بر اساس گزارش وزارت بهداشت در دوشنبه 3 خرداد 1400، هشت شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۷ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. هیج شهری در وضعیت آبی قرار ندارد. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۲۵۱ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۸ هزار و ۸۴۸ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز دوشنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز (سوم خرداد ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و  پنج بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۶۰۵ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۸۴۳ هزار و ۵۲۳ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون دو میلیون ۳۴۷ هزار و ۷۵۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.چهار هزار و ۷۵۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۱۹ میلیون و ۵۴ هزار و ۵۲۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، اکنون هشت شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۷ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. هیج شهری در وضعیت آبی قرار ندارد. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. 

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون دو میلیون و ۶۰۸ هزار و ۱۸۲ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۴۶۰ هزار و ۸۵۳ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به سه میلیون و ۶۹ هزار و ۳۵ دوز رسید.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۶۷ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون و ۴۷۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقای جنوبی که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

 

سوم خردادماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

نگاهی به وضعیت واکسیناسیون در نقاط مختلف کشور نشان می دهد که این کار با برنامه ریزی دقیق و هدفمند از سوی مراکز بهداشت و درمان در حال انجام است و تاکنون گزارش خاصی از نامساعد شدن وضعیت دریافت کنندگان واکسن اعلام نشده است.

روند واکسیناسیون مقابله با کرونا در کشور با گروه های هدف تعیین شده  به خوبی در حال انجام است و روند واکسیناسیون عمومی هم از اواخر خرداد با واکسن‌های داخلی در مقیاس کوچک و در تابستان با مقیاس بزرگ  آغاز می‌شود.

واکسیناسیون گروه سنی بالای ۸۰ سال از اردیبهشت تا خرداد ۱۴۰۰ را شامل می‌شود. همچنین در خرداد و تیرماه ۱۴۰۰ گروه‌های سنی ۶۵ تا ۷۹ سال واکسینه خواهند شد که اولویت در ابتدا با سنین بالاتر است. همچنین تا پایان تیر ماه افراد ۱۶ تا ۶۴ سال که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند واکسیناسیون خواهند شد.

تاکید وزیر بهداشت بر کنترل مرزهای دریایی و خدمه کشتی‌ها

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ویروس هندی و آفریقایی کرونا به راحتی می تواند وارد کشور شود گفت: مرزهای دریایی باید کنترل شده و نمونه گیری از خدمه کشتی ها با دقت انجام شود.

سعید نمکی روز دوشنبه در آیین افتتاح پروژه های بخش سلامت خوزستان که در آبادان برگزار شد اظهار داشت: موضوع کنترل کشتی ها در استان خوزستان باید جدی گرفته شود تا از ورود ویروس هندی و آفریقایی کرونا جلوگیری شود.

وی همچنین با تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم اظهار داشت:باید به گونه‌ای مراقبت کنیم که فضا برای حضور مردم در انتخابات مهیا شود لذا از فرمانداران و ائمه جمعه تقاضا می کنم در اجرای پروتکل های بهداشتی سختگیرانه تر عمل کنند تا موضوع کرونا در انتخابات اثرگذار نباشد.

در این رابطه معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:‌با اطمینان می‌گویم جای هیچ گونه نگرانی در زمینه تزریق واکسن‌های ضد کرونایی که به تایید این وزارتخانه رسیده وجود ندارد و واکسن زدن بی انقطاع و بدون توقف برای گروه های هدف و بر اساس برنامه زمان بندی ادامه خواهد یافت.

قاسم جان بابایی، ادامه داد:‌ یک تیم ویژه ای در وزارت بهداشت نیز تشکیل شده و روزانه موضوع عوارض احتمالی ناشی از واکسن ها را رصد می‌کند که تاکنون و براساس همه بررسی ها و تحقیقات جامع هیچ گونه عوارض جدی که منجر به توقف واکسن تولید داخل و یا واکسن های دریافتی از کشورهای مختلف دنیا باشد، ثابت نشده است.

او گفت: بر اساس پیش بینی انجام شده ظرف یک ماه و یا تا نیمه نخست تیرماه واکسن سنین افراد بالای ۶۰ سال در کشور به اتمام می رسد.

جان بابایی اضافه کرد: پیش بینی می شود که تا اواخر خردادماه جاری افزون بر ۱۰ میلیون دوز واکسن در کشور توزیع و تزریق شود و البته واکسینه شدن ملت بر اساس همین روند و افراد و گروه های در معرض خطر نیز از تیرماه با گستردگی و جدیت بیشتری ادامه خواهد یافت.

جان بابایی همچنین در خصوص آخرین وضعیت کرونا در سطح کشور نیز گفت: سیر نزولی مبتلایان و همچمین مرگ و میر ناشی از کرونا در بسیاری از مناطق و استان ها که از روزهای گذشته آغاز شده همچنان ادامه دارد اما چندان نباید دچار نوعی اطمینان کاذب شویم زیرا کرونا تاکنون نشان داده که بسیار پیچیده است و جهش های متفاوت آن بسیار سنگین تر و سهمگین تر از قبل بروز و ظهور یافته است.

 

 وضعیت کرونایی شهرها و استان های مختلف کشور 

روند کاهشی شیوع بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل که طی ۲ هفته اخیر آغاز شده، همچنان ادامه دارد و در ادامه این وضعیت، شمار جان‌باختگان کرونا در این استان پس از ۲.۵ ماه به صفر رسید.

شیوع موج چهارم بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل که از نیمه فروردین ماه آغاز شده، طی روزهای اخیر روند نزولی به خود گرفته و طی روزهای اخیر به وضعیت پایدار رسیده است.

بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، شمار مبتلایان بستری همزمان کووید.۱۹ در این استان از ۶۳۳ نفر در پنجم اردیبهشت ماه با ۳۸۰ نفر کاهش، به ۲۵۳ فرد بستری در شبانه‌روز گذشته رسیده است.

همچنین بر اساس اعلام این مرجع، در شبانه روز گذشته ۳۶ فرد جدید به بیماری کووید.۱۹ در این استان مبتلا شده‌اند که ۸۵ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در یک ماه قبل است.

از خراسان رضوی خبر رسیده که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرده در حال حاضر ۹ شهرستان خراسان رضوی از نظر شیوع کرونا در وضعیت نارنجی قرار دارند که این شهرستانها بیشترین جمعیت استان را در خود جای داده‌اند.

دکتر مهدی قلیان اول افزود: هم اکنون شهرستان‌های نیشابور، درگز، قوچان، مشهد، بینالود، تربت‌حیدریه، کاشمر، سبزوار و گناباد در وضعیت نارنجی قرار دارند.

وی ادامه داد: هم اکنون حدود دو سوم شهرستانهای خراسان رضوی در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند اما این شهرستانها جمعیت کمتری را در خود جای داده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شهرستانهایی نظیر کلات، سرخس، تربت‌جام، باخرز، تایباد، خواف، رشتخوار، مه‌ولات، بجستان، خلیل آباد، بردسکن، جغتای، داورزن، جوین، خوشاب و فیروزه در وضعیت زرد هستند.

خبر دیگر اینکه معاون دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفته از مجموع ۲۱ شهرستان آذربایجان‌شرقی، ۱۳ شهرستان در وضعیت کرونایی نارنجی و مابقی در وضعیت زرد قرار دارند.

عباسعلی درستی ظهار کرد: خداآفرین، کلیبر، هوراند، ورزقان، هریس، اسکو، هشترود و چاراویماق شهرستان هایی هستند که در وضعیت زرد قرار دارند و بقیه نارنجی هستند.

وی با بیان اینکه شهر قرمز و آبی کرونایی در آذربایجان شرقی وجود ندارد، یادآوری کرد: روند ابتلا به بیماری در این استان نزولی شده، اما روزانه تست کرونای ۵۰۰ نفر مثبت است.  

وی افزود: در حال حاضر یکهزار و ۵۰ کرونایی در بیمارستان های آذربایجان شرقی بستری هستند و روزانه ۱۳ تا ۱۴ نفر نیز بر اثر ابتلا به کرونا فوت می شوند این در حالی است که متوسط تعداد فوتی های روزانه هفته گذشته در استان حدود ۲۰ نفر بود

در همین حال رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: شمار جانباختگان کووید۱۹ در این استان طی ۲۴ ساعت گذشته به ۹ نفر رسیده است.

پیمان نامدار افزود: در شبانه روز گذشته، ۲۶۴ بیمار  قطعی ابتلا به کرونا شناسایی شده است که از این تعداد ۵۹ بیمار در بیمارستان‌های استان بستری شدند.

وی تصریح کرد:تعداد کل بیماران بستری۳۲۴ نفر است و ۳۶ بیمار بدحال، در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: روند ویروس کرونا در استان روند نزولی به خود گرفته است اما همچنان میزان فوتی های استان رقم بالایی است

وی ادامه داد: روند نزولی پیک چهارم در تمام شهرستان های این استان تثبیت شده است و ۲ هفته دیگر زمان لازم است که این روند نزولی نتیجه خود را در جامعه باقی بگذارد.

نامدار تصریح کرد: نمی توان گفت که روند نزولی این بیماری کاملاً از پیک چهارم خارج شده‌ایم و دوره نزولی پیک چهارم تنها  عاملی در مهار شرایط سخت شناخته می‌شود.

از سوی دیگر رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که بیماری کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته به زندگی ۱۰ شهروند البرزی خاتمه داد و شمار کل جانباختگان این بیماری به سه هزارو۹۵۹ نفر رسید.

دکتر محمد فتحی روز دوشنبه به خبرنگاران گفت : ۹۹ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان البرز بستری شدند و اکنون در مجموع ۷۵۴  بیمار کووید۱۹ در این مراکز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

وی ادامه داد: ۴۳ هزارو۴۷۶ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های البرز بستری شده که ۳۸ هزارو۷۵۷ بیمار آنان بهبود یافته اند.

خبر دیگر اینکه رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۱۷۲ بیمار جدید کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۳۵ هزار و ۸۷۱ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: هم‌اینک ۱۹۰بیمار حاد تنفسی و ۱۰۱ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند. 

وی ادامه همچنین با فوت سه مورد جدید شمار فوتی های کرونا در سیستان و بلوچستان به یکهزار و ۳۱۳ نفر رسید.

هاشمی گفت: موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در سیستان و بلوچستان نیز در حال افزایش است و این نوع از ویروس تقریبا جایگزین نوع قبلی شده بطوریکه حدود ۸۰ درصد موارد ابتلا در سطح استان را شامل می‌شود.

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از ۴۱۷ نمونه برداری مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی و درمانی استان در شبانه روز گذشته، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۹۴ فرد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ شناسایی شدند.

 ابراهیم سلمانی افزود: از این تعداد هشت نفر در بیمارستان‌های استان بستری شدند و ۸۶ نفر هم در منزل دوره نقاهت خود را طی می‌کنند. همچنین در شبانه روز گذشته، یک فرد مبتلا به کووید ۱۹ در استان جان خود را از دست داد.

از سوی دیگر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: چهار نفر دیگر طی شبانه روز گذشته در این استان قربانی کرونا شدند و شمار جانباختگان ویروس به یکهزار و ۸۲۷ نفر رسید.

"مریم کوشکی" اعلام کرد: همچنین ۲۵۵بیمار جدید کووید ۱۹ طی شبانه‌روز گذشته در استان شناسایی شد و مجموع مبتلایان کرونا به ۱۱۴ هزار و ۹۶۰ نفر رسیده است.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا هم اکنون شهرهای رومشکان و دوره چگنی در وضعیت زرد و مابقی شهرهای استان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

خبر دیگر اینکه سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت هفت بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، آمار متوفیان استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۱۴۵ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» افزود: ۴۰ نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته در این استان به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شدند که در مجموع بیماران بستری مثبت به ۱۷ هزار و ۸۷ نفر رسید.

وی اظهار کرد: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۴۸۰ مورد بود که ۷۳ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

هم اینک شهرستان فامنین در وضعیت زرد و ۹ شهرستان دیگر استان همدان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

در ایلام رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام‌ گفته که طی ۲۴ ساعت گذشته و منتهی به سوم خردادماه، ۲ نفر کرونا مثبت جان خود را در این استان از دست دادند.

 دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: با این احتساب افراد فوت شده طی شبانه روز گذشته تعداد فوتی ها تا این لحظه به ۷۸۰ نفر رسیده است.

وی افزود: همچنین در این مدت(شبانه روز گذشته) ۶۸ بستری جدید در مراکز درمانی بستری شدند که با این احتساب تعداد بستری های موجود استان به ۱۰۳ نفر افزایش یافت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام یادآور شد: بیشترین تعداد بستری ها در شبانه روز گذشته مربوط به شهرستان های آبدانان با ۹ نفر، دهلران با ۶ نفر و ایلام با پنج نفر بوده است.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه (اول خرداد) رنگ بندی جدید شهرستان‌های استان کرمانشاه را اعلام کرد که نسبت به گذشته تغییری در آن دیده نمی شود.

براساس این گزارش، شهرستان‌های کرمانشاه، صحنه، اسلام‌آبادغرب، پاوه، کنگاور، سنقر وکلیایی، سرپل ذهاب و جوانرود، هرسین و گیلانغرب در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، قصرشیرین، دالاهو و روانسر نیز در وضعیت زرد قرار دارند.  

 

واکسیناسیون علیه کرونا 

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکنون۶۵ هزار نفر در استان مرکزی از آغاز واکسیناسیون بیماری کووید ۱۹ تاکنون واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

دکتر «علی علی محمدی» افزود: هشت هزار نفر از این تعداد موفق به دریافت دو دوز واکسن کرونا در استان شده‌اند.

وی اظهار داشت:  ۵۷ هزار نفر دیگر در استان باید دوز اول و دوم واکسن کرونا را دریافت کنند که طبق اعلام زمان‌بندی کشوری انجام خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ۱۹ هزار نفر از سالمندان کلانشهر اراک در سن ۷۰ ساله هستند که از اول خردادماه درحال دریافت واکسن هستند.

در همین رابطه رییس دانشکده‌ بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان گفت: هم اکنون در چهار مرکز تجمیعی شهر زنجان به صورت حضوری و خودرویی واکسیناسیون گروههای هدف انجام می‌شود که این کار با هدف دسترسی راحت مراجعه کنندگان انجام گرفته است.

دکتر محمدرضا  مهراسبی افزود: مراکز بهداشتی، آماده‌ ارائه  خدمات به مراجعان در شهرها و روستاها هستند و نیازی به حضور روستائیان در شهرها نیست و می‌توانند در مراکز بهداشتی روستای خود واکسینه شوند.

به گفته مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت:۶۲۵ نفر از مددجویان مقیم در مراکز نگهداری سالمندان و مراکز شبانه روزی توانبخشی در برابر ویروس کرونا واکسینه شدندکه افراد تحت پوشش شامل معلولین جسمی و حرکتی، کودکان اوتیسمی، زنان سرپرست خانوار، کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست و معتادان در اولویت بعدی هستند.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۶۷ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون و ۴۷۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقای جنوبی که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

۲ بیمار مبتلا به کرونا در کاشان جان باختند

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت:۲ زن ۷۳ و ۸۴ ساله در ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی کاشان و آران و بیدگل جان باختند.

مریم امیدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: شمار بستری مبتلایان کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل ۱۴۵ نفر است که ۱۲۵ بیمار در کاشان و ۲۰ بیمار در آران و بیدگل بستری تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی موارد بستری بیماران کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۲۹ نفر اعلام و اضافه کرد: ۲۵ نفر از بیماران در کاشان و چهار نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

ثبت ۴۴ مورد جدید کرونا در منطقه کاشان 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۴۴ مورد جدید به ۲۳ هزار و ۵۴۸ نفر رسید.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۳ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۱۹ نفر با سن از ۱۷ سال تا ۹۰ سال در کاشان و چهار نفر از آران و بیدگل با سن ۵۶ تا ۸۳ سال تحت مراقبت و درمان هستند.

امیدی گفت: از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون ۱۷۳ هزار و ۸۴ نفر به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند.

وی ادامه داد: در این مدت، ۱۱ هزار و ۳۲۹ بیمار حاد تنفسی از بیمارستان‌های کاشان و آران و بیدگل ترخیص شدند.

به گفته وی، ۲۳۴ بیمار به درمانگاه دانشگاه علوم پزشکی کاشان مراجعه کردند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: ۷۳۵ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) این دانشگاه است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

وضعیت کرونایی شهرستان‌ کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی نارنجی است.

ویروس کرونا اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

سه بیمار کرونا مثبت در قم جان باختند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: سه نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در این استان جان خود را از دست دادند.

محمدرضا قدیر با اشاره به آخرین وضعیت کووید۱۹ در قم، افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به سوم خردادماه ۱۴۰۰، ۷۲ نفر با علائم ابتلا به کرونا در این استان پذیرش و از این تعداد، ۶۶ نفر بستری شدند.

وی اضافه کرد: ۴۷ نفر از افرادی که در هفته‌های گذشته در بیمارستان بستری شده بودند نیز مرخص شدند.

وی گفت: در حال حاضر ۲۴۶ بیمار در بیمارستان‌های این استان بستری هستند که حال ۷۰ نفر از آن‌ها وخیم است.

قدیر بیان کرد: در ۲۴ ساعت منتهی به سوم خردادماه ۱۴۰۰، ۶۳۳ تست کرونا از شهروندان گرفته شده که ۱۵۷ مورد مثبت بوده است.

به گفته وی، تاکنون ۳۸ هزار و ۵۹۴ دز واکسن کرونا به شهروندان استان قم تزریق شده است.

استان قم که از ۱۸ فروردین‌ماه امسال در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته بود، از ۱۴ اردیبهشت‌ماه جاری وارد شرایط نارنجی شد.

 

سیر بیماری کووید۱۹ در استان کرمانشاه نزولی اما بسیار کند است

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، روند کاهش بیماری کووید ۱۹ در استان را نزولی اما شکننده دانست و با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، گفت: عادی انگاری شرایط باعث شیوع ویروس‌های جهش یافته و آغاز موج‌های بعدی خواهد شد.

دکتر «محمودرضا مرادی» روز دوشنبه در نشست ستاد دانشگاهی مدیریت کرونا استان، افزود: نادیده گرفتن پروتکل‌های بهداشتی آغاز پیک بعدی بیماری را به دنبال خواهد داشت.

وی اظهار داشت: همچنین اگر در دورهمی‌های تبلیغاتی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، پروتکل های بهداشتی رعایت نشود به طور قطع با افزایش موارد بیماری مواجه خواهیم شد.

او با اشاره به افزایش برگزاری مراسم عروسی در هفته های اخیر گفت: عدم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در این مراسم ها روند افزایشی بیماری کووید را در پی خواهد داشت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: ارایه خدمت در مرکز تجمیعی واکسیناسیون دانشکده بهداشت از امروز آغاز شده و مرکز تجمیعی حضرت خدیجه کبری (س) در شهر کرمانشاه نیز فردا راه اندازی خواهد شد و جهت ارایه خدمات بهتر به مردم، سایر مراکز تجمیعی نیز باید هر چه سریعتر راه اندازی گردد.

مرادی با اشاره به روند واکسیناسیون در استان افزود: واکسیناسیون به خوبی در استان در حال انجام است، اما روند ارایه خدمات باید به گونه ای باشد که تا حد امکان از ایجاد ازدحام در مراکز جلوگیری و با دقت و سرعت بیشتری انجام شود و در این راستا باید تعداد مراکز را اضافه کنیم و شیفت های کاری در این مراکز را به ۲ نوبت صبح و عصر افزایش دهیم.

هشت نفر دیگر در کرمانشاه تسلیم کرونا شدند

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به فوت هشت نفر دیگر بر اثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته، گفت: مجموع جانباختگان در این استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به یک هزار و ۸۳۱ نفر رسیده است.

«مهدی محمدی» اظهار داشت: هم‌اکنون ۵۰۵ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند که این تعداد نسبت به روز گذشته ۲ نفر بیشتر است.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته، ۵۱ مورد بیمار مثبت بستری و ۲۵۲ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل از آن، ۱۸۴ نفر افزایش دارد.

وی یادآور شد: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۲ نفر در مراکز درمانی استان بستری و ۱۰۶ بیمار هم بعد از بهبودی از مراکز درمانی ترخیص شدند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه (اول خرداد) رنگ بندی جدید شهرستان‌های استان کرمانشاه را اعلام کرد که نسبت به گذشته تغییری در آن دیده نمی شود.

براساس این گزارش، شهرستان‌های کرمانشاه، صحنه، اسلام‌آبادغرب، پاوه، کنگاور، سنقر وکلیایی، سرپل ذهاب و جوانرود، هرسین و گیلانغرب در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، قصرشیرین، دالاهو و روانسر نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

 

روزانه یکهزار واکسن کرونا در پایتخت به بیماران تزریق می‌شود

استاندار تهران با بیان اینکه ٦٤ واحد درمانی برای تزریق واکسن کرونا در پایتخت در نظر گرفته شده است، گفت: در این واحدها در دوشیفت کاری روزانه به یکهزار نفر واکسن تزریق می‌شود.

انوشیروان محسنی بندپی روز دوشنبه در جلسه ستاد مقابله با ویروس کرونا که در سالن جلسات استانداری تهران برگزار شد، افزود: باید پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی با دقت و مراقب بیشتری انجام شود تا دوباره به پیک کرونا بازنگردیم.

وی اذعان داشت: هر تعطیلی که پیش می آید بیشترین سفرها از تهران به دیگر استان ها است، پیشنهاد داده ایم از ١٢ تا ١٧ خرداد منع تردد بین استانی در نظر گرفته شود تا چرخش ویروس کشور و استان تهران درگیر نکند.

محسنی بندپی با بیان اینکه اگر در رعایت دستورالعمل های مقابله با ویروس کرونا غفلت کنیم به شرایط بد قبل باز می گردیم، افزود: بیماری کویید ۱۹ در انگلستان کنترل شد اما بی توجهی آنها باعث شد کرونای هندی در آنجا شیوع پیدا کند.

استاندار تهران با بیان اینکه نباید دچار خوش بینی شویم خاطرنشان کرد: درخواست هایی برای تجمع به ما داده شد اما با توجه به شرایط موجود فقط برای تجمع دفاع از حقوق مردم فلسطین مجوز صادر شد.

به گفته محسنی  بندپی صدور هر گونه مجوز دیگر برای تجمعات ممنوع است، اذعان داشت: اجازه هیچ نوع میتینگ تبلیغاتی در مکان های سربسته، سالن های سرپوشیده و مساجد داده نمی شود.

استاندار تهران تهران ادامه داد: برگزاری تجمعات در فضاهای باز باید با ماسک و فاصله گذاری تا هشت متر باشد و در استادیوم ها نیز باید فقط ۳۰ درصد ظرفیت تکمیل شود.

وی اضافه کرد: تجمع در ستادهای انتخاباتی در شهرهای قرمز با بیش از ۱۵ نفر، نارنجی ۲۰ نفر و آبی بیش از ۳۰ نفر ممنوع است.

محسنی  بندپی با بیان اینکه راه اندازی کاروان ها ممنوع است، گفت: مجری مصوبات در  استان ها بر عهده مقامات استانی، استاندار، فرمانداران، ناجا و بسیج است و نظارت بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه های علوم پزشکی است.

استاندار تهران بیان کرد: برق بیمارستان ها، مراکز درمانی، مراکز نگهداری ماکسن ها، مکان های تزریق واکسن به هیچ عنوان نباید قطع  شود.

محسنی بندپی با بیان اینکه نقدینگی در دانشگاه های علوم پزشکی مشکل زا شده است، افزود: باید منابع مالی مورد نیاز به مسئولان بیمارستان ها داده شود، ادامه داد: نگهداری بیمارستان ها بخصوص بیمارستان های قدیمی نظیر امام خمینی، شهدای تجریش هزینه بر است.

 

تزریق ۲۷ هزار و ۹۰۰ واکسن کرونا در بیمارستان‌های دولتی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در مجموع ۲۷ هزار و ۹۰۰ واکسن کرونا در بیمارستان‌های دولتی تزریق شده است، افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز فاز یک واکسیناسیون یعنی تزریق به کادر درمان و گروه‌های خطر را به اتمام رسانده است.

دکتر علیرضا دلاوری در نشست رییس و روسای بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص وضعیت واکسیناسیون و همکاری روسای بیمارستان ها برای کمک به واکسیناسیون اظهار داشت: تا ابتدای خرداد ماه جاری به طور کلی ۲۲۴ هزار واکسن تحویل دانشگاه شده بود. میزان توزیع واکسن حدود ۲۰۵ هزار و تزریق ۱۷۰ هزار است که روز به روز این عدد افزایش پیدا می کند.

وی به واگذاری واکسیناسیون بهشت زهرا، پاکبانان، سالمندان، بیماران خاص و اورژانس به دانشگاه علوم پزشکی تهران اشاره و تصریح کرد: همچنین دانشگاه علوم پزشکی تهران با پوشش ۹۹.۴ درصدی اماکن اعلام شده از سوی بهزیستی، توانست دانشگاهی برتر در این زمینه باشد.

دلاوری تاکید کرد: با توجه به واکسیناسیون اینترن ها، نظام پزشکی و نظام پرستاری در سطح کشور، دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز، در سطح اسلامشهر، شهر ری و جنوب تهران، ۲۲ مرکز تجمیعی راه اندازی کرد که از این طریق در مجموع در فاز ۲ حدود ۱۰۳ هزار نفر واکسینه شدند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: به عبارت دیگر تاکنون ۵.۲ درصد گروه هدف واکسن دریافت کردند.

میزان مرگ و میر در پیک چهارم کمتر بوده است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این نشست با اشاره به شرایط بیمارستان های دانشگاه در پیک های مختلف گفت: مراجعه کلی بیماران کووید 19 در بخش سرپایی و بستری به بیمارستان های دانشگاه حدود ۳۰۵ هزار بیمار بود که ۱۹ درصد از آنها به طور کلی بستری شده اند.

دکتر فرشاد علامه اظهار داشت: مرگ و میر در پیک چهارم قدری کاهش داشته است و به نسبت پیک های مختلف، از آنجا که در حال افول پیک چهارم هستیم، به نظر می رسد میزان مرگ و میر در پیک چهارم کمتر بوده است.

معاون درمان دانشگاه با اشاره به سیر نزولی مراجعه بیماران در پیک چهارم خاطرنشان کرد: در پیک چهارم رکورد بستری بیماران شکسته شد. به نحوی که این عدد در سوم اردیبهشت ماه به هزار و ۶۷۳ بیمار رسید اما اکنون هزار و ۲۱ بیمار کرونایی در بخش های مختلف بیمارستانی دانشگاه بستری هستند.

وی افزود: از ابتدای همه گیری کرونا تاکنون ۱۳ درصد کل بستری ها در بیمارستان های دانشگاهی به بیماران کووید اختصاص داشته است.

کرونا تجربه خوبی برای بیمارستان‌ها به همراه داشت 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز با اشاره به عملکرد رضایت بخش ۱۵ ماهه بیمارستان ها در شرایط پاندمی کووید اظهار داشت: در حال حرکت در مسیر درستی هستیم و امیدوارم که بتوانیم به زودی با قول هایی که برای واکسن داخلی و همچنین واردات واکسن داده شده است، مرگ و میر را در کشور کاهش دهیم.

دکتر عباسعلی کریمی صبوری روسای بیمارستان ها در دوران پاندمی را قدر دانست و افزود: تمام بیمارستان ها خصوصا آنها که درگیر پاندمی بودند، بسیار خوب عمل کردند. اکنون تجربه گرانبهایی برای همه بیمارستان ها حاصل شده که امیدوارم توشه خوبی برای مدیریت آنها در آینده باشد.

رئیس دانشگاه افزود: این از افتخارات دانشگاه است که بیمارستان ها در فشار خیلی شدید و در بدترین شرایط، هیچگاه دست رد به سینه هیچ بیماری نزدند و آمارهای دانشگاه همواره نشان دهنده خدمات در این حوزه است.

وی بیان کرد: بیمارستان ها فقط حوزه درمان نبوده و نیست. بسیاری از آموزش ها نیز در بیمارستان ها انجام می شود که نتایج آن را اکنون می بینید.

 

هشت نفر دیگر در کرمانشاه تسلیم کرونا شدند

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به فوت هشت نفر دیگر بر اثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته، گفت: مجموع جانباختگان در این استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به یک هزار و ۸۳۱ نفر رسیده است.

«مهدی محمدی» روز دوشنبه اظهار داشت: هم‌اکنون ۵۰۵ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند که این تعداد نسبت به روز گذشته ۲ نفر بیشتر است.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته، ۵۱ مورد بیمار مثبت بستری و ۲۵۲ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل از آن، ۱۸۴ نفر افزایش دارد.

وی یادآور شد: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۲ نفر در مراکز درمانی استان بستری و ۱۰۶ بیمار هم بعد از بهبودی از مراکز درمانی ترخیص شدند.

رنگ بندی جدید شهرهای استان کرمانشاه اعلام شد

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه (اول خرداد) رنگ بندی جدید شهرستان‌های استان کرمانشاه را اعلام کرد که نسبت به گذشته تغییری در آن دیده نمی شود.

براساس این گزارش، شهرستان‌های کرمانشاه، صحنه، اسلام‌آبادغرب، پاوه، کنگاور، سنقر وکلیایی، سرپل ذهاب و جوانرود، هرسین و گیلانغرب در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، قصرشیرین، دالاهو و روانسر نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

 

بیشتر جمعیت خراسان رضوی در مناطق نارنجی کرونا قرار دارند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر ۹ شهرستان خراسان رضوی از نظر شیوع کرونا در وضعیت نارنجی قرار دارند که این شهرستانها بیشترین جمعیت استان را در خود جای داده‌اند.

دکتر مهدی قلیان اول روز دوشنبه افزود: هم اکنون شهرستان‌های نیشابور، درگز، قوچان، مشهد، بینالود، تربت‌حیدریه، کاشمر، سبزوار و گناباد در وضعیت نارنجی قرار دارند.

وی ادامه داد: هم اکنون حدود دو سوم شهرستانهای خراسان رضوی در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند اما این شهرستانها جمعیت کمتری را در خود جای داده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شهرستانهایی نظیر کلات، سرخس، تربت‌جام، باخرز، تایباد، خواف، رشتخوار، مه‌ولات، بجستان، خلیل آباد، بردسکن، جغتای، داورزن، جوین، خوشاب و فیروزه در وضعیت زرد هستند.

وی با اشاره به روند نزولی شیوع کرونا با شیب کند در خراسان رضوی افزود: هم اکنون تعداد بستری‌شدگان روزانه ناشی از کرونا در این استان حدود ۲۰۰ نفر است.

قلیان اول ادامه داد: تعداد کل بستری شدگان کرونایی در بیمارستانهای خراسان رضوی نیز به کمتر از هزار نفر کاهش یافته است.

استان خراسان رضوی با احتساب شهرستانهای جدید دارای ۳۳ شهرستان است.

۸۰  درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و به بقیه این جمعیت توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد و تربت‌حیدیه و دانشکده های علوم پزشکی تربت‌جام و نیشابور خدمات رسانی می‌شود.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۲۱۶ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۸ هزار و ۵۹۷ نفر رسید.

در این مدت هشت هزار و ۶۳۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۱۷۰ نفر آنها بستری شدند و مجموع بیماران مبتلا به کووید۱۹ در کشور به ۲ میلیون و ۸۳۲ هزار و ۵۱۸ نفر رسید.

 

راه‌اندازی ۸۰ مرکز تجمیعی واکسیناسیون هدف‌گذاری شد

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه در فاز اول و دوم واکسیناسیون، راه‌اندازی ۸۰ مرکز تجمیعی واکسیناسیون هدف گذاری شده است، افزود: با تلاش سه دانشگاه علوم پزشکی در شهر تهران، نیل به این هدف امکان پذیر است.

پایگاه واکسیناسیون کووید ۱۹ خودرویی باغ پرندگان تهران با حضور دکتر زالی به بهره برداری رسید.

دکتر علیرضا زالی روز دوشنبه در مراسم بهره برداری از پایگاه واکسیناسیون کووید ۱۹ خودرویی شمال تهران واقع در باغ پرندگان با بیان اینکه راه اندازی مراکز واکسیناسیون بدون همراهی نهادهای مختلفی همچون شهرداری، هلال احمر، نیروی انتظامی، اداره کل تربیت بدنی، آموزش و پروش، سپاه و بسیج محقق نمی شد، اظهار کرد: امروز با بهره برداری از این مجموعه شصت و یکمین مرکز تجمیعی واکسیناسیون افتتاح شد.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران افزود: راه اندازی مراکز تجمیعی واکسیناسیون به عنوان راهی مطلوب برای تسهیل واکسیناسیون گروه های مختلف، نمادی از تبلور همگرایی و کار بین بخشی است.

زالی با اشاره به تراکم جمعیت، مهاجر پذیری و میزان بالای ساخت و ساز در منطقه ۴ شهرداری تهران، این منطقه را از نقاط داغ کووید ۱۹ در دوران شیوع بیماری دانست.  

وی ضمن گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر، افزود: امروز سخت کوشان عرصه سلامت و مدافعان خطیر بهداشت و در درمان در حال تلاشی مضاعف برای خدمت به مردم کشور هستند.

افراد بالای ۶۵ سال؛ قربانیان ۸۲ درصد مرگ و میرها در خیز چهارم کرونا

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه در خیز چهارم کرونا ۸۲ درصد مرگ و میرها مربوط به گروه سنی ۶۵ سال به بالا بوده است، بر ضرورت معطوف کردن تلاش ها برای واکسیناسیون این گروه سنی تاکید کرد.

وی ادامه داد: تا امروز ۶۵ درصد افراد بالای ۷۵ سال واکسن دریافت کرده اند و بین ۱۸ تا ۲۰ درصد افراد بالای ۷۰ سال نیز در فرایند واکسیناسیون قرار گرفته اند.

زالی ابراز امیدواری کرد در آینده ای نزدیک با افتتاح مراکز تجمیعی دیگر فرایند واکسیناسیون از شتاب بیشتری برخوردار شود.  

محمد محمد دوست شهردار منطقه ۴ تهران نیز درباره فعالیت های این پایگاه واکسیناسیون خودرویی توضیح داد: در حال حاضر این پایگاه با سه غرفه در حال فعالیت است و آمادگی افزایش تعداد غرفه ها، به شش عدد را داریم.

وی ابراز امیدواری کرد که بتوان با گسترش مراکز واکسیناسیون و آمادگی برای واکسینه کردن جمعیت جوانتر، خدمات شایسته ای به اهالی شهر تهران ارایه شود.

سرهنگ اکبر بختیاری جانشین قرارگاه نصر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در بخش دیگری از این مراسم ضمن قدردانی از تلاش های کادر بهداشت و درمان در دوران شیوع کرونا و همچنین همراهی شهرداری برای راه اندازی مراکز تجمیعی واکسیناسیون، از برنامه ریزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای کمک به بهره برداری از پایگاه های دیگر واکسیناسیون در شهر تهران در زمانی نزدیک خبر داد.

زینب نصیری مدیرکل سلامت شهرداری تهران نیز در ادامه با اشاره به همکاری های بین بخشی و هم افزایی بین دستگاه های مختلف کشور برای مقابله با کرونا نسبت به تلاش های مسئولان و متخصصان کشور برای واکسیناسیون مردم ابراز امیدواری کرد.

وی همچنین نسبت به استفاده از تمام ظرفیت ها و زیرساخت های شهرداری تهران برای کمک به تسریع واکسیناسیون شهروندان اعلام آمادگی کرد.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در پایان این مراسم که با سالروز آزادسازی خرمشهر مقارن شده بود، از خانواده شهید داوود مردانشاه  با حضور دکتر زالی و سایر مسئولان قدردانی شد.

 

۱۲۹ مورد ابتلای جدید به کرونا در استان مرکزی شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: ۱۲۹ مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی طی ۴۸ ساعت گذشته، در استان مرکزی شناسایی شد.

دکتر سید " محمد جمالیان" روز دوشنبه افزود: از مجموع بیماران جدید شناسایی شده، ۲۲ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شده اند که تحت مراقبت قرار دارند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می‌کنند.

وی بیان داشت: ۱۰۷ نفر از بیماران جدید شناسایی شده نیز به صورت سرپایی بوده اند که تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه شده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: با احتساب ۱۲۹ مورد ابتلای جدید، تعداد موارد مبتلا به کرونا ویروس از زمان شیوع این ویروس تاکنون به ۵۹  هزار و ۸۱۶ نفر رسیده است.

جمالیان بیان داشت: در این مدت ۲ مورد  فوتی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در استان مرکزی گزارش شده که بر این اساس، تعداد فوتی‌ها به ۲ هزار و ۷۰ نفر رسیده است.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸ آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.

 

کرونا در خراسان شمالی ۳ نفر دیگر را به کام مرگ کشاند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی خراسان شمالی اعلام کرد: سه نفر دیگر از شهروندان این استان بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان خود را در ۲۴ ساعت گذشته از دست دادند.

دکتر سیداحمد هاشمی گفت: همچنین در این مدت ۷۱ بیمار جدید در بیمارستان های استان با علایم مشکوک ویروس کرونا بستری شدند و آمار جمعیت بیماران کووید ۱۹ بستری در بیمارستان های این استان به ۲۲۹ نفر رسید. 

وی با اشاره به اینکه حدود ۶۰ درصد مردم استان از ماسک استفاده می کنند، گفت: برخی افراد با وجود این که در وضعیت بحرانی به سر می بریم اما همچنان نسبت به زدن ماسک کم توجهی می کنند و هم اکنون متاسفانه میزان رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک، نسبت به چند ماه گذشته کاهش یافته است.

هاشمی افزود: همه گروها های سنی اعلام شده برای دریافت واکسن باید از طریق مراجعه به آدرس salamat.gov.ir  ثبت‌نام کرده تا به ترتیب سنی به صورت هوشمند و از طریق پیامک نوبت‌دهی شوند و از هرگونه مراجعه بصورت حضوری و بدون نوبت خودداری کنند.

آمارهای رسمی نشان می دهد که در حدود ۱۴ ماه اخیر که خراسان شمالی شیوع ویروس کرونا را پشت سر می گذارد بیش از یک هزار ۱۷7 بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های این خطه شمال شرق کشور جان خود را از دست دادند.

ویروس کرونا در خراسان شمالی از اسفندماه سال ۹۸ با شناسایی نخستین بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در شهرستان بجنورد شیوع یافت و این استان تاکنون سه موج از این بیماری را پشت سر گذاشته است و از اول فروردین ماه سال جاری به تدریج وارد فاز چهارم شد.

براساس آخرین رنگبندی سامانه ماسک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هم اکنون از هشت شهرستان استان خراسان شمالی، شهرستان بجنورد، شیروان، اسفراین و مانه و سملقان در وضعیت نارنجی کرونایی و شهرستان های فاروج، جاجرم، گرمه و رازوجرگلان در وضعیت الگوی رنگ بندی زرد قرار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.