به گزارش ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، ابوالفضل ایرانی خواه روز یکشنبه در گفت و گویی افزود: خدمات اورژانس هوایی که به عنوان خدمتی نوین در چارچوب تحول نظام سلامت به مردم تقدیم شد، در راستای ارتقاء سلامت و احساس امنیت مردم در حوادث جاده ای نقش دارد.
طرح تحول نظام سلامت از 15 اردیبهشت سال 93 با هفت طرح و برنامه جامع شامل کاهش پرداختی مردم، ارتقاء کیفیت ویزیت، ترویج زایمان طبیعی، مقیم کردن پزشکان متخصص، ارتقاء هتلینگ بیمارستان ها، اورژانس هوایی و پرداخت مبتنی بر عملکرد آغاز شد.
وی افزود: در خصوص حوادث جاده ای، کشور ما وضعیت مناسبی ندارد و دولت نیز با اجرای طرح تحول می کوشد تا در راستای کاهش مرگ و میر و آسیب های اجتماعی گام بردارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: یکی از این اقدام ها، راه اندازی اورژانس هوایی در استان ها بود که قم به عنوان نخستین استان در کشور، صاحب این امکان شد.
وی افزود: این پایگاه به تمامی تجهیزات مجهز است و امکانات و استانداردهای لازم برای آشیانه بالگرد طراحی شده است.
نخستین پایگاه اورژانس هوایی کشور با مساحت هفت هزار و 200 متر مربع، حد فاصل 2 عوارضی قم- کاشان و قم- تهران احداث شده است؛ این پایگاه علاوه بر این که امکان پرواز بالگرد دارد، دارای 2 محل آشیانه و فرود اضطراری است و همزمان سه بالگرد می توانند در این پایگاه استقرار داشته باشند.
این پایگاه مجموعه کاملی از ارائه خدمات آمبولانس زمینی و هوایی است که به تناسب نیازی که در سطح جاده پیش می آید، قابل استفاده است و در حوادثی که نیازمند حضور همزمان بالگرد، اتوبوس آمبولانس و آمبولانس است، سرعت عمل اورژانس بسیار بالا خواهد بود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم ضمن قدردانی از تلاش ها و حمایت های خیران، بیان کرد: این پایگاه توسط خاندان مرحوم خرمی احداث شده که یک سال و نیم پیش کلنگ آن به زمین زده شد و امروز کار احداث آن به اتمام رسیده است.
وی با اشاره به ویژگی های این پایگاه هوایی گفت: یکی از مهم ترین ویژگی های آن نزدیکی به جاده های مواصلاتی استان قم به عنوان کانون حادثه خیر استان است که می تواند به سرعت خدمات رسانی کند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در پایان ابراز امیدواری کرد: این پایگاه نخستین پایگاهی باشد که مجهز به مدیکوپتر استاندارد (بالگرد اورژانس هوایی اختصاصی پزشکی) شود.
نخستین پایگاه اورژانس هوایی کشور قرار است فردا با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم نیز گفت: در اورژانس های هوایی، شعاع پروازی بالگرد تا 150 کیلومتر است که در استان قم نیز بیشتر از این نیست و از سوی دیگر با هماهنگی های انجام شده، انتقال بیمار به استان های تهران و مرکزی نیز در شرایط خاص انجام شده است.
محمدرضا مظفری ادامه داد: کوتاه کردن زمان انتقال مهمترین اقدام اورژانس هوایی است که با این اقدام توانسته در خدمات رسانی به مردم گام موثری بردارد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم بیان داشت: یکی از اقدام های انجام شده، کد گذاری تمامی مناطق استان قم است و به محض این که تصادفی رخ دهد و اورژانس زمینی اعزام شود، بر اساس کد منطقه به اورژانس هوایی اعلام می شود و در کوتاه ترین زمان ممکن بالگرد اورژانس به محل می رسد.
مظفری درخصوص ماموریت های اورژانس هوایی گفت: از مرداد ماه سال 93 که این اورژانس در قم راه اندازی شد، تاکنون 306 مورد پرواز صورت گرفته که حاصل این پروازها انتقال 715 مصدوم بوده است.
/2085/ 1175 تنظیم کننده: سمیه حیدری ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.