استعداد بروز پیک‌های بعدی بیماری تا افزایش پوشش واکسیناسیون و عدم گسترش پروتکل‌های بهداشتی همچنان هست به ویژه آنکه هنوز نگرانی درباره واریانت‌های جدید بیماری وجود دارد. رنگ بندی شهرهای کشور بدین صورت است: ۱۶ شهرستان قرمز، ۲۰۱ شهرستان نارنجی ۲۳۱ شهرستان زرد.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۱۲۲ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جانباختگان این بیماری در ایران به ۸۱ هزار و ۶۳ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز (۱۶خرداد ۱۴۰۰) براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۵ هزار و ۶۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۱۰۲۷ نفر از آنها بستری و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲ میلیون و ۹۶۶ هزار و ۳۶۳ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون ۲ میلیون و ۵۵۲ هزار و ۴۰۱ نفر از بیماران بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۳ هزار و ۷۶۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند و ۲۰ میلیون و ۶۸۸ هزار و ۷۲۳ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون ۴ میلیون و ۲۰۳ هزار و ۷۸۴ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۶۱۹ هزار و ۷۹۵ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده‌اند. بر این اساس مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۴ میلیون و۸۲۳ هزار و۵۷۹ دوز رسید.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقای جنوبی که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

شانزدهم خرداد ماه و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها

ممنوعیت سفر بین استانی که با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا از ۱۲ خرداد آغاز و قرار شد تا هفدهم ادامه یابد براساس پایش های خیابانی و شهری نتوانست آنطور که باید مانع از سفرهای غیر ضرور برخی از هموطنان شود.

ستاد ملی مقابله با کرونا برای اعمال مصوبه ممنوعیت سفرهای بین استانی حتی جرایم یک میلیونی نیز برای تردد خودروها در شهرهای قرمز و ۵۰۰ هزار تومانی برای شهرهای نارنجی و زرد در نظر گرفت چرا که مسوولان ستاد ملی کرونا معتقدند سفر کمتر، تردد کمتر و تجمع کمتر می‌تواند در کنترل بیماری موثر باشد.

عادی انگاری و سفر رفتن در تعطیلات به ویژه به استان‌های پرخطر اقدام خطرناکی است که می‌تواند منجر به شیوع ویروس های جهش‌ یافته شود و روند ابتلا و فوتی ها را یکبار دیگر صعودی کند و تلاش های صورت گرفته برای نزولی کردن قله چهارم پیک کرونا را بی ثمر سازد.

سفرهای بین استانی که امروز رو به پایان است  در شرایطی با بی توجهی به پروتکل های بهداشتی انجام شد که شیوع ویروس کرونا به ویژه نوع هندی و انگلیسی در برخی استان های جنوبی کشور طی یک هفته گذشته رو به افزایش بوده است و طبق گفته مسوولان بهداشت و درمان، شرایط کرونایی برخی از این استان ها از مرحله بحران فراتر رفته و احتمال وقوع یک فاجعه بزرگ وجود دارد.

شرایط شکننده وضعیت شیوع کرونا هم اکنون بیش از هر زمان دیگری رعایت پروتکل های بهداشتی را به هموطنان یاداوری می کند چرا که تنها راه قطع زنجیره بیماری کشنده کووید.۱۹ اجتناب از دورهمی ها و رعایت فاصله اجتماعی است تا با واکسیناسیون اکثر جمعیت کشور،  شرایط به پایداری و مرگ و میرها کنترل و به صفر برسد.

کرونای افریقایی و انگلیسی 

در حالی که ساده انگاری و بی توجهی به پروتکل ها عامل شیوع کرونای جهش یافته است و می تواند شرایط بحرانی در کشور حاکم کند از لارستان از توابع فارس گزارش شد که  ۹ نفر در روستای بریز مبتلا به کرونای آفریقایی و انگلیسی شده اند.

گفته شده است که  این روستا قرنطینه کامل شده و وضعیت در استان های همجوار با شهرهای جنوب فارس قرمز و بسیار شکننده و شمار مبتلایان نیز روی موج فزآینده قرار دارد.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان در همین راستا اعلام کرد:وضعیت در برخی مناطق همچون روستاهای بریز و کرمستج لارستان ، فیشور و هرم قرمز و یا سیاه کرونایی است و شرایط در بسیاری مناطق دیگر نیز ناپایدار و خطرناک پیش می رود.

وحید یگانه اظهار داشت: با وجود این شرایط و همچنین تجربه های تلخ گذشته به همه مردم فهیم لارستان و شهرهای جنوبی فارس هشدار می دهیم که احتمال ورود به موج پنجم کرونایی در منطقه طی روزهای آینده دوراز دسترس نیست و مردم باید همچنان پایبند به رعایت اصول و موازین بهداشتی باشند.

وی با هشدار جدی از مردم لارستان و شهرهای جنوبی فارس خواسته تا از هرگونه سفر به استان های همسایه از جمله هرمزگان حداقل تا عبور از وضعیت هشدار و قرمز آن استان پرهیز کنند.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی  نیز در خبری گفت که  ۳۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته بستری شدند.

 دکتر سید احمد هاشمی با بیان اینکه در این بازه زمانی یکی از بیماران جان خود را از دست داد افزود: در روز جمعه نیز فوت یک نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در استان به ثبت رسید.

وی یادآور شد: هم اکنون ۲۰۴ بیمار با علایم بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.

هاشمی با اشاره به اینکه حدود ۶۰ درصد مردم استان ماسک می زنند، خاطرنشان کرد: برخی افراد با وجود اینکه در وضعیت شکننده ای به سر می بریم اما همچنان نسبت به زدن ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی کم توجهی می کنند.

به گفته کارشناسان بهداشت و درمان  حدود ۲ هفته است که از شدت شیوع کرونا و شمار مبتلایان، بستری شدگان و جانباختگان در ساوه و زرندیه کم شده است اما آنچه در این شرایط بر دامنه خطر بروز پیک بعدی می افزاید، عادی انگاری و بی خیالی مردم است.

با اینکه طبق نقشه رنگ بندی مناطق مختلف کشور از حیث شیوع کرونا، ساوه در وضعیت نارنجی و زرندیه در شرایط زرد قرار دارد، اما ضعف در رعایت پروتکل های بهداشتی و عادی انگاشتن شرایط از سوی شهروندان، اصناف و سایر مراکز از جمله تالارها، مراکز ورزشی و تفریحی سبب شد تا سخنگوی دانشکده علوم پزشکی زنگ هشدار را به صدا در آورد.

دکتر «محمود کریمی» گفت: تا ۱۵ روز پیش شمار مبتلایان به کرونا در ساوه و زرندیه تا ۴۰ نفر در شبانه روز کاهش یافته بود اما در روزهای اخیر این تعداد دست کم سه برابر و حتی تا مرز ۱۴۰ نفر در هر ۲۴ ساعت افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: نتیجه بی خیالی برخی افراد و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی در جامعه به خصوص استفاده نکردن از ماسک سبب شده که ورق برگردد و شدت شیوع کرونا افزایش یابد.

به گفته او نتیجه تاسف بار این رفتارها را تا ۲ هفته آینده می توان شاهد بود زیرا بر شمار بستری شدگان که اکنون حدود ۷۰ نفر بطور ثابت است، اضافه می شود.

سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه حتی از احتمال تغییر شرایط شهرستان زرندیه که اینک در وضعیت زرد قرار دارد، خبر داد و گفت: مرکز ۱۶ ساعته این شهرستان تا ۲ هفته پیش در شیفت های بعدازظهر و روزهای تعطیل غیرفعال بودند اما اخیرا به صورت تمام وقت و بدون وقفه دایر هستند و پذیرای مبتلایان به کرونا هستند.

وی تاکید کرد: در صورتی که همچنان شاهد رعایت نشدن پروتکل های بهداشتی از سوی شهروندان ساوه و زرندیه باشیم ممکن است بار دیگر این شهرستان ها از رنگ بندی نارنجی و زرد به سمت قرمز و نارنجی سوق داده شوند.

دکتر کریمی اظهار کرد: برخی افراد که یک نوبت واکسن تزریق کرده اند به گمان اینکه ایمن شده اند، بدون استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی در محیط اجتماعی وارد می شوند این در حالیست که باید نوبت دوم واکسن را دریافت کنند تا به ضریبی مطمئن از ایمنی برسند.

 در همین حال خبری از بوشهر رسید و مجری طرح آزمایشی واکسن ایرانی برکت در استان گفت: فاز سوم طرح ملی واکسن ایرانی برکت با تزریق به نخستین گروه از داوطلبان شرکت در این طرح تحقیقاتی، به شکل رسمی در این استان آغاز شد.

 دکتر کتایون وحدت اعلام کرد: پس از گذشت ۴۸ ساعت از انجام معاینه‌ها و آزمایش‌های لازم، از داوطلبان گروه نخست برای تزریق واکسن دعوت به عمل آمد.

وی ادامه داد: نخستین گروه از داوطلبان روز ۱۳ خرداد ماه با حضور در محل اجرای طرح و انجام آزمایش‌های لازم و تکمیل فرم‌های ثبت نام نسبت به مراحل اجرای طرح آموزش‌های لازم را دریافت کردند.

وحدت اضافه کرد: با آماده سازی فضای مناسب و فراهم شدن زیر ساخت‌های لازم، مجموعه کلاس‌های زنده یاد دکتر سید علی طبیب واقع در سایت مرکزی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به عنوان محل اجرای این طرح ملی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اجرا شدن فاز سوم کار آزمایی واکسن کووایران برکت در ۶ شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، اصفهان و بوشهر، افزود: با توجه به استقبال خوب متقاضیان برای شرکت در این طرح ملی، نام نویسی از دیگر علاقمندان در بوشهر همچنان ادامه دارد.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان هم گفت: با افزوده شدن ۱۹۴ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۳۹ هزار و ۱۴۴ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: هم‌اینک ۲۵۵ بیمار حاد تنفسی و ۱۳۰نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند. 

وی ادامه داد: همچنین با فوت ۹ مورد جدید شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به یکهزار و ۳۵۸ نفر رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از مردم تقاضا کرد: در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

وی بیان کرد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

هاشمی گفت: موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در سیستان و بلوچستان نیز در حال افزایش است و این نوع از ویروس تقریبا جایگزین نوع قبلی شده بطوریکه حدود ۸۰ درصد موارد ابتلا در سطح استان را شامل می‌شود

رییس مرکز بهداشت خوزستان هم در خبری گفت که روند کاهشی موارد ابتلا به کرونا، در یکی، ۲ روز گذشته کند شده به گونه ای که وضعیت ۲ شهرستان خوزستان قرمز و خطر قرمز شدن دیگر نقاط استان نیز وجود دارد.

دکتر سیدمحمد علوی اظهار داشت: اخباری در خصوص افزایش تعداد بیماران و قرمز شدن شهرهای استان های جنوبی کشور همچون هرمزگان، بوشهر و کرمان به گوش می رسد که بسیار نگران کننده است.

وی افزود: گرم شدن هوا و زندگی اجباری در فضای بسته اتاق آن هم زیر کولر مزید بر علت شده و به انتشار ویروس کمک می کند که از این بابت نگران هستیم.

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: ۵۳ درصد موارد بیماری در خانواده و دورهمی های خانوادگی رخ می دهد و هیچ نشانه ای از توجه خانواده ها به این موضوع و اجتناب از آن مشاهده نمی شود.

وی افزود: ۲۰ درصد موارد بیماری در مراکز خرید، اماکن عمومی، بازارچه ها و پاساژها گزارش می شود که درصد رعایت پروتکل های بهداشتی در این اماکن حدود ۶۰ درصد است البته این میزان درصد در حاشیه شهر و بازارچه های محل عرضه کالا کمتر از ۳۰ درصد است.

علوی خطاب به مردم خوزستان گفت: ما از گرفتار شدن در امواج کرونا تاکنون کم آسیب ندیده ایم و جامعه ما تحمل موج دیگر کرونا را ندارد لذا باید با واکسیناسیون خود و بستگانمان طبق سند ملی و رعایت حداکثری پروتکل های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی، ماسک زدن و اجتناب از دورهمی  و تجمع به کرونای منحوس فرصت بازگشت دیگری را ندهیم.

 مدیرکل بهزیستی ایلام هم عنوان کرد که پوشش واکسیناسیون کرونا در مراکز توانبخشی و مراقبتی این استان تاکنون ۷۸.۵ درصد است.

زهرا همتی افزود: تزریق واکسن کرونا تاکنون برای ۳۷۷ نفر سالمند، افراد دارای معلولیت، بیمار روانی و کارکنان شاغل در شش مرکز این اداره انجام شده است.

وی با بیان اینکه تزریق واکسیناسیون این افراد طی دومرحله انجام گرفته است، افزود: مرحله اول ویژه سالمندان و کارکنان به تعداد ۸۹ نفر بوده که دوز دوم نیز تزریق و مابقی مددجویان تاکنون دوز نخست را دریافت کرده اند.

به گفته‌وی، فاز سوم واکسیناسیون جامعه هدف این اداره کل ویژه ساکنان کمپ ها، مراکز اورژانس ومراکز روزانه توانبخشی است.

مدیرکل بهزیستی ایلام یادآور شد: به محض اعلام دانشگاه علوم پزشکی و اعلام سهمیه استان، تزریق واکسیناسیون این گروه‌ها نیز انجام خواهد شد.

وی علت عدم تحقق پوشش ۱۰۰ درصدی واکسیناسیون مددجویان ساکن در مراکز این اداره کل را وجود افراد زیر ۱۸ سال عنوان کرد که بر اساس پروتکل نباید تزریق واکسیناسیون آنها انجام شود.

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری نیز در گفت و گویی اظهار کرد : با افزایش موارد ابتلا در شهرستان سامان طی ۱۰ روز اخیر این شهرستان از وضعیت زرد شیوع کرونا به وضعیت نارنجی یا پرخطر تغییر رنگ داد.

سید راشد جزایری  افزود: بر اساس جدیدترین رنگ‌بندی وزارت بهداشت، شهرستان‌های کوهرنگ، خانمیرزا و بن در وضعیت زرد(خطر متوسط) و سایر شهرستان‌های استان در وضعیت نارنجی (پرخطر) قرار دارند.

وی ادامه داد: اگر چه موارد ابتلا در شهرستان سامان طی روزهای اخیر افزایش داشته است اما در مجموع شیوع کرونا در استان روند کاهش خود را حفظ کرده است.

جزایری تصریح کرد: در مقایسه با اوج شیوع کرونا در موج چهارم موارد سرپایی در استان بین ۶۰ تا ۶۵ درصد کاهش، موارد بستری ۴۰ درصد کاهش و موارد مرگ و میر ۳۰ درصد کاهش یافته است.

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا رسیدن به وضعیت مطلوب همچنان فاصله دارد، افزود: میزان رعایت پروتکل‌ها در استان ۸۰ درصد است.

جزایری با اشاره به محدودیت‌های شکل گرفته در تعطیلات نیمه خرداد، اظهار داشت: بنا بر گزارشات نیروی انتظامی استان، محورهای مهم و پرتردد استان به خوبی کنترل شده است و نظارت‌ها در این خصوص در حال انجام است.

وی در ادامه مبتلایان جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته را ۱۲۳  نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۳۰ نفر بستری و  ۹۳ نفر سرپایی هستند.

در شیراز هم گزارش شده که کفگیر واکسن کرونا در این شهر و  دیگر شهرستان‌های استان فارس به ته دیگ خورده و در حال حاضر به علت تمام شدن ذخیره واکسن، واکسیناسیون کرونا انجام نمی‌شود.

دانشگاه علوم پزشکی شیراز در اطلاعیه ای اعلام کرد :با توجه به اتمام محموله های دریافتی واکسن تا اطلاع ثانوی واکسیناسیون علیه کروناویروس انجام نمی شود. 

در این اطلاعیه  آماده است :به اطلاع همشهریان می رساند با توجه به اتمام محموله های دریافتی واکسن، از مورخ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ تا اطلاع ثانوی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا انجام نمی شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان هم گفت: بطور میانگین روزانه ۳۰ تا ۴۰ بیمار کرونایی در بیمارستانهای استان بستری می‌شوند و با توجه به روند نزولی بیماری، افزایش همکاری‌ها از سوی شهروندان نتایج بهتری را رقم می‌زند.

دکتر علیرضا آرمانی کیان با اشاره به اینکه روند نزولی بستری و سرپایی کرونایی در استان  وضعیت بهتری را با مدیریت بیماری فراهم کرده است، افزود: در زمان حاضر  حدود ۲۵۰ بیمار کرونایی در بیمارستان های استان بستری هستند و در مقایسه با پیک چهارم بیماری، شرایط خوبی حاکم شده است.

وی اضافه کرد: وضعیت کنونی موجب شده خدمات به بیماران غیر کرونایی و اعمال جراحی ها نیز به نحو مناسبی تداوم داشته باشد و به عبارتی دیگر، مشکلات بوجود آمده در گذشته به مراتب کاهش یافته است.

 این مسوول گفت: یکی از مشکلات روند افزایشی کرونا در سطح کشور و این استان انجام مسافرت ها و حضور در اجتماعات مختلف است که همین مساله  انتقال ویروس را به دنبال دارد.

شمار مبتلایان کرونا در منطقه کاشان از ۲۴ هزار نفر گذشت

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۳۳ مورد جدید به ۲۴ هزار و ۱۴ نفر رسید.

مریم امیدی روز یک‌شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: شمار بستری مبتلایان کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل ۸۵ نفر است که ۶۸ بیمار در کاشان و ۱۷ بیمار در آران و بیدگل بستری تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی موارد بستری بیماران کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۲۰ نفر اعلام و اضافه کرد: ۱۴ نفر از بیماران در کاشان و ۶ نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان خاطر نشان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته مورد فوتی به دلیل ابتلا به کرونا در این منطقه گزارش نشده است.

وی افزود: در شبانه‌روز گذشته، ۱۵ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۱۲ نفر با سن ۲۹ تا ۸۱ سال در کاشان و سه نفر با سن ۳۳ و ۸۹ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان هستند.

امیدی گفت: از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون ۱۸۷ هزار و ۶۳۴ نفر به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند.

وی ادامه داد: در این مدت، ۱۱ هزار و ۵۷۴ بیمار حاد تنفسی از بیمارستان‌های کاشان و آران و بیدگل ترخیص شدند. مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: ۸۴۶ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) این دانشگاه است.

حمید سوری مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس کمیته‌های کشوری اپیدمیولوژی و واکنش سریع برای کووید ۱۹، هشتم خرداد پس از نشست با فرماندار ویژه کاشان گفت: کارنامه و عملکرد این شهرستان در مدیریت اپیدمی کرونا نسبت به میانگین کشوری موفق و مثبت است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

وضعیت کرونایی شهرستان‌ کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی نارنجی است.

ویروس کرونا اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

کرمانشاه دومین روز بدون فوتی کرونا را پشت سرگذاشت

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه کرمانشاه دومین روز متوالی بدون فوتی کرونا را امروز یکشنبه پشت‌سر گذاشت، گفت: مجموع جانباختگان در این استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون همان یک هزار و ۸۶۰ نفر است.

«مهدی محمدی» روز یکشنبه افزود: هم‌اکنون ۳۵۴ بیمار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری هستند که این تعداد نسبت به روز گذشته ۱۳ نفر کمتر است.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته، ۲۲ مورد بیمار مثبت بستری و ۶۸ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل ۸۱ نفر کاهش داشته است.

وی یادآور شد: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۹۲ نفر در مراکز درمانی استان بستری و ۱۰۲ بیمار هم بعد از بهبودی از مراکز درمانی ترخیص شده‌اند.

شهرستان پاوه در وضعیت قرمز قرار دارد

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رنگ بندی شهرستان‌های استان کرمانشاه را اعلام کرد که براساس این گزارش شهرستان پاوه در وضعیت قرمز قرار گرفته است.

شهرستان‌های کرمانشاه، صحنه، اسلام‌آبادغرب، سرپل دهاب، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، گیلانغرب و جوانرود در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، قصرشیرین، دالاهو و روانسر نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

 

آمار بیماران کووید ۱۹ بستری در خراسان شمالی ۶۰ درصد بیشتر شد

آمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بیمارستان های استان خراسان شمالی در ۲۴ ساعت گذشته نسبت به مدت مشابه آن ۶۰ درصد بیشتر شد.

براساس گزارش رسمی دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی در  ۲۴ ساعت گذشته ( ۱۶ خرداد )  ۵۱ بیمار جدید با نتیجه قطعی مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های این استان بستری شدند که در مقایسه با مدت مشابه قبل ( ۱۵خرداد) حدود ۶۰ درصد افزایش یافت.

طبق این گزارش در همین مدت نیز یک بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های این استان جان خود را از دست داد.

براساس گزارش داشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی هم اکنون ۲۲۵ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های این استان بستری و تحت درمان قرار دارند.

عادی انگاری کرونایی در خراسان شمالی 

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی عادی انگاری کرونایی را دلیل اصلی بالا بودن میانگین آمار بیماران مبتلا به کویود ۱۹ در این استان دانست و گفت : در شبانه روز گذشته ۵۱ بیمار جدید در بیمارستان های این استان بستری شدند که این آمار در مدت مشابه حدود ۳۰ نفر بود.

دکتر سید احمد هاشمی اظهارداشت: در همین مدت یک بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های خراسان شمالی جان خود را از دست داد که در مقایسه با ۲۴ ساعت قبل آمار جان باختگان تغییری نداشت.

به گفته وی هم اکنون ۲۲۵ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های این استان بستری هستند که این آمار در ۲۴ ساعت گذشته ۲۰۴ نفر بود و در همین مدت بیش از ۱۰ درصد به بیماران بستری در بیمارستان های استان نیز افزوده شد.

دبیر ستاد استانی مقابله با کرونا استان خراسان شمالی اظهارداشت : با وجود قرار گیری استان در وضعیت شکننده، همچنان حدود ۴۰ درصد از شهروندان این خطه شمالشرق کشور از ماسک استفاده نمی کنند و میانگین رعایت پروتکل های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک هم اکنون ۶۰ درصد است.

دکتر هاشمی راهکار اصلی برای مقابله با کرونا را تا قبل از همگانی نشدن تزریق واکسن را استفاده از ماسک اعلام کرد و از گروههای سنی مشمول واکسن  کرونا نیز خواست تا برای دریافت  واکسن در سامانه به آدرس salamat.gov.ir  ثبت‌نام کنند تا به ترتیب سنی به صورت هوشمند و از طریق پیامک نوبت‌دهی شوند.

وی با اشاره به واکسیناسیون ۸۱ درصد افراد بالای ۸۰ سال در کشور، تصریح کرد: این میزان در استان ۷۱ درصد بوده که علت آن خودداری این افراد از تزریق واکسن است.

براساس آمار رسمی، استان خراسان شمالی از اسفندماه ۹۸ وارد همه گیری ویروس کرونا شد  و از فرودین ماه سال جاری نیز با روند افزایشی آمار بیماران کووید ۱۹ در بیمارستان ها وارد فاز چهارم این بیماری شد به طوری که هم اکنون حدود ۵۰ درصد از تخت های بیمارستانی ویژه بیماران کووید ۱۹ در اشغال این بیماران قرار دارد و از ابتدای شروع ویروس کرونا  تاکنون بیش از یکهزار و ۲۰۰ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های این استان جان خود را از دست دادند.

علاوه بر آن براساس آخرین ارزیابی سامانه ماسک وابسته به وزارت بهداشت و درمان که ۱۳ خردادماه سال جاری منتشر شد از هشت شهرستان این استان چهار شهرستان بجنورد؛ شیروان، مانه و سلقمان و اسفراین در وضعیت نارنجی و چهار شهرستان راز و جرگلان، فاروج، گرمه و جاجرم در وضعیت زرد کرونایی قرار داردند.

تداوم روزهای بدون فوتی کرونا در استان اردبیل

روند کاهشی شیوع بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل همچنان ادامه دارد و در ادامه این وضعیت، برای چهارمین روز در سال جاری، طی ۲۴ ساعت گذشته فوت مبتلایان کرونا در این استان گزارش نشد.

بر اساس اعلام آمار اعلام شده از سوی دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، مجموع فوتی‌های کووید.۱۹ در این استان طی ۱۵ گذشته یک هزار و ۷۹۸ نفر بوده است.

در ادامه شیب نزولی شیوع کرونا در استان اردبیل با بستری شدن ۳۴ فرد جدید مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان، مجموع افراد بستری کرونا نیز با ۱۸۴ مورد به پایین‌ترین رقم ۲ ماه اخیر رسید.

بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، شمار مبتلایان بستری همزمان کووید.۱۹ در این استان از ۶۳۳ نفر در پنجم اردیبهشت ماه با ۴۴۹ نفر کاهش، به ۱۸۴ فرد بستری در شبانه‌روز گذشته رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل روز یکشنبه کاهش آمار فوتی، بستری‌های جدید و همزمان مبتلایان کرونا در مراکز درمانی این استان طی ۲ هفته اخیر را چشمگیر خواند و گفت: شیوع موج چهارم بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل که از نیمه فروردین ماه آغاز شده بود، طی روزهای اخیر روند نزولی به خود گرفته و در وضعیت مهار قرار گرفته است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با اشاره به افزایش شمار بهبودیافتگان بستری در مراکز درمانی استان اردبیل در تداوم روند کاهشی شیوع کرونا در استان افزود: در شبانه‌روز گذشته ۳۴ نفر از بیماران بستری مبتلا به کرونا از مراکز درمانی استان ترخیص شدند.

وی همچنین از روند کاهشی افراد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان اردبیل را مطلوب خواند و بیان کرد: هم‌اکنون ۴۳ بیمار مبتلا به کووید.۱۹ در مراکز درمانی استان تحت مراقبت قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل وضعیت کاهشی شیوع کرونا در این استان را همچنان شکننده عنوان کرد و افزود: در صورت بی‌توجهی شهروندان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، احتمال صعودی شدن دوباره شیوع کرونا در استان وجود دارد.

وی همچنین با اشاره به کم شدن بار مراجعه بیماران کرونایی به مراکز درمانی استان در چند روز اخیر اضافه کرد: مراکز درمانی استان آماده پذیرش و بستری بیماران مبتلا به کرونا هستند.

دکتر حبیب‌زاده خواستار تعطیلی سفرهای غیرضروری و همه دورهمی‌ها مانند شب نشینی، عروسی و مراسم دید و بازدید جمعی شد و گفت: برای مهار این بیماری، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت سفت و سخت ضروری است و هر تجمع ضروری حتما باید با زمان بسیار کم و رعایت فاصله ۲ تا سه متری برگزار شود.

وی برگزاری هر گونه تجمع را موجب افزایش شمار مبتلایان کرونا عنوان و اضافه کرد: مهم‌ترین خطر در روزهای آینده، برگزاری مراسم عروسی و سفر شهروندان است و باید این مساله فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با تاکید بر ضرورت ادامه استفاده از ماسک حتی با انجام واکسیناسیون سراسری، به افراد مبتلا به کرونا توصیه کرد که شرایط قرنطینه در منزل را با شدت بیشتر رعایت کرده و از تردد در سطح جامعه خودداری کنند تا دوره انتقال پذیری بیماری طی شود.

دکتر حبیب‌زاده، رعایت دقیق محدودیت‌های وضع شده، در خانه ماندن، عمل به شیوه‌نامه‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در تجمعات و هرگونه دورهمی، تعطیلی مجالس عروسی و ترحیم را تنها راه برون‌رفت و گذر از شرایط بحرانی موجود ذکر کرد.

در ادامه روند کاهشی شیوع کرونا در استان اردبیل، شهرستان‌های پارس‌آباد، مشگین‌شهر، گرمی، کوثر، نیر، سرعین، نمین، اصلاندوز و بیله‌سوار در وضعیت زرد و شهرستان‌های خلخال و اردبیل در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند.

کارشناسان بهداشت و درمان استان از شهروندان خواسته‌اند به محض مشاهده علایم اولیه ابتلای به کرونا از جمله سردرد و بدن درد شدید و نیز ناراحتی‌های تنفسی، به سرعت به مراکز ۱۶ ساعته بهداشت و درمان مراجعه کرده و نسبت به اقدامات تشخیصی و درمان اقدام کنند.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه با ۲۲ فوتی، بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا با ۱۲۱ نفر در روز ۲۷ فروردین ماه امسال و نیز بالاترین رکورد بستری همزمان بیماران کرونا با ۶۳۳ نفر در روز پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.

 

۷۶ بیمار کووید ۱۹ در البرز بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که ۷۶ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان به تخت های بستری انتقال یافتند.

دکتر محمد فتحی روز یکشنبه به خبرنگاران گفت: اکنون ۶۵۲ بیار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

وی ادامه داد: ۱۱ بیمار دیگر کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان البرز جان خود را از دست دادند وش مار جانباختگان این بیماری به چهارهزارو۱۰۳ بیمار رسید.

فتحی گفت : ۴۵ هزارو۵۹ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های استان بستری شده اند که ۴۰ هزارو۲۹۹ بیمار آنان بهبود یافته اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز از ساکنان این استان خواست تا مهار کامل کرونا استفاده از ماسک و عایت فاصله اجتماعی را فراموش نکنند.

پنج شهرستان تابعه البرز نارنجی و ۲ شهرستان دیگر زرد کرونایی هستند.

اکنون روزانه حدود یک هزارو۵۰۰ بیمار کووید ۱۹ به صورت سرپایی به مراکز درمانی البرز مراجعه می کنند.

 

کرونا جان پنج نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت پنج بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، آمار متوفیان استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۱۹۶ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز یک‌شنبه افزود: همچنین ۱۰۰ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شدند که در مجموع بیماران بستری مثبت به ۱۷ هزار و ۵۶۴ و بیماران سرپایی مثبت به ۴۳ هزار و ۳۶۵ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۳۴۸ مورد بود که ۶۳  نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: هشت بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۳۵ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۷۷۷، بهار ۹۵۴، تویسرکان ۹۹۲، رزن ۷۴۷، درگزین ۲۸۱ ، فامنین ۳۱۳ و کبودراهنگ یک هزار و هشت نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون سه هزار و ۱۶۹ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۲۵۸ نفر در نهاوند و ۶ هزار و ۶۵۷ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، فامنین و اسدآباد در وضعیت زرد و هشت شهرستان دیگر در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند.

 

 ۶ بیمار کرونایی در قم جان باختند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، درباره آخرین وضعیت بیماران کووید-۱۹ در استان قم گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۶ تَن به علت کرونا در استان فوت شدند.

محمدرضا قدیر در گفت‌وگویی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به ۱۶ خردادماه جاری، ۵۴ تن بیمار با علایم کرونا مثبت به صورت سرپایی پذیرش شدند.

وی افزود: در این مدت ۳۹ بیمار در زمینه مذکور در مراکز درمانی استان قم بستری شدند و ۴۱ تن از مراکز درمانی ترخیص شدند. 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت کرونا در قم «نارنجی» است، بیان کرد: ۱۹۳ بیمار به علت بیماری کووید-۱۹ در مراکز درمانی قم بستری که ۴۶ تن از آن‌ها بَدحال هستند.  

قدیر با بیان اینکه تاکنون تعداد ۴۸ هزار و ۳۷۴ دز واکسن کرونا در قم تزریق شده است، گفت: همچنین در ۲۴ گذشته ۲۷۸ مورد آزمایش در زمینه کرونا در این استان انجام شده که ۷۶ مورد آن مثبت بوده است.   

استان قم که از ۱۸ فروردین‌ماه امسال در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته بود، از ۱۴ اردیبهشت‌ماه جاری وارد شرایط «نارنجی» شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
7 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.