طبق آخرین گزارشی که وزارت بهداشت منتشر کرده است، هم اکنون هشت شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۷ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. هیج شهری در وضعیت آبی قرار ندارد.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۱۶۳نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۹ هزار و ۲۱۹نفر رسید.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز چهارشنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز (پنجم خرداد ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰هزار و  ۴۶۸بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۱۵۴نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۸۶۵ هزار و ۸۶۴نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون دو میلیون و ۳۶۲ هزار و ۴۲۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

چهار هزار و ۶۹۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۱۹ میلیون و ۱۸۵ هزار و ۹۳۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون دو میلیون و ۸۴۴هزار و ۶۳۹نفر دوز اول واکسن کرونا و ۴۸۵هزار و ۶۷۰نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند.  مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به سه میلیون و ۳۳۰هزار و ۳۰۹ دوز رسید.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۶۷ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون و ۴۷۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقای جنوبی که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

پنجم خرداد ماه و مهمترین اخبار کرونایی استان ها

سیر نزولی موج چهارم کرونا به معنی پایان این موج و ساده‌انگاری در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نیست و به گفته کارشناسان،تجربه موج‌های پیشین کرونا نشان داده است، در آغاز روند نزولی شدن سیر بیماری، ساده‌انگاری و بی‌توجهی می‌تواند منجر به موج بلندتری شود.

برگزاری هر گونه تجمع موجب افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا می شود و به گفته کارشناسان بهداشتی مهم‌ترین خطر در روزهای آینده، برگزاری مراسم، تجمعات و دورهمی های خانوادگی و سفر شهروندان به دیگر شهرهای کشور است.

در همین حال آنان خواستار خودداری شهروندان از سفرهای غیرضروری و دورهمی‌ها مانند شب نشینی، مراسم دید و بازدیدهای جمعی شدند و معتقدند که برای مهار بیماری کووید ۱۹، رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضروری است و هر تجمع ضروری حتما باید با زمان بسیار کم و رعایت فاصله ۲ تا سه متری برگزار شود.

در این بین هیجان تبلیغاتی داوطلبان انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز این روزها در حال افزایش بوده و این هیجان زدگی به گونه‌ای است که وجود ویروس مرگبار کرونا در برخی تجمعات و دورهمی ها به کلی به فراموشی سپرده شده است.

همه می دانیم روزهای حساسی پیش‌رو هست و انتظار می‌رود با رعایت نکات بهداشتی و تداوم پروتکل ها، روند کاهش بیماری کووید ۱۹ در کنار افزایش واکسیناسیون افراد به کنترل هرچه بهتر این ویروس منجر شود.

سعید نمکی وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی نیز پیشتر گفته بود که برنامه این وزارتخانه این است که تا پایان خرداد، گروه های آسیب پذیر شامل افراد بالای ۶۰ سال و بیماران صعب العلاج و خاص را واکسینه شوند ، در تابستان واکسیناسیون عمومی را در فازهای بعدی شروع کنند و برآورد شان این است که زودتر از آنچه که در سند ملی واکسیناسیون کووید۱۹ اشاره شده ، بتوانند واکسیناسیون را به پایان برسانند.

به گزارش خبرنگاران از سراسر کشور ، شیوع موج چهارم کووید.۱۹ در استان اردبیل پس از یک ماه اوج گیری متوقف شده و در یک هفته اخیر روند کاهشی داشته ولی این بیماری همچنان قربانی می‌گیرد به طوری که در شبانه‌روز گذشته پنج نفر دیگر از مبتلایان به ویروس کرونا در این استان جان باختند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل کاهش مجموع شمار بستری‌های همزمان مبتلایان کرونا در مراکز درمانی این استان را طی دو هفته اخیر چشمگیر خواند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با اشاره به افزایش شمار بهبودیافتگان بستری در مراکز درمانی استان اردبیل در تداوم روند کاهشی شیوع کرونا در استان افزود: در شبانه روز گذشته ۴۴ نفر از بیماران بستری مبتلا به کرونا از مراکز درمانی استان ترخیص شدند.

وی همچنین از آغاز روند کاهشی افراد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان اردبیل خبر داد و بیان کرد: هم‌اکنون ۵۰ بیمار مبتلا به کووید.۱۹ در مراکز درمانی استان تحت مراقبت قرار دارند.

در همین حال رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۲۶۸ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۳۶ هزار و ۳۷۳ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: هم‌اینک ۱۸۹بیمار حاد تنفسی و ۱۰۴ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند. 

وی ادامه داد: همچنین با فوت چهار مورد جدید شمار فوتی های کرونا در سیستان و بلوچستان به یکهزار و ۳۱۸ نفر رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از مردم تقاضا کرد در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

وی بیان کرد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

هاشمی گفت: موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در سیستان و بلوچستان نیز در حال افزایش است و این نوع از ویروس تقریبا جایگزین نوع قبلی شده بطوریکه حدود ۸۰ درصد موارد ابتلا در سطح استان را شامل می‌شود.

فرماندار بندرعباس با اشاره به اینکه تعدادی از صنوف پروتکل‌های بهداشتی کرونا را رعایت نمی‌کنند گفت که در صورت بی توجهی به تذکرهای بهداشتی بازرسان، پلمب می‌شوند.

عزیزالله کناری اظهار داشت: بسیاری صنوف به خوبی پروتکل‌های بهداشتی کرونا را رعایت می‌کنند اما بین آنها صنوف متخلف نیز هستند که رفتار آنان در بازرسی های محسوس و نا محسوس مستندسازی می‌شود.

وی اضافه کرد: مدیران پاساژها و مجتمع‌های تجاری نیز  بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک توسط مشتریان و کسبه نظارت همیشگی داشته باشند تا از بروز موج جدید بیماری پیشگیری شود.

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز نیز در این خصوص گفت: در یک پاندمی مانند بیماری کرونا با واکسینه کردن ۷۰ درصدی افراد، جامعه ایمن می‌شود.

دکتر مهران احمدی بلوطکی بیان کرد: به عنوان مثال در یک جامعه مانند اهواز با جمعیت حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر،  ۷۰ درصد جامعه را در نظر گرفته و واکسیناسیون از از گروه سالمندان و بیماران خاص آغاز شده است.

وی افزود: بر این اساس با واکسیناسیون افراد تا ۱۸ سالگی، ایمن سازی ۷۰ درصدی کامل می‌شود.

احمدی بلوطکی گفت: در بیماری کرونا زمانی که ۷۰ درصد افراد واکسن تزریق کرده باشند زنجیره قطع و جامعه ایمن می‌شود و افراد زیر۱۸ سال نیازی به واکسن ندارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان نیز گفت که تزریق واکسن کرونا در ۴۶ پایگاه شامل مراکز تجمیعی و بهداشتی این استان انجام می شود.

دکتر محمد طاهری افزود: پایگاه های بهداشتی پیش بینی شده برای تزریق واکسن بر اساس میزان جمعیت حاضر در محل سکونت و میزان مراجعات در طول سال انتخاب شده اند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تا پایان هفته گذشته روزانه ۲ هزار و ۳۰۰ واکسن در پایگاه های بهداشتی استان همدان تزریق می شد که هم اینک به سه هزار و ۷۰۰ واکسن رسیده و تا پایان هفته به پنج هزار دوز در روز می رسد.

وی گفت: شهروندان بالای ۷۰ سال برای تزریق واکسن ابتدا باید با مراجعه به سامانه salamat.gov.ir ضمن اعلام مشخصات، کد ملی و شماره تماس نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

رییس دانشکده علوم‌ پزشکی اسفراین نیز گفت: تاکنون حدود چهار درصد از جمعیت این شهرستان خراسان شمالی معادل چهار هزار و ۸۹۲ نفر واکسن کرونا دریافت کرده اند.

دکتر اسحاق ایلدرآبادی اظهار داشت: از ابتدای آغاز واکسیناسیون در شهرستان هفت هزار دوز واکسن به دانشکده علوم پزشکی اسفراین تحویل شده است که گروه های اولویت دار بر اساس سند واکسیناسیون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واکسن کرونا را دریافت کردند و بقیه افراد نیر بر اساس برنامه اعلام‌ شده واکسینه می شوند.

وی با اشاره به اجرای طرح واکسیناسیون سالمندان بر اساس برنامه اعلام‌شده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شهرستان افزود: تاکنون ۸۰ درصد از سالمندان بالای ۸۰ سال در اسفراین واکسینه شده اند و واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال نیز که از هفته گذشته آغاز شده، همچنان ادامه دارد.

رییس دانشکده علوم پزشکی اسفراین تصریح کرد: فراخوان واکسیناسیون برای افراد بالای ۷۰ سال نیز از روز گذشته در شهرستان آغاز شده است.

ایلدرآبادی گفت: سالمندان بالای ۷۵ سال که از واکسیناسیون به دلایلی جا مانده اند سهمیه آنها محفوظ است و با رسیدن واکسن های جدید با آنها تماس گرفته می شود.

وی واکسیناسیون عشایر کوچ رو بالای ۵۰ سال در شهرستان را از جمله گروهای هدف دریافت واکسن کرونا  دانست و گفت: کار واکسیناسیون این افراد از ۲ روز گذشته در مناطق ییلاقی عشایر شهرستان آغاز شده است.

 فرماندار شهرستان حمیدیه نیز گفت: سالمندانی که طبق اولویت برای دریافت واکسن کرونا از سوی مراکز بهداشتی فراخوانده می ‌شوند بدون نگرانی نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

شاهین هاشمی اظهار داشت: خوشبختانه روند بیماری در شهرستان خوب و کاهشی شده  و در حال حاضر تنها یک بیمار کرونایی بستری در مراکز درمانی داریم.

وی افزود: انتظار داریم که سالمندان بالای ۶۵ سال هر چه زودتر به مراکز بهداشتی مراجعه و نسبت به واکسن اقدام کنند. متاسفانه هنوز برخی از افراد این گروه سنی از تزریق واکسن ترس دارند که این موضوع کار را با مشکل مواجه کرده است.

مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان نیز گفت: میانگین سنی بستری کرونا در گیلان طی یکی دو هفته اخیر، ۵۰ تا ۶۹ سال گزارش شده است.

دکتر حسن رخ شاد اظهار داشت: آمار بیماران بستری و فوتی های ناشی از بیماری کووید ۱۹ طی هفته های اخیر نیز روند کاهشی دارد که نشانگر همکاری و همراهی مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا است.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون ۳۴۰ بیمار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های گیلان بستری هستند در حالیکه هفته گذشته در چنین روزی  ۴۴۰ بیمار کرونایی در بیمارستان های استان بستری بودند.

فرمانده قرارگاه نظارتی و عملیاتی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان نیز گفت: تمام محدودیت‌های کرونایی بر اساس رنگ بندی شهرها همچنان اعمال می شودشهرستان‌هایبه قوت خود باقی است.

ولی اله حیاتی با اشاره به اینکه هیچ تغییری در سطح رنگ بندی کرونایی شهرستان‌های خوزستان حاصل نشده افزود: نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خوزستان همچنان اعمال می شود.

فرمانده قرارگاه نظارتی و عملیاتی ستاد کرونا خوزستان گفت: مرزهای زمینی و مسافری ما همچنان بسته اند و مرزهای دریایی و ورود کشتی ها به شدت کنترل می شوند.

وی با بیان اینکه فعالیت های انتخاباتی در مکان های مسقف ممنوع  است افزود: این فعالیت ها تنها در مکان های سرباز که به تایید ستاد کرونا شهرستان رسیده باشد، مجاز است.

حیاتی گفت: تنها در مکان هایی که به تایید بهداشت رسیده و از سوی فرمانداران اعلام شود، می توان فعالیت کرد. 

وی بیان کرد: تخلفات کرونایی کاندیدای انتخاباتی در شعب رسیدگی به تخلفات انتخاباتی به صورت ویژه بررسی خواهد شد.

 ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان جهانی بهداشت در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌ گیری جهانی) این بیماری را تایید کرد.

این ویروس با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطره های تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علایم  بیماری کووید ۱۹ است  و بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، هندوستان  و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدی را در جهان به وجود آورده است.

 

سه نفر دیگر در استان همدان قربانی کرونا شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت سه بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، آمار متوفیان استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۱۵۹ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز چهارشنبه افزود: ۱۶۵ نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته در این استان به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شدند که در مجموع بیماران بستری مثبت به ۱۷ هزار و ۱۷۳ و بیماران سرپایی مثبت به ۴۲ هزار و ۳۲۳ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۷۶۵، بهار ۹۴۱، تویسرکان ۹۸۳، رزن ۷۴۰، درگزین ۲۷۴، فامنین ۳۰۸و کبودراهنگ ۹۹۶ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون سه هزار و  ۸۸ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۲۲۰ نفر در نهاوند و ۶ هزار و ۴۵۹ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، فامنین در وضعیت زرد و ۹ شهرستان دیگر در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند.

 

۲ بیمار مبتلا به کرونا در کاشان جان باختند

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ۲ مرد۷۴ و ۹۱ ساله مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی کاشان و آران و بیدگل جان باختند.

مریم امیدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: شمار بستری مبتلایان کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل ۱۲۸ نفر است که ۱۱۱ بیمار در کاشان و ۱۷ بیمار در آران و بیدگل بستری تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی موارد بستری بیماران کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۳۰ نفر اعلام و اضافه کرد: ۲۶ نفر از بیماران در کاشان و چهار نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

ثبت ۴۰ مورد جدید کرونا در منطقه کاشان 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۴۰ مورد جدید به ۲۳ هزار و ۶۲۰ نفر رسید.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۸ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۱۵ نفر با سن ۲ تا ۷۶ سال در کاشان و سه نفر از آران و بیدگل با سن ۳۶ تا ۹۰ سال تحت مراقبت و درمان هستند.

امیدی گفت: از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون ۱۷۴ هزار و ۱۰۶ نفر به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند.

وی ادامه داد: در این مدت، ۱۱ هزار و ۳۷۴ بیمار حاد تنفسی از بیمارستان‌های کاشان و آران و بیدگل ترخیص شدند.

به گفته وی، ۲۳۸ بیمار به درمانگاه دانشگاه علوم پزشکی کاشان مراجعه کردند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: ۷۵۵ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) این دانشگاه است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

وضعیت کرونایی شهرستان‌ کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی نارنجی است.

ویروس کرونا اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

۹۳ بیمار کووید ۱۹ در البرز بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که ۹۳ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته به تخت های بستری بیمارستان های استان انتقال یافتند.

دکتر محمد فتحی روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت : اکنون ۷۳۹ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

وی افزود: با مرگ ۶ بیمار کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در استان البرز ، شمار جانباختگان این بیماری از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در البرز به سه هزارو۹۸۰ نفر رسیده است.

فتحی بیان داشت:  ۴۳ هزار و ۷۳۹  بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های البرز بستری شده اند که ۳۹ هزارو۱۲ نفر آنان پس از بهبودی ترخیص شدند.

رعایت فاصله اجتماعی  و استفاده از ماسک مهمترین توصیه دانشگاه علوم پزشکی به مردم برای مهار کرونا است.

پنج شهرستان تابعه البرز در وضعیت نارنجی و ۲ شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 

۲۶۸ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان ثبت شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۲۶۸ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۳۶ هزار و ۳۷۳ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری روز چهارشنبه اظهارداشت: هم‌اینک ۱۸۹بیمار حاد تنفسی و ۱۰۴ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند. 

وی ادامه داد: همچنین با فوت چهار مورد جدید شمار فوتی های کرونا در سیستان و بلوچستان به یکهزار و ۳۱۸ نفر رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از مردم تقاضا کرد؛ در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

وی بیان کرد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

هاشمی گفت: موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در سیستان و بلوچستان نیز در حال افزایش است و این نوع از ویروس تقریبا جایگزین نوع قبلی شده بطوریکه حدود ۸۰ درصد موارد ابتلا در سطح استان را شامل می‌شود.

 

روند ابتلا به کووید ۱۹ در البرز ثابت مانده است

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی استان البرز ، روند ابتلا و مرگ و میرهای کووید ۱۹ در این استان را ثابت اعلام کرد.

دکتر مهرداد بابایی روز چهارشنبه اظهار داشت : اگرچه طی ۲ هفته اخیر روندکاهشی نسبی به لحاظ ابتلا و مرگ ومیرهای کرونایی در استان شاهدبودیم اما این روند اکنون در سطح به نسبت بالایی ثابت مانده است.

وی با بیان اینکه میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در استان البرز ۷۷ درصد است ، گفت : این شاخص رضایتبخش نیست و باید به بالای ۹۰ درصد برسد.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی استان البرز بیان داشت: اکنون میزان مراجعه روزانه بیماران سرپایی کووید۱۹ به مراکز درمانی استان البرز بیش از یک هزارو۶۰۰ نفر است که باید به پائین ترین سطح خود برسد.

بابایی ادامه داد: کم توجهی بسیاری از شهروندان البرزی به پروتکل های بهداشتی سبب شده تا موج چهارم کرونا نسبت به موج های قبلی ماندگاری بیشتری در البرز داشته باشد.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت : اکنون حدود ۷۵۰ بیمار کووید۱۹ در بیمارستان های استان تحت مراقبت پزشکی قرار دارند و تعداد بستری های روزانه حدود یکصد نفر است.

وی اظهار داشت: اکنون از مجموع هفت شهرستان استان البرز ، شهرستان های کرج ، ساوجبلاغ ، نظرآباد ، چهارباغ و فردیس در وضعیت نارنجی قرار دارند و شهرستان های طالقان و اشتهارد زرد کرونایی هستند.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان اینکه واکسیناسیون گروه های اعلام شده ، در حال انجام است ، گفت : انتظار می رود مردم استان تا تکمیل زنجیره واکسیناسیون پروتکل های بهداشتی را جدی بگیرند و حتی پس از واکسیناسیون این رویه استمرار یابد.

کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون  سه هزارو۹۷۴ نفر فوتی در البرز داشته است.

 ۴۳ هزار و ۶۰۴  بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های استان بستری شده اند که ۳۸ هزار و ۸۷۰ نفر از آنان بهبود یافته اند.

رعایت فاصله اجتماعی ، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده توصیه دانشگاه علوم پزشکی البرز برای مهار کرونا است.

 

۱۰۰ هزار دوز واکسن کرونا در استان کرمانشاه تزریق شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به تزریق ۱۰۰ هزار دوز واکسن کرونا در استان گفت: تا پایان هفته با اضافه شدن چند مرکز تجمیعی تزریق واکسن کرونا، سرعت واکسیناسون در استان افزایش پیدا خواهد کرد.

دکتر ابراهیم شکیبا عصر سه شنبه در بازدید از فعالیت ۲ مرکز تجمیعی واکسن در شهر کرمانشاه، افزود: مراکز واکسیناسیون کرونا در سالن ورزشی فجر دانشکده بهداشت و سالن ورزشی حضرت خدیجه کبری (س) در شهرک بهداری شهر کرمانشاه در حال ارایه خدمت هستند و سایر مراکز تجمیعی نیز تا پایان هفته در استان کار خود را آغاز می کنند. 

وی افزود: فعالیت این مراکز بار زیادی را از دوش مراکز بهداشتی بر خواهد داشت و تعداد مراجعات به سایر مراکز تزریق واکسن کاهش می یابد.

شکیبا گفت: در مراکز تجمیعی فعال در استان کرمانشاه تزریق واکسن به شهروندان ۷۰ سال صورت می گیرد .

شهروندان ۷۰ سال به بالا می توانند با مراجعه به سامانه salamat.gov.ir جهت واکسیناسیون ثبت نام نموده و به محلی که از طریق پیامک به آنها ارسال می شود مراجعه نمایند و واکسن خود را تزریق نمایند.

بیش از ۸۹ هزار نفر جمعیت بالای ۷۰ سال کرمانشاه واکسینه می‌شوند

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: جمعیت بالای ۷۰ سال استان ۸۹ هزار و ۳۸۶ نفر است که کار واکسیناسیون آنها در حال انجام است.

دکتر محمودرضا مرادی افزود: از این تعداد ۳۱ هزار و ۲۸۵ نفر جمعیت بالای ۸۰ سال که ۵۴ درصد آن مردان هستند، ۲۲ هزار و ۳۴۷ نفر جمعیت ۷۵ تا ۷۹ ساله که ۵۴ درصد شامل زنان می‌شود و ۳۵ هزار و ۷۵۴ نفر جمعیت ۷۰ تا ۷۴ ساله است که ۵۷ درصد آنها بانوان هستند.

وی اظهار داشت: از کل جمعیت بالای ۷۰ سال حدود ۵۸ درصد شهری، ۳۳ درصد جمعیت روستایی و مابقی شامل جمعیت های ساکن در حاشیه ها و عشایر است.

وی در پایان اضافه کرد: برای ارایه خدمت واکسیناسیون به این جمعیت اقدامات لازم از جمله افزایش مراکز و راه اندازی مراکز تجمیعی واکسیناسیون در کل استان پیش بینی و اغلب اجرایی شده است.

 

کرونا جان چهار کرمانشاهی دیگر را گرفت

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه چهار نفر در ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند گفت: تاکنون یک هزار و ۸۳۶ نفر در این استان بخاطر کرونا جان باخته‌اند.

«مهدی محمدی» روز چهارشنبه از کاهش پنج نفری تعداد بستری‌های کرونا در کرمانشاه خبر داد و اظهار داشت: هم‌اکنون ۴۸۳ بیمار در مراکز درمانی استان کرمانشاه بستری هستند.

وی ادامه داد: در شبانه روز گذشته ۱۲۲ بیمار جدید با علائم کرونا در مراکز درمانی استان بستری و ۱۳۴ نفر هم بعد از بهبودی کامل ترخیص شدند.

رنگ بندی جدید شهرهای استان کرمانشاه اعلام شد

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه (اول خرداد) رنگ بندی جدید شهرستان‌های استان کرمانشاه را اعلام کرد که نسبت به گذشته تغییری در آن دیده نمی شود.

براساس این گزارش، شهرستان‌های کرمانشاه، صحنه، اسلام‌آبادغرب، پاوه، کنگاور، سنقر وکلیایی، سرپل ذهاب و جوانرود، هرسین و گیلانغرب در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، قصرشیرین، دالاهو و روانسر نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

 

۴۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در خراسان شمالی بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت: ۴۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان بستری و ۲ نفر دیگر هم فوت شدند.

خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی، دکتر سید احمد هاشمی اظهار داشت: اکنون ۲۷۸ بیمار با علایم بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۶۰ درصد مردم استان از ماسک استفاده می کنند، گفت: برخی افراد با وجود این که در وضعیت بحرانی به سر می بریم اما همچنان نسبت به زدن ماسک کم توجهی می کنند و هم اکنون متاسفانه میزان رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک، نسبت به چند ماه گذشته کاهش یافته است.

هاشمی افزود: همه گروها های سنی اعلام شده برای دریافت واکسن باید از طریق مراجعه به آدرس salamat.gov.ir  ثبت‌نام کرده تا به ترتیب سنی به صورت هوشمند و از طریق پیامک نوبت‌دهی شوند و از هرگونه مراجعه بصورت حضوری و بدون نوبت خودداری کنند.

آمارهای رسمی نشان می دهد که در حدود ۱۴ ماه اخیر که خراسان شمالی شیوع ویروس کرونا را پشت سر می گذارد بیش از یک هزار ۱۸۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های این خطه شمال شرق کشور جان خود را از دست دادند.

ویروس کرونا در خراسان شمالی از اسفندماه سال ۹۸ با شناسایی نخستین بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در شهرستان بجنورد شیوع یافت و این استان تاکنون سه موج از این بیماری را پشت سر گذاشته است و از اول فروردین ماه سال جاری به تدریج وارد فاز چهارم شد.

براساس آخرین رنگبندی سامانه ماسک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هم اکنون از هشت شهرستان استان خراسان شمالی، شهرستان بجنورد، شیروان، اسفراین و مانه و سملقان در وضعیت نارنجی کرونایی و شهرستان های فاروج، جاجرم، گرمه و رازوجرگلان در وضعیت الگوی رنگ بندی زرد قرار دارند

 

۴ تن دیگر در قم قربانی کرونا شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: چهار نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در این استان جان خود را از دست دادند.

محمدرضا قدیر با اشاره به آخرین وضعیت کووید۱۹ در قم، افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به سوم خردادماه ۱۴۰۰، ۶٧ نفر با علائم ابتلا به کرونا در این استان پذیرش و از این تعداد، ۶٠ نفر بستری شدند.

وی اضافه کرد: ۶١ نفر از افرادی که در هفته‌های گذشته در بیمارستان بستری شده بودند نیز مرخص شدند.

وی گفت: در حال حاضر ٢۴١ بیمار در بیمارستان‌های این استان بستری هستند که حال ۶٠ نفر از آن‌ها وخیم است.

قدیر بیان کرد: در ۲۴ ساعت منتهی به سوم خردادماه ۱۴۰۰، ٧٢٣ تست کرونا از شهروندان گرفته شده که ٨٩ مورد مثبت بوده است.

به گفته وی، تاکنون ۳۸ هزار و ٨١٩ دز واکسن کرونا به شهروندان استان قم تزریق شده است.

 

تعداد مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در یزد به ۲۸۴ نفر رسید

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: هم‌اکنون ۲۸۴ فرد مشکوک به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌ های استان بستری هستند که از این تعداد ۸۳ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

ابراهیم سلمانی افزود: از ۴۴۵ نمونه گرفته شده از مراجعه کنندگان در شبانه‌روز گذشته به مراکز بهداشتی و درمانی استان بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۳۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا که عامل بیماری کووید ۱۹ است، در استان شناسایی شدند.

وی ادامه داد: از این تعداد، ۱۸ نفر در بیمارستان‌های استان بستری و ۱۱۲ نفر هم در منزل دوره نقاهت خود را طی می‌کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اظهار کرد: در شبانه‌روز گذشته سه بیمار مبتلا به کووید ۱۹  در استان جان خود را از دست دادند.

هم اکنون شرایط از لحاظ شیوع کرونا تنها در شهرستان های اشکذر و بافق زرد و در هشت شهرستان دیگر نارنجی است و محدودیت های کرونایی از شنبه هفته جاری به مدت یک هفته از سوی ستاد پیشگیری و مقابله کرونا در  ۱۰ شهرستان استان یزد تمدید شد و اقامه نمازجمعه هفته گذشته هم در هشت شهرستان لغو شد.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان جهانی بهداشت در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌ گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

این ویروس با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطره های تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علایم  بیماری کووید ۱۹ است  و بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، هندوستان  و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدی را در جهان به وجود آورده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.