موردی از  ویروس جهش یافته کرونای هندی در مناطق زیر پوشش این دانشگاه نداشته ایم و نمونه گرفته شده از ۲ نفر تبعه هند در مشهد که دارای تست مثبت کرونا بودند به تهران ارسال شد که جواب تست آنها از نظر ابتلا به کرونای هندی منفی بوده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ویروس های جهش یافته در مدت کوتاه توان گسترش به سایر مناطق کشور را دارند، بنابراین تنها راه مقابله با آنها پیشگیری و رعایت پروتکلهای بهداشتی است.

وی افزود: هم اکنون از مسافران خارجی ورودی به  فرودگاه مشهد تست پی.سی.آر گرفته می شود و برای مسافران خارجی که از مرز زمینی وارد خراسان رضوی می شوند نیز "رپید تست" یا آزمایش تشخیص سریع کرونا انجام می شود.

دکتر قلیان رعایت پروتکلهای بهداشتی در مشهد را ۶۶ درصد و در خراسان رضوی ۷۱ درصد عنوان کرد و ادامه داد: برای پیشگیری از کرونا بویژه نوع جهش یافته باید پروتکلهای بهداشتی بیشتر از گذشته رعایت شود.

وی با اشاره به رعایت ۶۰ تا ۷۰ درصدی پروتکلهای بهداشتی در مراسم شب های قدر گفت: از ۷۱۰ مورد بازرسی از این مراسم در مشهد و شهرستان طرقبه و شاندیز، ۱۰۳ مورد در فضای باز برگزار شده بود.

واکسیناسیون سالمندان ۷۵ ساله از فردا آغاز می شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: واکسیناسیون افراد ۷۵ ساله در مناطق زیر پوشش این دانشگاه نیز از فردا (یکشنبه) آغاز می شود.

وی ادامه داد: برای رفاه حال سالمندان واکسیناسیون خودرویی در شهرک دانش و سلامت مشهد راه اندازی شده و چهار مرکز دیگر نیز در مشهد برای این منظور پیش بینی  شده است.

دکترقلیان اول گفت: هم اکنون ۳۲ درصد از واکسیناسیون سالمندان بالای ۸۰ سال در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده و این در حالی است که ۲۰ درصد آنان به دنبال تماسهای حاصله از زدن واکسن امتناع کرده اند.

وی جمعیت باقی مانده سالمندان ۸۰ ساله را که باید واکسن دریافت کنند بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از کل جمعیت سالمندان زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد و شامل ۶۱ هزار نفر عنوان کرد.

۸۰ درصد جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و به بقیه جمعیت این استان توسط دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام خدمات‌رسانی می‌شود. 

بر اساس آخرین اخبار رسمی تاکنون ۲ میلیون و ۶۴۰ هزار و ۶۷۰ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۲۸۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته تعداد جانباختگان این بیماری در کشور به ۷۴ هزار و ۵۲۴ نفر رسیده است.

همچنین تاکنون ۲ میلیون و ۹۲ هزار و ۳۸۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. 

وضعیت کرونایی سبزوار نارنجی شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: بر اساس جدیدترین اطلاعات سامانه ماسک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این شهرستان از وضعیت قرمز کرونایی به نارنجی تغییر رنگ داد.

دکتر علیرضا مسلم روز شنبه با اشاره به آخرین وضعیت کرونایی شهرستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به خبرنگاران اظهار داشت: هم اینک شهرستان‌های سبزوار، ششتمد، جوین و خوشاب در وضعیت نارنجی و داورزن و جغتای در وضعیت زرد کرونایی قرار گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: هم اکنون ۱۴۴ بیمار مبتلا به کووید 19 در بیمارستان واسعی سبزوار بستری هستند که از این تعداد ۳۰ نفر با حال وخیم در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند.

دکتر مسلم، وضعیت نارنجی این شهرستان را بسیار شکننده خواند و گفت: در صورت کمترین بی‌تفاوتی و عدم رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌ها، دوباره شرایط به وضعیت قرمز باز می‌گردد.

وی افزود: شهروندان به منظور پیشگیری از ابتلا به کووید 19 و حفظ جان خود و خانواده خود همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را با جدیت دنبال کنند و از سفرهای غیرضرور، به ویژه در ایام تعطیلات عید فطر خودداری کنند.

مرکز آموزشی، درمانی واسعی در سبزوار به طور ویژه برای پذیرش بیماران مشکوک به بیماری کووید ۱۹ در نظر گرفته شده است.

۳۷ مرکز بهداشتی درمانی، ۱۹۴ خانه بهداشت و ۶ بیمارستان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به جمعیت نیم میلیون نفری شهرستان‌های سبزوار، جوین، داورزن، جغتای، خوشاب و ششتمد در غرب خراسان رضوی خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کنند.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.  

 

۱۳۷ بیمار کرونایی در جنوب غرب خوزستان شناسایی شدند

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان از شناسایی ۱۳۷ بیمار جدید کرونایی در منطقه جنوب غرب خوزستان خبر داد و گفت: این تعداد بیمار جدید در ۲۴ ساعت گذشته با انجام ۳۳۵ نمونه تست کرونا شناسایی شدند.

دکتر شکراله سلمان‌زاده شنبه اظهار داشت:در شبانه روز گذشته  ۵۸ نفر در آبادان، ۶۰ نفر در خرمشهر و ۱۹ نفر در شادگان بر اساس معیارهای آزمایشگاهی  به کووید۱۹ مبتلا شدند.

وی افزود: از ۱۳۷ مورد مثبت جدید کرونا در این منطقه ۱۱۴ نفر در آبادان ، خرمشهر و شادگان به صورت سرپایی خدمات درمانی دریافت کردند.

 رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: طی روز گذشته نیز ۲۶ بیمار در بیمارستان‌های جنوب غرب خوزستان بستری و ۲۸ بیمار پس از بهبودی از بیمارستان مرخص شدند.

وی افزود:متاسفانه سه بیمار در ۲۴ ساعت گذشته در آبادان فوت کردند و در حال حاضر ۲۰۰ بیمار در بیمارستان‌های این منطقه بستری هستند.

سلمان‌زاده اضافه کرد: تعداد کل موارد مراجعه سرپایی به مجموعه دانشکده علوم پزشکی آبادان از ابتدای اپیدمی کرونا تاکنون ۱۷۳ هزار و ۶۷۲ مورد بوده که از این تعداد ۱۰ هزار و ۷۹۴ نفر بستری و هشت هزار و ۵۶۰ بیمار پس از دریافت خدمات و بهبودی از بیمارستان مرخص شدند.

شهرستان های شادگان، خرمشهر و آبادان در جنوب غرب خوزستان زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشکده علوم پزشکی آبادان قرار دارند.

هم اکنون هفت شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز کرونایی، ۱۱ شهرستان نارنجی و ۹ شهرستان زرد هستند.

 

مرگ ۱۹ نفر و بستری شدن ۱۱۰ بیمار کووید ۱۹ در البرز

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که ۱۹ بیمار کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در استان جان باختند و ۱۱۰ بیمار بدحال نیز در بیمارستان ها بستری شدند.

دکتر محمد فتحی روز شنبه به خبرنگاران گفت: اکنون ۹۷۲ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی و درمانی قرار دارند.

وی ادامه داد: با مرگ ۱۹ بیمار کووید۱۹ شمار جانباختگان این بیماری از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در البرز به سه هزارو۶۹۲ نفر در البرز رسیده است.

فتحی گفت : ۴۰ هزارو۹۰۹ بیمار کووید۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در البرز بستری شده اند که ۳۶ هزارو۲۱۸ بیمار آنان بهبود یافته اند.

استان البرز همچنان در وضعیت قرمز کرونایی است و مسوولان دانشگاه علوم پزشکی مردم را به استفاده از ماسک ، رعایت فاصله اجتماعی و  ماندن در خانه ها ترغیب می کنند.

 

کرونا جان ۱۷ نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت ۱۷ بیمار مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته آمار متوفیان استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۲۰ نفر رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز شنبه افزود: ۳۷۱ نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته در این استان به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شدند که در مجموع بیماران سرپایی مثبت از ابتدای اپیدمی ویروس کرونا تاکنون به ۳۹ هزار و ۶۶۷ نفر و بیماران بستری مثبت به ۱۶ هزار و ۴۴ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: همچنین تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۷۴۷ مورد بود که ۱۶۱ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: در عین حال هم اینک ۲۱ بیمار مبتلا به کووید ۱۱ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۶۶ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۶۹۷ ، بهار ۸۸۵، تویسرکان ۹۵۲، رزن ۶۹۴ ، درگزین ۲۵۹، فامنین ۲۹۶ و کبودراهنگ ۹۵۱ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون ۲ هزار و ۸۸۲ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۱۰۶ نفر در نهاوند و پنج هزار و ۹۳۸ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

دکتر طاهری اظهار داشت: درحال حاضر ۲ شهرستان «بهار و اسدآباد» در وضعیت قرمز و دیگر شهرستان های استان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
7 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.