بر اساس جدیدترین گزارش وزارت بهداشت در 17 خرداد 1400، اکنون ۱۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۱ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت آبی قرار ندارد.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۱۲۰ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۸۱ هزار و ۱۸۳ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز دوشنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز (هفدهم خرداد ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، چهار هزار و ۹۰۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۹۴۰ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۹۷۱ هزار و ۲۷۰ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون دو میلیون ۵۶۵ هزار و ۹۷۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. سه هزار و ۶۸۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۲۰ میلیون و ۸۱۲ هزار و ۸۱۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، اکنون ۱۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۱ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت آبی قرار ندارد.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون چهار میلیون و ۲۳۰ هزار و ۴۸۴ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۶۵۸ هزار و ۲۸۵ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند.  مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به چهار میلیون و ۸۸۸ هزار و ۷۶۹ دوز رسید.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۷۴ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون و ۷۴۴ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقای جنوبی که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

هفدهم خردادماه و مهمترین خبرهای کرونایی استان ها

با وجود گذشت چند هفته از روند نزولی شیوع کرونا ، شمار مبتلایان ، بستری شدگان و جانباختگان در بیشتر استان های کشور، آنچه در این شرایط بر دامنه خطر بروز پیک بعدی می افزاید، عادی انگاری مردم است.

روند موارد ابتلا به کرونا در اغلب استان ها همچنان نزولی است اما در برخی استان ها به خصوص استان های جنوب و جنوب شرقی مواردی از افرایش بیماری در برخی شهرها مشاهده شده است که نشان می دهد مردم این مناطق باید قوی تر عمل کنند و اگر کوچکترین غفلتی صورت بگیرد، نوع ویروس جدید که ویروس هندی است می تواند شهرهای بیشتری را درگیر کند و این زنگ خطر و هشداری برای استان های همجوار و دیگر استان ها است .

قرمز شدن وضعیت ۲ شهرستان در استان خوزستان  و احتمال خطر قرمز شدن دیگر نقاط این استان و همچنین افزایش تعداد بیماران و قرمز شدن برخی شهرهای استان های هرمزگان، بوشهر و کرمان نگرانی هایی را برای مسوولان بهداشتی بوجود آورده است .

به گفته مسوولان بهداشتی ، خطر گسترش ویروس هندی از شهرها جنوبی که در وضعیت قرمز قرار دارند جدی است و هر گونه غفلت و سهل انگاری، افزایش مسافرت ها و تجمع در اتاق های در بسته کولردار در فصل گرما، آتش کرونا را دوباره شعله ور می کند و در صورت احتمال وقوع پیک پنجم کرونا در کشور این پیک از نوع هندی خواهد بود.

باید بسیار دقت کنیم از تجمعات پرهیز کنیم به خصوص اینکه در فصل گرما اغلب افراد در فضاهای در بسته در و پنجره ها را می بندند و کولر روشن می کنند و همین مساله می تواند به شیوع بیشتر بیماری دامن بزند.

 

هفدهم خرداد ماه و مهمترین خبرهای کرونایی استان ها

آمار وارقام دو هفته اخیر نشان می دهد که با وجود تاکید فراوان مسوولان ، رعایت پروتکل های بهداشتی در استان هرمزگان با برگزاری دورهمی، سفرهای غیر ضرور شدت یافته که نیاز است مردم توجه بیشتری به پروتکل های بهداشتی داشته باشند.

این روزها این ویروس خطرناک در همه نوع چینی، انگلیسی، هندی و آفریقایی هم اکنون استان هرمزگان را درنوردیده و مسوولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نسبت به شیب صعودی کرونا در این استان روزانه هشدار می‌دهند که همه مردم به رغم تمامی مشکلات آن، این ویروس کشنده را جدی بگیرند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این باره گفت:با وجود تلاش های بسیار از سوی نیروهای بهداشت و درمان و همچنین همکاری بالای اصناف و برخی از مردم در رعایت پروتکلهای بهداشتی،به دلیل بی توجهی بعضی ها ، شاهد طغیان بالای کرونای انگلیسی در هرمزگان هستیم که این وضعیت به شدت نگران کننده است.

دکتر فاطمه نوروزیان  اظهار داشت: در یک هفته گذشته شاهد افزایش بیش از ۴۰ درصدی موارد ابتلا و بستری در بیمارستان های هرمزگان بودیم که بسیاری از مبتلایان از میان جوانان بودند.

وی با بیان اینکه کرونای انگلیسی از کشندگی و سرایت پذیری بسیار بالایی برخوردار است، افزود: در حال حاضر ۵۶۰ مبتلا به کرونا در بیمارستان های هرمزگان بستری هستند که از این شمار ۱۴۰ نفر تنها در شبانه روز گذشته بستری شدند و هم اکنون ۸۱ نفر از بستری های تحت مراقبت های ویژه قرار دادند و وضعیت ۱۷ نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

از خراسان رضوی نیز گزارش شده که دبیر کارگروه مراقبت و درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفته است که احتمال افزایش تعداد مبتلایان به کرونا با بازگشت موج جدید بیماری در این استان از اواخر خردادماه امسال وجود دارد.

دکتر علی اصغر انجیدنی افزود: در حال حاضر در خصوص شیوع موج جدید کرونا در شهرهای جنوبی و شرقی کشور به علت گونه های جهش یافته هندی و آفریقایی از سوی وزارت بهداشت هشدار داده شده است.

وی اضافه کرد: اگرچه هم اکنون تعداد مبتلایان در سطح کشور رو به کاهش است اما شهرهای جنوبی و مناطق شرقی، شرایط ویژه ای را تجربه می کنند از این رو قرارگاه مرکزی کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به دلیل احتمال بازگشت دوباره بیماری همچنان حالت دفاعی و آماده باش خود را حفظ کرده است.

هفدهم خرداد ماه و مهمترین خبرهای کرونایی استان ها

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز در این باره گفت: با فوت ۹ مورد جدید شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به یکهزار و۳۶۷ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: با افزوده شدن ۱۵۹ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۳۹ هزار و ۳۰۳ نفر رسید.

هاشمی گفت: موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در سیستان و بلوچستان نیز در حال افزایش است و این نوع از ویروس تقریبا جایگزین نوع قبلی شده بطوریکه حدود ۸۰ درصد موارد ابتلا در سطح استان را شامل می‌شود.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز گفت: وضعیت نارنجی در قم حاکم است و طی ۱۰ روز گذشته تعداد بستری‌ها ۲۰۰ نفر بوده و کاهش نیافته‌است.

سید هاشم صدر افزود: بالا بودن آمار فوتی و پایین نیامدن آمار بستری نگران‌کننده است و نشان می هد این ویروس همچنان در جامعه است و چرخش دارد.

اما گزارش ها از استان اردبیل کمی بهتر است و شمار مبتلایان کرونا در استان اردبیل به طور چشمگیری کاهش یافته است .

بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، روند کاهشی شیوع بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل همچنان ادامه دارد و در ادامه این وضعیت، شمار مبتلایان بستری همزمان کووید.۱۹ در این استان از ۶۳۳ نفر در پنجم اردیبهشت ماه با ۴۴۹ نفر کاهش، به ۱۸۴ فرد بستری در شبانه‌روز گذشته رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل کاهش آمار فوتی، بستری‌های جدید و همزمان مبتلایان کرونا در مراکز درمانی این استان طی ۲ هفته اخیر را چشمگیر خواند و گفت: شیوع موج چهارم بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل که از نیمه فروردین ماه آغاز شده بود، طی روزهای اخیر روند نزولی به خود گرفته و در وضعیت مهار قرار گرفته است.

وی در عین حال وضعیت کاهشی شیوع کرونا در این استان را همچنان شکننده عنوان کرد و افزود: در صورت بی‌توجهی شهروندان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، احتمال صعودی شدن دوباره شیوع کرونا در استان وجود دارد.

استاندار زنجان نیز با اشاره به روند کاهشی موارد سرپایی کرونا در استان گفت: هر چند این وضعیت طی ۲ هفته گذشته با رعایت پروتکلهای بهداشتی سرعت بیشتری گرفته بود، اما اکنون کُندتر شده است که بر این اساس باید عموم مردم رعایت نکات پیشگیرانه کرونایی را با حساسیت بیشتری مورد توجه قرار دهند.

فتح الله حقیقی با بیان اینکه در شرایط کرونایی باید همگان به رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه زدن ماسک توجه ویژه ای داشته باشند، افزود: تا رسیدن به حد مطلوب، یعنی کنترل همه گیری کرونا حتی با انجام واکسیناسیون نیز توجه به پروتکل های بهداشتی و به کارگیری مستمر این نکات ضروری است تا آسیب های ناشی از آن به حداقل برسد.

وی با اشاره به افزایش میزان پی سی آر مثبت کرونا در شهرهای ابهر، خرمدره و خدابنده اظهار داشت: در این سه شهر وضعیت خوبی برقرار نیست و با وجود تاکیدات، به جای کاهش موارد، شاهد افزایش موارد پی سی آر مثبت هستیم و باید اقدامات جدی و موثری برای کنترل این مهم انجام گیرد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این خصوص گفت: نسبت مرگ‌ومیر در میان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بستری در بیمارستان‌های استان در چند ماه اخیر روند کاهشی داشت و خرداد امسال به پنج درصد رسید.

آرش نجیمی ادامه داد: روند شناسایی کل موارد مثبت کرونا در استان از اواخر فروردین امسال شروع به کاهش یافت و در اوائل خرداد به حدود ۲ هزار نفر در یک هفته رسید.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

کاهش چشمگیر مبتلایان جدید کرونا در استان اردبیل

شمار مبتلایان کرونا در استان اردبیل به طور چشمگیری کاهش یافت و با بستری شدن ۲۶ نفر در شبانه روز گذشته، آمار مبتلایان جدید بیماری کووید.۱۹ در این استان به پایین‌ترین حد سه ماه گذشته رسید.

بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، روند کاهشی شیوع بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل همچنان ادامه دارد و در ادامه این وضعیت، شمار مبتلایان بستری همزمان کووید.۱۹ در این استان از ۶۳۳ نفر در پنجم اردیبهشت ماه با ۴۴۹ نفر کاهش، به ۱۸۴ فرد بستری در شبانه‌روز گذشته رسیده است.

بنا به این گزارش، دیروز برای چهارمین روز در سال جاری، فوت مبتلایان کرونا در استان اردبیل به صفر رسید ولی طی ۲۴ ساعت گذشته با فوت یک نفر دیگر از مبتلایان، مجموع فوتی‌های کووید.۱۹ در این استان طی ۱۵ گذشته به یک هزار و ۷۹۹ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل روز دوشنبه کاهش آمار فوتی، بستری‌های جدید و همزمان مبتلایان کرونا در مراکز درمانی این استان طی ۲ هفته اخیر را چشمگیر خواند و گفت: شیوع موج چهارم بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل که از نیمه فروردین ماه آغاز شده بود، طی روزهای اخیر روند نزولی به خود گرفته و در وضعیت مهار قرار گرفته است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با اشاره به افزایش شمار بهبودیافتگان بستری در مراکز درمانی استان اردبیل در تداوم روند کاهشی شیوع کرونا در استان افزود: در شبانه‌روز گذشته ۲۵ نفر از بیماران بستری مبتلا به کرونا از مراکز درمانی استان ترخیص شدند.

وی همچنین از روند کاهشی افراد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان اردبیل را مطلوب خواند و بیان کرد: هم‌اکنون ۳۸ بیمار مبتلا به کووید.۱۹ در مراکز درمانی استان تحت مراقبت قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل وضعیت کاهشی شیوع کرونا در این استان را همچنان شکننده عنوان کرد و افزود: در صورت بی‌توجهی شهروندان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، احتمال صعودی شدن دوباره شیوع کرونا در استان وجود دارد.

وی همچنین با اشاره به کم شدن بار مراجعه بیماران کرونایی به مراکز درمانی استان در چند روز اخیر اضافه کرد: مراکز درمانی استان آماده پذیرش و بستری بیماران مبتلا به کرونا هستند.

دکتر حبیب‌زاده خواستار تعطیلی سفرهای غیرضروری و همه دورهمی‌ها مانند شب نشینی، عروسی و مراسم دید و بازدید جمعی شد و گفت: برای مهار این بیماری، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت سفت و سخت ضروری است و هر تجمع ضروری حتما باید با زمان بسیار کم و رعایت فاصله ۲ تا سه متری برگزار شود.

وی برگزاری هر گونه تجمع را موجب افزایش شمار مبتلایان کرونا عنوان و اضافه کرد: مهم‌ترین خطر در روزهای آینده، برگزاری مراسم عروسی و سفر شهروندان است و باید این مساله فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با تاکید بر ضرورت ادامه استفاده از ماسک حتی با انجام واکسیناسیون سراسری، به افراد مبتلا به کرونا توصیه کرد که شرایط قرنطینه در منزل را با شدت بیشتر رعایت کرده و از تردد در سطح جامعه خودداری کنند تا دوره انتقال پذیری بیماری طی شود.

دکتر حبیب‌زاده، رعایت دقیق محدودیت‌های وضع شده، در خانه ماندن، عمل به شیوه‌نامه‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در تجمعات و هرگونه دورهمی، تعطیلی مجالس عروسی و ترحیم را تنها راه برون‌رفت و گذر از شرایط بحرانی موجود ذکر کرد.

در ادامه روند کاهشی شیوع کرونا در استان اردبیل، شهرستان‌های پارس‌آباد، مشگین‌شهر، گرمی، کوثر، نیر، سرعین، نمین، اصلاندوز و بیله‌سوار در وضعیت زرد و شهرستان‌های خلخال و اردبیل در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند.

کارشناسان بهداشت و درمان استان از شهروندان خواسته‌اند به محض مشاهده علایم اولیه ابتلای به کرونا از جمله سردرد و بدن درد شدید و نیز ناراحتی‌های تنفسی، به سرعت به مراکز ۱۶ ساعته بهداشت و درمان مراجعه کرده و نسبت به اقدامات تشخیصی و درمان اقدام کنند.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه با ۲۲ فوتی، بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا با ۱۲۱ نفر در روز ۲۷ فروردین ماه امسال و نیز بالاترین رکورد بستری همزمان بیماران کرونا با ۶۳۳ نفر در روز پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.

 

هشدار؛ شیوع کرونا در هرمزگان و ضرورت توجه به پروتکل ها

امار وارقام دو هفته اخیر نشان می دهد که با وجود تاکید فراوان مسوولان ، رعایت پروتکل های بهداشتی در استان هرمزگان با برگزاری دورهمی، سفرهای غیر ضرور شدت یافته که نیاز است مردم توجه بیشتری به پروتکل های بهداشتی داشته باشند.

این روزها این ویروس خطرناک در همه نوع چینی، انگلیسی، هندی و آفریقایی هم اکنون استان هرمزگان را درنوردیده و مسوولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نسبت به شیب صعودی کرونا در این استان روزانه هشدار می‌دهند که همه مردم به رغم تمامی مشکلات آن، این ویروس کشنده را جدی بگیرند.

کرونا در این روزها دیگر سن وسال نمی شناسد و ضمن کاهش سن مبتلایان، فراگیری افراد در مناطق شهر و روستایی بیشتر شده بطوریکه رفت وآمد از شهرها به روستاها وبرعکس آن محدود شده وهمین امر می تواند مشکلات ومعضلات اجتماعی و اقتصادی هم بیشتر کند.

وضعیت کرونا در هرمزگان نگران کننده است

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت:با وجود تلاش های بسیار از سوی نیروهای بهداشت و درمان و همچنین همکاری بالای اصناف و برخی از مردم در رعایت پروتکلهای بهداشتی،به دلیل بی توجهی بعضی ها ، شاهد طغیان بالای کرونای انگلیسی در هرمزگان هستیم که این وضعیت به شدت نگران کننده است.

دکتر فاطمه نوروزیان اظهار داشت: در یک هفته گذشته شاهد افزایش بیش از ۴۰ درصدی موارد ابتلا و بستری در بیمارستان های هرمزگان بودیم که بسیاری از مبتلایان از میان جوانان بودند.

وی با بیان اینکه کرونای انگلیسی از کشندگی و سرایت پذیری بسیار بالایی برخوردار است، افزود: در حال حاضر ۵۶۰ مبتلا به کرونا در بیمارستان های هرمزگان بستری هستند که از این شمار ۱۴۰ نفر تنها در شبانه روز گذشته بستری شدند و هم اکنون ۸۱ نفر از بستری های تحت مراقبت های ویژه قرار دادند و وضعیت ۱۷ نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

 سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: متاسفانه در در شبانه روز گذشته دو نفر دیگر در هرمزگان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و شمار جان باختگان به یک هزار و ۳۰۴ نفر رسید.

وی سن فوتی های کرونا در ۲۴ ساعت گذشته را ۳۸ و ۶۹ سال اعلام کرد و گفت: هر روز شاهد درگیر شدن بیشتر گروه های جوان با این ویروس کشنده هستیم که متاسفانه بخشی از آن به دلیل بی توجهی نسل جوان به رعایت پروتکلهای بهداشتی و سهل انگاری در این زمینه است.

این مقام مسوول تصریح کرد: اکنون موارد مثبت روزانه شناسایی شده در استان به بیش از هزار نفر رسیده که در طول همه گیری کرونا در استان بی سابقه است و در شرایط حاضر تنها راه در امان ماندن از ابتلا به کرونا، رعایت پروتکلهای بهداشتی به ویژه شستشوی مکرر دستها و استفاده از دو ماسک و پرهیز از حضور در تجمع و دورهمی ها است.

دکتر نوروزیان با بیان اینکه در حال حاضر تمام مناطق هرمزگان درگیر ویروس کرونا هستند، گفت : در میان تمام مناطق، چهار شهرستان میناب، بندرلنگه، پارسیان و بندرعباس افزایش بیش از حد شمار مبتلایان و بستری بیماران کرونایی را دارند.

کرونا مهمترین مساله خانوارهای هرمزگانی

در کنار تمامی پیامدهای خطرناک آن و هشدارهای مکرر از سوی مسوولان دانشگاه علوم پزشکی استان و مسوولان اجرایی استان؛ اما از نگاه جامعه‌شناختی نمی‌توان مشکلات اجتماعی و فشارهای اقتصادی ناشی از کرونا که بسیاری از خانواده‌ها به ویژه ساکنان حاشیه‌ای شهرها را متاثر کرده است را نیز نادیده گرفت.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد بندرعباس نیز گفت: از ابتدای شیوع کرونا مهم‌ترین مساله‌ای که خانواده‌ها را در استان هرمزگان را درگیر خود کرد، تحت تاثیر قرارگرفتن مشاغل و وضعت معیشتی آن‌هاست و با شیوع گسترده‌تر این بیماری در روزهای اخیر، این وضعیت ادامه دارد.

سیدرضا هاشمی‌زاده افزود: کرونا از جمله پدیده‌های هزاره سوم است که برای نخستین بار یک ویروس از خانواده کرونا، پاندومی جهانی(همه‌گیری جهانی) ایجاد کرده و پیامدها و تاثیرات منفی در مسایل و مشکلات اجتماعی و فرهنگی به ویژه برای قشرهای کم‌درآمد جامعه به وضوح قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: با تغییرات گسترده و همه‌گیری سریع آن، جامعه امروزی نمی‌داند با این پدیده چگونه برخورد کند، بنابراین اگر برنامه درستی برای این موضوع نداشته باشیم در حوزه‌های مختلف دچار مشکلات بیشتری خواهیم بود.

این جامعه‌شناس ارتباطات بیان داشت: طبق هشدار مسوولان دانشگاه علوم پزشکی، محلات سورو، پیامبر اعظم، تپه الله اکبر، الهیه و کوی ملت در بندرعباس روند افزایشی بیشتری نسبت به دیگر مناطق این شهر در حوزه شیوع کرونا دارند و این مساله یک هشدار جدی در حوزه بهداشت و درمان و هم مسائل اجتماعی است.

هاشمی‌زاده با اشاره به روند صعودی کرونا درهرمزگان و اینکه کارگران و زنان سرپرست خانوار درمعرض این ویروس قرار دارند، عامل اساسی در افزایش آمار مبتلایان به کرونا در این محله‌ها را مسائل اقتصادی و معیشتی عنوان کرد و افزود: این مساله اهمیت مقابله مؤثر با نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی و بهداشتی در این محلات را پررنگ‌تر کرده است.

مردم به حمایت‌های اقتصادی و نشاط اجتماعی نیاز دارند

مشکلات اجتماعی و اقتصادی که امروز و در دوران کرونا در کشور شاهد آن هستیم مربوط به امروز و دیروز نیست بلکه بستر آن‌ها از سالیان قبل ایجاد شده‌ اما امروز کرونا این شکاف‌های اجتماعی، اقتصادی و فاصله طبقاتی زندگی ساکنان مناطقی از شهرها و محلات حاشیه‌نشین هرمزگان را نمایان‌تر کرده است.

این استاد ارتباطات با بیان اینکه؛ رسانه‌های استان به مشکلات اجتماعی و زیرساختی شهری مردم این محله‌ها و مناطق به ویژه منطقه تپه الله‌اکبر و شهرک پیامبراعظم(ص) بندرعباس به صورت عمیق و ریشه‌ای نپرداخته‌اند، گفت: ساکنان این مناطق از طبقات اجتماعی کم‌درآمدتر بوده و نیازمند حمایت‌های جدی هستند.

هاشمی‌زاده، یکی از نیازهای جدی مردم مناطق پرخطر وحاشیه‌ای که دچار خسارت‌های کرونا شده‌اند را حمایت‌های اقتصادی و نشاط اجتماعی دانست و گفت: بسیاری از افراد در جامعه ما دچار روزمرگی شده‌اند درحالی که با کاهش فشارهای اجتماعی تحمیل‌شده بر مردم و افزایش نشاط اجتماعی می‌توان از سطح افسردگی ناشی از مشکلات و ضررهای اقتصادی آن کاست.  

وی یادآورشد: با توجه به کمبود امکانات بهداشتی درمانی در برخی از مناطق شهری و روستایی و اینکه فرهنگ مراجعه به مراکز درمانی در بین برخی از مردم کمتر است، رسانه‌ها می‌توانند در راستای توسعه سلامت مردم، مشکلات و کاستی‌ها را رصد و به صورت ویژه‌ مطالبه‌گری کنند.

کرونا یک مساله اجتماعی که فاصله‌های طبقاتی را آشکارتر کرد

عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه هرمزگان گفت: نزدیک به یکسال و نیم از ورود کرونا به کشور گذشته است و برای همه محرز شده که کرونا درحقیقت چالش‌های از پیش موجود نظام اجتماعی را آشکار کرده به تعبیری کرونا بستر و شرایطی را به جامعه تحمیل کرده که برخی از این چالش‌ها و مشکلات آشکارتر شده است.

یاسر رستگار درخصوص چالش‌های کرونا در هرمزگان از نگاه جامعه‌شناسی اظهارداشت: کرونا بیش از هر چیز یک مساله اجتماعی است، شیوع این بیماری با توجه به ارتباطات انسانی در انتقال و سرایت بیماری، بعد اجتماعی مهمی از این بیماری است و به راحتی می‌توان آن را به عنوان یک مساله اجتماعی تلقی نمود و بعد اجتماعی مهم دیگر این بیماری، پیامدهای آن در سطوح فردی، گروهی، جامعه‌ای و جهانی و همچنین در ابعاد زمانی کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت است.

وی با بیان اینکه زنجیره انتقال کرونا در واقع یک زنجیره اجتماعی است و به ارتباطات انسانی وابسته است، ادامه داد: کرونا برای گروه‌های حاشیه نشین شهری و برای قشرهای فرودست جامعه خطرناک‌تر و کشنده‌تر است اما امروز به صراحت می‌توانیم بگوییم که کرونا طبقاتی عمل می‌کند و گروه‌های فرودست را بیشتر در معرض تهدید و از بین می‌برد.

این استاد دانشگاه از کرونا به عنوان آشکارکننده شکاف‌های اقتصادی و فاصله طبقاتی زندگی بخشی زیادی از ساکنان حاشیه نشین در شهرها و روستاهای هرمزگان از جمله در حاشیه نشینان شهر بندرعباس نام برد و ابرازداشت: مهم‌ترین و حرفه‌ای‌ترین راه پیشگیری از ویروس کرونا درخانه ماندن است و همه بر روی آن اتفاق نظر دارند اما این استراتژی‌ترین راه پیشگیری برای بخشی از قشرهای جامعه امکان‌پذیر نیست.

رستگار با بیان اینکه نگاه آسیب‌شناسانه به خسارت‌های کرونا و مسائل اجتماعی ناشی از آن باید بیان واقعیت‌ها و به صورت واقع‌بینانه باشد، گفت: به عنوان مثال در مناطقی از شهر بندرعباس و محلات حاشیه‌نشین امکان درخانه ماندن به هیچ وجه وجود ندارد و دلیل مهم این مساله نیز به مشکلات اقتصادی خانواده‌ها برمی‌گردد.

قشر ضعیف نیازمند رفاه بیشتر و نشاط اجتماعی است

بحران کرونا به شیوه‌های متفاوت، مسائل اقتصادی، اجتماعی و روانشناختی مردم ایران را تحث تاثیرگذار خود قرار داده و چالش‌های اجتماعی و ضررهای اقتصادی فردی بسیاری را بر خانواده‌ها به ویژه بر قشر کم‌درآمد جامعه تحمیل کرده که نمی‌توان از بیان این واقعیت‌ها چشم‌پوشی کرد.

این جامعه‌شناس توضیح داد: خانواده‌هایی در همین شهر بندرعباس زندگی می‌کنند که از پس تامین هزینه‌های حداقلی هم بر نمی‌آیند و تامین بسیاری از اقلام بهداشتی نیز برای آنها میسر نیست که این مساله در کوتاه مدت می‌تواند به سلامت خانواده‌ها آسیب برساند این درحالی است که مردم به ویژه قشر ضعیف نیازمند رفاه بیشتر و نشاط اجتماعی هستند و باید بیش‌ از گذشته مورد حمایت باشند.

وی در این باره بیان داشت: نشاط اجتماعی، احساس امنیت، امید به آینده و میزان مشارکت اجتماعی از جمله مؤلفه‌هایی تاثیرگذار در افزایش نشاط اجتماعی هستند؛ اما متأسفانه در جاهایی می‌بینیم که این مؤلفه‌ها با مشکلات جدی روبه‌رو است و بخش‌های حاشیه‌ای شهرهای استان به ویژه در محلات حاشیه‌ای شهر بندرعباس که به گفته دانشگاه علوم پزشکی آمار کرونا در این محله‌ها روبه افزایش می‌باشد، از این نشاط اجتماعی محروم هستند.

رستگار ادامه داد: کارگران روزمزد و زنان سرپرست خانوار و افرادی که معیشت آن‌ها به کار دست‌فروشی می‌گذرد، امکان درخانه ماندن برای ‌آن‌ها وجود ندارد و بیشتر مشکلات این قشر از جامعه از نوع اقتصادی است که به تبع آن فشار روحی و روانی بر آن‌ها وارد می‌کند و بر توانایی و عملکرد آن‌ها نیز تاثیر می‌گذارد.

عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه هرمزگان گفت: جدای از بحث‌های اقتصادی، اساسا خانه‌هایی که در مناطق حاشیه وجود دارد، مثل یک خانه‌ شیک و متوسط شهری نیست که بتوان مدت زیادی در آن ماند، زیرا این خانه‌ها به قدری کوچک، محقر و خالی از امکانات اولیه است که اگر ساکنان آن درآمدی هم داشته باشند، نمی‌توانند در این خانه‌های کوچک و بدون امکانات مناسب، برای پیشگیری از کرونا مدت زیادی دوام بیاورند.

رستگار اضافه کرد: درخانه‌هایی کوچک و با امکانات پایین که میزان تماس افراد نیز بیشتر می‌باشد، بدیهی است که کرونا نیز در این مناطق شیوع بیشتری داشته باشد و قدرت خرید لوازم بهداشتی مناسب برای ساکنان این مناطق نیز بسیار پایین است و از طرفی چون سبک زندگی گروه‌های ساکن در این مناطق که عمدتا کارگر و سرپرست خانوار هستند، ریسک ابتلا را بالا می‌برد.

خصلت تقدیرگرایانه درمناطق حاشیه‌ای بندرعباس آسیب‌زاست

تعطیلی کسب و کارها، نداشتن درآمد و یا کاهش درآمد، بیکاری، ناتوانی در پرداخت اقساط و به تعویق افتادن آن‌ها، افزایش اجاره‌خانه‌ها و مشکلات آن، اجاره مغازه در کنار نداشتن پس‌انداز همه دست به دست هم داده تا بار مشکلات ناشی از دوران کرونا پررنگ‌تر شود؛ هرچند که آسیب‌های اجتماعی و مشکلاتی که امروز و در دوران کرونا شاهد آن هستیم مربوط به دیروز و امروز نیست بلکه مشکلات و چالش‌های اجتماعی، امروز با شیوع کرونا و حمله‌های غافلگیرکننده آن، خود را بیش‌ از گذشته نمایان کرده است.

اما موضوعی که بارها مورد اشاره قرار گرفته و اکثریت مردم، روان‌شناسان و استادان حوزه‌های اقتصادی، روان‌شناختی و جامعه‌شناسان بر آن اتفاق نظر دارند؛ اینکه کارگران و دستفروشان به عنوان فعالان مشاغل ساده و نیروهای فعال در بخش خدمات که ۵۰ درصد جمعیت شاغل کشور را تشکیل می‌‌دهند، از جمله مشاغل آسیب‌پذیر در پی شیوع کرونا هستند.

این جامعه‌شناس در سخنان پایانی خود در خصوص چالش‌های اجتماعی ناشی از ویروس کرونا به مفهوم تقدیرگرایی به عنوان یکی از خصلت‌های فرهنگی رایج در دنیا اشاره کرد و بیان داشت: این مفهوم نوعی باور فرهنگی متاثر از ساختارهای اجتماعی، واقعیت‌ها و شرایط فرهنگی است و آنچه تقدیرگرایی را در بین افراد تشدید می‌کند، احساس درماندگی و ناتوانی است.

رستگار گفت: در تمامی دنیا افرادی که فقر و خشونت اقتصادی را به طور عمیق تجربه و افرادی که زندگی‌های واقعی خود را برباد رفته می‌بینند اساسا تقدیرگراتر می‌شوند و کسی که با فقر ساختاری دست و پنجه نرم می‌کند، یا کسی که در زندگی چیز زیادی برای از دست دادن ندارد، طبیعی است ترس از دست دادن هم نداشته باشد؛ بنابراین این شخص از کرونا نمی‌ترسد و برای این دسته از افراد کرونا نیز مثل سایر بحران‌ها(فقر، بیکاری و اعتیاد) هم عرض قرار بگیرد.

به گفته این استاد دانشگاه هرمزگان، در سال‎های اخیر و به خصوص بعد از شیوع ویروس کرونا احساس تقدیرگرایانه قوت بیشتری به خود گرفته و در مناطق حاشیه‌ای بندرعباس نیز به‌ دلیل پایین‎ بودن سطح آگاهی ذهنی و سطح تحصیلات افراد این مفهوم وجود دارد، و نمی‌توان آن را منکر شد.

وی افزود: این خصلت تقدیرگرایانه درموضوع کرونا می‌تواند بسیار آسیب‌زا باشد، زیرا در صحبت‌هایی که با گروه‌های حاشیه‌نشین شهری داشتم و پژوهشی را در این باره انجام دادم، چون معتقدند ته آن مرگ است و از این زندگی راحت می‌شوند به همین دلیل نیاز اعتقادی به رعایت نکات بهداشتی در خود نمی‌بینند، لذا ضرورت حمایت‌های اجتماعی از سوی مسوولان و نهادهای اجتماعی و فرهنگی در این مناطق را دوچندان می‌کند.

 

کرونا ۹ سیستان و بلوچستانی دیگر را به کام مرگ کشاند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با فوت ۹ مورد جدید شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به یکهزار و۳۶۷ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری روز دوشنبه اظهارداشت: با افزوده شدن ۱۵۹ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۳۹ هزار و ۳۰۳ نفر رسید.

وی افزود: هم‌اینک۲۵۶ بیمار حاد تنفسی و ۱۱۹ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از مردم تقاضا کرد؛ در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

وی بیان کرد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

هاشمی گفت: موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در سیستان و بلوچستان نیز در حال افزایش است و این نوع از ویروس تقریبا جایگزین نوع قبلی شده بطوریکه حدود ۸۰ درصد موارد ابتلا در سطح استان را شامل می‌شود.

 

تعداد بستری‌های کرونا در کرمانشاه به ۳۵۸ نفر افزایش یافت

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: هم‌اکنون ۳۵۸ بیمار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری هستند که این تعداد نسبت به روز گذشته چهار نفر بیشتر است.

«مهدی محمدی» روز سه‌شنبه با اشاره به فوت سه نفر دیگر بر اثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته، اظهار داشت: مجموع جانباختگان در این استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به یک هزار و ۸۶۳ نفر رسیده است.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۷ مورد بیمار مثبت بستری و ۱۳۵ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل ۶۲ نفر افزایش داشته است.

وی یادآور شد: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۹۲ نفر در مراکز درمانی استان بستری و ۱۰۲ بیمار هم بعد از بهبودی از مراکز درمانی ترخیص شده‌اند.

 

رنگ بندی جدید شهرهای استان کرمانشاه اعلام شد

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رنگ بندی شهرستان‌های استان کرمانشاه را اعلام کرد که براساس این گزارش شهرستان پاوه در وضعیت قرمز قرار گرفته است.

شهرستان‌های کرمانشاه، صحنه، اسلام‌آبادغرب، سرپل دهاب، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، گیلانغرب و جوانرود در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، قصرشیرین، دالاهو و روانسر نیز در وضعیت زرد قرار دارند.  

 

یک بیمار مبتلا به کرونا در کاشان جان باخت

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: یک مرد ۶۲ ساله طی ۲۴ ساعت گذشته به دلیل ابتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این شهرستان جان باخت.

مریم امیدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: شمار بستری مبتلایان کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل ۹۰ نفر است که ۷۲ بیمار در کاشان و ۱۸ بیمار در آران و بیدگل بستری تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی موارد بستری بیماران کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۱۵ نفر اعلام و اضافه کرد: ۱۱ نفر از بیماران در کاشان و چهار نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

ثبت ۲۷ مورد جدید کرونا در منطقه کاشان 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۲۷ مورد جدید به ۲۴ هزار و ۴۱ نفر رسید.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۵ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۱۱ نفر با سن ۲ تا ۸۰ سال در کاشان و چهار نفر با سن ۵۶ و ۹۰ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان هستند.

امیدی گفت: از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون ۱۸۷ هزار و ۹۹۹ نفر به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند.

وی ادامه داد: در این مدت، ۱۱ هزار و ۸۵۳ بیمار حاد تنفسی از بیمارستان‌های کاشان و آران و بیدگل ترخیص شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: ۸۴۸ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) این دانشگاه است.

حمید سوری مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس کمیته‌های کشوری اپیدمیولوژی و واکنش سریع برای کووید ۱۹، هشتم خرداد پس از نشست با فرماندار ویژه کاشان گفت: کارنامه و عملکرد این شهرستان در مدیریت اپیدمی کرونا نسبت به میانگین کشوری موفق و مثبت است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

وضعیت کرونایی شهرستان‌ کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی نارنجی است.

ویروس کرونا اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

روز بدون فوتی کرونایی در چهارمحال و بختیاری به ثبت رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با اشاره به کاهش ۳۰ درصدی مرگ و میر ناشی از کرونا در این استان، گفت: در روز دوشنبه ۱۷ خرداد موردی از فوتی در استان گزارش نشد.

مجید شیرانی روز دوشنبه افزود: طی روزهای اخیر تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا در استان از کاهش محسوسی برخوردار بود و در برخی روزها تعداد فوتی‌ها به صفر رسیده است.

وی ادامه داد: این روند با جدیت در رعایت پروتکل‌های بهداشتی تداوم خواهد داشت اما چنانچه با عادی‌انگاری و سهل‌انگاری مردم مواجه شویم این وضعیت متوقف خواهد شد و شیوع کرونا روند صعودی به خود می‌گیرد.

شیرانی با اشاره به تداوم واکسیناسیون کرونا در استان، اظهار داشت: واکسن کرونا به جز عوارض طبیعی و زودگذر عوارض دیگری ندارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: واکسن کرونا هیچ‌گونه خطر جدی برای سلامتی افراد به همراه ندارد و مردم به شایعات توجه نکنند.

شیرانی همچنین از کاهش چشمگیر مبتلایان به کرونا در استان طی ۲ هفته اخیر خبر داد و گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۶۷ بیمار مبتلا به کرونا در استان در استان شناسایی شد که از این تعداد ۳۸ نفر بستری و ۲۹ نفر سرپایی بودند.

وی خاطر نشان کرد: هم اینک ۲۰۸ بیمار مشکوک و مبتلای قطعی به کرونا در مراکز درمانی استان بستری است که از این تعداد حال عمومی ۲۶ نفر وخیم است.

شیرانی تصریح کرد: با احتساب بیماران جدید مجموع مبتلایان به کرونا در استان به ۴۵ هزار و ۹۹۶ نفر رسید.

شهرستان‌های کوهرنگ، خانمیرزا و بن در وضعیت زرد (خطر متوسط) شیوع کرونا و سایر شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری در وضعیت نارنجی (پرخطر) قرار دارند.

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۱۳۳ هزار و ۷۵۹ مورد نمونه‌گیری ویروس کرونا در این استان انجام شده است.

همچنین در این مدت یک هزار و ۱۰۸ بیمار بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را در این استان از دست دادند.

 

آزمایش کرونای ۵۵ مسافر عراقی در فرودگاه مشهد مثبت شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نتیجه آزمایش پی.سی.آر ۵۵ مسافر وارد شده ه از کشور عراق به فرودگاه مشهد از اسفند پارسال تاکنون مثبت شده است.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز دوشنبه به نقل از دکتر سید محمدحسین بحرینی گزارش داد: این تعداد از میان آزمایش پی.سی.آر ۱۱ هزار و ۶۹۵ مسافر عراقی طی این مدت در قالب ۶۶ پرواز ورودی از عراق ثبت شده است.

وی افزود: در این راستا اقدامات آموزشی و نمونه گیری از اطرافیان برابر دستورالعمل در کوتاهترین زمان ممکن انجام شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: با توجه به تاکید مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، از اسفند ماه سال گذشته از تمامی مسافران عراقی بالای هشت سال در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد بدون توجه به اینکه دارای تست یا گواهی سلامت هستند آزمایش پی.سی.آر گرفته می‌شود مگر آنکه فرد گواهی مکتوب مبنی بر تکمیل واکسیناسیون کرونا داشته باشد.

وی گفت: انجام آزمایش توسط آزمایشگاههای بخش خصوصی مورد تایید معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد مستقر در فرودگاه این شهر انجام می شود.

۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و به بقیه جمعیت این استان توسط دانشکده و دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، تربت‌جام و نیشابور خدمات‌رسانی می‌شود.

براساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۲ میلیون و ۹۷۱ هزار و ۲۷۰ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۱۲۰ نفر دیگر از مبتلایان به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته تعداد جان باختگان این بیماری در کشور به ۸۱ هزار و ۱۸۳ نفر رسیده است.

همچنین تاکنون ۲ میلیون و ۵۶۵ هزار و ۹۷۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. 

 

پلیس مانع ورود هزار و ٢٠ خودرو غیربومی به شهرهای خراسان رضوی شد

جانشین رییس پلیس راه خراسان رضوی گفت: طی ٢٤ ساعت گذشته از ورود هزار و ٢٠ دستگاه خودرو غیربومی به شهرهای دارای وضعیت نامناسب کرونایی در این استان جلوگیری شد.

سرهنگ محمد قانعی نژاد روز دوشنبه افزود: همچنین روز گذشته مالکان ٣٣٥ دستگاه خودرو غیربومی به دلیل تخلف ورود به شهرهای با وضعیت نامناسب کرونایی استان جریمه شدند.

وی ادامه داد: رانندگان هزار و ١٠٠ دستگاه خودرو غیربومی نیز از پلیس تذکر گرفتند.

جانشین رییس پلیس راه خراسان رضوی با اشاره به پایان طرح ممانعت از سفرهای بین شهری و برون استانی در تعطیلات نیمه خرداد از ساعت ١٢ امروز گفت: طرح منع ورود خودروهای غیربومی به شهرهای با وضعیت قرمز، نارنجی و زرد استان همچنان ادامه دارد.

ستاد ملی مقابله با کرونا رفت و آمد بین استانی خودروها را از ظهر ۱۲ تا ظهر ۱۷ خرداد ماه جاری ممنوع اعلام کرده بود.

 

تزریق واکسن کرونا به اعضای ستادهای انتخاباتی در خراسان رضوی آغاز شد

رییس ستاد انتخابات خراسان رضوی گفت: تزریق واکسن کرونا به اعضای ستادهای انتخاباتی در شهرستانها و بخشهای خراسان رضوی آغاز شده است.

محمد علی نبی پور روز دوشنبه افزود: در مجموع حدود ۱۵۰ نفر در این چارچوب واکسن دریافت کرده یا در نوبت دریافت واکسن کرونا قرار دارند.

وی ادامه داد: در صورت ایجاد نشدن مشکل، از هفته آینده اعضای شعب اخذ رای در استان که تعداد آنها چند ده هزار نفر می باشد، مطابق برنامه ریزی صورت گرفته واکسن کرونا دریافت خواهند کرد.

چهار میلیون و ۶۱۶ هزار و ۷۹۱ نفر در خراسان رضوی واجد شرایط رای دادن‌ هستند.

براساس  اعلام استاندار خراسان رضوی ۱۰۰ هزار نفر عامل اجرایی و ۲۰ هزار نفر به عنوان عوامل امنیتی و انتظامی برگزاری انتخابات در این استان را برعهده دارند.

همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و دومین انتخابات میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در روز جمعه ۲۸ خردادماه جاری، ششمین دوره‌ انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز در پنج هزار و ۵۹ شعبه اخذ رای، ۸۷ شهر و ۲ هزار و ۵۸۶ روستای خراسان رضوی برگزار خواهد شد.

استان ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومتر مربعی خراسان رضوی با وسعتی معادل هفت درصد مساحت کل کشور در قالب ۳۳ شهرستان، در مجموع هشت هزار و ۶۰۰ عضو در شوراهای اسلامی شهری و روستایی دارد.

۴۶۵ نفر از این تعداد، عضو اصلی و علی البدل شوراهای اسلامی شهرها و بقیه عضو شوراهای اسلامی روستایی استان ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی هستند و در مجموع کمتر از پنج درصد این تعداد را زنان تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی واکسن کرونا اسامی استان های قرمز اسامی استان های قرمز کرونا اسامی استان های قرمز کشور رنگ بندی شهرها رنگ بندی کرونایی رنگ بندی استان ها اسامی استان های نارنجی رنگ بندی استان ها از نظر کرونا رنگ بندی استان ها از نظر کرونا امروز رنگ بندی شهرها از نظر کرونا رنگ بندی استان ها امروز اسامی استان های زرد اسامی استان های آبی رنگ بندی کرونا اسامی استان های نارنجی در کشور اسامی استان های نارنجی کشور اسامی استان های زرد ایران رنگ بندی شهرها از نظر کرونا امروز اسامی استان های قرمز کرونا امروز رنگ بندی استان رنگ بندی شهرهای ایران رنگ بندی استان های کشور رنگ بندی استان های کشور از نظر کرونا اسامی استان های قرمز امروز رنگ بندی کرونایی شهرهای کشور رنگ بندی کرونایی شهرها رنگ بندی استان های کشور کرونایی رنگ بندی شهرها رنگ بندی جدید شهرها رنگ بندی شهرهای ایران از نظر کرونا رنگ بندی شهرهای ایران از نظر کرونا امروز رنگ بندی استان ها و شهرها رنگ بندی استان های ایران رنگ بندی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.