بر اساس گزارش وزارت بهداشت در روز شنبه 1 خرداد 1400، اکنون هشت شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۷ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. هیج شهری در وضعیت آبی قرار ندارد. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۱۸۷ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۸ هزار و ۳۸۱ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز (اول خرداد ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، هشت هزار و پنج بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۱۷۵ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۸۲۳ هزار و ۸۸۷ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون دو میلیون ۳۱۹ هزار و ۷۴۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. چهار هزار و ۹۴۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۱۸ میلیون و ۸۱۰ هزار و ۳۳۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، اکنون هشت شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۷ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. هیج شهری در وضعیت آبی قرار ندارد. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. 

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون دو میلیون و ۴۷۸ هزار و ۹۳۶ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۴۵۱ هزار و ۷۲۱ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به دو میلیون و ۹۳۰ هزار و ۶۵۷ دوز رسید.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۶۶ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون و ۴۵۹ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقای جنوبی که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

اول خرداد ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

شیوع کرونا در اکثر استان ها روند نزولی دارد، البته در سه استان جنوبی بوشهر، سیستان و بلوچستان و هرمزگان هنوز نگرانی گسترش ویروس کرونای جهش یافته هندی و آفریقای جنوبی وجود دارد و خطر افزایش تعداد بستری در برخی شهرها را هم باید جدی گرفت.

طبق گفته کارشناسان، یکی از مزایای واکسیناسیون که از افراد سالمند آغاز شده، کاهش رقم فوتی ها و ماندن ارقام مربوط به این حوزه در کمترین حد ممکن است که خطرناک بودن این بیماری را به شدت کاهش داده و بار روانی آن را نیز تا حد زیادی کم می‌کند.

روند واکسیناسیون مقابله با کرونا در کشور با گروه های هدف تعیین شده  به خوبی در حال انجام است و روند واکسیناسیون عمومی هم از اواخر خرداد با واکسن‌های داخلی در مقیاس کوچک و در تابستان با مقیاس بزرگ  آغاز می‌شود.

نگاهی به وضعیت واکسیناسیون در نقاط مختلف کشور نشان می دهد که این کار با برنامه ریزی دقیق و هدفمند از سوی مراکز بهداشت و درمان در حال انجام است و تاکنون گزارش خاصی از نامساعد شدن وضعیت دریافت کنندگان واکسن اعلام نشده است.

کرونا و انتخابات پیش رو؛ ممنوعیت هر گونه تجمع در فضای بسته 

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از ابلاغ پروتکل بهداشتی انتخابات خبر داد و گفت: برگزاری هر گونه تجمع انتخاباتی در فضای بسته از جمله در مساجد و سالن های اجتماعات و سالن های بسته ورزشی ممنوع است.

علیرضا رئیسی روز شنبه بعد از جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: برای برگزاری سالم انتخابات پروتکل های بهداشتی برگزاری انتخابات تدوین و ابلاغ شده است. بر اساس این پروتکل، به جز نشست های خاص که در صدا و سیما با جمعیت محدود برگزار می شود، بقیه نشست های انتخاباتی باید در فضای باز و با رعایت فاصله اجتماعی و ماسک زدن همه شرکت کنندگان برگزار شود و برگزاری نشست های انتخاباتی در فضاهای باز ورزشی و مدارس بلامانع است.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت ادامه داد: در نشست های انتخاباتی در مراکز باز باید هشت مترمربع برای هر فرد فضا وجود داشته باشد و ورزشگاهها می توانند با حداکثر ۳۰ درصد ظرفیت برای نامزدهای انتخاباتی نشست تبلیغاتی و سخنرانی برگزار کنند.

وی گفت: مسئولان استانی و شهرستانی باید مراقبت کنند تا در ورودی و خروجی مراسم انتخاباتی تجمع نشود. از مسئولان وزارت ورزش و سایر دستگاههای که ظرفیت های فضاهای محیط باز دارند. در مراکز استانها  و شهرستانها واسته شده و در ستاد ملی کرونا نیز مصوب شده که با نامزدهای انتخابات برای برگزاری مراسم در فضاهای باز همکاری کنند.

اول خرداد ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

وضعیت کرونا در استان ها 

طبق جدیدترین اطلاعات سامانه ماسک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پنج شهرستان استان سمنان در وضعیت نارنجی باقی مانده اند و یک شهرستان از رنگ نارنجی به زرد تغییر رنگ داده است.

در اطلاعات جدید وارد شده بر روی نقشه کشور در سامانه ماسک که یکم خرداد اعلام شد. تنها تغییر در تازه ترین رنگ بندی کرونایی اعلام شده در استان سمنان مربوط به شهرستان سرخه است که از وضعیت نارنجی به زرد تغییر کرد.

در حال حاضر شهرستان‌های سمنان، دامغان، شاهرود، گرمسار و مهدیشهر در وضعیت نارنجی و شهرستان های سرخه، میامی و آرادان در وضعیت زرد قرار دارند.

۱۹۸ نفر به خاطر ابتلای قطعی به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان سمنان بستری هستند و از ابتدای شیوع ویروس تاکنون ۲۸ هزار و ۹۹۳ نفر به صورت سرپایی درمان شدند.

کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت مقابله با کرونا استان سمنان شامگاه جمعه با ارائه آخرین آمار شیوع این ویروس در استان اعلام کرد: ۹۴ مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در استان سمنان از ظهر پنجشنبه تا ظهر جمعه شناسایی شدند و مجموع آمار بیماران کووید ۱۹ در این استان از ابتدا تاکنون به ۳۸ هزار و ۶۰۱ نفر رسید.

اما در استان اردبیل، شیوع موج چهارم بیماری کووید.۱۹ در استان که از نیمه فروردین ماه آغاز شده، در حال طی روند نزولی است به طوری که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در شبانه روز گذشته به پایین ترین رقم در یک ماه اخیر رسید.

روند کاهشی شیوع کرونا در استان اردبیل که طی ۱.۵ ماه گذشته شتاب گرفته بود، پس از یکماه اوج گیری تاحدودی متوقف شده و طی دو هفته اخیر روند کاهشی را طی کرده و در روزهای اخیر به شرایط پایدار رسیده است.

بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، شمار مبتلایان بستری همزمان کووید.۱۹ در این استان از ۶۳۳ نفر در پنجم اردیبهشت ماه با ۳۷۹ نفر کاهش، به ۲۵۹ فرد بستری در شبانه روز گذشته رسیده است.

همچنین، در شبانه روز گذشته ۳۱ فرد جدید به بیماری کووید.۱۹ در این استان مبتلا شده‌اند که ۹۰ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در یک ماه قبل است.

در آذربایجان غربی نیز نظیر دیگر مناطق کشور، وضعیت کاهشی در خصوص شیوع بیماری کووید ۱۹ حاکم است و علاوه بر یک رقمی شدن فوتی ها، مبتلایان نیز به میزان بسیار زیادی کاهش یافته و هرچند که کاهش تعداد بستری ها زیاد نبوده، ولی در این حوزه نیز شاهد روند نزولی هستیم.

علاوه بر اینکه طبق پایش هفته گذشته، آذربایجان غربی یک شهرستان با وضعیت قرمز، سه شهرستان با وضعیت زرد و ۱۳ شهرستان با وضعیت نارنجی داشت و به احتمال بسیار زیاد این رنگ ها این هفته به سمت بهبود بیشتر حرکت کند، نمودارهای مربوط به آمارهای کرونایی نیز همگی به سمت پایین سوق یافته است.

اما حدود یک هفته پس از اعلام وضعیت نارنجی کرونا در بندرعباس(۲۵اردیبهشت)، مرکز هرمزگان و چهارشهر این استان بار دیگر به وضعیت قرمز بازگشتند.

استاندار هرمزگان  در ستاد استانی کرونا با اعلام تغییر رنگ بندی گفت: علاوه بر بندرعباس، میناب، رودان، جاسک و ‌پارسیان نیز به رنگ قرمز تغییر وضعیت دادند.

فریدون همتی افزود: شیوه نامه محدودیت‌ها بر اساس پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی و پس از تصویب در ستاد مدیریت مقابله با کرونا تغییر خواهد کرد.

وی از فرمانداران سراسر استان به‌ویژه شهرستان‌های جاسک، پارسیان، میناب، رودان و حاجی‌آباد نیز دستور داد، راه های ورودی را با نظارت بیشتری کنترل کنند.

از سوی دیگر رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۱۸۴ بیمار جدید کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این بیماری در سیستان و بلوچستان به ۳۵ هزار و ۵۹۲ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: هم‌اینک ۱۸۳ بیمار حاد تنفسی و ۱۰۴ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.  وی ادامه همچنین با فوت سه مورد جدید شمار فوتی های کرونا در سیستان و بلوچستان به یکهزار و ۳۰۹ نفر رسید.

هاشمی گفت: موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در سیستان و بلوچستان نیز در حال افزایش است و این نوع از ویروس تقریبا جایگزین نوع قبلی شده بطوریکه حدود ۸۰ درصد موارد ابتلا در سطح استان را شامل می‌شود.

از شهر کرد خبر رسیده رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: با آغاز روند نزولی شیوع موج چهارم کرونا در استان از نیمه اردیبهشت، میزان مرگ و میر ناشی از این ویروس ۲۰ درصد کاهش یافته است.

سید راشد جزایری افزود: همچنین تعداد بیماران سرپایی ۵۰ درصد و تعداد بیماران بستری ناشی از ویروس کرونا در استان ۳۰ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: روند کاهش شیوع ویروس کرونا در استان همچنان تداوم دارد اما از آنجا که روند شیوع کرونا در پنج استان کشور به علت شیوع ویروس کرونای هندی سینوسی شده است این خطر تمامی استان‌های کشور را تهدید می‌کند که روند کاهشی متوقف شود.

همچنین ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا در یزد جمعه شب در اطلاعیه شماره ۱۱۲ خود با ادامه وضعیت موجود، تمامی محدودیت‌های اطلاعیه‌های قبلی را به مدت یک هفته دیگر از امروز ( شنبه ) برابر اول خردادماه جاری تمدید کرد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: هم‌اکنون ۳۲۸ بیمار مشکوک به کووید- ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۹۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات دریافت می‌کنند.

ابراهیم سلمانی افزود: در شبانه‌روز گذشته از ۵۱۱ نمونه گرفته شده از بیماران، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۲۱ نفر از افراد جدید مبتلا به ویروس کرونا در  استان شناسایی شدند.

وی ادامه داد: از این تعداد ۲۳ نفر در بیمارستان‌های استان بستری هستند و ۹۸ نفر در منزل دوره نقاهت خود را طی می‌کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد  اظهار کرد: در این مدت یک فرد مبتلا به بیماری کووید در استان جان خود را از دست داد.

به گفته رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان از شناسایی یک مورد کرونای هندی در خرمشهر خبر داد و گفت: تست کرونای یک تبعه هندی که در خرمشهر ساکن است، مثبت شده و اکنون در قرنطینه به سر می برد.

دکتر شکراله سلمان ‌زاده اظهار داشت: این  مسافر هندی از طریق پرواز امارات ابتدا وارد شیراز و سپس عازم خرمشهر شد که از روز هفتم اردیبهشت ماه آنها را تحت نظر داریم. به محض ورود این تبعه هندی به ایران، ابتدا در فرودگاه شیراز از آن تست کرونا گرفته شد که جواب آن مثبت بود اما با توجه به سفر وی به خوزستان، این موضوع بلافاصله به ما اطلاع داده شد.

وی روند ابتلا به کووید ۱۹ در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان را کاهشی با شیب ملایم اعلام کرد و اظهار داشت:میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در منطقه در حدود ۴۰درصد است و نیاز است مردم همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. 

سلمان‌زاده در خصوص شناسایی کرونای هندی در منطقه نیز گفت:از ۲ مسافری که اخیرا از هند به خرمشهر بازگشتند یک نفر به کرونای هندی مبتلا است که از هفتم اردیبهشت ماه تاکنون در قرنطینه بسر می برد.  

شهرستان های شادگان، خرمشهر و آبادان در جنوب غرب خوزستان زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشکده علوم پزشکی آبادان قرار دارند.

طبق گزارش نرم افزار سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وضعیت شیوع ویروس کرونا در شهرستان‌های عسلویه و کنگان این استان از نارنجی (پرخطر) به قرمز ( خیلی پرخطر) تغییر رنگ داد.

دکتر سعید کشمیری افزود: همچنین براساس این سامانه هم اکنون وضعیت شهرستان‌های جم، دیر و دیلم در وضعیت زرد با خطر متوسط کرونایی و بوشهر، دشتستان، تنگستان، گناوه و دشتی همچنان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

وی در باره قرمز شدن وضعیت کرونا در ۲ شهرستان عسلویه و کنگان اضافه کرد: این تغییر رنگ به دلیل همسایگی این شهرستان‌ها با شهرستان پارسیان استان هرمزگان که به عنوان کانون سوش جدید آفریقای جنوبی شناخته شده و  رفت وآمد بین این شهرستان‌ها اتفاق افتاده‌است.

خبر دیگر اینکه رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: شمار قربانیان کووید ۱۹ کهگیلویه و بویراحمد با فوت چهار بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته به ۶۵۵ نفر رسید.

پرویز یزدان‌پناه اظهار داشت: هم اکنون۲۶۴ بیمار در بیمارستان های کهگیلویه و بویراحمد بستری هستند. از این تعداد ۱۲۸ نفر مبتلای قطعی و ۲۵ نفر از این بیماران در بخش مراقبت های ویژه درمان هستند.

همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه گفت: طی هفته گذشته ۱۵۳ بیمارجدید با ابتلای قطعی به بیماری کووید ۱۹ در منطقه زیر پوشش این دانشگاه شناسایی شدند.

دکتر حسین ابراهیمی‌پور افزود: این آمار بر اساس معیارهای تشخیصی قطعی به دست آمده است و هم اکنون ۵۳ نفر از آنها در بیمارستان بستری هستند.

وی ادامه داد: متاسفانه در این مدت سه تن نیز بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

خبردیگر اینکه رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز شنبه رنگ‌بندی جدید شهرستان‌های کشور را اعلام کرد که براساس آن چهار شهر استان در وضعیت نارنجی و هشت شهر نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: بر اساس این رنگ بندی جدید شهرستان های ایلام، مهران، چوار و آبدانان در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.

وی افزود: همچنین شهرستان های دهلران، چرداول، هلیلان، سیروان، ایوان، ملکشاهی، بدره و دره شهر نیز در وضعیت زرد کرونا قرار گرفتند.

از سوی دیگر رییس شبکه بهداشت و درمان اشنویه گفت: با کاهش تعداد مبتلایان به کرونا طی هفته جاری در این شهرستان وضعیت این شهرستان از حالت نارنجی به زرد تغییر یافت.

حسین زرزا اظهار داشت: طی هفته گذشته آمار مبتلایان و بستری شدگان به کرونا در این شهرستان کاهش یافته و روند واکسیناسیون نیز در رده سنی تعیین شده همچنان تداوم دارد.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون تعداد بستری شدگان در بخش ویژه کرونا در این بیمارستان به ۶ نفر کاهش یافته‌است.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان ۲۲۴ بیمار جدید کووید ۱۹ طی شبانه‌روز گذشته در استان شناسایی شد و مجموع مبتلایان کرونا به ۱۱۴ هزار و ۴۹۴ نفر رسید.

دکتر مریم کوشکی اعلام کرد:۲ شهروند دیگر این استان طی شبانه روز گذشته قربانی کرونا شدند و شمار جانباختگان این ویروس نیز به یکهزار و ۸۱۹ نفر رسید.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا هم اکنون شهرهای رومشکان و دوره چگنی در وضعیت زرد و مابقی شهرهای استان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

از کرمان خبر رسیده که استاندار کرمان با بیان اینکه این استان امروز(شنبه ) هشدار کرونا دریافت کرد، گفت: همچنین هشدارهایی برای پیک پنجم کووید ۱۹ به علت ویروس هندی و افریقایی درون کشور پیش بینی می شود.

علی زینی وند روز شنبه در نشست ستاد مدیریت کرونا استان کرمان افزود: امروز وضعیت با ثبات تری داریم اما نمودار های ۲ استان مجاور از جمله هرمزگان و سیستان و بلوچستان نشان می‌دهد که باید برای صعودی نشدن نمودار پیشگیری کنیم.

کرمان امروز جزو استان هایی بود که به آن هشدار داده شد لذا وضعیت نگران کننده است و در این خصوص با توجه به وضعیت استان های همجوار، فرمانداران رودبار جنوب، قلعه گنج و ریگان تدابیر و ایاب و ذهاب را شدید کنند.

همچنین استاندار گلستان با اشاره به بستری بودن ۳۱۳ بیمار کرونایی در مراکز درمانی استان گفت که شیب شیوع کووید ۱۹ در این استان نزولی است.

 هادی حق شناس روز شنبه در ستاد استانی مقابله با کرونا اظهار داشت: در نتیجه رعایت بیشتر شیوه نامه های کرونایی، در حال حاضر از مجموع ۱۴ شهرستان، وضعیت شیوع کرونا در گرگان، کردکوی و علی‌آبادکتول نارنجی و بقیه شهرها در وضعیت زرد شیوع این بیماری قرار دارند.

خبرخوب دیگر اینکه رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: میزان مرگ و میر بر اثر کرونا با افزایش تجربه پزشکان، کاهش آمار ابتلا وامکان رسیدگی بهتر و بیشتر توسط کادر درمان و آشنایی و رعایت بیشتر پروتکلها در پیک سوم و چهارم در استان۵۰ درصد کاهش یافت.

دکتر فرهاد ابول نژادیان شنبه در ستاد استانی کرونا در سرسرای استانداری خوزستان بیان کرد: براساس اطلاعات کسب شده ۲۸ درصد ابتلا به کرونا در خوزستان به دلیل تماس فرد بیمار با خانواده، ۲۵ درصد بر اثر دید و بازدید و ۱۳ درصد در محل کار بوده است.

واکسیناسیون علیه کرونا 

در همین رابطه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با توجه به اهمیت سرعت بخشی در ایمن سازی جامعه، کار واکسیناسیون گروه‌های هدف بر اساس سند ملی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بدون وقفه و حتی در روزهای تعطیل در دست اجراست و تاکنون ۲۷هزار و۱۱۳ نفر در این استان واکسن دریافت کرده‌اند.

دکتر عبدالمحمد خواجه ئیان افزود: از این شمار پنج هزار و ۶۵۹ نفر هر ۲ نوبت و ۲۱هزار و ۴۵۴ نفر نیز تاکنون نوبت اول واکسن را دریافت کرده‌اند.

وی بیان کرد: از این جمعیت ۱۶هزار و ۶۶۹ نفر شامل کارکنان بهداشت و درمان، نظام پزشکی، بیماران مزمن، جانبازان و سالمندان ساکن در سرای سالمندان، پاکبان‌ها، کارکنان آرامستان‌ها در فاز نخست سند ملی ایمن سازی واکسن دریافت کردند.

همچنین دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در اطلاعیه‌ای از اجرای نوبت‌دهی هوشمند واکسیناسیون کرونا برای گروه سنی بالای ۷۰ سال خبر داد.

دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اعلام کرد: حضور افراد در مراکز واکسیناسیون فقط براساس پیامک نوبت‌دهی است و مراکز واکسیناسیون از پذیرش افرادی که بدون نوبت مراجعه کنند، معذور خواهند بود.

به گفته رئیس گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی لرستان ۷۵ هزار و ۵۰۰ دوز واکسن کرونا تاکنون به این استان وارد شده است.

 حمید مخیری افزود: بر این اساس مرحله نخست تزریق واکسن شامل کادر بهداشت و درمان، سالمندان، بیماران خاص و سرطانی، کارکنان نظام پزشکی و پاکبانان شهرداری انجام شده است.

وی تصریح کرد: تزریق واکسن مرحله اول گروه سنی ۸۰ سال به بالا علیه کرونا نیز هفته گذشته تمام شد و هم اکنون گروه سنی ۷۵ تا ۸۰ ساله و جاماندگان مرحله اول در حال واکسیناسیون هستند.

خبر دیگر اینکه سرپرست شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل گفت: ۳ هزار و ۲۳۷ نفر در این شهرستان از آغاز واکسیناسیون علیه ویروس کرونا تاکنون واکسن دریافت کرده‌اند.

اعظم باقری افزود: تاکنون برای ۲ هزار و ۲۷۱ نفر از سالمندان بالای ۷۵ سال، ۷۰۰ نفر از کارکنان بهداشتی و درمانی، ۱۳۷ بیمار خاص، ۳۶ نفر از پاکبانان، بنیاد شهید ۳۰ واکسن و بقیه معلولان ذهنی موسسه ایرانمهر آران و بیدگل واکسن مرحله اول تزریق شده است.

وی با بیان اینکه برای ۴۸۰ نفر از جمعیت هدف در آران و بیدگل هم واکسن نوبت دوم تزریق شده است، ادامه داد: با ورود به مرحله واکسیناسیون همگانی از همه امکانات شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل برای این مهم بهره خواهیم گرفت و بر اساس اولویت های اعلام شده مرحله به مرحله پیش خواهیم رفت.

از ساری هم خبر رسیده که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت که تاکنون به ۱۴۰ هزار نفر از شهروندان زیرمجموعه این دانشگاه در استان واکسن کرونا تزریق شده است.

دکتر قاسم اویس با اعلام این که ثبت نام گروه سنی ۷۰ تا ۷۵ ساله نیز برای تزریق واکسن آغاز شده است ، افزود : هیچ کمبودی برای تزریق واکسن کرونا در استان وجود ندارد و طبق اولویت بندی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی سهمیه استان دریافت و تزریق می شود.

وی توضیح داد: تمامی دانشگاه های علوم پزشکی کشور دارای سهمیه واکسن هستند و وزارت بهداشت هم طبق آمار جمعیتی واکسن ها را به تعداد مورد نیاز افراد مشمول زیر پوشش هر دانشگاه بموقع در اختیار قرار می دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت که تاکنون به حدود ۳۵ هزار نفر از سالمندان بالای ۸۰ سال زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران واکسن کرونا تزریق شده است و این روند همچنان ادامه داد.

 

۱۵۷ بیمار مبتلا به کرونا در کاشان و آران بیدگل بستری هستند

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: شمار بستری مبتلایان کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل ۱۵۷ نفر است که ۱۳۷  بیمار در کاشان و ۲۰ بیمار در آران و بیدگل بستری تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

مریم امیدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: یک زن ۲۹ ساله در ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی کاشان جان باخت.

وی موارد بستری بیماران کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۲۹ نفر اعلام و اضافه کرد: ۲۷ نفر از بیماران در کاشان و ۲ نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

ثبت ۱۵ مورد جدید کرونا در منطقه کاشان 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۱۵ مورد جدید به ۲۳ هزار و ۴۶۵ نفر رسید.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۹ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۶ نفر با سن ۳۴ تا ۷۶ سال در کاشان و سه نفر از آران و بیدگل با سن پنج ماهه تا ۸۶ سال تحت مراقبت و درمان هستند.

امیدی گفت: از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون ۱۷۲ هزار و ۱۸۴ نفر به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند.

وی ادامه داد: در این مدت، ۱۱ هزار و ۲۶۷ بیمار حاد تنفسی از بیمارستان‌های کاشان و آران و بیدگل ترخیص شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: ۷۱۷ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) این دانشگاه است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

وضعیت کرونایی شهرستان‌ کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی نارنجی است.

ویروس کرونا اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

کرونا جان ۶ نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت ۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، آمار متوفیان استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۱۳۸ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز شنبه افزود: ۱۷۳ نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته در این استان به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شدند که در مجموع بیماران سرپایی مثبت از ابتدای اپیدمی ویروس کرونا تاکنون به ۴۱ هزار و ۸۸۰ نفر و بیماران بستری مثبت به ۱۷ هزار و ۱۴ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار کرد: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۴۳۳ مورد بود که ۱۳۷ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: در عین حال هم اینک ۴۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۴۲ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۷۶۰ ، بهار ۹۳۱، تویسرکان ۹۸۲، رزن ۷۳۵، درگزین ۲۷۱، فامنین ۳۰۵ و کبودراهنگ ۹۸۸ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون سه هزار و ۵۱ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۲۰۳ نفر در نهاوند و ۶ هزار و ۳۹۲ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

وی اظهار داشت: هم اینک از نظر رنگ بندی ۹ شهرستان استان همدان در وضعیت نارنجی و شهرستان فامنین در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد.

 

کرونا جان ۶ نفر را در آبادان و شادگان گرفت

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: پنج نفر در آبادان و یک نفر در شادگان در ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند.

دکتر شکراله سلمان‌زاده شنبه اظهار داشت: در این مدت با انجام ۳۴۲ نمونه تست پی‌سی‌آر ابتلای تعداد ۱۳۸ بیمار شامل  ۶۶ نفر در آبادان، ۵۰ نفر در خرمشهر و ۲۲ بیمار در شادگان به کووید۱۹ تایید شد.

وی افزود: از بیماران جدید شناسایی شده  ۱۲۶ نفر به صورت سرپایی خدمات درمانی دریافت کردند.

رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: طی روز گذشته ۲۱ بیمار در بیمارستان‌های منطقه بستری و ۲۵ نفر پس از بهبودی از بیمارستان مرخص شدند.

وی روند ابتلا به کووید ۱۹ در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان را کاهشی با شیب ملایم اعلام کرد و اظهار داشت:میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در منطقه در حدود ۴۰درصد است و نیاز است مردم همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. 

سلمان‌زاده در خصوص شناسایی کرونای هندی در منطقه نیز گفت:از ۲ مسافری که اخیرا از هند به خرمشهر بازگشتند یک نفر به کرونای هندی مبتلا است که از هفتم اردیبهشت ماه تاکنون در قرنطینه بسر می برد.  

در حال حاضر ۱۷۵ بیمار در بیمارستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان بستری هستند.

شهرستان های شادگان، خرمشهر و آبادان در جنوب غرب خوزستان زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشکده علوم پزشکی آبادان قرار دارند.

 

پنج نفر دیگر در کرمانشاه تسلیم کرونا شدند

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به فوت پنج تن دیگر در ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹، گفت: مجموع جانباختگان در این استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به یک هزار و ۸۱۹ نفر رسید.

«مهدی محمدی» روز شنبه اظهار داشت: هم‌اکنون ۴۹۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند که این تعداد نسبت به روز گذشته ۲۷ نفر کمتر است.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته، ۴۲ مورد بیمار مثبت بستری و ۱۷۱ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل از آن، ۶۷ نفر کاهش دارد.

وی یادآور شد: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۷۹ نفر در مراکز درمانی استان بستری و ۹۶ بیمار هم بعد از بهبودی از مراکز درمانی ترخیص شدند.

 

رنگ بندی جدید شهرهای استان کرمانشاه اعلام شد

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه (اول خرداد) رنگ بندی جدید شهرستان‌های استان کرمانشاه را اعلام کرد که نسبت به گذشته تغییری در آن دیده نمی شود.

براساس این گزارش، شهرستان‌های کرمانشاه، صحنه، اسلام‌آبادغرب، پاوه، کنگاور، سنقر وکلیایی، سرپل ذهاب و جوانرود در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، قصرشیرین، دالاهو و روانسر نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

 

کرونا در آذربایجان‌شرقی شیب نزولی دارد

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: روند شیوع ویروس کرونا در استان درحال کاهش است ولی هنوز سرعت کاهش پایین است.

محمدرضا پورمحمدی روز شنبه در حاشیه جلسه ستاد ملی کرونا که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد گفت: آمار مبتلایان از یک هزار و ۶۰۰ نفر بستری در بیمارستان های استان به یک هزار و ۱۰۰ نفر کاهش یافته که ۲ برابر آمار قبل از اوج بیماری است.

وی بر ضرورت رعایت شیوه نامه های بهداشتی با جدیت بیشتر تاکید کرد و افزود: همراهی با کادر درمان و همچنین بسیج و سپاه در اجرای طرح شهید سلیمانی ادامه یابد.

پورمحمدی گفت: با رعایت شیوه نامه های بهداشتی امیدواریم طی ۲ هفته آینده به وضعیت قابل قبول در استان برسیم.

وی با اشاره به واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال در استان اظهار کرد: روند واکسیناسیون در استان به خوبی در حال انجام است و انتظار می رود طی ۲ هفته آینده واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ در استان آغاز شود.

هشت شهرستان اسکو، چاراویماق ، خداآفرین، کلیبر، هریس، هشترود، هوراند و ورزقان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند و بقیه شهرستان های آذربایجان شرقی در وضعیت نارنجی هستند.

 

پنج نفر دیگر در کرمانشاه تسلیم کرونا شدند

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به فوت پنج تن دیگر در ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹، گفت: مجموع جانباختگان در این استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به یک هزار و ۸۱۹ نفر رسید.

«مهدی محمدی» روز شنبه اظهار داشت: هم‌اکنون ۴۹۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند که این تعداد نسبت به روز گذشته ۲۷ نفر کمتر است.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته، ۴۲ مورد بیمار مثبت بستری و ۱۷۱ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل از آن، ۶۷ نفر کاهش دارد.

وی یادآور شد: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۷۹ نفر در مراکز درمانی استان بستری و ۹۶ بیمار هم بعد از بهبودی از مراکز درمانی ترخیص شدند.

 

رنگ بندی جدید شهرهای استان کرمانشاه اعلام شد

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه (اول خرداد) رنگ بندی جدید شهرستان‌های استان کرمانشاه را اعلام کرد که نسبت به گذشته تغییری در آن دیده نمی شود.

براساس این گزارش، شهرستان‌های کرمانشاه، صحنه، اسلام‌آبادغرب، پاوه، کنگاور، سنقر وکلیایی، سرپل ذهاب و جوانرود در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، قصرشیرین، دالاهو و روانسر نیز در وضعیت زرد قرار دارند.  

 

کند بودن شیب نزولی کرونا تا تزریق ۳۱ هزار دوز واکسن کرونا در قم

ادامه منع تردد شبانه‌ خودروها، آغاز  واکسیناسیون کرونا در گروه سنی بالای ۶۰ سال در روستاها، تزریق ۳۱ هزار دوز واکسن کرونا، کند بودن شیب نزولی موج چهارم کرونا و واکسینه شدن نیمی از سالمندان روستایی بالای ۷۰ ساله از جمله مهم‌ترین اخبار کرونایی هفته گذشته استان قم بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به فوت ۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت منتهی به ۳۱ اردیبهشت‌ماه سال جاری، گفت: حال ۷۴ بیمار کرونایی در قم وخیم است.

محمدرضا قدیر آخرین وضعیت کووید ۱۹ در قم را مورد توجه قرار داد و افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۶۱ نفر با علائم مشکوک به کرونا در قم پذیرش و ۵۵ نفر از آن‌ها بستری شدند.

وی با بیان این‌که در این مدت ۶۳ بیمار با بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند، اضافه کرد: هم‌اکنون ۲۳۷ بیمار کرونایی در قم بستری هستند، همچنین در شبانه‌روز گذشته ۷۰۸ تست کرونا در قم انجام گرفت که ۱۶۶ مورد از آن‌ها مثبت اعلام شد.

قدیر در پایان یادآور شد: تاکنون ۳۵ هزار و ۶۳۱ دز واکسن کرونا در این استان به گروه‌های هدف طبق سند ملی واکسیناسیون تزریق شده است.

۷۵۰۰ خانوار قمی در طرح شهید سلیمانی حمایت شدند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان این‌که در یک ماه اخیر هفت هزار و ۴۰۹ خانوار در قالب طرح شهید سلیمانی مورد حمایت قرار گرفتند، گفت: روند تعداد افراد ره‌گیری شده نیز با چهار هزار و ۳۵۳ مورد کاهشی بوده که قم در این زمینه بالاتر از میانگین کشوری است.

سیامک محبی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران قم در تالار کرامت، افزود: واکسن‌ها را بر اساس جمعیت گرفته بودیم و از آنجایی که وزارت بهداشت بر اساس مصرف، نوبت‌های بعدی واکسن را اختصاص می‌دهد، تصمیم مرکز بهداشت استان این بود که گروه‌های سنی را روی جوان‌ترها قرار دهیم.

وی با اشاره به برنامه واکسیناسیون گروه سنی بالای ۸۰ سال و کم‌تر از آن در اردیبهشت‌ماه و خردادماه امسال، ادامه داد: در استان در گروه سنی بالا استقبال مطلوبی از واکسیناسیون نداشتیم و انتظار می‌رفت که مانند شهرهای دیگر شاهد مطالبه بیشتر واکسیناسیون باشیم.

وی گفت: در مناطق شهر قم گروه سنی ۷۰ سال را فراخواندیم و تا پایان هفته جاری و هفته آینده نیز این گروه سنی را ادامه خواهیم داد و در مناطق روستایی هم به دلیل کم بودن جمعیت سالمندی، گروه سنی ۶۰ سال به بالا را فراخوان دادیم.

اولویت اول واکسیناسیون مردم

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی قم نیز گفت: تمامی مجموعه دانشگاه وظیفه دارند به امر واکسیناسیون مردم کمک کرده و در روند این امر مهم اهتمام داشته باشند.

بابک فرزین نیا هفته گذشته افزود: اولویت اول واکسن مردم است و تمامی امکانات را در این خصوص بسیج کرده‌ایم.

به گفته وی، عملیات واکسیناسیون بسیار مهم و اساسی بوده که باید تمامی معاونت‌های دانشگاه در این خصوص مشارکت و امکانات و نیروی انسانی خود را به این کار اختصاص دهند.

خروج بیمارستان فرقانی قم از پذیرش بیماران کرونایی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: بیمارستان فرقانی این استان به‌منظور خدمات‌رسانی به دیگر بیماران، از چرخه خدمات‌دهی به بیماران کرونایی خارج شد.

محمود پرهام در این زمینه افزود: روند بستری بیماران کرونایی در قم رو به کاهش است ولی باید همچنان مراقب باشیم.

وی اضافه کرد: نگاه مجموعه درمان استان به تمامی بیماران است و در تلاش هستیم تا اجازه ندهیم دیگر بیماران نیز آسیب ببینند.

وی از همشهریان تقاضا کرد: مسائل بهداشتی را همچنان رعایت کرده تا شاهد کاهش بیشتر آمار بیماران باشیم.

نیمی از سالمندان روستایی بالای ۷۰ ساله قم واکسینه شدند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفت: تاکنون تعداد یک هزار و ۷۶۵ سالمند روستایی موفق به تزریق واکسن شده‌اند که پوششی نزدیک به ۵۲ درصد حاصل شده است.

سیامک محبی هفته گذشته افزود: دور اول واکسیناسیون سالمندان بالای ۷۰ سال روستایی قم، ۳۰ اردیبهشت‌ماه به پایان رسید.

وی با اشاره به آغاز واکسیناسیون روستایی از ۱۵ اردیبهشت‌ماه ویژه سالمندان بالای ۷۰ سال، اضافه کرد: این دوره واکسیناسیون روز ۲۹ اردیبهشت‌ماه با تزریق واکسن به سالمندان روستای لنگرود پایان یافت و دور دوم واکسیناسیون ویژه گروه سنی بالای ۶۰ سال از روز شنبه اول خردادماه آغاز می‌شود.

شیب نزولی موج چهارم کرونا در قم کند است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان این‌که شیب صعودی کرونا در قم کاملا آسانسوری بود و به ناگاه تعداد مراجعه‌های سرپایی و بستری افزایش پیدا کرد، گفت: شیب نزولی ما واقعا آسانسوری نیست و حدود ۲ هفته است که مراجعه‌های سرپایی تقریبا ثابت مانده و به‌نوعی افزایش نیز داشته است.

محمدرضا قدیر هفته گذشته در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران قم در تالار کرامت استانداری، اظهار داشت: هم‌اکنون حدود ۳۰۰ بیمار کرونایی در مراکز درمانی قم بستری هستند که ۸۰ نفر از آن‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

وی با بیان این‌که شیب صعودی کرونا در قم کاملا آسانسوری بود و به ناگاه تعداد مراجعه‌های سرپایی و بستری افزایش پیدا کرد ولی شیب نزولی ما واقعا آسانسوری نیست و حدود ۲ هفته است که مراجعه‌های سرپایی تقریبا ثابت مانده و به‌نوعی افزایش نیز داشته است.

وی افزود: در این هفته ۲ هزار و ۶۰۰ مراجعه سرپایی داشتیم که این آمار در هفته قبل ۲ هزار و ۵۰۰ مورد بود، این شرایط می‌طلبد که اوضاع را به‌دقت رصد کنیم و از ویروس غافل نشویم.

۳۱ هزار دوز واکسن کرونا در قم تزریق شده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه با اشاره به برنامه واکسیناسیون گروه سنی بالای ۸۰ سال و کمتر از آن در اردیبهشت‌ماه و خردادماه، اظهار داشت: در استان در گروه سنی بالا استقبال مطلوبی از واکسیناسیون نداشتیم و انتظار می‌رفت که مانند شهرهای دیگر شاهد مطالبه بیشتر واکسیناسیون باشیم.

سیامک محبی افزود: ما واکسن‌ها را بر اساس جمعیت گرفته بودیم و از آنجایی که وزارت بهداشت بر اساس مصرف، نوبت‌های بعدی واکسن را اختصاص می‌دهد، تصمیم مرکز بهداشت استان این بود که گروه‌های سنی را روی جوان‌ترها قرار دهیم.

محبی یادآور شد: از مجموع ۳۸ هزار واکسنی که در استان داشتیم، تقریبا ۳۱ هزار واکسن تزریق شده و احتمالا محموله جدید واکسن را دریافت کنیم.

وی گفت: خوشبختانه پیش‌بینی که در خصوص افزایش تعداد فوتی‌های کرونایی در استان داشتیم، اتفاق نیفتاده و تعداد موارد مرگ در مقایسه با هفته قبل روند کاهشی داشته و از هفته آینده نیز این روند ادامه پیدا خواهد کرد.

 محبی افزود: تعداد کل آزمایش‌های کرونایی قم نیز روند کاهشی را طی می‌کند و از ۱۱ هزار ۶۹۸ مورد به هشت هزار و ۲۰ مورد کاهش یافته که یک هزار و ۷۸۴ مورد مثبت شده‌ است.

رعایت ۹۰ درصد پروتکل ها توسط رانندگان اتوبوس‌های مسافربری 

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قم نیز در این جلسه با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد اتوبوس‌هایی که از مبدا قم خارج می‌شوند، پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند، گفت:‌ روزانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ اتوبوس از قم عبور می‌کنند که ابزار نظارت کافی را برای کنترل بهداشتی آن‌ها نداریم.

محمدحسن کلهری افزود: ما در استان کمیسیون ماده ۱۱ را برگزار کردیم و بیش از ۲۰ راننده که دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت نمی‌کردند را از ادامه فعالیت بازداشتیم.

وی خاطرنشان کرد: اتوبوسی که از پایانه قم حرکت می‌کند تحت نظارت است و ما فشارها و نظارت‌ها را بیشتر کردیم.

وی افزود: اداره کل راهداری قم نامه‌ای را به اداره‌های کل راهداری سراسر کشور ابلاغ کرده و از آن‌ها درخواست شده تا اتوبوس‌ها از مبدا حرکتشان کنترل کنند، و نظارت بهداشتی بیشتری بر آن‌ها صورت گیرد.

ثبت‌نام در سامانه واکسیناسیون کرونا الزامی است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: فرایند نوبت‌دهی و واکسیناسیون گروه‌های اولویت‌دار که تاکنون با آن‌ها از طریق مراقبین سلامت تماس گرفته نشده است از طریق سامانه کشوری ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا انجام می‌شود و ثبت اطلاعات افراد مذکور در این سامانه برای دریافت واکسن الزامی است.

سیامک محبی هفته گذشته افزود: این افراد به‌منظور تعیین زمان و نوبت تزریق واکسن کووید-۱۹ بر اساس سند ملی واکسیناسیون برای گروه‌های سنی باید در این سامانه ثبت‌نام کنند که در حال حاضر افراد بالای ۷۵ سال و متولدین سال ۱۳۲۵ و قبل از آن در اولویت قرار دارند.

وی افزود: تاکنون انجام واکسیناسیون گروه‌های اولویت‌دار بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه سیب و از طریق مراکز جامع خدمات سلامت انجام می‌شد که با گروه سنی تماس گرفته و خواستار مراجعه آنان برای تزریق واکسن می‌شدند.

محبی ادامه داد: سالمندان بالای ۷۵ سال که تا این لحظه از طریق پایگاه‌های بهداشت با آن‌ها تماس گرفته نشده الزامی است برای دریافت نوبت واکسن به سامانه کشوری ثبت‌نام واکسیناسیون به نشانی  salamat.gov.ir مراجعه کرده و اطلاعات مورد نیاز را ثبت کنند.

منع تردد شبانه‌ خودروها در قم همچنان به قوت خود باقی است

استاندار قم با تاکید بر ضرورت رعایت محدودیت‌های کرونایی در این استان گفت: منع آمدوشد خودروها از ساعت ۲۲ تا ۳ بامداد همچنان به قوت خود باقی است.

بهرام سرمست هفته گذشته  در پایان جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا که به‌صورت ویدیو کنفرانس در آن شرکت کرده بود در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخی به سوالی مبنی بر وضعیت تردد خودروها در سطح شهر قم اظهار داشت: محدودیت‌هایی که برای عبور و مرور خودروها وضع شده بود، همچنان نیز اعمال می‌شود.

وی گفت: درخواست ما از همشهریان رعایت این محدودیت‌ها است، تا بر این مشکل فائق بیاییم.

وی همچنین تصریح کرد: برخی شلوغی‌های سطح شهر قم نگران‌کننده‌است.

استان قم که از ۱۸ فروردین‌ماه امسال در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته بود، از ۱۴ اردیبهشت‌ماه جاری وارد شرایط نارنجی شد.

 

شمار مبتلایان کرونا در لرستان به ۱۱۴ هزار و ۴۹۴ نفر رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۲۲۴ بیمار جدید کووید ۱۹ طی شبانه‌روز گذشته در استان شناسایی شد و مجموع مبتلایان کرونا به ۱۱۴ هزار و ۴۹۴ نفر رسید.

دکتر "مریم کوشکی" روز شنبه به رسانه ها اعلام کرد:۲ شهروند دیگر این استان طی شبانه روز گذشته قربانی کرونا شدند و شمار جانباختگان این ویروس نیز به یکهزار و ۸۱۹ نفر رسید.

وی اظهار داشت: تاکنون ۳۵۴ هزار و ۶۲۰ نمونه تست تشخیص کرونا به آزمایشگاه های استان ارسال شده که از این مجموع، ۳۵۱هزار و ۳۱۲ مورد پاسخ داده شده و ۲۳۶ هزار و ۸۱۷ نمونه آن منفی بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: در حال حاضر۶۱۱ بیمار و مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا هم اکنون شهرهای رومشکان و دوره چگنی در وضعیت زرد و مابقی شهرهای استان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 

تنها شهر با وضعیت قرمز کرونایی در آذربایجان غربی هم نارنجی شد

فرماندار سلماس گفت: وضعیت شیوع کرونا در این شهرستان که تا روزهای گذشته، قرمز بوده به نارنجی تغییر یافته که امیدواریم این روند بهبود ادامه یابد.

علی اکبر عسکری  روز شنبه با تاکید بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی توسط مردم، اصناف و کسبه و ادارات افزود: از امروز گروه های شغلی یک و ۲ با رعایت شیوه نامه های بهداشتی مجاز به فعالیت هستند و مشاغلی از جمله کلیدسازی، خشکشویی، شیشه بری، عینک فروشی های طبی، تجهیزات پزشکی و دکه های روزنامه فروشی می توانند همانند اصناف ضروری مانند داروخانه ها، نانوایی ها، سوپرمارکت ها و رستورانهای بیرون بر به فعالیت خود را ادامه دهند. 

وی اضافه کرد: با توجه به محدودیت های وضعیت نارنجی همچنان گروه های شغلی ۳ و ۴  شامل مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان‌سراها، آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر، موزه‌،تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی ،همایش‌ها، مراسم اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، مدارس شبانه‌روزی، باشگاه‌های ورزشی مربوط به ورزش‌های پربرخورد، از جمله کشتی، کاراته و جودو، کافه‌ها، چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها با عرضه مواد دخانی،شهربازی‌ها و مراکز تفریحی همچنان تعطیل خواهند بود.

فرماندار سلماس با اشاره به تداوم محدودیت های ترافیکی و رصد خودروهای غیربومی در وضعیت نارنجی بیان کرد: منع تردد خودروها در سطح شهر از ساعت ۲۲ شب تا ۳ صبح استمرار خواهد داشت و ورود خودروهای غیربومی به شهرستان همچنان ممنوع بوده و ضمن اعمال جریمه مصوب به پلاک های غیربومی از ورود این خودروها به سطح شهر جلوگیری خواهد شد.

عسکری گفت: امروز تنها راه عبور این وضعیت و کاهش آمار مبتلایان و فوتی های کرونا، رعایت پروتکل های بهداشتی و همکاری مردم و مسوولان است. 

سلماس تا دیروز در وضعیت قرمز کرونایی قرار داشت ولی از دیروز، طبق آخرین برآورد مبتلایان، بستری شدگان و فوتی ها، وضعیت آن نارنجی شد.

 

وضعیت کرونا در لرستان شکننده است

استاندار لرستان گفت: طبق گزارش ستاد ملی کرونا، در لرستان به تناسب سایر نقاط کشور شاهد افول پیک چهارم بیماری کرونا هستیم که البته اوضاع کماکان شکننده و نیازمند رعایت اقدامات پیشگیرانه است.

سید موسی خادمی روز شنبه در جمع خبرنگاران گفت: امروز شواهدی از وجود ویروس جهش یافته هندی در برخی از استانهای جنوبی کشور گزارش شده که متاسفانه شدت شیوع و کشندگی آن به مراتب بیشتر از نوع انگلیسی عنوان شده است.

وی افزود: موج چهارم بیماری روند کاهشی در پیش گرفته اما احتمال شیوع موج پنجم به واسطه اعلام نمونه ویروس هندی در برخی از استان ها وجود دارد، بنابراین با توجه به افزایش شدت هر پیک کرونا نسبت به پیک قبلی، رعایت دستور العملهای بهداشتی باید با جدیت انجام شود. 

استاندار لرستان اظهار داشت: طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا فرآیند واکسیناسیون با یک روند مطلوب در کشور در حال انجام است و با اعلام وزارت بهداشت رده سنی هفتاد سال نیز به جمع افراد مشمول طرح واکسیناسیون بیماری کرونا اضافه شده‌اند.

 

یک ایلامی دیگر قربانی کرونا شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه کرونا همچنان قربانی می گیرد، گفت: یک ایلامی دیگر در ۲۴ ساعت گذشته قربانی کرونا شد و مجموع فوتی های استان به ۷۷۷ نفر افزایش یافت.

دکتر محمد کریمیان روز شنبه اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۴۶ ابتلای جدید نیز ثبت شده و مجموع مبتلایان استان به ۳۸ هزار و ۳۲۹ افزایش یافته و تعداد بهبودیافتگان نیز ۳۷ هزار و ۳۶۹ نفر است.

وی افزود: ۱۷ بستری جدید نیز در مراکز درمانی بستری شدند و تعداد بستری های استان به ۱۰۳ نفر رسیده و نسبت به روز گذشته کاهش یافته است.

دکتر کریمیان ادامه داد: ایلام همچنان دارای بیشترین تعداد بستری ها در استان است و در صورت ادامه به وضعیت قرمز تغییر خواهد یافت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: شهرستان مهران بدلیل افزایش بستری ها از وضعیت زرد به نارنجی تغییر یافت و سایر شهرستان نیز در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی تغییر وضعیت خواهند داد.

دکتر کریمیان اضافه کرد: ایلام، مهران، چوار، آبدانان در وضعیت نارنجی و شهرستان های هلیلان، چرداول، ایوان، سیروان، دره شهر، بدره، دهلران و ملکشاهی نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

 

۲۱ هزار و ۵۶۶ هزار دوز واکسن کرونا در کهگیلویه و بویراحمد تزریق شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: ۲۶ هزار و ۹۴۷ دوز واکسن کرونا تا کنون به کهگیلویه و بویراحمد وارد شده که در مرحله اول ۲۱ هزار و ۵۶۶ هزار دوز تزریق شده است.

پرویز یزدان پناه روز شنبه اظهار داشت: بزودی واکسن سینوفارم از شیراز به کهگیلویه و بویراحمد ارسال و برای گروه های هدف تزریق شود.

وی با بیان اینکه برای تزریق واکسن‌های کرونا تابع دستورالعمل قرارگاه مرکزی کرونا هستیم افزود: در این هفته اولویت واکسن کرونا با گروه‌های سنی۷۵ تا ۷۹ سال است و در صورت اعلام گروه جدید به آن‌ها اعلام می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد:افرادی که واکسن دریافت می کنند باید دستور العمل های بهداشتی را رعایت کنند، زیرا این افراد می توانند ویروس را به سایر افراد انتقال دهند.

یزدان پناه عنوان کرد: در مکان هایی مانند پایانه های مسافربری، آرامستان ها، تاکسی‌ها و دفاتر پیشخوان دستور العمل های بهداشتی رعایت نمی شود.

کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۷۱۳ هزار نفر جمهیت شهری و روستایی دارد.

 

موج چهارم کرونا در خراسان رضوی روند نزولی پیدا کرده است

استاندار خراسان رضوی گفت: این استان از نظر همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ شرایط مطلوبی دارد و موج چهارم شیوع ویروس کرونا در استان روند نزولی پیدا کرده است اما همچنان در شرایط شکننده‌ای قرار داریم.

محمدصادق معتمدیان در نشست ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان اظهار داشت: علی‌رغم روند کاهشی فوتی‌ها، در بحث نظارت‌ها باید نگاه ویژه‌ای وجود داشته باشد و پایش اصناف و میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط آن‌ها باید با جدیت دنبال شود تا در هفته‌های آینده شاهد افزایش سرعت این روند کاهشی باشیم.

وی ادامه داد: در جریان سفر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به استان، چند نگرانی در خصوص ورود ویروس هندی از مناطق شرقی کشور و نیز موضوع حاشیه شهر مشهد مطرح شد که می‌طلبد این مساله در کمیته علمی مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: احتمال دارد ویروس هندی از طریق کشورهای افغانستان و پاکستان از مسیر استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان وارد کشور شود و به دلیل مراودات این استان‌ها با خراسان رضوی ممکن است در استان نیز شیوع پیدا کند به همین دلیل باید حتما تدابیر لازم در این خصوص اندیشیده شود.

معتمدیان گفت: در حال حاضر ۱۳ شهر استان خراسان رضوی وضعیت نارنجی کرونایی و ۲۰ شهر نیز وضعیت زرد دارند.

استاندار خراسان رضوی با قدردانی از حضور میدانی بسیار خوب نیروی انتظامی در ایام تعطیلات عید فطر عنوان کرد: فرمانداران نیز همکاری لازم را با نیروی انتظامی در اجرای محدودیت‌ها در شهرستان‌ها داشته باشند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه اعلام کرد که با فوت ۱۸۷ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۸ هزار و ۳۸۱ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اطلاعیه ای افزود: از دیروز تا امروز (اول خرداد ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، هشت هزار و پنج بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و هزار و ۱۷۵ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۲ میلیون و ۸۲۳ هزار و ۸۸۷ نفر رسید.

 

کاهش موارد بستری و فوتی به علت کرونا در هفته گذشته

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تعداد موارد بستری به علت کرونا در کشور نسبت به هفته قبل‌تر کاهش ۲۵ درصدی داشته و همچنین شاهد کاهش ۲۴.۲ درصدی در موارد مرگ و میر و کاهش ۲۶ درصدی در بیماران مثبت سرپایی نسبت به هفته قبل‌تر بودیم.

سیما سادات لاری درباره آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور اظهار داشت: در هفته گذشته شاهد تداوم روند کاهشی در تعداد موارد مثبت بستری به علت کرونا، تعداد موارد مرگ و میر ناشی از بیماری و موارد سرپایی مثبت کووید ۱۹ در سطح کشور بودیم.

وی ادامه داد: در هفته‌ای که گذشت، استان‌های ایلام، چهارمحال و بختیاری، همدان و کهگیلویه و بویر احمد دارای بیشترین میزان بروز موارد مثبت و استان‌های البرز، مرکزی، همدان و آذربایجان شرقی بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ را داشته‌اند.

معاون وزیر بهداشت گفت: آخرین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور حدود ۶۷ درصد گزارش شده است. استان‌های ایلام، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی دارای کمترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور هستند و میزان عمل به دستورالعمل‌های بهداشتی در استان‌های یزد، سمنان و زنجان در مقایسه با سایر استان‌ها وضعیت مطلوب‌تری دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار داشت: در برخی از مناطق جنوبی کشور، جهش‌های مربوط به ویروس کرونای آفریقای جنوبی و هندی گزارش شده که این موضوع می‌تواند زنگ خطری جدی در جهت توقف روند کاهشی بیماری و شروع پیک جدید و سهمگین‌تر از قبلی در کشور باشد. پای بندی و تقویت عمل به توصیه‌های بهداشتی همچنان به عنوان مهم‌ترین اصل مبارزه با بیماری کووید ۱۹ محسوب می‌شود.

 

شیب شیوع کرونا در گلستان نزولی است

استاندار گلستان با اشاره به بستری بودن ۳۱۳ بیمار کرونایی در مراکز درمانی استان گفت که شیب شیوع کووید ۱۹ در این استان نزولی است.

هادی حق شناس روز شنبه در ستاد استانی مقابله با کرونا اظهار داشت: در نتیجه رعایت بیشتر شیوه نامه های کرونایی، در حال حاضر از مجموع ۱۴ شهرستان، وضعیت شیوع کرونا در گرگان، کردکوی و علی‌آبادکتول نارنجی و بقیه شهرها در وضعیت زرد شیوع این بیماری قرار دارند.

وی بیان کرد: از مجموع بیماران کرونایی بستری در گلستان، ۶۸ بیمار در بخش مراقبت های ویژه بستری بوده و حال ۲۵ بیمار نیز وخیم است.

استاندار گلستان در ادامه به تزریق ۴۰ هزار واکسن کرونا در استان اشاره کرد و گفت:  باید امکانات مراکز واکسیناسیون را افزایش دهیم و در این راستا تلاش برای تامین تجهیزات مورد نیاز با هدف تسریع در روند نوبت دهی و تزریق واکسن ادامه دارد.

 

شیب شیوع کرونا در گلستان نزولی است

 

168832619

 

 نقشه پراکندگی شیوع کرونا در گلستان همزمان با اولین روز خرداد

حق شناس به آغاز تحرکات انتخاباتی شورای شهر و روستا در گلستان اشاره کرد و گفت: برگزاری فعالیت های انتخاباتی در فضاهای روباز با رعایت پروتکل های بهداشتی و با حضور نامزدها بلامانع و فعالیت های در فضاهای مسقف ممنوع است.

عبدالرضا فاضل رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم گفت که تنها راه مقابله با این ویروس رعایت کامل تمامی شیوه نامه‌های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، شستشوی مستمر دست‌ها، رعایت فاصله اجتماعی، پرهیز از دورهمی‌ خانوادگی و حضور نیافتن در مکان‌های شلوغ و سرپوشیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.