طبق آخرین گزارش وزارت بهداشت در حال حاضر هشت شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۷ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. هیج شهری در وضعیت آبی قرار ندارد.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۲۰۸ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۹ هزار و ۵۶ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز سه شنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز (چهارم خرداد ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و  ۸۷۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۷۱۳ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۸۵۵ هزار و ۳۹۶ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون دو میلیون و ۳۶۲ هزار و ۴۲۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. چهار هزار و ۶۹۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۱۹ میلیون و ۱۸۵ هزار و ۹۳۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون دو میلیون و ۶۷۵ هزار و ۵۹۴ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۴۷۰ هزار و ۴۶۸ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند.  مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به سه میلیون و ۱۴۶ هزار و ۶۲ دوز رسید.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۶۷ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون و ۴۷۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقای جنوبی که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

چهارم خردادماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

بازگویی فواید و محاسن واکسن کرونا برای آنان که این روزها دغدغه تزریق به منظور پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ را دارند شاید بهترین ابزار برای اطمینان خاطر دادن به آنها باشد که این واکسن هیچ خطری ندارد.

مسوولان درمان و پزشکان کشور نیز در کنار برنامه ریزی و هماهنگی برای تزریق واکسن به گروه های هدف و در نهایت واکسیناسیون تدریجی تمامی افراد بارها تاکید کرده اند که واکسن کرونا از هر نوعی که باشد عوارضی ایجاد نمی کند چرا که ویروس زنده فعال نیست و شاید صرفا علائم خفیفی همچون تب یا خستگی در پاسخ به آنتی ژن های موجود باشد که آن هم صرفا با مصرف مُسکن برطرف می شود.

در این رابطه امروز خبرنگار در اهواز گفت و گویی داشته با دکتر شکرالله سلمان زاده متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری درباره عوارض احتمالی واکسن کرونا که وی تاکید کرده است: این واکسن در برابر جهش‌های ایجاد شده بیماری کووید ۱۹ نیز ایمنی ایجاد می کند.

وی اظهار داشته است: حداقل ایمنی ایجاد شده تزریق واکسن این است که از ابتلا به نوع شدید بیماری ونیاز به بستری جلوگیری می کند و خطر مرگ  و میر را کاهش می دهد حتی افراد بهبود یافته از بیماری کرونا نیز یک ماه بعد از شروع علائم بیماری می‌‍ توانند واکسن تزریق کنند  و یک بار ابتلا به این بیماری دلیل بر ایمنی نیست و واکسن باید تزریق شود چون ایمنی بعد از بهبودی بیماری ممکن است دو تا سه ماه باشد.

دکتر کرم حسین حسنوند سرپرست شبکه بهداشت و درمان سلسله هم گفته است استقبال مردم این شهرستان از طرح واکسیناسیون کرونا به دلیل باورهای غلط مطلوب نیست.

وی افزوده است: دلیل احتمالی این امر، باورهای غلط مبنی بر بی فایده و بی اثر بودن واکسن و یا عوارض آن است.

وی افزود: اگر پر عارضه ترین نوع واکسن را کل ۶۰ میلیون جمعیت هدف کشور تزریق کنند کمتر از ۱۵ نفر احتمال مرگ وجود دارد در حالیکه اکنون روزانه صدها نفر از شهروندان ایرانی طی یک شبانه روز جان خود را بر اثر کرونا از دست می دهند.

دکتر حسنوند یادآورشد: باور غلط دیگر این است برخی افرادی که پیش از این به کرونا مبتلا شده اند خود را ایمن می دانند و رغبتی نسبت به تزریق واکسن ندارند.

اما این تفکر درباره واکسن کرونا را نباید به آحاد جامعه نسبت داد زیرا بسیاری از افراد نیز استقبال کرده و مشتاقانه در انتظار دریافت واکسن هستند.

مصداق این اظهارات مطلبی است به نقل از دکتر محمد کریمیان رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام که گفته است: استقبال مردم این استان برای تزریق واکسن کرونا که در ابتدا چندان مناسب نبود، بهبود یافته و هم اکنون خانواده‌ ها از این طرح ملی به خوبی حمایت می کنند.

 امروز همچنین عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته است: تزریق واکسن کرونا هیچ گونه پرهیز دارویی یا غذایی ندارد و افرادی که تحت نظر پزشک به صورت روزانه در حال مصرف دارو هستند، می‌توانند بدون نگرانی واکسن کرونا را تزریق کنند.

دکتر مسعود مردانی اضافه کرده است: در این ارتباط حتی اگر شخصی از پرهیز غذایی خاصی تبعیت می‌کند نیز برای تزریق واکسن نیازی به جلوگیری از ادامه پرهیز غذایی ندارد و باید به روند عادی زندگی خود ادامه دهد و هر دارو و هرگونه اقدام درمانی مانند جراحی های مختلف ممکن است با عوارضی همراه باشند، اما فایده و نتیجه آن اقدام به مراتب برای بیمار پرسودتر است و همانگونه که نباید از درمان بیماری ها به دلیل ترس از عوارض آن دوری کرد، در مورد تزریق واکسن کرونا نیز نباید این ترس را به دل راه داد. 

چهارم خردادماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

روند واکسیناسیون در برابر ویروس کرونا با شتاب بیشتر در نقاط مختلف کشور در حال انجام است و هر روز بر تعداد افرادی که در مواجهه با بیماری کووید ۱۹ واکسینه می شوند، اضافه می شود و این موضوع نویدبخش آن است که در ماه های آینده در شرایط مناسب تری قرار خواهیم گرفت.

در این رابطه مسوولان در شهرها و استان های مختلف امروز شرایط واکسیناسیون کرونایی منطقه خود را تشریح کرده اند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود:

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مرکز آذربایجان‌شرقی گفت: تاکنون یک سوم افراد ۷۰ تا ۷۵ ساله ساکن این استان علیه ویروس کرونا واکسینه شدند.

سیمین خیاط زاده اظهار کرد: در زمان حاضر واکسیناسیون جامعه هدف تعریف شده در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تمامی شهرستان های آذربایجان شرقی ادامه دارد و طبق پیش بینی ها و برنامه ریزی های از قبل تعیین شده واکسیناسیون افراد ۷۰ تا ۷۵ ساله تا پایان هفته جاری تداوم خواهد داشت.

وی افزود: طبق آخرین آمارها، تاکنون ۸۵ درصد از افراد بالای ۸۰ سال و بین ۸۰ تا ۸۵ درصد افراد ۷۵ تا ۸۰ ساله آذربایجان شرقی علیه ویروس کرونا در شهرها، بخش ها و روستاهای مختلف و در مراکز بهداشت واکسینه شده اند.

خیاط زاده اضافه کرد: اکنون سه مرکز بهداشت در کلانشهر تبریز شامل مرکز بهداشت استان واقع در نصف راه، مرکز بهداشت تبریز واقع در منبع آب و مرکز بهداشت ساری زمی در جوار باشگاه ورزشی شهریار آماده ارایه خدمات به افراد واجد شرایط دریافت واکسن کرونا هستند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان سلسله نیز با اشاره به تزریق حدود ۲ هزار دوز واکسن برای کادر بهداشت و درمان و جامعه هدف در سلسله گفته است: از شهروندان انتظار می رود به دور از باورهای غلط، برای تزریق این واکسن و حفظ سلامت خود به مراکز مشخص شده مراجعه کنند.

بر اساس آخرین اطلاعات ۷۵ هزار و ۵۰۰ دوز واکسن کرونا تاکنون به لرستان وارد و مرحله نخست تزریق شامل کادر بهداشت و درمان، سالمندان، بیماران خاص و سرطانی، کارکنان نظام پزشکی و پاکبانان شهرداری انجام شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز گفت: ۱۱۲ هزار نفر معادل بیش از ۲۰ درصد از سالمندان این استان واکسن کرونا را دریافت کردند.

آرش نجیمی افزود: حدود ۱۰ درصد جمعیت استان اصفهان از گروه سالمندان بالای ۶۵ سال هستند و در زمان حاضر واکسیناسیون کرونا برای افراد بالای ۷۰ سال انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تا کنون بیش از ۶۰ درصد از جمعیت ۸۰ سال به بالای استان اصفهان علیه کرونا واکسیناسیون شدند، اظهار داشت: پیش بینی می‌شود تا پایان خرداد جاری جمعیت غالب سالمندان استان واکسن کرونا را دریافت کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۲۷۰ هزار دوز واکسن کووید ۱۹ از چهار برند اسپوتنیک، آسترازنیکا، بهارات و سینوفارم به این دانشگاه تحویل شده است، گفت: تاکنون بیش از ۱۹۳ هزار نفر یک دوز و ۲۶ هزار نفر ۲ دوز از این واکسن‌ها را دریافت کردند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان هم در خبری اعلام کرد: تاکنون ۱۵۱ هزار نفر یعنی ۳.۲ درصد از جمعیت این استان، تحت پوشش واکسیناسیون کرونا قرار گرفتند.

دکتر محمد علوی اظهار داشت: بیش از ۵۰ درصد بیماران خاص و دارای بیماری زمینه ای، بیش از ۸۶ درصد افراد سرای سالمندان و ۹۲ درصد جانبازان خوزستان و بیش از ۹۰ درصد شاغلین حرف پزشکی، بهداشتی و پرستاری که در معرض کرونا هستند، واکسینه شده اند.

وی افزود: همچنین ۷۵ درصد افراد بالای ۸۰ سال، ۷۷ درصد افراد ۷۵ تا ۷۹ سال، ۷۰ درصد افراد ۷۰ تا ۷۴ سال و ۲۵ درصد افراد ۶۵ تا ۶۹ سال در شهرهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز واکسینه شدند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم گفت: با توجه به رعایت حال سالمندانی که توانایی حضور در مراکز تجمیعی را ندارند واکسیناسیون خودرویی در استان آغاز و اولین مرکز واکسیناسیون خودرویی برای تزریق واکسن کرونا به سالمندان بالای ۷۰ سال در بیرجند راه اندازی شده است.

غلامرضا شریف‌زاده افزود:واکسیناسیون خودرویی فقط برای افراد ۷۰ سال به بالا انجام می‌شود و سایر سنین باید تا اعلام دوره بعدی منتظر بمانند.

وی اظهار داشت: محموله جدید شامل ۲۲ هزار دوز واکسن کرونا وارد استان شده که نسبت به قبل واکسیناسیون از سرعت بالاتری برخوردار خواهد بود و قبل از این ۳۲ هزار دوز واکسن در چند محموله وارد خراسان جنوبی شده بود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گیلانغرب نیز بیان داشت: با تلاش بی وقفه سربازان خط مقدم بهداشت، بهورزان، مراقبان سلامت در پایگاه‌های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی تا امروز ۲ هزار و ۶۱۸ نفر از گروه‌های مختلف برای نوبت اول واکسینه شده‌اند.

دکتر فریدون نوری افزود: تمام پایگاه‌های مراکز جامع شهری و خانه‌های بهداشت آماده شده و ۲ مرکز تجمیعی نیز در سالن ورزشی شهدا و دبیرستان امام صادق (ع) برای این منظور در نظر گرفته شده و ۱۶ تیم بهداشتی با همکاری بسیج و جمعیت هلال احمر نیز برای انجام واکسیناسیون عمومی آماده هستند همچنین یک مرکز خودرویی نیز برای واکسیناسیون افراد ناتوان علیه کرونا با استقرار ۲ تیم در این شهر در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه نوبت دهی هوشمند واکسن کرونا برای سنین ۷۰ به بالا شروع شده است، یادآور شد: افرادی که از طریق سامانه ثبت نام کنند به صورت خودکار نوبت دهی شده و محل و زمان دقبق واکسیناسیون به آنها پیامک می‌شود.

آخرین وضعیت مبتلایان و فوتی‌های کرونایی در استان‌ها

۱۵ بیمار کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان جان خود را از دست دادند و با مرگ این افراد شمار کل جانباختگان کووید ۱۹ در البرز به سه هزارو۹۷۴ نفر رسید.

همچنین ۱۰۰ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان بستری شدند که اکنون در مجموع ۷۵۴ بیمار کووید ۱۹ در این مراکز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند و ۴۳ هزار و ۶۰۴  بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های استان بستری شده اند که ۳۸ هزار و ۸۷۰ نفر از آنان بهبود یافته اند.

پنج شهرستان تابعه البرز نارنجی و ۲ شهرستان دیگر زرد کرونایی هستند.

هم‌اینک ۱۹۵ بیمار حاد تنفسی و ۹۶ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند و با افزوده شدن ۲۳۴ بیمار جدید کرونا شمار مبتلایان این ویروس در این استان به ۳۶ هزار و ۱۰۵ نفر رسیده است.

همچنین با فوت یک مورد جدید شمار فوتی های کرونا در سیستان و بلوچستان به یکهزار و ۳۱۴ نفر رسید.

هم‌اکنون ۲۹۵ فرد مشکوک به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌ های این استان بستری هستند که از این تعداد ۸۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۹۴ فرد مبتلا به ویروس کرونا طی شبانه روز گذشته در استان شناسایی شدند که از این تعداد، هشت نفر در بیمارستان‌های استان بستری شدند و ۸۶نفر هم در منزل دوره نقاهت خود را طی می‌کنند.

در ۲۴ ساعت گذشته ۲ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در استان جان خود را از دست دادند.

هم اکنون شرایط از لحاظ شیوع کرونا تنها در شهرستان های اشکذر و بافق زرد و در هشت شهرستان دیگر نارنجی است و محدودیت های کرونایی از شنبه هفته جاری به مدت یک هفته از سوی ستاد پیشگیری و مقابله کرونا در  ۱۰ شهرستان استان یزد تمدید شده است.

هرمزگان / در شبانه روز گذشته هشت نفر دیگر در استان هرمزگان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و با توجه به روند صعودی کرونا شاهد افزایش فوتی های روزانه این ویروس در استان هستیم و تاکنون یک هزار و ۲۴۵ نفر جان خود را از دست دادند.

هم اکنون پنج شهرستان بندرعباس، جاسک، میناب، رودان و پارسیان در وضعیت قرمز به سر می برند و دیگر مناطق استان نیز در شرایط بسیار ناپایداری به سر می برند و احتمال تغییر وضعیت آنها به قرمز بسیار بالا است.

اردبیل / در شبانه روز گذشته ۴۲ فرد جدید به بیماری کووید.۱۹ در این استان مبتلا شده‌اند که ۷۹ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در یک ماه قبل است.

همچنین در ادامه روند کاهشی موج چهارم شیوع کرونا، طی شبانه‌روز گذشته چهار نفر دیگر از افراد مبتلا به بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل جان باختند و مجموع فوتی‌های کرونا در این استان نیز به یک هزار و ۷۷۶ نفر رسید.

هم‌اکنون ۵۶ بیمار مبتلا به کووید.۱۹ در مراکز درمانی استان تحت مراقبت قرار دارند.

لرستان / چهار نفر دیگر طی شبانه روز گذشته در این استان قربانی کرونا شدند و شمار جانباختگان هم به یکهزار و ۸۳۱ نفر رسیده است.

همچنین ۲۲۲بیمار جدید کووید ۱۹ طی شبانه‌روز گذشته در استان شناسایی شد و مجموع مبتلایان کرونا به ۱۱۵ هزار و ۱۸۲ نفر رسیده و اکنون ۵۱۹ بیمار و مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا هم اکنون شهرهای رومشکان و دوره چگنی در وضعیت زرد و مابقی شهرهای استان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

کاشان / یک زن ۹۵ ساله و ۲ مرد ۸۸ و ۸۹ ساله در ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی کاشان و آران و بیدگل جان باختند.

اکنون شمار بستری مبتلایان کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل ۱۲۶ نفر است که ۱۱۱ بیمار در کاشان و ۱۵ بیمار در آران و بیدگل بستری تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

موارد بستری بیماران کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان  ۲۹ نفر است که ۲۶ نفر از بیماران در کاشان و سه نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

 

۱۶۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان همدان شناسایی شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: ۱۶۹ نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته در این استان به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شدند که در مجموع شمار بیماران بستری مثبت به ۱۷ هزار و ۱۳۲ نفر و در بخش سرپایی به ۴۲ هزار و ۱۹۹ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز سه‌شنبه افزود: همچنین با فوت چهار بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، آمار متوفیان استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۱۵۶ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۴۷۷ مورد بود که ۸۷ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: در عین حال هم اینک ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۳۴ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۷۶۳، بهار ۹۳۶، تویسرکان ۹۸۳، رزن ۷۳۹، درگزین ۲۷۴، فامنین ۳۰۸و کبودراهنگ ۹۹۳ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون سه هزار و ۷۸ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۲۱۸ نفر در نهاوند و ۶ هزار و ۴۴۳ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، فامنین در وضعیت زرد و ۹ شهرستان دیگر در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 

شمار مبتلایان جدید به کرونا در استان مرکزی به ۱۷۱ مورد رسید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی طی ۴۸ ساعت گذشته، شمار مبتلایان جدید به ویروس کرونا در استان مرکزی به ۱۷۱ مورد رسید.

دکتر سید " محمد جمالیان" روز سه شنبه افزود: از مجموع بیماران جدید شناسایی شده، ۲۴ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شده اند که تحت مراقبت قرار دارند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می‌کنند.

وی بیان داشت: ۱۴۷ نفر از بیماران جدید شناسایی شده نیز به صورت سرپایی بوده اند که تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه شده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: با احتساب ۱۷۱ مورد ابتلای جدید، تعداد موارد مبتلا به کرونا ویروس از زمان شیوع این ویروس تاکنون به ۵۹  هزار و ۹۸۷ نفر رسیده است.

جمالیان بیان داشت: متاسفانه در این مدت ۳ مورد فوتی در اثر ابتلا به ویروس کرونا در استان مرکزی گزارش شده که بر این اساس تعداد فوتی‌ها به ۲ هزار و ۷۳ نفر رسیده است.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸ آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.

 

پذیرش بیش از ۳۳ هزار بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان میلاد

مدیر عامل بیمارستان میلاد از بستری شدن بیش از ۳۳ هزار بیمار مبتلا به کرونا در این مرکز درمانی از آغاز شیوع این ویروس خبر داد.

فرهاد حمزه زاده افزود: ۶ دهم درصد از مجموع ۱۴۱ هزار تخت فعال در کشور متعلق به بیمارستان میلاد بوده و این در حالی است که ما ۱.۲ درصد از  خدمات بستری بیماران مبتلا به کرونا را ارائه و در واقع بیش از ۲ برابر ظرفیت قابل تخصیص خود خدمات داده ایم.

وی تصریح کرد: تاکنون بیمارستان میلاد ۳۳ هزار و ۳۴۴ بیمار پذیرش شده کرونایی  ۱۳ هزار و ۲۴۹ بیمار بستری داشته است که ۲۰۴۰ نفر در بخش ویژه بستری شده و ۱۲ هزار و ۲۰۹ نفر از بیماران پذیرش شده کرونایی نیز بهبود یافتند.

وی افزود: به عبارتی ۱۰ درصد بیماران مبتلا به کرونا که به مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی مراجعه کرده اند، متعلق به بیمارستان میلاد بوده و این در حالی است که این بیمارستان فقط ۷ درصد کل تخت های بیمارستانی تأمین اجتماعی را دارا است.

حمزه زاده گفت: بیمارستان میلاد یکی از بیمارستان های مطرح سازمان تامین اجتماعی و در سطح ملی و منطقه ای نیز شناخته شده است و تمامی پزشکان، پرستاران و کارکنان آن صادقانه به بیماران خدمت می کنند.

وی وزارت بهداشت را متولی سلامت کشور دانست و گفت: بیمارستان میلاد بالاترین استانداردهای مربوطه از جمله خط ۵۵۰ بیماران کرونایی، تریاژ دو لایه، متخصص عفونی مقیم در اورژانس، پزشکان فوق تخصص در تخت های ویژه و یک دستگاه سی تی اسکن (که فقط مختص بیماران کرونایی است) را داراست.

مدیر عامل بیمارستان میلاد تصریح کرد: تعداد تخت های بستری در نظر گرفته شده بیمارستان میلاد از سوی مراجع وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی برای بیماران مبتلا به کرونا ۳۰۰ تخت بود؛ در برخی روزها حدود ۷۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان داشتیم و این امر نشان می دهد در دوران طغیان امواج چهارگانه کرونا محدودیت و سقفی در پذیرش بیماران کرونایی نداشته ایم.

تعرفه دولتی برای بیماران فاقد بیمه تامین اجتماعی

وی درمان بیماران دارای بیمه تامین اجتماعی را در بیمارستان میلاد رایگان اعلام کرد و گفت: برای بیمارانی که فاقد این بیمه هستند تعرفه دولتی در نظر گرفتیم هر چند که بیش از ۵۰ درصد این افراد به دلیل عدم تمکن مالی رایگان درمان شدند.

حمزه زاده ادامه داد: تاکنون ریالی نیز از هیچ کجا دریافت نکرده و این در حالی است که بیمارستان میلاد به صورت شرکتی اداره می شود و کرونا باعث کاهش عمل های جراحی و به تبع آن کاهش درآمدهای بیمارستان شده است.

رضا صفی‌خانی قائم مقام مدیرعامل بیمارستان میلاد نیز در ادامه خاطرنشان کرد: در همه گیری کرونا، بیمارستان میلاد ظرفیت فوق تخصصی خود را به خدمت رسانی به بیماران کرونا تبدیل کرده و در حقیقت به مسئولیت اجتماعی خود عمل کرد.

وی توجه به کمیت و کیفیت خدمات بیمارستان میلاد در خدمات را از اولویت های توجه مدیریت ارشد بیمارستان دانست و افزود: شاخص های کیفی مراقبت و درمان بیماران مبتلا به کرونا در این بیمارستان قابل افتخار است.

وی با اشاره به شاخص CFR (مرگ و میر قطعی ناشی از عفونت کووید ۱۹ )گفت: این شاخص در امریکا ۳.۸، انگلیس ۱۵ و میانگین جهانی ۴.۳ است، اما در بیمارستان میلاد حدود ۲ برآورد شده ودر واقع از میانگین جهانی کمتر است که این امر یعنی مراقبت های درمانی در بیمارستان میلاد مبتنی بر دانش است.

این مسئول میزان مرگ و میر مادران پر خطر را یکی از مهمترین شاخص های بیمارستانی ذکر کرد و گفت: روزانه بیش از ۱۲ مادر پر خطر درگیر کرونا مورد مراقبت ویژه درمانی قرار می گیرند که در ۱۷ ماه گذشته که کشور درگیر کروناست مرگ و میر مادران پر خطر کمتر از میانگین شاخص های بین الملی است.

مهدی ناقوسی معاون درمان بیمارستان میلاد نیز گفت: در برخی روزها ۱۰۰ عمل جراحی اورژانس انجام داده و در عین حال بیماران مبتلا به کرونا را نیز پذیرش می کنیم.

وی همچنین در خصوص مادران پر خطر گفت: بیش از ۴۰۰ مادر باردار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان میلاد بستری و پس از بهبود ترخیص شده اند.                           

به گفته وی، ۹۱۱ نفر از همکاران این مرکز درمانی نیز در بیمارستان میلاد به کرونا مبتلا شدند و یک شهید سلامت هم داشته که این موضوع بیانگر این است که در خدمت به بیماران با تمام توان خدمت می کنیم.

 

۴۸۸ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی کرمانشاه بستری هستند

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به کاهش ۱۷ نفری تعداد افراد بستری مبتلا به کرونا نسبت به شبانه روز گذشته گفت: هم‌اکنون ۴۸۸ بیمار در مراکز درمانی این استان بستری هستند.

«مهدی محمدی» روز سه‌شنبه با اشاره به فوت یک نفر دیگر بر اثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته، اظهار داشت: مجموع جانباختگان در این استان نیز از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به یک هزار و ۸۳۲ نفر رسیده است.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته، ۵۴ مورد بیمار مثبت بستری و ۱۸۶ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل از آن، ۶۳ نفر کاهش دارد.

وی یادآور شد: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۹ نفر در مراکز درمانی استان بستری و ۱۱۵ بیمار هم بعد از بهبودی از مراکز درمانی ترخیص شدند.

رنگ بندی جدید شهرهای استان کرمانشاه اعلام شد

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه (اول خرداد) رنگ بندی جدید شهرستان‌های استان کرمانشاه را اعلام کرد که نسبت به گذشته تغییری در آن دیده نمی شود.

براساس این گزارش، شهرستان‌های کرمانشاه، صحنه، اسلام‌آبادغرب، پاوه، کنگاور، سنقر وکلیایی، سرپل ذهاب و جوانرود، هرسین و گیلانغرب در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، قصرشیرین، دالاهو و روانسر نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

 

۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کاشان جان باختند

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: یک زن ۹۵ ساله و ۲ مرد ۸۸ و ۸۹ ساله در ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی کاشان و آران و بیدگل جان باختند.

مریم امیدی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: شمار بستری مبتلایان کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل ۱۲۶ نفر است که ۱۱۱ بیمار در کاشان و ۱۵ بیمار در آران و بیدگل بستری تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی موارد بستری بیماران کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۲۹ نفر اعلام و اضافه کرد: ۲۶ نفر از بیماران در کاشان و سه نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

ثبت ۳۲ مورد جدید کرونا در منطقه کاشان 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۳۲ مورد جدید به ۲۳ هزار و ۵۸۰ نفر رسید.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۵ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۱۳ نفر با سن ۳۰ تا ۹۰ سال در کاشان و ۲ نفر از آران و بیدگل با سن ۳۳ تا ۶۱ سال تحت مراقبت و درمان هستند.

امیدی گفت: از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون ۱۷۳ هزار و ۵۵۹ نفر به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند.

وی ادامه داد: در این مدت، ۱۱ هزار و ۳۶۰ بیمار حاد تنفسی از بیمارستان‌های کاشان و آران و بیدگل ترخیص شدند.

به گفته وی، ۲۴۳ بیمار به درمانگاه دانشگاه علوم پزشکی کاشان مراجعه کردند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: ۷۴۷ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) این دانشگاه است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

وضعیت کرونایی شهرستان‌ کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی نارنجی است.

ویروس کرونا اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

فوت ۱۵ بیمار کووید۱۹ در البرز

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که ۱۵ بیمار کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان جان خود را از دست دادند.

دکتر محمد فتحی روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: با مرگ این افراد شمار کل جانباختگان کووید ۱۹ در البرز به سه هزارو۹۷۴ نفر رسید.

وی بیان داشت : ۱۰۰ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان بستری شدند که اکنون در مجموع ۷۵۴ بیمار کووید ۱۹ در این مراکز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

فتحی گفت :  ۴۳ هزار و ۶۰۴  بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های استان بستری شده اند که ۳۸ هزار و ۸۷۰ نفر از آنان بهبود یافته اند.

رعایت فاصله اجتماعی ، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده توصیه دانشگاه علوم پزشکی البرز برای مهار کرونا است.

پنج شهرستان تابعه البرز نارنجی و ۲ شهرستان دیگر زرد کرونایی هستند.

 

گیلانغرب از نظر کرونا در وضعیت نارنجی و پرخطر قرار دارد

مدیر شبکه بهداشت و درمان گیلانغرب گفت: از نظر ابتلا به کرونا در وضعیت نارنجی پرخطر قرار داریم و در چند روز اخیر تعداد موارد بستری مبتلایان در این شهرستان سیر صعودی داشته است.

دکتر فریدون نوری روز سه‌شنبه افزود: از ابتدای فروردین تاکنون از مجموع چهار هزار و ۷۴۷ نمونه اخذ شده از افراد مشکوک به ویروس کرونا، یک هزار و ۱۳۹ مورد مثبت بوده که از این تعداد، ۱۷ نفر فوت کردند و اکنون ۱۲ نفر در بیمارستان بستری و تحت مراقبت هستند.

وی اظهار داشت: با تلاش بی وقفه سربازان خط مقدم بهداشت، بهورزان، مراقبان سلامت در پایگاه‌های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی تا امروز ۲ هزار و ۶۱۸ نفر از گروه‌های مختلف برای نوبت اول واکسینه شده‌اند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گیلانغرب از آمادگی شهرستان برای اجرای طرح واکسیناسیون عمومی کرونا خبرداد و گفت: تمام پایگاه‌های مراکز جامع شهری و خانه‌های بهداشت آماده شده و ۲ مرکز تجمیعی نیز در سالن ورزشی شهدا و دبیرستان امام صادق (ع) برای این منظور در نظر گرفته شده و ۱۶ تیم بهداشتی با همکاری بسیج و جمعیت هلال احمر نیز برای انجام واکسیناسیون عمومی آماده هستند.

او اضافه کرد: همچنین یک مرکز خودرویی نیز برای واکسیناسیون افراد ناتوان علیه کرونا با استقرار ۲ تیم در این شهر آماده شده است.

نوری با بیان اینکه نوبت دهی هوشمند واکسن کرونا برای سنین ۷۰ به بالا شروع شده است، یادآور شد: افرادی که از طریق سامانه ثبت نام کنند به صورت خودکار نوبت دهی شده و محل و زمان دقبق واکسیناسیون به آنها پیامک می‌شود.

او با اشاره به ورود یک هزار واکسن به شهرستان در روز گذشته و اینکه تا پایان وقت امروز واکسن برای افراد سنین ۷۰ به بالا تزریق خواهد شد، تاکید کرد: از ابتدای شروع اپیدمی کرونا در شهرستان گیلانغرب از مجموع ۹ هزار و ۱۱۴ نمونه اخذ شده، تست ۲ هزار و ۴۲۸ نفر مثبت بود و ۸۲ نفر نیز فوت کردند.

گیلانغرب در غرب کرمانشاه بیش از ۷۲ هزار نفر جمعیت دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.