بر اساس تازه ترین گزارش ۱۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۱۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. هیج شهری در وضعیت آبی قرار ندارد.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۱۷۳ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۹ هزار و ۷۴۱ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز (هشت خرداد ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، هفت هزار و ۱۰۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۶۲ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۸۹۳ هزار و ۲۱۸ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون دو میلیون ۴۲۵ هزار و ۳۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

چهار هزار و ۲۹۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۱۹ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۷۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، اکنون ۱۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۱۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. هیج شهری در وضعیت آبی قرار ندارد. 

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون سه میلیون و ۳۳۷ هزار و ۸۴۸ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۵۰۸ هزار و ۶۷۲ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به سه میلیون و ۸۴۶ هزار و ۵۲۰ دوز رسید.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۶۷ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون و ۵۴۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقای جنوبی که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

هشتم خردادماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

موج چهارم کرونا پس از روزهای سخت که مردم ایران شاهد افزایش شمار مبتلایان و فوتی های کرونایی بود اکنون در بیشتر استان ها در مرحله نزولی قرار گرفته است اما همچنان بیم اوج گرفتن این بیماری وجود دارد.

ویروس هندی پس از کرونای انگلیسی نگرانی دیگری است که مسوولان بهداشت و درمان نسبت به شیوع آن به خصوص در مناطق جنوبی کشور هشدار داده و مردم را به رعایت دستورالعمل ها و دوری از تجمعات دعوت می کنند.

مدیریت مناسب باعث شده از موج چهارم کرونا عبور کنیم اما وضعیت بی ثبات و شکننده این نگرانی را تشدید می کند که مبادا برای چندمین بار درگیر بیماری کووید ۱۹ شویم.

آنچه این روزها و با نزدیک شدن به تعطیلات چند روزه در نیمه های خردادماه موجب نگرانی شده افزایش سفرها و احتمال اوج گیری مجدد ویروس کرونا است که در این رابطه امروز رییس جمهوری اعلام کرد: از مردم خواهش می‌کنیم سفرهای بین‌ استانی را انجام ندهند و تحمل کنند تا به خوبی به پایان ماه خرداد و انتخابات برسیم. به همین خاطر در جلسه امروز ستاد مقابله با کرونا تصمیم گرفته شد سفرهای بین‌ استانی از روز چهارشنبه تا روز دوشنبه (۱۲ تا ۱۷ خردادماه) ممنوع شود.

پیرو این تصمیم مسوولان استان ها هم اعلام کرده اند که ترددهای بین استانی در این مدت ممنوع است، در این رابطه مشاور فرماندار و رئیس روابط عمومی فرمانداری تهران با اشاره به ممنوع بودن تردد بین استانی از تاریخ ۱۲ تا ۱۷ خرداد جاری، تاکید کرد: شهروندان برای قطع زنجیره کرونا، جهت دریافت مجوز تردد بین استانی، به ساختمان این فرمانداری مراجعه نکنند.

ایمان قربانی افزود:  شهروندان با توجه به نظر ستاد ملی کرونا برای قطع زنجیره ویروس کرونا و کمک به کادر درمان در تعطیلات پیش رو در خانه بمانند تا کارد درمان با حجم انبوه مراجعه کنندگان در بیمارستان ها مواجه نشوند.

وی ادامه داد: با اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا، با توجه به تعطیلات پیش رو در روزهای ۱۴ و ۱۵ خرداد، به منظور کنترل بیشتر بیماری کویید ۱۹، از ساعت ۱۲ روز چهارشنبه ۱۲ خرداد تا ۱۲ ظهر دوشنبه ۱۷ خرداد تردد بین استانی ممنوع و هیچ گونه تردد بین استانی نخواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: از شهروندان  تهرانی درخواست داریم برای کنترل و مهار ویروس کرونا و اجرای دقیق تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا از تردد بین استانی خودداری کنند.

استاندار خراسان جنوبی هم گفت: با توجه به تعطیلات پیش‌رو طبق تصویب ستاد ملی کرونا ترددهای بین استانی از ۱۲ تا ۱۷ خرداد ماه ممنوع است و توجه دقیق به سیاست‌های ابلاغی در وهله اول خسارات و صدمات ناشی از شیوع کرونا به جامعه و مردم را کاهش می‌دهد.

حمید ملانوری افزود: طبق اعلام ستاد ملی کرونا از ۱۲ ظهر چهارشنبه ۱۲ خرداد تا ۱۲ ظهر دوشنبه ۱۷ خرداد سفر استانی ممنوع است و در این مدت پلاک‌های بومی حق خروج و پلاک‌های غیربومی اجازه ورود به استان را نخواهند داشت از این رو با توجه به اهمیت تداوم روند کاهشی شیوع ویروس از مردم درخواست می کنیم از مسافرت‌های غیرضروری خودداری کنند.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا استان اصفهان نیز از محدودیت تردد در ۹ مسیر اصلی شامل مبادی ورودی و خروجی این خطه از تاریخ ۱۲ تا ۱۷ خرداد امسال خبرداد.

حجت الله غلامی اظهار داشت: با توجه به مناسبت‌ها و تعطیلی ۱۴ تا ۱۶خرداد، ستاد کرونا استان اصفهان تصمیم گرفت ۱۲ تا ۱۷خرداد امسال سفرهای بین استانی را ممنوع کند.

وی تصریح کرد: به منظور رعایت موازین بهداشتی و کاهش حجم سفرها ، منع تردد بین استانی و  اعمال قانون و جرایم ۵۰۰ و یک میلیون تومانی برای شهرستان‌های قرمز و نارنجی در نظر گرفته شده است.

غلامی گفت: هم اینک به سبب رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تلاش گسترش شبکه بهداشت و درمان و علوم پزشکی از ۲۴ شهرستان استان اصفهان، شهرستان‌های بوئین و میاندشت، فریدون شهر،چادگان، خوانسار،تیران و کرون، برخوار و خور و بیابانک، دهاقان و نایین در وضعیت زرد کرونایی قرار گرفته اند.

در میان خبرهای منتشر شده امروز مطلبی داشتیم با این عنوان که دانشکده‌های علوم پزشکی لارستان و گراش در جنوب فارس اعلام کردند که ۲ فرد مبتلابه کرونای قطعی آفریقایی تاکنون در این دو شهرستان شناسایی شده و این افراد هم اینک در قرنطینه کامل هستد.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی گراش در این رابطه گفت: فرد شناسایی شده مبتلا به کرونای آفریقایی از طریق مرز هوایی از طریق مرز هوایی، از امارات وارد شیراز شده بود که پس از انجام تست در فرودگاه، نتیجه  ابتلا به این ویروس جهش یافته مثبت اعلام شد و به این معاونت اعلام شد.

علیرضا مساح شنبه بیان کرد: هم اینک این فرد در قرنطینه کامل خانگی است و مشکلی از نظر بروز علائم ندارد و کارشناسان بهداشتی به طور دائم پیگیر وضعیت این فرد هستند.

وحید یگانه معاون بهداشتی دانشکده علم پزشکی لارستان نیز  گفت:‌ فرد مبتلا در این شهرستان یک خانم ۶۱ ساله ساکن یکی از روستاهای لارستان است که با سابقه بیماری دیابت و علائم سردرد و سرفه به واحد واگیر معاونت بهداشتی مراجعه کرد که آزمایش پی سی آر از روی فرد مبتلا انجام گرفت و به آزمایشگاه مرجع شیراز ارسال شد.

او گفت: پس از پیگیری ها امروز اعلام کردند که نتیجه ابتلای این فرد به کرونای آفریقایی مثبت است که بر اساس بررسی های انجام گرفته نیز مشخص شد که فرزندان وی در شهرهای جنوبی و در استان هرمزگان و شهر قشم نیز مشغول هستند و احتمال آنکه از این طریق شخص مبتلا شده باشد ، وجود دارد.

یگانه بیان کرد: در حال بررسی هستیم که آیا فرزندان و خانواده این شخص به کرونای آفریقایی مبتلا شده اند یا نه که آزمایش های لازم بر روی خانواده وی انجام گرفته و منتظر نتیجه هستیم.

معاون دانشکده علوم پزشکی لارستان بیان کرد:  ۲۳مورد مورد مشکوک به کرونای آفریقایی از لارستان به شیراز ارسال شد که ۹ مورد کرونا (کووید ۱۹) بود و یک مورد نیز کرونای آفریقایی تشخیص داده شد.

خبر مهم دیگر اینکه رئیس مرکز تحقیقات طب گرمسیری و عفونی خلیج فارس بوشهر اعلام کرد: با فراهم شدن شرایط و زیرساخت‌های لازم از هفته‌های آینده مرحله سوم طرح کارآزمایی واکسن "کووایران برکت" در این استان اجرا می‌شود.

دکتر کتایون وحدت افزود: برای سرعت بخشی در تکمیل فاز تحقیقاتی واکسن ایرانی برکت، داوطلبان مشارکت در این طرح می‌توانند با سامانه تلفنی ۴۰۳۰ تماس حاصل کرده و با استفاده از سامانه پیام‌رسان آی گپ (#۱۰*۴۰۳۰*) در این طرح شرکت کنند.

وحدت اضافه کرد: پس از غربال‌گری اولیه، با افراد داوطلب واجد شرایط تماس گرفته و زمان و مکان دقیق حضور آنان برای انجام معاینه‌ها و آزمایش‌های اولیه مشخص و ابلاغ می‌شود.

تزریق انسانی مرحله اول مطالعات بالینی نخستین واکسن کرونا ساخت محققان ایرانی با نام «کُوو ایران برکت» روز سه شنبه (نهم دی ماه) با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری روی سه داوطلب آغاز شد.

تزریق نخستین مرحله واکسن ایران کوو برکت بین داوطلبان در قالب فاز اول تست انسانی واکسن ایرانی انجام شد و ۵۶ داوطلب این مرحله ۲ دوز واکسن خود را دریافت کردند و تزریق آخر واکسن هم ۳۰ بهمن ماه به آخرین داوطلب این مرحله انجام شد.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده فاز دوم این واکسن از اواخر اسفند ماه سال آغاز و در این مرحله ۲۸۰ داوطلب وارد این طرح مطالعاتی شدند.

در ادامه تلاش های کادر درمان و رعایت موارد بهداشتی از سوی مردم، واکسن کرونا ابزار دیگری بود که مثلث مقابله با این ویروس را کامل کرد و اینک با واکسیناسیون تعداد بیشتری در هر روز می توان امیدوار بود که در آینده نزدیک زندگی روزمره به شرایط قبل بازگردد.

از آنجا که عده ای هنوز در تزریق واکسن کرونا تردید دارند معاون فنی مرکز بهداشت شهرستان قم اعلام کرده است که افراد دارای بیماری زمینه‌ای به دلیل احتمال آسیبی که به‌واسطه ابتلا به کرونا متوجهشان است، نباید نسبت به تزریق به‌موقع واکسن تعلل کنند.

محمدجواد باقریان افزود: تزریق واکسن مهم‌ترین اقدامی است که از گذشته تاکنون برای غلبه بر بیماری‌های واگیردار صورت گرفته است و بیماری‌های بسیاری به کمک واکسیناسیون عمومی ریشه‌کن شده و یا در مرحله حذف قرار گرفته‌اند.

وی اضافه کرد: واکسن کرونا، واکسن جدیدی است که خوشبختانه در دسترس کشورها قرار گرفته و برغم این‌که قدمت واکسن‌های دیگر را ندارد، تاکنون کمک بسیاری به کاهش ابتلا و شیوع ویروس کرونا در جهان کرده است.

اما درباره واکسن کرونا نیز به گفته رییس جمهوری بیش از ۵ میلیون واکسن اکنون در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گرفته که از این تعداد، بیش از سه میلیون تزریق انجام شده و بقیه در حال تزریق است و تلاش می شود کار واکسیناسیون با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.

هشتم خردادماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

در ادامه نگاهی داریم به وضعیت واکسیناسیون کرونا در استان‌ها

همدان / تزریق نوبت دوم مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا در شهر همدان به سه هزار داوطلبی که نوبت اول را دریافت کرده اند در مدت ۱۰ روز با ارسال پیامک فراخوان شده از امروز (۸ خردادماه) آغاز شد.

۴۶ پایگاه شامل مراکز تجمیعی و پایگاه های واکسیناسیون در استان همدان تاکنون راه اندازی شده است و تاکنون بیش از ۶۰ هزار نفر در استان همدان علیه کرونا واکسینه شدند.

تربت جام/ با شناسایی جامعه هدف سالمندان بالای ۸۰ سال در شهرستان تربت جام در مرحله نخست، تزریق ۱۰۰ درصد واکسن کرونای این افراد صورت گرفته است همچنین به ۵۰ درصد افراد بالای ۷۵ سال این شهرستان تزریق واکسن کووید ۱۹ انجام شده است.

آذربایجان شرقی / بیماران خاص ساکن در این استان بدون نوبت دهی و در اسرع وقت توسط کادر درمان علیه ویروس کرونا واکسینه می شوند.

تاکنون ۷۰ درصد سالمندان بالای ۷۰ سال در آذربایجان شرقی علیه بیماری کرونا واکسینه شده اند و طی روزهای آینده افراد ۶۵ تا ۷۰ سال در برنامه واکسیناسیون قرار خواهد گرفت که این روند به تدریج با ارسال پیامک و دعوت از این گروه سنی ادامه خواهد یافت.

اراک - فراهان/ جمعیت بالای ۶۵ سال شهرستان فراهان ۳ هزارو ۸۰۰ و ۷۸ نفر است که تاکنون ۶۵ درصد آنان علیه ویروس کرونا واکسینه شده‌اند همچنین ۸۸۰ نفر از سالمندان بالای ۸۰ سال, ۶۱۳ نفر از سالمندان بالای ۷۵ سال, ۳۲۱ نفر از سالمندان بالای ۷۰ سال و ۲۷۷ نفر از افراد بالای ۶۵ سال در این شهرستان علیه ویروس کرونا واکسینه شده‌اند.

برای انجام واکسیناسیون به‌صورت روزانه با افراد بالای ۶۵ سال مشمول دریافت واکسن تماس گرفته می‌شود و  برای  افرادی که توانایی ندارند واکسیناسیون در منزل پیش‌بینی شده و واکسیناسیون خودرویی نیز علیه ویروس کرونا انجام می‌شود.

چهارمحال و بختیاری / تاکنون ۱۵ هزار نفر رده سنی ۸۰ سال به بالا، ۹ هزار نفر در رده سنی ۷۵ تا ۸۰ سال و ۱۸ هزار نفر در رده سنی ۷۰ تا ۷۵ سال در این استان باید واکسینه شوند که جمعیت ۴۲ هزار نفری را شامل می‌شود و تاکنون ۸۰ درصد آنها واکسینه شده‌اند.

۴۲ مرکز تجمیعی در شهرها به ویژه شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر راه‌اندازی شده است و این برنامه در روستاها در مراکز جامع خدمات سلامت اجرا می‌شود.

آذربایجان غربی / ۱۸۹ مرکز جامع سلامت شهری و روستایی در حال واکسیناسیون گروه های هدف علیه کرونا در استان هستند و در ارومیه ۲ مرکز جدید راه اندازی شده است.

کار واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال در این استان در حال انجام است و تاکنون علاوه بر کادر بهداشتی درمانی، بیماران خاص، جانبازان و پاکبانان نیز واکسینه شده اند.

 قم / نخستین پایگاه خودرویی واکسیناسیون کرونا برای سهولت در مراجعه و رفت‌وآمد شهروندان از فردا (نهم خردادماه) در بلوار شهید سلیمانی این استان راه‌اندازی می‌شود.

پایگاه خودرویی واکسیناسیون کرونا با هدف تسریع روند واکسیناسیون و افزایش کیفیت ارائه خدمات به گروه سنی ۷۰ سال به بالا همه‌روزه از ساعت ۱۶ الی ۲۱ پذیرای مراجعان است.

تاکنون بیش از ۴۳ هزار دوز واکسن در مراکز واکسیناسیون قم تزریق شده که از این تعداد بیش از ۲۰ هزار دوز مربوط به واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال بوده است.

آخرین وضعیت بیماران کرونایی در استان ها

هر چند شمار فوتی ها و مبتلایان به ویروس کرونا در روزهای گذشته کاهش چشمگیری داشته اما هنوز شرایط در استان ها و شهرهای مختلف به ثبات نرسیده و همچنان رعایت دستورالعمل های بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا حرف اول را می زند. در ادامه به وضعیت برخی شهرها اشاره می شود:

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: با فوت پنج بیمار مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته، تعداد فوتی‌های ناشی از این ویروس در استان به یک هزار و۸۶ نفر رسید.

سید راشد جزایری افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۵۹ بیمار مشکوک به کرونا به مراکز درمانی و بهداشتی استان مراجعه کردند که از این تعداد آزمایش ۳۶ بیمار بستری و ۵۶ بیمار سرپایی مثبت اعلام شد با این حساب، هم‌اینک ۱۸۸ نفر کرونا مثبت در بخش‌های ویژه کرونای استان بستری هستند که حال عمومی ۳۷ نفر وخیم گزارش شده است.

جزایری تصریح کرد: روند نزولی شیوع کرونا در استان تداوم دارد اما با توجه به شیوع ویروس جهش‌یافته آفریقایی و هندی در برخی استان‌ها مراقبت‌ها باید دوچندان شود و باید از مسافرت به این استان‌ها خودداری کرد.

هم‌اینک چهار شهرستان خانمیرزا، کوهرنگ، سامان و بن در وضعیت زرد(خطر متوسط) شیوع کرونا قرار دارد و سایر شهرستان‌ها در وضعیت نارنجی یا پرخطر قرار دارند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: در زمان حاضر با روند کاهشی بیماری، ۲۸۴ کرونایی در بیمارستان‌های زنجان بستری هستند که ۱۶ مورد از این آمار مربوط به روز گذشته است.

دکتر علیرضا آرمانی کیان افزود: هر چند آمارها از روند کاهشی  موارد مثبت سرپایی استان حکایت دارد اما  این موضوع بیانگر آن است که شهروندان زنجانی باید همچنان رعایت پروتکل های بهداشتی را تا مهار بیماری مورد توجه قرار دهند.

وی اظهار داشت: آمار تجمیعی بیماران بستری شده در بیمارستان‌های استان زنجان شامل مبتلای قطعی همچنین مشکوک به عدد ۲۶ هزارو ۲۶ نفر رسیده است.

قزلباش، در مورد وضعیت رنگبندی کرونایی زنجان نیز خاطرنشان کرد: هم اکنون هیچ شهر استان در شرایط قرمز نیست و اغلب شهرستان های استان نارنجی و سه شهر دیگر نیز در وضعیت زرد هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: هم‌اکنون ۲۷۳ فرد مشکوک به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌ های استان بستری هستند که از این تعداد ۸۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات دریافت می‌کنند.

ابراهیم سلمانی افزود: از ۵۰۰  نمونه گرفته شده از افراد مرجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی استان در شبانه‌روز گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۲۵ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در استان شناسایی شدند.

وی با اشاره به شناسایی موارد جدید ابتلا به کرونا افزود: از این تعداد ۱۶ نفر در بیمارستان‌های استان بستری و ۱۰۹ نفر در منزل دوره نقاهت خود را طی می‌کنند و در شبانه‌روز گذشته یک بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان جان خود را از دست داد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۲۷۰ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۳۷ هزار و ۱۴۵نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: هم‌اینک ۲۱۱ بیمار حاد تنفسی و ۱۱۳ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند و با فوت ۶ مورد جدید شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به یکهزار و ۳۲۸ نفر رسیده است.

وی یادآورشد: موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در سیستان و بلوچستان نیز در حال افزایش است و این نوع از ویروس تقریبا جایگزین نوع قبلی شده بطوریکه حدود ۸۰ درصد موارد ابتلا در سطح استان را شامل می‌شود.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز گفت: شهرستان‌های زاهدان، زابل، ایرنشهر، کنارک، نیکشهر و تفتان از وضعیت زرد خارج و نارنجی شد.

دکتر محمد عباسی افزود: عدم رعایت دستورالعمل‌ها سبب شده شهرستان بندری چابهار همچنان در وضعیت قرمز قرار گیرد و باتوجه به افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا نیاز است که مردم فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و دستورالعمل‌های بهداشتی و شستن دست ها را همچنان با جدیت کامل رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: طبق آخرین رصد وضعیت رنگ بندی کرونا در استان شهرستان های ایلام و آبدانان همچنان در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان ها در شرایط زرد هستند.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: شهرستان مهران از وضعیت نارنجی به زرد تغییر یافت و هم اکنون تنها ۲ شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارد.

وی با بیان اینکه شهرستان های دره شهر، دهلران، بدره، مهران، ملکشاهی، چرداول، ایوان و هلیلان در وضعیت زرد قرار دارند، یادآور شد: با توجه به آمار بستری ها و مبتلایان که در وضعیت بهتری نسبت به ماه گذشته قرار دارند ،این استان در حال نزدیک شدن به وضعیت ثبات شیوع کروناست.

وی گفت: یک فوتی ناشی از کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ثبت شد و مجموع فوتی های استان تا این لحظه به ۷۸۷ نفر افزایش یافته است.

رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته، هفت نفر در استان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند که نشان دهنده تداوم آمار یک رقمی فوتی ها در استان است.

دکتر علی‌احمد آقاپور افزود: با اضافه شدن این تعداد، کل فوت شدگان ناشی از کرونا در آذربایجان غربی به چهار هزار و ۵۶۸ نفر رسید.

وی اضافه کرد: همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته ۴۶۷ نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا و حدود ۴۰ درصد آنها یعنی نزدیک به ۱۹۰ نفر در مراکز درمانی بستری شدند.

طبق اعلام وزارت بهداشت، از ۱۷ شهرستان این استان، هفت شهرستان اشنویه، تکاب و سردشت در جنوب و پلدشت، شوط، چایپاره و چالدران در شمال آذربایجان غربی در وضعیت زرد است و همچنان شهرستانی با وضعیت قرمز در استان وجود ندارد.

همچنین ارومیه به همراه شهرهای خوی، سلماس و ماکو در شمال آذربایجان غربی و شهرهای مهاباد، نقده، پیرانشهر، شاهین دژ، میاندوآب و بوکان در جنوب استان وضعیت نارنجی کرونایی دارند.

براساس آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌ها وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: تعداد مناطق نارنجی خراسان جنوبی نسبت به هفته قبل کاهش یافته و به چهار شهرستان رسیده است.

بر این اساس شهرستان‌های بیرجند، قاینات، فردوس و بشرویه در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان‌های طبس، نهبندان، سربیشه، زیرکوه، درمیان، خوسف و سرایان در وضعیت زرد (متوسط خطر) قرار دارند. در زمان حاضر هیچ نقطه قرمز (خیلی پرخطر) در این استان نداریم.

اما در استان هرمزگان روند شیوع کرونا در روزهای گذشته صعودی بوده به گونه ای که بر اساس اعلام سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی این استان طی یک هفته گذشته موارد بستری در آی سی یو بیمارستان های هرمزگان در مقایسه با هفته قبل تر، ۷۱ درصد افزایش داشته است.

دکتر فاطمه نوروزیان اظهار داشت: هم اکنون ۸۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه (آی. سی. یو) بیمارستان های هرمزگان بستری هستند و حال ۱۷ نفر از آن‌ها وخیم گزارش شده است.

وی خاطرنشان کرد: در یک هفته گذشته موارد مثبت شناسایی بیش از ۲۴ درصد و موارد بستری در بیمارستان های هرمزگان نیز در مقایسه با هفته قبل تر ۱۶ درصد افزایش داشته است و در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۰ مبتلای جدید به کرونا در بیمارستان های هرمزگان بستری شدند و مجموع بستری ها به ۵۰۰ نفر رسید.

دکتر نوروزیان بیان داشت: در همین مدت زمان دو نفر دیگر نیز بر اثر ابتلا به کرونا در هرمزگان جان خود را از دست دادند و شمار قربانیان در استان به یک هزار و ۲۶۱ نفر رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: هم اینک شهرستان های فامنین و اسدآباد در وضعیت زرد و هشت شهرستان دیگر استان همدان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

رشید حیدری مقدم با بیان اینکه شاهد سیر نزولی پیش رونده در کرونا هستیم افزود: ۱۱۷ نفر در ۲۴ ساعت گذشته در این استان به ویروس کرونا مبتلا شدند که ۳۶ تن از آنها در بیمارستان ها بستری شدند همچنین ۲ فرد مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند.

وی یادآورشد: آمار به دست آمده از علت ابتلای افراد بستری و سرپایی به کرونا نشان می دهد که شرکت در اجتماعات عامل ابتلای ۳۸ درصد و تماس درون خانوادگی ۶۰ درصد بیماران به کووید ۱۹ بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۲ شهروند این استان طی شبانه‌روز گذشته به دلیل کرونا جان باختند و شمار جان باختگان به یکهزار و ۸۴۷ نفر رسید.

دکتر مریم کوشکی اعلام کرد: ۱۹۲ بیمار جدید کووید ۱۹ نیز طی شبانه‌روز گذشته در استان شناسایی شد و مجموع مبتلایان کرونا به ۱۱۶ هزار و ۵۵ نفر رسیده است.

وی ادامه داد: تاکنون ۳۶۰ هزار و ۳۴۱ نمونه تست تشخیص کرونا به آزمایشگاه های استان ارسال شده که از این مجموع، ۳۵۶ هزار و ۹۵۸مورد پاسخ داده شده و ۲۴۰ هزار و ۸۹۷ نمونه آن منفی بوده است.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا هم اکنون شهرهای رومشکان و دوره چگنی در وضعیت زرد و مابقی شهرهای استان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل نیز کاهش مجموع شمار بستری‌های همزمان مبتلایان کرونا در مراکز درمانی این استان را طی دو هفته اخیر چشمگیر خواند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با اشاره به افزایش شمار بهبودیافتگان بستری در مراکز درمانی استان اردبیل در تداوم روند کاهشی شیوع کرونا در استان افزود: در شبانه روز گذشته ۳۴ نفر از بیماران بستری مبتلا به کرونا از مراکز درمانی استان ترخیص شدند.

وی همچنین از آغاز روند کاهشی افراد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان اردبیل خبر داد و بیان کرد: هم‌اکنون ۴۸ بیمار مبتلا به کووید.۱۹ در مراکز درمانی استان تحت مراقبت قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل وضعیت کاهشی شیوع کرونا در این استان را همچنان شکننده عنوان کرد و افزود: در صورت بی‌توجهی شهروندان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، احتمال صعودی شدن دوباره شیوع کرونا در استان وجود دارد.

استاندار کرمانشاه هم با اشاره به اینکه سرپل‌ذهاب تنها شهر قرمز از نظر شیوع ویروس کرونا در غرب کشور است، گفت: این وضعیت بسیار نگران کننده است و احتمال قرنطینه کامل این شهرستان مرزی وجود دارد.

هوشنگ بازوند اظهار داشت: باید هرچه سریعتر تصمیماتی اتخاذ شود که این موج کرونا از سرپل ذهاب به شهرهای دیگر استان سرایت نکند.

وی گفت: ظهر فردا (یکشنبه) جلسه‌ای در این رابطه برگزار می شود و احتمال قرنطینه کامل سرپل ذهاب وجود دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که اکنون ۷۰۷ بیمار کووید۱۹ در بیمارستان های استان تحت مراقبت پزشکی قرار دارند که ۵۳ بیمار آنان طی ۲۴ ساعت گذشته پذیرش شدند.

دکتر محمد فتحی گفت : ۶ بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان جان باختند که شمار متوفیان این بیماری در البرز به چهارهزارو۱۶ نفر رسید.

از مجموع هفت شهرستان البرز ، پنج شهرستان نارنجی و ۲ شهرستان زرد کرونایی هستند. 

 

۱۲۶ بیمار مبتلا به کرونا در کاشان و آران بیدگل بستری هستند

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: شمار بستری مبتلایان کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل ۱۲۶ نفر است که ۱۰۶ بیمار در کاشان و ۲۰ بیمار در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

مریم امیدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: یک زن ۲۹ ساله در ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی کاشان جان باخت.

وی موارد بستری بیماران کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۲۵ نفر اعلام و اضافه کرد: ۲۱ نفر از بیماران در کاشان و چهار نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

ثبت ۲۰ مورد جدید کرونا در منطقه کاشان

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۱۵ مورد جدید به ۲۳ هزار و ۷۲۰ نفر رسید.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۶ نفر با سن ۲۶ تا ۷۹ سال در کاشان و ۶ نفر از آران و بیدگل با سن ۳۶ تا ۷۹ سال تحت مراقبت و درمان هستند.

امیدی گفت: از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون ۱۷۵ هزار و ۲۲۲ نفر به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند.

وی ادامه داد: در این مدت، ۱۱ هزار و ۴۲۹ بیمار حاد تنفسی از بیمارستان‌های کاشان و آران و بیدگل ترخیص شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: ۷۸۷ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) این دانشگاه است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

وضعیت کرونایی شهرستان‌ کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی نارنجی است. ویروس کرونا اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

بستری شدن یک هزار و ۱۹۴ بیمار مشکوک دارای علایم کرونا در فارس

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت:‌تا هفتم خرداد ۱۴۰۰ شمار افراد بستری به دلیل کرونا در فارس هزار و ۱۹۴ نفر بیمار مثبت و مشکوک دارای علایم در بیمارستان های استان بوده است.

عبدالرسول همتی بیاان کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون، ۹۰۲ هزار و ۳۳۰ مورد تست تشخیصی به روش مولکولی در آزمایشگاه های استان انجام شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۲۶۰ هزار و ۸۶۵ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

 همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون، ۱۰۳ هزار و ۹۴۱ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد پانزده هزار و ۴۵۹ بیمار مثبت نیز به این روش شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۲۷۶ هزار و ۳۲۴ نفر بیمار مبتلا به کووید۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

وی همچنین به  بهبودی ۲۵۲ هزار و ۵۵۴ نفر از ابتدا تاکنون اشاره کردو گفت:‌این افراد از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام جان باختن ۱۳ هم استانی دیگر در اثر کروناویروس طی روز گذشته تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون را چهار هزار و ۵۵۰ نفر اعلام کرد.

 همتی اضافه کرد: ۲۰۴ بیمار مبتلا به کووید۱۹ به دلیل وخامت وضعیت جسمی در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

وی بیان کرد: بهترین روش برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و ابتلا به بیماری کووید۱۹، رعایت دستورالعمل های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، شست و شوی مکرر دست ها، رعایت فاصله فیزیکی و پرهیز از حضور در تجمعات و دورهمی های خانوادگی است.

لزوم اعمال محدودیت های کرونایی در تعطیلات آخر هفته با همکاری مسوولان ارشد استان

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز  نیز در سیصد و سی و یکمین نشست ستاد مدیریت بیماری کووید ۱۹ در این دانشگاه، خواستار اعمال محدودیت های کرونایی در تعطیلات پایان هفته جاری و در راستای پیشگیری از بحران جدید کرونا با همکاری مسوولان ارشد استان شد.

 مهرزاد لطفی با تبریک به مناسبت روز جهانی طب اورژانس، عنوان کرد: طب اورژانس از جمله گروه های پزشکی هستند که در خط مقدم بیمارستان ها و مراکز درمانی در بحران ها به ویژه خدمت رسانی به بیماران کووید۱۹ نقش حیاتی و پُررنگ دارند.

او اشاره به خطر تجمعات و سفر به عنوان عوامل اصلی انتشار کروناویروس در سطح جامعه، از مردم خواست تا ضمن خودداری از سفر در تعطیلات پایان هفته و پرهیز از هرگونه دورهمی خانوادگی، در کاهش چرخه های انتقال این بیماری همکاری و مشارکت داشته باشند تا بتوانیم کنترل مناسبی بر روند شیوع ویروس کرونا در استان داشته باشیم.

لطفی گفت: تزریق نزدیک به ۳۵ هزار دوز واکسن کرونا در پایان هفته گذشته به همت تیم واکسیناسیون کووید۱۹ در این دانشگاه نشانگر بیشترین تعداد تزریق در یک روز بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور بوده است که از برنامه ریزی مدیران، تیم فعال واکسیناسیون کووید۱۹ در دانشگاه و روسای شبکه های بهداشت و درمان استان برای این اقدام بی نظیر قدردانی می کنیم.

 

محدودیت‌ سختگیرانه با قرمز شدن وضعیت کرونا در سرپل ذهاب اعمال می‌شود

شهرستان سرپل‌ذهاب بر اساس اعلام ستاد ملی کرونا و با توجه به افزایش آمار مبتلایان و بستری‌های کرونا از نارنجی به قرمز تغییر رنگ داد و جلسه اضطراری با هدف اعمال محدودیت‌های سختگیرانه در فرمانداری این شهرستان تشکیل شد.

عادی انگاری کرونا و کم رنگ شدن اجرای موازین بهداشتی از سوی عده‌ای از مردم باعث افزایش آمار مبتلایان به کرونا در سرپل‌ذهاب شد که این امر نتیجه‌ای جز تعطیلی برخی کسب و کارها و همچنین اعمال محدودیت‌های شدید بویژه در حوزه تردد وسایل نقلیه نداشته است.

مقصر قرمز شدن وضعیت سرپل‌ذهاب در شرایط فعلی، افرادی هستند که بدون توجه به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به برگزاری دورهمی‌ها و یا حضور در پارک و بوستان‌ها و یا مهمانی فامیلی و آیین‌های خاکسپاری و مراسم ترحیم با حضور شمار زیادی از مردم کرده و این یعنی پاشیدن بذر کرونا در شهرستان که نتیجه اش،  افزایش مبتلایان به این ویروس است.

چرا بعد از یکسال و چند ماه از باز شدن پای ویروس کرونا به کشورمان و گرفتاری خانواده‌های بسیار، تعطیلی بسیاری کسب و کارها و مشاغل، از دست دادن جان عزیزان بر اثر ابتلا به کرونا و متضرر شدن کشور و مردم از این ویروس منحوس، باز هم عده‌ای آن را انکار کرده و هیچ احساس مسوولیتی در قبال سلامت خود و دیگران ندارند و موازین بهداشتی را نادیده می‌گیرند.

برخی فکر می‌کنند به محض کاهش آمار نزولی مبتلایان دیگر کرونا تمام شده و با بی توجهی باعث تند شدن سیر صعودی ابتلا به کرونا شده و همین منجر به بدتر شدن اوضاع می‌شود.

محدودیت‌های شدید اعمال می‌شود

فرماندار سرپل‌ذهاب گفت: تغییر رنگ نارنجی این شهرستان از نظر ابتلا به کرونا به قرمز تاسف بار است از این رو اعمال محدودیت‌ها شدیدتر خواهد بود.

نورالدین فرزادی پو روز شنبه در جلسه اضطراری ستاد کرونا افزود: اولین اثر منفی وضعیت قرمز کرونایی بر کسب و کار و معیشت مردم است و مشاغل گروه‌های شغلی ۲ و سه و چهار در این شرایط تعطیل می‌شوند که نتیجه عدم انجام وظایف در رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

وی اظهار داشت: باید بپذیریم وضعیت موجود نتیجه کوتاهی در انجام وظایف توسط مدیران اجرایی و در ادامه همه اقشار مردم است.

فرماندار سرپل‌ذهاب گفت: شبکه بهداشت و درمان علت قرمز شدن وضعیت موجود را به صورت علمی بررسی کنند، همچنین اتحادیه‌ها و سازمان صنعت و معدن بدون استثناء اصناف زیر مجموعه خود را تعطیل کنند چون هر گونه کوتاهی در این خصوص شدیدترین مجازات قانونی را به دنبال دارد.

فرزادی پور ادامه داد: مناطق گردشگری و تفریحی به صورت مطلق تعطیل شوند، اکیپ نظارت بر بازار باید با حضور مدیران فعال شده و بدون ملاحظه اعمال قانون انجام شود.

او تاکید کرد: در سراسر شهرستان، بخشداران به دهیاران این ابلاغیه ها را اعلام کنند چون هیچ کوتاهی در این رابطه پذیرفتنی نیست.

مهمترین راه انتقال ویروس کرونا تنفس است 

معاون شبکه بهداشت و درمان  سرپل‌ذهاب نیز در این جلسه گفت: مهمترین راه انتقال ویروس از طریق تنفس است و برای مقابله با این ویروس باید حتما از ماسک استفاده شود.

دکتر محسن مرادی افزود: چون شهر سرپل‌ذهاب دارای تردد بالا از شهرهای همجوار است همین موضوع باعث تغییر رنگ نارنجی به قرمز شده است.

وی ادامه داد: مبتلایان به ویروس کرونا باید در خانه بمانند و قرنطینه شده و تحت درمان قرار گیرند چون تردد آنها در سطح شهر باعث انتشار ویروس می‌شود.

مرادی یادآور شد: رعایت فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک و دوری از تجمع، عدم برگزاری مراسم ختم و عروسی از راهکارهای مهم مقابله با شیوع ویروس کرونا است.

واکسیناسیون چهار هزار و ۲۳۴نفر در سرپل ذهاب تا کنون 

معاون شبکه بهداشت و درمان سرپل ذهاب گفت: در این شهرستان تاکنون چهار هزار و ۲۳۴ نفر علیه ویروس کرونا واکسینه شده‌اند که از این تعداد، سه هزار و ۴۰۸ نفر افراد ۷۰ سال به بالا هستند.

دکتر مرادی اضافه کرد: هرگونه عوامل تجمعی در این شهرستان باید محدود و استفاده از ماسک در بیرون از منزل نیز اجباری شود.

او افزود: در شرایط نارنجی این شهرستان سه  نفر فوت کردند و بستری‌ها نیز به ۲۰ نفر رسید که نگران کننده است چون ما از ۳۱ بستری به ۲۰ بستری رسیده‌ایم که کاهش قابل چشمگیری نیست.

مرادی تاکید کرد: در مجموع یک هزار و ۹۶۶ نفر در این شهرستان تاکنون به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۴۸۸ نفر بستری شده و تحت مراقبت قرار گرفتند و ۹۲ نفر نیز جان خود را از دست دادند.

سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه بیش از ۹۰ هزار نفر جمعیت و ۴۸ کیلومتر مرز با عراق دارد.

 

روزانه ۶ نفر در سیستان و بلوچستان بر اثر کرونا جان می‌دهند

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: افزایش شمار مبتلایان کرونا در یک هفته گذشته در این استان روزانه بطور میانگین موجب درگذشت ۵ تا ۶ نفر از هم استانی‌های عزیز شده و چنانچه پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود مرگ و میر ناشی از این بیماری افزایش خواهد یافت.

احمدعلی موهبتی روز شنبه در نشست ستاد استانی مدیریت و مقابله با ویروس کرونا اظهارداشت: در امر مقابله با ویروس کرونا مجموعه‌ها و سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان همکاری زیادی داشتند. اما متاسفانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم کاهش پیدا کرده بطوریکه این استان کمترین رعایت پروتکل ها و فاصله‌ گذاری اجتماعی را دارد.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: همانطور که در سال گذشته پیش‌بینی شد بعد از ماه مبارک رمضان پیک ویروس کرونا به‌وجود بیاید امسال نیز بعد از ماه مبارک رمضان شاهد افزایش چشمگیر مبتلایان بودیم که نشان می‌دهد منحنی بیماری در استان رو به تزاید بوده که این امر نگران کننده است.    

وی ادامه داد: قبل از ماه رمضان روند ابتلا بستری و مرگ و میر در سیستان و بلوچستان‌ بسیار کم بود اما متاسفانه اکنون شمار مبتلایان روزانه بین ۲۵۰ تا ۲۸۰ نفر است و هم اینک ۱۱۳ بیمار بستری هستند که در حوزه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر ۳۱ درصد بستری ها افزایش پیدا کرده در حالی که قبلاً میزان بستری در این دانشگاه ۱۰ درصد بوده است.

موهبتی خاطرنشان کرد:  با توجه به زمان انتخابات شوراها و نشست‌های تبلیغاتی و خانگی که در این زمینه برگزار می‌شود اثرات نگران کننده‌ای ایجاد کرده که حتما باید کنترل و رعایت لازم صورت بگیرد.

وی ادامه داد: حتماً جلسه توجیهی برای کاندیداهای تایید صلاحیت شده برگزار خواهد شد که این جلسه در استان از طرف معاونت سیاسی اجتماعی استانداری و در شهرستان‌ها از طرف فرمانداری‌ها برگزار می‌شود علاوه بر این در هنگام ثبت‌نام، کاندیداها فرم رعایت پروتکل‌ها را تکمیل و خود را ملزم به رعایت آنها کرده‌اند.    

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: کنترل کرونا چینی انجام و بعد از آن کرونا انگلیسی نیز در کشور کنترل شد اما هم‌اینک نگران ورود کرونای هندی و آفریقایی هستیم که با توجه به موقعیت مرزی استان این امر اهمیت بیشتری دارد.

وی خاطرنشان کرد: باید برای جلوگیری از عادی انگاری و مبارزه با بیماری اقدام و از مردم و رسانه‌ها می‌خواهیم تا همراهی کنند که رعایت پروتکل‌ها به صورت جدی‌تری انجام شود.

موهبتی بیان کرد: تاچندی پیش سیستان و بلوچستان شرایط خوبی داشت و در وضعیت زرد و آبی کرونایی بسر می برد ولی اکنون همه درگیرند و وضعیت استان نارنجی و نزدیک به قرمز شدن است و در برخی نقاط استان هم اینک وضعیت نارنجی و قرمز داریم و نیاز است تا پیگیری جدی‌تری انجام شود و از برگزاری مراسم مذهبی تا حد امکان جلوگیری کرد که با توجه به گزارشات دانشگاه علوم پزشکی موضوع انتخابات و تجمع شبانه کاندیداها می‌تواند روند بیماری در استان را تشدید کند.

وی تصریح کرد: محدودیت‌ها در همه شهرها اعمال می شود و رفت و آمد از ۹ شب تا ۳ بامداد ممنوع است و جریمه خروج از شهرها نیز اعمال خواهد شد.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: انتظار می‌رود تا همه دستگاه‌های اجرایی وظیفه خود را در زمینه جلوگیری از شیوع این بیماری انجام دهند تمام اصنافی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند پلمب می شوند.

وی خاطرنشان کرد: خطر شیوع بیماری جدی است زیرا فقط ۵۰ درصد جمعیت واجد شرایط سیستان و بلوچستان از واکسن استفاده کردند این در حالیست که اگر جمعیت افراد واکسینه شده زیر ۷۰ درصد باشد زنجیره ابتلاء قابل قطع نیست و باید افزون‌بر ۹۰ درصد این افراد واکسینه شوند.

موهبتی بیان کرد: در روزهای آتی تا پایان خرداد ماه جمعیت ۶۰ ساله ها واکسینه خواهند شد و تابستان فرهنگیان و دانش‌آموزان واکسینه می‌شوند تا بتوانیم در شرایط مطلوب‌تری ویروس را کنترل کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زابل هشت مرکز، زاهدان پنج مرکز و ایرانشهر سه مرکز واکسینه علیه ویروس کرونا وجود دارد همچنین ۳۰ نفر در زاهدان، ۱۲ نفر در زابل و ۱۲ نفر در ایرانشهر امر واکسینه علیه بیماری کرونا را انجام می‌دهند.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: کاندیداهای انتخاباتی باید از برگزاری نشست‌های شبانه در منازل و محافل پرهیز و از بستر فضای مجازی برای تبلیغات خودشان استفاده کنند چرا که این بستر بهتر می‌تواند اثرگذار باشد.

وی بیان کرد: نماز جمعه در شهرهای نارنجی و قرمز ممنوع و رعایت پروتکل های بهداشتی الزامی است و هرکس خلاف آن عمل کند مسوولیت شرعی و قانونی بر عهده دارد و این موضوع به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شده است، کسانی که دلشان به حال اسلام و انسانیت می‌سوزد و خود را مکلف به رعایت دستورات دینی می دانند هیچگاه جان انسانها را به خطر نمی اندازند.

موهبتی خاطرنشان کرد: افراد مبتلا به بیماری باید رعایت کنند و از خانه بیرون نیایند تا جان دیگران به خطر نیفتد چرا که قتل انسان مستقیم و غیرمستقیم گناه محسوب می‌شود.

 

تفرجگاه‌ها و سواحل گیلان در تعطیلات پیش‌رو مسدود است

استاندار گیلان از مسدود بودن تفرجگاه‌های برون شهری و سواحل استان همزمان با اعمال محدودیت ترددها طی تعطسلات پیش‌رو خبر داد.

ارسلان زارع روز شنبه در جلسه ستاد مدیریت کرونا گیلان با تاکید بر ضرورت استمرار آگاهی‌بخشی‌های عمومی از اهمیت رعایت توصیه‌های بهداشتی و تأثیر آن در کنترل شیوع بیماری افزود: بهبود شرایط استان به لحاظ کنترل بیماری کووید-19به واسطه دقت در رسیدگی بیماران بستری در مراکز درمانی و همکاری مطلوب مردم بوده است.

وی همچنین فعالیت مداوم مراکز پذیرش بیماران سرپایی و انجام فرآیند تست و ویزیت بیماران مشکوک به کرونا را ضروری دانست و اظهار کرد: با افزایش میزان مراقبت ها و تشدید نظارت‌ها شاهد بهبودی بیش از پیش شرایط کرونایی خواهیم بود.

رئیس ستاد استانی مدیریت کرونا گیلان به قرار داشتن ۶ شهرستان استان در وضعیت نارنجی و بقیه شهرستان ها در وضعیت زرد اشاره کرد و گفت: میانگین رعایت دستورالعمل‌ها در سطح کشور ۶۷ درصد و در گیلان بیش از این میزان اعلام شده است که اگرچه این شرایط نشاندهنده  بهبودی اوضاع به لحاظ مقابله با شیوع بیماری است اما تا رسیدن به سطح مطلوب نباید در  رعایت پروتکل‌های بهداشتی  عادی انگاری شود.

زارع با تأکید بر استمرار جدی مراعات توصیه ها، نظارت دقیق دستگاه‌های مسئول و برخورد با متخلفان به‌منظور جلوگیری از وقوع پیک و موج دیگری از بیماری افزود: با توجه به عدم رعایت دستورالعمل ها توسط برخی مراکز همچون شعب بانک ها، با محوریت نظارت توسط دانشگاه علوم پزشکی و شبکه های بهداشت طی هفته جاری، بازرسی مجدد انجام و در صورت عدم توجه به تذکرات، با متخلفان برخورد جدی قانونی شود.

استاندار گیلان با اشاره به ایجاد اطمینان کاذب در جامعه پس از رعایت دستورالعمل‌ها از سوی تعدادی از هم استانی ها و عبور از شرایط قرمز طی ماه های اخیر  را یک تهدید ارزیابی  و بر لزوم استمرار تلاش های صداوسیمای مرکز استان و کارگروه رسانه و فضای مجازی، فعالیت تشکل های مردم نهاد و دستگاه های فرهنگی درخصوص تولید محتوای آموزشی و اطلاع رسانی دقیق و آگاهی بخشی از اهمیت رعایت توصیه ها تأکید کرد.

فعالیت هواداران نامزدها مطابق با پروتکل کرونایی باشد

 نماینده عالی دولت در گیلان  در بخش دیگری از سخنانش  به نزدیک شدن ایام انتخابات اشاره و  سلامت مردم را نخستین اولویت متولیان برگزاری انتخابات دانست و گفت: انتظار است فعالیت های مرتبط با انتخابات از سوی نامزدها و هواداران‌شان مطابق با پروتکل اعلام شده از سوی ستاد انتخابات کشور و ستاد ملی کرونا باشد.

دکتر زارع به در پیش بودن سالروز رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب و شهادت امام جعفر صادق (ع) نیز اشاره و اضافه کرد: با بهره گیری از تجارب پیشین در برگزاری آیین های ملی و مذهبی با در نظر داشتن شرایط کرونایی، تلاش شود برنامه های بزرگداشت این مناسبت توسط متولیان و نیز انتشار محتواهای مناسب از سوی اصحاب رسانه در فضای مجازی، پرشور تر از قبل باشد.

 

وضعیت قرمز و هشدار کرونایی برای چابهاری‌ها

وضعیت قرمز کرونا در چابهار چند روزی است که خبرساز شده اما از آنجا که بیشتر مبادی این شهر تحت کنترل بوده تنها یک دلیل وجود دارد که بگوییم چرا چابهار از وضعیت قرمز کرونا خارج نشده و آن، رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی است.

اینکه بیشتر شهرهای کشور از وضعیت قرمز کرونایی خارج شده‌اند و چابهار هنوز رنگ قرمز بر رُخسار دارد شاید برای بسیاری از مردم، تعجب‌آور باشد. شهری با جمعیتی بیش از ۲۹۰ هزار نفر در حاشیه دریای عمان و هم‌مرز با پاکستان، زمانی که بسیاری از شهرستان‌ها و استان‌ها در وضعیت زرد  و نارنجی بودند، وضعیتش همچون آسمانِ صاف، آبی بود ولی امروز در سیستان و بلوچستان همینکه بحث کرونا پیش می‌آید، می‌گویند چابهار هم قرمز شد.

چابهار قرمز شد چون بسیاری از مردم و برخی مسافران اعتقاد داشتند در این دیار هیچکس کرونا نمی‌گیرد چراکه تا قبل از عید نوروز که همه جا نارنجی بود این شهر وضعیتش همچون دریای اقیانوسی خود آبیِ آبی بود.

همین آبی بودن باعث شد سفرهایی از اقصی نقاط کشور به این منطقه انجام شود و تنها طی ۱۵ روز نخست فروردین‌ماه امسال، وضعیت نارنجی، چابهار را به تعطیلی کشاند و همه ورودی و خروجی‌هایش کنترل شد اما تنها برای مدتی کوتاه، و بعد مجددا رفت و آمدها به این بخش از سواحل مکُران آغاز شد و دیری نپایید که رنگ چابهار در نقشه کرونایی کشور به قرمز درآمد، آن هم قرمزی که پُررنگی آن هر روز بیشتر احساس می‌شود.

با ورود علما و سایر مسوولان به این قضیه و توصیه‌های موکد به مردم مبنی بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، هم‌اینک مشاهده می‌شود بیشتر مردم از ماسک استفاده می‌کنند اما آن احوال‌پرسی‌ها و بغل‌کِشی‌های معمول، همچنان در بین مردم این دیار دیده می‌شود.

بهتر است مردم چابهار بدانند اگر این وضعیت قرمز ادامه پیدا کند، در آینده‌ای نزدیک شاهد یک ابَربحران در این خطه از کشور خواهیم بود و این سوال را از خود بپرسند که آیا بیمارستان و بخش کرونایی این شهرستان جوابگوی چه تعداد بیمار کرونایی است؟!

در این رابطه مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: رعایت نکردن دستورالعمل‌ها سبب شده شهرستان بندری چابهار همچنان در وضعیت قرمز قرار گیرد.

دکتر محمد عباسی با بیان اینکه مردم برای مقابله با ویروس کرونا باید رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را جدی بگیرند افزود: باتوجه به افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا نیاز است که مردم فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و دستورالعمل‌های بهداشتی و شستن دست‌ها را همچنان با جدیت کامل رعایت کنند.

او با تاکید بر لزوم قرنطینه شدن مبتلایان گفت: تمامی افرادی که دارای علائم کرونا هستند باید خود را در منزل قرنطینه کرده و از حضور در جامعه و در بین مردم خودداری کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۲۷۰ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۳۷ هزار و ۱۴۵نفر رسیده است.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: هم‌اینک ۲۱۱ بیمار حاد تنفسی و ۱۱۳ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند. 

وی ادامه داد: همچنین با فوت ۶ مورد جدید شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به یکهزار و ۳۲۸ نفر رسید.

حال باید به افرادی که هنوز می‌گویند چیزی به نام کرونا وجود ندارد گفت، آیا جانباختن یکهزار و ۳۲۸ نفر در سیستان و بلوچستان دلیل محکمی بر وجود این ویروس جهش‌یافته نیست؟

اینک به وضوح مشاهده می‌کنیم که چابهار ۲۹۲ هزار نفری درگیر کرونا شده و می‌طلبد پدران و مادران این دیار نسبت به جان شیرین خود و فرزندانشان حساسیت بیشتری از خود نشان دهند و مسوولان این شهرستان هم تصور نکنند فقط با قرار دادن ۲ اتوبوس در بلوار اصلی شهر می‌توان جلوی شلوغی بازار را گرفت. ما نیز می‌دانیم گرمای این دیار واقعا سخت است اما برای مدتی تحمل باید کرد تا شر این ویروس از سر مردم چابهار کم شود. «برخی از مردم این شهر عنوان می‌کنند بخاطر گرمای هوا نمی‌توانند ماسک بزنند»

به گفته مسوولان بنادر و دریانوردی، لنج‌ها و شناورهای تجاری به طور ویژه مورد رصد قرار گرفته و حتی با مشاهده کوچکترین علائمی مبنی بر ابتلای خدمه این شناورها، به مدت دوهفته قرنطینه می‌شوند.

 چابهار از توابع سیستان و بلوچستان در فاصله ۷۳۱ کیلومتری زاهدان مرکز این استان واقع شده است.

 

۱۲۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان همدان شناسایی شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: ۱۲۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان شناسایی شدند که با احتساب این تعداد، مجموع بیماران بستری مثبت استان از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون به ۱۷ هزار و ۲۷۹ نفر و سرپایی مثبت نیز به ۴۲ هزار و ۶۰۵ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز شنبه افزود: همچنین با فوت ۲ بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته، آمار متوفیان استان همدان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۱۶۸ نفر رسیده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز اظهار داشت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۷۶۷، بهار ۹۴۴، تویسرکان ۹۸۶، رزن ۷۴۲، درگزین ۲۷۶، فامنین ۳۰۸ و کبودراهنگ ۹۹۹ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون سه هزار و  ۱۱۲ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۲۲۹  نفر در نهاوند و ۶ هزار و ۵۱۶ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، فامنین و اسدآباد در وضعیت زرد و هشت شهرستان دیگر در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.