بر اساس اطلاعیه وزارت بهداشت در روز یکشنبه 9 خرداد 1400، اکنون ۱۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۱۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. هیج شهری در وضعیت آبی قرار ندارد.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۱۹۸ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۹ هزار و ۹۳۹ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز (نهم خرداد ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، هشت هزار و ۸۷۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۱۵۴ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۹۰۲ هزار و ۹۴ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون دو میلیون ۴۴۱ هزار و ۵۲۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. چهار هزار و ۲۱۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۱۹ میلیون و ۸۱۴ هزار و ۴۸۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، اکنون ۱۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۱۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. هیج شهری در وضعیت آبی قرار ندارد. 

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون سه میلیون و ۴۹۴ هزار و ۱۴۵ نفر دوز اول واکسن کرونا و  ۵۱۵ هزار و ۹۰۸ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به چهار میلیون و ۱۰ هزار و ۵۳ دوز رسید.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون بیش از ۱۷۰ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون و ۵۴۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقای جنوبی که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

نهم خردادماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

تاکنون بسیاری از هموطنان قربانی ویروس کرونا شدند که جولانش در سفرها و دور همی بیش از هر شرایط دیگری است لذا تعطیلات چند روزه نیمه های خردادماه در صورت بی توجهی مردم و انجام مسافرت های غیرضرور تبدیل به یک بحران غیرقابل کنترل در کشور می شود.

به گزارش گروه اخبار استان ها، شواهد نشان از آن دارد که هنوز برخی ها احتمال مرگبار بودن سفر در شرایط کرونایی را باور نکردند که توشه سفر می بندند و جان خود و عزیزانشان را برای چند روز خوشی که بطور قطع به دنبالش ناخوشی خواهد بود، به خطر می اندازند و عازم سفر به دیگر استان ها می شوند ؛ غافل از آنکه شاید کرونا در این مسیر همسفر آنها و میهمان ناخوانده و مرگ آوری شود که لب خندانشان را با یک اشاره و یا سرفه به چشم گریان بدل سازد و نفس هایشان را به شماره اندازد.

بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا تردد بین استانی از ساعت ۱۲ ظهر چهارشنبه (۱۲ خرداد) تا ۱۲ ظهر دوشنبه (۱۷خرداد) ممنوع است. این مصوبه در سراسر کشور اجرا می شود و ربطی به رنگ بندی شهرها ندارد و برای متخلفان نیز جرایمی در نظر گرفته شده است.

با وجود نزولی بودن روند کرونا،۱۳ شهر جنوبی و شرقی قرمز و خطر گسترش ویروس هندی از این شهرها جدی است با این وجود این روزها مسوولان علوم پزشکی خبر از افزایش دوباره شیوع این ویروس مرگبار در استان هرمزگان با گونه های جهش یافته انگلیسی، هندی و آفریقایی می دهند که بسیار کشنده تر از نوع اول آن هستند.

مدیریت مناسب باعث شده از موج چهارم کرونا عبور کنیم اما وضعیت بی ثبات و شکننده این نگرانی را تشدید می کند که مبادا برای چندمین بار درگیر بیماری کووید ۱۹ شویم.

البته ناگفته نماند که واکسینه شدن به معنی مبتلا نشدن نیست و ممکن است افراد واکسینه شده نیز به کرونا مبتلا شوند و از همین رو نیز باید این افراد هم پروتکلهای بهداشتی را با دقت هر چه تمام تر رعایت کنند؛ اما در مجموع با واکسیناسیون بیشتر افراد جامعه، آمار فوتی ها و ابتلا کاهش قابل توجهی خواهد داشت.

در همین رابطه امروز رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: واکسن کرونای مشترک ایران- کوبا در فاز نهایی یا فاز سه مطالعه بالینی قرار دارد، این مطالعات با تزریق واکسن به ۲۴ هزار نفر از مردم ایران در هفت استان و هشت شهر انجام شده و خرداد تمام می شود.

علیرضا بیگلری روز یکشنبه افزود: تزریق اولیه واکسن مشترک انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا که در فاز نهایی یا فاز سه قرار دارد برای ۲۴ هزار نفر از مردم ایران در هفت استان و هشت شهر شامل اصفهان، یزد، کرمان، بندرعباس، ساری، بابل، همدان و زنجان انجام شده و از هفته گذشته تزریق دوز دوم برای این ۲۴ هزار نفر آغاز شده است.

وی اظهار داشت: امیدواریم با پایان تزریق به افراد داوطلب در فاز سه این واکسن، بتوانیم نتایج اولیه را در اواخر خرداد تحلیل کنیم تا در صورت مثبت بودن نظرات کارشناسان سازمان غذا و دارو، مجوز مصرف را دریافت کنیم.

بیگلری ادامه داد: علاوه بر دو دوز واکسن مشترک انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا که به فاصله ۲۸ روز در هشت شهر کشور تزریق می شود، در دو شهر زنجان و یزد دوز یادآور بعد از یک ماه نیز به داوطلبان تزریق می شود. سازمان جهانی بهداشت عنوان می کند که همه واکسن ها به دوز یادآور نیاز خواهند داشت اما شاید این واکسن، اولین واکسنی باشد که دوز یادآور دارد و این کمک بسیار خوبی است که بتوانیم در مرحله کارآزمایی بالینی، نتایج را بررسی کنیم.

رئیس انستیتو پاستور ایران تصریح کرد: بر اساس شواهد، وجود دوز یادآور واکسن کرونا سبب می شود که سطح ایمنی افزایش بسیار زیادی داشته باشد و امیدواریم، بتوانیم شاهد ایمنی بسیار خوبی از این واکسن در سطح عمومی در کشور داشته باشیم.

بیگلری خاطرنشان کرد: همه واکسن ها وقتی مورد مطالعه قرار می گیرند، از ابتدا کمیته های مستقلی وجود دارند که عوارض آنها را ثبت و پیگیری می کنند اما در جمع بندی که برای ۲۴ هزار تزریق اولیه این واکسن داشته ایم، نگرانی خاصی بابت عوارض واکسن وجود نداشت که بتوانیم آنها را به واکسن، مرتبط بدانیم.

وی افزود: برای همه واکسن هایی که وارد مرحله کارآزمایی بالینی می شوند، با دقت و وسواس بسیار زیاد توسط چندین کمیته مستقل، بررسی های عوارض واکسن انجام می شود و این کمیته ها، خارج از مجموعه های تولید کننده هستند تا عوارض احتمالی را شناسایی و در صورت تایید، برای واکسیناسیون عمومی از آن استفاده کنند. امیدواریم با پایان تزریق واکسن به داوطلبان در فاز سه بالینی و تحلیل نتایج، بتوانیم مجوز استفاده عمومی را در آینده نزدیک دریافت کنیم.

 

نهم خردادماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

آخرین وضعیت بیماران کرونایی در استان ها

آمارهای اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان حکایت از آن دارد روند شیوع کرونا در این استان بسیار صعودی بوده و طبق گفته کارشناسان بهداشتی در صورتی که همدلی مردم برای شکست این ویروس منحوس نباشد، باید انتظار شرایط بسیار بدتری را در هفته های آتی داشت.

طبق اعلام مسوولان علوم پزشکی هرمزگان از ۱۳ منطقه با وضعیت قرمز در کشور، ۶ شهرستان شامل بندرعباس، رودان، میناب، جاسک، بندرخمیر و قشم مربوط به هرمزگان است که این خود نشان دهنده وخامت اوضاع و پرخطر بودن شرایط این استان است.

شهرستان‌های حاجی آباد، بستک و بندر لنگه نیز در وضعیت نارنجی و سیریک و بشاگرد و ابوموسی در وضعیت زرد کرونا قرار دارند که با توجه به وضعیت حاضر، ستاد مقابله با کرونا در هرمزگان ممنوعیت هایی برای ورود و خروج و همچنین فعالیت مشاغل در این استان وضع کرده است.

از روز یکشنبه نهم خردادماه فقط مشاغل گروه یک در شهرستان های قرمز استان هرمزگان اجازه فعالیت دارند و فعالیت مشاغل گروهای دو، سه، و چهار در این شهرستان ها تعطیل است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با هشدار نسبت به وضعیت استان و اوج گیری دوباره کرونا، گفت: براساس آمارها، روند ابتلا به کرونا در هرمزگان رو به افزایش است و هر روز بر شمار بستری ها و فوتی ها اضافه می شود.

دکتر فاطمه نوروزیان  دراین زمینه اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته پنج نفر دیگر بر اثر ابتلاء به کرونا در هرمزگان جان خود را از دست دادند و شمار فوتی ها در استان به یک هزار و ۲۶۶ نفر رسید.

خبر خوب دیگر اینکه رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اعلام کرده با وجود همسایگی شهرستان‌های جنوبی این استان با پارسیان هرمزگان به دلیل کنترل‌ها و نظارت‌های انجام شده تاکنون هیچ نمونه ابتلا به سوش آفریقای جنوبی کرونا در این استان بویژه در بین کارکنان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی شناسایی نشده‌است.

دکتر سعید کشمیری افزود: با این وجود کارکنان مجموعه بهداشت و درمان بویژه در مناطق جنوبی استان بوشهر با رصد روزانه و نظارت دقیق بررسی‌های لازم برای شناسایی گونه‌های جدید را انجام می‌دهند و اگر موردی از ابتلای خوشه‌ای و منطقه‌ای که تعداد زیادی از افراد دچار همه گیری شوند، شناسایی شود، نمونه‌ها برای بررسی به آزمایشگاه‌های مخصوص ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه مهمترین مساله‌ای که امروز ذهن مسئولان را مشغول کرده‌است کشتی‌های دارای ملوانان هندی تبار است ادامه داد: برای پیشگیری از شیوع سوش هندی و آفریقای جنوبی ویروس کرونا، کشتی‌های دارای کارکنان هندی از سوی مجموعه بهداشت و درمان کنترل و قرنطینه می‌شوند.

کشمیری اضافه کرد: تاکنون به غیر از هشت ملوان هندی و پاکستانی مشکوک به ابتلا به ویروس جهش یافته هندی که همگی آنها قرنطینه شدند، مورد ابتلا جدید دیگری در استان بوشهر از این سویه شناسایی نشده‌است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: هرچند در زمان حاضر براساس گزارش سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شهرستان‌های کنگان و دیر قرمز خیلی پرخطر، جم، تنگستان و دیلم زرد با خطر متوسط و دشتی، دشتستان، بوشهر و گناوه نارنجی پرخطر  معرفی شده‌اند اما روند کلی ابتلا و بستری ناشی از ابتلا به کرونا در استان بوشهر کاهشی است و انتظار می‌رود هر روز شاهد کاهش ابتلا، بستری و مرگ و میر باشیم.

از سوی دیگر معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اعلام روند نزولی تعداد مراجعات و بستری‌های کرونایی در آذربایجان‌شرقی، گفت: تعداد بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌های استان به ۹۵۱ نفر رسیده است.

روزبه رجایی اظهار کرد: بستری بیماران کرونایی در ۲۴ گذشته ۱۲۴ نفر بود در حالیکه این رقم در هفته گذشته به طور متوسط، روزانه ۱۵۰ نفر و پیش از آن ۲۰۰ نفر بود. اکنون از ۹۵۱ بیمار ۲۶۱ نفر در بخش های ویژه و از این تعداد ۱۱۲ نفر متصل به دستگاه تنفس مصنوعی هستند و متوسط فوتی روزانه ۱۰ تا ۱۱ نفر ثبت شده است.  

رجایی با بیان اینکه در آذربایجان شرقی شهر قرمز و آبی نداریم، افزود: شهرهای پرجمعیت استان نارنجی هستند و بقیه در وضع زرد کرونایی قرار دارند.  

شمار مبتلایان به بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل طی روزهای اخیر به طور چشمگیری کاهش یافته و به میانگین آمار فصل زمستان سال گذشته تنزل کرده است.

بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، در ادامه روند کاهشی شیوع موج چهارم کووید.۱۹ در این استان، شمار بستری روزانه مبتلایان کرونا به ۳۶ نفر کاهش یافت که ۸۵ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در ۱.۵ ماه قبل است.

مجموع افراد مبتلا به کرونای بستری در مراکز درمانی استان اردبیل نیز طی شبانه‌روز گذشته به ۲۰۲ نفر کاهش یافته که ۴۳۱ نفر کمتر از بالاترین آمار ثبت شده در یک ماه قبل است.

شمار روزانه جان‌باختگان کرونا نیز کاهش یافته و با فوت چهار فرد بیمار دیگر در شبانه روز گذشته، مجموع جان‌باختگان کرونا در این استان طی ۱۵ ماه گذشته به یک هزار و ۷۹۰ نفر رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل ، کاهش مجموع شمار بستری‌های همزمان مبتلایان کرونا در مراکز درمانی این استان طی دو هفته اخیر را چشمگیر خواند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با اشاره به افزایش شمار بهبودیافتگان بستری در مراکز درمانی استان اردبیل در تداوم روند کاهشی شیوع کرونا در استان افزود: در شبانه روز گذشته ۴۳ نفر از بیماران بستری مبتلا به کرونا از مراکز درمانی استان ترخیص شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: هم‌اینک ۲۱۸ بیمار حاد تنفسی و ۱۱۱ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان بستری هستند.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: با افزوده شدن ۱۳۷مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۳۷ هزار و ۲۸۲ نفر رسید. همچنین با فوت یک مورد جدید شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به یکهزار و ۳۲۹ نفر رسید.

وی بیان کرد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

هاشمی گفت: موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در سیستان و بلوچستان نیز در حال افزایش است و این نوع از ویروس تقریبا جایگزین نوع قبلی شده بطوریکه حدود ۸۰ درصد موارد ابتلا در سطح استان را شامل می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: شهرستان‌های زاهدان، زابل، ایرنشهر، کنارک، نیکشهر و تفتان از وضعیت زرد خارج و نارنجی شد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: در ۲۴ ساعت گذشته از ۲۰۹ نمونه گرفته شده از افراد مشکوک به ویروس کرونا در مراکز بهداشتی و درمانی این استان ،ابتلای ۷۵ نفر بر اساس آزمایش ها به بیماری کووید ۱۹ تایید شد.

ابراهیم سلمانی افزود: از این تعداد ۶ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شدند و ۶۹ نفر هم در منزل دوره نقاهت خود را طی می‌کنند.

وی ادامه داد: در این مدت سه بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان جان خود را از دست دادند و  هم‌اکنون ۲۹۰ فرد مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۸۱ نفر به دلیل وخامت حال در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات دریافت می‌کنند.

به گفته رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی طی ۲۴ ساعت گذشته، هشت نفر در استان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

دکتر علی‌احمد آقاپور افزود: با اضافه شدن این تعداد، کل فوت شدگان ناشی از کرونا در آذربایجان غربی به چهار هزار و ۵۷۶ نفر رسید.

وی اضافه کرد: همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۵۶ نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا و حدود ۱۳۰ نفر در مراکز درمانی بستری شدند.

خبر دیگر اینکه قشم در وضعیت قرمز کرونایی به سر می‌برد و فرماندار قشم گفت: با اعلام ستاد مقابله با کرونای کشور، هم‌اکنون وضعیت کرونا در این شهرستان قرمز است و بر این اساس، مصوبه‌ها و دستورالعمل‌های مربوطه در این شهرستان اعمال می‌شود.

علیرضا نصری  افزود: با توجه به کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و استفاده نکردن از ماسک و همچنین برگزاری مراسم‌ها و دورهمی‌های غیر ضروری، وضعیت شهرستان از نارنجی به قرمز تبدیل شده است.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش دما، استغاده از کولر و بسته بودن راه‌های گردش هوا، امکان سرایت این ویروس افزایش یافته است و احتمال ورود به پیک پنجم بیماری در قشم وجود دارد.

فرماندار قشم ضمن اعلام ایجاد محدودیت‌های تردد در اسکله‌های این جزیره تصریح کرد: ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی و خروج خودروهای شخصی پلاک بومی این شهرستان‌ به سایرشهرها تا زمان تغییر وضعیت قشم، ممنوع است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: شمار بیماران کووید ۱۹ در این استان به بیش از ۱۱۶ هزار نفر رسیده است و اکنون ۴۸۷ فرد مبتلا و یا مشکوک به کرونا در بیمارستان‌ بستری هستند.

دکتر "مریم کوشکی" اعلام کرد: ۱۶۰ بیمار جدید کووید ۱۹ طی شبانه‌روز گذشته در استان شناسایی شد و مجموع مبتلایان کرونا به ۱۱۶ هزار و ۲۱۵ نفر رسیده است.

وی ادامه داد: ۲ شهروند این استان نیز طی شبانه‌روز گذشته به دلیل کرونا جان باختند و شمار جان باختگان به یکهزار و ۸۴۹ نفر رسید.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا هم اکنون شهرهای رومشکان و دوره چگنی در وضعیت زرد و مابقی شهرهای استان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

از شیراز خبر رسیده که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم اعلام کرده که سفر شهروندان جهرمی به هرمزگان زنگ خطری برای شیوع ویروس‌های جهش یافته هندی و آفریقایی است،پس جهرمی‌ها به هرمزگان نروند.

سید مجید ارجمند افزود: از سفر به هرمزگان به طور اکید پرهیز کنید و اگر سفری به این استان داشته اید حتما به مراکز منتخب نمونه‌گیری برای تست کرونا مراجعه کنید. 

وی ابراز کرد: در حال حاضر آمار مبتلایان به ویروس‌های جهش یافته هندی و آفریقایی در استان هرمزگان بالاست و این ویروس های جهش یافته بسیار خطرناک و کشنده هستند.

به گفته وی شیوع ویروس جهش یافته هندی مانند آفریقایی در استان هرمزگان گسترده شده است که سرایت آن ۵۰ درصد و مرگ و میر آن ۶۰ درصد بیشتر از ویروس‌های قبلی است.

وضعیت واکسیناسیون کرونا در استان‌ها

خبر خوب اینکه مدیر اربعین ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور با اشاره به هماهنگی صورت گرفته برای واکسیناسیون موکب‌داران قبل از برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین امسال گفت: موکب‌داران اربعین حسینی قبل از اعزام به عراق واکسن کرونا دریافت می‌کنند.

 حمید افضلی در همایش مدیران اجرایی موکب های آبادان، خرمشهر و شادگان در محل سینما نفت آبادان اظهار داشت:بر اساس تعامل بین ۲ کشور ایران و عراق امسال در خصوص تعداد زائران اربعین با توجه به شرایط خاص ناشی از شیوع کرونا در ستاد مرکزی تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی افزود: در صورت تامین واکسن کرونا متناسب با نیاز ، پیش‌بینی می‌شود اربعین امسال بین چهار تا پنج میلیون زائر به عتبات عالیات عراق اعزام شوند البته اگر نتوانیم مقدار واکسن مورد نیاز این تعداد زائر را تامین کنیم برای زائران محدودیت ایجاد می‌شود ضمن اینکه در صورت حاد شدن وضعیت شیوع کرونا در داخل کشور و یا در کشور عراق موضوع اعزام زائران اربعین حسینی امسال نیز منتفی خواهد شد.

از دفتر کیش خبر رسیده که  رییس مرکز توسعه سلامت کیش با اشاره به آغاز واکسیناسیون افراد ۷۰ سال به بالا در این جزیره گفت: این افراد ۴۰۰ دوز سهمیه واکسن کرونا دارند.

محمدرضا رضانیا  با اشاره به اینکه تا از پنجشنبه هفته گذشته تا کنون همزمان با آغاز ثبت نام و تزریق واکسن به این جامعه سنی ۱۱۰ نفر از این خدمت بهره مند شده اند افزود: افراد نام نویسی شده پس از دریافت پیامک به نوبت در مرکز بهداشت واکسینه می شوند.

رضانیا یادآور شد: در هفته های گذشته گروه سنی ۷۵ تا ۷۹ سال و پیش از آن نیز سالمندان ۸۰ سال به بالا جهت واکسیناسیون کرونا دعوت شده بودند.

وی با بیان اینکه سهمیه واکسن سالمندان در گروه سنی ۷۵ سال به بالا که هنوز موفق به انجام واکسیناسیون نشده‌اند، محفوظ است افزود: از ابتدای شروع طرح واکسیناسیون سالمندان تا کنون ۳۷۱ نفر در کیش واکسن دریافت کرده اند.

از سوی دیگر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: شمار تزریق روزانه واکسن کرونا در استان از یکهزار نفر به پنج هزارو ۵۰۰ نفر رسیده است و تاکنون بیش از ۶۱ هزار زنجانی واکسینه شده اند که در این خصوص زنجان در بین استانهای دیگر کشور وضعیت خوبی دارد.

دکتر محمدرضا صائینی  افزود: این استان با توجه به وضعیت کنونی و از طرفی ورود واکسن بیشتر به کشور طی روزهای آینده آماده سازی و تجهیز مراکز تجمعی استان بیش از گذشته ضروری است تا در امر وکسیناسیون به موقع وارد عمل شد.

وی ادامه داد: بر این اساس در صورت تامین واکسن مورد نیاز استان روزانه آمادگی تزریق بالای ۱۴ هزار نفر تزریق واکسیناسیون را دارد و با توجه به راه اندازی چهار مرکز واکسیناسون در شهر رنجان، همکاری و هماهنگی دستگاههای مسول و معین در تجهیز و آمادگی مراکز دیگر امری مهم تلقی می شود.

در همین رابطه رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان پردیس گفت: در پایگاه تجمیعی واکسیناسیون شهر پردیس، سالمندانی که در سایت ثبت نام نکردند، می توانند با ثبت اطلاعات اولیه در پایگاه، واکسن کرونا را تزریق کنند.

«سعیدآسیایی» با اشاره به تعداد سالمندان واکسینه شده در محدوده سنی زیر ۷۵ سال در این پایگاه ، اظهار داشت: در حدود ۲ هزار و۵۰۰ سالمند زیر سن ۷۵ سال طی دو هفته گذشته واکسینه شدند و بر اساس آمار موجود، پیش بینی می شود که در محدوده سنی ۶۰ سال به بالا در حدود ۷هزار نفر مراجعه برای واکسینه داشته باشیم.

همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: ۱۸۹ مرکز جامع سلامت شهری و روستایی در حال واکسیناسیون گروه های هدف علیه کرونا در استان هستند.

جواد آقازاده افزود: در ارومیه ۲ مرکز جدید راه اندازی شده که یکی از آنها، مرکز واکسیناسیون خودرویی در خیابان امنیت طلب بوده و استقبال خوبی از آن نیز صورت گرفته است.

وی بیان کرد: در حال واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال هستیم در حالی که علاوه بر آن، کادر بهداشتی درمانی، بیماران خاص، جانبازان و پاکبانان نیز واکسینه شده اند.

معاون شبکه بهداشت و درمان سرپل‌ذهاب گفت: ایستگاه خودرویی واکسیناسیون کووید ۱۹ به منظور تسریع در خدمات رسانی و رفاه حال شهروندان، در این شهر راه‌اندازی شد.

دکتر محسن مرادی این دومین مرکز واکسیناسیون خودرویی در استان کرمانشاه است، افزود: این ایستگاه، در محل پایانه مسافربری سرپل‌ذهاب روبروی بیمارستان شهدا ایجاد شده و آماده واکسیناسیون مردم (جامعه هدف) و مراجعه کنندگان براساس اولویت‌های اعلام شده، است.

وی اظهار داشت: با توجه به قرمز بودن وضعیت این شهرستان رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در محیط‌های عمومی برای مردم الزامی است.

 

پنج بیمار کووید ۱۹ خراسان شمالی جان باختند

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی گفت: در شبانه روز گذشته پنج بیمار مبتلا کووید ۱۹ در بیمارستان های خراسان شمالی جان باختند.

دکتر سید احمد هاشمی افزود : در همین مدت  ۴۹ بیمار جدید در بیمارستان های این استان بستری شدند و در مجموع هم اکنون ۲۶۵ بیمار دارای علایم  مثبت بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری و تحت درمان قرار دارند.

وی با اشاره به این که ۶۰ درصد مردم استان ماسک می زنند، اضافه کرد :  برخی افراد با وجود این که در وضعیت شکننده ای به سر می بریم،  همچنان نسبت به  زدن ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی کم توجهی می کنند.

دبیر ستاد استانی مقابله با کرونا خراسان شمالی از مردم خواست تا پروتکل های بهداشتی را جدی بگیرند و از هر گونه رفتار عادی انگارانه که باعث خیز مجدد موج کرونا در خراسان شمالی می شود، پرهیز کنند.

دکتر هاشمی با اشاره به واکسیناسیون ۸۱ درصد افراد بالای ۸۰ سال در کشور، گفت: در این استان تاکنون حدود ۷۰ درصد از جمعیت حدود ۱۰ هزار نفری افراد بالای ۸۰ سال برای واکسن مراجعه کردند که ۱۰ درصد از میانگین کشوری پایین تر است.

وی  از همه گروههای سنی  مشمول واکسن کرونا خواست تا برای دریافت واکسن در سایت اینترنتی به آدرس salamat.gov.ir  ثبت‌نام کنند.

براساس آمار رسمی استان خراسان شمالی از اسفندماه ۹۸ وارد همه گیری ویروس کرونا شد و هم اکنون در فاز چهارم این بیماری قرار دارد و تاکنون بیش از یکهزار و ۲۰۰ بیمار کرونایی جان خود را از دست دادند.

تاکنون در این استان افزون بر 25 هزار نفر برای مقابله با ویروس کرونا واکسن دریافت کردند.

 

۹ بیمار کووید ۱۹ در البرز جان باختند

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته ۹ بیمار بدحال کووید ۱۹ در این استان جان خود را از دست دادند و شمار متوفیان این بیماری در استان به چهارهزارو۲۶ نفر رسید.

دکتر محمد فتحی روز یکشنبه به خبرنگاران گفت: اکنون ۷۲۸ بیمار کووید ۱۹ اکنون به خاطر وخامت حال عمومی در مراکز درمانی بستری و تحت مراقبت های پزشکی قرار دارند.

فتحی اظهارداشت:  ۴۴ هزارو ۲۳۹ نفر از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در بیمارستان های البرز بستری و تحت درمان های پزشکی قرار گرفتند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز بیان داشت: ۳۹ هزارو ۴۷۴نفر از ابتدای شیوع کرونا تا کنون بهبود یافته و از مراکز درمانی استان البرز ترخیص شدند.

از مجموع هفت شهرستان استان البرز پنج شهرستان در وضعیت نارنجی و ۲ شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد.

رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده توصیه دانشگاه علوم پزشکی البرز به مردم برای مهار کرونا است.

 

یک نفر دیگر در استان همدان قربانی کرونا شد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت یک بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، آمار متوفیان استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۱۶۹ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز یکشنبه افزود: ۷۶ نفر در ۲۴ ساعت گذشته در این استان به ویروس کرونا مبتلا شدند که مجموع بیماران بستری مثبت به ۱۷ هزار و ۳۰۲ و بیماران سرپایی مثبت به ۴۲ هزار و ۶۵۸ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۷۶۸، بهار ۹۴۵، تویسرکان ۹۸۷، رزن ۷۴۲، درگزین ۲۷۶، فامنین ۳۱۰ و کبودراهنگ ۹۹۹ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون سه هزار و  ۱۱۴ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۲۳۳ نفر در نهاوند و ۶ هزار و ۵۲۸ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، فامنین و اسدآباد در وضعیت زرد و هشت شهرستان دیگر در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند.

 

ویروس کرونا جان ۲ نفر در چهارمحال و بختیاری را گرفت

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: ظرف ۲۴ ساعت گذشته ۲ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

مجید شیرانی روز یکشنبه افزود: با احتساب فوتی‌های جدید، مجموع فوتی‌های ناشی از این ویروس در استان به یک هزار و ۹۲ نفر رسید.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد مرگ‌ و میرهای ناشی از کرونا در استان مربوط به گروه سنی ۸۰ سال به بالا است، تصریح کرد: این موضوع حاکی از آن است که در مراودات و ارتباطات اجتماعی با این افراد باید مراقبت‌های بیشتری صورت گیرد.

شیرانی در ادامه از مراجعه ۳۷۴ بیمار مشکوک به کرونا به مراکز بهداشتی و درمانی استان، اظهار داشت: از این تعداد آزمایش ۷۲ بیمار سرپایی و ۳۶ بیمار بستری مثبت قطعی اعلام شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۲۴ بیمار بستری در مراکز درمانی استان بستری است که در مقایسه با هفته گذشته با کاهش مواجه شده است و روند نزولی شیوع کرونا در استان همچنان تداوم دارد.

شیرانی با بیان اینکه تاکنون موردی از ابتلا به کرونای هندی و افریقایی در استان شناسایی نشده است، افزود: تعطیلات پیش رو این نگرانی را ایجاد کرده است که با مسافرت‌ها زمینه ورود این ۲ نوع ویروس جهش‌یافته در استان فراهم شود از این‌رو توصیه جدی به مردم در خانه ماندن و پرهیز از مسافرت است.

وی همچنین با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ستادهای انتخاباتی، خاطر نشان کرد: فعالیت‌های تبلیغاتی و ستادی باید متناسب با پروتکل‌های ابلاغی باشد.

از ابتدای شیوع کرونا تا یکشنبه ۹ خرداد۱۳۰ هزار و ۵۷۳ مورد نمونه‌گیری کرونا در استان انجام شده است.

همچنین بر اساس آخرین بندی چهار شهرستان خانمیرزا، کوهرنگ، بن و سامان در وضعیت زرد و سایر شهرستان‌های این استان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 

۴۵۱ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی کرمانشاه بستری هستند

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: هم اکنون ۴۵۱ بیمار مبتلا به کرونا (کووید ۱۹) در مراکز درمانی استان بستری هستند که این تعداد نسبت به روز گذشته ۲۲ نفر بیشتر است.

«مهدی محمدی» روز یکشنبه با اشاره به فوت یک نفر دیگر بر اثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته، اظهار داشت: مجموع جانباختگان در این استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به یک هزار و ۸۴۷ نفر رسیده است.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۹ مورد بیمار مثبت بستری و ۸۰ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که این تعداد در مقایسه با روز قبل، ۱۱۹ نفر کاهش دارد.

وی یادآور شد: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۶ نفر در مراکز درمانی استان بستری و ۸۹ بیمار هم بعد از بهبودی از مراکز درمانی ترخیص شده‌اند.

 

رنگ بندی جدید شهرهای استان کرمانشاه اعلام شد

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رنگ بندی شهرستان‌های استان کرمانشاه را اعلام کرد که براساس این گزارش شهرستان سرپل ذهاب در وضعیت قرمز قرار گرفته است.

شهرستان‌های کرمانشاه، صحنه، اسلام‌آبادغرب، پاوه، کنگاور، سنقر وکلیایی، هرسین، گیلانغرب و جوانرود در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، قصرشیرین، دالاهو و روانسر نیز در وضعیت زرد قرار دارند. 

 

 ۲ بیمار مبتلا به کرونا در کاشان جان باختند

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ۲مرد ۶۸ و ۷۵ ساله طی ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی این شهرستان جان باختند.

مریم امیدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: شمار بستری مبتلایان کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل ۱۲۴ نفر است که ۱۰۴ بیمار در کاشان و ۲۰ بیمار در آران و بیدگل بستری تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی موارد بستری بیماران کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۲۲ نفر اعلام و اضافه کرد: ۱۸ نفر از بیماران در کاشان و چهار نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

ثبت ۲۹ مورد جدید کرونا در منطقه کاشان 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۲۹ مورد جدید به ۲۳ هزار و ۷۵۹ نفر رسید.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۹ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد، ۱۶ نفر با سن ۱۸ تا ۸۶ سال در کاشان و سه نفر با سن ۴۰ تا ۹۰ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان هستند.

امیدی گفت: از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون ۱۷۵ هزار و ۷۱۲ نفر به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند.

وی ادامه داد: در این مدت، ۱۱ هزار و ۴۴۸ بیمار حاد تنفسی از بیمارستان‌های کاشان و آران و بیدگل ترخیص شدند.

به گفته وی، ۲۶۳ بیمار به درمانگاه دانشگاه علوم پزشکی کاشان مراجعه کردند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: ۷۹۷ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) این دانشگاه است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

وضعیت کرونایی شهرستان‌ کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی نارنجی است.

حمید سوری مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس کمیته‌های کشوری اپیدمیولوژی و واکنش سریع برای کووید ۱۹ عصر روز گذشته پس از نشست با فرماندار ویژه کاشان گفت: کارنامه و عملکرد این شهرستان در مدیریت اپیدمی کرونا نسبت به میانگین کشوری موفق و مثبت است.

ویروس کرونا اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

تعداد فوتی‌های کرونایی در قم ۲ برابر شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته چهار تَن از بیمارانی که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت شده بود جان خود را در قم از دست دادند و این آمار در مقایسه با روز گذشته و همچنین روز قبل از آن ۲ برابر شده است.

محمد رضا قدیر در گفت و گویی با اشاره به‌آخرین وضعیت کرونا در این استان اظهار داشت: در شبانه روز منتهی به نهم خردادماه ۵۳ بیمار با علائم مشکوک و یا قطعی کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه ۵۰ تَن از این افراد در مراکز بیمارستانی قم بستری شدند گفت: ۵۶ تَن از بیمارانی که طی روزهای قبل بستری شده بودند نیز ترخیص شدند.

رئیس علوم پزشکی قم مجموع بیماران کرونایی که هم اکنون در بیمارستان‌های قم بستری می‌باشند را ۱۹۸ تَن ذکر کرد و گفت: ۴۹ بیمار به‌دلیل وخیم بودن شرایط جسمانی در بخش‌های مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

وی افزود: از ۷۲۷ آزمایش کرونای انجام شده نتیجه ۱۲۱ مورد مثبت شد.

وی خاطرنشان کرد: از آغاز اجرای طرح واکسیناسیون کرونا در قم ۴۳ هزار و ۷۹۷ دوز واکسن تزریق شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی وزارت بهداشت ویروس کرونا اسامی استان های قرمز واکسیناسیون کرونا اسامی استان های قرمز کرونا اسامی استان های قرمز کشور رنگ بندی شهرها رنگ بندی کرونایی رنگ بندی استان ها اسامی استان های نارنجی رنگ بندی استان ها از نظر کرونا رنگ بندی استان ها از نظر کرونا امروز رنگ بندی شهرها از نظر کرونا رنگ بندی استان ها امروز اسامی استان های زرد اسامی استان های آبی رنگ بندی کرونا اسامی استان های نارنجی در کشور اسامی استان های نارنجی کشور اسامی استان های زرد ایران رنگ بندی شهرها از نظر کرونا امروز اسامی استان های قرمز کرونا امروز رنگ بندی شهرهای ایران رنگ بندی استان های کشور رنگ بندی استان های کشور از نظر کرونا اسامی استان های قرمز امروز رنگ بندی کرونایی شهرهای کشور رنگ بندی کرونایی شهرها رنگ بندی استان های کشور کرونایی رنگ بندی شهرها رنگ بندی جدید شهرها رنگ بندی شهرهای ایران از نظر کرونا رنگ بندی شهرهای ایران از نظر کرونا امروز رنگ بندی استان ها و شهرها رنگ بندی استان های ایران

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.