براساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، ۲۰۱ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی کرونا و ۲۳۱ شهرستان در وضعیت زرد کرونا قرار گرفته‌اند. اخبار منتشر شده از استان‌ها حاکی از آن است که برخی شهرستانهای قرمز با انتشار ویروس هندی و آفریقای جنوبی مواجه هستند.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۱۵۵ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۸۰ هزار و ۸۱۳ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اطلاعیه ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز (چهاردهم خرداد ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹ هزار و ۲۰۹ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۴۲۶ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۹۵۴ هزار و ۳۰۹ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون دو میلیون و ۵۲۲ هزار و ۷۰۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند. سه هزار و ۸۵۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند و ۲۰ میلیون و ۴۴۱ هزار و ۵۵۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون چهار میلیون و ۱۵۶ هزار و ۸۵۵ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۵۳۶ هزار و ۶۴۳ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند.  مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به چهار میلیون و ۶۹۳ هزار و ۴۹۸ دوز رسید.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقای جنوبی که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

چهاردهم خردادماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

افزایش سفرها و شمار شهرهای دارای وضعیت قرمز کرونا، زنگ خطری برای صعودی شدن روند ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در کشور و آغاز موج پنجم شیوع این ویروس در هفته‌های آینده است.

براساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هم اکنون شهرستان‌ گناباد استان خراسان رضوی، شهرستان‌های امیدیه و هندیجان استان خوزستان، شهرستان‌های ایرانشهر، چابهار و نیک‌شهر استان سیستان و بلوچستان، شهرستان پاوه استان کرمانشاه و شهرستان‌های بستک، بندرلنگه، بندرعباس، پارسیان، جاسک، حاجی‌آباد، رودان، قشم و میناب استان هرمزگان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند.

همچنین ۲۰۱ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی کرونا و ۲۳۱ شهرستان در وضعیت زرد کرونا قرار گرفته‌اند.

اخبار منتشر شده از استان‌ها حاکی از آن است که برخی شهرستانهای قرمز با انتشار ویروس هندی و آفریقای جنوبی مواجه هستند.

در استان‌ سیستان و بلوچستان روند ابتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی کرونا رو به افزایش است.

همچنین در استان‌ هرمزگان با افزایش تعداد بیماران مبتلا به کووید ۱۹ مواجه هستیم و شیوع ویروس کرونا در این استان روز به روز حادتر می‌شود.

هرچند در بسیاری از نقاط کشور تعداد مبتلایان به کرونا سیر نزولی را طی می‌کند اما عادی‌انگاری کرونا از سوی مردم و افزایش مسافرت‌ها در تعطیلات اخیر به رغم هشدارها و ممنوعیت‌های تردد بین استانی، زنگ خطری برای صعودی شدن آمار مبتلایان در کشور است.

چهاردهم خردادماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

براساس خبرهای منتشر شده امروز بارسنگین ترافیک خروجی به سمت استان‌‎های شمالی در مسیرهای هراز و فیروزکوه را شاهد بودیم؛ همچنین تردد خودروها در بیشتر مسیرهای شمالی تهران که اغلب اماکن تفرجگاهی در آنجا قرار دارند، نیمه سنگین تا سنگین است.

تداوم برگزاری مراسم‌های عروسی بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی عامل تهدید کننده دیگری در افزایش تعداد مبتلایان به کرونا است.

تبلیغات خانگی و غیررسمی داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی در برخی شهرهای کشور بدون توجه به فاصله‌گذاری اجتماعی، عدم استفاده از ماسک و رعایت نشدن سایر پروتکل‌های بهداشتی نیز بر احتمال صعودی شدن تعداد مبتلایان طی روزهای آینده را افزایش داده است.

هرچند در کنار این شرایط روند واکسیناسیون کرونا در ۳۱ استان‌ کشور در حال انجام است اما بارها بر این نکته تاکید شده که تزریق واکسن کرونا به معنای مبتلا نشدن به این ویروس نیست و باید پروتکل‌های بهداشتی از سوی افرد رعایت شود.

آخرین اخبار کرونایی استان‌ها

در استان هرمزگان معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان به آمار بالای مبتلایان و بستری‌های کرونا در این استان اشاره کرده و به فرمانداران و بخشداران دستور داده است با بهره‌گیری از ظرفیت نیروی انتظامی و دستگاه قضایی و همچنین دهیاران و شوراهای اسلامی از برگزاری هرگونه جشن‌های عروسی قاطعانه جلوگیری کنند.

به گفته علی رئوفی، براساس گزارش‌های دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان وضعیت شیوع کرونا در استان روز به روز حاد تر می شود که برگزاری جشن‌های عروسی یکی از عوامل اصلی افزایش نگران کننده آمار مبتلایان و بستری های کرونا  است.

همچنین براساس مطالب منتشر شده به نقل از فرماندار بندرعباس، درحال حاضر بواسطه شیوع شدید کرونا درصد بالایی از آلودگی‌های کرونایی کنونی که موجب قرمز شدن وضعیت شهرستان شده ناشی از دورهمی خانوادگی و حضور در مراسم های عروسی و سایر مراسم‌هاست.

در حال حاضر نظارت‌ها و کنترل‌ها برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در نقاط مختلف کشور افزایش یافته است به گونه‌ای که روز گذشته درپی حاد شدن شرایط کرونایی در هرمزگان برگزار کنندگان مراسم عروسی در یکی از روستاهای بندرعباس به پاسگاه محل منتقل شدند.

در استان سیستان و بلوچستان نیز براساس گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در سیستان و بلوچستان در حال افزایش است و این نوع از ویروس تقریبا جایگزین نوع قبلی شده بطوریکه حدود ۸۰ درصد موارد ابتلا در سطح استان را شامل می‌شود.

براساس اعلام دکتر سید محمد هاشمی شهری، با افزوده شدن ۲۵۱ مورد جدید شمار مبتلایان کرونا در سیستان و بلوچستان به ۳۸ هزارو ۶۱۰ نفر رسیده است.

هم‌اینک ۲۴۷ بیمار حاد تنفسی و ۱۰۵ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند. 

از بوشهر هم خبر رسیده که این استان از وضعیت قرمز کرونا خارج شده که به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی این استان، دلیل خروج از وضعیت قرمز، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و اعمال برخی محدودیت‌ها بوده است.

همچنین در یزد، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی اعلام کرده است: هم‌اکنون ۲۸۰ بیمار مشکوک به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۵۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات دریافت می‌کنند.

در استان همدان نیز معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه ملایر وضعیت کرونایی این شهرستان را نارنجی اعلام کرده و گفته است:  با توجه به اینکه شرایط کاهش ابتلا و بستری، باثبات و رو به پایین نیست، نیاز به همراهی بیشتر مردم و اصناف برای خروج از پیک چهارم و شرایط کنونی داریم.

براساس گفته مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان ملایر در استان همدان، وضعیت نارنجی ملایر شکننده است و در صورت بی‌احتیاطی به شرایط قرمز و پیک پنجم کرونا در تیرماه وارد خواهیم شد.

وی مهمترین نگرانی ستاد مقابله با کرونا را برگزاری مراسم‌های عروسی و تجمع افراد در ستادهای انتخاباتی عنوان کرده است.

از استان لرستان هم خبر رسید که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی از جان باختن ۶ شهروند این استان طی شبانه روز گذشته به خاطر ابتلا به کووید ۱۹خبر داده و شمار جانباختگان کرونایی این استان را یک هزار و ۸۶۵نفر اعلام کرده است.

براساس این گزارش ۲۰۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در استان لرستان شناسایی شده‌اند و شمار مبتلایان به این ویروس در این استان به ۱۱۷ هزار و ۲۳۷نفر رسیده است.

همچنین در استان اردبیل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی، کاهش مجموع شمار بستری‌های همزمان مبتلایان کرونا در مراکز درمانی این استان طی ۲ هفته اخیر را چشمگیر خوانده اما در عین حال تاکید کرده است که وضعیت کاهشی شیوع کرونا در اردبیل همچنان شکننده است و در صورت بی‌توجهی شهروندان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، احتمال صعودی شدن دوباره شیوع کرونا در استان وجود دارد.

در البرز هم در ۲۴ ساعت گذشته ۷۰ بیمار بدحال کووید۱۹ بستری شده‌اند؛ رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز از مردم خواسته است تا زمان به صفر رسیدن شیوع کرونا ، فاصله اجتماعی ، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده را در اولویت قرار دهند.

براساس گفته مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان ملایر در استان همدان، تاکنون حدود ۱۳ هزار نفر در این شهرستان علیه بیماری کرونا واکسینه شده‌اند.

سخنگوی شورای سلامت کیش هم امروز گفته است، تا کنون یک هزار و ۲۵۰ نفر از ساکنان این جزیره واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

تداوم طرح شهید سلیمانی در استان‌ها

اجرای طرح شهید سلیمانی برای رهگیری بیماران مبتلا به کووید ۱۹ همچنان در استان‌های مختلف تداوم دارد و دستگاه‌های مختلف در حال اجرای این طرح هستند.

به گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر قم، یک هزار و ۶۹۷ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در رصدخانه قرنطینه خانگی قم طی ۲۸ اردیبهشت‌ماه تا ۱۰ خردادماه در قالب طرح شهید سلیمانی مورد رهگیری قرار گرفته‌اند.

محمدرضا بهرامی بیان کرده است: رصدخانه قرنطینه خانگی برای نخستین بار در کشور با حضور ۶۰ تَن از فرشتگان نجات هلال احمر از سه حوزه معاونت داوطلبان، جوانان و امدادگران که دوره‌های آموزشی خاص این طرح را در دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت گذرانده‌اند و از ۲۸ اردیبهشت‌ماه سال جاری به‌صورت داوطلبانه کار خود را آغاز کرد.

وی افزود: این رصدخانه براساس نقاط قوت و ضعف‌هایی که در طرح شهید سلیمانی بود از سوی جمعیت هلال احمر قم پیشنهاد شد. 

 

۲۵هزار بیمار از ابتدای شیوع کرونا در بیمارستان‌های قزوین بستری شده‌اند

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۲۵ هزار بیمار در بیمارستان های استان بستری و خدمات درمانی دریافت کرده‌اند.

دکتر پیمان نامدار بعدازظهر جمعه افزود: در حال حاضر وضعیت کرونایی شهرستان های قزوین و تاکستان نارنجی به معنای پرخطر و سایر شهرستان های استان زرد به معنای خطر با درجه متوسط است که این شرایط شکننده بوده و در صورت عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی احتمال بازگشت به وضعیت قرمز وجود دارد.

وی همچنین اظهار داشت: در شبانه روز گذشته ۱۵۰ بیمار قطعی مبتلا به کرونا در استان قزوین مورد شناسایی قرار گرفت و ۴۴ بیمار در بیمارستان ها بستری شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین با اشاره به بستری ۲۳۴ بیمار کرونایی در حال حاضر در بیمارستان های استان، افزود: حال ۲۶ بیمار بستری کرونایی در قزوین نامساعد گزارش شده است.

وی افزود: در همین مدت ۴۳ بیمار از بیمارستان های استان مرخص شدند و متاسفانه ۶ بیمار کرونایی نیز جان خود را از دست دادند.

کرونا تاکنون جان هزار و ۷۶۰ نفر را در استان قزوین گرفته است.

 

۲۵۱ سیستان و بلوچستانی دیگر کرونا گرفتند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۲۵۱ مورد جدید شمار مبتلایان کرونا در سیستان و بلوچستان به ۳۸ هزارو ۶۱۰ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری روز جمعه اظهارداشت: هم‌اینک ۲۴۷ بیمار حاد تنفسی و ۱۰۵ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند. 

وی ادامه داد: همچنین با فوت چهار مورد جدید شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به یکهزار و ۳۴۸ نفر رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از مردم تقاضا کرد؛ در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

وی بیان کرد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

هاشمی گفت: موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در سیستان و بلوچستان نیز در حال افزایش است و این نوع از ویروس تقریبا جایگزین نوع قبلی شده بطوریکه حدود ۸۰ درصد موارد ابتلا در سطح استان را شامل می‌شود.

 

۲۸۰ بیمار مشکوک به کووید ۱۹ در یزد بستری هستند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: هم‌اکنون ۲۸۰ بیمار مشکوک به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۵۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات دریافت می‌کنند.

ابراهیم سلمانی افزود: از ۴۱۳ نمونه گرفته شده از بیماران مشکوک به کرونا در شبانه‌روز گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۲۶ بیمار جدید مبتلا به این ویروس در استان شناسایی شدند.

وی افزود: از این تعداد ۲۰ نفر در بیمارستان‌های استان بستری و ۱۰۶ نفر در منزل دوره نقاهت خود را طی می‌کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی اظهار کرد: در شبانه‌روز گذشته، یک بیمار مبتلا به کرونا در استان جان خود را از دست داد.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان جهانی بهداشت در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌ گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

این ویروس با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطره های تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علایم  بیماری کووید ۱۹ است  و بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا و هند که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدی را در جهان به وجود آورده است.

 

استان بوشهر از وضعیت قرمز کرونایی خارج شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و اعمال برخی محدودیت‌ها این استان در زمان حاضر از وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا خارج و در وضعیت هشدار قرار گرفته است.

دکتر سعید کشمیری روز جمعه به رسانه‌ها اعلام کرد: براساس آخرین رنگ بندی سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سه شهرستان عسلویه، دیلم و جم در وضعیت زرد ( خطر متوسط) قرار گرفتند.

وی بیان کرد: همچنین هفت شهرستان بوشهر، دشتستان، گناوه، تنگستان، دشتی، دیر و کنگان نیز در وضعیت نارنجی (پر خطر ) قرار دارند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر گفت: تا پیش از این ۲ شهرستان دیر و کنگان در وضعیت قرمز، جم، تنگستان و دیلم زرد و دشتستان، گناوه، بوشهر، دشتی و عسلویه نیز در وضعیت نارنجی کرونایی قرار داشتند. 

کشمیری اضافه کرد: هرچند استان بوشهر در زمان حاضر هیچ شهرستان قرمزی ندارد اما کوچک‌ترین سهل انگاری و تعلل ما را به حالت قرمز باز می‌گرداند به‌ همین دلیل باید اقدام‌های پیشگیرانه را همچنان ادامه داد.

وی ادامه داد:  ویروس کرونا هنوز فروکش نکرده و برای پیشگیری از وارد شدن به پیک پنجم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی از سوی مردم ضروری است.

کشمیری یادآور شد: در زمان حاضر ۲۸۷ بیمار در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری هستند که از این شمار ۳۸نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و ۲۳ نفر از آنها در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند. 

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۴۴هزار و ۹۰ نفر ساکنان استان بوشهر به این ویروس مبتلا و یکهزار و ۱۷۰ نفر نیز جان خود را از دست داده اند.

 

بستری های کرونا در استان اردبیل به ۱۸۸ نفر کاهش یافت

روند کاهشی شیوع ویروس کرونا در استان اردبیل ادامه داشته و مجموع بستری ها در بیمارستانهای استان به ۱۸۸ نفر کاهش یافت.

بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد مقابله با کرونا، ۴۱ نفر از این تعداد بستری در بخش های ویژه بیمارستانی تحت مراقبت قرار دارند.

در شبانه روز گذشته ۲۴ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان بستری شده و ۴۰ نفر بیمار مبتلا به کووید.۱۹ با بهبودی نسبی از بیمارستان مرخص شدند.

همچنین  در این مدت  یک نفر دیگر از مبتلایان به کرونا جان باخته  و مجموع فوتی‌های کووید.۱۹ در این استان طی ۱۵ ماه گذشته  به یک هزار و ۸۰۰ نفر رسید.

شیوع موج چهارم بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل که از نیمه فروردین ماه آغاز شده بود، طی روزهای اخیر روند نزولی به خود گرفته و در وضعیت مهار قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل روز پنجشنبه کاهش مجموع شمار بستری‌های همزمان مبتلایان کرونا در مراکز درمانی این استان طی ۲ هفته اخیر را چشمگیر خواند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با اشاره به افزایش شمار بهبودیافتگان بستری در مراکز درمانی استان اردبیل در تداوم روند کاهشی شیوع کرونا در استان افزود: در شبانه‌روز گذشته ۳۴ نفر از بیماران بستری مبتلا به کرونا از مراکز درمانی استان ترخیص شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل وضعیت کاهشی شیوع کرونا در این استان را همچنان شکننده عنوان کرد و افزود: در صورت بی‌توجهی شهروندان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، احتمال صعودی شدن دوباره شیوع کرونا در استان وجود دارد.

وی همچنین با اشاره به کم شدن بار مراجعه بیماران کرونایی به مراکز درمانی استان در چند روز اخیر اضافه کرد: مراکز درمانی استان آماده پذیرش و بستری بیماران مبتلا به کرونا هستند.

دکتر حبیب‌زاده خواستار تعطیلی سفرهای غیرضروری و همه دورهمی‌ها مانند شب نشینی، عروسی و مراسم دید و بازدید جمعی شد و گفت: برای مهار این بیماری، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت سفت و سخت ضروری است و هر تجمع ضروری حتما باید با زمان بسیار کم و رعایت فاصله ۲ تا سه متری برگزار شود.

وی برگزاری هر گونه تجمع را موجب افزایش شمار مبتلایان کرونا عنوان و اضافه کرد: مهم‌ترین خطر در روزهای آینده، برگزاری تجمعات تبلیعاتی نامزدهای انتخاباتی ، مراسم عروسی و سفر شهروندان است و باید این مساله فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با تاکید بر ضرورت ادامه استفاده از ماسک حتی با انجام واکسیناسیون سراسری، به افراد مبتلا به کرونا توصیه کرد که شرایط قرنطینه در منزل را با شدت بیشتر رعایت کرده و از تردد در سطح جامعه خودداری کنند تا دوره انتقال پذیری بیماری طی شود.

دکتر حبیب‌زاده، رعایت دقیق محدودیت‌های وضع شده، در خانه ماندن، عمل به شیوه‌نامه‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در تجمعات و هرگونه دورهمی، تعطیلی مجالس عروسی و ترحیم را تنها راه برون‌رفت و گذر از شرایط بحرانی موجود ذکر کرد.

در ادامه روند کاهشی شیوع کرونا در استان اردبیل، شهرستان‌های پارس‌آباد، گرمی، کوثر، نیر، سرعین، نمین، اصلاندوز و بیله‌سوار در وضعیت زرد و شهرستان‌های خلخال، مشگین‌شهر و اردبیل در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند.

کارشناسان بهداشت و درمان استان از شهروندان خواسته‌اند به محض مشاهده علایم اولیه ابتلای به کرونا از جمله سردرد و بدن درد شدید و نیز ناراحتی‌های تنفسی، به سرعت به مراکز ۱۶ ساعته بهداشت و درمان مراجعه کرده و نسبت به اقدامات تشخیصی و درمان اقدام کنند.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه با ۲۲ فوتی، بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا با ۱۲۱ نفر در روز ۲۷ فروردین ماه امسال و نیز بالاترین رکورد بستری همزمان بیماران کرونا با ۶۳۳ نفر در روز پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.

 

۱۲۱ نفر دیگر در استان همدان به کرونا مبتلا شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که ۱۲۱ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شدند که در مجموع بیماران بستری مثبت به ۱۷ هزار و ۴۹۰ و بیماران سرپایی مثبت به ۴۳ هزار و ۱۹۲ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز جمعه افزود: همچنین با فوت چهار بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، آمار متوفیان استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۱۸۸  نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۴۰۰ مورد بود که ۷۴ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: ۱۵ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۳۳ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۷۷۶، بهار ۹۵۳ ، تویسرکان ۹۹۰، رزن ۷۴۵، درگزین ۲۸۱ ، فامنین ۳۱۱  و کبودراهنگ یک هزار و پنج نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون سه هزار و ۱۵۲ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۲۵۲ نفر در نهاوند و ۶ هزار و ۶۱۹ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، فامنین و اسدآباد در وضعیت زرد و هشت شهرستان دیگر در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند.

 

تعداد بستری شدگان کرونایی در قم به ‌۲۰۴ تَن رسید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به‌آخرین وضعیت کرونا در قم گفت: ۲۰۴ بیمار کرونایی در مراکز درمانی قم بستری هستند که ۵۲ تَن از آنها به‌دلیل وخیم بودن اوضاع جسمانی در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

محمد رضا قدیر اظهار داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به چهاردهم خردادماه ۶۵ بیمار با علائم قطعی کرونا توسط اورژانس بیمارستان‌های قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی با اشاره به‌بستری شدن ۵۸ تَن از این افراد گفت: ۳۷ تَن که در روزهای گذشته بستری شده بودند نیز ترخیص شدند.

وی افزود: ۲ تَن از بیمارانی که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت شده بود نیز جان خود را از دست دادند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم خاطرنشان کرد: از مجموع ۷۶۰ آزمایش کرونای صورت گرفته نتیجه ۱۳۲ مورد مثبت شد.

قدیر همچنین یادآور شد: از آغاز اجرای طرح واکسیناسیون کرونا در قم ۴۸ هزار و ۳۷۴ دُز واکسن تزریق شده‌است.

استان قم که از ۱۸ فروردین‌ماه امسال در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته بود، از ۱۴ اردیبهشت‌ماه جاری وارد شرایط «نارنجی» شد.

 

۲ بیمار مبتلا به کرونا در کاشان جان باختند

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ۲ مرد ۴۶ و ۹۵ ساله طی ۲۴ ساعت گذشته به دلیل ابتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این شهرستان جان باختند.

مریم امیدی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: شمار بستری مبتلایان کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل ۹۲ نفر است که ۷۴ بیمار در کاشان و ۱۸ بیمار در آران و بیدگل بستری تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی موارد بستری بیماران کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۲۰ نفر اعلام و اضافه کرد: ۱۴ نفر از بیماران در کاشان و ۶ نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

ثبت ۳۵ مورد جدید کرونا در منطقه کاشان 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۳۵ مورد جدید به ۲۳ هزار و ۹۶۹ نفر رسید.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۹ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند با سن ۳ تا ۸۰ سال در کاشان تحت مراقبت و درمان هستند.

امیدی گفت: از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون ۱۷۷ هزار و ۸۱۳ نفر به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند.

وی ادامه داد: در این مدت، ۱۱ هزار و ۵۴۴ بیمار حاد تنفسی از بیمارستان‌های کاشان و آران و بیدگل ترخیص شدند.

به گفته وی، ۱۰۶ بیمار به درمانگاه دانشگاه علوم پزشکی کاشان مراجعه کردند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: ۸۴۰ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) این دانشگاه است.

حمید سوری مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس کمیته‌های کشوری اپیدمیولوژی و واکنش سریع برای کووید ۱۹، هشتم خرداد پس از نشست با فرماندار ویژه کاشان گفت: کارنامه و عملکرد این شهرستان در مدیریت اپیدمی کرونا نسبت به میانگین کشوری موفق و مثبت است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

وضعیت کرونایی شهرستان‌ کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی نارنجی است.

ویروس کرونا اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

تعداد بستری‌های کرونا در کرمانشاه به ۳۶۸ نفر کاهش یافت

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: هم‌اکنون ۳۶۸ بیمار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری هستند که این تعداد نسبت به روز گذشته پنج نفر کمتر است.

«مهدی محمدی» روز جمعه با اشاره به فوت یک نفر دیگر بر اثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته، اظهار داشت: مجموع جانباختگان در این استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به یک هزار و ۸۶۰ نفر رسیده است.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته، ۳۰ مورد بیمار مثبت بستری و ۱۷۵ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل ۵۳ نفر کاهش داشته است.

وی یادآور شد: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۸۸ نفر در مراکز درمانی استان بستری و ۸۶ بیمار هم بعد از بهبودی از مراکز درمانی ترخیص شده‌اند.

رنگ بندی جدید شهرهای استان کرمانشاه اعلام شد

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رنگ بندی شهرستان‌های استان کرمانشاه را اعلام کرد که براساس این گزارش شهرستان پاوه در وضعیت قرمز قرار گرفته است.

شهرستان‌های کرمانشاه، صحنه، اسلام‌آبادغرب، سرپل دهاب، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، گیلانغرب و جوانرود در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، قصرشیرین، دالاهو و روانسر نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

 

۶ نفر دیگر در لرستان قربانی کرونا شدند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۶ شهروند این استان طی شبانه روز گذشته به دلیل ابتلا به کرونا جان باختند و شمار جانباختگان به یکهزار و ۸۶۵نفر رسید.

دکتر "مریم کوشکی" روز جمعه به رسانه ها اعلام کرد: ۲۰۹ بیمار مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته نیز در استان شناسایی شد و شمار مبتلایان به ۱۱۷ هزار و ۲۳۷نفر رسید.

وی ادامه داد: تاکنون ۳۶۵هزار و ۳۰۵ نمونه تشخیص کرونا به آزمایشگاه های استان ارسال شده که از این مجموع ۳۶۱ هزار و ۵۳۵ مورد پاسخ داده شده و ۲۴۴ هزار و ۲۰۶نمونه آن منفی بوده است.

کوشکی بیان کرد: در حال حاضر ۴۳۸ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا هم اکنون شهرهای رومشکان و دوره چگنی در وضعیت زرد و مابقی شهرهای استان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 

بستری شدن ۷۰ بیمار بدحال کووید۱۹ در البرز

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که ۷۰ بیمار بدحال کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های این استان بستری شدند.

دکتر محمد فتحی روز جمعه به خبرنگاران گفت که اکنون ۶۳۰ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی و بیمارستانی استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

وی بیان داشت: با مرگ هفت بیمار دیگر کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته شمار جانباختگان این بیماری از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به چهارهزارو ۸۴ نفر در البرز رسیده است.

 از ابتدای شیوع کرونا تا امروز نیز ۴۴ هزار و ۸۴۹  بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های البرز بستری شده اند که تاکنون ۴۰ هزار و ۱۳۳ نفر آنان بهبود یافته اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز بار دیگر از مردم خواست تا زمان به صفر رسیدن شیوع کرونا ، فاصله اجتماعی ، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده را در اولویت قرار دهند.

پنج شهرستان تابعه البرز نارنجی و ۲ شهرستان دیگر زرد کرونایی هستند.

 

۵۸ ابتلای جدید کرونا در ایلام شناسایی شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت:  ۵۸ ابتلای جدید کرونا در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شد و مجموع مبتلایان استان به ۳۸ هزار و ۹۹۱ نفر رسید.

دکتر محمد کریمیان روز جمعه اظهار داشت: فوتی ناشی از کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در ایلام ثبت نشد و مجموع فوتی های استان تا این لحظه ۷۹۴ نفر افزایش یافت.

وی افزود: ۲۲ بستری جدید ناشی از کرونا در مراکز درمانی بستری شدند و تعداد بستری های موجود در استان ۸۵ نفر است.

دکتر کریمیان یادآور شد: ایلام با ۹ بستری جدید همچنان دارای بالاترین میزان بسترها در استان است و رعایت بیش از پیش پروتکل های بهداشتی توسط مردم ضروری است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: شهرستان های ایلام با ۱۵ هزار و ۹۰۶ ابتلا، آبدانان با چهار هزار و ۱۷۵ ابتلا و چوار با ۴۱۷ ابتلا در وضعیت نارنجی قرار دارند.

دکتر کریمیان اضافه کرد: دهلران، دره شهر، مهران، بدره، چرداول، سیروان، هلیلان، ملکشاهی و ایوان در وضعیت زرد قرار دارند.

رییس دانشگاه ایلام تعداد بهبودیافتگان کرونا در استان ۳۷ هزار و ۹۶۵ نفر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.