بر اساس گزارش وزارت بهداشت در 12 خرداد 1400، اکنون ۱۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۱۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. هیج شهری در وضعیت آبی قرار ندارد.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۱۶۱ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۸۰ هزار و ۴۸۸ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز چهارشنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز (دوازدهم خرداد ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۶۲۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۵۲۷ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۹۳۵ هزار و ۴۴۳ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون دو میلیون ۴۹۴ هزار و ۱۰۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. چهار هزار و پنج نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۲۰ میلیون و ۱۸۳ هزار و ۵۱۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، اکنون ۱۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۱۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. هیج شهری در وضعیت آبی قرار ندارد. 

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون سه میلیون و ۹۱۲ هزار و ۸۷۹ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۵۳۰ هزار و ۱۱۷ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به چهار میلیون و ۴۴۲ هزار و ۹۹۶ دوز رسید.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۷۲ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون و ۵۷۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقای جنوبی که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

دوازدهم خردادماه و مهمترین اخبار کرونا در استان‌ها

سفرهای غیر ضرور در تعطیلات پیش رو و هرگونه حضور در اماکن پرتردد افزایش ابتلا به کرونا را بدنبال دارد، با رعایت شیوه‌ نامه‌های بهداشتی و ماندن در خانه ضمن کاهش شمار جانباختگان و مبتلایان میتوان به دوره طلایی واکسیناسیون عمومی رسید و این صبوری و رسیدن یعنی بازگشت به چرخه عادی زندگی.

نگرانی نسبت به احتمال شیوع دوباره ویروس کرونا با افزایش سفرها در تعطیلات پیش رو وجود دارد و جدی‌ترین توصیه مسئولان و کارشناسان حوزه بهداشت و  درمان به مردم در این روزها خودداری از سفر و پرهیز از حضور در تجمعات و دورهمی‌ها است.

عادی انگاری و سفر رفتن در تعطیلات به ویژه در استان‌های پرخطر اقدام خطرناکی است که می‌تواند منجر به شیوع ویروس های جهش‌یافته شود و روند ابتلا و فوتی ها را یکبار دیگر صعودی کند و تلاش های صورت گرفته برای نزولی کردن قله چهارم پیک کرونا را بی ثمر سازد.

کرونا در استانها 

شکننده بودن شرایط شیوع کرونا در شرایط کنونی نگرانی هایی را ایجاد کرده بطوریکه رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با ابراز نگرانی نسبت به احتمال افزایش شیوع ویروس کرونا در استان با افزایش سفرها در تعطیلات پیش رو گفت: جدی‌ترین توصیه به مردم در این روزها خودداری از سفر و دوری از حضور در تجمعات و دورهمی‌ها است.

سرپرست مرکز بهداشت ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: شهرستان ایرانشهر به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفت.

دکتر محمد جهانگیری اظهارداشت: با توجه به تغییر رنگ بندی کرونایی از نارنجی به قرمز و حساسیت این موضوع باید تدابیر پیشگیرانه شدیدی در شهرستان ایرانشهر اعمال شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه شاهد افزایش تعداد مراجعان و بستری‌های مبتلایان به کرونا در ایرانشهر هستیم افزود: با توجه به نزدیک شدن به انتخابات باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.

کرونا بسیاری از فعالیت ها و حوزه ها را تحت تاثیر قرار داده و خسارت هایی را به آنها وارد کرده است ،یکی از حوزه های متاثر از شرایط بخش فرهنگ و هنر است .

فرماندار تبریز در دیدار با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با با اشاره به دغدغه های اهالی فرهنگ و هنر، افزود: توجه به مشکلات اصحاب فرهنگ و هنر به ویژه مشکلات معیشتی در این ایام باید در اولویت و دستور کار قرار گیرد.

بهروز مهدوی تصریح کرد: باید با تلاش دوچندان تحولات خوبی در حوزه فرهنگ و هنر استان روی دهد.

بحران کرونا پارسال بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان به صورت مستقیم به حوزه فرهنگ و هنر آذربایجان شرقی خسارت زده و بیش از ۶۷۲ واحد کارگاهی فعال در حوزه فرهنگ و هنر استان با اشتغال یک هزار و ۲۲۲ نفر به منظور استفاده از تسهیلات کرونا در سامانه کارا ثبت شده است.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با اشاره به طولانی بودن پیک‌ سوم کرونا نسبت به پیک چهارم گفت: پیگیری، رهگیری، بیماریابی هوشمند و نمونه‌گیری بهنگام موجب کاهش مدت زمان پیک چهارم شیوع ویروس کرونا و مدیریت بهینه آن در استان شد.

دکتر محمدرضا صائینی افزود: بر این اساس بیشترین تعداد مرگ و میر هفتگی به ترتیب در پیک سوم ۶۸ نفر و پیک چهارم ۵۳ نفر بود و تعداد کل فوتی‌ها نیز در پیک سوم ۵۸۳ نفر و چهارم ۲۲۳ نفر ثبت شد.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی هم با اشاره به بهبود وضعیت شیوع کرونا در استان گفت: با این وجود و همچنین با وجود واکسیناسیون قابل توجه، رعایت موارد بهداشتی همچنان اصلی اساسی برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ در استان است.

علی مصطفوی افزود: در حال حاضر از ۱۷ شهرستان، ۱۰ شهر به رنگ نارنجی و هفت شهر نیز به رنگ زرد است که امیدواریم با افزایش روند واکسیناسیون و رعایت دستورالعمل های بهداشتی سراسر استان از نظر رنگ بندی تقسیمات کرونایی به رنگ سفید درآید.

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز هم در خصوص تزریق واکسن به جامعه هدف گفت: روزانه به طور میانگین حدود سه هزار واکسن کرونا در شرق اهواز تزریق می شود که رقم بسیار خوبی است.

امراله مردانی با بیان اینکه تاکنون ۸۳ درصد از جمعیت افراد بالای ۶۵ سال در حوزه شرق اهواز را واکسینه کردیم افزود: با توجه به جمعیت شهری شرق اهواز، بار مراجعات در اکثر مناطق بسیار بالا  اما در مناطق روستایی به دلیل شایعه پراکنی، تمایل به زدن واکسن کمتر است.

دوازدهم خردادماه و مهمترین اخبار کرونا در استان‌ها

در زمان حاضر  ۱۵ شهرستان خوزستان در وضعیت نارنجی و ۱۲ شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص آمار کرونایی ها در استان گفت : در شبانه روز گذشته، ۲۱۱ بیمار جدید (۳۶ مورد بیمار مثبت بستری و ۱۷۵ بیمار مثبت سرپایی) مبتلا به کرونا در سطح این استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل ۶ نفر بیشتر است.

مهدی محمدی یادآور شد: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۹۷ نفر در مراکز درمانی استان بستری و ۸۸ بیمار هم بعد از بهبودی از مراکز درمانی ترخیص شدند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رنگ بندی شهرستان‌های استان کرمانشاه را اعلام کرد که براساس این گزارش شهرستان سرپل ذهاب در وضعیت قرمز قرار گرفته است.

شهرستان‌های کرمانشاه، صحنه، اسلام‌آبادغرب، پاوه، کنگاور، سنقر وکلیایی، هرسین، گیلانغرب و جوانرود در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، قصرشیرین، دالاهو و روانسر نیز در وضعیت زرد قرار دارند.  

دوازدهم خردادماه و مهمترین اخبار کرونا در استان‌ها

در سیستان و بلوچستان و به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ،با افزوده شدن ۲۶۱ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۳۸ هزار و ۲۱ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری از مردم تقاضا کرد؛ در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

از اصفهان هم خبر رسیده که سه مرکز جدید واکسیناسیون کرونا در نقاط مختلف این خطه راه اندازی شده و هم اینک مراکز ارائه واکسن به شهروندان به پنج واحد رسیده است.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود : با توجه به تجمع‌های اخیر برای تزریق واکسن تصمیم گرفته شد که تعداد مراکز توسعه پیدا کند.

آمار روز گذشته بیماران کرونایی در شهر گچساران هم نگران کننده و یک جهش در روند تعداد افراد بستری شده در بیمارستان رخ داده است.

 استاندار کهگیلویه و بویراحمد در نشست استانی ستاد کرونا در یاسوج اظهار داشت: در روزهای گذشته تعداد افراد ترخیص شده از بیمارستان های استان به طور میانگین حدود ۱۰ تا ۱۵ نفر از بستری های کرونا بیشتر بودند.

حسین کلانتری افزود: این در حالی است که روز گذشته تعداد افراد کرونایی بستری شده در بیمارستان گچساران ۱۱ نفر بیشتر از تعداد ترخیصی های این بیمارستان بوده است.

روستای بریز از توابع بخش مرکزی لارستان استان فارس این روزها محلی برای جولان ویروس جهش یافته آفریقایی وانگلیسی شده و با تصمیم دانشکده علوم پزشکی و ستاد مدیریت کرونا و همچنین مسئولان محلی این روستا تا اطلاع بعدی قرنطینه شد.

به گفته معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان ،در این روستا  هشت نفر به کرونای آفریقایی و انگلیسی مبتلا شدند .

وحدی یگانه افزود: جزئیات این تصمیم و قرنطینه شدن نیز به مردم روستای بریز اعلام شده و هرگونه ورود و خروج به این روستا و انجام مراسم و آیین های عبادی و سیاسی در این روستا نیز تعطیل شده است. 

در خراسان رضوی و به گفته جانشین رییس پلیس راه خراسان رضوی ، طی ۲۴ ساعت گذشته پلیس از ورود ۷۸۴ دستگاه خودرو با پلاک غیربومی به شهرهای با وضعیت نارنجی و زرد کرونایی استان جلوگیری کرد و رانندگان این خودروها از ورودی این شهرها برگردانده شدند.

سرهنگ محمد قانعی‌نژاد افزود: این خودروها در جریان اجرای طرح منع ورود خودروهای غیربومی به شهرهای با وضعیت نامناسب کرونایی برگردانده شدند.

با جانباختن چهار بیمار مبتلا به کرونا در ایلام  تعداد جانباختگان این استان به ۷۹۳ نفر افزایش یافت .

 رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام افزود:از بستری های جدید چهار نفر مربوط به مهران، سه نفر ایوان، ۲ نفر دره شهر و ۲ نفر نیز مربوط به دهلران است.

دکتر محمد کریمیان یادآور شد: شهرستان ایلام، آبدانان و چوار در وضعیت نارنجی و دره شهر، دهلران، مهران، ملکشاهی، بدره، سیروان، چرداول و هلیلان در وضعیت زرد قرار دارند.

کرونا و انتخابات پیش رو 

با توجه به انتخابات پیش رو و ضرورت رعایت نکات بهداشتی برای حفظ سلامتی شهروندان قرار است تمامی مراحل انتخابات ۱۴۰۰  به گونه‌ای طراحی و اجرا شود که همزمان با مشارکت مردم  سلامت آحاد جامعه مورد توجه قرار گیرد که در این ارتباط و بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا برپایی هرگونه تجمع با جمعیت زیاد در فضای بسته ممنوع اما سخنرانی و مناظره انتخاباتی در در فضای باز و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بلامانع است.

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در  این خصوص گفت : تجمع در فضاهای سربسته با حضور جمعیت زیاد ممنوع است و تعداد حاضران در چنین فضاهایی باید بسیار محدود باشد.

عبدالرضا قاسم پور افزود: همچنین در مقابل درهای ورودی و خروجی محل تجمع نیز هیچ جمعیتی نباید بایستد و جمعیت حاضر در سالن نباید از یک سوم ظرفیت آن بیشتر باشد و مدت زمان برگزاری مراسم در مکان‌های روباز نیز محدود است و نباید از ۲ ساعت تجاوز کند و عوامل برگزاری حتما توجه داشته باشند که برای هر فرد باید هشت متر مربع فضا در نظر بگیرند.

در هرمزگان و به گفته رییس ستاد انتخابات استان واکسیناسیون عوامل اجرایی انتخابات علیه کرونا در استان آغاز شده است.

علی رئوفی با بیان اینکه هر گونه برنامه تبلیغاتی نامزدها در هرمزگان باید مطابق با پروتکلهای اعلامی از سوی ستاد مقابله با کرونا و دستورالعملهای وزارت بهداشت باشد، اظهار داشت: عوامل اجرایی انتخابات در هرمزگان ۳۴ هزار نفر است که شامل نمایندگان فرماندار، عوامل اجرایی شعبه، نیروهای انتظامی، خدماتی ، بازرسی و ناظران شوراها می باشد.

وی در خصوص محدودیت های تبلیغاتی ستادهای انتخاباتی با توجه به وضعیت شیوع کرونا، گفت: تجمع در محیط‌های بسته ممنوع است، ولی درصورت ضرورت تشکیل نشست‌های داخلی ستادها در فضای بسته با توجه به رنگ‌بندی شهرها و رعایت محدودیت حداکثر ۱۵ نفر برای شهرهای با وضعیت قرمز، ۲۰ نفر برای شهرهای نارنجی و ۳۰ نفر برای شهرهای زرد مانعی ندارد، اما مراسم استقبال از نامزدها و راه‌اندازی جشن های تبلیغاتی ممنوع است

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ امسال در سراسر کشور برگزار می‌شود.

 

۴۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در خراسان شمالی بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت: ۴۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته بستری شدندکه نسبت به آمار اعلامی روز گذشته چهار نفر کاهش دارد.

خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی، دکتر سید احمد هاشمی افزود: همچنین در شبانه‌روز منتهی به ظهر چهارشنبه، ۱۲ دی ماه، هیچ آماری از فوت بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در استان به ثبت نرسیده است.

وی یادآور شد: هم اکنون ۲۵۶ بیمار با علایم بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.

هاشمی با اشاره به اینکه حدود ۶۰ درصد مردم استان ماسک می زنند، خاطرنشان کرد: برخی افراد با وجود اینکه در وضعیت شکننده ای به سر می بریم اما همچنان نسبت به زدن ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی کم توجهی می کنند.

 

۱۸۵ بیمار کرونایی در مراکز درمانی قم بستری هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، با اشاره به آخرین وضعیت کووید۱۹ در قم گفت: هم اکنون ۱۸۵ بیمار مبتلا به کرونا ویروس در مراکز درمانی استان بستری هستند.

محمدرضا قدیر در گفت و گویی افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به دوازدهم خرداد ماه جاری، ۵۸ بیمار با علائم کرونا پذیرش و ۵۰ بیمار جدید در مراکز درمانی قم بستری شدند.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت ۵۵ بیمار مبتلا به کرونا به دلیل بهبود، از مراکز درمانی قم ترخیص شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، با بیان اینکه هم اکنون ۵۰ بیمار بدحال در بخش های مراقبت های ویژه مراکز درمانی قم بستری هستند، اظهار داشت: همچنین در شبانه روز گذشته متاسفانه یک بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست داد.

قدیر همچنین با اشاره به آخرین آمار انجام تست های روزانه در این استان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۸۵۳ مورد تست کرونا در این استان انجام شده که از این تعداد، ۱۳۳ تست مثبت بوده است.

وی تاکید کرد: تزریق روزانه واکنس در استان ادامه دارد به گونه ای که تاکنون بیش از ۴۷ هزار دز واکنس در قم به گروه های اعلام شده وزارت بهداشت، تزریق شده است.

استان قم که از ۱۸ فروردین‌ماه امسال در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته بود، از ۱۴ اردیبهشت‌ماه جاری وارد شرایط نارنجی شد.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید-۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

 

فارس در تیررس موج پنجم کرونا

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نسبت به خطر اوج گیری دوباره کروناویروس و مواجهه با موج پنجم بیماری کووید۱۹ در صورت بی توجهی به پروتکل های بهداشتی، به ویژه در تعطیلات پیش رو هشدار داد.

مهرزاد لطفی روز چهارشنبه در سیصد و سی و پنجمین نشست ستاد مدیریت بیماری کووید ۱۹ در دانشگاه تنها راه کنترل بیماری کووید۱۹ را مشارکت عمومی در رعایت پروتکل های بهداشتی دانست و از مردم خواست تا در تعطیلات پیش رو با پرهیز از دورهمی های خانوادگی و سفر، در حفظ سلامت خود و عزیزانشان سهیم شوند.

او با تاکید بر رعایت توصیه های بهداشتی نظیر استفاده مداوم از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، پرهیز از حضور در تجمعات به ویژه دورهمی های خانوادگی، از مردم خواست تا در تعطیلات پیش رو، حامی سلامت سالمندان باشیم، چراکه این عزیزان در مواجهه با این بیماری، آسیب پذیرتر هستند.

لطفی گفت: آن دسته از سالمندانی که واکسن کووید۱۹ دریافت کرده اند، باید همچنان نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی جدی باشند، چراکه انجام واکسیناسیون به معنای مصونیت قطعی از کرونا نیست و باید تا ایمن سازی عمومی و دریافت واکسن همه مردم، همچنان نسبت به رعایت جدی شیوه نامه های بهداشتی و پرهیز از ساده انگاری پایبند باشیم.

رییس دانشگاه  علو پزشکی شیراز با اشاره به شروع موج چهارم بیماری کووید۱۹ از ابتدای امسال، روزهای سخت پیش آمده را نتیجه بی توجهی و سهل انگاری نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی، به ویژه دید و بازدیدهای خانوادگی و سفرهای نوروزی دانست و از مردم خواست تا از مواجهه دوباره با چنین خطری پیشگیری کنند.

وخامت وضعیت جسمی ۱۶۴ بیمار مبتلا به کرونا در بخش های ICU بیمارستان های فارس

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، آخرین وضعیت کروناویروس در بیمارستان های استان فارس را از ابتدای شیوع تا امروز، دوازدهم خرداد، اعلام کرد.

دکتر عبدالرسول همتی گفت: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، ۹۱۱ هزار و ۶۹۴ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۲۶۳ هزار و ۷۷ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۱۰۵ هزار و ۱۹۹ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۱۵ هزار و ۸۰۸ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۲۷۸ هزار و ۸۸۵ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

او مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم که هم اکنون در بیمارستان های استان بستری هستند را نیز هزار و ۹۴ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۱۶۴ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

همتی با اعلام جان باختن ۶ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون، این آمار را کمترین آمار فوت ناشی از کرونا در موج چهارم کرونا در استان دانست و گفت: مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تا کنون، چهار هزار و ۶۰۴ نفر بوده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین گفت:‌۲۵۵ هزار و ۶۷ نفر از ابتدا تاکنون در فارس بهبود یافتند که از بیمارستان ها ترخیص و یا از ایزوله خانگی خارج شدند.

 

۱۸۵ نفر دیگر در استان همدان به کرونا مبتلا شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که ۱۸۵ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شدند که در مجموع بیماران بستری مثبت به ۱۷ هزار و ۴۲۷ و بیماران سرپایی مثبت به ۴۲ هزار و ۹۹۴ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز چهارشنبه افزود: همچنین با فوت سه بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، آمار متوفیان استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۱۸۰ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۳۹۰ مورد بود که ۵۹ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: ۱۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۳۹ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۷۷۱ ، بهار ۹۵۰ ، تویسرکان ۹۸۹، رزن ۷۴۴، درگزین ۲۷۹ ، فامنین ۳۱۱  و کبودراهنگ یک هزار و سه نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون سه هزار و ۱۴۴ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۲۴۲ نفر در نهاوند و ۶ هزار و ۵۸۹ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، فامنین و اسدآباد در وضعیت زرد و هشت شهرستان دیگر در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند.

 

یک بیمار مبتلا به کرونا در کاشان جان باخت

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: یک مرد ۷۲ ساله طی ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی این شهرستان جان باخت.

مریم امیدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: شمار بستری مبتلایان کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل ۱۰۵ نفر است که ۸۴ بیمار در کاشان و ۲۱ بیمار در آران و بیدگل بستری تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی موارد بستری بیماران کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۲۰ نفر اعلام و اضافه کرد: ۱۴ نفر از بیماران در کاشان و ۶ نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

ثبت ۴۳ مورد جدید کرونا در منطقه کاشان 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۴۳ مورد جدید به ۲۳ هزار و ۸۹۲ نفر رسید.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۴ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۱۲ نفر با سن یک تا ۷۶ سال در کاشان و ۲ نفر با سن ۷۶ و ۸۷ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان هستند.

امیدی گفت: از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون ۱۷۷ هزار و ۳۳ نفر به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند.

وی ادامه داد: در این مدت، ۱۱ هزار و ۵۱۰ بیمار حاد تنفسی از بیمارستان‌های کاشان و آران و بیدگل ترخیص شدند.

به گفته وی، ۲۴۴ بیمار به درمانگاه دانشگاه علوم پزشکی کاشان مراجعه کردند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: ۸۱۵ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) این دانشگاه است.

حمید سوری مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس کمیته‌های کشوری اپیدمیولوژی و واکنش سریع برای کووید ۱۹ روز شنبه هشتم خرداد پس از نشست با فرماندار ویژه کاشان گفت: کارنامه و عملکرد این شهرستان در مدیریت اپیدمی کرونا نسبت به میانگین کشوری موفق و مثبت است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

وضعیت کرونایی شهرستان‌ کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی نارنجی است.

ویروس کرونا اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

کرونا جان چهار ایلامی دیگر را گرفت

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: کرونا در ۲۴ ساعت گذشته جان چهار ایلامی را گرفت و مجموع فوتی های استان به ۷۹۳ نفر افزایش یافت.

دکتر محمد کریمیان روز چهارشنبه اظهار داشت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۶۵ ابتلای جدید کرونا شناسایی شد و مجموع مبتلایان استان به ۳۸ هزار و ۸۷۱ نفر افزایش یافت.

وی افزود: ۲۲ بستری جدید نیز در مراکز درمانی بستری شدند و تعداد بستری های استان ۸۸ نفر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام ادامه داد: ایلام با ۶ بستری و آبدانان با پنج بستری جدید همچنان دارای بیشترین تعداد بستری های استان هستند.

دکتر کریمیان گفت: از بستری های جدید چهار نفر مربوط به مهران، سه نفر ایوان، ۲ نفر دره شهر و ۲ نفر نیز مربوط به دهلران است.

دکتر کریمیان یادآور شد: شهرستان ایلام، آبدانان و چوار در وضعیت نارنجی و دره شهر، دهلران، مهران، ملکشاهی، بدره، سیروان، چرداول و هلیلان در وضعیت زرد قرار دارند.

 

شیوع کرونا در استان مرکزی روند نزولی دارد

استاندار مرکزی گفت: شیوع ویروس کرونا در جریان موج چهارم طی ۶ هفته اخیر با رعایت ۸۰ درصدی پروتکل های بهداشتی از سوی مردم در این استان روند نزولی را پیموده است.

سید«علی آقازاده» روز چهارشنبه در نشست ستاد مدیریت بیماری کرونا استان مرکزی در اراک،  افزود: گزارش‌ها بیانگر آن است که کرونا در استان به غیر از یکی دو شهرستان به شکل پلکانی وضعیت نزولی را پیموده و وقایع مربوط به این بیماری شامل موارد مثبت شناسایی شده، بستری، درمان سرپایی و جان‌باختگان ناشی از کووید ۱۹ با همکاری مردم کاهش محسوس داشته است.

وی اظهار داشت: نتیجه و شرایط کنونی باید همچنان حفظ شود و با توجه به  تعطیلات پیش رو  و انتخابات ۲۸ خردادماه جاری باید همه با حساسیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی را سرلوحه کار قرار دهند تا دوباره شرایط شکننده و بحرانی حاکم نشود.

استاندار مرکزی گفت: ۲ هفته منتهی به انتخابات رعایت پروتکل‌های بهداشتی تشدید می‌شود و مردمباید از دورهمی، حضور در معابر پرتجمع و مراکز خرید که احتمال انتشار را تقویت می‌کند بپرهیزند.

آقازاده افزود: طبق مصوبه ستاد ملی کرونا سفر در چهار روز تعطیلات از ساعت ۱۴ ظهر روز ۱۲ خردادماه تا ساعت ۱۲ ظهر روز دوشنبه ۱۷خرداد  ممنوعیت دارد، بنابراین برای تحقق این مصوبه با نیروی انتظامی، راهداری و راهور استان همکاری لازم اعمال شود.

وی اظهار داشت: فرمانداران شهرستان‌های استان باید در تعطیلات پیش رو در محل خدمت حاضر باشند و پیوسته محدودیت‌ها سفر را کنترل کنند.

استاندار مرکزی گفت: ۵۸ مورد معابر پرتردد استان با هماهنگی ناجا شناسایی شده است که با همکاری فرمانداران تردد در آن‌ها با حساسیت در تعطیلات نیمه خرداد نظارت شود.

آقازاده افزود: لازم است دوربین نظارتی راهور استان که قرار بود وارد مدار شود به‌زودی و قبل از تعطیلات به مجموعه نظارتی راهنمایی و رانندگی بپیونددو نیروی انتظامی به سرعت برای این دوربین ها تاییدیه صادر کند.

وی در ادامه اظهار داشت: سفر نامزدهای ریاست جمهوری به استان‌ها طبق مصوبه ستاد ملی کرونا و پروتکل‌های بهداشتی ممنوع است و این مهم در استان مرکزی نیز عملیاتی نخواهد شد و می‌طلبد از ظرفیت‌های رسانه‌ای مجازی برای آگاهی مردم از برنامه‌های انان بهره گرفته شود.

استاندار مرکزی گفت:استان مرکزی نمی‌تواند امسال به خاطر شرایط بیماری کرونا محل عبور کاروان عزاداران مرقد امام باشد همچنین مراسم ۱۵ خرداد و سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) در استان برگزار نخواهد شد.

آقازاده افزود: برگزاری آیین ارتحال  ملکوتی امام خمینی (ره) نیز روز پنجشنبه با رعایت پروتکل‌هایی بهداشتی و شمار کم شرکت‌کننده‌ها در مصلی اراک برگزار می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی اراک نیز گفت: هفته پیش رو سرنوشت ساز است چون نقاط تهدید در حوزه انتقال ویروس کرونا با تعطیلات  افزایش پیدا می‌کند و باید مناطق مسافرپذیر به دقت در تمام شهرستان‌های استان رصد شود.

دکتر«محمد جمالیان» افزود: تجمع و برگزاری آیین در فضای باز نگرانی کمتری دارد اما در تعطیلات دورهمی شبانه، رفت و آمد تهدید جدی برای تشدید انتقال ویروس کرونا است.

وی اظهار داشت: نشست‌های سیاسی در استان به ویژه مناطق روستایی برای انتخابات برقرار است و همراه با پذیرایی و ارایه وعده غذایی است که نیازمنداست با بانیان این محفل‌ها که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند برخورد شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی اراک گفت: موقعیت آب و هوایی در خردادماه شرایط بهره ‌مندی از فضای باز را فراهم کرده بنابراین نامزدهای انتخاباتی باید هر برنامه‌ای دارند با تعداد کم و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی  در فضای باز انجام دهند.

دکتر جمالیان افزود: اگرچه مردم از زمان شیوع کرونا برای تفریح و سفر در محدودیت بوده‌اند اما نباید با نادیده گرفتن ویروس در تعطیلات نیمه خرداد بار دیگر شرایط وخیم را برای خود و شهروندان رقم بزنند.

وی اظهار داشت: هفته گذشته میزان واردات واکسن به کشور کاهش یافته درحالی که نوبت سری دوم واکسیناسیون آغاز شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی اراک گفت: ۷۸ هزار و ۱۴۲ دُز واکسن در استان تزریق شده و افراد با ۲ نوبت ۱۰ هزار و ۹۰۰ نفر واکسن دریافت کرده‌اند که در مجموع ۹۹ و هفت دهم درصد تاکنون در استان واکسن زده‌اند.

دکتر جمالیان افزود: تاکنون ۲۵ درصد جمعیت بالای ۷۵ سال استان واکسن دریافت کرده‌اند.

وی اظهار داشت: در صورتی که این هفته واکسن به استان برسد حتی روز تعطیل جمعه هم تزریق ۶۵ سال انجام خواهد شد و تا آخر هفته آینده ۶۵واکسیناسیون این گروه سنی تمام خواهد شد و بعد آن تلاش است که سایر گروه‌ها واکسینه شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز گفت: ۲ هزار و ۳۰۷ نفر در اراک در هفته اول اردیبهشت تا هفته دوم خردادماه به کرونا مبتلا شدند.

دکتر«علی علیمحمدی» افزود: اکنون ۴۷ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های اراک بستری هستند و خدمات درمان تخصصی دریافت می‌کنند.

وی اظهار داشت: پنج هزار و ۹۳۶ مورد مثبت کرونا در هفته اول اردیبشهت به ثبت رسید که این آمار  اکنون به ۸۲۱ مورد رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: شمار بیماران بستری‌ استان در هفته اول اردیبهشت ماه جاری به دلیل ویروس کرونا از ۶۶۰ نفر اکنون به ۹۵ مورد و بیماران سرپایی نیز از پنج هزار و ۲۰۶ مورد اکنون به ۷۳۶ نفر رسید.

وی اظهار داشت: شمار فوتی‌های کرونا در هفته اول اردیبهشت ماه جاری ۱۰۶ مورد بود که اکنون  به ۲۷ مورد رسیده است.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: چهار هزار فقره جریمه ۵۰۰ هزار تومانی و یک میلیون تومانی تاکنون در استان به دلیل رعایت نشدن محدودیت ترافیکی کرونا اعمال شده است.

سرهنگ «سید علی حسینی»  افزود: لازم است دامنه هوشمندسازی کنترل جاده‌ها به سرعت عملیاتی شود و اقدامات لازم برای نصب دوربین به جای نظارت فیزیکی عملیاتی شود.

وی اظهار داشت: تردد شبانه موجب شده تا ترافیک ۶۰ درصد نسبت به روزهای عادی کاهش یابد اما فشار مضاعف به راهور وارد شده است.

فرماندار اراک نیز گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم کلانشهر اراک قابل قبول است هرچند حاشیه شهر این مهم چندان رعایت نمی‌شود.

«حسین بختیاری» افزود: فرمانداری اراک با همکاری راهور،  راهنمایی و رانندگی تمام ورود و خروج به اراک را مورد کنترل و نظارت در چهار روز تعطیلات قرار خواهند داد.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸ آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.

 

۱۵ بیمار دیگر کووید ۱۹ در البرز جان باختند

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که ۱۵ بیمار دیگر کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان جان خود را از دست دادند و شمار متوفیان این بیماری در البرز به چهارهزارو۶۶ نفر رسید.

دکتر محمد فتحی روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: ۷۶ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته به تخت های بستری انتقال یافتند که در مجموع ۶۵۲ بیمار کووید۱۹ در این مراکز تحت درمان هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز بیان داشت: ۴۴ هزار و ۵۹۸  بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های البرز بستری شده اند که ۳۹هزارو۸۷۶ بیمار آنان بهبود یافته اند.

فتحی از ساکنان استان البرز خواست برای مهار کرونا رعایت فاصله اجتماعی ، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده را فراموش نکنند.

پنج شهرستان تابعه البرز در وضعیت نارنجی و ۲ شهرستان زرد کرونایی هستند.

 

شمار مبتلایان به کرونا در لرستان به ۱۱۶ هزار و ۹۴۰نفر رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۲۰۹بیمار مبتلا به کرونا در شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شد و شمار مبتلایان در لرستان به ۱۱۶ هزار و ۹۴۰ نفر رسید.

دکتر "مریم کوشکی" روز چهارشنبه به رسانه ها اعلام کرد: یک بیمار مبتلا به کرونا طی شبانه‌روز گذشته در این استان فوت شدند و شمار جانباختگان به یکهزار و ۸۵۵نفر رسید.

وی ادامه داد: تاکنون ۳۶۳ هزار و ۵۵۰نمونه تست تشخیص کرونا به آزمایشگاه های استان ارسال شده که از این مجموع، ۳۵۹ هزار و ۹۰۴مورد پاسخ داده شده و ۲۴۲ هزار و ۹۶۰نمونه آن منفی بوده است.

کوشکی عنوان کرد: در حال حاضر۴۸۲بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا هم اکنون شهرهای رومشکان و دوره چگنی در وضعیت زرد و مابقی شهرهای استان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 

ایرانشهر در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفت

سرپرست مرکز بهداشت ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: شهرستان ایرانشهر به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفت.

دکتر محمد جهانگیری روز چهارشنبه اظهارداشت: با توجه به تغییر رنگ بندی کرونایی از نارنجی به قرمز و حساسیت این موضوع باید تدابیر پیشگیرانه شدیدی در شهرستان ایرانشهر اعمال شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه شاهد افزایش تعداد مراجعان و بستری‌های مبتلایان به کرونا در ایرانشهر هستیم افزود: با توجه به نزدیک شدن به انتخابات باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.

سرپرست مرکز بهداشت ایرانشهر گفت: با توجه به وضعیت قرمز کرونا در این شهرستان و پیک جدید، فعالیت مشاغل بر اساس محدودیت‌های وضعیت قرمز، لحاظ می‌شود.

وی بر ضرورت تشدید و استمرار نظارت‌ها بر فعالیت اصناف و رعایت شیوه نامه‌ها تأکید کرد و اظهارداشت: سلامت مردم در اولویت است و با خاطیان برخورد قاطع خواهد شد.

وی بر تشدید بر ممنوعیت تردد شبانه داخلی شهرها از ساعت۲۲تا ۳ بامداد و نیز تعطیلی مشاغل گروه دو ،سه و چهار تاکید کرد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.