طبق اطلاعیه وزارت بهداشت در روز سه شنبه 21 شهریور، اکنون ۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۳۹ شهر در وضعیت زرد و صفر شهر در وضعیت آبی قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. با افزایش مبتلایان در سیستان و بلوچستان نیز تعداد شهرستان‌های آبی به صفر رسید.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۳۰۷ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۵ هزار و ۵۶۸ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز سه شنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۸ هزار و ۱۳۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۵۷۵ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۶۹۱ هزار و ۳۵۲ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون دو میلیون ۱۴۴ هزار و ۱۹۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. پنج هزار و ۵۲۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۱۷ میلیون و ۳۴۳ هزار و ۵۸۶  آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، اکنون ۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۳۹ شهر در وضعیت زرد و صفر شهر در وضعیت آبی قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. با افزایش مبتلایان در سیستان و بلوچستان نیز تعداد شهرستان‌های آبی به صفر رسید.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون یک میلیون و ۵۷۰ هزار و ۵۸۸ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۳۱۲ هزار و ۱۳۷ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به یک میلیون و ۸۸۲ هزار و ۷۲۵ دوز رسید.

جهش ویروس کرونا در هندوستان خطر جدیدی است که جهان را تهدید می کند. به گفته مسئولان وزارت بهداشت، ویروس جهش یافته در هندوستان میزان سرایت و مرگ آوری بیشتری دارد و از ویروس جهش یافته در انگیس نیز خطرناکتر است. شیوع این ویروس در هندوستان، سیستم بهداشتی و درمانی و وزارت بهداشت این کشور را فلج کرده است.

هند اکنون با یک سونامی ویروس کرونا مواجه است و کمبود امکانات پزشکی، به گفته کارشناسان، سیستم بهداشتی این کشور را در آستانه فروپاشی قرار داده است.

تاکنون بیش از ۲۲ میلیون و ۶۶۰ هزار نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده و ۳۶۶ هزار نفر جان باخته اند. گزارش های منتشر شده از هند حاکی از این است که تعداد مرگ روزانه کرونا در این کشور به حدود ۳۶۰۰ نفر در روز رسیده است و بیمارستانهای این کشور با کمبود جا و امکانات درمانی از جمله اکسیژن مواجه هستند و بسیاری از مردم این کشور از ترس ابتلا به کرونا برای تحویل اجساد درگذشتگان خود مراجعه نمی کنند.  

هند یکی از تولیدکنندگان مهم واکسن کرونا در دنیاست. ایران نیز یکی از واکسن های تولید شده در این کشور را به نام واکسن کوواکسین از شرکت بهارات بیوتک خریداری کرده است. مسئولان وزارت بهداشت برای خرید ۵۰۰ هزار دوز از این واکسن سفارش داده بودند اما بعد از رسیدن محموله اول این واکسن به میزان ۱۲۵ هزار دوز، محموله دوم که ۳۷۵ هزار دوز واکسن بود با دستور دادستانی در هندوستان به علت نیاز این کشور توقیف شد.

واکسیناسیون کرونا در کشورهایی که تزریق واکسن به شهروندان خود را به سرعت انجام داده اند، موثر بوده به طوری که انگلستان با سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون کرونا توانسته است آمار مرگ های بالای هزار نفر را به چهار نفر در روز کاهش دهد.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۵۹ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

۲۱ اردیبهشت‌ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

نزدیک شدن به عید فطر و تعطیلی دو روزه باز هم دلهره و نگرانی از شیوع احتمالی ویروس کرونا را بیشتر کرده به گونه‌ای که مسوولان در اغلب شهرها و نقاط گردشگری اعلام کرده‌اند پذیرای مسافران نیستند.

البته در این میان پلیس هم هشدار داده که با متخلفان و افرادی که مقررات کرونایی را رعایت نکنند برخورد می کند، اما این اقدامات بازدارنده شاید هنوز هم برای عده ای چندان جدی نباشد و در هر شرایطی حاضر هستند کوله بار سفر بسته و دل به جاده بزنند.

تجربه تلخ نوروز ۱۴۰۰ و همه گیری شیوع ویروس کرونا که موج سهمگینی از مبتلایان و فوتی ها را به دنبال داشت باعث شده تا سختگیری ها در قالب دستورالعمل های ستاد ملی مقابله با کرونا بیشتر شود تا بار دیگر شاهد پهن شدن چتر این ویروس در کشور نباشیم.

اینک که پس از روزهای نفس گیر، اندکی از تب تند بیماری قرن کاسته شده و اوضاع در برخی شهرها از قرمز به نارنجی و زرد تغییر کرده باید به قول معروف کلاه خود را قاضی کرده و بسنجیم که چند روز سفر و گشت و گذار آیا واقعا ارزش این همه درد و رنج و از دست دادن عزیزانمان را دارد؟

در هر صورت قوانین و مقررات وجود دارد و محدودیت هایی همچون ممنوعیت تردد خودرو از امروز (۲۱ تا ۲۵ اردیبهشت ماه) و جریمه خودروهای متخلف شهرهای با وضعیت قرمز به مبلغ یک میلیون تومان و شهرهای نارنجی و زرد به مبلغ ۵۰۰ هزار تومان با جدیت اعمال می شود هر چند برای عده ای گوش شنوایی نباشد.

استاندار تهران امروز در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه به فرمانداران تکلیف شده تا از صدور مجوز تردد خودداری کنند، گفت: در مورد ممنوعیت سفرها همواره استان تهران و البرز یکپارچه دیده می شود و با توجه به اینکه چهارشنبه این هفته و شنبه آینده فعالیت اداری داریم محدودیت سفرهای بین شهری در تهران عملاً اجرایی نمی‌شود و بیشتر سعی می‌شود که منع تردد بین استانی اعمال شود.

انوشیروان محسنی بندپی با بیان اینکه در مورد ممنوعیت سفرها همواره استان تهران و البرز یکپارچه دیده می شود و بیشتر سعی شده که منع تردد بین استانی اعمال شود، افزود: استان تهران در وضعیتی قرار دارد که هر گونه عادی سازی و اطمینان کاذب شرایط غیرقابل مدیریتی را در حوزه مدیریت کرونا ایجاد می‌کند.

ستاد مقابله با کرونا در استان های مختلف نیز این موضوع را گوشزد کرده اند که در تفرجگاه ها و اماکن تفریحی هیچ گونه برنامه ای در تعطیلات عید فطر برای مسافران ندارند.

گواه این خبر را می توانید از زبان سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در یزد بشنوید که هم اکنون شرایط در ۹ شهرستان این استان نارنجی است و صرفا شهرستان بافق در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد.

وی گفته است: اجرای طرح محدودیت تردد خودرویی از ساعت ۱۴ امروز (سه‌شنبه) آغاز می‌شود و تا ساعت ۱۲ ظهر روز شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه جاری در همه نقاط استان ادامه دارد و شهروندان برای سفر به تفرجگاه‌ها برنامه‌ریزی نکنند.

علی صالحی بر این مسئله هم تاکید کرده است که تردد برای خودروهایی که برای درمان و پذیرش مراکز درمانی نوبت دارند و ترددشان ضروری است مانعی ندارد و جریمه نمی‌شوند و اگر از طریق دوربین‌های ثبت تخلف مشمول جریمه شدند برای حذف این جریمه بر اساس مدارک پزشکی می‌توانند اقدام کنند.

وی یادآور شد: همه دوربین‌های جاده‌ای و مبادی ورودی و سطح شهرهای استان یزد فعال هستند و خودروهای متخلف را جریمه می‌کنند و همچنین نیروهای پلیس هم حضور دارند و متخلفان را اعمال قانون خواهند کرد و اجازه ورود و خروج نمی‌دهند.

استان قزوین هم شاید مقصد دیگری باشد که عده ای برای سفر تعطیلات عیدفطر در نظر بگیرند که البته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این استان هم خیال مسافران را راحت کرده و گفته است: هتل ها و مراکز اقامتی قزوین با هدف جلوگیری از انتشار ویروس کرونا از امروز (۲۱ اردیبهشت ماه) به مدت پنج روز از پذیرش مسافران منع شدند.

علیرضا خزائلی با اشاره به اینکه این تصمیم با توجه به مصوبه ستاد ملی پیشگیری و مقابله با کرونا مراکز اقامتی در تاریخ یاد شده مجاز به پذیرش مسافر و ارایه خدمات نیستند، سفر در شرایط فعلی را مساوی با تشدید کرونا دانسته و افزوده است: تیم های نظارتی بر اجرای این مصوبه نظارت خواهند داشت و با متخلفان برخورد می شود.

افرادی که قصد دارند آخر هفته را در استان های شمالی بگذرانند هم این خبر را بخوانند که رئیس پلیس راه استان مازندران اعلام کرد: اگرچه طرح محدویت‌های تردد کرونایی در تعطیلات عید فطر ادامه همان محدودیت های قبلی است ، اما بر اساس تاکید جدی ستاد ملی مقابله با کرونا در این مرحله به صورت جدی تر از همیشه از ورود خودروهای با پلاک غیربومی به مازندران جلوگیری و جلوی خروج خودروهای با پلاک بومی هم از استان گرفته می‌شود.

سرهنگ علیرضا قدمی با اشاره به اینکه ماموران پلیس در ۶ نقطه ورودی‌ و خروجی‌ مازندران حضور شبانه روزی دارند ، از مردم خواست از ترددهای غیرضروری پرهیز کنند تا علاوه بر این که خطر گسترش ویروس کرونا به موج پنجم نرسد ، پلیس را دچار مشکلات نکنند.

در ادامه مطلبی هم بخوانید از رییس پلیس راه خراسان‌ رضوی که از بازگرداندن ۹۷۵ دستگاه خودرو غیربومی در ۲۴ ساعت گذشته از جاده‌های استان خبر داده و گفته است: این خودروها در راستای اجرای طرح منع ورود به شهرهای با وضعیت نامناسب کرونایی برگشت داده‌ شدند.

سرهنگ حسین میش‌مست افزود: همچنین روز گذشته مالکان ۲۹۸ دستگاه خودرو به دلیل تخلف ورود به شهرهای با وضعیت نارنجی کرونا، با جریمه پنج میلیون ریالی اعمال قانون شدند و رانندگان هزار و ۳۵۸ دستگاه خودرو غیربومی نیز از پلیس تذکر گرفتند.

وی بر این موضوع هم تاکید کرد که طرح ممنوعیت تردد در تعطیلات عید فطر نیز از ساعت ۱۴ امروز (۱۲ اردیبهشت ماه ) در جاده‌های استان اجرا می‌شود و سفرهای درون استانی و برون‌استانی تا ساعت ۱۴ روز شنبه ۲۵ اردیبهشت ممنوع خواهد بود.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی خراسان شمالی هم اعلام کرد: پلیس از ساعت ۱۲ امروز- سه شنبه- به منظور کنترل ترددهای تعطیلات عید سعید فطر در ۱۷ نقطه از محورهای استان مستقر شده است و به مناسبت تعطیلات عید فطر بیش از  ۳۰۰ نفر نیروی پلیس در طول ۲۴ ساعت به کار گرفته شده اند تا ورودی و خروجی های شهرستان ها را کنترل کنند. 

سرهنگ سجاد نامور اظهار داشت: بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، ورود و خروج خودروها در تمام راه‌های ارتباطی استان از ساعت ۱۲ امروز تا ساعت ۱۲ روز شنبه ۲۵ اردیبهشت ممنوع است و رانندگان متخلف که مصوبه ستاد ملی کرونا را رعایت نکنند در شهرهای قرمز ۱۰ میلیون ریال و در شهرهای نارنجی و زرد پنج میلیون ریال جریمه می شوند.

در استان همدان که اکنون شهرستان اسدآباد در وضعیت قرمز و دیگر شهرستان ها در وضعیت نارنجی قرار دارند نیز رییس پلیس راه استان تاکید کرده است که تردد بین شهرستانی یا درون استانی خودروها از ساعت ۱۴ امروز تا روز شنبه هفته آینده ممنوع است.

سرهنگ رضا عزیزی بیان کرد: محدودیت تردد خودروها از روز سه شنبه به مدت پنج روز است و این محدودیت فقط بین استانی نیست بلکه تردد بین شهرستانی نیز ممنوع است بنابراین خودروهای بومی که اقدام به تردد از یک شهرستان به شهرستانی دیگر در مدت زمان اجرای این طرح کنند ۵۰۰ هزار تومان جریمه می شوند.

وی درباره تردد کارمندان که در محل سکونت آنها در یک شهرستان و محل کار آنها در دیگر شهرستان است نیز گفت: این طیف از افراد باید در مدت زمان اجرای طرح به جای خودروی شخصی از وسایل نقلیه عمومی برای حضور در محل کار استفاده کنند.

وضعیت نارنجی  و تعطیلی گروه های شغلی ۳ و ۴ شهرستان دشتستان در استان بوشهر هم باعث شده تا فرماندار این شهرستان اعلام کند که با توجه به در پیش بودن تعطیلات عید سعید فطر اعمال محدودیت‌های تردد بشدت صورت می گیرد، ورودی و خروجی‌ها از آخر وقت روز سه شنبه تا روز شنبه هفته آینده بسته خواهد شد و در این زمینه نیروی انتظامی به همراه ناحیه مقاومت این مورد را با جدیت دنیال کنند تا شاهد تبعات پیش آمده در سفرهای نوروزی نباشیم.

شهرهای سردسیری کهگیلویه و بویراحمد به علت برخورداری از آب و هوای مساعد و نزدیکی به شهرهای جنوبی مقصد بسیاری از طبیعت دوستان در فصل های گرم سال است اما امسال و در تعطیلات عید سعید فطر مردم باید از سفر به این استان صرف نظر کنند زیرا رییس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرده که ورود هرگونه خودرو با پلاک غیر بومی برای جلوگیری از گسترش کرونا در روزهای آینده ممنوع است.

سرهنگ بهنام ویسی‌پور افزوده است: طرح محدودیت‌های ترافیکی عید سعید در کهگیلویه و بویراحمد از امروز سه شنبه آغاز و تا ۲۵ اردیبهشت امسال ادامه دارد و در صورت مشاهده خودروهای غیربومی‌، جریمه می‌شوند.

فرماندار کرمانشاه هم از شهروندان خواسته است به هیچ عنوان برای دریافت برگ تردد خودرو به فرمانداری مراجعه نکنند چون امکان صدور مجوز وجود ندارد.

فضل‌الله رنجبر افزود: ماموران انتظامی از ورود تمام خودروهای با شماره پلاک غیر بومی به شهر کرمانشاه از طریق ماهیدشت، قزانچی و بیستون جلوگیری می‌کنند و افراد و مالکان خودروهای با پلاک غیر بومی که قصد ورود به کرمانشاه را داشته باشند با توجه به دستورالعمل وزارت کشور مشمول جریمه ۲ میلیون ریالی می شوند و امکان سفر به این استان و شهرهای تابعه را ندارند.

نگاهی به وضعیت کرونایی استان‌ها

با پایان تعطیلات نوروزی، ایران یکپارچه غرق در کرونا شد آن هم از نوع قرمز و جهش یافته و هر روز آمار مبتلایان و فوتی ها بیشتر می شد البته پس از حدود یک ماه و نیم هنوز به شرایط عادی باز نگشته ایم و هنوز کرونا قربانی می گیرد.

در آذربایجان غربی بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی این استان هم اینک ۲۳۷ نفر از مبتلایان به کرونا در بخش‌های آی‌سی‌یو مراکز درمانی استان، تحت مراقبت‌ ویژه قرار دارند و در ۲۴ ساعت گذشته ۶۵۴ نفر به کرونا مبتلا و ۱۹ نفر هم فوت شده اند.

در ادامه خبری بگیریم از استان البرز که این روزها حال خوشی ندارد و بنا بر اظهارات سخنگوی ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی این استان هر چند روند ابتلا به کووید ۱۹ و مرگ و میرهای ناشی از آن طی هفته گذشته کاهشی بوده اما همچنان ضریب اشغال تخت های بیمارستانی بالا است.

دکتر مهرداد بابایی به این موضوع هم اشاره کرد که هر چند که بنا بر گزارش روز شنبه هفته جاری  ستاد ملی مقابله با کرونا ، وضعیت شهرستان های کرج ، ساوجبلاغ و نظرآباد استان البرز از قرمز به نارنجی تغییر کرده اما روند کاهشی ابتلا به کووید ۱۹ و مرگ ومیرهای ناشی از آن در استان در حد انتظار نیست.

وی بیان داشت : اکنون از مجموع هفت شهرستان تابعه استان البرز ، شهرستان فردیس در وضعیت قرمز، کرج، ساوجبلاغ و نظرآباد در وضعیت نارنجی و  طالقان و اشتهارد در وضعیت زرد کرونایی هستند.

بر اساس آخرین آمار ۱۵ بیمار کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در البرز جان باختند ضمن آنکه ۱۲۵ بیمار بدحال دیگر به تخت های بستری انتقال یافتند و اکنون ۹۱۸ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

احوال مردم استان یزد را هم از سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد جویا شویم که اعلام کرد: طی شبانه‌روز گذشته از ۶۰۷ نمونه گرفته شده از افراد مشکوک به کرونا، ۱۷۲ بیمار مبتلای قطعی به این ویروس در استان شناسایی شدند و در این مدت ۲ بیمار مبتلا به کرونا در استان جان خود را از دست دادند.

ابراهیم سلمانی بهترین راه پیشگیری از کرونا را پرهیز از سفرهای غیرضروری و دورهمی‌های خانوادگی از سوی شهروندان ذکر کرد و افزود: هم‌اکنون ۴۰۰ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۹۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات دریافت می‌کنند.

با افزوده شدن ۱۸۶ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان در این استان هم به ۳۳ هزار رو ۶۰۱ نفر رسید و بناه به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان هم‌اینک ۱۸۵ بیمار حاد تنفسی و ۹۹ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اضافه کرد: موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در سیستان و بلوچستان نیز در حال افزایش است و این نوع از ویروس تقریبا جایگزین نوع قبلی شده بطوریکه ۷۰ درصد موارد ابتلا در سطح استان را شامل می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در خبری اعلام کرد: وضعیت ابتلا به کرونا در خراسان رضوی اکنون به ثبات رسیده است اما روند نزولی مبتلایان به کووید ۱۹ کند است.

دکتر مهدی قلیان اول اظهار داشت: با توجه به در پیش بودن ایام عید فطر و تعطیلات آن، از مردم تقاضا داریم توصیه‌های بهداشتی و محدودیت‌های کرونایی را رعایت کنند، چرا که اگرچه در شرایط کنونی آمار مبتلایان افزایشی نیست اما وضعیت همچنان شکننده است.

وی بیان کرد: هم‌اکنون هزار و ۲۷۶ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در بیمارستان های خراسان رضوی بستری هستند که میزان بستری‌های روزانه استان به ۳۰۳ نفر در روز کاهش یافته است و تعداد فوتی‌ها همچنان ۲ رقمی است.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز گفت: سه ایلامی دیگر در ۲۴ ساعت گذشته بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند و تعداد فوتی های استان به ۷۶۵ نفر افزایش یافت.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: ۴۰ بستری جدید ناشی از کرونا در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های استان نیز به ۱۷۱ نفر کاهش یافته است اما طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۶ ابتلای جدید نیز شناسایی شده و مجموع مبتلایان استان به ۳۷ هزار و ۳۷۸ نفر افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: ایلام، آبدانان، دره شهر، دهلران، مهران، ایوان، چرداول و چوار در وضعیت نارنجی و بدره، ملکشاهی، سیروان و هلیلان در وضعیت زرد قرار دارند.

تداوم تزریق واکسن کرونا در استان‌ها 

تزریق واکسن کرونا که بر اساس اولویت هایی که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین شده همچنان ادامه دارد و بخش زیادی از گروه های هدف از جمله کادر درمان، جانبازان و بیماران خاص علیه این بیماری واکسینه شده اند و نکته امیدوارکننده اینکه وضعیت جسمانی اکثر دریافت‌کنندگان واکسن کرونا مناسب گزارش شده است.

رییس ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) هم امروز با اشاره به تولید انبوه واکسن کوو ایران برکت، گفت: تولید این واکسن تا شهریور ماه امسال به رقمی بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون دوز خواهد رسید.

محمد مخبر در مراسم رونمایی از اولین محصول تولید شده واکسن کووایران برکت (۳۰۰ هزار دوز واکسن) در فاز یک کارخانه تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در محل شهرک دارویی برکت در البرز افزود: پیش از این، به مردم اطمینان خاطر داده بودیم که ظرف مدت ۲ الی سه ماه آینده یک خاطرجمعی در خصوص تولید واکسن در کشور ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه خط دوم واکسن کوو ایران برکت در تیرماه وارد مدار خواهد شد، اظهار داشت: همچنین در تیرماه قادر به تولید و تحویل ۱۰ تا ۱۲ میلیون دوز  واکسن که این رقم تا مرداد به ۲۰ میلیون و تا شهریور به رقمی بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون دوز حداقل خواهد رسید.

همچنین معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس سازمان غذا و دارو نیز گفت: ظرفیت تولید ۱۹۷ میلیون دوز واکسن کرونا تا فروردین سال آینده در کشور ایجاد شده است.

محمدرضا شانه ساز افزود: در شرایطی که بیش از ۱۰۰ سال بود که در کشور واکسن سازی نداشته و در عمل توفیقی در این بخش نداشتیم، در واقع کرونا در کنار تمام مشکلاتی که برای کشور و مردم ایجاد کرد و در یک شرایط نابرابر و تحریم توانستیم خودمان را به جمع چهار تا پنج کشور برتر دنیا برسانیم.

امروز نیز تزریق واکسن کرونا بنا بر اعلام مراکز بهداشت و درمان در استان ها تداوم داشت به گونه ای که در چهارمحال و بختیاری اعلام شد تاکنون ۲۲ هزار دوز واکسن در استان تزریق شده است و علاوه‌بر تزریق واکسن به کادر بهداشت و درمان، سالمندان، جانبازان بالای ۵۰ درصد، پاکبانان و بیماران خاص، تزریق واکسن برای گروه‌های سنی بالای ۶۰ سال نیز در استان در حال اجرا است.

همچنین ۶۵ درصد سهمیه گروه سنی بالای ۸۰ ساله‌های استان واکسن دریافت کرده اند و تزریق واکسن برای این گروه تا پایان هفته ادامه دارد و پس از آن گروه سنی ۷۵ تا ۸۰ سال فراخوان می‌شوند.

اما بشنوید از وضعیت تزریق واکسن کرونا در استان اردبیل که معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی این استان خبر داده بیش از ۱۳ هزار و ۴۰۰ سالمند ۷۵ تا ۸۰ ساله در استان علیه کرونا واکسینه می شوند و در مجموع ۳۷ هزار دوز واکسن کرونا از نوع آسترازنکا، اسپوتنیک وی، سینوفارم و بهارات اختصاص یافته است.

در اجرای مرحله اول واکسیناسیون گروه‌های سنی ۸۰ سال به بالا، از میان ۱۸ هزار فرد موجود در این گروه سنی، ۶۰ درصد واجدان شرایط واکسن کرونا را دریافت کردند و واکسیناسیون گروه سنی ۷۵ تا ۸۰ سال در مناطق روستایی این استان از چند روز پیش و واکسیناسیون همگانی این گروه سنی از امروز آغاز شده و واکسیناسیون باقیمانده گروه سنی بالای ۸۰ سال همچنان ادامه دارد.

در شازند اراک هم واکسیناسیون ۲ هزار سالمند بالای ۸۰ سال طبق برنامه‌ هدفمند در بازه زمانی مشخص، انجام شده و مرحله دوم تزریق واکسن برای آنان نیز بین ۲۱ تا ۲۸ روز آینده است.

برای جلوگیری از ازدحام جمعیت، علاوه بر مراکز انجام واکسیناسیون در چهار شهر اصلی شازند، هندودر، مهاجران و آستانه، در چهار مدرسه با فضای باز نیز سالمندان بالای ۸۰ سال، تزریق واکسن صورت گرفته و تزریق واکسن برای پنج هزار و ۸۷۶ فرد بالای ۷۵ سال نیز  آغاز شده است.

بر اساس آمار تاکنون بیش از ۶۰ درصد افراد با سن ۸۰ سال به بالا ، بیش از ۸۰ درصد پاکبانان شهرداری و ۱۰۰ درصد بیماران دیالیزی و تالاسمی در شهرستان دیلم واقع در استان بوشهر واکسن کرونا دریافت کرده‌اند و هیچ‌گونه عارضه شدیدی در آنان گزارش نشده ‌است.

همچنین نزدیک به ۹۰ درصد کادر شاغل در داروخانه‌ها و مطب‌های این شهرستان نیز که زیرنظر نظام پزشکی فعالیت دارند واکسن دریافت کرده‌اند و در روزهای آینده واکسیناسیون گروه سنی ۷۵ سال به بالا هم آغاز می شود.

شبکه بهداشت شهرستان لاهیجان هم اعلام کرد که تاکنون ۶ هزار و ۲۳ نفر از گروه های هدف از جمله کادر بهداشت و درمان، افراد بالای ۸۰ سال، نیروهای عملیاتی اورژانس ۱۱۵، پزشکان بخش‌های دولتی و خصوصی، جانبازان شیمیایی، پاکبانان و بیماران سرطانی و خاص، افراد حاضر در آسایشگاه سالمندان در این شهرستان واکسن کرونا دریافت کرده اند و حال عمومی تمامی دریافت کنندگان واکسن کرونا در این شهرستان خوب است.

همچنین از زمان آغاز طرح واکسیناسیون کرونا تاکنون در ۲ مرحله ۵۹۰ دوز در شهرستان باشت واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد به افراد پرخطر تزریق شده است و تاکنون ۸۰درصد از سالمندان بالای ۸۰ سال این شهرستان واکسن کرونا دریافت کرده اند.

بنابر اعلام شبکه بهداشت و درمان سردشت واقع در آذربایجان غربی تاکنون یک‌هزار و ۲۱۹ شهروند این شهرستان شامل کادر درمانی، شبکه بهداشت، سالمندان و جانبازان نسبت به بیماری کرونا واکسینه شده اند.

علاوه بر این در قالب طرح واکسیناسیون جانبازان، ۲۰۰ نفر از جانبازان با پرونده ۵۰ درصد به بالا و افراد زمین گیر با معرفی اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران سردشت و ۲۳ درصد سالمندان این شهرستان علیه کرونا واکسینه شده اند.

بیش از هزار و ۸۰۰ سالمند بالای ۸۰ سال در این شهرستان جزو افراد واجد شرایط دریافت واکسن هستند که به ترتیب و براساس تماس تلفنی نسبت به تزریق واکسن مراجعه می کنند.

 در استان قزوین هم ۱۸ پایگاه با ۶۰ تیم برای واکسیناسیون کرونا فعالیت می‌کنند و تاکنون ۲۸ هزار نفر در استان واکسن این ویروس را دریافت کرده‌اند و تا به امروز واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان استان تقریبا انجام شده و عوارض خاص و نگران کننده ای در تزریق این واکسن ها در استان مشاهده نشده است.  

حدود چهار هزار سالمند ۷۵ تا ۷۹ سال در اهواز زندگی می کنند که از این تعداد نیز تاکنون ۲ هزار و ۳۰۰ نفر یعنی ۵۵ درصد واکسینه شده اند.

بر اساس اعلام شورای سلامت شهرستان اهواز برنامه واکسیناسیون سالمندان ۷۵ تا ۷۹ سال تا روز پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه ادامه دارد.

 

۵ بیمار مبتلا به کرونا در منطقه کاشان جان باختند

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: سه زن ۵۴، ۸۶ و ۱۰۰ ساله و ۲ مرد ۶۹ و ۸۹ ساله طی ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل جان باختند. 

مریم امیدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: شمار بستری مبتلایان کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل ۲۵۶ نفر است که ۲۲۶ بیمار در کاشان و ۳۰ بیمار در آران و بیدگل بستری تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی موارد بستری بیماران کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۴۱ نفر اعلام و اضافه کرد: ۳۵ نفر از بیماران در کاشان و ۶ نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

ثبت ۱۱۰ مورد جدید کرونا در منطقه کاشان

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۱۱۰ مورد جدید به ۲۲ هزار و ۷۸۵ نفر رسید.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۴۱ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۳۶ نفر با سن از ۳۲ سال تا ۷۴ سال در کاشان و ۵ نفر از آران و بیدگل با سن ۴۲ تا ۷۹ سال تحت مراقبت و درمان هستند.

امیدی گفت: از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون ۱۶۷ هزار و ۸۲۵ نفر به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند.

وی ادامه داد: در این مدت، ۱۰ هزار و ۹۱۲ بیمار حاد تنفسی نیز تاکنون از بیمارستان‌های کاشان و آران و بیدگل ترخیص شدند.

به گفته وی، ۳۱۹ بیمار به درمانگاه دانشگاه علوم پزشکی کاشان مراجعه کردند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: ۶۱۳ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) این دانشگاه است.

وضعیت کرونایی شهرستان‌ کاشان در برهه کنونی قرمز و شهرستان آران و بیدگل نارنجی است.

بر پایه مصوبه‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا مشاغل گروه‌های ۲ و ۳ و ۴ در وضعیت قرمز تا اطلاع بعدی تعطیل می‌شوند و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک با جدیت بیشتری مورد پایش قرار خواهد گرفت.

همچنین خروج خودروهای بومی از شهرستان‌های نارنجی و قرمز و ورود خودروهای غیربومی به این شهرستان‌ها ممنوع است.

ویروس کرونا اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

کردستان اولین روز بدون مرگ را بعد از موج چهارم کرونا پشت سرگذاشت

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: امسال ۱۱۵ بیمار مبتلا به کرونا در استان جان خود را از دست داده‌اند که امروز اولین روز بدون فوتی در موج چهارم کرونا به ثبت رسید.

دکتر فرزین رضاعی روز سه‌شنبه اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون در مجموع با پنج روز بدون فوتی کرونا در استان کردستان مواجه بودیم.

وی افزود: مجموع کل جانباختگان کرونا از اسفند ۱۳۹۸ تا امروز یک هزار و ۲۷۹  است که در موج چهارم به طور متوسط روزانه ۲ مورد فوت در استان به ثبت رسیده بود و امروز مرگ و میر روزانه در استان متوقف شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه تعداد بیماران جدید شناسایی شده در استان در اول فروردین ۶۵ نفر بود ، اضافه کرد: در حال حاضر شاهد روند کاهشی آمار بیماران و بستری ها در استان هستیم که تعداد بیماران شناسایی شده در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر امروز ۱۸۰ بیمار است.

دکتر رضاعی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۱۱ هزار و ۲۴۲ نفر در استان به کرونا مبتلا شده اند. افزود: تعداد بستری‌های استان در اول فروردین ۱۴۳ بیمار بود که این تعداد در موج چهارم به بیش از ۶۰۰ بیمار رسید و در حال حاضر ۴۴۱ بیمار همچنان در مراکز درمانی بستری هستند و ۷۱ بیمار هم در بخش آی‌سی‌یو تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند که روند کاهش بستری‌ها با شیب بسیار ملایمی در حال انجام است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به مطلوب بودن رعایت محدودیت‌های ویژه کرونا در استان اضافه کرد: وضعیت  استان همچنان شکننده است و در حال حاضر شهرهای سنندج، سقز، بیجار، قروه، کامیاران، دیواندره، بانه و دهگلان در وضعیت نارنجی و شهرهای مریوان و سروآباد در وضعیت زرد این بیماری هستند.

در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز ‎سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۸۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کردستان شناسایی شد. ۲۴۰ نفر در سنندج، ۴۷ نفر در سقز، ۳۸ نفر در قروه، ۳۷ نفر در بانه، ۳۲ نفر در کامیاران، ۲۲ نفر در مریوان، ۱۷ نفر در بیجار، هفت نفر در دیواندره و یک نفر در دهگلان همچنان در مراکز درمانی بستری هستند.

سندج با ۵۰۸، سقز با ۲۳۶ و مریوان با  ۱۱۱ نفر بیشترین آمار فوتی بیماران ناشی از کرونا را در استان دارند.

 

پنج بیمار دیگر کووید ۱۹ در خراسان شمالی جان باختند

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اعلام کرد: در ۲۴ ساعت گذشته پنج بیمار مبتلا به کووید ۱۹ که در بیمارستان‌های این استان بستری بودند، جان باختند.

دکتر سیداحمد هاشمی افزود : درهمین مدت ۶۰ بیمار جدید با نتایج قطعی بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های این استان بستری شدند. 

 به گفته وی هم اکنون ۳۳۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستانهای استان بستری هستند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۶۰ درصد مردم استان از ماسک استفاده می کنند، گفت: برخی افراد با وجود اینکه در وضعیت بحرانی به سر می بریم اما همچنان نسبت به زدن ماسک کم توجهی می کنند و هم اکنون متاسفانه میزان رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک، نسبت به چند ماه گذشته کاهش یافته است.

وی ضمن تاکید بر زدن ماسک و دوری از تجمعات خاطرنشان کرد: بیشتر مبتلایان افرادی هستند که در مراسم های عروسی و عزا، دورهمی های خانوادگی شرکت کرده اند و یا در تعطیلات به سفر رفته اند و هم اکنون عموم موارد ابتلا بصورت خانوادگی است.

ویروس کرونا در استان خراسان شمالی از اسفندماه سال ۹۸ با شناسایی نخستین بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در شهرستان بجنورد شیوع یافت و این استان تاکنون سه موج از این بیماری را پشت سر گذاشت و از اول فروردین ماه سال جاری به تدریج وارد فاز چهارم شد.

 در این مدت حدود ۲ هزار بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های استان بستری شدند و ۱۲۹ نفر نیز در این مدت جان خود را از دست دادند.

 

نمکی: از دام ویروس انگلیسی جستیم و هندی را هم غافلگیر کردیم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تقریبا از دام ویروس انگلیسی با افتخار جستیم و ویروس هندی را هم غافلگیر کردیم اما همچنان باید مراقبت شود و موارد را تحت نظر داشته باشیم.

سعید نمکی، روز سه شنبه در شانزدهمین اجلاس مجازی روسای دانشگاه‌ های علوم پزشکی کشور با تشریح چگونگی مدیریت موج چهارم کرونا در کشور همچنین از بازشدن همه راه ها برای واردات واکسن خبر داد و افزود: وزارت بهداشت لحظه به لحظه ورود واکسن ها به کشور را رصد می کند و باید این موضوع را به خوبی مدیریت کنیم تا این اقدام بزرگ و بی بدیل به یک تهدید برای آبروی نظام سلامت تبدیل نشود.

وی گفت: در ماهی که نفس کشیدن عبادت است، همکاران من در سراسر کشور تلاش کردند تا دیگران هم بهتر نفس بکشند و قطعا این عبادت فراتر از تمام عباداتی است که دیگر بندگان خدا انجام دادند. من شرمسار یکایک شما بزرگواران هستم که یکی از سهمگین‌ ترین طوفان‌ های اپیدمی جهان را که ابتلا به ویروس سرکش انگلیسی بود با مدیریت ناب خودتان به زنجیر کشیدید و توانستید از قله ‌ای عبور کنید که برای خیلی‌ ها کابوس بود.

وی خطاب به روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور، افزود: اگر به خاطر داشته باشید، من در اواخر سال گذشته با شما نشستی را گذاشتم و اعلام کردم که با توجه به برآوردی که در رفتار مسئولانه دیگران می‌ بینم و تصمیماتی که در زمینه اعمال محدودیت ها اتخاذ می ‌شود، فکر می ‌کنم که بار سنگینی را به گونه ‌ای بر دوش ما می‌ گذارند و از شما خواهش کردم که خودتان را برای یکی از سهمگین ‌ترین طوفان ‌های بیماری ‌زای تاریخ سرزمین آماده کنید. علتش هم رفتار ویروس انگلیسی در سرزمین ‌های غربی و با توجه به زیرساخت ‌های بسیار گسترده و مهم و با اقتداری که چه در بعد اقتصاد و چه در بعد پزشکی، داشتند.

وی افزود: اکنون هند را با طوفانی از گرفتاری می ‌بینید، اما من با توجه به سفرهای متعددی که به هندوستان و پاکستان داشتم، میزان بضاعت ‌ها و زیرساخت‌ ها را می ‌دانم. در کشوری مانند هند و پاکستان، با اندک تکانه ‌ای در نظام سلامت، دچار فروپاشی می‌ شوند، اما کشوری مانند انگلیس با قدمتی بسیار قابل توجه و منابع مالی قابل اتکاء در نظام سلامت، وقتی شما بیماران را خارج از بیمارستان و سرگردان در پارک و راهرو و تخت ‌های فشرده در هم در بیمارستان می ‌بینید، نشان از این دارد که این ویروس مهاجم، سرکش و غیرقابل کنترل است و بر همین اساس، از شما خواستم که خودتان را برای یکی از سهمگین‌ ترین امواج مهاجم تاریخ عفونی کشور، آماده کنید و خودم هم سعی کردم در خدمت عزیزان در استان‌ ها باشم.

وزیر بهداشت ادامه داد: علیرغم اینکه به من توصیه می ‌شد که با توجه به گرفتاری ‌هایی که ممکن است به وجود آید، سعی کن پایت را دورتر از صحنه آتش بگذاری، اما دلم قرار نگرفت. زیرا فکر کردم که فرماندهان، افسران ارشد و سربازان خط مقدم این جبهه اگر احساس کنند که فرمانده ارشدشان فقط در یک اتاق شیشه ‌ای نشسته و فرمان می‌ دهد، شاید فکر کنند که در این قتلگاه تنها ماندیم و بر همین اساس سعی کردم که تا جایی که توان داشتم در خدمت عزیزان باشم و حداقل خسته نباشید و خدا قوت بگویم و منعکس کنم که وقتی یک و نیم بامداد به همدان رسیدم، رییس دانشگاه و هیات رییسه تا صبح دنبال تامین اکسیژن بودند که بیماری دچار تنگی نفس نشود یا شهرهای دیگر همچنین. 

نمکی ادامه داد: در این پیک چهارم که برخی نامهربانی هم کردند، اما به دلیل اینکه به برخی حرف ‌های ما اعتقاد نداشتند، در حد مقدور حتی مهربانی هم نکردند. این را هم تاریخ می ‌نویسد هم من در دفتر خاطراتم می ‌نویسم که هم مهربانی ‌ها و هم نامهربانی ‌ها را در این ایام پر ستم، به محضر مردم شریف و نسل‌ های آینده برسانیم.

وی گفت: به هر حال در دانشگاه ‌های علوم پزشکی کار بزرگی کردید، اما اگر بخواهیم واکاوی کنیم که چه حاصل این توفیق در مهار این پیک سهمگین شد، علاوه بر مهارت‌ هایی که در طول یکسال گذشته آموختیم و واکسیناسیون پرسنل ما مقداری به ریسک ‌پذیری پرسنل آنها افزود و از اضطراب و دلواپسی گرفتاری با بیماری کاست. البته ما روزهای اول قبل از داشتن ماسک و گان که بچه‌ هایمان در قم و گیلان حتی یک ماسک هم نداشتند، اما تن بر آتش زدند و شجاعانه ایستادند و بی انصافی است که امروز بگوییم به خاطر واکسیناسیون جرات پیدا کردند. بلکه این افراد بچه ‌های بی سپر و بی زرهی بودند که در ایام بی پناهی و بی حفاظتی هم شجاعانه تن بر آتش زدند و پشت لباس شان نوشتند که «ما گر ز سر بریده می‌ ترسیدیم/ در محفل عاشقان نمی‌ رقصیدیم».

وزیر بهداشت گفت: در واکاوی شیوه‌ های مبارزه با بیماری در این دوره که اگر نبود، تردید ندارم که ما هم گرفتار می ‌شدیم، چند نکته وجود دارد و خواهشم این است که روسای دانشگاه‌ های علوم پزشکی این را به عنوان بررسی یک مدل ملی گردآوری کنند تا بتوانیم آن را به دنیا ارائه کنیم. کشوری در جهان نبود که ویروس انگلیسی به آن رسیده باشد و در دو هفته اول بیمارانش پشت در بیمارستان‌ ها نمانده باشند. هیچ کشوری اعم از غنی و فقیر نبود. فرانسه و آلمان و انگلیس را ببینید که در دو سه هفته اول چه بحران عظیمی را در زمینه گرفتاری با ویروس داشتند. در عین حال، ایمان دارم که خداوند لحظه به لحظه در این تنگنای غیرقابل عبور با تمام مضایق، اگر دستمان را نمی‌ گرفت ما وامانده بودیم، اما آنچه که به تدبیر و مدیریت برمی‌ گردد، این است که اولین اقدامی که انجام دادیم این بود که در اوج تعطیلات ابلاغ کردیم که بیمار الکتیو بستری نکنید، زیرا قابل پیش ‌بینی بود که تعداد تخت بیشتری می‌ خواهیم.

وی ادامه داد: گام دوم بحث کلینیک‌ های سرپایی است که از کادر بهداشت و پیشگیری کشور تشکر ویژه می ‌کنم. این تجربه ذی ‌قیمت که ما بخش پیشگیری و بهداشت مملکت را به عنوان اولین سنگر و دروازه و بهورز، مراقب سلامت و کادر بهداشتی را به عنوان اولین دروازه ‌بانان مهار کرونا انتخاب کردیم، از خردمندانه ‌ترین روش‌ ها بود و البته شانسمان هم این بود که این زیرساخت را داشتیم. یکی از مشکلات کشورهای دیگر این است که بر پایه بیمارستان عمل می‌ کنند. این گام دیگری بود که توانست به ما کمک کند. در تاریخ دهم دی ماه ۱۳۹۹ که روزهای آرام ما بود برای روسای دانشگاه ‌ها نوشتم و تقاضا کردم که مراکز ۱۶ ساعته را کم نکنید. این مراکز دروازه‌ بانان اصلی ما در این کار شدند.

نمکی ادامه داد: اقدام سومی که مدت‌ ها روی آن اصرار داشتم، بحث درمان سرپایی با یک داروی ضد ویروس موثر بود. اصرار من این بود که این بیماری با وجود دو فاز بودنش، اگر بتوانیم در فاز اول لود ویروس را کم کنیم، منجر به کاهش گرفتاری ‌های ریوی می ‌شویم. این اتفاق در خوزستان با مسئولیت مستقیم خود من اداره شد و خودم شخصا دستور دادم که در خوزستان این اقدام انجام شود و مسئولیتش را هم پذیرفتم. مطالعه خوزستان ما نشان داد که لود بیمار بیمارستانی ما به شدت کاهش یافت. اگر این اقدام انجام نمی‌ شد، امکان نداشت که بتوانیم در دزفول، بهبان، شوشتر، اهواز، آبادان بیماران را مدیریت کنیم. لود بیماری که به ویژه در جنوب و غرب خوزستان شکل گرفت، فلج کننده بود و بعد هم به شرق و شمال خوزستان کشیده شد. بنابراین، این تجربه گران‌ سنگی شد تا اپیدمی را با همین مدل در جاهای دیگر مدیریت کنیم.

وزیر بهداشت افزود: این بستری موقت که در کنار بیمارستان‌ ها طراحی شد و توانستیم با داروی ضدویروس لود ویروس را کاهش دهیم، ۱۵ هزار تخت ما را ذخیره کرد. میزان بیماری که با این شیوه درمان شد، در حالی که هر یک از اینها ۱۰ روز تخت بیمارستانی می ‌خواستند به صورت قابل توجهی در چیدمان تخت ما تاثیر گذاشت. یعنی، ۱۵۰ هزار بیمار که باید ۱۰ روز بستری می ‌شدند، با این شیوه بستری نشدند.

وی گفت: البته عده ‌ای بر ما ایراد گرفتند که کجای دنیا با همراه بیمار مبتلا به کووید را به خانه می ‌فرستند و دوباره به بیمارستان برمی‌ گردانند. اینها را ما بلدیم، اولا این بیمار ممکن بود که در خیابان سرگردان شود. زیرا ما کلا ۱۴۰ هزار تخت بیمارستانی در کل کشو داریم و مجبوریم حداقل ۳۰ درصد آنها را برای بیماران غیرکووید نگه داریم، در مملکتی که سیل، زلزله، تروما و سایر بلایا مواجه است. دوما، ۲۵ تا ۳۰ درصد بیماری که در بخش بستری می‌ شود، کاندید آی‌ سی ‌یو است، مگر ما چقدر تخت آی سی یو داریم. نباید اجازه دهیم که این بیماران کیس آی سی یو شوند. ما کلا هشت هزار تخت آی سی یو داشتیم که مقداری اضافه کردیم و به ۱۱ هزار تخت رسیده است.

نمکی افزود: حال فکر کنید که اگر ۱۵۰ هزار بیمار جمع شوند، ۴۵ هزار تخت آی سی یو می ‌خواهید. از کجا می‌ خواهید تخت آی سی یو بیاورید. بیمار کرونا بیمار عادی نیست، بلکه در بیرون از آی سی یو ۲۵ لیتر در دقیقه و داخل آی سی یو ۳۵ لیتر در دقیقه به اکسیژن نیاز دارد. در عین حال هر بار که بیمار می ‌آید و داروی ضدویروس دریافت می ‌کند، لود ویروس به شدت کاهش می ‌یابد و قابلیت سرایتش به شدت افت می ‌کند. در عین حال ما بین بد و فاجعه یکی را انتخاب کردیم.

وی افزود: اتفاق دیگری که افتاد این بود که به هر حال وقتی بیمار کمتری روی تخت بیمارستان خوابید، مراقبت از بیماران افزایش یافت. نسبت مستقیمی میان مورتالیتی و مراقبت از بیمار است. هرچه تعداد بستری افزایش می ‌یابد، با محدودیت و خستگی پرسنل مراقبت کاهش یافته و مورتالیتی افزایش می ‌یابد. آمار این را در برخی مناطق داریم که در جایی که لود بیمار بستری ناگهان دو تا سه برابر شده، مورتالیتی از پنج درصد نسبت به بستری به ۲۰ درصد نسبت به بستری رسیده است. این مطالعات ثبت شده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه افزود: اتفاق دیگری که رخ داد، بحث کمیته‌ های ترخیص بود که به شدت فعال شدند و بیمارانی که وضعیت بهتری داشتند، ترخیص شدند و مراقبت در منزل شکل گرفت که توانست از لود بیمار بستری بکاهد و بیماران در منزل تحت مراقبت باشند.

تقریبا از دام ویروس انگلیسی جستیم

 نمکی همچنین گفت: ما تقریبا از دام ویروس انگلیسی با افتخار جستیم، البته نه اینکه تمام شد، بلکه فشار حداکثری‌ اش از روی ما برداشته شد. ممکن است کلونی‌ هایی را در گوشه و کنار داشته باشیم. برای استان‌ هایی مانند مازندران و گیلان که مناطق روستایی گسترده دارند، باید مراقب باشند که دیگر خیزی برداشته نشود، اما فکر می ‌کنم که این پیک به گونه ‌ای سر به نزول خواهد گذاشت. تردیدی ندارم که این اتفاق خواهد افتاد، اما به هر حال باید کاملا مراقبت کنید و موارد را تحت نظر داشته باشیم.

ویروس جدید کرونا در ایران

وی تاکید کرد: اکنون وارد فاز جدیدی شدیم. چند موتاسیون جدید وارد کشور شدند؛ یکی ویروس هندی است که در استان ‌های بوشهر، هرمزگان، یزد، آذربایجان غربی و قم این ویروس را شناسایی کردیم. در بندرعباس در کوشکنار و عمانی ویروس آفریقای جنوبی را هم شناسایی کردیم. ما ویروس هندی، آفریقای جنوبی و کالیفرنیایی-هندی را هم داریم و هر یک ماهیت خاص خود را دارند. درست است که دوستان ویروس را غافلگیر کرده و زمین ‌گیر کردند، اما طریق نقل و انتقال ویروس بسیار ظریف ‌تر از چیزی است که فکر می‌ کنیم و نمی ‌توانیم فکر کنیم که با یک دیوار بتنی تمام ویروس‌ها را زمین ‌گیر کردیم، همانطور که ویروس ووهان خودش را به قطب رساند، ویروس آفریقای جنوبی هم خودش را به بندرعباس رساند و می‌ تواند خودش را به جاهای دیگر هم برساند.

وی گفت: اولین خواهشم این است که به شدت مراقب باشند. البته وحشتی که از ویروس انگلیسی داشتم، از ویروس هندی ندارم. زیرا اولا داریم رفتار ویروس را می‌بینیم و دوم اینکه اصلا زیرساخت هند و انگلیس را قابل قیاس باهم نمی ‌دانم. فکر می ‌کنم ویروس هندی به چموشی ویروس انگلیسی نیست. مگر اینکه در چرخش به سمت  شدت اثر رود. ویروس‌ ها در چرخش هم می ‌توانند رو به سکون روند و هم می ‌توانند رو به شدت اثر روند که تاکنون این ویروس به سمت شدت اثر رفته و ممکن است در سرزمین مان رفتار متفاوتی از آن ببینیم. با این حال وحشتی که از ویروس انگلیسی داشتم، از هندی ندارم، اما از ویروس آفریقای جنوبی هراس دارم. زیرا بسیاری از آنتی‌بادی‌های نوترالایزکننده روی آن اثر نداشتند، واکسن تقریبا بر روی آن کم اثر است و بسیار ویروس مقاومی است. بنابراین به شدت مراقبت این ویروس باشید و ویروس هندی را بپایید.

وزیر بهداشت گفت: در عین حال مرتبا آزمایشهای دوره ‌ای  را برای سکانسینگ (توالی‌یابی) ویروس ادامه دهند. در عین حال همانطور که توانستیم در زمینه تست PCR توسعه دهیم، اکنون خواستم رئیس انستیتو پاستور یک مدل NGS کوچکی را تامین کنند و چند مورد را بیاورند تا آن را در برخی استان‌ها قرار داده و ارزیابی کنیم. اجتناب ناپذیر باید در برخی استان‌هایمان NGS داشته باشیم. زیرا علاوه بر موتاسیون های بیرونی ممکن است هر استان ما برای خودشان موتاسیون‌هایی داشته باشند. مراقب ویروس‌های موتاسیون یافته اعم از داخلی و بیرونی باشید.

نمکی گفت: از این افتخار جدید که در تاریخ نظام سلامت ثبت شد، چند روز قبل به رییس جمهوری می‌گفتم که درست است که ما دلخور بودیم که سفرها را با پیشنهاد ما محدود نکردید، زیرا واقعا معتقدم که سفرها اثر بسیار سوئی گذاشت؛ معتقدم آنچه که باعث نقل و انتقال این ویروس شد، یکی از دلایل عمده‌اش سفر بود. در همدان قبل از عید ۷ مریض خوابیده بود، اما بعد از عید به بالای ۱۵۰۰ بیمار رسیده بود که اکثرا هم از خوزستان آمده بودند و این غم‌انگیز بود.

مراقب مراسم های عید فطر باشیم

وی در عین حال گفت: یکی از گرفتاری ‌های ما تعطیلات و مراسم عید فطر است. به ویژه عید فطر در استان ‌هایی مانند خوزستان. سال گذشته عید فطر در خوزستان به دلیل برگزاری رسم و رسومات برایمان پیکی وحشتناک آفرید. آنجا رسم است که به دیدن شیوخ می‌ روند. در همین زمینه مسئولان در دانشگاه خوزستان به دیدن شیوخ می ‌روند و می خواهند که این اقدام را انجام ندهند و برخی علمای این مناطق بیانیه‌ هایی صادر کردند که بسیار موثر است. در استان سیستان و بلوچستان و استان‌ های اهل تسنن اعم از کردستان و کرمانشاه به شدت باید مراقب مراسم عید فطر باشند که با توجه به شیوع ویروس هندی و آفریقای جنوبی در این مناطق برایمان دردسر تازه ایجاد نشود و اگر هم نیاز است که ما مداخله کنیم، این اقدام را انجام می دهیم.

وی در ادامه صحبت هایش با اشاره به موضوع واکسن کرونا، گفت: واکسیناسیون با مشقت زیادی که کشیدیم، به سرانجام رسید. البته این روزها رسم است که همه می‌ خواهند بر موجی از موفقیت سوار شوند و ما می‌ گوییم نوش جانشان و ما بخیل نیستیم. در عین حال ما نه می‌ خواهیم رییس جمهوری شویم، نه می ‌خواهیم وزیر بمانیم و نه می‌ خواهیم صندلی را سفت بچسبیم، بلکه آمدیم برای مردم که کرونا را با لطف خدا جمع کرده و واکسیناسیون را برای گروه‌ های آسیب ‌پذیر به حد معقول برسانیم و بعد هم بگوییم که افسار این قاطر چموش دست فرد دیگری باشد. حال هرکس از منظری می‌ گوید ما برای واکسن این کار را کردیم و آن کار را کردیم، بگذارید آن قدر بگویند تا خسته شوند.

وزیر بهداشت گفت: واقعیت این است که واکسن را از اردیبهشت گذشته، وزارت بهداشت لحظه به لحظه رصد کرد و قرار بر این بود که قبل از عید ۴.۵ میلیون دوز واکسن داشته باشیم که به دلیل برخی نامهربانی ‌ها و بدعهدی ‌های طرف‌های قرارداد با تاخیر انجام شد. خوشبختانه اکنون راه دارد باز می‌ شود و واکسن دارد می ‌رسد. باید به خوبی این موضوع را مدیریت کنیم تا این اقدام بزرگ و بی بدیل را به یک تهدید برای آبروی نظام سلامت تبدیل نکنیم.

دکتر نمکی عنوان کرد: سامانه ‌ای را برای این کار تعیین کردیم، روزهای اول نارسایی و اشکالاتی بود، اما اکنون مقتدرتر و سنجیده‌ تر از قبل داریم جلو می ‌رویم. از همه در دانشگاه‌ هایی که همراهی کردند تشکر می ‌کنم، از برخی هم گلایه مندم که خوب مراقبت نکردند.

 

۱۳ میلیون نفر تا پایان دولت واکسن کرونا می زنند

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: در روزهای آتی ۲.۵ میلیون دوز و تا پایان خرداد حداقل ۱۰ میلیون دوز واکسن در اختیار ایران قرار می گیرد و امید می رود تا پایان دولت دوازدهم واکسیناسیون حداقل ۱۳ تا ۱۴ میلیون نفر انجام شود.

کیانوش جهانپور روز سه شنبه افزود: تهیه واکسن راهبردی است و طبیعتا مساله مهمی در افکار عمومی و رسانه هاست و با وجود تحریم ها و تهدیدها در زمینه تهیه واکسن، دولت و وزارت بهداشت تمام تلاش خود برای تهیه واکسن انجام داده است، به طوری که فاز یک واکسیناسیون تمام شده و وارد فاز دوم آن شده ایم و امروز در جای درستی قرار داریم.

وی افزود: هدف واکسیناسیون در وهله نخست، کاهش مرگ و میر ناشی از کروناست و به این دلیل، واکسیناسیون در ایران از گروه های پرخطر از سنین بالا آغاز شده که مرگ و میر در آنها بیشتر بوده است، اما کماکان باید توجه داشت که کنترل بیماری و قطع زنجیره انتقال نیاز به رعایت کامل پروتکل های بهداشتی همزمان با واکسیناسیون سراسری دارد.

هنوز از پیک چهارم کرونا عبور نکرده ایم

جهانپور ادامه داد: پیک چهارم کرونا تقریبا در همه استان ها مسیر نزولی خود را آغاز کرده است. با این حال تا عبور کامل از پیک چهارم بیماری فاصله وجود دارد و باید پروتکل های بهداشتی به دقت رعایت شود و هرگونه سهل انگاری در این زمینه به لحاظ ورود واریانت های جدید کرونا به کشور می تواند خیز جدید مجدد بیماری را در پی داشته باشد.

سخنگوی سازمان غذا ‌و دارو  تصریح کرد: واردات واکسن ضرورتی غیرقابل انکار و طبق قاعده کلی بهترین واکسن، نخستین واکسن درد دسترس است. بنابراین هر واکسنی که مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو قرار گرفته، باید وارد شده و واکسیناسیون با سرعت تا زمان دسترسی به واکسن های داخلی، انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: دولت و وزارت بهداشت تاکنون حدود ۲۴۰ میلیون دوز واکسن را پیش بینی، خرید یا پیش خرید کرده و طی روزها و هفته های آینده به تدریج وارد کشور و یا تولید خواهد شد. طبق دستورالعمل های مصوب و سند ملی واکسیناسیون در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و حتی تحقق حداقل ۵۰ درصدی این برنامه برای رسیدن به نقطه هدف اولیه کفایت خواهد کرد.

وی اظهار کرد: پس از واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال در روزهای آتی، واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال آغاز می شود. اولویت در واکسیناسیون، کنترل مرگ و میر است و به همین دلیل تزریق واکسن با اولویت سنین بالا انجام می شود و هدف نخست، کنترل مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا از طریق واکسیناسیون است. کنترل زنجیره بیماری نیاز به رعایت پروتکل های بهداشتی واکسیناسیون سراسری دارد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: علاوه بر واردات واکسن مورد تایید، اتکا بر تولید واکسن داخلی خواهد بود و روند ساخت واکسن های داخلی و تولید مشترک با حمایت دولت و وزارت بهداشت درحال انجام است که امیدواریم به زودی به نتیجه مطلوب برسد، چنانچه تولید در خطوط تولید اولیه واکسن کوو ایران برکت با پذیرش ریسک از سوی سازنده آغاز شده، تولید مشترک واکسن اسپوتنیک نیز کلید خورده و واکسن انستیتو پاستور ایران نیز به تولید نزدیک می شود و انتظار می رود واکسن های کوو پارس رازی و فخرا نیز با طی مراحل مطالعه بالینی تا پایان تابستان به این مرحله رسیده و به کمپین واکسیناسیون عمومی علیه کووید ۱۹ بپیوندد.

واکسیناسیون هیچ ارتباطی به انتخابات ندارد

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه واکسیناسیون به طور عام و تولید واکسن داخلی به طور خاص، مساله و موفقیت ملی است، گفت: خوشبختانه بسیاری از دلسوزان به اهمیت و ضرورت موضوع رسیده اند و نوعی تفاهم نانوشته در این مهم میان نخبگان وجود دارد. امیدواریم فضای انتخاباتی و امواج سیاسی در این زمینه هفته ها و روزهای منتهی به انتخابات آن را تحت الشعاع قرار ندهد و توجه نابه جا به برخی منافع و مراعات سیاسی، این توفیق، وفاق و افتخار ملی  را هدف نگیرد. واکسیناسیون هیچ ارتباطی به انتخابات ۱۴۰۰ نداشته و نخواهد داشت و امیدواریم برخی اقدامات یا اظهارات غیر مسئولانه به افکار عمومی نشانی غلط ندهد.

جهانپور تاکید کرد: تلاش ها، تدابیر و دیپلماسی واکسن در ایران از فروردین ۱۳۹۹ با لحاظ همه شرایط و دشواری های موجود، با برنامه ریزی واقع بینانه ‌و هماهنگی بین بخشی در مسیر درستی قرار داشته و مسیر تامین و تولید واکسن و واکسیناسیون ریل گذاری شده، ‌هر روز، هر هفته و هرماه با شتاب بیشتر از گذشته تا رسیدن به نقطه هدف، ادامه خواهد یافت.

رییس مرکز روابط عمومی ‌و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: جایگاه ایران در صنعت واکسن سازی جهان و رتبه علوم و فناوری های مرتبط با واکسن حداقل یک تا دو کلاس ارتقا یافته و چه بسا راه ۲۰ -۳۰ ساله در یک سال اخیر پیموده شده و بدون تردید میراثی ماندگار و از جمله دستاوردهای ارزشمند و چشمگیر نظام سلامت و کشور در همه دهه های اخیر است و هر روز ارزش های آن بیش از پیش، نمودار می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.