بر اساس گزارش وزارت بهداشت در 13 خرداد 1400، اکنون ۱۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۱ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. هیج شهری در وضعیت آبی قرار ندارد.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۱۷۰ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۸۰ هزار و ۶۵۸ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اطلاعیه ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز (سیزدهم خرداد ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹ هزار و ۶۵۷ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۴۰۰ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۹۴۵ هزار و ۱۰۰ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون دو میلیون ۵۰۸ هزار و ۹۰۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. سه هزار و ۹۲۴  نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۲۰ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۶۲۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، اکنون ۱۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۱ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. هیج شهری در وضعیت آبی قرار ندارد.  

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون چهار میلیون و ۳۵۳ هزار و ۳۸۸ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۵۳۲ هزار و ۹۲۹ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند.  مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به چهار میلیون و ۵۶۸ هزار و ۳۱۷ دوز رسید.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقای جنوبی که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

سیزدهم خردادماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

هرچند روند واکسیناسیون کرونا در استان‌های مختلف، امید در کنترل هرچه سریعتر این اپیدمی را افزایش داده است اما عادی انگاری این ویروس خطری بزرگ برای سلامت مردم و افزایش تعداد مبتلایان بشمار می‌آید.

تعطیلات پیش‌رو و تلاش برخی از شهروندان برای رفتن به مسافرت به رغم وجود محدودیت‌های تردد بین استانی، نگرانی از شیوع هرچه بیشتر کرونا را افزایش داده است.

براساس مصوبه کمیته امنیتی ، انتظامی و اجتماعی ستاد ملی مدیریت کرونا، تردد بین استانی از ساعت ۱۲ دیروز چهارشنبه ۱۲ خرداد ممنوع شد و تا ساعت ۱۲ روز ۱۷ خرداد ادامه خواهد یافت.

گزارش‌های دریافتی از استان‌های مختلف حاکی از آن است که بخشی از مردم سفر به نقاط شمالی کشور را برای تعطیلات پیش‌رو در دستور کار قرار داده‌اند به گونه‌ای که براساس اعلام سرپرست پلیس راه مازندران طی ۲۴ ساعت گذشته ۵۰۰ دستگاه خودروی متخلف به خاطر ورود غیرمجاز به این استان جریمه شدند.

سرهنگ هادی عبادی همچنین از تمکین صاحبان ۶۰۲ دستگاه خودروی غیربومی برای بازگشت به مقصد از مبادی ورودی مازندران با دستور پلیس خبر داده و گفته است: انصافا شهروندان عزیز طی این مدت با احساس مسئولیت نسبت به مقررات منع تردد بین استانی بویژه سفر به مازندران برخورد کردند.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی گیلان نیز با اشاره به اعمال محدودیت های تردد خودروهای شخصی با پلاک غیربومی در استان و اعمال جریمه از مسافران خواسته است به سلامت مردم گیلان و خودشان اهمیت بدهند و محدودیت ها را جدی بگیرند.

همچنین رییس پلیس راه استان همدان به مسافران هشدار داده است که پیامک «نقض مقررات کرونایی» در مرحله نخست به عنوان تذکر برای مالکان خودروهایی بی توجه به رعایت ممنوعیت و محدویت های تردد ارسال می شود و پس از بررسی و محرز شدن تخلف، خودرو جریمه و اعمال قانون می شود.

در خصوص شمار مبتلایان به کرونا نیز براساس اخبار منتشر شده توسط مراکز، شیوع ویروس کرونا و تعداد مبتلایان به این ویروس در بسیاری از استان‌های کشور روندی کاهشی دارد اما تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ در برخی از استان‌ها از جمله‌ هرمزگان و برخی شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان و کرمانشاه همچنان رو به افزایش است.

روند تزریق واکسن کرونا به گروه‌های مختلف مردمی نیز در استان‌های مختلف براساس اولویت‌ بندی مشخص شده تداوم دارد و هر روز بر شمار افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند افزوده می‌شود.

کنترل ورودی مسافران خارجی از مرزهای کشور نیز همچنان با جدیت در حال انجام است به گونه‌ای که براساس اعلام معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌ احمر خراسان رضوی، با اجرای طرح مراقبت بهداشتی در مبادی ورودی مرزهای استان سه هزار و ۷۹۴ مسافر خارجی مشکوک به ابتلا به کرونا شناسایی شدند.

غلامرضا صیادی گفته است این تعداد از ۲۵ اسفند پارسال تا ۱۲ خرداد ماه امسال و با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی مشهد و اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی شناسایی شده‌اند.

به گفته وی تاکنون ۶۴ هزار و ۱۳۰ مسافر خارجی در ورودی‌های این استان تب‌سنجی شده‌اند که از افراد مشکوک به ابتلا به کرونا تست تشخیصی گرفته شده و برای پیگیری‌های بعدی به دانشگاه علوم پزشکی مشهد معرفی شده‌اند.

آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان‌ها

در استان هرمزگان براساس اعلام سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی، شرایط استان از نظر شیوع کرونا بسیار حاد و بحرانی است.

به گفته دکتر فاطمه نوروزیان، در شبانه روز گذشته ۹۸۲ مورد مثبت در هرمزگان شناسایی شده که این عدد یک رکورد تازه از ابتدای اپیدمی این ویروس تاکنون محسوب می شود.

وی بیان کرده است متاسفانه با وجود هشدارهای بسیار نسبت به اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی ، شاهد بی توجهی برخی از مردم هستیم که در سایه این بی توجهی ها روند شیوع این ویروس در هرمزگان بسیار صعودی شده و هر روز شاهد ثبت رکورد تازه ای در شناسایی مبتلایان به کووید ۱۹ می باشیم.

وی آمار بستری های کرونا در هرمزگان را نیز صعودی اعلام کرد و افزود: در شبانه روز گذشته ۱۴۲ فرد مبتلا در بیمارستان های استان بستری شدند و مجموع بستری ها در هرمزگان به ۵۴۱ نفر رسید که وضعیت ۷۷ نفر از این شمار ناپایدار اعلام شده و ۱۵ نفر نیز در شرایط بسیار وخیمی قرار دارند.

در استان کرمانشاه هم فرماندار سرپل‌ذهاب از اجرای محدودیت‌های شدید و سختگیرانه با توجه به شرایط قرمز کرونایی در این شهرستان خبر داده و بر ضرورت همکاری مردم و تلاش و تعامل دستگاه‌های اجرایی برای مدیریت شرایط تاکید کرده است.

همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان اعلام کرده که با فوت هفت مورد جدید شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به یکهزار و۳۴۴ نفر رسیده است.

به گفته دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری، با افزوده شدن ۳۳۸ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان، شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۳۸ هزار و ۳۵۹ نفر رسیده است.

در استان لرستان هم براساس اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، چهار شهروند این استان طی شبانه روز گذشته به دلیل ابتلا به کرونا جان باختند و شمار جانباختگان به یکهزار و ۸۵۹ نفر رسیده است.

دکتر مریم کوشکی اعلام کرده است: ۱۷۸ بیمار مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان لرستان شناسایی شده و شمار مبتلایان به ۱۱۷ هزار و ۱۱۸ نفر رسیده است.

در البرز نیز ۸۴ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان پذیرش و به تخت های مراقبتی ویژه انتقال یافتند.

به گفته دکتر محمد فتحی رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز، اکنون ۶۴۹ بیمار کووید ۱۹ در بیمار ستان های استان تحت مراقبت پزشکی و درمانی قرار دارند.

از استان چهارمحال و بختیاری نیز خبر رسیده است روند مبتلایان به کرونا سیر نزولی را طی می‌کند به طوری که رییس دانشگاه علوم پزشکی این استان، بیان کرده است تعداد بیماران سرپایی استان در مقایسه با روزهای اوج موج چهارم کرونا به یک چهارم کاهش یافته است.

مجید شیرانی افزود: در حالی که در روزهای اوج موج چهارم کرونا در استان به طور متوسط روزانه تست ۵۰۰ بیمار سرپایی در استان مثبت می‌شد اما این تعداد در هفته جاری روزانه به ۱۲۵ نفر رسیده است.

همچنین در استان اردبیل روند کاهشی تعداد مبتلایان به کرونا ادامه دارد؛ در این استان ۳۹ فرد بیمار مبتلا به کووید ۱۹ طی شبانه روز گذشته شناسایی شدند که ۸۲ نفر کمتر از بالاترین آمار ثبت شده در ۱.۵ ماه قبل است.

 بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، شمار مبتلایان بستری همزمان کووید۱۹ در این استان از ۶۳۳ نفر در پنجم اردیبهشت ماه با ۴۲۸ نفر کاهش، به ۲۰۵ فرد بستری در شبانه‌روز گذشته رسیده است.

در یزد هم براساس اعلام سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، طی شبانه‌روز گذشته ۷۲ بیمار جدید مشکوک به کووید ۱۹ در استان شناسایی شدند.

به گفته ابراهیم سلمانی، هم‌اکنون  ۲۸۶ بیمار مشکوک به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

استان ایلام نیز روند کاهشی تعداد مبتلایان به کرونا را طی می‌کند و براساس اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی این استان، یک فوتی ناشی از کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در ایلام ثبت شده و مجموع فوتی های استان به ۷۹۴ نفر افزایش یافته است.

به گفته دکتر محمد کریمیان، ۶۲ ابتلای جدید در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شده و مجموع مبتلایان استان به ۳۸ هزار و ۹۳۳ نفر رسیده‌اند.

بیان شایعه‌های مختلف در فضای مجازی در مورد واکسن کرونا، برخی مردم را با تردیدهایی در تزریق این واکسن مواجه کرده است که سخنگوی ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی استان البرز در واکنش به این شایعه‌ها بیان کرده است که تاکنون واکسن کرونا هیچ عارضه ای در این استان برای دریافت کنندگان نداشته است.

به گفته دکتر مهرداد بابایی، بیش از ۱۱۲ هزار نفر تاکنون در استان البرز علیه ویروس کرونا واکسینه شده اند که هیچ کدام از آنان عارضه ای نداشته اند.

وی بیان کرده است اکنون واکسیناسیون در استان البرز با استقبال گسترده مردم همراه است و روند اجرای کار نیز به خوبی پیش می رود.

رییس مرکز بهداشت خوزستان هم با بیان اینکه واکسن زدن نه تنها یک اقدام بهداشتی بلکه یک تکلیف و مسئولیت اجتماعی است، بیان کرده است: امروزه همزمان با افزایش فعالیت های واکسیناسیون، گروه هایی در فضای مجازی شروع به تبلیغات بر علیه واکسن کرونا کرده و واکسن ستیزی را در جامعه به راه انداختند.

به گفته وی، این گروه ها با شایعات فراوان مردم را از زدن واکسن می ترسانند به عنوان مثال می گویند اگر واکسن بزنیم بدنمان فلزاتی را به خود جذب می کند که خطرناک است یا اینکه گفته می شود تزریق واکسن موجب عقیم شدن فرد، بیماری و مرگ او می شود که این چنین نیست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین هم مردم اطمینان داده است به هیچ عنوان نگران تأخیر در تزریق دوز دوم واکسن کرونا نباشند.

پیمان نامدار گفته است هر چند طبق اعلام قبلی به برخی گروه های هدف، از حدود یک هفته پیش، نوبت تزریق دوم واکسن کرونا فرا رسیده است، ولی براساس اعلام أخیر وزارت بهداشت، 21 تا 90 روز، دوره زمانی بین دو تزریق است و این یعنی اینکه از همین امروز، 60 روز برای تزریق نوبت دوم، فرصت داریم.

در استان قم نیز دانشگاه علوم پزشکی با صدور اطلاعیه ای اعلام کرده است تزریق دوز دوم واکسن کرونا در قم از هفدهم خردادماه آغاز خواهد شد.

همچنین سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان روانسر استان کرمانشاه گفته است، از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون، تاکنون ۲ هزار و ۷۰۰ دوز واکسن در روانسر تزریق شده است.

به گفته دکتر محی‌الدین امینی، این واکسیناسیون برای کادر بهداشت و درمان شهرستان روانسر و گروه های هدف بالای ۶۵ سال تزریق شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد نیز با بیان اینکه تا کنون ۳۹هزار و ۵۰۰ دوز واکسن کووید ۱۹ از هر چهار نوع آن وارد این استان شده، گفته است: بیش از ۳۱ هزار دوز آن در نوبت اول و بیش از چهار هزار دوز نیز در نوبت دوم به افراد تزریق شده است.

۲ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند

۲ شهرستان امیدیه و هندیجان خوزستان در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند.

بر اساس آخرین اعلام رنگ بندی شهرستان‌ها از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تعداد شهرستان‌های قرمز خوزستان از صفر به ۲ شهرستان افزایش یافت.

بر پایه این گزارش شهرستان‌های هندیجان و امیدیه که پیش از این به ترتیب در حالت زرد و نارنجی قرار داشتند اکنون در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

همچنین ۱۴ شهرستان بهبهان، رامهرمز، ایذه، مسجدسلیمان، دزفول،  اندیمشک، شوش، اهواز، کارون، شادگان، خرمشهر، آبادان، ماهشهر و شوشتر در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

شهرستان‌های هفتکل، باوی، حمیدیه، اندیکا، آغاجاری، رامشیر، باغملک، گتوند،دشت آزادگان، لالی و هویزه در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

طبق آمار بیش از ۵۰ درصد موارد ابتلا به کرونا در استان از شرکت در دورهمی خانوادگی و تردد درون و برون شهری است.

پیش از این ۱۵ شهرستان خوزستان نارنجی و ۱۲ شهرستان زرد بودند.

 

خراسان شمالی همچنان در وضعیت زرد و نارنجی کرونایی

با گذشت نزدیک به ۷۰ روز از قرارگیری خراسان شمالی در موج چهارم ویروس کرونا و با وجود قرارگیری استان در شیب ملایم این ویروس ، همچنان این خطه شمال کشور با قرارگیری در رنگ بندی زرد و نارنجی وضعیت شکننده قرار دارد.

براساس آخرین  ارزیابی سامانه ماسک وابسته به وزارت بهداشت و درمان در ۱۳ خردادماه سال جاری از هشت شهرستان استان خراسان شمالی همچنان چهار شهرستان بزرگ استان شامل بجنورد، شیروان، اسفراین و مانه و سملقان که بیش از دوم سوم جمعیت ۸۶۳ هزار نفری استان را در خود جای دادند در وضعیت نارنجی و پرخطر را تجربه می کنند و شهرستان های زار و جرگلان، فاروج، گرمه و جاجرم که شهرستان های با جمعیت زیر ۲۵ هزار نفر محسوب می شود در وضعیت زرد و خطر پایین قرار دارند.

عادی انگاری کرونایی 

براساس گزارش رسمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از ابتدای خیزش موج چهارم ویروس کرونا در این استان از اول فروردین ماه سال جاری که ناشی از عادی انگاری در خریدهای پایان سال، دورهمی خانوادگی نوروزی و جشن و عروسی رخ داد، همچنان روزانه به طور میانگین حدود ۵۰ بیمار جدید مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های این استان بستری شدند و در تمام این مدت نیز دستکم روزانه ۲ بیمار براثر این کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و آمار مرگ روزانه ۱۲ تا ۱۳ نفر نیز در این مدت به طور کم سابقه ای پس از شیوع ویروس کرونا در اسفندماه ۹۸ نیز به ثبت رسید.

براساس این گزارش از بدو شیوع ویروس کرونا در استان خراسان شمالی( اواخر اسفندماه ۹۸)  افزون بر یک هزار و ۲۰۰ نفر بیمار مبتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند که بیش از ۲۰۰ نفر از این بیماران در موج چهارم جان باختند و با این وجود همچنان میانگین بهره گیری از ماسک در خراسان شمالی زیر ۶۰ درصد می رسد.

وضعیت شکننده کرونایی 

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی می گوید : با وجود این که التهاب موج چهارم ویروس کرونا در این استان نسبت به ماه گذشته تا حد زیادی کاهش یافت و این استان در شیب ملایم بیماری کووید ۱۹ قرار گرفت، ولی همچنان آمار بیماران بستری در این استان بالاست و وضعیت فعلی نیز شکننده است و با افزایش عادی انگاری ها می تواند مشکلات را بیشتر کند.

دکتر سید احمد هاشمی افزود : در شبانه روز گذشته ۵۵ بیمار جدید مبتلا به بیماری کووید ۱۹ با علایم قطعی و مثبت این بیماری در بیمارستان هیا این استان بستری و در همین مدت نیز سه نفر از بیماران جان خود را از دست دادند.

وی اضافه کرد : هم اکنون ۲۴۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بستری و تحت درمان قرار دارند.

دبیرستاد استانی مقابله با کرونا در خراسان شمالی راهکار اصلی مقابله ویروس کرونا را تا پیش از واکسن همگانی استفاده از ماسک، رعایت پروتکل های بهداشتی شامل فاصله گذاری اجتماعی، پرهیز از دورهمی و سفر و حضور در اجتماعات اعلام کرد.

وی میانگین رعایت پروتکل های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک را حدود ۶۰ درصد اعلام کرد و کاهش التهاب بیماری کووید ۱۹ در استان را در گرو افزایش استفاده از ماسک و رسیدن آن بهن مرز بالای ۹۰ درصد اعلام کرد.

دکتر هاشمی اظهارداشت : تا همه گیری واکسن کرونا باید رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک از سوی مردم ادامه داشته باشد و از هر رفتاری که باعث جهش ویروس کرونا می شود، پرهیز کنند.

وی از همه گرو های سنی مشمول دریافت واکسن نیز خواست تا با مراجعه به آدرس سامانه  salamat.gov.ir  برای تعیین زمان و مکان دریافت واکسن کرونا ثبت نام کنند.

کارشناس امور سالمندان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی هم گفت:  تاکنون ۱۵ هزار و ۸۵۰ نفر از گروه سنی بالای ۷۰ سال در این استان واکسینه شده اند.

محدثه معصومی اظهار داشت: واکسیناسیون عمومی برای گروه سنی زیر ۷۰ سال هنوز آغاز نشده و براساس اعلام وزرات بهداشت در استان ما همزمان با سایر استان ها انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه مرگ و میر ناشی از کرونا در بین سالمندان بیش از دیگر اقشار جامعه بوده است از سالمندان خواست تا حتما نام خود را در سامانه سلامت برای دریافت واکسن ثبت کنند زیرا در غیر این صورت واکسیناسیون آن ها با مشکل روبرو می شود.

 

۶۴ بیمار با علایم کرونا مثبت در قم پذیرش شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، درباره آخرین وضعیت بیماران کووید-۱۹ در استان قم گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به ۱۳ خردادماه جاری، ۶۴ تن بیمار با علایم کرونا مثبت به صورت سرپایی پذیرش شدند.

محمدرضا قدیر در گفت‌وگویی اظهار داشت: در این مدت ۵۳ تن بیمار در زمینه مذکور در مراکز درمانی استان قم بستری و ۵۲ تن بیمار در این رابطه از مراکز درمانی ترخیص شدند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته یک تَن به علت کرونا در استان قم جان خود را از دست داد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت کرونا در قم «نارنجی» است، بیان کرد: ۱۸۵ تن بیمار به علت بیماری کووید-۱۹ در مراکز درمانی قم بستری که ۵۳ تن از آن‌ها بَدحال هستند.

قدیر با بیان اینکه تاکنون تعداد ۴۸ هزار و ۳۷۴ دز واکسن کرونا در قم تزریق شده است، گفت: همچنین در ۲۴ گذشته ۶۱۹ مورد آزمایش (تست) در زمینه کرونا در این استان انجام شده که ۱۱۸ مورد آن مثبت بوده است.  

همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی اظهار داشت: خیلی باید مراقب باشیم؛ ضمن ایجاد آرامش در جامعه، رفتار ویروس ما را غافلگیر نکند و لازم است، همچنان آمادگی‌ها حفظ شود.

وی در رابطه با تزریق واکسن کرونا اظهار داشت: مراکز تجمیعی تزریق واکسن کرونا و یک مرکز خودرویی در حال ارایه خدمت هستند.

وی اضافه کرد: در همین راستا تمامی امکانات دانشگاه بسیج شده و همچنین همکاری‌های خوبی در سطح استان در این خصوص صورت گرفته است.

قدیر ادامه داد: در بحث اطلاع‌رسانی فرایند واکسیناسیون باید دقت نظر داشت و آگاهی بخشی درست به مردم صورت پذیرد.

استان قم که از ۱۸ فروردین‌ماه امسال در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته بود، از ۱۴ اردیبهشت‌ماه جاری وارد شرایط «نارنجی» شد.

 

خراسان شمالی همچنان در وضعیت زرد و نارنجی کرونایی

با گذشت نزدیک به ۷۰ روز از قرارگیری خراسان شمالی در موج چهارم ویروس کرونا و با وجود قرارگیری استان در شیب ملایم این ویروس ، همچنان این خطه شمال کشور با قرارگیری در رنگ بندی زرد و نارنجی وضعیت شکننده قرار دارد.

براساس آخرین  ارزیابی سامانه ماسک وابسته به وزارت بهداشت و درمان در ۱۳ خردادماه سال جاری از هشت شهرستان استان خراسان شمالی همچنان چهار شهرستان بزرگ استان شامل بجنورد، شیروان، اسفراین و مانه و سملقان که بیش از دوم سوم جمعیت ۸۶۳ هزار نفری استان را در خود جای دادند در وضعیت نارنجی و پرخطر را تجربه می کنند و شهرستان های زار و جرگلان، فاروج، گرمه و جاجرم که شهرستان های با جمعیت زیر ۲۵ هزار نفر محسوب می شود در وضعیت زرد و خطر پایین قرار دارند.

عادی انگاری کرونایی 

براساس گزارش رسمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از ابتدای خیزش موج چهارم ویروس کرونا در این استان از اول فروردین ماه سال جاری که ناشی از عادی انگاری در خریدهای پایان سال، دورهمی خانوادگی نوروزی و جشن و عروسی رخ داد، همچنان روزانه به طور میانگین حدود ۵۰ بیمار جدید مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های این استان بستری شدند و در تمام این مدت نیز دستکم روزانه ۲ بیمار براثر این کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و آمار مرگ روزانه ۱۲ تا ۱۳ نفر نیز در این مدت به طور کم سابقه ای پس از شیوع ویروس کرونا در اسفندماه ۹۸ نیز به ثبت رسید.

براساس این گزارش از بدو شیوع ویروس کرونا در استان خراسان شمالی( اواخر اسفندماه ۹۸)  افزون بر یک هزار و ۲۰۰ نفر بیمار مبتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند که بیش از ۲۰۰ نفر از این بیماران در موج چهارم جان باختند و با این وجود همچنان میانگین بهره گیری از ماسک در خراسان شمالی زیر ۶۰ درصد می رسد.

وضعیت شکننده کرونایی 

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی می گوید : با وجود این که التهاب موج چهارم ویروس کرونا در این استان نسبت به ماه گذشته تا حد زیادی کاهش یافت و این استان در شیب ملایم بیماری کووید ۱۹ قرار گرفت، ولی همچنان آمار بیماران بستری در این استان بالاست و وضعیت فعلی نیز شکننده است و با افزایش عادی انگاری ها می تواند مشکلات را بیشتر کند.

دکتر سید احمد هاشمی افزود : در شبانه روز گذشته ۵۵ بیمار جدید مبتلا به بیماری کووید ۱۹ با علایم قطعی و مثبت این بیماری در بیمارستان هیا این استان بستری و در همین مدت نیز سه نفر از بیماران جان خود را از دست دادند.

وی اضافه کرد : هم اکنون ۲۴۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بستری و تحت درمان قرار دارند.

دبیرستاد استانی مقابله با کرونا در خراسان شمالی راهکار اصلی مقابله ویروس کرونا را تا پیش از واکسن همگانی استفاده از ماسک، رعایت پروتکل های بهداشتی شامل فاصله گذاری اجتماعی، پرهیز از دورهمی و سفر و حضور در اجتماعات اعلام کرد.

وی میانگین رعایت پروتکل های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک را حدود ۶۰ درصد اعلام کرد و کاهش التهاب بیماری کووید ۱۹ در استان را در گرو افزایش استفاده از ماسک و رسیدن آن بهن مرز بالای ۹۰ درصد اعلام کرد.

دکتر هاشمی اظهارداشت : تا همه گیری واکسن کرونا باید رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک از سوی مردم ادامه داشته باشد و از هر رفتاری که باعث جهش ویروس کرونا می شود، پرهیز کنند.

وی از همه گرو های سنی مشمول دریافت واکسن نیز خواست تا با مراجعه به آدرس سامانه  salamat.gov.ir  برای تعیین زمان و مکان دریافت واکسن کرونا ثبت نام کنند.

کارشناس امور سالمندان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی هم گفت:  تاکنون ۱۵ هزار و ۸۵۰ نفر از گروه سنی بالای ۷۰ سال در این استان واکسینه شده اند.

محدثه معصومی اظهار داشت: واکسیناسیون عمومی برای گروه سنی زیر ۷۰ سال هنوز آغاز نشده و براساس اعلام وزرات بهداشت در استان ما همزمان با سایر استان ها انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه مرگ و میر ناشی از کرونا در بین سالمندان بیش از دیگر اقشار جامعه بوده است از سالمندان خواست تا حتما نام خود را در سامانه سلامت برای دریافت واکسن ثبت کنند زیرا در غیر این صورت واکسیناسیون آن ها با مشکل روبرو می شود.

 

رنگ کرونایی زرد به ۱۴ شهرستان گیلان رسید

براساس تازه‌ترین ارزیابی نرم افزار ماسک مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که امروز پنجشنبه سیزدهم خرداد منتشر شده ۱۴ شهرستان استان گیلان وارد رنگ‌بندی کرونایی زرد شدند.

طبق گزارش نرم افزار ماسک هم اکنون شهرستان های املش، لنگرود، لاهیجان، بندرانزلی، رضوانشهر، ماسال، صومعه سرا، فومن، شفت، رشت ، سیاهکل ، خمام، تالش و آستارا در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

طبق ارزیابی وزارت بهداشت طی یک هفته اخیر ۳ شهرستان رشت ، خمام و بندرانزلی از وضعیت نارنجی کرونایی خارج و به شهرستان های زرد گیلان اضافه شدند و به این ترتیب تعداد شهرستان های زرد  استان از ١١ به ۱۴ شهرستان افزایش یافت.

همچنین براساس گزارش نرم افزار ماسک با کاهش شهرستان های نارنجی کرونایی گیلان هم اکنون شهرستان های رودسر ، آستانه اشرفیه و رودبار در وضعیت نارنجی قرار دارند.

بر اساس آخرین آمار، ٢٨٣ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های گیلان بستری بوده که ۶۵ نفر در بخش مراقبت های ویژه هستند، طی هفته های اخیر روند ابتلا به کرونا در این استان روند کاهشی دارد.

با آغاز موج چهارم کرونا در این استان از ۲۰ فروردین تا ۲۰ اردیبهشت روزانه به طور میانگین بیش از ۴۰۰ بیمار به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان های گیلان بستری می شدند.

۳۱ فروردین ماه امسال در موج چهارم شیوع کرونا به دلیل بی توجهی به توصیه های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا و دید و بازدیدهای نوروزی، تعداد بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های گیلان به یک هزار  و ۵۰ نفر نیز رسیده بود، ضمن اینکه ۱۲۰ نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری بودند

همچنین در آن ایام جز شهرستان رضوانشهر که در وضعیت نارنجی کرونا قرار داشت، بقیه شهرستان های استان گیلان قرمز بودند که با رعایت پروتکل های بهداشتی آمار بستری های کرونایی کاهش و شهرستان های قرمز به نارنجی و سپس نارنجی به زرد تغییر رنگ دادند.

وضعیت نیمی از شهرستان‌های غرب مازندران نارنجی است

رنگ کرونایی مازندران در تازه‌ترین ارزیابی سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی زردتر شد ، ولی تفاوت یک هفته‌ای ارزیابی این سامانه تبدیل وضعیت سه شهرستان از نارنجی به زرد بوده است در نتیجه پنج شهرستان استان همچنان در وضعیت نارنجی باقی مانده‌اند .

طبق ارزیابی جدید سامانه ماسک وضعیت کرونایی شهرستان های رامسر ، نوشهر و نور در غرب مازندران و آمل و قائمشهر در مرکز استان همچنان نارنجی است و با گذشت یک هفته هیچ تغییری  در وضعیت آنها حاصل نشده است ، ولی شهرستان چالوس در غرب مازندران و محمودآباد و جویبار در مرکز استان به رنگ زرد تغییر وضعیت داده اند.

غرب مازندران شامل هفت شهرستان رامسر ، چالوس ، نوشهر ، نور ، کلاردشت ، عباس آباد و تنکابن است. با این که وضعیت کرونایی چالوس در یک هفته اخیر بهبود یافته و زرد شده است ، ولی همچنان سه شهرستان در این منطقه در وضعیت نارنجی قرار دارند. به عبارتی در حالی که طی یک هفته اخیر ۲ شهرستان مرکزی مازندران از وضعیت نارنجی خارج شدند ، سهم غرب استان تنها یک شهرستان بوده است.

پیش از این با بررسی مشخص شده بود که چسبندگی شیوع کرونا در غرب مازندران بیشتر از مرکز و شرق است. بیشتر شهرستان های شرق مازندران دستکم از یک ماه پیش از وضعیت نارنجی به زرد تغییر وضعیت دادند. گلوگاه ، بهشهر ، نکا و میاندرود شهرستان های شرقی مازندران هستند. بهشهر در ارزیابی هفتم خرداد از رنگ خارجی خارج شده بود .

حضور انبوه گردشگران و غیربومیان دارای محل سکونت به همراه مسافرت های وقت و بی وقتشان به منطقه غرب مازندران ، علتی است که کارشناسان بهداشت و درمان در پاسخ به چرایی چسبندگی بیشتر کرونا در این منطقه ابراز می کنند .

تازه ترین ارزیابی سامانه ماسک امروز پنجشنبه ۱۳ خرداد منتشر شده است.

بزرگ‌تر با چسبندگی بیشتر

طبق این ارزیابی ، در حال حاضر در مرکز مازندران تنها ۲ شهرستان بزرگ آمل و قائمشهر دارای وضعیت نارنجی کرونایی هستند. قائمشهر بیش از ۳۱۰ هزار نفر جمعیت دارد و از این لحاظ چهارمین مرکز جمعیتی بزرگ مازندران به شمار می رود .آمل هم با بیشتر از ۴۰۱ هزار نفر جمعیت طبق سرشماری سال ۹۵ ، سومین شهرستان بزرگ استان است.

چسبندگی کرونا در آمل که پنج بیمارستان دارد ، همواره یکی از نگرانی های جدی مسئولان بهداشت و درمان مازندران از آغاز شیوع کرونا تاکنون بوده است. این شهرستان سه موج قبلی کرونا را در فروردین ، مرداد و آذر ۹۹ با بحران پشت سر گذاشت تا جایی که بحران پاییزی کرونا در این شهرستان به برکناری رییس شبکه بهداشت و درمان منجر شده بود. ظاهرا اکنون در موج چهارم هم با وجود بهتر شدن وضعیت نسبت به موج های قبلی ، همچنان دچار چسبندگی کرونایی است.

وضعیت نیمی از شهرستان‌های غرب مازندران نارنجی است

کارشناسان بهداشت و درمان یکی از دلایل وضعیت پیچیده شهرستان آمل در مقابله با کرونا را بافت جمعیتی طایفه ای منطقه می دانند که دارای همبستگی اجتماعی و روابط عاطفی قوی هستند ، وضعیتی که اگر چه در بسیاری از مواقع و شرایط مثبت ارزیابی می شود ، ولی در شرایط بروز بحران هایی مانند اپیدمی بیماری های واگیر که کرونا یکی از آنها به شمار می رود و مقابله با آن نیازمند خانه نشینی و دوری گزینی از خویشاوندان و اهالی طایفه است ، کار کنترل را دچار مشکل می کند.

البته ضعف انسجام و هماهنگی میان مسئولان شهرستان هم در برهه ای از زمان مانند پاییز سال ۹۹ به عنوان یکی از عوامل تشدید کننده بحران سر زبان ها افتاده بود ، اگر چه خیلی زود به همگرایی تبدیل شد.

علت نارنجی ماندن شهرستان قائمشهر اما نامشخص است. قائمشهر ۲ بیمارستان دارد. تنها بیمارستان تخصصی عفونی مازندران در این شهرستان واقع است . برخی علت چسبندگی کرونا در این شهرستان را به این موضوع ربط می دهند و معتقدند که بیماران بدحال کرونایی از دیگر شهرستان ها به این بیمارستان انتقال می یابند. البته این استدلال نمی تواند چندان منطقی باشد چون پس از شیوع کرونا که نوعی بیماری تنفسی - عفونی محسوب می شود ، تقریبا تمامی بیمارستان های استان دارای بخش ویژه ای با تجهیزات نسبتا کامل برای درمان این بیماری شدند.

عده ای هم انتقال بیماران شهرستان های کوچک همجوار مانند سوادکوه ، سوادکوه شمالی و حتی سیمرغ به بیمارستان های قائمشهر را دلیل چسبندگی رنگ نارنجی در این شهرستان می دانند، اگر چه وزارت بهداشت اعلام کرده است که برای رنگ بندی کرونایی مناطق تنها به آمار بستری بسنده نمی کند و معیارهای دیگری را هم مانند آمار بیماران سرپایی مراجعه کننده به درمانگاه ها ، تست های مثبت کرونایی ، شناسایی بیماران درقالب طرح شهید سلیمانی مد نطر قرار می دهد.

نگرانی از تعطیلات خردادی 

اگر چه افزایش شهرستان های دارای وضعیت زرد به ۱۷ و کاهش وضعیت نارنجی به پنج شهرستان برای استان مازندران امیدوار کننده است ، ولی در حال حاضر مهم ترین نگرانی مسئولان و کادر بهداشت و درمان آسیب پذیری استان در تعطیلات نیمه خرداد است که از امروز شروع شده شده است.

مازندران در واقعیت امر به خاطر نزدیکی شهرستان ها و پیوستگی روستاها با شهرها یک کلان شهر به حساب می آید به همین دلیل ، هرگونه تحول منفی در شیوع  کرونا می تواند بسرعت به سراسر استان سرایت کند. نمونه این وضعیت را مردم مازندران پیش از ورود به موج چهارم در اوایل فروردین امسال تجربه کردند. در آن زمان مازندران دارای ۶ شهرستان با وضعیت آبی کرونایی بود و وضعیت بقیه مناطق هم زرد بود ولی با ورود ویروس انگلیسی ، این استان در کمتر از ۲ هفته به وضعیت قرمز کرونایی رسید.

بسیاری از مسئولان استان بویژه در حوزه بهداشت و درمان پیش از این نگرانیشان را بابت سفر غیربومیان به استان در تعطیلات نیمه خرداد در کنار برگزاری نشست های انتخاباتی شوراهای شهر و روستا برای یارگیری در مکان های سربسته  با رعایت کمترین میزان پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی اعلام کرده بودند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ضمن ابراز نگرانی از بدتر شدن وضعیت کرونایی استان با تعطیلات نیمه خرداد و تجمعات انتخاباتی گفت : متاسفانه تجمعات انتخاباتی شوراها که این روزها در خانه‌ها و فضاهای سربسته برگزار می‌شود، می‌تواند محلی برای شیوع ویروس کرونا باشد.

دکتر قاسم اویس با اظهار این که نباید وضعیت کرونایی مازندران را با وجود کاهش تعداد شهرستان های نارنجی به معنای بهتر شدن وضعیت و عادی انگاری تلقی کرد ، افزود : خوشبختانه در مجموع تعداد مراجعین سرپایی ، تعداد بیماران بستری و همچنین تعداد افراد فوت شده بر اثر بیماری کرونا در استان روند کاهشی دارد ولی با این وجود ، وضعیت کرونایی استان پایدار نیست و با توجه به شکنندگی وضعیت کرونایی باید انتظار اوج گیری مجدد ویروس را داشت.

وی ادامه داد : متاسفانه با مشاهده روند نزولی شیوع کرونا در استان ، مردم از پروتکل های بهداشتی فاصله می گیرند و این عادی انگاری مجددا سبب سیر صعودی کرونا می شود.

وضعیت نیمی از شهرستان‌های غرب مازندران نارنجی است

این مسئول برگزاری نشست های انتخاباتی بدون توجه به پروتکل های بهداشتی را یکی از دغدغه های فعلی کادر درمان در مازندران دانست و گفت : تجمعات انتخاباتی و برگزاری نشست در این دوران از نظر شیوع کرونا نگران کننده است . خوشبختانه تبلیغات ریاست جمهوری تحت نظارت بیشتری است و علنی تر برگزار و به همین دلیل هم در ستاد ها و تجمعات پروتکل های بهداشتی رعایت می شود ولی تبلیغات و یارگیری انتخابات شوراهای شهر و روستا سبب ایجاد تجمع در خانه ها و  فضاهای سر بسته شده است ، ضمن این که نشست های انتخاباتی شوراها که به صورت طایفه ای و محلی در منازل شهری و روستایی در خانه ها برگزار می شود بسیار نگران کننده است و می تواند به محلی برای شیوع بیماری کووید ۱۹ تبدیل شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران  تعطیلات پیش رو را یکی  دیگر از دغدغه های کادر درمان اعلام کرد و گفت :از زمان شیوع کرونا تاکنون تجربه ثابت کرده است که با تعطیلات چند روزه  و افزایش مسافرت ها روند شیوع بیماری مجددا سیر صعودی می یابد.

وی با اشاره به اینکه طبق تصمیمات ملی مسافرت های بین استانی ممنوع اعلام شده است، افزود : امیدواریم این تصمیم با جدیت و قاطعیت در محورهای مواصلاتی استان  اجرا شود تا شاهد تجربه تلخ گذشته و شیوع بیماری پس از تعطیلات نباشیم.

دکتر اویس به شیوع کرونای انگلیسی پس از ایام  تعطیلات عید نوروز نیز اشاره کرد و گفت: اگر مسافرت های بین استانی انجام شود، ورود شیوع کرونای هندی و  آفریقای جنوبی باتوجه به گردش این ویروس جهش یافته در استان های جنوبی ، دور از انتظار نیست.

مقررات مربوط به ممنوعیت تردد بین استانی از ساعت ۱۲ دیروز چهارشنبه ۱۲ خرداد در مازندران همانند استان های دیگر به اجرا گذاشته شده است و طبق آخرین اظهار نظر پلیس راه ، این امیدواری را ایجاد کرده است که این بار مازندران مانند تعطیلات نوروز شاهد هجوم مسافران و گردشگران نباشد.

سرپرست پلیس راه مازندران از همکاری مردم در سفر نکردن به این استان در ۲۴ ساعت نخست اجرای مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا قدرددانی کرد و گفت که طی ۲۴ ساعت گذشته تنها ۵۰۰ دستگاه خودروی متخلف به خاطر ورود غیرمجاز به استان جریمه شدند.

سرهنگ هادی عبادی همچنین از تمکین صاحبان ۶۰۲ دستگاه خودروی غیربومی برای بازگشت به مقصد از مبادی ورودی مازندران با دستور پلیس خبر داد و افزود : انصافا شهروندان عزیز طی این مدت با احساس مسئولیت نسبت به مقررات منع تردد بین استانی بویژه سفر به مازندران برخورد کردند.

تعریف رنگ‌بندی کرونایی 

رنگ بندی کرونایی سامانه ماسک دارای معنی خاصی است. وقتی صحبت از رنگ زرد می شود به معنای از بین رفتن خطر کرونا و عادی سازی نیست چنان که حتی وضعیت آبی هم چنین معنایی ندارد. رنگ زرد در فرهنگ ستاد مقابله با کرونا به معنای خطر متوسط محسوب می شود. مناطقی که بیشتر از بین چهار تا ۶ نفر از میان هر یکصد هزار نفر بیمار کووید ۱۹ بستری به صورت روزانه داشته باشند با وضعیت زرد تعریف می شوند.

رنگ نارنجی به معنای وضعیت کرونایی پرخطر است. آمار روزانه بستری بیشتر از ۶ نفر از میان یکصد هزار نفر جمعیت آن منطقه را در وضعیت نارنجی تعریف می کند.

رنگ قرمز هم که حالا تنها ۱۳ شهرستان کشور دچار آن هستند ، وضعیت کرونایی " بسیار پرخطر " محسوب می شود. آمار بستری روزانه بیشتر از ۱۰ نفر در روز از میان یکصد هزار نفر جمعیت به معنای داشتن وضعیت قرمز است.

 طبق آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل در حال حاضر ۳۷۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.

 

هشت شهر لرستان در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارد

براساس اعلام ستاد کرونای کشور هشت شهر لرستان از شنبه ۱۵ خرداد ماه در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارد.

شهرستان‌های خرم‌آباد، الیگودرز، ازنا، بروجرد، پل‌دختر، دورود، دلفان و کوهدشت از شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 بر اساس این گزارش همچنین شهرستان‌های سلسله، چگنی و رومشکان در وضعیت زرد قرار دارند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در لرستان به ۱۱۷ هزار و ۱۱۸ نفر و مجموع جان‌باختگان این بیماری به یک هزار و ۸۵۹ نفر رسیده است.

 

یک بیمار مبتلا به کرونا در آران و بیدگل جان باخت

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: یک زن ۹۷ ساله طی ۲۴ ساعت گذشته به دلیل ابتلا به کرونا در مرکزهای درمانی آران و بیدگل جان باخت.

مریم امیدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: شمار بستری مبتلایان کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل ۱۰۲ نفر است که ۸۲ بیمار در کاشان و ۲۰ بیمار در آران و بیدگل بستری تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی موارد بستری بیماران کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۲۰ نفر اعلام و اضافه کرد: ۱۴ نفر از بیماران در کاشان و ۶ نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

ثبت ۴۲ مورد جدید کرونا در منطقه کاشان 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۴۲ مورد جدید به ۲۳ هزار و ۹۳۴ نفر رسید.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۵ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۱۲ نفر با سن ۲۰ تا ۸۴ سال در کاشان و سه نفر با سن ۲۷ و ۸۱ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان هستند.

امیدی گفت: از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون ۱۷۷ هزار و ۴۶۱ نفر به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند.

وی ادامه داد: در این مدت، ۱۱ هزار و ۵۲۷ بیمار حاد تنفسی از بیمارستان‌های کاشان و آران و بیدگل ترخیص شدند.

به گفته وی، ۲۰۴ بیمار به درمانگاه دانشگاه علوم پزشکی کاشان مراجعه کردند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: ۸۲۷ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) این دانشگاه است.

حمید سوری مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس کمیته‌های کشوری اپیدمیولوژی و واکنش سریع برای کووید ۱۹ روز شنبه هشتم خرداد پس از نشست با فرماندار ویژه کاشان گفت: کارنامه و عملکرد این شهرستان در مدیریت اپیدمی کرونا نسبت به میانگین کشوری موفق و مثبت است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

وضعیت کرونایی شهرستان‌ کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی نارنجی است.

ویروس کرونا اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

وضعیت کرونایی گناباد قرمز شد

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: وضعیت کرونایی گناباد در استان خراسان رضوی که تاکنون نارنجی بود، با افزایش شمار مبتلایان به کووید ۱۹ به حالت قرمز درآمده است.

هم‌اکنون تنها شهرستان گناباد در استان خراسان رضوی از نظر کرونایی قرمز است، هفت شهرستان وضعیت نارنجی و بقیه وضعیت زرد دارند.

طبق این گزارش، شهرستان گناباد در روزهای گذشته وضعیت نارنجی داشت و اکنون به قرمز تغییر رنگ داده است و هم اینک شهرستان‌های مشهد، بینالود،  نیشابور، سبزوار، کاشمر، درگز و قوچان در شرایط نارنجی شیوع کرونا قرار دارند.

این گزارش حاکی است شهرستان هایی مانند سرخس، تربت‌جام، فریمان، زاوه، تربت‌حیدریه، رشتخوار، مه‌ولات، بجستان، بردسکن، خواف، تایباد، چناران، خوشاب، جوین، داورزن، جغتای و کلات در شرایط زرد کرونایی هستند.

با احتساب شهرستانهای جدید، استان خراسان رضوی اکنون دارای ۳۳ شهرستان است.

۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و به بقیه این جمعیت توسط دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد و تربت حیدریه و دانشکده های علوم پزشکی تربت جام و نیشابور خدمات رسانی می‌شود.

 

۱۴۰ نفر دیگر در استان همدان به کرونا مبتلا شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که ۱۴۰ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شدند که در مجموع بیماران بستری مثبت به ۱۷ هزار و ۴۶۲ و بیماران سرپایی مثبت به ۴۳ هزار و ۹۹ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز پنج‌شنبه افزود: همچنین با فوت چهار بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، آمار متوفیان استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۱۸۴ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۳۷۶ مورد بود که ۸۰ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: ۱۵ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۳۸ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۷۷۵، بهار ۹۵۱ ، تویسرکان ۹۹۰، رزن ۷۴۴، درگزین ۲۸۱ ، فامنین ۳۱۱  و کبودراهنگ یک هزار و سه نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون سه هزار و ۱۴۸ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۲۵۰ نفر در نهاوند و ۶ هزار و ۶۰۳ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، فامنین و اسدآباد در وضعیت زرد و هشت شهرستان دیگر در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند.

 

پنج نارنجی و سه زرد سهم شهرستان‌های استان سمنان از آخرین رنگ‌بندی کرونا

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز پنجشنبه رنگ‌بندی جدید کرونایی شهرستان‌های کشور را اعلام کرد که براساس آن پنج شهرستان استان سمنان در وضعیت نارنجی و سه شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

بر اساس آخرین رنگ بندی اعلام شده توسط سامانه ماسک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان های سمنان، دامغان، مهدی شهر، شاهرود و گرمسار در وضعیت نارنجی و سرخه، آرادان و میامی در وضعیت زرد قرار دارند.

تنها تغییر در رنگ بندی جدید کرونایی استان سمنان در شهرستان سرخه است که پیش از این این شهرستان در وضعیت نارنجی قرار داشت.

 

بستری شدن ۸۴ بیمار بدحال کووید ۱۹ در البرز

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که ۸۴ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان البرز پذیرش و به تخت های مراقبتی ویژه انتقال یافتند.

دکتر محمد فتحی روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که اکنون ۶۴۹ بیمار کووید ۱۹ در بیمار ستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی و درمانی قرار دارند.

وی بیان داشت: با مرگ ۱۱ بیمار دیگر کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در البرز، شمار جانباختگان این بیماری از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به چهار هزار و۷۷ نفر در استان  رسیده است.

۴۴ هزار و ۷۱۸ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های البرز بستری شده اند که ۳۹ هزار و ۹۹۰ نفر آنان بهبود یافته اند.

دکتر فتحی بار دیگر از مردم البرز خواست برای مهار کامل کرونا فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک را فراموش نکنند.

پنج شهرستان تابعه البرز نارنجی و ۲ شهرستان دیگر زرد کرونایی هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی ویروس کرونا شهرهای قرمز اسامی استان های قرمز اسامی شهرهای قرمز اسامی استان های قرمز کرونا اسامی شهرهای قرمز کرونا اسامی استان های قرمز کشور اسامی شهرهای قرمز کشور رنگ بندی کرونایی رنگ بندی استان ها اسامی استان های نارنجی رنگ بندی استان ها از نظر کرونا رنگ بندی استان ها از نظر کرونا امروز رنگ بندی شهرها از نظر کرونا رنگ بندی استان ها امروز اسامی استان های زرد اسامی استان های آبی اسامی استان های نارنجی در کشور اسامی استان های نارنجی کشور اسامی استان های زرد ایران رنگ بندی شهرها از نظر کرونا امروز اسامی استان های قرمز کرونا امروز رنگ بندی شهرهای ایران رنگ بندی استان های کشور رنگ بندی استان های کشور از نظر کرونا اسامی استان های قرمز امروز رنگ بندی کرونایی شهرهای کشور رنگ بندی کرونایی شهرها اسامی شهرهای قرمز و نارنجی رنگ بندی استان های کشور کرونایی اسامی شهرهای قرمز امروز رنگ بندی شهرها رنگ بندی جدید شهرها رنگ بندی شهرهای ایران از نظر کرونا رنگ بندی شهرهای ایران از نظر کرونا امروز رنگ بندی استان ها و شهرها رنگ بندی استان های ایران اسامی شهرهای قرمز کرونایی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.