اکنون ۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۳۹ شهر در وضعیت زرد و صفر شهر در وضعیت آبی قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. با افزایش مبتلایان در سیستان و بلوچستان نیز تعداد شهرستان‌های آبی به صفر رسید.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۰۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۷۶ هزار و ۴۳۳ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز جمعه در اطلاعیه ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰ هزار و ۱۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۵۴۵ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۷۳۲ هزار و ۱۵۲ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تا کنون دو میلیون ۱۹۶ هزار و ۱۹۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. پنج هزار و ۴۶۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین ۱۷ میلیون و ۷۵۰ هزار و ۱۴۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تا کنون یک میلیون و ۷۱۳ هزار و ۶۴۸ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۳۴۲ هزار و ۹۵۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به دو میلیون و ۵۶ هزار و ۵۹۸ دُز رسید.

بنا بر این اطلاعیه، اکنون ۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۳۹ شهر در وضعیت زرد و صفر شهر در وضعیت آبی قرار دارند.  بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است.  با افزایش مبتلایان در سیستان و بلوچستان نیز تعداد شهرستان‌های آبی به صفر رسید.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۶۱ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون و ۳۴۶ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

۲۴ اردیبهشت ماه با مهمترین اخبار کرونا در استان ها

رنگ‌های قرمز و نارنجی کرونایی در برخی شهرها در حال تغییر است و این شرایط نوید عبور از روزهای سخت کرونایی و موج چهارم را می دهد ،تداوم کاهش آمار مبتلایان و جانباختگان ، همچنان به رفتار مردم در رعایت شیوه نامه های بهداشتی و پرهیز از عادی انگاری ها بستگی دارد .

شیوع کرونا در برخی شهرهای کشور پس از چند هفته ای که افزایشی بود در روزهای اخیر روند نزولی را طی می کند اما این به معنای بی تفاوتی و عادی‌انگاری از سوی مردم نیست و باید همچنان دستورالعمل های بهداشتی توصیه شده رعایت شود و نظارت بر اجرای آنها نیز با قدرت در جامعه ادامه پیدا کند.

با تدابیر اتخاذ شده نظیر اعمال محدودیت‌ها ،تعطیلی سطوح مختلف مشاغل  در هفته های گذشته ، کاهش سفرها ترددهای غیر ضرور و  انجام واکسیناسیون روند ابتلا و آمار جانباختگان کرونا تا حدی نزولی شده  است و بنا به توصیه کارشناسان تنها راه حفظ سلامتی رعایت پروتکل های بهداشتی ، فاصله گذاری اجتماعی و خودداری از مهمان پذیری و دورهمی است ، مردم همچنان باید از برگزاری هرگونه میهمانی و حضور در تجمعات خودداری کنند و به رعایت پروتکل های بهداشتی ادامه دهند تا سیر نزولی شیوع کرونا همچنان ادامه یابد.

وضعیت کرونا در استان ها 

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص مراکز فعال برای تزریق واکسن گفت: ۱۱۷ مرکز روستایی و شهری در استان برای تزریق واکسن کرونا فعال است و ۳۴ مرکز تجمیعی هم برای این کار در نظر گرفته شده است.

دکتر ابراهیم شکیبا افزود: از این تعداد، ۱۷ مرکز شهری و ۱۸ مرکز روستایی در شهر کرمانشاه در حال فعالیت است و هشت مرکز تجمعی نیز  در این شهرستان مشخص شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: هشت منطقه در شهر کرمانشاه به منظور سهولت دسترسی عموم به مراکز تجمیعی تزریق واکسن کرونا مشخص شده است.  

در بجنورد و به نقل از معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی ،از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال تسهیلات به جامعه فرهنگی و هنری این استان با عاملیت صندوق توسعه کارآفرینی پرداخت شده است که این روند همچنان ادامه دارد.

علی اکبر طهماسبی  با اشاره به اینکه ۶۰ طرح توسط اهالی فرهنگ و هنر و رسانه استان در سامانه درخواست تسهیلات حمایتی فعالان و صاحبان کسب و کارهای فرهنگی ثبت شد، افزود پس از بررسی های کارشناسی ۴۶ طرح به تایید رسیده و به بانک معرفی شده اند.

وی گفت:  بر اساس گزارش معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تاکنون اهالی فرهنگ و هنر استان بیشترین سهم را از تسهیلات حمایتی با عاملیت صندوق کارآفرینی امید را به خود اختصاص داده اند.

 سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هم گفت: در شبانه‌روز گذشته از ۶۶۰ نفر نمونه‌گیری شده از این تعداد ۱۹۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان شناسایی شدند.

 ابراهیم سلمانی افزود: از این تعداد ۳۹ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شدندو ۱۵۴ نفر در منزل دوره نقاهت خود را طی می‌کنند.

وی با اشاره به این که امن‌ترین مکان خانه شخصی است از مردم خواست از رفت و آمدهای های برون و درون شهری و برگزاری مراسم‌های عزا و عروسی و دورهمی‌های خانوادگی در تعطیلات عید فطر خودداری کنند.

در خبری دیگر از هرمزگان و  به نقل از  سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان ، با فوت هفت نفر دیگر در استان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در شبانه روز گذشته، شمار قربانیان کووید ۱۹ در هرمزگان به یک هزار و ۲۰۲ نفر رسید.

دکتر فاطمه نوروزیان  اظهار داشت: فوت شدگان شبانه روز گذشته یک خانم و شش آقا در رده سنی ۴۱ تا ۸۹ سال از شهرستان های بندرعباس، رودان و میناب بودند.

وی با اشاره به خطر جدی شیوع ویروس جهش یافته کرونای آفریقایی و هندی در هرمزگان افزود: تاکنون حدود ۵۰ مورد از این نوع ویروس در برخی از مناطق شرقی و غربی استان مشاهده شده و دو نفر نیز بر اثر ابتلا به آن فوت شدند و امروز نگرانی های بسیاری نسبت به گسترش بیشتر این ویروس در دیگر مناطق هرمزگان وجود دارد .

از اردبیل هم خبر رسیده که روند نزولی مبتلایان بستری روزانه کرونا در استان همچنان ادامه دارد و در ۲۴ ساعت گذشته با کاهش ۳۲ نفری نسبت به شبانه روز ماقبل به ۲۸ نفر کاهش یافت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیا اعلام کرد:  هم اکنون در بیمارستان‌های استان۳۶۲ نفر مبتلا به کرونا بستری هستند که از این تعداد ۶۶ نفر در بخش‌های ویژه تحت مراقبت قرار دارند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده  با اشاره به افزایش شمار بهبودیافتگان بستری در مراکز درمانی در استان اردبیل افزود: در شبانه روز گذشته ۴۴ نفر از بیماران بستری مبتلا به کرونا از مراکز درمانی استان ترخیص شدند.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم با اشاره به وضعیت شکننده همه گیری ویروس کرونا در این استان از شهروندان خواست تا با جدیت در رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ورود گیلان به موج دیگر جلوگیری کنند.

دکتر آبتین حیدرزاده اظهار داشت: از برگزاری دورهمی ها در این ایام همانند هر زمان دیگر باید به طور جدی خودداری گردد ضمن اینکه از سفرهای غیرضرور نیز باید پرهیز شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون اکثریت شهرستان های استان در وضعیت نارنجی بیماری کرونا قرار دارند، بیان داشت: باید با دقت در رعایت پروتکل های بهداشتی و اهتمام جدی به این مهم به سمت شهرهای با وضعیت زرد و سفید پیش رویم.

هم اکنون جز سه شهرستان گیلان شامل املش، شفت و تالش که در وضعیت زرد بیماری کرونا قرار دارند، بقیه شهرستان های این استان نارنجی هستند.

۲۴ اردیبهشت ماه با مهمترین اخبار کرونا در استان ها

خبری از سیستان و بلوچستان حکایت از افزایش شمار مبتلایان دارد این را  رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت  که با ثبت ۱۸۰ مورد ابتلا جدید کرونا در سیستان و بلوچستان تعداد مبتلایان این بیماری به ۳۴ هزار و ۲۰۲ نفر افزایش یافت.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: هم‌اینک ۱۷۳ بیمار حاد تنفسی و ۹۰ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

وی  گفت: موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در سیستان و بلوچستان نیز در حال افزایش است و این نوع از ویروس تقریبا جایگزین نوع قبلی شده بطوریکه حدود ۸۰ درصد موارد ابتلا در سطح استان را شامل می‌شود.

در البرز هم  ۱۵ بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان جان باختند و ۱۱۱ بیمار بدحال دیگر به تخت های بستری انتقال یافتند.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز ، اکنون ۹۵۰ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

از مجموع هفت شهرستان تابعه البرز ، فردیس در وضعیت قرمز ، کرج ، ساوجبلاغ ، چهارباغ و نظرآباد نارنجی و طالقان و اشتهارد زرد کرونایی هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان هم گفت: ۶ شهروند این استان در شبانه‌روز گذشته به دلیل کرونا جان باختند تا مجموع قربانیان ناشی از ویروس کرونا در استان به یکهزار و ۷۸۸ نفر برسد.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا ۶ شهرستان لرستان در وضعیت نارنجی و مابقی شهرستان های ۱۱ گانه استان در وضعیت قرمز شیوع ویروس قرار دارند.

در ایلام  هم  ۹۴ ابتلای جدید کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در استان ثبت شده که با این احتساب مجموع مبتلایان استان به ۳۷ هزار و ۷۰۹ نفر افزایش یافته است.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام هم اکنون  شهرستان های ایلام، ایوان، مهران، چوار، چرداول، دهلران، دره شهر، آبدانان در وضعیت نارنجی و سیروان، بدره، ملکشاهی و هلیلان در وضعیت زرد قرار دارند.

با فوت ۶ بیمار مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته آمار متوفیان استان همدان هم از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۷۶ نفر رسید.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت ،از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، شهرستان اسدآباد در وضعیت قرمز و مابقی شهرستان ها در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

 در خبری از یاسوج آمده  که شمار قربانیان کووید ۱۹ در کهگیلویه و بویراحمد با فوت ۲ بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته به ۶۳۷ نفر رسیده است .

رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بیان کرد:  بیشترین موارد مثبت در شهرستان‌های بویراحمد، گچساران، کهگیلویه و دنا بوده است و از هشت شهرستان کهگیلویه و بویراحمد شهرستان های گچساران و دنا در وضعیت نارنجی، چرام در وضعیت زرد  قرار دارد و بقیه همچنان قرمز هستند.

 

غربالگری حدود ٣٠٠ هزار نفر در مبادی مرزی رسمی کشور

رئیس سازمان امداد ونجات جمعیت هلال‌احمر از غربالگری ٢٩٩ هزار و ۵۶٢ نفر در مبادی مرزی رسمی کشور توسط هلال‌احمر خبر داد.

مهدی ولی پور افزود: در طرح مراقبت بهداشتی پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در مبادی مرزی رسمی کشور که با همکاری جمعیت هلال احمر همراه و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال انجام است، ۲۹۹ هزار و ۵۶۲ نفر غربالگری شدند.

وی اظهار داشت: از ١٣ هزار و ٨٠٠ نفر تست «پی سی آر» و از ٣٩ هزار و ٨٢٠ نفر رپید تست گرفته شد و  ۵٧ نفر هم قرنطینه شدند.

 

آمار بیماران کووید ۱۹ در خراسان شمالی کاهشی شد

با گذشت حدود دو ماه از شیوع موج چهارم کرونا در استان خراسان شمالی ، آمار بیماران کووید ۱۹ در این استان در ۲۴ ساعت گذشته کاهشی شد.

آمار بیماران کووید ۱۹ استان خراسان شمالی در ۲۴ ساعت گذشته نسبت به مدت مشابه آن حدود ۵۰ درصد کاهش یافت و در این مدت ۴۳ بیمار جدید در بیمارستان های این خطه شمالشرق کشور بستری شدند.

براساس آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی ۳۳۰ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های این استان بستری هستند و در این مدت نیز یک نفر براثر این بیماری جان خود را از دست دادند  و از ابتدای شیوع موج چهارم ویروس کرونا ( اول فروردین تا ۲۴ اردیبهشت ) ۱۳۸ بیمار کووید ۱۹ در این استان جان خود را از دست دادند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی گفت : روند افزایشی رعایت پروتکل های بهداشتی در این استان در هفته های اخیر باعث کاهشی شدن روند بیماران کووید ۱۹ بستری در این بیمارستان شد و باید این روند ادامه داشته باشد.

دکتر سید احمد هاشمی  میزان رعایت پروتکل های بهداشتی استان خراسان شمالی را حدود ۷۰ درصد اعلام کرد و اظهارداشت : برای ادامه روند کاهشی بیماران کووید ۱۹ باید استفاده از ماسک؛ فاصله گذاری فیزیکی و دورهمی ها کاهش یابد.

ویروس کرونا در استان خراسان شمالی از اسفندماه سال ۹۸ با شناسایی نخستین بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در شهرستان بجنورد شیوع یافت و این استان تاکنون سه موج از این بیماری را پشت سر گذاشت و از اول فروردین ماه سال جاری به تدریج وارد فاز چهارم شد.

در این مدت حدود ۲ هزار بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های استان بستری شدند و در حدود دو ماه گذشته ۱۴۰نفر نیز در این مدت جان خود را از دست دادند.

هم اکنون از هشت شهرستان استان خراسان شمالی ، شهرستان شیروان در وضعیت قرمز کرونایی و شهرستان های بجنورد، مانه و سملقان، جاجرم، فاروج و اسفراین در وضعیت الگوی رنگ بندی نارنجی و گرمه و راز و جرگلان در وضعیت زرد قرار دارند.

 

ویروس کرونا را نمی توان با اقدامات مقطعی کنترل کرد

رییس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین گفت : با استفاده از تحقیقات و پژوهش‌های علمی، می‌توان نسبت به تدوین بسته پیشگیری از ویروس کرونا امیدوار بود، اما آنچه مسلم است با اقدامات مقطعی نمی‌توان امیدوار بود که این بیماری کنترل شود.

دکتر علیرضا مهرعلیان در نشست ارزیابی های اپیدمیولوژِک و ارایه راهکارهای عملیاتی برای کنترل موج های اپیدمی کووید ۱۹،  با اشاره به بروز موج های اول، دوم، سوم  و چهارم و اعمال سیاست ها و محدودیت های مختلف، افزود: سیاست ها و تصمیم گیری های نامناسب مانند عادی انگاری ها، مسافرت ها، فراهم نکردن محدودیت ها و وجود تقابل هایی، فعالیت مساجد و برگزاری مراسم مذهبی، باعث تکرار مشکلات و بروز موج های  کووید ۱۹ شد که توسط جامعه علمی پذیرفته شده نیست.

وی هشدار داد که ادامه این رویه ها، بر بروز موج های بعدی نیز دامن خواهد زد.

رییس حوزه سلامت شهرستان قزوین، حدود ۹۰ درصد از قطع زنجیره انتقال همه گیری ویروس کرونا را به افزایش مشارکت های مردمی مرتبط دانست و اظهار کرد: این مهمترین نقشه راه کنترل ویروس کرونا است.

وی یادآورشد: تمام ارگان های درگیر با حوزه بهداشت و مردم، برای پیشگیری از کرونا با رعایت جدی ایمنی، بهداشت و پرهیز از مسافرت‌های غیرضروری در مکان‌های شلوغ، مشارکت کنند تا این بیماری به‌زودی تحت کنترل قرار گیرد.

وی تاکید کرد که اقدامات درمانی، تا حدودی جوابگو خواهد بود ولی آنچه مهم است، راهکارهای پیشگیری از ابتلا به این بیماری است که باید به درستی و با استفاده از تحقیقات علمی حاصل شود.

رییس مرکز بهداشت شهرستان قزوین، اِعمال محدودیت ها در فعالیت اصناف، ترددها، اجرای طرح شهید سلیمانی و واکسیناسیون را از راهکارهایی خواند که در طول مدت اپیدمی،  برای مدیریت و کنترل بیماری استفاده شده است و ضمن اشاره به انتظار بالا از حوزه بهداشت، ظرفیت های موجود را برای مهار بیماری ناکافی دانست.

تاخیر در مدیریت کووید۱۹، برنامه ریزی مدیریت صحیح را دچار چالش می کند

دکتر مهدی رنجبران، عضو هیأت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز با اشاره به مسؤولیت سنگین در حوزه بهداشت، و حجم فعالیت بالا در این حوزه، گفت: در بحث اپیدمیولوژی، نسخه باید برای کل جامعه نوشته شود و اگر از تجربیاتی که در اپیدمی حاصل شده است استفاده نشود دچار چالش های جدیدی خواهیم شد و به بروز موج پنجم منجر می شود.

وی تاخیر در مدیریت کووید ۱۹، تعطیلات، مسافرت ها و دید و بازدیدها را از عواملی خواند که حلقه برنامه ریزی مدیریت صحیح در موج های پیش آمده کووید ۱۹ را با مشکل مواجه کرد.

 

۶ نفر دیگر در استان همدان قربانی کرونا شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت ۶ بیمار مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته آمار متوفیان استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۷۶ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز جمعه افزود: ۲۶۱ نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته در این استان به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شدند که در مجموع بیماران سرپایی مثبت از ابتدای اپیدمی ویروس کرونا تاکنون به ۴۰ هزار و ۸۴۰ نفر و بیماران بستری مثبت به ۱۶ هزار و ۵۵۶ نفر رسید.

وی گفت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۷۳۶ مورد بود که ۱۲۸ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: در عین حال هم اینک ۱۱ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۵۸ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۷۲۵، بهار ۹۱۲، تویسرکان ۹۶۷، رزن ۷۱۸، درگزین ۲۶۷، فامنین ۲۹۹ و کبودراهنگ ۹۷۲ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون ۲ هزار و ۹۷۰ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۱۵۹ نفر در نهاوند و ۶ هزار و ۱۷۷ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، شهرستان اسدآباد در وضعیت قرمز و مابقی شهرستان ها در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

 

شمار قربانیان کرونا در کهگیلویه و بویراحمد به ۶۳۷ نفر رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: شمار قربانیان کووید ۱۹ در کهگیلویه و بویراحمد با فوت ۲ بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته به ۶۳۷ نفر رسید.

پرویز یزدان پناه روز جمعه اظهار داشت:هم اکنون ۳۷۱ بیمار در بیمارستان‌های معین کرونای کهگیلویه و بویراحمد  بستری هستند.

وی افزود:از این تعداد ۱۷۲ نفر از این بیماران مبتلای قطعی و ۲۴ نفر نیز در بخش مراقبت‌های ویژه  درمان هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بیان کرد: از مجموع ۷۴۶ نمونه پی سی آر دریافت شده از آزمایشگاه سلولی و مولکولی یاسوج حدود ۳۴ درصد موارد مثبت بودند.

یزدان پناه عنوان کرد:بیشترین موارد مثبت در شهرستان‌های بویراحمد، گچساران، کهگیلویه و دنا بوده است.

وی ابراز داشت: از ۲۵۴ نمونه تست سریع ۲۰ درصد موارد مثبت مربوط به شهرستان‌های کهگیلویه، گچساران و لنده بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: از مجموع مبتلایان به کرونا ویروس در کهگیلویه و بویراحمد ۴۳ هزار ۷۷۳ نفر بهبود یافته اند.

یزدان پناه از مردم درخواست کرد رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی را جدی گرفته و از شرکت در تجمعات، دورهمی‌ها و حضور در مکان‌های شلوغ و پرخطر خود داری کنند.

وی افزود: آمار بستری بیماران کرونایی در کهگیلویه و بویراحمد با روندی کُند در حال کاهش است و انتظار داریم که با کاهش بستری مبتلایان جدید، آمار مرگ و میر نیز کاهش یابد.

از هشت شهرستان کهگیلویه و بویراحمد شهرستان های گچساران و دنا در وضعیت نارنجی، چرام در وضعیت زرد  قرار دارد و بقیه همچنان قرمز هستند.

 

۴ بیمار مبتلا به کرونا در کاشان جان باختند

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: سه زن ۶۹، ۸۱ و ۸۴ ساله و یک مرد ۶۸ ساله در ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی کاشان و آران و بیدگل جان باختند.

مریم امیدی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: شمار بستری مبتلایان کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل ۲۲۰ نفر است که ۱۹۵ بیمار در کاشان و ۲۵ بیمار در آران و بیدگل بستری تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی موارد بستری بیماران کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۳۹ نفر اعلام و اضافه کرد: ۳۴ نفر از بیماران در کاشان و پنج نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

ثبت ۵۸ مورد جدید کرونا در منطقه کاشان

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۵۸ مورد جدید به ۲۳ هزار و ۹۱ نفر رسید.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۱۳ نفر با سن از ۴۱ سال تا ۸۳ سال در کاشان و ۴ نفر از آران و بیدگل با سن ۲۹ تا ۱۰۵ سال تحت مراقبت و درمان هستند.

امیدی گفت: از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون ۱۶۸ هزار و ۹۷۷ نفر به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند.

وی ادامه داد: در این مدت، ۱۱ هزار و ۲۵ بیمار حاد تنفسی از بیمارستان‌های کاشان و آران و بیدگل ترخیص شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: ۶۶۰ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه دانشگاه) است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

وضعیت کرونایی شهرستان‌ کاشان در برهه کنونی قرمز و شهرستان آران و بیدگل نارنجی است.

بر پایه مصوبه‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا مشاغل گروه‌های ۲ و ۳ و ۴ در وضعیت قرمز تا اطلاع بعدی تعطیل می‌شوند و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک با جدیت بیشتری مورد پایش قرار خواهد گرفت.

همچنین خروج خودروهای بومی از شهرستان‌های نارنجی و قرمز و ورود خودروهای غیربومی به این شهرستان‌ها ممنوع است.

ویروس کرونا اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

۹۴ ابتلای جدید کرونا در ایلام ثبت شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ۹۴ ابتلای جدید کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در استان ثبت شده که با این احتساب مجموع مبتلایان استان به ۳۷ هزار و ۷۰۹ نفر افزایش یافته است.

دکتر محمد کریمیان روز جمعه اظهار داشت: در این مدت(۲۴ ساعت گذشته) ۲۲ بستری جدید ناشی از کرونا در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بسترهای موجود استان به ۱۳۸ نفر کاهش یافت.

وی افزود: از بستری های جدید هفت نفر مربوط به ایلام، سه نفر آبدانان، سه نفر ایوان، سه نفر دهلران، ۲ نفر چرداول، ۲ نفر دره شهر، یک نفر ملکشاهی و یک نفر نیز مربوط به بدره است.

دکتر کریمیان یادآور شد: طی ۲ روز گذشته هیچ مورد فوتی از کرونا ثبت نشده و مجموع فوتی های استان تا این لحظه ۷۶۷ نفر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: شهرستان های ایلام، ایوان، مهران، چوار، چرداول، دهلران، دره شهر، آبدانان در وضعیت نارنجی و سیروان، بدره، ملکشاهی و هلیلان در وضعیت زرد قرار دارند.

 

۶ نفر دیگر در لرستان قربانی کرونا شدند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۶ شهروند این استان در شبانه‌روز گذشته به دلیل کرونا جان باختند تا مجموع قربانیان ناشی از ویروس کرونا در استان به یکهزار و ۷۸۸ نفر برسد.

"مریم کوشکی" روز جمعه به رسانه ها اعلام کرد: شمار مبتلایان کرونا در این استان نیز با شناسایی ۳۹۷ بیمار جدید طی شبانه روز گذشته به ۱۱۲ هزار و ۱۱۳ نفر رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: در حال حاضر ۷۹۲ بیمار و مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا ۶ شهرستان لرستان در وضعیت نارنجی و مابقی شهرستان های ۱۱ گانه استان در وضعیت قرمز شیوع ویروس قرار دارند.

 

۱۸۰ مورد جدید ابتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان ثبت شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: با ثبت ۱۸۰ مورد ابتلا جدید کرونا در سیستان و بلوچستان تعداد مبتلایان این بیماری به ۳۴ هزار و ۲۰۲ نفر افزایش یافت.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری روز جمعه اظهارداشت: هم‌اینک ۱۷۳ بیمار حاد تنفسی و ۹۰ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

وی شمار درگذشتگان این ویروس در سیستان و بلوچستان با افزوده شدن چهار نفر دیگر را یکهزار و ۲۸۹ نفر ذکر کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از مردم تقاضا کرد؛ در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

وی بیان کرد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

هاشمی گفت: موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در سیستان و بلوچستان نیز در حال افزایش است و این نوع از ویروس تقریبا جایگزین نوع قبلی شده بطوریکه حدود ۸۰ درصد موارد ابتلا در سطح استان را شامل می‌شود.

 

 بستری‌های روزانه کرونا در اردبیل کاهش یافت

روند نزولی مبتلایان بستری روزانه کرونا در استان اردبیل همچنان ادامه دارد و در ۲۴ ساعت گذشته با کاهش ۳۲ نفری نسبت به شبانه روز ماقبل به ۲۸ نفر کاهش یافت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل روز جمعه اعلام کرد:  هم اکنون در بیمارستان‌های استان۳۶۲ نفر مبتلا به کرونا بستری هستند که از این تعداد ۶۶ نفر در بخش‌های ویژه تحت مراقبت قرار دارند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده  گفت: طی شبانه‌روز گذشته پنج نفر دیگر از بیماران کووید.۱۹ در استان اردبیل جان باختند و تعداد کل جان باختگان استان از ابتدای شیوع ویروس  به یک هزار و ۷۳۳ نفر رسید.

وی با اشاره به افزایش شمار بهبودیافتگان بستری در مراکز درمانی در استان اردبیل افزود: در شبانه روز گذشته ۴۴ نفر از بیماران بستری مبتلا به کرونا از مراکز درمانی استان ترخیص شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل بیان کرد: وضعیت کاهشی شیوع کرونا در این استان همچنان شکننده بوده و در صورت بی‌توجهی شهروندان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، احتمال صعودی شدن دوباره وجود دارد.

وی همچنین با اشاره به کم شدن بار مراجعه بیماران کرونایی به مراکز درمانی استان در چند روز اخیر اضافه کرد: بخش‌های بیمارستان امام خمینی‌(ره)، یک بخش بیمارستان فاطمی و بخشی از ظرفیت بیمارستان امام رضا(ع) اردبیل برای بستری بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافته است.

دکتر حبیب‌زاده، بستری شدن ۲ برابری و سرعت انتقال و سرایت بالا را شاخصه اصلی ویروس کرونای انگلیسی شایع شده در استان اردبیل عنوان و اظهار کرد: هم‌اکنون حدود ۵۰ درصد تخت‌های بیمارستانی استان اردبیل در بخش دولتی و خصوصی به بستری بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل برگزاری هر گونه تجمع را موجب افزایش شمار مبتلایان کرونا عنوان و اضافه کرد: مهم‌ترین خطر در روزهای آینده، برگزاری مراسم عروسی و سفر شهروندان است و باید این مساله فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی شود.

وی با تاکید بر ضرورت ادامه استفاده از ماسک حتی با انجام واکسیناسیون سراسری، به افراد مبتلا به کرونا که دارای علایم حاد نبوده و در منزل حضور دارند، توصیه کرد که شرایط قرنطینه در منزل را با شدت بیشتر رعایت کرده و از تردد در سطح جامعه خودداری کنند تا دوره انتقال پذیری بیماری طی شود.

دکتر حبیب‌زاده، رعایت دقیق محدودیت‌های وضع شده، در خانه ماندن، عمل به شیوه نامه‌های بهداشتی بویژه استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در تجمعات و هرگونه دورهمی، تعطیلی مجالس عروسی و ترحیم را تنها راه برون‌رفت و گذر از شرایط بحرانی موجود ذکر کرد.

بر اساس اعلام ستاد ملی کرونا، موج چهارم شیوع کرونا در استان اردبیل از چندی پیش از وضعیت قرمز خارج شده و به نارنجی تغییر یافته و بر همین اساس امیدواری برای مهار بیماری کووید.۱۹ در این استان افزایش یافته است.

در ادامه روند کاهشی شیوع کرونا در استان اردبیل که از حدود ۶ هفته پیش آغاز شده، شهرستان‌های کوثر، نیر، سرعین، نمین، اصلاندوز، بیله‌سوار و گرمی در وضعیت زرد و شهرستان‌های خلخال، مشگین‌شهر، پارس‌آباد و اردبیل در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار گرفته‌اند.

کارشناسان بهداشت و درمان استان از شهروندان خواسته‌اند به محض مشاهده علایم اولیه ابتلای به کرونا از جمله سردرد و بدن درد شدید و نیز ناراحتی‌های تنفسی، به سرعت به مراکز ۱۶ ساعته بهداشت و درمان مراجعه کرده و نسبت به اقدامات تشخیصی و درمان اقدام کنند.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه با ۲۲ فوتی، بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا با ۱۲۱ نفر در روز ۲۷ فروردین ماه امسال و نیز بالاترین رکورد بستری همزمان بیماران کرونا با ۶۳۳ نفر در روز پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
9 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.