بر اساس گزارش امروز وزارت بهداشت در 28 اردیبهشت 1400، اکنون سه شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۸۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. با افزایش مبتلایان در سیستان و بلوچستان نیز تعداد شهرستان‌های آبی به صفر رسید.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۳۱۰ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۷ هزار و ۵۳۲ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز سه شنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۹۳۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۱۰۲ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۷۷۹ هزار و ۴۱۵ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون دو میلیون ۲۵۸ هزار و ۴۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. پنج هزار و ۱۷۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۱۸ میلیون و ۲۸۵ هزار و ۳۹۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، اکنون سه شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۸۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. با افزایش مبتلایان در سیستان و بلوچستان نیز تعداد شهرستان‌های آبی به صفر رسید.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون دو میلیون و ۱۶۳ هزار و ۶۴۱ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۴۰۷ هزار و ۵۱۹ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به دو میلیون و ۵۷۱ هزار و ۱۶۰ دوز رسید.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون بیش از ۱۶۴ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقای جنوبی که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

۲۸ اردیبهشت‌ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

روزهای پایانی اردیبهشت‌ماه را در شرایطی سپری می‌کنیم که وضعیت مبتلایان و فوتی‌های ویروس کرونا در بسیاری از استان‌ها سیر نزولی به خود گرفته و هر روز بر تعداد دریافت‌کنندگان واکسن این ویروس افزوده می‌شود.

ایران در شرایطی که تحت ظالمانه ترین تحریم ها در شرایط سخت کرونایی قرار داشت موفق شد با بهره گیری از توان نخبگان و امکانات داخلی واکسن کرونا را تولید کند که بنابر اعلام مسوولان از خردادماه به مجموعه واکسن ها خواهد پیوست و در این زمینه کشورمان در مدت کوتاه راه ۲۰ ساله را طی کرده است.

با توجه به اینکه مردم ایران روزهای سختی را در حدود یک سال و نیم گذشته سپری کرده اند خبر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر اینکه تمامی جمعیت کشور تا پایان امسال زیرپوشش واکسیناسیون کرونا قرار می‌گیرند روزنه امیدی را گشود و اینک برای اعلام پایان کرونا روزشماری می کنیم.

سعید نمکی این نوید را هم داده است که به دنبال اقدامات و برنامه ریزی ها این تعداد به بیش از ۴۰۰ هزار نفر در روز افزایش یافته است در حالی که پیش از این روزانه ۱۵۰ هزار تا ۱۶۰ هزار نفر علیه کرونا واکسینه می‌شدند.

از وزیر بهداشت این مطلب را هم بشنوید که تا اوایل تیر ماه امسال ۱۴ میلیون نفر شامل بیماران خاص و بالای ۶۰ سال در کشور واکسینه خواهند شد و تا اواخر تابستان جمعیت انبوه تری زیر پوشش واکسیناسیون قرار می گیرند.

نمکی امروز در بیست و پنجمین آیین پویش ره سلامت همزمان با سالروز بزرگداشت حکیم عمر خیام و بهره‌برداری از چند طرح‌ بهداشتی و درمانی در نیشابور ناگفته های دیگری را هم بازگو کرد و گفت: در این دوره همه کمک کردند تا بتوانیم افتخاری بزرگ را برای ایران تحریم‌شده رقم بزنیم، دستهای ما را در بدترین شرایط، مظلومانه بسته و به دروغ می‌گفتند که هیچ محدودیتی در زمینه دارو، تجهیزات پزشکی و واکسن قائل نیستیم.

وی اظهار کرد: در آینده اگر عمری باقی بود و خاطرات این روزها را نوشتم، خواهید دید چه روزهای مظلومانه‌ای را سپری کرده و ایامی به مراتب سخت‌تر از دوران دفاع مقدس را تجربه کردیم.

وی بیان کرد: در ایام دفاع مقدس ته خزانه‌ای، مقداری گردش مالی و فروش نفت داشتیم ولی امروز به قدری هوشمندانه ما را قفل کرده بودند که حتی امکان تهیه یک ماسک، گان و لباس برای کارکنان بخش درمان نداشتیم و من بارها در تنهایی خود بر این‌ مظلومیت گریستم اما مجاهدان خط مقدم مقابله با کرونا دل به آتش بلا زدند.

اما اینک پس از گذراندن روزهای تلخ به وضعیت مناسبی به لحاظ کنترل و واکسیناسیون کرونا رسیده ایم که این مطلب را می توان از آمار و اطلاعاتی که روزانه از تعداد دریافت کنندگان واکسن منتشر می شود، به روشنی مشاهده کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از جمله افرادی است که امروز درباره وضعیت واکسیناسیون کرونا اعلام کرد که در استان کرمانشاه این کار با دقت و سرعت عمل بالا و براساس دستورالعمل تعیین شده از سوی وزارت بهداشت در حال انجام است.

دکتر محمودرضا مرادی افزود: تزریق واکسن کرونا برای دانشجویان پزشکی و پرستاری نیز از اولویت های وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا است و تمهیداتی اندیشیده شده که این دانشجویان در اولویت تزریق واکسن قرار گیرند و تلاش می کنیم در واکسیناسیون عمومی کرونا علاوه بر تقسیم بندی سنی، درصدی از سهمیه واکسن به مشاغل پر خطر و مشاغلی که ارتباط بیشتری با مردم دارند اختصاص یابد که در صورت تصویب در ستاد ملی کرونا به طور قطع اجرایی خواهد شد.

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان در امور ستادی و اجتماعی نیز از واکسینه شدن ۷۰ درصد افراد در گروه سنی سالمندان این استان علیه بیماری کرونا خبر داد.

حسین صافی زاده افزود: گروه های سنی سالمندان در فاز دوم اجرای طرح واکسیناسیون قرار دارند که بعد از واکسینه کردن گروه سنی ۸۰ سال به بالا گروه سنی ۷۵ سال به بالا از هفتم اردیبهشت مورد هدف قرار گرفته است.

وی یادآورشد: مراکز تجمعی واکسیناسیون به منظور خدمت رسانی مناسب تر در دانشگاه های علوم پزشکی استان کرمان در نظر گرفته شده به طوری که در مرکز استان کرمان سه مرکز وجود داشت که از روز گذشته با اضافه کردن یک مرکز به چهار مرکز افزایش یافت.

مدیرگروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم با اشاره به تداوم واکسیناسیون سالمندان آذربایجان‌شرقی در مقابل کرونا اعلام کرد: تاکنون ۱۲۰ هزار نفر در استان در گروه های مشمول و اولویت‌دار، واکسن کرونا دریافت کرده اند.

سیمین خیاط زاده مجموع واکسن کرونای توزیع شده در آذربایجان شرقی را تاکنون ۱۳۰ هزار دوز ذکر کرد و افزود: در زمان حاضر واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال علیه کرونا در سراسر استان در حال اجرا است و واکسیناسیون سالمندان بالای ۷۵ سال استان از این هفته آغاز شده است و حدود ۶۲ درصد آنها علیه کرونا واکسینه شده اند.

وی خاطرنشان کرد: ۸۵ درصد سالمندان بالای ۸۰ سال استان هم تاکنون واکسینه شده اند و این روند همچنان ادامه دارد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اشنویه هم در خبری به آغاز واکسیناسیون بیماری کووید ۱۹ تاکنون، یک‌هزار و ۷۰۰ شهروند در این شهرستان اشاره کرد و گفت: ۶۰۰ نفر افراد بالای ۸۰ سال و ۲۰۰ نفر افراد بالای  ۷۵ سال در اشنویه تاکنون واکسینه شده  و افراد واجد شرایط در این محدوده سنی شامل یکهزار و ۵۶۹ نفر هستند.

حسین زرزا اظهار داشت: واکسیناسیون  حدود ۹۰۰ نفر از کادر بهداشت و درمان، بیماران خاص، پاکبانان و جانبازان در این شهرستان نیز صورت پذیرفته و سایر گروه های هدف و دیگر شهروندان از مراجعه بدون هماهنگی برای دریافت واکسن خودداری کرده تا تجمع و خللی برای گروه هدف سالمند که جزء گروه های پرخطر هستند، ایجاد نشود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اشنویه گفت: چهار پایگاه واکسیناسیون در  شهر و روستاهای این شهرستان برای تزریق واکسن کرونا راه‌اندازی شده و این مراکز در پایگاه "نالوس"، "آغبلاغ"، "نلیوان" و مرکز تجمیعی شهدای غزه فعال بوده و نسبت به پذیرش و تزریق واکسن کووید ۱۹ افراد اقدام خواهند کرد.

زرزا با انتقاد از عدم استقبال برخی از شهروندان واجد شرایط افزود:  فرهنگ سازی متناسب در این شهرستان جهت واکسیناسیون به خوبی صورت نگرفته و از تمامی رسانه‌ها، معتمدان و روحانیون تقاضا داریم جهت تشویق مردم و سالمندان اقدام کنند و تاکنون هیچ موردی از عوارض واکسیناسیون در افراد دیده نشده است.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی خمین نیز گفت: ۲هزار و ۷۰۰ نفر از سالمندان بالای ۷۵ سال تاکنون در این شهرستان علیه ویروس کرونا واکسیناسیون شدند.

دکتر ابوذر صباغی افزود: گروه‌های سنی سالمندان بالای ۷۵ سال  در مرحله دوم اجرای طرح واکسیناسیون قرار دارند که بعد از اتمام مهلت تزریق واکسن گروه سنی ۸۰ سال به بالا  از هفتم اردیبهشت مورد هدف قرار گرفته‌اند و یک‌هزار و ۱۲ نفر از سالمندان بالای ۸۰ سال نیز در این شهرستان علیه ویروس کرونا واکسینه شدند.

وی یادآور شد: تاکنون کادر بهداشت و درمان، نیروهای عملیاتی اورژانس ۱۱۵ پزشکان بخش های دولتی و خصوصی ،جانبازان شیمیایی بالای ۵۰ درصد، پاکبانان و کارکنان غسالخانه این شهرستان واکسن دریافت کردند.

۲۸ اردیبهشت‌ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

زاهدان/ با افزوده شدن ۱۸۶ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۳۴ هزار و ۷۴۸نفر رسیده و هم‌اینک ۱۵۷ بیمار حاد تنفسی و ۷۴ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند و با فوت ۲ مورد جدید شمار فوتی های کرونا در سیستان و بلوچستان به یکهزار و ۳۰۰ نفر رسید.

خرم‌آباد/ تعداد مبتلایان کرونا در این استان با شناسایی ۲۹۳بیمار جدید طی شبانه روز گذشته به ۱۱۳ هزار و ۲۷۵ نفر رسید، سه شهروند این استان نیز در شبانه‌روز گذشته به دلیل کرونا جان باختند و اکنون مجموع قربانیان به یک هزار و ۸۰۶ نفر رسیده است.

کرج/ بیماری کووید۱۹ سبب مرگ ۲۴ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان شده است و با فوت این بیماران ، شمار جانباختگان به سه هزارو۸۸۷ نفر رسید، ۱۱۵ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته به تخت های بستری در بیمارستان های استان البرز انتقال یافتند و اکنون در مجموع ۸۳۵ بیمار در این مراکز تحت درمان هستند.

کرمانشاه/ براساس رنگ بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مناطق مختلف این استان از حالت قرمز خارج شد و شهرستان‌های، کرمانشاه، صحنه، اسلام‌آبادغرب، پاوه، کنگاور، سنقر و کلیایی، سرپل ذهاب و جوانرود در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، قصرشیرین، دالاهو و روانسر در وضعیت زرد قرار دارند.

ایلام/ ۹۵ ابتلا جدید کرونا در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شد که با این احتساب مجموع مبتلایان استان به ۳۸ هزار و ۴۹ نفر افزایش یافت و در ۲۴ ساعت گذشته ۲ فوتی ناشی از کرونا ثبت شد که با این احتساب تعداد فوتی های استان به ۷۷۳ نفر رسید.

اکنون شهرستان های هلیلان، بدره، سیروان و ملکشاهی و مهران در وضعیت زرد و ایلام، آبدانان، دهلران، دره شهر، چرداول، ایوان و چوار نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند.

گزارش‌های کرونایی از استان‌ها

مرکز ساری امروز گزارشی نوشت با عنوان من و کنژوگه؛ روایت یک تجربه داوطلبانه که در این مطلب با حضور میدانی و مستقیم در جریان جزئیات اجرای طرح واکسیناسیون و درک عوارض بالینی این واکسن قرار گرفته است.

او نوشته است: شرکت در کارآزمایی بالینی واکسن مشترک ایران و کوبا برای من به عنوان یک خبرنگار چنین موقعیتی محسوب می‌شود.

از زمان مطرح شدن اجرای طرح کارآزمایی برخی واکسن‌های ایرانی همیشه این موضوع در ذهن من مطرح می‌شد که یکی از داوطلب‌ها باشم و شرکت در کارآزمایی به عنوان داوطلب را به عنوان یک سوژه گزارشی مد نظر قرار دهم. اجرای مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن کنژوگه در ساری و بابل این فرصت را فراهم کرد تا تصمیم را عملی کنم.

 اجرای طرح کارآزمایی بالینی در هشت شهر کشور برای بررسی و مطالعات نهایی واکسن تولیدی مشترک انستیتوپاستور ایران و انستیتو فنیلای کوبا چند روز است که آغاز شده و داوطلبان در حال دریافت این واکسن‌ها هستند. واکسن‌هایی که گفته می‌شود تا کنون هیچ عارضه‌ای در بین دریافت‌کنندگان آن مشاهده نشد. نخستین دوز این واکسن در مرحله سوم کارآزمایی بالینی هم ۲۱ اردیبهشت در بابل و به فرزند رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل تزریق شد.

 البته ۲۰ درصد از ۲۴ هزار واکسنی که قرار است در این کارآزمایی به داوطلبان تزریق شود واکسن‌نما محسوب می‌شود که هیچ اثرگذاری خاصی در ایمن‌سازی داوطلبانی که آن‌ها را دریافت می‌کنند ندارد. به جز پژوهشگران پروژه، هیچ کسی اعم از عوامل مجری کارآزمایی در استان‌ها و دریافت‌کنندگان نمی‌دانند واکسنی که دریافت می‌کنند واکسن واقعی است یا واکسن‌نما به آن‌ها تزریق شد.

 

شمار فوتی‌های ناشی از کرونا در استان مرکزی به ۲ هزار و ۴۰ نفر رسید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: تعداد جان باختگان ناشی از ویروس کرونا در استان مرکزی از زمان شیوع تاکنون به ۲ هزار و ۴۰ نفر رسید.

دکتر سید " محمد جمالیان" روز سه شنبه افزود: ۸ مورد فوتی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در استان مرکزی گزارش شد.

وی بیان داشت: بر اساس آخرین یافته های آزمایشگاهی، شمار مبتلایان جدید به کرونا ویروس در ۲۴ ساعت گذشته به ۱۸۳ نفر افزایش یافت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار داشت: از این تعداد ۳۷ نفر از بیماران در بیمارستان‌های استان بستری شده اند که تحت مراقبت قرار دارند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می‌کنند.

وی بیان داشت: ۱۴۶ نفر از بیماران جدید نیز به صورت سرپایی بوده‌اند که تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه شده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: با احتساب ۱۸۳ مورد ابتلای جدید، تعداد موارد مبتلا به کرونا ویروس از زمان شیوع این ویروس تاکنون به ۵۹ هزار و ۱۰۴ نفر رسیده است.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸ آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.

 

 ۱۲ نفر دیگر در استان همدان قربانی کرونا شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت ۱۲ بیمار مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، آمار متوفیان استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۱۱۱ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز سه شنبه افزود: ۱۸۹ نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته در این استان به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شدند که در مجموع بیماران سرپایی مثبت از ابتدای اپیدمی ویروس کرونا تاکنون به ۴۱ هزار و ۳۱۲ نفر و بیماران بستری مثبت به ۱۶ هزار و ۷۹۷ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار کرد: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۵۸۳ مورد بود که ۱۰۹ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: در عین حال هم اینک ۱۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۴۳ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۷۴۶، بهار ۹۲۰، تویسرکان ۹۷۴، رزن ۷۲۷، درگزین ۲۶۹، فامنین ۳۰۱ و کبودراهنگ ۹۷۸ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون سه هزار و ۱۵ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۱۸۵ نفر در نهاوند و ۶ هزار و ۲۸۹ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

استاندار همدان روز شنبه در جلسه ستاد مقابله با کرونا گفت که طبق گزارش ستاد ملی و رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان، روند ابتلا به ویروس کرونا در این استان به شدت نزولی شده است.

«سیدسعید شاهرخی» ابراز امیدواری کرد که روند نزولی کرونا در این استان تداوم داشته باشد البته تداوم این وضعیت نیازمند توجه مردم به شیوه نامه های بهداشتی است.

در حال حاضر، تمامی شهرستان های استان همدان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

 

۶ بیمار مبتلا به کرونا در کاشان جان باختند

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ۲ زن ۵۷ و ۸۲ ساله و چهار مرد ۵۱، ۶۷، ۶۸ و ۷۰ ساله در ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی کاشان و آران و بیدگل جان باختند.

مریم امیدی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: شمار بستری مبتلایان کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل ۱۶۵ نفر است که ۱۴۴ بیمار در کاشان و ۲۱ بیمار در آران و بیدگل بستری تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی موارد بستری بیماران کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۳۶ نفر اعلام و اضافه کرد: ۳۰ نفر از بیماران در کاشان و ۶ نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

ثبت ۵۶ مورد جدید کرونا در منطقه کاشان 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۵۶ مورد جدید به ۲۳ هزار و ۲۹۲ نفر رسید.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۰ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۱۸ نفر با سن از ۳۵ سال تا ۸۸ سال در کاشان و ۲نفر از آران و بیدگل با سن ۳۳ تا ۵۴ سال تحت مراقبت و درمان هستند.

امیدی گفت: از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون ۱۷۰ هزار و ۶۷۹ نفر به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند.

وی ادامه داد: در این مدت، ۱۱ هزار و ۱۶۸ بیمار حاد تنفسی از بیمارستان‌های کاشان و آران و بیدگل ترخیص شدند.

به گفته وی، ۳۲۱ بیمار به درمانگاه دانشگاه علوم پزشکی کاشان مراجعه کردند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: ۶۸۵ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) این دانشگاه است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

وضعیت کرونایی شهرستان‌ کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی نارنجی است.

ویروس کرونا اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

۴۸ شهروند بر اثر کرونا در بیمارستان سلماس بستری هستند

فرماندار سلماس گفت: ۴۸ شهروند بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان این شهرستان بستری بوده و تحت درمان قرار دارند.

علی اکبر عسگری روز سه شنبه افزود: از این تعداد، ۱۲ نفر در بخش مراقبت های ویژه درمان می شوند.

وی اضافه کرد: از ابتدای شیوع بیماری کووید ۱۹ تاکنون، ابتلای ۱۳ هزار و ۶۱۴ نفر در سلماس به کرونا قطعی بوده که از این تعداد ۲ هزار و ۵۳۳ نفر بستری شده اند.

فرماندار سلماس اظهار کرد: این شهرستان جزء چند شهر کشور در وضعیت قرمز قرار دارد و برای عبور از این مرحله به همکاری و توجه ویژه مردم با رعایت پروتکل های بهداشتی نیاز است.

عسگری گفت: کادر بهداشت و درمان سخت ترین روزهای کاری خود را سپری می کنند و شبانه روزی در حال فعالیت هستند.

وی افزود: در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا شاهد افزایش آمار فوتی در شهرستان سلماس خواهیم بود.

وی از مردم درخواست کرد که با رعایت شیوه نامه های بهداشتی به حل مشکل کرونا در شهرستان کمک کنند.

سلماس تنها شهر با وضعیت قرمز کرونایی در آذربایجان غربی و یکی از سه شهرستان با وضعیت قرمز در کشور است.

این شهرستان حدود ۲۰۰ هزار نفر جمعیت داشته و در شمال آذربایجان غربی واقع است.

 

۸۵ درصد سالمندان ۸۰ سال به بالای قائمشهر واکسن کرونا زدند

رئیس شبکه بهداشت شهرستان قائمشهر با اعلام کاهش بودن روند بستری بیماران کرونایی در این شهرستان ، گفت که ۸۵ درصد از سالمندان بالای ۸۰ سال قاائمشهر دوز نخست واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

دکتر محمد گران روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود که ۱۵ درصد بقیه سالمندان بالای ۸۰ سال حاضر به تزریق واکسن نشده اند.

وی با از آغاز تزریق واکسن کرونا به سالمندان بالای ۷۵ سال قائمشهر از فردا چهارشنبه خبر داد و گفت که ۱۸ مرکز بهداشت روستایی و سایت دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان محل تزریق واکسن به این گروه سنی در نظر گرفته شده است.

دکتر گران از آن دسته سالمندان بالای ۷۵ سال شهرستان که زیر پوشش پزشک خانواده هستند خواست تا با در دست داشتن کارت ملی برای دریافت واکسن به محل های تعیین شده مراجعه کنند.

وی افزود : سالمندانی که پزشک خانواده ندارند ، باید ابتدا نسبت به انتخاب پزشک خانواده اقدام کرده و سپس با کارت ملی برای دریافت واکسن مراجعه کنند.

رییس شبکه بهداشت قائمشهر با تاکید بر این که تزریق واکسن به معنای ایجاد ایمنی فوری در بدن افراد نیست ، از تمامی شهروندان از جمله افرادی که واکسن کرونا دریافت کرده اند خواست تا به صورت جدی پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند .

وی گفت : اگر چه تزریق واکسن کرونا بشدت احتمال بروز عوارض سنگین کرونا را پایین می آورد ، اما افراد برای ایمنی بدن، نباید پروتکل های بهداشتی را فراموش کنند.

دکتر گران همچنین آمار بستری های کرونایی در بیمارستان های شهرستان را کاهشی توصیف کرد و گفت که هم اکنون ۶۴ بیمار کرونایی در بیمارستان های رازی و ولیعصر این شهرستان بستری هستند.

وی تاکید کرد : کاهش بیماران بستری به معنای از بین رفتن خطر کرونا نیست و لازم است تا زمانی که آمار تزریق واکسن در کشور به ۷۰ درصد نرسیده ، تمامی پروتکل های بهداشتی رعایت شود تا شاهد افزایش شدن دوباره شیوع بیماری کووید ۱۹ نباشیم.

 

کووید۱۹ سبب مرگ ۲۴ نفر در البرز شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که بیماری کووید۱۹ سبب مرگ ۲۴ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان شده است.

دکتر محمد فتحی روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: با فوت این بیماران ، شمار جانباختگان کووید۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در البرز به سه هزارو۸۸۷ نفر رسید.

وی ادامه داد:  ۱۱۵ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته به تخت های بستری در بیمارستان های استان البرز انتقال یافتند و اکنون در مجموع ۸۳۵ بیمار در این مراکز تحت درمان هستند.

فتحی گفت : ۴۲ هزار و ۶۴۵ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های البرز بستری شده اند که  ۳۷ هزار و ۹۱۳ نفرآنان بهبود یافته اند.

رعایت فاصله اجتماعی ، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده مهمترین توصیه های دانشگاهعلوم پزشکی البرز برای مهار کرونا است.

از مجموع هفت شهرستان تابعه البرز، پنج شهرستان نارنجی و ۲ شهرستان زرد کرونایی است.

 

بیماران کرونایی بستری در قزوین نسبت به اول اردیبهشت ۲۸۷ نفر کاهش یافت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین گفت: هم اکنون ۳۹۳ بیمار کرونایی در بیمارستان های استان بستری هستند که در مقایسه با ابتدای ماه جاری ۲۸۷ نفر کاهش داشته است.

دکتر پیمان نامدار عصر سه شنبه با اعلام این خبر افزود: در روزهای ابتدایی اردیبهشت ماه میزان بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های استان تا ۶۸۰ نفر رسیده بود. 

این مسوول گفت: در شبانه روز گذشته ۷۵ بیمار جدید کرونایی در بیمارستان های استان بستری و همچنین ۶۶ بیمار از ترخیص شده اند. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی استان قزوین اضافه کرد: در این مدت همچنین ۲۸۰ بیمار جدید (سرپایی و بستری) شناسایی شدند. 

وی از شهروندان قزوینی خواست تا همچنان پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند تا شاهد تداوم روند کاهشی کرونا در استان باشیم.

دکتر نامدار اظهار داشت: در شبانه روز گذشته متاسفانه چهار بیمار کرونایی در دیگر در استان قزوین جان خود را از دست دادند.

کرونا تاکنون جان یک هزار و ۶۸۷ بیمار کرونایی را در استان قزوین گرفته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.